(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 5  آذر 1390- شماره 20082

اهواز؛ شهري با حاشيه هاي بزرگ تر از متن
كار ساخت فرودگاه مهران بزودي آغاز مي شود
خوزستان به قطب سوم خودروسازي كشور تبديل مي شود
ايران در كيهان
مجتمع هاي فرهنگي هنري چند منظوره در استان كرمانشاه راه اندازي مي شود
نشست 6جانبه استانداران ايران و عراق برگزار مي شود
هيئت فرهنگي و رسانه اي مصر با استاندار اصفهان ديدار كردند
اجراي طرح زمستاني جاده هاي كشور از 20 آذر
آمادگي كامل راهداران مازندران براي اجراي عمليات راهداري زمستاني
با حضور معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آثار فرهنگي و هنري اراك رونمايي شد
در راستاي كاهش آلودگي هوا آجرپزي هاي تبريز گازسوز مي شوند
صادرات 9 ميليون دلار صنايع دستي از استان اصفهان
بهره برداري از تجهيزات جديد دانشگاه علوم پزشكي گناباد
بهره برداري از مركز «سي تي اسكن» و «VIP» بيمارستان نوشهر
اهداي هزينه ازدواج طلبه فهرجي به حوزه هاي علميه



يادداشت خبرنگار
اهواز؛ شهري با حاشيه هاي بزرگ تر از متن

با وجود دغدغه ها و ابراز نگراني هاي بسيار مسئولان از وضعيت نابهنجار حاشيه نشيني در اهواز به ويژه تاكيد فراوان امام جمعه اهواز و هشدارهاي مكرر ايشان در رسيدگي به مناطق حاشيه نشيني و علي رغم اعتبارات كلان به ستاد حاشيه نشيني ، بعد از اينكه تهران به حاشيه خود سامان داد اهواز به جايگاه اول در كشور صعود كرد.
اهواز كه بعد از مشهد و تهران سومين شهر داراي حاشيه نشين در كشور بود در سال هاي اخير به دليل نداشتن برنامه در ساماندهي مناطق حاشيه نشين و يا كوتاهي در كنترل گسترش حاشيه شهر با بيش از 400 هزار حاشيه نشين اولين شهر و خوزستان دومين استان با بيشترين جمعيت حاشيه نشين در كشور شد. معضل حاشيه نشيني در اهواز كه در طول جنگ به دليل تخريب روستاهاي مرزي به صورت مهاجرت هاي وسيعي صورت گرفت ناشي از عدم امكان ادغام جمعيت حاشيه نشين شهري در بافت اقتصادي، اجتماعي و خدماتي يك زندگي شهري معمولي و نسبتاً مطلوب مي باشد. اهواز از يك مركز و چند حاشيه تشكيل شده كه جمعيت مناطق حاشيه شهر چندين برابر بيشتر از مركز آن است. به نظر مي رسد اهواز تنها شهر كشور است كه تفاوتي بين حاشيه نشين، مركز و مناطق اعيان نشين آن وجود ندارد. زيرا مناطق حاشيه نشين برخلاف تعريفي كه دارند در درون شهر با مسكن هاي ناهنجار شكل گرفته اند. در اهواز حاشيه نشيني ديگر حاكي از سكونت مهاجران جنگزده در محله و يا محدوده اي از اطراف شهر نيست؛ بلكه بحث از مناطق وسيعي در بطن شهر است با مسائل و معضلاتي عظيم و تاثيرات و پيامدهاي سوء كه سالهاست شهر اهواز را متاثر ساخته و موضوع را به يك مسئله بزرگ اجتماعي تبديل كرده است كه هر روزه شهرداري ها و ساير ادارات را مخاطب درخواست هاي متعدد و متنوع خود براي آب لوله كشي، برق، آسفالت، فاضلاب، مدرسه، درمانگاه و... مي سازند.
يكي از مهم ترين تبعات حاشيه نشيني چهره فقير شهر است كه به عنوان برجسته ترين نماد شهري خود را به رخ مهمانان اهواز مي كشد. اهواز اگرچه نسبت به ديگر شهرهاي ايران بخش عظيمي از ثروت و قدرت را در خود جمع كرده اما ناهنجاري هاي اجتماعي و اقتصادي چون افزايش شمار تهيدستان، گسترش حاشيه نشيني، گسترش آلودگي محيط زيست و دامنه دار شدن بيكاري و كجر وي هاي اجتماعي چنان آشكار است كه هر تازه واردي در نگاه نخست فقر، ناهمگوني و نابساماني را در چهره شهر مي بيند.
