(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 آذر 1390- شماره 20087

آيين قلك شكني در قائم شهر
بهره برداري از 2 كتابخانه در استان مركزي
معرفي برترين هاي جشنواره منطقه اي فيلم كوتاه دفاع مقدس در اراك
معرفي آثار برتر جشنواره بين المللي فيلم كودكان در قزوين
كوتاه از هفته بسيج
مرمت 40 شيء باستاني در شاهرود
با معرفي نفرات برتر هشتمين هفته فيلم و عكس كاشان خاتمه يافت
برگزاري همايش طراحي هنري مراكز فرهنگي دفاع مقدس در يزد
سالن سينماي كودك اصفهان انتخاب شد
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان: مازندران در شاخصه هاي كتابخواني بسيار پايين است
معرفي برگزيدگان جشنواره شعر خراسان شمالي
برگزاري نمايشگاه خوشنويسي در دهلران
بافندگان فرش در كاشان تسهيلات مي گيرند
افزايش 10درصدي طلاق در آذربايجان شرقي



همزمان در دهه اول محرم الحرام
آيين قلك شكني در قائم شهر

قائم شهر- خبرنگار كيهان:
با فرا رسيدن ماه محرم الحرام، ماه دلدادگي و عشق و ارادت محبان به آقا اباعبدالله الحسين(ع) آيين قلك شكني در قائم شهر برگزار شد.
اين آيين سنتي و مذهبي همه ساله با استقبال و مشاركت مردم و عاشقان اهل بيت«ع» به ويژه نونهالان و نوجوانان علاقه مند به امام حسين«ع» از نقاط مختلف در حسينيه شهدا بربري محله قائم شهر برگزار مي شود.
محسن موسوي مسئول برگزاري مراسم قلك شكني گفت: براي اجراي اين آيين ابتدا قلك ها كه از قبل توسط هيئت امناء حسينيه تهيه شده در دهه اول ماه محرم بين داوطلبان و علاقه مندان توزيع مي شود و دوستداران امام حسين«ع» هم در طول يك سال با ريختن وجوه و نذورشان به داخل قلك ها، تا اوايل دهه محرم سال بعد عملا خود را با اهداي كمك هاي مالي در برگزاري آيين بزرگداشت عزاداري امام حسين«ع» شريك و سهيم مي كنند.
موسوي افزود در مراسم قلك شكني محرم پارسال هشت ميليون و 700 هزار تومان كمك مالي به حسينيه شهداي بربري محله قائم شهر اهدا شد و پيش بيني مي شود از مراسم قلك شكني امسال ميزان اين كمك ها در محرم امسال به 10ميليون تومان برسد.

 



بهره برداري از 2 كتابخانه در استان مركزي

اراك- خبرنگاركيهان:
دو كتابخانه عمومي در دو شهرستان استان مركزي به بهره برداري رسيد.
كتابخانه عمومي شهر مهاجران در زميني به مساحت 600 مترمربع با 1600عنوان كتاب و كتابخانه عمومي شهداي شازند با زيربناي 300 مترمربع و 2500 عنوان كتاب و در مجموع با 187ميليون تومان مورد بهره برداري قرار گرفت.

 



