(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2  آذر 1390- شماره 20080

خواص معجزه آساي سركه و كاربرد آن
روبات همه كاره
زمين لرزه هاي دست ساز بشر
پدر و مادر تمام بمب هاي جهان
موميايي شگفت انگيز
اثرات سيگار بر پوست، مو و ناخن
خستگي را خسته كنيم!
وقتي زانوها به درد مي آيند



خواص معجزه آساي سركه و كاربرد آن

سركه خالص را داخل يخچال، جاي نان قفسه هاي صندوق خانه يا انبار و ديوارها بماليد تا از رشد كپك و قارچ جلوگيري كند.
- اگر سركه خالص و قوي را با يك پارچه مرطوب روي سطوح بيروني لوازم منزلتان بماليد، آن ها را تميز و براق خواهند كرد.
- يك دوم فنجان سركه را به چهار ليتر آب اضافه كنيد و با آن كاشي، لينولئوم و كف هاي چوبي را تميز كنيد. سركه لك آب را از روي تجهيزات كروي آشپزخانه و حمامتان خواهد برد و آن ها را براق و تميز مي كند.
- براي پاك كردن شيشه هاي پنجره تان آن ها را با روزنامه اي كه در محلول آب و سركه فرو برده ايد بشوييد و بعد با روزنامه ديگري خشك كنيد.
- سركه و نمك را با يكديگر مخلوط كنيد تا به صورت خميري درآيد. بعد اين خمير را به تابه مسي، سطل و ظروف ديگرتان بماليد تا آن ها براق شوند.
- معمولا سوراخ هاي در نمكدان بعد از مدتي زنگ مي زنند يا فاصله هاي بينشان از بين رفته هر چند سوراخ تبديل به يكي مي شوند. براي اينكه مانع اين كار شويد، مي توانيد آن ها را در سركه داغ خيس كنيد بعد تكه هاي زنگ زده فاسد شده را كه خودبه خود جدا مي شوند را بشوييد و خوب آب كشيده و خشك كنيد.
- براي از بين بردن جاي عرق از لباس مي توانيد زير بغل لباس را با سركه سفيد شسته بعد با آب بشوييد. با اين كار بوي سركه هم از بين خواهد رفت.
- جوراب و لباس هاي زير پشمي و غيره اگر در محلولي از يك چهارم فنجان سركه و 4 ليتر آب خيس بخورند بوي ناراحت كننده خود را از دست خواهند داد.
- يك نيمه فنجان سركه كه به آب آخرين مرحله ماشين رختشويي تان موقع شستن لباس هايتان اضافه شود، كف صابون را كاملا از بين برده و رنگ لباس ها را باز مي كند و بوي بد آن ها را از بين مي برد.
- حلقه را با خيس كردن در سركه تميز كنيد.
- پيش از آنكه كت جيرتان خيلي كثيف شده و نياز به خشك شويي پيدا كند، با يك برس مخصوص جير آن را خوب برس بكشيد بعد با يك پارچه نرم كه در سركه خيس كرده ايد روي كتتان را بماليد و آن را آويزان كنيد تا تقريباً خشك شود به اين ترتيب بوي سركه باقي نخواهد ماند.
- براي پاك كردن چسب مايع خشك شده از سركه داغ استفاده كنيد.
- اگر پارچه كرپ يا ابريشم مصنوعي شما، برق افتاده اند، آن ها را با پارچه نرمي كه در سركه خيس خورده بماليد و بگذاريد خشك شوند.
- اگر ظروف آلومينيومي تان در اثر پختن حبوبات، برنج يا تخم مرغ كدر شده اند، كافي است هنگام پختن اين مواد چند قطره سركه به آب اضافه كنيد.
- اگر مقدار كمي سركه به غذاهاي خيلي شور اضافه شود، كمك خواهد كرد تا مزه شوري غذا كمتر به نظر برسد.
- روميزي ها، سفره ها و پرده هاي پلاستيكي در صورتي كه يك فنجان سركه به آبي كه مي خواهيد آن ها را با آن بشوييد اضافه كنيد. نرم باقي خواهند ماند.
- بوي نامطبوع مايع ضدعفوني كننده لباس هايتان را مي توانيد با آب كشيدن آب لباس ها در محلول آب و سركه از بين ببريد.
- شيشه عينكتان را مي توانيد با چند قطره سركه پاك كنيد.

