(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7  آذر 1390- شماره 20084

اصول تهيه و نگهداري موادغذايي
اميد به زندگي در متأهلان دوبرابر مجردهاست
جلسات هفتگي راهي براي رفع تنش هاي خانوادگي
اسرار سلامتي و طول عمر
كنسروهاي آلوده
كم خوني علت احساس خستگي زودرس در كودكان
تا مي توانيد آب بخوريد
يك شوينده مناسب براي پاكسازي سبزي ها
بالارفتن سن عامل ريزش مو
براي پيشگيري از سرطان سينه، گردو بخوريد
با پوست موز آب را تصفيه كنيد!



اصول تهيه و نگهداري موادغذايي

براي حفظ سلامتي بدن، غذايي كه مي خوريم بايد سالم و مقوي باشد، به اين منظور بايد مواد غذايي سالم انتخاب و به روش بهداشتي و مناسب نگهداري شود.
براي بهداشت كلي موادغذايي لازم است تا حد امكان از فروشگاههايي كه فروشندگان آنها شرايط بهداشت مواد غذايي را رعايت مي كنند، خريد شود.
لازم است به تاريخ توليد، انقضاء، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت و علامت استاندارد توجه شود و از خريد موادغذايي كه تاريخ مصرف آنها گذشته است پرهيز شود.
همچنين لازم است گوشت، مرغ و ماهي پس از خريد ساير موادغذايي خريداري شوند، از خريد بسته هاي غذايي آسيب ديده و معيوب اجتناب شود.
توجه داشته باشيد غذاهاي منجمدشده در دماي فريزر (20 درجه زيرصفر) مانند انواع گوشت، ماهي و سبزي حداكثر تا سه ماه قابل نگهداري است نه بيشتر. براي رفع انجماد گوشت و ساير موادغذايي قراردادن در يخچال روش مطمئن تر و بهتري است.
نان را از فروشگاهها و نانوايي هايي تهيه كنيد كه اصول بهداشتي را رعايت مي كنند. از روزنامه براي بسته بندي و حمل موادغذايي به ويژه نان استفاده نكنيد و همچنين براي جلوگيري از بيات شدن نان آن را در ظروف دربسته و در فريزر نگهداري كنيد ولي سعي كنيد تا حد امكان نان را به مقدار نياز روزانه خريداري كنيد.
غلات را در ظروف دربسته و در محيط خشك، تاريك و خنك و در معرض جريان هوا نگهداري كنيد.
هنگام خريد ميوه و سبزي توجه داشته باشيد كه ميوه و سبزي ازسطح زمين فاصله داشته باشند. در انتخاب ميوه و سبزي دقت داشته باشيد كه حتما تازه، سالم و تميز باشد. هنگام حمل موادغذايي بايد براي جلوگيري از آلودگي، سبزي ها و ميوه ها را جدا از گوشت، نان و ساير موادغذايي قرار دهيد. از خريد سيب زميني هايي كه داراي شكاف، جوانه و زدگي هستند، پرهيز كنند. سيب زميني و پياز را در جاي خشك، خنك و بدون نور نگهداري كنيد و به محض جوانه زدن هرچه سريع تر تا قبل از فاسدشدن مصرف كنيد.
همچنين براي نگهداري سبزي ها مي توان از روش هاي خشك كردن و يا انجماد استفاده كرد، بهتر است براي انجماد ضخامت بسته ها كم باشد. پس از شستشوي سبزي ها آنها را در پارچه نازكي حداكثر به مدت سه روز در يخچال نگهداري كنيد. بهتر است سبزي ها را به صورت خام و در بسته هاي كوچك در فريزر نگهداري كنيد.
گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها (گردو، بادام و...) را از فروشگاههايي كه گوشت ها را در شرايط بهداشتي نگهداري مي كنند، خريد كنيد. گوشت هاي تازه كه رنگ صورتي يا قرمز روشن، بوي طبيعي و بافتي سالم، قابل ارتجاع و غيرلزج دارند را خريداري كنيد. به تاريخ مصرف روي گوشت بسته بندي شده توجه كنيد و از خريد بسته هاي آسيب ديده و تاريخ مصرف گذشته اجتناب كنيد.
مرغ تازه كه سطح آن درخشنده و مرطوب است و بوي غيرطبيعي نمي دهد را انتخاب كنيد. مرغ مناسب بايد وزني بين يك و نيم تا دو كيلوگرم داشته باشد. از مصرف پوست مرغ جدا خودداري كنيد.
ماهي تازه و سالم بايد داراي ظاهري درخشان با چشم هاي براق و برآمده باشد. بافت ماهي بايد محكم و قابل ارتجاع بوده و فلس ها محكم به بدن ماهي چسبيده باشد. وجود لكه هاي آبي تيره، سبز و سياه روي شكم ماهي دليل بر كهنگي آن است.
از خريد تخم مرغ شكسته يا ترك خورده خودداري كنيد. در صورت وجود تاريخ مصرف، هنگام خريد به آن توجه كنيد. تخم مرغ را در يخچال نگهداري كنيد. تخم مرغ را براي نگهداري در يخچال نشوييد و تنها قبل از مصرف پوسته بيروني آن را بشوييد. هنگام مصرف تخم مرغ، آنها را يكي يكي در ظرف جداگانه شكسته و در صورت داشتن لكه و بوي نامطبوع از مصرف آن خودداري كنيد.
هنگام خريد حبوبات نيز دقت شود كه عاري از سوراخ و آفت زدگي باشند. براي نگهداري حبوبان آنها را در ظروف دربسته در جاي خشك و خنك نگهداري كنيد.
هنگام خريد شير و فرآورده هاي پاستوريزه نيز به تاريخ توليد و مصرف آن توجه كنيد. بهتر است در صورت مشكوك بودن به سلامت شير قبل از مصرف حداقل به مدت 10دقيقه آن را بجوشانيد. كشك را به صورت پاستوريزه تهيه كنيد و قبل از مصرف حتما بجوشانيد.