معرفي برترين هاي جشنواره منطقه اي فيلم كوتاه دفاع مقدس در اراك

اراك-خبرنگار كيهان:
اولين جشنواره منطقه اي فيلم كوتاه دفاع مقدس استان مركزي با معرفي برترين ها در فرهنگسراي آيينه اراك به كار خود پايان داد.
دبير ستاد جشنواره گفت: در اين جشنواره با ارسال 100 اثر به دبيرخانه، تعداد 15 فيلم از استان اصفهان، 24 فيلم از استان قم، 15 فيلم از استان همدان، 12 فيلم از استان لرستان و 32 فيلم از استان مركزي تعلق داشت.
كرمي افزود: پس از انتخاب و بازبيني فيلم ها 10 فيلم به صورت مستند، 16 فيلم داستاني و 5 فيلم انيميشن به بخش مسابقه راه يافتند.
وي گفت: براساس داوري به عمل آمده توسط هيئت داوران جشنواره منطقه اي فيلم كوتاه دفاع مقدس، جمال شورجه، حبيب احمدزاده و ناصر عرفانيان كه در محل ستاد مركزي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در استان تهران برگزار شد آثار داوري شده به شرح ذيل است:
در بخش داستاني:
به انتخاب هيئت داوران تقديرها در بخش هاي بازيگري، جلوه هاي ويژه، كارگرداني، فيلمنامه و فيلم به شرح زير اعلام شد.
بازيگري: ضمن تقدير هيئت داوران از بازي «پگاه كلاه چي» در فيلم «ديدار شبانه» لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به «حميده عمويي» به خاطر بازي در فيلم «بوي بودنت نباشد» (كاري از سيف الله يزداني) از استان قم اهدا شد.
در بخش جلوه هاي ويژه:
لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي، به جلوه هاي ويژه ميداني به فيلم «سربازان غيرنظامي» (كاري از رضا ابوذر) از استان قم اهدا شد.
در بخش فيلمنامه:
لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به فيلمنامه فيلم «ديدار شبانه» (علي آقامحمدي) از استان همدان اهدا شد.
لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به فيلمنامه فيلم «از تبار حبيب» (مصطفي كوچكي) از استان قم اهدا شد.
در بخش كارگرداني:
¤لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به كارگردان فيلم «چقدر زود دير مي شود» (شمس اله دايي زاده) از استان مركزي اهدا شد.
¤لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به كارگردان فيلم «از تبار حبيب» (مصطفي كوچكي) از استان قم اهدا شد.
¤لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به كارگردان فيلم «موبدان معبد پاك» (محمدرضا مرادي) از استان مركزي اهدا شد.
در بخش فيلم:
لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به فيلم تقدير شده از سوي داوران به فيلم «هواي بسته بندي شده» (اكبر تراب پور) از استان همدان اهدا شد.
برگزيدگان جشنواره، به انتخاب هيئت داوران برگزيدگان جشنواره در بخش داستاني بدين شرح اعلام شد.
تصويربرداري برگزيده
از سوي هيئت داوران تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي را به تصويربردار فيلم «چقدر زود دير شد» (شمس اله دايي زاده) از استان مركزي اهدا شد.
كارگرداني برگزيده:
از سوي هيئت داوران تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي را به كارگردان فيلم «بوي بودنت نباشد» (سيف الله يزداني) از استان قم اهدا شد.
فيلمنامه برگزيده:
از سوي هيئت داوران تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي را به نويسنده فيلمنامه فيلم «هواي بسته شده» (مريم فتحي فر) از استان همدان اهدا شد.
فيلم داستاني برگزيده جشنواره:
از سوي هيئت داوران تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به فيلم داستاني «بوي بودنت نباشد» (سيف اله يزداني) از استان قم اهدا شد.
در بخش مستند:
در بخش تحقيق و پژوهش، لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به تحقيق و پژوهش مناسب و كامل و مستندات آورده شده در فيلم مستند «قاب هاي شكسته» كاري از سيد غلامرضا نعمت پور از استان لرستان اهدا شد.
در بخش تدوين:
لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي به تدوين مشترك فيلم مستند «راهايي اورامان» به محمد حسين قاسمي و سلمان ابوطالبي از استان قم اهدا شد.
در بخش فيلم مستند:
لوح تقدير هيئت داوران و جايزه نقدي، به خاطر پرداخت خوب و تاثيرگذار فيلم مستند «خانه دوازدهم» به حميد نظيري آستانه از استان مركزي اهدا شد.
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به فيلم مستند «نامه هاي ميرزا» به ايرج كيانيان از استان مركزي اهدا شد.
انيميشن:
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به انيميشن «عروسكي مترسك» كاري مشترك از سيف اله يزداني و علي احمدي از استان قم اهدا شد.
در بخش تدوين داستاني و مستند هيئت داوران هيچ فيلمي را حائز دريافت ديپلم افتخار ندانستند.

 



