(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 آذر 1390- شماره 20087

كوتاه اقتصادي
بزرگترين مجتمع پتروشيمي جهان در ماهشهر راه اندازي شد
وزارتخانه ها ي جهاد كشاورزي و صنعت و تجارت واردات بي رويه ميوه را به يكديگر نسبت مي دهند
بدهي 2/18ميليارد توماني يكي از موسسان بانك تات به بانك ملي
يك مقام مسئول: هيچ يك از كارمندان دوركار بيكار نشده اند
انتقاد وزير اقتصاد از كم كاري استانداران
با امضاي يادداشت تفاهم بين شركت گاز و استاندارد تجهيزات اندازه گيري مصرف گاز استاندارد مي شود
كاهش31 هزار توماني قيمت سكه
مشاور شركت ملي نفت: سرمايه گذاري نشود توليد نفت كاهش مي يابد
مغايرت قانوني مصوبه اعطاي پروانه اپراتور به كنسرسيوم ايران نت
2شركت بزرگ هواپيمايي آمريكا ورشكسته شدند



كوتاه اقتصادي

¤ مدير عامل صندوق ضمانت صادرات ايران با تشريح جزئيات ضمانت پوشش ريسك صادرات ايران به ساير كشورهاي دنيا گفت: هم اكنون 2 ميليارد و 800 ميليون دلار ضمانتنامه براي صادركنندگان صادر شده است.كاظم دوست حسيني گفت: خوشبختانه با مصوبه هيئت وزيران، افزايش سرمايه صندوق ضمانت صادرات ايران مصوب شد. البته در بودجه سال 90 كل كشور نيز سرمايه يك ميليارد دلاري پيش بيني شده كه به مجموعه صادرات كشور اختصاص يابد كه شامل افزايش سرمايه بانكها و صندوق ضمانت صادرات و نيز، بازپرداخت معوقات جوايز صادراتي بود.
¤ مدير عامل آب منطقه اي تهران از خروج چاه هاي نيتراته از مدار بهره برداري براي آب شرب پايتخت خبر داد و گفت: كيفيت آب شرب از طريق كلرزني به موقع، سيمانته كردن چاه ها، خروج از مدار و مخلوط كردن كنترل مي شود.خسرو ارتقايي در اين خصوص كه مسائلي مطرح شده است، مبني بر اينكه كلر رساني مناسبي در مورد آب شرب پايتخت انجام نمي شود، گفت: توزيع، تصفيه و كلرزني آب شرب با شركت آب و فاضلاب است اما در جلسات كميته انسجام بخشي تهران كه به رياست آب منطقه اي برگزار مي شود، گزارشات خوبي نسبت به اين موضوع ارائه شده است.مدير عامل آب منطقه اي تهران اظهار داشت: گزارشات نشان مي دهد كه آب شرب تهران از استانداردهاي لازم برخوردار است، همچنين در اينكه آب شرب بايد به لحاظ ميكروبي و ساير عوامل در وضعيت استانداردي باشد و كلرزني به موقع انجام شود و مخازن در حد استاندارد باشد، بايد گفت تمام مسائل آن رعايت مي شود.
¤ رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: در سال جاري، 168 رديف تعرفه از محصولات كشاورزي با ممنوعيت واردات مواجه شد و براي نخستين بار نيز براي 29 رديف سهميه بندي اعمال شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3390 الي 3399، 3311 همچنين با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد قندي (كمالشهر) با پيش شماره هاي 470، 471 از روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: پرداخت مستقيم حق انشعاب آب از خزانه به وزارت نيرو و شركت هاي آب و فاضلاب آغاز شد.محمدرضا عطارزاده افزود: پس از موافقت دولت با واريز شدن حق انشعاب آب و برق به صورت مستقيم از سوي خزانه اجراي اين مصوبه در حال حاضر توسط خزانه آغاز و به آن عمل شده است.
¤ رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران تدوين كتاب راهنماي سرمايه گذاري خارجي و داخلي در تمام بخشها را پيشنهاد كرد و گفت: هيئت مقررات زدايي با تعيين رئيس جمهور دائماً قوانين و مقررات را رصد مي كند تا بخش هاي مخل كسب و كار برطرف شود.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي صدور كالاهاي مورد نياز كوبا خبر داد.حميد صافدل در ديدار با هرناندز گيجن معاون اول وزير تجارت خارجي و سرمايه گذاري جمهوري كوبا در محل اين سازمان گفت: از جمله كالاهاي مورد نياز طرف كوبايي مي توان به شيرآلات بهداشتي، سراميك، كاشي، شيشه و آينه، در و پنجره، مصالح ساختماني، سنگ، لوله، سيم و كابل، كليد و پريز، لوازم منزل، در و دستگيره اشاره كرد.وي افزود: همچنين جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا در زمينه صدور مواد غذايي، صنايع تبديلي مواد غذايي، آمادگي خط توليد آب ميوه هاي گرمسيري و كنسانتره ميوه هاي گرمسيري، توليد رب و مرباجات و صنايع لبني به كوبا كمك كند.

