(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 آذر 1390- شماره 20087

روشهاي مبارزه با پوكي استخوان
در گفتگو با دكتر فاطمه محرري؛ فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان
بررسي علل بي توجهي بچه ها در مدرسه
5 مزيت خوردن صبحانه سالم
بازي درماني و تكنيك هاي بازي
درمان سوختگي با سفيده تخم مرغ



روشهاي مبارزه با پوكي استخوان

بيشتر افراد مي دانند كه كلسيم استخوانها را تحكيم مي نمايد. اما شيوه هاي زيادي براي مبارزه با پوكي استخوان وجود دارد، بيماري خاموشي كه سبب تحليل رفتن استخوانها مي گردد، كه مي تواند منجر به شكستگي ها، دردكمر و گردن، و كوتاه شدن بيش از 15سانتيمتر از قد در طول زمان گردد.
هم مردان و هم زنان ممكن است دچار پوكي استخوان شوند، اما اين بيماري بين خانمها شايع تر است، به ويژه پس از سن يائسگي. تقريباً يك پنجم خانمهاي بالاي 50سال در ايالات متحده دچار اين بيماري هستند. آزمايشهاي سنجش تراكم استخوان، راه حلي براي پيشگيري از آن است، به طوري كه بسياري از كساني كه پوكي استخوان دارند، تا پيش از اين كه دچار شكستگي استخوان نشده اند، از بيماري خود آگاهي ندارند.
پيشگيري زودهنگام
دكتر سابرينا استريك لند، جراح ارتوپد در مركز ورزشي زنان در بيمارستان تخصصي نيويورك سيتي، اظهار داشت كه اگر بدانيد شما ريسك بالاتري در ابتلا به پوكي استخوان داريد، مي توانيد زودتر براي پيشگيري از آن اقدام كنيد.
او گفت: «اگر مادرتان مبتلا به اين بيماري بود، شما نيز بايد تا قبل از 20تا 30سالگي هر كاري كه مي توانيد انجام دهيد. انسانها تا 30سالگي توانايي استخوان سازي دارند، بنابراين در اين دوران بايد تغذيه اي مناسب داشته باشيم تا تراكم استخوانها را تا هنگامي كه توانايي ساخت آنها را داريم، افزايش دهيم.»
سفيدپوستان و آسيايي ها به خاطر اين كه به طور نسبي جثه لاغرتري دارند، نسبت به ديگر افراد ريسك بالاتري براي ابتلا به پوكي استخوان دارند.
ورزش
ورزش يكي از پراهميت ترين چيزهايي است كه مي توان جهت پيشگيري از پوكي استخوان انجام داد.
دكتر كنت ليلز، استاد پزشكي دانشگاه دوك در دورهام نورت كاليفرنيا، مي گويد: «به طور كلي كم ورزش كردن بسيار بد است، فضانوردان و بيماراني كه آسيب نخاعي دارند، دچار تحليل رفتن استخوانها مي شوند.» اين دسته از افراد به دليل ميزان محدود حركات بدني و محدوديت در انجام تمرينات تحمل وزن، به خصوص تمريناتي كه برخلاف جاذبه زمين انجام مي شود، مانند پياده روي، دو، وزنه برداري، شناي روي زمين و بالارفتن از پله ها، دچار مشكل هستند. دكتر ليلز به بيماران توصيه مي كند 5تا 6بار در هفته ورزش كنند، دو تا سه بار در هفته 30دقيقه هوازي و تمرينات كششي انجام دهند.
مصرف كم نمك
با اين كه تأثيرات نمك بر پوكي استخوان ناشناخته است، اما به نظر مي رسد بين مقدار بالاي جذب سديم و از بين رفتن و تحليل استخوانها، به خصوص براي افرادي كه فشار خون بالا دارند، رابطه اي وجود دارد.
به طور كلي، نمك ميزان دفع كلسيم در ادرار و عرق بدن را افزايش مي دهد و اگر از قبل دچار كمبود كلسيم بوده ايد، مي تواند محركي براي تحليل رفتن استخوانها باشد. پژوهشهاي انجام شده در اين زمينه ثابت كرده است كه افرادي كه فشار خون بالا دارند، كلسيم بيشتري را از طريق ادرار دفع مي كنند. دكتر ليلز مي گويد كه اين مسئله مي تواند 10درصد افرادي كه به طور ارثي اختلالات سوخت و ساز دارند را دچار مشكل كند كه سبب دفع كلسيم فراوان از طريق كليه ها مي گردد.
كنترل مصرف كربنات كلسيم