از سويي ديگر كمبود و يا نقص خدمات شهري مشكلات فرهنگي را به نوعي انحطاط و از هم گسيختگي كشانده كه به صورت تعارض و كشمكش بين شهروندان مشهود است. به طوري كه تاثير فرهنگ دوگانه مهاجرين و دگرگوني روابط اجتماعي شهر را نمي توان ناديده گرفت.
در يك بررسي كلي كه به صورت مصاحبه غيرمستقيم كيهان با اين افراد صورت گرفت درصد بالايي از ساكنان اين مناطق از وضع فعلي خود راضي اند و حاضر به بازگشت به شهر يا روستاي خود نمي باشند، درصد بالايي از بزرگسالان بي سوادند و جوان ترها يا به ادامه تحصيل راغب نيستند يا شرايط خانوادگي امكان ادامه تحصيل را از آنان مي گيرد و يا انگيزه اي براي رشد ندارند و به تقدير معتقدند و براي آينده خود تلاش نمي كنند. لذا به علت مشكلات اقتصادي و مزمني كه دامنگير اكثريت اين افراد است؛ استعداد رشد آسيب هاي اجتماعي در اين قبيل مناطق از ساير نقاط بيشتر است. به طوري كه در بيشتر خانواده ها ازدواج هاي اجباري، بي دوام، براساس مقاصد اندك مالي و منجر به طلاق داريم كه فرزندان اين ازدواج ها يا به مراكز دولتي سپرده مي شوند و يا زنان و خانواده هاي بي سرپرست و آسيب پذير را تشكيل مي دهند و به دليل ريشه كن نشدن مشكلاتشان اين چرخه فقر به نسل هاي بعدي ادامه مي يابد. مصرف و خريد و فروش مواد مخدر و الكل از ديگر معضلات اين محله ها است كه قبح خود را از دست داده و به صورت يك منبع درآمد سودآور محسوب مي شود. بدهي هاي دايمي، فقر مزمن مشاغل كاذب و درآمد كم و سطح پايين بهداشت باعث سوء تغذيه و فلج اطفال در بين اين خانواده ها شده كه تنها در يك خيابان ما شاهد فلج 2 كودك 5 و 6 ساله بوديم.
رشد سريع و بيرحمانه فقر، زنگ خطر را براي مسئولان به صدا درآورده است و به همه شهروندان هشدار جدي مي دهد كه روزبه روز بيشتر در فاجعه خاموش حاشيه نشيني فرو مي رويم و از عواقب اجتماعي و امنيتي آن غافليم و نبايد هرگز اين مسئله بسيار مهم را از نظر دور كنيم كه امنيت سياسي در گرو امنيت اجتماعي است؛ از اين رو مطالعه همه جانبه پديده حاشيه نشيني ضرورتي اجتناب ناپذير براي همه مسئولان شهري محسوب مي شود. در سال هاي گذشته به دليل كشمكش و تعارضات شوراي شهر از اين امر مهم بسيار غفلت شده و همت و توجه دو چندان را مي طلبد. در اينجا لازم است اين نكته مهم به استاندار خوزستان يادآوري شود كه قبل از سفر به كشورهاي جهان اول و توسعه يافته اي مانند آلمان براي جلب سرمايه گذار، با اندكي برنامه ريزي و سرمايه گذاري آثار فقر و نابساماني را از چهره اهواز كمرنگ كنند تا از سرمايه گذاري در اين شهر بحران زده منصرف نشوند و هزينه و دستاورد سفر شما كه مي توانست مشكلي از اهواز را حل كند، تنها زمينه سرمايه گذاري در يك شهر مرفه و برخوردار در استان ديگر شود. بديهي است 2 عامل مهم در سرمايه گذاري، امنيت اجتماعي و امكانات رفاهي هر شهر مي باشد كه مي بايست مديران شهري اهواز به اين دو عامل مهم توجه مضاعف كنند.
خبرنگار كيهان در اهواز

 



كار ساخت فرودگاه مهران بزودي آغاز مي شود

ايلام-خبرنگاركيهان:
استاندار ايلام گفت: به زودي كار احداث فرودگاه در مرز بين المللي توسط وزارت نفت آغاز مي شود.
اعلايي افزود: احداث فرودگاه از مصوبات سفر سوم هيئت دولت به استان ايلام است و وزارت نفت هزينه احداث آن را پرداخت مي كند.
اين مسئول اضافه كرد: احداث فرودگاه در مهران باعث توسعه اقتصادي ايلام مي شود.

