(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30 آبان 1390- شماره 20078

واكاوي اهداف غرب از گزارش مغرضانه مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ( بخش نخست)
خيانت؛ به نام آژانس به كام غرب



واكاوي اهداف غرب از گزارش مغرضانه مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ( بخش نخست)
خيانت؛ به نام آژانس به كام غرب

پريسا جلالي
جديدترين گزارش مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي منتشر شد كه همچنان كه پيش بيني مي شد اتهامات بي سابقه اي در اين گزارش نسبت به ايران روا داشته شده است. در اين گزارش ادعا شد ايران فعاليت هايي را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاري هسته اي انجام داده و همچنين پيش از پايان سال 2003، اين فعاليت ها تحت يك برنامه انجام شده و برخي از اين فعاليت ها ممكن است همچنان ادامه داشته باشند. درپي انتشار اين گزارش، رسانه هاي غربي در ادامه رويكرد خصمانه خود عليه جمهوري اسلامي ايران تلاش كردند تا برنامه هسته اي آن را نظامي جلوه دهند! گزارش مغرضانه آژانس عليه ايران كه طي سال هاي اخير و با همه همكاري هاي كشورمان به عنوان يك اتفاق نادر تلقي مي شود، اتفاقي است كه نياز به واكاوي دارد.
با وجود كوتاه شدن دست استكبار بزرگ از منطقه خاورميانه، تحولات اخير بيانگر روند صعودي كاهش قدرت آمريكا نه تنها در منطقه بلكه در سطح جهان است .
از اين رو شبكه هاي رسانه اي وابسته همراه با دولتمردان غربي سعي مي كنند براي انحراف افكار عمومي مشكلات را به ديگر كشورها تسري دهند .
ترس غرب از اقتدار ايران
علاوه بر تاثيرپذيري انقلاب هاي مردمي در خاورميانه موضوع ديگري به عنوان تهديد غرب از جانب ايران مطرح مي شود؛ موضوع هسته اي ايران و قدرت يافتن او در منطقه و جهان .
گزارش اخير مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد برنامه هسته اي ايران مهم ترين نقشه اي بود كه مي توانست افكار عمومي جهان را از تحولات خاورميانه و رياضت هاي اقتصادي ايالات متحده و ديگر همپيمانان اروپايي اش منحرف كند.
به همين دليل آژانس انرژي هسته اي به عنوان بهترين ابزار براي انحراف اذهان عمومي و متهم كردن دوباره ايران به فعاليت هاي جنگ طلبانه به ذهن غربي ها خطور كرد .
اين اقدام كه در همان بدو طرح شدن واكنش هاي بسياري بر ضد ديدگاه هاي آمريكايي ها در بر داشت كه فقط به دوستان نزديك با ايران محدود نمي شد بلكه ساير كشورهايي كه روابطي عادي با ايران دارند را نيز در بر گرفت .
سران كاخ سفيد هم كه مي كوشيدند از طريق انتشاراين گزارش دروغ عليه ايران، جامعه جهاني را در مقابل كشورمان قرار دهند شاهدند كه هيچ كشوري حاضر به پذيرش اين دروغ نشده و طرحي كه قرار بود ايران را با چالش مواجه كند به عامل جديدي براي رسوايي ايالات متحده در نزد كشورهاي جهان مبدل شد .
اما محتواي گزارش چه بود؟
در گزارش جديد يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در اختيار نمايندگان 35 كشور عضو شوراي حكام آژانس قرار گرفته است از تلاش آژانس بين المللي انرژي هسته اي براي ايجاد فضا سازي براي اعمال فشار بيشتر حكايت دارد .
گزارش اخير وي سمت و سوي خود را به ايجاد يك فضاي مثبت در مسير تحريم ها و اعمال مديريت فشار بيشتر عليه جمهوري اسلامي ايران و به سمت تحريم هاي فلج كننده وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريكا قرار مي دهد .
اين گزارش در حالي است كه ايران در پذيرش بازرسان سازمان انرژي هسته اي همواره بهترين همكاري ها را داشته است و پذيرش طرح گام به گام براي حل مسئله پرونده هسته اي و آغاز مذاكرات مجدد را ناديده گرفته است و وي را در رويكردي متفاوت از پيش قرار مي دهد .
گزارش هايي كه پيش از اين دو پهلو بودند حال رنگ يك جانبه به خود گرفته اند و مسير فعاليت هاي صلح جويانه برنامه هاي هسته اي ايران را به سمت فعاليت هاي نظامي نشان مي دهند و مصرانه در گزارش تاكيد مي كنند كه مستندات مهمي در اختيار است كه ايران به دنبال دستيابي به انرژي هسته اي در مسير اهداف نظامي است !