 



اميد به زندگي در متأهلان دوبرابر مجردهاست

يك آسيب شناس اجتماعي با بيان اينكه اميد به زندگي در متأهلان دو برابر مجردها است گفت: سن اميد به زندگي از 57 سال در سال 1357 به 73 سال در زنان و 71 سال در مردان در سال جاري رسيده است و افزايش اين سن به 76 سال در دستور كار قرار دارد.
مجيد ابهري با بيان اينكه مجردها طول عمر كوتاه تري نسبت به افراد متأهل دارند، اظهار كرد: متأهل ها از سلامت جسمي و رواني بيشتري برخوردار هستند و از نظر تغذيه توجه به استراحت و تفريح در وضعيت مناسب تري نسبت به افراد مجرد قرار دارند.
مسائل جنسي ساماندهي نشده در افراد مجرد و عدم تمركز فكري به اين دليل باعث بروز ناهنجاري هاي رفتاري و رواني در افراد مجرد مي شود.
نرخ شيوع سكته و بيماري هاي روحي و رواني در افراد مجرد دوبرابر متأهل ها است. افراد متأهل براي آينده تلاش بيشتري دارند و اين موضوع باعث افزاش سلامت جسمي و اميد به زندگي در ميان آنان مي شود و به اين سبب و بر اساس اين پژوهش اميد به زندگي در متأهل ها دو برابر مجردها است.
ابهري با تاكيد بر لزوم تشويق جوانان به ازدواج گفت: اين موضوع بايد از سوي خانواده ها و دولت در دستور كار قرار گيرد ايجاد مسكن رايگان براي جوانان، عرضه امكانات ازدواج مناسب مانند ازدواج هاي دانشجويي، پرهيز از اسراف در مراسم ازدواج، تجديدنظر در ساختار تعيين مهريه و جهيزيه از جمله مسائلي است كه بايد به آنها توجه شود.
اين آسيب شناس با انتقاد از سخت گيري خانواده ها در ازدواج جوانان گفت: اصالت خانوادگي و پايبندي به ارزش ها و باورهاي ملي مبناي ارزيابي خانواده ها شود.
90 درصد كساني كه به معيارهاي اصيل ازدواج توجه مي كنند زندگي مشترك پايدار و موفقي دارند و 95 درصد افرادي كه در ازدواج به معيارهاي ظاهري مانند شغل، دارايي، ماشين و غيره توجه مي كنند در پنج سال نخست زندگي مشترك با مشكلات عمده مواجه شده اند.

