(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 12 آذر 1390- شماره 20088

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مروري كوتاه بر زندگي محمد كاظم كريمي ساروقي (ره) مشهور به كربلايي كاظم
آيت الله خاتمي در خطبه هاي نمازجمعه تهران: مصوبه مجلس گوشمالي جانانه انگليس بود
رئيس كميسيون اصل 90 مجلس: اتهام اخلال در نظام اقتصادي ثابت شود متهمان فساد اخير اعدام مي شوند
امام جمعه قم:علت خشم امروز انگليس از دست دادن متحدان ديكتاتور است
بزرگداشت ششمين سالگرد عروج شهداي رسانه
وزير آموزش و پرورش: چهارشنبه و پنج شنبه تعطيل است
يادواره گراميداشت ميرزاكوچك خان جنگلي در رشت
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت روز مجلس:
مجلس براي جلوگيري از وابستگي به كانون هاي قدرت و ثروت طرحي قانوني ارائه كند
بيانيه مشترك اتحاديه هاي دانشجويي درباره اتفاقات اخير سفارت انگليس در تهران
برنامه نيروي دريايي بر حضور در 20 مايلي آمريكا
بارگذاري سوخت 20 درصد توليد داخل در رآكتور تهران تا 2 ماه آينده
جانشين فرمانده سپاه: اطاعت از رهبري توطئه دشمنان را خنثي مي كند
اخبار ادبي و هنري



مروري كوتاه بر زندگي محمد كاظم كريمي ساروقي (ره) مشهور به كربلايي كاظم
آيت الهي

كربلايي كاظم كريمي ساروقي (مشهور به كربلايي كاظم) روستايي بي سوادي بود كه در سال 1300 هجري قمري در روستاي ساروق از توابع شهر اراك، در كشور ايران به دنيا آمد. وي از دوران كودكي علاقه بسياري به آموختن قرآن كريم داشت اما چون خانواده اش فقير بودند، هرگز نتوانست به مدرسه برود و باسواد شود. او در دوران جواني به تدريج با احكام الهي از جمله زكات و خمس بيشتر آشنا شد و به اهميت كسب روزي حلال بيش از پيش پي برد. وقتي ماه مبارك رمضان يكي از سال ها، فردي روحاني كه براي تبليغ به ساروق رفته بود، به پرداخت خمس و زكات تاكيد كرد، كربلايي كاظم با قصد امر به معروف و نهي از منكر، نزد ارباب و مالك زمين هاي كشاورزي روستا رفت و او را به پرداخت خمس و زكات اموالش دعوت نمود. ارباب، سخن كربلايي كاظم را نپذيرفت، به همين دليل او در كسب روزي حلال روستاي خود را ترك كرد و چند سال دور از وطن خود سختي بسيار كشيد. پس از گذشت اين ايام، ارباب توبه كرد و كربلايي كاظم هم به روستا بازگشت و بر روي زميني كه در اختيار او گذاشتند به كشت و كار مشغو ل شد و محصولات خويش را بين فقرا تقسيم مي كرد.
در پرتو خلوص نيت، تاكيد بر كسب حلال و پرداخت زكات و خمس، كربلايي كاظم در جواني مورد عنايت ويژه خداوند بزرگ قرار گرفت و يك روز وقتي از مزرعه به سوي منزل بازمي گشت، در محل امام زادگان هفتاد و دو تن ساروق، به وسيله دو تن از اولياء الهي، كل قرآن كريم بر قلب او نازل شد و او در عين بي سوادي حافظ كل قرآن كريم شد.
پس از اين واقعه عجيب، مراجع تقليد آن زمان چون آيت الله مرعشي نجفي، آيت الله العظمي بروجردي، آيت الله ميلاني، آيت الله سيدصدرالدين صدر و آيت الله سيد احمد زنجاني از وي امتحان و آزمايش به عمل آوردند و صحت اين واقعه را تاكيد كردند. سپس شهيد نواب صفوي او را به ساير كشورهاي اسلامي چون كويت و عراق برد و اين واقعه خارق العاده را به مسلمانان جهان معرفي كرد.
انعكاس اين واقعه در آن زمان به اندازه اي باعث شگفتي شد كه علماي بزرگ شيعه و اهل سنت امتحانات سختي از كربلايي كاظم به عمل آوردند، مثلا آيات مشابه قرآن را با هم درمي آميختند و به كربلايي كاظم عرضه مي داشتند، او آيات را از يكديگر جدا مي كرد و ماخذ هر يك را مشخص مي ساخت. كيفيت حفظ ايشان به گونه اي بود كه حتي تعداد حروف به كار گرفته در يك سوره را نيز مي دانست، هر آيه اي را كه از او مي پرسيدند جايش را در قرآن كريم، بدون درنگ نشان مي داد و نيز مي توانست قرآن را معكوس از آخر به اول بخواند. از خصوصيات بارز كربلايي كاظم و شايد يكي از رموز موفقيت وي، پايبندي به مال حلال و پرهيز از اموال شبهه ناك و آغشته به حرام بود.
اين آيت الهي در سال 1377 هجري قمري در شهر قم درگذشت و در قبرستان نو به خاك سپرده شد.

