(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول  آذر 1390- شماره 20079

1000 سرباز و افسر ارتش يمن به صف مخالفان پيوستند
راهپيمايي بزرگ ضد فساد روز جمعه در اردن برگزار مي شود
الغنوشي: در تونس نظام اسلامي مستقر مي كنيم
جنگ و گريز در خيابان هاي مصر 22 شهيد و 2000 مجروح
منابع خبري در لبنان فاش كردند طرح تركيه و كشورهاي عرب براي براندازي نظام سوريه
حماس: دولت آينده فلسطين نبايد اسرائيل را به رسميت بشناسد
هزاران نفر در مغرب خواستار تحريم انتخابات پارلماني شدند
مقابل منزل شهردار نيويورك
آغاز رزمايش مشترك عربستان و بحرين براي سركوب بيشتر مخالفان آل خليفه
پيروزي راستگراها و شكست سوسياليست ها در انتخابات پارلماني اسپانيا
 3 ميليون كارگر و كارمند در انگليس دست از كار مي كشند



1000 سرباز و افسر ارتش يمن به صف مخالفان پيوستند

100 سرباز و افسر نيروهاي امنيت مركزي و گارد رياست جمهوري يمن به انقلابيون پيوستند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، نظاميان پيوسته به انقلابيون تاكيد كردند كه آماده اند براي پيروزي انقلاب يمن از خود فداكاري نشان دهند و از كشور در برابر نقشه هاي نظام حاكم حمايت كنند.
اين نظاميان از ارتش خواستند هرچه سريع تر به مردم بپيوندند و نظام علي عبدالله صالح را در اجراي توطئه عليه مردم ياري نكنند.از سوي ديگر قبايل حامي انقلاب يمن موفق شدند پايگاه نظامي تيپ 63 گارد رياست جمهوري يمن در شمال صنعا را تصرف كنند.پس از درگيري هاي شديد و كشته و زخمي شدن چندين تن از دو طرف سرانجام افراد مسلح قبيله اي اين پايگاه نظامي را تحت اختيار خود گرفتند.
مردم يمن همچنان با برپايي تظاهرات خواستار محاكمه ديكتاتورهستند.

 



راهپيمايي بزرگ ضد فساد روز جمعه در اردن برگزار مي شود

مردم اردن اعلام كردند كه روز جمعه به منظور تاكيد بر ضرورت مبارزه با فساد در شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات خواهند كرد.
شهروندان اردني اعلام كردند كه روز جمعه پس از اقامه نمازجمعه در شهرهاي مختلف اردن تظاهرات گسترده اي با عنوان «جمعه بازگرداندن بيت المال» برگزار خواهند كرد.
جنبش مردمي و جوانان اردن كه مسئوليت هماهنگي اعتراضات ضد دولتي اين كشور را برعهده دارد با فراخوان مردمي تاكيد كرد كه هدف از برگزاري اين تظاهرات مجبور كردن دولت به مبارزه با فسادهاي مالي از جمله پرونده هاي خصوصي سازي است.
مخالفان دولت اردن همچنين اعلام كردند كه در صدد هستند تا به زودي نيروهاي مخالف دولت را با يكديگر متحد كنند تا بتوانند زمينه را براي تحقق مطالبات ملت فراهم آورند.

 



