(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 آذر 1390- شماره 20087

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت اول
بيانيه 224 نماينده مجلس در محكوميت كشتار نيروهاي پاكستاني:
مجلس پاكستان در رابطه با آمريكا تجديدنظركند
امتيازدهي به ياور رژيم صهيونيستي خلاف اهداف انقلاب است
امتحان، سنت قطعي در نظام الهي (بخش چهارم و پاياني)
رئيس جمهور رو در رو با مردم حرف ها را شنيد و دستور رسيدگي داد
معاون سازمان سنجش: ثبت نام كنكور 91 در دو مرحله انجام مي شود
دريادار رستگاري: ناوگروه نيروي دريايي ايران به اقيانوس اطلس خواهد رفت
ممنوعيت شركت مشمولان غايب در آزمون دكتري 91



جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت اول
اينجا شكست معني ندارد

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... من عرض مي كنم كه وقتي بنا شد كه ما به تكليفمان عمل بكنيم، و ما آن راهي را كه خداي تبارك و تعالي پيش پاي ما گذاشته است آن راه را برويم، براي ما شكست هيچي نيست براي اينكه از دو حال خارج نيست يا اين است كه ما پيش مي بريم كه شكست هيچ نيست، و يا اين است كه نه، مي آيند و ما را عقب مي زنند. ما تكليفمان را عمل كرده ايم، چه شكستي است؟
سيدالشهدا هم شكست خورد در كربلا، اما شكست نبود اين كشته شد و زنده كرد يك عالمي را. اميرالمؤمنين هم در جنگها، در جنگ صفين شكست خورد. لكن شكست نبود اين، او در خدمت اسلام بود و براي خدا كار مي كرد، كسي كه براي خدا كار بكند، هيچ وقت شكست تويش نيست برد هميشه با آنهاست.»(1)
حضرت امام(ره) بارها و با تأكيدات فراوان در قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تنها شرط ورود به صحنه هاي سياسي و الهي مبارزه را تعهد بر عمل به تكليف شرعي و پذيرفتن تمامي تبعات آن اعم از پيروزي يا شكست مي دانستند و همانگونه كه در رهنمود بالا نيز مشهود است، پيروزي ابدي در شكست كربلا را به عنوان اسوه مبارزه و بندگي هر عاشورايي دانسته و پيروزي هاي خيالي خارج از نصرت الهي را اينگونه ترسيم مي نمايند:
«... اگر ما به خيال خودمان پيروزي داريم پيدا مي كنيم، لكن نصرت خدا نباشد، يعني براي او نباشد براي پيشرفت مقاصد الهي نباشد، مقاصد الهي مقصود اين است كه براي مظلومان، براي مستمندان، براي پيشرفت احكام اسلام، براي دفع ظلم از مظلومان، براي قطع يد ستمگران، همه اينها براي خدا، خدا فرموده است، ما عمل مي كنيم.
اگر فرموده بود كه برويد در منزلتان بنشينيد، آن وقت ما براي خدا مي رفتيم منزل مي نشستيم وقتي مي فرمايد كه قتال كنيد «قاتلوهم» براي خدا براي اطاعت اوست، نصرت و شكستش هيچ فرقي با هم ندارد، براي اين كه، اين وجه الهي اش همه اش نصرت است آن چيزي كه مربوط به معنويات است مربوط به يك جهان ديگر است و براي ما، مايه دست است براي ما سرمايه است وقتي در دست ما باشد چه شكست بخوريم چه پيروز بشويم هيچ فرقي با هم ندارد و اگر اين معني نباشد بازهم فرقي ندارد پيروزي ها شكستش بيشتر است.»(2)
در ماه هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي (2 مهر 1358) و در ديداري كه مسئولين و پرسنل سپاه پاسداران با ايشان داشتيم و بالطبع عده اي از برادران سپاه كه پس از سالها شكنجه و زندان و دربدري و مبارزه ، غرق در نشاط پيروزي انقلاب بودند و آينده نويدبخش جهاني شدن انقلاب اسلامي بر مبناي رهنمودها و آينده نگري هاي امام را بارها نيز شنيده بودند با كمال تعجب سخناني از امام را مي شنيدند كه بسيار نو و عجيب مي نمود. حضرت امام در آن ديدار، پيروزي و يا شكست انقلاب در 22 بهمن را به شرط عمل به تكليف يكسان دانسته و فرمودند:
«... اگر فرض بكنيد كه ما در اين مبارزه اي كه ملت ما با محمدرضا، بلكه با همه كشورهايي كه با او همراه بودند، در اين مبارزه ما فرض كنيم كه خداي نخواسته ملت ما شكست خورده بود اين يك شكستي بود كه دنبالش باز پيروزي بود، و اگر هم شكست خورده بوديم، به نظر من خيلي غصه نداشت، براي اينكه ما مكتبمان محفوظ بود و با محفوظ بودن مكتب بالاخره حق بر باطل غلبه مي كند...»(3) و با تكيه بر قيام عاشورايي امام حسين(ع) در كربلا دليل اين ديدگاه سياسي الهي خود را اينگونه تبيين مي كنند.
«حضرت سيدالشهدا هم شكست خورد و كشته شد. اما پيروزي نهايي را داشتند آنها مكتبشان شكست نخورد با كشته شدن، دشمنان را عقب زدند. معاويه و بساط معاويه را كه مي خواست كه اسلام را به صورت يك امپراطوري درآورد و برگرداند به زمان جاهليت و آن اوضاع جاهليت شكستش دادند... ما هم اگر چنانچه اينطور شكست بخوريم افتخاري است برايمان و اشكالي هم برايمان نيست كه همان طوري كه مجاهدين صدراسلام شكست مي خوردند، ما هم شكست بخوريم، اين نهضتمان پيش مي رود و آبروي اسلام محفوظ مي ماند تا آخر هم محفوظ مي ماند...»(4)
معمار انقلاب اسلامي با اقتدا به اسوه كربلا و سيدالشهدا همواره شكست ها و پيروزي هاي الهي در انقلاب اسلامي را امانتي براي رسيدن به حكومت جهاني قائم آل محمد مي بينند و صريحاً اعلام مي كنند:
«... و من اميدوارم كه خداي تبارك و تعالي به ما توفيق بدهد كه ما بتوانيم به اين مقصدي كه مقصد انبياست برسيم و ما ان شاءالله با هم باشيم و اين قافله را هم به منزل برسانيم و اين امانت را به صاحب امانت رد كنيم...»
ــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 12 ص 350
(2) صحيفه امام ج 19 ص 203
(3) صحيفه امام ج 10 ص 107
(4) صحيفه امام ج 11 ص 496

