(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 آذر 1390- شماره 20098

حال و هواي دانشگاه هاي سراسر كشور در 16 آذر
اژدر خبر داد: حضور 181 تيم رباتيك در دومين المپياد دانشجويي
جدايي دين از سياست در آموزه هاي غربي در پي تحكم آميز بودن رفتار كشيش ها صورت گرفت
دانشگاه نقطه كانوني هدف گذاري دشمن -بخش نخست
خودسازي فكري، اخلاقي و انقلابي براي دانشجويان يك فريضه است
جنبشي از جنس دانشجو
دانشجويان بخوانند: هشت پله تا ملاقات موفقيت



حال و هواي دانشگاه هاي سراسر كشور در 16 آذر

دو هفته گذشته در حالي سپري شد كه دانشگاه هاي سطح كشور با دو اتفاق مهم تاريخي روبه رو بودند يكي عزاداري سيدالشهدا(ع) و ديگري سالروز 16آذر و روز دانشجو .
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران؛ در يك نگاه كلي با توجه به مناسبت هاي هفته، دانشجويان با برگزاري مجالسي به عزاداري براي حضرت اباعبد الله(ع) پرداختند كه پرطرفدارترين مراسم برگزار شده بودند .
سهل انگاري وزارت علوم در بين التعطيلين ها نيز تكرار شد و عموم دانشگاه ها در روز چهارشنبه 16 آذر تعطيل بودند .
برگزار كنندگان مراسم سالروز 16 آذر و روز دانشجو با توجه به حدس درست مبني بر اينكه دانشگاه ها در اين روز كه در بين التعطيلين قرار گفته تعطيل خواهند بود، اين مراسم را يك هفته قبل يا بعد از اين واقعه برگزار كردند .
¤ در دانشگاه مازندران در يك اتفاق جالب مراسم روز 16آذر با حضور قشقاوي و براي كارمندان دانشگاه برگزارشد .
¤ بسيج دانشجويي دانشگاه بوعلي به مناسبت 16آذر برنامه تريبون آزاد برگزاركرد. معاونت فرهنگي اين دانشگاه هم مراسمي با حضور دكتر محسن فاطمي برگزار كرد .
¤ در دانشگاه علوم پزشكي همدان فضاي پرشوري حاكم بود و دانشجويان اين دانشگاه با برپايي پاتوق دانشجويي در مقابل دفتر انجمن اسلامي به بررسي فلسفه قيام عاشورا پرداختند. كانون قرآن و عترت نيز در اين روز يك نمايشگاه برگزار كرد كه در آن محصولات فرهنگي چون نرم افزار و كتاب عرضه مي شد، غرفه خوشنويسي، بيعت با رهبري و درد دل با امام زمان از بخش هاي ديگر اين نمايشگاه بود .
¤ دانشگاه بيرجند در روز 16 آذر شاهد افتتاح سلف سرويس جديد اين دانشگاه بود كه با حضور استاندار برگزار شد .
¤ در اردبيل هم در روز 16 آذر اعضاي شوراهاي مركزي تشكل هاي دانشجويي دانشگاه محقق اردبيلي با حضور در دفتر آيت الله سيد حسن عاملي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اردبيل، با ايشان ديدار كردند .
¤ دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم در اين ايام بسيار فعال بودند و تئاتر دانشجويي «جوشن» براي انتقال مفهوم پيام عاشورا را آماده نمايش كرده اند، در ضمن مراسم ويژه 16 آذر در هفته قبل از تعطيلات برگزار شده بود .
¤ در دانشگاه اراك تئاتر عاشورايي «زخمه» بر زخم برگزار شد .
¤ در دانشگاه ياسوج روز يكشنبه اين هفته ميزگردي با موضوع مختصات جريان دانشجويي برگزارشد اين درحالي است كه در روز 16 آذر اكثر كلاس هاي درس اين دانشگاه توسط اساتيد به تعطيلي كشيده شد.
¤ از دانشگاه شيراز خبر مي رسد در روز 16 آذر نگهبان دانشكده ادبيات مانع ورود دانشجويان به داخل دانشكده شده در ضمن در تالار فجر اين دانشگاه مستند « مهارنشده» اكران شد .
¤ در روز16 آذر در تالار حكمت دانشكده انساني دانشگاه گيلان همايشي دانشجويي با حضور دانشجويان استان گيلان برگزار شد كه اين همايش هم با توجه به واقع شدن در بين التعطيلين با استقبال خوبي ازطرف دانشجويان مواجه نشد .
¤ انجمن اسلامي دانشجويان در دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين اقدام به برگزاري تريبون آزاد با موضوع «جنبش دانشجويي» كرد.
¤ دانشگاه پيام نور مازندران مراسم دسته روي عزاداري با عنوان بزرگداشت شهداي دانشجو، استكبار ستيزي و حمايت از بيداري اسلامي برگزار شد، اين مراسم از مقابل دانشگاه پيام نورمركز ساري شروع شد و پس از دسته روي در مصلاي شهر ساري ادامه يافت حجت الاسلام والمسلمين شجوني، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت تهران، سخنران اين مراسم بود .
¤ بمناسبت 16 آذر در سالن استاد مطهري دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان نيز مراسمي باحضور اساتيد و كاركنان برگزار گرديد. دراين روز اجراي تعزيه از جمله برنامه هاي اين مراسم بود .
¤ دانشجويان در دانشگاه تبريز با برپايي دسته عزاداري از مقابل مسجد تا مزار شهداي گمنام مراسم روز دانشجو را برگزار كردند . گفتني است در پايان رئيس دانشگاه به ايراد سخنراني و خواندن بيانيه به مناسبت 16 آذر پرداخت .

