(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7  آذر 1390- شماره 20084

يادداشت خبرنگار
حضور سرمايه گذاران استان گلستان در بازارهاي آفريقا
كوتاه از هفته بسيج
فرمانده سپاه استان چهار محال و بختياري: شهيد تهراني مقدم الگويي صادق براي نسل جوان به شمار مي رود
مديركل تامين اجتماعي مازندران: تفكر تكريم بازنشستگان بايد اشاعه يابد
فعاليت 792 دانش آموز همداني در نانو تكنولوژي
كشف اشياي تاريخي در استان زنجان 700 درصد رشد داشته است
رونمايي از اولين تراكتور با سوخت CNG در قزوين
آغاز برداشت زعفران از مزارع شهرستان ابركوه
آزادي 57 زنداني نيازمند در چهارمحال و بختياري
پيش بيني 1004 ميليارد براي ساخت دانشكده پزشكي نيشابور
انتصابات جديد در شهرستان ها
انتقاد جهاد كشاورزي مازندران از واردات مركبات در فصل برداشت
تويسركاني ها براي گردو جشنواره برگزار كردند



يادداشت خبرنگار

ترويج بدحجابي درقالب برگزاري نمايشگاه در يزد
طي سال هاي اخير برگزاري انواع نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا و خدمات و نمايشگاه هاي تخصصي رونق خاصي يافته و اغلب نيز مورد استقبال مردم قرارگرفته است.
اينكه اين گونه نمايشگاه ها چقدر توانسته اند از لحاظ ارائه خدمات و كالاهاي با كيفيت و مطلوب به مردم موفق باشند و مخاطبان خود را راضي كنند، يك بحث جدا و خارج از موضوع اين مقوله است.
برگزاري انواع نمايشگاه ها به مناسبت هاي مختلف كه برخي از آنها براي مردم به صورت تفريح و سرگرمي درآمده تا ساعاتي از وقت خود را با بازديد از آنجا بگذرانند، در يزد نيز باب شده است؛ اما نكته اي كه از اهميت ويژه اي برخوردار است و بايد به آن توجه خاص كرد،ترويج بدحجابي، تبليغ لباس هاي بدن نما، انواع و اقسام موهاي رنگارنگ و خارج از روسري كه توسط اكثر غرفه داران غيربومي در اين نمايشگاه مشاهده مي شود و اغلب اين برنامه ها در قالب نمايشگاه هاي تخصصي به معرض ديد مردم گذاشته مي شود.
لذا در كنار عرضه خدمات و كالا به صورت مستقيم و ارزان به مردم انتظار مي رود؛ توجه به گسترش فرهنگ ديني و اسلامي و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب و پوشش و غيره نيز كه از اهميت بالايي برخوردار است در اين نمايشگاه ها در از اولويت كاري برگزاركنندگان وغرفه داران قرارگيرد، كه متاسفانه اين امر برعكس شده و بيشتر اين نمايشگاه ها در واقع نمايشگاه مد، لباس و مو به شمار مي آيند.بعضا اين نوع پوشش ها غالب بر محصولات ارائه شده دراين نمايشگاه ها هستند.
دراين ميان در روزهاي پاياني آبان ماه گذشته يك نمايشگاه تخصصي در يزد برگزار شد كه متاسفانه حضور غرفه داران با فروشندگان زن و با بدترين شكل و لباس، تعجب و تاسف بسياري ازمردم دارالعباده را برانگيخت به گونه اي كه عكس هاي بسياري از اين زنان و دختران بزك كرده دراختيار برخي رسانه ها و سايت ها قرارگرفت.
اينكه در استان دارالعباده و دارالعلم يزد به همين سادگي و به راحتي بدحجابي كه شايد بهتر بگوييم بي حجابي را در قالب نمايشگاه به خورد مردم مي دهند و ترويج مي كنند جاي سؤال بسيار دارد.
بدون شك ترويج اين گونه لباس هاي بدن نما و آرايش هاي گوناگون در فضاي يك نمايشگاه به گسترش آن در محيط هاي بزرگ تر نظير فضاهاي شهري و مدارس و غيره كشيده مي شود و شايد هم برگزاري چنين نمايشگاه هايي با همين هدف صورت مي گيرد؟! اما براي مخفي ماندن پوشش ظاهري نمايشگاه ها آن را در قالب نمايشگاه هاي تخصصي برگزار مي كنند و عنوان آن را تغيير مي دهند.
سؤال اينجاست كه آيا كسب درآمد برگزاركنندگان به هر قيمتي ارزشمند است؟!
هرچند اين نگارنده معتقد است كه بخش مديريت هاي فرهنگي دراستان يزد نيمه تعطيل است، اما ديگر مسئولان مربوط و دست اندركار چرا نبايد با اين گونه نمايشگاه ها برخورد كنند و حتي در نيمه راه آنجا را تعطيل كنند؟
شايد در برخي نمايشگاه ها ترويج ابتذال و بدحجابي تا حدودي كمتر قابل لمس باشد، اما در نمايشگاه تخصصي كه اخيرا در محل نمايشگاه هاي يزد برگزار شد، وضعيت تأسفباري در اغلب غرفه ها وجود داشت كه عدم برخورد و كوتاهي مسئولان و برگزار كنندگان آن جاي سؤال و تامل فراوان دارد.
در اين راستا براي مسئولان استان يزد شايسته است، برگزاري نمايشگاههاي تخصصي را دراين شهر را يا تا اطلاع ثانوي ممنوع كنند يا اينكه با برنامه ريزي و نظارت، تدابير مناسبي را براي برگزاري چنين نمايشگاه هايي كه درشأن مردم و فرهنگ اصيل و ريشه دار اين خطه باشد اتخاذ كنند.
يزد- خبرنگاركيهان