الغنوشي: در تونس نظام اسلامي مستقر مي كنيم

رهبر حزب اسلامگراي النهضه تونس گفت: اسلام بادموكراسي و آزادي انطباق كامل دارد.
«راشد الغنوشي» رهبر حزب النهضه در گفت وگو با روزنامه آلماني «زوددويچه سايتونگ» اظهار داشت ما مي خواهيم يك سيستم دموكراتيك بر مبناي ارزش هاي اسلامي در كشورمان برقرار كنيم.
وي گفت: ما مي خواهيم يك سيستم دموكراتيك در تونس برقرار كنيم كه قواعد دموكراسي و ارزش هاي اسلامي را مورد توجه قرار دهد.
رهبر اسلامگراي تونس اسلام را دين عدالت، مساوات، برابري، طرفدار آزادي و رهايي انسان ها از قيود موجود دانست و افزود: متاسفانه تعصب و غرض ورزي درباره اسلام در غرب بسيار گسترش پيدا كرده است و بسياري فكر مي كنند كه اسلام با حقوق بشر و آزادي هماهنگ و سازگار نيست و ديني سركوبگر است در حالي كه اين ديد درستي نيست.
الغنوشي تاكيد كرد: ما به اسلامي اعتقاد داريم كه با دموكراسي و آزادي كاملا هماهنگ است و اسلامي كه ما در تونس آن را محقق خواهيم كرد هيچ ارتباطي با سركوبگري ندارد.
وي خاطرنشان كرد: انقلاب تونس يك زندگي جديد براي النهضه و مردم تونس ايجاد كرد و من خدا را به خاطر هديه كردن اين انقلاب شكر مي كنم.
الغنوشي درباره آينده سياسي خود و كشور تونس متذكر شد: من وعده داده ام كه در آينده در حكومت سمت رسمي نداشته باشم و سر قول خود هستم و انقلاب تونس دستاورد جوانان اين كشور است كه خود با انتخابات مسير آينده آن را تعيين كرده اند.

 



شعار الله اكبر، مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل در قاهره طنين انداز شد
جنگ و گريز در خيابان هاي مصر 22 شهيد و 2000 مجروح

