(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30 آبان 1390- شماره 20078

علايم آنفلوآنزا
وقتي كسي دچار سكته مي شود
جواني را در كودكي بسازيد
آبگيري آبليمو و آبغوره
كودكان لجباز
آناناس معجزه مي كند
گوجه فرنگي سلاحي، در برابر بيماري هاي مرگبار
ارتباط بهداشت زبان با بوي دهان
عسل، مرهمي طبيعي بر زخم ها!



علايم آنفلوآنزا

آنفلوآنزا يك عفونت حاد ويروسي دستگاه تنفسي است كه در صورت سالم و فعال بودن سيستم ايمني فرد مبتلا، عوارض بيماري بعد از چند روز كم شده و بهبودي كامل حاصل مي شود.
در افراد مبتلا به بيماري هاي مزمن و نقص ايمني و در موارد همه گيري، عوارض آنفلوآنزا شديدتر و مرگ و مير بيشتري به دنبال دارد.
آبريزش از بيني و چشم، اسهال، حالت تهوع و درد در نواحي گلو و شكم از ديگر علائم آنفلوآنزا است. موارد خفيف آنفلوآنزا بيشتر موارد شبيه سرماخوردگي بروز مي كند ولي اين دو بيماري با يكديگر متفاوت است. افراد بايد با مشاهده اين علائم به پزشك متخصص مراجعه كرده و واكسن آنفلوآنزا را دريافت كنند.
ويروس مولد آنفلوآنزا از طريق ترشحات تنفسي (حلق و بيني) در طي سرفه و عطسه انتقال مي يابد و اين ويروس علاوه بر انسان، پرندگان و حيوانات ديگر را نيز مبتلا مي كند.
رعايت بهداشت فردي و عمومي از موارد جلوگيري از انتشار ويروس آنفلوآنزا است. شست وشوي مرتب دست و صورت با آب و صابون به ويژه پس از برخورد با فرد بيمار، پوشاندن دهان و صورت هنگام سرفه و عطسه، اجتناب از تماس با ديگران هنگام بيماري و استراحت و نوشيدن مايعات گرم به ميزان كافي هنگام بيماري مي تواند از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كند.

 