 



جلسات هفتگي راهي براي رفع تنش هاي خانوادگي

دكتر رزاقي، روان شناس باليني براي استحكام بنيان خانواده تشكيل جلسات هفتگي را پيشنهاد داده و تأكيد مي كند ارتباط هاي كلامي و عاطفي در خانواده ها تقويت شود.
بنابر اظهارات اين روان شناس در طول هفته رويدادهاي مختلفي بين اعضاي يك خانواده پيش مي آيد كه بعضاً حامل تلخي ها و تنش هايي است، اگر اعضاء بدانند كه يك روز در هفته و در يك جلسه چند يكي دو ساعته كه همه اعضاء حضور دارند اختلافات مطرح مي شود، ديگر مسائل پيش آمده در طول هفته افراد خانواده را رنج نمي دهد.
در اين جلسه ها همه اعضاي خانواده مشكلات و رنجش هاي خود را مطرح مي كنند و همه آن را حلاجي كرده و اعضا سعي مي كنند با همدلي يكديگر مسائل پيش آمده را حل و فصل كنند، اما اگر در اين جلسه اختلافي حل نشد آن خانواده بايد از يك مشاور كمك بگيرند.
لزومي ندارد اين مشاور حتماً يك مشاور تابلودار باشد كه خانواده با پرداخت حق ويزيت از او بخواهد اختلافات آن ها را حل كنند؛ بلكه آنچه مهم است اين است كه فردي كه براي مشاوره انتخاب مي كنيم سه ويژگي داشته باشد، حال اين فرد مي تواند از خويشاوندان يا دوستان خانوادگي باشد.
ويژگي اول براي يك مشاور خوب داشتن تجربه هاي مثبت در زندگي شخصي خود است. فرد مشاور بايد خودش ازدواج موفقي داشته و اين موفقيت در تربيت فرزندانش هم قابل مشاهده باشد.
ويژگي دوم داشتن تعهد، تدين، شجاعت و رازداري مي باشد. ويژگي سوم نيز داشتن حدي از تخصص است، يعني فردي كه ما براي مشاوره خانواده مان انتخاب مي كنيم بايد مطالعاتي در حوزه مسائل خانوادگي داشته باشد.
بايد مراقب باشيم تا رانده شدن اخلاق و دين را از عوامل سست شدن نظام هاي خانوادگي دانست و اين طور گفت: اگر وحدت و پيوندهاي خانوادگي براساس خدامحوري باشد نه خودمحوري، تحكيم خانواده به دست مي آيد؛ ريشه اختلافات، تنش ها، تلخي ها و گسستگي هاي خانوادگي به تضعيف نگاه ها و رويكردهاي ديني ما در خانواده برمي گردد.
به گفته رزاقي، زندگي هايي كه به يكي از سه اصل مكتب و دين، اشتراكات فرهنگي و آداب و رسوم يا پيوندها ي روحي و اخلاقي استوار باشد كمتر دچار تزلزل مي شود.
وي در ادامه با ابراز تأسف از اينكه افراد براي حل مشكلات شان به مشاوران خانوادگي مراجعه نمي كنند گفت: كسي اگر بخواهد خانه اي بخرد به مشاور املاك مراجعه مي كند يا بيماران براي استفاده از دارو از مشاوران پزشكي كمك مي خواهند و يا مشاوران حقوقي در هر شركتي حضور دارند اما متأسفانه افراد بعضاً خجالت مي كشند به مشاوران خانواده مراجعه كنند كه اين تابو بايد بشكند.
اين روانشناس باليني هم چنين به نقش افرادي كه خانواده با آن ها معاشرت مي كنند اشاره كرد و گفت: خانواده ها بايد به اين باور برسند كه اعضاي خانواده به ويژه فرزندان از خصلت ها و خصوصيات كساني كه با آن ها رفت و آمد مي كنند تأثير مي پذيرند.
رزاقي تجمل گرايي و چشم و هم چشمي را از عوامل ديگر سست شدن بنيان خانواده ها خواند و افزود: كسي كه به خاطر نگاه ديگران سفره اي بيندازد بايد آن را به حساب خودخواهي خودش بگذارد و بداند اين چشم و هم چشمي ضربات سنگيني به پايه هاي خانواده مي زند.
اين روانشناس داشتن عفت و پايبندي به شئونات خانوادگي و فرهنگي را نيز در تحكيم بنيان خانواده مؤثر دانست و در ادامه طراوت و آراستگي اعضاي خانواده را از عوامل پايبندي افراد به خانواده دانست.
اين مشاور خانواده مديريت و تقسيم كار را نيز امر مهمي خواند و خاطرنشان كرد: در اين زمينه بايد برنامه مشخصي وجود داشته باشد، همچنين اعضاي خانواده بايد با مطالعه و استفاده از نرم افزارهاي آموزشي آگاهي هاي خود را در زمينه مهارت هاي زندگي بالا ببرند.
به گزارش ايسنا، وي در پايان با بيان اين نكته كه منظور از خانه و خانواده سقف و سفره نيست، عنوان كرد: رابطه عاشقانه و خداپسندانه اصل تداوم زندگي است و پيام اين آيه شريفه بايد هميشه مدنظر ما باشد كه «زندگي زناشويي بايد آرامش، مودت و رحمت براي ما به ارمغان بياورد.»

