(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول  آذر 1390- شماره 20079

اخبار كوتاه
سيب هاي فاسد در سبد جامعه چه مي كنند؟
زنگ خطر بي توجهي به آلودگي هوا اين بار براي «پليس» به صدا درآمد
رشد قارچ گونه مدارس غيردولتي در شمال تهران
دعوا بر سر قليان بالا گرفت!
خيابان ها جولانگاه عتيقه هايي كه خيال رفتن ندارند
كي داده كي گرفته!



اخبار كوتاه

اجراي فاز دوم بوستان ولايت در سال 91
شهرداري منطقه 19 گفت: مطالعات فاز دوم بوستان ولايت تا پايان سال به اتمام مي رسد و فاز دوم آن نيز در سال 91 اجرا خواهد شد.
عبادالله فتح اللهي در نشست خبري به مناسبت افتتاح 55 پروژه عمراني اظهار داشت: پس از 6 سال فعاليت در زيرساخت هاي شهري هم اكنون به نقطه اي رسيديم كه سطح زندگي مردم در جنوب تهران ارتقاء پيدا كرده است.
وي ادامه داد:امروز به نقطه اي رسيديم كه همه زير ساخت ها براي پروژه هاي عمراني و تجاري آماده است.
وي با اشاره به اينكه دو خط مترو منطقه 19 را در برگرفته است، يادآور شد: بخشي از خط 3 متر در منطقه 19 وجود دارد كه امسال بخشي از اين خط كه از وليعصر تا مصلي است، به بهره برداري خواهد رسيد. اين خط تاثير بسزايي در منطقه خواهد داشت.
به گزارش فارس فتح اللهي يادآور شد: جنوب تهران از نظر زيرساخت ها ازمناطق شمالي تهران عقب نيفتاده بلكه جلوتر نيز حركت كرده است.
اجناس فروخته شده در مترو اغلب تقلبي است
فرمانده يگان انتظامي مترو پايتخت دست فروشي و تكدي گري در داخل مترو را زمينه ساز جرايمي مانند سرقت عنوان كرد و گفت: هر ارزاني بي حكمت نيست؛ اغلب اجناس دست فروشان داخل مترو تقلبي، تاريخ مصرف گذشته و غيربهداشتي است.
سرهنگ مجتبي فخاري اظهار داشت: متكديان و دست فروشان داخل مترو در لواي تكدي گري و دست فروشي دست به اعمال مجرمانه اي مانند سرقت و غيره مي زنند.
اين مقام ارشد انتظامي در ادامه از اجراي طرح جمع آوري دست فروشان و متكديان داخل مترو طي چند روز گذشته خبر داد و گفت: در راستاي اجراي اين طرح هيچ گونه اغماضي صورت نخواهد گرفت و ماموران يگان انتظامي مترو با همكاري عوامل شركت بهره برداري مترو تهران، در صورت مشاهده دست فروشان با آنها برخورد خواهند كرد.
به گزارش فارس فخاري ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مترو مكان شلوغي است بنابراين بازاري بالقوه براي دست فروشي و متكديان محسوب مي شود؛ اين در حالي است كه شهروندان بايد توجه داشته باشند كه هر ارزاني بي حكمت نيست و اغلب اجناس دستفروشان داخل مترو تقلبي، غيربهداشتي و تاريخ گذشته و خطرناك هستند. بنابراين مهم ترين راه كار براي ريشه كني دستفروشي و تكدي گري در داخل مترو خريد نكردن از دستفروشان و پول ندادن به متكديان است.
گفتني است كيهان در گزارشي كه در صفحه 7 مورخ 17 آبان منتشر شد به اين موضوع پرداخته و زواياي پنهان دستفروشي در مترو و نيز لزوم برخورد با دستفروشان را مورد بررسي و تاكيد قرار داده بود.
ممنوعيت ثبت مهريه هاي نامتعارف
رئيس سابق سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، ثبت مهريه هاي نامتعارف در دفترخانه ها را غيرقانوني اعلام كرد و گفت: دفترخانه ها نبايد مهريه هايي كه در قانون تعريف نشده است را ثبت كنند.