معرفي آثار برتر جشنواره بين المللي فيلم كودكان در قزوين

قزوين- خبرنگاركيهان:
ششمين جشنواره ملي و اولين جشنواره بين المللي فيلم كودكان براي كودكان پس از سه روز نمايش فيلم ها در قزوين با انتخاب آثار برتر به كار خود پايان داد.
هيئت داوران بخش مسابقه ايران، اولين ديپلم افتخار جشنواره را به خاطر تصويربرداري بسيار خوب فيلم «دربست» به تهيه كنندگي كانون سينماگران جوان سمنان به فرزانه ساغري اهدا كرد.
همچنين دومين ديپلم افتخار براي صداگذاري مناسب فيلم «دربست» به جواد محمودي و سومين ديپلم به خاطر خلق شخصيت هاي واقعي و قابل باور به فرزانه ساغري تعلق گرفت.
دربخش فيلم زنده جشنواره كه داوري آن توسط وجيه الله فردمقدم، رضا حيدرنژاد، رخساره قائم مقامي و داور نوجوان مهيار شهيدي صورت گرفت اولين تنديس براي بهترين كارگرداني براي پرداخت به موضوع شهادت به دور از شعارزدگي و استفاده از ايجاز و عناصر نمايش فيلم به فاطمه نصرتي براي فيلم «بوق قطار» به تهيه كنندگي كانون سمنان داده شد.
دراين بخش دومين تنديس براي بهترين كارگرداني به خاطر نگاه مناسب به دنياي كودك در مرحله رشد براي فيلم «چوب الف» از استان هرمزگان به مژده بهرامي جاسكي، سومين تنديس كارگرداني براي دوربودن از الگوهاي سينماي بزرگسالان با ويژگي هاي كاملا كودكانه به باران خوارزمي براي فيلم «نگار» از شهر تهران داده شد.
تنديس جشنواره براي بهترين فيلم نامه به دليل توجه به كتاب خواني و بچه هاي كار به محمدجواد چركي براي فيلم «بچه هاي خيابان» از استان اصفهان، بهترين فيلمنامه به خاطر نمايش دوستي و وفاداري به مريم نصيري براي فيلم «بهار» از استان اصفهان، بهترين تصويربرداري به اميرحسين دزياني براي فيلم «آتش» از استان سمنان، بهترين شخصيت پردازي به پريماه اسدي براي فيلم «سقف» از استان سمنان تعلق گرفت.
بخش پويانمايي جشنواره
در بخش پويانمايي داوري ها برعهده وجيه الله فردمقدم، نويد سعيدفيروز، سارا خليلي و داوران نوجوان مهيار شهيدي و ياور سنايي كيا بود كه تنديس جشنواره در بخش بهترين كارگرداني پويانمايي به دليل كارگرداني قابل قبول و كاربرد طنز و متحرك سازي در فيلم «خوان هشتم رستم» به علي رفيعي، بهترين كارگرداني قابل قبول به نوشين مختارپور براي فيلم «طمع» از استان چهارمحال و بختياري به خاطر خلق اثر نقاشي متحرك نرم افزاري بسيار خوب به فاطمه محرابي براي فيلم «منگوله ماهي» از خراسان رضوي، به دليل خلاقيت در ساخت اثري پويانمايي به فاطمه ميرزايي براي فيلم «پولك هايي كه ستاره شدند» از كردستان، بهترين شخصيت پردازي به خانم پريماه عرب عامري براي فيلم «معلم و امير» از استان گلستان اهداء شد.
منتخبان بخش بين الملل
بنا به اعلام هيئت داوران در بخش بين الملل از آنجا كه برندگان در خارج از كشور حضور دارند جوايز دانش آموزان برتر از طرف وزارت امورخارجه براي منتخبان ارسال خواهدشد اما در اين بخش چهار نفر از فيلمسازان جوان كشورمان موفق به دريافت جايزه شدند.
هيئت داوران بخش بين الملل اولين ديپلم افتخار جشنواره را به خاطر فضاسازي قدرتمند بدون استفاده از ديالوگ و تنها بهره گيري از شخصيت ها و بيان داستاني روان درعين سادگي به فاطمه موجي براي فيلم «دوستي زيباست» از استان بوشهر اهدا كرد، تنديس نقره اي به خاطر پرداخت زيبا و مناسب ايده، نماهاي زيبا، تصويربرداري تحسين برانگيز و استفاده از هنر چهره پردازي به فيلم «اشك آسمان» ساخته فاطمه زارعي و تنديس برنزي به دليل انتخاب موضوعي انساني و پرداخت تأثيرگذار آن با بهره گيري از دكوپاژ دقيق، انتخاب نماهاي زيركانه و بازي هاي مناسب به فرزانه ساغري كارگردان فيلم «دربست» از سمنان اهدا شد. هيئت داوران دراين بخش هيچ اثري را شايسته كسب رتبه اول تشخيص نداد.
بهترين بازيگر جشنواره
همچنين تنديس بهترين بازيگر جشنواره به دليل بازي روان، باورپذير، صميمانه و دوست داشتني و بيان ديالوگ با گويش محلي، به جميله عامري براي بازي در فيلم «سقف» از استان سمنان داده شد.
در بخش بين الملل هم ديپلم افتخار براي پرداخت خلاقانه و مبتكرانه داستاني قديمي، استفاده از صداهاي مناسب براي بيان روان تر داستان و آزادي در پرورش خط داستاني به فيلم «او يك گرگ نبود» ساخته جمعي از دانش آموزان كشور فرانسه و بلژيك، تنديس طلايي بهترين بازيگر به دليل همكاري مناسب ميان بازيگران خردسال، ارائه مناسب نقش ها و نمايش باورپذير واكنش ها در برابر شخصيت هاي فانتزي اثر به فيلم «داخل جنگل نرويد» به بازيگري كتي رابينسون و توماس چندبرن از كشور بريتانيا داده شد.