 



اسرار سلامتي و طول عمر

آيا تاكنون از خودتان پرسيده ايد كه رازهاي سلامتي و طول عمر در سالم ترين افرادي كه معمولا تا 100سالگي عمر مي كنند، چيست؟
آمارها نشان مي دهد كه اين افراد معمولا با خطر ابتلا به امراض قلبي مواجه نمي شوند. همچنين در اين افراد احتمال ابتلا به سرطان هاي سينه و پروستات 80درصد و احتمال بروز سرطان هاي روده با تخمدان نيز 50 درصد كمتر از ديگر مردم است اما راز پنهان اين مصونيت چيست؟
به گزارش پايگاه اينترنتي كامن سنس، احتمالا شما هم برخي از اين اسرار را مي دانيد اما در اين مقاله به مهم ترين آنها اشاره شده تا با يادآوري آنها، انگيزه بيشتري براي بكار بستن اين اسرار در زندگي خود، پيدا كنيد و در نهايت از سلامتي كامل جسمي و رواني لذت ببريد. اين اسرار عبارتند از:
1-مثبت انديشي: سالم ترين افراد اين باور قديمي را حفظ كرده اند كه همه كارها و امور در اين دنيا به بهترين شكل ممكن پيش مي روند و همه چيز در اين عالم در سرجاي خود قرار دارد. بنابراين با اين نگرش مثبت، ديگر نيازي به نگران بودن نيست. اين راز «شماره يك» در سلامتي است.
2-برقراري روابط اجتماعي سالم؛ اين افراد اغلب با دوستان و خانواده هاي خود كنار هم جمع مي شوند و به سرگرمي، شوخي و گفت وگو مي پردازند. آنها در اين شرايط از حمايت گروهي بهره مند مي شوند و از اجتماعي بودن لذت مي برند. بسياري از مطالعات نشان داده است كه روابط اجتماعي خوب، خنده زياد و يك زندگي گروهي فعال و سالم، افراد را سالم تر كرده و عمر آنها را بيشتر مي كند.
3-يك رژيم غذايي سالم؛ اين مورد قطعا يك راز نيست بلكه يك توصيه هميشگي است كه با وجود اهميت زياد، اغلب ما از آن غفلت مي كنيم. سالم ترين افراد هر روز يك رژيم غذايي سالم، ساده و سبك را دنبال مي كنند. آنها عمدتا ميوه و سبزي مي خورند كه سرشار از آنتي اكسيدان ها هستند و همچنين ماهي مي خورند كه يك منبع غني از اسيدهاي چرب امگا-3 محسوب مي شود. به علاوه رژيم غذايي اين افراد حاوي كالري پايين است. رژيم غذايي كم كالري نقش مهمي در حفظ سلامت و افزايش طول عمر دارد.
4-تحرك و فعاليت بدني دائمي، اشخاص سالم اگرچه به آرامي كار و زندگي مي كنند و استرس كمي هم دارند اما با اين حال تحرك بدني زيادي دارند. البته اين تحرك شامل ورزش سنگين نمي شود بلكه عبارت از پياده روي، باغ داري و يا هنرهاي رزمي سنتي است.
5-سيگار را فراموش كنيد. افرادي كه با وجود سن بالا در بهترين وضعيت سلامتي هستند در طول عمر خود به سراغ هيچ نوع دخانيات يا نوشابه هاي الكلي نرفته اند.