 



آيت الله خاتمي در خطبه هاي نمازجمعه تهران: مصوبه مجلس گوشمالي جانانه انگليس بود

خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به مصوبه مجلس درباره كاهش روابط سياسي با بريتانيا گفت: انگليس نياز به گوشمالي داشت كه مصوبه مجلس از آن گوشمالي هاي جانانه بود.
به گزارش فارس، آيت الله سيداحمد خاتمي خطيب موقت نمازجمعه تهران، طي سخناني در خطبه دوم با گراميداشت 16آذر روز دانشجو گفت: 16آذر نماد روحيه استكبارستيزي دانشجويان در سال 1332 بود كه به خاطر مقابله با آمريكا و انگليس تعدادي از دانشجويان به شهادت رسيدند و اين روز افتخار دانشجويان متعهد است كه اميدواريم با رفتارشان اين افتخار را حفظ كنند.
وي با اشاره به تاسوعا، عاشورا، محرم و صفر گفت كه اين ايام سرمايه هاي قيمتي ملت ايران است و هيچ مذهبي جز مذهب تشيع اين سرمايه عظيم را ندارد. سرمايه اي كه بتواند ميليون ها دل را يك جا جمع كند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه اين سرمايه (محرم و صفر) كارايي خود را نشان داده است، تصريح كرد: انقلاب اسلامي ايران مديون عاشورا است.
آيت الله خاتمي با يادآوري فتنه 88 خاطرنشان كرد: در فتنه 8 ماهه 88، فتنه سياهي كه دنياي استكبار پشت سر آن بود، آنكه توانست سفره فتنه گران را جمع كند، عزاي امام حسين(ع) بود. مردم ديدند كه فتنه گران به عزاي حسيني هم رحم نمي كنند و شاهد بوديم كه در عاشوراي آن سال فتنه گران خيابان ها را به ميدان جنگ تبديل كرده بودند. بنابراين مردم ديگر نتوانستند تحمل كنند و در 9 دي با حضور در خيابان ها حماسه آفريدند.
وي خطاب به خطبا، سران هيئت هاي عزاداري و مداحان گفت كه از شما انتظار مي رود كه اين سرمايه (محرم و صفر) را بارور كرده و مسئولانه در اين مجالس حاضر شويد. يعني مهم نباشد كه مجلس بگيرد يا نگيرد بلكه در اين مراسم ها مسائل شرعي براي جوانان تعيين شود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران، بمباران شبهه افكني دشمنان به اعتقادات مذهبي را مورد اشاره قرار داد و تأكيد كرد: در اين شرايط بايد شبهات در مراسم عزاداري امام حسين(ع) مطرح و به آنها جواب منطقي داده شود و در كنار آن نيز بايد شور حسيني موج بزند.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه چندين بار شاهد بودم كه مقام معظم رهبري بعد از مراسم عزاي حسيني خطاب به مداحان فرمودند كه به سبك سنتي بخوانيد، اظهار داشت: ذكر مصيبت اهل بيت بايد با آهنگ هاي خودي باشد كه شاهد بوديم اين موضوع خيلي اصلاح شده است. چرا كه آهنگ هاي آلوده در شأن مجالس حسيني نيست.
وي تاريخ، كلمات امام حسين(ع) از مدينه تاكربلا و زيارت هاي سالار شهيدان را سه منبع براي شناخت ايشان برشمرد و گفت: اميد است خداوند اين سرمايه را تا ابد براي شيعيان نگه دارد. سرمايه اي كه كشور را از شر خطرات حفظ كرده و حفظ خواهد كرد.
خطيب موقت نمازجمعه ديروز تهران در بخش ديگري از سخنان خود مصوبه مجلس مبني بر كاهش رابطه با انگليس را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: اين مصوبه بسيار ارزشمند و از قدم هاي مثبت و ستودني مجلس بود.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه انگليسي ها سابقه صدساله خيانت به ايران اسلامي را در كارنامه خود دارند، اظهار داشت: بعد از انقلاب، انگليسي ها هر كاري كه توانستند عليه انقلاب انجام دادند اگر كاري نشده نه اينكه نخواستند، بلكه نتوانستند كه انجام دهند و در فتنه 88 نيز معركه گردان بودند.
وي ادامه داد: آخرين خيانت انگليسي ها به ايران نيز تحريم يكجانبه بانك مركزي بود كه بسيار بي اثر است. چرا كه ما نه با آمريكا و نه با انگليس روابط آن چناني نداريم كه با تحريم بانك مركزي تاثير بپذيريم.