 



بيانيه 224 نماينده مجلس در محكوميت كشتار نيروهاي پاكستاني:
مجلس پاكستان در رابطه با آمريكا تجديدنظركند

224 نماينده مجلس در بيانيه اي، اقدام آمريكا در كشتار نيروهاي پاكستاني را به شدت محكوم كردند.
اهالي بهارستان روز گذشته ادامه رسيدگي به جزئيات طرح بهبود فضاي مستمر كسب و كار را در دستور كار داشتند؛ اما مهم تر از آن دو بيانيه بود كه يكي به موضوع كشتار نيروهاي پاكستاني اختصاص داشت و ديگري درباره عملكرد كميته امداد بود.
در اين راستا 224 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در محكوميت اقدام تجاوزگرانه آمريكا در كشتار نيروهاي پاكستاني بيانيه اي صادر كردند.
متن اين بيانيه كه توسط دهقان عضو هيات رئيسه مجلس قرائت شد به شرح زير است: بار ديگر جنايتكاران آمريكاي مستكبر خون عده اي از فرزندان كشور برادر پاكستان را به زمين ريختند و مسلمانان را عزادار نمودند.
اين نه اولين اقدام خشونت آميز آمريكا و نه آخرين اقدام خواهد بود، ما نمايندگان ملت مسلمان ايران شهادت مظلومانه اين سربازان وطن اسلامي پاكستان را خدمت ملت پاكستان، نمايندگان مردم و دولت اين كشور و خانواده هاي اين شهدا تسليت مي گوييم و از همكاران محترم خود در مجلس پاكستان مي خواهيم در روابط پاكستان با آمريكا تجديدنظر نمايند.
اكنون وقت آن است كه به خواسته ملت بيدار پاكستان پاسخ مثبت داده شود و با اقدام قاطع نمايندگان از زياده خواهي و جنايات آينده آمريكا و بي حرمتي به تماميت ارضي پاكستان جلوگيري به عمل آيد.
195 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در بيانيه اي از نقش موثر و تلاش كميته امداد امام خميني(ره) براي كارآفريني و اشتغال زايي و تلاش براي رشد علمي و توانمندسازي و خودكفايي خانواده هاي تحت حمايت اين كميته قدرداني كردند.
نمايندگان همچنين از رويكرد تحول آفرين كميته امداد امام خميني(ره) كه در برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي اين كميته به نمايش گذاشته شد تشكر كردند.
اقدام شوراي امنيت سرپوش بر جنايات است
علي لاريجاني هم روز گذشته در سخنان خود با اشاره به تجمع عده اي از دانشجويان در مقابل سفارت انگليس گفت: روز گذشته عده اي از دانشجويان كه از رفتار دولت انگليس به خشم آمده بودند در مقابل سفارت انگليس تظاهرات كردند و عده اي نيز به داخل سفارت وارد شدند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اين خشم برخاسته از چند دهه اقدامات سلطه طلبانه انگليس در ايران است كه گوشه هايي از آن مربوط به دوران صدر مشروطه و مابقي آن در طول ادوار تسلط بخشيدن به نظام پهلوي در ايران است.
وي ابراز داشت: اقدام عجولانه در شوراي امنيت براي محكوم كردن اقدام دانشجويان براي سرپوش گذاشتن بر جنايات گذشته انگليس و آمريكا است. اين در حالي است كه پليس در حفظ آرامش تلاش خود را نموده بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: سوال اينجاست كه آيا در سال 59 كه عده اي ضدانقلاب به سفارت ايران در لندن حمله كردند و ساختمان سفارت ايران را ويران نمودند و افرادي را مجروح كردند و چند نفر شهيد شدند چرا فورا جلسه شوراي امنيت تشكيل نشد و انگليس محكوم نگرديد.
لاريجاني با تاكيد بر اين كه اين روش فريبكارانه است كه باعث عدم ثبات و امنيت جهاني مي شود، گفت: مجلس شوراي اسلامي ضمن دعوت به آرامش و ايجاد نظم و اجراي قانون، رفتار عجولانه آمريكا و انگليس را در ماجراجويي پيرامون اين اقدام دانشجويان فرصت طلبي مي داند كه قصد دارند از اين مساله سوءاستفاده كنند و گرنه اقدام مجلس در كاهش سطح روابط با انگليس، قانوني بود، چرا در اين زمينه نيز با الفاظي كه حاكي از دشمني است پاسخ دادند.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي روش قانوني مصوب خود را چاره ساز مي داند و اجراي آن را در شرايط فعلي لازم مي پندارد.
دستگاه ها، بخش خصوصي را در اولويت قرار دهند
وكلاي ملت همچنين در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح بهبود فضاي مستمر كسب و كار، همه دستگاه هاي اجرايي را مكلف كردند در انتخاب طرف قرارداد در معاملات خود از جمله پيمانكاري ها و امثال آنها، چنانچه اشخاص حقوقي بخش عمومي اعم از دولتي و غيردولتي و اشخاص حقيقي و حقوقي بخش هاي تعاوني و خصوصي از لحاظ ضوابط عمومي انتخاب طرف قرارداد در شرايط برابر باشند، اشخاص حقيقي و حقوقي بخش هاي تعاوني و خصوصي را در اولويت قرار دهند.
در جلسه علني صبح چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي همچنين درگيري لفظي ميان علي لاريجاني و احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس بر سر ماده 21 طرح بهبود محيط كسب و كار رخ داد.
توكلي معتقد بود كه عباراتي به اين ماده اضافه شده است كه پيش از اين در گزارش كميسيون وجود نداشته و از تغيير اين ماده توسط كميسيون اصل 44 پس از ارائه گزارش نهايي به هيئت رئيسه مجلس انتقاد كرد.
نماينده تهران در تذكر خود گفت: ماده 44 آيين نامه مي گويد كميسيون اصلي بايد در مدت تعيين شده گزارش هاي نهايي را تحويل هيئت رئيسه مجلس كند، اما در حين بررسي طرح يا عبارتي به مواد اضافه نمي شود و يا اگر در حين بررسي طرح متوجه شوند اشتباهي رخ داده است، بايد گزارش را نهايي كنند و سپس تقديم صحن علني مجلس شود تا نمايندگان به آن راي دهند.
وي افزود: پيشنهاد شور اول و دوم هم بايد مكتوب شود و حين رسيدگي نمي توان تغييري در يك ماده بوجود آورد.
علي لاريجاني نيز در پاسخ به توكلي گفت: كميسيون بايد گزارش نهايي را تكثير كند و در اختيار نمايندگان قرار دهد اما در زماني كه اشكال تدوين وجود دارد هيئت رئيسه مي تواند در مواردي كه گزارش مشكل دارد آن را به كميسيون اصلي ارجاع دهد، اما تغيير عمده اي نمي تواند در كميسيون اتفاق بيفتد.
در ادامه توكلي اين سخنان رئيس مجلس را قبول نكرد و لاريجاني در پاسخ به وي گفت: هر وقت شما رئيس مجلس شديد، جلوي اين موضوع را بگيريد اما هم اكنون بنده به عنوان رئيس مجلس نظرم اين است كه به دليل نبودن اشكالات عمده، كميسيون مي تواند تا حدودي گزارش خود را اصلاح كند.
سپس توكلي پيشنهاد حذف كل ماده 21 را ارائه داد و با بيان اينكه من به دليل كار غيرقانوني رئيس مجلس قصد دارم پيشنهاد حذف ماده را بدهم، خطاب به لاريجاني گفت: آقاي لاريجاني لجاجت نكنيد.
رئيس مجلس نيز در پاسخ به توكلي گفت: شما لجاجت نكنيد. شما بايد از الفاظ درست استفاده كنيد، چه كسي غيرقانوني بودن موضوعي را در صحن علني تشخيص مي دهد؟ آيا رئيس مجلس نبايد اين امور را تشخيص دهد؟ اعضاي هيئت رئيسه سوگند ياد كرده اند كه آيين نامه را اجرايي كنند و بنده موظف به اجراي آيين نامه هستم و طبق آيين نامه رئيس مجلس غيرقانوني بودن مطلبي را تشخيص مي دهد.
لاريجاني خطاب به توكلي با بيان اينكه لجاجت كردن درست نيست، گفت: چرا اين سخنان را مطرح مي كنيد؟ شما يك بار هم زماني كه آقاي كامران تذكري داشت، مي خواستيد تذكر بدهيد و مي خواستيد مذاكرات به خاطر تذكر شما قطع شود در حالي كه شما هم مانند ساير نمايندگان بايد دكمه را فشار دهيد و در نوبت بمانيد و مثل بقيه حرف بزنيد.
احمد توكلي پس از اين سخنان لاريجاني، نسبت به قطع ميكروفن اش اعتراض كرد كه رئيس مجلس به وي پاسخ داد: چون شما حرف هاي غيرقانوني مي زنيد، بايد ميكروفن شما را قطع كنم اما اگر راجع به پيشنهاد حذف، مطلبي داريد مي توانيد آن را مطرح كنيد.
توكلي در ادامه اعلام كرد كه از سخنان خود منصرف شده است.
پس از پايان درگيري لفظي احمد توكلي و علي لاريجاني ماده 21 طرح بهبود محيط كسب و كار به راي گذاشته شد كه نمايندگان با 138 راي موافق، 15 راي مخالف و 13راي ممتنع آن را به تصويب رساندند.
براساس ماده 21 دستگاههاي اجرايي و موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي كه تحت مديريت دستگاههاي دولتي هستند از جمله شهرداري ها و شركت ها و موسسات وابسته و متعلق به اين نهادها و موسسات در تمامي معاملات خود صرفنظر از نحوه و منشأ تحصيل منابع آن، مشمول قانون برگزاري مناقصات يا آيين نامه هاي معاملاتي اختصاصي متعلق به خود و مصوب مجلس شوراي اسلامي هستند.

