(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 آذر 1390- شماره 20090

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت چهارم
پيروزي بزرگ در جنگ الكترونيك هواپيماي جاسوسي پنتاگون به دست ارتش افتاد
نيويورك تايمز: نفرت از انگليس درميان ايراني ها نهادينه شده است
خونبهاي حسين بن علي(ع)
با ابلاغ رئيس جمهور پرداخت تفاوت تطبيق حقوق مديران سياسي حذف شد
تركي فيصل: عربستان خواهان دستيابي به سلاح هسته اي است
لوفيگارو: تكرار انقلاب اسلامي ايران در مصر اسرائيلي ها را به وحشت انداخته است
اظهارات متناقض وزيرخارجه سعودي درباره ايران



جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت چهارم
عاشورا، خط پيروزي

ابراهيم حاجي محمدزاده
حضرت امام (ره) در طول زندگي سياسي الهي خويش همواره قيام و مبارزه و پايمردي در راه اسلام ناب را از بركات اقتدا به سالار شهيدان مي دانستند و تنها با پناه بردن به عاشورا تداوم مبارزه را پي گيري مي نمودند.
«... 15 خرداد از خاطره ها محو نخواهد شد و بايد در سالروز آن، هر چه بيشتر آن را زنده نگاه داشت. 15 خرداد كه مصادف با دوازدهم محرم بود. سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ايران در مقابل استبداد عمال اجانب و در قبال استعمار چپ و راست بود، و از شعله هاي فروزان نهضت سيد مظلومان در مقابل دستگاه استبداد بني اميه- عليهم اللعنه- بود، فداكاري ملت شجاع و متدين ايران در سايه فداكاري حضرت سيدالشهدا - عليهم السلام- بود بايد در پناه قضيه بزرگ عاشورا مصيبت جانسوز دوازدهم محرم و 15 خرداد زنده و جاويد بماند...»(1)
پس از پيروزي انقلاب و الگو شدن آن براي تمامي محرومان و پابرهنگان، استكبار جهاني با تمام توان و با پيچيدگي هاي بيشتر بر توطئه هاي رنگارنگ داخلي و خارجي افزود ولي امام ما پايمردي عاشورايي را تنها راه گذار از فتنه ها و انحراف ها مي دانستند:
«... و شما مي دانيد كه مصيبت هايي كه به اين كشور وارد شده است، از اول انقلاب تاكنون، چه حجم زيادي داشته است. و در ازاي او اين پيروزيهايي كه براي شما حاصل شده است حجم بسيار افزون داشته است. ما در عين حالي كه جوانهاي بسيار لايق خودمان را، مردان كاردان خودمان را از دست داديم، لكن آن چيزي كه به دست آورديم ارزش اش بيشتر از اين معاني است. آني است كه سيدالشهدا- سلام الله عليه- زن و فرزند خودش را در راه او صرف كرد، و ائمه معصومين ما در راه او آن همه رنج ديدند. ما هم كه مدعي هستيم و اميدواريم كه اين ادعا صحيح باشد- مدعي هستيم كه شيعيان آنها و پيروان آنها هستيم- بايد همان طور كه آنها تحمل داشتند مصايب را، در مقابل ارزش انساني، در مقابل ارزشهاي اسلامي، ما هم مصيبت ها را تحمل كنيم، و در مقابل همه مصيبت ها بايستيم، براي اينكه آن ارزش انساني را بدست بياوريم، اسلام را كه رأس همه ارزش هاست در كشور خودمان و ساير كشورها پياده كنيم...»(2)
«... مردم شريف ايران و مسلمانان و آزاديخواهان تمامي جهان بدانند كه اگر بخواهند بدون گرايش به چپ و راست و مستقل از هر قدرت و ابر قدرتي روي پاي خويش بايستند، بايد بهاي گران استقلال و آزادي را بپردازند...»(3)
حضرت امام (ره) انقلاب اسلامي و پايمردي عاشقان قيام حسيني(ع) در ايران را برترين تجربه اي مي دانند كه بايد بعنوان هديه بي نظير به تمامي مبارزان راه حق تقديم كرد.
«... تجربه انقلاب اسلامي در ايران، با خونبهاي هزاران شهيد و مجروح و خراب شدن منزلها و به آتش كشيده شدن خرمنهاي كشاورزان و كشته شدن تعداد بسياري در بمب گذاريها و اسير شدن فرزندان انقلاب و اسلام بدست دژخيمان بعث عراق و هزاران گونه تهديد و فشار اقتصادي و جاني به دست آورده ملت ايران تجربه پيروزي بر كفر جهاني را در خراب شدن منازل خود بر سر كودكان در خواب به دست آورده و با فداكاريها و مجاهدات، انقلاب و كشور خود را بيمه نموده است.
ما به تمام جهان تجربه هايمان را صادر مي كنيم و نتيجه مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون كوچكترين چشمداشتي، به مبارزان راه حق انتقال مي دهيم و مسلماً محصول صدور اين تجربه ها جز شكوفه هاي پيروزي و استقلال و پياده كردن احكام اسلام براي ملت هاي در بند نيست. روشنفكران اسلامي همگي با علم و آگاهي بايد راه پرفراز و نشيب دگرگون كردن جهان سرمايه داري و كمونيسم را بپيمايند و تمام آزاديخواهان بايد با روشن بيني و روشنگري راه سيلي زدن بر گونه ابرقدرت ها و قدرتها، خصوصاً آمريكا را بر مردم سيلي خورده كشورهاي مظلوم اسلامي و جهان سوم ترسيم كنند. من با اطمينان مي گويم: اسلام ابر قدرتها را به خاك منزلت مي نشاند. اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را يكي پس از ديگري برطرف و سنگرهاي كليدي جهان را فتح خواهد كرد...»(4)
و باز هم از امام راحل(ره) است كه؛ «... ملت شريف ايران توجه داشته باشيد كه كاري كه شما مردان و زنان انجام داده ايد آنقدر گرانبها و پرقيمت است كه اگر صدها بار ايران با خاك يكسان شود و دوباره با فكر و تلاش فرزندان عزيز شما ساخته گردد، نه تنها ضرري نكرده ايد، كه سود زيستن در كنار اولياء الله را برده ايد و در جهان ابدي شده ايد و دنيا بر شما رشك خواهد برد، خوشابحالتان. من به تمام دنيا با قاطعيت اعلام مي كنم كه اگر جهانخواران در مقابل دين ما بايستند، ما در مقابل تمام دنياي آنان خواهيم ايستاد و تا نابودي تمام آنان از پاي نخواهيم نشست، يا همه آزاد مي شويم و يا به آزادي بزرگتري كه شهادت است مي رسيم و همان گونه كه در تنهايي و غربت و بدون كمك و رضايت احدي از كشورها و سازمانها و تشكيلات جهاني، انقلاب را به پيروزي رسانديم، و همان گونه كه در جنگ نيز مظلومانه تر از انقلاب جنگيديم و بدون كمك حتي يك كشور خارجي متجاوزان را شكست داديم. به ياري خدا باقيمانده راه پرنشيب و فراز را با اتكاي به خدا تنها خواهيم پيمود و به وظيفه خويش عمل خواهيم كرد. يا دست يكديگر را در شادي پيروزي جهان اسلام در كل گيتي مي فشاريم و يا همه به حيات ابدي و شهادت مي رويم و از مرگ شرافتمندانه استقبال مي كنيم ولي در هر حال پيروزي و موفقيت با ماست و دعا را هم فراموش نمي كنيم. خداوندا برما منت بنه و انقلاب اسلامي ما را مقدمه فرو ريختن كاخهاي ستم جباران و افول ستاره عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان و همه ملت ها را از ثمرات و بركات وراثت و امانت مستضعفان و پابرهنگان برخوردار فرما...»(5)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 2 ص 287
(2) صحيفه امام ج 18 ص 191
(5) و (4) و (3) صحيفه امام ج 20 ص 324 و 325 و 326

