(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 آذر 1390- شماره 20090

قاتل بشريت !
آسانسور فضايي يك گام تا واقعيت
ميوه هاي حساسيت زا
تلويزيوني كه شما را مي بيند و مي شنود!
فنجاني كه چايي دم مي كند
حيوانات چگونه زمين لرزه را پيش بيني مي كنند
مكالمه دانشمندان با سلولهاي مخمر!
دلايل پنهان سردرد
جوان سازي پوست با درمان دراكولايي
روبات ژيمناست



قاتل بشريت !

گروهي از دانشمندان در حال پافشاري براي انتشار پژوهش خود در مورد چگونگي توليد يك ويروس آنفلوآنزاي انسان ساز هستند كه به ادعاي آنها، به شكل بالقوه مي تواند تمدن بشريت را محو و نابود كند.
به گزارش ايسنا، اين ويروس مرگبار، يك نسخه بهينه شده ژنتيكي آنفلوآنزاي پرندگان نوع (H5N1) اما بسيار واگيرتر بوده و مي تواند به سرعت در يك زمان كوتاه در ميان ميليون ها انسان پخش شود.
اين پژوهش باعث بروز يك جنجال بزرگ و اختلاف نظر بين دانشمندان شده؛ چرا كه برخي از آنها معتقدند اين تحقيق، اساسا نبايد صورت مي گرفت.
گونه فعلي آنفلوآنزاي نوعA تاكنون، تنها منجر به مرگ 500تن شده و به حد كافي براي همه گيري جهاني آن مسري نيست؛ اما نگراني هايي در مورد شدت خطرناك بودن اين ويروس جديد وجود دارد كه از آن جمله امكان استفاده از فرمول آن در جنگ هاي بيولوژيكي است.
«رون فوشير»، ميكروب شناس مركز پزشكي «اراسموس» هلند، رهبري تيم محققاني را برعهده دارد كه دريافتند با اجراي پنج جهش در ويروس آنفلوآنزاي مرغي مي توان انتشار آن را آسان تر كرد.
«فوشير» آزمايش هاي خود را بر روي موش خرماها انجام داده كه از دستگاه تنفسي مشابهي با انسانها برخوردارند.
وي اكنون به دنبال عمومي كردن نتايج پژوهش خود در رسانه ها بوده و حتي يك مشاور را براي كمك به ايجاد استراتژي ارتباطي استخدام كرده است. اين پژوهش بخشي از يك تلاش بين المللي براي درك بيشتر از ويروس H5N1 بوده است.
«فوشير» اذعان كرده اين گونه، يكي از خطرناكترين ويروس هاي ساخت دست انسان است. وي اما هنوز سرسختانه به دنبال انتشار مقاله اي در مورد شيوه ايجاد آن است.
اين پژوهش يكي از دو مطالعه اي است كه به آزادي علمي و تنظيم تحقيقاتي كه ممكن است از فوايد بالقوه براي سلامت عمومي برخوردار بوده، اما همزمان براي بيوتروريسم نيز كاربرد داشته باشد را مورد بحث جدي قرارداده است.
تحقيق ديگر كه آن نيز در مورد ويروس H5N1 بوده، توسط يك تيم مشترك از دانشگاه ويسكونسين و دانشگاه «توكيو» انجام شده بود.
هر دو پژوهش اكنون تحت بازبيني هيئت مشاوره علوم ملي ايالات متحده براي ايمني زيستي (NSABB) قرار دارد. البته اين انجمن قدرت جلوگيري از انتشار آنها را نداشته؛ اما مي تواند از روزنامه ها بخواهد تا آنها را چاپ نكنند.
«پل كيم»، رئيس NSABB اين ويروس بيماري زا را بسيار ترسناك خوانده كه حتي از سياه زخم هم وحشتناك تر است.
معمولا تحقيقات علمي براي ديگر دانشمندان، براي بازبيني و استفاده از شيوه هاي آن در يادگيري، در دسترس هستند؛ اما در اين مورد خاص تعداد زيادي از دانشمندان خواستار سركوب اين پژوهش شده اند.
اين در حاليست كه «مايكل اويترهولم»، كارشناس دفاع زيستي و آنفلوآنزا و رئيس مركز تحقيقات و سياست گذاري براي بيماري هاي عفوني در دانشگاه «اينسوتا»، اين پژوهش را از لحاظ پزشكي بسيار مهم خوانده و اظهار كرده كه مي توان اين تحقيقات را با حذف برخي اطلاعات خاص منتشر كرد.

