(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 9 آذر 1390- شماره 20086

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امير سياري: نگاه عميق رهبر انقلاب در راهبردي خواندن نيروي دريايي فراتر از درك امروزي است
مجلس با فوريت طرح كمك به اجراي ماموريت هاي فرهنگي بسيج موافقت كرد
عاشورا ، تجلّي يوم الله
خارج از دستور
دكتر داوودي: ترور و تحريم مانع رشد علمي ايران نمي شود
پرونده نقض حقوق بشر در آمريكا به سازمان ملل ارائه مي شود
جانشين قرارگاه خاتم الانبيا: قرارگاه خاتم 3500 پروژه سازندگي در كشور اجرا كرده است
سرلشكر صفوي: سازماندهي بسيجيان دنيا ، اسلام را فاتح جهان مي كند
سردار پاكپور: هيچ كشوري توان مقابله با ايران را ندارد
سالك: كناره گيري ناطق نوري در جامعه روحانيت بحث نشده است



امير سياري: نگاه عميق رهبر انقلاب در راهبردي خواندن نيروي دريايي فراتر از درك امروزي است

فرمانده نيروي دريايي ارتش نگاه عميق رهبر معظم انقلاب در راهبردي خواندن نيروي دريايي را هوشمندانه و فراتر از درك امروزي دانست.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در مراسمي كه به مناسبت گراميداشت سالروز نيروي دريايي در تالار همايش هاي كوثر سازمان عقيدتي سياسي ارتش برگزار شد، با اشاره به ديدار اخير دريادلان نيروي دريايي ارتش با فرماندهي معظم كل قوا و تاكيدات معظم له بر راهبردي بودن اين نيرو تصريح كرد: چنين تدبيري از سوي مقام معظم رهبري در واقع يك مسير صد الي دويست ساله را براي ما تبيين و روشن كرد، البته شايد در ابتدا هيچكس به معناي عميق اين رهنمود پي نبرد اما قطعا سالها بعد همگان معناي «نيروي دريايي راهبردي» را خواهند فهميد.
سياري همچنين از وقوع يك ناامني ديگرتوسط دزدان دريايي طي روز گذشته خبر داد و گفت: نفتكش 300 هزار تني «دنا» روز دوشنبه ساعت 6 صبح از سوي هشت الي ده قايق دزدان دريايي مورد حمله قرار گرفت.
سياري در بخش ديگري از سخنانش، ضمن تشريح عمليات غرورآفرين مرواريد به لحاظ مقطع زماني و نتايج آن اظهار داشت: اين عمليات در واقع در چهلمين روز از دفاع مقدس آغاز شد و پس از اجرا در سه مرحله و در هفتم آذرماه 1359 به پايان رسيد. در اولين مرحله از عمليات با عنوان «اشكان» يك پاكسازي در بنادر البكر و الاميه عراق صورت گرفت، انهدام سكوهاي نفتي دشمن مرحله دوم و انهدام نيروي دريايي ارتش بعثي مرحله نهايي عمليات مرواريد بود.
وي با بيان اينكه عمليات تاكتيكي با نتايج راهبردي براي نظام جمهوري اسلامي ايران بود از دست آوردهاي آن در ابعاد نظامي، سياسي و اقتصادي ياد كرد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با تاكيد بر اين كه اثرات حماسه عمليات مرواريد تا ابد در تاريخ نبردهاي دريايي براي ايران ثبت شده است، به تغيير استراتژي حاميان رژيم بعثي در ضربه زدن به توان اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و تجارت دريايي كشورمان اشاره كرد و گفت: در طول 8 سال دفاع مقدس نيروي دريايي بيش از ده هزار كشتي نفتي و تجاري را اسكورت كرد.

 