در مطالعه بزرگي در سال 2006 اثبات شده كه مصرف بيش از اندازه نوشابه هاي گازدار و كولا، چه بدون كافئين، رژيمي يا حاوي كافئين، با خطر بالاي از بين رفتن استخوان ها در ارتباط است. هر چند كه اين مطلب خيلي هم روشن نيست، اما به احتمال زياد كربنات كلسيم موجود در نوشابه ها در واقع باعث تحليل استخوان مي گردد. برخي متخصصان به اين واقعيت معتقدند افرادي كه زياد نوشابه هاي گازدار مي نوشند، كمتر ميل به مصرف لبنيات دارند. بسياري از نوشابه هاي گازدار مانند كولاها، حاوي فسفر هستند كه ما به آن نياز داريم. اما فسفر مصرفي ما بايد با كلسيم متعادل شده باشد كه در غير اين صورت، ممكن است خطر ابتلا به پوكي استخوان را افزايش دهد.
بنيانگذاران پژوهش 2006 بيان داشتند كه علاوه بر فسفر، تركيبات موجود در عصاره كولا ممكن است اثرات زيان آوري بر سلامت استخوانها داشته باشد.
كنترل كافئين
دكتر استريك لند ابراز داشت كه كافئين مي تواند در جذب كلسيم در بدن تأثير بگذارد، پس مصرف هرگونه تركيبات كافئين دار مانند نوشابه هاي گازدار، قهوه يا شكلات بايد محدود گردد.
مصرف كم كافئين، براي نمونه 300ميلي گرم در روز كه تقريباً معادل يك فنجان قهوه يا دو فنجان چاي مي باشد، تا زماني كه به اندازه كافي در بدنتان كلسيم داشته باشيد، مشكلي ايجاد نمي كند.
سيگار نكشيد
دكتر استريك لند مي گويد: «من به همه بيمارانم توصيه مي كنم كه سيگار را ترك كنند زيرا براي استخوان ها مضر است سيگار كشيدن مانع بهبودي شكستگي هاي استخواني مي گردد و توانايي بدن را براي ساخت دوباره استخوان كاهش مي دهد.» وقتي سيگار را ترك مي كنيد، به طور ناگهاني استقامت استخوانها و قابليت بهبودي آسيبها را افزايش مي دهيد.
توجه به داروهاي مصرفي
مصرف برخي از داروها مي تواند احتمال ابتلا به پوكي استخوان را افزايش دهد. يكي از مهمترين عوامل كورتيكواستروئيد ضدالتهابي مانند پريدنيسون است كه باعث ازبين رفتن استخوان مي گردد.
بازدارنده هاي پروتون رسان مانند پريلوستك و پريواسيد(كه براي درمان برگشت اسيد در معده يا رفلاكس استفاده مي گردد)، تعادلph را در شكم تغيير مي دهد، كه اين مسئله مي تواند بر جذب كامل كلسيم در بدن تأثيرگذار باشد. دكتر استريك لند ابراز داشت بطور معمول اين مشكلي است كه پس از استفاده طولاني مدت اين دارو (بيش از هفت سال) روي مي دهد.
داروهاي ضدافسردگي معروف مانند بازدارنده هاي جذب دوباره سروتونين انتخابي و متوترسكسايت نيز با پوكي استخوان وابسته هستند.
كلسيم
به عقيده انجمن ملي سلامت، افراد بزرگسال بايد در روز 1000ميلي گرم كلسيم دريافت كنند. براي خانم هاي بالاي 50سال و آقايان بالاي 70سال اين ميزان به 1200ميلي گرم در روز افزايش مي يابد.طبق گزارش انجمن پزشكي در سال 2010، بيشتر افراد، به استثناي دختران در سن بلوغ و سالمندان، در رژيم غذايي خود به اندازه كافي كلسيم دريافت مي كنند. مكمل هاي دارويي به طور مشخص بدون ضرر هستند، اما بايد به اندازه معين شده و همراه با ويتامينD مصرف شوند. مصرف بيش از اندازه آن مي تواند خطر ايجاد سنگ كليه و ديگر مشكلات را افزايش دهد.
ويتامينD
ويتامينD به جذب، حفظ و مصرف كلسيم در بدن كمك مي كند. نور خورشيد موجب توليد اين ويتامين مي شود. منابع ويتامينD در رژيم غذايي شامل غذاهاي داراي استحكام مانند شير، آب پرتقال و غلات صبحانه مي باشد.
به طور كلي، دريافت مقدار زياد ويتامينD به طور طبيعي و از طريق تغذيه بسيار بعيد است مگر اين كه در مصرف مكمل هاي دارويي زياده روي كنيد. زياد مصرف كردن آن مي تواند براي قلب و كليه ها مضرباشد.
بيسفوسفونيت هاي خوراكي
بيسفونيت ها از مشهورترين داروهاي مصرفي براي پوكي استخوان هستند كه عبارتند از آلندرونات (فوسامكس) كه به شكل قرص يا شربت است و روزانه يا هفتگي مصرف مي شود، ريسدرونات (اكتونل) به صورت قرص است و روزانه، هفتگي يا ماهيانه استفاده مي شود، و ايباندرونات (بونيوا) قرصي كه روزانه يا ماهيانه مصرف مي شود.