حسينعلي اميري در پاسخ به اينكه آيا سازمان ثبت اسناد مي تواند طي بخشنامه اي به دفترخانه ها اجبار كند تا فقط در ثبت مهريه واژه عندالاستطاعه قيد شود، گفت: اگر چنين اقدامي از سوي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور صورت بگيرد، غيرقانوني است زيرا نمي توان زوجين را در زمان ثبت عقد مجبور كرد مهريه را عندالاستطاعه يا عندالمطالبه ثبت كنند و اين تنها به توافق زوجين بستگي دارد.
وي افزود: ازدواج نوعي عقد است كه زوجين براي ادامه زندگي مشترك با هم شرط مي كنند و ثبت اين ازدواج داراي شرايطي است كه يكي از آنها ثبت مهريه است و طرفين در مورد هر شرطي كه به توافق برسند بايد در سند ازدواج و دفترخانه ثبت شود.
معاون اسبق قوه قضائيه گفت: البته بايد اين را در نظر داشت كه مهريه تعريفي دارد و نمي توان هر چيزي را به عنوان مهريه ثبت كرد. براساس قانون، مهريه بايد ماليت داشته باشد يعني اينكه نوع مهريه بايد ارزش معاملاتي داشته و بتوان آن را تبديل به ارزش ريالي كرد. به عنوان مثال بال مگس و پروانه يا اعضاي بدن را نمي توان به عنوان مهريه ثبت كرد زيرا ماليت نداشته و قابل معامله نيست و ثبت اين گونه مهريه ها غيرقانوني است.
به گزارش مهر عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: حتي اگر زوجين هم مهريه اي نامتعارف را شرط كرده و مورد توافق شان باشد دفترخانه ها نبايد آن را ثبت كنند.
احداث گرمخانه ويژه بانوان
در تهران
معاون خدمات اجتماعي سازمان رفاه و مشاركت هاي اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينكه گرمخانه بانوان به زودي در شهر تهران احداث مي شود، گفت: تا پايان سال آينده در تمامي مناطق شهر تهران گرمخانه هايي با ظرفيت حداكثري 100 نفره ايجاد مي شود.
به گزارش فارس، رضا جاگيري پيرامون وضعيت گرمخانه هاي موجود در شهر تهران با توجه به فرا رسيدن فصل زمستان تجهيز و افزايش آن ها با اشاره به اينكه هم اكنون در شهر تهران دو گرمخانه با ظرفيت 800 نفر به طور مستمر به فعاليت مي پردازند، اظهار كرد: در شرايط بحراني و برودت هوا ظرفيت اين گرمخانه ها حتي به هزار و 400 نفر هم مي رسد.
وي ادامه داد: با توجه به فرا رسيدن فصل زمستان ظرف سه هفته آينده در پنج پهنه از شهر تهران گرمخانه هاي اضطراري احداث مي شود و هم اكنون در اين خصوص فضاسازي هاي لازم در مناطق در حال انجام است. معاون خدمات اجتماعي سازمان رفاه و مشاركت هاي اجتماعي شهرداري تهران اضافه كرد: همچنين در نظر داريم گرمخانه اي مخصوص بانوان احداث كنيم كه در اين زمينه در حال حاضر سه نقطه در نظر گرفته شده است.
جاگيري در ادامه از راه اندازي گرمخانه هاي كوچك با ظرفيت حداكثر صد نفر در تمام مناطق شهر تهران خبر داد و افزود: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در نظر داريم تا پايان سال آينده هر كدام از مناطق شهر تهران داراي گرمخانه كوچكي با ظرفيت حداقلي 60 و حداكثري 100 نفره باشد كه توسط متوليان مردمي و هيئت امناي مردمي اداره شود، تا در اين راستا مشاركت مردمي براي توانمندسازي بي خانمان ها افزايش يابد.