 



آسانسور فضايي يك گام تا واقعيت

ماشين هاي فضايي، روبات هاي سخنگو و... را هميشه در داستان هاي تخيلي ديده ايم اما ژاپني ها اكنون عزم خود را جزم كرده اند تا داستان هاي علمي- تخيلي را به واقعيت تبديل كنند.
آنچه ژاپني ها در سر مي پرورانند از همه آنچه در داستان ها و فيلم هاي تخيلي خوانده و ديده ايم عجيب تر است آنها مي خواهند نشان دهند بين تخيل و واقعيت فاصله چنداني هم نيست. آسانسور فضايي آن چيزي است كه دانشمندان و محققان ژاپني به دنبال خلق آن هستند.
راه هايي كه بشر از آن براي رسيدن به فضا استفاده كرده و مي كند راه هايي سخت و برخي اوقات ناكارآمد است اما بسياري درتلاشند سفر بشر به فضا در قرن 21 را به كاري آسان و بدون مشكل تبديل كنند.
براي شيميدانان، فيزيكدانان، دانشمندان علوم مواد، فضانوردان و عاشقان سفر فضايي در سراسر جهان، آسانسور فضايي دست نيافتني ترين موضوع است. تصور كابل هاي قوي، بسيار سبك و بدون لرزش كه به زمين متصل است و درنهايت به اتمسفر ختم شده و در آنجا ناپديد و به يك ايستگاه فضايي متصل مي شود.
كابلي با طول 36 هزار كيلومتر با يك نوار ثابت حمل كننده كابين اين آسانسور خواهد بود و مكان هايي هم براي سوختگيري اين آسانسور غول آسا درنظر گرفته خواهد شد. اين تصور كلي از آسانسور فضايي است كه بزرگ ترين كمپاني هاي ژاپني و دانشگاه هاي اين كشور ساخت آن را در ذهن مي پرورانند.
دانشمندان پشت اين طرح و ايده مي گويند كابين اين آسانسور قابليت حمل هر نوع كالايي را دارد. آسانسور فضايي مي تواند انسان، ژنراتورهاي عظيم خورشيدي يا حتي شبكه هاي ضايعات راديواكتيو را حمل كند.
نكته جالب توجه در اين طرح اين است كه آزاد شدن از سطح جاذبه زمين ديگر نيازمند انرژي فوق العاده اي نخواهد بود. اين آسانسور احتمالا صدبرابر انرژي كمتر از پرتاب يك موشك به فضا نياز خواهد داشت.
شوئيچي اونو رئيس بنياد آسانسور فضايي ژاپن مي گويد؛ «مانند سفر كردن به خارج هر كس قادر خواهد بود با اين آسانسور به فضا برود.» اين طرح مورد توجه دانشمندان سراسر دنيا و سازمان هاي دولتي از جمله ناسا قرار گرفته است.بنياد آسانسور فضايي ژاپن از علاقه مندان به اين طرح خواسته طرح ها و ايده هاي خود را براي ساخت اين آسانسور به آنها ارائه دهند. براي بهترين طرح هاي كابين اين آسانسور و انتقال آن به فضا جوايزي هم درنظر گرفته شده است.
براي اولين بار «سي كلارك» در كتابش با نام «سرچشمه بهشت» كه در سال 1979 به چاپ رساند، چنين ايده اي را مطرح كرد. طرح بنياد ژاپني هم به اندازه تصوير كتاب كلارك شجاعانه و بدون نقص است و مي تواند زندگي بشر را دگرگون كند. برخلاف ايده هايي چون «سفر به ستارگان» و «ماشين زمان» طرح آسانسور فضايي هيچ تناقضي با قوانين علمي ندارد و تنها ممكن است بشر در ساخت آن با مشكلات بسيار پيچيده مهندسي مواجه شود.
با وجود اين ژاپني ها بر اين باورند تكنولوژي پيشرفته و پايگاه هاي صنعتي استثنايي شان به راحتي مي تواند با اين مشكلات كنار بيابد. ژاپني ها از هم اكنون هزينه ساخت اين آسانسور را 5 ميليارد پوند تخمين زده اند. اگر ژاپن اكنون به عنوان قدرت اول جهاني در ساخت و ساز و توليد مواد با كيفيت مهندسي نبود طرح اين ايده مثل يك شوخي بي مزه شايد خيلي زود فراموش مي شد.
اما با پيشرفت هاي ژاپن ساخت اين آسانسور فضايي خيلي هم بعيد به نظر نمي رسد. بزرگ ترين مشكلي كه در اين طرح وجود دارد كابل هاي آن است. رساندن اين آسانسور به يك دستگاه ماهواره اي در خارج سطح زمين نيازمند كابلي بسيار طويل است كه بتواند به سطح خلأ برسد و در عين حال بدون لرزش و مشكل كابين آن را حمل كند.
اين كابل بايد فوق العاده سبك و بي نهايت قدرتمند باشد و در عين حال در برابر برخورد اجسام خارجي در داخل و خارج اتمسفر هم مقاوم باشد. به گفته گروه هايي كه روي اين طرح كار مي كنند اين مشكل را مي توان با لوله هايي به ضخامت نانومتر و از جنس كربن حل كرد. درحال حاضر كمپاني هاي بزرگ ژاپني توليدكننده كاشي از اين ماده در توليدات خود استفاده مي كنند.
به گفته «يوشيو آئوكي» پروفسور دانشگاه نيهون و يكي از مديران بنياد آسانسور فضايي ژاپن اين كابل بايد 4 برابر قدرتمندتر از لوله هاي نانومتركربني كه درحال حاضر از آن استفاده مي شود، باشد. به گفته او ديگر كابل هايي كه براي اين آسانسور استفاده مي شود بايد 180 بار قوي تر از فولاد باشد.
موضوع ديگري كه در ساخت اين آسانسور مطرح است، نيروي پشت حمل كابين اين آسانسور به فضا است. پروفسور آئوكي در اين باره مي گويد؛ «ما در فكر بهره گرفتن از تكنولوژي استفاده شده در قطارهاي گلوله اي (بسيار سريع) هستيم. لوله هاي كربني رساناي بسيار خوب الكتريسته هستند، بنابراين ما در اين فكر هستيم از دو كابل موازي كه يكي مسئول رساندن نيرو به كابين باشد در اين طرح استفاده كنيم.»

