(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 آذر 1390- شماره 20090

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اين خط به عاشورا مي رسد (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
طلوع دوباره (به جاي گفت و شنود)
محوريت همسايگان درتامين امنيت افغانستان راهبرد پيشنهادي ايران در اجلاس بن
انتقاد صالحي از مواضع برخي مقامات آلماني در قبال ايران
جرأت تحريم نفت ايران را نداريم(خبر ويژه)
چرا به من توجه نمي كنيد؟! (خبر ويژه)
وقتي «رشدي» شيطان را درس مي دهد(خبر ويژه)
ما كه در رفتيم اما شما مأيوس نشويد!(خبر ويژه)
مهر شكست «بن2» به پاي پرونده اشغال 10ساله افغانستان (خبر ويژه)



اين خط به عاشورا مي رسد (يادداشت روز)

1- بعدازظهر عاشوراي سال گذشته بود. راهي كيهان بودم
- براي روزنامه فردا- كنار يكي از ايستگاه هاي صلواتي ايستادم تا از چاي نذري امام حسين(ع) بركتي گرفته باشم. مرد ميان سالي گفت؛ مگر شما در سركليشه ستون «چشم به راه سپيده» نمي نويسيد كه امام زمان(عج) اگرچه ظاهر نيست ولي حاضر است؟ پاسخم مثبت بود. پرسيد آيا ايشان امور جهان اسلام را بهتر و شايسته تر از ديگران اداره نمي كنند؟ باز هم جواب مثبت بود. گفت؛ پس ديگر چه نيازي به نايب دارد؟! پرسيدم؛ امور جهان را امام زمان عليه السلام، بهتر و شايسته تر اداره مي كنند يا خداوند تبارك و تعالي؟ در جوابم گفت؛ اين چه سوالي است؟ البته كه خدا بهتر و شايسته تر از مخلوقات خويش، امور عالم را اداره مي فرمايد. پرسيدم؛ پس چه نيازي به ارسال پيامبران است؟ چند ثانيه اي سكوت كرد و اندكي بعد، ماجرا پي گرفته شد كه شرح آن بيرون از حوصله اين نوشته محدود است اما ايشان در ادامه بحث به نكته اي اشاره كرد كه موضوع يادداشت پيش روي است. مي گفت؛ مراسم عزاداري امام حسين(ع) نبايد به مسائل سياسي آميخته شود! پرسيدم؛ سياست بازي يا سياسي؟ گفت؛ اساسا اين مراسم بايد از مسائل سياسي دور باشد! گفته شد؛ مگر امام حسين عليه السلام و يارانش در تصادف اتومبيل و يا در سانحه سيل و زلزله كشته شده اند؟ سياست به مفهوم واقعي آن اداره امور جامعه است و بني اميه براي پيشگيري از حاكميت حضرت كه عدالت پرور و در تضاد با حاكميت ظالمانه و اشرافي آنان بود، آن حضرت را به شهادت رساندند، بنابراين، اگر در عزاي آن بزرگوار بر ضرورت مبارزه با سلطه گران تاكيد نشود و از نياز به حاكميت اسلام كه خواسته حضرت بود سخني به ميان نيايد، مراسم و مجالس سوگواري و عزاداري آن امام مظلوم و شهيد آنگونه كه بايد، برپا نشده است.
2-آن روز- عاشوراي سال 61 هجري- ساعتي قبل از وقوع واقعه، مولاي شهيد ما، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) رو به روي سپاه دشمن ايستاد تا براي آخرين بار، از مقصود خويش و آنچه به قيام او انجاميده بود، سخن بگويد و كساني را كه به گمراهي با حراميان همراه شده اند، از گمراهي برهاند. عمر سعد و ديگر فرماندهان سپاهش كه مي دانستند سخنان حسين(ع) پرده از سالوس و تزوير آنان كنار مي زند، سپاهيان خود را فرمان دادند مهميز بر اسب ها بزنند و صدا به هلهله و كف و سوت بلند كنند تا صداي بيدارگر حسين(ع) در هياهوي بيدادگران گم شود و آن روز شد! از آن پس نيز، اگرچه، ترفندها به كار گرفتند و شمشيرها كشيدند و سينه ها دريدند تا فرياد بيدارگر عاشوراي حسين(ع) به گوش كسي نرسد، اما، نداي او در گوش زمان پيچيد و پيچيد و در اين سوي و آن سوي جهان اسلام قيام ها و حركت هايي هر چند ناكام و ناتمام آفريد تا آن كه به عصر خميني(ره) رسيد و مردان و زناني كه هزار و چند صد سال در سوگ امام شهيد خويش، چشم هاي اشكبار و دل هاي داغدار داشتند و از ژرفاي دل «يا ليتنا كنا معكم» گفته بودند، نداي آشناي «هل من ناصر» آن روز حسين بن علي(ع) را در دعوت خميني(ره) به انقلاب يافتند، با پاي جان به سوي او شتافتند، سقف ظلماني نظام سلطه جهاني را شكافتند و طرحي نو درانداختند كه مي بينيم و مي بينند امروزه سراسر جهان اسلام را فرا گرفته و ملت ها در آن سوي آب هاي دوردست را نيز به مقابله با حاكمان جور برانگيخته است. آيا اين واقعيت قابل انكار است؟ دشمنان هميشه اهل انكار هم، انكار نمي كنند. نه اين كه نخواهند، نمي توانند.
3- اگر قيام خونين عاشورا و شهادت مظلومانه
امام حسين عليه السلام و ياران باوفا و بي نظير آن حضرت براي مقابله با حاكميت ظالمان و برپايي حكومت اسلام بوده است- كه بوده است- و اگر نداي «هل من ناصر» آن روز اباعبدالله عليه السلام، فقط براي همان روز نبوده است- كه نبوده است- بدون كمترين ترديد مي توان نتيجه گرفت؛ كساني كه به بهانه دوري از سياست! در مراسم عزاي حسين(ع) «نقشه راه» را نمي گشايند و دشمنان تابلودار و بي تابلوي اسلام را كه در مقابل حاكميت اسلام ايستاده اند، آدرس نمي دهند، از اهميت و ارزش والا و بالاي اشك و اندوه مردمان بر مظلوميت مولاي شهيد(ع) غفلت كرده و حرمت عزاي حسين(ع) را پاس نداشته اند. نمي گوئيم شور و حال و گريه و اندوه عزاداران را هدر داده اند! چرا كه در عزاي حسين عليه السلام، هر قطره اشكي كه از چشمي فرو ريخته و بر گونه اي مي غلتد، هر دستي كه فرا مي رود و به عزا بر سينه اي فرود مي آيد، هر زنجيري كه به ماتم بالا مي رود و به همدلي با عاشورائيان بر گرده اي كوبيده مي شود و... راه خود را مي پويد و لبيكي از سويداي دل به نداي هل من ناصر مولاي شهيدمان است و به قول خواجه شيراز؛
«يا سبو، يا خم مي، يا قدح باده شود
يك كف خاك در اين ميكده زايل نشود»
خدا بر درجات شهيد حجت الاسلام والمسلمين فضل الله محلاتي نماينده حضرت امام(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيفزايد. نگارنده از دوران نوجواني و سال هاي قبل از انقلاب به خاطر دارد كه آن بزرگوار در سخنراني هاي خود، به مناسبت يا- ظاهرا- بدون مناسبت بهانه اي پيش كشيده و با عنوان «مرجع عاليقدر و يار سفر كرده، حضرت آيت الله العظمي حاج آقا روح الله خميني» نامي از حضرت امام(ره) به ميان مي آورد. روزي از ايشان، علت را جويا شديم و آن شهيد گرانقدر در پاسخ گفت؛ آيت الله خميني- آن روزها واژه امام به كار برده نمي شد- پرچمي است كه هويت ما را نشان مي دهد. بايد اين پرچم را همواره بر فراز سر خود برافراشته نگاه داريم تا وقتي از مبارزه سخن مي گوئيم، خط مبارزاتي ما با منافقين و ليبرال ها اشتباه نشود» (نقل به مضمون).
4- نگاهي -هر چند گذرا- به اطراف بيندازيد. انقلاب هاي اسلامي در جهان اسلام را مي بينيد كه نه فقط به گفته انقلابيون بلكه به اعتراف دشمنان بيروني، از انقلاب اسلامي ايران الگو گرفته اند و سه ويژگي، اسلامي بودن، ضداستكباري بودن و مردمي بودن را كه ويژگي هاي انقلاب اسلامي در ايران است با خود دارند. موج بيداري به قلب آمريكا و اروپا رسيده است. نتانياهو كه تا چند ماه قبل عليه اسلام و ايران اسلامي عربده مي كشيد، امروزه كتمان نمي كند كه به هر طرف مي نگرد، خميني و خامنه اي را مي بيند. معترضان جنبش فراگير وال استريت، نظام سرمايه داري را به چالش كشيده اند و اين چالش در 1200 شهر بزرگ از 82 كشور جهان با جديت ادامه دارد. ديلي ميل، به هشدار آلوين تافلر اشاره مي كند كه گفته بود «خميني، نه فقط جهان اسلام بلكه دنياي دين باوران را به مقابله با غرب برانگيخته است» و شوراي مطالعات امنيت ملي(!) رژيم صهيونيستي NISS در گزارش 281 صفحه اي خود اعتراف مي كند كه خميني و خامنه اي، رژيم اسرائيل را روي قوس نزولي انداخته و با شيب تند به سقوط تهديد مي كنند... از سوي ديگر، نظام سلطه بين الملل را مي بيند كه تمام قد
- اگرچه قد و قواره اي برايش باقي نمانده- به مقابله با ايران اسلامي برخاسته است و اصحاب فتنه و منافقين جديد را كه چكمه آمريكايي ها و اسرائيلي ها و انگليسي ها را واكس مي زنند! آيا، اين همه از بركات انقلاب اسلامي نيست؟ و آيا انقلاب اسلامي برخاسته از عاشوراي حسيني(ع) نيست؟ اگر هست- كه هست- چگونه مي توان در مراسم و مجالس عزاداري امام حسين(ع) كه به قول حضرت امام(ره) «اسلام را زنده نگه داشته است»، آدرس دشمنان و نشاني دوستان را ناگفته گذاشت؟!
5- آن عده اندك و كم شمار از مداحان و سخنرانان مذهبي كه مراسم و مجالس عزاداري سيدالشهداء عليه السلام را غيرسياسي مي پسندند بايد به اين نكته بديهي توجه داشته باشند كه برخلاف آنچه تصور مي كنند نه فقط از ورود به مسائل سياسي روز پرهيز نكرده اند، بلكه با عرض پوزش بايد گفت با سكوت خود نسبت به چالش سرنوشت ساز كنوني ميان نظام اسلامي و نظام سلطه جهاني، چه بخواهند و بدانند و چه نخواهند و ندانند، به نفع دشمنان اسلام وارد سياست شده اند. چرا كه امروزه دشمن با تمام توان به مقابله با اسلام آمده است و نظام اسلامي را به عنوان پرچمدار اسلام در جهان امروز مورد هجوم قرار داده است، بنابراين، راه ميانه اي وجود ندارد
«فماذا بعدالحق الاالضلال»؟! و باز هم با عرض پوزش و بي آن كه خداي نخواسته قصد مقايسه اي در ميان باشد و صرفا براي تقريب ذهن و شاهد مثال، بايد پرسيد مگر عبدالله بن عمر كه ماندن در مدينه و تفسير آياتي از قرآن كريم را برگزيد و بدون آن كه با يزيد بيعت كند، قرآن ناطق را در كربلا تنها گذاشته بود، در سياست دخالت نكرده بود؟! عبدالله بن زبير نيز در مكه چنين بود. نبود؟! مگر تفسير آيات قرآن و مسئله گويي كه عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير به آن بسنده كرده بودند ظاهر اسلامي نداشت؟!
6- و بالاخره، همين جا بايد از مداحان و سخنرانان مذهبي بزرگواري كه در سراسر ايران اسلامي حضور دارند، قدرداني و تشكر كرد كه چه در دوران جنگ تحميلي و چه در ديگر روزهاي حادثه مخصوصا در جريان فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 به روشنگري داد سخن داده و مي دهند و در بسيج خيل عظيم جوانان عاشورايي و پاك كردن عرصه از حضور پياده نظام دشمنان بيروني نقش برجسته و غيرقابل انكاري داشته و دارند. آنان نداي مظلومانه آن روز سيدالشهداء را به امروز منتقل كرده و مي كنند. طوبي لهم و حسن مآب
حسين شريعتمداري