 



اژدر خبر داد: حضور 181 تيم رباتيك در دومين المپياد دانشجويي

معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه پيام نور از حضور 181 تيم رباتيك شامل 700 عضو فعال از دانشگاه هاي كشور در دومين المپياد دانشجويي خبر داد.
به گزارش فارس، عليرضا اژدر معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه پيام نور از برگزاري المپياد رباتيك دانشجويي كل كشور از امروز به مدت سه روز به ميزباني دانشگاه پيام نور محمود آباد خبر داد و گفت: باتوجه به تعداد شركت كنندگان در اين المپياد مي توان گفت كه دانشجويان استقبال خوبي از اين رقابت ها به عمل آورده اند.
وي افزود: 181 تيم رباتيك شامل 700 عضو فعال از تمام دانشگاه هاي كشور در دومين المپياد دانشجويي حضور دارند.
اژدر بهره گيري از اطلاعات و دانش، استفاده از تجربيات علمي و فراهم شدن زمينه آموزش دانشجويان را از مهم ترين اهداف برگزاري اين همايش برشمرد و گفت: تعدادي كارگاه آموزشي در حاشيه اين المپياد برگزار خواهد شد.
اژدر به حضور تيم هاي قدرتمند از اغلب دانشگاه هاي كشور در اين مسابقات اشاره كرد و افزود: تيم هاي دانشگاهي اعم از پيام نور ، آزاد و دولتي و غير انتفاعي و علمي كاربردي از 26 استان در اين دوره از مسابقات حضور خواهند يافت.
وي تعداد رشته هاي مسابقات اين المپياد را 8 رشته اعلام كرد و گفت: مسير ياب آزاد، مسير ياب دانش آموزي، مين ياب، شبيه ساز دو بعدي و سه بعدي و شبيه ساز امداد و نجات از جمله رشته هاي اين مسابقات است.

 



جدايي دين از سياست در آموزه هاي غربي در پي تحكم آميز بودن رفتار كشيش ها صورت گرفت

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: جدايي دين از سياست در آموزه هاي غربي به خاطر تحكم آميز بودن رفتار كشيش ها و سخنان غير عقلاني آنان است.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، مجتبي جاويدي در سلسله نشست هاي جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم با موضوع بررسي تفاوت هاي حقوق اسلامي وحقوق غربي كه به همت بسيج دانشجويي يكشنبه 20 آذر در استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در معرفت شناسي دو ديدگاه وجود دارد، اولين ديدگاه شناخت را در حس و تجربه منحصر مي كند كه همان ديدگاه پوزيتيويستي است و در مقابل آن ديدگاهي وجود دارد كه حس و تجربه را يكي از ابزار هاي معرفتي مي داند ولي به آن منحصر نمي شود به طور مثال معارفي كه در رياضي تعريف مي شوند مانند ضرب و تقسيم را نمي توان از طريق حس و تجربه درك كرد و يا در علم كلام معارفي از قبيل مجردات عقلي و وجود فرشتگان را فهميد.
وي با اشاره به اينكه در ديدگاه دوم در كنار حس و تجربه معارف وحياني هم وجود دارند، افزود: اين معارف وحياني شامل قرآن و سنت است و با عقل انسان در تضاد نيست اين در حالي است كه در تفكر پوزيتيويستي هر محسوس را موجود مي دانند و غيب را انكار مي كنند.
جاويدي گفت: در بسياري از كتاب ها ريشه تفكر پوزيتيويستي را در دو يا سه قرن گذشته مي دانند ولي قرآن نمونه هاي آن را در زمان مشركان حضرت موسي(ع) بيان مي كند.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: در اسلام حس و تجربه رد نمي شود بلكه يكي از ابزارهاي شناخت است و كاربرد محدودي دارد و عقل و وحي به عنوان ابزار هاي ديگر درك و معرفت هستند.
وي با رد اين ادعا كه اسلام با عقل مخالف است، ادامه داد: ما معتقديم كه انسان مخلوق خداوند است و خداوند هم براي زندگي دين را قرار داده و از سوي ديگر تعارضي هم بين دين و زندگي وجود ندارد و تشريح با تكوين هماهنگ است.
جاويدي با طرح اين سوال كه آيا ما وام دار خداوند هستيم يا انديشمندان غربي كه هر 50 سال نظرشان عوض مي شود، ادامه داد: دين از عقل و نقل تشكيل مي شود كه همانند دو بال يك پرنده اند، اگر پرنده معرفتي بخواهد پرواز كند بايد هم به قرآن توجه كرد و هم به روايات و سنت؛ اين در حالي است كه در غرب معتقدند كه دين از سياست جداست و با عقل تعارض دارد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) با بيان اينكه ريشه اين حرف به دليل دين تحريف شده و ساخته ذهن انسان است، عنوان كرد: جدايي دين و سياست به خاطر تحكم آميز بودن رفتار كشيش ها و سخنان غير عقلاني آنان است و جدا كردن افكار آسماني از زندگي به اين دليل بود كه دين آن ها به خاطر تحريف ديگر آسماني نبود.

