(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2  آذر 1390- شماره 20080

واكاوي اهداف غرب از گزارش مغرضانه آژانس بين المللي انرژي اتمي (بخش پاياني)
بن بست بلوف هاي سياسي غرب



واكاوي اهداف غرب از گزارش مغرضانه آژانس بين المللي انرژي اتمي (بخش پاياني)
بن بست بلوف هاي سياسي غرب

پريسا جلالي
به دنبال ارايه گزارش فرمايشي دبير كل آژانس انرژي اتمي، واكنش هاي متفاوتي از سوي دوستان و دشمنان كشورمان روي موج رسانه ها قرار گرفت و اعتراضات بسياري را به دنبال داشت و چند روزي است جوانان و دانشجويان و همه اقشار مردمي كه دل پر دردي از دروغ پردازي سازمان بين المللي انرژي اتمي دارند اعتراض خود را در فضاي مجازي و اجتماعات حك مي كنند.
اما واقعيت غير از اين نيست كه دروغ پردازي آمانو و وابستگي او به كاخ سفيد منجر به اعتراضات وسيع هم از سوي دوستان و هم از سمت مخالفان جمهوري اسلامي ايران شد و همه را به واكنش وا داشت.
خيالبافي يك سازمان بين المللي
قسمت اول گزارش آمانو شامل گزارش بازرسي ها و نشان دهنده استمرار موفق فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران و قسمت دوم گزارش اتهاماتي عليه جمهوري اسلامي ايران است كه تاكنون در اين رابطه هيچ مدركي در اختيار كشورمان قرار نگرفته است .
در واقع سابقه گزارشهاي آمانو به زماني كه البرادعي رياست آژانس انرژي اتمي را بر عهده داشت باز مي گردد.
در آن زمان تيم مذاكره كننده اعلام كرد كه ايران آمادگي دارد تا هرگونه ابهامي را كه به نظر آژانس مي رسد به طور كامل بر طرف كند .
اما آمريكا به دليل ناراحتي از اين مسئله گفت كه ايران انحرافاتي در فعاليت هسته اي خود دارد. آژانس هم از آنها خواست تا اصل مدارك خود را ارائه دهند ولي آمريكا تنها كپي مدارك مورد ادعاي خود را آورد كه اعتبار همه آن مدارك زير سوال رفت و رد شد .
گويا اين اتفاق به مذاق كاخ سفيد خوش نيامد تا اينكه با تحريك آمانو توانستند به پرونده فعاليت هاي هسته اي ايران رنگ و بوي سياسي بدهند و ايران را متهم كنند .
گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي قسمتي از يك سناريوي آمريكاست اين سناريو با اتهام ترور سفير عربستان توسط ايران آغاز شد، با پيش كشيدن انحراف در برنامه هسته اي ادامه پيدا كرد و از قرار معلوم همچنان داستان ادامه دارد!
جلسه توجيه فني گزارش يوكيا آمانو مدت كوتاهي پس از صدور بيانيه اش در وين برگزار شد كه خبرها حاكي از رو شدن دست آژانس در قبال پرسش هاي سفير و نماينده دائمي ايران در اين نهاد بين المللي بود .
سوالات پي در پي علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم جمهوري اسلام ايران در آژانس مبني بر اينكه آيا طي هشت سال گذشته آژانس مداركي كه مربوط به ادعاهاي ابعاد نظامي است به ايران تحويل داده است يا خير؟، آيا ثابت شده اين مداركي كه آژانس نزد خود دارد اصل است اينكه آيا آژانس بعد از سال ها بازرسي ثابت كرده است كه فعاليت هسته اي در سراسر ايران به اهداف نظامي منحرف شده است؟ با پاسخ هاي خير مواجه شد و همين مساله ثابت كرد گزارش اخير فقط بيانيه اي يكجانبه و مغرضانه بوده است.
به صورت كلي بايد گفت اين اقدام آمانو و سوالاتي كه وي در پاسخ دادن به آنها درماند ، بيانگر اين است كه ادعاي آمانو مبني بر جنبه هاي نظامي فعاليت هسته اي ايران يكي پس از ديگري بي اساس است و از همين رو در نشست اخير آژانس انرژي اتمي آنچه كه پيش بيني غرب عليه جمهوري اسلامي بود تحقق پيدا نكرد .
سايت نظامي يك اصطبل بود!
البته اتفاق مضحك ديگري هم افتاد و آدرس و نشاني مورد ادعاي آمريكا و آمانو از سايت هسته اي ايران به يك اصطبل ختم شد!