 



خوزستان به قطب سوم خودروسازي كشور تبديل مي شود

اهواز- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان صنايع و معادن خوزستان از برنامه ريزي براي ايجاد قطب سوم خودروسازي در اين استان خبر داد.
سيد خلف موسوي با اشاره به شرايط رشد صنعت خودروسازي در خوزستان، اظهار داشت: استان خوزستان با داشتن سه شركت قطعه ساز فعال، ظرفيت تبديل شدن به قطب سوم خودروسازي ايران را دارد.
به گفته وي، استان خوزستان ظرفيت تبديل شدن به قطب اول خودروسازي كشور را هم دارد اما هدف گذاري اين است كه با قطب سوم آغاز كنيم و اين استان مزيت هاي فراواني براي سرمايه گذاري خودروسازان دارد.
موسوي در تشريح مزاياي استان خوزستان براي صنعت خودروسازي گفت: وجود بنادر مهم و استراتژيك مثل بندر امام(ره)، بندر خرمشهر و بندر آبادان در دراز مدت مي تواند به رشد خودروسازي اين استان كمك كند.
رئيس سازمان صنايع و معادن خوزستان با بيان اين كه سه كارخانه چرم ايران خودرو و رينگ و قطعات سايپا در خرمشهر و دزفول قرار دارند، اظهار داشت: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته قطب خودروسازي خوزستان قادر خواهد بود در مدت دو سال به ظرفيت 150 هزار دستگاه در سال برسد.
به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع و معادن خوزستان، وي در خصوص تعهدات شركت بهمن براي راه اندازي خطوط توليد خودرو در اين استان گفت: گروه بهمن متعهد شده كه ظرف 24 ماه بعد از تحويل زمين از طرف ما خط را به ظرفيت نهايي برساند.
به گفته موسوي، در حال حاضر زمين مورد نياز براي راه اندازي خط توليد سبك گروه بهمن در اهواز به وسعت 300 هكتار آماده تحويل است.

 