 



ميوه هاي حساسيت زا

يك فوق تخصص ريه گفت: آسم آلرژيك شايع ترين بيماري ريوي است و موز، خربزه، انگور، توت فرنگي و گوجه فرنگي حساسيت هاي آلرژيك را تشديد مي كند.
به گزارش برنا، مسعود عليان فوق تخصص ريه اظهارداشت: آسم آلرژيك شايعترين بيماري ريوي شناخته شده اي است كه دراين فصل سرما بيشتر بروز مي كند.
عليان با بيان اينكه در تماس بودن با پر و موي حيوانات اهلي مانند مرغ، سگ و گربه و شرايط تماس با آنها ممكن است در افراد موجب بيماري آسم آلرژيك شود، خاطرنشان كرد: در زمان گرده افشاني گل و گياه نيز اين بيماري ريوي در افراد ديده مي شود.
وي با بيان اينكه داروهايي كه براي اين بيماري تجويز مي شود، عموما در كنترل بيماري نقش دارند و ممكن است بهبودي ايجاد نكنند، گفت: آسم يك نوع بيماري مزمن است.
اين فوق تخصص ريه با اعلام اين كه آسم كودكي ممكن است در سن بلوغ درمان شود، گفت: افرادي كه به آسم بزرگسالي مبتلا مي شوند اين بيماري در آنها ادامه دار است.
علياني در مورد مصرف مواد شيميايي شوينده ها نيز گفت: اين نوع حساسيت ممكن است در بانوان حساسيت هايي را ايجاد كند كه توصيه پزشكان اين است كه در فضاي بسته از اين مواد استفاده نشود .
وي با اشاره به اين كه آسم بيماري غيرواگير است و ژنتيك مهمترين نقش را دراين بيماري ايفا مي كند، خاطرنشان كرد: بعضي موادغذايي مانند موز، خربزه، انگور، تو ت فرنگي و گوجه نيز حساسيت هاي آلرژيك را ايجاد مي كنند.
علياني با بيان اين كه يك الگوي فصلي در تشديد آسم وجود دارد، خاطرنشان كرد: مهر و آبان زمان تشديد علائم آسم آلرژيك است.
وي مناسب ترين راه درمان آسم را استفاده از داروهاي استنشاقي مانند «اسپري» عنوان كرد و گفت: ممكن است تفكر افراد در مورد اين داروها نادرست باشد اما اين دارو بي ضررترين داروي آسم است و عواض جانبي آن نيز بسيار ناچيز است.
فوق تخصص ريه با تأكيد بر اين كه دارو در بخش درمان آسم نقش درمان كننده ندارد، يادآورشد: داروهاي آسم بيشتر كنترل كننده بيماري هستند.
علياني با اشاره به اينكه داروي سالبوتامول واقعا درمان مناسبي براي اين بيماري نيست، اظهار داشت: اين دارو فقط التهاب را كنترل مي كند.
وي استفاده مناسب از داروهاي آسم را براي كنترل اين بيماري موثر خواند و گفت: شايعترين آسم همان آسم دوران كودكي است.
علياني با اشاره به اينكه آسم را مي توان به سه دسته آلرژيك دوران كودكي و در بزرگسالي نيز آسم هاي آلرژيك و غيرآلرژيك تقسيم كرد، گفت: محيط، رطوبت و عوامل آلرژيك مانند جانوران كوچك نيز در بروز اين بيماري نقش دارند.
