(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7  آذر 1390- شماره 20084

كوتاه اقتصادي
افزايش تعرفه واردات براي حمايت از توليد
دسترسي ايران به فناوري صنعت GTL
ايجاد بانك اطلاعاتي متقاضيان كار در خارج از كشور
رئيس پژوهشكده بيمه: تقاضاي بيمه در ايران 10برابر كمتر از متوسط جهان است
ايران 1000 واحد مسكوني در عراق مي سازد
نوسازي 150 هزار واحد مسكوني فرسوده تا پايان امسال
يك مقام مسئول: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات ميوه است
دوگانه سوز كردن 100 هزار وانت بار تا پايان سال جاري
انحلال يك شركت بورس در رقابت با واردات بي رويه
تدابير لازم براي تأمين گوشت ايام محرم



كوتاه اقتصادي

¤ مشاور وزير جهادكشاورزي با اشاره به اينكه اعتبار 462ميليارد دلاري دولت براي حمايت از بخش كشاورزي بايد از صندوق توسعه ملي تامين شود، گفت: تأخير در تعيين قيمت خريد تضميني برنج را بررسي مي كنيم. پيمان فلسفي در پاسخ به سؤالي مبني بر تاخير در اعلام نرخ خريد تضميني برنج در سال گذشته گفت: خريد تضميني برنج روال مشخصي دارد و براساس شرايط بازار، وزارت جهادكشاورزي در اين رابطه تصميماتي را اتخاذ مي كند.
¤ عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: واگذاري معادن سنگ آهن به بخش خصوصي بايد با هدف توسعه فرآوري در اين بخش انجام گيرد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، حميدرضا فولادگر به سياست هاي اصل 44 قانون اساسي و نيز برنامه جديد دولت اشاره كرد و افزود: همچنين واگذاري معادن به گونه اي باشد كه با فرآوري مواد معدني، احياي واقعي اين بخش از اقتصاد كشور را در پي داشته باشد.
¤ طي بازرسي هاي كارشناسان اداره كل استاندارد استان تهران، توليد لوله هاي پي وي سي (PVC) با نام هاي تجاري «عقاب گستر آسيا و لوله نسوز تهران» توقيف شد. مديركل استاندارد استان تهران با اعلام اين خبر گفت: خط توليد واحدهاي توليدي فوق به علت نداشتن پروانه كاربرد علامت استاندارد و رعايت نكردن استانداردهاي لازم، كيفيت پايين و ممانعت از بازرسي، توسط بازرسان و كارشناسان اين اداره كل، پلمب گرديد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3337 الي 3339، 3374 الي 3377، 4460، 4461، 4440 الي 4449، 6660 الي 6669، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ يك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خزانه هنوز جوايز صادراتي را به اين وزارت خانه نداده است. اين مقام مسئول در پاسخ به اين سؤال كه آيا خزانه مبالغ جوايز صادراتي را در اختيار اين وزارتخانه قرار داده است يا خير اظهار داشت: هنوز اين اعتبار در اختيار ما قرار نگرفته و ما در تلاش هستيم تا هرچه سريعتر مبالغ لازم را دريافت كنيم. مهدي غضنفري در روز ملي صادرات اعلام كرده بود: 200ميليارد تومان از معوقات 400 ميلياردي جوايز صادراتي از فرداي روز ملي صادرات پرداخت مي شود؛ اما اين اتفاق نيفتاد تا اينكه غضنفري هفته گذشته براي اولين بار به عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران قرار گرفت و اعلام كرد اگر خزانه لطف كند تا دو روز ديگر جوايز صادراتي داده مي شود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 69ميليون اوراق بهادار، به 196ميليارد ريال رسيد. به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي فرابورس هلدينگ صنايع معدني خاورميانه با جابجايي 29ميليون و 214هزار سهم و نرخ 2183ريال در بازار اول داشت. شركت همكاران سيستم نيز در بازار اول با خريد و فروش هزار سهم و نرخ 9461 ريال كمترين حجم معاملات را در سيستم معاملاتي بازارهاي فرابورس ثبت كرد. همچنين شركت سرمايه گذاري توسعه شمال با افزايش قيمت 2/3درصد بيشترين افزايش قيمت را در بازارهاي فرابورس داشت. شركت سبحان دارو در بازار اول و بيمه نوين در بازار پايه با كاهش قيمت 5درصد بيشترين كاهش قيمت را در بازارهاي فرابورس داشتند.
¤ مديرعامل شركت فاضلاب تهران از اجراي 184كيلومتر شبكه و 38هزار انشعاب فاضلاب در تهران خبر داد و گفت: بودجه سال 91 اين شركت براي پيشنهاد به دولت و مجلس تصويب شد.اصغر رياضتي اعلام كرد: با جذب تنها 30درصد اعتبارات دولتي شبكه فاضلاب تهران در نيمه نخست سال، 184 كيلومتر شبكه و 38هزار انشعاب فاضلاب اجرايي شد.مديرعامل شركت فاضلاب تهران اظهار داشت: بودجه سال 91 شركت فاضلاب تهران براي پيشنهاد به دولت و مجلس در جلسه علني شوراي شهر تهران تصويب شد.