مجلس با فوريت طرح كمك به اجراي ماموريت هاي فرهنگي بسيج موافقت كرد

نمايندگان مجلس با فوريت طرح كمك به اجراي ماموريت هاي فرهنگي بسيج موافقت كردند.
صحن علني ديروز بهارستان به بررسي فوريت طرح هاي مختلف اختصاص داشت و قانون ويژه اي به تصويب نمايندگان نرسيد.
مجلسي ها در همين راستا با 110 راي موافق، يك فوريت طرح كمك به اجراي ماموريت هاي فرهنگي جوانان بسيج را تصويب كردند.
اين طرح كه به امضاي 60 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است، داراي يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه در صورت تصويب نهايي آن دولت در اجراي بند (ج) مواد 41 و 196 قانون برنامه پنجم موظف مي شود اقدامات ذيل را به عمل آورد:
الف- در اجراي ماده 196 قانون برنامه پنجم، هر سال معادل نيم درصد از محل افزايش درآمد حاصل از فروش نفت و ميعانات گازي را قبل از واريز به حساب ذخيره ارزي و معادل ريالي آن را پس از واريز به خزانه در اختيار سازمان بسيج مستضعفين قرار دهد.
ب- هر سال 10 درصد از اعتبار بخش مربوط به جوانان به منظور مقابله با چالش هاي منطقه اي و فرامنطقه اي (فرهنگي، اجتماعي، علمي، مقابله با تهديدات نرم و...) براي بسط و گسترش بسيج در اختيار سازمان بسيج مستضعفين قرار گيرد.
پ- دولت موظف است 10 درصد اعتبارات و كمك هايي كه هر سال در قالب امداد و نجات به سازمان هاي امدادي از جمله هلال احمر تخفيف مي دهد به منظور ايجاد زيرساخت ها و اتخاذ ساز و كارهاي لازم در برنامه هاي دفاعي و بحران (امداد و نجات) را در اختيار سازمان بسيج مستضعفين قرار دهد.
الزام دستگاه ها به استخدام خانواده هاي ايثارگران
نمايندگان ملت به علاوه در جلسه علني سه شنبه با 132 راي موافق، 10 راي مخالف و 20 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر در صحن علني، با يك فوريت طرح اصلاح بند (و) ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 1389 موافقت كردند.
البته وكلاي ملت با 119 راي موافق، 18 راي مخالف و 25 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر، به دو فوريت طرح مذكور راي نداده بودند.
اين طرح كه به امضاي 53 نفر از وكلاي ملت رسيده است، داراي يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه در صورت تصويب نهايي آن همه دستگاه ها مكلف مي شوند در چارچوب سهميه استخدامي و جايگزيني نيروهاي خروجي خود حداقل 25 درصد نيازهاي استخدامي خود را از ميان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان شهدا و فرزندان جانباز 25 درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان بالاي 3 سال اسارت همسران شهدا و جانبازان معرفي شده از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران تامين و نسبت به استخدام آنان از محل مجوزهاي مربوط و پست هاي بدون متصدي اقدام كنند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح همچنين دستگاهها مكلف مي شوند 5 درصد سهميه استخدامي نيز به رزمندگان با سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و فرزندان جانبازان زير 25درصد و فرزندان آزادگان زير 3 سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص دهند و در مواردي كه نياز به تخصص دارد رعايت شرايط علمي الزامي است.
با تصويب نهايي طرح مذكور، بنياد شهيد و امور ايثارگران موظف مي شود فرزندان شاهد و جانباز و آزاده را با اولويت فرزندان شاهد و سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازي و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت قيد شده در متن ماده 44 برنامه پنجم معرفي كند.
در تبصره دوم اين ماده واحده آمده است: فرزندان شاهد و جانباز و آزاده از شرط جنسيت براي استفاده از سهميه استخدامي معاف و دستگاههاي مشمول اين قانون موظفند بدون الزام به رعايت شرط سني، تحصيلي، معدل و آزمون و با احراز شرايط گزينش عمومي با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران و از ابتدا آنان را به صورت رسمي قطعي استخدام كنند.
تبصره سوم ماده واحده اين طرح عنوان مي كند: همه مسئولين دستگاهها پس از تعيين تكليف سهميه مذكور در اين قانون مي توانند اقدام به جذب نيروي انساني مورد نياز به دستگاه خود كنند و با متخلفين از اجراي اين قانون مطابق قوانين مقررات مربوط رفتار خواهند كرد.
نمايندگان همچنين با 108راي، با يك فوريت طرح الحاق يك تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامي سپاه موافقت كردند.
اين طرح نيز داراي يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه به امضاي 40 نفر از وكلاي ملت رسيده است.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، يك تبصره به شرح ذيل به ماده 190 قانون مقررات استخدامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مصوب 21/7/1370 الحاق مي شود.
تبصره- جانبازان بسيجي و سرباز جانباز سپاهي از مزاياي جانبازي مندرج در ماده 153 قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران مصوب 7 مهر 66 بهره مند مي شوند.
آيين نامه اجرايي اين ماده توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با همكاري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تهيه و به تصويب هيئت وزيران مي رسد.
اعتبار مورد نياز اجرايي اين ماده توسط دولت در بودجه سنواتي پيش بيني مي شود.
مخالفت با فوريت افزايش فرصت بخشودگي ديركرد جريمه ها
در جلسه علني ديروز همچنين با فوريت دو طرح نيز مخالفت شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 95 راي موافق، 20 راي مخالف و 14راي ممتنع از 199 نماينده حاضر در صحن علني، با يك فوريت طرح اصلاح بند 65 ماده واحده قانون بودجه 1390 كل كشور مخالفت كردند.
طرح اصلاح بند 65 ماده واحده قانون بودجه90 داراي يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه به امضاي 15 نفر از وكلاي ملت رسيده است.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، بند 65 ماده واحده قانون بودجه 90 اصلاح و مقرر مي شود كه در صورت پرداخت و تسويه حساب قبوض جريمه هاي راهنمايي و رانندگي توسط مالكان خودرو تا تاريخ 28 اسفند 1390، جريمه ديركرد ناشي از عدم پرداخت آن تا پايان سال 1389 بخشيده مي شود و 50 درصد از درآمد حاصل پس از واريز خزانه تا سقف 2500 ميليارد ريال بابت ارتقاي توان ناجا در كنترل فضاي مجازي، توسعه ساماندهي مراقبتي و كنترل هوشمند و جبران عقب ماندگي ناجا و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با رعايت قوانين و مقررات اختصاص مي يابد.
مجلسي ها همچنين با 80 راي موافق، 35 راي مخالف و 28 راي ممتنع از 195نماينده حاضر در صحن علني، با يك فوريت طرح حق اقامه دعوي حقوقي كيفري و اداري براي حفظ بيت المال و حقوق مردم توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مخالفت كردند.
اين طرح نيز كه به امضاي 37 نفر از وكلاي ملت رسيده است، شامل يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه در صورت تصويب نهايي آن نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حق دارند در صورت مشاهده انحراف از قانون و تخلف و نيز ضرر و زيان به بيت المال ناشي از فعل يا ترك كليه كاركنان قواي سه گانه موضوع ماده 160 قانون برنامه چهارم و ماده 5 قانون فوريت خدمات كشوري در مراجع قضايي شكايت حقوقي، كيفري و اداري اقامه كنند.
با تصويب نهايي اين طرح، رسيدگي به اين شكايات طبق ضوابط آيين دادرسي مدني و كيفري و تخلفات اداري بدون هزينه دادرسي در مراجع قضايي خارج از نوبت انجام مي شود.