 



دانشگاه نقطه كانوني هدف گذاري دشمن -بخش نخست

محمد عبدالهي
«من شك ندارم كه در آينده ي نه چندان دور، در بين اسناد محرمانه ي دستگاه هاي جاسوسي - كه بالاخره اين اسناد يك وقت هايي هر جا باشد منتشر
مي شود - خواهيد يافت و خواهيد خواند كه عوامل دشمن، روي دانشگاه هاي ما چگونه كارمي كردند، روي فلان دانشگاه چگونه كار مي كردند، روي فلان شخص دانشگاهي چگونه كار مي كردند! الان اين طوري است، دارند كار و فعاليت مي كنند. دشمن خيلي فعال است. چون اهميت دانشگاه را مي داند، هم براي حال، هم براي آينده، دانشگاه اين گونه است. دانشگاه هم براي حال مؤثر است.، هم براي آينده.»
مقام معظم رهبري -مدظله العالي- 4/6/88
الف- استراتژي حركت
با چراغ خاموش
در نزاع هاي سياسي و نظامي، بخشي از سرمايه گذاري نيروهاي مهاجم به يارگيري از درون جبهه حريف معطوف شده و بر پتانسيل اين نيروي نفوذي در راستاي فضا سازي، جاسوسي، ايجاد تفرقه ميان اركان سياسي و ... حساب ويژه اي گشوده مي شود. بخشي از كاركرد جريان هاي نفوذي به عنوان هم مسلكان دشمن بيروني در سطوحي نازل و عمدتاً در بازه هاي زماني كوتاه مدت به اجرا در مي آيند كه در تاريخ انقلاب اسلامي نمونه هايي از اين دست بسيارند.
اما بخش گسترده اي از معارضه دشمن در قالب
پروژه هاي دراز مدت و با
بهره گيري از ابزارهاي متفاوت صورت مي پذيرد. در اين ميان برخي جريان هاي سياسي، احزاب، روشنفكران، اساتيد دانشگاه، NGOهاي فعال و ... مهره هاي اصلي تشكيل دهنده پازل نيروهاي دشمن در داخل جبهه حريف هستند. چرا كه اين نوع تهديدات نرم در بازه زماني طولاني مدت به بهره وري رسيده و در بسترهاي به دور از خشونت، نظير دانشگاه، قابليت تحقق دارد. در اين رويكرد هدف غايي دشمن، تهي نمودن انبان حريف از ظرفيت هاي اعتقادي براي دفاع است.
رفتارشناسي نيروهاي موسوم به اپوزيسيون در برهه هاي مختلف انقلاب اسلامي و بازخواني رويكردها، استراتژي ها و
تاكتيك هاي اين جريان ها، طرحي نسبتاً شفاف از عملكرد ايشان را در دوقالب نمايان مي سازد، اول، همساني سياست ها با اهداف دشمنان انقلاب دوم،
سرمايه گذاري ويژه بر مراكز حياتي نظام. در ساليان پس از انقلاب، در ميان نيروهاي اپوزيسيون فعال در كشور، نيروهاي موسوم به ملي - مذهبي نقش آفريني گسترده اي را در قامت مجريان پروژه هاي طولاني مدت مطلوب نظر دشمن عهده دار بودند. در اين ميان دانشگاه، نقطه كانوني اهداف همه گروه هاي اپوزيسيون بوده است.
ارتباط شاخصين اپوزيسيون با فعالين دانشجويي از اواسط دهه هفتاد رو به گسترش گذاشته و در سال هاي پاياني دوران اصلاحات به نقطه اوج خود رسيد. در آن سال ها تساهل ورزي هاي سياست مداران دوم خردادي و فضاي بي قاعده و تعريف «توسعه سياسي» حاشيه اي امن را براي تردد مخالفين نظام به دانشگاه هاي كشور و حضور در محافل دانشجويي مهيا ساخت، آن چنان كه كمتر همايش و كنفرانسي بدون حضور عناصر ملي - مذهبي به اجرا در مي آمد.
البته اين رويداد تنها به عرصه دانشگاه ها محدود و محصور نشد و در قالب ائتلافي عميق ميان اصلاح طلبان و عناصر اپوزيسيون خود را نمايان ساخت. شايد اعتراف عزت الله سحابي؛ از سركردگان گروه هاي ملي - مذهبي در ديدار با بخشي از افراطيون تحكيمي در تاريخ سيزدهم شهريور ماه سال 86، تعبيري از خواب آشفته دشمنان براي دانشگاه هاي كشورمان باشد: «گروه هاي منتقد داخلي بايد به سوي شكل گيري يك ائتلاف ملي حركت كنند.»و يقيناً نهاد دانشگاه به مثابه كانون پرورش نخبگان كشور جايگاه ويژه و اثر بخشي در اين ائتلاف داشت.
طرح اين پروژه شوم ، تنها چند روز پس از سخنان سحابي در مقاله اي به قلم محمد ملكي1 با عنوان «دانشگاه، سنگر» شفاف تر گرديد، وي در نوشتار خود نقش دانشگاهيان را در براندازي نظام بدين شكل تشريح نمود:
«بايد خانه اي نو بنا نهاد و ملت و ملك را از نابودي نجات داد و اين كار سترگ تنها و تنها از دست جوان ها و دانشجويان كه معماري و ساختمان اين بناي پوسيده نقشي نداشته اند صورت مي گيرد و سنگربانان بايد برافراشتن پرچم آزادي و عدالت و آگاهي مردم را با حقوق خود بهتر آشنا كنند تا بار ديگر حراميان نتوانند با فريب مردم دوران ظلم و جنايت و بي عدالتي را طولاني تر كنند.»