خطيب موقت نمازجمعه ديروز تهران تأكيد كرد: انگليس نياز به گوشمالي داشت كه مصوبه مجلس از آن گوشمالي هاي جانانه بود.
آيت الله خاتمي در واكنش به شعار مرگ بر آمريكاي مردم در تائيد سخنانش گفت كه بنده معتقدم انگليس با خيانت هايي كه به ايران كرده، استحقاق اين را دارد بعد از مرگ بر آمريكا، مرگ بر انگليس نيز گفته شود.
وي خطاب به شوراي امنيت نيز متذكر شد: شوراي امنيت بيشتر از اين خود را رسوا نكند. بيانيه عليه ايران يعني با طناب پوسيده انگليس به چاه رفتن.
خطيب موقت نمازجمعه تهران به كشورهاي اروپايي نيز توصيه كرد: آمريكا و انگليس مي خواهند هزينه هاي خود را با شما سرشكن كنند. اگر عقل داشته باشيد طناب خود را به طناب پوسيده انگليسي ها گره نمي زنيد. آيت الله خاتمي اظهار داشت: انگليسي ها در جهان اسلام و ايران رسوا شده اند. بنابراين به كشورهاي اروپايي توصيه مي كنم كه طناب خود را به طناب پوسيده انگليسي ها گره نزنند.
وي در قسمت پاياني سخنان خود با اشاره به دهم آذرماه روز شهادت آيت الله مدرس گفت: آيت الله مدرس كه نماد مبارزه با استعمار و استبداد رضاخاني بود، هزينه مبارزه را پرداخت كرد. پس از 7 سال تبعيد به خواف، به كاشمر تبعيد شد و عمال رضاخاني با عمامه اش وي را خفه كردند و الان ما شاهديم كه آرامگاه ايشان تبديل به يك زيارتگاه شده است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: مجلسيان بايد در همه ادوار شهيد مدرس را به عنوان الگو قرار دهند و بدانند مجلسياني در شأن نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستند كه مدرس وار عمل كنند كه ان شاءالله اين چنين است.
آيت الله سيداحمد خاتمي هم چنين در خطبه اول نماز جمعه عبادي- سياسي تهران در ادامه مبحث موانع استجابت دعا كه در هفته هاي گذشته بيان كرده بود اظهار داشت: علي(ع) مي فرمايد از موانع ديگر استجابت دعا ديدن عيوب مردم و نديدن عيوب خود است.
وي گفت: يكي از رفتارهاي نادرست اجتماعي همين صفت عيب جويي و تخريب يكديگر است. كساني از تخريب هم لذت مي برند. در حالي كه قرآن تأكيد دارد از يكديگر عيب جويي نكنيد.
امام جمعه موقت تهران افزود: برخي به دنبال عيب ديگران مي گردند و به صورت حرفه اي منتقد هستند. اگر جايي عيبي ببينند مي گويند ولي اگر نديدند مي گردند و عيبها را پيدا مي كنند. لذا كسي كه امروز مي گردد برادر ديني خود را خراب كند چرخ روزگار مي گردد و خودش خراب مي شود و خداوند رسوايش مي كند.
آيت الله خاتمي بيان داشت: معمولاً آدم هاي عيب جو خود را آدم بي عيب و خوب مي دانند و ديگران را بد مي دانند. اين بيماري آنهاست. علي(ع) مي فرمايد بالاترين عيب آن است كه عيبي را از ديگري بگيري درحالي كه در خودت هست.
وي تاكيد كرد: غير از معصومين كسي نمي تواند ادعا كند بي عيب است و اگر كسي به عيوب خود بپردازد فرصت عيب جويي از ديگران پيدا نمي كند. بنابراين بايد هركس به واكاوي رفتار خودش بپردازد، كه در اين صورت مي بيند خودش كانون عيب است. خطيب نماز جمعه تهران گفت: آنچه ما در جامعه كساني را داريم كه در عرصه دعوت به وحدت در خط مقدم هستند اما در همان حال كه دعوت به وحدت مي كنند خودشان تفرقه افكنند. همچنين كساني را داريم كه دم از حقوق مردم مي زنند اما در همان حال آب به آسياب دشمن مي ريزند و به مردم خيانت مي كنند كه اين يك بيماري است و به تعبير اميرالمؤمنين علي(ع) اكمل العيب است.
آيت الله خاتمي در خاتمه گفت: كساني نيز هستند كه در جامعه فرياد وا اخلاقا سر مي دهند و مي گويند بداخلاقي جامعه را دچار مشكل كرده است و در همان حال خودشان رفتار غيراخلاقي دارند. اين رفتارها مانع استجابت دعا مي شود، لذا لازم است همه ما قبل از اصلاح ديگران به اصلاح نفس بپردازيم و خودمان ساخته شويم. ما بايد با عملمان ديگران را به سوي خدا دعوت كنيم.