اين داروها براي افرادي كه به طور غيرطبيعي دچار تحليل رفتن استخوانها هستند، براي جلوگيري از شكستگي ها در ستون فقرات، لگن و مچها تجويز مي گردد. اما بونيوا تنها براي كاهش شكستگي هاي ستون فقرات مورد آزمايش قرار گرفته است. قرص هايي كه سبب سوزش معده يا ناراحتي هاي شكمي مي گردند، بايد ناشتا ميل شوند. بسته به دارويي كه مصرف مي كنيد، نبايد 30 تا 60دقيقه پس از مصرف آن چيزي بخوريد.
بيسفوسفونيت هاي تزريقي
زولدرونيك اسيد(ركلاست) نوعي بيسفوسفونيت قابل تزريق است كه سالي يكبار به صورت وريدي و سرمي تزريق مي گردد. اين دارو مي تواند جهت جلوگيري از پوكي استخوان براي خانم هاي قبل از سنين يائسگي، دوبار در سال تزريق گردد. دكتر ليلز ابراز داشت كه اين تزريق مي تواند پس از انجام شدن، بطور ناگهاني نشانه هايي از آنفلوآنزا را ايجاد نمايد.
بيسفوسفونيت خطر دو عارضه نادر شكستگي هاي خود به خود قسمت ران پا و از بين رفتن بافت زنده استخوان يا مرگ استخواني در آرواره را افزايش مي دهد. به گفته دكتر ليلز احتمال ابتلا به اين عارضه ها يك در 10000و يك در 100000بيمار مي باشد كه معمولاً پس از دو سال مصرف مداوم اين داروها روي مي دهد. پزشكان معمولاً پس از 5سال، تجويز اين داروها را براي بيمار قطع مي كنند.
راكوكسيفن
داروي راكوكسيفن (اويستا) مي تواند تا 50درصد خطر شكستگي در ستون فقرات را كاهش دهد. با اين كه به نظر مي رسد اين دارو تنها براي شكستگي هاي ستون فقرات است.اين دارو براي استفاده خانم هايي كه پيش از سن يائسگي هستند درنظر گرفته شده است، با اين كه اين دارو خطر ابتلا به سرطان سينه و بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد اما خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهد. دكتر ليلز بيان داشت كه اين دارو نوعاً اولين محصول دفاعي براي پوكي استخوان نيست.
دنوسيوماب
دنوسيوماب (پروليا) جديدترين داروي پوكي استخوان در بازار است. به گفته دكتر ليلز اين دارو همانند بيسفوسفونيت، از تحليل رفتن استخوان ها جلوگيري مي كند، اما با يك مكانيسم ديگر. اين دارو دوبار در سال تزريق مي گردد اما نه بوسيله سرم.
عوارض جانبي اين دارو مي تواند شامل درد كمر و عضلات، اگزما و عفونت هاي پوستي باشد. برخلاف بيسفوسفونيت، دنوسيوماب با از بين رفتن بافت آرواره ها ارتباطي ندارد.
كلسيتونين
كلسيتونين (فورتيكال، مياكلسين) از بيسفوسفونيت كم تأثيرتر است، اما تحليل رفتن استخوان ها را كندتر كرده و مي تواند خطر شكستگي ستون فقرات را كاهش دهد. اين دارو قادر است درد ناشي از به هم فشردگي در شكستگي ستون فقرات را كاهش دهد. اين دارو را مي توان به صورت تزريقي يا اسپري استنشاقي استفاده كرد. رايج ترين عوارض جانبي آن هم سوزش بيني هنگام استفاده از نوع استنشاقي و حالت تهوع درصورت مصرف نوع تزريقي مي باشد.
هورمون پاراتيروئيد
هورمون پاراتيروئيد يا غدد درون ريز، يك رخداد هورموني طبيعي است كه فرمولاسيون جديد استخوان ها را تحريك مي كند.
نوع تركيبي اين دارو به نام تري پاراتيد (فورتيو)، برروي افرادي كه پوكي استخوان شديد دارند و ريسك شكستگي بالايي دارند، آزمايش شده است. عوارض جانبي اين دارو عبارتند از درد مفاصل، سردرد، سرگيجه و حالت تهوع.
درمان هورموني
به گفته دكتر استريك لند، درصورتي كه خانمها سن يائسگي نداشتند، استخوان هاي بسيار خوبي داشتند. او افزود، همه افراد بايد با استروژن و يا همراه با پروژسترون، هورمون درماني شوند. زيرا باعث پيشگيري از ابتلا به سرطان سينه و بيماري هاي قلبي مي گردد.
ترجمه از: نسيبه رجبي