 



غضنفري اعلام كرد
افزايش تعرفه واردات براي حمايت از توليد

وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت: دولت براي حمايت از توليد، نرخ تعرفه واردات كالاهايي كه نمونه مشابه آن در داخل توليد مي شود را از 40 تا 120 درصد تعيين كرده است.
مهدي غضنفري تصريح كرد: بالاترين تعرفه واردات را در ميان كشورهاي همسايه و بسياري از كشورهاي جهان داريم.
غضنفري افزود: واردات كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي كه از ملزومات توليد هستند و در داخل كشور توليد نمي شوند مانند ماشين آلات و مواد اوليه، با تعرفه هاي پايين و واردات كالاهاي مصرفي و مشابه توليد داخل با تعرفه هاي بالا صورت مي پذيرد لذا دولت براي واردات كالاهايي كه مشابه آن در داخل توليد مي شود محدوديت هايي قائل شده و اجازه نمي دهد با واردات بي رويه اين نوع كالاها توليد داخل آسيب ببيند.
وي با اشاره به حد كشش و ميزان تعرفه ها اشاره كرد و گفت: دولت با مطالعات دقيق نرخ تعرفه واردات را تعيين مي كند چرا كه اگر تعرفه ها به اندازه اي كارشناسي شده افزايش يابد در جهت حمايت از توليد داخل عمل مي كند و اگر بيش از آن صورت پذيرد در جهت حذف توليد پيش مي رود.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر تعرفه ها بيش از اندازه و غيركارشناسي افزايش پيدا كند زمينه هاي قاچاق فراهم مي شود و به توليد و همچنين مصرف كننده آسيب جدي وارد مي كند لذا افزايش يا كاهش تعرفه ها سليقه اي نيست.
غضنفري با اشاره به عوارض حمايت هاي غيركارشناسي از توليد در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت اظهار كرد: اگر مرزها و ديوارهاي حمايت از توليد را بي حد و اندازه بالا ببريم ممكن است در بازار رقابت، نوعي سستي ايجاد شود و با تشكيل يك بازار انحصاري، مواردي چون خلاقيت، نوآوري كنترل كيفيت، كاهش بهاي تمام شده، مديريت انبارها و توليد و همچنين بهبود فضاي كسب و كار ناديده گرفته شود و براي توليدكننده اين القا شود كه هر چه توليد كرد با هر كيفيت و قيمتي، مردم مجبور به خريد آن هستند.
وي در ادامه از اعمال كنترل هايي براي واردات كالاهاي با كيفيت خبر داد و تاكيد كرد: به جز كنترل هاي تعرفه اي، كنترل هاي استانداردي هم اعمال مي شود كه براساس آن ليستي از 1500 نوع كالا اعلام شده كه واردكنندگان مي بايستي حتما نمونه كالايي كه قصد دارند وارد كنند را به موسسه استاندارد معرفي كرده و پس از تاييديه هاي لازم و مجوز استاندارد اقدام به واردات كنند.

 