ايران در كيهان

تجليل از بازنشستگان علوم پزشكي تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: طي مراسمي و همزمان با روز تكريم بازنشستگان از 119 بازنشسته دانشگاه علوم پزشكي تبريز، تجليل شد.
به گزارش روابط عمومي علوم پزشكي تبريز، در اين آيين كه به همت واحد تكريم ارباب رجوع دانشگاه ترتيب يافته بود، 119نفر از بازنشستگان سال جاري اين دانشگاه به همراه خانواده هايشان، حضور داشتند.
امكان سنجي راه اندازي قطار شهري بابل
بابل- خبرنگار كيهان: عضو شوراي شهر بابل از طرح مطالعاتي امكان سنجي راه اندازي خطوط قطار شهري در معابر اصلي شهر بابل به عنوان يك ضرورت در شوراي اسلامي شهر بابل ياد كرد.
مهندس امير اوليائي عضو شوراي شهر بابل با بيان اين مسئله كه ترافيك شهر بابل يكي از معضلات اساسي شهرمان است، تشويق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومي در معابري كه امكان احداث خطوط قطار شهري وجود دارد را براي شهرداري بابل نياز فوري تلقي كرد.
هشدار فرماندار بناب
بناب- خبرنگار كيهان: فرماندار شهرستان بناب نسبت به تلاش برخي جريان هاي سياسي ضدانقلاب براي نفوذ در انتخابات مجلس نهم هشدار داد.
سعيد برقي در نشست روساي ادارات، فرماندهان پايگاه هاي بسيج ادارات و كارمندان رزمنده ادارات بناب كه به مناسبت فرا رسيدن هفته بسيج برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان قسم خورده انقلاب و منافقان سيلي خورده از نظام به شدت تلاش مي كنند در مسائل انتخابات امسال مجلس شوراي اسلامي نفوذ كنند.
وي افزود: در راس آنها ناكامان فتنه سال 88 طمع سوءاستفاده از جو سياسي كشور و ايجاد ناامني در روند برگزاري انتخابات را دارند كه در اين راستا سعي مي كنند به مسائل حاشيه اي دامن بزنند.
افزايش مجدد تعرفه هاي نظام مهندسي گنبد كاووس
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: اعضاي شوراي اسلامي شهر گنبد كاووس از افزايش تعرفه هاي نظام مهندسي اين شهر براي دومين بار طي سال جاري انتقاد كردند.
به گفته «محمدرضا شهركي» رئيس و سخنگوي شوراي اسلامي اين شهر، سازمان نظام مهندسي طي سال جاري طي دو نوبت اقدام به افزايش تعرفه هاي خود كرده است كه اين امر سبب نگراني و اعتراض مردم گنبد كاووس شده است.
«محمدرضا شهركي» رئيس و سخنگوي شوراي اسلامي شهر گنبد كاووس در اين مورد افزود: تعرفه هاي نظام مهندسي طي سال جاري يك بار متري دو هزار تومان و بار دوم متري 2500 تومان افزايش يافته است و اكنون به متري 11هزار و 500تومان رسيده است.
كاروان كتاب در استان البرز
كرج- خبرنگار كيهان: مديركل نهاد كتابخانه هاي عمومي استان البرز از اجراي طرح كاروان كتاب با هدف اهداي كتاب به كتابخانه هاي اين استان خبر داد.
رمضان علي محسني گفت: اجراي اين طرح از آخرين روزهاي آبان ماه در كتابخانه هاي عمومي استان آغاز شده و مسئولان كتابخانه ها، كتاب هاي اهدايي مردم را دريافت مي كنند.
توسعه صنعتي توليدي در خمين
اراك- خبرنگار كيهان: فرماندار شهرستان خمين گفت: از ابتداي امسال 336 واحد توليدي صنعتي در اين شهرستان مجوز تاسيس گرفته اند كه از اين تعداد 69واحد در حال اجراست و بين 20 تا 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.
كريمي افزود: براي راه اندازي اين واحدهاي توليدي صنعتي 7هزار و 122 ميليارد ريال سرمايه گذاري نياز است.
پايان كاشت كلزا در مزارع لارستان
اوز- خبرنگار كيهان: كارشناس مسئول زراعت معاونت سازمان و مديريت جهاد كشاورزي لارستان گفت: كاشت كلزا در مزارع اين شهرستان به پايان رسيده است.
علي سعيدي نژاد در يك گفت وگو اعلام كرد كه كاشت محصول كلزا در شهرستان لارستان پايان يافته و انتظار مي رود با توجه به رعايت تناوب زراعي غلات و دانه روغني كلزا و نيز كنترل علف هاي هرز غلات مانند جودره در سال زراعي جاري، سطح زير كشت اين محصول به بيش از 250 هكتار برسد.
تمركز تحقيقات سمنان روي پسته
سمنان- خبرنگار كيهان: جلسه شوراي تحقيقات كشاورزي استان در محل سازمان جهاد كشاورزي تشكيل شد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان با اشاره به جايگاه محصول پسته استان گفت: شاكله اصلي كار بايد روي اين محصول باشد و از آن جايي كه اين محصول در استان خوب جواب داده، لذا برنامه ها و اعتبارات تحقيقاتي بايد بيشتر به اين سمت سوق داده شود.
سيدمجيد موسوي افزود: بايد روي بسته بندي، فرآوري، شناسايي آفات و امراض، بهترين شيوه مبارزه و آبياري به خوبي كار شود تا با ارائه نقطه نظرات كاربردي و تحقيقاتي درخصوص اين محصول بيش از پيش حرف براي گفتن داشته باشيم.
امام زادگان، پناهگاه شيعيان
شهركرد- خبرنگار كيهان: مديركل اوقاف و امور خيريه استان چهارمحال و بختياري در ديدار با هيئت امناي هيئت رزمندگان اسلام استان گفت: جذب جوانان و نوجوانان به دعا، ذكر و توسل از راه هاي خنثي كردن توطئه هاي استكبار در جنگ نرم است.
حجت الاسلام سيدمحمد طباطبايي با موفق خواندن هيئت هاي رزمندگان اسلام در كشور افزود: برپايي محافل و مجالس در سراسر كشور با سخنرانان و مبلغان ارزنده موجب گرايش جمع كثيري از مردم به اين گونه برنامه ها شده است.
پايان كار نمايشگاه كتاب و رسانه هاي ديجيتال كيش
كيش- خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور چهل نفر از ناشران داخلي و برگزيده كودك و نوجوان كشور و جمع كثيري از مديران و مسئولان محلي و دوستداران و علاقمندان نمايشگاه بزرگ كتاب و رسانه هاي ديجيتال در تالار بزرگ جزيره كيش برگزار شد.
براساس اين گزارش، در راستاي ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني سازمان منطقه آزاد كيش اين نمايشگاه را از تاريخ سي ام لغايت پنجم آذرماه سال جاري براي دانش آموزان، دانشجويان و دوستداران و علاقمندان كتاب و رسانه هاي ديجيتال در تالار بزرگ شهر جزيره كيش برپا بود.
پيشرفت 53 درصدي طرح هاي خواف
خواف- خبرنگار كيهان: مهندس جغتايي فرماندار شهرستان خواف در جلسه شوراي اداري اظهار داشت: ميانگين پيشرفت طرح هاي عمراني شهرستان از محل اعتبارات تمليك دارايي ها در قالب 165 پروژه 53 درصد است كه 47% اعتبارات مذكور تاكنون تخصيص يافته است.
وي نتايج سفرهاي رياست جمهور به شهرستان را مثبت ارزيابي كرد و افزود: از بيست و يك مصوبه سفر اول فقط پروژه بازارچه مرزي به دليل عدم تعهد كشور همسايه مسكوت مانده كه در اين خصوص تلاش وافري براي فعال سازي بازارچه توسط مسئولان صورت گرفته است و از 17 مصوبه سفر دوم تنها سالن كشتي تربيت بدني مانده كه امسال اعتبار مناسبي براي آن درنظر گرفته شده است.