اين عضو هيئت علمي با اشاره به اينكه سوسك ها نيز در تشديد بيماري آسم آلرژيك در افراد مبتلا نقش دارند، اظهارداشت: بايد مراقبت هاي بهداشتي را در اين زمينه مدنظر داشت.اين فوق تخصص ريه در پاسخ به سؤالي در مورد درمان آسم از طريق داروهاي گياهي نيز گفت: طب سنتي ممكن است كمك كننده باشد اما ما اين داروها را به عنوان مكمل درمان و براساس تجربه افراد تجويز مي كنيم.

 



تلويزيوني كه شما را مي بيند و مي شنود!

شركت اپل تا سال آينده تلويزيون هوشمندي را وارد بازار خواهد كرد كه مي تواند صداي كاربر خود را شنيده، حركات او را ديده و تمامي آنها را درك كند.
به گزارش مهر، سابقه فرياد كشيدن بر سر تلويزيون را خيلي ها دارند، به ويژه زماني كه گوينده تلويزيون يكنواخت و بدون توقف در حال حرف زدن باشد.
اما به لطف تلويزيون هاي جديد از اين پس كاربران بايد مواظب باشند در هنگام عصبانيت به تلويزيون هاي خود چه مي گويند يا چه عكس العملي در برابر برنامه هاي تلويزيون از خود نشان مي دهند. زيرا شركت اپل در حال ساخت تلويزيون جديدي است كه نه تنها مي تواند آنچه كاربرش فرياد مي زند را بشنود، بلكه حركات او را نيز ديده و آنها را درك مي كند.به گفته يكي از تحليل گران تكنولوژي در آمريكا، اين فناوري تعاملي به احتمال زياد در اواخر سال آينده به بازار خواهد آمد. چنين كاربردهايي را در حال حاضر در كنسول-هاي Xbox نيز مي توان مشاهده كرد اما تلويزيوني كه توسط اپل ساخته مي شود از كارايي هاي بيشتري برخوردار است.
تلويزيون جديد دسترسي به فيلم هاي موجود در اينترنت و تماشاي آنها را ساده تر خواهد كرد و به اين شكل رقابتي شديد با شركتهاي تلويزيوني از قبيل BskyB به وجود خواهد آمد. گمانه زني ها درباره برنامه اپل براي ساخت تلويزيون جديد پس از مرگ استيو جابز قوي تر شد زيرا در بيوگرافي از وي نقل شده كه قصد دارد تلويزيون يكپارچه اي را توليد كند كه استفاده از آن بسيار ساده است. جابز در بيوگرافي اش گفته است: اين تلويزيون با تمامي ابزارها و با iCloud سازگار است.
براساس گزارش ديلي ميل، در ماه اكتبر مشخص شد كه دفتر ثبت حق امتياز آمريكا جزئياتي از كنترل پردازشگر ويديويي زمان حقيقي كه از حركت اشاره اي استفاده مي كند را دريافت كرده است. از اين اشاره ها مي توان در ويرايش فيلم هاي ويديويي و يا انتقال تصاوير از تلويزيون به تلفن استفاده كرد. همچنين فناوري جديد صوتي كه در آي-فن 4s به كار گرفته شده نيز مي تواند در تلويزيون جديد به كار گرفته شود.