با راه اندازي نخستين پالايشگاه صورت گرفت
دسترسي ايران به فناوري صنعت GTL

نخستين پالايشگاه استحصال بنزين يورو5 از گاز طبيعي(GTL) راه اندازي شد.
مجيد هدايت مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) ديروز در مراسم رونمايي از نخستين واحد نيمه صنعتي GTL در ايران با بيان اينكه در حال حاضر تعداد محدودي از كشورهاي جهان از تكنولوژي صنعت GTL برخوردار هستند، گفت: با استفاده از ظرفيت سازندگان و صنعتگران داخلي در شرايط فعلي نخستين واحد نيمه صنعتي GTL ايران با فناوري بومي رونمايي شده است.
مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اعلام اينكه در حال حاضر ظرفيت توليد گاز ايران حدود 600 ميليون مترمكعب در روز است، تصريح كرد: پيش بيني مي شود تا پايان برنامه پنجم ظرفيت توليد گاز ايران به 900 ميليون مترمكعب در روز و تا افق چشم انداز به 2/1ميليارد مترمكعب در روز افزايش يابد.
وي با تاكيد بر اينكه ايران پس از 15سال مطالعه به فناوري بومي صنعت GTL دست پيدا كرده است، اظهار داشت: توليد GTL در مقايسه با توليد LNG كه بايد در دماي منفي 190 درجه سانتيگراد و با فشار بالا گاز مايع شود ويژگي هاي منحصر به فردي دارد.
هدايت با يادآوري اينكه توليد GTL برخلاف LNG نيازي به ترمينال بارگيري كشتي هاي حمل و قراردادهاي بلندمدت صادرات LNG ندارد، تاكيد كرد: اين در حالي است كه هنوز با وجود تلاش هاي انجام شده تكنولوژي صنعت LNG در داخل كشور بومي سازي نشده است.
مديرعامل سازمان ايدرو از برنامه ريزي براي ايجاد يك ميليون بشكه در روز ظرفيت توليد GTL در كشور خبر داد و يادآور شد: با ايجاد اين ميزان ظرفيت توليد GTL علاوه بر اشتغال سالانه 300 هزار نفري بيش از 24 ميليارد دلار از محل ايجاد ارزش افزوده درآمد نصيب كشور مي شود.
وي هزينه سرمايه گذاري براي ساخت يك پالايشگاه 10 هزار بشكه اي GTL در ايران را 550 تا 600 ميليون دلار عنوان كرد و افزود: براي دستيابي به ظرفيت توليد روزانه يك ميليون GTL بايد 100 پالايشگاه در داخل كشور ساخته شود.
اين مقام مسئول ارزش توليد هر بشكه محصولات پالايشگاههاي GTL را بيش از 150 دلار عنوان كرد و افزود: بنزين توليدي در پالايشگاههاي GTL داراي استاندارد يورو 5 اتحاديه اروپا و با ميزان گوگرد 10 پي .پي.ام است.
امضاي 3 تفاهم نامه
اين گزارش حاكي است: در حاشيه رونمايي از اولين واحد نيمه صنعتي GTL (تبديل گاز طبيعي به مايع) در شهرك صنعتي عباس آباد در جاده خاوران تهران، سه تفاهم نامه همكاري امضا شد.
نخستين تفاهم نامه همكاري ميان وزراي صنعت، معدن و تجارت و نفت با هدف حمايت از طرح توسعه GTL به امضا رسيد.
همچنين سرمايه گذاري بر روي 10 مجموعه پالايشگاهي 10 هزار بشكه اي GTL به امضاي مشترك رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و قرارگاه خاتم الاوصيا رسيد.
سومين تفاهم نامه همكاري ميان صندوق بازنشستگي نفت و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران براي احداث يك پالايشگاه 10 هزار بشكه اي GTL امضا شد.
ساخت 100 پالايشگاه
با مشاركت خارجي
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ريزي براي ساخت 100 پالايشگاه توليد GTL در ايران اعلام كرد: ايران از مشاركت خارجي در زنجيره طراحي، ساخت و راه اندازي و بازاريابي صنعت GTL حمايت مي كند.
مهدي غضنفري در مراسم رونمايي از نخستين واحد نيمه صنعتي GTL در ايران با اشاره به مشاركت وزارت صنعت و نفت براي راه اندازي واحدهاي تجاري GTL در سطح كشور، گفت: امروز نخستين قرارداد فروش تكنولوژي بومي GTL بين صندوق بازنشستگي صنعت نفت و ايدرو امضا شده است.
اين مقام مسئول در پايان با تاكيد بر اينكه هدف ايران از راه اندازي پالايشگاه GTL در خليج فارس با رويكرد صادرات فرآورده هاي مختلف است، خاطرنشان كرد: ايران از مشاركت خارجي در زنجيره طراحي، ساخت و راه اندازي و بازاريابي صنعت GTL حمايت مي كند.
راه اندازي نخستين واحد
در جزاير
وزير نفت از راه اندازي اولين مجموعه 10 هزار واحدي GTL (تبديل گاز طبيعي به مايع) در يكي از جزاير كشور در آينده نزديك خبر داد.
رستم قاسمي ديروز در حاشيه رونمايي از اولين واحد نيمه صنعتي GTL در شهرك صنعتي عباس آباد (جاده خاوران) در جمع خبرنگاران گفت: با راه اندازي اين واحد نمونه مي توانيم هرچه زودتر به سمت صنعتي سازي در حوزه نفت و انرژي گام برداريم.
وي ساخت تاسيسات GTL را يكي از نيازهاي كشور دانست و گفت: با توجه به اين كه ايران دارنده دومين منبع گازي بزرگ در جهان است، با رونمايي از اين نوع واحدها مي توان گاز طبيعي را به محصولات با ارزش افزوده بالاتر مثل نفت، گازوئيل و بنزين تبديل كرد.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت راه اندازي فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي، از بهره برداري از چهار فاز در سال آينده خبر داد.نخستين واحد پايلوت GTL كشور صبح ديروز با حضور وزراي صنعت، معدن و تجارت و نفت و معاون منابع انساني رئيس جمهور در شهرك صنعتي عباس آباد افتتاح شد.

 



شوراي عالي اشتغال تصويب كرد
ايجاد بانك اطلاعاتي متقاضيان كار در خارج از كشور

ايجاد بانك اطلاعاتي متقاضيان كار در خارج از كشور درجلسه شوراي عالي اشتغال با حضور معاون اول رئيس جمهور تصويب شد.
حسن كرباسي دبير كل كانون كاريابي هاي كشور در گفت وگو با ايسنا در اين زمينه اظهار كرد: اولين بار است كه نماينده بخش خصوصي در جلسات شوراي عالي اشتغال براي طرح موضوع اعزام نيروي كار و تبادل نيروي كار به خارج از كشور حضور يافته است.
وي ادامه داد: با توجه به بند 6 دستور 13گانه ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري با پيشنهاد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبحث اعزام نيروي كار به خارج از كشور در دستور كار اين جلسه قرار گرفته بود.
وي ادامه داد: در اين جلسه معاون توسعه اشتغال و سرمايه نيروي انساني به عنوان نماينده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي طرح پيشنهادي اين وزارتخانه را براي رونق بخشيدن به اعزام نيروي كار به خارج از كشور ارائه كرد.
كرباسي با بيان اين كه در ادامه گزارشي از كشورهاي هدف و مصوبات مورد نياز مطرح شد، تصريح كرد: در ادامه اين جلسه مصوب شد كه با توجه به اين كه براي رونق بخشيدن به اين موضوع نيازمند تعامل با وزارت خارجه هستيم در جلسات بعد اين شورا با پيگيري دفتر معاون اول رئيس جمهور و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نماينده وزارت خارجه در جلسات بعدي حضور يافته و گزارشي از اقدامات انجام شده توسط اين وزارتخانه را ارائه كند.
دبير كل كانون كاريابي هاي كشور اظهار كرد: همچنين در اين جلسه مصوب شد كه اعضا و دستگاه هاي مختلف همكاري لازم را با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي داشته باشند و بانك ها نيز مكلف شده اند تا حمايت هاي لازم را در قالب تسهيلات ارائه دهند.
وي ادامه داد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز نسبت به شناسايي و انتصاب وابستگان كار در كشورهاي هدف سرعت بيشتري داشته باشد.
كرباسي از ايجاد بانك اطلاعاتي متقاضيان كار در خارج از كشور خبر داد و تصريح كرد: اين بانك اطلاعاتي توسط بخش خصوصي و با نظارت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي طراحي مي شود.
دبير كل كانون كاريابي هاي كشور در راستاي مشكلات بند و ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه خاطرنشان كرد: درخصوص عدم اجرايي شدن اين بند توسط سازمان تامين اجتماعي گزارشي ارائه شد و در نهايت مقرر شد كه با دعوت از نمايندگان دستگاه هاي مختلف اين موضوع در كميسيون اجتماعي مجلس و توسط رئيس اين كميسيون گزارشي مبني بر عدم اجراي آن ارائه شود.