 



مجتمع هاي فرهنگي هنري چند منظوره در استان كرمانشاه راه اندازي مي شود

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
اداره كل ارشاد اسلامي استان كرمانشاه درصدد ساخت مجتمع هاي فرهنگي هنري تك منظوره و چندمنظوره است.
مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: ساخت مجتمع هاي چندمنظوره فرهنگي در استان كرمانشاه با رويكرد فرهنگي و هنري و براي توسعه فرهنگي جامعه است.
محمد آفتابي تصريح كرد: متاسفانه غالب مناطق مختلف استان از وجود مجتمع هاي فرهنگي هنري به صورت گسترده محروم هستند و همين امر باعث شده است كه روند برنامه هاي فرهنگي در بسياري از نقاط استان با مشكل مواجهه شود.
مديركل اداره ارشاد اسلامي استان كرمانشاه در خاتمه روند پروژه هاي عمراني اين اداره را مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: تلاش مي كنيم تا هرچه زودتر پروژه هاي فرهنگي و عمراني در حال ساخت مراحل پاياني خود را بگذرانند.

 



نشست 6جانبه استانداران ايران و عراق برگزار مي شود

ايلام- خبرنگار كيهان:
استاندار ايلام از برگزاري نشست شش جانبه برخي استانداران ايران و كشور عراق خبر داد.
«مجتبي اعلايي» گفت: براساس رايزني انجام شده قرار است اين نشست شش جانبه با حضور استانداران استانهاي ايلام، اصفهان و لرستان از جمهوري اسلامي ايران و استانهاي واسط، بابل و كربلا از عراق در اين استان برگزار شود.
وي ادامه داد: قرار است در اين نشست شش جانبه راه هاي توسعه همكاريهاي اقتصادي به منظور استفاده بهينه از ظرفيت هاي منطقه اي پيگيري و اجرايي شود.
او اظهار داشت: بدون ترديد تشكيل اين نشست در آينده نزديك مي تواند در توسعه مراوده هاي تجاري دو كشور تأثيرگذار و اثربخش باشد.
استاندار ايلام گفت: اكنون كارهاي مقدماتي براي برپايي اين نشست در دست اقدام است.

 



هيئت فرهنگي و رسانه اي مصر با استاندار اصفهان ديدار كردند

اصفهان- خبرنگاركيهان:
استاندار اصفهان در ديدار با هيئت فرهنگي و رسانه اي مصر گفت: ايران و مصر وجوه مشتركي دارند كه مي تواند زمينه ارتباطات و تعاملات هردو كشور را القاء بخشد.
عليرضا ذاكراصفهاني در اين ديدار تعاملات سياسي، اقتصادي و تجاري دو كشور را منوط به عزم دو طرف براي همكاري هاي فرهنگي در تمام سطوح دانست.
وي با بيان نقاط اشتراك سياسي دوران معاصر براي هردو كشور و شرايط امروزي مصر خواستار روابط گسترده تر بين دو كشور شد.
استاندار اصفهان برگزاري هفته فرهنگي در دو شهر قاهره و اصفهان را قدم ابتدايي و مهمي براي ارتقاء سطح روابط اعلام كرد و خواستار برگزاري سازوكارهايي براي تبادل گردشگر در اين دو شهر شد.
ذاكر اصفهاني با تكيه بر اهميت دو كشور متمدن ايران و مصر آشنايي ملت هاي دو كشور را از اين حوزه هاي تمدن قابل توجه دانست و با تأكيد بر اينكه استانداري اصفهان تمام ظرفيت هاي لازم را براي تبادل گردشگر فراهم مي سازد از رسانه هاي حاضر مصري كه از روزنامه هاي پرتيراژ مثل الاهرام و جمهوريه بودند خواست كه به اين كشور كمك كنند.