 



فنجاني كه چايي دم مي كند

در اين هواي سرد هيچ چيز لذت بخش تر از يك فنجان چاي داغ نيست، اما شما هم به دردسر درست كردن چاي فكر مي كنيد؟ شايد انتخاب شما چاي كيسه اي باشد، اما مسلما ايده خوبي نيست.
به خصوص اگر از طرفداران چاي سبز باشيد.
با اين فنجان جديد، مي توانيد از خوردن چاي طبيعي لذت ببريد. با داشتن آن، مي توانيد از شر چاي صاف كن ها خلاص شويد، شايد ديگر به چاي ساز هم احتياج نداشته باشيد.
فضاي داخلي اين فنجان از دو قسمت تشكيل شده است. در يك طرف برگ چاي قرار مي گيرد و سمت ديگر فنجان، به شما يك نوشيدني لذت بخش مي دهد.
شما بايد آب جوش را روي برگ هاي چاي بريزيد. طراحي اين فنجان به گونه اي است كه بعد از دم كشيدن چاي، فنجان تغيير مكان داده و به سمت ديگر خم مي شود. البته شايد محصول اين فنجان، آيس تي باشد! زيرا به نظر مي رسد تا دم كشيدن چاي، آب حسابي سرد مي شود.
شايد به همين دليل است كه طراح فنجان، دسته آن را فراموش كرده است شايد هم وجود يك دسته باعث به هم خوردن تعادل فنجان شود.

 