 



پيروزي بزرگ در جنگ الكترونيك هواپيماي جاسوسي پنتاگون به دست ارتش افتاد

سرويس سياسي-
يك مقام آگاه نظامي اعلام كرد كه يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي آمريكا از نوع «RQ170» توسط نيروهاي مسلح ايران ساقط و با اندك خسارتي در اختيار ايران قرار گرفت.
اين مقام آگاه افزود: اقدامات عملياتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح كشور عليه پرنده هاي متجاوز محدود به مرزهاي كشور نخواهد ماند.
اين مقام آگاه گفت: با كنترل مناسب فضاي كشور و تسلط اطلاعاتي نيروهاي مسلح، واحدهاي جنگ الكترونيكي و پدافند هوايي موفق شدند با اقدامات عملياتي خود يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي آمريكايي از نوع RQ170 را كه به طور محدود به مناطق مرزي شرق كشور تجاوز كرده بود، كشف و از كنترل متجاوزان خارج كنند.
وي خاطرنشان كرد: اين هواپيما با اندك خسارتي سرنگون شد و در اختيار نيروهاي مسلح قرار گرفت.
اين مقام نظامي همچنين تاكيد كرد: نظر به وقوع تجاوز آشكار مرزي، اقدامات عملياتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عليه پرنده هاي متجاوز، به مرزهاي كشور محدود نخواهد ماند.
كارشناسان نظامي در اين باره اعلام كردند: علت اصلي فرود يك فروند هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي در ايران اين است كه ايران به فناوري پدافندي دست يافته كه مي تواند با استفاده از آن كنترل وسايل پرنده اي را كه در نزديكي آسمان ايران پرواز مي كنند و يا در مواقعي وارد آسمان ايران مي شوند، به دست بگيرد.
در همين رابطه، منابع غربي روز يكشنبه 13 آذر 1390 اعلام كردند يك فروند هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي در مرزهاي شرقي ايران سقوط كرده است.
اين منابع گفتند اين هواپيما از نوع هواپيماهاي بدون سرنشين(پهپاد) مدل AQ173 بوده و توسط سيستم پدافندي ايران در نزديكي مرز افغانستان و پاكستان سرنگون شده است.
برخي منابع مانند سي ان ان از شهر كاشمر به عنوان محل سقوط اين هواپيما نام برده اند.
سي ان ان همچنين از قول منابعي در وزارت دفاع آمريكا تاكيد كرد كه اين هواپيما حاوي اسناد و مدارك بسيار مهم و داراي طبقه بندي بالا بوده است.
اين منبع آمريكايي در گزارشي ديگر از قول منابع آمريكايي گفت دولت اوباما احتمال مي دهد اين هواپيما همان هواپيمايي باشد كه هفته گذشته در غرب افغانستان ناپديد شد.
بي بي سي اين اتفاق را آغاز «فصلي جديد در نبرد خاموش ايران و آمريكا» خوانده است.
خبرگزاري روسي ريانووستي هم با انتشار گزارشي در اين باره نوشت: «هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي كه هم اكنون در اختيار ايران است از نوع هواپيماهايي است كه به سختي قابل رويت است و آمريكا معمولا از آن براي كمك به فرماندهاني استفاده مي كند كه در صحنه نبرد نياز به اطلاعات دارند». ريانووستي ادامه داد: «ايران موفق شده اين هواپيما را با حداقل آسيب سرنگون كند».
و مهمتر از همه، صداي آمريكا از قول يك مقام نظامي در ارتش آمريكا ضمن تاييد سقوط اين هواپيما علت اصلي آن را «از دست رفتن كنترل هواپيما» اعلام كرد.
در همين حال، منابع نظامي در تهران خبر در اختيار داشتن اين هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي را تاييد كرده و گفتند اين اولين پهپاد آمريكايي نيست كه ايران موفق به ساقط كردن آن شده است.
با اين وجود اين منابع استفاده از تعبير سقوط را چندان مناسب نمي دانند چرا كه آنچه عملا اتفاق افتاده اين بوده است كه ايران موفق شده با استفاده از يك فناوري بسيار پيچيده در حوزه جنگ الكترونيك، اختيار اين هواپيما را كه در نزديكي مرز ايران در حال پرواز بوده به دست بگيرد و آن را در جايي داخل خاك ايران بر زمين بنشاند.
يك منبع آگاه در اين مورد گفت: «آمريكايي ها بيش از آنكه از ساقط شدن هواپيمايشان توسط ايران نگران باشند نگران فناوري هستند كه براي نشاندن اين هواپيما به كار گرفته شده است.»
وي ادامه داد: «آمريكايي ها مي دانند كسي به طرف اين پهپاد شليك نكرده و ايران توانسته آن را در حالي درون خاك خود به زمين بنشاند كه بدنه و محتويات آن كاملا سالم است.»
اين كارشناس نظامي ضمن تاكيد بر اينكه مجاز به اظهارنظر بيشتر در اين باره نيست، گفت: «از اين به بعد مرزهاي ايران ديگر به هيچ وجه جاي امني براي وسايل پرنده آمريكايي نخواهد بود. ايران اكنون قادر است بدون شليك حتي يك گلوله و صرفا با استفاده از يك فناوري پيشرفته جنگ الكترونيك، اختيار اين وسايل پرنده را از دست كنترل كنندگان آن خارج كرده و آنها را به درون خاك ايران هدايت كند.»
اين موضوع زماني اهميت پيدا مي كند كه توجه كنيم استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين ظرف 3 سال گذشته در راهبرد نظامي آمريكا جايگاهي بسيار ويژه پيدا كرده است. آمريكايي ها در مناطق مختلف جهان بويژه در پاكستان، افغانستان و يمن با استفاده گسترده از اين هواپيماها دست به عمليات هاي جاسوسي و همچنين حمله به اهداف خاص زده اند. اخيرا نيز اين هواپيماها مكررا در فضاي مرزي ايران به پرواز درآمده و درصدد جمع آوري اطلاعات بوده اند.
مسئله بسيار فناوري جديدي كه ايران به آن دست يافته عملا راهبرد مبتني بر استفاده گسترده از هواپيماهاي بدون سرنشين براي عمليات ويژه اطلاعاتي توسط ارتش آمريكا را مختل خواهد كرد چرا كه آمريكايي ها ديگر هرگز نمي توانند مطمئن باشند كنترل وسايل پرنده اي كه به پرواز درمي آورند تا آخر ماموريت در اختيار آنها باقي خواهد ماند.
كارشناسان عقيده دارند محدود شدن توان ارتش آمريكا در استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين مشكلات تاكتيكي و عملياتي جدي براي ارتش اين كشور در منطقه بوجود خواهد آورد.
واكنش ناتو به سرنگوني
پهپاد جاسوسي آمريكا
ساعاتي پس از سرنگوني يك فروند هواپيماي جاسوسي نيروهاي آمريكايي توسط واحدهاي جنگ الكترونيكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي، نيروهاي ناتو با تاييد اين نكته كه اين هواپيما متعلق به آمريكا بوده است، اعلام كردند كه اين پهپاد از كنترل خارج شده بود.
ناتو با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه هفته گذشته يك فروند هواپيماي تجسسي نظاميان آمريكايي كه در شرق افغانستان مشغول ماموريت بود از كنترل خارج شد.