 



روبات همه كاره

روبات مشهور شركت هوندا در مسير تكاملي كه در پيش گرفته به توانايي هاي جديدي دست پيدا كرده كه مي تواند او را به يك گارسون تمام عيار تبديل كند.
به گزارش مهر، آسيمو اكنون مي تواند سيني چرخدار را به جلو هل دهد، در يك بطري يا فلاسك را باز كرده و مقداري آب ميوه درون يك ليوان بريزد، با اين همه خودش به دليل ترس از اتصال مدارها هنوز نمي تواند اين آب ميوه را بنوشد، اما شايد روزي اين اتفاق بيفتد !
هوندا به تازگي اين نسخه متحول شده آسيمو را رونمايي كرده است، روباتي كه اميد مي رود روزي بتواند كارهاي خانه را انجام دهد.
اين روبات كه ابعادي برابر ابعاد بدن يك كودك دارد، مي تواند بپرد، بر روي يك پا بجهد و سيني ليوانهاي پر از مايعات را از پله ها بالا ببرد. نبوغ اين روبات به اينجا ختم نمي شود، او مي تواند به توپ فوتبال ضربه بزند و پس از گل شدن توپهايش به نشانه پيروزي دستهايش را بالا ببرد.
ارتقاي تكنيك به كار گرفته شده در دستهاي اين روبات باعث شده آسيمو بتواند انگشتانش را به صورت مجزا حركت دهد و به اين شكل مي تواند نام خود را به زبان اشاره هجي كند. آسيمو در عين حال مي تواند حركات خود را با ريتم موسيقي هماهنگ و موزون كند.
بهبود انگشتهاي پاي اين روبات باعث شده سرعت راه رفتن او افزايش پيدا كرده و توانايي بيشتري در حفظ تعادل به دست بياورد، آسيمو اكنون مي تواند با سرعتي برابر 9 كيلومتر بر ساعت راه برود. با توجه به قابليتهاي جديدي كه آسيمو به دست آورده اكنون مي تواند مدت زمان بيشتري به صورت خودكار به فعاليت ادامه دهد و با تكميل تر شدن قابليتهاي تكنولوژيكي آن به زودي اين روبات به عنوان يك پرستار براي كمك به افراد خانه دار يا سالمندان آماده شود.
براساس گزارس ديلي ميل، در حال حاضر حدود 20 دستگاه از اين روبات در بيمارستانهاي ژاپن و خانه هاي سالمندان به كار گرفته شده اند و اميد مي رود تا پنج سال آينده استفاده از آسيمو در زمينه هاي متعددي گسترش پيدا كند. به گفته هوندا، هدف اين است: روباتي ساخته شود كه بتواند به افراد در زندگي روزمره شان كمك كند.

 