 



بزرگترين مجتمع پتروشيمي جهان در ماهشهر راه اندازي شد

معاون وزير نفت از راه اندازي بزرگترين مجتمع پتروشيمي جهان در غياب مشاركت شركت آلماني طرف قرارداد خبر داد و اعلام كرد: با راه اندازي مجتمع اروند، ايران از واردات يك محصول پتروشيمي به خودكفايي رسيد.
عبدالحسين بيات در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت راه اندازي مجتمع پتروشيمي اروند به عنوان بزرگترين زنجيره توليد پي.وي.سي جهان با بيان اينكه در حال حاضر تمامي واحدهاي اين مجتمع پتروشيمي در آستانه افتتاح و راه اندازي رسمي قرار گرفته اند، گفت: از اواسط سال گذشته واحد كلر آلكالي به عنوان نخستين مرحله زنجيره پي.وي.سي پتروشيمي اروند راه اندازي شد.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه پيمانكار مهندسي و صاحب ليسانس اين مجتمع پتروشيمي شركت «اوده» آلمان است، تصريح كرد: سال گذشته اين شركت آلماني به بهانه تعطيلات سال 2010 ميلادي سايت پتروشيمي اروند را ترك كرد و ديگر حاضر به بازگشت به اين پروژه نشد.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اعلام اينكه هم اكنون در غياب اين شركت آلماني مراحل راه اندازي واحدهاي مختلف پتروشيمي اروند با مشاركت متخصصان داخلي انجام مي شود، اظهار داشت: از سوي ديگر برخي از شركتهاي خارجي برخلاف تعهدات قراردادي حاضر به فروش تجهيزات و اقلام يدكي و اصلي اين واحد پتروشيميايي نشده اند.
اين مقام مسئول ظرفيت توليد سالانه مجتمع پتروشيمي اروند را 2 ميليون و 834 تن انواع محصولات پتروشيميايي ياد كرد و افزود: براي ساخت و راه اندازي اين مجتمع پتروشيمي در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي (ماهشهر) معادل يك ميليارد و 600 ميليون دلار سرمايه گذاري شده است.
وي با اشاره به انجام بيش از 50 ميليون نفر ساعت كار براي طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي پتروشيمي اروند، تأكيد كرد: با راه اندازي اين مجتمع پتروشيمي حدود 1600 نفر اشتغال مستقيم و بيش از 20 هزار نفر اشتغال غيرمستقيم به وجود آمده است.
بيات با بيان اينكه با راه اندازي اين مجتمع پتروشيمي براي نخستين بار ايران از واردات «كاستيك» به خودكفايي رسيد، يادآور شد: حتي اين محصول پتروشيمي به برخي از كشورهاي جهان صادر شده است.
بنابراين گزارش: مجتمع پتروشيمي اروند با هدف توليد يك ميليون و 507 هزار تن كلر آلكالي و پي.وي.سي در سال از واحدهاي كلرآلكالي (CA)، وينيل كلرايد سوسپانسيون (PVC -S)، پلي وينيل كلرايد امولسيون (PVC -E)، وينيل كلرايد (VCM) و اتيلن دي كلرايد (EDC) ساخته شده است.
در شرايط فعلي پتروشيمي اروند بزرگترين زنجيره توليد PVC در جهان بوده كه در صورت توليد سالانه 240 هزار تن PVC حدود 25 تا 30 بازار جهاني اين محصول شيميايي در اختيار ايران قرار خواهد گرفت.
پيشتر قرارداد مهندسي و خريد (P . E) به كنسرسيوم شركت اوده آلمان و سازه ايران واگذار شده بود و در شرايط فعلي نصب تمامي تجهيزات داخلي و خارجي اين واحد پتروشيمي توسط پيمانكاران داخلي نصب شده است. خوراك پتروشيمي اروند سالانه 252 تن اتيلن، 1300 تن نمك و 50 تن اسيد كلريد ريك است.

 



وزارتخانه ها ي جهاد كشاورزي و صنعت و تجارت واردات بي رويه ميوه را به يكديگر نسبت مي دهند

