(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول  آذر 1390- شماره 20079

منشور
رشته هايي كه هنوز سرانجام ندارند!
خودكشي كاپيتاليسم
اگر وقت كرديد سري هم به نهج البلاغه بزنيد
گزارشي از وضعيت كتابخانه مركزي دانشگاه تهران مركزي براي تحقيق اما فاقد امكانات اوليه
انتصابات زنجـيره اي اصلاح طلبان در جـهاد دانشگاهي
همزمان با بروز نقص فني در سيستم هاي الكترونيكي روي داد؛
بازار سياه فروش دفترچه ثبت نام كارشناسي ارشد
وزير سابق آمريكا در جمع دانشجويان دانشگاه بركلي: بناي آمريكا در حال نابودي است
دومين اردوي «ما مي توانيم» در دانشگاه تهران برگزار مي شود



منشور

جوانان جلوتر از ديگران در صحنه اند
جوان در هر جامعه و كشوري، محور حركت است. اگر حركت انقلابي و قيام سياسي باشد، جوانان جلوتر از ديگران در صحنه اند. اگر حركت سازندگي يا حركت فرهنگي باشد، باز جوانان جلوتر از ديگرانند و دست آنها كارآمدتر از دست ديگران است. حتي در حركت انبياي الهي هم - از جمله حركت صدر اسلام - محور حركت و مركز تلاش و تحرك، جوانان بودند.
آن كشورهايي كه جوان كم دارند - كمااين كه بعضي از كشورها امروز به خاطر بعضي از سياستهاي تنظيم نسل و خانواده و از اين حرفها، دچار كمبود نسل جوان هستند - ولو در علم و تكنولوژي و ترقيات جلو باشند، كارشان لنگ است؛ مجبورند از كشورهاي ديگر جوان قرض بگيرند! جوان و جواني، يكي از درخشندگيهاي آفرينش الهي است. دشمنان جوامع - از جمله جوامع اسلامي - اين نكته را خوب تشخيص داده اند و بخصوص روي آن انگشت گذاشته اند. اين مربوط به امروز نيست؛ از يك قرن پيش تاكنون اين گونه بوده است.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با گروه كثيري از دانشجويان و دانش آموزان، به مناسبت سيزدهم آبان ماه 15/08/1370

 



رشته هايي كه هنوز سرانجام ندارند!