 



عاشورا ، تجلّي يوم الله

ذات أقدس له هر از چند گاهي تجلّي خاص دارد كه از آن ظهور مخصوص، به عنوان (يوم الله) ياد مي شود. روزي كه يك انسان كامل به مقام نبوّت بار مي يابد، به رسالت مي رسد، به امامت نائل مي شود، به خلافت دسترسي پيدا مي كند، تجلّي خاصّ خداست، يوم الله است.
روزي كه يك انسان كامل براي حفظ دين قيام مي كند، نهضتي را آغاز مي كند، از بذل نفس و نفيس دريغي ندارد، به استقبال شهادت مي رود و همه چيز را ف داي دين مي كند تا با دين، انسانها را تأمين كند؛ اين هم تجلّي ذات أقدس له است كه از چنين روزي و روزگاري به عنوان يوم الله ياد مي شود. توجّه به ظهور خاصّ و ايّام مخصوص در قرآن كريم كاملاً مطرح است.
ضرورت تذكر ايام الله و ياد آوري انسان هاي خدا محور
ذات أقدس له به رسول گرامي (ص) مكرر دستور مي دهد كه جريان نوح را، جريان ابراهيم را، جريان عيسي و موسي را، يونس و يوسف را، ساير انبياء (عليهم السّلام) را يادآوري كن. اينها نام آوراني اند كه ياد اينها، ياد يوم تجلّي و ظهور خداست: واذكر ف ي الك تاب ا براهيم(1)و مانند آن. در كنار مردان الهي، زنان الهي هم هستند كه در قرآن كريم از مريم (س) به عنوان: واذكر ف ي الك تاب مريم(2) ياد شده است.
جريان كربلاي سالار شهيدان حسين بن عليّ بن أبيطالب (ع) از اين قبيل است. يعني نهضت آن حضرت ظهور فيض خاصّ خداست و تذكر آن جريان شهادت، تذكر يوم الله است. نام آوري چون زينب (س) همچو مريم(س) نام او كه مطرح بشود، تذكريوم الله است. زنده نگه داشتن عاشورا به منزله: واذكر ف ي قلب ك يوم عاشور الحسين (ع) و زينب (س) و مانند آن است.
اگر در قرآن تدويني، خدا فرمود: واذكر ف ي الك تاب براهيم، واذكر ف ي الك تاب موسي(3)، در كتاب تكويني نفس ما هم اينچنين به ما دستور دادند: واذكر ف ي قلب ك حسيناً، واذكر ف ي قلب ك ز ينباً. اين نام آوران زمينه ظهور فيض خدا را در جامعه زنده نگه مي دارند و مطرح مي كنند.
سالار شهيدان (ع) و اهل بيت او، وارثان انبياء و اولياء الهي
بايد ديد حسين بن علي (ع) و زينب كبري (س) چه كردند كه يادآوري اين نام ها به منزله يادآوري انبياء و اولياي الهي است. اينها در قلمرو رسالت، در قلمرو نبوّت ( چون نبوّت و رسالت به خاتميّت خود بار يافت ) اينها نگهبانان وحي اند به نام امام و به نام نائبان امام. راه انبياي سلف را حسين بن علي (ع) طي كرد و احياء كرد. خود أبي عبد الله (ع) فرمود:اولا ترون أنّ الحقّ لا يعمل ب ه و أنّ الباط ل لا يتناهي عنه (4) ؟ مگر نمي بينيد حقّ عمل نمي شود و از باطل پرهيز نمي شود؟
تازگي مستمر نهضت حسيني براي ملت هاي آزاديبخش
الآن شما جريان فلسطين و افغانستان را مي بينيد، بسياري از جريان ها را در طول تاريخ گذشته مي بينيد، يا خداي ناكرده ممكن است سرنوشت تلخ فلسطين براي منطقه ديگر تكرار بشود و نسل آينده آن را ببيند. در تمام اين عصرها مي بينيد سخن جهاني حسين بن علي (ع) زنده است كه فرمود: حقّ عمل نمي شود و از باطل پرهيز نمي شود. در چنين فضائي، گفتمان اثر ندارد، دعوت به سوي خدا با حكمت و موعظه حسنه سودمند نيست، جدال و مناظره احسن سودمند نيست؛ گفتگو و گفتمان و مباحثه و كتابت وكتيبه بي اثر است، چاره اي جز قيام نيست، قيامي كه هرگونه ايثاري را به همراه داشته باشد.
در جريان كربلا در حقيقت قيام حقّ عليه باطل است و هزينه دادن است و شهادت را به عنوان هزينه احياي حقّ پذيرفتن است. اسارت آميخته با ذلّت را پذيرفتن است، زير بار ستم نرفتن است و مانند آن.
بنابراين زنده نگه داشتن عاشورا يعني احياي همين كلمه حسين بن عليّ(ع) كه فرمود: وليرغب المؤم ن ف ي ل قاء الله حقّاً أو مح قّاً (5).آن كس كه وطن او لقاء الله است، او قيام كند تا حقّ را احياء و باطل را ا محاء كند. فرمود: شرطش آن است كه انسان، شيداي لقاء الله باشد. كسي كه به طبيعت مي انديشد، هرگز مرغ باغ ملكوت فطرت نيست. او توانمند نيست كه عليه ستم به مبارزه برخيزد.