طرح به ميدان آوردن دانشگاهيان به عنوان پياده نظام دشمن، از جمله آرمان هاي ديرين بيگانه پرستان وطني بوده است و از آن جا كه اين طرح با هماهنگي سرويس هاي امنيتي خارج از كشور طراحي و به اجرا در آمده است رعايت اصول امنيتي در آن از جمله شروط اساسي قلمداد مي شود، از همين روست كه سحابي در شهريور ماه 86 به تحكيميان تأكيد مي كند:
«در دوره فعلي بايد با مقابله سياسي و با چراغ خاموش حركت كرد. البته هيچ گاه نبايد موضع اعتراضي و انتقادي را كنار گذاشت.»
و متأسفانه هشدارهاي رهبر حكيم انقلاب اسلامي مبني بر حراست از حريم دانشگاه، موضوعي است كه توجه جدي مسئولان امر را به خود معطوف نداشته است. تعرض روز افزون زخم خوردگان انقلاب اسلامي و نمايندگان تابلودار دشمنان نظام به حريم مقدس دانشگاه، شاهدي متقن بر اين ادعاست. قدر متقين اين تحليل ها، شواهد و قراين گسترده اي است كه در لابه لاي گفتارها و نوشتارهاي فعالين اپوزيسيون موج مي زند و اندكي تأمل در آن ها حكايت از خيز حساب شده دشمن براي دانشگاهيان اين مرز و بوم دارد.2
حقيقت آن است كه گروه هاي موسوم به اپوزيسيون اصلي ترين و مهم ترين پايگاه آمريكا در كشور ما قلمداد مي شوند،
تلاش اغواگرانه عناصر اپوزيسيون در راستاي وا داشتن دانشجويان به رويكردهاي
راديكال منشانه و هنجارشكني هاي قانون ستيزانه، از جمله رهنمودهايي است كه از تريبون اين جريان مخالف نظام صادر گرديده است. به اين نمونه ها كه تنها بخشي از گفتارها و نوشتارهاي تحريك آميز القا شده به جريان هاي دانشجويي در سال هاي گذشته است دقت فرماييد:
«دانشجو با حضور در
فعاليت هاي اجتماعي و بها دادن به اين گونه فعاليت ها در كنار موضع دفاع و مقاومت در برابر فشارهاي سياسي، در اين دوره كه نمي توان فعاليت هاي گسترده انجام داد، به دور از انفعال پشت سر گذارند.»3
«محكم و قوي باشيد و براي كارهاي عملي مانند تحصن، مكاتبه با مراجع بين المللي و ... برنامه ريزي داشته باشيد. »4
«انجمن هاي اسلامي بايد هويت اصلي خود را حفظ كنند و به آن هويت برگردند ... اگر درها به رويشان بسته شد و محدوديت هايي برايشان ايجاد شده از فعاليت نيفتند و حركت خود را ادامه دهند.»5
طي سال هاي گذشته سلسله نشست هاي عناصر اپوزيسيون با دانشجويان، علاوه بر
تئوري پردازي هاي نظري،
در بردارنده ي راه كارهايي كوتاه مدت براي جنبش دانشجويي بوده است. بخشي از اين راهكارها در قالب مشوق هاي مبارزاتي و بخشي ديگر رهنمودهايي در راستاي ايجاد انسجام تشكيلاتي و دسته اي نيز به شكل رهنمودهاي عملياتي ارائه گرديده است.
تاكتيك هاي ميان مدت
و بلند مدت
فرآيند طولاني مدت استحاله جريان دانشجويي و تبديل آن به جايگاه مقابله با نظام اسلامي با اسناد بسياري قابل اثبات است به اين نمونه ها توجه كنيد:
راهكارهاي عملي ارائه شده توسط جريان اپوزيسيون به دانشجويان
الف - راهكارهاي كوتاه مدت
1- تقبل هزينه هاي مبارزاتي
2- تشويق دانشجويان به حمايت از حقوق مدني آحاد مردم
3- القاي فضاي بسته و خفقان در دانشگاه ها و تحريك دانشجويان جهت بدست آوردن آزادي هاي آكادميك و اتحاد با ساير تشكل ها براي نيل به جنبش فراگير
4-تشويق جنبش هاي دانشجويي به برگزاري جلسات مختلف جهت ارتباط گيري با جامعه دانشجويي
5- تأكيد به آوانگارد بودن دانشگاه در مطالبات اجتماعي و سياسي و تشويق دانشجويان به مقابله و مقاومت
6- تشويق براي پيش گرفتن استراتژي دوري از قدرت و نقد آن در چارچوب پروژه ي مسالمت آميز و عاري از خشونت
7- تأكيد بر لزوم تعامل و گفتگو بين تشكل هاي دانشجويي و مردم به دليل ضعف طبقه متوسط و احزاب براي رسيدن به دموكراسي
8- تأكيد به دانشجويان جهت حضور در فعاليت هاي اجتماعي و بها دادن به اينگونه فعاليت ها در كنار مواضع راديكال خود عليه نظام
ب- راهكارهاي ميان مدت
1- دفاع از حق تشكيلاتي اجتماعات گروههاي مختلف اجتماعي
2- تأكيد به دانشجويان براي مقابله ي سياسي و حركت با چراغ خاموش
3- تأكيد به حفظ اتحاد بين دانشجويان علي رغم وجود اختلافات فكري
4- تحريك دانشجويان به تقابل با نيروهاي بسيج در دانشگاه ها و حذف آنها
5- تأكيد و تحريك جهت عقبگرد از گفتمان اصلي انقلابي در ارتباط با استكبار
6- تأكيد به ورود احزاب به دانشگاه ها و حمايت از دانشجويان در مقابل برخوردهاي قضايي