حيوانات چگونه زمين لرزه را پيش بيني مي كنند

بسياري از جانداران مي توانند با احساس تغييرات شيميايي كه در آبهاي زيرزميني رخ مي دهند، آغاز يك زمين لرزه را پيش بيني كنند.
به گزارش مهر، دانشمندان بر اين باورند چنين توانايي در ميان حيوانات منجر به بروز رفتارهاي عجيب و غريب آنها پيش از وقوع زمين لرزه است. محققان در سال 2009 پس از اينكه مشاهده كردند گروهي از وزغها چند روز پيش از وقوع زمين لرزه اي در لاكوئيلا ايتاليا بركه زيستگاه خود را ترك كردند، مطالعه بر روي اين تغييرات شيميايي را آغاز كرده و پيشنهاد دادند اين رفتار جانداران مي تواند با پيش بيني زمين لرزه در ارتباط باشد.
طي سالها مطالعه دانشمندان مكانيزمي را تشريح كردند كه طي آن سنگهاي تحت فشار در پوسته زمين ذرات بارداري را آزاد مي كنند كه با آبهاي زيرزميني واكنش نشان مي دهند. جانداراني كه در نزديكي آبهاي زيرزميني زندگي مي كنند نسبت به كوچكترين تغييرات اين آبها بسيار حساس هستند و از اين رو مي توانند اين تغييرات را چندين روز پيش از لغزيدن سنگها بر روي يكديگر احساس كنند.
محققان دانشگاه «اوپن» اميدوارند فرضيه آنها بتواند الهام بخش بيولوژيستها و زمين شناسان شود تا آنها با همكاري يكديگر راهكاري را براي استفاده از اين جانداران در شناسايي علائم زمين لرزه بيابند.
وزغهاي «لاكوئيلا» اولين نمونه هاي حيواني نيستند كه پيش از وقوع يك رويداد بزرگ لرزه اي از خود رفتارهاي عجيب و غريب نمايش مي دهند. گزارشهاي متعددي وجود دارند كه اين رفتارها را در ميان ديگر خزندگان، دوزيستان و ماهي ها تأييد مي كند. با اين همه جانداراني مانند مورچه ها پيش از وقوع زمين لرزه تغييري را در رفتار خود به وجود نمي آورند. اما مارها، مشابه رويداد زمين لرزه سال 1975 چين كه يك ماه پيش از آغاز زمين لرزه لانه هاي خود را ترك كردند، نيز از توانايي پيش بيني زمين لرزه برخوردارند.
محققان در رويداد وزغهاي لاكوئيلا دريافتند زماني كه سنگها تحت فشار بالا، براي مثال فشار ناشي از حركات تكنونيكي قدرتمند، قرار مي گيرند، ذرات بارداري از خود آزاد مي كنند كه اين ذرات در ميان سنگهاي اطراف خود جريان يافته و پس از رسيدن به سطح زمين با هوا واكنش نشان مي دهد و مولكولهاي آن را به يون تبديل مي كند.بر اساس گزارش بي بي سي، اين يونها در انسانها منجر به بروز سردرد و تهوع شده و در حيوانات ميزان هورمون استرس را افزايش مي دهد. اين ذرات همچنين با آب واكنش نشان مي دهد و پراكسيد هيدروژن توليد مي كنند. اين واكنشهاي زنجيره اي مي توانند بر روي مواد ارگانيك موجود در آب بركه تأثيرگذاشته و آنها را به موادي مضر تبديل كنند كه براي جانداران آبزي مضرند. محققان بر اين باورند اين مكانيزم پيچيده زواياي پنهان بسيار زيادي دارند و از اين رو نيازمند آزمايشها و مطالعات پيچيده اي است.

 



مكالمه دانشمندان با سلولهاي مخمر!

محققان در لابراتور زوريخ شيوه مكالمه با مخمرها را فرا گرفته اند و در مكالمه اي توانستند ميان مخمرها و يك رايانه ارتباط برقرار كنند.
به گزارش مهر، محققان براي اولين بار موفق شده اند نوعي ارتباط بازخوردي را ميان مخمرها و رايانه برقرار كنند، دستاوردي كه مي تواند زمينه استفاده از رايانه ها را براي مديريت ميكروارگانيزمهاي دست ورزي شده ژنتيكي فراهم آورد.
در مطالعه اي كه در سال 2002 انجام گرفت، محققان نشان دادند زماني كه نوري سرخ رنگ به سلول مخمر تابيده مي شود، فعال شده و نوعي پروتئين ايجاد مي كند كه. تاباندن پرتو عميق تر نور سرخ منجر به غير فعال شدن سلولها مي شود.
اكنون محققان يك قدم به جلو برداشته و يك «مولكول گزارشگر» را به ژني كه توليد پروتئين ها را فعال مي كند وصل كرده اند. زماني كه مخمرها توليد پروتئين را آغاز مي كنند مولكولهاي درخشان گزارشگر نيز فعال مي شوند. اين مولكولهاي گزارشگر را مي توان از طريق رايانه رديابي كرد تا فعال بودن سلولهاي مخمر به تاييد برسد. زماني كه ميزان مورد نياز پروتئين توليد شد، رايانه مي تواند با تاباندن نور سرخ رنگ عمقي تر فعاليت سلولها را متوقف كند.
با استفاده از اين سيستم بازخوردي كنترلي، مكانيزم كنترل به خارج از سلول و به رايانه ها منتقل شده و به اين شكل مي توان ميزان توليد پروتئين را كنترل كرد. به گفته محققان اين تكنيك مي تواند دانش بيوتكنولوژي را متحول كند و در افزايش ميزان توليد محصولات متنوعي از جمله سوختهاي زيستي تاثيرگذار باشد.
براساس گزارش ديسكاوري، زماني كه رايانه ها بتوانند توليد سلولها را تحت كنترل بگيرند، مي توانند ژنها را خاموش و روشن كنند و به اين شكل دروازه هاي توليد كنترل شده و شبيه سازي گروه هاي بزرگ سلولي باز خواهند شد. شايد با كمك اين تكنولوژي روزي فرا رسد كه بتوان اندامهاي مختلف را رشد داد، سلولهاي بنيادين را خلق كرد و به مغز دستور داد تا بافتهاي آسيب ديده خود را ترميم كند.