ناتو در اين بيانيه اعلام كرده است كه احتمال مي رود اين همان هواپيمايي باشد كه مقامات ايراني از سقوط آن خبر داده اند لذا تحقيقاتي را در مورد چگونگي ناپديد شدن اين هواپيماي جاسوسي آغاز كرده اند.
سكوت اوليه آمريكا
به اعتقاد كارشناسان سياسي و نظامي عدم تكذيب اين خبر توسط واشنگتن به اين معناست كه ايران موفق شده است، پيروزي تكنولوژيكي بي سابقه و بي نظيري در حوزه تكنولوژي بسيار پيشرفته نظامي هوايي عليه آمريكا محقق كند كه بازتاب هاي تكنولوژيكي آن براي ايران بسيار بااهميت و براي آمريكا و اسرائيل بسيار خطرناك است.
روزنامه «واشنگتن پست» در اين باره نوشت: يكي از مقامات عاليرتبه وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) كه خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتي سرنگوني هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي آمريكا در شرق ايران را تاييد كرد.
وي در اين رابطه گفت: هنوز معلوم نيست كه اين هواپيما در يك اقدام خصمانه و عمليات نظامي سرنگون شده باشد.
اظهارات اين مقام پنتاگون مهر تاييدي است بر سرنگوني اين پهپاد جاسوسي آمريكا در ايران؛ رويدادي كه تا اين لحظه مقامات آمريكا از تاييد آن سر باز زده بودند.
بازتاب گسترده
سرنگوني هواپيماي جاسوسي آمريكا از سوي ايران
خبر سرنگوني يك فروند هواپيماي جاسوسي آمريكا و غنيمت گرفتن آن توسط نيروهاي مسلح ايران در شبكه هاي تلويزيوني و خبرگزاري هاي جهان بازتاب گسترده اي داشت.
خبرگزاري رويترز با بازتاب اين خبر نوشت كه يك مقام نظامي ايران اعلام كرده سرنگوني هواپيماي بدون سرنشين آمريكا در پاسخ به نقض حريم هوايي كشور صورت گرفته و تنها محدود به مرزهاي ايران نخواهد بود.
رويترز افزود ايران پيش از اين يك فروند هواپيماي جاسوسي آمريكا را در نزديكي تأسيسات هسته اي فردو سرنگون كرده بود.
خبرگزاري آلمان نيز با اعلام خبر سرنگوني هواپيماي جاسوسي آمريكا از نوع «RQ170» در شرق كشور، گزارش داد براساس گزارش منابع دولتي، اين هواپيما حريم هوايي ايران را نقض كرده است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از خبرگزاري فارس نوشت كه نيروهاي مسلح ايران توانستند يك فروند هواپيماي بدون سرنشين آمريكا را ساقط كنند. اين گزارش افزود: اين هواپيما اكنون در اختيار نيروهاي مسلح ايران است.
شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي نيز ساقط شدن هواپيماي بدون سرنشين آمريكا توسط نيروهاي ايراني را بازتاب داد و افزود: واحدهاي جنگ الكترونيك و پدافند هوايي ايران موفق شدند پس از كنترل هواپيما، آن را به زمين بنشانند.
شبكه بي بي سي فارسي نيز با اعلام اين خبر به نقل از فارس اعلام كرد اين هواپيما «با اندك خسارتي» در اختيار ايران قرار گرفته است.
همچنين خبرگزاري «ريانووستي» روسيه درباره اين هواپيما نوشته است كه اين هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي، هواپيمايي است كه به سختي قابل رؤيت است و آمريكا از اين هواپيماي بدون سرنشين براي حمايت از فرماندهاني كه در طول جنگ به اطلاعات نياز دارند استفاده مي كند و ايران اين هواپيماي بدون سرنشين را با حداقل آسيب سرنگون كرده است.
خبرگزاري «آر.اي.تي» ايرلند هم درباره سرنگوني اين هواپيماي جاسوسي آمريكا گفته است كه تا سال 2009 كسي از وجود چنين هواپيماي شناسايي بدون سرنشين در نيروهاي هوايي آمريكا مطلع نبود تا اينكه در اين سال متخصصان وجود اين پرنده جاسوسي را در نيروي هوايي آمريكا لو دادند و آمريكا هم در سال 2010 وجود و استفاده از آن را تأييد كرد؛ اينك ايران يكي از همين هواپيماها را سرنگون كرده است.
مشخصات RQ170
فارس درباره مشخصات هواپيماي جاسوسي سرنگون شده آمريكا اعلام كرد؛ «ارتش آمريكا و سرويس اطلاعات و جاسوسي اين كشور «سيا» از اين نوع هواپيماها در افغانستان براي جمع آوري اطلاعات از ايران و پاكستان استفاده مي كند تا حملاتي را در يمن و افغانستان و منطقه قبائل پاكستان تدارك ببيند. اين در حالي است كه دولت آمريكا پيش از اين اعتراف كرده بود كه از اين نوع هواپيما براي تعقيب و تحت پيگرد قرار دادن «اسامه بن لادن» و ارائه حمايت ها و پشتيباني اطلاعاتي به نيروهاي ويژه آمريكا استفاده كرده و به اين وسيله نيروهاي آمريكايي موفق شدند، بن لادن را در منزلش ترور كنند.
اين هواپيما آن گونه كه همه مي دانند، از جمله اسرار صنايع پدافند هوايي آمريكاست كه شركت سازنده آن «لوكهيد مارتين» و شاهكار صنايع هوايي آمريكاست كه بسياري از عمليات هاي ويژه خود را براي جمع آوري اطلاعات توسط آن به انجام مي رساند، چون داراي سيستم بسيار پيچيده اي است كه آن را از سيستم هاي رادار جنگنده هاي «شبح» مخفي نگه مي دارد، اين در حالي است كه خود جنگنده هاي شبح از ديد رادارها و دستگاه هاي كنترل و نظارت دور و پنهان بمانند و از حيث ساختار به گونه اي طراحي شده كه بسان شبح باشد، با اين تفاوت كه بدون سرنشين؛ و البته اين جداي از توانايي اين هواپيما در انجام عمليات هاي مختلف جنگي است كه انجام آنها فقط توسط جنگنده هاي با سرنشين امكان پذير است و واشنگتن براي آن برنامه ريزي هاي بسيار كرده تا اين هواپيما پايه و نسلي از هواپيماهاي اين كشور را تشكيل دهد كه ويژگي هواپيماهاي جنگنده و تجسسي بدون سرنشين را توأمان در اختيار داشته باشد.
با اين كه اين هواپيما از سال 2007 در نيروي هوايي ارتش آمريكا مورد استفاده و بر فراز كره شمالي جهت تحت نظر قرار دادن برنامه هسته اي و موشكي آن مورد آزمايش قرار گرفته، با اين حال اطلاعات موجود از آن همچنان بسيار كم و اندك است، حتي تصويري كه از اين هواپيما ارائه شده نيز تصويري غيرواضح و شفاف است، چون به واسطه وسايل غيرقانوني و مخفيانه تصويربرداري شده اند و اطلاعاتي كه تاكنون از اين هواپيما در اختيار است، صرفاً به قدرت پرواز اين هواپيما در ارتفاع 50 هزار پايي (حدود 17 كيلومتر) و داشتن توأمان دو سيستم پيگيري راداري است، يعني سيستم گنبد راداري يا Radome و سيستم آنتن هاي حس گر كه اولي اجازه عمليات عكس برداري از اهداف و ديگري گرفتن عكس و نفوذ در انواع سيستم هاي ارتباطي از جمله تلفن هاي همراه و برنامه هاي راديويي و تلويزيوني را مي دهد.