7- تأكيد به دانشجويان جهت تغيير در روشهاي مبارزاتي و فعاليتهاي جنبش دانشجويي
8- تأكيد بر حفظ فاصله ي تشكيلاتي با نيروهاي ديگر و حفظ استقلال نهاد دانشگاه از دولت
9- جايگزين كردن منطق مدني با منطق چريكي و تعميم دموكراسي با شيوه هاي بدون خشونت
ج - راهكارهاي بلندمدت
1- جهت دهي به دانشجويان به سمت مباني ليبراليسم
2- حفظ انجمن هاي اسلامي و حذف افراد بد سابقه از انجمن ها
3- پيشبرد دموكراسي شورايي در محيط هاي مجازي و توسعه ي آن در بافت اجتماعي
4- تشويق به مطالعه ي تاريخي مبارزات دانشجويي با هدف كشف علل شكست آن ها
5- پويش اخلاقي [ به عبارتي ماكياوليستي] و ايجاد انجمن هاي نيكوكاري و امدادرساني به فرو فرستادن در جامعه
6-ايجاد محافل علمي، فرهنگي و مذهبي جهت ارتقاء دانش دانشجويان و برگزاري كلاس جهت آموزش دانشجويان تازه وارد.
نمايي از اثرپذيري جبهه دانشجويي معارض
1- مقاومت و مقابله عليه نظام
2- ائتلافها با گروهها و احزاب
3- اتخاذ مشي راديكاليستي
4- بهادادن به فعاليتهاي اجتماعي
5- پيش گرفتن مباني ليبراليسم
6- برپايي تشكلهاي مستقل ، آزاد و غير قانوني
7- تغيير گفتمان و ايجاد دغدغه گذار به دموكراسي
8- ارتباط گيري گسترده با محافل ضدانقلاب خارج نشين
9- تلاش جهت ارتباط جامعه ي دانشجويي با روشنفكران
10- قرابت زياد به جريانات اپوزيسيون از جمله جبهه مرتد ملي
11- اتخاذ ادبيات لفظي مشترك با اپوزيسيون در بيانيه ها و قطعنامه ها
12- اتحاد براي تأمين اهداف مشترك فارغ از مرزبندي هاي عقيدتي و سياسي
ب- سناريوي تكميل پازل جبهه براندازان به وسيله جريان هاي دانشجويي
اواسط آبان ماه سال 87 ساختمان نشريه توقيف شده نامه براي چندمين بار پذيراي نشست شوراي عمومي طيف غير قانوني دفتر تحكيم وحدت بود. اين نشست با اميد گره گشايي از بخت گره خورده اصلاح طلبان در پشت درب هاي بسته پاركينگ يك نشريه توقيف شده برگزار شد تا شايد راهي براي خروج افراطيون سرخورده از پاركينگ افكار عمومي مردم را مهيا سازد.
واما نكاتي در باب اين نشست:
سال 1382 را نقطه آغاز قهر اصلاح طلبان و تحكيميان ناميده اند . در اين سال ها، از سويي دفتر تحكيم وحدت با شعار «دوري از قدرت» و با حربه «عبور از اصلاحات» و از ديگر سو، احزاب اصلاح طلب با تيغ تهديد، انتقاد و تخريب، هر يك به مصاف ديگري شتافته اند و صد البته كه تحكيميان در اين ماراتن تخريبي، هماورد اصلاح طلبان نبوده اند. از اين رو، اقبال عمومي تحكيميان در چند سال گذشته به سوي محافل روشنفكري و مشخصاً جريان ملي - مذهبي بوده است. با اين مقدمه، حضور چهره اي همچون تاج زاده - كه در زمره مهره هاي شاخص احزاب تندرو اصلاح طلب به شمار مي رود - در تركيب سخنرانان نشست تحكيم، ناظران را به تأملي عميق تر وا مي دارد. با نگاهي به سخنان منعكس شده از تاج زاده در سايت سازمان ادوار تحكيم، چند برداشت ذيل ممكن مي گردد:
1- رويكرد احزاب طرفدار خاتمي در رقابت هاي انتخابات دوره دهم رياست جمهوري، تلاش براي جذب آراي عمومي بوده است،. بر اين اساس و با نظر به كارنامه نامطلوب اصلاح طلبان در استفاده منفعت جويانه از دانشجويان به عنوان ابزار سياست ورزي، اولين گام رويكرد جديد اصلاح طلبان تلاش براي ترميم شكاف پديد آمده با دانشگاهيان خواهد بود،لذا بازيابي آراء از دست رفته دانشگاهيان در صدر فهرست برنامه هاي ستادهاي انتخاباتي اصلاح طلبان قرار گرفت.
2- تلاش براي «احياي سرمايه اجتماعي» از سوي اصلاح طلبان، مقوله اي حياتي براي آنان بوده است، چرا كه مشابه آن چه كه در تعامل با دانشگاه در كارنامه ايشان ثبت شده و در افكار عمومي مردم نقش بسته بود از اين رو، اصلاح طلبان يكي از مجاري بازگشت مجدد به جامعه و اعتماد سازي از مردم را جريان هاي دانشجويي
مي دانستند.
3- متقاعد كردن دانشجويان براي ناديده گرفتن ضعف هاي رئيس جمهور سابق و القاء آن كه خاتمي اكنون، «متفاوت» از آن كسي است كه مي شناختيم. اين ترفند نسخه ويژه اي بود براي به دام انداختن دوباره گروه هاي منتقدي نظير دفتر تحكيم و گامي مهم در جهت ساخت جبهه اعتراضي واحد عليه نظام.