مردم مصر با تأكيد بر سرنگوني نظاميان حاكم و تشكيل يك دولت نجات ملي با شعار الله اكبر به خيابان ها ريختند و در چندين شهر با پليس درگير شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران نفر از مردم معترض مصر روز دوشنبه با وجود حمله نيروهاي امنيتي و ارتش براي سومين روز پياپي به ميدان التحرير در مركز قاهره بازگشتند. براساس اين گزارش هزاران مصري از روز جمعه در ميدان التحرير و در اعتراض به كناره گيري نكردن نظاميان از قدرت متحصن شده اند، عصر يكشنبه با تشكيل صفوف طولاني اقدام به برپايي نماز جماعت كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس 24، پس از حمله نيروهاي امنيتي مصر به معترضان در ميدان التحرير در روز يكشنبه، معترضان حاضر نشدند اين ميدان را ترك كنند و برخلاف تهديدهاي نظاميان اقدام به برپايي نماز جماعت كردند.
گزارش پايگاه اطلاع رساني القدس العربي از قاهره حاكي است، پس از سه روز از حمله ارتش و نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان «ميدان التحرير»، اين ميدان تبديل به زمين سوخته شده است و در بسياري جاهاي آن هنوز آثار خون شهدا و مجروحان به چشم مي خورد.
گزارش القدس العربي حاكي است، نمايش فيلم ويدئويي يكي از قربانيان تظاهرات ميدان التحرير در اينترنت خشم بسياري از مصريان را برانگيخت و آنها دوباره با شعار «الله اكبر» و «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند) و «الشعب يريد اسقاط المشير» (مردم خواهان سرنگوني سپهبد طنطاوي هستند) به خيابان هاي قاهره، اسكندريه، موئيس، الدقهليه، العريش، اسوان و... سرازير شدند.
در اين فيلم ويدئويي يك نظامي مصري جنازه قرباني حوادث اخير را بر روي زمين كشيده و به محل تجمع زباله ها در ميدان التحرير منتقل مي كند.
همچنين روز دوشنبه هزاران نفر از تظاهركنندگان با صدها تن از نيروهاي پليس، امنيت مركزي و ارتش در خيابان «محمد محمود» در اطراف ميدان التحرير درگير شدند.
كشتار در التحرير
شاهدان عيني از واقعه درگيري هاي ميدان التحرير به عنوان جنايت ياد كردند و آن را آغاز شعله ور شدن خشم مردم براي ورود به مرحله دوم انقلاب مصر كه طرد نظاميان از قدرت و انتقال آن به يك دولت نجات ملي است، عنوان كردند.
براساس گزارش هاي دريافتي طي درگيري هاي سه روز گذشته 22 تن در قاهره كشته و 2000 نفر مجروح شدند، در حالي كه 40 نفر نيز جزو مفقود شدگان قرار دارند. هزاران مصري با ايستادگي خود در مقابل نيروهاي امنيتي و ارتش در ميدان التحرير اعلام كردند تا واگذار نشدن قدرت به غيرنظاميان، كناره گيري دولت موقت «عصام شرف» (نخست وزير) و محاكمه مقصران حوادث اخير، همچنان به تجمع خود ادامه خواهند داد.
به گفته شاهدان عيني نظاميان مصر براي تخليه ميدان التحرير از مردم و متفرق كردن افراد محاصره كننده وزارت كشور در نزديك ميدان، از گازهاي اشك آور در حجم زياد استفاده كردند و اين امر موجب خفگي و كشته شدن حداقل چندين نفر شد.
اين در حالي است كه سخنگوي نظاميان مصر از استفاده از گلوله هايي براي مقابله با تظاهركنندگان در روزهاي گذشته خبر داد.
«عبدالله عبدالرحمن» از مسئولان بيمارستان صحرايي در ميدان التحرير به فرانس پرس گفت: حداقل سه نفر در جريان استنشاق گاز اشك آور دچار خفگي شدند و 8 نفر ديگر كه گلوله هاي جنگي به سر و گردن و نقاط مختلف بدن آنها اصابت كرده بود، به بيمارستان صحرايي التحرير منتقل شدند.