مردم چه مي گويند؟
پس از مصاحبه اخير هيلاري كلينتون با خبرنگار بي بي سي و اصرار بر كمك خواهي مردم ايران در مقابل تحريم هاي دولت آمريكا كه به تمسخر اين شخصيت سياسي در اذهان عمومي كشور منجر شد، مشخص بود نقشه ديگري در راه است و آن تشديد تحريم ها، اما اين بار با توسل به گزارش هاي مغرضانه آژانس انرژي اتمي .
اتفاقي كه حتي مردم عادي هم مي توانستند حدس بزنند كه موج تهديدات و تحريم ها در صورت شكست كانال تازه اي را مي طلبد.
ابراهيم طالب زاده كه 57 ساله است و براي مصاحبه با او به فروشگاه لباس فروشي اش سر مي زنيم تهديدات را اتفاق تكراري مي داند و معتقد است:« بيشتر از سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد و هزاران تهديد عليه ايران شنيده ايم كه ديگر اين موضوع برايمان تكراري شده است.»
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: «وقتي انقلاب پيروز شد با تحريك منافقين به ترور شخصيت هاي عالي قدر پرداختند. آنها جنگ را شروع كردند و بعد ازآن هم تحريم ها را به مرحله اجرا گذاشتند اما با اين اقدامات نتوانستند ايران را از استقلال و خودكفايي محروم كنند.»
به اعتقاد طالب زاده مردم هنوز به آرمان هاي نظام جمهوري اسلامي پايبند هستند و مثل سال هاي قبل ايستاده اند و فريب شيطان بزرگ را نمي خورند.
خليلي هم كه دبير مركز پيش دانشگاهي پسرانه است موضوع هسته اي ايران و گزارش مغرضانه آژانس را اتفاقي مي داند كه قبل از اين مي شد پيش بيني كرد.
وي در اين رابطه به گزارشگر كيهان مي گويد: «از وقتي آمريكا در جنگ نرمي كه سال 88 به وجود آورد شكست خورد كارشناسان سياسي منتظر اين اتفاق بودند چون به هر حال بايد براي هر اتفاقي كه در جامعه آمريكا مي افتد بهانه اي بيابند. »
سلماني دبير يكي از دبيرستان هاي تهران، تظاهرات ضد وال استريت را بحراني مي داند كه كاخ سفيد مي خواهد آن را با به چالش كشيدن فعاليت هاي هسته اي ايران به انحراف بكشاند.
مريم زمانيان كارشناس ارشد علوم ارتباطات نيز كه اقدام جديد آژانس را شكست غرب در كانال هاي ارتباطي قبلي اش مي داند و مي گويد: طي سال هاي اخير كشورهاي غربي همه تلاش خود را كرده اند تا به نحوي به ايران فشار بياورند. جنگ نرمي كه با استفاده از رسانه هاي وابسته صورت دادند و انقلاب مخملي ناكامي كه در ايران اتفاق افتاد نشان از شكست طرح هاي قبلي آنها است و اينكه كانال ديگري براي تحميل فشار به ايران جست وجو مي كنند. »
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد:« با توجه به اوضاع كنوني خاورميانه، فشارهاي بين المللي بسياري در منطقه احساس
مي شود كه يكي از اين تلاش ها دست و پا زدن غرب براي مديريت اين تحولات در خاورميانه به سوي اهداف تعريف شده است. »
دعوت به فشار بيشتر به ايران!
«در اين ميان فشار بر ايران يكي از حلقه هاي اساسي حركت در اين زمينه مورد توجه غرب است و اين بار سعي مي كنند به اين جنگ ناتمام خود رنگ قانوني بدهند و آژانس انرژي اتمي را موظف كرده اند گزارشي از اهداف نظامي در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران ارايه دهد تا شايد بتوانند ديگر كشورها را مجاب به تحريك بيشتر عليه ايران كنند.»
مهدي مطهرنيا عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم و كارشناس مسائل سياسي هم با بيان عبارات فوق مي گويد:« آنچه كه آمانو در بيانيه آخر به عنوان محور حركت خود در نظر گرفته است، ايجاد رويكردي است كه در آن مي توان حركت ايران به مسير انحرافي دستيابي به انرژي هسته اي براي اهداف نظامي را ديد . »
به اعتقاد اين تحليلگر، بيانيه اخير آمانو با وجود داشتن نكات مثبتي كه در ادبيات سياسي در اين زمينه مورد توجه قرار مي گيرد در مجموع محور اساسي خود را در فضا سازي در اين حوزه قرارداده است.
پافشاري آقاي آمانو مبين اين نكته است كه غرب سالها تلاش داشته است كه از زبان آژانس بين المللي انرژي هسته اي به بيان آن بپردازد تا افكار عمومي را در دو سطح توده ها و نخبگان در مسير اعمال فشار بيشتر بر ايران اقناع كند.