 



رئيس كميسيون اصل 90 مجلس: اتهام اخلال در نظام اقتصادي ثابت شود متهمان فساد اخير اعدام مي شوند

حجت الاسلام نكونام گفت در صورت اثبات اخلال در نظام اقتصادي براي متهمان پرونده فساد بانكي، حكم آنها اعدام خواهد بود.
حجت الاسلام محمدابراهيم نكونام رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پرونده فساد بزرگ بانكي، اظهار داشت: پرونده فساد بانكي اخير در حال صدور كيفرخواست است و هنوز حكمي متوجه متهمان نيست.
وي با بيان اينكه حكم متهمان فساد بانكي بعد از ارسال به دادگاه مشخص خواهد شد، افزود: اگر اتهام اخلال در نظام اقتصادي براي متهمان اثبات شود، آنها به اعدام محكوم خواهند شد.
رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي همچنين به فارس گفت كه اتهام اخلال در نظام اقتصادي براي برخي متهمان فساد بانكي مطرح است اما اين موضوع بايد در دادگاه ثابت شود.

 



امام جمعه قم:علت خشم امروز انگليس از دست دادن متحدان ديكتاتور است

امام جمعه قم با تقدير از مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي در مورد كاهش روابط جمهوري اسلامي با دولت انگلستان گفت: هيچ واهمه اي براي قطع ارتباط با دولت متجاوزگراي انگليس نداريم، اما به معترضان تذكر مي دهيم كه بايد اعتراضات خود را در چارچوب قانون انجام دهند.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي در خطبه هاي اين هفته نمازجمعه قم با اشاره به سالروز شهادت آيت الله مدرس اظهار داشت: آيت الله مدرس در شرايط حساسي كه استعمار و استبداد به ملت ايران تحميل كرده بودند يك تنه در برابر استعمارگران و رضاخان ايستاد و از حقوق مردم دفاع كرد.
وي با بيان اينكه راه آن شخصيت دستمايه نمايندگان مجلس ما است بيان داشت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در آستانه سالروز شهادت آن مجتهد طرحي در كاهش روابط جمهوري اسلامي با دولت مستكبر انگليس به تصويب رسانده اند و به سفير انگليس دستور دادند كه خاك ايران را ترك كند.
امام جمعه قم ادامه داد: اين تصميم در پي اقدام خصمانه دولت انگلستان صورت گرفت و امروز در دنيا تعداد كمتري دولت و مجلسي هستند كه در برابر دولت انگليس موضع بگيرند.
سعيدي با تقدير از نمايندگان مجلس كه اين طرح مهم را به تصويب رساندند، گفت: اين موضع گيري نمايندگان مجلس درسي است كه از مكتب حسيني و تجربه اي است كه از امام عظيم الشان خود يعني خميني كبير گرفته اند.
وي اظهار داشت: عده اي از مردم كه از دخالت ها و سياست هاي خصمانه دولت انگلستان عليه جمهوري اسلامي به ستوه آمده بودند از پليس و موانع گذشتند و وارد سفارت انگليس شدند.
امام جمعه قم با بيان اينكه اين حركت خودجوش مردمي ربطي به موضع رسمي نظام ما ندارد تصريح كرد: ما بدون آنچه كه خارج از عرف ديپلماتيك است توجه نمي كنيم و با صراحت اعلام مي كنيم كه 32 سال است تحت تحريم برخي از كشورها هستيم و به خوبي توانستيم در اين شرايط به راه خودمان ادامه دهيم.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي گفت: به فضل خدا و هدايت هاي رهبرمعظم انقلاب و همت دانشمندان و مردم در اين سال ها با وجود تحريم به موفقيت هاي بزرگي دست يافتيم.
امام جمعه قم خطاب به دولت انگليس گفت: شما حقيرتر از آن هستيد كه بخواهيد ما را با تحريم و تهديدات بترسانيد چرا كه مردم ما به خوبي مي دانند كه شما و آمريكا چگونه در منطقه خاورميانه عوامل ديكتاتور خود را از دست داده و بقيه مهره هاي مزدور شما نيز در معرض سقوط قرار گرفتند.
وي ادامه داد: شما با سياست هاي متكبرانه و ابلهانه اي كه داريد در كشور خودتان به شدت با اعتراض هاي مردمي مواجهيد و اين اقدامات خصمانه شما براي فرافكني است.
وي با بيان اينكه آمريكايي ها و انگليسي ها جز اسرائيل براي هيچ كشوري ارزش قائل نيستند، تصريح كرد: ملت ما از موضع ايمان و قدرت خود ملتزم به همه قوانين و مسائل در عرف بين المللي است و با دولت ها و كساني كه با ما متكبرانه و ظالمانه برخورد مي كنند بشدت برخورد مي كند.
امام جمعه قم ادامه داد: ما ضمن تذكر به كساني كه معترض به سياست هاي دولت انگلستان هستند به آنها مي گوييم بايد اعتراضات خود را در چارچوب قانون انجام دهند تا به گونه اي نباشد كه جاي دشمن و ظالم عوض شود.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي تاكيد كرد: ما از هر اقدامي كه در چارچوب قانون و شرع از عزت ايران اسلامي و شيعه و مردم مظلوم جهان دفاع كند استقبال مي كنيم و كساني كه بخواهند با عزت و شرف ما مقابله كنند با آنها قطع رابطه مي كنيم و هيچ واهمه اي نداريم.
حجت الاسلام سعيدي با اشاره به فرا رسيدن ماه حزن و اندوه محرم به ذكر نكاتي پيرامون رعايت نظم و انضباط در مراسم عزاداري پرداخت و تاكيد كرد: مردم ما به بركت برپايي مجالس عزاداري امام حسين عزت و شرف خود را در طول تاريخ حفظ كردند.
وي پيروزي انقلاب اسلامي را مديون نهضت حسيني دانست و افزود: در ايام عاشورا طوفاني از عشق و عاطفه و احساسات در ميان مردم ايجاد مي شود و در اين فضا بايد به مسائلي كه به اعتقادات مردم مربوط مي شود اهتمام بيشتري داشت.