 



نيويورك تايمز: نفرت از انگليس درميان ايراني ها نهادينه شده است

پايگاه اينترنتي روزنامه نيويورك تايمز نوشت: ايران تنها كشور كره زمين است كه فرياد مرگ بر انگليس درآنجا هنوز اعتبار دارد.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشت: آنچه سرآغازي براي حمله به سفارت انگليس بود، تحريم هاي جديد اقتصادي بود كه اين كشور برضد ايران تصويب كرد؛ فشار براي تصويب اين تحريم ها بيشتر از آنكه از طرف انگليس باشد از طرف آمريكا و اسرائيل بود ولي اين دو به سبب آنكه درتهران سفارتخانه ندارند نمي توانستند هدف حمله اي مشابه قرار بگيرند.
نيويورك تايمز با اشاره به گذشته روابط استعماري انگليس با ايران نوشت: ايراني ها درباره انگليس احساسي كاملا منفي دارند. انگليس از قرن نوزدهم چشم طمع به ايران داشت و موقعيت جغرافيايي اين كشور براي لندن مهم بود. ايران درمسير زميني به هند قرار داشت و انگليس زماني كه موقعيت خود را در ايران تثبيت كرد به سرعت شروع به سرمايه گذاري يا آنطور كه برخي ايراني ها مي گويند شروع به غارت كرد. شركت هاي انگليسي حقوق انحصاري تشكيل بانك ها، چاپ پول، اكتشافات معدني، اداره خطوط ترانزيت و حتي كشت تنباكو را به دست آوردند. دولت انگليس سال هزار و نهصد سيزده توانست قراردادي بدست آورد كه براساس آن همه نفت ايران به مالكيت انگليس درمي آمد، شش سال بعد انگليس قراردادي را تحميل كرد كه ارتش و خزانه ايران را دركنترل خود قرارمي داد. اقداماتي از اين دست موجب خشم برضد انگليس شد كه اين خشم اكنون نيز فروكش نكرده است. اشغالگري انگليس درايران در زمان جنگ جهاني دوم به سبب منابع مهم نفت و مسير انتقال تداركات براي اينكه روسيه بتواند به جنگ ادامه دهد مشكلات زيادي بوجود آورد. قحطي و بيماري گسترش يافت آنهم زماني كه انگليسي ها مواد غذايي را به نيروهاي خود اختصاص مي دادند. انگليس ها در زمان اشغال ايران به اين نتيجه رسيدند كه رضا شاه پهلوي كه در قدرت رسيدن وي نقش داشتند ديگر فردي مورد اعتماد نيست. انگليسي ها وي را خلع و پسرش محمد رضا پهلوي را به عنوان شاه جديد ايران انتخاب كردند. نيويورك تايمز ادامه داد: زماني كه جنگ پايان يافت، ايران تحت رهبري محمد مصدق تلاش هاي خود را براي برقراري دموكراسي ازسرگرفت، مصدق تلاش ها بر ضد توافقنامه سال هزار و نهصد و نوزده ايران و انگليس را از سرگرفت و كتابي درمحكوميت توافق كاپيتاليسم نوشت كه براساس آن خارجي ها در برابر قوانين ايران مصونيت قضايي داشتند. مصدق زماني كه سال هزار و نهصد و پنجاه و يك به سمت نخست وزيري رسيد از مجلس خواست اقدام غيرقابل تصور ملي كردن صنعت نفت را انجام دهد. مجلس به اتفاق آرا ملي شدن صنعت نفت را تصويب كرد و اين اقدام رويارويي تاريخي را موجب شد. مصدق تجسم احساسات ضد انگليسي است كه هنوز در روح ايراني ها وجود دارد.آورل هريمن نماينده ويژه هري ترومن رئيس جمهور وقت آمريكا كه به تهران اعزام شد تا دراختلاف نفتي مصالحه اي بوجود آورد گزارش داد انگليس كاملا ديدگاه مستعمراتي قرن نوزدهم را درباره ايران دارد ولي مصدق بسيارسرسخت است. زماني كه هريمن به مصدق اطمينان دادكه افراد خوب نيز در انگليس وجود دارند، مصدق پاسخ كلاسيك ايراني ها را داد و گفت: شما نمي دانيد انگليسي ها چه افراد موذي هستند. شما نمي دانيد آنها چقدر شيطان صفت هستند. شما نمي دانيد انگليسي ها زماني كه چيزي را لمس مي كنند چطور آن را آلوده مي كنند. انگليس كه از بدست گرفتن مجدد كنترل نفت ايران مايوس شده بود درصدد برآمد با اقداماتي از جمله تحريم هاي شديد اقتصادي مصدق را در هم بشكند.اين تحريم ها مشابه تحريم هايي است كه انگليس اكنون وضع كرده است. زماني كه اين اقدام انگليس شكست خورد، انگليسي ها از ايزنهاور رئيس جمهور وقت آمريكا خواستند در توطئه سرنگوني مصدق به آنها ملحق شود. رئيس جمهور آمريكا موافقت كرد ولي موافقت وي به اين سبب نبود كه مي خواست انگليس ها بار ديگر به نفت دست پيدا كنند بلكه ايزنهاور به اين نتيجه رسيده بود كه درغير اين صورت ايران اسير كمونيسم خواهد شد. از همه مهم تر اينكه ايران درمرز جنوبي اتحاد جماهير شوروي و بين شوروي و حوزه هاي نفتي و نيز بنادر آب هاي گرم خليج فارس قرار داشت.
اين روزنامه آمريكايي ادامه مي دهد: كودتايي كه سال 1953 اتفاق افتاد به دموكراسي در ايران پايان داد و موجب شد محمدرضا پهلوي ديكتاتوري بوجود بياورد و ايران همچنان متحد سرسخت انگليس و آمريكا در زمان جنگ سرد باقي بماند. درعين حال اين اتحاد تاثير عكس بر انگليس و آمريكا داشت و سركوبگري هاي محمدرضا پهلوي موجب پيروزي انقلاب سال 1979 و روي كار آمدن روحانيان شد. امروز بسياري از ايراني ها معتقدند انگليس درهر توطئه اي كور دست دارد.
به نوشته نيويورك تايمز مردم ايران عليرغم فشارهاي غرب هنوز احساس نفرت نسبت به انگليس دارند، انگليس در بيشتر مواقع قرن بيستم دركانون مداخله هاي خارجي درايران قرارداشته است.
حمايت مركز
اقدام بين المللي آمريكا
ائتلاف بزرگ ضدجنگ «مركز اقدام بين المللي» (International Action Center) در آمريكا با انتشار بيانيه اي از حركت اعتراضي اخير دانشجويان ايران عليه انگليس اعلام حمايت كرد.
در بيانيه اين سازمان آمريكايي آمده است: تظاهرات روز سه شنبه 29 نوامبر 2011 دانشجويان ايراني در مقابل سفارت انگلستان در تهران كه خواستار بسته شدن آن سفارتخانه و قطع روابط دولت جمهوري اسلامي ايران با حكومت انگليس شدند، بعد از دور جديد تحريم هاي اقتصادي و تهديدات نظامي قدرت هاي سلطه گر به رهبري آمريكا و انگليس، عليه ملت ايران انجام شد.
اين بيانيه افزوده است: اين گونه تهاجمات در تداوم سياست هايي است كه حكومت هاي متعلق به جمعيت 1 درصدي سرمايه داران ثروتمند كشورهاي امپرياليستي طي 33 سال گذشته، بعد از پيروزي انقلاب ايران به منظور محروم كردن مردم ايران از حقوق اوليه خود مبني بر خودمختاري و حاكميت ملي به كار برده اند.
سازمان مذكور در ادامه بيانيه خود اضافه كرده است: انگليس و متحدان غربي اش به بهانه اعتراضات اخير دانشجويان ايراني عليه سياست هاي تهاجمي حكومت انگليس، فشارهاي خود عليه مردم ايران و حكومت جمهوري اسلامي را به منظور ادامه انكار حق مشروع آنها براي برخورداري از يك زندگي صلح آميز افزايش داده اند.
مركز اقدام بين المللي در پايان بيانيه خود تصريح كرد: ما از درخواست مطرح شده توسط دانشجويان ايراني طي تظاهرات 29 نوامبر در تهران مبني بر خاتمه يافتن تهاجمات حكومت انگلستان عليه ايران حمايت مي كنيم و مانند ساير آزادي خواهان جهان خواستار لغو تحريم هاي اقتصادي و خاتمه يافتن تهديدات نظامي عليه ايران هستيم.
قابل ذكر است كه «مركز اقدام بين المللي» در سال 1992 توسط «رمزي كلارك»، دادستان اسبق ايالات متحده آمريكا، پايه گذاري شد و داراي دفاتري در نيويورك، واشنگتن دي سي، سن فرانسيسكو و بوستون مي باشد.
بيانيه دانشجويان
شوراي متحصنين سفارت انگليس در بيانيه اي تاكيد كرد: اين شورا براي چندمين بار تاكيد مي كند كه حركت دانشجويان در راستاي تجمع در مقابل جاسوسخانه كاملا خودجوش و از دل جلسات و بحث و بررسي اين شورا بيرون آمده و هيچ نهاد دولتي و غيردولتي تاثيري در اين حركت نداشته است.
اين بيانيه مي افزايد: شاهديم برخي حركت دانشجويان در تسخير سفارت را از روي احساس و عواطف مي خوانند و آن را كاري خارج از عقلانيت و تفكر دانشجويي مي دانند. متعجبيم جمعي كه خود را صاحب انديشه و تحليل مي دانند، چگونه و با چه معياري حركات دانشجويان را نسنجيده خوانده، بدون آن كه بتواند بغض و خشم چندصدساله اين ملت مظلوم انواع فتنه گري ها، زخم زدن ها و سياسي كاري ها را ببيند. بدون آن كه در تحليل خود شهادت استادان هسته اي، حمايت و تحريك و هدايت فتنه 88، تحريم هاي مسئولين، دانشمندان و ارگان هاي رسمي جمهوري اسلامي و در يك كلام خيانت و خنجر زدن به اين امت را ببيند، اما چه انتظاري است از كساني كه خود نه نقشي در تجمع داشته اند و نه حضوري تا بتوانند حركت انقلابي دانشجويان اصيل امام راحل و مقام ولايت را درك كنند.
انگليس دنبال رابطه با ايران
در حالي كه اخراج سفير انگليس از تهران طبق مصوبه مجلس بوده و به تصويب شوراي نگهبان نيز رسيده است، وزير امور خارجه انگليس از تلاش براي حفظ روابط سياسي با ايران سخن به ميان آورد.
ويليام هيگ در سخناني در حاشيه نشست بن كه در آلمان مخابره شد تعطيلي سفارتخانه ها را به منزله پايان دادن به تمام روابط ديپلماتيك با تهران ندانست و افزود: اين اقدامات به منزله پايان دادن به تمام روابط ديپلماتيك با ايران نيست.
وزير امور خارجه انگليس ادامه داد: ما با نمايندگان ايران در نشست هاي مختلف چند جانبه بين المللي ديدار داريم و همچنان در خصوص برنامه هسته اي ايران با اين كشور در تماس هستيم.