 



كوتاه از هفته بسيج

نشست مشترك فرماندهان
آبعلي- خبرنگار كيهان: در ششمين روز هفته بسيج نشست مشترك فرماندهان پايگاه هاي بسيج بخش رودهن با مديران اجرايي به ميزباني پايگاه بسيج شهيد اشرفي اصفهاني آبعلي در مسجد علي بن ابي طالب(ع) برگزار شد. فرمانده پايگاه بسيج آبعلي گفت اين جلسه به منظور بررسي مسائل و مشكلات پايگاه ها و رسيدن به راه كارهاي مناسب در جهت رفع موانع براي انجام هر چه بهتر مأموريت هاي ابلاغي است.احمد ميرزايي افزود: در اين جلسه مقرر شد اين نشست ها به صورت دوره اي در ساير پايگاه هاي منطقه برگزار شود.
بيداري اسلامي نشانه صدور انقلاب
ساري- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان سپاه كربلاي مازندران گفت: بيداري اسلامي منطقه نشانه صدور انقلاب است. به گزارش اداره روابط عمومي آموزش و پرورش مازندران سرهنگ محسن نجيب زاده در يادواره 32 شهيد دانش آموز رامسر گفت؛ تضعيف ولايت فقيه، بسيج و سپاه همچنين استفاده از كساني كه روزي در نظام بودند و اكنون عليه نظام اقدام مي كنند سه راهبرد دشمنان انقلاب اسلامي است. وي در بخش ديگري گفت: مازندران با تقديم 1710 شهيد دانش آموز و 300 شهيد فرهنگي كارنامه درخشاني در دوران دفاع مقدس دارد.
كلنگ زني و افتتاح چند پروژه
بردسكن- خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور فرماندار، بخشدار انابد، فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه بردسكن 4 پروژه در روستاهاي توابع بخش انابد و يك پروژه در شهر بردسكن افتتاح و كلنگ زني شد. فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه بردسكن اين پروژه ها را شامل افتتاح كتابخانه شهيد كامجو در روستاي مظفرآباد با زيربناي 40مترمربع و با اعتبار 100 ميليون ريال، افتتاح خانه عالم روستاي مارانديز در مساحت 325 مترمربع و با زيربناي 72 مترمربع با اعتبار 170 ميليون ريال، آغاز عمليات اجرايي پروژه خانه بهداشت روستاي زمان آباد در زميني به مساحت 300 مترمربع و با زيربناي 60 مترمربع با اعتبار 150 ميليون ريال، افتتاح پايگاه مقاومت بسيج بلال روستاي ابراهيم آباد با مساحت 300 مترمربع و با زيربناي 60مترمربع با اعتبار 100 ميليون ريال و افتتاح حوزه مقاومت بسيج امام علي(ع) در شهر بردسكن با مساحت 3 هزار مترمربع با زيربناي 600 مترمربع با اعتبار 2 ميليارد و 274 ميليون ريال اعلام كرد. همچنين همزمان 2 پايگاه مقاومت بسيج در روستاهاي خور و سنگ پير از توابع بخش مركزي بردسكن افتتاح شد. براي احداث اين طرح ها 200 ميليون ريال اعتبار صرف شده است.
بهره برداري از پايگاه هاي بسيج
گنبد كاووس- خبرنگار كيهان: در هفته بسيج 4 پايگاه مقاومت در سطح شهر و روستاهاي شهرستان گنبد كاووس راه اندازي شدند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گنبد كاووس گفت: پايگاه مقاومت بسيج اهل سنت در روستاي اسلام آباد، پايگاه مقاومت امام حسين(ع) در دانشگاه آزاد اسلامي، افتتاح ساختمان پايگاه مقاومت روستاي «هوتن و كرند» و نيز افتتاح ساختمان پايگاه مقاومت روستاي «آق قايه» در اين هفته انجام شد.