 



سيب هاي فاسد در سبد جامعه چه مي كنند؟

روح الله امين آبادي
هنوز حركت زشت دو بازيكن مشهور فوتبال به آرشيو روزنامه ها و سايت هاي خبري نرفته و فراموش نشده است، جست وجو در صفحات حوادث روزنامه ها و نيز خبرگزاري هاي داخلي و خارجي نشان مي دهد كه چه تعداد افراد مشهور و معروفي كه از صدقه سر ملت مسلمان ايران به نام و نان رسيده اند در مقابل هواهاي نفساني خود را مي بازند و مرتكب حركاتي مي شوند كه قلم از ذكر آن شرم دارد، از زمين فوتبال اگر بيرون بياييم و به سينما نظري بيفكنيم وضعيتي اسف بارتر را مشاهده خواهيم كرد.
چندي پيش كيهان گزارشي تكان دهنده از پشت صحنه سينما منتشر كرد و خبر از خودكشي دختر 20 ساله اي كه به منظور نوشتن زندگي نامه يكي از بازيگران معروف تلويزيون و سينما به محل دفتر كار او رفته و مورد تعرض قرار گرفته بود داد و از اين ماجراها كم در سينما رخ نمي دهد، آري! اين گونه حركات اختصاص به ورزشكاران و بازيگران سينما نداشته و هر از چند گاهي افراد مشهوري كه از نردبان جامعه بالا رفته و نامشان بر سر در سينماها و يا صفحات رنگي روزنامه ها نقش بسته است با سوءاستفاده از موقعيت خود مرتكب اعمالي مي شوند كه در عرف عامه به اين گونه افراد اراذل و اوباش گفته مي شود.
جامعه شناسان و نيز روانشناسان اجتماعي بايد به اين موضوع بپردازند كه چرا يك فرد به محض رسيدن به يك موقعيت خاص اجتماعي دست به حركاتي مي زند كه حتي در شان اراذل و اوباش شناسنامه دار نيست؟ در واقع قانون مجازات اسلامي حركت ناشايست بازيكنان فوتبال را جرم انگاري نكرده و خلأ قانوني بزرگي در اين رابطه وجود دارد. حتي در فصول و مواد مربوط به جرايم عليه اشخاص، جرائم ضدعفت عمومي و ساير جرايم جنسي نيز اين مسئله مورد غفلت قانون گذار واقع شده است. تنها ماده اي كه مي توان با استناد به آن براي اين موضوع جريمه درنظر گرفت ماده 638 قانون مجازات اسلامي است كه در آن آمده است: «هركس علناً در انظار و اماكن عمومي و معابر، تظاهر به عمل حرامي نمايد علاوه بر كيفر عمل، به حبس از ده روز تا دوماه يا تا 74 شلاق محكوم مي گردد...»
در واقع هرچند اين حركت ضداخلاقي اختصاصاً جرم انگاري نشده و هيچ ماده اي مستقيماً بدان نپرداخته ولي با توجه به نحوه ارتكاب- كه در زمين فوتبال و در انظار عمومي تماشاگران حاضر در ورزشگاه واقع شده- اين عمل موضوع صدر ماده 638 قانون مجازات اسلامي قرار گرفته و مي بايست با استناد به آن مجازات لازم براي مرتكبين عمل ناشايست مذكور در نظر گرفته شود.
البته تمام قوانين طرح شده در صورتي قابل اجرا است كه رسيدگي به اين موضوع در سايه عدالت و مانند ساير مردم كشور برگزار شود. اما با كمي تأمل در مي يابيم كه متأسفانه زد و بندها، روابط و فساد موجود در دنياي فوتبال ايران به هيچ وجه اجازه نمي دهد تا مرتكبين اين عمل شنيع به صورت عادلانه به سزاي عمل خويش برسند و با وضع موجود عملاً هيچ جاي تعجبي ندارد كه مرتكبين اين عمل شنيع را چند روز ديگر مجددا در مستطيل سبز ببينيم!
مع الأسف بسياري از جرم هايي كه توسط بازيكنان فوتبال اتفاق مي افتد با يك تماس تلفني يا سفارش به سرعت رفع و رجوع شده و انگار «نه خاني آمده و نه خاني رفته!»