وقتي كسي دچار سكته مي شود

اگر كسي در حالت سكته قرار گرفت قبل از حمل به بيمارستان، با سوزني تميز سر 10 انگشت او را زخمي كنيد تا دو قطره خون بيايد و از لخته شدن خون در مغز جلوگيري شود.
توصيه هاي يك پروفسور چيني: يك سرنگ يا سوزن در خانه نگه داريد: يك روش غير قراردادي و شگفت انگيز براي بهبود سكته. اين متن را بخوانيد شايد روزي توانستيد به كسي كمك كنيد.
شايد هرگز تصور نمي كنيد كه ممكن است زندگي يك نفر بستگي به شما داشته باشد. هنگامي كه حمله صورت مي گيرد مويرگ ها به تدريج در مغز پاره مي شوند. (ايرن ليو) هنگامي كه سكته اتفاق مي افتد، آرامش خود را حفظ كنيد. مهم نيست قرباني كجاست. او را حركت ندهيد چون مويرگهايش پاره خواهند شد. براي جلوگيري از سقوط قرباني، كمكش كنيد تا بنشيند سپس مي توانيد حجامت را شروع كنيد. اگر در خانه يك سرنگ تزريقي داشته باشيد خيلي عالي مي شود. در غير اين صورت يك سوزن خياطي يا يك سنجاق صاف هم خوب است.
1- سوزن يا سنجاق را روي آتش استريل كنيد بعد با آن سر هر 10 انگشت مريض را خراش دهيد.
2- اين طب سوزني نيست فقط يك خراش يك ميلي متري است روي سر انگشتان.
3- خراش بدهيد تا خون خارج شود.
4- اگر خون خارج نشد، با انگشت خودتان سر انگشت مريض را فشار دهيد.
5- وقتي از هر 10 انگشت خون خارج شد چند دقيقه صبر كنيد تا بيمار هشياري خود را باز يابد.
6- اگر دهان قرباني كج شد لاله گوشهايش را آن قدر بكشيد تا سرخ شوند.
7- بعد هر لاله گوش را دو بار بخراشيد تا از هر كدام دو قطره خون خارج شود.
بعد از چند دقيقه قرباني بايد هشياري خود را بدست بياورد. منتظر بمانيد تا بيمار دوباره وضعيت طبيعي خود را بدون هرگونه علامت غيرعادي به دست بياورد. سپس او را به بيمارستان برسانيد. حركت سريع آمبولانس در راه بيمارستان و افتادن در دست اندازها باعث پارگي مويرگها مي شود.
استادي تعريف مي كند: يك روز بعد از ظهر مشغول تدريس بودم كه ناگهان يك معلم ديگر نفس نفس زنان وارد كلاس شد و گفت: «خانم ليو عجله كن بيا، سوپروايزر ما سكته كرده است.» من فورا به طبقه سوم رفتم و ديدم آقاي «چن فوتي ين» سوپروايزر همه علائم سكته را دارد.
فورا از يكي از دانشجويان خواستم تا از داروخانه بيرون مدرسه يك سرنگ بخرد تا با آن سر انگشتان آقاي چن را خراش بدهم. وقتي از همه ده انگشتش قطرات خون (اندازه يك نخود) خارج شد، رنگ به چهره آقاي چن و روح به چشمانش بازگشت. ولي دهانش هنوز كج مانده بود. سپس گوشهايش را كشيدم تا پر از خون شدند وقتي كاملا سرخ شدند، لاله گوش راستش را دو بار خراش دادم تا دو قطره خون خارج شود. وقتي از هر لاله گوشش دو قطره خون خارج شد، يك معجزه رخ داد. در عرض 3تا5 دقيقه شكل دهانش به حالت طبيعي خود برگشت و تكلمش هم روان و واضح شد. او را گذاشتيم تا يك مدت استراحت كند و يك فنجان چاي داغ هم داديم بعد كمكش كرديم تا از پله ها پايين برود. او را به بيمارستان رسانديم. يك شب در بيمارستان بستري شد و روز بعد براي تدريس به مدرسه بازگشت. همه چيز به حالت نرمال درآمد.
به طور معمول قربانيان سكته از پارگي جبران ناپذير مويرگها در راه بيمارستان رنج مي برند. در نتيجه اين گونه بيماران هرگز بهبود نمي يابند.
بنابراين، سكته دومين علت مرگ است. اگر كسي خوش شانس باشد، زنده مي ماند ولي ممكن است تا آخر عمر فلج بماند. اين اتفاق وحشتناكي است كه در زندگي مي تواند رخ دهد.
اگر همه ما اين روش حجامت را به خاطر داشته باشيم و به سرعت پروسه نجات زندگي را شروع كنيم قربانيان دوباره احيا شده و صد درصد حالت عادي خود را به دست خواهند آورد.
اگر ممكن است لطفا اين متن را پس از مطالعه به ديگران فوروارد كنيد. شايد به نجات زندگي يك نفر كمك كند.

 



