(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 آذر 1390- شماره 20090

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جهان اسلام در سوگ سالار شهيدان سياهپوش شد
مراسم عزاداري با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد
خطبه خواني شب عاشورا در حرم مطهر امام رضا(ع)
فرمانده قرارگاه كوثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:
سپاه بيش از 10 هزار پروژه محروميت زدايي در كشور اجرا كرد
درختي كه در عاشورا خون گريه مي كند
در مشگين شهر شبيه خوان حضرت عباس(ع) در حال اجراي تعزيه درگذشت
غريب آبادي: ايران در كنفرانس منع سلاح هاي شيميايي لاهه چهره ضدامنيتي آمريكا را به جهان نشان داد
 
امام جمعه اراك: ايران اسلامي جاي ماجراجويي سفيران كشورهاي استعمارگر نيست
زاهداني ها شهيدي را تا دروازه هاي بهشت بدرقه كردند
با امضاي طومار 40متري عزاداران تبريزي حركت هاي ضداسلامي جمهوري آذربايجان را محكوم كردند
اخبار ادبي و هنري



جهان اسلام در سوگ سالار شهيدان سياهپوش شد

مراسم عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني با حضور ميليون ها نفر از عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) در تهران و تمامي شهرهاي ايران اسلامي به طرز باشكوهي برگزار شد، اين در حالي است كه مردم عزادار ايران اسلامي اعم از پير و جوان و زن و مرد در قالب دسته ها و هيئت هاي سوگواري حسيني با شور و شعور در صفوف منظم و به هم پيوسته «نمازظهرعاشورا» را در ميادين اصلي شهرها و روستاها، مساجد جامع، امام زادگان و بقاع متبركه سراسر كشور اقامه كردند.
همچنين دوستداران اهل بيت(ع) و ارادتمندان سالار شهيدان در كشورهاي تركيه، پاكستان، آذربايجان، افغانستان، حوزه آسياي ميانه و قفقاز و همچنين نقاط مختلف اروپا و آمريكا به عزاداري و ذكر مصيبت پرداختند.
عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) همان گونه كه آن حضرت در كارزار عاشورا و در ميان هياهوي جنگي نابرابر، ارتباط معنوي با خالق و انجام فريضه الهي نماز اول وقت را بر هر چيز مقدم دانست، و در زير بارش خصمانه تيرهاي جفا، نمازظهر عاشورا را اقامه كرد، همزمان با طنين نواي ملكوتي اذان ظهر، سوگواران و عزاداران حسيني نيز كه در ميادين و مساجد شهرها و روستاهاي سطح كشور مشغول عزاداري بودند در صفوفي به هم فشرده به ياد آخرين نماز سيد و سالار شهيدان نمازظهر و عصر را به جماعت اقامه كرده و پس از آن نيز آيين عزاداري را ادامه دادند.
عاشورائيان اين پيام شهيدان را به گوش بشريت زمزمه كردند كه بدانيد و آگاه باشيد اي آيندگان عزيز؛ در فتنه هاي توفنده و موج آشوب ها، بيدار باشيد و نيك بينديشيد كه در جبهه حق باشيد و زنهار و زنهار كه تنها به سوگ نشيني ما بسنده نكنيد و بكوشيد هدف ما را دنبال كنيد و لحظه اي از دعوت به حق و مبارزه با باطل از پاي ننشينيد كه «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا».
حضور خيل گسترده زائران
و عزاداران در قم
شهر قم همزمان با عاشوراي حسيني ميزبان خيل عظيم زائران و عزاداران حسيني بود.
به گزارش فارس از قم، با فرا رسيدن عاشوراي حسيني از آغازين ساعات صبح ديروز دسته هاي عزاداري حركت خود را از نقاط مختلف شهر قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز كردند.
در مساجد، تكايا، حسينيه ها و همچنين بيوت مراجع تقليد و دفتر رهبرمعظم انقلاب در قم نيز پيش از ظهر ديروز مراسم ويژه سوگواري شهادت سرور و سالار شهيدان برگزار شد و عاشقان امام حسين(ع) و ياران باوفايش با حضور در اين مراسم به سر و سينه زدند و اشك ماتم ريختند.