 



آيت الله نوري همداني با اشاره به يادداشت روز كيهان
امتيازدهي به ياور رژيم صهيونيستي خلاف اهداف انقلاب است

يكي از مراجع تقليد در قم گفت: چرا بايد مملكت ايران به امير قطر و دولت قطر امتياز 70 پرواز داخلي را بدهد، اين برخلاف اهداف انقلاب است.
به گزارش فارس از قم، آيت الله حسين نوري همداني ظهر ديروز در ديدار جمعي از شوراي بسيج وزارت كشور اظهار كرد: بصيرت، بينايي، بينش صحيح و نگرش دقيق يكي از مسائلي است كه قرآن كريم بر آن تاكيد كرده است.
وي خاطرنشان كرد: در هر موضوعي كه از بصيرت محروم بوده و توفيق و پيشرفت وجود نداشته باشد، آن امر به شكست و انحطاط مي انجامد.
اين مرجع تقليد با اشاره به آيات سوره نور گفت: آيات قرآن نشانه هايي در عالم براي افراد داراي بصيرت ذكر مي كند و از انسانها خواسته كه بصيرت و بينايي كسب كنند.
وي با اشاره به سرمقاله دو روز قبل كيهان با عنوان «نامحرمان را به اين حريم راه ندهيد»، خاطرنشان كرد: در اين مقاله آمده است ايران به قطر مجوز 70 پرواز داخلي را داده است كه ضررهاي فراواني براي مملكت دارد.
وي ادامه داد: اين مطلب صحيح است كه ما با همسايگان دعوا نداريم ولي بايد اهداف انقلاب را حفظ كنيم.
استاد حوزه علميه عنوان كرد: امير قطر به عنوان آل ثاني كسي است كه با آل خليفه با پول مسلمانان شهركي براي صهيونيست ها احداث كردند.
وي بيان كرد: اين آل ها را آمريكا درست كرده است، آل صباح، آل نهيان، آل ثاني، آل سعود و آل خليفه ساخته و پرداخته استكبار است.
نوري همداني با اشاره به موقعيت كنوني آمريكا گفت: اكنون آمريكايي ها گيج و پريشان شده اند چرا كه از طرفي دست نشانده هاي آنها در حال سقوط هستند و از طرفي ديگر انقلاب و بيداري اسلامي در حال رشد است.
وي خاطرنشان كرد: قطر نفت و گاز را خرج كرده و تكيه گاه آنها صهيونيست و آمريكاست و امير قطر شهرك صهيونيست ها را افتتاح كرد و اين دهن كجي به اهداف انقلاب و قيام هاي بحرين، يمن و اردن است كه با الگوگيري از انقلاب ما حركت كردند.
استاد درس خارج فقه عنوان كرد: چه كسي بايد جلوي چنين اقداماتي را بگيرد، بسيجيان بايد در اين مواضع حساس باشند چرا كه حفظ انقلاب بسيار مهم است.
وي ادامه داد: اين دهن كجي به اسلام، مردم فلسطين، قيام ها، تحول ها و جنبش وال استريت است و آنها خود پرچم اسرائيل را سوزاندند و شما براي يار و ياور صهيونيست امتياز مي دهيد.
نوري همداني با بيان اينكه حفظ موازين انقلاب يكي از كارهاي مهم است، افزود: انقلاب با كسي كه در برابر انقلاب و موازين انقلاب نامحرم باشد صيغه اخوت نخوانده است و نبايد به آنها ميدان دهيم.
وي تصريح كرد: چرا بايد مملكت ايران به امير و دولت قطر اين امتياز را بدهد و اين برخلاف اهداف انقلاب است.
اين مرجع تقليد بيان كرد: امير قطر به ما مي گفت از سوريه پشتيباني نكنيد در حاليكه حساب سوريه با بحرين و يمن متفاوت است؛ سوريه به دليل اينكه در برابر صهيونيست ها سپري است و با حزب الله لبنان مربوط است و ارتباط خوبي نيز با ما دارد، نبايد او را تنها بگذاريم.
وي خاطرنشان كرد: بصيرت و بيداري امروز بيشتر لازم است تا اين انقلاب كه زمينه ساز ظهور امام عصر(عج) است را به دست صاحب اصلي آن برسانيم.

 



امتحان، سنت قطعي در نظام الهي (بخش چهارم و پاياني)
هوي پرستي ، عامل مردودي در آزمايش