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ سفير انگليس پس از بازگشت و اخراج از ايران طي مصاحبه اي به عقده گشايي عليه نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي پرداخته است. با توجه به سوابق انگليس خبيث در ايران كه به جز غارت و تحقير و فرقه سازي و ايجاد اختلاف كاري ديگر نبوده كه انجام دهد چه مي شود براي هميشه با اين جرثومه فساد قطع ارتباط كامل داشته باشيم چند هزار دانشجوي اغلب از خانواده هاي متمول نيز كه در آنجا در حال تحصيل هستند به كشور ديگر عزيمت و به ادامه تحصيل مبادرت ورزند از نظر تجاري نيز كمتر از يك ميليارد مبادله داريم كه مي توان با تدبير كشورهاي ديگري را جايگزين كرد.
اسدا... عشقي
¤ درخواست مي شود اسناد هولوكاست انگليس خبيث بر ضد كشورمان كه با ايجاد قحطي مصنوعي باعث قتل عام چندين ميليون (8 تا 10ميليون) ايراني مظلوم شد و اخيراً وزارت خارجه انگليس آن را منتشر كرده در چند شماره به طور خلاصه ترجمه و چاپ كنيد تا نسلهاي بي خبر از خباثت اين پيراستعمار بدانند چه بر سر پدران ما آورده اند.
5449---0937
¤ چنانچه دولت انگلستان مجدداً براي برقراري روابط گسترده در حد داشتن سفير در كشورمان درخواست بدهد، پيشنهاد مي كنيم با اين درخواست بعد از برگزاري انتخابات موافقت شود تا امكان همكاري آنان با فتنه گران داخلي فراهم نشود. چرا كه با توقف فعاليت ديپلمات هاي انگليسي در تهران يكي از اميدهاي فتنه گران و باند انحرافي در ايام انتخابات به ياس مبدل شده است.
شاه صاحبي و9054---0911
¤ اقدام منطقي و غيرتمندانه دانشجويان ايران در تسخير لانه عنكبوتي انگليس بغض چندين ساله ملت ما را كه نتيجه سالها خيانت و جنايت اين دولت فريبكار بود تركاند و زخم يكصد ساله قلب ملت ايران از خيانت ها و جنايت هاي اين استعمارگر پير را التيام بخشيد. در ضمن اين عمل انقلابي مهر تاييدي بر مصوبه ديرهنگام مجلس شوراي اسلامي در كاهش روابط ايران و انگلستان بود.
محمودي و 5723---0981
¤ نمايندگان دلسوز مجلس طرحي را تصويب كنند كه فرد يا افرادي نتوانند از طريق خريد آراء مردم به خانه ملت راه پيدا كنند. مشاهده مي شود كه در بعضي از شهرهاي كوچك بساط شام و ناهار براي خريد راي شروع شده است.
1163---0912
¤ از شهرداري و شوراي شهر تهران درخواست مي شود تعداد مسافران اتوبوس هاي تندرو اتوبان بسيج را با تعداد مسافران استانهاي مجاور و يا مسافران تهراني كه مجبورند از اين مسير عبور كنند مقايسه كنند و اختلاف را به دست آورند و در صورت اختلاف فاحش، نسبت به تجديدنظر در اين مسير اقدام و تدبير ديگري نمايند و مردم را اين قدر در اين مسير پرترافيك معطل نكنند.
جمعي از هموطنان عبوري هر روزه از اين مسير
¤ پس از اجراي پرداخت يارانه به هموطنان تعدادي از مردم موفق به دريافت چند ماهه ابتداي پرداخت يارانه ها نشدند كه وزير محترم اقتصاد در مصاحبه تلويزيوني قول مساعد پرداخت آنها را داد. ولي با گذشت قريب به يك سال از اجراي اين طرح هيچ خبري از آن نيست؟ از مسئولين كارگروه طرح تحول اقتصادي درخواست رسيدگي دارم.
0545---0917
¤ دانشگاه پيام نور بدون اطلاع رساني دست به تغيير كتاب و منابع مي زند و ما دانشجويان در اين بين متضرر مي شويم و بايد علاوه بر اينكه كتب قبلي را تهيه كرده ايم، مجدداً به خريد كتب چاپ جديد نيز اقدام نماييم و دانشجوياني كه دروس خودخوان را انتخاب نموده اند به طور قطع در آزمون پايان ترم نمره لازم را به دليل تغيير كتب و عدم اطلاع دانشجو كسب نخواهند كرد.
0848---0936
¤ از همه عزاداران حسيني تقاضا مي كنم در ايام سوگواري امام حسين(ع) در ماه هاي محرم و صفر با اهداي خون خود به بيماران نيازمند در اين امر خداپسندانه شركت كنند. از علما و صدا و سيما هم مي خواهم به احياي اين عمل اسلامي انساني كمك نمايند تا عمل وهن آلود قمه زني از بين برود.
ايرانشاهي
¤ از شبكه 4 سيماي جمهوري اسلامي شاهد پخش فيلم مستندي از احداث درمانگاه صحرايي در شهرستان ابهر در استان زنجان بودم. درخواست ما از دولت خدمتگزار اين است كه اين درمانگاه به بيمارستان ثابت ارتقاء پيدا كند. در ضمن از انبوه سازان نيز خواسته شود در اين منطقه براي ساخت مسكن مورد نياز فعاليت خود را شروع بكنند.
قنبرپور
¤ لانه روباه را اگر با سيمان هم مسدود كنند يك سوراخ جديد دست و پا مي كند. روباه پير دست كمي از شيطان بزرگ ندارد. بايد هوشيار بود.
9752---0916
¤ اگر همه مديران استان خراسان جنوبي و شهرستان قائن براي ساخت هر چه زودتر دانشكده پرستاري تلاش مضاعف داشته باشند بخشي از مشكلات موجود در اين شهر مرتفع خواهد شد.
5255---0915
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 19/08/1390، با عنوان «عدم اتمام پروژه سهيل» به اطلاع مي رساند: برابر بررسي به عمل آمده و اقدامات صورت گرفته توسط اين شركت، پروژه در حال ساخت بوده و در آينده نزديك به منظور بهره برداري به پرسنل واجدالشرايط تحويل مي گردد.
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 5
در پاسخ به مطلب مندرج مورخ 25/8/90 با عنوان انسداد ورودي هاي خيابان 22بهمن به آگاهي مي رساند: خيابان 22بهمن در قالب سلسله مراتب شبكه هاي ارتباطي از طريق خيابان عدل جنوبي به بزرگراه شهيد همت و از سمت شرق به بلوار شهيد اشرفي اصفهاني بطور مستقيم دسترسي دارد و براساس مطالعات ترافيكي بازگشايي آن از سمت غرب به علت منتهي شدن به رمپ جنوب به شرق تقاطع غيرهمسطح شهيد همت- ستاري، مغاير با ضوابط و معيارهاي فني و ترافيكي بوده و به لحاظ ايمني و همچنين خطر حوادث رانندگي مقدور نيست.
پاسخ روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج مورخ 22/8/90 روزنامه با عنوان «خاموشي معابر» محدوده قيطريه پشت مسجد جعفري به آگاهي مي رساند: مشكل خاموشي معابر محدوده مذكور مرتفع و در حال حاضر از روشنايي مطلوب برخوردار مي باشد.
جوابيه روابط عمومي شركت خدمات ارتباطي ايرانسل
در پاسخ به مطلب مندرج در خصوص «وايمكس ايرانسل» در ستون كيهان و خوانندگان صفحه 10 روزنامه وزين كيهان مورخ
28/08/90، به آگاهي مي رساند: بررسي مشكل مطرح شده از سوي اين مشترك محترم تنها با ارائه اطلاعات بيشتر از شناسه كاربري وايمكس و شماره تماس ممكن مي باشد.
شايان ذكر است؛ كارشناسان مركز تماس ايرانسل با شماره 707 براي تماس از خطوط ايرانسل و 09377070000 براي تماس از ديگر خطوط در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته آماده پاسخگويي به مشتركين محترم مي باشند.
¤ به راستي مردم و نظام چه ديني از امثال آقايان جوانفكر و مشايي برگردن شان است كه بايد با اينها مماشات كرد؟
2470-0919
¤ چهار سال قبل شهرداري منطقه5 مجوز ساخت 15باب مغازه در جنب مسجد امام رضا(ع) شهرك اكباتان را با هماهنگي امام جماعت مسجد دادند و پس از ساخت و استقرار مغازه داران اخيراً به علت اختلافي كه بين شهرداري و اوقاف بوجود آمده شهرداري يك مهلت 48ساعته براي تخريب اين مغازه ها داد. سؤالي كه مطرح است اينكه چرا مجوز ساخت داده شده و حال به چه دليل منطقي و عقلي قصد تخريب مغازه ها را دارند؟ آيا توجيه شرعي دارد؟ آيا درصورت اختلاف 2نفر بايد گردن نفر سومي كه اصلاً در جريان نيست زده شود؟ از مسئولين امر درخواست مي شود در ماه محرم الحرام و قيام امام حسين(ع) عليه ظلم اموي از اين گونه امور پرهيز و درصورت حكم عقل و منطق براي تخريب مغازه ها فرصت يكماهه به مغازه داران داده شود و نسبت به هزينه ساخت آنها نيز تدبيري انديشيده شود كه متضرر نشوند.
جمعي از مغازه داران شهرك اكباتان
¤ جا داشت در ايام بسيج از بسيجيان دفاع مقدس به ويژه جانبازان بسيجي كه در غربت به سر مي برند تجليل مي شد. جانبازان بسيجي فاقد شغل و درآمد و بيمه. چندي قبل وقتي رئيس بنياد شهيد را در نمازجمعه ديدم وضع خود را بيان كردم گفتند شما اول برادري خود را ثابت كن؟!