به عبارت ديگر وقتي ريش سفيدان پشت سر خاطيان قرار مي گيرند و خود نيز بر آن خطا مهر تاييد مي زنند و از سوي ديگر برخوردي با هر دو گروه چه ريش سفيد و چه خاطي نمي شود علامت هاي سؤال زيادي در ذهن مردم نقش مي بندد...
گذشت و بخشش در اسلام توصيه شده است و متأسفانه ما از اين سنت حسنه كه «اگر مي توانيد ببخشيد چرا كه لذتي كه در گذشت هست در انتقام نيست» برداشت درستي نداريم، اول آن كه ما قصاص يا مجازات متهمان را با انتقام اشتباه گرفته ايم و از سوي ديگر باور نداريم كه مجازات ها و نيز قيود اخلاقي و شرعي براي حفظ حيات جامعه از سوي شارع مقدس وضع شده است. وقتي يك شخصيت معروف مرتكب خطاي بزرگي مي شود كه مجازات آن اعدام است، چنانچه در مورد يكي از ورزشكاران معروف شاهد آن بوديم كه وي به دليل حمل مقدار معتنابهي ماده مخدر شيشه به اعدام محكوم شد- و نيز مي بينيم كه عده اي با جمع آوري امضا و نوشتن مقالات و تحليل هاي احساسي از لذت عفو در مقابل مجازات سخن مي گويند - به اين فكر مي كنيم كه آيا اين مسئله در مورد همه مجرمان صدق مي كند و يا فقط افراد معروف از مصونيت برخوردارند؟!
حكيم فرزانه آيت الله مصباح يزدي در اين مورد تعبير جالبي دارند؛ ايشان با بيان اين كه گسترش برخي ناهنجاري ها در جامعه سبب شكستن قبح آن شده و موجب سرايت اين ظلم در جامعه خواهد شد، مي فرمايند: «گاهي اوقات قصاص بر بخشش و عفو مقدم خواهد بود.»
هفتم خرداد ماه سال جاري در اين صفحه خطر «كلاهبرداران معروف» را گوشزد كرده و نوشتيم دستگيري ورزشكاران و بازيگران معروف در پارتي ها و آزادي آنان اين شائبه را به وجود آورده كه گويي اين گروه همانند سفراي خارجي كه داراي مصونيت ديپلماتيك هستند از مجازات مصون بوده و مي توانند مرتكب هر تخلفي بشوند!
متأسفانه اين مصونيت يك طرفه نبوده و بعضا برخي از دست اندركاران نيز براي افراد مشهور حساب ويژه اي قائل هستند كه اين موضوع نيز باعث مي شود امر بر كلاهبرداران معروف مشتبه شود كه گويي تافته اي جدابافته هستند و هيچ قانوني را ياراي برخورد با آنان نيست.»
و درنهايت نيز نتيجه گيري كرديم «بي شك برخورد شديد و قانوني با اين افراد باعث جلب اعتماد مردم به دستگاه قضا شده و ديگر شاهد اخبار كلاهبرداري از ورزشكاران، بازيگران و افراد معروف و يا بالعكس نخواهيم بود!»
سعدي شيرازي چه خوب مي گويد كه «اگر زباغ رعيت ملك خورد سيبي، برآورند غلامان او درخت از بيخ» در مثل مناقشه نيست ولي اگر افراد مشهور جامعه كه مردم به آنها به چشم الگو نگاه مي كنند بي محابا در زندگي خصوصي و رفتار عمومي خود حريم اخلاق و فراتر از آن شرع مقدس اسلام را رعايت نكنند ديگر چه انتظاري از ديگراني مي توان داشت كه به اين افراد به عنوان الگو مي نگرند. وقتي الگو شأن خود را رعايت نكند و فراتر از آن هر كسي بتواند به مرتبه اي برسد كه از شهرت خود براي رسيدن به مقاصد نامشروع استفاده كرده و در ضمن آن براي مردم نيز الگو گردد جامعه با چه مشكلاتي مواجه خواهد شد؟
برخورد قاطع با بازيگران و بازيكنان مفسد و نيز بها دادن به الگوهاي نيك جامعه را از مفاسدي كه هر از گاهي شاهدش هستيم منزه خواهد كرد. بايد سيب هاي فاسد را از سبد جامعه دور كنيم تا شاهد فاسد شدن ميوه هاي رسيده و سالم نباشيم.