 



در قطعه 50 بهشت زهرا(س) انجام شد
بزرگداشت ششمين سالگرد عروج شهداي رسانه

در بهشت زهرا (س) قطعه 50 شهدا؛ خانواده بيش از 100 شهيد مشهور به شهداي اصحاب رسانه براي بزرگداشت ششمين سال پر كشيدن خبرسازاني كه به تلخ ترين خبر تبديل شدند، زير يك سقف گرد آمدند.
شش سال پيش، ظهر 15 آذرماه 1384 هواپيماي معروف C130 كه حامل جمعي از خبرنگاران و نيروهاي ارتش بود، سقوط و غمي سنگين را به جامعه رسانه يي كشور وارد كرد و ظهر پنجشنبه مراسم گرامي داشت ششمين سال روز شهادت اصحاب رسانه در قطعه 50 بهشت زهرا (س) تهران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، بيش از 100 خانواده كه عضوي از خود را در آن روز در شهرك توحيد نزديك فرودگاه مهرآباد از دست دادند، اشك مي ريختند كه انگار همين حالا پيكر دسته گل هاي آن ها در آتش سوخته و خاكستر شده است.
بسياري از همكاران آن ها هم آمده بودند و از خاطره هاي آنان مي گفتند و از خوبي هايشان؛ مراسم راس ساعت 13:47، همزمان با ساعت سقوط هواپيما و با پخش صداي ضبط شده از آخرين صحبت هاي شهيد گوهري - خلبان هواپيماي C130 - اندكي پيش از سقوط هواپيما آغاز شد.
پس از آن ابتدا مراسم زيارت عاشورا برگزار شد و سپس گروه كر ارتش، قطعه اي براي بزرگداشت اين شهدا نواختند؛ پس از آن تواشيح اجرا شد و تعداد 104 كبوتر به تعداد شهداي اين حادثه آزاد شدند.
ساعتي از آغاز مراسم ششمين سالگرد كه گذشت، مردم حاضر در قطعه هاي ديگر بهشت زهرا(س) براي ابراز همدردي با خانواده هاي شهداي رسانه كه آن ها را با آثار خبري شان مي شناختند هم آمدند.
در بخش ديگر مراسم حجت الاسلام والمسلمين نيكبخت - جانشين سازمان عقيدتي سياسي ارتش - درباره موضوعاتي هم چون شهادت، شهدا و جايگاه والاي آن ها و هم چنين ارتباط رسانه ها و تاثير و نقشي كه به ويژه در شناسايي اهداف دشمن دارند، سخنراني كرد.
مديركل روابط عمومي ارتش، نماينده روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مقامات كشوري و لشگري نيز در اين مراسم حضور داشتند.
پيكر پاك برخي از شهداي اين سانحه هوايي در شهرستان زادگاهشان به خاك سپرده شده است. در ميان جمعيت چهره تك تك اين شهيدان برروي بنر بزرگي به خوبي ديده مي شد و گويي همه آنها نظاره گر اين مراسم هستند.

 



وزير آموزش و پرورش: چهارشنبه و پنج شنبه تعطيل است

وزير آموزش و پرورش از تعطيلي مدارس در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته آينده خبر داد.
حميدرضا حاجي بايايي در اين باره گفت: روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته آينده هيچ كلاسي در مدارس كشور تشكيل نخواهد شد و مدارس تعطيل است.
وي افزود: با توجه به اين كه مراسم عزاداري در سراسر كشور برگزار مي شود و روز پنجشنبه نيز مصادف با سومين روز شهادت حضرت امام حسين(ع) است، هيچ كلاسي در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان در روز چهارشنبه تشكيل نمي شود تا دانش آموزان با شركت در كلاس هاي عاشورا و تاسوعا از آثار تربيتي آن بهره مند شوند.

 



يادواره گراميداشت ميرزاكوچك خان جنگلي در رشت

مراسم يادواره گراميداشت روحاني مبارز ميرزا كوچك خان جنگلي و يكصدو 40 روحاني شهيد گيلان روز پنجشنبه با حضور گسترده مردم رشت در مصلاي بزرگ امام خميني«ره» اين شهرستان برگزار شد.
گفتني است، در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين «مجتبي ذوالنوري» دبيركل كنگره شهداي روحاني كشور به ايراد سخن پرداخت.

 



بيانيه جبهه پايداري به مناسبت روز مجلس:
مجلس براي جلوگيري از وابستگي به كانون هاي قدرت و ثروت طرحي قانوني ارائه كند