 



كنسروهاي آلوده

اين روزها يكي از راه هاي آسان براي تهيه غذاها، استفاده از كنسرو آن هاست. كنسروها داراي طيف گسترده اي هستند كه از قديمي ترين و رايجترين آن مي توان به كنسرو ماهي تن و جديدترين آنها نيز غذاهاي كنسروي همچون فسنجان، كله پاچه، سيرابي و شيردان اشاره كرد.
از آن جا كه زمان توليد تا مصرف مواد غذايي كنسروي طولاني است، به برخي از اين غذاها نگهدارنده هايي افزوده مي شود تا مواد غذايي سالم مانده و از فساد آن ها جلوگيري شود.
در برخي ديگر نيز افزودني هايي به منظور خوش طعم كردن ماده غذايي استفاده مي شود كه اگر مقدار اين نوع مواد شيميايي تحت كنترل و نظارت دقيق نباشد، مي تواند در درازمدت مشكلاتي چون سرطان، آسم، تنگي نفس، آلزايمر و انواع آلرژي ها را در مصرف كننده ايجاد كند.
يكي از مسموم كننده ترين عناصري كه در برخي مواد غذايي بسته بندي شده به كار مي رود مواد رنگي، آن هم به ميزان فراوان است تا شكل و شمايل و رنگ غذا براي مصرف كننده جذاب شود. اين مواد مي توانند به داخل خون انسان نفوذ كرده و انواع امراض خوني و مسموميت را ايجاد كنند.
نمك يكي از عناصر اصلي براي حفظ، دوام و ايجاد طعم مطلوب در مواد غذايي كارخانه ايست. 75 درصد از نمكي كه بدن ما دريافت مي كند از همين مواد غذايي بسته بندي شده است. به دليل وجود اين افزودني اجتناب ناپذير، مصرف غذاهاي كنسروي در افراد مبتلا به فشارخون، تنگي نفس، نارسايي كليوي و حتي سرطان دستگاه گوارش بايد محدود شود.
شكر از ديگر موادي است كه براي ايجاد طعم مطلوب و حذف طعم نامطلوب برخي مواد افزودني شيميايي به غذاهاي كنسروي افزوده مي شود. مبتلايان به ديابت و چاقي بايد قبل از مصرف اين نوع غذاها، تركيبات مندرج روي بسته بندي آنها را مشاهده كرده و از مصرف غذاهاي كنسروي حاوي شكر بپرهيزند.
روغن از جمله مواد اصلي برخي كنسروها نظير كنسرو ماهي است. مصرف بيش از حد و غيراستاندارد روغن در اين نوع غذاها براي افراد مبتلا به كلسترول و تري گليسيريد بالا بسيار مضر بوده و كالري مازاد آن، چاقي را به ارمغان مي آورد.
فرآيندهاي حرارتي در كنسروسازي به صورت غيرمستقيم است و بين ماده حرارت دهنده و غذا، تماسي وجود دارد. اما موادي كه در نزديكي سطح انتقال حرارت قرار دارند نسبت به موادي كه فاصله بيشتري با حرارت دارند، سريع تر به دماي مورد نظر رسيده و ادامه حرارت دهي مي تواند موجب كاهش خصوصيات ماده غذايي مانند رنگ، مزه، عطر و نهايتاً مواد مغذي حساس نظير ويتامين هاي B و C آن شود.
اين نوع فساد در اثر خوردگي لاك درون قوطي و واكنش با تركيبات محتوي قوطي ايجاد مي شود. بايد دقت كرد كه لاك قوطي، كاملا صاف و بدون ترك خوردگي و تغيير رنگ محسوس باشد. لكه هاي سياه در ديواره قوطي، نشان دهنده آلودگي شيميايي محتويات داخل كنسرو است. از سوي ديگر سطح لحيم كاري قوطي هايي كه با مواد غذايي تماس مستقيم داشته باشند مي توانند باعث ورود يون سرب به ماده غذايي و سپس ورود به بدن مصرف كننده شده و سلامت انسان را به خطر اندازد.
اين نوع آلودگي مي تواند در اثر سوراخ شدن يا زنگ زدگي قوطي كنسرو به محتويات داخل آن نفوذ و غذا را فاسد كند. از طرفي عدم توجه به انجام عمل پاستوريزاسيون مناسب و اصولي مي تواند منجر به رشد ميكروب هاي بيماري زا در محصول شود. هنگام خريد انواع كنسرو به تاريخ انقضا و مجوز بهداشت آنها توجه كنيد و قوطي هاي كنسرو را 20 دقيقه بجوشانيد.

