(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 5  آذر 1390- شماره 20082

كوتاه اقتصادي
ايتاليا: تحريم نفتي ايران فاجعه بار است
سازمان تجارت جهاني : ايران بيست و سومين صادركننده بزرگ جهان است
امكان استفاده سرمايه گذاران خارجي از منابع صندوق توسعه ملي
راه اندازي مركز ارزيابي و ارتقاي شايستگي هاي مديران
با تصويب بانك مركزي اخذ حق بيمه و ماليات از تسهيلات بانكي ممنوع شد
وزير اقتصاد: اطلاعات كلان سرشماري در هدفمندي يارانه ها استفاده مي شود
موافقت تركيه با ترانزيت گاز ايران به اروپا
قيمت مسكن و اجاره بها سال آينده كاهش مي يابد
سازمان حفظ نباتات مسئول واردات ميوه نيست
واردات ، علامت سؤال بزرگ باغداران
در جلسه كارگروه تنظيم بازار قيمت خريد شير 600 تومان تعيين شد



كوتاه اقتصادي

¤ وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه سهام عدالت كارگران در دستور كار قرار دارد، گفت: مسئوليت سهام عدالت بر عهده وزارت اقتصاد است. عبدالرضا شيخ الاسلامي در خصوص تأكيد رئيس جمهور مبني بر ارائه سهام عدالت به همه كارگران، گفت: اين موضوع در دستور كار است، ولي اصل مسئوليت سهام عدالت برعهده وزارت اقتصاد است. وي ادامه داد: جزئيات اين موضوع را بايد از مسئولان اين وزارتخانه پرسيد.
¤ بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران از فراهم شدن امكان قانوني «مشاركت اشخاص غيرايراني در شركت هاي بيمه ايراني»، «ايجاد شركت هاي بيمه مشترك در ايران با مشاركت شركت هاي ايراني و خارجي» و «تأسيس و فعاليت شعبه و نمايندگي شركت هاي بيمه خارجي در ايران» خبر داد. بيمه مركزي همچنين آمادگي صنعت بيمه كشور را براي ارائه پوشش هاي بيمه مورد نياز انواع سرمايه گذاري خارجي در ايران اعلام كرد. رحيم مصدق معاون نظارت بيمه مركزي با اعلام اين خبر به سرمايه گذاران خارجي و ايراني شركت كننده در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران يادآور شد كه با تصويب قانون پنجم توسعه امكان سرمايه گذاري و مشاركت اشخاص غير ايراني در صنعت بيمه كشور در ابعاد مختلف فراهم شده است.
¤ وزير نيرو در پي ايجاد مشكلات مالي اين وزارتخانه و بدهي به پيمانكاران گفت: قرار شده است نمايندگاني از دولت و مجلس با برپايي نشست هاي مشترك نسبت به بررسي دغدغه ها و رفع مشكلات موجود در وزارت نيرو چاره انديشي كنند. مجيد نامجو خاطرنشان كرد: معاونان رئيس جمهوري در امور مجلس و برنامه ر يزي و نظارت راهبردي، وزير نيرو به همراه تعدادي از اعضاي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، اعضاي نشست هاي مشترك دولت و مجلس را تشكيل مي دهند.
¤ يك كارشناس بانكي با تأكيد بر اينكه سياست بانك مركزي مي تواند يكسان سازي نرخ ارز در راستاي قيمت هاي بالا باشد، گفت: افزايش نرخ ارز مانند هدفمندي يارانه ها هزينه هايي دارد كه بعضاً به نفع كشور است.فريد ضياءالملكي درباره وضعيت بازار ارز اظهار داشت: رسيدن نرخ دلار به قيمت 1365 تومان در حقيقت بازار ارز را به سال هاي قبل برگردانده است.وي با تأكيد بر اينكه نرخ ارز در بازار داخلي به صورت تصنعي پايين نگه داشته شده افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه قيمت ارز بايد هر سال به اندازه تورم در داخل و خارج از كشور تعديل شود.
¤ رئيس شوراي اصناف در گفت وگويي از جمع آوري ترازوهاي غيراستاندارد در سطح كشور خبر داد.قاسم نوده فراهاني افزود: سنجش مقياس ها در سازمان ملي استاندارد از سال هاي گذشته انجام مي شد و از اين طريق بازرسان به واحدهاي صنفي مراجعه و ترازو و سنگ هاي آنها را كنترل مي كردند كه اين امر در سال هاي اخير به فراموشي سپرده شده بود.وي بيان كرد: سال گذشته اين امر مجدداً راه اندازي شد و امسال اين مسئوليت به شوراي اصناف كشور واگذار شد.
¤ قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدفگذاري دستيابي صادرات غيرنفتي كشور به 80 ميليارد دلار در پايان برنامه پنجم توسعه گفت: براين اساس صادرات غيرنفتي رشد 19 درصدي را در هر سال تجربه خواهد كرد.مسعود موحدي در همايش دانش آموختگان سازمان مديريت صنعتي با اشاره به روند رو به رشد صادرات غير نفتي در كشور گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، صادرات غيرنفتي كشور در طول برنامه پنجم توسعه، سالانه 19 درصد رشد خواهد داشت.