در مكّه فرمود: من كان باذ لاً ف ينا مهجهً و موّط ناً علي ل قاء الله نفسه فاليرحل معنا (6). آن كس كه وطن او لقاء الله است و جان خود را توطين كرده و به لقاي الهي بار يابد، او توان مبارزه دارد و مي تواند به همراه ما بيايد و در كربلاي ما شركت كند.
استمرار ظلم ستيزي سالار شهيدان (ع) در تمامي عصرها
حضرت صريحاًدر مدينه اعلام كرد، در بين راه اعلام كرد، فرمود: علي السلام السّلام ذا بل يت الامّه ب راع م ثل يزيد(7). (اسلام) يعني تسليم شدن در برابر حقّ؛ يعني توحيد و عدل و نبوّت، يعني قرآن و عترت، يعني عدل و آزادي و استقلال كه عليه هرگونه استعمار، استبداد، استثمار و استحمار و استعمار مبارزه كرده. اگر انسان چنين مكتب رهائي بخش را در كام خطر ببيند، چاره اي جز مبارزه ندارد.
فرمود: تنها يزيد مطرح نيست. نفرمود: علي السلام السّلام ذا بل يت الامّه ب راع هو يزيد. فرمود: ذا بل يت الامّه ب راع م ثل يزيد. در هر عصري كه يك حاكمي چون يزيد باشد، نهضت لازم است. يعني در هر عصري نائباني چون نائبان حسين بن علي قيام كنند، مثل اينكه امام راحل (رض) قيام كرد، شهداي اسلام در طول تاريخ قيام كردند.
نتيجه اي كه از اين عرض كوتاه مي گيريم اين است كه يادآوري عاشورا به منزله يادآوري نام آوري است كه براي نهضت قيام كرده است. همانطوري كه در قرآن كريم ما را به يادآوري انبياء دعوت كرده اند، در عصر غيبت هم ذات مقدّس پيغمبر (ص) ما را به يادآوري مردان الهي كه عليه ستم به مبارزه برخاستند، دعوت كردند.
جريان زينب كبري به دنباله جريان مريم عذرا (س) است كه اينها زنان ملكوتي اند. براي حفظ عفاف و حجاب و عصمت و طهارت تلاش و كوشش كردند. مردان الهي يك وظيفه برتري دارند. همانطوري كه عليّ بن أبيطالب در اطعام يتيم و مسكين و اسير سهميه خردسالان خود را هم داد، حسين بن علي (س) هم در نهضت عاشورا سهميه خردسالان خود را به قرآن و عترت تقديم كرده است. فرزندان خردسال خود را هم در اين نهضت سهيم كرده است.
مردان الهي و انسانهاي كامل، خليفه خدايند. خليفه خدا، كار « مستخلف عنه » را مي كند. ما اگر خواستيم ببينيم خدا راضي است يا نه، كار مستخلف عنه را از سنّت و سيرت خليفه او كشف مي كنيم. از كار حسين بن علي (ع) مي فهميم خدا كه مستخلف عنه اوست، به اين كار راضي بوده است.
ضرورت اهتمام به معارف عميق و عقلاني نهضت حسيني
و پرهيز از خرافات
سفارشي كه ما به مردم بزرگوار داريم اين است كه اين نهضت عميق و عقلاني و عاشقانه و عارفانه و عاقلانه را به رسوم و رسوبات غير قابل برهان مخلوط نكنند. حرفي نزنند، كاري نكنند كه خود حسين بن علي (ع) نپذيرد. أبي عبد الله در وداع با فرزندانش در روز عاشورا فرمود: لا تشكوا و لا تقولوا ب ألس نت كم م مّا ينقص قدركم (8)، مبادا سخني بگوئيد كه شما را كوچك كند، كاري كه شما را كوچك مي كند، هدف مرا تنزّل مي دهد، مرام مرا نابود مي كند؛ آن كارها را نكنيد.
در دسته روي، سينه زني، زنجير زني، مداحي، روضه خواني و نوحه سرائي؛ حرفي، گفتاري، رفتاري، نوشتاري، كاري كه از جلال و شكوه اين نهضت مقدّس مي كاهد؛ هرگز عزيزان ما، چه روضه خوانان، چه مدّاحان، چه نوحه سرايان، چه زنجير زنان، چه سينه كوبان، هر كسي در هر شرائطي هست، كاري كه از عظمت نهضت حسين بن علي (ع) مي كاهد، نكنيد و نكنيم.
پيام گفتاري حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم، قم؛ مؤسسه تحقيقاتي اسراء ـ 1381
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مريم/ 41 (2) مريم/ 16 (3) مريم/ 51
(4) بحار الأنوار/ 75/ 116 و 117/ باب 20/ مواع ظ حسين بن امير المؤمنين (ع)
(5) تحف العقول/ 245 (6) اللّهوف/ 61 (7) بحار الأنوار/ 44/ 326
(8) ناسخ التواريخ/ 2/ 380؛موسوعه كلمات المام الحسين (ع)/ ف ي يوم عاشورا/ 491
خوان حكمت در دهه اول محرم روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