 



در گفتگو با دكتر فاطمه محرري؛ فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان
بررسي علل بي توجهي بچه ها در مدرسه

به جز اختلال بيش فعالي و نقص توجه كه باعث مشكلات زيادي براي كودكان در خانه و مدرسه و افت تحصيلي قابل توجهي مي شود، ساير اختلالات رفتاري نيز با تحصيل آنها ارتباط قوي دارد. كودكان مبتلا به اختلالات رفتاري معمولا تكاليف خود را انجام نمي دهند، نامرتب هستند و در برنامه ريزي و زمان بندي بسيار ضعيفند. به علاوه رابطه نامناسب با آموزگاران نيز در عملكرد تحصيلي آنها تأثيرگذار است.
عمده اين اختلالات را مي توان به اين گونه تقسيم بندي كرد:
مشكلات خانوادگي و شرايط محيطي، هوش مرزي يا عقب ماندگي ذهني، اختلال لجبازي- مقابله اي، اختلال سلوك، اضطراب، افسردگي، اختلال يادگيري، اختلال اوتيستيك و اختلالات تكاملي رشد، ساير اختلالات و بيماري هاي جسمي.
1. مشكلات خانوادگي و شرايط محيطي
اگر در خانواده اي پدر و مادر داراي مشكلات رفتاري يا بيماري جسمي رواني باشند، در عملكرد تحصيلي فرزند اختلال به وجود مي آيد. همچنين زندگي فرزند با يكي از والدين، از دست دادن يك يا هر دو والد، از دست دادن يكي از نزديكان، ابتلا يكي از والدين به افسردگي، اضطراب يا مشكلات رواني و وابستگي پدر يا مادر به موادمخدر يا رفتارهاي ضداجتماعي از ديگر عوامل مؤثر در روند تحصيل كودك محسوب مي شود.
ديگر شرايط خانواده ومحيط كه در عملكرد تحصيلي بچه ها تأثير سوء دارند عبارتند از:
- اگر پدر و مادر در تربيت فرزند تفاهم نداشته باشند و هركدام پيام هاي مختلفي به او اراده دهند.
- اگر هيچ نظارتي بر اعمال كودك نباشد و والدين آنقدر گرفتار مشكلات اقتصادي و استرس هاي خود باشند كه توجهي به تكاليف بچه نشود و در جلسات اوليا و مربيان شركت نكنند.
- جر و بحث كردن جلوي بچه ها
- رفتارهاي نادرست مانند مورد بي مهري قرار دادن كودك، تنبيه فيزيكي و توهين
- والديني كه زمان كمي در منزل حضور دارند و بيشتر وقت خود را در خارج از خانه سپري مي كنند.
- نداشتن برنامه ريزي مناسب براي بچه ها جهت مطالعه و انجام تكاليف درسي
- در بعضي موارد تغيير محيط زندگي و مدرسه.
همچنين بايد توجه كرد كه نوع ارتباط معلم نيز با علاقه كودك به تحصيل ارتباط دارد. معلم با حوصله با تشويق به موقع، اعتماد به نفس كودك را تقويت كرده كه نقش مهمي در موفقيت تحصيلي او دارد. به علاوه نبايد از تأثير دوستان و همسالان نيز در علاقه مندي او به ادامه تحصيل غافل شد. پس والدين بايد فرزندشان را در انتخاب دوست مناسب راهنمايي كنند.
2. كودكان داراي هوش مرزي يا عقب مانده ذهني
اين كودكان توان ذهني محدودي دارند، در مقايسه با همسالان طبيعي خود مشكلات بيشتري از نظر توجه، كنترل خود، رفتارهاي اجتماعي و يادگيري دروس دارند. در حال حاضر كه بچه ها پيش از ورود به دبستان در طرح سنجش قرار مي گيرند، اكثر اين گروه بچه ها شناسايي شده و براي ارزيابي بيشتر به مراكز تخصصي ارجاع داده مي شوند.
اگر حمايت كافي و آموزش ويژه براي كودكان داراي هوش مرزي مهيا باشد و به سرعت شناسايي شوند، مي توانند با تلاش فراوان در سال هاي دبستان و راهنمايي موفقيت نسبي داشته باشند. البته با پيچيده تر شدن دروس در دبيرستان توصيه مي گردد در مدارس فني حرفه اي كه دروس عملي بيشتر و تئوري كمتر دارد ادامه تحصيل دهند. به هر حال والدين اين كودكان نبايد نااميد شوند و بدانند كه با آموزش مناسب و حمايت كافي فرزندشان به مهارت قابل ملاحظه اي دست خواهند يافت.
3. اختلال لجبازي و مقابله اي
كودكان مبتلا به اين اختلال عموماً ناسازگارند و رفتارهاي مقابله اي و منفي مانند سرپيچي از قوانين روزانه، قهر كردن، قشقرق راه انداختن، بحث با قدرت مافوق، آزار ديگران و مقصر دانستن ديگران در برابر مشكلات را نشان مي دهند. اين بچه ها در سنين پايين و قبل از مدرسه نيز اخلاق تندي دارند. وقتي وارد مدرسه مي شوند از انجام تكاليف سرباز مي زنند، با مراجع قدرت مثل مدير، ناظم و معلم مشكل دارند، حرف شنوي ندارند، اگر تكاليفشان را انجام ندهند دليل تراشي مي كنند و تقصير را گردن ديگران مي اندازند. كودكان لجباز دائماً با والدين درگيري دارند و آنها براي كنترل شروع به بدرفتاري مي كنند و در برخوردهاي انضباطي شان خشن، ناهماهنگ و ناتوان هستند؛ در نتيجه هر روز بر مشكلات اين كودكان افزوده مي شود. در مدرسه نيز به خاطر رفتارهاي سرپيچي از قوانين، مرتب مورد توبيخ قرار مي گيرند كه اين مسئله نيز موجب تشديد بدرفتاري مي شود.در صورتي كه كودك شما اين رفتارها را دارد نياز به مشاوره تخصصي و مراجعه به روانپزشك و روانشناس است تا علاوه بر بررسي و حل مشكل كودك، والدين نيز آموزش هاي لازم براي مديريت رفتار كودك را بياموزند.