جبهه پايداري در بيانيه اي مجلس را به ارائه طرحي براي ممانعت از وابستگي نمايندگان به كانون هاي قدرت و ثروت فرا خواند.
جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت روز مجلس با صدور بيانيه اي به آسيب شناسي عملكرد مجلس هشتم پرداخت.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: اينك در آستانه انتخابات شايسته است از خدمات مجلس قدرداني و آسيب هاي آن نيز كالبدشكافي شود.
اين بيانيه مي افزايد: مجلس دوره هشتم بارها در دفاع از انرژي هسته اي، در مقابل زياده خواهي هاي آمريكا و خباثت هاي انگلستان شجاعانه ايستاد و مواضع استكبارستيزانه دولت را مورد حمايت قرار داد و اين جاي قدرداني دارد.
مجلس هشتم با تصويب لوايحي مانند هدفمند كردن يارانه ها دست دولت را در خدمت رساني بازگذاشت و زمينه هاي خدمت رساني را مهيا كرد.
جبهه پايداري در بيانيه اش اضافه كرد: با اين حال مجلس هشتم با تصويب طرح هايي مانند وقف دانشگاه آزاد اسلامي، كاستن تعرفه واردات اتومبيل و تأني در حذف تبصره 3 ماده 71 قانون خدمات كشوري (قانون دائمي شدن حقوق مديران عالي نظام)، دل مومنان را رنجاند و جا دارد كه مورد آسيب شناسي قرار گيرد. يكي از آسيب هاي قانون گذاري مجلس هشتم تصويب انبوه قوانين غيرقابل اجرا بود. قانون و قانونگذاري با قوانين متقن، كارشناسي شده و قابل اجرا اعتبار پيدا مي كند و به عبارتي بايد بر كيفيت قوانين افزود نه بر كميت آنها.
در اين بيانيه همچنين تاكيد شده است: از انتظارات رهبري دوري نمايندگان از كانون هاي قدرت و ثروت بود. براي پاسخ مثبت نمايندگان به اين سفارش بحق رهبري لازم است تا به سرعت قانون نظارت بر نمايندگان اجرايي و هياتي مركب از نمايندگاني كه در مدت سه سال گذشته امتحان خود را پس داده اند تشكيل تا طرحي قانوني را به مجلس پيشنهاد دهند كه از حضور نمايندگان وابسته به قدرت و ثروت ممانعت به عمل آيد.

 



بيانيه مشترك اتحاديه هاي دانشجويي درباره اتفاقات اخير سفارت انگليس در تهران

4تشكل بزرگ دانشجويي (جنبش عدالت خواه دانشجويي، انجمن اسلامي دانشجويان مستقل، جامعه اسلامي دانشجويان و انجمن اسلامي دانشجويان) درباره اتفاقات اخير سفارت انگليس بيانيه اي صادر كردند.
در ابتداي اين بيانيه آمده است: اقدام دولت استعمارگر روباه پير در اخراج كارمندان سفارت ايران در اين كشور دست و پا زدني است عاجزانه ناشي از حقارت اين دولت در مقابل خشم انقلابي دانشجويان و ملت ايران در سفارت انگليس در ايران.
حركت انقلابي دانشجويان ناشي از عملكرد خصمانه چند صد ساله اين دولت خبيث در ايران و ساير كشورهاست. سوال جدي در اينجا اين است كه تاكنون سفير ايران از اين كشور اخراج نشده بود و امروز كه اين دولت خبيث در اين اقدام انقلابي به خاك مذلت كشانده شد اين كار را كرد. اين نشان از منفعتي دارد كه تاكنون انگليسي ها در رابطه با ايران داشته اند. نشان از جاسوسي هايي دارد كه در اين شبه سفارت بر كشوري روا مي شده است كه عكس العمل هاي زيركانه و مقتدرانه او در برابر استعمارگري هاي استعمارگر پير هميشگي بوده است. رابطه با انگليس را مي خواهيم چكار؟ چرا كه اين رابطه براي آن ها سود است و براي ما ضرر.
در ادامه اين بيانيه با شمرده شدن خباثت هاي دولت انگليس آمده است: همكاري در ترور دانشمندان هسته اي جمهوري اسلامي ايران، پناه دادن به تروريست هاي پيشاني سفيد، پروپاگانداي سياسي و تبليغاتي عليه آرمان هاي ملت ايران، تحريم هاي ناجوانمردانه عليه ملت شريف ايران و... تنها برخي از اقدامات اخير اين رژيم استعمارگر عليه ملت انقلابي ايران است. اما بعد از دوران فتنه سال 88 و شيطنت هاي روباه پير و رسوايي هاي پي در پي رسانه دولتي انگلستان، بي بي سي، كه ديگر معيارهاي حرفه اي را نيز كنار گذاشته و مانند يك بوق تبليغاتي به ضديت با نظام اسلامي مي پرداخت، بارها و بارها اين انتظار از دستگاه هاي متولي مي رفت تا با اقدام درخور و مناسب پاسخي كوبنده به ياوه گويي ها و دخالت هاي مكرر رژيم استعمارگر انگليس بدهند و در حداقلي ترين اقدام ممكن سفير اين رژيم را از ايران اخراج كنند اما اين اقدام با تعلل هاي مكرر به تاخير افتاد تا اين كه پس از آخرين اقدام بي شرمانه رژيم انگلستان در تحريم بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، مجلس شوراي اسلامي با اقدامي تحسين برانگيز و طي طرحي دو فوريتي راي به كاهش سطح روابط جمهوري اسلامي ايران و رژيم استعمارگر انگلستان داد. هر چند كه انتظار ملت انقلابي ايران اين بود كه فراتر از اخراج سفير اين كشور از خاك ايران- به علت اين كه اين رژيم لياقت داشتن روابط با نظام اسلامي را نداشته و گويا سفارت خانه آن جز شيطنت و فتنه گري كار ديگري در ايران ندارد- اساسا روابط ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران با انگليس خبيث قطع شده و ان شاءالله كه در آينده نزديك اين اتفاق رخ دهد و به طور كلي جمهوري اسلامي ايران مناسبات خود را با اين رژيم منفور ملت ها قطع نمايد.
در پايان اين بيانيه آمده است: تشكل هاي دانشجويي و مردمي به استعمار انگليس هشدار مي دهند كه پيام تجمع روز سه شنبه مقابل سفارتخانه اين رژيم آن است كه مراقب عواقب هرگونه اقدام خصمانه عليه ملت مسلمان ايران باشند و بيش از اين تن به تحقير و ذلت ندهند.