شاهدان عيني نيز گفتند بيمارستان هاي سيار كه از سوي پزشكان و پرستاران داوطلب در مساجد اطراف ميدان التحرير برپا شده بود، بسياري از مجروحان درگيري ها كه لحظه به لحظه تعداد آنها افزايش مي يافت را پذيرش و مداوا كرده اند.
اين در حالي است كه به اعتراف بسياري از شاهدان عيني و منابع خبري، يك انقلاب واقعي براي سرنگون كردن نظاميان در مصر در حال وقوع است.
از سوي ديگر، خبرهاي تائيد نشده، حكايت از اين دارد كه ايستادگي و مقاومت معترضان در ميدان التحرير باعث شده است كه نظاميان اطراف آن را تخليه كنند.به گزارش شبكه خبري «سي ان ان» شيخ «مظهر شاهين» امام جماعت و خطيب مسجد جامع «عمومكرم» ميدان التحرير هنگام اداي نماز صبح تظاهركنندگان را به آرامش و بازگشت به ميدان التحرير تا زمان دستيابي به خواسته هاي خود فراخواند.
به گزارش سي ان ان طي سه روز گذشته دهها خودرو و ساختمان هاي دولتي متعلق به ارتش، نيروهاي امنيتي، پليس و وزارت كشور مصر توسط معترضان به آتش كشيده شد.
گسترش اعتراضات در مصر
درگيري هاي چند روز گذشته در ميدان التحرير قاهره به بسياري از شهرهاي مصر نيز سرايت كرد و در برخي از شهرها مردم با حمله به اماكن نظامي مسلح شدند.
در شهر «المنصوره» در استان «الدقهليه» تظاهركنندگان خشمگين با حمله به مركز پليس، آنها را فراري داده و پس از به آتش كشيدن ساختمان، سلاح و مهمات موجود در آن را مصادره كردند.
در شمال سينا نيز افراد مسلح با حمله به مركز امنيت داخلي صحراي سينا، چند افسر را زخمي و به هلاكت رساندند. در شهر «اسيوط» تظاهركنندگان خشمگين پس از برگزاري راهپيمايي، ساختمان سازمان امنيت را به محاصره خود درآورده و بر آن مستولي شدند.
در شهر اسماعيليه و اسكندريه نيز درگيري هاي شديدي بين تظاهركنندگان و نظاميان مصري در جريان است و گفته مي شود چندين ساختمان دولتي طعمه حريق شده است.اين در حالي است كه گفته مي شود اين حوادث چندين كشته و دهها مجروح برجاي گذاشته است اما هنوز آمار رسمي از قربانيان از سوي دولت ارائه نشده است.در شهر سوئز نيز تظاهركنندگان تلاش كردند با بستن آبراه سوئز، نظاميان مصر را از لحاظ اقتصادي در تنگنا و فشار قرار دهند، اما حكومت مركزي با اعزام نيروهاي تازه نفس تظاهركنندگان را پراكنده كرد.
در همين حال كابينه دولت موقت و شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر روز دوشنبه نشست فوري برگزار و با صدور بيانيه اي حوادث روزهاي اخير در اين كشور را محكوم كرد.
دولت و نظاميان مصر كه به انجام كودتا براي قبضه كردن حكومت متهم شده اند، هدف از اعتراضات اخير را به تعويق انداختن انتخابات پارلماني عنوان كردند.سرلشكر ستاد «محسن الفنجري» عضو شوراي عالي نيروهاي مسلح روز دوشنبه اعلام كرد: ارتش و نيروهاي مسلح نقش مهمي در ايجاد امنيت براي برگزاري انتخابات پارلماني به عهده خواهد داشت.
اين سرلشكر متذكر شد: نيروهاي مسلح و وزارت كشور مصر قادر به ايجاد تامين امنيت و عبور دادن كشور از مرحله خطرناك كنوني به مرحله آرامش است و با افراد مخل قانون به شدت برخورد خواهد كرد.
اين در حالي است كه «محمد البرادعي»، جماعت اخوان المسلمين جنبش ششم آوريل، الكفايه و بسياري از شخصيت هاي سياسي مصر به كارگيري مفرط خشونت از سوي ارتش در حوادث اخير ميدان التحرير را محكوم كردند و وزير فرهنگ مصر نيز در اعتراض به كشتار مردم استعفا كرد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ضمن محكوم كردن ناآرامي هاي مصر، طرف هاي درگير را به حفظ آرامش فرا خواند.