مسئولان وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و صنعت و تجارت نسبت به واردات بي رويه ميوه مسئوليت نمي پذيرند و هر يك ديگري را متهم مي كند.
به گزارش فارس ، روز سه شنبه محمد قبله درباره اتفاقات رخ داده در خصوص واردات ميوه و فرافكني وزارتخانه ها و گمرك و شانه خالي كردن اين سازمان ها از مسئوليت واردات آن به فارس اعلام كرده بود: واردات ميوه به وزارت جهاد، گمرك و ستاد قاچاق مربوط مي شود و هيچ رفتاري مغاير با وزارت جهاد در وزارت صنعت رخ نداده است. نارنگي در سال 89، 16 هزار تن و در سال 90، 2 هزار تن پرتقال در سال 89، 93 هزار تن در سال 90، 94 هزار تن سيب در سال 89، 7 هزار تن در سال 90، 16هزار تن، موز در سال 89، 367 هزار تن و در سال 90، 358 هزار تن وارد شده است كه اين آمار مربوط به آمار هفت ماهه و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته است.
به گفته وي، ميزان توليد پرتقال در كشور 5/2 ميليون تن است و در هفت ماهه فقط 94 هزار تن وارد شده است يعني كمتر از 10درصد ميزان توليد اما قيمت پرتقال نسبت به سال گذشته 22درصد رشد داشته است. چه اتفاقي افتاده است كه پرتقال گران شده؟
قبله گفته بود، وقتي عمده محصولات توليد بازار را توليد داخل تشكيل مي دهد چرا بايد شاهد رشد 22درصدي قيمت پرتقال باشيم؟ اگر هدف حمايت از كشاورز است كشاورز پرتقال خود را بر روي درخت و در شهريورماه فروخته است پس افرادي كه جوسازي مي كنند به دنبال منافع گروههاي خاص هستند.
اين در حالي است كه ديروز عيسي جعفري، سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه تخلف وزارت صنعت در زمينه واردات ميوه محرز شده در خصوص دليل اين اقدام به فارس گفته است: وزارت صنعت مدعي است كه نامه وزارت جهاد كشاورزي در اين خصوص شفاف نبوده اما با نامه هايي كه در كميسيون قرائت شد به اين نتيجه رسيديم كه تعلل از جانب وزارت صنعت بوده است.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: برداشت نمايندگان اين است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجراي قانون تعلل كرده و متاسفانه شاهد واردات بي رويه ميوه بوديم به طوري كه در سال 89 حدود يك ميليون تن ميوه به ارزش 621 ميليون دلار وارد كشور شده است.
به هرحال در شرايطي كه ميوه هاي رنگارنگ خارجي به راحتي بازار را به تسخير خود درآورده اند غضنفري و يارانش در سازمان توسعه تجارت معتقدند كه از مردادماه هيچ ثبت سفارشي صورت نگرفته است ولي وزارت جهاد هم معتقد است مجوزي صادر نكرده است. اينجاست كه بايد پيدا كنيم پرتقال فروش را.
22 تريلي نارنگي و پرتقال وارد كشور مي شود و هيچ مقام مسئولي نمي تواند آن را توجيه كند. اين علامت سؤال بزرگي است كه هر مخاطبي را به فكر مي اندازد.

 



عضو كميسيون اقتصادي مجلس اعلام كرد
بدهي 2/18ميليارد توماني يكي از موسسان بانك تات به بانك ملي

عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به جلسه اين كميسيون با وزير اقتصاد، گفت: يكي از سوالات مطرح در اين جلسه بدهي يكي از موسسان بانك تات به بانك ملي بود كه وزير اين موضوع را پذيرفت.
ناصر موسوي لارگاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به جلسه عصر سه شنبه كميسيون اقتصادي با وزير اقتصاد، اظهار داشت: در اين جلسه سوالات متعددي مطرح شد كه يكي از سوالات درارتباط با نحوه تاسيس بانك تات بود.
وي ادامه داد: اين سوال ها درخصوص بدهي يكي از موسسان بانك تات بود كه بدهي سنگيني به بانك ملي دارد و وزير هم اين موضوع را پذيرفت و البته آقاي قنبري نماينده سوال كننده معتقد بود كه اين فرد به بانك تجارت هم بدهي دارد كه وزير در پاسخ گفت: اطلاعي از آن ندارد و براي اين منظور بايد رسيدگي بيشتري انجام شود.
اين عضو كميسيون اقتصادي در پاسخ به اين سوال كه آيا سرمايه اوليه اين بانك از محل اين بدهي تاسيس شده است، گفت: خير، تنها يكي از موسسان بانك تات بدهي دارد.
موسوي لارگاني ميزان بدهي اين فرد را 18 ميليارد و 200 ميليون تومان عنوان كرد و افزود: ظاهرا فعلا اين مبلغ بدهي است و هنوز معوق نشده است.
وي تصريح كرد: سوال ديگر را آقاي وكيل سپه از نمايندگان مجلس مطرح كرد كه در ارتباط با مجموعه هاي كشت و صنعت است و در سال هاي گذشته ساخته شده است. يك دامداري هزار واحدي بود كه وي از توضيحات وزير تقريبا قانع شد، با اين شرط كه اين مجموعه به بخش خصوصي واگذار شود.
اين عضو كميسيون اقتصادي گفت: در اين جلسه آقاي كرمي راد دو سوال از وزير داشت كه مربوط به مسائل منطقه اي پيرامون موضوع ماليات بود و در نهايت از توضيحات وزير قانع نشد؛ آقاي اسماعيلي سوالي درخصوص مطالبات معوق بانك ملي شهرستان خود داشت كه از توضيحات وزير قانع شد و سوال آقاي يونس اسدي به دليل عدم حضور در جلسه مطرح نشد.
وي با اشاره به حضور برخي از بازنشستگان صنعت فولاد به مجلس آمدند اظهار داشت: اعتراض اين افراد علاوه بر حقوق كم نحوه پرداخت آن بود؛ حقوق بازنشستگان در هر ماه در سه نوبت پرداخت مي شود و به همين دليل قرار شد جلسه اي با حضور وزير اقتصاد، وزير صنعت، معدن و تجارت و معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني برگزار و اين موضوع بررسي شود.