گفتم بيش از 70-60 ماه سابقه جبهه كافي نيست؟!
فخر الساعه
¤ دو سال است در شهر خلخال مستأجر هستم در اين دو سال قبض گاز دريافت نكرده ام. به شركت گاز هم مراجعه مي كنم جواب نمي دهند. چه بايد بكنم؟ تكليف بنده را روشن بكنند.
9134- 0912
¤ درحالي كه هزاران دانشجو و دانش آموز بااستعداد كشور در هزينه هاي تحصيل و زندگي خود با مشكل مواجه هستند آيا درست است كه برج ميلاد با هزينه ساخت ميلياردي امروز در جهت رفاه حال مرفهين بي درد جامعه مورد استفاده قرار گيرد. سرانجام، اين بي قوارگي اقتصاد جامعه به كجا ختم خواهد شد.
8157-0915
¤ يك هم وطن شما در جنوب منطقه كرمان هستم. براي حل مشكلات زندگي شخصي خود نياز شديد به يك ميليون تومان وام قرض الحسنه دارم. اگر كسي مي تواند اين گره زندگي بنده را باز كند دريغ نكند.
6872-0913
¤ ما مردم ايران به داشتن سردار سليماني ها افتخار كرده و براي سلامتي شان دعا مي كنيم.
9912-0919
¤ از مسئولين شهرداري كاشان درخواست مي شود نسبت به بازسازي و مرمت و روكش آسفالت معابر و خيابان هاي اين شهر كه بسيار وضع نابساماني پيدا كرده اند اقدام نمايند.
1986-0910
¤ از شهرداري و پليس راهور درخواست مي شود براي خيابان كندرو بين بزرگراه شهيدباقري و ارديبهشت (بزرگراه شهيد زين الدين شرقي) كه صف هاي حداقل يك كيلومتري مردم در ترافيك آن گرفتارند تدبيري بينديشند. پياده روهاي اين خيابان كندرو از خيابان بزرگ تر است. حداقل بخشي از پياده رو را جزء خيابان كنند و تابلوهاي مناسب عدم توقف وسيله نقليه در اين خيابان نصب شود.
جمعي از اهالي محل
¤ بارها درمورد آهنگ هاي پيشواز ايرانسل پيام داده شده كه انسان خجالت مي كشد آنها را گوش كند و پاسخ داده اند كه آهنگها مجاز هستند از مسئولين فرهنگي درخواست مي شود نظارتي براين آهنگهاي مبتذل داشته باشند.
4279-0936
¤ اي كاش رئيس جمهور محترم روزنامه مي خواندند آن وقت مي فهميدند مشاورشان چه دسته گل هايي به آب مي دهند ( آقاي جوانفكر) آرزو كردم اين مطلب چاپ شود و دكتر عزيز كه گلويم به خاطرشان در انتخابات البته به حق درد گرفت مي خواندند و مي پرسيدم كه چرا ساكتيد؟ مگر يادتان نيست كه سكوت ، چه كساني را از چشم ملت انداخته است؟!
7649-0913
¤ كوچه بن بست اول و كوچه جانبي آن (اركيده) واقع در خيابان فرعي دوم در خيابان بوستان مهرشهر استان البرز علي رغم مسكوني بودن و درخواست هاي مكرر اهالي همچنان فاقد آسفالت است از شهردار محترم منطقه درخواست رسيدگي داريم.
جمعي از اهالي محل
¤ پرداختن بيش از حد به هيجانات ورزشي و در صدر اخبار قرار دادن آنها، خيانت به فرهنگ كار و توليد است و نتيجه اش اتلاف وقت و انرژي جوانان و اسراف و حيف و ميل در ثروت ملي است كه صداوسيما نيز شريك اين جرم است.
9005-0913
¤ تقدير از خانواده هايي كه با هزينه خود فرزندان شان را به مراكز آموزشي مي فرستند و دانشمند تربيت مي كنند شعار ارزشمندي است ولي چه كنيم كه مردم را ديگر شعار قانع نمي كند. زيرا برخي فرزندان و خانواده خود را بر سر سفره انقلاب بزرگ كرده و با هزينه هاي نامعلوم به آن سوي مرزها فراري دادند تا با اخذ دكتري به مقابله با نظام و انقلاب همت گمارند و پوشش اين عمل ناپسند را مأموريت از جانب دانشگاه كذا اعلام كردند و به هيچ وجه حاضر نيستند كه آقازاده ها براي حضور در دادگاه به ايران بيايند. آيا با اين عوام فريبي حق شهرونداني كه با خون دل بچه هايشان را دانشمند كرده اند پايمال نمي كنند؟ و آيا اين هم گوشه اي از شعار عدالت اجتماعي است.
نراقي
¤ از شهرداري منطقه 9 درخواست مي شود براي حفظ جان افراد مسن هم كه شده راه اندازي پله برقي پل هوايي ايستگاه فردوس فياض بخش را تسريع بخشند.
1586-0912
¤ يك باب مغازه كوچك سوپرماركت در شهر جديد عالي شهر استان بوشهر دارم كه با فروش ناچيز به زور به امرار معاش مي پردازم ولي پول برق آن سي و چهار هزار تومان آمده است از مسئولين شركت برق درخواست مي شود فكري هم به حال كسبه اي مثل ما كه در حال ورشكستگي هستيم بكنند.
1253-0917
¤ جان من به عنوان يك سرباز كوچك ايراني فداي رهبر و سردار سليماني، دشمنان بايد آرزوي آسيب رساندن به اين كشور امام زمان(عج) را به گور ببرند.
خسرو خادمي- فراهواز
¤ خطاب به خالد مشعل رهبر گروه مبارز حماس فلسطين بفرماييد اگر زير فشار مقاومت بكنيد بهتر نتيجه خواهيد گرفت تا اينكه با محمود عباس طرفدار رژيم صهيونيستي به بهانه كنار گذاشتن اختلاف ها سر يك ميز جمع بشويد. پيروزي فقط در سايه مقاومت و نه سازش حاصل خواهد شد.
7649-0913
¤ اين ايام دل نتانياهو براي حسني نامبارك رئيس جمهور مخلوع مصر خيلي تنگ شده به اميد خداوند كاري خواهيم كرد كه اين دل تنگي ايشان براي جرثومه هاي فساد هر روز بيشتر و بيشتر بشود و ان شاءالله جملگي راهي قعر جهنم خواهند شد.
7649-0913
¤ در ترمينال شماره 2 فرودگاه مهرآباد عكسي از ميدان آزادي تهران نصب شده كه اين ميدان را از بالا نشان مي دهد و به صورت ستاره شش پر ديده مي شود با توجه به اينكه ستاره داوود نماد رژيم صهيونيستي است اين موضوع بايد مورد تأمل بيشتري قرار بگيرد.
7649-0913
¤ خطاب به مسئولين كشور بنويسيد وقت آن رسيده كه در مورد سطح روابط با كشور تركيه تجديد نظر صورت گيرد. اجازه اين كشور به ناتو براي احداث و استقرار سامانه موشكي در خاك خود در تضاد با منافع جمهوري اسلامي ايران است. در حالي كه تركيه از فروش محصولات خود در بازار ايران سود كلاني به جيب مي زند وادادگي در مقابل چنين كشوري پذيرفته نيست.
7976-0937
¤ منزل ما در طرح ميراث فرهنگي قرار گرفته است. متأسفانه به جاي اينكه قيمت و ارزش آن افزايش پيدا كند برعكس با قيمت نازل خريداري مي شود. لطفا اين اعتراض بنده را در اين ستون درج كنيد بلكه تأثير داشته باشد.
8007-0919
¤ اشعاري درخصوص حضرت بقيه الله امام زمان(عج) سروده ام مي خواستم راهنمايي كنيد چگونه مي توانم براي بررسي و چاپ در روزنامه آنها را ارسال بكنم.
3452-0912
كيهان: شما مي توانيد سروده تان را به نشاني هاي مندرج در پايين صفحه آخر روزنامه ارسال كنيد.
¤ در جاده هاي برف گير كشور مثل جاده اردبيل ماشين پليسي كه جلوي حركت اتومبيل هاي بدون زنجير را مي گرفت و مانع مي شد خودش فاقد زنجير چرخ بود! مسئولين محترم راهنمايي و رانندگي لطفا توضيح بدهند.
4992-0914
¤ در قسمت غرب شهر راوند كاشان شهركي واقع شده كه تا چند سال پيش تعلق به يك كارخانه دولتي داشت در نتيجه شهردار شهر آن را پوشش خدماتي داده بود و مشكلي نداشتيم. ولي از وقتي كه خانه هاي اين شهرك به ساكنين واگذار شده خدمات شهري نمي دهند. چرا؟
7535-0913
¤ در استان سمنان براي مسكن مهر از متقاضيان ثبت نام شده مبلغ 5 ميليون و دويست هزار تومان دريافت مي كنند ولي در استان قم از ما براي يك واحد 87 متري با 41 ميليون تومان ثبت نام كرده اند وقتي در هر دو استان زمين رايگان است و مصالح نيز يك قيمت مي باشد چرا در حق ما در قم چنين اجحافي مي شود و كسي رسيدگي نمي كند؟
0996-0919
¤ از راهنمايي و رانندگي تقاضا مي كنم كه براي رفع ترافيك و راحتي عبور و مرور در خيابان پرستار بعد از چهارراه گلسرخي به سمت ميدان 31 آبان اين خيابان را يكطرفه اعلام كند.
محمود غلامرضايي
¤ معمولا در مناسبت هاي خاص كه برخي اقشار براي تجديد ميثاق با حضرت امام(ره) در مرقد مطهر حاضر مي شوند، حجت الاسلام سيدحسن خميني يا آقاي انصاري به استقبال مي روند، اما در جريان مراسم تجديد ميثاق بسيجيان به مناسبت هفته بسيج هيچ كدام از آقايان حضور نداشتند. چرا؟
قياسي- تهران
¤ از خداوند مي خواهيم كه به همه انقلابيون اسلامي و نيز ستمديدگان مخصوصا به جنبش وال استريت در عدم عقب نشيني از اهدافشان توفيق صبر و استقامت عطا فرمايد.
سليمان بلغار
¤ دولت اگر واقعا مي خواهد در روز تكريم بازنشسته ها از اين قشر تجليل كند، مطالبات چندين ساله آن ها را بپردازد.