 



منابع خبري در لبنان فاش كردند طرح تركيه و كشورهاي عرب براي براندازي نظام سوريه

سرويس خارجي -
منابع آگاه سوري از طرح خطرناك تركيه، اردن و كشورهاي حاشيه خليج فارس عليه نظام بشاراسد پرده برداشتند.
شبكه خبري الانتقاد لبنان با اعلام اين خبر به نقل از منابع آگاه سوري اظهار داشت، ايجاد منطقه اي حائل در شمال سوريه از سوي تركيه آخرين تير تركش رژيم هاي مخالف عليه نظام بشاراسد به شمار مي رود.
بر اين اساس اقدامات اخير تركيه در ايجاد منطقه حائل در نزديكي مرزهاي سوريه با اقدام اخير اردن در پناه دادن به نظاميان سوري جدا شده از ارتش همزمان شده است، مسئله اي كه به خوبي نشان مي دهد برخي دولت هاي همسايه سوريه طرح براندازي نظام اسد را به طور جدي در دستور كار خود قرار داده اند.
منابع آگاه سوري اعلام كردند كه مقامات ترك اخيرا به همراه مخالفان سوري پروژه ايجاد منطقه حائل را كليد زده اند، منطقه اي كه از شمال سوريه تا شهر حلب ادامه مي يابد و بر مبناي آن شهر حلب سوريه به شهري مشابه بنغازي در ليبي تبديل شود كه به محل امني براي حضور مخالفان سوري تبديل خواهد شد.اين طرح ضد سوري درگفت وگوي «ارشاد هرمزلو» مشاور ارشد اردوغان با روزنامه شرق الاوسط نيز تاييد شده است.
اين درحالي است كه يوسف احمد نماينده سوريه در اتحاديه عرب نيز اذعان كرد كه برخي دولت هاي عرب حوزه خليج فارس براي خرابكاري در سوريه پول هزينه مي كنند.
وي افزود، حواله هاي مالي برخي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس با هدف خرابكاري در سوريه فرستاده مي شود و همچنين قاچاق سلاح به سوريه با همين هدف صورت مي گيرد.
يوسف تاكيد كرد: تصميم تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب بيشتر از طرف يكي از كشورهاي عربي طراحي شده بود.
نيروهاي امنيتي سوريه در برخورد با افراد مسلح و شناسايي گروه هاي تروريستي روز گذشته 60 نفر ديگر را در دمشق دستگير كردند.از اين افراد مقادير قابل توجهي سلاح كشف و ضبط شد.
اين نيروها اخيرا در عمليات گسترده خود 205 نفر از افراد مسلح را در مناطق مركزي و شمال غربي سوريه در نزديك مرز با تركيه دستگيركردند.
در همين رابطه وليد معلم وزيرخارجه سوريه در يك كنفرانس مطبوعاتي با انتقاد از رويكرد رژيم هاي عربي عليه كشورش و همچنين مواضع خصمانه تركيه تاكيد كرد، اين كشورها در تلاش براي كشاندن سوريه به جنگ هستند ولي به آنها خاطرنشان مي كنيم كه در صورت وقوع جنگ تا آخرين نفس مبارزه خواهيم كرد و تسليم نمي شويم.
وي افزود، اين كشورها بدانند كه نظام سوريه همچنان پابرجاست و تسليم فشارهاي خارجي نخواهد شد.
وليد معلم تصريح كرد، دشمن اصلي ما اسرائيل است كه خاك كشورهاي ما را اشغال كرده ولي اين كشورها به جاي مبارزه با دشمن اصلي با كشورهاي دوست مقابله مي كنند.

 



حماس: دولت آينده فلسطين نبايد اسرائيل را به رسميت بشناسد

يكي از رهبران برجسته حماس تأكيد كرد كه دولت آينده فلسطين به هيچ وجه نبايد رژيم صهيونيستي و يا شروط ارائه شده از سوي كميته چهارجانبه صلح را به رسميت بشناسد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران محمود الزهار، در گفت وگو با راديو فلسطين اظهار داشت: يكي از شروط كميته چهارجانبه صلح اين است كه كشور يهودي در 78 درصد از اراضي فلسطين تشكيل شود. دولت آينده فلسطين نبايد اين شروط را به رسميت بشناسد.
وي افزود: جنبش حماس نيز اين مسائل را نمي پذيرد. شروط كميته چهارجانبه صلح ناموفق بوده و بهانه اي براي شكست وحدت فلسطيني ها به شمار مي آيد.

 