 



يك مقام مسئول: هيچ يك از كارمندان دوركار بيكار نشده اند

رئيس مركز آموزش مديريت دولتي گفت: هيچ كس از كارمنداني كه تبديل به دوركار شده اند، از كار بركنار نشده اند.
موسي مهدوي رئيس مركز آموزش مديريت دولتي ديروز در نشست خبري در محل اين مركز با اشاره به برگزاري همايش دوركاري در نظام اداري، چالش ها و راهكارها كه 19 آذرماه با حضور رئيس جمهور، معاون رئيس جمهور و مديران منابع انساني دستگاه هاي اجرايي كشور برگزار مي شود گفت: چالش ها و مشكلات زيرساختي براي اجراي دوركاري در اين همايش بررسي مي شود.
وي افزود: آئين نامه دوركاري 30 خرداد 89 توسط دولت ارائه شد، كارهاي قابل انجام از طريق دوركاري توسط دستگاه هاي اجرايي شناسايي و زيرساخت لازم براي دوركار كردن بخشي از كارمندان در اين مشاغل فراهم شد.
رئيس مركز آموزش مديريت دولتي با بيان اينكه سياست هاي كلي نظام اداري در 26 بند در فروردين سال جاري از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد، گفت: دوركاري يكي از بخش هاي كوچك اين سياست هاي كلي در جهت تحول اداري است و تا جايي كه كشش نظام اداري اجازه دهد، اجرا مي شود.
وي تأكيد كرد: در حال حاضر 43 درصد از كارمندان مركز آموزش مديريت دولتي به شهرهاي ديگر انتقال پيدا كردند و همگي از اين انتقال اظهار رضايت كرده اند.
وي تأكيد كرد: رابطه كارمندان با دستگاه اجرايي از طريق عضويت رسمي، پيماني يا قراردادي است كه با فرستادن كارمند به دوركاري به هيچ وجه از كار بي كار نمي شود، بلكه براساس تفاهمنامه داخلي بين كارمند و مدير دستگاه دوركاري انجام مي شود.
مهدوي افزود: انجام بخشي از كارهاي اداري در شهرهاي بزرگ به روش دوركاري باعث كاهش تردد، ترافيك و آلودگي شهر مي شود.
وي با اشاره به ماده 16 قانون مديريت خدمات كشوري گفت: در اين ماده بر نتيجه و خروجي كارها تأكيد دارد و به نحوه انجام و نيز ساعت انجام كار توجه ندارد، بنابراين با اجراي اين ماده قانوني و روش هايي مانند دوركاري به سمت افزايش ساعت كار مفيد كارمندان گام برداشته مي شود.
مهدوي يادآور شد: براي انجام هر كار گسترده مانند دوركاري ابتدا بايد از طريق اجراي آزمايشي تا بخشي از ادارات اجرايي و سپس تأمين نتايج آن اجرا شود.
مهدوي افزود: مركز آموزش مديريت دولتي بعد از ادغام توسط مؤسسه پژوهش برنامه ريزي از سال 88 دوباره احيا شد و به آموزش ضمن خدمت كارمندان دولت مي پردازد.

 



انتقاد وزير اقتصاد از كم كاري استانداران

وزير امور اقتصادي و دارايي از كم كاري استانداران در جذب سرمايه گذاري خارجي انتقاد كرد.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا درباره موانع جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور اظهار كرد: هنوز فكر مي كنم مسائل بروكراتيك و كاغذ بازي در كشور ما زياد است. به عنوان مثال سرمايه گذاراني به من مراجعه كرده اند كه عدد قابل توجهي سرمايه گذاري كرده اما 9 ماه هم است كه منتظر يك مجوز بوده و پاسخي هم به آن ها داده نمي شود. اين در حالي است كه در قانون سياست هاي اجرايي اصل 44پاسخ سرمايه گذار بايد ظرف مدت يك ماه داده شود و اگر هم پاسخ منفي است بايد مستدل باشد.
وي گفت: حتي هيئت وزيران مصوبه اي ابلاغ كرد كه اگر سرمايه گذاري مراجعه كرده و دستگاه مربوطه پاسخ لازم نداد، استاندار بتواند مستقيما وارد شود اما به نظر مي رسد استانداران از اين اختيار خود استفاده نمي كنند.
سخنگوي اقتصادي دولت گفت: از سازمان سرمايه گذاري خواسته ام كه گزارشي از نحوه عملكرد استانداران در اين باره ارائه كنند. در حالي كه ما در پي تشويق سرمايه گذار هستيم، برخي ارگان ها از ارائه مجوز هم خودداري مي كنند. اگر دليل مشخصي وجود دارد، بايد اعلام شود اما اين كه به فرد مجوزي ارائه نشود، نشان مي دهد كه از اهداف مان عقب هستيم.
حسيني تصريح كرد: به نظر مي رسد يكي از موانع ديگر جذب سرمايه گذاري خارجي نيز به اطلاع رساني بيشتر است چون برخي از سرمايه گذاران با وجود همه فعاليت هاي اطلاع رساني، سوالات ابتدايي مطرح مي كنند، البته شايد به اين دليل باشد كه اولين بار است كه به ايران مي آيند، اما قدرت اطلاع رساني بايد به قدري قوي باشد كه آن ها را در كشورهاي خودشان از امكانات و قوانين ايران آگاه كند.
وي به تغيير مدل تامين مالي در جذب سرمايه گذاري خارجي اشاره كرد و گفت: به هر حال در دنيا كمتر كسي پيدا مي شود كه پول كلان معطل و بلااستفاده اي داشته باشد ولي امكانش هست كه قسمتي از منابع مالي را بياورد و سيستم مالي كشور هم با آن مشاركت كند كه نياز به تدوين و تغيير يك مدل تامين مالي دارد.
وزير امور اقتصادي و دارايي جمع بندي كرد: بنابراين يك موضوع مهم اطلاع رساني و معرفي هدفمند فرصت هاي سرمايه گذاري است. همايش فرصت هاي سرمايه گذاري هفته گذشته هم مناسب بود و بيشتر بايد يك كار شود و بايد در اين راستا يك تيم رسانه اي تشكيل شود. همچنين صدور مجوزها بايد تسهيل شود و مردم معطل نشوند. در نهايت مسئول تامين مالي و مشاركت هم بايد هرچه سريع تر شفاف شود.