 



حضور سرمايه گذاران استان گلستان در بازارهاي آفريقا

گرگان- خبرنگار كيهان:
سفير جمهوري اسلامي در ساحل عاج از شرائط مناسب براي حضور سرمايه گذاران استان گلستان در بازارهاي آفريقايي خبر داد.
نوبختي كه به منظور آشنايي با توانمندي هاي اقتصادي استان گلستان به گرگان سفر كرده بود؛ در نشست با فعالان اقتصادي استان كه در سالن كنفرانس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن گلستان برگزار شد؛ اظهار داشت: حدود 40 تا 45 درصد مردم ساحل عاج، مسلمان هستند و حدود يكصد هزار لبناني نيز در اين كشور زندگي مي كنند كه اكثر آنها در كار تجارت مي باشند.
وي به وضعيت تملك در اين كشور آفريقايي اشاره كرده و گفت: خريد ملك در كشور ساحل عاج آزاد است و هر شخص حقيقي يا حقوقي مي تواند ملكي خريداري كرده، فعاليت اقتصادي خويش را آغاز كند.
نوبختي با اشاره به تحولات سياسي اخير در ساحل عاج افزود: سازمان ملل متحد 3/1 ميليارد دلار براي بازسازي زيرساخت هاي ساحل عاج از طريق صندوق بين المللي و بانك جهاني در اختيار سرمايه گذاران قرار داده است كه اين مهم مي تواند خبر خوبي براي سرمايه گذاران ايراني به منظور حضور در اين كشور باشد.
در ادامه دامغاني رئيس اتاق گرگان خواستار توجه بيشتر بازرگانان و فعالان اقتصادي استان گلستان در بازارهاي آفريقايي شد و اعلام كرد: اتاق گرگان آمادگي دارد در قالب اعزام هيئت تجاري به ساحل عاج و همچنين ميزباني هيئت هاي تجاري از آن كشور؛ به توسعه روابط تجاري بين دو كشور كمك كند.

 