 



معاون سياسي نيروي دريايي ارتش خبر داد
برنامه نيروي دريايي بر حضور در 20 مايلي آمريكا

معاون سياسي اداره عقيدتي- سياسي نيروي دريايي ارتش گفت: نداجا برنامه دارد تا در 40مايلي بلكه 20مايلي آمريكا حضور پيدا كند.
حجت الاسلام ناصر محمودي در مراسم نمازجمعه گرگان گفت: ايران اسلامي در درياها حضور پررنگي دارد و نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران برنامه ويژه اي براي اقيانوس آرام و اطلس دارد.
معاون سياسي اداره عقيدتي- سياسي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران افزود: نداجا برنامه دارد تا 40بلكه 20 مايلي آمريكا حضور پيدا كند.
وي اظهار داشت: با تهيه ناوشكن جماران و ولايت و ديگر ناوچه ها، اين دستاوردها براي ايران اسلامي عزت و سربلندي آورده است و مي توانيم در اقصي نقاط جهان حضور يابيم.
محمودي عنوان كرد: چند ماه پيش زيردريايي و ناوشكن جماران را به خليج عدن فرستاديم و بالاي هزار ماموريت انجام داد و دزدان دريايي كه مي خواستند كشتي هاي حاوي محموله هاي ما و ديگران را سرقت كنند، ناكام گذاشتند.
اعزام ناوگروه هفدهم
به درياهاي آزاد
همچنين فرمانده ناوگان شمال كشور اعلام كرد هفدهمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به زودي عازم آبهاي آزاد خواهد شد.
ناخدا يكم خرداد حكيمي به حضور ناوگروه شانزدهم نيروي دريايي ارتش در آب هاي بين المللي اشاره كرد و اظهار داشت: ناوشكن جماران در اين ناوگروه حضور دارد.
وي از اعزام هفدهمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش به زودي به درياهاي آزاد خبر داد و افزود: ناو گروه شانزدهم نيروي دريايي ارتش در حال حاضر در خليج عدن مستقر است و با پديده دزدي دريايي مقابله مي كند.
حكيمي با بيان اينكه 50 مورد حمله از ابتداي پديده دزدي دريايي تاكنون به كشتي هاي تجاري ايران در خليج عدن صورت گرفته است، تصريح كرد: تمام حمله هاي دزدان دريايي با كمك شناورها، تكاوران و تفنگداران نيروي دريايي ارتش خنثي شده و كشتي ها به سلامت در اين منطقه اسكورت مي شوند.
فرمانده منطقه چهارم دريايي ارتش به اعزام ناوگروه دوازدهم نيروي دريايي ارتش به درياي مديترانه و بندر لاذقيه سوريه اشاره كرد وگفت: ناوگروه هاي ارتش در فاصله 3 هزار كيلومتري از سواحل كشور از خطوط مواصلاتي كشتي هاي تجاري و نفتكش ايران حراست مي كنند.

 



باهنر خبر داد
بارگذاري سوخت 20 درصد توليد داخل در رآكتور تهران تا 2 ماه آينده

نايب رئيس مجلس گفت طي دو ماه آينده سوخت 20 درصد را در رآكتور تهران بارگذاري خواهيم كرد.
محمدرضا باهنر ظهر پنجشنبه در هفتاد و چهارمين سالگرد شهادت آيت الله مدرس با اشاره به جوسازي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه ايران تصريح كرد: از حدود دو سال قبل روند رو به اتمام سوخت رآكتور اتمي تهران به مسئولان آژانس اعلام شد كه آنان بايد طبق قانون سوخت 20 درصد را براي كشور فراهم مي كردند.
وي گفت: متأسفانه اين درخواست بحق ايران با تعلل، بهانه جويي و كارشكني مسئولان آژانس محقق نشد تا اين كه متخصصان كشورمان خود توليد سوخت 20 درصد را شروع كردند.
وي در ادامه با اشاره به آغاز توليد سوخت 20 درصدي در ايران از دو سال قبل اظهار داشت: حداكثر تا 2 ماه آينده سوخت 20 درصدي در رآكتور هسته اي تهران بارگذاري خواهد شد.
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره تهديدات اخير دشمنان براي حمله نظامي به كشور تأكيد كرد: تجربه 32 سال تهديد و توطئه عليه ايران به دشمنان نظام ثابت كرده است كه هرگونه حركت فيزيكي عليه ملت گزينه اي مردود است هر چند كه فشارهاي سياسي، اقتصادي و تهاجمات نرم همچنان ادامه خواهد داشت.
باهنر با اشاره به حركت بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه بيان كرد: اين حركت عظيم تبديل به موجي براي به زير كشيدن مستكبراني شده است كه كشورهاي مسلمان را تحت نفوذ و سيطره استعمارگران درآورده بودند.
نائب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتخابات پيش رو ادامه داد: اين انتخابات به اين دليل كه اولين انتخابات پس از فتنه سال 88 است اهميت مضاعفي دارد.
وي مجلس را نماد دموكراسي اعلام كرد و گفت: دستهاي انحرافي در كشور كه وابسته به خارج هستند، درصدد به دست گرفتن كرسي هاي مهم مجلس هستند كه مردم اصول گرا و متدين و انقلابي دست اين افراد را از راه يافتن به مجلس قطع خواهند كرد.
وي اظهار داشت: آمريكا و ساير كشورهاي متخاصم با همكاري عوامل داخلي نقشه بي تفاوت كردن مردم نسبت به حضور در انتخابات و در صورت عدم موفقيت آن توطئه ناسالم جلوه دادن انتخابات را در دستور كار خود قرار داده اند.