4- اختلال سلوك
اختلال سلوك يكي ديگر از مشكلاتي است كه در روند تحصيل و توجه كودك به درس خواندن، تأثير سوء دارد. كودكان مبتلا به اين اختلال دائما به حقوق ديگران و قوانين و هنجارهاي اجتماعي تجاوز مي كنند. اين رفتارها در خانه، مدرسه و جامعه از آنها سر مي زند مانند ناسزاگويي، سرقت، پرخاشگري، خشونت و حتي خشونت جنسي، مدرسه گريزي، فرار از خانه و استفاده از موادمخدر. هر چه مشكلات اختلال سلوك زودتر بروز كند، شانس بهبودي كمتر خواهد بود. اين افراد معمولا در سال هاي پيش از دبستان و اوايل دبستان رفتارهاي ناسازگاري و سركشانه اي در خانه و مدرسه دارند. در سال هاي آخر دبستان شروع به قطع ارتباط با دوستان، دروغگويي، تقلب، ناسزاگويي و پرخاشگري مي نمايند. در دوران نوجواني نيز تمام اين مشكلات را خواهند داشت به اضافه اينكه رفتارهاي آشكار ستيزه جويانه نيز در آنها پديدار مي گردد. احتمال فرار از خانه و مدرسه و استفاده از موادمخدر در دوره راهنمايي و دبيرستان در آنها بسيار زياد خواهد بود.
هيچ علاقه اي به ادامه تحصيل و رفتن به مدرسه ندارند و معمولا از همان سال هاي اول دبستان در انجام تكاليف بي دقت و افت تحصيلي شديد دارند. جواني اين افراد نيز همراه با رفتارهاي ضداجتماعي، جنايتكاري، مشكلات ارتباط بين فردي و مشكلات شغلي رواني خواهد بود. اين رفتارها آن قدر مشكل آفرين و دردسرساز است كه نياز به توجه و پيگيري هرچه سريع تر به مشاوره تخصصي است.
5- اضطراب
اين كودكان علاوه بر اضطراب در ساير حوزه ها در زمان مدرسه رفتن نيز دچار ترس و اضطراب هستند. خيلي از اوقات صبح ها هنگام رفتن به مدرسه خود را به بيماري ميز نند، شكايت خفيف جسماني مانند دل درد و سردرد را عنوان مي كنند، تمايل دارند به جاي رفتن به مدرسه در منزل بمانند و توجه والدين را جلب مي كنند. غالبا تمايل به مدرسه نرفتن هنگام ورود از ابتدايي به راهنمايي و يا از راهنمايي به دبيرستان كه تلاش بيشتري را مي طلبد، افزايش مي يابد. زماني كه به كودك اجازه داده مي شود در منزل بماند، علائم بيماري بهتر مي شود؛ اما روز بعد هنگام نزديك شدن به زمان مدرسه شكايت از بيماري مجددا شروع مي شود. گاهي هم بچه ها به خاطر ترس از جدايي از والدين به مدرسه نمي روند. اگر كودك به مدت طولاني از مدرسه و همكلاسي هايش دور باشد امكان دارد دچار مشكلات جدي اجتماعي و تحصيلي شود. گرچه امتناع و علاقه نداشتن به مدرسه براي والدين دشوار است اما با تلاش هاي تخصصي اين مشكل تا حد خوب و زيادي قابل حل است. آنها نبايد در مراجعه به مراكز تخصصي درنگ كنند و مي توانند با كمك روانپزشك كودك و درمان هاي موثر، فرزندشان را براي برگرداندن به مدرسه و ساير فعاليت هاي مهم روزانه آماده كنند. بعضي از علائم بچه هاي مبتلا به اختلال اضطرابي عبارتند از:
- به تنهايي در اتاق نمي ماند.
- رفتارهاي چسبنده به والدين دارد.
- ترس زيادي نسبت به آسيب به خود و والدين دارد.
- پدر و مادر را در اطراف خانه تعقيب مي كند.
- در به خواب رفتن مشكل دارد.
-كابوس و وحشت شبانه دارد.
- از حيوانات و موجودات خيالي مي ترسد.
- از تنها بودن در تاريكي هراس دارد.
- مرتب از بيماري هايي مانند دل درد و سردرد شكايت مي كند.
6- افسردگي