بازنگري رشته هاي علوم انساني در جريان پر فراز و نشيبي قرار گرفته كه از زمان طرح اوليه آن 5 سال مي گذرد و تاكنون اقداماتي براي بازنگري سرفصل ها براي آن انجام نشده است. در اين گزارش به سير تاريخي بازنگري رشته هاي علوم انساني مي پردازيم.
بازنگري رشته هاي علوم انساني با توجه به تحصيل حدود دو ميليون دانشجو در اين رشته ها و گستردگي آموزش آن در سطح كشور از اهميت بالايي برخوردار است. برخورداري از كتب ترجمه اي، بومي نبودن منابع درسي و توسعه بيش از اندازه و بي توجهي به اشتغال فارغ التحصيلان علوم انساني از مهم ترين انتقاداتي است كه به رشته هاي علوم انساني كشور وارد مي شود.
22 اسفند ماه سال 1385
وزير علوم از بازنگري سرفصلهاي رشته هاي علوم انساني خبر داد
دكتر محمدمهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم افتتاحيه اولين كنگره ملي علوم انساني با عنوان «وضعيت امروز، چشم انداز فردا» گفت : يكي از دغدغه هاي فكري در وزارت علوم بحث تحقيقات علوم انساني است. مطالعات بين رشته اي مغفول شده است، چرا كه بين رشته اي مي تواند ميداني جديد در علوم انساني منطبق با نيازهاي جامعه بيافريند و بنابراين 110 رشته ميان رشته اي تعريف شده كه كارگروههاي مختلف در حال تعريف دروس و سرفصلهاي آن براي دانشگاهها هستند.
11 خرداد ماه سال 1386
معاونان آموزشي دانشگاهها تاكيد كردند
بازنگري برنامه هاي درسي رشته هاي علوم انساني
معاونان آموزشي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور تاكيد كردند براي ترويج فرهنگ و تمدن اسلامي - ايراني، در برنامه هاي درسي رشته هاي علوم انساني بازنگري شود و با تاسيس رشته ها و ميان رشته اي هاي جديد و ارايه درسهاي اختياري و عمومي زمينه توجه به فرهنگ غني و پرمايه اسلامي و ملي فراهم آيد. در اين جهت بر همكاري با ديگر سازمانها و نهادهاي علمي، فرهنگي و پژوهشي از جمله سازمان سمت براي تهيه، تاليف و تدوين منابع درسي علوم انساني و تقويت فرهنگي ملي تاكيد مي شود.
6 بهمن ماه سال 1386
وزير علوم از اجراي راهبردهاي توسعه علوم انساني
خبر داد
محمد مهدي زاهدي وزير علوم در نخستين جشنواره علوم انساني فارابي از راهبردهاي 5 گانه وزارت علوم در زمينه علوم انساني خبر داد و تاكيد كرد: بازنگري و اصلاح وضعيت علوم انساني با نگاه ارتقاي آن در مديريت كشور يك اولويت است و بومي كردن علوم انساني با هدف خروج آن از متون ترجمه اي علوم انساني كه نمي تواند حلال مشكلي باشد، مدنظر قرار دارد. همچنين بازنگري رشته هاي علوم انساني مورد توجه جدي وزارت علوم است و رشته هاي متعدد ديگري بويژه در دوره هاي تحصيلات تكميلي تعريف و اجرا شده است.
6 ارديبهشت ماه سال 1387
وزير علوم از بازنگري در علوم انساني با رويكرد اسلامي خبر داد
محمد مهدي زاهدي وزير علوم گفت: كتب علوم انساني ما خوراكي از يافته هاي دانشمندان غربي است. ما ضمن اينكه يادگيري اين يافته ها را رد نمي كنيم اما معتقديم بايد توجه ويژه اي به آموزه هاي ديني و اسلامي و همچنين يافته هاي دانشمندان داخلي در متون علوم انساني صورت گيرد. به عنوان مثال ما بايد در متون علمي روانشناسي آموزه هاي اسلامي را نيز وارد كنيم.
6 شهريور ماه سال 1387
زاهدي در كميسيون فرهنگي دولت از آغاز بازنگري
در علوم انساني خبر داد
محمد مهدي زاهدي وزير علوم گفت: در وزارت علوم بازنگري بسياري از رشته هاي علوم انساني آغاز شده است و خيلي از دروس هستند كه بايد تجديد نظر شود زيرا در برخي شاخه هاي علوم انساني شاهد هستيم كه به شدت سكولاريسم در آنها نفوذ دارد بنابراين تجديد نظر در دروس بسياري از شاخه هاي علوم انساني شروع شده و بايد به سرعت ادامه داده شود. البته يكي از مشكلاتي كه در حوزه بازنگري در دروس حوزه علوم انساني وجود دارد اين است كه هر چند صاحب نظر در حوزه بازنگري زياد داريم اما در تدوين محتوا دچار مشكل هستيم. يعني ممكن است معلوم شود كه در يك كتاب علوم انساني چه سرفصل هايي بايد بيايد اما اين كه مكتوب شود و تدوين شود كند پيش مي رود.
8 شهريورماه سال 1388
رهبر معظم انقلاب بر توجه دانشگاهها به علوم انساني تاكيد كردند
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از اساتيد و اعضاي هيات علمي، نخبگان، و رؤساي دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي با ايشان با اشاره به تحصيل حدود دو ميليون دانشجو از سه ميليون و نيم دانشجوي كشور در رشته هاي علوم انساني تأكيد كردند: اين مسئله نگران كننده است زيرا توانايي مراكز علمي و دانشگاهها در زمينه كار بومي و تحقيقات اسلامي در علوم انساني و همچنين تعداد اساتيد مبرّز و معتقد به جهان بيني اسلامي رشته هاي علوم انساني در حد اين تعداد دانشجو نيست.
ايشان افزودند: بسياري از علوم انساني مبتني بر فلسفه هايي است كه مباني آنها ماديگري و بي اعتقادي به تعاليم الهي و اسلامي است و آموزش اين علوم موجب بي اعتقادي به تعاليم الهي و اسلامي مي شود و آموزش اين علوم انساني در دانشگاهها منجر به ترويج شكاكيت و ترديد در مباني ديني و اعتقادي خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: مراكز تصميم گيري اعم از دولت، مجلس، و شورايعالي انقلاب فرهنگي بايد اين موضوع را مورد توجه جدي قرار دهند.
15 شهريور ماه سال 1387
پژوهشگاه علوم انساني مسئول بازنگري رشته هاي
علوم انساني شد
دكتر حميد رضا آيت اللهي رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي گفت: بازنگري سرفصلهاي رشته هاي علوم انساني دانشگاه هاي كشور با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي محول شد. بسياري از سرفصل هاي موجود و منابع مورد استفاده در اين سرفصل ها بيش از20 سال است بدون هيچ گونه بازنگري و تغيير، دست استادان را براي تحول و رشد درسها و متون درسي بسته است. در طول اين 20 سال، تغييرات بسياري در علوم مختلف پيش آمده و بر اساس اقتضائات جامعه جهاني برخي سرفصلها حذف و به برخي سرفصلها افزوده شده است.
20 مهرماه سال 1388
جزئيات نحوه اجراي بازنگري علوم انساني از دو ماه آينده
حميدرضا آيت اللهي رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي نحوه اجراي بازنگري علوم انساني و الزامات اين طرح را تشريح كرد و گفت: در بازنگري علوم انساني به دنبال محدود كردن ترجمه متون علمي غربي نيستيم. عمليات اجرايي كردن بازنگري دروس از دو ماه آينده آغاز مي شود و معاونتهاي آموزشي و فرهنگي وزارت علوم در بخش اجرايي و پژوهشگاه علوم انساني در بخش فكري و علمي با تشكيل كميته اي چهار نفره اجرايي شدن آن را بررسي مي كنند.
7 مهرماه 1388
دبير شوراي برنامه ريزي وزارت علوم جزئيات طرح بازنگري
علوم انساني را اعلام كرد
رجبعلي برزويي دبير شوراي برنامه ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جزئيات طرح بازنگري علوم انساني با محوريت توانمندي داخل و اسلامي كردن را اعلام كرد و گفت: بازنگري در علوم انساني با اولويت كاربردي و روزآمد كردن با توجه به توانمنديهاي داخل و ديدگاههاي اسلامي صورت مي گيرد. بحث بازنگري در دروس توسط وزارت علوم در تمامي رشته ها صورت مي گيرد اما بازنگري در علوم انساني به ويژه در مقطع كارشناسي با تأكيد بيشتري انجام مي شود.
19 مهرماه سال 1388
بازنگري علوم انساني با رويكرد اسلامي
توسط متخصصان حوزوي
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بازنگري در علوم انساني با رويكرد اسلامي را هدف اين پژوهشگاه برشمرد و گفت : تحقق اين موضوع در گرو فعاليت بنيادين افراد آشنا با علوم انساني موجود و تحصيلات عالي حوزوي است. تهيه محتوا، منابع و پرورش استاد شرط لازم ايجاد گرايشهاي جديد در رشته هاي علوم انساني است.
7 اسفند ماه سال 1388
رئيس سمت از بازنگري 80 كتاب در سازمان مطالعه
و تدوين كتب علوم انساني خبر داد
دكتر احمد احمدي رئيس سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها گفت: در حال حاضر اين سازمان كار تجديدنظر كتابهاي علوم انساني را از لحاظ محتوا آغاز كرده و در اين راستا 80 كتاب تجديدنظر شده است. در تجديدنظر كتابهاي علوم انساني 20 تا 80 درصد كتابها از لحاظ محتوا، ويرايش، چاپ و حروفچيني تغيير پيدا كرده و در برخي اوقات كل مطالب بايد يك بار ديگر ويرايش شود.