سرهنگ «رمضانعلي بادلي» گفت: برگزاري جلساتي تحت عنوان «نهضت بصيرت و روشنگري» براي بسيجيان و ديگر مردم از ديگر برنامه ها بود كه طي اين هفته 10 جلسه در مساجد و پايگاه هاي مقاومت سطح شهر و روستاهاي شهرستان برگزار شد.
يادواره شهدا
مانه و سملقان- خبرنگاركيهان: گراميداشت ياد و خاطره 42شهيد عشاير استان خراسان شمالي با حضور مسئولين دستگاه هاي اجرايي معاونت سياسي امنيتي استانداري خراسان شمالي و خانواده هاي ايثارگران وجانبازان دفاع مقدس در مسجد جامع شهر آشخانه برگزار شد.در اين مراسم مسئول نمايندگي ولي فقيه در سازمان امور عشاير كشور گفت: شهدا به مملكت و نظام اسلامي ارزش دادند كه امروزه اقتدار، عزت، سربلندي، نظام از بركت وجود شهداي دفاع مقدس است. در اين مراسم فرماندار مانه و سملقان گفت باتوجه به اهميت يادواره شهدا تاكنون 13 يادواره شهدا در شهرستان مانه و سملقان برگزار شد.
نمايش اقتدار
ايوان غرب- خبرنگاركيهان: در آخرين روز هفته بسيج همايش «امر به معروف و نهي از منكر» با حضور عشاير، ريش سفيدان ايوان غرب در سالن آمفي تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان برگزار شد كه در پايان آن به 52نفر از ريش سفيدان و دو نفر از جانبازان جوايزي اهدا شد. همچنين يادواره 47شهيد محله و 7شهيد عاشوراي سال 59 تپه هاي سادات سومار در مسجد جامع ايوان غرب برگزار و به خانواده شهدا جوايزي اهدا شد. بسيجيان ايوان غرب نيز در هفته بسيج با تجمع در ورزشگاه شهيد پيرحياتي، قدرت و اقتدار خود را به نمايش گذاشتند.
رژه نيروهاي بسيجي
سرويس شهرستان ها: همايش رژه نيروهاي بسيجي در 5آذر در شهرستان رامسر با شكوه خاصي برگزار شد. در اين مراسم نيروهاي بسيجي از حوزه ها و كانون ها به صورت رژه از ناحيه مقاومت بسيج به سمت مصلاي امام جواد(ع) شهرستان رژه رفتند.
رئيس پژوهشكده دانشگاه امام حسين(ع) و رئيس ستاد 9دي كشور در اين مراسم گفت: عاشوراي حسيني عامل تأثيرگذار در انقلاب، دفاع مقدس و حماسه بزرگ 9دي است.
برگزاري يادواره مداحان شهيد
بابل- خبرنگار كيهان: به همت سازمان تبليغات اسلامي مازندران اولين يادواره مداحان شهيد استان مازندران با عنوان مرثيه هاي ناتمام برگزار شد.اين يادواره كه با حضور نماينده ولي فقيه در استان، استاندار، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسئولين استاني برگزار شده بود حجت الاسلام والمسلمين ناصر شكريان رئيس سازمان تبليغات اسلامي مازندران گفت: باتوجه به تلاش هاي صورت گرفته برخي از آثار شهدا دريافت شده است ولي سعي بر اين است تا آثار ديگري نيز به آن اضافه و تكميل شود.
ايستادگي بسيج
كاشان- خبرنگار كيهان: فرمانده نيروي مقاومت بسيج سپاه كاشان گفت: براي برگزاري انتخاباتي سالم بسيج مقابل جريان انحرافي مي ايستد. سرهنگ جواد نائيني اظهار داشت: در آستانه برگزاري انتخابات، بسيج وظيفه دارد تا از انتخابات به عنوان پشتوانه امنيت ملي حمايت كند و براي پاسداري از انقلاب اسلامي مأموريت دارد مقابل هرگونه فتنه، جريان انحرافي و افرادي كه قصد بر هم زدن امنيت انتخابات را داشته باشند به شدت برخورد كند.
وي يادآور شد: امروز براي مقابله با هرگونه اقدامي عليه انتخابات و نظام نيروي مقاومت بسيج برنامه ريزي وسيعي دارد تا انتخاباتي آرام و سالم و با حضور همه واجدان شرايط رأي برگزار شود.