 



جانشين فرمانده سپاه: اطاعت از رهبري توطئه دشمنان را خنثي مي كند

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: با پيروي از مقام معظم رهبري مي توان بر مشكلات فائق آمد و توطئه هاي دشمنان را خنثي كرد.
سردار حسين سلامي در يادواره شهداي دهلران اظهار داشت: مقام معظم رهبري همواره با تبيين شرايط نظام و انقلاب هوشيارانه از اين نظام صيانت كرده اند.
وي ادامه داد: معظم له با درايت و هوشياري عميقشان تمام توطئه هاي دشمنان را در طول سال هاي گذشته به درستي شناسايي كرده و آنها را خنثي كرده است.
اين فرمانده نظامي اضافه كرد: پس با پيروي از مقام معظم رهبري مي توان همانند گذشته بر مشكلات فائق آمد و توطئه هاي دشمنان را خنثي كرد.
سلامي تصريح كرد: اطاعت و پيروي از ولي فقيه دشمن شناس سبب آرامش ملت و در مقابل نابودي دشمنان نظام و در راس آنها استكبار جهاني است.
جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: دشمن همواره درصدد تضعيف انقلاب اسلامي برآمده و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نكرده است.
وي ادامه داد: اما با توكل به خداوند و رهبري مقام معظم رهبري همه توطئه هاي آنان به خودشان بازگشته كه مي توان به خيزش هاي مردم كشورهاي منطقه اشاره كرد.
اين فرمانده نظامي اضافه كرد: اكنون روز به روز بر موج و خيزش بزرگ بيداري اسلامي در منطقه افزوده شده كه اين موضوع منجر به آزادي ملت ها از چنگال استكبار جهاني است.

 



اخبار ادبي و هنري

طالبي: مشكل «خانه سينما» عملكرد جناحي و حزبي آن است
يك كارگردان سينما خانه سينما را داراي عملكرد حزبي خواند.
ابوالقاسم طالبي در گفت وگو با فارس گفت: انحلال خانه سينما يا عدم انحلال آن تابع قانون است اما به نظرم مي رسد خانه سينما يك تشكل صنفي است و مشكل اصلي اين خانه عملكرد جناحي و حزبي بعضي از مديرانش است، در حالي كه اين خانه اگر به سمت حزبي و جناحي نمي رفت، مي توانست جاي بسيار خوبي براي حمايت از سينماگران باشد.
راه اندازي يك تلويزيون فمينيستي فارسي زبان
يكي از اعضاي جريان هاي فمينيستي در راستاي فعاليت هاي ضداسلامي و فرهنگي خود اقدام به راه اندازي تلويزيوني به نام «زنان» كرده است.
محبوبه عباسقلي زاده از اعضاي موثر جريان هاي فمينيستي كه در سال 85 به جرم اجتماع و تباني به قصد اخلال در امنيت ملي، تمرد از دستور پليس و بر هم زدن نظم عمومي، محاكمه شد و اكنون در خارج از ايران به سر مي برد، در راستاي فعاليت هاي ضداسلامي و ضدفرهنگي خود اقدام به راه اندازي تلويزيوني به نام «زنان» كرده است.
600 شعر عاشورايي در سايت شور محشر
600 شعر عاشورايي در سايت شاعران فارسي زبان دهلي نو تحت عنوان «شور محشر» قرار گرفت. به گزارش باشگاه خبرنگاران، انجمن ادبي بيدل دهلي نو 600 شعر عاشورايي از شاعران معاصر ايران را در سايت شاعران فارسي زبان دهلي نو تحت عنوان «شور محشر» قرار داده است.بانك اشعار عاشورايي به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم و نياز عزاداران، تكايا، هيئت ها و سخنرانان به اشعار عاشورايي ايجاد شده است.اين سايت به نشاني wwwiraftacom وابسته به انجمن ادبي بيدل دهلي نو است.
رشد كمي و كيفي ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر
دبير ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر با تاكيد بر اينكه در جشنواره امسال شاهد رشد كمي و كيفي خواهيم بود گفت: جشنواره شعر فجر هم اكنون در مرحله فراخوان قرار دارد اما تلاش شوراي سياستگذاري برگزاري باشكوه ششمين جشنواره است.
حسن بيگي حبيب آبادي در گفت وگو با ستاد خبري ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر افزود: تلاش مسئولان برگزاري اين جشنواره و شوراي سياستگذاري، برگزاري هرچه با شكوه تر ششمين جشنواره بين المللي شعر فجر است كه به طور حتم شاهد رشد كمي و كيفي در اين جشنواره خواهيم بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14