كودك افسرده علاقه اي نسبت به مدرسه و همچنين ساير فعاليت هايي كه قبلا او را خوشحال مي كرده، ندارد. از دوستان كناره گيري مي كند، در بازي و فعاليت شركت نمي كند، بدخلقي، رفتارهاي ايذايي (آزارگرانه) و پرخاشگري دارد، لجاجت و بهانه گيري مي كند، در الگوي خواب و اشتهاي او مشكل به وجود مي آيد به طوري كه كم خواب و كم اشتها مي شود و همه اينها زمينه ساز افت تحصيلي مي شود. از آنجا كه افسردگي در رشد جسمي و تكاملي كودك تأثير مي گذارد، در رشد تكلم كودك نيز اشكال ايجاد مي شود. همچنين اين كودكان در رشد تفكر انتزاعي نيز دچار مشكل مي شوند. در صورت مشاهده اين علائم حتما نياز به كارشناس و روانپزشك كودك وجود دارد.
7- اختلال يادگيري
بچه هايي كه دچار اختلال يادگيري هستند با وجودي كه هوش طبيعي دارند آموزش هاي درسي را به خوبي درك نمي كنند و نمي توانند روي تكاليف تمركز كنند و در نتيجه عملكرد مناسبي در مدرسه ندارند. اين كودكان در فهم و تعقيب آموزش هاي درسي و يادآوري مطالبي كه بارها به آنها گفته شده مشكل دارند. نمي توانند به راحتي مطلبي را بخوانند و پس از پايان كلاس اول مهارت روانخواني را كسب نمي كنند و اين مشكل در سال هاي بالاتر نيز همچنان ادامه پيدا مي كند. در مشق نوشتن، ديكته و هجي كردن مشكل دارند و ديكته هاي آنها معمولاً پر غلط و قابل تصحيح نمي باشد. كلمات و حروف را به خوبي تشخيص نمي دهند مثلاً «س» و «ص» را مرتب باهم اشتباه مي گيرند. مشكل برعكس نوشتن دارند مثلاً به جاي «آب»، «با» يا 89 را 98 مي نويسند. مفاهيم رياضي مانند جمع، تفريق، ضرب و... را درك نمي كنند. اعدادنويسي را ياد نمي گيرند و عدم درك مفهوم زمان مانند ديروز، امروز و فردا دارند. اين مشكلات نيز نياز به بررسي دقيق توسط متخصص دارد تا تمام موضوعات در مورد كودك ارزيابي شود. روانپزشك كودك و نوجوان با همكاري متخصص امر آموزش قادر به مداخله و درمان جامع تر و سريع تر براي كودك و خانواده اش خواهد بود.
8- اختلال اوتيستيك و اختلالات نافذ رشد
مهم ترين مشكل اين بچه ها نقص در برقراري ارتباط است. آنها در برقراري ارتباط دو طرفه و بازي هاي سمبوليك و خلاق مشكل دارند. علاوه بر اين قادر به برقراري ارتباط كلامي نيز نيستند. ارتباط چشمي كمي حتي با والدين برقرار مي كند و نمي تواند رابطه عاطفي مناسبي حتي با نزديكان داشته باشد. تكلم اين كودكان با تأخير مواجه است، چون علاقه اي به ايجاد ارتباط با ديگران ندارند. حضور در موقعيت هاي شلوغ براي آنها اضطراب آور است. بسياري از آنها ضريب هوشي بالايي ندارند به طوري كه 45 تا 75درصد آنها عقب ماندگي ذهني دارند. در مواردي هم كه كودك هوش مناسبي دارد و در مدارس معمولي حضور مي يابد با توجه به اينكه ازنظر رشد مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي عقب تر از سن تقويمي خود هستند و در كسب مهارت ها تأخير دارند، نياز به توجه و آموزش خاص براي آنها ضروري مي نمايد.
9- ساير اختلالات جسمي
بيماري هاي جسمي مزمن، بيماري هايي كه منجر به بستري شدن هاي طولاني و مكرر مي گردد، مشكلات شنوايي، بينايي، تكلم و زبان، تصادف، آسيب هاي فيزيكي و از اين قبيل همه از علل افت تحصيلي مي باشند كه قطعاً كودكان گرفتار اين مشكلات نياز به توجه تخصصي داشته تا نيازهاي خاص آنها مشخص و برنامه ريزي آموزشي متناسب با توانايي هايشان براي آنها تهيه و تنظيم گردد.
در پايان لازم است توجه والدين را به اين نكته جلب كنيم كه تغيير پايه يعني از دبستان به راهنمايي و از راهنمايي به دبيرستان نيز مي تواند يك علت افت تحصيلي باشد. ولي معمولاً اين افت در چند ماه اول سال است و كودك و نوجواني كه مشكل خاصي ندارد مي تواند خود را با شرايط وفق داده و ضعف درسي را جبران و به تدريج توانمندي هاي لازم را كسب كند.
اين نكته را نيز به خانواده ها يادآور مي شويم كه فرزند ما هر نقصي كه داشته باشد قطعاً در كنار آن توانايي ها و توانمندي هاي خاصي نيز دارد. فراموش نكنيم كه انتظارات ما از فرزندمان بايد واقع بينانه و متناسب با توانايي هاي او باشد. انتظار ايده آل بودن از او نداشته باشيم چون خود ما نيز به عنوان پدر و مادر هيچ وقت ايده آل نيستيم. نقاط قوت و ضعف او را شناسايي كنيم؛ به خاطر نقاط قوت او را تشويق و كمك كنيم تا كاستي ها را برطرف كند. فرزند ما هر يك از مشكلات بالا را كه داشته باشد نبايد نااميد شويم. با پيگيري مناسب و مراجعه به موقع و تشخيص قطعاً مي توان به نتيجه خوبي دست يافت.
مريم سادات كاظمي