 



خودكشي كاپيتاليسم

سروش سياري- دانشجوي مهندسي عمران دانشگاه تهران
رويدادهاي امروزجهان هرروز چهره جديدي به خود مي گيرد. مردم كشورهاي عربي خاورميانه وشمال آفريقا چندين ماه است درتكاپو براي احقاق حقوق ازحاكمان زرسالار خود هستند. با نهادينه شدن پيوند شوم اسلام آمريكايي درساختار سياسي كشورهاي عرب خاورميانه و شمال آفريقا كاملأ طبيعي است كه در كنارانواع جنايات اعم ازكشتار، تجاوز به عنف وتخريب اماكن مذهبي تحت شديدترين سانسورهاي خبري و تبليغاتي، حكومت ها وشاهزادگان شكمباره اي كه خودرا پدرخوانده اعراب مي نامند در روياي پان عربيسم و رهبري جهان عرب به خوش گذراني
بي حدوحصر دركشورهاي اروپايي بپردازند! شاهزادگاني كه خواه ناخواه اسير خيمه شب بازي هاي جدال شيعه و سني شدند به خيال خودشان مي توانندانتقام شكست هاي خفت بار درجنگ هاي غزه و لبنان را از شيعيان بيگناه بحرين بگيرند. البته سابقه برخورداين كشورها با جنبش هاي اسلام گرا چه درنظام هاي انتخابات فرمايشي خود - به خصوص در پارلمان هاي بحرين و مصر- و چه درنظام هاي ديكتاتور مآبانه، چنين روزهايي را به وضوح به تصوير مي كشيد. پادشاهان عربي خواسته يا ناخواسته(!) خودرا وارد جدالي كردندكه خود بهتر ازهركس ديگري مي دانند كه هرچند فوايدي زودگذر دارد اما عواقب بسيار جبران ناپذيري خواهد داشت كه روسياهي آن فقط براي خودشان خواهد ماند.
ولي امر مسلمين جهان، حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي(مد ظله العالي):«ملتهاي ديگر بدانندوببينند كه اگر عزت مي خواهند، اين عزت پيش آمريكا نيست، دروابستگي به قدرت ها نيست، درخرج كردن وپول دادن به كيسه سازندگان تسليحاتي دنيا و دريوزگي تسليحات آنها نيست، درجوشش از درون، دراعتماد به نفس ملي، درتوكل به خدا و پيشرفت در اينهاست.»1
در سرزمين هاي اشغالي طبق آخرين خبرها بالغ بر 300هزار نفر در اعتراض به عملي نشدن وعده هاي دولت راستگراي بي بي درفراهم كردن بهشت برين يهود تظاهرات كردند. اتحاديه اروپا نيزشاهد ناآرامي هايي درچند كشور بحران زده خود است. اوضاع اتحاديه آن قدر به هم ريخته است كه اين روزها اردوغان هم حرفي از پيوستن تركيه به اين اتحاديه نمي زند! هزينه هاي سرسام آور و كسري بودجه هاي كشورهاي اروپايي كه ازكنترل دولتمردان خارج شده راهي جز اعمال سياست هاي رياضت اقتصادي پيش روي آنان باقي نگذاشته است. از يك سو سران اقتصاد اروپا نگران سقوط ارزش يورو دربرابر دلار آمريكا هستند و ازسويي ديگر بايد در پي تصويب انواع برنامه هاي كمكي مالي به كشورهاي بحران زده يونان، پرتغال، ايرلند و اسپانيا باشندكه سابقه چندين باره دارد. علاوه بر اين آلمان و ايتاليا وفرانسه هم در شرف ناآرامي قرار دارند. اتحاديه هاي كارگري ايتاليا اخيرأ نسبت به عزم دولت وپارلمان ايتاليا براي تصويب واجراي سياست رياضت اقتصادي واكنش نشان داده وتهديد كرده اند كه در صورت برآورده نشدن خواسته هاي خود دست به تظاهراتي عظيم خواهند زد.
نيويورك تايمز طي گزارشي مي نويسد:«شورشي هاي لندن جواناني هستند كه وجدان سياسي نسبت به آنچه انجام مي دهند ندارند و به شرايطي معترض هستند كه تحت عنوان نظام سرمايه داري شكل گرفته و اشياي لوكسي را غارت و سرقت مي كنند كه اين نظام با ايجاد خشم و نارضايتي عمومي توليد كرده است. جوانان درجريان اين ناآرامي ها در پي سرقت مايحتاج غذايي خويش نبودند چراكه يارانه هاي دولتي تهيه اين محصولات را براي آنها ميسر كرده اند. نكته مهم تر اينكه حتي اگراين عده جذب بازاركار شوند هم چيز زيادتري نسبت به آنچه دولت بدون هيچ زحمت و سختي در اختيار آنها قرارمي دهد، عايدشان نخواهد شد.»2
ايالات متحده آمريكا هم كه خودرا دربرابر برقراري دموكراسي درجهان مسئول مي داند و درعين حال سالها دربرابر نقض آشكار آن دركشورهاي هم پيمان خود در دنيا سكوت مي كرد، اين روزها پايه هاي تئوريك سياست داخلي و خارجي خود را درخطر مي بيند. چالش هايي كه هيمنه پوشالي تبليغاتي آمريكا امروز با آنها روبروست و زمزمه هاي پيوند محال دموكراسي و سرمايه داري، داراي ابعاد گسترده داخلي وبين المللي است كه نه تنها دامان آمريكا كه كشورهاي پيروسياستهاي آن را نيزگرفته است. اعتراضات مردمي در بيش از1000شهر جهان ازجمله در ايالتهاي مهم آمريكا كه در دستگاه تبليغاتي غرب سعي مي شود صرفأ سياسي جلوه داده شوند، داراي جنبه هاي سياسي:اقتصادي است كه ابعادي داخلي و خارجي را شامل مي شود. ازكاهش هزينه هاي درماني وبيمه-كه شعاراصلي اوباما درانتخابات2008 بود- وحمايت از اتحاديه ها تا اعتراض به سياست هاي جنگ طلبانه و خسارت هاي جاني و مالي و بودجه هاي سرسام آور ناشي از آن نمايانگرگستره وسيع خواسته هاي مردم در برابرادعاهاي كساني است كه اين جنبش را صرفأ راهي براي خودنمايي مي دانند.