مطهر نيا اضافه مي كند:« به نظر مي رسد كه اين گزارش زمينه پرور ايجاد فضاي مناسب تر در تبديل تحريم هاي يكجانبه آمريكا به تحريم هاي بين المللي از جمله تحريم بانك مركزي ايران قرار گيرد و در اين مسير از اين گزارش استفاده شود .»
اتفاقي كه دكتر مصطفي ملكوتيان عضو هيات علمي دانشگاه تهران و كارشناس مسايل سياسي نيز بدان اشاره دارد.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان تصريح مي كند: «بنا به اعتراف كارشناسان آمريكايي كه در مقالاتشان مي توان سراغ گرفت در زمينه تحريم ها مي بينيم كه يك بن بست جدي وجود دارد و از آنجا كه كاخ سفيد نمي تواند عليه ايران اقدام نظامي داشته باشد تلاش مي كند با تشديد تحريم ها بر ايران فشار وارد كند و منطقه را تحت تسلط خود قرار دهد.»
دكتر ملكوتيان ادامه مي دهد: از سوي ديگر راه تحريم برايشان هموار نيست و اينكه نمي توانند براي اعمال فشار به ايران اجماع كنند دچار مشكلات عديده اي در حل مشكل ايران شده اند.
وي دومين مشكل غرب را در مواجهه با پرونده هسته اي ايران، دولت هاي روسيه و چين برمي شمارد و مي گويد:« تلاش مي كنند چين و روسيه را براي مهار ايران با خود همراه كنند كه در اين زمينه هم موفق نبوده اند. »
محدوديت دسترسي ايران به درآمدهايش
اين استاد دانشگاه ادامه مي دهد: «غربي ها متوجه شكست خود شده اند بنابراين فعلا توجه خود را روي محدود كردن دسترسي ايران به منابع ناشي از فروش نفت زوم كرده اند اما اعتراف هم كرده اند حتي در صورتي كه موفق به ايجاد مشكل در راه دريافت منابع نفتي و درآمدهاي خارجي ايران شوند باز هم نمي توانند قدرت ايران را مهار كنند. »
در واقع مي توان گفت اگرچه غرب تلاش مي كند با ايجاد مانع مسير افزايش قدرت ايران را مسدود كند اما مسيرهاي بسيار ديگري پيش روي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد كه اين موضوع مانع از موفقيت اعمال تحريم ها و تهديدهايي منجر به جنگ نظامي خواهد شد.
از اين رو دكتر ملكوتيان معتقد است: «چون تحريم و تهديد غرب راه به جايي نمي برد سران كاخ سفيد تلاش مي كنند حداقل از هجمه هاي تبليغاتي بهره ببرند و دست به دامان آژانس انرژي اتمي شده اند.»
حجت الاسلام و المسلمين مديح جانشين كنگره شهداي روحاني كشور نيز گزارش آمانو را ترفندي براي فرار سران آمريكايي و صهيونيستي از بحراني كه وال استريت ايجاد كرده مي داند.
وي نيز در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان معتقد است:« استكبار جهاني در موضوع وال استريت و اساسا مبارزه مردمي نسبت به نظام سرمايه داري غرب درمانده شده و براي مرهم گذاشتن بر اين زخم بحث ايران و سوريه را پيش كشيده است.»
رييس سابق بسيج طلاب در اين رابطه به نقش مردم اشاره و تاكيد مي كند: «مهم اين است كه مردم بدانند دشمني كه طي دوران دفاع مقدس، صدام را پشتيباني مي كرد ديگر قدرت و نيرويش را از دست داده و از آن وحدتي كه ميان انگليس و فرانسه و آمريكا برقرار بود ديگر به همان شكل نمي توان سراغ گرفت.»
اين موضوع وقتي نمود بيشتري پيدا مي كند كه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد كه متشكل از 118 كشور جهان يعني نزديك به دو سوم كشورهاي عضو سازمان ملل هستند، اعتراض خود را نسبت به گزارش مغرضانه آمانو به وي منعكس كردند و در كنار اين 118 كشور، وزارت امور خارجه روسيه نيز تنها چند ساعت پس از انتشار اين گزارش، با انتشار بيانيه اي تند و زير سوال بردن اطلاعات موجود در گزارش آمانو اعلام كرد كه اين گزارش به عامل افزايش تشنج درباره مسايل هسته اي ايران تبديل شده و اين موضوع موجب دلسردي است .
بنابر همين رويداد، حجت الاسلام و المسلمين مديح اضافه مي كند: امروز با آمريكايي مواجه هستيم كه در بحران هاي داخلي اش گرفتار شده و فقط ظاهر ترسناك آن باقي مانده اما از درون تهي شده است.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14