 



رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور خبر داد
اجراي طرح زمستاني جاده هاي كشور از 20 آذر

يزد-خبرنگار كيهان:
معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي كشور زمان اجراي طرح زمستاني امسال را 20آذر ماه لغايت 25 اسفند ماه اعلام كرد.
افندي زاده درنشست تخصصي راهداري زمستاني كه در يزد برگزار شد، يكي از مهمترين ملزومات جاده هاي كشور را ايمني دانست و اظهار اميدواري كرد: با توجه به تدابير لازم درخصوص تامين امنيت مسافران درسفرهاي زمستاني سال جاري، رويكرد سازمان توجه بيشتر به مباحث ايمني جاده اي است.
وي حضور گشت هاي راهداري را در راه هاي كشور امري ضروري عنوان كرد و افزود: حريم راه ها، سرمايه اي براي راهداري ها درخصوص حفظ و نگهداري آنها محسوب مي شود كه طرح درختكاري دراين حريم درجهت حفظ و زيبايي آن در دست اجراست.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور همچنين از جمع آوري تمامي طرح هاي مرتبط با زمستان به صورت كتابچه در هر استان خبر داد و افزود: درسال جاري حدود 14 استان و 400 محور كشور برف گير بوده اند.
بنابراين گزارش، تجهيز سازمان به امكانات مورد نياز، بهبود كيفيت آسفالت، هوشمند شدن راه هاي كشور درسال گذشته، ارسال 550 دستگاه ماشين آلات به استان هاي مختلف كشور، راه اندازي مركز مديريت راه ها در 9 استان كشور از ديگر نكات مورد تاكيد اين مقام مسئول بود.
دراين نشست قائم مقام وزير راه و شهرسازي نيز بر بكار گيري اعتبارات راهداري درحوزه مرتبط تاكيد كرد و افزود: آزاد راه هاي كشور بايد توسعه پيدا كند.
پيل پايه برنامه ريزي، توليد بهينه و هوشمندسازي راهها را دو موضوع مهم درخصوص راههاي كشور مطرح كرد.
استاندار يزد هم راه را اصلي ترين بستر ايجاد و توسعه جوامع دانست و خواستار مشاركت مردم در راهسازي جاده هاي كشورشد.
محمدرضا فلاح زاده گفت: مصوبات هيئت دولت درخصوص راه بايد در اسرع وقت اجرايي شود.
وي نقش راه و راهسازي در اقتصاد، اشتغال، صادرات، حمل و نقل و دفاع مقدس را يادآور شد و اظهار داشت: راهسازي دركشور از سابقه تاريخي بسياري برخوردار است.

 



آمادگي كامل راهداران مازندران براي اجراي عمليات راهداري زمستاني

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل راه و ترابري استان مازندران از آمادگي راهداران اين اداره كل براي عمليات راهداري زمستاني در سال جاري خبر داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و ترابري استان مازندران، سيدعلي اسد با اشاره به ضرورت برقراري تردد در تمامي ايام سال در ناوگان حمل ونقل جاده اي استان افزود: حفظ ارتباطات و تداوم جريان پيوسته شبكه حمل ونقل و بالاخص شبكه حمل ونقل جاده اي در تمامي ايام سال از اهميت ويژه اي برخوردار است كه كوچك ترين عامل بازدارنده اين جريان پيوسته، صدمات جبران ناپذيري را به طور مستقيم و غيرمستقيم وارد خواهد ساخت.
وي در ادامه يادآور شد: برنامه ريزي هاي شبكه راهداري استان به ويژه برنامه ريزي براي حفظ ايمني و جريان پيوسته ترافيك در زمستان از درجه بالايي از اهميت و حساسيت برخوردار است. اسد با اشاره به اينكه راهداري زمستاني بخش مهم و قابل توجهي از وظايف بخش راهداري استان است افزود: مديريت راهداري زمستاني به منظور ايجاد ترددي ايمن- پيوسته و روان در فصل زمستان برنامه ريزي خواهد شد.
مديركل راه و ترابري استان مازندران با اشاره به آمادگي كامل اداره كل براي انجام عمليات راهداري زمستاني گفت: عمليات راهداري زمستاني در سال جاري با توجه شرايط جوي زودتر از زمان برنامه خود آغاز شده و با شروع اولين بارش برف در سطح محورهاي كوهستاني استان راهداران پرتلاش اين مجموعه كار و تلاش خود را براي بازگشايي و ايمن سازي محورهاي مذكور در دستور كار خود قرار داده تا با امروز چيزي بالغ بر 45 ميليون مترمكعب عمليات برف روبي در محورهاي كوهستاني استان توسط راهداران انجام گرفته است.