فاضلي- قم
¤ لطفا در اين ستون بنويسيد كه 8 ماه از سال گذشته است ولي كميته امداد منطقه 71 اضافه حقوق امسال ما را پرداخت نكرده است.
خانم محمدي
¤ مي خواستم به استكبار جهاني بگويم كه قطعنامه شوراي حكام و آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه ايران به اندازه دستمال كاغذي هم ارزشي ندارد.
محمد قلي نژاد- گنبد كاووس
¤ بربري فروشي شهر زيبا واقع در خيابان شربياني نان با كنجد را به قيمت 500 تومان مي فروشد و از عرضه بربري، بدون كنجد به قيمت 400 تومان به رغم اصرار مشتري خودداري مي كند و در صورت اعتراض، با صراحت مي گويد، برويد به هر كس كه دلتان مي خواهد شكايت كنيد.
نيكو
¤ در ميان تصاويري كه از نقاشي هاي شن در يك برنامه تلويزيوني از شبكه چهارم سيما در مورخ پنجشنبه 3/9/09 به نمايش درآمد يكي از تصاوير مربوط به يك نماد شيطان پرستي بود. چرا برنامه هاي در حال پخش اين شبكه تحت نظارت و كنترل دقيق قرار ندارد؟
0217---0911
¤ درست نيست تعدادي از مسئولين مدام دم از عدالت بزنند ولي باز اكثريت ملت در فشار زندگي گرفتار باشند. ادامه اين وضع به مصلحت كشور و نظام نبوده بلكه نگران كننده است.
3718---0916
¤ ايستگاه مترو استاد معين در خط چهار مترو نيمه كاره يعني بدون نصب پله برقي افتتاح شده است در نتيجه براي رفت و برگشت از اين مسير مجبور هستيم تعداد 276 پله را پايين يا بالا برويم. عرض مي كنم چه اصراري وجود دارد كه پروژه ها را نيمه كاره افتتاح مي كنند و مردم را به زحمت مي اندازند؟
محمدي
¤ از پاسخ كوبنده و تحقيركننده دكتر جواد لاريجاني دبير حقوق بشر ايران به خبرنگار بي بي سي فارسي در حاشيه كنفرانس نيويورك كه غول رسانه اي استعمار پير را مبهوت كرد صميمانه تشكر مي كنيم.
رضايي از دهلران و نمازي زاده
¤ از شهردار اردبيل درخواست مي شود نسبت به ترميم و بهسازي و آسفالت سطح شهر و كوچه ها كه با چاله هاي متعدد موجب خسارت مادي به خودروها مي شود اقدام نمايند.
صبوري
¤ در برنامه حماسه كه در تاريخ جمعه 72/8/09 ساعت 51 شبكه پخش شد بدون درنظر گرفتن حرمت گوشت مار به خوردن آن دامن زده شد و آن هم توسط يك افسر و مربي ارتش؟ نظارت سازمان صداوسيما چه مي كند؟
7327---0915
¤ از مسئولين اعزام كاروان راهيان نور درخواست مي شود از رانندگان متعهد و خوش اخلاق براي دانش آموزان اعزامي به مناطق عملياتي استفاده شود. هفته گذشته كه از گيلان عازم مناطق عملياتي جنوب شديم، متاسفانه با راننده اي بداخلاق، سيگاري و غيرمتعهد و پرخاشگر مواجه بوديم كه اين سفر روحاني و ملكوتي را به كام ما تلخ كرد. مثلا در برخي موارد كه نياز دانش آموزان به سرويس بهداشتي بود هيچ توجهي نمي كردند كه برخي از دانش آموزان از پلاستيك استفاده مي كردند؟! و هنگام برگشت روز جمعه 4/9/09 در زير برف و سرماي همدان در يك ميدان شهر براي اداي نماز صبح نگه داشت؟! از مسئولين راهيان نور به ويژه پادگان شهيد حبيب اللهي كه از نظر نظافت و سرويس بهداشتي و تغذيه نسبت به سال قبل بهبود يافته بود تشكر مي شود. در اعزام هاي بعدي دانش آموزان حتما يك نفر مسئول از مدرسه براي كنترل دانش آموزان در كاروان حضور داشته باشد.
پيراسته فر (دبيرستان شهداي ويژه فرهنگيان رشت)
¤ هفته بسيج را به بسيجي حقيقي رهبر و مقتداي عزيزمان امام خامنه اي كه بحق جانشين امام زمان(عج) است تبريك مي گويم.
6388---0919
¤ يادداشت روز آقاي شريعتمداري با عنوان «مستي بهانه است» بسيار جالب بود. اين نوع تحليل هاي عالي براي نسل سومي هايي مثل بنده كه دوران جنگ را تجربه نكرده ايم و تشنه شنيدن حقيقت آن دورانيم بسيار مفيد است.
1197---0914
¤ تقاضا مي كنم كه براي ترميم چاله هاي سطح جاده قديم كرج در محل ورودي آزادگان فكري شود.
اعواني- انديشه شهريار
¤ 52 درصد حق التدريس مدرسين دانشگاه پيام نور اصفهان مربوط به ترم بهاره، هنوز پرداخت نشده است. چرا؟
خانم احمدي
¤ صدا و سيما بايد در كنار تبليغ و به نمايش درآوردن فرهنگ هاي مختلف روستايي مناطق گوناگون كشور از معرفي پيشرفت هاي علمي كشور در عرصه هاي مختلف غافل نشود. اين افتخارات كسب شده نيز نياز به تبليغ دارند.
3453-0919
¤ به يكي از اعضاي حزب منحل مشاركت كه در مصاحبه اخير خود تمام مدعيان اصلاحات را در چارچوب نظام تعريف كرده عرض مي كنم شعارهاي به نفع اسرائيل شما و بعضي از دوستانتان با كدام اصل از اصول نظام سازگاري دارد. اين اراجيف چيست كه ايشان گفته است. البته اين جماعت هرچه بيشتر صحبت كنند ماهيتشان بيشتر براي مردم روشن مي شود پس مي توانند ادامه بدهند.
7649-0913
¤ بهتر اين بود كه كيهان در رابطه با كشته شدن «رافق نقي» كه معروف به سلمان رشدي جمهوري آذربايجان است ، از عبارت «معدوم شد» استفاده مي كرد تا پيام داشته باشد.
8516-0919
¤ اينكه اقدامات اردشير امير ارجمند سخنگوي فتنه گران در خارج از كشور بردي ندارد تعجبي ندارد. چرا كه بنده 2 سال دانشجوي وي در دانشگاه شاهد بودم و به ياد مي آورم كه به علت عدم توانايي در تدريس بسياري از دانشجويان در سر كلاس وي به خواب مي رفتند. كسي كه در كار خود موفق نبوده و حال به صورت متواري مي خواهد به فتنه گران كمك كند قطعاً موفقيتي كسب نخواهد كرد.
علي اكبري
¤ از جناب آقاي شريعتمداري به عنوان نماينده رهبري خواهش مي كنم طرحي براي اعزام نيرو به سوريه و كمك به ملت مقاوم و خار چشم صهيونيستها بدهند تا به عنوان رزمندگان ديروز جبهه هاي حق عليه باطل در كنار نيروهاي سوري به فتنه ها خاتمه دهيم.
تخريب چي دفاع مقدس
¤ در بازي واليبال واليباليست هاي كشورمان با تيم لهستان در گردن يكي از بازيكنان ايراني گردنبند طلا آويزان بود. چرا به اين جوانان ورزشكاه گوشزد نمي كنند كه استفاده از طلا براي مرد مسلمان حرام است.
8854-0913
¤ از سالها قبل موضوع بازنگري در خصوص رابطه با انگليس مطرح است ولي هرگز اقدام عملي در مورد قطع رابطه با اين كشور صورت نگرفته دليل آن هم اين بود كه جمع قابل توجهي آقازاده در اين كشور تحصيل مي كردند و نبايد براي اين عده مشكلي پيش مي آمد.
0803-0914
¤ آزادگان ولايتمدار اولين صف شكنان جبهه هاي حق عليه باطل هستند كه در روز حادثه سر از پا نشناخته و از آزمون سرافراز بيرون خواهند آمد. فلذا بي توجهي مسئولين امر به حق مسلم و مصوب آنان از انصاف به دور است.
9357-0915
¤ با برداشت مخلوط از منطقه دلم جاده آسفالت روستاهاي حيرت و عالي دره و چند روستاي ديگر از توابع بخش كجور شهرستان نوشهر با تخريب جدي مواجه هستند و چنانچه اين روند ادامه يابد تا چند ماه آينده اين جاده ديگر قابل استفاده نخواهد بود. از مسئولين وزارت راه و شهرسازي تقاضاي رسيدگي عاجل و جلوگيري از خسارت بيشتر را داريم.
اهالي روستاي حيرت و عالي دره
¤ در تاريخ 2/9/09 براي ثبت نام پرايد با مراجعه به نمايندگي 1100 واقع در جاده ساوه كيلومتر 52 نرسيده به رباط كريم مبلغ سه ميليون و هشتصد هزارتومان واريز نمودم. ولي پس از ثبت نام هيچ مدركي به اينجانب ارايه ننمودند. گويا پول را از طريق حساب عابر بانك من به حساب شخصي خود واريز كردند. از تاريخ فوق تا به حال هرچه با سايپا تماس مي گيريم اعلام مي دارند كه نامي از شما در شركت ثبت نشده است. از مسئولين امر درخواست مي شود به اين تخلفات نمايندگي رسيدگي نمايند.
شهريار مهدوي
¤ از مسئولين درخواست مي شود نسبت به پرداخت حق جذب كارمندان وزارت بهداشت اقدام نمايند و كمبود اعتبار را بهانه نكنند.
7592-0913
¤ از دولت خدمتگزار درخواست مي شود فكري براي تحصيل كرده هاي بيكار كنند. با بيكاري توان تشكيل زندگي را ندارند .
7564-0938
¤ از وزير محترم دفاع مي خواهم كه دستور اعزام رزمناو مقدس جماران را به سوريه صادر كنند امروز به لطف خون مقدس شهدا تصميم گيرنده خاورميانه جمهوري اسلامي است. مولايمان اشاره نمايند ثابت كردنش با ما.
3284-0917