 



با امضاي يادداشت تفاهم بين شركت گاز و استاندارد تجهيزات اندازه گيري مصرف گاز استاندارد مي شود

شركت ملي گاز ايران و سازمان ملي استاندارد ايران به منظور گسترش همكاري ها در زمينه احداث آزمايشگاههاي مرجع و همچنين تدوين استانداردهاي جديد وسايل گازسوز تفاهم نامه امضا كردند.
براساس اين تفاهم نامه كه ديروز به امضاي جواد اوجي مديرعامل شركت ملي گاز ايران و نظام الدين برزگري رئيس سازمان ملي استاندارد ايران رسيد، اين دو نهاد دولتي در جهت استفاده بهينه از تجارب و تخصص هاي موجود، همكاري هاي دوجانبه اي در زمينه مراكز آزمون و سنجش اندازه گيري هاي گاز بعمل خواهند آورد.
اين خدمات دوجانبه در جهت ارتقاي استانداردهاي ملي، ايجاد مراكز معتبر سنجش دقت اندازه گيري تجهيزاتي نظير انواع كنتورهاي گاز صنعتي، تجاري و خانگي و تجهيزات سنجش دما و فشار گاز است و مراكز ايجاد شده، مورد وثوق سازمان هاي بين المللي نظير سازمان جهاني اوزان و مقادير خواهد بود.
براساس اين تفاهم نامه، مراكزي كه در سازمان ملي استاندارد و شركت ملي گاز براي سنجش دقت و كاليبراسيون تجهيزات ياد شده ايجاد خواهد شد با برخورداري از گواهينامه هاي بين المللي، ساير مراكز فرعي را كه توسط بخش خصوصي در كشور فعاليت دارند و يا ايجاد خواهند شد را به صورت مستمر مورد ارزيابي و نظارت قرار داده و فقط مراكزي را كه از شرايط لازم برخوردار باشند به عنوان آزمايشگاههاي همكار مورد تائيد قرار خواهند داد.
در چارچوب اين تفاهم نامه، سازمان ملي استاندارد و شركت ملي گاز، آزمايشگاههايي كه به عنوان آزمايشگاههاي مرجع آزمون و كاليبراسيون تجهيزات اندازه گيري داراي اعتبار در سطح ملي و بين المللي باشد را احداث خواهند كرد.
همچنين همكاري براي تدوين و به روزرساني استانداردهاي ملي و بين المللي سيستم هاي اندازه گيري گاز از جمله موضوعات پيش بيني شده در اين تفاهم نامه است.
در اين زمينه كارشناسان متخصص صنعت گاز جهت حضور در تيم هاي ارزيابي به سازمان استاندارد معرفي خواهند شد.
ماحصل اين تفاهم نامه فراهم سازي سازوكارهايي براي ايجاد مراكز سنجش دقت و كاليبراسيون كنتورهاي گاز بعنوان آزمايشگاههاي مرجع در كشور و داراي مجوز اعتبار مراكز مورد وثوق در سطح بين المللي خواهد بود كه بيش از پيش با پايش مستمر مراكز آزمون و كاليبراسيون خصوصي و توليدكنندگان كنتورهاي گاز بر دقت عملكرد اين وسيله خواهد افزود.
اين گزارش حاكي است: رئيس سازمان ملي استاندارد ايران گفت: از چهار سال گذشته تمام وسايل گازسوز تحت پوشش استاندارد اجباري توليد مي شود.
نظام الدين برزگري، در حاشيه مراسم امضاي يادداشت تفاهم بين سازمان ملي استاندارد و شركت ملي گاز ايران در گفت وگو با خبرنگاران افزود: براساس پوشش استاندارد اجباري وسايل گازسوز، تمامي بخاري ها داراي سنسور حرارتي هستند و بخاري هاي بدون دودكش نيز به سيستم پيلوت ايمني قطع گاز (ODS) مجهزند.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران پيشنهاد داد كه كارخانه ها و كارگاههاي توليدكننده وسايل گرمايشي گازسوز در كشور بر اساس يك فراخوان وسايل گرمايشي گازسوز را به سيستم هاي ايمني مجهز كنند تا بخاري هاي قديمي مردم مجهز به سنسورهاي جديد شود.
بنابراين گزارش: مديرعامل شركت ملي گاز نيز از همكاري اين شركت با سازمان ملي استاندارد جهت تدوين دستورالعمل استانداردسازي وسايل گازسوز خبر داد.جواد اوجي در مراسم امضاي تفاهم نامه مشترك شركت گاز و سازمان استاندارد اظهار داشت: در گذشته تعدادي از هموطنان به دليل غيراستاندارد بودن وسايل گازسوز، جان خود را از دست داده اند كه براي حل اين مشكل مقرر شد دستورالعمل مشخصي با همكاري سازمان استاندارد تدوين شود.وي افزود: براساس اين دستورالعمل، استانداردهايي در مورد وسايل گازسوز تدوين خواهد شد.اوجي در ادامه با اشاره به امضاي تفاهم نامه مشترك بين شركت گاز و سازمان استاندارد گفت: با توجه به اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و واقعي شدن قيمت انرژي لازم بود سيستم هاي شركت گاز با حساسيت بيشتري كنترل شوند و به همين دليل به يك آزمايشگاه مرجع براي كاليبراسيون كردن سيستم هاي اندازه گيري نياز داريم.وي تصريح كرد: ما آزمايشگاههايي داشتيم كه زير نظر سازمان استاندارد نبودند، اما قرار شد اين آزمايشگاهها به سازمان استاندارد معرفي شود تا مرجعي براي اندازه گيري باشند.