علي رغم وجود بيش از 4 هزار نفر روز بازرسي، 100 بار بازرسي هاي سرزده با اطلاع كمتر از 2 ساعت همچنين نصب
دوربين هايي كه قابليت ضبط 24 ساعته فعاليت هاي هسته اي را داشته اند، قرار دادن گزارش آژانس بر مبناي معيارهاي سرويس هاي جاسوسي به جاي گزارش بازرسان، برخلاف اساسنامه آژانس و غير قابل باور بود .
حال بايد پرسيد با اين همه بازرسي و دقت چگونه يكي از محل هايي كه به عنوان سايت نظامي در اطراف تهران معرفي شده بود، اصطبل از كار درآمد؟
اين اتفاقات كه پرده از چهره واقعي آژانس و همكاري و هماهنگي آن با دولتمردان غربي برداشت بيانگر استفاده ابزاري آمريكا از برخي كشورها و جوامع بين المللي براي رسيدن به مقاصد شوم خود و البته يك امر عادي است در حالي كه همه گزارش هاي پيشين مبين اعتماد سازي و همزيستي مسالمت آميز با همه كشورها از سوي جمهوري اسلامي ايران بوده است .
همان طور كه مهدي اقراريان تحليلگر مسايل خاورميانه به سناريو سازي هاي
بي اساس آمريكا عليه ايران اشاره داشته و به گزارشگر كيهان مي گويد: واشنگتن و همپيمانانش دريافته اند با سناريوسازي
نمي توانند جامعه جهاني را با خود همراه كنند از اين رو با سوءاستفاده از يك فرصت قصد دارند نيات شوم خود را با قطعنامه اي كه هر دو سال يك بار در رابطه با كنوانسيون 1973 به تصويب مي رسد، همراه كنند .
وي ادامه مي دهد: عملا در دوره هاي قبلي البرادعي سعي مي كرد با نگاه منطقي تر به تحولات پرونده هسته اي ايران بنگرد و ما شاهد بيانيه هايي بوديم كه هم نكاتي دال بر همكاري ايران داشت و هم نكاتي كه غرب سعي مي كرد استفاده كند. البته البرادعي همان وقت هم تحت فشار صهيونيست ها بود و در رسانه هاي غربي متهم مي شد. روسيه و چين هم هميشه محتاطانه پرونده هسته اي ايران را دنبال مي كردند. البته نمي گويم روسيه قصد زد و بند با غرب را نداشت بلكه بارها به دلايل مختلف از جمله همسايگي با ايران و همچنين نگاه هايي مبني بر توسعه طلبي غرب ناشي از جنگ سرد دقيق و هوشيارتر وارد عرصه مي شود.
برنامه هايي كه غرب در سر دارد
اكنون با يك پروسه سه گانه اي روبه رو هستيم كه مي توان آن را به پرونده
هسته اي ،گزارش هاي احمد شهيد با ادعاي نقض حقوق بشر در ايران و پروژه تروريست نشان دادن ايران از طريق طرح ماجراي طرح ترور سفير عربستان از سوي غرب مواجهيم.
به همين دليل غرب اكنون در شرايط بسيار حساسي قرار دارد كه يكي در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري امريكا در يك فرآيند يك ساله است چون يك سال قبل از زمان رسمي آغاز انتخابات شروع مي شود . در حال حاضر اوباما موقعيت خوبي ندارد و
هم حزبي هايش احتمال شكست او را
مي دهند و مقامات دولتش كم كم به فكر ترك كردن كرسي هايشان هستند.
اين كارشناس مسايل خاورميانه نكته مهم ديگر را بيداري اسلامي مي داند و مي گويد: جريان مقاومت از گستردگي بيشتري برخوردار است تا ديروز گروه هاي جهادي، ايران و
حزب الله و سوريه بود. الان در دل قاهره كه متحد اصلي اسرائيل بود جنبش هاي اسلامي و جهادي روي كار آمده اند و همين باعث شده غربي ها فرايند جدي تري در خصوص عمليات رواني دنبال كنند.
اقراريان مي گويد: غرب سعي مي كند حلقه محاصره اقتصادي را تنگ تر كند و چون ممكن است اين خواسته مخالفت ديگر كشورها را به همراه داشته باشد از اقدام نظامي صحبت مي كند تا براي درخواست بعدي اش كه تنگ كردن حلقه محاصره اقتصادي است توجيهي پيدا كند.