خارج از دستور

تقاضاي تحقيق و تفحص جديد
در مجلس تصويب نمي شود
عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: در 6 ماه باقي مانده تا انتخابات مجلس، تقاضاي تحقيق و تفحص جديد تصويب نمي شود.
محمد دهقان در خصوص ارائه 5 تقاضاي جديد تحقيق و تفحص به صحن علني مجلس گفت: تقاضاهاي جديد نمايندگان براي تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس به تصويب نمي رسد زيرا تا انتخابات مجلس نهم، 6 ماه بيشتر فرصت نداريم و تعداد زيادي از گزارش هاي نهايي تحقيق و تفحص ها در نوبت قرائت در صحن علني مجلس قرار دارند.
وي تصريح كرد: تعداد زيادي گزارش تحقيق و تفحص در نوبت قرائت در صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرار دارند بنابراين بايد با تصويب تحقيق و تفحص هاي جديد با احتياط برخورد كرد زيرا مجلس هشتم دو مبحث مهم انتخابات و بودجه سال 91 را در پيش دارد كه براي بررسي آنها به زمان زيادي نياز داريم.
دهقان افزود: دوران بعد از انتخابات نيز چون معمولا تعدادي از نمايندگان راي نمي آورند مجلس از ثبات كافي برخوردار نيست و امكان پيگيري تحقيق و تفحص ها وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: تلاش مي كنيم گزارش همه تحقيق و تفحص هاي مجلس قبل از انتخابات در صحن علني مجلس قرائت شود.
نماينده مردم چناران و طرقبه در عين حال به مهر گفت: در صورتي كه ماهيت تقاضاهاي جديد به گونه اي باشد كه تا پايان سال بتوان گزارش تحقيق و تفحص از آنها را تعيين تكليف كرد مجلس مي تواند درباره آنها تصميم گيري كند.

 



دكتر داوودي: ترور و تحريم مانع رشد علمي ايران نمي شود

رئيس مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري تاكيد كرد كه ترور دانشمندان ايراني و تحريم ها عليه ايران مانع رشد علمي كشور نمي شود و ما همچنان به پيشرفت و رشد ادامه مي دهيم.
«پرويز داوودي» روز سه شنبه در حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي هسته اي ايران در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: دشمنان فكر مي كنند كه با تحريم ها و ترور استادان علمي ايران مي توانند به لحاظ علمي و اقتصادي كشور را با مشكل مواجه كنند، ولي با شهيد شدن يك استاد ده ها نفر ديگر جاي او را مي گيرند و رشد علمي و فناوري كشور به شكل تصاعدي به حركت خود ادامه مي دهد. وي افزود: تحريم هاي دشمنان ممكن است به لحاظ اقتصادي وقفه كوتاهي در كشور ايجاد كند، ولي به دنبال آن حركت جوششي در ميان محققان ايراني به وجود مي آيد بنابراين دشمنان ايران نمي توانند حتي با تحريم جلوي رشد علمي محققان ايراني را بگيرند.
داوودي خاطرنشان كرد: دشمنان ايران به مثابه گرگ هاي درنده اي هستند كه سرمايه هاي وجودي خود را از دست داده اند و در حال حاضر آنها تبديل به حيواني شده اند كه فقط به فكر منافع مادي خود هستند و سياست هاي خود را براساس آن تنظيم مي كنند.

 



از سوي مجلس شوراي اسلامي
پرونده نقض حقوق بشر در آمريكا به سازمان ملل ارائه مي شود