«برژينسكي» طي مصاحبه اي گفته بود:«آمريكا اگرچه يك دموكراسي است امادرحال تبديل شدن به كشوري از افراط گري هاي ناگوار اجتماعي درميان ابرثروتمندهاي اقليت وبسياري ازمحرومان است. درآمريكاي امروز1درصد طبقه ثروتمند حدود35درصد كل ثروت كشور را در اختياردارند درحالي كه90درصد ، صاحب حدود25درصدازثروت كشور هستند.»3
هرچند درابتدا سياستمداران آمريكايي سعي داشتند تا با اظهار همدردي ظاهري با معترضان، رشدفراگيراعتراضات را در بدنه دولت هضم كنندتا توشه اي نه چندان اميدواركننده براي انتخابات آينده فراهم كنند اما بحران هاي فقر، بيكاري، ركوداقتصادي نظام دوحزبي تك محوري كاپيتاليستي حاكم و... دربعد داخلي و شكست هاي پياپي سياستهاي اعمالي درعراق وافغانستان وكشورهايي كه درمعرض نسيم انقلاب اسلامي قرارگرفته اند دربعد خارجي راه را برهرگونه موج سواري بست. دراين شرايط طبيعي است كه برخي تحليلگران آمريكايي اين گونه لب به انتقاد بگشايند:«اين معترضين كه درواقع شمارشان نيز اندك است، تابه حال به هيچ دردي نخورده اند. آن ها انگل جامعه اند، انگل هاي واقعي. بيشترشان آدم هايي هستند بي حوصله كه ازكمك هاي دولتي استفاده مي كنندوعقده براي خودكسي شدن را در دل دارند. افراد بي خودي كه فقط مي خواهند جلب توجه كنند.»4
«جو بايدن»، ازمتفكران دولت محافظه كار وبه اصطلاح انقلابي بوش پسر ومعاون رئيس جمهور فعلي آمريكا دراظهار نظر عجيبي گفت:«خاورميانه جنگلي پر ازحيوانات وحشي است ودراين جنگل فقط اسرائيل قابل اعتماد است.»5
ديدگاه كساني كه هم اكنون در سطوح عالي چندين دولت آمريكا فعاليت مي كنندرفتاري غيرازآنچه هم اكنون درسطح جهان دارندرا نمايان مي كند؟!
پطروس غالي، تنها دبيركل سازمان ملل كه توانست يكبار براين كرسي بنشيند، مي نويسد:«رهبران آمريكا نه تنها دخالت درمشكلات جهان را ضروري مي دانند كه قادر به تحمل حل مشكلات ازسوي ديگران و بدون حضورو دخالت خود نيستند. اين مسئله مي تواند پيامدهاي بسيارمنفي براي جهان داشته باشد. بايد بازيگران ديگري دركنار اين ابرقدرت ظهور كنند.»6
نگاهي گذرا به مواضع دولت هاي درگير دراين منازعات ورسانه هاي وابسته اين گونه مي نمايد كه ازيك سو انتصاب بي دليل جمهوري اسلامي ايران به دخالت و سودجويي ازانقلاب هاي مردمي منطقه و ازسويي ديگر جدال محافل تصميم گيري غرب وغلامان حلقه به گوش آنها و متهم كردن همديگر به سهل انگاري و تأثيرپذيري ازحوادث منطقه اي و فرامنطقه اي بي شك نشان از سردرگمي و ترس لابي هاي صليبي -صهيوني از نفوذروزافزون ايران در منطقه دارد. گري سيك، مشاور امنيت ملي فورد، كارتر و ريگان بعد از رخداد انقلاب اسلامي گفت:« انقلاب اسلامي ايران يك شكست بزرگ وتحقير ابدي براي آمريكا بود. به همين دليل آن ماجرا تبديل به يك عقده رواني براي آمريكا و آمريكايي ها شدوتاكنون آنان را آزار مي دهد. بخشي از سياست هاي تندآمريكا تا به امروز براي جبران آن شكست است.»7 از كوزه همان برون تراودكه در اوست! اين نمونه ها تنها گوشه هايي ازواقعيات چندين و چند ساله هاي مدعيان دموكراسي است كه به زبان خود اعتراف مي كنند. اين عادت سلطه گر است كه تحت لواي مفاهيمي چون دموكراسي، حقوق بشر، آزادي، جامعه ي مدني و... فريب ونيرنگ كندوهمچنين عادت سلطه پذير است كه شنيدن اين كلمات هوش و حواسشان را ببرد. شايد اوآن روز سلسله شكست هاي كشورش ازويتنام تا دكترين نيكسون:كسينجررا ديد كه ازباتلاق افغانستان وعراق تا بيداري اسلامي منطقه را پيش بيني كردواين تحقير را براي هژموني رو به افول آمريكا ابدي دانست...
1. بيانات معظم له در جمع دانشجويان دانشگاه امام خميني-ره- نوشهر14/7/1388
2. روزنامه ي همشهري24/05/1390
3. تارنماي جام جم26/7/1390
4. خبرگزاري مشرق15/8/1390
5. روزنامه همشهري21/4/1389
6. مجله همشهري ديپلماتيك/شماره39
7. تارنماي تالار دانشجو به نقل از كتاب «همه چيز فرو مي ريزد» 28/7/1389