كوتاه از هفته بسيج

سرلشكر جعفري در قاينات
قاينات - خبرنگار كيهان: اجتماع بزرگ بسيجيان قاينات در گراميداشت هفته بسيج و باحضور سرلشكر جعفري فرماندهي كل سپاه، مسئولان و سرداران سپاه در سالن اجتماعات سپاه قاين برگزار شد.
در اين اجتماع سردار جعفري فرماندهي كل سپاه ضمن ديدار با بسيجيان و اعضاء بسيج سازندگي شهرستان در سخناني با اشاره به نقش و وظيفه خطير بسيج در عرصه هاي مختلف انقلابي و مأموريت هاي آن در سخناني بيداري اسلامي و حركت هاي انقلابي اخير را مورد بررسي قرار داد و گفت: اين حركت ها نشأت گرفته از روحيه انقلابي و تفكر بسيجي جوانان ايران اسلامي است و عدالت خواهي را در تمام دنيا فرياد مي زند.
هزار برنامه در خوزستان
اهواز- خبرنگار كيهان:فرمانده سپاه حضرت ولي عصر(عج) خوزستان، از برگزاري بيش از يك هزار برنامه به مناسبت هفته بسيج در استان خوزستان خبر داد. سردار حسن شاهوارپور، در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به روزشمار هفته بسيج اظهار داشت: روزهاي نخست تا پايان هفته بسيج به ترتيب با عناوين بسيج، اخلاق و معنويت، بسيج، سازندگي و خدمات رساني، بسيج، جهان اسلام انتظار، بسيج جوانان و اقتدار و بسيج و امر به معروف و نهي از منكر نام گذاري شده است. وي همچنين از برگزاري بيش از يك هزار برنامه به مناسبت هفته بسيج در خوزستان خبر داد.
بزرگداشت 303 شهيد فولاد
اصفهان- خبرنگار كيهان: سه شنبه همزمان با گراميداشت هفته بسيج، دومين كنگره بزرگداشت 303 شهيد گرانقدر فولاد مباركه و ذوب آهن در فولادشهر برگزار شد.
مديرعامل مجتمع ذوب آهن اصفهان با بيان اين مطلب گفت: برگزاري يادواره شهداي فولاد فرصت خوبي بود تا به ياد شهيدان، جانبازان و ايثارگران بخش فولاد در جنگ تحميلي باشيم كه در اين ميان از خانواده اين افراد تقدير به عمل آمد.
دكتر صفرعلي براتي در نشستي با خبرنگاران افزود: ما امسال در صدد اين بوديم كه اين يادواره بزرگ با هفته بسيج همراه باشد تا بتوانيم اين مراسم را هرچه بهتر در اين هفته برگزار كنيم.
تهديدها جنگ رواني است
كرمانشاه- خبرنگار كيهان:تهديدهاي اخير آمريكا و اسرائيل بر عليه ملت ايران چيز تازه اي نيست و بخشي از آن جنگ رواني است.
اين مطالب را سرتيپ محمدنظر عظيمي فرمانده سپاه نبي اكرم(ص) استان كرمانشاه در جمع خبرنگاران بيان داشت و گفت: ملت ايران در سي و دو سال گذشته با تكيه بر فرهنگ ايثار و شهادت به دنيا ثابت كرده كه در مقابل هرگونه منفعت طلبي مستكبران ايستاده است.
نمايش اقتدار 100 هزار نفري
سنندج- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه بيت المقدس كردستان از برگزاري گردهمايي بزرگ بسيجيان كردستان به مناسبت هفته بسيج در تمامي شهرها و بخش هاي استان كردستان خبر داد. سردار «محمدحسين رجبي» در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: اين گردهمايي پنجم آذر همزمان با سالروز تشكيل بسيج به فرمان امام خميني(ره) برگزار مي شود. وي افزود: بيش از 100 هزار نيروي بسيجي سازمان يافته در گردان هاي عاشورا و الزهرا در اين گردهمايي شركت مي كنند و طي آن آمادگي خود را براي مقابله با دشمنان اسلام و ايران به نمايش مي گذارند.
مسابقات فوتسال بسيجيان فرخ شهر
شهركرد- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته بسيج يك دوره مسابقه فوتسال در حوزه مقاومت امام حسين(ع) فرخشهر آغاز شد.
اين مسابقات با حضور پايگاه هاي مقاومت حضرت رسول(ص)، شهداء، حضرت سيدالشهداء و امام حسن(ع) و به مدت 10 روز در سالن غدير بسيج فرخشهر برگزار مي شود.
30 هزار بسيجي در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: در طول هفته بسيج و در گراميداشت ياد و خاطره شكوهمند رزمندگان دفاع مقدس، 30 هزار بسيجي در تبريز، اقتدار خود را به نمايش مي گذارند. سرهنگ علي داداش زاده، معاون هماهنگ كننده سپاه عاشورا، در يك مصاحبه مطبوعاتي در كانون بسيج تبريز گفت: 30 هزار بسيجي دلاور، اقتدار و توان خود را در پاسداري از آرمان هاي نظام، در هفته بسيج و در مسير «آبرسان» تا «مسجد كبود» اين شهر، به نمايش خواهند گذاشت.
50 هزار نفر بسيجي در بوشهر
بوشهر- خبرنگار كيهان: جميري، فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با گراميداشت هفته بسيج، شعار امسال اين هفته را بسيج، ولايت و بيداري اسلامي عنوان كرد و گفت: بيش از دو هزار برنامه گوناگون در رده هاي مختلف اين نيرو در استان بوشهر اجرا خواهد شد. وي مهم ترين برنامه هاي اجرايي در اين هفته را همايش جهادگران علم و فناوري، شكوه هجرت، جشنواره ورزش هاي بومي و محلي، عطرافشاني گلزار شهدا و رزمايش 50 هزار نفري بسيجيان با حضور وزير دفاع بيان كرد و گفت: دو هزار پايگاه و حوزه مقاومت بسيج، كانون بسيج، واحدهاي دانش آموزي و گردان هاي عاشورا و الزهراي اين نهاد در استان بوشهر در هفته بسيج هر كدام حداقل يك برنامه را اجرا مي كنند. جميري با اشاره به اينكه بسيج شناسنامه و هويت انقلاب اسلامي است اضافه كرد: اگر حركت مردمي بسيج در دوران دفاع مقدس نبود، كشور با مشكلات جدي روبه رو مي شد.
ثبت تعداد 480 هزار بسيجي در همدان
همدان- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه انصارالحسين(ع) استان همدان گفت: 80درصد سهميه استان در تشكيل ارتش 20 ميليوني، محقق شده است. سرتيپ پاسدار عبدالرضا آزادي افزود: تاكنون نام 480 هزار نفر عضو در سامانه بسيج استان به ثبت رسيده كه اين تعداد، يك نفر از هر سه نفر جمعيت استان را شامل مي شود. وي ادامه داد: با توجه به اينكه رسيدن جمعيت بسيج كشور به 30 ميليون نفر در پايان برنامه پنجم توسعه پيش بيني شده است، لذا تعداد اعضاي بسيج استان نيز طي پنج سال آينده بايد به 700 هزار نفر افزايش يابد كه اين امر نيازمند توسعه زيرساخت ها و ظرفيت هاي لازم است.
مانور بزرگ بسيجيان بابلي
بابل- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه بابل از مانور بزرگ بسيجيان در هفته بسيج خبر داد. سرهنگ پاسدار عليرضا مرادي، فرمانده سپاه بابل گفت: در هفته بسيج 110 گردان سازماندهي شده بسيجيان شهرستان بابل در زمين فوتبال بابل گردهم خواهند آمد و تجديد بيعتي دوباره با رهبر انقلاب خواهند داشت. وي همچنين گفت: در اين هفته چندين مراسم گوناگون ديگري مانند ديدار با امام جمعه اين شهرستان، نمايشگاه كتاب و مسابقات ورزشي برگزار خواهد شد.
40 برنامه در بناب
بناب- خبرنگار كيهان: امسال بيش از 40 عنوان برنامه براي «بزرگداشت هفته بسيج» در شهرستان بناب اجرا مي شود. سرهنگ فريدون محموديان در آستانه فرارسيدن «هفته بسيج» در گفت وگو با خبرنگاران ضمن اعلام اين مطلب و تبريك هفته بسيج، بر لزوم بزرگداشت هرچه باشكوهتر اين هفته تاكيد كرد و اظهار داشت: با توجه به تقارن «هفته بسيج» با ايام ماه محرم الحرام و سوگواري شهادت مظلومانه «ابا عبدالله الحسين(ع)»، بسيجيان سلحشور بناب با شور و انگيزه حسيني در برنامه ها حضور خواهند يافت.وي از حضور گسترده و منسجم هزاران نفر از بسيجيان شهرستان بناب روز پنجم آذرماه در همايش «حماسه عزت و پايداري» در سطح شهر، برگزاري يادواره هاي متعدد در گراميداشت شهداي محلات و اقشار، برپايي نمايشگاه بزرگ دستاوردها و موفقيت هاي بسيج و همچنين برگزاري همايش هاي مختلف را از برنامه هاي محوري و مهم «هفته بسيج» نام برد.