وي ادامه مي دهد: عملا هر گونه تجاوز نظامي امكان پذير نيست. نكته اي كه كارشناسان غربي مطرح كردند مبني براين است كه آمريكا يك جنگ فراگير داشته باشد كه در اين صورت عملا اسرائيل از نقشه جغرافيايي حذف خواهد شد و هم پيمانان غرب متضرر خواهند شد. اما نظريه ديگري هم دارند و آن اينكه حمله اي برق آسا و كوتاه مدت ترتيب بدهند كه باز هم نتيجه اي ندارد و عملا مشكل را نه تنها حل نخواهد كرد بلكه وضعيت منطقه را پيچيده مي كند.
نكته آخري كه اقراريان اشاره مي كند تلاش هاي اوباما براي راضي كردن مقامات چين و روسيه است كه بدون نتيجه به اتمام رسيد و اين دولت ها حاضر به دست زدن به ماجرا جويي نشدند و عملا هر اتفاقي بيفتد متضرر اصلي اين اتفاقات غربي ها و به ويژه رژيم جعلي صهيونيستي خواهد بود.
تهديد براي فرافكني از بحران
تهديدات و هياهوي اخير نظام سلطه عليه ملت ايران براي انحراف اذهان عمومي داخل آمريكا و كشورهاي اروپايي از قيام هاي مردم اين كشورها است.
آيت الله لطفي نماينده ولي فقيه و امام جمعه ايلام در اين رابطه مي گويد: اين تهديدات براي فرافكني بحران توسط غرب طراحي و اجرا شده است. قطعا اين كشورها با تهديد و ارعاب نمي توانند ملت قهرمان ايران را از مواضع به حق بازداشته و وادار به
عقب نشيني كنند.
وي ادامه مي دهد: رژيم صهيونيستي امروز ضعيف تر از هر زمان ديگر است . او نمي تواند با ضعف و زبوني و شكست هاي پي در پي در مقابل حزب الله لبنان و رزمندگان حماس، عليه تاسيسات هسته اي ايران اقدام كند. قطعا تهديد به حمله نظامي معلول ضعف و ناتواني در نظام سلطه و وابستگان او و رژيم صهيونيستي است.
امام جمعه ايلام ضمن اشاره به ايستادگي ملت ايران در طول 32 سال در برابر همه تهديدات استكبار مي گويد: امروز ايران از قدرتمندترين كشورهاي جهان است و موقعيت بسيار ممتازي هم در منطقه حساس خاورميانه دارد و هم در جهان قدرتمند است.
يكي ديگر از اهدافي كه آمريكايي ها در تهديد ايران دنبال مي كنند پروژه شكست خورده ايران هراسي است.
وي در اين مورد معتقد است: مخصوصا بعد از تحولات عظيمي كه در منطقه حساس خاورميانه و خيزش هايي كه در كشورهاي اسلامي پديد آمد نظام سلطه در فكر مرعوب كردن ملت ها و دولت ها از انقلاب اسلامي ايران است. چون اذعان مي دارند انقلاب هاي بزرگي كه در مصر و تونس و ليبي پديد آمد متاثر از انقلاب شكوهمند اسلامي و آرمان هاي امام و رهبري است. بنابراين اين تهديدات بلوف سياسي و تبليغاتي است و هيچگونه تاثيري در روند انقلاب هاي جهان ندارد.
اما تا چه اندازه اين بلوف ها و تبليغات رسانه اي در منطقه موثر خواهد بود؟
محمد دهقان ، نماينده طرقبه و چناران در اين رابطه مي گويد: تهمت ساخت بمب هسته اي را نمي توان به ايران نسبت داد. ايران موقعيت هر متجاوز و حاميان آن را در سراسر دنيا به خطر مي اندازد و تهديد جمهوري اسلامي از سوي آنها يك كار غير عقلاني و بازي كردن با دم شير است.
وي همچنين ادامه مي دهد: آمريكا قصد دارد با متهم كردن ايران به تروريسم و ناقض حقوق بشر، مردم منطقه را نسبت به انقلاب اسلامي دلسرد كند و با يك استراتژي مضحك از كمرنگ شدن نقش رژيم صهيونيستي در خاورميانه جلوگيري به عمل آورد.
ممكن است در ظاهر آژانس بين المللي انرژي اتمي و سازمان ملل هم در ميان بازي هاي آمريكا سازمان هايي بي طرف به نظر بيايند اما در حقيقت اين دو سازمان مهم تحت نفود قدرت هاي بيروني عمل مي كنند و نتايج دوستي آنها با آمريكا به بر باد رفتن حيثيت سازمان هاي بين المللي منجر مي شود.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14