هزاران نفر در مغرب خواستار تحريم انتخابات پارلماني شدند

هزاران معترض مراكشي در آستانه انتخابات پارلماني در اين كشور با برگزاري تظاهرات و راهپيمايي، خواستار تحريم آن شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، معترضان مراكشي كه خواهان اقدام فوري مسئولان عليه فساد هستند، ضمن تجمع در شهر «تازا»، تحريم انتخابات پارلماني را كه قرار است در روز 25نوامبر (4 آذر) برگزار شود را خواستار شدند.
براساس اين گزارش در پايتخت و بسياري از شهرهاي مغرب، فعالان و هواداران جنبش 20 فوريه با حضور در خيابان ها به درخواست اين جنبش براي تحريم انتخابات پارلماني، پاسخ مثبت دادند.
اين در حالي است كه جنبش 20 فوريه كه خواهان انجام اصلاحات سياسي است، طي ماه هاي اخير تظاهرات مختلفي را بر ضد رژيم حاكم بر اين كشور سازماندهي و برگزار كرده است.جنبش 20 فوريه همچنين اعلام كرد: انتخابات پارلماني كه روز جمعه برگزار مي شود، دستاورد جديدي براي ملت مغرب در راستاي ايجاد كشوري آزاد و مستقل نخواهد داشت.
انتخابات پارلماني مغرب كه روز جمعه برگزار مي شود، در واقع آزموني براي «محمد ششم» پادشاه اين كشور به شمار مي آيد كه اخيراً براي برون رفت از بحران موجود اصلاحيه قانون اساسي را به همه پرسي گذاشت.
معترضان در مغرب اعلام كردند كه رژيم پادشاهي حاكم بر كشورشان رژيمي فاسد و مستبد است و تا زماني كه از قدرت كنار نرود به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
جنبش 20 فوريه به عنوان بزرگترين اپوزيسيون مخالف دولت از هم اكنون انتخابات پارلماني در مغرب را تحريم كرده است.

 



مقابل منزل شهردار نيويورك

اعضاي جنبش تسخير وال استريت با تجمع مقابل ساختمان محل زندگي شهردار نيويورك، خواستار بركناري فوري وي شدند.
به دنبال صدور فرمان سركوب معترضان نظام سرمايه داري از سوي شهردار نيويورك كه به دستگيري صدها معترض و مجروحيت شماري از آنها منجر شد، اعضاي جنبش «نيويورك را اشغال كنيد» با تجمع مقابل منزل شهردار، خواستار بركناري فوري وي شدند.
معترضان با به دست گرفتن دست نوشته هايي اعلام كردند، شهردار نيويورك نيز بايد به سرنوشت معمر قذافي و حسني مبارك دچار شود.
چندي پيش «بلومبرگ» شهردار نيويورك دستور سركوب و جمع آوري چادرها از پارك زاكوتي (مركز اوليه و اصلي معترضان ضدسرمايه داري) را صادر كرد.
تصاوير و گزارش هاي دريافتي حاكي است، معترضان همچنين با طبل و برخي ابزار آلات، شروع به ايجاد سر و صدا مقابل منزل مسكوني شهردار كردند. «ما 99درصديم، اينجا اشغال شد، همه جا را اشغال كنيد، 99درصد مشكلات مردم، زير سر يك درصد است و» از جمله دست نوشته هاي معترضان روز يكشنبه نيويورك را تشكيل مي داد كه با حضور چشمگير نيروهاي پليس برگزار شد.