 



فرمانده سپاه استان چهار محال و بختياري: شهيد تهراني مقدم الگويي صادق براي نسل جوان به شمار مي رود

شهركرد- خبرنگار كيهان:
فرمانده سپاه قمر بني هاشم(عليه السلام) استان چهارمحال و بختياري گفت: سرلشكر شهيد حسن تهراني مقدم يكي از عناصر زبده و دانشمندان بي نام و نشان بود كه الگويي صادق براي نسل جوان كشورمان به شمار مي رود.
سرتيپ دوم پاسدار رضا محمد سليماني كه به مناسبت هفته بسيج با خبرنگاران گفت وگو مي كرد: افزود: دولتمردان آمريكا و رژيم صهيونيستي بر اين موضوع واقفند كه توان رويارويي با نظام جمهوري اسلامي را ندارند و اگر اين توان را داشتند قطعاً چند سال قبل تهديد خود را عملي مي كردند.
وي با بيان اينكه گزينه نظامي تنها يك تهديد توخالي است؛ اظهار داشت: ايران اسلامي باتوجه به برخورداري از توان و قدرت بالايي كه در حوزه هاي مختلف كسب كرده هرگونه تحركي را از سوي دشمنان قاطعانه بي پاسخ نخواهد گذاشت.
فرمانده سپاه استان چهار محال و بختياري در ادامه گفت: امروز آمريكا و رژيم صهيونيستي و ديگر دولت هاي اروپايي متحد آنان با مسائل و مشكلات متعددي از جمله چالش هاي اقتصادي، سياسي، اخلاقي و اجتماعي مواجه هستند؛ كه از حل آنها ناتوان هستند؛ چه برسد كه به خواهند به ايران حمله نظامي كنند و مشكلات خود را چند برابر افزايش دهند.
وي با اشاره به اينكه سخنان فرمانده معظم كل قوا مبني بر پاسخ كوبنده ايران اسلامي به هر نوع تجاوز و توطئه دشمنان، افزود: سخنان قاطعانه رهبر معظم انقلاب اسلامي باعث عقب نشيني و نقش بر آب شدن توطئه هاي دشمنان شد.
اين فرمانده تاكيد كرد: مردم، ارتش، سپاه و بسيجيان كشورمان در كنار هم و هماهنگ با هم هستند و اجازه نمي دهند كه از سوي دشمنان كوچك ترين آسيبي به نظام و انقلاب اسلامي وارد شود.
رضا محمد سليماني در ادامه از سرلشكر شهيد حسن تهراني مقدم به عنوان يكي از گنجينه هاي و يادگاران 8 سال دفاع مقدس نام برد و گفت: اين شهيد عزيز همواره در آرزوي شهادت بود و سرانجام به آرزوي خود رسيد.
وي همچنين اعلام كرد: شهيد تهراني مقدم يكي از عناصر زبده و دانشمندان بي نام و نشان و نيز الگويي صادق براي نسل جوان كشورمان به شمار مي رود.