 



رئيس پژوهشكده بيمه: تقاضاي بيمه در ايران 10برابر كمتر از متوسط جهان است

رئيس پژوهشكده بيمه گفت: در حاليكه سرانه حق بيمه در دنيا 610 دلار است، اين رقم در ايران تنها 60 دلار است و بر همين اساس تقاضاي بيمه در ايران حدود 10برابر كمتر از متوسط جهاني است.
غدير مهدوي ديروز در نشستي خبري با بيان مطلب فوق افزود: از حدود 60 دلار حق بيمه در ايران حدود 37دلار تنها مربوط به بيمه اتومبيل و 4 دلار نيز مربوط به بيمه عمر است.
رئيس پژوهشكده بيمه اظهار داشت: متوسط تقاضاي بيمه عمر در دنيا 90 بار بيشتر از ايران و حدود 270 تا 360 دلار است، ضمن اينكه 59درصد از 610دلار حق بيمه در دنيا مربوط به بيمه عمر است.
وي پائين بودن درجه ريسك پذيري و برنامه ريزي را از دلايل پائين بودن تقاضاي كم بيمه در ايران دانست و افزود: صنعت بيمه داراي 3 كاركرد است.
مهدوي اظهار داشت: ايجاد امنيت و آسايش براي تمام فعاليت هاي زندگي از طريق پوشش ريسك هاي مختلف، افزايش سرمايه گذاري و ايجاد رونق در فعاليت هاي اقتصادي و توزيع عادلانه هزينه هاي ناشي از ريسك از مهمترين كاركردهاي بيمه است.
وي تبليغات محصولات بيمه اي را براي گسترش اين صنعت ضروري دانست و افزود: هر چند بيمه يكي از 3 بال بازارهاي مالي است اما اين صنعت در ايران رونق مناسبي نيافته است.
رئيس پژوهشكده بيمه اظهار داشت: هرچند شبكه بانكي و بازار سرمايه متناسب با اقتصاد كشور پيشرفت كرده اما صنعت بيمه هنوز جايگاه خود را به دست نياورده است.
وي در ادامه با اشاره به نام گذاري 13آذر ماه به عنوان روز صنعت بيمه اظهار داشت: بر همين اساس هجدهمين كنفرانس صنعت بيمه با نام كارآمدي مديريت بيمه چالش ها و راهبردها هشتم آذرماه در پژوهشگاه نيرو برگزار مي شود.
مهدوي گفت: تاكنون 164مقاله فارسي و 11 مقاله خارجي به اين كنفرانس ارسال شده و قرار است 15 مقاله به صورت شفاهي و 34 مقاله نيز به صورت پوستر در اين همايش ارائه شود.

 



ايران 1000 واحد مسكوني در عراق مي سازد

يك شركت ايراني فعال در امر مسكن مهر، ساخت 1000 واحدمسكوني در عراق را آغاز كرده است.
آرش بازيار مدير اين شركت با اشاره به اينكه مردم عراق بيشتر به معماري سنتي علاقه مند هستند و ساخت واحدهاي مذكور به صورت ويلايي خواهد بود، تاكيد كرد: براساس توافقهاي صورت گرفته مقرر شده است كه اين واحدها در يك بازه زماني يكساله ساخته شوند، اما به دليل پاره اي از مشكلات مربوط به اخذ فاينانس و ساير محدوديت هاي موجود پيش بيني مي شود كه ساخت شهرك مذكور در 19 ماه به پايان برسد.
وي با اشاره به اينكه بانك توسعه صادرات همكاري بسيار خوبي در اين زمينه داشته است، تاكيد كرد: بانك مزبور حمايتهاي مطلوبي از شركتهاي فعال در امر صدور خدمات مهندسي داشته است كه از جمله آن مي توان به تهيه ضمانت نامه هاي ارزي اشاره كرد.
بازيار اضافه كرد: در مقابل معاونت نظارت راهبردي رويكرد سختگيرانه و انقباضي با اين نوع شركتها در پيش گرفته است اين در حالي است كه انتظار مي رود با توجه به نتايج مثبت صدور خدمات مهندسي از در همكاري و حمايت با شركتهاي فعال اين زمينه درآيد.
وي گفت: اشتغالزايي، توانمند شدن توان فني و اجرايي شركتهاي ساختماني، ورود ارز به كشور و... از جمله نتايج مثبت حضور شركتهاي ايراني در امر صدور خدمات مهندسي است.
بازيار در ادامه تاكيد كرد: با وجود اينكه طراحي سايت مربوط به پروژه هزار واحدي عراق با تاييديه كارفرما توسط مهندسان ايراني انجام شده است، اما همزمان به دليل عدم دارا بودن رتبه طراحي، با مقاومت معاونت نظارت راهبردي مواجه شده است.
بازيار سپس خواستار عملياتي شدن قوانين مربوط به صدور خدمات مهندسي شد و خاطرنشان كرد: به عنوان مثال قوانين مربوط به تشويقهاي صادراتي عملا اجرايي نمي شود، اين در شرايطي است كه دولت بايد اقدام به عملياتي كردن اين نوع قوانين كند، چرا كه اين نوع شركتها سرمايه و اعتبار خود را به خارج از كشور منتقل كرده اند و براي اينكه دچار مشكل نشوند دولت بايد از آنها حمايت كند.