زمين لرزه هاي دست ساز بشر

محقق دانشگاه كلمبيا كه برروي زمين لرزه هاي دست ساز انسان مطالعات فراواني انجام داده معتقد است انسان از توانايي كافي براي ايجاد زمين لرزه يا فعال سازي گسلها برخوردار است.
به گزارش مهر، انسان براي نفوذ به قلب معادن زميني، مخازن نفتي و گازي حفره هاي بزرگي درون آن ايجاد مي كند، سدهاي بزرگ مي سازد و در نتيجه چنين فعاليت هايي طي 160سال گذشته حدود 200زمين لرزه با شدتي بيش از 5/4 ريشتر ايجاد كرده است. اين نظر «كريستين كلوس» محقق دانشگاه كلمبيا است كه برروي زمين لرزه هاي دست ساز انسان مطالعات گسترده اي انجام داده است.
به گفته وي شناخته شده ترين نمونه چنين زمين لرزه هايي، زلزله اي است كه در سال 2008 به واسطه احداث سد «ژيپينگ پو» در استان سيچوآن چين روي داد. اين سد داراي 3/42ميليارد فوت مكعب آب بود كه وزن اين آب منجر به بروز زمين لرزه اي شد كه به اعتقاد كلوس بزرگ ترين و شديدترين زمين لرزه دست ساز بشر است. شدت اين زلزله 9/7 ريشتر بود و درپي وقوع آن 80هزار نفر كشته شدند.
كلوس معتقد است اين سد با داشتن حجم آبي به وزن 320ميليون تن به خط گسلي فشار وارد كرد كه اين فشار براي ايجاد زلزله كافي بوده است. به گفته وي زماني كه فردي انگشت خود را برروي يك صفحه كاغذ فشار مي دهد، صفحه خميده مي شود. همين تأثير را مي توان بر روي صفحات تكتونيكي زمين نيز مشاهده كرد كه در اثر وجود فشار شديد از خارج بر روي لايه هاي تكتونيكي منجر به بروز زمين لرزه مي شود. اين زمين لرزه دو سال پس از تكميل سد رخ داد و مركز وقوع آن از محل ساخت سد تنها 8/4كيلومتر فاصله داشت.
مقامات باسل در سوئيس در سال 2006 نيروگاه ژئوترمال (زمين گرمايي) شهر را پس از وقوع زمين لرزه اي 4/3ريشتري غيرفعال كردند زيرا توليد انرژي در اين نيروگاه نيازمند ايجاد حفره در صخره هاي اعماق پوسته زمين در جست وجو براي يافتن منابع بخار و انرژي بود.
مهندسان در مناطق خشك مانند باسل گاه از شيوه شكست هيدروليكي استفاده مي كنند، شيوه اي كه در آن براي ايجاد حفره از فشار بالاي آب استفاده مي كنند. اين شيوه مي تواند ارتعاشات كوچكي ايجاد كند اما آسيب واقعي زماني رخ مي دهد كه آب اضافي موجود در ميان شكاف صخره ها منجر به ناپايداري آنها شده و تخريب را افزايش مي دهند.
درحالي كه سدسازي به تنهايي عامل بروز 76 زمين لرزه بوده است، اكتشاف معدن مقصر اصلي وقوع دست كم 137 زمين لرزه است، يعني نيمي از زمين لرزه هاي دست ساز انسان به اين واسطه به وجود آمده اند.
در سال 1989 نيز زمين لرزه اي 6/5ريشتري در نيوكاسل استراليا رخ داد كه نتيجه مستقيم فعاليت هاي انساني در يك معدن ذغال سنگ بود. استخراج ميليون ها تن ذغال فشار موجود بر روي خط گسلي را طي معدن كاوي افزايش داد. به گفته كلوس در ازاي استخراج هر تن ذغال، در حدود 3/4 تن آب از معدن به بيرون پمپ مي شد، فرايندي كه براي جلوگيري از غرق شدن معدن الزامي است.
براساس گزارش نيوساينتيست، با اين همه، جابه جايي اين حجم آب منجر به ناپايداري زمين اطراف معدن شد. كلوس مي گويد اين زمين لرزه 5/3ميليارد دلار خسارت به بار آورد كه تقريباً با تمامي سود حاصل از توليد اين معدن طي تاريخ 200ساله آن برابري مي كند.

 