 



طلوع دوباره (به جاي گفت و شنود)

امروز هم كه به سوگ حسين عليه السلام نشسته ايم، ستون طنز گفت و شنود را ديگرگونه رقم مي زنيم و باز هم مانند شماره قبل، به چند نمونه از دلنوشته هاي عاشقان اباعبدالله و عزاداران عاشورايي كه به صورت پيامك با يكديگر رد و بدل كرده اند اشاره مي كنيم.
خورشيد سر بريده غروبي نمي شناخت
بر روي نيزه، گرم طلوعي دوباره بود
¤¤¤
بوي پيراهن خونين كسي مي آيد
اين خبر را برسانيد به كنعاني ها
¤¤¤
من مي دانم كه بابا دو بخش دارد، بخشي فتاده بر خاك، بخشي به روي نيزه اما، اين كه «عمو» چند بخش است را فقط بابا مي داند.
¤¤¤
پيچيده شميمت همه جا، اي تن بي سر
چون شيشه عطري كه درش گم شده باشد
¤¤¤
اي حسين!
هزار خرقه عوض كرد روزگار و هنوز
حديث پيرهن كهنه ي تو پابرجاست

 



ايران با امضاي پيمان استراتژيك كابل -واشنگتن مخالفت كرد
محوريت همسايگان درتامين امنيت افغانستان راهبرد پيشنهادي ايران در اجلاس بن