 



مديركل تامين اجتماعي مازندران: تفكر تكريم بازنشستگان بايد اشاعه يابد

ساري -خبرنگاركيهان:
مديركل تامين اجتماعي مازندران گفت: تفكر تكريم بازنشستگان و پيشكسوتان كه ريشه در اعتقادات و فرهنگ ما دارد بايد درجامعه اشاعه يابد.
حسين آزرم درمراسم تكريم بازنشستگان و خانواده هاي آنان كه به مناست 25ذي الحجه روز خانواده برگزار شد؛ افزود؛ پيشكسوتان به عنوان خزانه اي از تجربه محسوب مي شوند؛ لذا تلاش براي بهره مندي از تجربه آنها به عنوان سرمايه هاي معنوي جامعه مي تواند در موارد بسياري راه گشا باشد.
وي با اشاره به اينكه تامين اجتماعي از جمله سازمان هاي درآمد هزينه اي به شمار مي رود افزود: اميدواريم قوانيني درجهت تعادل مصالح سازمان مصوب شود و تنها راه اين است كه منطقي سازي كنيم.
مديركل تامين اجتماعي مازندران ادامه داد: اميدواريم در بحث هاي مادي بتوانيم حمايت هاي بيشتري از بازنشستگان داشته باشيم تا بتوانيم رضايت حداكثري آنها را فراهم كنيم.

 



فعاليت 792 دانش آموز همداني در نانو تكنولوژي

همدان- خبرنگار كيهان:
مديركل آموزش و پرورش استان همدان از فعاليت 792 دانش آموز همداني در عرصه نانوتكنولوژي خبر داد.
عباس حسني محتشم اعلام كرد: در راستاي ارتقاي علوم و فناوري نوين از خردادماه سال جاري حوزه معاونت متوسطه آموزش و پرورش استان همدان در زمينه نانوتكنولوژي اقداماتي را انجام شده است.
وي افزود: بيشترين دانش آموزان ثبت نامي براي فعاليت در اين زمينه از شهرستان همدان، ملاير، كبودرآهنگ، اسدآباد و بخش سردرود بوده و در بين استانهاي كشور نيز از نظر تعداد ثبت نام سرآمد هستيم.
وي ادامه داد: تاكنون هشت كارگاه آموزش نانوتكنولوژي در سطح استان برگزار شده كه مدرسان كشوري از پايتخت به استان اعزام شده و در كارگاه هاي آموزشي، دانش آموزان كبودرآهنگ، ملاير و سردرود را آموزش دادند.
حسني محتشم گفت: سه حوزه المپياد در استان داشتيم كه با قراردادن كتاب و جزوات در اختيار دانش آموزان توانستند بدون هيچ مشكلي در آزمون شركت كنند اما هنوز در سطح كشوري هيچ رتبه اي را كسب نكرده ايم.
وي در پايان خاطرنشان ساخت: در مراسمي با حضور ادارات 32گانه آموزش و پرورش استانهاي كشور، همدان اعتبار ساخت آزمايشگاه نانوتكنولوژي را كسب كرد كه اقدامات براي ساخت آن در دست بررسي است.

 