 



ايتاليا: تحريم نفتي ايران فاجعه بار است

يكي از مديران ارشد صنعت نفت ايتاليا، تحريم واردات نفت از ايران را نه تنها براي ايتاليا بلكه براي شركت هاي نفتي منطقه يك فاجعه بزرگ توصيف كرده است.
به گزارش رويترز،
«پيترو دو سيمونه» كه مدير شركت نفتي ايتاليا موسوم به
«يونيونه پتروليفرا» است در همين خصوص با اشاره به فشارهايي كه دولت كشورش درخصوص تحريم ايران با آن مواجه است، تاكيد كرد كه اين اقدام در صورت تحقق براي ايتاليا يك فاجعه به حساب خواهد آمد.اظهارات مدير شركت نفتي ايتاليا در حالي مطرح شده است كه ايتاليا در خصوص تامين نيازهاي داخلي نفتي خود به حدود 13درصد از نفت خام ايران محتاج است كه اين رقم بالغ بر 10 ميليون تن نفت خام در سال مي باشد. (برابر با حدود 200 هزار بشكه نفت خام در روز)
گفتني است كه در صورت عملي شدن تحريم ها، ايتاليا با از دست دادن يك منبع كليدي ديگر براي تامين نيازهاي نفتي خود پس از سوريه كه پيشتر حدود 3درصد نيازهاي نفتي ايتاليا را تامين مي كرد، از دست مي دهد.
براساس اين گزارش، تاجران نفتي ايتاليايي اعلام كرده اند كه دست نيافتن به نفت خام ايران براي آنان فاجعه آميز است و اين امر به وضوح روشن است.
همچنين براساس گزارشي كه هفته گذشته از جانب دولت ايتاليا در همين خصوص منتشر شد، شركت هاي نفتي ايتاليا در خصوص تاثير تحريم احتمالي نفت خام ايران برآوردهايي را انجام داده اند.
اين شركت ها با اعلام اينكه با تحريم واردات نفت از ايران مخالف هستند، بر اين باورند كه اين اقدام صرفا به مثابه تنبيه شركت هاي اروپايي خواهد بود و در عوض يك موقعيت ناعادلانه را براي تاجران شرقي فراهم مي كند كه قادر خواهند بود نفت را باز هم به قيمت ارزانتري خريداري كنند.شركت نفتي ايتاليايي يونيونه قرار است كه روز دوشنبه با وزيران ايتاليايي ديدار كرده و درخصوص تبعات اين اقدام احتمالي دولت ايتاليا كه تحت فشار آمريكا و اروپا صورت مي گيرد، آنان را متقاعد سازد.

 



سازمان تجارت جهاني : ايران بيست و سومين صادركننده بزرگ جهان است

سازمان تجارت جهاني در جديدترين گزارش خود اعلام كرد ايران با مبادلات 164ميليارد دلاري در سال 2010 بين بزرگترين صادركنندگان جهان رتبه 23 را به خود اختصاص داد.
سازمان تجارت جهاني در جديدترين گزارش خود موسوم به «گزارش تجارت جهاني 2011» به بررسي جايگاه كشورهاي مختلف در مبادلات تجاري جهان پرداخته است.
اين گزارش كه بر پايه آمار مربوط به سال 2010 تهيه شده است ايران را بيست و سومين صادركننده بزرگ جهان معرفي كرده است. ايران در اين سال 101 ميليارد دلار كالا به خارج صادر كرد كه بدين ترتيب رتبه 23 جهان را از اين نظر بدست آورده است. صادرات ايران كه معادل 8/0 درصد كل صادرات جهان در اين سال بوده است با رشد 28درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
در اين ميان اتحاديه اروپا با صادرات 787/1تريليون دلاري خود به عنوان بزرگترين صادركننده جهان شناخته شده است. حجم صادرات اين اتحاديه معادل 15درصد كل صادرات جهان بوده است. صادرات اتحاديه اروپا در سال 2010 نسبت به سال قبل از آن 17درصد رشد داشته است.
چين با صادرات 578/1 تريليون دلاري و آمريكا با 278/1تريليون دلاري به ترتيب رتبه هاي دوم و سوم را از اين نظر به خود اختصاص داده اند. كشورهاي ژاپن، كره جنوبي، هنگ كنگ، روسيه، كانادا، سنگاپور، مكزيك، تايوان، عربستان، امارات، هند، استراليا، برزيل، مالزي، سوئيس، تايلند، اندونزي، نروژ و تركيه به ترتيب رتبه هاي چهارم تا 22 را به خود اختصاص داده اند.
ارزش صادرات تركيه كه يك پله بالاتر از ايران قرار دارد 114 ميليارد دلار اعلام شده است. آفريقاي جنوبي نيز با 82 ميليارد دلار يك پله پايين تر از ايران قرار گرفته است.
اين گزارش ارزش كل صادرات در جهان در سال 2010 را
87/11تريليون دلار اعلام كرده است كه نسبت به سال قبل از آن 26درصد رشد داشته است.
سازمان تجارت جهاني در ادامه گزارش خود ارزش واردات ايران در سال 2010 را نيز 63 ميليارد دلار اعلام كرده است كه اين رقم 5/0 رقم درصد كل واردات جهاني را تشكيل داده است. واردات ايران در اين سال نسبت به سال قبل از آن 24درصد رشد داشته است. ايران از نظر ارزش واردات خود در جايگاه 25 جهان جاي گرفته است.
اتحاديه اروپا با 977/1تريليون دلار واردات، بزرگترين واردكننده جهان شناخته شده و آمريكا با
968/1تريليون دلار و چين با
395/1تريليون دلار به ترتيب رتبه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.كشورهاي ژاپن، هنگ كنگ، كره جنوبي، كانادا، هند، سنگاپور، مكزيك، تايوان، روسيه، استراليا، برزيل، تركيه، تايلند، سوئيس، امارات، مالزي، اندونزي، عربستان، آفريقاي جنوبي، ويتنام و نروژ نيز به ترتيب رتبه هاي چهارم تا 24 را به خود اختصاص داده اند.