در مسجد مقدس جمكران نيز در عاشوراي حسيني مراسم ويژه عزاداري و سينه زني با حضور هيئت هاي عزاداري كه از قم و برخي شهرهاي اطراف عازم اين مكان مقدس شده بودند برگزار شدو شيفتگان ثارالله شهادت سومين امام همام شيعيان را به حضرت بقيه الله تسليت گفتند.
اما مهم ترين برنامه عزاداري عاشوراي حسيني در قم حركت هيئت ها و دسته جات به حرم مطهر حضرت معصومه (س) است كه امسال باشكوهي وصف ناپذير نسبت به سال هاي گذشته برگزار شد و مردم عزادار با شركت در اين دسته ها رهسپار حرم كريمه اهل بيت(س) شدند تا شهادت امام حسين(ع) را به اين بانوي گرامي تسليت گويند.
بسياري از زائران نيز خود را از شهرهاي دور و نزديك به قم رسانده بودند تا در مراسم ويژه عزاداري كه در اين شهر مقدس و مذهبي برگزار شد، شركت كنند.
مردم قم نيز در هر كوي و برزن با پخش نذري ها از عزاداران حسيني پذيرايي و اين گونه ارادت خود را به سالار كربلا ابراز كردند.
عزاداري مشترك
سياهپوشان شيعه و سني
در كردستان و قشم
اگرچه وحدت شيعه و سني در استان كردستان زبانزد و براي همگان اثبات شده است، اما نماد عيني اين اتحاد ديروز نه تنها در اين استان كه در قشم و ديگر نقاط كشور نيز ديدني بود.
به گزارش خبرنگار كيهان از قشم و سنندج عاشوراي حسيني براي تمامي مسلمانان عاشوراست و همه آنها ايام شهادت و سوگواري حضرت امام حسين(ع) را در سوگ مي نشينند و ديروز مردم اهل سنت و تشيع كردستان و قشم در مراسم سوگواري سيدالشهدا شركت كردند و عشق و ارادت خويش را به خاندان اهل بيت(ع) نشان دادند.
در استان كردستان همانند ساير استان ها و نقاط ديگر كشور، عزاداري ايام محرم و به ويژه تاسوعا و عاشورا رنگ و بوي خاصي داشت و غم از دست دادن و شهادت سيد الشهداء(ع) در هر كسي به نوعي نمايان بود.
در استان كردستان 500 هيئت مذهبي وجود دارد كه هفت هيئت آن را هيئت هاي اهل سنت تشكيل مي دهند كه اين گواه بارزي بر اين ادعا است كه اهل سنت نيز همانند اهل تشيع ارادت ويژه اي به امام حسين(ع) داشته و در مراسم سوگواري و عزاداري آن حضرت شركت مي كنند.
آنها علاوه بر شركت در مراسم عزاداري و دستجات سينه زني، در زمينه اداي نذورات و برگزاري مراسم ادعيه خواني، مشاركت گسترده اي دارند.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان از قشم، آذري هاي مقيم قشم در صدر هيئتي به روستاي طبل واقع در 07 كيلومتري اين جزيره رفتند و در كنار برادران اهل تسنن خود به سوگ حسين بن علي(ع) نشستند.
در اين مراسم كه در شب عاشورا و در هيئت فاطمه الزهرا(س) در روستاي طبل برگزار شد، عزاداران شيعه توسط برادران اهل تسنن روستا مورد استقبال قرار گرفتند و مسير دو كيلومتري تا هيئت با فرياد «يا حسين» حضار طي شد.
عزاداري مردم جمهوري آذربايجان در آستاراي گيلان
شيعيان و دوستداران اهل بيت(ع) جمهوري آذربايجان در روز عاشوراي حسيني(ع) با حضور در مساجد و تكاياي شهر آستارا عزاداري كردند.
به گزارش خبرنگار ايرنا، اين افراد كه از ساكنان مناطق جنوبي بخصوص اهالي شيعه شهرستان هاي لنكران، آستارا، ماساللي، لريك، يارديملي، جليل آباد و حاجي قابول جمهوري آذربايجان هستند، در دسته هاي عزاداري و مراسم شبيه خواني حاضر شده و در سوگ امام سوم شيعيان اشك ماتم ريختند. مردم اين مناطق جمهوري آذربايجان كه از چند روز قبل وارد شهر آستارا شده اند، به علت محدوديت عزاداري در چند روز اخير در آيين هاي عزاداري مساجد و دسته هاي عزاداري محلات آستارا حاضر شده و ارادت خود را به اهل بيت(ع) نشان دادند.