 



با حضور معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آثار فرهنگي و هنري اراك رونمايي شد

اراك- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي با حضور معاون امور حقوقي و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از آثار فرهنگي و هنري فرهنگسراي آينه اراك رونمايي شد.
در اين آيين سيدعلي اكبر مسعودپور گفت: در فرهنگ ديني اسلام به هنر و خلق آثار هنري توجه ويژه اي شده است. وي افزود: آثار ارزشمند هنري يك گفتمان است كه از درون انسان هاي فاخر و توانمند سرچشمه مي گيرد كه نه فقط براي اصحاب فرهنگ، بلكه وقتي ضخامت كار فرهنگي به زيبايي و طراوت كار هنري آميخته مي شود جذابيت و گيرايي خاصي پيدا مي كند كه كار از ارزش و اهميت ويژه اي برخوردار مي شود.
معاون امور حقوقي و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: آثار هنري براساس احاديث و آيات قرآني علامت و هدايتگر هستند و راه و مسير را به انسان نشان مي دهند.
وي يادآور شد: معاونت هنري و فرهنگي و پژوهشي وزارت ارشاد حمايت از توليد فكر و خلق آثار ارزشمند را سياست اصلي خود قرار داده و در اين راستا از تمام ابزارهاي لازم بهره خواهد گرفت. در اين مراسم، بهره برداري از «تمثيل سيمرغ» به عنوان نماد صنعت، وحدت، ايمان و شهادت اثر مظاهر آذرپي با صرف 6 ميليون تومان اعتبار در فرهنگسراي آينه اراك رونمايي شد. همچنين 5 اثر تلفيقي از آثار هنرمندان آيينه كار، خطاط و شاعران استان مركزي به نيت پنج تن آل عبا رونمايي شد.

 



در راستاي كاهش آلودگي هوا آجرپزي هاي تبريز گازسوز مي شوند

تبريز- خبرنگار كيهان:
در جهت كمك به كاهش ميزان آلودگي هواي تبريز آجرپزي هاي «كجاباد» و «سنق» گازسوز مي شوند.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: در همين راستا آسفالت پزي هاي «طالقاني» و «لاله» نيز به دره «كرجان»، انتقال مي يابند و كلا اين موارد در دستور كار قرار گرفته و به مرحله اجرا گذاشته شده است.
«بيوك رئيسي» كه در جلسه تشكيل ستاد برگزاري برنامه هاي هفته هواي پاك سخن مي گفت با ذكر اين كه «تبريز، شهري با ظرفيت آلودگي بالا است»، از نهادها و سازمان ها خواست تا اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هوا را جدي بگيرند.
وي يادآور شد: در طرح جامع كاهش آلودگي هواي تبريز استفاده از گازوئيل كم گوگرد، نوسازي و توسعه اتوبوس هاي شركت واحد، افزايش فضاي سبز، مديريت ترافيك و ساماندهي مشاغل مزاحم پيش بيني شده و در دستور كار كميته كاهش آلودگي هواي تبريز قرار دارند.
دبير كميته كاهش آلودگي هواي تبريز افزود: 6 ايستگاه سنجش آلودگي در تبريز وجود دارد كه به طور دايمي، هواي شهر را پايش مي كنند.

 



صادرات 9 ميليون دلار صنايع دستي از استان اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان ارزآوري صادرات صنايع دستي اصفهان در هفت ماه سال جاري را بيش از 9 ميليون دلار اعلام كرد.
«احمد اديب» گفت: صادرات صنايع دستي اصفهان در هفت ماه امسال از نظر ارزش دلاري بيش از صددرصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.
وي با اشاره به اين كه ارزش دلاري صادرات صنايع دستي اصفهان 9 ميليون و 154 هزار و 747 دلار از سوي گمرك استان اصفهان اعلام شده است، افزود: در هفت ماهه سال 89، صنايع دستي اصفهان 4ميليون و 666 هزار و 73 دلار ارز وارد كشور كرده است.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان با بيان اينكه ارزش دلاري صادرات صنايع دستي اصفهان بدون فرش و سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي محاسبه شده است، ادامه داد: ارزش وزني صادرات صنايع دستي اصفهان با كاهش 50 درصدي نسبت به هفت ماه سال گذشته روبرو شده است.
وي اظهارداشت: 37 هزار و 437 كيلوگرم از صنايع دستي اصفهان تا پايان مهرماه سال جاري و 76 هزار و 11كيلوگرم از اين محصولات در مدت مشابه سال قبل صادر شده است.
اديب افزود: كشورهاي حاشيه خليج فارس، عراق، تركيه، هلند، آلمان، فرانسه، ژاپن و چين مقصد صادرات صنايع دستي اصفهان بوده اند.