جواني را در كودكي بسازيد

محققان دانشگاه مينه سوتا آمريكا معتقدند ژن هايي كه كودكان هنگام تولد به ارث مي برند بر قدرت شاد بودن آنها تأثير مي گذارد.
با تشويق كودك مي توان به او آموخت كه چگونه بيشتر اوقات به شادي و نشاط بپردازد. پدران و مادران بايد بدانند كه چگونه كودكي شاد را پرورش دهند و چه رفتارهايي در مقابل كودكان خود داشته باشند تا با انرژي و باانگيزه بزرگ شوند.
در واقع مهم ترين راه پرورش كودكي شاد تمجيد از اوست. همچنين عشق مطلق والدين مهمترين عامل در شادي كودكان است. وقتي كودكان به نوجواني مي رسند، دانستن اين كه علايق، عقايد، خصوصيات و استعدادهايشان باارزش تلقي مي شود و پايه گذار شادي سال هاي بعدي زندگي شان خواهدبود.
البته پذيرش كودك به معناي چشم پوشي هميشگي از خطاهايش نيست. ياد بگيريد كه عملكرد كودك را نقد كنيد، نه شخصيت او را. همچنين آنچه را كه از كودك مي خواهيد به او بگوييد، نه آنچه را كه نمي خواهيد.
وقتي جوان شما بداند كه به او اطمينان داريد و باورش كرده ايد، احساس مي كند كه دست يافتن به همه چيز برايش امكان پذير است. افكار نوجوانان نسبت به خود بيشترين اهميت را دارد. بنابراين والدين بايد افكار مثبت به فرزند خود القا كنند.
نوجوانان ما با احساس امنيت، شاد مي شوند. فرض كنيد كه در بالاي آبشار مرتفعي ايستاده ايد، در صورتي كه از ايستادن در آنجا لذت خواهيد برد كه حفاظي در برابرتان باشد. درغيراين صورت، دچار اضطراب خواهيدشد. نوجوانان هم اين گونه اند. وقتي كه چارچوب محكمي براي رفتارهايشان وجود داشته باشد، آنها پيشرفت مي كنند. در حقيقت، آنها در جست وجوي ساختارند.
به فرزند خود بفهمانيد كه هيچ مشكلي وجود ندارد كه به اتفاق هم نتوانيد آن را حل كنيد. همچنين به او بياموزيد كه خوشبين باشد. اگر اتفاق بدي افتاد، با صداي بلند فكر كنيد و بگذاريد او افكار شما را بشنود.
يادگيري اين كه خوش بين باشيم مهم است، زيرا كودك مشتاق و آرزومند به احتمال زياد بزرگسالي شاد خواهدشد. افراد ناراضي و ناخشنود بر حوادث منفي زندگي متمركز مي شوند، در حالي كه افراد شاد به وقايعي مي انديشند كه چشم انداز بهتري از آينده به آنها مي دهد.
در طول دوران تحصيل والدين هم در پي معلمان و مربياني هستند كه بتوانند حلقه شادي فرزندشان را كامل كنند. به كودكتان كمك كنيد ارتباط هاي دوستانه اش را حفظ كند و گسترش دهد. داشتن ارتباط قوي و مهارت برقراري آن از شروط اصلي شادزيستن در آينده است. ازسوي ديگر ترس از روبه رو شدن با مشكلات و ناراحتي از بروز وقايع نقطه مقابل خوشبيني و خوشحالي است.
ترس كودك يكي از مشكلات شايع در بين خانواده هاست. روان شناسان معتقدند احساس ترس از سن 8 ماهگي در كودكان شروع مي شود و كودكان در اين سن هويت مادر را تشخيص مي دهند و افراد ديگر برايشان متفاوت جلوه مي كنند.
كودكان در ماه هاي بعد از بسياري موارد مانند تاريكي، ارتفاع، جانوران، اشياء و افراد ناشناس مي ترسند. ترس كودكان از برخي مسائل و حتي اشياء و تاريكي طبيعي به نظر مي رسد و به تدريج بسياري از اين ترس ها همزمان با رشد سني اش در ذهن او پاك مي شوند. والدين بايد در نظر داشته باشند همان طور كه بچه ها با هم متفاوت هستند ترس هايشان نيز به هم شبيه نيست، اما موضوع قابل طرح چگونگي برخورد والدين نسبت به احساس ترس كودكان است.
نخستين و مهم ترين مسئله اين است كه كودكان به دليل ترسشان ازسوي اطرافيان و والدين مورد تمسخر قرار نگيرند و از جملات تحقيركننده به شدت بپرهيزيد.
بيش از آنچه بچه ها را در اين گونه موارد مورد پرسش قرار دهيد كه چرا مي ترسي، با همدلي و مهرباني به حرف هايي كه بچه ها درباره ترسيدن هايشان مي زنند به دقت گوش كنيد و بگذاريد آنها درباره مسئله خود با شما صحبت كنند.