 



اگر وقت كرديد سري هم به نهج البلاغه بزنيد

عماد قبادي- مسئول سياسي بسيج تربيت معلم و عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان البرز
طي روزهاي گذشته باز هم يكي ديگر از مصوبات مجلس هشتم خبر ساز شد. اين بار 122 تن از نمايندگان مجلس با رأي مثبت به يك استفساريه درباره تبصره 3 از ماده 71 قانون خدمات كشوري، خواستار تعيين وتكليف حقوق مادام العمر خود و مقامات سياسي كشور شدند. گويي نمايندگان از هم اكنون در تكاپوي مرهم نهادن بر درد بي دردي و تامين حقوق و مزاياي دوران پس از نمايندگي خودند .
آقايان نماينده ! روزي كه مي خواستيد از مردم راي بگيريد گفتيد بهشان كه دغدغه تان حقوق مادام العمرتان است؟ گفتيد كه هنوز به مجلس نرفته قصد داريد طرح تصويب وام بلاعوض 100 ميليوني را براي رفاه حال و صد البته حل مشكلات خود به راي بگذاريد؟
ولي چه سود؟ نماينده اي كه تمام هم و غمش حل مشكلات معيشتي خود و خانواده اش است ، نماينده اي كه تمام دغدغه اش افزودن بر اموالش است چه مي فهمد شكم گشنه يعني چه؟ چه مي فهمد بار مشكلات مستضعفاني كه با راي آن ها نماينده شده هنوز بر زمين مانده؟ انگار نه انگار كه زمان جنگ روحيه ساده زيستي در بين مسئولان حاكم بود؟ انگار نه انگار كه ساده زيستي ارزش بود و تجمل گرايي و دنيا طلبي ضد ارزش ، چه برسد به حقوق مادام العمر؟! البته حق داريد ، هرچه باشد 23 سال از زمان جنگ گذشته و خيلي چيز ها براي شما كهنه شده .
به اين زودي يادتان رفت آرمان ها و فرامين حضرت روح الله (ره) را ؟! يادتان رفته كه مي گفت: «جنگ امروز ما جنگ با عراق و اسرائيل نيست ، جنگ با ابر قدرت هاي شرق و غرب نيست... جنگ ما جنگ پا برهنگي عليه خوشگذراني هاي مرفهين است. جنگ ارزش هاي اعتقادي- انقلابي عليه دنياي كثيف زور و پول و خوشگذراني است» - صحيفه نور، ج 21، ص 68- . باز هم حق داريد ! جنگي كه امام از آن دم مي زد جنگ آن روزها بود و امروز زمانه فرق كرده .
ولي بد نيست از خود بپرسيد كه شما عزيزان عليه كدام يك مي جنگيد؟ عليه خوشگذراني يا پابرهنگي؟! كسي كه دردش حقوق بازنشستگي و دوران پس از مسئوليت سياسي اش باشد اصلا چه مي فهمد پابرهنگي يعني چه؟ چه مي فهمد كوخ نشيني كه اماممان يك تار مويش را به همه كاخ ها و كاخ نشينان نمي داد سر گشنه زمين مي گذارد يا نه؟
آقايان! 80 درصد حقوقي كه پس از دوران مسئوليت و نمايندگي تان مي گيريد از كجا تامين مي شود؟ مگر از بيت المال نيست؟ چقدر راحت لگد به آخرتتان مي زنيد ! شايد يادتان رفته حكايت امير المومنين -ع- و برادرش عقيل را. عقيل نيازمند بود ولي بيش از سهمش از بيت المال مي خواست.اگر يادتان رفته محض اطلاع اين سخنان امير المومنين -ع- را برايتان بازگو مي كنم كه فرمود : آيا تو از گرماي آهن پاره اي كه انساني آن را به شوخي گداخته ناله مي زني و فرياد مي كشي اما مرا به سوي آتشي مي كشاني كه خداي جبار به خشم خود افروخته؟ تو از اين درد اندك ناله مي زني و من از آتش سوزنده دوزخ ناله نزنم؟ و يا نخوانده ايد اين خطبه امام را كه فرمود: « بدانيد پرداخت مال به كسي كه استحقاق آن را ندارد تبذير و اسراف است. چنين كاري فرد را در دنيا بالا مي برد اما در آخرت پست خواهد كرد ، در ميان مردم گرامي اش مي گرداند اما نزد خدا خوارش مي سازد .» خطبه 126 نهج البلاغه
حال چگونه است كه شما خود با دستان خودتان هيزم اين آتش را مهيا مي كنيد؟ !
به راستي با تصويب چنين طرح هايي خود را شيفته خدمت مي دانيد يا تشنه قدرت و ثروت؟
مگر رهبرتان و اماممان سيد علي حفظه الله نفرمود :« ما بايد خودمان را به معناي واقعي كلمه و نه به معناي تعارفي كلمه خدمتگزار مردم بدانيم. مسئولان كشور بايد به معناي واقعي كلمه از لحاظ زهد : يعني بي رغبتي به زخارف دنيايي : سرمشق ديگران باشند و حد آن هم ورع است .»