 



كم خوني علت احساس خستگي زودرس در كودكان

احساس خستگي زودرس در كودكان مي تواند نشانه كم خوني باشد. والدين مي توانند براي رفع آن مكمل آهن به آنها بدهند زيرا مكمل آهن موجب افزايش فعاليت هاي بدني و يادگيري كودكان مي شود.
تغذيه دانش آموزان از اهميت زيادي برخوردار است، به دليل اينكه دانش آموزان آينده سازان كشور هستند.
مادران مي توانند ساندويچ هاي مختلفي را در خانه تهيه كنند و به عنوان ميان وعده به دانش آموزان بدهند همچنين دانش آموزان بايد از مصرف مواد غذايي بي ارزش مانند چيپس و پفك خودداري كنند.
دانش آموزان مي توانند از دانه ها و مغزهاي گياهي مانند شاهدانه، نخودچي، كشمش، گندم بو داده، برنجك و خرما در ميان وعده فرزندشان استفاده كنند. همچنين مادران مي توانند هسته خرما را خارج كرد و به جاي آن گردو يا بادام قرار دهند چرا كه مصرف خرما همراه با گردو و بادام موجب افزايش انرژي دانش آموزان مي شود.
مادران مي توانند در وعده صبحانه به كودكانشان شير بدهند ولي اگر آنها ميل به مصرف شير نداشتند، مي توانند شير را با موادي ديگر مانند عسل، خرما و موز مخلوط كنند.
البته شيركاكائوهاي صنعتي ارزش غذايي زيادي ندارد، به دليل اينكه سرشار از شكر است. كاكائوي آن مانع جذب كلسيم شير مي شود همچنين اگزالات موجود در شيركاكائو موجب بروز كم خوني مي شود. احساس خستگي زودرس در كودكان مي تواند نشانه كم خوني در آنها باشد.
شير را مي توان با انواع مغزها مخلوط كرد و در وعده صبحانه به دانش آموز داد تا مصرف كنند. اگر دانش آموزان كم خوني داشته باشند، والدين مي توانند به آنها مكمل آهن بدهند زيرا مكمل آهن در روند رشد طولي دانش آموزان بسيار تأثيرگذار است و موجب افزايش فعاليت هاي بدني و يادگيري آنها مي شود.

 