از سوي ديگر خبر مي رسد پس از انتشار اخبار بازگشت مجدد معترضان اوكلندي به منطقه اي از مركز شهر و برپايي چادرها، صدها پليس ضدشورش به منطقه هجوم برده اقدام به سركوب و «پاك سازي» محل كردند.
روز يكشنبه اعضاي جنبش ضدسرمايه داري تسخير وال استريت در اوكلند بدون توجه به تهديدها و هشدارهاي مقامات آمريكايي، شروع به برپايي سرودهاي اعتراضي خود كرده بودند.
گزارش دقيقي از شمار بازداشتي ها يا مجروحين منتشر نشده است.
سايت رسمي «وال استريت را اشغال كنيد» اما ديروز از آماده سازي مقدمات برگزاري دور تازه اي از اعتصاب هاي ضددولتي خبر داد.
براساس اين گزارش، اعضاي جنبش «در اعتراض به خشونت هاي پليس و در برخورد با كارگران و معترضان از 21 دسامبر (12 آذر) اعتصاب سراسري را در بنادر سواحل غربي اوكلند برگزار مي كنند.»
در اين اعتصاب معترضان وال استريت به همراه كارگران بنادر، رانندگان كاميون ها و كليه كاركنان اين منطقه مهم اقتصادي در اعتراض به ظلم يك درصدي ثروتمندان آمريكايي دست از كار مي كشند. رهبران جنبش از هم اكنون نسبت به خشونت هاي احتمالي پليس در اين روز ابراز نگراني مي كنند. پيش از اين نيز معترضان نظام سرمايه داري آمريكا اعتصاب هايي همراه با راهپيمايي و تسخير بنادر اين كشور برگزار كرده اند.
از نتايج حملات نيروهاي پليس آمريكا به دانشجويان دانشگاه كاليفرنيا نيز خبر مي رسد، افزايش فشارهاي افكار عمومي، مقامات اين كشور را وادار به عذرخواهي كرد. به دنبال انتشار تصاوير حمله روز جمعه گذشته پليس آمريكا به چند دانشجوي بي دفاع با اسپري فلفل كه تبديل به يك جنجال خبري تمام عيار شد، پليس آمريكا مجبور شد دو افسر «خاطي» خود را از كار بركنار كند تا بدين ترتيب جلوي ادامه خشم مردم آمريكا گرفته شود. رئيس دانشكده «ديويس» دانشگاه كاليفرنيا نيز ضمن پذيرفتن مسئوليت اين حادثه از مردم و دانشجويان عذرخواهي كرد.
يادآور مي شود از زمان آغاز نخستين اعتراض هاي ضدسرمايه داري (62 شهريور-نيويورك) تاكنون مقامات آمريكايي به اشكال مختلف سعي در سركوب، انحراف يا تخريب چهره اين جنبش اعتراضي كرده اند كه تاكنون به نتيجه مطلوب دست نيافته اند.
گستردگي و عمق اين اعتراض ها به حدي است كه برخي از تحليلگران نسبت به عواقب خطرناك آن هشدار داده اند. اين قيام كه معترضان آن را «انقلاب جهاني» الهام گرفته از انقلاب هاي عربي، مي نامند تاكنون پنج كشته و حدود 0200 زنداني به همراه داشته است.