پذيرش احساس ترس كودك و طبيعي شمردن آن موجب مي شود كه خود را ضعيف، كم عقل و يا بي لياقت به حساب نياورد.
ترس كودك را اعم از اين كه درست و بجا باشد و يا نادرست و نابجا بايد پذيرفت. پدر و مادر مي توانند با حمايت و اطمينان دادن به كودك و البته فراهم آوردن شرايطي كه موجب راحتي خيال كودك شود، از ميزان ترس او بكاهند. درصورتي كه با پذيرش ترس كودك و حمايت هاي خود مي توانند كودك را آرام كنند و اين فرصت را به او بدهند كه بهتر با ترس خود كنار بيايد.
كودكان براي مقابله و رويارويي با ترس هايشان نيازمند حمايت و محافظت افرادي هستند كه بتوانند به آنها اطمينان كنند. هرچه احساس اعتماد كودك قوي تر باشد، ترس خود را راحت تر بروز مي دهد و بهتر با آن مقابله مي كند.
خوب است والدين طوري برنامه ريزي كنند كه فرزندشان در موقعيت هاي ترسناك و هراس آور قرار نگيرد. اگر كودك از صحنه هاي زد و خورد و درگيري مي ترسد، ترتيبي دهيد كه فيلم ها و برنامه هايي كه همراه با صحنه هاي خشونت آميز و درگيري است نبيند.
وقتي فرزندتان درباره حادثه اي صحبت مي كند، خوب است به جاي توجه به واقعه و اظهارنظر درباره آن به احساساتي كه او نسبت به آن رويداد ابراز مي دارد، توجه كنيد.
زماني كه فرزندتان ترسيده است، با خم شدن و هم سطح او قرار گرفتن، او را در آغوش بگيريد و اجازه دهيد كه از تماس فيزيكي با شما و حمايتي كه از اين طريق كسب مي كند، احساس آرامش كند با فرزند خود درباره ترس هايش صحبت كنيد و با بررسي روش هاي مختلف رويارويي با ترس درصدد كمك به او برآييد تا رفته رفته بتواند احساس ترس و وحشت خود را تحت كنترل درآورد.
در اغلب موارد با شناخت دقيق علت ترس كودك مي توان بر آن غلبه كرد. به او اطمينان دهيد كه علتي براي ترس و وحشت وجود ندارد. بيشتر كودكاني كه ترس بر آنها غلبه كرده است، مي خواهند مدام درباره آن حرف بزنند.
اين طور به نظر مي رسد كه نمي توانند از فكر كردن درباره آن خلاصي يابند. در چنين شرايطي والدين مي توانند با پذيرش احساسات كودك و شنيدن حرف هايش، درصدد كمك و حمايت از كودك برآيند.
گاهي نيز فرزندتان تمايل به صحبت درباره مشكلش ندارد، در چنين مواقعي بهتر است او را وادار به اين كار نكنيد. پدر و مادر مي توانند با رفتار خود به كودك بفهمانند كه متوجه مشكل او شده اند و هر وقت كه كودك دوست داشته باشد، مي تواند درباره آن صحبت كند.
هيچ گاه به زور از كودك نخواهيد با مشكلش مقابله كند. براي مثال كسي كه از آب مي ترسد را به زور با خود به درون استخر نبريد، شايد او ترجيح مي دهد در حالي كه روي صندلي راحتي كنار استخر نشسته است، بازي بچه هاي ديگر را در آب تماشا كند و به تدريج كه احساس امنيت كرد جلو بيايد و پاهاي خود را در آب فرو كند و بر اين تلاش باشد كه بر ترسش فائق آيد.
كسي كه ترس را عادي و طبيعي بداند، خود پنداره مثبتي نسبت به خويشتن در ذهن خواهد داشت، زيرا خود را بي كفايت نمي داند.
سعي كنيد اين فكر را در فرزندتان تقويت كنيد كه همه- حتي پدر و مادر او- در شرايطي خواهند ترسيد. والدين و يا وابستگان نزديك كودك مي توانند با تعريف داستان و يا خاطره اي از دوران كودكي خود، ترس را براي كودك هيجاني طبيعي جلوه دهند.
با پذيرش ترس نوجوانمان، مي توان به او فهماند كه بسياري از نگراني هاي دوران او- برخلاف ترس هاي بزرگسالان كه اغلب پايدار و هميشگي هستند- موقتي و گذرا هستند و اغلب بدون هيچ اقدامي از بين خواهند رفت. سعي كنيد هميشه خصوصيات برجسته او را- هر چند هم كه ناچيز و كوچك باشند- تحسين كنيد.
با بزرگ جلوه دادن شهامت هاي كوچك فرزندتان، او را حمايت كنيد و به او اعتمادبه نفس ببخشيد تا براي گام هاي بعدي در جواني و بزرگسالي اش انگيزه و تمايل داشته باشد.
& سزاوار

