(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 آذر 1390- شماره 20098

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كنگره آمريكا الزام دولت به تحريم بانك مركزي را به اختيار تبديل كرد
مصوبات چهارمين سفر هيئت دولت به كهگيلويه و بويراحمد
احمدي نژاد با صدور پيامي براي رئيس جمهور سابق برزيل آرزوي بهبودي كرد
از سوي وزير كشور دستور شروع انتخابات سومين ميان دوره اي مجلس خبرگان رهبري صادر شد
تماس دفتر ملكه انگليس با مقامات ايراني براي ادامه روابط تهران- لندن
شايعه همكاري عسگري با آمريكا و اسرائيل طراحي موساد است
نبوي: ايجاد شكاف بين اصولگرايان معقول نيست
نامزد جمهوريخواه آمريكا: حمله به ايران تكرار جنگ بيهوده عراق است
شركت آمريكايي كيوبيك به پرداخت غرامت 8/2 ميليون دلاري به ايران محكوم شد
شينهوا: ايران طرح تحريم سوريه را با شكست مواجه كرده است
وزير خارجه تركيه: هيچكس قادر نيست بر دوستي ديرينه ايران و تركيه تأثير منفي بگذارد
5 ميليون نفر از يادمان شهدا در مناطق عملياتي جنوب بازديد مي كنند
كريستين ساينس مانيتور: ايران با نفوذ به سيستم جي پي اس به پهپاد آمريكايي دست يافت
رئيس بسيج حقوقدان كشور: طرح ترور سردار سليماني قابليت پيگرد دارد



گزارش خبري كيهان
كنگره آمريكا الزام دولت به تحريم بانك مركزي را به اختيار تبديل كرد

كنگره آمريكا بالاخره تصميم خود در زمينه تحريم بانك مركزي ايران را به طور اساسي تعديل و از الزام دولت به تحريم بانك مركزي ايران خودداري كرد.
در حالي كه منابع غربي طي دو روز گذشته سر و صداي فراواني درباره تصويب تحريم بانك مركزي ايران به پا كرده اند، گزارش ها نشان مي دهد آنچه روز پنج شنبه به طور نهايي در كنگره آمريكا تصويب شد، تفاوتي اساسي با مصوبه سنا در روز 10 آذر 1390 (اول دسامبر 2011) دارد و عملا الزام دولت اوباما به تحريم بانك مركزي ايران از اين قانون حذف شده است.
سناي آمريكا روز پنجشنبه 24 آذر 1390 (15 دسامبر 2011)، با 85 راي موافق در برابر 13 راي مخالف قانوني را تصويب كرد كه به رئيس جمهور آمريكا اين امكان را مي دهد كه بانك ها، شركت ها و طرف هاي خارجي معامله كننده با بانك مركزي ايران را مجازات كند. يك روز قبل از اين مصوبه، مجلس نمايندگان آمريكا نيز با 283 راي موافق در مقابل 136 راي مخالف قانوني را تصويب كرده بود كه چنين اختياري را به دولت مي داد. آنچه سنا در روز پنج شنبه تصويب كرد، تلفيقي از مصوبه سنا در روز اول دسامبر با مصوبه مجلس نمايندگان در روز چهارشنبه 23 آذر 1390 (14 دسامبر 2011) بود.
اما نكته مهم درباره اين مصوبه اين است كه به جاي آنكه دولت اوباما را ملزم به تحريم بانك مركزي ايران كند. صرفا اختيار انجام اين كار را به آن اعطا مي كند، اختياري كه اوباما طبق قانون جامع تحريم هاي ايران مصوب سال 2010 هم از آن بهره مند بود و نيازي به مصوبه جديد كنگره نداشت.
طبق قانون جديد كه البته هنوز به امضاي دولت اوباما نرسيده، رئيس جمهور آمريكا مي تواند كشورها و شركت ها را به جرم معامله با بانك مركزي ايران مجازات كند و همچنين مي تواند در صورت صلاحديد خودش از اين كار خودداري كند.
اجراي اين قانون 6ماه پس از تصويب آغاز خواهد شد.
دولت آمريكا پيش از اين مخالفت خود را با اين برخورد كنگره به صراحت ابراز كرده بود.
استدلال اصلي دولت آمريكا در مخالفت با اين تصميم آن بود كه اولا منجر به افزايش قيمت نفت و در نتيجه افزايش درآمدهاي ايران مي شود و ثانيا دولت آمريكا را با متحدانش درگير مي كند.
رابرت كوهن، معاون وزير خزانه داري روز اول دسامبر در نشست سنا علت مخالفت دولت با تحريم بانك مركزي را اينگونه توضيح داده بود: «قضاوت ما اين است كه در برهه كنوني بهترين مسير به كارگيري ساز وكارهايي نيست كه بزرگترين نهادهاي مالي جهان و بانك هاي مركزي كشورهاي متحد آمريكا را با خطر روبرو كند.»