اولين عامل شكست در امتحان «ناآگاهي» است و با دقت در تمام جرياناتي كه از صدر اسلام تاكنون به شكست و انحراف ختم شده، مي توان دريافت يكي از عوامل مهم در انحراف ها و رفتارهاي نادرست كه منجر به شكست در امتحانات الهي شده عدم آگاهي كافي بوده است. ناآگاهي افراد و جوامع نيز عللي دارد كه مهمترين آنها اين است كه شياطين انس و جن و گمراه كنندگان جامعه در صدد باشند با القاي شبهات و مغالطات، ديگران را گمراه كنند و نگذارند حقايق را بفهمند. بسياري از افراد هم با وجود اينكه توجه به مسئله دارند، در صدد تحقيق هم برآمده اند، اما چون تخصص لازم را ندارند، تحت تأثير شيطنت شياطين قرار مي گيرند و مغالطات آنها رامي پذيرند. در نتيجه شناخت صحيحي به دست نمي آورند و در امتحان الهي مردود مي شوند.
علاوه بر كسب آگاهي لازم از منابع صحيح و به كمك اشخاص معتبر و قابل اعتماد، دسته دوم ازعواملي كه براي موفقيت در امتحان لازم است و بيشتر جنبه دروني دارد، مربوط به تمايلات دروني است، هر چند عوامل اجتماعي هم در اين زمينه تأثير زيادي دارند. به عنوان مثال همه ما مي دانيم نافله شب خيلي خوب است؛ اما آيا همه ما موفق مي شويم نماز شب بخوانيم؟ ما همگي معتقديم نماز اول وقت ثواب زيادي دارد، اما آيا چنين همتي داريم كه هميشه نماز را اول وقت بخوانيم؟ انجام ندادن اين كارها در اثر ناآگاهي نيست؛ بلكه دلمان نمي خواهد آنها را انجام دهيم. تصميم عمل به دانسته ها هم به شخص و اراده او بستگي دارد؛ هر چند تا حد زيادي به عوامل اجتماعي نيز مربوط مي شود. عواملي مثل تربيت خانوادگي، تربيت مدرسه، محيط زندگي اجتماعي، رسانه هاي گروهي و عوامل ديگري از اين قبيل كه در فكر انسان اثر مي گذارند، انگيزه هايي در انسان ايجاد مي كنند و تمايلاتي را در انسان تقويت مي كنند و به تدريج به گونه اي مي شود كه با اينكه انسان مي داند انجام كاري بد است، اما نمي تواند آن را ترك كند. اگر انسان بخواهد در امتحانات رد نشود بايد چاره اي بينديشد كه بر ميل و اراده اش حاكم شود و اين كار، شدني است.
پس، به طور كلي دو عامل اصلي موجب مردود شدن انسان در امتحانات وجود دارد: يكي ناآگاهي و نداشتن شناخت صحيح و ديگري هواپرستي و به دنبال هوي و هوس رفتن و اگر ما بخواهيم مبتلا به انحرافات نشويم و سعادت دنياو آخرتمان را به باد ندهيم هر كس بايد در بعد فردي تلاش كند ابتدا آگاهي هاي لازم را كسب كند و اگر خود او نمي تواند در احكام و مسايل مورد نياز صاحب نظر و مجتهد بشود، دست كم كساني را شناسايي كند كه باتقوا، با صلاحيت و مورد اعتماد باشند؛ تا به كمك آنها شناخت صحيح را به دست آورد و اگر چنين نكنيم، همانند بسياري از جريانات تاريخي از صدر اسلام تاكنون ساده انديشي، سطحي نگري و ظاهربيني افراد و تقليد كوركورانه موجب انحراف جامعه از مسير صحيح خواهد شد.
امتحانات و ابهامها
همچنان كه گفتيم امتحان هميشه همراه با ابهام هايي است. حتي بعضي از بيانات خدا و پيغمبر هم به گونه اي است كه ممكن است مورد سوءاستفاده شياطين قرار گيرد. خداوند در قرآن صراحتاً مي فرمايد: دسته اي از آيات قرآن متشابه اند: «هوالذي انزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات فاما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه» (آل عمران/7)، البته اين امر حكمت هايي دارد كه بايد در جاي خود مورد بحث قرار گيرد. اما فتنه جويان آيات متشابه رابه دلخواه خود تفسير مي كنند- به اصطلاح قرائت جديدي براي آن ارايه مي كنند- تا ديگران را منحرف كنند. به عنوان مثال: قرآن كريم به واسطه حرمت وجود مقدس پيغمبر اكرم(ص) احترام خاصي براي همسران پيغمبر قايل شده و برخلاف ساير زنان، بعد از وفات پيغمبر(ص) ازدواج با ايشان را حرام اعلام كرده وگفته زنان پيغمبر مادران مونين هستند: «و ازواجه امهاتهم»(احزاب/ 6) كساني اين تعبير قرآن را دستاويز قرار داده و گفتند: چون اطاعت از مادر لازم است، اگر همسر پيغمبر كه ام المومنين است، اقدام به جنگي بر عليه كسي كرد و ما را هم به آن دعوت كرد، اطاعت از او بر ما لازم است! با همين استدلال همسر پيغمبر در جنگ جمل پيشگام بود و به همراهي دو تن از صحابه بزرگ پيامبر(ص) كه يكي از آنها پسر عمه پيغمبر و علي بود، بر ضد حضرت علي(ع) جنگ راه انداختند. مردم ساده سطحي نگر هم اين استدلال را پذيرفتند و در اين جنگ شركت كردند.