پدر و مادر تمام بمب هاي جهان

در سال هاي اخير دو كشور ايالات متحده آمريكا و روسيه اقدام به ساخت دو بمب نيرومند كرده اند كه به مادر و پدر تمام بمب ها معروف شده است.
به گزارش مشرق، در سال هاي پس از جنگ سرد ايالات متحده به دنبال بمبي سنگين وزن و متعارف براي جايگزيني بمب ها سري بي ال يو- 82 ديزي كارتر بود. اين بمب كه از زمان جنگ ويتنام در خدمت نيروي هوايي آمريكا بود، بيشتر در مناطق جنگلي ويتنام براي پاكسازي سريع جنگل و به وجود آوردن يك محل فرود فوري براي بالگردها به كار مي رفت.در سال 2002 و با توجه به برنامه ريزي هاي دولت آمريكا براي دخالت نظامي و اشغال كشور عراق، آزمايشگاه نيروي هوايي آمريكا كه بر روي ساخت يك بمب متعارف عظيم به وزن 11 تن را آغاز كرد. اين بمب داراي 5/8 تن مواد منفجره شديد الانفجار از نوع 6-H است. طول اين بمب 9 متر و قطر آن يك متر بوده و داراي شعاع تخريبي در حدود 137 متر است. سيستم هدايت اين بمب براساس سيستم هدايت دروني و جي پي اس تنظيم شده و معمولا توسط هواپيماي 130-C به روي هدف حمل و به وسيله يك چتر بر روي هدف رها مي شود.
اين بمب در ارتفاع 5 متري از سطح زمين منفجر مي شود و در اين جاست كه اصلي ترين خصيصه اين بمب مشخص مي شود. بعد از انفجار اين بمب شكلي شبيه ابر قارچي پس از انفجار اتمي تشكيل شده و تأثير رواني مخربي را بر روي نيروهاي دشمن خواهد گذاشت. اين بمب در نيروي هوايي آمريكا با عنوان 43-GBU نام گذاري شده و لقب مادر تمام بمب ها را به دست آورده است. نكته جالب اينجاست كه اين بمب تاكنون به صورت عملياتي استفاده نشده و تنها قبل از آغاز حمله آمريكا به عراق در داخل خاك آمريكا تست و به شكل وسيعي اين آزمايشها توسط رسانه هاي آمريكايي در سطح جهان پوشش داده شد. تا به امروز تنها 17 فروند از اين بمب ها ساخته شده است.
اما كشور روسيه در سال 2007 ميلادي پاسخ مادر تمام بمب هاي آمريكا را با ساخت پدر تمام بمب ها داد. اين بمب كه در روسيه با عنوان ATBIP (بمب ترموباريك با قدرت افزوده شده) شناخته مي شود لقب پدر تمام بمب ها را از آن خود كرده است. بنابر اظهار نظر كارشناسان دفاعي اين بمب روسي، 4 برابر بمب آمريكايي قدرت تخريب دارد.
اين بمب كه از نوع جديدي از مواد منفجره استفاده مي كند به سرجنگي مدل ترموباريك مجهز شده است و يك انفجار دومرحله اي را بر روي هدف انجام مي دهد. قدرت انفجاري اين بمب جديد معادل انفجار 44 تن تي ان تي است.
بنابر اظهار نظر مقامات ارتش روسيه اين بمب در آينده جايگزين تمامي بمب هاي اتمي كوچك در زرادخانه ارتش روسيه خواهد شد. شعاع تخريب اين بمب حدود 300 متر است و معمولا توسط بمب افكن استراتژيك تي يو- 160 بلك جك حمل مي شود.

 



موميايي شگفت انگيز

يك محقق اهل پرو با اعلام خبر شگفت انگيزي نشان داد كه موفق به كشف يك اسكلت موميايي شده كه به گفته پزشكان شايد متعلق به يك بيگانه فضايي باشد.
به گزارش مهر، در يك موزه خصوصي انسان شناسي واقع در منطقه «آنداهويايليلاس» در استان «كوئيسپيكانكي» در پرو، يك دانشمند علم انسان شناسي به نام «رناتو ريكولم داويلا» از كشف يك موجود موميايي خبر داد كه از ويژگيهاي انساني برخوردار نيست.
اين محقق توضيح داد كه طول اين بدن اين موجود 50 سانتيمتر بوده و داراي يك سر مثلثي شكل و حفره هاي چشم بسيار بزرگ است.
همچنين نرمه سر اين موميايي بسيار بازتر از آن چيزي است كه بتوان گفت متعلق به يك كودك است، درحالي كه ويژگي نرمه سر تنها در كودكان كمتر از يكسال ديده مي شود. از سويي ديگر، اين موميايي دو دندان آسياي بسيار بزرگ دارد كه تنها افراد بزرگسال مي توانند مشابه آن را داشته باشند.
وي در يك مصاحبه راديو تلويزيوني اظهار داشت: »اين موميايي ظاهر انساني ندارد چراكه سر آن مثلثي شكل بوده و نسبت به بدنش بسيار بزرگتر است. در ابتدا فكر مي كردم كه يك كودك را پيدا كرده ام اما پزشكان اسپانيايي و روسي كه براي بررسي آن آمده اند تائيد كردند كه اين موجود واقعاً يك غير انسان است.»
وي افزود: «هرچند بررسيهاي اين پزشكان سطحي بود اما آشكار است كه اين ويژگيها با هيچ گروه نژادي در دنيا سازگار نيست.»
براساس گزارش ديلي ميل، باقيمانده هاي كره چشم راست به اين دانشمندان كمك خواهد كرد كه ژنتيك DNA اين موجود را شناسايي و تعيين كنند كه آيا اين موميايي متعلق به يك انسان است يا خير.
توضيح ديگري كه مي توان براي اين كشف عجيب ارائه كرد اين است كه اين جمجمه به عنوان بخشي از يك آئين قبيله اي، بدشكل شده باشد.
درحقيقت قبيله اي در كوههاي آند پرو كه 9 هزار سال قبل مي زيسته است از روش تغيير شكل استخوان پس سري مثلثي كشيده شده استفاده مي كرده اند.
اين قبيله براي دست يافتن به اين قالب جمجمه، سر نوزاد كه را بسيار نرم است در يك پارچه كتاني سفت مي بستند. در مواردي كه فشردگي جمجمه بالا بود سر در ميان دو تكه چوب قرار مي گرفت. اين كتان يك ماه پس از تولد به سر نوزاد بسته مي شد و براي شكل گرفتن جمجمه حداقل شش ماه باقي مي ماند. به گفته محققان، نتايج نهايي آزمايشهاي DNA اين موميايي تعيين مي كند كه آيا ما در دنيا تنها هستيم و يا بيگانگان فضايي از هزاران سال پيش در زمين تردد داشته اند.