كشف اشياي تاريخي در استان زنجان 700 درصد رشد داشته است

زنجان- خبرنگار كيهان:
سرپرست يگان حفاظت ميراث فرهنگي زنجان اظهار داشت: با تشكيل تيم هاي ويژه عمليات يگان حفاظت، كشفيات استان در سال جاري 700 درصد رشد داشته است.
«هاشم نهامين» در اين خصوص افزود: سال گذشته 33 مورد شيء تاريخي در استان كشف شد اين در حالي است كه با تشكيل تيم هاي ويژه عمليات يگان حفاظت در 8 ماه سال جاري اين كشفيات به 235 مورد رسيد.
وي در ادامه از افزايش دستگيري قاچاقچيان در استان زنجان در سال جاري خبر داد و تصريح كرد: امسال 24 نفر قاچاقچي اشياي عتيقه دستگير شدند.
نهامين اظهار داشت: همچنين در سال جاري بيش از 9600 مورد نظارت و بازرسي از اماكن تاريخي استان زنجان توسط يگان حفاظت صورت گرفته است.
اين مقام مسئول يادآور شد: كشف 8 مورد فلزياب از قاچاقچيان و جلوگيري از 40 مورد ساخت و ساز غيرقانوني در محوطه هاي تاريخي از ديگر اقدامات يگان حفاظت استان زنجان در سال جاري است.
سرپرست يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان زنجان همچنين از كشف و ضبط 17 قلم شيء تاريخي و دستگيري 2 تن از قاچاقچيان اشياي عتيقه در اين استان خبر داد.
هاشم نهامين، اشياي كشف شده را شامل 2 جام آب خوري دسته دار، يك قوري، 4 قبضه خنجر، يك انگشتر نقره، يك پيكره حيواني برنز، يك جام فلزي و دو قطعه سكه اعلام كرد.

 



رونمايي از اولين تراكتور با سوخت CNG در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
در مراسمي با حضور مسئولان و دانشجويان، اولين تراكتور با مصرف سوخت گاز CNG در دانشگاه آزاد اسلامي تاكستان رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار ما در رونمايي از اولين تراكتور گازسوز در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تاكستان مجري و طراح سامانه مصرف سوخت گاز CNG در اين تراكتور اظهار داشت: از مدت ها قبل در فكر طراحي و ساخت سامانه اي با قابليت سوخت رساني گاز CNG براي خودروهاي كشاورزي به ويژه تراكتور بوديم كه خوشبختانه پس از هشت ماه مطالعه و كار عملي امروز شاهد رونمايي از تراكتور فرگوسن مدل 399 با مصرف CNG هستيم.
وي درباره قابليت هاي اين تراكتور افزود: در اين طرح تراكتور بدون نياز به ساير سوخت ها با مصرف سوخت گاز CNG حركت كرده و قادر است بيش از 80 درصد فعاليت هاي زراعي را به خوبي انجام دهد.
محمد زماني بيان كرد: در ساخت اين سامانه از فن آوري كاملا بومي و بدون بهره مندي از اجزا و قطعات خارجي استفاده شده است.
استاد واحد تاكستان يادآور شد: در آزمون هاي به عمل آمده از وضعيت آلايندگي اين تراكتور مشخص شد كه با نصب اين سيستم بر روي تراكتور با بيش از 60 درصد كاهش آلايندگي در گازهاي Noxco و HC رو به رو خواهيم بود كه اين كار مي تواند در كاهش آلودگي هوا موثر باشد.
وي در ادامه افزود: با توليد انبوه اين سامانه، كشاورزان مي توانند با قيمتي مناسب تمامي تراكتورهاي كشاورزي را بدون نياز به دستكاري در موتور گازسوز كنند.
جواد طاهري رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد تاكستان نيز در اين زمينه گفت: با تلاش دانشمندان و اساتيد برجسته كشورمان هر روز شاهد اختراعات و ابداعات جديدي هستيم كه باعث شده ايران اسلامي در دنيا به يك قطب علمي برجسته تبديل شود.
گفتني است؛ در اجراي اين طرح، حميد حيدري، نوروز شهماري، حميد چگيني و علي رستمي همگي از اعضاي باشگاه پژوهشگران جوان واحد دانشگاه تاكستان همكاري كرده اند و هزينه هاي طراحي نيز توسط باشگاه تامين شده است.

 



آغاز برداشت زعفران از مزارع شهرستان ابركوه

يزد- خبرنگار كيهان:
مدير جهادكشاورزي ابركوه از آغاز برداشت زعفران در 25 هكتار از اراضي اين شهرستان خبر داد.
محمدعلي حاتمي زاده اظهار داشت: باتوجه به خشكسالي هاي متمادي در چند سال اخير، تغيير الگوي كشت و جايگزيني كشت هاي كم آبخواه از جمله برنامه هاي مهم در جهادكشاورزي است.
وي افزود: در اين راستا يكي از محصولاتي كه در تغيير الگوي كشت در ابركوه مدنظر قرار گرفته، گياه زعفران است.
حاتمي زاده خاطرنشان كرد: در شهرستان ابركوه طي هفت سالي كه از كشت زعفران مي گذرد، نزديك به 25 هكتار از اراضي به زير كشت اين محصول رفته است.
وي ادامه داد: ظرف دو سال گذشته كاشت اين محصول با استقبال قابل توجهي از سوي مردم اين شهرستان روبه رو شده و در حقيقت بيشترين سطح زير كشت متعلق به اين دو سال بوده است.
مدير جهادكشاورزي ابركوه با بيان اينكه برداشت زعفران به مدت 20 روز در اين شهرستان ادامه پيدا خواهد كرد، اظهار داشت: پيش بيني مي شود به طور متوسط از هر هكتار سه كيلوگرم زعفران برداشت شود.
حاتمي زاده با اشاره به مشكلات فرآروي كشاورزان در اين زمينه، يادآور شد: باتوجه به يارانه اي كه جهاد كشاورزي استان يزد بابت خريد پياز زعفران اختصاص داده است، در حال حاضر قيمت بالاي پياز و هزينه هاي حمل و نقل آن يكي از اصلي ترين مشكلات در زمينه كاشت زعفران است.
استان يزد پس از استان هاي خراسان رضوي و جنوبي رتبه سوم كشت زعفران در كشور را دارد اما زعفران برخي نقاط اين استان نظير بهاباد به لحاظ كيفيت در رتبه نخست قرار گرفته است.