 



نوسازي 150 هزار واحد مسكوني فرسوده تا پايان امسال

معاون وزير راه و شهرسازي از نوسازي 150 هزار واحد مسكوني فرسوده تا پايان سال جاري خبر داد.
مجيد كيان پور در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اين كه از ابتداي شروع فعاليت دولت نهم تاكنون روند نوسازي بافت هاي فرسوده و توانمندسازي و بهسازي سكونت گاه هاي غيررسمي روند چشمگيري داشته است، افزود: تا سال 84 هيچگونه حمايت مالي و تسهيلات از نوسازي هاي مردمي نشده بود كه اين امر در اواخر سال 84 شروع و تا پايان سال 87 قريب به 25 هزار واحد نوسازي شده از حمايت هاي تسهيلاتي و يارانه هاي دولت بهره مند شده اند.
وي اضافه كرد: در تداوم اين روند رشد قابل توجهي را در سال 87 شاهد بوده ايم، به نحوي كه 30 هزار واحد مسكوني در سال 88 بيش از عملكرد 3 سال قبل از آن مورد حمايت قرار گرفت. اين موضوع در سال 89 به 60 هزار واحد مسكوني رسيد.
كيان پور خاطرنشان كرد: از اواخر سال 84 تا 87 حدود 25 هزار مسكن از حمايت هاي تسهيلاتي و يارانه هاي دولت نوسازي شدند. تنها در سال 88 بالغ بر 30 هزار مسكن و در سال گذشته اين حمايت تسهيلاتي به 60 هزار مسكن رسيد.
وي به حمايت هاي دولت در بازسازي بافت فرسوده اشاره كرد و گفت: حمايت هاي دولت در بازسازي بافت فرسوده شامل اختصاص بسته هاي حمايتي نظير تسهيلات 200 و 250 ميليون ريالي جهت ساخت و نوسازي، تخفيف در عوارض ساختمان و تراكم در محدوده بافت هاي فرسوده و اعطاء كمك وديعه اسكان موقت به مالكان واحدهاي فرسوده در دوران نوسازي است.
به گفته وي، حمايت از شهرداري ها و استانداري ها در جهت زيرساخت ها و افزايش ضريب نفوذ پذيري بافت هاي فرسوده و سكونت گاه هاي غيررسمي در قالب تفاهم نامه هاي چند جانبه و فراهم نمودن بستر توسعه و افزايش سرعت نوسازي از ديگر حمايت هاي دولت در بازسازي بافت هاي فرسوده است.
كيان پور به افزايش سرعت نوسازي اشاره كرد و گفت: شناسايي محدوده هاي بافت فرسوده در بيش از 440 شهر به ميزان 70 هزار هكتار و نوسازي 5011 هكتار محدوده بافت هاي فرسوده از ابتداي دولت چهارم تاكنون، تدوين ضوابط و مقررات و تهيه طرح بهسازي و نوسازي 30 هزار هكتار در محدوده هاي بافت فرسوده و 13 هزار هكتار ديگر در دست تهيه بوده و 12 هزار هكتار بافت فرسوده در حال انتخاب مشاور از ديگر اقدامات براي افزايش سرعت نوسازي است. معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص برنامه سال جاري نوسازي گفت: در خصوص برنامه سال جاري بايد عنوان شود كه 150 هزار واحد در سطح كشور نوسازي خواهد شد.
كيان پور افزود: تكميل تهيه طرح نوسازي 25 هكتار، بهره برداري از 100 هزار واحد مسكوني در محدوده بافت هاي فرسوده كه تاكنون از 40 هزار واحد مسكوني كه به بانك هاي عامل به ويژه بانك سپه به عنوان پيشرو معرفي شده اند 30 هزار واحد مسكوني افتتاح شده و مابقي كه تا پايان سال 90 ساخته خواهد شد از ديگر برنامه هاي مهم شركت عمران بهسازي شهري است.
به گفته وي، انجام پروژه هاي توانمندسازي و بهسازي سكونت گاه هاي غيررسمي در 5 شهر تبريز، زاهدان، بندرعباس، شيراز و كرمانشاه از محل اعتبارات پروژه طرح بهسازي شهري و اصلاحات بخش مسكن در پروژه هاي همكاري مشترك دولت جمهوري اسلامي ايران با بانك جهاني از ديگر برنامه ها خواهد بود.