برگزاري آئين هاي ماه محرم بخصوص مراسم تاسوعا و عاشورا و نيز شبيه خواني واقعه كربلا در دهمين روز از ماه محرم در شهرستان آستارا و اردبيل علاقه مندان زيادي در ميان مردم مناطق مختلف جمهوري آذربايجان دارد به طوري كه هر ساله تعداد كثيري از مردم و دوستداران اهل بيت(ع) اين كشور همسايه شمالي را به ايران مي كشاند تا در فضايي معنوي به عزاداري بپردازند.
به گزارش ايرنا، امسال براي نخستين بار تعدادي از مساجد مناطق مسكوني شهري و روستايي نزديك مرز شهر آستاراي جمهوري آذربايجان نيز در ايام محرم به عزاداري پرداختند.
طي چند شب گذشته صداي عزاداري، نوحه خواني و سوگواري عزاداران حسيني(ع) آن سوي مرز از مساجد اين مناطق پخش مي شد به طوري كه صداي سوگواري شبانه آنها در مناطق مرزي شهر آستاراي ايران نيز شنيده مي شد.
حدود 09 درصد از جمعيت هشت ميليون نفري جمهوري آذربايجان شيعه است كه پس از ايران دومين كشور شيعي جهان به شمار مي رود.
گزارش ديگري از ايرنا حاكي است گروه هاي شبيه خواني آستارا در روز عاشورا شكوه واقعه جانسوز شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش را به تصوير كشيدند.
شبيه خوان ها در شهرستان آستارا كه همانند ساير مناطق آذري زبان همه ساله روايتي تصويري و نمايشي نمادين از واقعه روز عاشورا را به تصوير مي كشند، امسال نيز جلوه هاي ايثار و شكوه ماندگار كاروان وفا و ايثار كربلا را روايت كردند.
آيين شبيه خواني واقعه كربلا كه در شهرستان آستارا سابقه ديرينه دارد، همه ساله با تمرين گروه هاي نمايشي شبيه خواني، از چند روز مانده به روز عاشورا شروع مي شود و در روز عاشورا واقعه كربلا به صورت نمادين و با اجراي گروه نمايش تعزيه، شبيه خواني و شبيه سازي مي شود.
اغلب ديالوگ ها در اين آيين نمايشي شعرگونه و موزون است.
نمازظهر عاشورا
در سراسر ايران اسلامي اقامه شد
مردم عزادار ايران اسلامي براساس سنت هر ساله پس از اقامه عزا براي سالار شهيدان در قالب دسته ها و هيئت هاي سوگوار حسيني در صفوف منظم و به هم پيوسته نماز ظهر عاشورا را در سراسر كشور اقامه كردند.
به گزارش ايرنا از استان هاي مختلف كشور، همان گونه كه امام حسين(ع) در كارزار عاشورا و در ميان هياهوي جنگي نابرابر، ارتباط معنوي با خالق و انجام فريضه الهي نماز اول وقت را بر هر چيز مقدم دانست و در زير بارش خصمانه تيرهاي جفا نماز ظهر عاشورا را اقامه كرد، همزمان با طنين نواي ملكوتي اذان ظهر سوگواران و عزاداران حسيني ايران اسلامي نيز كه در ميادين و مساجد شهرها و روستاهاي سطح كشور مشغول عزاداري بودند، در صفوفي به هم فشرده به ياد آخرين نماز سيد و سالار شهيدان نمازظهر را به جماعت اقامه كرده و پس از آن آيين عزاداري را ادامه دادند.
در اين ميان اقامه نماز ظهر عاشورا در شهرهاي مقدس و مذهبي مشهد و قم كه ميزبان عزاداران حسيني از سراسر كشور هستند نيز شكوهي چشمگير داشت.
همچنين به گزارش فارس امسال دانشجويان تربيت معلم آذربايجان و دانشگاه پيام نور و سهند تبريز در حالي در عزاداري و نمازظهر عاشورا در ميدان ساعت شركت كردند كه در لبيك به فرمايشات رهبر معظم انقلاب كفن پوشيده بودند كه توجه تمام عزاداران و عكاسان را به خود جلب كرده بودند.
بنابراين گزارش در هواي سرد تبريز عزاداران پس از نماز جماعت به سينه زني و زنجيرزني و مداحان اهل بيت(ع) به نوحه سرايي در سوگ امام حسين(ع) ادامه دادند.