جمهوري اسلامي ايران در «نشست بن2» برنقش محوري همسايگان افغانستان درتأمين امنيت اين كشور تاكيد كرد.
كنفرانس بين المللي«بن 2» درباره افغانستان، صبح دوشنبه تحت تدابير شديد امنيتي در آلمان آغاز به كار كرد.
در اين كنفرانس وزيران خارجه كشورهاي عضو شوراي امنيت (آمريكا، چين، روسيه، انگليس، فرانسه) و كشورهاي ايران، تركمنستان، قرقيزستان، اوكراين، گرجستان، قزاقستان، آذربايجان، ارمنستان، بلـغارستان، اروگوئه، پرتغال، دانمارك، هلند، ايتاليا، سوئد، فنلاند، كانادا، نيوزيلند، عراق، بحرين، قطر، امارات متحده عربي، عربستان سعودي، مالزي،هند ومونته نگرو حضور داشتند.
همچنين دراين كنفرانس كه با حضور نمايندگان حدود 100 كشور جهان برگزارشد، نمايندگان سازمان هاي بين المللي ناتو، اكو، سيكا و سازمان همكاري هاي اسلامي حضور داشتند.
پاكستان در اعتراض به حمله اخير ناتو به يك ايستگاه مرزي اين كشور كه به مرگ 24سرباز پاكستاني منجر شد، اعلام كرد كه در كنفرانس بن 2 شركت نمي كند.
وزيران خارجه آلمان و افغانستان از ميهمانان اين كنفرانس استقبال كردند.
براساس اين گزارش، علي اكبر صالحي وزير امورخارجه كشورمان طي سخناني دركنفرانس بين المللي بن 2 با بيان اينكه استقرار امنيت و آرامش در افغانستان مبتني بر ضرورت تقويت همكاري هاي منطقه اي به خصوص با محوريت همسايگان افغانستان ممكن خواهد بود، گفت: كنفرانس بن اول درسال 2001 اتفاق خوشايندي بود و درنتيجه آن دولت قانوني و مجلس مردمي افغانستان درسايه حمايت هاي جامعه بين المللي ايجاد شدند و مراحل سازندگي آغاز شد كه جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مسير نقش مهمي ايفا كرد و در آينده نيز مجدانه درجهت توسعه و پيشرفت و ثبات افغانستان حركت خواهد كرد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه بازسازي افغانستان و زيرساخت هاي اين كشور زيربناي تقويت امنيت درآن كشور است كه بايد كانون توجهات جامعه جهاني قرار گيرد، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در بازسازي افغانستان فعالانه شركت داشته و اين روند را ادامه خواهد داد و دراين مسير دست كشورهاي دوست را براي همكاري مشترك مي فشارد.
وي در ادامه تصريح كرد: اما متاسفانه دراين 10ساله اخير امنيت و آرامش در افغانستان حاكم نشده و حضورنيروهاي نظامي فرامنطقه اي، نه تنها موجب ريشه كن شدن تروريسم نشده بلكه باعث نهادينه شدن اين پديده، افزايش ناامني، كشتار انسان هاي غير نظامي، تخريب اماكن عمومي، رشد كشت و قاچاق مواد مخدر، افزايش آمار پناهندگان و نقض آشكارحقوق بشر از سوي نيروهاي خارجي شده است و مايه تاسف است كه توليد خشخاش از 200 تن درسال به چندين هزار تن رسيده و درآمدهاي حاصله از آن صرف تامين اقدامات و اهداف تروريستي مي شود.
صالحي تاكيد كرد: براين اساس جمهوري اسلامي ايران از سپردن امور امنيتي به نيروهاي بومي و خروج نيروهاي خارجي قويا حمايت مي كند و به اعتقاد ما مشكلات امنيتي افغانستان راه حل نظامي ندارد و تقويت گفت و گوها بين افغان ها با مساعدت و همراهي كشورهاي همسايه امكانپذير خواهد بود.
وزير امور خارجه كشورمان ضمن محكوم كردن ترور شهيد برهان الدين رباني و ديگر شخصيت هاي برجسته افغانستان تاكيد كرد كه عليرغم فقدان استاد رباني، شوراي عالي صلح افغانستان يك روش مناسب براي تقويت گفت وگوهاي بين الافغاني بوده و بايد مورد حمايت قرار گيرد.
صالحي سپس تلاش برخي از كشورهاي غربي براي طولاني كردن حضور خود در افغانستان و حفظ پايگاههاي نظامي خود در اين كشور بعد از سال 2014 را مغاير با روند استقرار ثبات و امنيت در افغانستان دانست و افزود: معتقديم هر تلاش بين المللي و منطقه اي در صورتي مي تواند موفق باشد كه تكليف حضور نيروهاي خارجي و به خصوص پايگاههاي نظامي در افغانستان را مشخص سازد.
وي مجددا مخالفت جمهوري اسلامي ايران با امضاي پيمان استراتژيك آمريكا و افغانستان كه منجر به افزايش نظامي گري و حفظ پايگاههاي نظامي در افغانستان شده و يك تهديد جدي منطقه اي به شمار مي آيد را اعلام كرد.
صالحي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران ضمن حمايت از مشاركت جهاني براي توسعه اقتصادي افغانستان و اعلام آمادگي براي ادامه اين مشاركت، تاكيد مي كند ابتكارات اقتصادي بايد با محوريت كشورهاي منطقه و بدون انگيزه هاي سياسي و سلطه طلبانه باشد.
وزير امور خارجه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران ضمن استقبال از مشاركت جامعه مدني افغانستان در سرنوشت اين كشور، يادآوري مي كند كه جمهوري اسلامي افغانستان يك كشور اسلامي با فرهنگ و هويت مستقل و مردمي مسلمان است و در حوزه هاي سياسي، فرهنگي و آموزشي ابتكاراتي مي تواند موفق باشد كه مبتني بر خصوصيات و ويژگي هاي فرهنگي مردم افغانستان باشد.
وي همچنين تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران نقض آشكار حقوق بشر در افغانستان توسط سربازان خارجي از جمله حمله به غيرنظاميان و اماكن مسكوني را محكوم كرده و از جامعه بين الملل و به خصوص كنفرانس بن مي خواهد نسبت به اين موارد حساس بوده و با تدابير لازم از نقض حقوق انسانها در افغانستان جلوگيري كنند.
بيانيه پاياني كنفرانس بن 2
براساس اين گزارش، سند نهايي نتايج اين كنفرانس نيز در 33 بند ارائه شد كه در زمينه هاي دولت مداري، امنيت، پروسه روند صلح، توسعه اقتصادي و اجتماعي و همكاري هاي منطقه اي است.
دراين بيانيه تصميم گرفته شد كه افغانستان مسير جديدي را به سمت آينده اي دموكراتيك، صلح آميز و يك پارچه دنبال كند و جامعه بين الملل نيز قبول كرد كه اين مسئوليت را بپذيرد و به افغانستان در اين مسير كمك كند تا مردم افغانستان به خصوص زنان اين كشور بتوانند به خدمات، امكانات آموزشي و بهداشتي و توسعه اي گسترده تر در كشور دست يابند.
بر اين اساس مؤسسات امنيت ملي افغانستان نيز مسئوليت ايجاد يك افغانستان ايمن و مستقل را بر عهده مي گيرد.
در اين كنفرانس جامعه بين الملل و افغانستان متعهد شدند كه همكاري تاريخي خود را در دهه انتقال از مسئوليت سال 2015 تا 2024 عميق تر كنند و هم چنين تعهدات خود را كه در كنفرانس لندن 2010 مطرح شده بود دوباره مورد تاييد قرار دادند.
در بيانيه پاياني اين اجلاس آمده است: «در دوران انتقال، ما بار ديگر نقش بازيگران بين المللي را از نقشي مستقيم به سمت حمايت و افزايش ظرفيت ها براي مؤسسات افغانستان و توانمندسازي دولت افغانستان در جهت حاكميت يكپارچه در تمام مناطق تبديل كنيم.»
در اين بيانيه درباره روند صلح نيز آمده است: «ما اعلام كرده ايم كه نيازي به يك راه حل سياسي در جهت دستيابي به صلح و امنيت در افغانستان وجود دارد تا بدين شكل ثبات در اين كشور را تضمين كنيم. هم چنين براي ساخت ظرفيت افغانستان در جهت دفاع از خود يك روند سياسي نياز است كه در آن مذاكره و سازش از اصول اوليه و مهم است.»
در ادامه اين بيانيه درباره توسعه اجتماعي و اقتصادي نيز آورده شده است كه رشد اقتصادي بلندمدت افغانستان وابسته به توسعه بخش هاي توليدي به خصوص بخش هاي كشاورزي و معدني است. جامعه بين الملل متعهد به حمايت از توسعه اقتصادي افغانستان بر پايه كشاورزي و با محوريت صادرات است تا افغانستان بتواند امنيت غذايي به دست آورد، فقر را كاهش دهد و با رشد كشاورزي اشتغال زايي كند. ما تأكيد بر سرمايه گذاري خصوصي شامل منابع بين المللي هستيم تا بدين شكل ظرفيت هاي اقتصادي را پويا كنيم.
همچنين اين بيانيه در زمينه همكاري هاي منطقه اي با اشاره به نشست استانبول درباره افغانستان آورده است: «در اين كنفرانس با تأكيد بر اصول اوليه براي همكاري ميان افغانستان و شركاي منطقه اي آن بر گردآوري كشورها در كابل در ژوئن سال 2012 ميلادي تأكيد مي كنيم.»
در بخشي از اين بيانيه از ايران و پاكستان به دليل اعطاي پناهندگي به ميليون ها افغان در شرايط سخت و ارائه امكانات و ايمني به آنان قدرداني شده است.
 



انتقاد صالحي از مواضع برخي مقامات آلماني در قبال ايران

وزيرخارجه كشورمان در حاشيه كنفرانس «بن 2» ديدارهاي دوجانبه اي را با مقامات حاضر در اين كنفرانس برگزار كرد.
بر همين اساس وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و آلمان يكشنبه شب در بن روابط دو جانبه تهران-برلين، آخرين تحولات منطقه بويژه افغانستان و ساير موضوعات مورد علاقه طرفين را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
علي اكبر صالحي در اين ملاقات اظهار داشت كه روابط ايران و آلمان تاريخي است و قدمت آن به دهه ها قبل باز مي گردد.
وي با اشاره به ظرفيت هاي متقابل دو كشور، ضرورت اهتمام جهت رفع موانع و برطرف كردن سوءتفاهمات را خاطر نشان كرد.
صالحي همچنين مواضع برخي شخصيت هاي سياسي آلمان در قبال جمهوري اسلامي ايران را مورد انتقاد قرار داد كه همتاي آلماني وي اظهار داشت: مواضع رسمي دولت آلمان وشخص وي نسبت به جمهوري اسلامي ايران روشن مي باشد.
گيدو وستروله در اين ديدار اظهار داشت: خوشحاليم كه يك هيئت بلندپايه به رياست وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در كنفرانس بن دوم شركت كرده و اين يك نشانه مهم نه تنها براي اين كنفرانس بلكه براي جامعه بين المللي است.
وي افزود: اين امر بيانگر اين است كه اراده جمهوري اسلامي ايران بر اين است كه بخشي از جامعه بين المللي در مبارزه عليه تروريسم در افغانستان باشد.
وزير خارجه آلمان تاكيد كرد: ما روي شما و تعهد شما براي كمك به مبارزه عليه تروريسم، قاچاق موادمخدر و جنايات سازمان يافته در افغانستان حساب مي كنيم.
حاميان تروريسم چه كساني هستند؟
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز روز دوشنبه در حاشيه برگزاري كنفرانس بين المللي افغانستان در بن در ديدار با علي اكبر صالحي گفت: ايران يكي از كشورهاي مهم و تاثيرگذاري است كه نقش موثري در كمك به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه دارد.
وي افزود: ميزباني و حمايت جمهوري اسلامي ايران از سه ميليون مهاجر افغان بار سنگيني بر دوش ايران بوده و جنبه ديگري از كمك هاي انسان دوستانه كشور شماست.
وزير امور خارجه نيز در اين ديدار با تاكيد بر ضرورت اتخاذ رويكرد واقع بينانه در بررسي ريشه هاي مشكلات افغانستان اين سوال را مطرح كرد كه بايد ديد چه كساني در افغانستان با انگيزه هاي سياسي از تروريسم و قاچاق موادمخدر حمايت مي كنند؟