 



امكان استفاده سرمايه گذاران خارجي از منابع صندوق توسعه ملي

عضو هيات عامل صندوق توسعه ملي از فراهم شدن امكان استفاده مستقيم سرمايه گذاران خارجي از منابع صندوق توسعه ملي خبر داد.
محمدقاسم حسيني در گفت وگو با ايسنا، درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملي براي سرمايه گذاراني كه 100 درصد آورده شان از خارج كشور است، اظهار كرد: براساس برنامه پنجم توسعه، سرمايه گذاران خارجي مي توانند از منابع صندوق توسعه ملي استفاده كنند و با مصوبه هيات عامل صندوق، تاكنون بيش از پنج ميليارد دلار به اين امر اختصاص داده شده است.
وي افزود: درصدد هستيم كه با اصلاح برخي مقررات، امكان استفاده از اين منابع را به طور مستقيم فراهم كنيم چون در حال حاضر با توجه به اصل 80 قانون اساسي، در ابتدا بايد اجازه استفاده از اين تسهيلات از سوي مجلس شوراي اسلامي صادر شود.
عضو هيات عامل صندوق توسعه ملي درباره وثايق اين نوع تسهيلات گفت: اخذ وثيقه بنا به تصميم بانك عامل است و اگر مشتري با يك بانك كار كرده باشد و نزد آن بانك اعتبار داشته باشد، طبعا وثيقه سبك تري از او درخواست مي شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه بانك هاي اندكي عامليت پرداخت اين منابع را برعهده دارند و ممكن است در مورد اخذ وثايق به سرمايه گذاران سخت گيري شود، توضيح داد: در حال مذاكره با بانك هاي ديگر هستيم و به زودي توافقات لازم با آن ها انجام مي شود تا مشتريان و سرمايه گذاران بتوانند امكان انتخاب بيشتري براي بانك عامل خود داشته باشند.
حسيني همچنين درباره پروژه هايي كه براساس تسهيلات حساب ذخيره ارزي تصويب شده بود، گفت: اگر پروژه اي در آن دوره تصويب شده و تسهيلات آن پرداخت نشده، براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي مجددا معرفي مي شود.
حمايت در حوزه بانك و بيمه
اصغر ابوالحسني معاون بانك و بيمه وزير اقتصاد در همايش بزرگ فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران گفت: براي ورود سرمايه گذاران خارجي، شركت هاي بيمه به تضمين سرمايه گذاري و بانك ها به تامين ارز مورد نياز آنها مي پردازند.
ابوالحسني گفت: ورود سرمايه به كشور نيازمند پشتيباني در حوزه بانك و بيمه است. بخش بانكي اهميت زيادي در حوزه جذب سرمايه گذار خارجي و تسهيل روند فعاليت هاي آن ها در داخل كشور دارد. اگر يك سرمايه گذار به طور غيرمستقيم وارد يك پروژه شود بانك ها بايد در كنار آن ها باشند و پس از آن هم براي انتقال سود و منافع به كشور مبدا، به سرمايه گذار كمك كنند.
وي ادامه داد: بانك هاي ايران روابط مختلفي با بانك هاي ساير كشورها دارند و با توجه به وجود فشارهاي اعمال شده از سوي ابرقدرت ها عليه ايران، بانك هاي ايراني با مشكل خاصي روبرو نشده اند.
ابوالحسني با اشاره به اهميت صنعت بيمه تصريح كرد: براساس برنامه پنجم توسعه و با تاسيس صندوق توسعه ملي، هم اكنون 27 ميليارد دلار براي كمك به سرمايه گذاران وجود دارد كه بيش از 5 ميليارد دلار آن در اختيار سرمايه گذاران خارجي است.
در ادامه فتحعلي كارشناس اداره بررسي سياست هاي ارزي بانك مركزي به ارائه توضيحاتي درباره سياست هاي ارزي ايران پرداخت و گفت: سرمايه گذاران خارجي براي انتقال اصل و فرع سود خود به كشور مبداء مشكلي ندارند و بانك مركزي امكان انتقال اين وجوه را به راحتي فراهم كرده است.