 



آغاز رزمايش مشترك عربستان و بحرين براي سركوب بيشتر مخالفان آل خليفه

سرويس خارجي -
نيروهاي دريايي بحرين و عربستان رزمايش مشترك دريايي خود را براي سركوب شيعيان آغاز كردند.
در اين رزمايش نظامي كه در آب هاي منطقه اي بحرين در حال برگزاري است بخش هاي گسترده اي از نيروي دريايي بحرين و عربستان شركت دارند و تا تاريخ 24 نوامبر (سوم آذر) ادامه خواهد داشت.
به گفته مقام هاي بحريني هدف از برگزاري اين رزمايش چهار روزه بالا بردن سطح همكاري و هماهنگي ميان نيروهاي دريايي و تبادل تجربه هاي نظامي بين ارتش دو كشور است.
ليكن ناظران سياسي منطقه معتقدند بحرين با برگزاري اين رزمايش دريايي در پي كسب حمايت نظامي بيشتر از سوي عربستان سعودي به ويژه در حوزه امنيت دريايي است.

 



پيروزي راستگراها و شكست سوسياليست ها در انتخابات پارلماني اسپانيا

با پيروزي كانديداهاي حزب ميانه رو راست اسپانيا در انتخابات پارلماني، نخست وزيري «ماريانو راخوي» قطعي شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، حزب ميانه روي راست اسپانيا در انتخابات پارلماني اين كشور كه يكشنبه برگزار شد، به پيروزي رسيد. اين حزب توانست از 350 كرسي پارلمان 186 كرسي را از آن خود كند.
«خوزه لوئيز زاپاترو» از حزب حاكم (سوسياليست) كه از سال 2004 قدرت را در اسپانيا در دست داشت، بايد پست نخست وزيري را ترك كند و به جايش ماريانو راخوي رهبر «حزب مردم» به نخست وزيري برسد. كارشناسان علت شكست حزب سوسياليست را بحران اقتصادي حاكم بر اين كشور مي دانند.
البته راخوي نيز بايد اصلاحات اقتصادي مورد نظر اتحاديه اروپا را مثل دولت قبلي ادامه دهد. برنده انتخابات اعلام كرده كه مردم نبايد انتظار معجزه داشته باشند.«هرمان وان رومبوي»، رئيس شوراي اروپا پيروزي «راخوي» را به وي تبريك گفت و البته اين را نيز به طور تلويحي راخوي گوشزد كرد برنامه هاي اصلاحات اقتصادي بايد ادامه يابد.رومبوي گفت: من چشم انتظار همكاري با رهبر جديد اسپانيا در آينده اي نزديك هستم.
شمار بيكاران اسپانيايي به پنج ميليون نفر رسيده است.
كشور اسپانيا با 504 هزار و 782 كيلو متر مربع وسعت، بيش از 46 ميليون نفر جمعيت را در خود جاي داده است. به استثناي مادريد، بيشتر جمعيت اسپانيا در سواحل اين كشور متمركز هستند.اسپانيا در شبه جزيره ايبري واقع در غرب قاره اروپا قرار دارد و كشورهاي پرتغال، ايتاليا و فرانسه همسايگان اين كشور هستند.

 



در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي دولت كامرون
 3 ميليون كارگر و كارمند در انگليس دست از كار مي كشند

سه ميليون كارگر انگليسي به همراه هزاران افسر زندان هاي اين كشور در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت اعتصاب مي كنند.
به گزارش فارس، به نقل از شبكه خبري «پرس تي وي»، حدود 3 ميليون نفر از كارگران و كاركنان دولتي انگليس در نظر دارند در تاريخ 30 نوامبر (9 آذر) در اعتراض به سياست هاي رياضت طلبانه اقتصادي دولت «ديويد كامرون»، نخست وزير اين كشور دست از كار بكشند. همزمان 35 هزار نفر از اعضاي انجمن افسران زندان هاي انگليس نيز در اعتراض به تغييرات در حقوق بازنشستگي و دستمزدها تهديد به برگزاري اعتصاب كردند. بنابه گزارش هاي دريافتي، برگزاري اين اعتصاب مي تواند به راحتي به فلج شدن امور مربوط به زندان هاي انگليس منجر شود؛ زندان هايي كه به دليل شورش هاي چند ماه گذشته مملو از زنداني است! يادآور مي شود براساس قوانين اين كشور اروپايي، برگزاري اعتصاب از سوي افسران زندان ها به دليل عواقب وخيمي كه به دنبال دارد، ممنوع است؛ اما دبير كل انجمن افسران زندان هاي انگليس اعلام كرد اجراي اين اصلاحات كامرون اعضاي اتحاديه را خشمگين كرده است و در صورت لزوم آنها نقض قانون انگليس و برگزاري اعتصاب را منتفي نمي دانند.
وي در اين رابطه اعلام كرد: ما اميدواريم بتوانيم در رابطه با حقوق و دستمزدها به توافق برسيم اما اگر اين توافق حاصل نشود، در آن صورت ما ناگزير به برگزاري اين اعتصاب خواهيم بود.
اين مقام مسئول همچنين تصريح كرد: انتظار مي رود هزاران افسر زندان ها از برگزاري اين اعتصاب در سطح گسترده اي حمايت كنند؛ اعتصابي كه بدنبال برآوردهاي صورت گرفته فعاليت 140 مركز زنداني را به دليل نبود گارد و افسر محافظ فلج خواهد كرد.
گفتني است طي روزهاي آينده اعضاي جنبش ضدسرمايه داري «لندن را اشغال كنيد» نيز قصد برگزاري اعتصاب و تظاهرات ضددولتي دارند. از سوي ديگر كاركنان فرودگاه «ليورپول» نيز تصميم دارند از روز چهارشنبه (فردا) در اعتراض به آنچه «تعديل اجباري نيروهاي مازاد» اعلام شده، اعتصاب كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14