 



آبگيري آبليمو و آبغوره

آبليمو و آبغوره را پس از اين كه داخل شيشه ريخته شد بهتر است شيشه را داخل آب جوش قرار داده تا آنزيمها و باكتريها از بين بروند. با انجام اين كار، قارچ ها امكان رشد را از دست مي دهند.
براي جلوگيري از كپك زدگي كمتر آبليمو و آبغوره بعد از آبگيري مرحله يك پاك كردن هسته هاي آن كه باعث تلخي مي شود را انجام دهيد.
آبغوره داراي لردهايي است كه آنها را با كپك اشتباه مي گيرند و با صاف كردن جدا مي كنند.
بعد از صاف كردن بايد دركوتاه ترين فرصت آن را تا مرحله نزديك جوش حرارت دهيم اين درحالي است كه چنانچه آبليمو يا آبغوره تهيه شده بجوشد رنگ آن تغيير مي كند.
پس از اين مرحله آبليمو يا آبغوره را داخل شيشه تميز ريخته و تا نزديكي لبه ظرف پر مي كنيم و مي توان به مقدار خيلي كم لبه شيشه را خالي گذاشت و سپس درپوشي روي آن قرار مي دهيم كه با ايجاد خلأ اكسيژن داخل محصول راه نمي يابد و جايي براي رشد كپك ها وجود ندارد.

 



كودكان لجباز

لجبازي در كودك معمولا به صورت بدرفتاري بروز مي كند.
ايجاد فضاي ارتباطي مثبت بين والدين و كودك بهترين كمك كننده براي برطرف كردن لجبازي است و استفاده از روش هاي تشويقي كلامي به خصوص زماني كه كودك مطيع است توصيه مي شود.
لجبازي كودكان به صورت مقابله جويي با منابع قدرت مانند پدر و مادر خود را نشان مي دهد به نحوي كه معمولا كودكان خواسته والدين را انجام نمي دهند يا به نوعي برخواسته خود پافشاري كرده و يا عمدا كاري مي كنند كه مي دانند باعث ناراحتي آنها مي شود. همچنين در مواردي تلافي جويي مي كنند و يا نسبت به والدين از خود پرخاشگري نشان مي دهند.
لجبازي كودكان در بعضي از سنين مانند دوسالگي و نوجواني جزء رشد طبيعي محسوب مي شود. در اين شرايط كودك با لجبازي اعلام استقلال و موجوديت مي كند ولي در صورتي كه شدت آن بيش از حد انتظار باشد، نشان دهنده يك اختلال است همچنين لجبازي در ساير سنين و به غير از دو مقطع سني ياد شده در صورتي كه باعث به هم زدن روابط با والدين شود و يا تنش و استرس زيادي را ايجاد كند به عنوان اختلال در نظر گرفته مي شود.
والدين در كنار حفظ نقش مديريتي خود نبايد با كودك وارد جنگ قدرت شوند، والدين بايد سعي كنند لجبازي كودك را مديريت كنند و كنترل اوضاع را به آنها ندهند و شرايط را از قبل پيش بيني كنند و رفتارهاي جايگزين پيشنهاد بدهند تا كودك را از موقعيت لجبازي دور كنند و حتي در مواردي مي توانند از خود انعطاف نشان دهند و تا حدي به كودك حق تصميم گيري و انتخاب بدهند.