 



در راستاي قانون مديريت خدمات كشوري تشكيل شد
راه اندازي مركز ارزيابي و ارتقاي شايستگي هاي مديران

نخستين «مركز ارزيابي و ارتقاي شايستگي هاي مديران» با حضور معاونان وزير صنعت، معدن و تجارت، در راستاي اجراي ماده 57 قانون مديريت خدمات كشوري از سوي سازمان مديريت صنعتي راه اندازي شد.
محمود كماني مديرعامل سازمان مديريت صنعتي، با بيان اين مطلب گفت: مركز ارزيابي و ارتقاي شايستگي هاي مديران (IMI-ADC)، به منظور كمك به توسعه ظرفيت كشور در حوزه مديريت منابع انساني و تحقق و نهادينه سازي عدالت و شايسته محوري در بكارگيري و پرورش مديران و كاركنان كليدي سازمان ها راه اندازي شده است.
وي كه در گردهمايي دانش آموختگان سازمان مديريت صنعتي سخن مي گفت، اظهار داشت: اين مركز مجموعه اي از خدمات ارزيابي را به صورت يكپارچه با ساير اركان مديريت و توسعه منابع انساني به افراد، سازمان ها و بنگاه هاي اقتصادي ارايه مي كند.
به گفته كماني، «IMI-ADC» با همكاري موسسات معتبر داخلي و خارجي و بر پايه تحقيق و توسعه مداوم به فعاليت هاي موثر ترويجي، پرورش و رتبه بندي ارزيابان حرفه اي، گردآوري ابزارهاي معتبر، طراحي مدال هاي بومي، توسعه استانداردهاي كاري و تدارك نرم افزارها و پايگاه هاي اطلاعاتي يكپارچه، مي پردازد.
وي با بيان اينكه سازمان مديريت صنعتي خود را موظف به توسعه ظرفيت مديريت كشور (به ويژه مديريت حرفه اي) و تحول و بهسازي سازمان ها مي داند، راه اندازي رسمي «مركز ارزيابي و ارتقاي شايستگي هاي مديران» را در راستاي اجراي ماده 57 قانون خدمات كشوري و تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز 20 ساله كشور در حوزه مديريت دانست.به گفته كماني، سازمان مديريت صنعتي ماموريت خود را كمك به توسعه ظرفيت مديريت كشور و تحول و بهسازي سازمان ها و دستيابي به اهداف چشم انداز 20 ساله كشور مي داند و با تلاش در جهت تحقق اين ماموريت مي كوشد تا به عنوان نهادي از خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت نقش موثري در ارتقاي سطح دانش حرفه اي مديريت مديران كشور ايفا كند.مديرعامل سازمان مديريت صنعتي با اشاره به ضرورت و اهميت جايگاه آموزش مديريت حرفه اي، بيان كرد: تحولات اخير در شرايط رقابتي و محيط كسب و كار و نياز بنگاه هاي اقتصادي به گونه اي است كه مديران و تحليل گران همواره در معرض آزمون و بازنگري تصميم گيري ها در حوزه عمليات و برنامه هاي كوتاه مدت و استراتژي بلندمدت خود قرار دارند.
كماني، ادامه داد: براي هماهنگي با اين تحولات لازم است تا مديران بنگاه ها در تمام سطوح با آخرين دستاوردهاي علمي و حرفه اي و مهارتي آشنا شوند تا بتوانند فضاي مناسبي براي كسب و كار در بنگاه هاي خود فراهم كنند.
وي فراهم آوردن شرايطي براي راهبري موثر و كارآمد موسسه، بنگاه و يا يك بخش تخصصي، طراحي و هدايت و رهبري تحول در كل موسسه پس از كسب تجارب عملي در مديريت، كارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون بنگاه و يا ايجاد بنگاه هاي جديد، و ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي به مديران بنگاه هاي اقتصادي و حاكميتي را از جمله اهداف آموزش حرفه اي مديريت در اين سازمان اعلام كرد.

 