تا مي توانيد آب بخوريد

وجود مايعات و آب به راحتي فضولات درون سلولي را كه بر اثر متابوليسم توليد مي شوند، از سلول خارج مي كند.
استفاده از مايعات در طول روز براي بدن اهميت زيادي دارد. استفاده از 6 تا 8 ليوان از مايعات مختلف مانند آب، دوغ و آب ميوه در طول شبانه روز بسيار مفيد است.بهتر است در صورت امكان، آب مصرفي انسان آب چشمه يا آب معدني باشد. استفاده از مايعات در طول روز موجب مي شود كه مايعات بدن، مانند آب ميان سلولي و آب درون سلول تنظيم شده و به حالت تعادل درآيد.
اين حالت است كه سلول ها
به راحتي مي توانند به فعاليت خود بپردازند و متابوليسم و سوخت و ساز بدن به راحتي انجام مي شود زيرا آنزيم ها در محيط مايعات به راحتي مي توانند وارد سلول ها شده و سوخت و ساز را تنظيم كند.
وجود مايعات و آب به راحتي فضولات درون سلولي را كه بر اثر متابوليسم توليد مي شوند، از سلول خارج مي كند.
يكي از علل عمده بسياري از ناراحتي هاي گوارشي، نوشيدن چاي و مايعات ديگر همراه با غذا يا بلافاصله بعد از آن است، به دليل اينكه موجب تغييرات زياد در شيره گوارشي مي شود زيرا در اين صورت غذا كاملاً جويده نشده و شيره غدد بزاقي به اندازه كافي ترشح نمي شود و موادي همچون نشاسته هضم نخواهد شد.

 



يك شوينده مناسب براي پاكسازي سبزي ها

نتايج يك بررسي در خصوص توانايي محلول هاي مختلف در پاكسازي آلودگي هاي كرمي سبزي ها نشان داد: در بين محلول هاي مختلف «آب»، «آب نمك» و «آب و شوينده»، محلول «آب و يك شوينده مناسب» بهترين روش براي جداسازي اجرام انگلي از سبزي ها پرمصرف است.
سبزي ها آلوده همواره به عنوان يكي از مهم ترين و معمول ترين راه هاي انتقال آلودگي هاي انگلي و كرمي به شمار مي آيند. علاوه بر اين با توجه به تماس مستقيم سبزي ها با آب و خاك آلوده و همچنين كودهاي مورد مصرف، احتمال ابتلا شدن جمعيت هاي انساني به انگل، دور از انتظار نيست.
بررسي حاضر با هدف تاثيرگذاري شست وشوي سبزي ها خام و پرمصرف در پاكسازي آن ها از آلودگي هاي انگلي به ويژه تخم، نوزاد و انگل هاي كرمي توسط ندا خازني اسكويي در دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران به اجرا درآمده است.
طبق روش اين بررسي، سبزي هاي متعارف و پرمصرف از جمله شاهي، تربچه، ريحان، جعفري و تره از چهار منطقه تهران تهيه شده و پس از پاك كردن، تحت شست وشوي متعارف با سه محلول «آب»، «آب نمك»، «آب و يك شوينده» قرار گرفتند و در هر مورد آب حاصل از شست وشوي اول و آخر از حيث تخم، نوزاد، كيست و انگل ها، آزمايش شد.
نتايج اين بررسي نشان داد كه توانمندي محلول «آب و يك شوينده مناسب» براي جداسازي اجرام انگلي از سبزي ها نسبت به سايرين با نتايج بهتري همراه است. با اين حال براي حفظ كيفيت سبزي، پژمرده شدن سبزي ها در مدت زمان
شست وشوي طولاني بايد مدنظر قرار گيرد.

 