 



خونبهاي حسين بن علي(ع)

درخصوص تحقق رسالت پيامبر درحوزه منطقه اي بايد گفت در سوره مباركه آل عمران فرمود: ما پيغمبر را براي همه فرستاديم. امّا آنهائي كه بهره مي برند، مردان با ايمان خالصند:لقد منّ الله علي المؤم نين ا ذ بعث ف يه م رسولاً م ن انفس ه م(1). ما براي همه فرستاديم، ولي مؤمنان،اين بار را مي كشند. منّت، ه ي النّ عمه العظمي. آن نعمت بزرگ توانفرسا را عرب مي گويد: «منّت»، نه منّت يعني زباني ممنون كردم اينها را ! اين بار سنگين را فقط مؤمنين مي كشند؛ پيغمبر براي همه آمده، ولي يك عدّه خاص گفتند لبيك !
حسين بن علي كه از پيغمبر است، آن هم منّت الهي است براي مؤمنين؛ اين گروه خاص گفتند لبيك. پيشاپيش همه، پيشگام همه،فرزندان شما پدران و مادران بزرگوار شهداست كه اينها گفتند لبيك.اين مؤمنين اند كه اين منّت را پذيرفتند، اين نعمت عظما را پذيرفتند و به اين داعيه پاسخ مثبت دادند. پس آثار محلّي و منطقه اي،يك بركتي است كه مؤمنان ويژه از آن استفاده مي كنند. امّا آن صبغه جهاني بودنش مورد بهره برداري همه مردم است.
ايام سوگ و ماتم سالار شهيدان هم همين طور است. در سراسر جهان اسلام، بلكه دركل عالم اينچنين است، در ايران اسلامي هم اينچنين است كه دو گروه از حسين بن علي استفاده مي كنند. يك عدّه روز عاشورا استفاده مي كنند، تا حدودي مسائل را رعايت مي كنند، در يك مقطع خاصي سعي مي كنند منزّه از عيب، مبرّاي از نقص باشند و يك عدّه مردان و زنان و دختران و پسران جوانند كه شيفته أبي عبد الله اند، بين خود و بين خداي خود حسابي باز مي كنند. حضرتش به ما فرمود: اگر شما به دنبال گناه رفتي، اينچنين نيست كه گناه در كام شما هميشه شيرين باشد ! فرمودند: شما يك غذاي فربهي داريد كه تا زنده ايد هم سود آور است، هم كام بخش. غذاي خوب را كه انسان در تمام مدّت عمر مي خورد؛ ميوه اينطور است، عسل اينطور است، شير اينطور است، غذاي سالم و حلال اينطور است. انسان تا زنده است از اين غذاها استفاده مي كند؛ اين غذاها هم فربه مي كند، سلامت او را تأمين مي كند، هم لذت بخش است. امّا برخي از امور است كه غذا نيست، سم است. يك نشاط كاذبي دارد در مقطع اوّل؛ بعد آدم معتاد مي شود در مقطع دوّم؛ بايد بار اين اعتياد را بكشد در مقطع سوّم؛ لذّت نبرد در مقطع چهارم. مگر آنهائي كه معتادند، در اواخر اعتياد مثل اوائل اعتياد از اين ماده سمّي طرفي مي بندند؟! اينها مجبورند اين سم را بخورند، بي لذّت !! اوّل ممكن است نعشه اي بشود و لذّت ببرد، معتادان خمر هم همين طورند؛ ممكن است خمر، آن خمّار را بد مستي بكند، ولي وقتي دستگاه گوارش او عادت كرد، او معتاد شد؛ ناچار است اين ماده حرام را بخورد، اين آلوده را بخورد، بارش را بكشد،دستگاه گوارش را تهديد بكند بي لذّت ! آخرها كه لذّت نمي برد، چون معتاد شد.
فرق ( حق ) و ( حلال ) با «باطل » و«حرام »
فرق حلال و حرام، فرق زشت و زيبا، فرق حسن و قبيح، فرق صدق و كذب، فرق حق و باطل اين است كه حق تا آخرين لحظه،هم كام بخش است، هم فربه كننده. باطل يك نشاط كاذبي دارد در اوائل، بعد آدم بايد بار آن را بكشد، بدون لذّت ! برويد از اين خمّارها و معتادها بپرسيد كه الآن شما از اين مواد لذّت مي بريد يا ناچاريد بار اعتياد را بكشيد؟ گفتند: گناه و خلاف اينطور است. اوّل يك لذّت كاذبي دارد، بعد آدم را معتاد مي كند، انسان در مقطع سوّم بايد بار اعتياد را بكشد، در مقطع چهارم دستش خالي است، اين يك باركشي رايگان است ! اوّل كساني كه حرف حسين بن علي و سائر ائمه (عليهم السّلام) را به خوبي ادراك كردند همين شهيدان بزرگوارهستندكه اجرشان را گرفتند.
لزوم پاسداشت ويژه مقام شهداء توسط خانواده هاي آنان
البتّه مسئولان موظّفند بيش از گذشته خدماتي كه مقدورشان باشد ارائه كنند، مردم موظّفند شما را بيش از گذشته تكريم كنند، هر چه از دستشان بر آيد كوتاهي نكنند و بهترين راه اين است كه به شما، مخصوصاً به فرزندان شاهد توجه بدهند كه عظمتتان را رايگان نفروشيد! مبادا كسي فرزند شهيد باشد و عمرش را تاراج كند، چوب حراج بزند !
جوان مخصوصاً فرزند شهيد بايد بداند عمر، وقت، فراغت نه درآمد است، نه هديه است، نه كادوئي است، نه غنيمت است، نه ميراث ! انسان اينها را مي تواند هزينه كند؛ عمر سرمايه است. هيچ عاقلي سرمايه را هزينه نمي كند! براي همه ما هم همينطور است. يك وقت است يك كسي تاجر است، درآمدي دارد؛ درآمدش را هزينه مي كند، چه براي خود، چه براي مهمانها. يا غنيمتي در جبهه نصيبش شده؛ اين را چه براي خودش، چه براي بچه هايش هزينه مي كند؛ اين كار خوبي است. يا مالي به او ارث رسيده، اين را هزينه مي كند. يا در يك جائي جايزه اي برنده شده، هديه اي دادند، چشم روشني اي دادند؛ اين را هزينه مي كند، اينها درست است. امّا اينكه يك كاسب بيايد سرمايه خود را بگيرد، براي مهمانها پذيرائي كند، هزينه كند؛ اين سرمايه خوري فردايش زندان رفتن است! آياهيچ عاقلي سرمايه را خرج مي كند؟ درآمد را خرج مي كنند، نه سرمايه را ! ما بالأخره يا 60 سال يا 70 سال عمرمي كنيم؛ اين 70 سال سرمايه است. اگر كسي سرمايه را داد، بايد دلمايه بگيرد ! دولت تا آن وقتي كه متوجه نبود كه نفت سرمايه است، خسارت ديد. وقتي متوجه شد كه نفت درآمد نيست تا هزينه بكند و سوبسيد بدهد؛ نفت سرمايه است. سرمايه را آدم مي دهد، به كارخانه تبديل مي كند؛ سرمايه را مي دهد، به پيشرفت فرهنگ تبديل مي كند؛ سرمايه را به سرمايه تبديل مي كند، نه سرمايه را هزينه بكند ! از آن روزي كه فهميدند نفت سرمايه است، نه در آمد؛ دارند راه اقتصاد صحيح را طي مي كنند.
ضرورت مجهز شدن به همّت عالي و بسنده نكردن به امور متوسط