كميته حقوق بشر مجلس گزارشي را از وضعيت حقوق بشر در آمريكا به سازمان ملل ارائه خواهد كرد.
زهره الهيان رئيس كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر سه شنبه با حضور در يك نشست خبري به تشريح جزئيات سفر خود و هيئت حقوق بشري قوه قضائيه به نيويورك و حضور در سازمان ملل متحد پرداخت.
وي در ابتداي سخنان خود گفت: سفري هفته گذشته به آمريكا داشتيم كه اين سفر به منظور شركت در كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل متحد انجام شد كه محوريت هيئت ايراني را دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه برعهده داشت.
الهيان ادامه داد: البته در جريان اين سفر جلسات متعددي نيز با سفراي كشورهاي اسلامي و كشورهاي جنبش عدم تعهد داشتيم به نحوي كه در جلسه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، اعضاي اين جنبش مخالفت خود را با قطعنامه ضدايراني سازمان ملل اعلام كردند.
وي با بيان اينكه سوريه، چين، كوبا و روسيه مهمترين كشورهايي بودند كه در قالب جنبش عدم تعهد با قطعنامه ضدايراني سازمان ملل مخالفت كردند، تاكيد كرد: در جلسه كشورهاي عضو عدم تعهد كه رياست آن را مصر برعهده داشت، رئيس جلسه اعلام كرد كه موضع جنبش عدم تعهد مخالفت با قطعنامه حقوق بشري و ضد ايراني سازمان ملل است.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس اضافه كرد: نمايندگان برخي كشورها در جريان مذاكرات با ما اعلام مي كردند كه كشورشان از سوي آمريكا و غرب براي امضاي قطعنامه هاي ضد ايراني تحت فشار قرار دارد؛ البته ذكر اين نكته هم قابل توجه است كه برخي كشورها به خاطر ندادن راي مثبت به قطعنامه هاي ضدايراني، در جلسات راي گيري شركت نمي كردند.
الهيان خاطرنشان كرد: در قطعنامه حقوق بشري سازمان ملل 85 كشور راي موافق، 32 كشور راي مخالف و 59 كشور هم راي ممتنع دادند؛ صدور سه قطعنامه ضد ايراني در كمتر از يك هفته نشان از توطئه غرب و عمق هراس آنها از روند پيشروي انقلاب اسلامي در سطح جهان بود، چرا كه آنها قصد داشتند كه نفوذ جمهوري اسلامي در عمق كشورهاي منطقه را از طريق صدور قطعنامه پوشالي كاهش دهند اما موفق نشدند.
وي افزود: كارشناسان آمريكايي در زماني كه ما در نيويورك حضور داشتيم اعلام مي كردند كه آمريكا به واسطه قطعنامه هاي ساختگي تلاش دارد كه شيپور جنگ عليه كشورمان را بدمد، موضوع مخالفت هاي داخلي در آمريكا با قطعنامه هاي ضد ايراني به نحوي پيش رفت كه حتي يكي از سازمان هاي مردم نهاد آمريكا كه بسيار شناخته شده است در اين باره با صدور بيانيه اي مهم، اقدامات ضد ايراني كاخ سفيد را محكوم كرد.
الهيان اضافه كرد: پمپاژ يك باره تهديد عليه ايران فقط با تهديد پاسخ داده خواهد شد و بنا بر فرمايش اخير رهبر معظم انقلاب، جمهوري اسلامي ايران تهديد را با تهديد پاسخ مي دهد لذا طرح كاهش روابط با رژيم سلطنتي انگليس نيز در راستاي همين استراتژي دفاعي بود و ما تهديد آمريكا و انگليس عليه كشورمان را با تهديد پاسخ داديم.
«در جريان اين سفر متوجه شديم كه نمايندگان آمريكا و سازمان ملل ترس شديدي نسبت به واكنش كشورمان در قبال تهديدات رژيم صهيونيستي دارند؛ آنها مي ترسيدند كه ايران در پاسخ به تهديدات اسرائيل، واكنشي در خليج فارس داشته باشند به نحوي كه حتي مي گفتند كه تهديدات اخير اسرائيل به ما ربطي ندارد و ايران نبايد به منافع ما در خاورميانه لطمه بزند اما آنها بايد بدانند كه رژيم صهيونيستي سگ نگهبانشان در منطقه است و اين طور نيست كه اگر روزي اسرائيل ايران را تهديد كرد، منافع آمريكا در منطقه امنيت داشته باشد.»
رئيس كميته حقوق بشر مجلس همچنين خاطرنشان كرد: در جريان اين سفر جلسه اي هم با دبيركل سازمان ملل داشتيم كه در آن رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه اعتراض كشورمان نسبت به صدور قطعنامه هاي ضدايراني را به وي اعلام و به بان كي مون گفت كه شما نبايد پاي هر قطعنامه اي را امضا كنيد. البته در همان جلسه از دبيركل سازمان ملل دعوت كرديم كه به ايران بيايد و وي در پاسخ گفت كه پس از سفر خانم پيلاي رئيس كميسارياي عالي سازمان ملل به تهران كه قرار است سال آينده انجام شود، آمادگي دارد كه وي هم به تهران بيايد.
الهيان با بيان اينكه ما بنا داريم كه در پاسخ هاي تهديدآميز خود به تهديدات غرب از ظرفيت مجلس هم استفاده كنيم، تاكيد كرد: قرار است كه اين كميته حقوق بشر مجلس گزارشي از وضعيت حقوق بشر درآمريكا تهيه و آن را به سازمان ملل و شوراي حقوق بشر ارائه كند.
«آمريكا در حال حاضر 55 ميليارد دلار صرف توليد و نگهداري سلاح هاي هسته اي خود مي كند رقمي كه ده برابر بودجه رسمي سازمان ملل متحد است.»
وي اشاره اي هم به موضوع بمباران شيميايي برخي مناطق كشورمان در دوران جنگ تحميلي داشت و در اين زمينه گفت كه مجلس از وزارت خارجه و دستگاه قضايي مي خواهد كه پرونده حملات شيميايي به كشورمان را به منظور دريافت غرامت دنبال كند.
وي در ادامه اظهار داشت: در عين حال قرار بود كه كميته حقوق بشر مجلس سفري هم به برزيل داشته باشد چرا كه ما قبلا در نامه اي با رئيس جمهور جديد برزيل گفت وگو كرديم؛ پس از انتخاب خانم روسف در برزيل، منافقين و ضدانقلاب تلاش داشتند كه با اتهام زني به ايران روابط كشورمان با برزيل را به هم بزنند لذا پيرو اين اقدامات، كميته حقوق بشر در نامه اي به رئيس جمهور جديد برزيل موضوعات حقوق بشري را صراحتا بيان كرده و از رئيس جمهور برزيل پاسخ گرفت كه ما آماده گفت وگو هستيم لذا در همين راستا و اظهار تمايل رئيس جمهور برزيل وزارت امورخارجه تلاش كرد كه سفري به برزيل داشته باشيم اما همانطور كه پيش بيني مي شد لابي صهيونيستي در مجلس و دولت برزيل فعال است و مانع از انجام اين سفر شد.
الهيان با اشاره به بخش هاي ديگر از گزارش سفرش به نيويورك گفت: با شوراي كارنگي و موسسات مطالعاتي نيز جلساتي داشتيم، مسئله سوريه، موضوع هسته اي ايران و اعدام هايي كه در ايران انجام مي شود براي اعضاي اين موسسات مهم بود. موضع ايران در خصوص اعدام ها اين بود كه بيش از 70 درصد اعدام ها در ايران در جهت مبارزه با قاچاق يا ترانزيت موادمخدر انجام مي شود، ولي مجامع غربي به جاي همكاري با ايران در اين زمينه، كارشكني كرده و ايران را محكوم مي كنند.
الهيان با بيان اين كه در موضوع زنان، اطلاعات عجيب و غريبي به كشورهاي غربي داده شده است، گفت: سازمان هاي مردم نهاد تصورشان از ايران اين بود كه زنان هيچ گونه فرصت شغلي و تحصيلي ندارند، حتي از حضور زنان در مجلس ايران نيز ابراز تعجب مي كردند. اين نشان مي دهد كه سياه نمايي هاي رسانه هاي آمريكايي نوعي نگاه طالبانيستي از ايران منتشر كرده اند هم چنين سازمان هاي مردم نهاد براي سفر به ايران ابراز تمايل مي كردند.