4- اصلاح طلبان براي به صحنه كشاندن آراء خاموش، نياز به يك قرباني راديكال داشتند تا با شعارهاي پر طمطراق و رنگين، تهييج افكار عمومي را سبب شود، يعني همان اتفاقي كه در سال هاي نخستين پس از دوم خرداد افتاد. در آن زمان هم، جريان هاي دانشجويي سپر بلاي افراطيون سياستمدار شدند تا آن چه را كه با زبان آنان تحقق نمي يافت، با فشار بدنه اجتماعي و با رويه اي تندروانه محقق گردد.
1- فرمول اجتماعي شدن اسم مستعار براندازي مخملي
نشست طيف غير قانوني تحكيم علامه كه پيش از انتخابات و در دوران آماده سازي اركان انقلاب مخملي از سوي كارگزاران كودتاي سبز صورت پذيرفت كه نقطه اشتراك مهم را در ايده هاي مطرح شده از سوي همه سخنرانان نشست آشكار نمود.
محور اصلي و مطلوب غايي همه سخنرانان موضوع «چه بايد كرد؟» بود. اما، نتيجه حاصل از تجميع نظر آن ها فقط به يك گزينه ختم مي شد؛ «ايجاد جنبش اجتماعي» مراحل گوناگون اجراي چنين طرحي در يك نماي توصيفي و براساس اعلام مواضع فعالين و تأثيرگذاران بر جنبش دانشجويي را مي توان به شكل خلاصه رديابي كرد و ارائه نمود.
بر اين اساس، يافتن پشتوانه از سوي يك نيروي اجتماعي قوي، به عنوان مفروضي مقدماتي براي حركت جديد طيف اپوزيسيون در دستور كار قرار گرفت. بر مبناي چنين برنامه اي، اصلاح طلبان در تدارك يك پايگاه اجتماعي قدرتمند بودند. چنين پايگاهي توان غلبه بر تمامي موانع ساختاري را دارا بوده و مي توانست
خواست هاي خود را بر نظام تحميل نمايد البته برانگيختن جنبشي با اين مختصات، جز با تحريك توده ها و ايجاد اشتياق نزد هواداران ممكن نخواهد بود.
نتيجه آن كه:
الف- جريان اپوزيسيون پروژه ساخت يك جريان واحد و ايجاد دنباله اجتماعي را از قبل از انتخابات رياست جمهوري دهم آغاز نمود.
ب- محوريت اين برنامه ريزي با طيف ملي - مذهبي بوده و سازمان ادوار تحكيم نقش واسطه را داراست بخشي از جنبش دانشجويي نيز در جايگاه دلال و پيوند دهنده ميان خرده
جنبش هاي اجتماعي فعال گرديده است.
ج- اين سناريو به دنبال ايجاد ساختي جديد در قالب جريان نوگراي اصلاح طلب بوده كه برجسته ترين متغير تمايز دهنده آن با اصلاح طلبي سنتي، عدم اعتقاد به كليت نظام و تلاش براي تغيير بنيادين تمامي ساختارهاي حاكميت است. از اين رو در منظر اصلاح گرايان نوگرا پيكان نقد و جهت حركت ها بايستي از دولت نهم برداشته شده و به سوي كليت نظام تغيير مسير دهد.
ادامه دارد...
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . دكتر محمد ملكي در سال 1312 در تهران متولد شد. وي از سال 1330 فعاليت هاي سياسي را آغاز كرد و در جنبش هاي دانشجويي و نهضت مقاومت ملي و جبهه ملي اول حضور داشت. پس از گذراندن مراحل ابتدايي تحصيلات دانشگاهي در دانشگاه تهران، براي گذراندن دوره هاي تخصصي به اتريش و انگلستان رفت. وي در سال 1339 در ارتباط با ورود ريچارد نيكسون و فعاليت هاي دانشجويي دستگير و به زندان ساواك افتاد.
در جريان انقلاب، رابط دانشجويي ايران و خارج از كشور در دريافت پيام هاي امام خميني(ره) و تكثير و توزيع آن ها بود. بعد از پيروزي انقلاب با اصرار آيت الله طالقاني و حكم شوراي انقلاب، مسئوليت رياست دانشگاه تهران را برعهده گرفت.
به تدريج زاويه فكري-عقيدتي ملكي با مشي انقلاب اسلامي مشخص شد و وي به روش دوستانش كه از نيروهاي
ملي-مذهبي و وابسته به سرويس هاي جاسوسي آمريكا و غرب محسوب مي شدند، به معارضه با نظام اسلامي پرداخت. تحريك دانشجويان از مهم ترين اقدامات ضدنظام ملكي است كه محورهاي اين تحريكات به طور خلاصه عبارت است از:
الف- تأكيد بر انجام مبارزات بدون خشونت به تأسي از تئوري پردازان انقلاب هاي مخملي
ب- ناكارآمد جلوه دادن حكومت ديني و تخريب دولت نهم و نظام
ج- تخريب وجهه دانشجويان بسيجي
د- لزوم محوريت شعارهاي «مرگ بر ديكتاتور» و «زنده باد آزادي» براي دانشجويان
هـ- تشويق و تحريك دانشجويان به مقاومت و مقابله و انجام اقدامات عملي عليه نظام
و- تأكيد بر لزوم برگزاري رفراندوم و درخواست از سازمان هاي بين المللي براي فشار بر جمهوري اسلامي در اين خصوص
ز- پيشنهاد لزوم پيشروبودن دانشجويان در برگزاري رفراندوم
2 جمله اي كه در ابتداي اين متن آمده مويد هشدارهاي مكرر مقام معظم رهبري است .
3 . حبيب الله پيمان، نشست دفاع از آزادي هاي آكادميك، 11 خرداد 86
4 . محمد ملكي، ديدار با اعضاي شوراي عمومي تحكيم، 31 تير 86
5 . عزت الله سحابي، مراسم افطاري انجمن اسلامي دانشگاه تهران،10 مهر 86