 



مراسم عزاداري با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد

در شب عاشوراي حسيني و همچنين در شب شام غريبان، مراسم عزاي اباعبدالله الحسين (ع) در حسينيه امام خميني با حضور عزاداران عاشورايي و در حضور حضرت آيت الله العظمي خامنه اي برگزار شد.
در اين مراسم قشرهاي مختلف مردم و مسئولان به عزاداري و سينه زني پرداختند. مراسم عزاداري در محضر رهبر معظم انقلاب به مدت 5 شب برگزار مي شود.

 



خطبه خواني شب عاشورا در حرم مطهر امام رضا(ع)

آئين ويژه «خطبه خواني» شب عاشوراي حسيني در رواق «دارالحكمه» حرم مطهر و منور رضوي برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در آغاز اين مراسم كه با قرائت قرآن كريم آغاز شد، يكي از خدّام حرم، اشعاري را قرائت كرد و سپس خطبه ويژه شب عاشوراي حسيني به زبان عربي توسط يكي از روحانيان قرائت شد.
اين خطبه شامل اعتراف و اقرار به يگانگي ذات اقدس الهي، حمد و ستايش آن يكتاي بي همتا و درود و رحمت بر رسول اكرم(ص) خاتم پيامبران است.
در ادامه اين خطبه نام حضرت زهرا (س) و نامهاي مبارك ائمه معصومين(ع) به ترتيب قرائت و بر روان پاك و مقدس آن وجودهاي پاك سلام و صلوات فرستاده شد.
خطبه خواني يك آئين ويژه سنتي است كه ريشه آن به صدر اسلام باز مي گردد كه توسط نبي مكرم اسلام (ص) انجام مي شد و در زمان امام علي(ع) به اوج رسيد.

 



فرمانده قرارگاه كوثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:
سپاه بيش از 10 هزار پروژه محروميت زدايي در كشور اجرا كرد

همدان- خبرنگار كيهان:
سپاه پاسداران 10 هزار و 674 پروژه محروميت زدايي را از سرريز منابع قرارگاه خاتم الانبيا«ص» در سطح كشور اجرا كرده است.
فرمانده قرارگاه سازندگي كوثر وابسته به قرارگاه خاتم الانبيا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مراسم افتتاح همزمان 26 پروژه محروميت زدايي در همدان با بيان اين مطلب افزود: تاكنون يك هزار و 232 ميليارد تومان از سرريز منابع قرارگاه خاتم الانبياء توسط قرارگاه سازندگي كوثر، در كشور هزينه شده است.
ضياء الدين حزني ادامه داد: اين هزينه ها براي محروميت زدايي در نقاط مختلف كشور صرف شده و شامل احداث مجموعه هاي ورزشي، خانه هاي بهداشت، مساجد، مدرسه، غسالخانه، خانه عالم و... است. وي فعاليت هاي قرارگاه خاتم الانبيا را در جهت ايجاد آمادگي رزمي عنوان كرد وگفت:اين قرارگاه به عنوان فرماندهي مهندسي نظام جمهوري اسلامي ايران مطرح است.

 