 



اثرات سيگار بر پوست، مو و ناخن

وجود 4هزار ماده سمي و 80 ماده سرطان زاي موجود در سيگار نه تنها موجب تشديد بيماري هاي قلبي و عروقي مي شود، بلكه عوارض بسياري براي پوست، مو و ناخن ايجاد مي كند.
به گزاري دبيرخانه ستاد كشوري كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، انواع محصولات دخاني شامل سيگار، پيپ و قليان اثرات منفي شديدي بر روي پوست، مو و ناخن دارند و موجب تيرگي و چين و چروك پوست و پيري زودرس مي شوند.
بنابراين گزارش نازكي پوست و قابل رويت شدن عروق خوني، از دست رفتن چربي زير جلدي و گود افتادگي گونه و كاسه چشم ها بخش ديگري از اثرات منفي استعمال مواد دخاني است.
اين گزارش مي افزايد: در اثر استعمال مواد دخاني رنگ موها خاكستري شده و زودتر از وقت معمول سفيد مي شود، رنگ پوست هم تغيير مي كند و لكه هاي پوستي در آن ايجاد مي شود و كاهش قدرت ارتجاعي پوست و نازك شدن ناخن ها از ديگر عوارض اين مواد مضر است.
همچنين ريزش مو با الگوي مردانه، تغيير چهره اخمو، خشن و با چين و چروك فراوان نيز ناشي از اثرات سمي مصرف مواد دخاني بر پوست به شمار مي رود.

 



خستگي را خسته كنيم!