 



مرمت 40 شيء باستاني در شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان سمنان از مرمت 40 قلم شيء باستاني موزه شاهرود خبر داد.
حميد يزداني اظهار داشت: اشياء مرمت شده شامل 21 شيء سفالي و 19 شيء فلزي مربوط به دوره هاي مختلف تاريخي است. وي از جمله اشياي شاخص مرمت شده را شامل دو ظرف سفالي نخودي منقوش مربوط به هزاره سوم قبل از ميلاد و يك عدد دستبند زينتي مفرغي مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد عنوان كرد.
وي افزود: 15 ظرف سفالي خاكستري و دو سر نيزه مفرغي مربوط به تپه بلوار شاهرود با قدمت 3 هزار ساله نيز در ميان اشياي مرمت شده قرار دارد. يزداني گفت: در موزه شاهرود بيش از 830 شيء تاريخي و فرهنگي در دو بخش باستان شناسي و مردم شناسي و بيش از 120 نسخه خطي و كتب قديمي ارزشمند در معرض ديد عموم قرار دارد.
قديمي ترين اشياي اين موزه شامل ابزار سنگي و استخواني با قدمت هشت هزار سال است كه از كاوشهاي باستان شناسي در تپه سنگ چخماق بسطام كشف شده است.

 



با معرفي نفرات برتر هشتمين هفته فيلم و عكس كاشان خاتمه يافت

كاشان- خبرنگار كيهان:
هشتمين هفته فيلم و عكس انجمن سينماي جوانان ايران دفتر كاشان با حضور مسئولان و هنرمندان اين شهرستان با معرفي نفرات برتر طي مراسمي به كار خود پايان داد.
رئيس انجمن سينماي جوانان ايران دفتر كاشان، پوستر فيلم، فيلم، فيلم نامه و عكس را از جمله بخش هاي اين هفته ذكر كرد و گفت: از 115عنوان فيلم كوتاه ارسال شده 83فيلم براي نمايش انتخاب شد. رضا بهمني، عكس هاي ارسال شده به دبيرخانه هشتمين هفته فيلم و عكس كاشان را 450قطعه عكس توسط 96عكاس از سراسر كشور ذكر و خاطرنشان كرد: از اين تعداد 52قطعه عكس براي شركت در نمايشگاه انتخاب شد.
در پايان اين مراسم هيئت داوران در بخش عكس ديپلم افتخار، جايزه نقدي و كارت هديه نفرات اول تا چهارم عكس را به سعيد استادي، عليرضا ناصري منفرد، بهنام اعتمادي و حسين اكرمي اهدا كرد.
براساس رأي هيئت داوران در بخش فيلم اولين تجربه، شيما مستوفي و حامد پاسبانپور، در بخش تصويربرداري علي شاهيده، بخش فيلم نامه حميدرضا عطارزاده، بخش فيلم مستند آزيتا رصافي بخش فيلم داستاني، محمدعلي افتخارنيا، بخش انيميشن مصطفي بهمني، بخش تدوين علي شاهيده، بخش كارگرداني محمد علي سرجه پيما و بخش تحقيق و پژوهش محمدعلي يزدان پرست حائز رتبه برتر شدند و جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران به فيلم مترسك ساخته حميدرضا عطارزاده اهدا شد.

 



برگزاري همايش طراحي هنري مراكز فرهنگي دفاع مقدس در يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
ششمين همايش سراسري «مديران هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس» با محور طراحي چيدمان هنري مراكز فرهنگي دفاع مقدس در استان يزد برگزار شد.
سرتيپ سيدمحمد باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در اين همايش مباحثي پيرامون هنر و تأثيرگذاري آن در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و ساخت مراكز فرهنگي دفاع مقدس در استان ها و دغدغه هاي خود در اين زمينه را مطرح كرد.
در روز پاياني همايش، بازديد ميداني از نقاط مختلف استان يزد كه نمادي از معماري سنتي، ملي و مذهبي است انجام گرفت.
گفتني است، ساخت مراكز فرهنگي و باغ موزه هاي دفاع مقدس به عنوان مكان سياحتي و زيارتي با هدف تبيين فرهنگ دفاع مقدس در تمام استان هاي كشور با قرار گرفتن در رديف بودجه دولت، در حال طراحي، ساخت يا چيدمان توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس است.