 



خودسازي فكري، اخلاقي و انقلابي براي دانشجويان يك فريضه است

به شما دانشجوها مي گويم، سنگربان اين سنگر -دانشگاه- شماييد؛ مواظب باشيد خاكريزهاتان سست نشود؛ دايم خاكريزها را ترميم كنيد. خاكريزها، خاكريزهاي فرهنگي و فكري است؛ اين ها را ترميم كنيد. خودسازي فكري و اخلاقي و انقلابي دروني دانشجويان يك فريضه است-چه هر دانشجويي نسبت به خودش، چه به معناي درون دانشگاه و محيط دانشگاه- اين خودسازي، همان ترميم خاكريزها و سنگرهاست.
بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه صنعتي امير كبير، 9/12/1379

 



جنبشي از جنس دانشجو

مصطفي واحدي
16آذر را روز دانشجو ناميدند تا زنده بماند يك حركت دانشجويي، حركتي كه از دل چند جوان مستحكم و قوي دل در يك نظام فاسد مبدأ مبارزه با استكبار شد .
اما جنبش دانشجويي را قبل انقلاب روشنفكران انقلابي مي دانيم و بعد از انقلاب بسيجياني كه در سنگر علم، علم اسلام را بلند كرده اند .
از احمد قندچي ها و مصطفي بزرگ نيا ها قبل از انقلاب گرفته تا حسين علم الهدي ها و رجب بيگي ها بعد از انقلاب همه در زير بيرق جنبش دانشجويي فعاليت كرده اند. از وجود عناصر دانشجو در هسته ي مركزي سپاه، جهاد و كميته تا تسخير لانه جاسوسي كه به عظمت انقلاب دوم درخشيد. از مبارزه با رژيم طاغوت و استكبار جهاني تا عدالت خواهي، قلمرو بزرگ جنبش دانشجويي است .
جنبشي از جنس دانشجويان متعهد و معتقد به اسلام ناب محمدي.
جنبشي كه دكتر خرمشاد عناصر اصلي اش را خوش معرفي كرده: » استقلال فكري، آرمان خواهي، اصول گرايي، كمال پرستي، پيشرو بودن، پرسش گر و نقاد، جواني، عدم محافظه كاري، عدم تعلق و نداشتن تمايلات فردي، دفاع از مباني ديني، مبارزه با فساد اخلاقي و عامل
بي بند و باري ...»
آري جنبش دانشجويي در تمام عصرها سرسلسله دار حركت و
نوع آوري و شكوفايي بوده از بحث علمي گرفته تا راهكارهاي فرهنگي. اين پرچم جنبش دانشجويي از احمد قند چي و مصطفي بزرگ نيا... به علم الهدي و همت و رجب بيگي و... رسيد و حال به من و تو اي رفيق .
در دهه اي به نام نود جنبش دانشجويي در مقاطعي كم رنگ و در مقاطعي به دليل بحرانهاي سياسي، سياسي شده، ولي اي افسر جنگ نرم هنوز ميدان جنگ فرهنگي خالي از نيروي خودي است .
از كشمكش هاي علمي گرفته تا دعواهاي اداري تا باندها و ريشه هاي ليبرالي همه مي خواهند پاي جنبش دانشجويي را قلم كنند. حركت هر جامعه اي به جوانانش است و هر جامعه ي جواني به متفكران و تئوري پردازان و خط شكناني متكي است كه از جنس دانشجو هستند، دانشجويي انقلابي كه تسخير لانه ي شيطان بزرگي چون آمريكا برايش به راحتي خوردن آب است. دانشجويي كه در هويزه افتخار آفرين مي شود و خاك آن سرزمين به خاطر قدوم مباركش تا ابد تقدس دارد و دوايي است براي بازماندگان .
آري دانشجو موتور محرك يك انقلاب و يك جامعه عقلاني و آرماني است. حال دشمن خوب جهت گرفته، مي خواهد همين موتور را از كار بيندازد. به هر روش ممكن بعضي وقت ها ياس، بعضي وقت ها مشغول كردنش به بازي و پازل هاي خود، بعضي زمان ها ريشه ي اعتقادي ما را با روشهاي متفاوت مي خشكانند. چون مي دانند كه جوان بسيجي، دانشجوي پيرو خط امام و رهبري را تا اعتقاد شهادت در سر دارد نمي توان از ميدان خارجش كرد .
حال در اين تنگناي به وجود آمده براي حركت دانشجويي، خودي ها هم در بعضي از مسائل لطمه بر پيكر جنبش انقلابي و عدالت خواهي دانشجويي وارد كرده اند، آنها كه اختلافات تشكل هاي مذهبي و اعتقادي را دامن زده و يا به راحتي از كنارش گذشتند و در پي اصلاح اين تفرقه قدمي برنداشتند، آنها كه با بروكراسي اداري مانع فعاليت و نخبه پروري فرهنگي شدند، آنها كه از بيرون گود ادعاي خدايي امور فرهنگي را مي كنند و آنها كه دانشجو را فقط و فقط مهره ي خيمه شب بازي و بيلان كار خودشان مي دانند. همه و همه در كسالت فعلي جنبش دانشجويي نقش دارند و مديون خون شهداي دانشجو هستند .
مثالها فراوان است، تا حضرت آقا در مورد كرسي آزاد انديشي داد نزندو تا بخشنامه هاي محرمانه و تهديد آميز از بالا به سوي دفاتر مسئولان و متوليان فرهنگي دانشگاه نيايد، اين سدهاي متفاوت اجرايي و پشتيباني كه در مقابل فعاليت فرهنگي دانشجو است برداشته نخواهد شد، البته كه آن هم به خاطر بيلان كاري و ارسال گزارش كار مجبورند به برداشتن اين محدوديت ها ولي باز هم قربان آن آقا كه با يك دادش هيمنه ي مسئولان خود فروخته و بي مسئوليت را مي سوزاند .
و اما خودم
اي فعال فرهنگي پرادعا، چند ساعت در روز مطالعه مي كني ؟
ولي زمانت مطالعه را واجب كرده، شنيده اي ؟
اصلاً صحبت ها و خواسته هاي امامت را دنبال و پيگيري مي كني ؟
كاري براي بهبودي مي نمايي يا تقصير را به دوش ديگران گذاشته و رها مي كني ؟امامت خامنه اي اسلامي كردن دانشگاه ها را از نان شب واجب تر اعلام كرده ، آيا فكري كرده اي؟
اصلا جنگ را درك كرده اي كه حرف ازآمادگي ات بزنم و يا هنوز دراين معادله ي كذايي علم بهتر است يا ثروت گير كرده اي ؟
و يا انتظار داري كه نامه ي فدايت شوم از وليت دريافت كني و حركت را شروع كني. من كه نمي دانم تو خود را هرچه مي خواهي به نام، اما ولي فقيهت يك دانشجوي جنبشي را اين گونه تعريف كرده است :«در محيط دانشگاه بعضي ها حوصله حركت ندارند ، مي گويند بگذار كارهايي را بكنيم، درسمان را بخوانيم، زودتراين ورق پاره را بگيريم و مثلاً دنبال كاري برويم ..... اين ها مشمول بيداري ، خيزش و حركتي كه عنوان دانشجو دارد نيستند»
پس تو از كدامين قبيله اي؟