بررسي سيستم پيچيده سوخت وساز بدن، ما را متوجه اين نكته مي كند كه سلول به عنوان كوچك ترين واحد بدن، براي تأمين انرژي لازم حيات و زنده ماندن خود نيازمند دريافت و تجزيه گلوكز است اما با سوختن گلوكز، مواد زايدي توليد مي شود كه سلول بايد آنها را به موقع دفع و محيط سالمي براي حيات خود ايجاد كند.
درواقع اگر بدانيم چگونه مي توان توان بدني را بالا برد و به عبارتي بيشتر كار كرد و كمتر خسته شد،بسياري از درگيري ها و مشكلات روزمره نيز برطرف مي شود.
سلول هاي بدن بيشتر انرژي مورد نياز خود را از طريق هوازي تأمين مي كنند. درسلول كارخانه هايي براي تامين انرژي به نام ميتوكندري وجود دارد. براي اين كه بدن هميشه قادر به هوازي باشد، بايد تعداد و سايز اين كارخانه ها بزرگ باشد تا به موقع اكسيژن را درون سلول ها نگه دارند.
دراين حالت، سلول ها به ازاي مقدار مشخصي اكسيژن، ميزان معيني گاز كربنيك توليد مي كنند كه با بازدم دفع مي شود و بدن را آلوده نمي كند و دراين شرايط افراد قادرند ساعت ها بدون خستگي كار كنند.
درافراد غير ورزشكاري كه تحرك كافي ندارند، كارخانه هاي توليد انرژي داخل سلول، كوچك و كم هستند و اكسيژن نيز به اندازه كافي به سلول نمي رسد.بنابراين پس از چند دقيقه تا چند ساعت فعاليت، سلول وارد مرحله سوخت و ساز بي هوازي مي شود و مقدار زيادي گلوكز را مي سوزاند و در نتيجه انرژي كافي نيز تامين نمي شود.
چرا زود خسته مي شويم؟
از سويي ديگر مواد زائد با نام اسيد لاكتيك به صورت دائم توليد مي شوند و خيلي زود بدن را مسموم مي كنند و فرد وارد مرحله خستگي مي شود. درصورتي كه ميزان توليد اين مواد خيلي زياد باشد، عضلات بدن نيز دردناك مي شود. اين حالت معمولا پس از يك ورزش سنگين در افراد غير ورزشكار بسيار مشاهده مي شود.
خستگي زماني رخ مي دهد كه سلول ها شروع به توليد اسيد لاكتيك فراوان به اندازه اي مي كنند كه ديگر كبد قادر به تجزيه آن نيست و محيط بدن مسموم مي شود. دراين حالت به ازاي هر مقدار مشخص اكسيژن مصرفي، چند برابر گاز كربنيك توليد مي شود و از اين طريق آستانه خستگي افراد اندازه گيري مي شود.
دراين حالت متخصص مربوطه، اكسيژن مصرفي و گاز كربنيك توليدي هر فرد را دريك ورزش ممتد مانند دويدن يا پا زدن دوچرخه با دستگاهي مخصوص اندازه گيري مي كند.
در واقع سلول با دو روش قادر به سوزاندن گلوكز و تامين انرژي مورد نياز خود است، يعني در هنگام تامين سريع انرژي، سلول بدون حضور اكسيژن، گلوكز را تجزيه و انرژي مورد نياز خود را تامين مي كند.
مثلا وقتي يك وزنه بردار مي خواهد وزنه اي سنگين را به سرعت بلند كند ، تقريبا تمام منبع انرژي وي از سوخت و ساز بي هوازي تامين مي شود.اين انرژي با همان سرعتي كه تامين مي شود به پايان مي رسد. از مشكلات اين روش، تامين انرژي كم از گلوكز زياد و توليد مواد زائد بيشتر است. اين مواد به سرعت محيط سلول را آلوده كرده و آن را از ادامه فعاليت باز مي دارند در نتيجه اين عمل، سلول شروع به تخليه مواد زائد به داخل خون مي كند و در صورت ادامه فعاليت بي هوازي، بدن با بحران روبه رو مي شود.