 



5 مزيت خوردن صبحانه سالم

با خوردن يك صبحانه سالم، سوخت و ساز بدن افزايش يافته و بدن به جاي انباشت و ذخيره كالري اضافي در خود به سوزاندن آن ها مي پردازد.
بدون شك صبحانه مهم ترين وعده غذاي در طول روز است و اگر آن را از برنامه غذايي خود حذف كنيد، فاكتورهاي مهمي را در حفظ سلامت خود از دست خواهيد داد.به نوشته همشهري آنلاين، اگر از همين حالا تصميم گرفته ايد كه به طور منظم صبحانه بخوريد به خاطر بسپاريد كه انتخاب مواد غذايي سالم و مغذي نيز حياتي است.
پنج مزيت خوردن صبحانه سالم عبارتند از:
1- سوخت و ساز بدن افزايش مي دهد- با خوردن يك صبحانه سالم، سوخت و ساز بدن افزايش يافته و بدن به جاي انباشت و ذخيره كالري اضافي در خود به سوزاندن آن ها مي پردازد.
2- جذب مواد غذايي را در بدن افزايش مي دهد- افرادي كه صبحانه سالم مي خورند جذب چربي در بدنشان كمتر و جذب فيبر بيشتر صورت مي گيرد و علاوه بر آن داراي جذب بالايي از انواع ويتامين ها و مواد معدني به خصوص كلسيم، آهن و منيزيم خواهند بود.
3- خوردن غذاهاي ناسالم را به حداقل مي رساند- خوردن صبحانه سالم، گرسنگي را بهتر كنترل كرده و به اين ترتيب كالري كمتري از غذاهاي ناسالم جذب بدن خواهد شد.
4- ميزان تمركز و قدرت حافظه را افزايش مي دهد- افرادي كه صبحانه سالم مي خورند نسبت به آنهايي كه صبحانه نمي خورند از تمركز، كارايي و خلق و خوي بهتري برخوردار هستند.
5- باعث تناسب و تعادل در وزن مي شود- خوردن يك صبحانه سالم كمك خوبي جهت حفظ تعادل وزن خواهد بود.

 