 



يك مقام مسئول: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات ميوه است

مديرعامل اتحاديه نظارت و هماهنگي تعاوني هاي روستايي و كشاورزي كشور گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت چون مسئول تنظيم بازار است اقدام به واردات محصولات كشاورزي مي كند و اجراي بي چون و چراي دستور وزارت جهاد كشاورزي و ماده 16 قانون بهره وري كشاورزي را براي خودش بهانه كرده است.
رحمت الله بنار در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ در خصوص واردات بي رويه ميوه اظهار داشت: از آنجايي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول تنظيم بازار است اما به جاي تنظيم بازار با توليد داخل آسانترين روش را اختيار كرده و با واردات محصولات كشاورزي درصدد تنظيم بازار است.
مديرعامل اتحاديه نظارت و هماهنگي تعاوني هاي روستايي و كشاورزي كشور افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با بهانه كردن ماده 16 بهره وري كشاورزي سعي در متهم كردن وزارت جهاد كشاورزي و شانه خالي كردن از مسئوليت واردات دارد.
بنار گفت: تمام ادعاهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر انجام دستورات وزارت جهاد كشاورزي در زمينه واردات تنها فرافكني صرف است تا از پيكان انتقادات و اتهامات واردات در امان باشد.
وي افزود: نظارت بر بحث واردات بي رويه محصولات كشاورزي قبل از اينكه كشاورزان را به ورطه نابودي بكشاند بايد پيگيري شود.
بنار افزود: واردات محصولات كشاورزي به ويژه ميوه در فصل برداشت موجب به هم ريختگي قيمت بازار و حتي سلامت مردم شده و آينده توليد كشاورزي را به خطر مي اندازد.
بنار گفت: سوال اين است كه چه نيازي احساس شده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به اين واردات كند در حالي كه بازار مملو از مركبات توليد داخل است و هيچ نيازي نيست اما واردات از تركيه، مصر و كشورهاي ديگر انجام مي شود.
وي تصريح كرد: در صورتي كه نياز به واردات باشد بايد با نيازسنجي و هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي انجام شود در حالي كه اصلا چنين كاري صورت نگرفته است.
مديرعامل اتحاديه نظارت و هماهنگي تعاوني هاي روستايي و كشاورزي كشور گفت: در حالي كه امسال 10 الي 15 درصد توليد مركبات كشور نسبت به سال گذشته افزايش يافته اما دقيقا در آستانه برداشت اين محصولات وارد بازار مي شود.
بنار گفت: به نظر مي رسد در اين ميان سود برخي ها كه از اين واردات منتفع مي شوند موجب سرازير شدن محصولات كشاورزي به بازار مي شود.
وي همچنين در ادامه به تشكيل اتاق كشاورزي تاكيد كرد و گفت: تشكيل اين اتاق موجب استقلال برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي و انسجام در برنامه ريزي ها مي شود.
بنار گفت: شنيده مي شود كميسيون كشاورزي با اضافه كردن واژه كشاورزي به ادامه اتاق بازرگاني موافق است تا مسائل اين وزارتخانه در يك اتاق بررسي شود در حالي كه اين وضعيت باعث به هم ريختگي وظايف كشاورزي با بخش بازرگاني خواهد شد.

 



دوگانه سوز كردن 100 هزار وانت بار تا پايان سال جاري

مدير صنايع خودرويي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از دوگانه سوز كردن 100 هزار وانت بار عمومي تا پايان سال خبر داد.
حسين هاشمي در يك نشست خبري در خصوص دوگانه سوز كردن 100 هزار وانت بار عمومي تا پايان سال اظهار داشت: همانطور كه چندين بار توسط ستاد سوخت اطلاع رساني شده است طي يك سال گذشته به خصوص در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها كل وانت بارهاي كشور در طرح شناسايي و ساماندهي وانت بارها شركت كردند.
وي ادامه داد: از مجموع يك ميليون و 950 هزار وانت بار كه سهميه دريافت كرده اند، يك ميليون و 300 هزار دستگاه خودرو شناسايي شد و اين تعداد خودرو در حال حاضر در حال ساماندهي شدن هستند.
هاشمي افزود: يكي از كارهايي كه ما با همكاري وزارت نفت و شركت هاي پيمانكار ساماندهي كرديم دوگانه سوز كردن يكصد هزار وانت بار وانت بارهاي فعال حوزه درون شهري، برون شهري و حومه اي است.
مدير صنايع خودرويي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در خصوص شرايط ثبت نام در طرح دوگانه سوز كردن وانت بارها خاطرنشان كرد: متقاضياني مي توانند در اين طرح شركت كنند بايد حداكثر سن وانت بارهاي آنها 10 سال باشد و خودروهاي وانت بار فعال درون شهري، برون شهري و حومه اي با مدل 1380 به بالا در اين طرح مي توانند شركت كنند.
وي ادامه داد: از ديگر شرايط ثبت نام در اين طرح فعال بودن در ناوگان حمل و نقل بار و داشتن ثبت نام در طرح شناسايي وانت بارهاي فعال است كه قبلاً چندين بار اين ثبت نام انجام شده است.
هاشمي عنوان كرد: نحوه ثبت نام به 2 روش صورت مي گيرد؛ روش اول اينترنتي است كه از 19 آذر متقاضيان مي توانند به سايت wwwfapcoir مراجعه كرده و فرم ثبت نام را تكميل كنند.
وي افزود: روش دوم مراجعه حضوري است؛ متقاضياني كه امكان شرايط ثبت نام اينترنتي را ندارند مي توانند با مراجعه حضوري به يكي از كارگاه هاي تبديل در سراسر كشور و با در دست داشتن مدارك خود نسبت به دوگانه سوز كردن خودروي خود اقدام كنند.
سخنگوي ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور گفت: در حال حاضر 014 كارگاه مجاز تبديل در كشور با پروانه رسمي وجود دارد و آدرس اين 014 كارگاه در سايت wwwfapcoir وجود دارد.
هاشمي ادامه داد: زمان مراجعه از روز چهارشنبه 9 آذر ماه به مدت دو هفته ادامه دارد و در صورت لزوم اين زمان تمديد خواهد شد همچنين هزينه ثبت نام رايگان است و تجهيزات به صورت بلاعوض واگذار مي شود.
وي در خصوص هزينه نصب تجهيزات دوگانه سوز تصريح كرد: هزينه نصب متناسب با نوع خودرو بين 07 تا 08 هزار تومان است و هيچ هزينه ديگري از متقاضي دريافت نمي شود. همچنين مراجعه كنندگان در صورت اينكه سؤالي براي متقاضيان پيش بيايد مي توانند با شماره تلفن هاي 64622777-22947557-22588979 و سامانه پيامكي 0203000 تماس بگيرند.
سخنگوي ستاد مديريت حمل و نقل سوخت ادامه داد: در حال حاضر 09 درصد تاكسي هاي شهري دوگانه سوز هستند و بالغ بر 072 هزار تاكسي دوگانه سوز شده اند كه بخشي در كارخانه ها تبديل شدند و بخش ديگري بعد از توليد دوگانه سوز شدند.
وي گفت: بيش از 05 درصد خودروهاي آژانس يعني نزديك به 051 هزار دستگاه تبديل به دوگانه سوز شدند كه در مجموع هزار ميليارد تومان از سال 48 تا امروز براي دوگانه سوز شدن يك ميليون خودرو توسط دولت هزينه شده است و هزار و 006 ميليارد تومان جهت راه اندازي جايگاه هاي CNG پرداخت شده است و در مجموع در بخش CNG از سال 48، 2 هزار و 006 ميليارد تومان بودجه توسط دولت پرداخت شده است كه اين موضوع موجب صرفه جويي 81 ميليون ليتر بنزين در روز شده است.
هاشمي گفت: در مجموع بيش از 2 ميليون و 008 هزار خودروي دوگانه سوز در كشور وجود دارد كه قرار است سامانه جامعي با همكاري وزارت نفت براي كل دوگانه سوز كردن خودروها در كشور راه اندازي شود.
وي تصريح كرد: در حال حاضر يك هزار و 008 جايگاه فعال CNG داريم كه تا پايان سال به 2 هزار و 005 جايگاه افزايش پيدا مي كند همچنين 02 تا 03 درصد جايگاه ها به تهران اختصاص دارد.