با تصويب بانك مركزي اخذ حق بيمه و ماليات از تسهيلات بانكي ممنوع شد

به دستور بانك مركزي اخذ حق بيمه و هرگونه وجه مالياتي از مشتريان و تسهيلات گيرندگان بانك ها ممنوع است.
مديريت كل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانك مركزي با صدور بخشنامه اي خطاب به مديران عامل بانك ها مصوبات پنجاه و پنجمين جلسه مورخ 11آبان سال جاري كميسيون اعتباري را ابلاغ كرد.
براساس اين مصوبات كه به تأييد رئيس كل بانك مركزي نيز رسيده سياستي پيرامون جلوگيري از دريافت هزينه هاي نامتعارف از مشتريان بانك ها و كاهش هزينه ارائه خدمات بانكي ابلاغ شده است.
به دستور بانك مركزي اخذ حق بيمه از گيرندگان تسهيلات جهت بيمه تسهيلات و نيز اخذ هرگونه وجهي تحت عنوان ماليات به جز آنچه در قوانين مالياتي تكليف شده از مشتريان بانك ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي ممنوع است.
تدابير بانك مركزي براي افزايش امنيت چك ها
دبيركل بانك مركزي از تدابير اتخاذ شده براي افزايش امنيت چك ها خبر داد و گفت: آئين نامه هاي قانون جديد چك براي تصويب به شوراي پول و اعتبار ارائه مي شود.
محمود احمدي در گفتگو با مهر از تدابير اتخاذ شده براي افزايش امنيت چكها خبر داد و گفت: بر اين اساس امكانات امنيتي چاپ چك پولهاي بانك مركزي افزايش يافته است.
دبيركل بانك مركزي با اشاره به دسته بندي چكها به 3 يا 4 گروه عنوان كرد: طبق طبقه بندي جديد، دسته چك ها براساس حساب بانكي افراد ارائه مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه چك هاي جاري طبقه بندي مي شوند، افزود: همچنين موضوع رنگ بندي دسته چك ها نيز پيگيري مي شود.
احمدي در مورد نهايي شدن قانون جديد چك در بانك مركزي عنوان كرد: بانك مركزي در حال نهايي كردن آئين نامه ها و دستورالعمل هاي مربوط به قانون مذكور است.
اين مقام مسئول در بانك مركزي با تاكيد بر اينكه آئين نامه ها پس از تكميل نهايي براي تصويب به شوراي پول و اعتبار ارائه خواهد شد، افزود: نظرات بانكهاي كشور در اين مورد و در خصوص رنگ بندي اخذ شده است، زيرا بانكها اجراكننده طرح هستند.
دبيركل بانك مركزي تصريح كرد: ساماندهي دسته چكها در دو حوزه نرم افزاري و سخت افزاري، توليد چكها، داشتن شاخصهاي امنيتي و امكان رهگيري دنبال مي شود.

 



وزير اقتصاد: اطلاعات كلان سرشماري در هدفمندي يارانه ها استفاده مي شود

وزير اقتصاد گفت: اطلاعات كلان ناشي از طرح سرشماري در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه آيا اطلاعات طرح سرشماري عمومي نفوس و مسكن با موضوع پرداخت يارانه هاي نقدي گره خواهد خورد يا خير؟ گفت: من به عنوان دبير ستاد تحولات اقتصادي اعلام مي كنم كه هيچ وقت در ستاد، توافقي با رئيس مركز آمار ايران مبني بر اينكه از اطلاعات سرشماري به طور خاص براي موضوع هدفمند كردن يارانه ها به كار بگيريم، نداشته ام.
وي افزود: اجراي طرح سرشماري، قانون است. البته طبيعي است كه مركز آمار ايران وقتي مي خواهد سرشماري را تجديد كند، خودش براساس بررسي هاي كه انجام مي دهد، پرسش نامه و نحوه جمع آوري اطلاعاتش را تعديل مي كند.
او با بيان اين كه « با اجراي اين طرح، مركز آمار ايران حتما اطلاعات كلان و قابل توجهي را در اختيار بخش هاي مختلف از جمله ستاد هدفمندي يارانه ها قرار مي دهد»، ادامه داد: شما مي دانيد اطلاعاتي كه مركز آمار ايران در اختيار دستگاه ها قرار مي دهد، اطلاعات فردي نيست و به عنوان مثال نمي گويد كه يك فرد چقدر درآمد دارد و يا چه تعداد املاك در اختيار اوست، اما متوسط درآمد سرانه را ارائه مي كند.
وزير اقتصاد با تاكيد بر اين كه «مردم بايد بدانند اطلاعات فردي آن ها كه در سرشماري دريافت شده، كاملا محرمانه است»، گفت: اما از اين كار بزرگ كه مردم هم به خوبي در آن مشاركت كردند، اطلاعات كلاني دريافت مي شود كه در برنامه ريزي و سياست گذاري هاي كشور استفاده مي شود.
حسيني ادامه داد: من به عنوان وزير اقتصاد از اين اطلاعات استفاده مي كنم. در سازمان هدفمندي يارانه ها هم از اين اطلاعات بهره برداري مي شود، اما اين اطلاعات حاوي اطلاعات فردي نيست.
از سوي ديگر دبير ستاد سرشماري نفوس و مسكن در گفت وگويي از احتمال اعلام نتايج طرح در 15 آذرماه خبر داد.
طه نوراللهي با بيان اين كه جمع آوري نتايج اجراي طرح در برخي استان ها زمان بيشتري نياز دارد، افزود: با جمع آوري اين اطلاعات، اميدواريم تا 15 آذرماه نتايج نهايي اعلام شود.
اين در حالي است كه تاريخ اعلام شده توسط دبير ستاد سرشماري نفوس و مسكن روز عاشوراي حسيني و پايان هفته است و به نظر مي رسد كه اعلام نتايج دست كم تا 20 آذر به تاخير بيفتد.