آيه ديگري از قرآن منزلت والايي براي سابقين در اسلام قايل شده و مي فرمايد: «والسابقون السابقون اولئك المقربون» (واقعه/ 11) يا در جاي ديگر به تعريف و تمجيد از «السابقون الاولون من المهاجرين» (توبه/ 100) كه در وقت غربت اسلام به پيغمبر(ص) ايمان آوردند مي پردازد. بعد از رحلت پيغمبر اكرم(ص)- علي رغم اينكه 70 روز قبل از آن پيغمبر جانشين خود را معرفي كرده بود- مسلمانان خواستند از طريق راي گيري و روش هاي دموكراتيك، خودشان جانشين پيامبر(ص) را تعيين كنند. در اين ميان كساني استدلال كردند كه چه كسي بهتر از آن كه سنش بيشتر است؛ مگر پيامبر نفرمود: «وقروا كباركم» (وسايل/10/313)؟! مگر پدرزن پيغمبر كه به حكم «الآباء ثلاثه ، اب ولدك و اب زوجك و اب علمك» در حكم پدر پيامبر نيست؟! مگر اين شخص از «سابقون اولين مؤمنين» نيست؟! با اين اوصاف چه كسي بهتر از او براي جانشيني پيامبر؟! اگر من و شما در چنين شرايطي قرار مي گرفتيم اين استدلال را نادرست مي دانستيم؟! غافل از اينكه جانشين پيغمبر بايد كسي باشد كه توانايي ها، علم، تقوا و ساير ويژگي هاي لازم براي رهبري جامعه در او مثل پيامبر(ص) باشد. كار به جايي رسيد كه گفته شده «ارتد الناس بعد رسول الله الا ثلاثه »؛ فقط سه نفر در اسلام واقعي باقي ماندند: سلمان، ابوذر و مقداد. آيا مقابله با اين شيطنت ها از راهي به جز كسب آگاهي، بصيرت و معرفت صحيح امكان دارد؟ چه عاملي غير از فهم و آگاهي صحيح و بصيرت لازم در دين يعني شناخت حكم و شناخت موضوع مي تواند انسان را در مقابل چنين آزمايشي بيمه كند كه منحرف نشود؟! و آيا چنين آزموني جز ساده نگري، سطحي نگري و نداشتن عمق فكري آفت ديگري دارد؟
يكي از دستورات مؤكد اخلاقي كه روايات زيادي در خصوص آن وارد شده اين است كه مسلمانان بايد نسبت به يكديگر حسن ظن داشته باشند. در مقابل، از سوءظن نيز نهي و گفته شده: «ان بعض الظن اثم» (حجرات/ 21). شياطين براي جلب نظر مردم از اين دستور اخلاقي سوءاستفاده كرده و چنين القا مي كنند كه براي دادن منصب هاي شرعي و واگذار كردن امانت هاي الهي حسن ظن، اصالت الصحه و ظواهر و سوابق افراد كافي است. غافل از اينكه چنين دستوراتي براي تربيت اخلاقي افراد است و در مقام واگذاري امانت هاي الهي و مناصب اجتماعي به افراد كارساز نيست. در اين موارد بايد ابتدا نسبت به صلاحيت شخص موردنظر اطمينان لازم احراز شود. يكي از علل گرفتار شدن مسلمانان در طول تاريخ اسلام به سلاطين و امراي منحرف همين بود كه آنها خود را ظاهرالصلاح جلوه داده و با چنين استدلال هايي بر مسلمانان مسلط مي شدند.
اميرالمؤمنين(ع) در نهج البلاغه بيان آموزنده اي دارد كه باتوجه به موضوع بحث كه «فتنه» و «آزمايش» بود، مناسب است در آن دقت كنيم. آن حضرت مي فرمايد: «انما بدء وقوع الفتن أهواء تتبع و أحكام تبتدع يخالف فيها كتاب الله و يتولي عليها رجال رجالا علي غير دين الله» (نهج البلاغه/ خ005)؛ يعني آغاز پيدايش فتنه ها در جامعه، اختلاف در دين مردم، انحراف از مسير صحيح به كجراهه و سقوط از اوج عزت اسلامي به حضيض ذلت از دو عامل است: «أهواء تتبع»؛ عامل اول هواپرستي است. كساني در جامعه به دنبال هوس هايشان هستند و سعي مي كنند ديگران را هم براي رسيدن به اميالشان تابع خود كنند. عامل دوم هم «أحكام تبتدع يخالف فيها كتاب الله»؛ نوآوريهايي كه در آراء و افكار و رفتارها برخلاف حكم و كتاب خدا ابداع مي شود. البته اين آراء و افكار مخالف حكم خدا به يكباره در جامعه مطرح نمي شود؛ بلكه ابتدا زمينه سازي لازم براي طرح آنها صورت مي گيرد و با القاي شبهات به تدريج به عنوان دين، به عنوان خط امام در اذهان افراد ساده و سطحي نگر تزريق مي شود. درحالي كه كاملاً برخلاف مسير امام است. اين كار باعث مي شود بسياري از مردم كه تخصص لازم، آگاهي كافي و فرصت تحقيق را ندارند، به خصوص اگر سطحي نگر باشند، با اعتماد به ظواهر و سوابق افراد به دام بيفتند.
وظيفه سنگين علما و فرهيختگان
باتوجه به آنچه درمورد عوامل شكست افراد و جوامع در امتحانات گفته شد، روشن مي شود كه براي مقابله با اين عوامل در زمينه فردي هركسي بايد خودش اقدام كند و در زمينه اجتماعي بزرگ ترين وظيفه نخبگان و فرهيختگان جامعه، علما و دانشمندان ارتقاي سطح فرهنگي جامعه، بيدار كردن مردم و افشاي منافقين و شياطين است تا مردم از سطحي نگري خارج شوند، عميق فكر كنند، مسايل ديني را خوب بشناسند و بدانند از كجا بايد احكام و موضوعات را تشخيص دهند و در نتيجه شياطين نتوانند از ساده نگري مردم استفاده كنند و با كمك تبليغات و راه هاي ديگر نقشه هاي خود را در سطح جامعه پياده كنند. اين كار يكي از واجب ترين واجبات ما مسلمانان و از مصاديق امر به معروف و نهي از منكر است كه در روايات، اعظم فرايض اسلام خوانده شده است.
وظيفه دوم اين است كه بايد خداپرستي در مقابل هوي پرستي تقويت شود تا هركس بعد از اينكه فهميد چه بايد بكند، قدرت روحي و اراده انجام آن را داشته باشد؛ نه اينكه با برخوردي منفعلانه به تقليد از شياطين از هوي و هوس خودش تبعيت كند و اين كار با تهذيب اخلاق و تقويت روح تقوا امكان پذير است.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه)- قم، حسينيه شهدا
شب دهم محرم 1427
زلال بصيرت در دهه اول محرم، روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