 



انحلال يك شركت بورس در رقابت با واردات بي رويه

براي نخستين بار طي چند سال اخير شركت بورسي فروموليبدن كرمان به دليل واردات بي رويه اين محصول از چين منحل شد.
شركت فروموليبدن كرمان كه در زمينه فلزات و مشتقات فلزي و فروآلياژها و ايجاد كارخانجات توليد آلياژ فروموليبدن فعاليت مي كرد، با سرمايه 5 ميليارد توماني و كشف قيمت 160 توماني هر سهم از تيرماه 84 وارد بورس اوراق بهادار شد، اما به دليل زيان انباشته قابل توجه، سهامداران اين شركت مجبور به انحلال شدند.
اين شركت كه با بازدهي منفي 24درصدي نتوانست حداقل انتظار حدود 5 هزار سهامدار خود را برآورده كند، طي سال جاري با كاهش روزانه بهاي هر سهم روبرو شد. به طوري كه قيمت هر سهم آن تا قبل توقف نماد معاملاتي در 25 آبان ماه 52 تومان بود.
به اين ترتيب با برگزاري مجمع فوق العاده اي در 29 آبان و حضور دو سهامدار حقوقي عمده شركت فروموليبدن كرمان يعني سرمايه گذاري مس سرچشمه و صندوق بازنشستگي كاركنان مس با 8/17 و 2/25 درصد مالكيت، در اجراي ماده 199 اصلاحيه قانون تجارت، راي به انحلال اين شركت داده شد.
همچنين محمدجواد شيخ معاون مالي شركت ملي مس درحالي به عنوان مدير تسويه انتخاب شد كه در گفت وگو با فارس اعلام كرد حاضر به قبول اين سمت نشده و به جاي وي عباس زارع نظري مدير حسابرسي داخلي شركت ملي مس اين سمت را متقبل شده است.
برپايه اين گزارش: بررسي ها از آخرين وضعيت مالي شركت فروموليبدن كرمان نشان مي دهد اين شركت كه در سال مالي گذشته با زيان انباشته 05/4 ميليارد توماني (به ازاي هر سهم 811 ريال) روبرو شده بود، براي سال مالي جاري 1/2 ميليارد تومان زيان (به ازاي هر سهم 425 ريال) پيش بيني كرده است.
در اين رابطه شيخ به فارس توضيح داد: طبق ماده 141 قانون تجارت اگر زيان انباشته شركتي بيش از نصف سرمايه باشد يا بايد اقدام به افزايش سرمايه كند و يا اعلام انحلال.
وي ادامه داد: موضوع زيان انباشته فروموليبدن كرمان كه در دو مجمع گذشته آن مطرح شده بود، از طريق افزايش سرمايه قابل حل نبود چرا كه اميدي به حل زيان نبود. بنابراين سهامداران اين شركت با برگزاري مجمع فوق العاده اي راي به انحلال آن دادند.
شيخ در برابر اين سؤال كه زيان انباشته اين شركت ناشي از چه عامل يا عواملي بود، توضيح داد: واقعيت اين است كه اين زيان به دليل عدم صرفه و توجيه اقتصادي نداشتن تبديل سولفور به فروموليبدن در تناژهاي پايين است. چون از زماني كه چيني ها اقدام به صادرات اين محصول با تناژهاي بالا كرده اند، فعاليت هاي شركت فروموليبدن كرمان با توجه به كاهش حاشيه سود به صرفه نبود.
وي ادامه داد: بنابراين انحلال اين شركت درحالي اقدامي به نفع آينده سهامداران بود كه چنين خطري براي ديگر شركت هاي بورسي خصوصا شركت هايي كه در صنايع تبديلي فعال اند، به طور بالقوه وجود دارد.
شيخ در واكنش به اين سؤال كه با توجه به انحلال اين شركت كه در بورس كم سابقه و شايد بعد از انقلاب به اين سو بي سابقه بوده، تكليف كمتر از 5 هزار سهامدار فروموليبدن كرمان چه خواهد شد، پاسخ داد: مدير تسويه اين شركت بعد از فروش دارايي هايي مانند زمين و ساختمان و بازپرداخت بدهي ها، از باقي مانده پول اقدام به تسويه با سهامداران خواهد كرد، بنابراين مي توان گفت اين شركت به كما رفته اما مرحوم نشده است.
براساس اين گزارش: با اين اوصاف سازمان بورس و اوراق بهادار درحالي طي چند سال اخير بيش از 107 شركت را به دليل عدم انطباق با شرايط تعيين شده از بورس اخراج كرده كه حداقل براي نخستين بار در چند سال اخير شاهد انحلال شركتي از شركت هاي حاضر در بورس شده و بايد ديد آيا برنامه اي براي حمايت از سهامداران خرد شركت فرومولبيدن مانند امكان فروش سهام توسط سهامداران خرد آن دارد يا خير؟ حمايتي كه با توجه به رأي انحلال سهامداران آن بعيد به نظر مي رسد.