 



موافقت تركيه با ترانزيت گاز ايران به اروپا

وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه با ارسال نامه اي به وزير نفت جمهوري اسلامي ايران، موافقت رسمي دولت آنكارا براي ترانزيت گاز طبيعي ايران به كشورهاي مختلف اروپايي از مسير تركيه را اعلام كرد.
جواد اوجي مديرعامل شركت ملي گاز ايران هم با تاييد موافقت نامه رسمي دولت تركيه براي ترانزيت گاز طبيعي ايران، در جمع خبرنگاران اعلام كرد: در روزهاي اخير به طور متوسط روزانه 30 تا 32 ميليون متر مكعب گاز طبيعي از ايران به كشورهاي همسايه از جمله تركيه صادر شده است.
وي افزود: بعد از امضاي قراردادها موضوع ترانزيت گاز ايران به اروپا اعلام نهايي مي شود.
كارشناسان اقتصادي پيش بيني مي كنند با موافقت رسمي دولت تركيه براي ترانزيت گاز طبيعي ايران، امكان اجراي نخستين قرارداد صادرات گاز ايران به شركت اي.جي.ال سوئيس نهايي شود.
با حضور مسئولان بلندپايه امور خارجه و انرژي تهران-ژنو، شركت ملي صادرات گاز ايران و اي.جي.ال سوئيس اسفندماه سال 1386 يكي از بزرگترين قراردادهاي صادرات گاز را امضا كرده بودند.
قراردادگازي تهران-ژنو از بخشهاي مختلفي تشكيل شده كه مذاكرات براي نهايي كردن قرارداد عملياتي و قرارداد تخصيص در حال انجام است.
حسين بيدار مغز مديرعامل شركت صادرات گاز هم پيشتر درباره دلايل تاخير در اجراي قرارداد و فروش گاز طبيعي به شركت اي.جي.ال سوئيس به مهر، گفته بود: در حال حاضر عامل تاخير در فروش گاز طبيعي به اين كشور اروپايي به دليل مسائل فني بوده است.
وي با يادآوري اينكه در شرايط فعلي هيچگونه مشكلي بين ايران و اين شركت سوئيسي براي صادرات گاز طبيعي وجود ندارد، تاكيد كرده بود: تحريم گاز ايران توسط شركت اي.جي.ال سوئيس به هيچ وجه صحت ندارد.
اين مقام مسئول، اظهار كرده بود: هم اكنون از نظر قراردادي و حقوقي هيچگونه مشكلي با اين شركت خارجي براي صادرات گاز نداريم.

 



با عرضه 250 هزار مسكن مهر در استان تهران
قيمت مسكن و اجاره بها سال آينده كاهش مي يابد

مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران گفت: ساخت
250 هزار مسكن مهر در تهران مطمئنا هم از لحاظ رواني و هم از لحاظ عملياتي باعث كنترل قيمت مسكن و اجاره بها در تهران خواهد شد.
تقي رضايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه آيا قيمت مسكن سال آينده افزايش مي يابد افزود: در حوزه مسكن مهر بيش از 250 هزار واحد مسكوني استان تهران در حال ساخت است و بايد اذعان شود كه از سال 86 به اين طرف صدور پروانه ساختماني درتهران طي 6 ماهه اول سال جاري اولين سالي بود كه رشد داشت.
وي ادامه داد: گزارشي كه از مركز آمار گرفته شد صدور پروانه ساختماني چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ متراژ در سال 89 نسبت به سال 86 رشد داشته است.
رضايي ادامه داد: در ارتباط با بحث كنترل قيمت و اجاره بهاي مسكن در تهران بايد اعتراف كنم كه قطعا ساخت اين 250 هزار واحد مسكوني مي تواند كمك بسياري در ثبات قيمتها در تهران داشته باشد.
مديركل مسكن استان تهران با اشاره به اينكه علاوه بر ساخت مسكن مهر واحدهاي مسكوني خصوصي مناسبي نيز در حال احداث است اضافه كرد: از اين 250 هزار واحد مسكوني مهر حدود 210 هزار واحد پي سازي خود را گذرانده اند و 70 هزار واحد مسكوني هم به مرحله نازك كاري رسيده اند.
وي افزود: در حال حاضر سيستم بانكي حدود 2500 ميليارد تومان تسهيلات براي مسكن مهر پرداخت كرده است و اين نشان مي دهد كه يك عزم جدي هست كه مشكل مسكن را در استان تهران با اتمام پروژه هاي مزبور به انجام برسانيم.
رضايي گفت: برنامه ريزي كرده ايم تا پايان امسال از اين 250 هزار مسكن حداقل 40 هزار واحد مسكوني را افتتاح نماييم.
مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران در خصوص پيش بيني خود از قيمت مسكن در تهران در ماههاي آينده و ابتداي سال آينده گفت: هدف ما اين است كه اين واحدهاي مسكوني را افتتاح كنيم و مطمئنا با اين افتتاح ها و جابجايي هاي صورت گرفته قطعا قيمت اجاره بها كنترل خواهد شد.
وي ادامه داد: برنامه و هدف ما اين است كه علاوه بر اجرا و اتمام اين 250 هزار مسكن مهر، پروژه هاي جديد را آغاز كنيم تا قيمت مسكن و اجاره بها در تهران افزايش نيابد.
وي تصريح كرد: برنامه ما اين است كه نگذاريم قيمت مسكن و اجاره بها چه به لحاظ رواني و چه به لحاظ عملياتي بالا برود.
رضايي در پاسخ به اينكه چرا با وجود داشتن مقررات ملي ساختمان اين همه ساخت وساز در تهران با مشكل كيفيت پايين مواجه است، آيا به نبود ضمانت اجرايي اين قانون معتقد هستيد يا خير گفت: زماني كه مقررات ملي ساختمان تدوين شده قطعا ضمانت نامه هاي اجرايي هم در آن وجود داشته است ولي به هر حال تعاملات في مابين ميان دستگاهها نياز است.
وي افزود: به عنوان مثال دستگاه صدور پروانه برعهده شهرداري و كنترل كيفيت برعهده نظام مهندسي است به هر حال بايد يك تعامل في ما بين اين دو به وجود بيايد تا بتوانيم به هدف قانونگذار برسيم.