مقابله جويي، بي اعتنايي، پرخاشگري و تلافي جويي از علائم لجبازي است. اولين اقدام در برابر كودك لجباز، شناسايي علت اين رفتار است زيرا لجبازي علل مختلفي دارد و در مواردي ممكن است به دنبال حادثه اي ناگوار مانند از دست دادن يكي از اعضاي خانواده در پي يك تصادف شديد ايجاد شود و معمولا كودكان تظاهرات هيجاني و استرس خود را به صورت بدرفتاري از جمله لجبازي نشان مي دهند و در اين مورد، كودك بايد تحت حمايت رواني قرار گيرد.
اختلال لجباي در بعضي شرايط به واسطه وجود يك اختلال خلقي و به دنبال تحريك پذيري و افسردگي ايجاد مي شود كه د راين حالت پيدا كردن و درمان اختلال زمينه اي ضروري است، همچنين در حالت ديگر اختلال لجبازي مقابله اي به طور مستقل وجود دارد و در بعضي كودكان كه بيش فعالي نقص تمركز دارند همراه با اين اختلال، اختلال لجبازي مقابله جويي و رفتارهاي بي اعتنايي نيز ديده مي شود كه درمان اين مورد نيز ضروري است.
در صورتي كه اختلال لجبازي بدون علل ديگر مطرح باشد، شيوه رفتاري و نحوه فرزندپروي والدين موثر است و مي تواند باعث تشديد و يا كاهش علائم شود و در اين موارد والدين بايد روش هاي فرزندپروري را كه مي تواند لجبازي را از بين ببرد از منابع مختلف بياموزند و يا در دوره هايي كه در مراكز تخصصي وجود دارد شركت كنند.
انعطاف پذيري و دادن اختيار به كودك در انتخاب هايي كه از طرف والدين پذيرفته شده است و باعث بروز مشكل نمي شود به كاهش لجبازي كمك مي كند ولي در صورت بروز رفتارهاي آسيب زا همراه با لجبازي، والدين بايد با قاطعيت رفتار كنند البته منظور از جدي بودن پرخاشگري و توهين نيست و والدين تنها بايد روي كلام خود ايستادگي داشته باشند تا كودك متوجه شود با بدرفتاري چيزي را به دست نمي آورد.
روان پزشكان در مواجهه با لجبازي كودكان تنبيه هاي بدني توصيه نمي كنند، لذا والدين بايد ضمن مديريت هيجان خود از تشديد رفتار هيجاني كودك جلوگيري كنند و با ايجاد ثبات و آرامش به كودك نشان دهند با سر و صدا كاري درست نمي شود و اين احساس را به آنها انتقال دهند كه مديريت اوضاع همچنان در دست آنها است.
تنها تنبيهي كه خفيف است و باعث تشديد لجبازي و مقابله جويي نمي شود و به كودك صدمه نمي زند، در مواردي كمك كننده است.
در مواردي كه شدت لجبازي خيلي زياد است و والدين قدرت مديريت اوضاع را نداشته باشند، مراجعه به روانپزشكان و مشورت با آنها كمك كننده است.