 



دلايل پنهان سردرد

عده زيادي هستند كه از سردرد رنج مي برند و روش هاي متفاوتي نيز براي درمان آن امتحان كرده اند. اما گاهي علت اين سردردها دلايل پنهان است.
به گزارش مشرق، عواملي هستند كه مي توانند به راحتي باعث ايجاد سردرد شوند، مانند خيره ماندن به مانيتور و غيره كه همگي ما اين دلايل را مي دانيم. در اينجا به تعدادي از دلايل كه شما به آنها توجهي نداريد اشاره مي كنيم:
قرص هاي مسكن
گاهي در بعضي نقاط بدن خود احساس درد مي كنيد و بدون مراجعه به پزشك متخصص اقدام به خوردن قرص هاي مسكن ايبوپروفن و استامينوفن مي كنيد .
در اينجا بايد به شما اين نكته را بگوييم كه استفاده بي رويه از اين قرص ها يكي از عوامل اصلي ايجاد سردرد است و شما بايد اين را بدانيد كه اين قرص ها نه تنها كمكي نمي كنند بلكه اين امر را تشديد نيز مي كنند.
دليل اين امر نيز بدين صورت است كه شما بعد از مدتي به اين قرص ها اعتياد پيدا مي كنيد و بدن شما خودكار نسبت به اين قرص ها احساس نياز مي كند و در صورتي كه آن را پيدا نكند سيگنال هايي را براي ايجاد درد به مغز شما مي فرستد.
كافئين
يكي از باورهاي غلط اين است كه، شما فكر مي كنيد مي توانيد با خوردن كافئين سردرد خود را بهبود ببخشيد اما بايد به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه خوردن كافئين تنها در حالتي كه به اندازه متوسط مصرف شود، به شما كمك مي كند.
يادتان باشد نوشيدن بيش از يك فنجان مواد كافئين دار زياد است .
قند خونتان را كنترل كنيد:
همه روزه مواد شيريني زيادي مصرف مي كنيد . صبح ها چاي شيرين مي خوريد و سپس چند شكلات و در محل كار قند مي خوريد و... همه اين موارد باعث مي شود قند خون شما بالا برود. در ياد داشته باشيد كه كمبود پروتئين و مصرف زياد شيريني جات باعث مي شود بدن شما به يك حالت خاصي برسد و اين امر خود دليلي براي افزايش ميزان سردرد مي شود.
غذاي ممنوع
گاهي شما با خوردن غذاهاي ممنوع دچار سردرد مي شويد كه اين موضوع بيشتر در ميان افرادي كه ميگرن دارند شايع است. حدود 30 درصد بيماران مبتلا به ميگرن مشكل غذايي دارند. در ميان غذاهايي كه اين بيماران بايد از مصرف آن خودداري كنند مي توان بادام زميني و شكلات را نام برد.
اين غذاها به مقدار زيادي آمينواسيد دارند كه تا حدي باعث ايجاد سردرد مي شوند. گوشت هاي فرآوري شده مانند سوسيس و هات داگ نيز بسيار بر اين قضيه موثرند.
مايعات بيشتر بنوشيد
شما هميشه به ياد داريد كه غذا بخوريد اما گاهي فراموش مي كنيد كه بايد مايعات هم بنوشيد اگر تنها 20 سال سن داريد
ودچار برخي دردها در پوست و سردردهاي شديد مي شويد، نشانه كمبود مايعات در بدن است. البته توجه داشته باشيد كه آب بهترين مايع است.
دوري از استرس
گاهي سردردها به آرامي شكل مي گيرند اما براي مدت زيادي ادامه دارند و به طور كلي زندگي شما را مختل مي كنند. يكي از دلايل اين نوع سردرد استرس هاي زياد است. اين نوع سردردها بيشتر در بين بانوان شايع است. اين سردردهاي طولاني زماني ايجاد مي شوند كه شما با اينكه خسته هستيد و استرس داريد ولي همچنان به كار خود ادامه مي دهيد.
توصيه ما به شما اين است كه بعد از چند ساعت كار حتما مقداري نيز استراحت كنيد.
بوي عطر
احتمالا برايتان اتفاق افتاده روزهايي كه وارد آسانسور مي شويد از بوي عطرهاي متفاوت سردرد گرفته باشيد . پس يادتان باشد بوي عطر مي تواند باعث سردردهاي شديد در ديگران بشود.
تغييرات ارتفاع و دما
سردرد در بين كوهنوردهاي تازه كار بسيار شايع است و دليل آن اين است كه تغييرات ارتفاع و سرد و گرم شدن هوا بسيار در ايجاد سردرد موثرند. دليل به وجود آمدن سردرد در ارتفاعات نرسيدن اكسيژن كامل به مغز است و به همين علت معمولا كوهنورداني كه قصد دارند به ارتفاعات بالا صعود كنند از تجهيزات اكسيژن رساني استفاده مي كنند.