 



سازمان حفظ نباتات مسئول واردات ميوه نيست

رئيس سازمان حفظ نباتات با بيان اينكه اين سازمان مسئول واردات محصولات كشاورزي نيست، گفت: گمرك كشور مسئول اجراي صحيح بخشنامه هاي صادره از سوي وزارت جهاد كشاورزي در كنترل واردات است.
رضا فتوحي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص خبرهاي منتشر شده چند روز اخير در مورد واردات ميوه اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات صرفا مسئوليت اعمال ضوابط قرنطينه براساس موازين بهداشتي گياهي روي محموله هاي وارداتي كشاورزي و تطبيق گواهي بهداشت محموله ها با شرايط و ضوابط ورود به كشور را دارد.
رئيس سازمان حفظ نباتات افزود: اين سازمان به نوعي جلوگيري از ورود، استقرار و انتشار عوامل خسارتزاي گياهي مشمول قرنطينه خارجي را برعهده دارد.
وي افزود: كنترل عاري بودن از آلودگي و عوامل بيماريزاي گياهي محصولاتي كه قبلا مجوز واردات و يا ثبت سفارش از طريق گمرك كشور اخذ كرده اند نيز از ديگر وظايف اين سازمان است.
فتوحي گفت: سازمان حفظ نباتات كالاهاي وارداتي را براساس ضوابط و شرايط قرنطينه اي مورد بررسي قرار داده و در صورت احراز شرايط و استانداردهاي ورود و همچنين وصول گواهي بهداشت از كشور مبدا اقدام به صدور گواهي بهداشت مي كند.
وي خاطرنشان كرد: اين اقدام در راستاي ماده 11 قانون حفظ نباتات در جهت كنترل آفات و امراض به داخل كشور انجام مي شود.
رئيس سازمان حفظ نباتات كشور تاكيد كرد: اما آنچه كه در حال حاضر مورد بحث است معطوف به اجراي مفاد ماده 16 قانون افزايش بهره وري كشاورزي و منابع طبيعي و بند «ب» ماده 145 قانون برنامه پنجم توسعه است كه صراحتا اعلام داشته است: وزارت بازرگاني (صنعت، معدن و تجارت) و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از دولتي، غيردولتي قبل از واردات كالا يا محصولات بخش كشاورزي اعم از خام يا فرآوري شده موظف هستند از وزارت جهاد كشاورزي مجوز لازم را اخذ نمايند.
وي افزود: در اين راستا وزارت جهاد كشاورزي علاوه بر ابلاغيه 15 شهريور 89 مجدداً توسط وزير جهاد كشاورزي در تاريخ 11 خرداد 90 بخشنامه اي صادر كرده كه در آن به صراحت عنوان شده كه ثبت سفارش واردات انواع ميوه ها از قبيل سيب، گلابي، پرتقال، آناناس، ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري به جز موز تا اطلاع ثانوي ممنوع است كه بخشنامه مذكور در دفتر واردات گمرك كشور به ثبت رسيده است.
رئيس سازمان حفظ نباتات با اشاره به موارد مطرح شده چند روز اخير در رسانه ها تاكيد كرد: هيچگونه مجوز واردات از سوي وزارت جهاد كشاورزي صادر نشده و گمرك كشور مسئول اجراي صحيح بخشنامه هاي صادره از سوي وزارت جهاد كشاورزي در مبادي گمركات كشور است.
وي تاكيد كرد: سازمان حفظ نباتات علاوه بر موارد عنوان شده داراي مستندات بيشتري است كه در صورت نياز مطرح خواهد كرد.
رئيس سازمان حفظ نباتات تصريح كرد: با توجه به شرايط ايجاد شده و كنترل عوامل خسارتزاي به روش غيرشيميايي سطح توليد مركبات كشور نسبت به سال گذشته 10 الي 15 درصد افزايش داشته است و نيازي به واردات نيست.