 



جرأت تحريم نفت ايران را نداريم(خبر ويژه)

اتحاديه اروپا به خاطر هزينه هاي سنگين، از تحريم نفت ايران شانه خالي كرد.
مجله آمريكايي نيوزويك ضمن انتشار اين تحليل، به نشست اخير وزيران خارجه اتحاديه اروپا پرداخت كه وعده داده شده بود طي آن تصميم به تحريم خريد نفت از ايران گرفته مي شود. نيوزويك نوشت: تصور نمي رفت اروپا به ويژه پس از حمله به سفارت انگليس در تهران، واكنشي نرم در قبال ايران نشان دهد اما اين دقيقا همان چيزي بود كه رخ داد. خبر واقعي اقدامي است كه اروپا انجام نداد؛ يعني اعلام توافق در مورد تحريم كامل واردات نفت از ايران، كه فرانسه پيشنهاد كرده بود، و بريتانيا، آلمان و هلند از آن حمايت مي كردند. به جاي اعلام چنين توافقي، كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت بررسي هاي مربوط به اقدام عليه بخش انرژي ايران از طريق كارشناسان فني انجام خواهد گرفت.
نيوزويك نوشت: دو استدلال اصلي عليه تحريم اروپايي در مورد واردات نفت از ايران مطرح است؛ نخست اينكه چنين اقدامي مي تواند به گونه اي بي تناسب به برخي كشورها از نظر اقتصادي در اتحاديه اروپا، لطمه وارد كند، و ديگر اينكه ايران مي تواند در صورت بسته شدن بازارهاي اروپايي به روي نفت آن كشور به سادگي سراغ بازارهايي ديگر برود. تحريم واردات نفت از ايران بي شك مي تواند بر قيمت هاي نفت در اروپا اثر بگذارد. خريدهاي يونان از ايران اخيرا به سبب نگراني صادركنندگان ديگر از ريسك و مخاطرات اعتباري يونان بيشتر شده است. اسپانيا و ايتالياي درگير با مشكلات اقتصادي نيز اكنون بيشتر از فرانسه از نفت ايران استفاده مي كنند.
جوليان برگر تحليلگر روزنامه گاردين نيز به شبكه الجزيره گفت: اتحاديه اروپا در صورت تحريم نفت ايران، با مشكلات زيادي روبرو مي شود. برخي از اعضاي اين اتحاديه تكيه بسيار زيادي به نفت ايران دارند كه در صورت تحريم آسيب خواهند ديد. به هر حال اين اقدام براي اروپا آسان نيست.
وي افزود: برخي ناظران بر اين باورند كه تحريم هاي قديم و جديد اروپا بدون نزديك شدن به موضوع تحريم واردات نفت از ايران كارساز و تاثيرگذار نخواهد بود. من هم با اين نظر موافقم زيرا تحريم ها مادام كه شاهرگ حساس ايران را هدف قرار ندهد اين كشور احساس دردي را در قبال تحريم ها نخواهد داشت اما اگر تحريم نفتي تصويب و اجرا شود، پيامدهاي ناخواسته زيادي خواهد داشت و ممكن است چنين تحريم هايي پيامدهاي معكوسي هم داشته باشد، يعني باعث افزايش حمايت مردم از حاكميت شود. حتي اگر اتحاديه اروپا تحريم واردات نفت ايران را هم با توافق همه اعضا تصويب و اجرا كند ممكن است به دليل افزايش حمايت مردمي، تاثير مطلوب اروپايي ها را بر دولت و نظام اين كشور نداشته باشد.
روزنامه وال استريت ژورنال هم با بيان اينكه وزراي خارجه اروپايي در نشست بروكسل نتوانستند تصميمي براي تحريم نفت ايران اتخاذ كنند، تصريح كرد: تحريم نفت ايران به صنايع پالايشي اروپا صدمه مي زند و نه به ايران زيرا اين كشور عمده نفت خود را به كشورهاي آسيايي صادر مي كند. در عين حال بايد توجه داشت كه صنايع پالايشي اروپا سال دشواري را پشت سرگذاشته است. قطع صادرات نفت ليبي در ماه هاي گذشته و در پي آن، تحريم نفت سوريه، قيمت نفت خام مورد نياز پالايشگاه هاي اروپا را بالا برده و به موازات آن، سود سالانه آن را كاهش داده است.
اخيرا وخامت اقتصادي در ميان كشورهاي مختلف اروپايي باعث شد تا اتحاديه اروپا درباره دور تازه ركود اقتصادي هشدار دهد و پيش بيني رشد اقتصادي 8/1 درصدي را به نيم درصد كاهش دهد. كميسر اروپا (اولي رن) مي گويد رشد اقتصادي اروپا متوقف شده و خطر ركود جديد وجود دارد. بحران بدهي هاي برخي كشورهاي اروپايي بر وخامت اوضاع در اين اتحاديه و گسترش بيكاري و فقر افزوده است.
خاطرنشان مي شود كه برخي كشورها نظير انگليس و فرانسه درصددند ساير كشورها به خصوص برخي رقبا را به بهانه فشار بر ايران، در تله بحران هاي اقتصادي جديد وارد كنند.
يادآور مي شود بحران آفريني هاي اخير برخي دولت هاي غربي باعث شد قيمت جهاني نفت از مرز 110 دلار عبور كند.

 



چرا به من توجه نمي كنيد؟! (خبر ويژه)

يك مهره بازيچه فتنه گران از محافل اصلاح طلبان خبر مي دهد كه ياد فتنه گران حتي در اين جمع ها نيز به فراموشي سپرده شده است.
مهدي خزعلي با اشاره به برگزاري مراسم عزاداري اصلاح طلبان با حضور «خاتمي، موسوي خوئيني ها، كرباسچي، يونسي، انصاري و بسياري ديگر» مي نويسد: اين افراد حتي از دعاي مستقيم براي دوستان دربندشان نيز پرهيز مي كردند.
وي در وب سايت خود نوشته كه پنجشنبه شب در منزل موسوي لاري مراسم عزاداري با حضور بسياري از جمله محمد خاتمي، محمد موسوي خوئيني ها، كرباسچي، يونسي، انصاري و بسياري ديگر برپا بوده و او هرچقدر منتظر شده كه ببيند در اين مراسم براي «دوستان دربند» دعا مي شود يا نه، تنها در آخر روضه «يك دعا شد كه زندانيان بي گناه آزاد بفرما!»
خزعلي با انتقاد از عدم دعاي واضح و صريح براي اين «دوستان دربند» نوشته است: دوستان بيشتر به ياد اسيران دربند باشيد، من دلم مي گيرد وقتي احساس مي كنم كه دوستانمان را فراموش كرده ايم، براي من فرقي نمي كند، چه كسي با چه انديشه اي، موافق يا مخالف من، دوست يا دشمن من، چپ يا راست، دين مدار يا سكولار، ملي گرا و ليبرال، همين كه كسي بخاطر انديشه اش در زندان باشد، خطاست!»
وي با بيان اينكه «همين دو سال پيش بود كه فرياد ياحسين ميرحسين شان كوچه هاي شهر را عطرآگين كرده بود» از بي اعتنايي اصلاح طلبان به فتنه گران ابراز تاسف كرده است.
ادعاي عطرآگين شدن كوچه هاي شهر از فرياد ياحسين ميرحسين در حالي است كه در راهپيمايي چند ميليوني 9 دي 1388 مردم غيرتمند و عزادار حضرت سيدالشهدا(ع)، خشمگين از حرمت شكني روز عاشوراي آن سال توسط فتنه گران، شعار كوبنده «لعن علي عدوك يا حسين، خاتمي و كروبي و ميرحسين» سر داده بودند. همان ايام موسوي كه كاملا بازيچه منافقين قرار گرفته بود، با وقاحت تمام، حرمت شكنان عاشورا را- كه بعدها معلوم شد از بهايي ها و وابستگان گروهك هايي نظير سازمان تروريستي منافقين هستند- «مردمان خداجو» معرفي كرد. با اين اوصاف معلوم است كه در مجلس عزاي امام حسين(ع) جايي براي سران و عوامل فتنه كه از حاميان اسائه ادب به ساحت آن حضرت بوده اند، نباشد. گفتني است كه سران و عوامل اصلي فتنه مهدي خزعلي را براي سوءاستفاده از نسبت وي با آيت الله خزعلي كه فتنه گران را آمريكايي و اسرائيلي مي داند تحويل مي گرفتند تا از اين طريق عليه حضرت آيت الله خزعلي سياه نمايي كرده باشند ولي بعد از آن كه آيت الله خزعلي، او را طرد كرد، عوامل فتنه نيز وي را تحويل نمي گيرند و مهدي خزعلي هر از چند گاه با سخنان ساختارشكنانه تلاش مي كند مورد توجه قرار گيرد!
خزعلي در نوشته ديگري با اشاره به حضور در مراسمي كه در منزل صادق خرازي برگزار شده بود، نوشت: «نكته جالب حضور ناطق نوري در كنار سيدمحمد خاتمي (از سران فتنه!) بود، كه بسيار صميمي و دوستانه به گفت وگو مشغول بودند.»