 



كاهش31 هزار توماني قيمت سكه

قيمت سكه بهارآزادي طرح جديد ديروز در شعب بانك ملي كاهش و در بازار آزاد افزايش يافت.
به گزارش ايرنا، بانك مركزي روز چهارشنبه قيمت سكه تمام طرح جديد در شعب بانك ملي را با 312 هزار ريال كاهش نسبت به روز سه شنبه پنج ميليون و 356 هزار ريال اعلام كرد.
نرخ سكه نيم بهار آزادي نيز از سوي بانك مركزي با 197 هزار و 600 ريال افت نسبت به روز مذكور 2 ميليون و 579 هزار و 200 ريال اعلام شد.
قيمت بانكي سكه ربع بهار آزادي نيز با 83 هزار و 200 ريال كاهش نسبت به روز مذكور يك ميليون و 294 هزار و 800 ريال و سكه يك گرمي نيز با 10 هزار و 400 ريال كاهش 728 هزار ريال اعلام شد.
اين در حالي است كه قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد در بازار آزاد ديروز با 6 هزار تومان افزايش نسبت به روز قبلش مواجه شد و به 602 هزار تومان رسيد. هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم هم ديروز در بازار آزاد 625 هزار تومان به فروش رفت كه نسبت به روز سه شنبه 10 هزار تومان افزايش يافته بود. هر قطعه نيم سكه طلا نيز در بازار آزاد 290 هزار تومان به فروش رفت كه البته در مقايسه با روز قبل دو هزار تومان كاهش يافته بود.
نرخ هر ربع سكه و سكه يك گرمي نيز به ترتيب در بازار آزاد 150 هزار تومان و 77 هزار تومان تعيين شد. قيمت هر گرم طلاي 18 عيار نيز ديروز 551 هزار تومان تعيين شد. همچنين نرخ هر اونس طلا در بازارهاي جهاني نيز با اندكي كاهش نسبت به روز قبلش به 1702 دلار رسيد. اما بانك مركزي روز چهارشنبه نرخ مرجع هر دلار آمريكا را با 50 ريال رشد 10 هزار و 855 ريال، نرخ مرجع هر پوند را با 100 ريال رشد 16 هزار و 927 ريال و نرخ مرجع هر يورو را با 29 ريال كاهش 14 هزار و 467 ريال تعيين كرد.
نرخ ارز مسافرتي نيز با 14 ريال افزايش 11 هزار و 949 ريال بود. ارز مسافرتي فقط يكبار در سال به مسافران داده مي شود.
اما در همين حال ديروز قيمت هر دلار در بازار آزاد 1343 تومان، هر يورو 1825 تومان و هر پوند انگليس 2138 تومان بود.

 