 



مديرعامل اتحاديه بيان كرد
واردات ، علامت سؤال بزرگ باغداران

مديرعامل اتحاديه باغداران و مركبات با بيان اينكه واردات، علامت سؤال بزرگي براي باغداران شده است، گفت: عده اي انگشت شمار از واردات سود مي برند.
عنايت الله بياباني در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به آغاز فصل برداشت نارنگي در شمال و برداشت پرتقال در جنوب كشور، گفت: به دليل شرايط آب و هوايي مناسب در سال جاري كيفيت مركبات توليدي امسال بالاست و به وفور و ارزان در بازار مصرف و خرده فروشي ها وجود دارد كه جاي تعجب و تأسف است چرا همزمان با آغاز فصل برداشت و در حاليكه هنوز محصول روي درخت مانده است، اقدام به واردات كرده اند.
وي با اشاره به اعتراض و نارضايتي باغداران از اين اقدام، گفت: باغداران از وزير جهاد كشاورزي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و استانداري هاي استان هاي توليدكننده خواستار پيگيري شده اند.
به گفته وي، امسال 5/4ميليون تن مركبات از باغات كشور برداشت مي شود.
بياباني اظهار كرد: با توجه به اين كه پنجمين كشور توليدكننده مركبات در جهان هستيم و هفت استان كشور مزيت توليد مركبات دارد كه نياز داخلي را تأمين مي كند و دليلي براي واردات نيست.مديرعامل اتحاديه باغداران و مركبات تصريح كرد: واردات ميوه هايي كه ورودشان به كشور ممنوع اعلام شده است، علامت سؤال بزرگ براي باغداران شده و اين موضوع براي كشاورزان روشن نيست.
بياباني با تأكيد بر اين كه واردات مركبات عوارض آفات نباتي در پي دارد، گفت: بيماري مگس مديترانه اي در شمال ايران به دليل واردات مجددا بروز يافته، در حالي كه اين بيماري قبلا در باغات كشور وجود نداشته است.وي تصريح كرد: به جاي اين كه براي واردات تمهيداتي بينديشيم بايد با توجه به تجربه هاي كسب شده در زمينه بسته بندي و... قابل رقابت در جهان هستيم به فكر افزايش توليد و صادرات باشيم.
بياباني گفت: با توجه به اين كه وزارت كشاورزي متولي توليد است و باغداران زير مجموعه آن هستند و از سوي اين وزارتخانه بايد حمايت شوند، بايد به اين موضوع رسيدگي كند و پاسخگوي باغداران باشد.وي خاطرنشان كرد: برداشت مركبات از اواخر آذرماه شروع مي شود.
به گفته بياباني برداشت كيوي از اواخر آبان ماه آغاز شده و پيش بيني مي شود 170تا 190هزار تن كيوي برداشت شود كه با توجه به كيفيت بالاي آن قابل رقابت با محصولات جهان است.وي افزود: به علت آفتاب خوب و آب مناسب كيوي كيفيت بهتري داشته و كيويي 600تا 800تومان از كشاورزان خريداري مي شود.
واردات مرغ ممنوع شد
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران كشور گفت:به دنبال درخواست مرغداران كشور و كافي بودن توليد داخل وزير جهاد كشاورزي دستور قطع واردات مرغ را صادر كرد.
حسين مقدم نيا در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: وزير جهاد كشاورزي براي حمايت از توليد داخل دستور قطع واردات مرغ را صادر كرده است.مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران كشور افزود: دستور وزير جهاد كشاورزي براي اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز ابلاغ شده است.
وي گفت: اين تصميم به دنبال درخواست توليدكنندگان مبني بر كافي بودن توليد مرغ داخل صورت گرفت.مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران كشور تصريح كرد: اين اقدام وزير جهاد كشاورزي رشد و بالندگي صنعت مرغ كشور را به همراه خواهد داشت.

 



در جلسه كارگروه تنظيم بازار قيمت خريد شير 600 تومان تعيين شد

مديرعامل اتحاديه لبني گفت: در شصتمين جلسه كارگروه تنظيم بازار قيمت خريد شير از دامدار تا پايان سال حداكثر 600 تومان تعيين شد.
مجيد علي داد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در جلسه كارگروه تنظيم بازار قيمت خريد شير استاندارد حداكثر تا 600 تومان تعيين شد.
مديرعامل اتحاديه لبني افزود: در اين جلسه براي خريد شير با بار ميكروبي زير يك هزار قيمت 600 تومان، بار ميكروبي زير 300 هزار به 580 تومان. بار ميكروبي زير 500 هزار 570 تومان، بار ميكروبي زير يك ميليون 550 تومان و بار ميكروبي يك الي 5 ميليون 530 تومان و بالاتر از 5 ميليون 500 تومان تعيين شد.
علي داد گفت: براي خريد شير با بار ميكروبي بالاتر از 5 ميليون كه خارج از استاندارد تلقي مي شود نياز به صدور گواهي دامپزشكي است.
مديرعامل اتحاديه لبني تصريح كرد: در اين جلسه مصوب شد كساني كه بالاتر از موارد تعيين شده شير خام بفروشند تعزيراتي مي شوند.
اين تصميم با حضور آقا محمدي معاون اقتصادي رحيمي، نمايندگان وزارت جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان و صنايع لبني گرفته شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14