 



بهره برداري از تجهيزات جديد دانشگاه علوم پزشكي گناباد

گناباد- خبرنگاركيهان:
با حضور معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي بخش M.R.I و دستگاه ويدئواندوسكوپ بيمارستان 22بهمن شهرستان گناباد به بهره برداري رسيد.
بخش M.R.I و دستگاه ويدئو اندوسكوپ بخش داخلي بيمارستان 22بهمن شهرستان گناباد با هزينه هشت ميليارد و 500ميليون ريال در بخش M.R.I با اعتبارات دولتي و مشاركت مردم و دستگاه ويدئواندوسكوپ با اعتبار يك ميليارد و 500ميليون ريال به بهره برداري رسيد.
دكتر سيدحسن امامي رضوي معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در مراسم بهره برداري از تجهيزات جديد دانشگاه علوم پزشكي گناباد گفت: پزشكان متخصص بايد بعد از تعيين مكان خدمت در مناطق تعيين شده حضور يابند و ارائه خدمت نمايند. وي ضمن قدرداني از فعاليت هاي دانشگاه علوم پزشكي گناباد گفت توسعه اين دانشگاه در چند سال اخير از بيشتر دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور شتاب بيشتري داشته و با اين شتاب اين دانشگاه مي تواند در جنوب خراسان رضوي يك قطب آموزشي درماني پژوهشي براي كشور باشد. رئيس دانشگاه علوم پزشكي گناباد در اين مراسم گفت: باتوجه به خشكسالي هاي 14 ساله و كاهش توان اقتصادي مردم توان پرداخت هزينه هاي درمان را ندارند كه بايد در اين زمينه چاره انديشي شود. دكتر مسلم افزود با حمايت وزارت بهداشت و درمان در يك سال گذشته 14 پزشك متخصص به گناباد و عتبان اختصاص يافته كه تنها 6نفر از آنان حاضر به كار در اين شهرستان شده اند.

 



بهره برداري از مركز «سي تي اسكن» و «VIP» بيمارستان نوشهر

نوشهر- خبرنگار كيهان:
مركز «سي تي اسكن» و «VIP» بيمارستان شهيد بهشتي نوشهر با هزينه اي بالغ بر 11 ميليارد ريال تكميل و به بهره برداري رسيد.
رئيس بيمارستان شهيد بهشتي شهرستان نوشهر، با اشاره به تأمين هزينه اجراي 50درصدي پروژه «سي تي اسكن» از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و تأمين 50درصدي هزينه در سفر وزير بهداشت و درمان گفت: اين مركز با هزينه حدود 3ميليارد و 500 ميليون ريال براي ساخت مكان، حدود 6 ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه خريداري دستگاه «سي تي اسكن» و همچنين حدود يك ميليارد ريال براي اجراي دستگاه هاي جانبي به بهره برداري رسيد.
دكتر سيد محمود موسوي، افزود: دستگاه «سي تي اسكن» بيمارستان شهيد بهشتي نوشهر داراي سيستم مولتي اسلاميس6، ساخت شركت زيمنس است كه قابليت انجام «سي تي اسكن»هاي رنگي و «آنژيوگرافي» را نيز دارد و از مجهزترين دستگاه هاي موجود كشور است. رئيس بيمارستان شهيد بهشتي نوشهر، با بيان اينكه اجراي ساختمان «سي تي اسكن» به عنوان بخشي از فاز دوم بيمارستان مطرح است؛ افزود: فاز دوم در ابعاد دو هزار و 500 مترمربع پيش بيني شده است كه فضاي ساخته شده براي مركز «سي تي اسكن» 500 مترمربع در نظر گرفته شده است.

 



اهداي هزينه ازدواج طلبه فهرجي به حوزه هاي علميه

سرويس شهرستانها:
يكي از بانوان طلبه در مدرسه علميه معصوميه(س) فهرج در استان كرمان هزينه ازدواج خود را به انجام امور حوزه هاي علميه اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران مهديه السادات هاشمي مدير مدرسه علميه خواهران معصوميه(س) فهرج گفت: فريبا پوركريم آبادي طلبه پايه سوم اين مدرسه علميه هزينه ازدواج خود را به منظور اجراي امور حوزه هاي علميه، به مدرسه علميه محل تحصيل خود هديه كرد.
وي با بيان اينكه بسياري از ساكنان شهر فهرج در استان كرمان از وضعيت مالي مناسبي برخوردار نيستند، افزود: شهر فهرج شهري محروم در استان كرمان است كه جمعيت ساكن در آن حدود 6هزار نفر است.
مدير مدرسه علميه خواهران معصوميه(س) فهرج اظهار اميدواري كرد اين اقدام طلبه فهرجي الگويي براي ساير مدارس علميه و خيرين در نقاط مختلف كشور باشد.
وي با اشاره به انگيزه اين طلبه علوم ديني از انجام اين كار اظهار داشت: بانوي طلبه فهرجي انگيزه خود را از اين امر، خدمت به امام زمان(عج) و مدد خواستن از آن حضرت در آغاز زندگي مشترك عنوان كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14