اسم زهد و بي رغبتي به دنيا و ساده زيستي كه مي آيد ناخودآگاه ياد امير المومنين و فرمايشاتش در نهج البلاغه مي افتم. نهج البلاغه اي كه گويي بين شما عزيزان خيلي مهجور افتاده ولي چون مي دانم سرتان خيلي شلوغ است و درگير خدمت رساني هاي آنچناني هستيد چند سطري را براي تان از سخنان مولا يادآوري مي كنم .
«هان! تقوا را نگاه داريد و خود را با آن حفظ نماييد.از دنيا پاك و بركنار بمانيد و شيفته آخرت باشيد ... آگاه باشيد كه دنيا چونان چهارپايي است سركش و گريزپا ، اسبي است چموش و نافرمان ، دروغگويي است خيانتكار ، حق نشناسي است ناسپاس ، ستمگري است بي راهه رو و دور كننده اي است بي قرار. طبيعتش بي ثباتي و انتقال است ، گام هايش لرزان ، عزتش خواري ، جدي اش شوخي ، و بالايي اش پستي است.دنيا خانه ربودن و بردن و غارت وهلاك است . مردمش در سختي اند و به سوي مرگ رانده مي شوند. اگر به يكي مي رسند از ديگري جدا مي افتند. راه هاي دنيا همه سرگرداني ، گريزگاه هايش همه بي سرانجامي و خواسته هايش مايه نا اميدي است.» -خطبه 191 نهج البلاغه-
ويا در جايي ديگر مي فرمايد: « اينك امام شما از همه دنيايش به پيرهني و ازاري و از همه طعام هايش به دو قرص نان اكتفا كرده است . البته شما را ياراي آن نيست كه چنين كنيد، ولي مرا به پارسايي و مجاهدت و پاكدامني و درستي خويش ياري دهيد. به خدا سوگند، از دنياي شما پاره زري نيندوخته ام و از همه غنايم آن مالي ذخيره نكرده ام . و به جاي اين جامه ، كه اينك كهنه شده است ، جامه اي ديگر آماده نساخته ام .اين دنيا در چشم من از دانه تلخ ناچيزي كه به كار دباغي در آيد پست تر و خوارتر است
... چگونه شب را با شكم سير بخوابم درحالي كه در اطرافم شكم هاي گرسنه و جگر هاي تشنه باشد ، ... آيا به همين خشنود باشم كه مرا اميرمومنانم خوانند و با مردم در سختي هاي روزگار شريك مردم نباشم؟ يا آنكه در سختي زندگي مقتدايشان نشوم؟
اي دنيا از من دور شو، افسارت را به پشتت افكندم . من خود را از چنگال هايت رها كردم و از دام هايت بيرون افكندم و از آن پرتگاه ها كه بر سر راه من كنده اي اجتناب كرده ام. آن گردن فرازاني كه با دليري هايت فريفتي ، اكنون كجايند؟ آن مردمي ، كه به زرق و برق هايت مفتون ساختي چه شدند؟ آري همه در گور خفته اند.»- نامه امير المومنين به عثمان ابن حنيف-
به راستي چه سنخيتي بين فرمايشات مولا علي -ع- و تصويب وام 100 ميليوني براي خود مي يابيد؟ چه شباهتي بين سفارش امام -ع- به دوري از دنيا و تصويب طرح حقوق مادام العمر براي خود متصور هستيد؟
البته عجيب نيست كه سخنان اميرالمومنين -ع- را فراموش كرده باشيد .از شمايي كه سخنان نايب بر حق امام زمانتان را فراموش كرده ايد چه انتظاري مي شود داشت كه سخنان امام شهيدتان را از ياد نبرده باشيد؟
از ته دل دعا مي كنم كه شما عزيزاني كه جزئي از نظام مقدس جمهوري اسلامي هستيد و حضور فعليتان را مديون قطره قطره خون شهدايي هستيد كه زندگيشان را فداي آرمان هايي كردند كه با رفتار فعلي شما فرسنگ ها فاصله دارد ، عملكردتان را اصلاح كنيد ودر راه خدمت به مردم از يكديگر پيشي بگيريد و از شوراي محترم نگهبان هم اميد مي رود با رد اين استفساريه مرهمي بگذارد بر دل هاي پر زخم مردم اين مرز و بوم .
در آخر اين مرقومه را با اين كلام از علي -ع- به پايان مي برم : « اي بندگان خدا، شما را به ترك دنيايي سفارش مي كنم كه شما را رها مي سازد، گر چه شما جدايي از آن را دوست نداريد، دنيايي كه بدن هاي شما را كهنه و فرسوده مي كند با اينكه دوست داريد همواره تازه و پاكيزه بمانيد.... پس در عزّت و ناز دنيا بر يكديگر پيشي نگيريد، و فريب زينت ها و نعمت ها را نخوريد و مغرور نشويد و از رنج و سختي آن نناليد و ناشكيبا نباشيد، زيرا عزّت و افتخارات دنيا پايان مي پذيرد، و زينت و نعمت هايش نابود مي گردد، و رنج و سختي آن تمام مي شود، و هر مدّت و مهلتي در آن به پايان مي رسد، و هر موجود زنده اي به سوي مرگ مي رود.»