 



تدابير لازم براي تأمين گوشت ايام محرم

روساي اتحاديه هاي گوشت گوسفندي و مرغ تأكيد كردند در ايام محرم هيچ گونه افزايش قيمتي در زمينه گوشت نخواهيم داشت.
علي اصغر ملكي، رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي در گفت وگو با فارس در پاسخ به اينكه با افزايش مصرف گوشت در ايام محرم پيش بيني شما از قيمت چيست؟ گفت: در مورد گوشت گوسفندي هيچگونه مشكلي نخواهد بود اما وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد پيش بيني هاي لازم را بويژه در هفتم و هشتم محرم داشته باشد.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان گوشت گوسفندي گفت: طي اين 2 روز مصرف گوشت هيئت ها بالا مي رود و براي جبران آن بايد پيش بيني شود.
ملكي گفت: طي نامه اي به وزارت صنعت، معدن و تجارت ضرورت پيش بيني براي تأمين گوشت طي اين 2 روز را اعلام كرده ايم.
وي در پاسخ به اينكه اگر وزارت صنعت چنين پيش بيني نداشته باشد چه اتفاقي مي افتد، گفت: احتمال دارد افزايش جزيي قيمت اتفاق بيفتد.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان گوشت گوسفندي گفت: در حال حاضر قيمت يك كيلوگرم گوشت گوسفندي شقه به قيمت 13 هزار و 500 الي 13هزار و 800 تومان عرضه مي شود و به قيمت 15هزار و 500 الي 15هزار و 700 تومان به دست مصرف كننده مي رسد.
همچنين رئيس اتحاديه توليدكنندگان گوشت گوساله هم گفت: در ايام محرم 120 مركز در 22 منطقه تهران گوشت ارزان توزيع مي كنند.
علي خندان رو افزود: دراين مراكز گوشت گوسفندي شقه هر كيلو 12 هزار و 800 تومان عرضه مي شود. وي گفت: قيمت مصوب گوشت گوساله هم امروز تعيين مي شود كه به صورت مخلوط حدود 10 هزار تومان خواهدبود.خندان رو گفت: توزيع گوشت ارزان براي تأمين مصرف مردم و هيئت ها در ايام محرم صورت مي گيرد كه پلاكاردهايي هم براي شناسايي در سردرب مغازه ها نصب شده است.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان گوشت گوساله تصريح كرد: روزانه 15 الي 20 هزار تن گوشت در اين مراكز عرضه مي شود.
ازسوي ديگر رئيس اتحاديه مرغداران استان تهران نيز با اشاره به توليد مازاد در كشور گفت: هيچ گونه افزايش قيمتي در ايام محرم نخواهيم داشت.محمد يوسفي در گفت وگو با فارس در پاسخ به اينكه با توجه به افزايش مصرف مرغ در ايام محرم پيش بيني شما از قيمت چيست؟ گفت: در حال حاضر توليد مازاد مرغ در كشور وجود دارد و هيچ مشكلي از نظر تأمين نيست.
رئيس اتحاديه مرغداران استان تهران گفت: در صورتي كه احساس شود احتمال افزايش قيمت و يا مشكلي در توزيع وجود دارد، مراكز عرضه را اعلام خواهيم كرد.وي افزود: هنوز بخش زيادي از مرغ توليدي كشور ذخيره سازي مي شود و برنامه ريزي براي صادرات هم وجود دارد.
يوسفي گفت: درحال حاضر قيمت هر كيلوگرم مرغ براي مصرف كننده بين 2هزار و 900 تا 3هزارو 200 تومان است.رئيس اتحاديه مرغداران استان تهران تصريح كرد: به دليل قيمت مناسب مرغ در كشور مصرف ماهانه كشور 140 هزارتن است كه توليد ما بيشتر از اين رقم است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14