 



آزادي 57 زنداني نيازمند در چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگار كيهان:
به مناسبت دهه ولايت و امامت 57 زنداني نيازمند در استان چهارمحال و بختياري آزاد شدند.
اين مطلب را مديركل كميته امداد امام خميني استان اعلام كرد و افزود: در مراسم جشن گلريزان كه با حضور وزير دادگستري در شهركرد برگزار شد 57 زنداني بدهكار و محكوم به پرداخت ديه، مهريه و نفقه با پرداخت مبلغ 5ميليارد و 930 ميليون ريال به طلبكاران آزاد شدند.
ابوالقاسم رستگار ادامه داد: از مبلغ ياد شده 500 ميليون ريال از كمك هاي كميته امام خميني استان، 3ميليارد ريال از كمك هاي دولت، 700 ميليون ريال كمك هاي ستاد ديه و 610 ميليون ريال كمك هاي خيران استان چهارمحال و بختياري به اين امر اختصاص يافت.

 



پيش بيني 1004 ميليارد براي ساخت دانشكده پزشكي نيشابور

نيشابور-خبرنگاركيهان:
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي ساخت دانشكده علوم پزشكي نيشابور، هزاروچهار صد ميليارد ريال ظرف چهار سال پيش بيني كرده است.
كارشناس معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري عنوان داشت: اين وزارتخانه براي ساخت بيمارستان سوم دولتي نيز 360 ميليارد ريال ظرف چهارسال برآورد كرده است و حضور در بزرگراه سراسري مشهد- تهران، وجود منطقه نمونه بين المللي و حضور گردشگران داخلي و خارجي، ضرورت هاي احداث بيمارستان چهارم را درنيشابور دوچندان مي كند.
سيدمحمد هاشم بيدار گفت: نظرات وزارت بهداشت در اين باره قطعي نيست بلكه بايد به كميسيون ماده215 معاونت برنامه ريزي بيايد و در آنجا بررسي و تصويب شود دراين كميسيون مسئولان مربوط براي شروع پروژه هاي عمراني يا توسعه طرح هاي موجود تصميم مي گيرند و يك سري مطالعات جنبي نظير ديده شدن مسائل زيست محيطي و پدافند غير عامل بايد در پروژه ها حتما درنظرگرفته شود.
كارشناس معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري درباره علت طولاني شدن زمان ساخت پروژه هاي عمراني و اختصاص بودجه قطره چكاني به آنها، پاسخ داد كمبود تخصيص اعتبار بودجه هاي عمراني يك امر معمولي است كه بستگي به ميزان درآمدهاي دولت در طول سال دارد.
وي درباره توجيه داشتن ساخت بيمارستان سوم دولتي در نيشابور گفت: با توجه به طرح مصوب مناسب سازي فضاهاي درماني، نيشابور با جمعيت بيش از نيم ميليون نفري تا پايان سال 93 بايد بيش از 650 تخت داشته باشد كه با موجودي فعلي حدود 40 درصد كمبود احساس مي شود.

 