 



آناناس معجزه مي كند

كارشناسان تغذيه در يك آزمايش جديد ماده اي را در آناناس شناسايي كرده اند كه در كنترل و متوقف ساختن روند پيشرفت سرطان نقش فوق العاده اي دارد.
اين ماده در واقع عملكرد پروتئيني را كه در 30 درصد سرطان ها نقش دارد، متوقف كرده و قادر است سيستم ايمني بدن را براي هدف قراردادن و نابودساختن سلول هاي سرطاني تحريك كند.
به گزارش سايت اينترنتي نچرال نيوز، اين ماده يك آنزيم كليدي در ميوه آناناس است كه بروملاين نام دارد و مي تواند به اندازه داروها در كاهش التهاب موثر باشد. اين آنزيم تورم را كاهش مي دهد و به درمان گلودرد، آرتريت و نقرس كمك مي كند. آنزيم بروملاين همچنين سرعت هضم پروتيئن ها را افزايش مي دهد.
اين مطالعه تأثير فوق العاده بروملاين را درپيشگيري و حتي درمان سرطان نشان داده است. اين آنزيم از بروز سرطان جلوگيري كرده و همچنين تومورهاي سرطاني را تحليل مي برد. اين خاصيت آناناس به ويژه در مورد سرطان سينه، ريه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسيده است.
به علاوه آناناس حاوي كربوهيدرات، پروتئين، چربي و آب است.
علاوه براين ها، تأثير آناناس در مورد افزايش كارايي سيستم ايمني بدن از مدت ها پيش شناخته شده است و پزشكان همواره توصيه مي كنند كه بيماران پس از عمل هاي جراحي يا دچارشدن به بيماري هاي عفوني، آناناس مصرف كنند.
آناناس ميوه نواحي گرمسيري است. اگرچه اين ميوه به صورت تازه ارزش غذايي بالايي دارد اما كنسرو آن نيز بسيار مفيد است. كلسيم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم، سديم و منگنز از ديگر املاح و موادمعدني موجود در ميوه آناناس هستند. آناناس منبع غني از ويتامين ث بوده و حاوي ويتامين هاي آ و ب1 و ب2 است. يك فنجان آناناس، 73 درصد منيزيم مورد نياز بدن را تأمين مي كند.
به گفته متخصصان تغذيه در انستيتو مطالعات سم شناسي در هند، آب آناناس مانع از تجمع بيش از حد آب در بدن مي شود، به حفظ تعادل آب بدن كمك مي كند و براي افرادي كه از يبوست رنج مي برند مفيد است. ويتامين ث موجود در آن، مقدار زيادي آنتي اكسيدان محلول در آب دارد و به اين ترتيب مي تواند با راديكال هاي آزاد كه به سلول هاي طبيعي حمله مي كنند، مقابله كند.
بروملاين موجود در اين ميوه، تأثير ضدالتهابي چشمگيري دارد و براي درمان بيماري هايي مانند سينوزيت حاد، گلودرد، نقرس و آرتروز موثر است. زخم هاي عادي و پس از عمل جراحي را نيز سريع تر بهبود مي بخشد. آنزيم هاي موجود در اين ميوه به طور موفقيت آميزي براي درمان آرتريت روماتوئيد مفيد هستند و به مرمت بافت هاي آسيب ديده و زخم هاي ناشي از ديابت و عمل جراحي سرعت مي بخشند.
آناناس مانع لخته شدن خون مي شود و به از بين رفتن رسوب روي ديواره هاي سرخرگ ها كمك مي كند، با ضعف حافظه و عوارض پس ازآن مقابله مي كند، در تشكيل استخوان هاي سالم موثر است و ويتامين ث موجود در آن، خطر بروز بيماري هاي لثه را كاهش مي دهد و با باكتري هاي مهاجم و سموم ديگري كه باعث بيماري لثه مي شوند، مبارزه مي كند.
اين ميوه در عين حال در حفظ سلامتي چشم موثر است و مانع بيماري هاي چشمي مربوط به بالارفتن سن مي شود. فيبر موجود در آن نيز در كاهش وزن و حفظ وزن طبيعي نقش دارد. همچنين ويتامين ب1 موجود در اين ميوه براي سلامتي قلبي عروقي و بهبود عملكرد سيستم اعصاب مفيد است.

 



گوجه فرنگي سلاحي، در برابر بيماري هاي مرگبار

گوجه فرنگي با قيمت نسبتا مناسب به طور گسترده در دسترس تمام مردم قرار دارد و اكثر افراد در گروه هاي سني و فرهنگ هاي مختلف از خوردن آن لذت مي برند.
متخصصان تغذيه دريافته اند كه خوردن مقادير بيشتري گوجه فرنگي و فرآورده هاي آن سلامت افراد را بهبود مي بخشد و حتي مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي خطرناك و كشنده مثل سرطان، پوكي استخوان و بيماري هاي قلبي- عروقي را كاهش دهد.
متخصصان تغذيه نقش فرآورده هاي گوجه فرنگي را در سلامت و كاهش خطر ابتلا به بيماري ها بررسي كردند. آنها دريافتند كه گوجه فرنگي بزرگترين منبع آنتي اكسيدان قدرتمند ليكوپن است. برخلاف مواد مغذي موجود در اكثر ميوه ها و سبزي ها، ليكوپن تنها ريزمغذي است كه حتي پس از طبخ و فرآوري نيز بيشتر خاصيت خود را حفظ مي كند.
بنابر گزارش پايگاه اينترنتي كانسراتيزپرسونال، گوجه فرنگي در عين حال حاوي ساير مكانيسم هاي محافظتي از جمله عملكردهاي ضدالتهابي و ضدترومبوسي (تشكيل لخته خون در قلب يا عروق) است.
اين كارشناسان تأكيد دارند كه طبق مطالعات پيشين بين مصرف گوجه فرنگي و كاهش خطر ابتلا به سرطان، بيماري قلبي و برخي از بيماري هاي جدي ديگر رابطه مستقيم وجود دارد.