درختي كه در عاشورا خون گريه مي كند

درخت خونبار زرآباد در منطقه الموت استان قزوين همه ساله در روز عاشورا عصاره اي تراوش مي كند كه مانند خون سرخ رنگ است. آنچنان كه گويي عزادار حسين(ع) است.
به گزارش خبرگزاري مهر، در منطقه الموت شرقي استان قزوين در روستاي زرآباد درخت چنار قديمي و تنومندي وجود دارد كه همه ساله در ماه محرم كانون توجه خيل عزاداران حسيني است.
اين درخت كه در كنار بقعه مطهر حضرت علي اصغر فرزند بلافصل امام موسي كاظم(ع) قرار دارد، به اعتقاد اهالي اين روستا و طبق روايات سماعي و نقل شده از گذشتگان، سحرگاه روز عاشورا خون گريه مي كند. نكته جالب اين است كه جاري شدن خون، هماهنگ با تقويم ماههاي قمري است.
اين درخت با 10 متر قطر و 30 متر ارتفاع در بين اهالي روستاي زرآباد داراي قداست خاصي است.
طبق يك سنت ديرينه هر ساله مردم روستاي زرآباد و هزاران زائر در قالب دسته هاي عزاداري، شب عاشورا گرداگرد درخت چنار مقدس كه در صحن اين امامزاده روييده حلقه مي زنند و ضمن عزاداري و سينه زني در اولين دقايق صبحگاه عاشورا شاهد چكيدن مايعي سرخ رنگ از شاخسار اين درخت مي شوند.
به گفته حجت الاسلام سيدموسي ابراهيمي مدير حوزه علميه استان قزوين گروهي از محققان صمغ اين درخت را آزمايش كرده اند و در آن خاصيت خون را تاييد كرده اند.
وي تصريح كرد: آنچه موجب شگفتي است اين است كه تغيير فصول هيچ اثري در اين رويداد نادر ندارد و فقط در روز عاشورا خون از اين درخت جاري مي شود كه علم قادر به پاسخگويي آن نيست.
محمدجواد حضرتي مدير بنياد ايران شناسي استان قزوين نيز در اين باره به خبرنگار مهر گفت: معمولا تراوش شيره و صمغ درختان در فصل گرم سال رخ مي دهد، اما آنچه در خصوص اين درخت مشاهده مي شود، چيزي خارج از عرف طبيعت و متفاوت با امور جاري است.
وي افزود: خروج خونابه از سحرگاه روز عاشورا تا عصر ادامه دارد و عكس هاي مستندي از اين واقعه گرفته شده است.
مدير بنياد ايران شناسي استان قزوين تصريح كرد: برخي عزاداران مايع سرخ رنگ خارج شده از درخت را با خود به عنوان تبرك مي برند و گاهي ديده شده خونابه چكيده در برگ درخت كه توسط مردم به تبرك برده شده پس از خشك شدن منقش به نام پنج تن آل عبا شده كه موجب شگفتي بيشتر مردم شده است.
اين محقق و پژوهشگر همچنين گفت: در اين محوطه درخت اصلي چنار با بيش از يك هزار سال قدمت وجود داشته كه از پاجوش هاي آن درخت فعلي كه حدود 500 سال قدمت دارد سربرآورده است.

 



در مشگين شهر شبيه خوان حضرت عباس(ع) در حال اجراي تعزيه درگذشت

براي دومين سال در مشگين شهر اردبيل تعزيه خوان و شبيه خوان عاشوراي حسيني جان به جان آفرين تسليم كرد .
به گزارش فارس در اين حادثه كه عصر ديروز و در روستاي حيق مشگين شهر رخ داد محسن حق وردي زاده كه در نقش حضرت عباس(ع) در شبيه خواني اين روستا نقش آفريني مي كرد به يكباره دچار حمله قلبي شده و در حالي كه لبيك يا ابوالفضل مي گفت جان به جان آفرين تسليم كرده و از چشمه زلال معرفت حسيني سيراب شد .
اين شبيه خوان كه سال ها در نقش سقاي دشت نينوا حضرت عباس(ع) نقش آفريني مي كرد تنها بعد از گذشت چند دقيقه از اجراي نقش خود از فرط حزن و اندوه و شدت گريه و ناله در سوگ مولاي خود حضرت سيدالشهدا و ابوالفضل العباس(ع) دچار حمله قلبي شد و جان باخت .
مردم روستا بعد از اين حادثه و تائيد فوت اين شبيه خوان پيكر او را در ميان حزن و اندوه حاضران تشييع كرده و به خاك سپردند .
سال گذشته نيز در ظهر عاشورا تعزيه خوان نقش حضرت امام حسين (ع) در روستاي قره درويش مشگين شهر به هنگام تعزيه خواني فوت كرده بود .