 



جانشين قرارگاه خاتم الانبيا: قرارگاه خاتم 3500 پروژه سازندگي در كشور اجرا كرده است

جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا گفت: اين قرارگاه تاكنون بيش از 3 هزار و 500 پروژه كوچك و زودبازده را در كشور به بهره برداري رسانده است.
عدل هاشمي ديروز در گفت وگو با فارس در ياسوج اظهار داشت: قرارگاه سازندگي خاتم تاكنون در كشور بيش از 3 هزار و 500 پروژه را به بهره برداري رسانده و حدود 4 هزار پروژه ديگر را نيز در دست اجرا دارد.
جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا افزود: اين پروژه ها بيشتر در زمينه ساخت مساجد، حسينيه، غسالخانه، حوزه علميه و خانه بهداشت هاي روستايي بوده كه در نقاط محروم كشور ساخته شده و يا در دست اجرا هستند.
وي ورود قرارگاه خاتم به رفع برخي محروميت ها را در نقاط مختلف كشور برگرفته از تفكر بسيجي دانست و بيان كرد: مسائل و مشكلات درماني و بهداشتي يكي از مهم ترين نيازهاي مردم به ويژه در روستاها است كه اين قرارگاه در زمينه ساخت خانه هاي بهداشت فعاليت هاي خوبي داشته است.
هاشمي با بيان اينكه نبايد در ابعاد و اهداف مختلف انقلاب در مرحله شعار بمانيم، گفت: شعار خوب وقتي تبديل به عمل خوب شود ارزش و اجر دنيوي و اخروي دارد.
جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا با انتقاد از افرادي كه به دنبال جوسازي و طرح سئوالات دشمن شادكن هستند، عنوان كرد: برخي مرتب بر اين طبل مي كوبند كه اين پول ها از كجا مي آيد كه اين پروژه ها در نقاط محروم كشور ساخته مي شود كه برخي سياسيون و نخبگان نيز در زمره اين افراد هستند. هاشمي در پاسخ به اين افراد تاكيد كرد: به دستور رهبر معظم انقلاب، 5.2 درصد سود همه پروژه هايي كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در كشور اجرا مي كند به عمران و آباداني در مناطق مختلف كشور اختصاص دارد.
هاشمي تصريح كرد: ريالي از بودجه هاي دولت در اين همه پروژه به بهره برداري رسيده هزينه نشده است.