 



زنگ خطر بي توجهي به آلودگي هوا اين بار براي «پليس» به صدا درآمد

آلودگي هواي پايتخت موضوعي است كه در چند سال اخير مسئولان عزم خود را براي كاهش آن جزم كرده اند اما ظاهراً هنوز نوبت به كاهش آلايندگي بنزهاي فرسوده پليس نرسيده است.
از هركجا كه رد مي شويم هركسي به نحوي از آلودگي هواي پايتخت صحبت مي كند و از مسئولان انتظار دارد كه اين مشكل را حل كنند؛ چه آن شخصي كه در يك روز باراني براي فرار از خيس شدن در باران با اتومبيل از خانه بيرون مي آيد و توجهي به هشدارهاي مسئولان مبني بر عدم استفاده از وسايل نقليه شخصي نمي كند و چه آن شخصي كه با دلسوزي و نگراني خود نسبت به وضعيت هوا خصوصاً براي نسل هاي آينده از وسايل حمل ونقل عمومي استفاده مي كند.
در چند سال اخير مسئولان كشور به تكاپو افتاده اند تا مردم را از شر اين همه آلاينده خلاص كنند و براي تحقق اين امر مهم به شيوه هاي مختلفي متوسل شده اند.
به عنوان نمونه يكي از راه حل هاي مسئولان افزايش خدمات حمل ونقل عمومي نظير احداث خطوط جديد مترو و تشويق مردم به استفاده از اين گونه وسايل است.
از ديگر برنامه ها مي توان به واقعي سازي قيمت سوخت در كشور اشاره كرد تا ما شاهد خودروهايي كه بي هدف در سطح شهر به تفريح و وقت گذراني و ايجاد اذيت و آزار براي مردم و خصوصاً ايجاد آلودگي هوا مي پردازند، نباشيم.
اگرچه آلودگي هوا به موضوعي معمولي و هميشگي براي مردم و مسئولان كشورمان تبديل شده است و اگرچه مسئولان و كارشناسان هر كدام سعي دارند كه به نحوي اين معضل را حل كنند اما برخي از ارگان ها هستند كه در مسئوليت كاهش آلودگي هوا خود را سهيم نمي دانند.
پليس هنوز براي انتقال مجرمان خود از اتوبوس هاي بنز قديمي استفاده مي كند، بنزهاي قديمي كه دود غليظي را روانه آسمان اين شهر مي كنند.
اگر هر روز صبح از مقابل در پليس آگاهي رد شوي، مي بيني كه اتوبوس هاي سبز رنگ با دود سياهي كه از لوله اگزوزشان متصاعد مي شود، مأموريت انتقال مجرمان به دادگاه و دادسرا را برعهده دارند.
در چنين شرايطي كه كمترين منابع آلاينده هوا هم بايد حذف شوند تا هواي پايتخت به بحران نرسد بهتر است پليس نيز هم راستا با مابقي مسئولان كشور گامي در جهت كاهش آلودگي هوا بردارد چرا كه وقتي مسئولان، توصيه هاي خود را براي كاهش آلودگي هوا جدي نمي گيرند از مابقي مردم چه انتظاري دارند كه توصيه هاي آنها را جدي بگيرند بنابراين پليس مي تواند با جايگزيني اتوبوس هاي فرسوده خود ديگر مسئولان را در كاهش آلودگي هوا و سالم تر كردن هواي پايتخت ياري كند.

 



رشد قارچ گونه مدارس غيردولتي در شمال تهران

صدور مجوز براي تاسيس مدارس غيردولتي در برخي از مناطق شهر تهران به خصوص در مناطق شمالي پايتخت، باعث شده كه قانون رعايت حريم در احداث اين قبيل مدارس ناديده گرفته شود .
در حالي كه عنوان مي شود تعداد زيادي از ظرفيتهاي صندليهاي مدارس غيردولتي همواره خالي مي ماند اما شنيده شده كه اخيرا مجوزهاي زيادي براي تاسيس اين قبيل مدارس در مناطق شمالي شهر تهران به ويژه در منطقه 3 آموزش و پرورش صادر مي شود .
يكي از مديران مدارس غيردولتي با اشاره به اظهارات مديران وزارت آموزش و پرورش كه عنوان داشته اند تعداد زيادي صندليهاي مدارس غيردولتي خالي مانده است، گفت: اگر اين چنين است چرا براي تاسيس مدارس غيردولتي در مناطقي كه تعداد زيادي از اين مدارس وجود دارد، مجوز صادر مي كنند .
شوراي نظارت بر تاسيس مدارس غيردولتي، وظيفه دارد كه نسبت به صدور مجوز براي اين قبيل مدارس بر اساس رعايت ضوابط و قوانين اقدام كند .
رعايت حريم و فاصله مدارس از يكديگر، يكي از نكاتي است كه بايد در هنگام صدور مجوز رعايت شود اما گفته مي شود هم اكنون مجوزهايي براي تاسيس مدارس غيردولتي در منطقه 3 آموزش و پرورش شهر تهران صادر شده كه اين فاصله ها رعايت نشده است .
بر اساس قوانين تاسيس مدارس غيردولتي ، فاصله دو مدرسه از يكديگر نبايد كمتر از 250 متر باشد. در حالي كه اين فاصله در منطقه 3 رعايت نشده و هم اكنون مجوزهايي براي احداث اين مدارس صادر شده كه در فاصله خيلي كم از مدرسه ديگر قرار دارد .
افزايش صدور مجوزهاي تاسيس مدارس غيردولتي در حالي رو به افزايش است كه هر سال حدود 500 هزار صندلي خالي در اين مدارس وجود دارد و به گفته حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش در برخي از نقاط كشور درآمد مدارس غيردولتي كفاف هزينه هايشان را نمي دهد .
از سوي ديگر، مدارس غيردولتي دخترانه و پسرانه نمي بايست در كنار هم قرار داشته باشند اما يكي از مجوزهاي صادر شده براي تاسيس دبيرستان دخترانه در منطقه 3، بدون لحاظ اين موضوع بوده است و در نزديكي دبيرستان پسرانه قرار دارد .
يكي از مديران مدارس غيردولتي با 20 سال سابقه تدريس و مديريت در آموزش و پرورش، از نحوه صدور مجوز براي تاسيس مدارس غيردولتي انتقاد كرده و معتقد است كه توزيع اين قبيل مدارس در سطح شهر تهران نامتوازن است. زيرا هم اكنون ظرفيت وجود چنين مدارسي در مناطق شمال شهر تهران تكميل شده اما به لحاظ اينكه ميزان دريافتي از دانش آموزاني كه در مدارس شمال شهر درس مي خوانند به مراتب بيشتر از جنوب شهر است، در نتيجه تقاضا براي تاسيس مدارس غير دولتي در اين مناطق روز به روز در حال افزايش است .
به گزارش مهر طبق برنامه چهارم توسعه، بايد حدود 8 درصد از دانش آموزان كل كشور در بخش غير دولتي تحصيل و معادل 8 درصد از مدارس كل كشور نيز در اين بخش فعاليت مي كردند كه به گفته معاون مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش هم اكنون اين رقم محقق شده است .