 



غريب آبادي: ايران در كنفرانس منع سلاح هاي شيميايي لاهه چهره ضدامنيتي آمريكا را به جهان نشان داد

سفير ايران در سازمان منع سلاح هاي شيميايي با اشاره به موفقيت هيات ايراني در ارائه چهره ضدامنيتي آمريكا به افكار عمومي گفت: يكي از نتايج اقدامات ايران، روشنگري افكار بين المللي در خصوص عدم پايبندي آمريكا و تهديد سلاح هاي شيميايي براي صلح بين المللي بود.
«كاظم غريب آبادي»، سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان منع سلاح هاي شيميايي و رئيس هيئت ايراني در شانزدهمين كنفرانس سالانه اين سازمان، با اشاره به ضرب الاجل نهايي امحاي سلاح هاي شيميايي كه با تلاش ايران به تصويب رسيده گفت: كنفرانس، مديركل سازمان را موظف كرد تا بلافاصله پس از 29 آوريل 2012 گزارشي را در باره اجرا يا اجرا نكردن ضرب الاجل امحاء به شوراي اجرايي و ميزان سلاح هاي امحا شده و امحا نشده ارائه كند. همچنين در تصميمي تاكيد شد كه آمريكا و ديگر كشورهاي دارنده بايد طرح تفصيلي را در خصوص امحاي باقي مانده سلاح هاي شيميايي خود با زمان بندي مشخصي تهيه و آن را به شوراي اجرايي در 30 آوريل 2012 ارائه كنند.
غريب آبادي همچنين افزود: اين اقدامات با فشار شديد كشورهاي مختلف از جمله هيئت ايراني به آمريكا تحميل شد. متاسفانه آمريكا به شدت كشورها را تحت فشار قرار داد تا با اعلام عدم پايبندي خود به معاهده و حتي با تعيين يك زمانبندي سه تا پنج ساله براي امحاي سلاح هاي شيميايي و همچنين ارجاع عدم پايبندي به شوراي امنيت موافقت نكنند.
غريب آبادي، يكي از نتايج اين موضع را روشنگري افكار بين المللي در خصوص عدم پايبندي آمريكا و تهديد سلاح هاي شيميايي اين كشور براي صلح و امنيت بين المللي ذكر و اعلام كرد بسياري از هيئت هاي شركت كننده در كنفرانس، از مواضع اصولي و منطبق با كنوانسيون ايران تمجيد كردند و حتي متن تصميم كنوني را حاصل تلاش ها و پيگيري هاي جدي هيئت ايراني و چند هيئت ديگر ذكر كردند.

 



امام جمعه اراك: ايران اسلامي جاي ماجراجويي سفيران كشورهاي استعمارگر نيست

اراك-خبرنگاركيهان:
امام جمعه اراك گفت: ايران اسلامي جاي ماجراجويي كشورهاي استعمارگر نيست.
حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي با اشاره به مصوبه اخير مجلس مبني بر كاهش رابطه ايران با انگلستان افزود:دشمن بداند ايران اسلامي جاي ماجراجويي سفيران كشورهاي استعمارگر نيست و ملت بصير و ولايت مدار ايران اجازه جولان به ايادي استكبار در اين كشور را نخواهد داد.
وي گفت: حافظه تاريخي ملت ايران هيچگاه توطئه ها و خيانت هاي انگليس استعمارگر را در ايران از ياد نخواهد برد. نماينده ولي فقيه در استان مركزي ادامه داد: استكبار جهاني از بيداري اسلامي مردم كشورهاي منطقه وحشت كرده و بداند برخلاف تمام توطئه ها، نظام اسلامي در جهان فراگير خواهد شد.

 



زاهداني ها شهيدي را تا دروازه هاي بهشت بدرقه كردند

همزمان با عاشوراي حسيني، پيكر يك شهيد بر روي دستان مردم متدين زاهدان تا دروازه هاي بهشت تشييع شد.
در مراسم تشييع پيكر شهيد ستوان حامد توكلي علاوه بر انبوه جمعيت عزادار حسيني شماري از مسئولان سيستان وبلوچستان حضور داشتند.
آيت الله «عباسعلي سليماني» نماينده ولي فقيه در سيستان وبلوچستان و امام جمعه زاهدان بر پيكر اين شهيد عاشورايي نماز ميت خواند.
عزاداران حسيني پيكر اين شهيد گرانقدر را از ميدان امام حسين (ع) تا گلزار شهداي زاهدان تشييع كردند و در جوار ساير شهداي حوادث تروريستي سيستان وبلوچستان به خاك سپردند.
به گزارش ايرنا، شهيدان حامد توكلي و محمد گل شه بخش هنگام انجام مأموريت براي تأمين امنيت عزاداران حسيني در حوالي بخش بمپور ايرانشهر بر اثر رگبار گلوله اشرار مسلح به فيض شهادت رسيدند.
گفتني است شهيد حامد توكلي فرمانده پايگاه نيروي مقاومت بسيج خيرآباد از توابع ايرانشهر بود.