 



سالن سينماي كودك اصفهان انتخاب شد

اصفهان - خبرنگاركيهان:
مدير اجرايي بيست وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان گفت: سالن سوره به عنوان سينما كودك اصفهان انتخاب شد.
«سيدمجتبي شهيدي» افزود: از زمان امضاي قرارداد بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان با شهرداري اصفهان، براين مسئله توافق شده بود تا يك سينما به عنوان سينماي كودك اختصاص داده شود.
وي اظهار داشت: پس از بازگشت مجدد جشنواره فيلم كودك به اصفهان به دنبال بازسازي سينماها و تاسيس يك سينماي كودك دراستان اصفهان بوده ايم كه تاسيس سينماي كودك براي نخستين بار درايران و در استان اصفهان و به يمن برگزاري اين جشنواره صورت گرفت.
مدير اجرايي بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان اضافه كرد: درطي اين مدت اندك كه استان اصفهان براي برگزاري جشنواره آماده مي شد و با بازديدهايي كه بنياد سينمايي فارابي از سينماهاي اصفهان انجام داد، سه گزينه از سينماها براي سينماي كودك انتخاب شدند.
وي با اشاره به اين كه كار كارشناسي بسياري برروي اين سه سينما صورت گرفته است، گفت: سينماي سوره با توجه به شرايط فني سالن و موقعيت آن درشهر به عنوان بهترين گزينه براي سينماي كودك بود.
شهيدي افزود: پس از اين اصفهان نه نتها درطول مدت برگزاري بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان بلكه بعد از آن هم به مركز توليد فيلم هاي كودك درايران تبديل مي شود.

 



مديركل كتابخانه هاي عمومي استان: مازندران در شاخصه هاي كتابخواني بسيار پايين است

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران گفت: استان مازندران در زمينه شاخص هاي كتابخواني بسيار پايين است.
محمد اسماعيل امامزاده به كيهان گفت: اگر نگاهي به تعداد شمارگان كتاب هاي چاپ شده در كشورمان داشته باشيم درمي يابيم كه شمارگان هر كتاب بين يك هزار تا يك هزار و 500 نسخه است و اين مهم نشان دهنده سرانه مطالعه كم در ايران است كه در اين هفته بايد اين مسائل بازنگري شود.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ادامه داد: هر ساله با وجود پذيرش يك ميليون دانشجو در دانشگاه هاي كشور، وضعيت تيراژ كتاب با توجه به اين تعداد دانشجو بسيار پايين است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه استان مازندران در زمينه شاخص هاي كتابخواني بسيار پايين است، متذكر شد: كشور ايران بين 56كشور كتابخوان به رتبه 40هم نمي رسد و با توجه به اينكه استان مازندران در شاخص فضاي كتابخانه ها جزو پنج استان برتر در اين زمينه است باز هم رتبه 27 را در استان هاي كشور داراست.
امامزاده در پايان اذعان داشت: در شرايطي كه سرانه هر فرد در كتابخانه ها 5/2مترمربع است در استان مازندران 12/1سانتي متر است.

 



معرفي برگزيدگان جشنواره شعر خراسان شمالي

اسفراين- خبرنگار كيهان:
با حضور جمعي از مسئولان محلي مراسم اختتاميه جشنواره شعر استان خراسان شمالي در اسفراين برگزار شد.
مسئول دبيرخانه جشنواره شعر استان خراسان شمالي گفت: تعداد 492 اثر از شعراي شهرستانهاي استان خراسان شمالي به دبيرخانه جشنواره شعر استان ارسال گرديد. كه از اين آثار 209 اثر متعلق به آقايان و 290 اثر متعلق به خانمها از شهرستانهاي بجنورد، اسفراين، گرمه، شيروان، مانه و سملقان، جاجرم و فاروج بوده است.
طاهري افزود: پس از بررسي و داوري توسط هيئت داوران در بخش كلاسيك، آرزو شيرين زبان و حسن روشان از بجنورد، حميده برات زاده از شيروان و دكتر يوسفعلي يوسف نژاد مشتركا به ترتيب مقام اول تا سوم را به دست آوردند.
در بخش شعر نو ميثم مهرنيا از بجنورد، ابوطالب شيرين و عليرضا شيرين هر دو از شيروان به ترتيب مقامهاي اول تا سوم را از آن خود كردند.
در بخش ويژه نيز حميد رستمي از جاجرم به عنوان مقام برتر معرفي شد.