خطبه 99 نهج البلاغه.

 



گزارشي از وضعيت كتابخانه مركزي دانشگاه تهران مركزي براي تحقيق اما فاقد امكانات اوليه

در ميان كتابخانه هاي دانشگاه هاي كشور، همواره كتابخانه مركزي دانشگاه تهران به عنوان يك كتابخانه جامع، كامل و مركزي براي تحقيق و نگارش پايان نامه هاي دانشجويي در كشور مطرح است اما متأسفانه اين مكان، فاقد امكانات اوليه كافي مي باشد. گزارش خبرگزاري دانشجو را درباره اين مكان علمي مي خوانيد:
وقتي صحبت از كتابخانه مركزي دانشگاه تهران مي شود ناخود آگاه ذهن ما به منابع موجود براي تحقيق در اين مركز مي رود كه اين كتابخانه از جمله مكان هايي است كه دانشجويان سراسر كشور در سطوح مختلف از جمله دانشجويان تحصيلات تكميلي براي تحقيق و پايان نامه هاي خود به آنجا مراجعه مي كنند.
اما به راستي اين كتابخانه كه مراجعه كنندگان بسياري دارد در چه وضعيتي است؟ آيا مراجعه كنندگان از امكانات و نحوه ارائه خدمات آن رضايت دارند؟ وضعيت اين كتابخانه از زبان دانشجويان مراجعه كننده؛
كتابخانه مركزي دانشگاه تهران مركز قوي براي تحقيق و پژوهش دانشجويان به خصوص دانشجويان تحصيلات تكميلي است اما مشكلات زيادي دارد كه بسياري از دانشجوياني كه مشاهده مي شود به اين محل مراجعه مي كنند از وضعيت آن ناراضي هستند كه از جمله مشكلات آن مشكل سخت افزاري كتابخانه است به طوريكه دسترسي به كتاب ها به دليل مشكلات سخت افزاري بسيار مشكل است.
از ديگر مشكلات اين كتابخانه پايين بودن سرعت سيستم ها و كم بودن تعداد كامپيوترهاست كه حداكثر تعداد سيستم هاي اين كتابخانه 18 سيستم است كه با توجه به تعداد مراجعه كنندگان تعداد سيستم ها بسيار پايين است و دانشجوياني كه به اين كتابخانه مراجعه مي كنند بايد ساعت هاي طولاني در صف استفاده از سيستم ها منتظر بمانند.
نكته قابل توجه اينجا است كه از بين 18 سيستم موجود در اين كتابخانه روزانه بين 5 تا 6 سيستم هم كارايي ندارند و خراب مي شوند كه بايد گفت وضعيت چنين كتابخانه اي در سطح كتابخانه مركزي دانشگاه تهران نيست و بايد توجه بيشتري به امكانات آن شود.
خيلي از دانشجويان نحوه استفاده از سيستم ها را بلد نيستند
خيلي برخورد كرده ايم با دانشجوياني كه از شهرهاي مختلف براي تحقيق پايان نامه هاي خود به كتابخانه مركزي دانشگاه مي آيند اما بلد نيستند با اين سيستم ها كار كنند در واقع اين مسئله كوتاهي مسئولان كتابخانه است كه بروشوري براي استفاده از سيستم ها در اختيار مراجعه كنندگان قرار نمي دهند.در مجموع وضعيت كتابخانه مركزي دانشگاه تهران نسبت به حجم مراجعه كنندگان و به عنوان مركزي براي تحقيق و پژوهش دانشجويان كشور بايد گفت كه وضعيت اين كتابخانه در سطح يك كتابخانه معمولي است كه فقط منابع موثري براي تحقيق دارد اما امكانات لازم براي استفاده از اين منابع موجود نيست.
از ديگر مشكلات كتابخانه مركزي اين است كه فرهنگ سازي لازم براي استفاده از كتابخانه در دانشگاه ها صورت نگرفته است؛ چرا كه بيشتر دانشجويان نمي دانند كه كتابخانه محلي براي مطالعه است و تالارهاي آن سكوت لازم براي مطالعه را ندارند.

 



انتصابات زنجـيره اي اصلاح طلبان در جـهاد دانشگاهي

پس از تشكيل جهاد دانشگاهي در سال 1359 و پس از 13 سال فعاليت، شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم در جلسه در سال 84 با ارتقاي مؤسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي (تهران) به دانشگاه علم و فرهنگ موافقت قطعي به عمل آورد.
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران، در روزهاي اخير انتصابات جديدي در اين دانشگاه صورت گرفته است كه در نوع خود جالب توجه است. بر اساس اين گزارش طي حكمي از سوي رياست دانشگاه محمدحسين ايماني، علي حسني براي مدت دو سال به عنوان معاون پشتيباني دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهي منصوب شد.
علي حسني نماينده مجلس ششم و نماينده مردم اراك است كه در تحصن معروف دي ماه سال 82 شركت داشت.
گفته مي شود حسني كه دكتراي خود را از دانشگاه مالزي در رشته اقتصاد كسب كرده است در سال 88 مسئول ستاد كروبي كانديداي بازنده از آراي باطله در استان لرستان بوده است.
علي حسني نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در دوره ششم مجلس شوراي اسلامي اخيرا اعلام كرد كه در حال بررسي وضعيت و شرايط موجود براي حضور دوباره در انتخابات مجلس است و طي روز هاي آينده تصميم خود را اعلام مي كند. همچنين طي حكمي از سوي رياست دانشگاه فرهنگ و هنر محسن قرنفلي به عنوان مسئول راه اندازي دانشكده علوم پايه وفناوري هاي نوين پزشكي و بهمن سعيديان راد براي مدت دو سال به عنوان معاون طرح و برنامه منصوب شدند كه هر دو سابقه همكاري با اصلاح طلبان را دارند.

 



همزمان با بروز نقص فني در سيستم هاي الكترونيكي روي داد؛
بازار سياه فروش دفترچه ثبت نام كارشناسي ارشد