آمادگي بيشتر بافت هاي بدن
اگرچه مكانيسم هاي مختلفي براي پايداري محيط خون و بدن فعاليت مي كنند، اما در نهايت فرد احساس ناتواني شديد مي كند و از فعاليت باز مي ماند.
سلول براي تامين انرژي مورد نياز فعاليت هاي طولاني از جمله كاركردن در طول روز به روش پايدارتري براي تامين انرژي نياز دارد، از اين رو اكسيژن مورد نياز سلول در چرخه اي مشخص تامين مي شود كه در صورت اختلال عملكرد هر يك از عوامل اين چرخه، فرد در تامين انرژي روزمره ناتوان شده و خيلي زود خسته مي شود.
ورزش موجب آمادگي بيشتر بافت هاي بدن به خصوص سلول هاي عضلات براي سوخت و ساز هوازي مي شود. در روند تامين انرژي هوازي، سلول حداكثر انرژي را از حداقل اكسيژن بدون افزايش ميزان مواد زائد توليد مي كند، بنابراين مي توان در محيطي سالم و بدون مواد زائد، بيشترين فعاليت را انجام داد.
در مسابقه اي كه سالانه در دانشگاه مك گيل كانادا برگزار مي شود، شركت كننده ها بايد 200كيلومتر را در طول دو شبانه روز بدوند. آنها در روز اول 5/23 ساعت را مي دوند و فقط 30دقيقه استراحت مي كنند و همه مواد مصرفي مورد نياز تامين انرژي بدن را در هنگام دويدن دريافت مي كنند. در روز دوم شركت كننده ها 21 ساعت مي دوند.
هدف از برگزاري چنين مسابقه اي ايجاد باور عمومي درباره سلامت، توان هوازي و تاثير آن بر عملكرد افراد است. همه شركت كننده ها پس از مسابقه به اين باور مي رسند كه براي بهبود وضع جسمي و توان شغلي خود در جامعه بايد ظرفيت سوخت و ساز هوازي بالايي داشته باشند. اين افراد به عنوان پايه رشد و پيشرفت، چرخه اقتصادي جامعه خود را چندين برابر افراد ضعيف مي گردانند.
به سلامتي تان كمك كنيد
جالب اينكه اندازه گيري آستانه خستگي در افراد استخدامي شركت ها و موسسات دولتي و خصوصي در كشورهاي اسكانديناوي بسيار متداول است. در اين روش كه انرژي مورد نياز هر شغل و زمان فعاليت مطلوب كارمندان اندازه گيري شده است، متقاضيان پس از امتحانات اوليه، تست اندازه گيري توانايي و آستانه خستگي نيز مي دهند تا مشخص شود كه آيا از توانايي لازم براي انجام آن شغل برخوردار هستند يا نه.
در مدارس نيز اندازه گيري آستانه خستگي موجب تعيين زمان دقيق كلاس ها و رسيدن به بيشترين بازه تحصيلي مي شود. در بيماران قلبي نيز اين امر موجب جلوگيري از قرار دادن قلب و بدن در وضع بحراني و پيشگيري از سكته مي شود.
از اين رو لازم است تا هر فرد به بهبود سلامتي خود كمك كند. اين كار را مي توان با ورزشي ساده انجام داد به عبارتي مي توان ورزشي ساده را براي افزايش آستانه خستگي امتحان كرد.
قبل از شروع هر ورزش اصولي، توصيه مي شود كه افراد از سوي پزشك معاينه شوند. ورزشي براي بهبود ظرفيت توانايي عملكردي يا آستانه خستگي افراد موثر است كه ريتميك انجام شود و عضلات بزرگ بدن را درگير كند.
پياده روي، دويدن، دوچرخه سواري و تنيس از جمله اين ورزش هاست كه حتما بايد 3 تا 5بار در هفته و دست كم به مدت 30دقيقه انجام شوند. شدت ورزش نيز بايد موجب افزايش تعداد ضربان قلب شود و اين افزايش 10تا 15دقيقه به صورت ممتد ادامه يابد.