يك جواني كه در خيابان پرسه بزند، به جاي اينكه برود كتابخانه يا در منزلش مطالعه كند يا با دوست نا باب دارد قدم مي زند؛ او به عمرش چوب حراج زده. مگر آدم چقدر فرصت درس خواندن و ترقّي دارد؟ هرگز نگوئيد من ليسانس و فوق ليسانس شدم بس است ! براي اينكه حسين بن علي (ع) به ما فرمود: خداي سبحان همّت بلند را دوست دارد. يك وقت است يك كسي استعداد بيش از اين ندارد، همان مقدار درس بس اش است. اگر كسي در خويشتن احساس استعداد مي كند، يك فروغي در درون مي بيند، آمادگي اي دارد؛ هرگز به ليسانس و فوق ليسانس اكتفا نكند ! اين حتماً بايد استاد بشود، حتماً بايد دكتر بشود، حتماً بايد در سطح دانشگاه يا حوزه مدرّس رسمي بشود، نوآوري و فن آوري داشته باشد، به جهان اسلام خدمت بكند؛ اگرنشد به كشور خود خدمت بكند.
فرمود: نّ الله سبحانه و تعالي يح بّ معال ي الامور و يكره سفسافها (2). فرمود: خداي سبحان همّت هاي بلند، قدم هاي والا، طبع بلند را دوست دارد؛ طبع پست را هرگز دوست ندارد ! مبادا كسي فكر بكند كه اين براي روستاي من يا شهر من يا استان من كافي است! اگر كسي در خود استعدادي مي بيند، بايد بگويد من براي كشور بايد كارآمد باشم، براي جهان اسلام بايد كارآمد باشم؛ اين پيام حسين بن علي است.
بنابراين يك سلسله پيام هاي عمومي دارد، بر اساس رحمه ل لعالمين بودن، كافّهً ل لنّاس بودن كه صبغه انساني دارد، همه استفاده مي كنند؛ يك سلسله پيام هاي خصوصي دارد كه مؤمنان استفاده مي كنند و اوّلين گروه، شهداي بزرگوار، يعني فرزندان شما مادران و خواهران بزرگوار است كه اينها نداي هل م ن ناص ر(3) سالار شهيدان را پاسخ مثبت دادندومهمترين عاملي كه اين شهداء را با جاذبه خاص خود به صحنه هاي نبرد برد، همان عشق سالار شهيدان بود. ما در مراسم عزاداري به يكديگر اين دو مطلب را عرض مي كنيم كه: اعظم الله اجورنا و اجوركم ب مصاب نا ب الحسين و جعلنا و ا يّاكم م ن الطّال بين ل ثار ه (4). آن بخش اوّل، بخش الهي بودن صحنه است كه از خدا مي خواهيم اجر همه ما را در اين مصيبت،بزرگ بدارد. بخش دوّم آن وظيفه اي است كه ما نسبت به اسلام و مسلمانها و ميهن اسلامي مان داريم و آن اين است كه مي گوئيم: خدا آن توفيق را به ما بدهد كه ما خونبهاي حسين بن علي را بگيريم.
امكان خونخواهي امام حسين (ع) از مستكبران فعلي دنيا
آنهائي كه قاتلان سالار شهيدان (ع) بودند، اينها در كوفه به وسيله قيام مختار اعدام شدند و از بين رفتند؛ الآن آنها نيستند كه ما خونبها را از آنها بگيريم! به تعبير بزرگان، كساني كه بايد خونبها را از آنها گرفت، الآن شارون ها و امثال شارون ها هستند. چون اين شعار، شعار رسمي ماست كه در محرّم به يكديگر مي گوئيم: خدايا ! آن توفيق را به ما بده كه ما خونبهاي حسين بن علي را بگيريم.
اگر از ما بپرسند كه به تو چه كه حالا خونبها مي خواهي بگيري، خونبهاي هر كسي مال بچه هاي اوست. ما هم مي گوئيم: ما فرزندان حسين بن علي هستيم. چون خونبهاي پدر را پسر مي گيرد، ما هم فرزندان حسين بن علي هستيم. چرا؟ براي اينكه پيغمبر فرمود: أنا و عليّ ابوا هذ ه الامّه (5)، من و علي بن أبيطالب دو پدر اين مردميم و منظور از علي بن أبيطالب شخص آن حضرت نيست، بلكه مقام امامت است كه 12 امام داراي اين مقامند. امروز ما فرزندان ولي عصريم (أرواحنا فداه). براي اينكه امامت سايه افكن است بر سر ما ! پس حسين بن علي (ع) پدر روحاني ما بود. وقتي پدر روحاني ما را شهيد كردند، ما بايد خونبها را از شارون ها بگيريم.
نجات « ظالم » و «مظلوم » از ذلّت؛ يكي از اهداف قيام سيّد الشهداء (ع)
وجود مبارك حسين بن علي (ع) در تمام اين صحنه ها به تك تك اصحاب بزرگوارشان اين جمله را مي فرمود كه ما براي آن قيام كرديم كه بشر را از ذلّت نجات بدهيم. هم ظالم ذليل است، هم مظلوم. ظالم ذليل است، زيرا در اسارت غضب است؛ مظلوم ذليل است، براي اينكه در اسارت ظالم است. ما آمديم كه ذلّت را از جامعه بشري طرد كنيم، ذلّت زدائي كنيم و همين طور هم شده ! تك تك اينها به اين آثار رسيدند. لذا هرگز اينها چيزي از كسي درخواست نمي كردند ! وقتي نوبت به خود سالار شهيدان رسيد،به او گفتند شما فقط بگوئيد ما حكومت اموي را قبول داريم. از همان مدينه مي فرمود: هيهات م نّا الذّ لّه، در بين راه هم فرمود و در كربلا هم فرمود و شعار رسمي آن حضرت اين بود كه: الا ا نّ الدّع ي وابن الدّع ي قد ركزني ب ين اثنتين؛ ما اهل ذلّت نيستيم (6) ! بچه هايمان هم اهل ذلّت نيستند ! اصحاب ما هم اهل ذلّت نيستند ! و ما اين شهادت را استقبال مي كنيم.
چون اينچنين بود، در مواقع حساس اينها گريه نمي كردند ! يعني مثلاً زينب كبري، زين العابدين، سائر دودمان نبوي و علوي (عليهم السّلام)، اينها اشكي نمي ريختند ! البتّه در جاي حساس كه خودشان تنها بودند، عزاداري مي كردند. وجود مبارك امام سجاد ساليان متمادي اشك مي ريخت كه با آن اشك و با آن گريه مسأله را حل كنند وگرنه در مجلسين دولت اموي، يعني آنجا كه جاي سخنراني زينب كبري بود يا جاي سخنراني امام سجاد (سلام الله عليهما) بود، هيچ كدام گريه نمي كردند ! فقط از عظمت أبي عبد الله و هدف نهضت و هدف سائر سربازان و اصحاب و انصار سخن مي گفتند. وجود مبارك زينب كبري هم در كوفه فرمود: هؤلآء قوم كتب الله عليه م القتل فبرزوا لي مضاج ع ه م (7). اينها رادمرداني بودند كه سرگذشت و سرنوشت اينها را ذات أقدس له شهادت قرار داد. اينها اين راه را عالمانه و مختارانه و متفكرانه و آزادانه انتخاب كردند براي حفظ دين و روزي معلوم مي شود كه حق با اينها بود و شما دودمان اموي محكوم به شكستيد !!
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با خانواده هاي معظّم شاهد شهرستان آمل و مسئولان بنياد شهيد استان مازندران به مناسبت ايام سوگواري
امام حسين (ع) آمل ، حسينيه ارشاد؛ اسفند 1381
(1) آل عمران/ 164 (2) وسائل الشيعه/ 17/ 73 (3) ر. ك: بحار الأنوار/ 45/ 46
(4) وسائل الشيعه/ 14/ 509 (5) علل الشرايع/ 1/ 127 (6) اللّهوف/ 97 (7) بحار الأنوار/ 45/ 116
خوان حكمت روز هاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