رئيس جمهور رو در رو با مردم حرف ها را شنيد و دستور رسيدگي داد

دكتر احمدي نژاد از سازماندهي و پيگيري مستمر تمام درخواست ها و مطالبات اقشار مختلف مردم در ملاقات چهره به چهره با رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت تا مشخص شدن نتيجه نهايي آن خبر داد.
محمود احمدي نژاد در حاشيه ديدار مردمي خود و وزرا با مردم غرب شهر تهران، با بيان اين كه براي ديدارهاي مردمي و سفرهاي استاني، سازماندهي گسترده اي صورت مي گيرد، گفت: حوزه وسيعي در معاونت اجرايي رياست جمهوري مسئول سازماندهي سفرهاي استاني و ديدارهاي مردمي است و تك تك افرادي كه به اين ديدارهاي مردمي مي آيند، مسائل و مشكلات آنها در سيستم ثبت و ضبط مي شود كه تا آخرين مرحله، پي گيري مي شود.
وي افزود: گزارش هاي اين ديدارها و رسيدگي به مشكلات تجميع و به رئيس جمهور و وزرا ارايه مي شود.
احمدي نژاد ادامه داد: درخواست ها و مشكلاتي كه رسيدگي مي شود، توسط وزرا و معاونين پي گيري و بررسي مي شود كه مثلا چند تاي آنها به نتيجه نهايي رسيده، چند تاي آنها به نتيجه نهايي نرسيده و علت عدم حصول نتيجه چه بوده است.
وي تصريح كرد: برخي مشكلاتي كه مطرح مي شود مربوط به ما نمي شود و برخي از اين مشكلات نيز وارد نيست.
رئيس جمهور ادامه داد: سالي دو بار گزارش كلي ارتباطات مردمي و رسيدگي به اين مشكلات در دولت مطرح و بررسي مي شود. پرونده هاي وزرا و معاونين در ارتباط با اين رسيدگي ها بررسي و به آنها امتيازدهي مي شود.
رئيس جمهور با بيان اين كه كساني كه مشكل دارند و خواستار انجام ديدارهاي مردمي هستند مي توانند در شبكه سامد ثبت نام كنند و يا با شماره تلفني كه هست تماس بگيرند، تصريح كرد؛ وقتي كسي در شبكه سامد مشكل خود را مطرح مي كند، در هر كجا كه باشد همان لحظه از تهران ديده مي شود و اين مشكل پي گيري مي شود.
وي اظهار كرد: اين شبكه تازه راه اندازي شده است، تقاضا انباشته شده است، ولي كار در حال انجام است.