بروز نقص فني در سيستم خريد اينترنتي و ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد 91 منجر به شكل گيري بازار سياه در كنار مراكز پستي و فروش دفترچه هاي كنكور شد .
به گزارش فارس، ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد سال 91 از 17 آبان ماه به صورت اينترنتي آغاز شد و داوطلبان مي توانستند با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش كشور با خريد كارت اعتباري و مطالعه دفترچه راهنما نسبت به ثبت نام در اين آزمون اقدام كنند .
پيش از اين زمان نهايي ثبت نام تا روز 25 آبان ماه اعلام شده بود كه همچون روال سال هاي گذشته در آخرين روز مهلت تعيين شده اين مهلت تا روز گذشته يعني 28 آبان ماه تمديد شد .
در حالي اين مهلت از سوي سازمان سنجش براي بار دوم تمديد شد كه علت اين امر بروز خطا و اشكال در سيستم فروش الكترونيكي دفترچه ثبت نام و ناكامي تعدادي از داوطلبان از ثبت نام در اين آزمون اعلام شد .
برخي منابع خبري همچنين كندي سايت سازمان سنجش آموزش كشور براي طي شدن مراحل ثبت نام را هم از ديگر مشكلات موجود اعلام كرده اند .
در روزهاي گذشته بنا بر اعلام برخي مقامات سازمان سنجش كه از عدم تمديد مجدد خبر داده بودند و با توجه به مشكلات پيش آمده در ثبت نام اينترنتي از يك سو و كمبود يا حتي نبود دفترچه ثبت نام براي تحصيلات كارشناسي ارشد موجي از ناراحتي در ميان برخي متقاضيان ثبت نام به وجود آمد .
در اين ميان طبق معمول عده اي سودجو با خريد تعداد زيادي از دفترچه هاي كنكور در روزهاي گذشته بازار سياهي از فروش اين دفترچه در كنار مراكز پستي شهر تهران به وجود آوردند .
در اين بازارهاي سياه و به نوعي كلاهبرداري و سودجويي آشكار، دفترچه هاي ثبت نام كنكور كارشناسي ارشد با قيمت هايي از 20 تا 50هزار تومان به متقاضيان فروخته مي شد اين در حالي بود كه مبلغ خريد اين دفترچه 14 هزار و 300 تومان براي ثبت نام سراسري و 4 هزار و 500 تومان براي ثبت نام پيام نور اعلام شده بود .
بازپرداخت هزينه متقاضياني كه از طريق اينترنتي اقدام به خريد دفترچه كرده بودند و در مسير خريد به دليل بروز نقص فني عمليات ناكام رها شده بود نيز يكي ديگر از معضلاتي است كه امروز برخي بانك ها و بالتبع متقاضيان با آن دست و پنجه نرم مي كنند .

 



وزير سابق آمريكا در جمع دانشجويان دانشگاه بركلي: بناي آمريكا در حال نابودي است

پس از سخنراني وزير كار سابق ايالات متحده در دانشگاه بركلي كاليفرنيا، رسانه هاي غربي از تيراندازي در محوطه دانشگاه «بركلي» كاليفرنيا در اعتراض به كاهش هزينه هاي آموزشي و سيستم ناكارآمد اقتصادي خبر دادند.
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران، فعالان نظام ضد سرمايه داري موسوم به ضد وال استريت در حالي به بازسازي كمپ هاي خود در دانشگاه بركلي كاليفرنيا مي پردازند كه رابرت رايش وزير كار سابق دولت ايالات متحده آنها را به گرفتن موضع در برابر كساني كه ميزان زيادي از ثروت آمريكا را براي خود استفاده كرده اند تشويق مي كند.
با توجه به صحبت هايي كه رايش كرده است، اعتصاب و تظاهرات مسالمت آميز عليه بانك هاي بزرگ و دلايلي مثل كاهش آموزش و پرورش از مدت هاي طولاني وجود داشته است مثل اعتصاب هايي كه در سال 1960 به اوج خود رسيد.
رايش كه اكنون استاد سياست عمومي در دانشگاه بركلي است در جمع دانشجويان خروشان دانشگاه بركلي در يكي از تالارهاي اين دانشگاه گفته است كه ما در حال از دست دادن سنگ بناهاي اخلاقي كه براساس آنها اين كشور و دموكراسي جاري در آن ساخته شده است هستيم.
او در ادامه صحبت هايش گفت كه در بيرون اينجا كساني وجود دارند كه مي گويند ما ديگر استطاعت ادامه تحصيل را نداريم و ما نمي توانيم امكانات اجتماعي را براي فقرا فراهم كنيم اما چگونه اين موضوعاتي كه مي گوييم مي تواند حقيقت داشته باشد درحالي كه گفته شده است ما از گذشته غني تر و پردرآمدتر شده ايم؟
پس از سخنان رايش تيراندازي آغاز شد ولي به گزارش آسوشيتدپرس تيراندازي مانع حضور هزاران نفر از دانشجويان و تظاهرات كنندگان از تجمع در دانشگاه و امضاي ليست خواسته ها و گوش دادن به سخنراني رايش نشد.
رايش در سخنانش وال استريت را به قلدري تشبيه كرد كه در كودكي مورد آزار قرار گرفته است و اكنون بدنبال انتقام گيري است و افزود: شما مي دانيد كه براي مبارزه قلدر به چه ميزان حفاظت از ناتوان لازم است؟
از مطالبات دانشجويان كه در اين برنامه به آن راي دادند، كم شدن هزينه هاي شهريه و برگشت ميزان آن به ميزان سال 2009 بود و همينطور بازسازي اردوگاه ها و كمپين ها از مطالبات آنها بود كه اين موضوع هم در بين دانشجويان رأي آورد.





 



دومين اردوي «ما مي توانيم» در دانشگاه تهران برگزار مي شود

به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران دومين اردو از سري اردوهاي «ما مي توانيم» برگزار مي شود.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها(مأوا)، بر اساس اين گزارش، دانشجويان دانشكده فني، مكانيك و فيزيك دانشگاه تهران به بازديد صنايع مهمات سازي وزارت دفاع در منطقه پارچين مي روند.
گفتني است؛ اردوهاي «ما مي توانيم» بر اين اساس طراحي شده است تا دانشجويان با دستاوردهاي عظيم نظام جمهوري اسلامي در رشته خود آشنا شوند از همين رو نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران برنامه ريزي هاي لازم را در اين زمينه انجام داده است.همچنين چندي پيش دانشجويان مهندسي شيمي، نفت و... دانشگاه تهران نيز به اردوي، بازديد از عسلويه رفتند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14