بازي درماني و تكنيك هاي بازي

بازي فعاليت طبيعي، لذت بخش، شگفت انگيز و پررمز و راز است. بازي وسيله اي براي بيان احساسات، برقراري ارتباط، توصيف تجربيات، آشكار كردن آرزوها، رسيدن به خود شكوفايي، خودآگاهي و خودكار آمدي است. در واقع مي توان بازي را تفكر كودك دانست.
انواع بازيها
- بازي هاي اكتشافي: اين بازي ها سبب چالاكي و افزايش مهارتهاي حسي و حركتي و تقويت سيستم عصبي كودك مي شود. از جمله اين بازي ها مي توان به تخته تعادل هماهنگي مغز در استخر توپ، نقاشي با انگشت و كولاژ اشاره كرد.
- بازي هاي عاطفي- اجتماعي: كودكان از طريق اين نوع بازي ها احساسات، ناكامي ها و اضطراب هاي خود را بيان مي كنند. بيان احساسات به روش صحيح و موثر باعث افزايش قدرت سازگاري مي شود. به كمك اين بازي ها كودك مهارتهايي مانند عزت نفس، اعتماد به نفس، خودآگاهي، استقلال، ارتباط موثر با ديگران، همكاري و مسئوليت پذيري را مي آموزد. بازيهاي خيالي، سيني شن، ايفاي نقش، داستان سازي از جمله بازي هاي عاطفي- اجتماعي هستند.
- بازي هاي ذهني (هوشي): رشد و تكامل ذهن كودك بيش از ساير جنبه ها مورد توجه همگان است؛ زيرا يادگيري يك فرايند ذهني است. كودك به كمك بازي هاي ذهني از طريق دست كاري اشيا و تماس با محسوسات حقايق را كشف كرده و از اين راه تجربه مي آموزد. بازي با مكعب ها، كارتهاي حافظه، دومينوها، سازه ها، ساختني ها، مك هاي مغناطيسي، ديوارك ها و بازي هاي كلامي از جمله اين بازي ها هستند.
بازي درماني چيست؟
بازي درماني روشي است كه به ياري كودكان مي شتابد تا بتوانند مسائل خود را بدست خويش حل كنند. بازي درماني به كودك اجازه مي دهد جهان را در مقياس كوچك تر با دستان خود بسازد و تحت نفوذ درآورد.
اتاق بازي درماني: يك اتاق بازي درماني بايد ضدصوت، داراي يك پنجره، فضاي كافي براي بازي هاي پرجنب و جوش داشته باشد. كف اتاق مفروش بوده تا نشستن در آن راحت باشد و همچنين يك آينه يك طرفه و يك دوربين فيلمبرداري در حالت آرماني وجود داشته باشد.
اسباب بازي ها و مواد بازي:
خانه و خانواده عروسك ها، تخت خواب عروسك، كالسكه عروسك، لباس هاي عروسك، عروسك هاي پارچه اي، شيشه شير، تلفن، كتاب هاي داستان، سازه ها، لگو، مگ هاي مغناطيسي، كارتهاي بازي، ميز و صندلي كودك، كيسه غله، سيني شن، گل رس، انواع ماژيك و مدادها، كاغذ و چسب، ظروف و كارد و چنگال پلاستيكي، سبد خريد، وسايل نقليه، خرس پشمالو، حيوانات مينياتوري، حيوانات اهلي و وحشي، دايناسورها در اندازه هاي مختلف، وسايل پزشكي، ماسك هاي مختلف.
حيوانات مينياتوري
حيوانات اهلي، جنگلي، دايناسورها، خزندگان، حشرات، دريايي ها در اندازه هاي مختلف مورد نياز است. هدف اصلي بازي اين است كه به كودك امكان دهيم تا در مورد استنباطش از روابط شخصي خود و روابط ديگري كه در خانواده وجود دارد به داستان سرايي بپردازد.
بررسي روابطش با ديگران در گذشته، حال و آينده، دست يابي به شناخت كاملتري از موقعيت خود در خانواده، بررسي و كشف ترس هاي مربوط به روابط آينده خود و ديگران و خيال پردازي راجع به روابط احتمالي آينده از ديگر اهداف بازي با اين اسباب بازي است. فرايند استفاده از حيوانات مينياتوري اساسا فرافكنانه است.
كار با سيني شن
كار با سيني شن به كودك فرصت مي دهد تا داستان سرايي كند و در تخيل خود رويدادها و موقعيت هاي گذشته و كنوني را باز آفريني كند. او در خلال اين بازي مي تواند رويدادهاي خاص گذشته، حال و آينده را بررسي كند، آن چيزهايي كه برايش قابل قبول نبوده يا نيستند به عمل درآورد، نسبت به رويدادها به درك شناختي و كسب بينش مي رسد و مي تواند براي مسائل مختلف راه حل پيدا كند و بين دوگانگي ها هماهنگي برقرار كند.
نقاشي، رنگ آميزي و كولاژ
اين رسانه ها تمركز بر خلاقيت دارد و كودك را به كاوش و آزمايش ترغيب مي كند. همچنين به كودكان اجازه مي دهد تا با استفاده از تخيل، نمادپردازي، افكار دروني، احساسات و تجاربشان را بيان و منتقل كنند. بيان شرح حال، ابراز احساسات هيجاني شديد يا واپس رانده شده و كمك كردن به كودك در كنترل رويدادهايي كه تجربه كرده يا مي كند جز اهداف مهم اين بازي ها محسوب مي شود. تمرينات مقدماتي مانند تمرين تعقيب و شكار و تمرين آقاي كج و معوج كاربرد بسياري دارد.
كولاژها صحنه ديگري را براي بروز خلاقيت كودكان فراهم مي آورد. كولاژ اين فرصت را به كودك مي دهد تا بين بافت و ساختار اشياء (پرها، خاك اره، پنبه) و احساسات هيجاني اش ارتباط برقرار كند. كولاژها رسانه مناسبي است تا كودك از توصيف هاي سطحي به سمت توصيف هاي عميق تر و خودافشايي حركت كند.
مسافرت خيالي
تكنيك بسيار قدرتمندي است كه براي فرايند مشاوره كودك مفيد و سودمند است. مسافرت خيالي مي تواند به كودك كمك كند تا با تجاربي كه برايش دردناك بوده اند و به همين دليل احتمالا سركوب شده اند ارتباط برقراركند. به او امكان مي دهد كه با ناراحتي و درد دروني اش رابطه برقرار كرده و سپس ازطريق فرايند مشاوره با آن درد مقابله نمايد.
كمك به كودك براي اينكه شرح حالش را بازگو كند، بتواند با تجارب سركوب شده ارتباط برقرار كند، به سناريوهاي ناتمام دست يابد و تجربه پيدا كند و كنترل نمايد و براي اينكه رفتارهاي جايگزيني را كه نتايج رضايت بخش تري براي او دارند را كشف كند اهداف اين شيوه بازي شمرده مي شود.
كتاب ها و داستان ها
كتابها براي مقاصد آموزشي بسيار مناسب هستند. همچنين خلق داستان از نظر درماني مفيد مي باشد. كتاب براي كسب آگاهي در مورد مسائلي همچون سوءاستفاده جنسي، خشونت، خشم، جدايي، طلاق و مرگ استفاده مي شود.
بازي هاي ديگر:
1- تكنيك زنگ ساعت: براي كودكاني كه داراي مشكلات كنترل تكانه، رفتار برون ريزي، عدم عزت نفس (كودكان بيش فعال) مناسب مي باشد.
2- دور ريختن احساسات بد: (يخ را بشكن)
3- جاسوس و دزد
4- بادكنك هاي احساسي
ويژگي هاي مطلوب مشاور كودك:
1- همساز و همخوان با كودك باشد.
2- با كودك درون خود در تماس باشد.
3- پذيرا بودن.
4- عدم وابستگي عاطفي.

 



درمان سوختگي با سفيده تخم مرغ

كلاژن موجود در سفيده تخم مرغ كه سرشار از ويتامين است موجب بهبود و ترميم سوختگي بدن مي شود.
كلاژن پروتئيني است كه در ماتريكس خارج سلولي جانوران، وجود دارد و فراوان ترين پروتئين بدن محسوب مي شود.
ساختار اين پروتئين به صورت رشته اي است و رشته هاي آن در همه انواع بافت همبند، ولي به ميزان متفاوت يافت مي شوند. سنتز كلاژن به وسيله فيبروپلاست ها مشابه ساخت ساير پروتئين ها است كه توسط سلول هاي استئوبلاست در استخوان، كندروبلاست در غضروف، ادونتو بلاست در دندان، سلول هاي ماهيچه صاف در ديواره رگ هاي خوني و سلول هاي اپي تليال نيز انجام مي شود. به هنگام سوختگي مي توان مقداري آب سرد بر روي ناحيه سوختگي ريخت سپس زرده و سفيده تخم مرغ را جدا كرد و لايه اي از سفيده را بر روي نواحي سوختگي كشيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14