 



جوان سازي پوست با درمان دراكولايي

محققان با استفاده از علم «دراكولاتراپي» به مبارزه با پيري پرداخته اند. اين عنوان از نام دراكولا شخصيت رماني كه ويژگي خون آشامي داشته گرفته شده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، در اين درمان كه نيازمند به خون خود فرد است، 15-20 ميلي ليتر از خون فرد استخراج و پس از پردازش با هورمون هاي رشد در لابراتوار، به صورت فرد تزريق مي شود.
در واقع دراين روش درماني، پلاسماي بسيار غني پلاكتي، از خون استخراج مي شود و بعد از پردازش با هورمون رشد، به داخل صورت فرد كه توسط پزشك بيهوش شده، تزريق مي گردد.
طبق درمان دراكولايي، پزشكان با استفاده از خون خودتان به انضمام هورمون رشد كمك به تحريك رشد سلولهاي جديد و تعمير دي ان اي، بهبود جاي زخم ها و رفع چين و چروكهاي صورت مي كنند.
دراين درمان به دليل استفاده از خون خود فرد، كمترين واكنش هاي آلرژيك مشاهده شده است.

 



روبات ژيمناست

محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت رباتي شده اند كه از انعطاف پذيري بالايي برخوردار بوده و قادر به خزيدن و سرخوردن بر روي سطوح مختلف است.
به گزارش فارس، دانشمندان اين روبات را درحد يك كرم انعطاف پذير توصيف كرده و طراحي و عرضه آن را نقطه عطفي درعرصه ساخت روبات هاي هوشمند و پيشرفته توصيف كرده اند. نمونه اوليه اين روبات بعد از پايان آزمايش هاي براي ساخت روباتهاي پيشرفته تري مورد الگوبرداري قرارخواهد گرفت.
رهبري گروه سازنده اين روباتها را يك شيمي دان به نام «جرج وايت سايدز» برعهده دارد و براي طراحي آن از انواع حيوانات مانند ماهي ها و كرم ها كه فاقد اسكلت دربدنشان بوده يا اسكلت نرم و منعطفي دارند بهره گرفته شده است.
اين روبات سفيد رنگ از نظر ظاهر و نحوه حركت شبيه به هشت پاست با اين تفاوت كه به جاي هشت پا تنها چهار پا دارد. اين اولين روباتي است كه ماده اصلي تشكيل دهنده آن را انواع مختلف فلزات تشكيل نمي دهند.
اين روبات در صورت وقوع رويدادهايي مانند زلزله به راحتي مي تواند از لابلاي موانع و آوار فروريخته عبور كند و به هدف نزديك شود. روبات مذكور كاربردهاي نظامي و جنگي نيز دارد. گفتني است ساخت اين روبات با حمايت مالي پنتاگون انجام شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14