 



معاون سازمان سنجش: ثبت نام كنكور 91 در دو مرحله انجام مي شود

معاون اجرايي سازمان سنجش و آموزش كشور از دومرحله اي بودن ثبت نام كنكور 91 خبر داد.
سيدجلال طباطبايي در گفت وگو با ايرنا اعلام كرد: اولين نوبت ثبت نام از داوطلبان شركت در آزمون سراسري سال 1391 از 16 تا 25 آذرماه و دومين نوبت ثبت نام اين آزمون از 30 بهمن تا سوم اسفندماه امسال انجام مي پذيرد.
وي افزود: داوطلبان آزمون سراسري به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند كه در اين تقسيم بندي، ديپلمه هاي سال 83 قبل از آن مشمول سوابق تحصيلي نمي شوند اما براي ديپلمه هاي سال 84 و بعد از آن در شاخه نظري نظام سالي واحدي، سوابق تحصيلي آنان به ميزان 25 درصد به صورت مثبت در قبولي آزمون اعمال خواهد شد.
وي افزود: همه داوطلبان بايد در فاصله زماني 16 تا 25 آذرماه براي ثبت نام در آزمون سراسري سال 91 با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش به نشاني wwwsanjeshorg تقاضانامه الكترونيكي ثبت نام آزمون را تكميل كنند اما آن دسته از داوطلبان مشمول سوابق تحصيلي كه اطلاعات سوابق تحصيلي آنان داراي مغايرت است بايد در هنگام ثبت نام، لينك «اصلاح سوابق» را انتخاب كنند تا پس از اصلاح و تاييد از طرف آموزش و پرورش بتوانند از 03 بهمن ماه تا سوم اسفندماه براي ثبت نام خود اقدام كنند.
طباطبايي يادآور شد: ديپلمه هاي سال 38 و قبل از آن، فارغ التحصيلان شاخه فني حرفه اي و كاردانش و نظام ترمي واحدي و ديپلمه هاي تطبيقي مدارس ايراني خارج از كشور، مشمول سوابق تحصيلي آزمون سراسري نيستند و بايد در فاصله زماني 61 تا 52 آذرماه ثبت نام خود را انجام دهند.
طباطبايي زمان ويرايش اطلاعات ثبت نامي داوطلبان آزمون سراسري سال 19 را از 03 بهمن تا سوم اسفندماه عنوان كرد و گفت: كارت ورود به جلسه داوطلبان اين آزمون از 4 تا 7 تيرماه به صورت اينترنتي توزيع خواهد شد و اعلام نتايج اوليه نيز در قالب كارنامه از 51 مردادماه صورت مي گيرد.
به گفته وي، داوطلباني كه پس از اعلام نتايج اوليه آزمون، مجاز به انتخاب رشته شناخته شوند نيز از 71 تا 32 مردادماه براي انتخاب رشته فرصت خواهند داشت و اسامي پذيرفته شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي شرايط خاص و بورسيه نيز از هشتم مردادماه به بعد خواهد بود.
كنكور سراسري سال 19 در پنج گروه آزمايشي در روزهاي 8، 9 و 01 تيرماه برگزار خواهد شد.

 



دريادار رستگاري: ناوگروه نيروي دريايي ايران به اقيانوس اطلس خواهد رفت

معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه ما تنگه هرمز و خليج فارس را حياط خلوت خود مي دانيم، گفت: طرحي داريم كه ناوگروه اطلاعاتي- عملياتي- آموزشي ما وارد اقيانوس اطلس خواهد شد.
امير دريادار رستگاري در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تهديدات اخير دشمنان گفت: اميدواريم دشمنان دست به ماجراجويي نزنند چرا كه در صورت مبادرت به اين كار، درس بزرگي به آنها خواهيم داد.
وي افزود: ما تنگه هرمز و خليج فارس را حياط خلوت خود مي دانيم و مطمئنيم كه دشمن، جرات حضور در اين مناطق را ندارد.
دريادار رستگاري با بيان اينكه دشمن ما يك دشمن دورايستا است خاطرنشان كرد: دشمنان به توانمندي ما آگاه هستند و ما آنها را از فاصله چندصدمتري زير دريا رصد مي كنيم، حركات آنها را تحت كنترل داشته و براي مقابله با اين دشمنان دورايستا هرچقدر هم كه از ما دور باشند طرح و برنامه داريم.
معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش همچنين به تلاش صورت گرفته در راستاي توليد ادوات و تجهيزات اين نيرو اشاره و خاطرنشان كرد: با توجه به فرمان فرمانده معظم كل قوا مبني بر نيروي دريايي راهبردي، ستاد نيروي دريايي طرح هاي ساخت شناورهاي خود را در بخش هاي سطحي، زيرسطحي و اثرسطحي طراحي و تكميل كرد.
وي اضافه كرد: هم اكنون با مشاركت وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حال ساخت سري ناوشكن هاي كلاس موج از خانواده ناوشكن جماران، سري ناوهاي موشك انداز كلاس سينا، سري ناوچه هاي توپ دار و ناوشكن هاي سنگين هستيم.
دريادار رستگاري گفت: ناو هواپيمابر و بالگرد نياز به زيرساخت هايي دارند كه تلاش هايي در اين راستا در جريان است لذا به محض اينكه زيرساخت ها آماده شد آغاز رسمي ساخت ناو هواپيمابر را به اطلاع ملت عزيز خواهيم رساند.
وي با اشاره به حضور ناوشكن بومي جماران در اقيانوس هند اظهار داشت: اين افتخاري براي ملت بزرگ ايران است كه ناوشكن ساخته شده به دست فرزندانشان امروز از منافع آنها دفاع مي كند.
دريادار رستگاري در ادامه با اشاره به حضور ناوچه هاي نيروي دريايي ارتش در درياي مديترانه در اسفند سال گذشته عنوان كرد: طرحي داريم كه طي آن ناوگروه اطلاعاتي- عملياتي- آموزشي ما به آن سوي درياي مديترانه رفته و وارد اقيانوس اطلس خواهد شد.
وي تاكيد كرد: ما با حضور در اقيانوس اطلس قصد داريم به دنيا نشان دهيم كه ايراني مي تواند و توانسته است كمر تحريم را بشكند و تا دوردست ها حضور پيدا كند؛ همانطور كه فرمانده معظم كل قوا فرمودند اين حضور الهام بخش است و به ملت هاي دنيا اين پيام را مي دهد كه اگر ملتي به جوانان، دانش، تجربه و تخصص خود تكيه كرده و به خداوند توكل كند آن ملت نه تنها زمين نمي خورد بلكه روز به روز مراحل پيشرفت را طي خواهد كرد.
در همين حال، امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش، از نصب موشك هاي كروز قادر بر شناورهاي سطحي اين نيرو خبر داد و گفت: اين موشك يكي از پرقدرت ترين و دقيق ترين موشك هاي دريايي جمهوري اسلامي ايران است كه هم اينك تعداد زيادي از آن وارد يگان رزم نيروي دريايي شده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش، در گفت وگو با فارس، به حضور سي ساله ناوهاي هواپيمابر آمريكايي در منطقه خليج فارس اشاره كرد و گفت: اين موضوع براي ما تازگي ندارد و نيروي دريايي ارتش نيز با ديد «فرصت» به حضور ناوگان دريايي آمريكا در منطقه نگاه مي كند.موشك هاي كروز «قادر» با برد 200 كيلومتر، جديدترين موشك هاي دريايي است كه توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، در هفته هاي اخير تحويل نيروي دريايي ارتش شده است كه به گفته سردار وحيدي وزير دفاع، اين موشك ها علاوه بر شليك از لانچرهاي ساحلي، قابليت نصب روي انواع هواگردها و شناورهاي سطحي را نيز دارد.