 



سرلشكر صفوي: سازماندهي بسيجيان دنيا ، اسلام را فاتح جهان مي كند

دستيار و مشاور عالي فرماندهي كل قوا تاكيد كرد بايد باور داشت كه مي توان با تعميم الگوي بسيج و سازماندهي بسيجيان جهان اسلام، به قدرت بسيج جهان اسلام دست يافت و اسلام را فاتح جهان كرد.
سرلشكر سيديحيي رحيم صفوي در مراسمي كه با عنوان بصيرت عاشورايي، به همت مركز مقاومت بسيج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، گفت: تفكر بسيجي مختص به زمان و مكان خاص نيست و بسيج برگرفته از فرهنگ ناب اسلام محمدي است.
وي افزود: امروز در نقاط مختلف جهان شاهد بسط و گسترش اين تفكر هستيم. بيداري اسلامي تنها يك حرف نيست. بلكه امروز نهضتها و قيامهاي مردم براي بدست گرفتن سرنوشت سياسي خود، از الگوي بسيج مردمي ايران بهره مي گيرند. امروز حضور تفكر و انديشه بسيجي برگرفته از آرمان هاي انقلاب اسلامي مي تواند به عنوان يك الگو كارآمد در ساير كشورهاي آزادي خواه كه بدنبال استقلال سياسي خود هستند، نقش اساسي داشته باشد.
صفوي در ادامه تصريح كرد: بايد باور داشت كه مي توان با تعميم الگوي بسيج و سازماندهي بسيجيان جهان اسلام، به قدرت بسيج جهان اسلام دست يافت و اسلام را فاتح جهان كرد. بسيج با عظيم ترين تشكل مردمي، بزرگترين پشتوانه و از اركان قدرت ملي جمهوري اسلامي ايران است و فرهنگ بسيج يك نياز هميشگي است و بايد در متن زندگي جريان داشته باشد.
وي ادامه داد: بايد بكوشيم تا فرهنگ و تفكر بسيجي را در متن جامعه نهادينه كنيم. امروز دشمنان با هدف قرار دادن فرهنگ بسيج، بدنبال سست كردن اركان نظام اسلامي ايران و تغيير در ساختارهاي قدرت جمهوري اسلامي ايران مي باشند.
مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قيام هاي مردمي و نهضت بيداري اسلامي كشورهاي منطقه، گفت: شرايط بگونه اي است كه ملت هاي كشورهاي اسلامي اسير حاكماني ظالم، فاسد و سرسپرده مي باشند و امروز بهترين راه رهايي ملت هاي منطقه آزاديخواه، تمسك به قيام و فرهنگ عاشورا است و تبيين فرهنگ عاشورا مي تواند نقش موثري در بيداري ملت هاي اسلامي ايفا كند.

 



سردار پاكپور: هيچ كشوري توان مقابله با ايران را ندارد

فرمانده نيروي زميني سپاه جنجال رسانه اي دشمن درباره حمله به ايران را فرافكني و براي انحراف اذهان عمومي دانست.
به گزارش روابط عمومي نيروي زميني سپاه، «سردار محمد پاكپور» در اولين همايش توانمندي و خدمات طايفه گرگيج در ورزشگاه امام علي(ع) زاهدان، اظهار داشت: دشمنان به خوبي مي دانند كه انقلاب اسلامي برگرفته از متن مردم است و هيچ نيرويي توان مقابله با آن را ندارد و به همين دليل به دنبال آن هستند تا با ايجاد ناامني ضمن ايجاد نارضايتي، مانع پيشر فت و آباداني كشور شوند.
فرمانده نيروي زميني سپاه با گراميداشت هفته بسيج، افزود: دشمن بايد بداند تا زماني كه ملت ايران با تفكر بسيجي در كنار نيروهاي نظامي و انتظامي و امنيتي قرار دارند، اين كشور از هر تهديدي مصون است.
سردار پاكپور درباره وضعيت امنيت در جنوب شرق كشور گفت: اكنون كه مردم در ايجاد امنيت پايدار به خصوص در مناطق مرزي نقش اساسي دارند، شاهد امنيتي قابل قبول در اين مناطق هستيم. وي افزود؛ طي دو سال گذشته كه امنيت جنوب شرق كشور به قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه واگذار شده است، مردم جنوب شرق كشور در ايجاد و تثبيت امنيت در منطقه نقش تعيين كننده اي داشته اند و به دليل همين امنيت مطلوب، سفرهاي گردشگري به استان سيستان و بلوچستان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 75درصد رشد داشته است.
فرمانده نيروي زميني سپاه در ادامه گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي جدا از وظيفه ذاتي خود به بحث سازندگي و عمران كشور نيز توجه دارد و خدمت به مردم از دغدغه هاي سپاه پاسداران است.

 



سالك: كناره گيري ناطق نوري در جامعه روحانيت بحث نشده است

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز اعلام كرد كه تاكنون هيچ گونه بحثي درباره كناره گيري حجت الاسلام ناطق نوري از عضويت در اين جامعه در جلسات شوراي مركزي مطرح نشده است.
حجت الاسلام والمسلمين احمد سالك در واكنش به برخي اخبار مبني بر اعلام كناره گيري ناطق نوري از عضويت در جامعه روحانيت مبارز با بيان اين مطلب، به ايسنا افزود: در جلسه اخير شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز بحثي در اين مورد انجام نشد و جلسه بعدي شوراي مركزي نيز بعد از دهه اول محرم برگزار مي شود.
حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري از اعضاي جامعه روحانيت مبارز است كه اخيرا برخي رسانه ها از تمايل وي براي كناره گيري از اين تشكل روحاني خبر دادند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14