 



وقتي زانوها به درد مي آيند

آسيب رباط قدامي و يا آسيب رباط مياني ممكن است موجب خونريزي در زانو و درد شود.
غالبا زانودرد در اثر استفاده بيش از حد، كم تحركي، گرم و سرد نكردن بدن موقع ورزش و يا كشش نامناسب بدن عارض مي شود. چاقي يكي از علل اصلي زانو درد مي باشد.
از علت هاي ديگر زانودرد مي توان موارد زير را نام برد:
- درد زانوي قدامي يا درد جلوي زانو
- آرتريت: شامل روماتوئيد، استئوآرتريت و نقرس.
- كيست بيكرز يا كيست حفره زانو: تورم مايع مفصلي، در پشت زانو است. ممكن است تورم علل ديگري داشته باشد، مانند: آماس كيسه اي مفصلي.
- بورسيت (Bursitis): التهاب در اثر فشار مكرر بر زانو، مانند: زانوزدن در طولاني مدت.
- اختلال در بافت هاي ارتباط دهنده، مانند: لوپوس.
- جابه جا شدن كاسه زانو
- عفوت مفاصل
- صدمه به زانو: آسيب رباط قدامي و يا آسيب رباط مياني ممكن است موجب خونريزي در زانو و درد شود.
- ورم زانو: اگر زياد بالا و پايين برود، غضروف پاره شده و درد بدتر مي شود.
- پارگي غضروف: درد در داخل و يا خارج مفصل زانو احساس مي شود.
- پارگي رباط: موجب درد و بي ثباتي در زانو مي شود.
- پيچ خوردگي و رگ به رگ شدن: آسيب هاي جزئي به رباط ها، باعث اين مشكل مي گردند.
- سرطان استخوان
درد جلوي زانو
اين درد را با نام هاي مختلفي مي شناسند، مثل: زانوي دوندگان، زانوي پرندگان، درد كاسه زانو و يا ورم زانو.
درد در قسمت جلو و مركز زانو ايجاد مي شود. مواقعي كه زانو خم مي شود، از پله پايين مي رويد، در سراشيبي مي دويد و مدت طولاني مي ايستيد، اين درد شروع مي شود.
درد جلوي زانو، بيشتر در افراد زير ديده شده است:
نوجوانان و جوانان (مخصوصا دختران) افراد چاق
دونده ها، فردي كه زياد مي پرد، اسكي بازها، دوچرخه سوارها، فوتباليست ها و افرادي كه غالبا ورزش مي كنند.
دلايل درد جلوي زانو
غالبا درد و كشش تاندون و يا نرم شدن غضروف، موجب درد جلوي زانو مي گردد. هنگامي كه كاسه زانو نتواند به خوبي حركت كند و در قسمت پاييني استخوان ران بلغزد، اين درد ايجاد مي شود. دلايل اين درد عبارتند از:
كف پايتان صاف باشد
كاسه زانو و دو استخوان ديگر كه مفصل زانو را تشكيل مي دهند، در يك خط قرار نگيرند.
سفتي و ضعف عضلات جلو و پشت ران
افزايش فشار بر زانو
افزايش فعاليت بدني مانند: دويدن، پريدن، اسكي و فوتبال
آرتريت
صدمه به غضروف
جابه جا شدن كاسه زانو
شكستن كاسه زانو
صدمه به مايع مفصلي
لخته شدن خون نيز داراي علائم كيست حفره زانو مي باشد، اما لخته خون خطرناك است. لذا، اگر دچار اين علائم شديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.
درمان درد زانوي قدامي
استراحت كردن و ندويدن تا درد فروكش شود.
گذاشتن يخ
ايبوپروفن يا استامينوفن براي كاهش درد و تورم
عكسبرداري با اشعه ايكس يا ام آر آي
به ندرت جراحي
جلوگيري از درد زانوي قدامي
كشش عضلات عقب ران و چهار سر ران
قبل از كشش بدن، 5 دقيقه بدن خود را گرم كنيد
بهتر است اين كشش ها را بعد از فعاليت ورزشي انجام دهيد.
مربي ورزش به شما ياد مي دهد كه چگونه عضلات خود را تقويت كنيد. تقويت عضلات زانو نيز كمك مي كند تا كاسه زانو در جاي درست خود بماند.
اگر چاق هستيد، با مراجعه به متخصص تغذيه، وزن خود را كم كنيد.
كفش مناسب براي ورزش بپوشيد.
كيست بيكرز (Bekers Cyst)
به نام هاي برآمدگي زانو و يا ورم زانو و كيست حفره زانو نيز خوانده مي شود. اين درد در اثر تورم مايع مفصلي، درپشت زانو است.
دلايل كيست حفره زانو
هنگامي كه فشار زيادي بر زانو وارد آيد، مايع مفصلي به پشت زانو وارد مي شود.
پارگي غضروف زانو
آرتروز زانو (در افراد مسن)
آرتريت روماتوئيد
علائم كيست حفره زانو
اين بيماري باعث درد بسيار درپشت زانو مي شود. اما در برخي مواقع بدون علامت است.
در نام اين بيماري، كيست آمده است. اين كيست مانند يك بادكنك پر از آب مي باشد. در برخي مواقع ممكن است بتركد و موجب درد، تورم و كبودشدن پشت زانو و ساق پا گردد. اين علائم مي آيد و مي روند.
لخته خون نيز داراي علائم كيست حفره زانو مي باشد. اما لخته شدن خون خطرناك است. لذا، اگر دچار اين علائم شديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.
آزمايشهاي كيست
حفره زانو
پزشك معاينه مي كند كه ببيند توده نرمي در پشت زانو وجود دارد يا نه.
اگر كيست كوچك باشد، مقايسه زانوي مبتلا با زانوي عادي مي تواند مفيد باشد.
درد و يا اندازه كيست ممكن است باعث كاهش تحرك بدني شود.
ازطريق اشعه مي توان فهميد كه مايع مفصلي پر شده است يا نه.
اگر توده به سرعت بزرگ شود و شب هنگام درد شديد و تب داريد، آزمايشهاي بيشتري مورد نياز است تا اطمينان حاصل كنيد كه تومور و يا سرطان نداريد.
ام آر اي (MRI)، هر نوع كيست و يا صدمه اي را نشان مي دهد.
درمان كيست حفره زانو
در برخي مواقع، كيست خودبه خود خشك مي شود.
اگر كيست دردناك شد، بهترين كار اين است كه مشكل را برطرف كنيم؛ مثل درمان آرتريت و يا درمان پاركي غضروف.
كيست معمولا برداشته نمي شود. زيرا جراحي ممكن است باعث تخريب رگ هاي خوني و اعصاب گردد. اما اگر كيست بسيار بزرگ و دردناك بود، بايد با جراحي برداشته شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14