مشاور شركت ملي نفت: سرمايه گذاري نشود توليد نفت كاهش مي يابد

شركت ملي نفت ايران سالانه نيازمند 30 ميليارد دلار سرمايه گذاري است كه اگر صورت نگيرد كاهش توليد نفت را خواهيم داشت.
محمد حسن موسوي زاده مشاور مديرعامل شركت ملي نفت ايران در نهمين نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران گفت: كشورهاي همسايه در ميادين مشترك خود با ايران سرمايه گذاري مي كنند و شركاي آن ها شناخته شده اند و دست آن ها در برداشت باز است به همين دليل سهم ما از اين ميادين مشترك كم است.
به گفته وي هم اكنون ميزان توليد نفت ايران 5/4 ميليون بشكه نفت خام است كه نيمي از آن مصرف و نيمي ديگر صادر مي شود.
وي متذكر شد: اگر سرمايه گذاري جديد صورت نگيرد با توجه به اينكه عمر ميادين و مخازن ما در نيمه دوم خود قرار دارند ميزان توليد ما كم خواهد شد.
موسوي زاده گفت: براي اين كار شركت ملي نفت سالانه نيازمند 30 ميليارد دلار سرمايه گذاري است كه اگر اين صورت نگيرد قطعاً كاهش توليد نفت و ثروت ملي را از اين جهت خواهيم داشت.
وي خاطرنشان كرد: حق سهم شركت نفت از ميزان سرمايه گذاري 5/14 درصد است كه در مجموع هشت ميليارد دلار مي شود و اين تمام توان ماست بنابراين بخش خصوصي بايد به اين سمت حركت كنند.
اوراق مشاركت مزيت دارد
عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران با بيان اينكه مزيت اوراق مشاركت براي پروژه هاي نفتي بيش از اوراق سلف است از عدم حضور و فعاليت بخش خصوصي در تجارت نفت گله كرد.
علينقي خاموشي در اين نشست روبه مديران وزارت نفت كه در اين جلسه حضور يافته بودند كرد و گفت: مي خواهم با مسئولان وزارت نفت درد دل كنم. با وجود آنكه حدود 4 سال از ابلاغ سياست هاي اصل44 قانون اساسي سپري شده است، كوچكترين اقدامي براي شكل گيري تجارت نفت توسط بخش خصوصي صورت نگرفته است. ما در وزارت نفت غريبه ايم.
وي افزود: در زمان مرحوم نوربخش نيز در مقطعي نسبت به عرضه اوراق مشاركت با نرخ بهره 15درصد اقدام كردند كه بارها در شوراي پول و اعتبار اعلام كرديم اين طرح شكست مي خورد اما گفتند آزمايشي است. اين اوراق حتي پس از سه روز در بازار به فروش نرفت، بنابراين مجبور شدند نرخ سود آن را از 15 درصد به 17 درصد افزايش دهند كه مورد استقبال واقع شد.
خاموشي خطاب به مسئولان وزارت نفت، اين پرسش را مطرح كرد كه چرا پروژه هاي نفتي از اساس به بخش خصوصي واگذار نمي شود؟
وي با تأكيد بر اينكه طرح فروش سلف نفتي با شكست مواجه مي شود گفت: اين طرح، فاقد توجيه اقتصادي است و فعالان اقتصادي به جاي آنكه انباشت 4 ساله سرمايه هاي خود در اين طرح، مي توانند اوراق مشاركت خريداري كنند و بانك نيز سود آن را به روز و با بهره 17 درصد پرداخت مي كند.
خاموشي اگرچه براي طرح فروش سلف نفتي آرزوي موفقيت كرد، اما گفت: حيات اقتصاد كشور به فعاليت بخش خصوصي وابسته است و بخش خصوصي بايد در اقتصاد به كار گرفته شود.عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران به برخي مانع تراشي هاي مجموعه هاي تحت مديريت وزارت نفت در مقابل فعاليت بخش خصوصي را به نقد كشيد و گفت: حدود 4 سال براي دريافت يك مجوز به اين وزارتخانه رفت و آمد كرده است اما نهادهاي زيرمجموعه وزارت نفت به بهانه قديمي بودن آيين نامه ها از صدور اين مجوز سرباز زده اند. او افزود: اين آيين نامه ها مربوط به دوران پيش از انقلاب است و هنوز به روز نشده است.
مبارزه با تحريم ها
رئيس اتاق بازرگاني تهران نيز با بيان اينكه براي مبارزه با تحريم بايد عزم جدي در بخش دولتي و بخش خصوصي وجود داشته باشد اظهار داشت: ابهام در مبارزه با تحريم ها در راه حل نيست بلكه در عزم است به طوريكه اگر كشوي من را باز كنيد پر از راهكارهاي مبارزه با تحريم است.
يحيي آل اسحاق در نهمين نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با تأكيد بر اينكه تحريم دو جنبه داخلي و بيروني دارد اظهار داشت: در جنبه بيروني همه به نتيجه رسيده اند كه تحريم جنگي است عليه ملت، منافع و نظام جمهوري اسلامي ايران و دشمن در حوزه اقتصادي جنگ را آغاز كرده است و ما معتقديم افسران عملياتي و ميدان دار اين جنگ بايد فعالان اقتصادي باشند و نبايد در اين جنگ كوتاه بياييم.رئيس اتاق بازرگاني تهران با تأكيد بر اينكه اين تصور و توهم اشتباهي است كه دشمنان فكر مي كنند در اين حوزه موفق مي شوند اظهار داشت: در شرايط ويژه تحريم بايد تدابير ويژه كرد و اگر دشمن با ما جنگ دارد در مقابل هر دري كه بسته مي شود بايد 10 پنجره باز شود و بايد با دشمن در افتيم و بنيادش را براندازيم.وي افزود: بايد در شرايط تحريم دريچه هاي تنفسي را باز كرد ما همه به عنوان ياران و افسران عملياتي 100 درصد در خدمت نظام هستيم.
وي با اشاره به نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: مقوله ارز يكي از نقاط و چالش هايي است كه بخش اقتصادي با آن درگير است و اين تلاطم موجود به واحدها ضربه مي زند لذا بايد زودتر موضوع ارز را به نتيجه برسانيم و شوراي پول و اعتبار بايد مسائل مربوط به ارز را حل كند. در ميدان جنگ نبايد اينگونه رفتار كرد و بايد توجه داشته باشيم كه در جنگ اگر افسري بي انضباط باشد دادگاه نظامي تشكيل مي شود.