 



نظام وظيفه اعلام كرد
ممنوعيت شركت مشمولان غايب در آزمون دكتري 91

سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به مقررات نظام وظيفه و شرايط شركت داوطلبان مرد در آزمون دوره دكتري تخصصي سال 91 بر ممنوعيت شركت داوطلبان مشمول غايب تاكيد كرد.
براساس اعلام رسمي سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي، داوطلبان مرد لازم است يكي از شرايط اعلام شده را دارا باشند و يكي از كدهاي 9گانه را در بخش مربوط به تقاضانامه ثبت نام اينترنتي درج كنند.
دارا بودن كارت پايان خدمت، دارا بودن كارت معافيت دائم (كفالت، پزشكي و موارد خاص) و متولدين سال 1352 و قبل از آن براي دارندگان دانشنامه كارشناسي ارشد از جمله اين شرايط است.
داشتن برگه اعزام به خدمت بدون مهر غيبت كه مهلت اعزام مندرج در آن در زمان ثبت نام سپري نشده باشد نيز از جمله اين شرايط است. براساس اعلام سازمان وظيفه عمومي پذيرفته شدگاني كه به هنگام ثبت نام در دانشگاه مدت 6 ماه از تاريخ فراغت از تحصيل آنان در دوره كارشناسي ارشد سپري نشده باشد و تحصيل آنها در سنوات مجاز پايان يافته باشد نيازي به ارائه برگ اعزام به خدمت ندارند.
ارائه گواهي و موافقت از سازمان يا وزارتخانه مربوطه براي مشمولان متعهد خدمت در سازمان ها و يا وزارتخانه ها مبني بر اينكه دوران تعهد خدمت آنان به سازمان تا تاريخ 31/6/1391 به پايان مي رسد، الزامي است.
ثبت نام و شركت مشمولين متعهد خدمت در وزارت آموزش و پرورش با رعايت قوانين موضوعه، در صورت موافقت وزارتخانه ذيربط با منفك شدن از ادامه انجام تعهد و شروع مجدد آن پس از پايان تحصيل، بلامانع خواهد بود.
دانشجوي سال آخر مقطع كارشناسي ارشد كه تا تاريخ
31/6/1391 در سنوات مجاز فارغ التحصيل مي شود و كاركنان شاغل رسمي در نيروهاي نظامي و انتظامي جمهوري اسلامي ايران با ارائه گواهي موافقت از يگان مربوطه نيز مي توانند از شرايط ثبت نام در آزمون استفاده كنند.
طلبه دارنده مدرك معادل كارشناسي ارشد (فوق ليسانس) مورد تاييد به شرطي كه شوراي مديريت حوزه هاي علميه يا شوراي حوزه علميه خراسان تاييد كند كه معافيت تحصيلي وي در حوزه، پوششي براي تحصيل در دانشگاه نيست و طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصيل در حوزه به موازات آن در دانشگاه نيز تحصيل كند با همان معافيت تحصيلي حوزه، اشتغال به تحصيل وي در دانشگاه بلامانع است. هر زمان حوزه علميه معافيت تحصيلي طلبه اي را خاتمه يافته اعلام كند، مشمول ديگر نمي تواند به عنوان دانشجو از معافيت تحصيلي دانشگاه استفاده كند و بايد به خدمت اعزام شود.
مشمولان داراي كارت معافيت موقت (بدون غيبت) كه حداكثر يك ماه از تاريخ خاتمه معافيت موقت آنان سپري نشده باشد و سربازان وظيفه در حال خدمت بدون غيبت اوليه با اعلام قبولي از سوي دانشگاه و صدور مجوز تحصيل از سوي سازمان وظيفه عمومي به شرط اينكه دانشجوي انصرافي و يا اخراجي نبوده باشند، مي توانند در آزمون دكتراي سال 91 ثبت نام كنند.
مشمولان غايب به هيچ وجه حق شركت در اين آزمون را نداشته و در صورت شركت و قبولي، مجوز تحصيل براي آنان صادر نخواهد شد و دانشگاه ها نيز مجاز به ثبت نام از آنها نيستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14