 



با امضاي طومار 40متري عزاداران تبريزي حركت هاي ضداسلامي جمهوري آذربايجان را محكوم كردند

دانشجويان تبريز با امضاي طومار 40 متري ضمن محكوم كردن حركات و قوانين ضداسلامي در جمهوري آذربايجان حمايت خود را از مردم مسلمان اين جمهوري اعلام كردند.
به گزارش فارس از تبريز، هيئت هاي دانشجويي دانشگاههاي تبريز، علوم پزشكي، پيام نور، تربيت معلم آذربايجان، صنعتي سهند، هنر اسلامي، آزاد اسلامي و ساير موسسات آموزش عالي تبريزي كه ديروز در قالب كاروان جهاد و استقامت به جمع عزاداران تبريزي در ميدان ساعت تبريز پيوسته بودند، بعد از اقامه نمازظهر عاشورا به همراه مردم عزادار تبريز طوماري در حمايت از مردم جمهوري آذربايجان و محكوم كردن آزار و اذيت، حبس و شكنجه و تصويب قوانين جديد براي مقابله با اسلام امضا كردند.
در متن طومار 40متري كه عزاداران و دانشجويان تبريز در ميدان ساعت آن را امضا كردند، آمده است: برادران و خواهران مسلمان ما در كشور جمهوري آذربايجان، با وجود اكثريت مطلق مسلمانان در كشور شما، مدت هاست كه حكومت و دولتمردان، مسلمانان را مورد آزار و اذيت و حبس و شكنجه قرار داده و هر روز قوانين جديدي براي مقابله با اسلام تصويب كرده و همگام با آمريكا و رژيم صهيونيستي، برنامه هاي تبليغاتي فراواني را براي ايجاد تفرقه بين شما و امت اسلام طرح ريزي و پياده مي كنند، ما به عنوان عضوي از پيكره امت اسلامي، همواره از رنج ها و ستم هايي كه بر شما روا داشته مي شود غمگين و ناراحتيم و براي پيروزي شما بر دشمنان اسلام دعا مي كنيم.
در ادامه اين طومار اضافه شده است: برادران و خواهران عزيز ما، قيام اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش مقابل حكومت جائر يزيد، تا ابد حجت را بر ما تمام كرده است. شهادت مظلومانه قهرمانان عاشورا به ما آموخت كه در برابر معطل ماندن احكام اسلامي، قلت نيرو و نفرات بهانه مناسبي براي سكوت و قعود نيست. امام حسين(ع) به ما آموخت كه اگر تك و تنها باشيم باز هم با تكيه بر سلاح ايمان و جهاد مي توان قوي ترين دشمنان را به زانو درآورد.
در طومار دانشجويان تبريزي تصريح شده است: از اين رو از شما مي خواهيم كه سلاح مبارزه و مقاومت را برابر اقدامات ضد ديني حكومت، به هيچ وجه بر زمين نگذاريد و به وعده خداوند ايمان داشته باشيد.
گزارش فارس حاكي است، در آخرين حركت ضداسلامي دولت جمهوري آذربايجان در روزهاي گذشته اعلام شد: بر اساس اعلام مقامات دولتي جمهوري آذربايجان، دانش آموزان آذربايجاني كه در مراسم روز عاشورا شركت كنند از مدرسه اخراج مي شوند.
اداره تحصيل «رايون يولاخ» جمهوري آذربايجان پيش از اين اعلام كرده بود: در روز عاشورا دانش آموزان اين منطقه تحت نظر قرار گرفته و در صورت شركت در مراسم عزاداري اين ايام از مدرسه اخراج خواهند شد.
مديران مدرسه در اين رابطه به دانش آموزان نسبت به شركت در مراسم عاشورا هشدار داده بودند.
براساس اين گزارش حتي معلماني كه دانش آموزان كلاس درسي آنها در اين مراسم شركت كنند، اخراج مي شوند.
مديران اين مدارس همچنين به والدين دانش آموزان نسبت به ممانعت فرزندانشان در شركت در مراسم عزاداري حسيني تذكر داده بودند.
اين دستورالعمل از طرف اداره تحصيل «رايون يولاخ» به تمام مدارس اين منطقه ارسال شده و تذكرات لازم نيز به والدين و معلمان داده شده بود.