 



رئيس مجلس در نامه اي به رئيس جمهور اعلام كرد
مغايرت قانوني مصوبه اعطاي پروانه اپراتور به كنسرسيوم ايران نت

رئيس مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي خطاب به رئيس جمهور، مصوبه دولت در خصوص اعطاي پروانه اپراتور فيبر نوري به كنسرسيوم ايران نت را مغاير قانون اعلام كرد.
علي لاريجاني در نامه اي خطاب به محمود احمدي نژاد، با استناد به چند ايراد قانوني، مصوبه دولت در خصوص واگذاري اپراتور چهارم به كنسرسيوم ايران نت را غيرقانوني خواند و اعلام كرد: مصوبه دولت مبني بر تجويز مشاركت دولت با كنسرسيوم ايران نت، مغاير قانون است.
در اين نامه آمده است:
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران بازگشت به رونوشت تصويب نامه هيات محترم وزيران به شماره 258891/45402 مورخ 16/11/1389، موضوع «اعطاء پروانه اجراء و بهره برداري از شبكه انتقال داده به كنسرسيوم ايران نت» متعاقب بررسي ها و اعلام نظر مقدماتي «هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين» و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقي به «قانون» نحوه اجراء اصول 85 و 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اصلاحات بعدي» و ماده (10) آئين نامه اجرائي آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعي جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانون و اعلام نتيجه به اين جانب ابلاغ مي گردد.
بديهي است پس از انقضاي يك هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه كه مورد ايراد قرار گرفته است، ملغي الاثر خواهد بود.
1- به موجب ماده (79) قانون محاسبات عمومي كشور مصوب 1386، معاملات وزارتخانه ها و موسسات دولتي به جز موارد مستثني شده در بندهاي 15گانه ذيل ماده (79) حسب مورد بايد از طريق مناقصه يا مزايده باشد»، عليهذا، صدر مصوبه از اين حيث كه اعطاء پروانه اجراء و بهره برداري از شبكه انتقال داده و دسترسي نوري را به كنسرسيوم خدمات ارتباطي و الكترونيكي ايران نت، بدون آن كه موضوع قرارداد، مشمول مستثنيات مذكور در ماده (79) قانون باشد را از طريق ترك تشريفات مزايده، تجويز مي نمايد، مغاير قانون است.
2- طبق بند «الف» ماده (3) قانون نحوه اجراء سياست هاي كلي اصل (44) قانون اساسي مصوب 1387، مشاركت دولت با بخش هاي خصوصي و تعاوني و بخش عمومي غيردولتي، به هر نحو و به هر ميزان ممنوع است، عليهذا، ذيل مصوبه مبني بر تجويز مشاركت دولت با كنسرسيوم مذكور، مغاير قانون است».

 



2شركت بزرگ هواپيمايي آمريكا ورشكسته شدند

درپي ادامه بحران و بي ثباتي در اقتصاد آمريكا شركت هواپيمايي آمريكن ايرلاينز به دليل بدهي 6/29ميليارد دلاري خود رسما اعلام ورشكستگي كرد.
به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، شركت هواپيمايي آمريكن ايرلاينز به همراه شريك اصلي خود يعني شركت هواپيمايي آمريكن ايگلز كه با افزايش هزينه ها و زيان انباشته سنگيني روبرو هستند رسما اعلام ورشكستگي كردند.
اين دو شركت طي بيانيه مشتركي اعلام كردند: اعلام ورشكستگي اين شركتها به نفع آنها و سهامداران خواهد بود، شركت آمريكن ايرلاينز پس از اعلام ورشكستگي توماس هورتون را به عنوان مديرعامل جديد معرفي كرد.
براساس اين گزارش :درپي اعلام اين خبر ارزش سهام شركت آمريكن ايرلاينز بيش از 60 درصد كاهش داشته است.
شركت آمريكن ايرلاينز افزود اعلام ورشكستگي اين شركت با هدف اجراي اصلاحات ساختاري و كاهش هزينه ها انجام شده است تا اين شركت بتواند در آينده به فعاليت خود در بازار رقابتي صنعت هواپيمايي جهان ادامه دهد.
اين شركت قصد دارد به فعاليتهاي عادي خود ادامه دهد تا روند سازمان دهي مجدد آن انجام شود. شركت آمريكن ايرلاينز به كليه مشتريان خود اطمينان داده است كه مانند گذشته مي توانند روي خدمات اين شركت حساب كنند و اين شركت نيز سعي خواهد كرد تا بهترين خدمات خود را به مشتريان ارائه كند.
مديرعامل جديد اين شركت تاكيد كرد: شركت آمريكن ايرلاينز در بيش از 260 فرودگاه در 50 كشور جهان خدمات هوايي ارائه مي كند. اين شركت قصد دارد به حضور خود در بازارهاي جهاني ادامه دهد. بر اين اساس اين شركت هواپيمايي آمريكا
7/24ميليارد دلار دارايي و
6/29ميليارد دلار بدهي دارد.شركت آمريكن ايرلاينز درسه ماه سوم امسال با زيان و ضرر 162 ميليون دلار زيان روبرو شد. اين شركت سال گذشته نيز با زيان خالص 7/2ميليارد دلاري روبرو شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14