با ابلاغ رئيس جمهور پرداخت تفاوت تطبيق حقوق مديران سياسي حذف شد

رئيس جمهور قانون حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري را براي اجرا به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري ابلاغ كرد.
قانون حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري در جلسه چهارشنبه دوم آذر 1390 در مجلس شوراي اسلامي تصويب و دوم آذر 1390 به تاييد شوراي نگهبان قانون اساسي رسيده بود.
در تبصره 3 ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري آمده بود: مقامات مذكور در اين ماده كه حداقل دو سال در پست مديريت هاي سياسي انجام وظيفه نموده يا بنمايند پس از تصدي مقام در صورتي كه به سمت پايين تري منصوب شوند، چنانچه حقوق ثابت و فوق العاده مستمر آنها در مسئوليت جديد از هشتاد درصد حقوق ثابت و فوق العاده مستمر وي در پست قبلي كمتر باشد به ميزان مابه التفاوت تا 80% را تفاوت تطبيق دريافت خواهند نمود. اين تفاوت تطبيق با ارتقاهاي بعدي(عوامل شغل و شاغل و فوق العاده ها) مستهلك مي گردد و اين مابه التفاوت در محاسبه حقوق بازنشستگي و وظيفه نيز ملاك عمل خواهد بود.

 



تركي فيصل: عربستان خواهان دستيابي به سلاح هسته اي است

رئيس سابق سرويس اطلاعات و امنيت عربستان طي سخناني در يك نشست منطقه اي به تلاش كشور متبوعش براي دستيابي به سلاح هسته اي اذعان كرد.
به نوشته روزنامه القدس العربي«تركي الفيصل» در نشست «خليج (فارس) و جهان» گفت: تلاش ها براي وادار كردن اسرائيل چشم پوشي از سلاح هسته اي تاكنون با شكست مواجه شده و درباره ايران نيز با چنين وضعيت مشابهي مواجه هستيم.
فيصل افزود: امنيت هر يك از ما (كشورهاي حوزه خليج فارس) با يكديگر پيوند خورده و اگر مصيبتي بر سر هر يك از ما بيايد به معناي فرود آمدن آن بر سر همه است، به همين دليل بايد در انديشه انجام اقدامات و اصلاحاتي باشيم كه از داخل ما را در برابر شرايط موجود محافظت كند و مصون نگه دارد.
وي در ادامه گفت: ما بايد همه گزينه ها را مورد بررسي قرار دهيم و تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي يكي از آنهاست، زيرا ما در قبال ملت خود مسئول هستيم.
وي خواستار تشكيل جزيره عربي متحدي شد كه داراي پارلمان، قدرت نظامي، اقتصاد و پول واحدي باشد.
اين نخستين بار است كه يك مقام سعودي صريحاً از تلاش كشورش براي نقض NPT خبر مي دهد.