 



دانشجويان بخوانند: هشت پله تا ملاقات موفقيت

همه ما دوست داريم فرد موفقي در زندگي باشيم، اما چه كارهايي ما را مطمئن مي سازد كه موفقيت و كاميابي در زندگي آن قدرها هم كه فكر مي كنيم سخت نيست؟ براي اين كار هيچ رازي وجود ندارد، بلكه فقط بيشتر عقل سليم، افكار مثبت و طرز برخورد و ابتكار عمل به علاوه آگاهي ودرك لازم است. در اين مطلب به چندين نكته براي هدايت شما به سوي موفقيت، اشاره شده است.
1- براي رسيدن به كمال نزاع نكنيد: هرگز سعي نكنيد كه بي عيب و نقص باشيد، زيرا هيچ كس در اين دنيا عالي نيست. براي خود يك استاندارد و هدف را تعيين كنيد و مسئوليت ها و يا كارهاي خود را در حد توانايي هايتان به بهترين شكل انجام داده و از آن راضي باشيد. زماني كه اين تلاش را به بهترين نحو انجام داديد، همه چيزهايي كه شما يا هر كس ديگري به دنبال آن بوده ايد را مي توانيد به دست آوريد.
2- خودتان را باور داشته باشيد: خلق راهكارهايي كه شما را بيشتر از خودتان آگاه مي سازد و آنچه شما را قادر به دستيابي به آن مي كند را بالا ببريد. چنانچه به خودباوري برسيد و بتوانيد آن را به دست آوريد، بيشتر به سمت كاميابي در هر آنچه انجام مي دهيد، متمايل خواهيد شد.
3- پشتكار داشته باشيد: پشتكار و اراده چيزهايي هستند كه براي رسيدن به موفقيت ضروري هستند. اگر در اموري كه براي آن تلاش مي كنيد تسليم نشويد، در نتيجه به راحتي مي توانيد جلوي شكست را بگيريد.
4- در زندگي خود تغيير ايجاد كنيد: اگر نسبت به آنچه هم اكنون در زندگي داريد و يا هستيد رضايت كافي نداريد، تنها كسي كه مي تواند موقعيت زندگيتان را تغيير دهد، خود شما هستيد. اين تغييرات ممكن است تغيير چشم انداز در زندگي، تصوير شما از خودتان، برتريها يا فعاليتهاي شما باشد. شما در اين موارد نبايد كسي را به غير از خودتان سرزنش كنيد و اين تنها خود شما هستيد كه قدرت ايجاد تغيير را داريد.
5- هر چه بكاريد همان را درو مي كنيد: هر چقدر براي بدست آوردن اهداف خود در زندگي تلاش كنيد، به همان ميزان به موفقيت مي رسيد. اگر شخصي مفيد، صادق، درستكار و مثبت هستيد، پس به همان ميزان پشتوانه در مسير رسيدن به موفقيت خواهيد داشت كه به خصوص در محل كارتان، به كاميابي دست يابيد.
6- ان الله مع الجماعه: همه افراد موفق براي رسيدن به موفقيتهايي كه به دست آورده اند، تا اندازه اي به ديگران تكيه مي كنند. همه انساني مهارتها، استعدادها و تواناييهاي متفاوتي دارند كه وقتي با هم تركيب شوند، به موفقيتي منحصر به فرد تبديل مي شود.
7- روي خودتان تمركز كنيد: همه ما براي تمركز بر خود احتياج به يك روز استراحت داريم تا براي اين كه بتوانيم به آنچه كه دوست داريم به دست آوريم بپردازيم. با اين كار قادر خواهيم شد تا تأثير زيادي در دستيابي به نتايج بهتر در كارها گذاشته شود.
8- اهداف و آرمان ها را مشخص كنيد: در نظر گرفتن اهداف و آرمانها براي خودتان، مي تواند شما را در موفقيت براي هر آنچه كه برگزيده ايد، ياري نمايد. اين اهداف مي تواند به صورت روزانه، كوتاه مدت و يا بلند مدت تعيين گردد كه براي آرمانهاي كوتاه مدت يك ماه و براي اهداف بلند مدت حداقل شش ماه زمان درنظر گرفته شود. هميشه اهداف واقع گرايانه داشته باشيد و زمان را براساس رسيدن به آن براي خود تنظيم كنيد. بر اساس اصولي منظم اهداف خود را مورد بررسي قرار دهيد تا مطمئن شويد آنها هميشه قابل دستيابي هستند.
بر آنچه كه مي خواهيد به دست آوريد تمركز كنيد- به جاي فكر كردن به مسائل منفي يا آنچه دوست نداري، بر روي چيزهاي مثبت و آنچه كه دوست داريد آنها را داشته باشيد تمركز كنيد. به جاي اين كه دلسرد شويد و تنها مشتاق آنچه كه در پايان كار رخ مي دهد باشيد، همواره به رويدادهايي كه در آينده اتفاق مي افتند نظر كنيد.
مهم ترين نكته اي كه در صدر تمام موارد فوق قرار مي گيرد و آن را دركنار همه گام ها نياز داريد، اين است كه همواره به خدا توكل كنيد، اتكال به منبع لايزال الهي، تواني به شما مي دهد كه قدرت غلبه بر تمام سختي ها و فشارها را دارا خواهيد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14