 



ارتباط بهداشت زبان با بوي دهان

رعايت نشدن بهداشت زبان از عوامل ابتلا به بوي دهان است زيرا گاهي اوقات پلاك هاي ميكروبي و خرده هاي غذايي در پرزهاي زبان گير مي كنند و باعث ايجاد بوي بد مي شوند.
زبان را مي توان با مسواك تميز كرد البته ابزارهايي نيز براي رعايت بهداشت زبان طراحي شده است.
بيماري هاي لثه و پوسيدگي دندان از ديگر عوامل بوي بد دهان هستند البته اين مشكل از ابتلا به بيماري هاي گوارشي، كبدي و كليوي نيز مي تواند ناشي شود.
خرده هاي غذايي در سطوح بين دنداني جمع و به سختي تميز مي شوند و همين عامل باعث بوي بد دهان مي شود. از سوي ديگر بيماري هاي لثه خونريزي دهنده هستند و موجب ايجاد اين مشكل مي شوند.
دندانپزشكان درباره راه هاي پيشگيري از دچار شدن به بوي بد دهان اظهار مي دارند: استفاده صحيح از مسواك و نخ دندان در اين زمينه بسيار موثر است. در اين جهت نحوه و زمان استفاده مسواك از نوع آن مهم تر است. لازم است حركات دست هنگام مسواك زدن صحيح باشد و اين كار پس از مصرف هر نوع ماده شيرين و پيش از خواب شبانه انجام شود.
ممكن است يك فرد پس از هر وعده غذايي مسواك بزند اما از مواد شيرين به عنوان ميان وعده استفاده كند در نتيجه دندان هاي او دچار پوسيدگي شوند.
از آنجا كه يك بار استفاده از نخ دندان در طول شبانه روز كافي است، لازم است افراد از نخ دندان به طور صحيح استفاده كنند. در اين جهت نبايد نخ دندان را از نقطه تماس دو دندان با فشار رد كرد چرا كه اين كار باعث برخورد محكم نخ دندان با لثه و در نتيجه خونريزي لثه مي شود.
افراد بايد نخ دندان را در نقطه تماس دو دندان آهسته به جلو و عقب حركت دهند تا نخ دندان به آرامي از اين نقطه رد شود. سپس مي توان نخ دندان را به دو طرف دندان تكيه داد و با اين روش پلاك هاي ميكروبي را پاك كرد.

 



عسل، مرهمي طبيعي بر زخم ها!

در عصر ما نيز بسياري از متخصصان تغذيه تأكيد دارند كه اين خوراكي طبيعي و مقوي در تقويت بدن و افزايش سطح انرژي آن نقش قابل ملاحظه اي دارد.
آنها مي گويند مصرف يك قاشق عسل طبيعي و تصفيه نشده قبل از خواب مي تواند عملكرد مغز را تقويت كند. به علاوه عسل براي تقويت سيستم ايمني بدن مؤثر است و به دليل دارا بودن خاصيت آنتي باكتريالي، هم از داخل و هم از بيرون به بازسازي و ترميم بافت هاي بدن كمك كند و تأثير شفابخش در بهبود زخم ها دارد.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، سرماخوردگي ها بر اثر فعاليت ويروس ها بروز مي كنند و عسل هم يك ماده ضدويروسي طبيعي است. متخصصان كالج پزشكي پنسيلوانيا در يك مطالعه جديد دريافته اند كه تأثير يك قاشق عسل طبيعي براي مقابله با سرماخوردگي از داروهاي معمول كه براي درمان اين بيماري تجويز مي شوند بيشتر است.
بنابراين گزارش، عسل از باكتري هاي مفيد روده حمايت مي كند، به پروسه هضم غذا كمك مي كند و براي افراد مبتلا به سندرم روده تحريك پذير مفيد است.
نتايج بررسي هاي قبلي نيز نشان داده است كه مصرف دو قاشق چاي خوري سه نوبت در روز براي درمان زخم هاي گوارشي مؤثر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14