 



اخبار ادبي و هنري

عصبانيت «من و تو» از نقد ضدصهيونيستي كيهان!
شبكه «من و تو» از نقد مستدل كيهان درباره اقدام عجيب يك فيلمساز عصباني شد.
اين شبكه در بخش خبري خود، ضمن دفاع تلويحي از قرار گرفتن يك فيلمساز ايراني در كنار يك سينماگر صهيونيستي در جشنواره اي سينمايي، تلاش كرد اين موضوع را اتفاقي عادي و هنري جلوه دهد!
جالب اين بود كه اين شبكه، نام منتقد كيهان را هم اشتباه اعلام كرد!گفتني است شبكه بهايي من و تو، با بودجه وزارت خارجه انگليس و ام.آي.شش اداره مي شود و سعي دارد خط مشي «بي بي سي» را دنبال نمايد.چندي پيش يكي از برنامه سازان اين شبكه در جمع دوستان خارجي خود در لندن، نسبت به نفوذي هاي جمهوري اسلامي در «من و تو» اعلام نگراني كرده بود! وي به تازگي از زني به نام «پانته آ» هم به عنوان عنصر نفوذي تهران، نام برده است!
برجي:هدف گذاري جشنواره عمار متعالي است
رضا برجي مستندساز در رابطه با دومين جشنواره فيلم عمار گفت كه هدف گذاري جشنواره عمار متعالي است.
برجي در گفت وگو با كيهان افزود: جاي جشنواره اي چون عمار در كشور خالي بود و بايد دقت شود كه فيلم هاي برنده در جشنواره هاي ديگر شركت داده شوند.وي گفت: اگر عوامل جشنواره تبليغات را بيشتر كنند تا جوانان فيلمساز در اين عرصه جولان دهند و فضاي رقابتي ايجاد شود به برگزاري باشكوهتر جشنواره كمك خواهد كرد.رضا برجي گفت: فعاليتهاي جنبي مثل برگزاري كلاسهاي آموزشي و دعوت از استادان از نكاتي است كه به جشنواره جلوه ديگري مي دهد.دومين جشنواره فيلم عمار، دي ماه امسال در زمينه هاي تاريخ انقلاب اسلامي و جنگ نرم برگزار مي شود.
علي معلم دامغاني: مداحان و شاعران آئيني
به شيوه گذشتگان اقتدا كنند
رئيس فرهنگستان هنر با تاكيد بر ضرورت جلوگيري از ايجاد انحرافات در بيان وقايع عاشورا گفت: شاعران و مداحان آئيني، اقتدا به شيوه گذشتگان را سرلوحه فعاليت خود قرار دهند.
علي معلم، شاعر پيشكسوت كشورمان در گفت وگو با توانا، بيان داشت: شاعران و مداحان تا زماني كه راه جديدي پيدا نكرده و مطمئن شوند كه آن راه از همه جهات درست است، اقتدا به شيوه گذشتگان كنند.وي با بيان اينكه شاعران و مداحان اهل بيت(ع) راه پيشكسوتان اين عرصه را در پيش گيرند، اضافه كرد: شاعران و مداحان اباعبدالله الحسين(ع) در ايام محرم از برخي موسيقي هاي ناروا و بعضي از شعرهاي محاوره اي كه با قدسي بودن شخصيت هاي مورد نظر ما نوعي منافات دارد، بهره نبرند.رئيس فرهنگستان هنر گفت: اگر شاعران در گفتن و سرودن شعر و مداح در مرثيه خواني به مفهوم اصلي قيام عاشورا توجه نداشته باشد به جاي اينكه زمينه ايجاد ثواب باشد، موجب انحراف خواهد بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14