انتصابات جديد در شهرستان ها

فولادشهر- خبرنگار كيهان: طي مراسمي صفرعلي نصوحي به عنوان مدير جديد شركت آب و فاضلاب شهرستان لنجان معرفي شد.
گرگان- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان جهاد كشاورزي، محمدرضا كريمي به عنوان سرپرست اداره حقوقي اين سازمان منصوب شد.
بابل- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي شهردار بابل، مهندس علي خان بابايي به عنوان معاون عمراني و شهرسازي شهرداري بابل منصوب شد.
بابل- خبرنگار كيهان: شهردار بابل با صدور حكمي علي خان بابايي را به سمت معاونت عمراني شهرداري بابل منصوب كرد.
اوز- خبرنگار كيهان: استاندار فارس طي حكمي «عبدالرحيم مقيمي» را به عنوان معاون سياسي فرمانداري ويژه لارستان منصوب كرد.
سمنان- خبرنگاركيهان:طي حكمي از سوي رئيس هيئت مديره و مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي كشور علي اكبر افضلي به سمت مدير جديد سازمان تعاون روستايي استان سمنان منصوب شد.
هفتكل- خبرنگاركيهان: درمراسمي سيدحميد حسيني به عنوان بخشدار جديد بخش رغيوه از توابع شهرستان هفتكل معرفي شد.
اراك -خبرنگاركيهان: طي حكمي از سوي رئيس هيئت نجات غريق استان مركزي، عليرضا مهاجر به عنوان رئيس هيئت نجات غريق شهرستان اراك منصوب شد.
¤ درحكمي از سوي رئيس هيئت جانبازان و معلولان استان مركزي، رضا محمدي به عنوان رئيس هيئت جانبازان و معلولان شهرستان شازند منصوب شد.
بابل -خبرنگاركيهان: طي حكمي از سوي شهردار بابل، مهندس علي خان بابايي به عنوان معاون عمراني و شهرسازي شهرداري بابل منصوب شد.
¤ طي مراسمي در محل فرمانداري بابل سرگرد اسماعيل پـورگنجي به عنوان فرمانده جديد حوزه بسيج ادارات و كارخانجات اين شهرستان معرفي شد.

 



انتقاد جهاد كشاورزي مازندران از واردات مركبات در فصل برداشت

ساري- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: تداوم واردات بي رويه مركبات آن هم در فصل برداشت محصول در استان، سبب كاهش انگيزه باغداران مي شود.
رضا عظيمي، در جمع خبرنگاران گفت: برداشت مركبات از باغ هاي مازندران از اوايل آبان ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
وي افزود: در هفته هاي اخير حجم زيادي از مركبات خارجي وارد شده به كشور در چرخه توزيع قرار گرفت كه ناخرسندي باغداران مازندراني را به همراه داشته است.
عظيمي گفت: سالانه يك ميليون و 850 هزار تن مركبات از بيش از 114 هزار هكتار از باغ هاي اين استان برداشت مي شود، ولي واردات بي رويه سبب دلسردي باغداران مي شود.
وي با بيان اينكه مازندران
مهم ترين تامين كننده مركبات در كشور است و نقش اساسي در تنظيم بازار شب عيد اين محصول را برعهده دارد، افزود: واردات بي رويه انواع ميوه، به صورت جدي نه تنها باغداري، بلكه معيشت و اقتصاد مردم اين خطه را تهديد مي كند.
گفتني است؛ استان مازندران در سه سال اخير براساس مصوبه هيئت دولت موظف به ذخيره سازي 50 هزار تن انواع مركبات با هدف تنظيم بازار شب عيد شده است كه اين موضوع امسال نيز در دستور كار اتحاديه باغداران استان است.

 



تويسركاني ها براي گردو جشنواره برگزار كردند

همدان - خبرنگاركيهان:
سومين جشنواره ملي گردوي تويسركان با حضور جمعي از پژوهشگران، محققان، صنعتگران بخش كشاورزي و گردوكاران كشور برگزارشد.
دراين جشنواره مديركل دفتر تجاري سازي و هماهنگي كانون هاي دانش و صنعت كشور گفت: كانون دانش و صنعت گردوي كشور بايد درپي شناسايي بازارهاي جديد جهت عرضه مداوم محصول به صورت انبوه باشد.
محمدجواد قاسمي يادآور شد: اقدام براي ترسيم نقشه راه گردوي كشور به عنوان نخستين فعاليت كانون هماهنگي دانش و صنعت گردو مي تواند مورد توجه قرار بگيرد.
وي خاطرنشان كرد: ارتقاي كيفيت محصول گردو، عرضه محصول دربسته بندي مناسب و مطلوب به بازار، مقابله با واردات و نظارت بر تفكيك توليد داخلي به ويژه گردوي تويسركان از كالاي وارداتي، كمك به اصلاح و رشد باغ ها و نهال هاي پيوندي، از جمله برنامه هايي است كه در دستور كار معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري قرار دارد.
در ادامه علي حيدري نوري، معاون برنامه ريزي استانداري همدان گفت: از كانون هماهنگي دانش و صنعت گردوي كشور، اين انتظار مي رود كه با اقدام به بازاريابي و نيز قدرت چانه زني، فرصت رشد صادرات گردو را فراهم آورد و جهت رفع مشكلات گردوكاران در بودجه سال91 برنامه ارائه دهد.
عليرضا رنجبر ضرابي، رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان همدان نيز اظهار داشت: تويسركان از نظر توليد كيفي محصول گردو مقام برتر ايران را به خود اختصاص داده است.
وي ادامه داد: 22هزارميليارد ريال از ارزش افزوده محصولات كشاورزي استان متعلق به گردو است.
درپايان از برگزيدگان صنعت توليد گردوي كشور و نيز محققان اين حوزه تجليل شد و از كتاب «تاريخچه تحقيقات گردوي كشور» رونمايي به عمل آمد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14