 



دعوا بر سر قليان بالا گرفت!

پس از گذشت بيش از دو ماه از نقض مصوبه دولت مبني بر آزادي استعمال قليان در قهوه خانه ها توسط ديوان عدالت اداري، هيئت وزيران قهوه خانه ها را از فهرست اماكن عمومي خارج كرد. اما ديوان نيز اعلام كرد دولت نمي تواند بر روي آراي صادره از هيئت عمومي ديوان مصوبه تصويب كند.
در تاريخ 22 شهريور امسال هيئت عمومي ديوان عدالت اداري، نامه وزارت كشور در سال 86 را مبني بر اينكه «استفاده از قليان در قهوه خانه ها مجاز است و فرماندهي انتظامي فقط از ارائه قليان با تنباكوهاي اسانس دار در قهوه خانه ها جلوگيري كند» غيرقانوني دانست و آن را ابطال كرد.
در متن رأي هيئت عمومي ديوان عدالت آمده است: نظر به اينكه مطابق قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات مصوب 15/6/1385 و آيين نامه اجرايي قانون مذكور، عرضه مواد دخاني در اماكن عمومي ممنوع اعلام شده و به موجب ماده 18 قانون مزبور، تصويب آيين نامه اجرايي قانون به عهده هيئت وزيران محول شده و هيئت وزيران نيز به موجب بند 8 ماده 1 آيين نامه اجرايي قانون، قهوه خانه ها را در زمره اماكن عمومي قلمداد كرده است و در قانون و آيين نامه اجرايي آن بين توتون و تنباكوي اسانس دار و فاقد اسانس تفاوت و تفكيكي لحاظ نشده است، لذا نامه شماره 11/1/160101 مورخ 7/12/1386 وزير وقت كشور مبني بر مجاز بودن ارائه قليان در قهوه خانه ها و ممنوعيت عرضه قليان صرفاً با توتونهاي اسانس دار به دليل اينكه عرضه قليان در قهوه خانه ها با هر نوع توتون و تنباكو توسط قانونگذار منع شده است، با استناد به بند 1 ماده 19 و ماده 42 قانون ديوان عدالت اداري، رأي به ابطال آن حكم صادر و اعلام مي شود.
ولي پس از مدت دو ماه از اين رأي صادر شده، وزارت كشور اين بار كليات قانون را تغيير داد. به نحوي كه صبح چهارشنبه 26 آبان ماه سال جاري پايگاه اطلاع رساني دولت اعلام كرد: براساس ماده 7 آيين نامه اجرايي قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات و به منظور حفظ سلامت عمومي به ويژه محافظت در مقابل استنشاق تحميلي دود محصولات دخاني، استعمال اين مواد در اماكن عمومي ممنوع است كه باتوجه به خروج قهوه خانه ها از شمول اين آيين نامه، استعمال مواد دخاني در قهوه خانه ها از اين پس مجاز است.
براساس اين گزارش وزيران عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت الكترونيك بنا به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و به استناد ماده (18) قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، آيين نامه اجرايي قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات را اصلاح كرد.
براساس اين مصوبه، قهوه خانه ها از شمول آئين نامه اجرايي قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانيات خارج شدند و اين مصوبه پس از تأييد رئيس جمهوري، از سوي محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
به گزارش مهر در واكنش به اين اقدام دولت حجت الاسلام محمدجعفر منتظري گفت: دولت نمي تواند بر روي آراي صادره از هيئت عمومي ديوان مصوبه تصويب كند. البته ما منتظر هستيم تا اين مصوبه به ديوان عدالت ابلاغ شود.