 



لوفيگارو: تكرار انقلاب اسلامي ايران در مصر اسرائيلي ها را به وحشت انداخته است

يك روزنامه فرانسوي با اشاره به پيروزي چشمگير اسلامگرايان در انتخابات پارلماني مصر اعلام كرد كه تكرار انقلاب اسلامي ايران در اين كشور، اسرائيلي ها را به وحشت انداخته است.
روزنامه فرانسوي زبان لوفيگارو در پايگاه اينترنتي خود نوشت: پيروزي اسلام خواهان در انتخابات پارلماني مصر نگراني اسرائيلي ها را در پي داشته است. نتايجي كه تاكنون اخوان المسلمين و سلفي ها در اين انتخابات بدست آورده اند، اين نگراني را در اسرائيل به وجود آورده است كه دولتي مخالف با آنان در قاهره روي كار بيايد و بدين ترتيب اجراي پيمان صلح ميان دو طرف- كه از سال هزار ونهصد و هفتاد و هشت وجود دارد- با ترديد مواجه شود.
در ادامه اين مقاله با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979آمده است:به قدرت رسيدن اسلام خواهان در مصر، در بدترين حالت ممكن است چرخشي استراتژيك در رويكرد اين كشور به وجود آورد؛ چرخشي كه مي توان مقياس آن را با چرخش رويكرد ايران در زمان سقوط شاه اين كشور در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه برابر دانست. در آن زمان يكي از متحدان منطقه اي اسرائيل جاي خود را به يكي از دشمنان سرسخت آن داد.
در بخش ديگري از اين مقاله پيرامون نگراني صهيونيست ها از عدم پايبندي پارلمان جديد مصر به قرارداد كمپ ديويد آمده است: جنبش اخوان المسلمين علنا با پيمان صلح با اسرائيل مخالفت نكرده است و سلفي ها نيز در اين باره سكوت را ترجيح داده اند. اما اسرائيلي ها از هم اكنون اين دغدغه جدي را دارند كه ديگر چه در غزه- سرزميني كه حماس، شاخه فلسطيني اخوان المسلمين كنترل آن را در دست دارد- و چه در منطقه سينا، نمي توانند بر روي همكاري راهبردي با مصر تكيه كنند. اين در حالي است كه خط لوله گازي كه از مصر به اسرائيل مي رود از آغاز سال تاكنون نه بار هدف اقدامات خرابكارانه قرار گرفته است. بنيامين نتانياهو روز يكشنبه در اين باره گفت اميدواريم دولت آينده مصر- از هر جناحي كه باشد- اهميت حفظ پيمان صلح با اسرائيل را بپذيرد. ايهود باراك، وزير جنگ اسرائيل نيز روز شنبه تصريح كرد رونداسلامي شدن كشورهاي عربي بسيار نگران كننده است.
در ادامه اين مقاله آمده است: ماه اوت گذشته، اشتباه ارتش اسرائيل در هدف قرار دادن مرزبانان مصري و كشته شدن پنج نفر از آنان، به رغم عذرخواهي طرف اسرائيلي، باعث شكل گرفتن بحراني سياسي ميان دو طرف شد. در پي اين حادثه، شمار زيادي از تظاهركنندگان مصري به سفارت اسرائيل در قاهره حمله كردند كه اين اتفاق از يك سو نشان دهنده نفرت اذهان عمومي اين كشور از سياست همكاري با اسرائيل بود و از سوي ديگر بي ميلي نظاميان حاكم را براي آرام كردن آنان مي رساند. با وجود اين، «اسحاق لوانن»، سفير سابق اسرائيل در مصر- كه مجبور شد با عجله قاهره را ترك كند- مي گويد ما مصر را از دست نداده ايم. ما روابط حسنه اي با مسئولان مصري داشتيم و اين روابط حسنه ادامه مي يابد. اين روابط حسنه با اذهان عمومي، روشنفكران و رسانه ها تقريبا در حد صفر بود و اين مقدار ناچيز از اين پس نيز تغيير نمي كند. بايد مسائل را در شكل كلي نگاه كرد. مصر در حال تجربه دگرگوني كاملي است و بايد اجازه دهيم مجددا به ثبات برسد. تنها آنگاه مي توانيم بگوييم در اين ماجرا بازنده ايم يا برنده.
در بخش پاياني اين مقاله نيز آمده است: اسرائيل در حالي شاهد به قدرت رسيدن اسلام خواهان در مصر است كه پيش از اين روابطش با تركيه از سال دو هزار و ده و در پي بازرسي خونبار كاروان دريايي عازم غزه، رو به تيرگي نهاده است. روابط اسرائيل با اردن، ديگر متحد منطقه ايش نيز به علت اعتراضات داخلي اين كشور، همانند سابق نيست. حال با به قدرت رسيدن اسلام خواهان در مصر نيز اين امكان وجود دارد اسرائيل بيش از پيش در منطقه منزوي شود. و اين وضع شايد استدلال ديگري براي اسرائيلي ها باشد تا هيچ امتيازي به فلسطيني ها ندهند.

 



در نشستي در رياض مطرح شد
اظهارات متناقض وزيرخارجه سعودي درباره ايران

وزير خارجه عربستان در اظهاراتي متناقض درباره ايران ضمن تاكيد بر حقوق هسته اي ايران مدعي نگراني از برنامه هسته اي تهران شد.
به گزارش خبرگزاري عربستان، «سعود الفيصل» در پيامي كه «تركي بن محمد بن سعود الكبير» معاون وزارت خارجه عربستان به نيابت از وي آن را در نشست موسوم به «خليج(فارس) و جهان» در رياض خواند مدعي دخالت ايران در امور داخلي كشورهاي حوزه خليج فارس شد.
وي ادعا كرد: ايران بدون توجه به خواسته هاي جهاني به برنامه هاي هسته اي خود ادامه مي دهد و جهان نگران برنامه هسته اي ايران است زيرا تهديدي براي امنيت و ثبات منطقه و جهان است.
معاون وزير خارجه عربستان به نقل از الفيصل افزود: استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق ايران و ديگر كشورهاي منطقه است اما همه فعاليتها بايد تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي هسته اي باشد.
وي افزود: عربستان و كشورهاي حوزه خليج فارس به دنبال ثبات خاورميانه هستند و از تشكيل كشور مستقل فلسطين، ممنوعيت گسترش سلاحهاي كشتار جمعي، برقراري روابط براساس احترام متقابل با همه همسايگان از جمله ايران حمايت مي كنند.
وزير عربستاني بيان كرد: اسرائيل به لجاجت خود ادامه مي دهد و با همه طرحهاي صلح مخالفت مي ورزد و جامعه بين المللي بايد به اسرائيل براي توقف اقدامات آن و به رسميت شناختن تشكيل كشور مستقل فلسطين فشار وارد كند.
وي با اشاره به تحولات منطقه مدعي شد، مهم ترين درسي كه از بحران هاي منطقه مي توان گرفت اين است كه بايد به شكل دسته جمعي با آن مقابله كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14