 



وقتي «رشدي» شيطان را درس مي دهد(خبر ويژه)

نويسنده مرتد كتاب آيات شيطاني به هرزگي كامل اخلاقي روي آورده و همين موجب رسوايي هاي متعدد براي نامبرده شده است.
روزنامه انگليسي ديلي ميل در اين زمينه به 4بار ازدواج سلمان رشدي با برخي مدل هاي انگليسي اشاره كرد و از افشاي روابط دختري 30 ساله با نامبرده در فضاي اينترنت خبر داد. «دوراح رز» در صفحه فيس بوك خود ضمن انتشار برخي پيام هاي مبتذل مبادله شده ميان وي و رشدي، از تهديد شدن دراين باره توسط رشدي خبر داده است.
به گزارش ديلي ميل، سلمان رشدي كه عمده شهرتش را نه به دليل نويسندگي بلكه به دليل داشتن روابط اخلاقي و داستان هايي كه پيرامون زندگي شخصي اش وجود دارد به دست آورده است، اخيرا پس از داشتن روابط غيراخلاقي با يك دختر جوان كه به دليل روابط غيراخلاقي با مردان شهره است، با وي درگيري لفظي پيدا كرده است. رشدي 64 ساله پس از آن كه با دوراح رز قرار گذاشت و با وي پيام هاي غيراخلاقي رد و بدل كرد، اكنون با وي دچار مشكلاتي شده و اين مشكلات حتي منجر به بروز جنگ لفظي ميان دو طرف شده است. اين در حالي است كه اين جنگ لفظي حتي به رسانه ها نيز كشيده شده است. رز از رشدي به عنوان انساني بي ادب كه چندين بار نامه خشونت آميز ارسال كرده ياد مي كند».
به نوشته روزنامه انگليسي، «اين دختر 30 ساله مدعي است رشدي مدتي با وي در ارتباط بوده اما سپس با تهديد، خواستار قطع اين روابط شده است. رز مي گويد من نمي توانم ببينم زندگي من اين گونه نابود شده و ساختن آن برايم بسيار مشكل است. رشدي تاكنون 4 بار ازدواج كرده و همسران وي تماما مدل بوده اند. يكي از نزديكان رشدي مي گويد وي اكنون با هيچ زني ارتباط ندارد اما او خود سكوت كرده است».

 



ما كه در رفتيم اما شما مأيوس نشويد!(خبر ويژه)

يك نفوذي گروهك هاي برانداز در دفتر تحكيم كه چندي پيش از كشور گريخت، مي گويد نبايد اجازه دهيم فضاي يأس بر جنبش دانشجويي حاكم شود.
سايت ورشكسته «جرس» ضمن مصاحبه با «م-ع» نوشت: امسال بسياري از چهره هاي سرشناس جنبش دانشجويي يا در زندان هستند و يا از كشور خارج شده اند. جرس از قول نامبرده كه چند سال پيش دبير تشكيلات دفتر تحكيم را به دوش مي كشيد، نوشت: ما بعد از سال 88 هنوز نتوانسته ايم گفتمان و سازمان مطلوب خود را پيدا كنيم. نبايد اجازه بدهيم فضاي يأس حاكم شود اما به هر حال انتظار غيرمعقول نمي توانيم داشته باشيم كه تجمعات قبل از سال 88 تكرار شود.
يادآور مي شود برخي از دست مهره هاي ميداني گروهك ها در دانشگاه به بهانه حوادث سال 88 از فرصت استفاده كرده و ضمن فاكتور كردن برخي تحركات براي طرف خارجي، اقدام به دريافت پناهندگي در آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي كردند اما به تدريج محافل غربي پي بردند كه پذيرش اين قبيل عناصر دم دستي هزينه اي بدون كمترين سود مي باشد و بنابراين چند وقتي است كه شماري از همين افراد در زمينه گرفتن اقامت با مشكلات و مخالفت هايي از سوي كشورهاي غربي مواجه شده اند.
اين نكته نيز گفتني است كه اخيرا رضا ربع پهلوي، به بهانه 16 آذر (سالگرد شهادت 3 دانشجو در جريان سفر نيكسون معاون رئيس جمهور وقت آمريكا به ايران در سال 1332) بيانيه صادر كرده و ياد روز دانشجو را گرامي داشته است. اين رفتار فريبكارانه موجب آن شد كه حتي محافل اپوزيسيون نيز نامبرده را به تمسخر بگيرند و از جمله يكي از كاربران بالاترين بنويسد: «آقاي پهلوي! نگفتيد بالاخره مناسبت 16 آذر چيست؟ آقاي پهلوي ممكن است بدون رودربايستي و راست و درست بفرماييد كه شما مناسبت و علت روز 16آذر را مي دانيد؟ من اميدوارم رضا پهلوي با جرئت، شهامت و صداقت تمام آشكارا نظر خود درباره اين روز را ابراز دارد چون با بيانيه اي كه داده، خود را درگير اين مسئله كرده و نمي تواند از زير اين توضيح در رود. آيا او از كشتار سه دانشجو توسط پدرش در صحن دانشگاه تهران دفاع مي كند و معتقد است پدر ايشان، حق داشت اين سه دانشجوي بي گناه را بكشد، يا شرافتمندانه و صادقانه معتقد است كه اين يكي از جنايات بي رحمانه شاه بوده است».

 



مهر شكست «بن2» به پاي پرونده اشغال 10ساله افغانستان (خبر ويژه)

محافل رسانه اي و سياسي در غرب كنفرانس «بن2» درباره آينده افغانستان را شكست خورده و سردرگم ارزيابي كردند.
سازمان ديدبان سياست خارجي آلمان در تحليلي در اين زمينه كه تحت عنوان «محكوم به شكست» منتشر كرد، نوشت: غرب در افغانستان شكست خورده است. اوضاع افغانستان، 10 سال پس از تسخير اين كشور ثبات پيدا نكرده و هر ساله، ميزان قربانيان غيرنظامي در افغانستان فزوني مي گيرد. تحليلگران معتقدند احتمال بهبود وضعيت حاضر، احتمالي دور از انتظار است. اين كشور 10 سال پس از اشغال، به شكل عميق تري به كام جنگ داخلي كشيده مي شود. طي 5 سال گذشته، حداقل 8800 غيرنظامي در خشونت ها و درگيري ها كشته شده اند. ماهانه 2100 عمليات خشونت بار در افغانستان گزارش مي شود و سياست ايجاد شكاف ميان شورشيان نيز با شكست مواجه شده است.
اين گزارش اضافه مي كند: پيش بيني هاي آينده افغانستان، ابعاد شكست غرب را آشكار مي كند. اكنون چشم انداز روشني پيش روي كشورهاي غربي و ناتو وجود ندارد. درباره نحوه رفتاري كه از جانب غرب تا سال 2014 انتظار مي رود، بنياد SWP تحليلي را در ماه سپتامبر منتشر نمود. به نظر نويسنده تحليل مزبور اين نتيجه را مي توان گرفت كه نيروهاي غربي در آينده نزديك كار خود را بيشتر بر روي كشتن هدفدار براي حذف افراد متمركز نمايند. بنا بر تحليل SWP كشتن هدفدار در مقياس وسيع آخرين اميدي است كه براي آنها مانده است. اينگونه عمليات ها با برنامه هايي كه كشورهاي عضو ناتو براي تقليل نيروهاي موجود دارند متناسب است. دولت آلمان در اين راستا اعلام نموده كه پس از سال 2014 سربازان خود را به ميزان كمتري به كار خواهد گرفت. هرچند غرب، آشكارا شكست خورده و پيش بيني هاي وحشتناكي وجود دارد، دولت آلمان مي گويد اشغال افغانستان ناگزير بوده است(!)
شبكه رسمي دولت انگليس (BBC) نيز ضمن گزارشي كه از نشست بن 2 منتشر كرد، گفت: نگاهي به بيانيه پاياني كار كنفرانس و سخنراني هاي رسمي مقام هاي مهم حاضر در كنفرانس نشان مي دهد جامعه جهاني در عين توافق براي ادامه حمايت ها، در مورد آينده افغانستان روش ها و اهداف متفاوت دارد. در بيانيه از جزئيات يا ميزان كمك مالي به افغانستان ذكري نيست. وزير دارايي افغانستان گفته است كشورش بعد از خروج نيروها به سالانه 7 ميليارد دلار كمك خارجي نياز دارد تا بتواند هزينه تامين امنيت و تحولات در كشور را بپردازد. موضوع ديگري كه توجه ناظران را به نتيجه كار اين كنفرانس جلب كرده بحران مالي غرب است. روزنامه هاي آلمان اشاره جالبي دارند به اين نكته كه حتي هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا سخنان خود را در نشست پاياني كنفرانس با اين عبارت آغاز كرده كه در ادامه كمك هاي مالي به افغانستان نبايد وضعيت مالي و بحراني كنوني غرب را ناديده گرفت. ما در كنار افغانستان هستيم اما چگونه و تا چه ميزان، مشخص نيست. شبكه اول تلويزيون آلمان در اين ارتباط بحث جالبي را داشته با اين محتوا كه «آيا در مورد افغانستان پيمانه پر شده است؟»
يادآور مي شود آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم، در سال 2001 اقدام به اشغال افغانستان كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14