 



برگزاري نمايشگاه خوشنويسي در دهلران

دهلران - خبرنگار كيهان:
به مناسبت گرامي داشت هفته بسيج نمايشگاه خوشنويسي در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دهلران برگزار شد.
سرتيپ كاكي- فرمانده سپاه اميرالمومنين (ع) استان ايلام- در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه گفت: هر حركت و عملي كه براي خدا باشد، بدون شك داراي خير و بركت است و خلق آثار هنري وقتي براي ارزش هاي اسلامي و فرهنگ شهادت باشد ماندگاري اش بيشتر است و امروز پيش از هر زمان ديگر ما به زبان هنر براي بيان حماسه ها و آن همه رشادت ها و از خودگذشتگي ها احتياج داريم. وي افزود: از هنرمندان عزيز كه قدر شهدا و حماسه هاي شان را مي دانند و در هفته بسيج آثارشان را به نمايش گذاشته اند سپاسگزاريم. عبدالحسين رحمتي- رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دهلران- در ادامه گفت: بسيج يادگار حضرت امام و مدافع انقلاب در تمام عرصه هاست و در اين مدرسه عشق، هنرمنداني رشد نمودند كه زيباترين آثار را در راستاي اشاعه فرهنگ ايثار و شهادت، عرضه كردند و ما امروز شاهديم كه هنوز هم آن روزهاي پر از عصمت و اخلاص در آثارشان موج مي زند. وي گفت: اين نمايشگاه با 50 اثر خوشنويسي از دو خوشنويس ممتاز اين شهرستان آقايان ايرج مرادي و محمد غريب به مدت يك هفته در معرض ديد عموم قرار دارند.

 



بافندگان فرش در كاشان تسهيلات مي گيرند

كاشان- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره بازرگاني شهرستان كاشان از پرداخت 167 ميليون تومان تسهيلات بانكي توسط بافندگان فرش اين شهرستان خبر داد.
علي نطاقي در حاشيه برپايي دومين نمايشگاه بين المللي فرش كاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به همت وزارت كار و همكاري مركز ملي فرش ايران اين مبلغ تسهيلات با نرخ 4 درصد در بخش مشاغل خانگي براي كارگاه هاي متمركز و غيرمتمركز پرداخت شده است.
وي همچنين از ارائه تسهيلات ارزان قيمت يارانه اي با نرخ 5 درصد براي بافندگان فرش خبر داد و گفت: 33 ميليارد تومان وام در 5 سال گذشته به صورت كنترل شده در اختيار توليدكنندگان فرش كاشان قرار گرفته است.
وي با اشاره به معرفي يك هزار و 200 بافنده فرش براي استفاده از پوشش بيمه كامل درماني و بازنشستگي عنوان كرد: در نظر داريم بافندگان فرش بعد از 10 سال پرداخت حق بيمه، بازنشسته شوند.
رئيس اداره بازرگاني كاشان خاطرنشان كرد: سالانه 25 هزار مترمربع فرش دستباف توسط 8 هزار بافنده از 4 تا 5 هزار دار قالي شهرستان توليد و 25 درصد از اين مقدار فرش توليدي به خارج از كشور و به صورت عمده به آلمان صادر مي شود.

 



افزايش 10درصدي طلاق در آذربايجان شرقي

تبريز- خبرنگار كيهان:
مديركل ثبت احوال آذربايجان شرقي گفت: همزمان با كاهش روند ازدواج، آمار طلاق در آذربايجان شرقي افزايش پيدا كرده است.
«علي- جعفري آذر» در نشست شوراي هماهنگي پوشش وقايع حياتي آذربايجان شرقي افزود: افزايش 3/9 درصدي طلاق در استان، نگران كننده است
وي گفت: آمار طلاق در سطح استان 8/9 درصد افزايش نشان مي دهد، وي در عين حال از كاهش 1/2 درصدي ازدواج در تبريز خبر داد. به گفته جعفري آذر، درصد افزايش ازدواج در كل استان 4/0 درصد است.اين مقام مسئول يادآور شد: در نيمه اول سال جاري بيش از 33هزار تولد در استان ثبت شده كه نسبت به نيمه نخست سال قبل 2/0 درصد رشد نشان مي دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14