بالارفتن سن عامل ريزش مو

علل ريزش مو مي تواند به افزايش سن، عوامل وراثتي و يا تغييرات هورموني مربوط باشد. البته ريزش ناگهاني موها اغلب ناشي از عوامل مختلفي شامل استرس جسمي و يا احساسي است.
براساس گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، اين كارشناسان فهرستي از فاكتورهايي را منتشر كرده اند كه عوامل موثر در ريزش مو هستند. اين عوامل عبارتنداز:
- ابتلا به يك عفونت جدي يا تب شديد.
- زايمان
- تجربه يك جراحي مهم و يا ابتلا به بيماري هاي جدي يا ناگهاني كه موجب از دست رفتن خون زياد مي شود.
- قرارگرفتن درمعرض استرس شديد احساسي.
- يك رژيم غذايي نامناسب بويژه اگر حاوي پروتئين اندك باشد
- مصرف داروهاي خاص مانند داروهاي ضدافسردگي يا برخي از داروهاي قلب و قرص هاي ضدبارداري و يا مسكن هاي گروه NSAIDS
بنابراين گزارش، برخي از مواد غذايي تأثير مهم و بيشتري در سلامت موها دارند، براي مثال پروتئين، اساس و پايه نياز بافت هاي بدن مانند مو، ناخن و پوست است و در مواد غذايي مثل مرغ و ماهي و گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنيات و حبوبات به وفور يافت مي شود. اين ماده حياتي در مواد نشاسته اي مثل نان، برنج، ماكاروني و حتي سبزي ها نيز به ميزان كمي موجود است.
شير و لبنيات هم منابع غني از كلسيم، منيزيم و پروتئين هستند. همچنين مصرف ويتامين هاي گروهB يكي از راه هاي درمان ريزش مو است. منابع غذايي غني از اين ويتامين شامل جگر، موز، مغز آفتابگردان، ماهي، مرغ، جوانه گندم، آلوي خشك و غلات سبوس دار هستند.
آنتي اكسيدان ها نيز در حفظ سلامت موها بسيار موثر هستند كه بيشتر درسيب زميني شيرين، هويج، اسفناج پخته، كدو، روي و سلنيوم يافت مي شود. بيشتر ميوه ها و سبزي ها منابع غني از اكسيدان ها هستند. آنتي اكسيدان ها مولكول هايي هستند كه اثر مخرب راديكال هاي آزاد را در بدن خنثي مي كنند و همچنين موجب ساخته شدن تارهاي جديد مو و استحكام آنها مي شوند.
علاوه براين، اسيدهاي چرب امگا-3 و امگا-6 نقش مهمي در حفظ سلامت مو و جلوگيري از خشكي، شكستگي، خارش و شوره سر و در نهايت پيشگيري از ريزش مو دارند.

 



براي پيشگيري از سرطان سينه، گردو بخوريد

گردو ارزش تغذيه اي بسيار بالايي دارد و از نظر پزشكي براي بدن بسيار مفيد است. براي مثال در درمان سردردها، جلوگيري از طاسي و حتي تأثيرگذاري روي توان باروري موثر است.
پزشكان دانشگاه مارشال دريافته اند كه مصرف دوز روزانه گردو، ميزان رشد تومورهاي سرطان سينه را در موشهاي آزمايشگاهي كاهش مي دهد.
به گفته اين پزشكان، گردو نه تنها احتمال بروز تومورهاي سرطاني را كاهش مي دهد بلكه در عين حال پس از ابتلا از تعداد و اندازه آنها نيز مي كاهد.
به گزارش روزنامه اينديپندنت، اين پزشكان تأكيد كردند مصرف گردو در كاهش احتمال بروز اين سرطان حتي در افرادي كه زمينه مستعد ژنتيكي براي ابتلا به سرطان سينه دارند هم موثر است.
گردو منبع غني از اسيدهاي چرب امگا-3، آنتي اكسيدان ها و فيتواسترول ها است كه همگي خطر ابتلا به اين سرطان را كاهش مي دهند.

 



با پوست موز آب را تصفيه كنيد!

پوست موز علاوه بر اين كه قادر به جلا دادن ظروف نقره و يا كفش هاي چرمي است، در تصفيه آب هم مي تواند مفيد واقع شود.
پوست موز به عنوان بهترين و ارزان ترين تصفيه كننده آب معرفي شد.
پوست موز علاوه بر اين كه قادر به جلا دادن ظروف نقره و يا كفش هاي چرمي است، در تصفيه آب هم مي تواند مفيد واقع شود.
محققان دريافتند تكه هاي ريز شده پوست موز بهتر از هر تصفيه كننده ديگري مي تواند آلودگي هاي فلزي سمي را تصفيه كند.
فلزهاي سنگين مانند مس و سرب كه از استخراج مواد معدني و خروجي كارخانه هاي صنعتي توليد مي شوند، سلامت محيط و آب ها را به خطر مي اندازند. روش هاي رايج تصفيه بسيار گران هستند و حتي برخي مواد تصفيه كننده خود سمي هستند.
براساس گزارش زي نيوز، پوست موز به سرعت مس و سرب موجود در آب را تصفيه كرده و بيش از 11 بار نيز قابل استفاده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14