 



خيابان ها جولانگاه عتيقه هايي كه خيال رفتن ندارند

جولان ميني بوس هاي آلوده كه با شدت هرچه تمام تر دودهاي سياه را به خورد شهروندان مي دهند درخيابان هاي شهرها تمامي ندارد.
ميني بوس هايي كه از عوامل اصلي آلودگي شهرها هستند و اگرچه همنوعانشان در ساير كشورهاي دنيا منسوخ شده اند اما در كشورها هنوز به عنوان وسيله اي ايمن! با آلودگي صددرصدي در حال تردد هستند و به لكه اي ننگين درسيستم حمل و نقل عمومي تبديل شده اند. ميني بوس هايي كه حتي ورود ون هاي چيني و اتوبوس هاي بي.آر.تي نيز نتوانست آنها را از رده خارج كند و همچنان در برخي نقاط كشور حاكم بلامنازع خيابان هايي هستند كه از فرط دودهاي گازوئيلي توانايي نفس كشيدن ندارند.
اما طبق معمول همه سال هاي گذشته و وعده هاي عمل نشده موضوع نوسازي ميني بوس ها نيز از فرط تكرار و عمل نشدن به موضوعي نخ نما تبديل شده است.
به رغم آنكه درچند سال گذشته نوسازي ناوگان ميني بوسراني شهر تهران به عنوان يكي از عوامل آلودگي هوا در دستوركار دولت و مديريت شهري قرار گرفت، اما با وجود همكاري شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني اجراي اين طرح در گير و دار بي مهري هاي دولت مسكوت مانده است.
سال گذشته بود كه با قرارگرفتن وضعيت هواي تهران در حالت اضطرار، با بررسي هايي كه كارشناسان محيط زيست انجام دادند، مسئولان دولتي به اين نتيجه رسيدند كه با نوسازي ناوگان ميني بوسراني پايتخت تا اندازه اي مي توان آلودگي هوا را مهار كرد.
به گزارش سلامت نيوز در حالي كه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از اتوبوس، ميني بوس و تاكسي يكي از ملزومات خدمت رساني مطلوب به شهروندان به حساب مي آيد، نوسازي ناوگان ميني بوسراني همچنان در گرو مشخص شدن بانك عامل و پرداخت تسهيلات ازسوي نماينده دولت است. اين درحالي است كه نوسازي اتوبوس ها هم تنها از سوي شهرداري پيگيري شده و دولت درسال 90 فقط 88 دستگاه اتوبوس را در اختيار شهرداري قرار داده است.

 



كي داده كي گرفته!

قطع درختان باغ قلهك توسط سفارت انگليس ديگر به امري عادي تبديل شده است، در حالي كه چندي پيش رئيس شوراي شهر از جريمه 500 ميليوني انگليس به خاطر قطع بيش از 300 اصله درخت خبر داده بود اين جريمه با ادامه قطع درختان باغ قلهك به يك ميليارد و 600 ميليون تومان افزايش پيدا كرد. با ادامه قطع درختان و از سوي ديگر افزايش جريمه متخلفان انگليسي مردم از خود مي پرسند اين روند تا كي ادامه پيدا خواهدكرد و پشتوانه اجرايي اين جريمه ها چيست؟ تخلف هاي مكرر غاصبان باغ انگليس و جريمه هاي پشت سر هم بدون اينكه مجرم مجازات شود و يا حداقل جريمه را بپردازد توهين بزرگي به مردم محسوب مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14