 



رحيمي خبر داد
مصوبات چهارمين سفر هيئت دولت به كهگيلويه و بويراحمد

مصوبات سفر چهارم هيئت دولت به استان كهگيلويه و بويراحمد توسط معاون اول رئيس جمهور تشريح شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از ياسوج، معاون اول رئيس جمهور تصميمات اتخاذ شده در كارگروه توسعه اشتغال و سرمايه گذاري و جلسه استاني هيئت دولت در استان كهگيلويه و بويراحمد را تشريح كرد.
محمدرضا رحيمي عصر پنجشنبه پس از اتمام جلسه استاني هيئت دولت كه در ياسوج برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: هيئت دولت در اين جلسه تمام مصوباتي را كه مربوط به سفرهاي گذشته بوده و براي اجرا با موانعي مواجه بودند مورد بررسي قرار داد و براي رفع موانع آنها تصميماتي اتخاذ كرد.
معاون اول رئيس جمهور افزود: اكثر اين مصوبات با مشكل كمبود اعتبار مواجه بوده و يا نيازمند تصميمات جديدي براي رفع موانع پيش رو بودند كه در اين جلسه با حضور هيئت وزيران و استاندار براي آنها چاره انديشي شد.
رحيمي خاطرنشان كرد: در جلسه استاني هيئت دولت همچنين با دستور رئيس جمهور تصميمات جديد نيز تصويب شد و براي عمران و آباداني استان كهگيلويه و بويراحمد برنامه ريزي هايي صورت گرفت.
وي در ادامه به ارائه گزارشي از آخرين وضعيت مصوبات سفرهاي قبلي و تشريح بخشي از مهم ترين تصميمات اتخاذ شده در جلسه استاني هيئت دولت و كارگروه توسعه اشتغال سرمايه گذاري استان كهگيلويه و بويراحمد پرداخت.
رحيمي افزود: نحوه توزيع و اجراي تعهدات بانك هاي عامل در استان در خصوص پرداخت تسهيلات مربوط به مشاغل خانگي 26 ميليارد تومان براي ايجاد 8 هزار و 500 شغل و خوداشتغالي 22 ميليارد و 600 ميليون تومان براي 2 هزار و 200 شغل كه در گذشته مصوب و ابلاغ شده بود، بررسي و بانك ها متعهد شدند تا پايان بهمن، تعهدات خود را عمل كرده و در اين زمينه هماهنگي لازم بين مديرعامل بانك و مديربانك در استان به عمل آيد.
وي مصوبات كارگروه توسعه اشتغال و سرمايه گذاري استان كهگيلويه و بويراحمد را شامل اختصاص 25 ميليارد تومان توسط معاونت برنامه ريزي به عنوان وجوه اداره شده براي كمك سود، اختصاص مبلغ 3155. ميليارد تومان تسهيلات توسط بانك مركزي و بانك هاي عامل براي طرح هاي اشتغالزايي اين استان، تامين تسهيلات مورد نياز طرح هاي نيمه تمام و سرمايه در گردش بنگاه ها تا پايان سال 90 دانست.
معاون اول رئيس جمهور افزود: مقرر شد طرح اختصاص زمين براي مجتمع هاي كشاورزي و دامپروري كه اخيرا در دولت تصويب شد توسط وزارت جهاد كشاورزي براي نخستين بار در اين استان با فوريت اجرا شود.
رحيمي به گزارشي از آخرين وضعيت مصوبات سفرهاي قبلي به استان كهگيلويه و بويراحمد از مجموع 549 مصوبه در قالب هزار و 764 پروژه در سه دوره سفر جمعا 259 مصوبه محقق شده و 193 مصوبه در دست اجرا و 97 مصوبه در دست پيگيري است و به ميزان 2/47 درصد مصوبات به صورت كامل محقق و 35 درصد مصوبات اجرايي شده اند.
وي گفت: برآورد اعتباري اجراي مصوبات سه دور سفر به استان بالغ بر 21 هزار و 922 ميليارد ريال است.
رحيمي تصريح كرد؛ از سال 84 تا سال 90 سهم تسهيلات بانكي استان 78 هزار و 20 ميليارد ريال بوده كه در قالب اين اعتبار تاكنون بانك ها نسبت به اختصاص مبلغ 30 هزار و 30 ميليارد ريال در قالب 10 هزار و 190 طرح عقد قرارداد با پيش بيني اشتغال زايي 17 هزار و 200 نفر اقدام كرده اند.
معاون اول رئيس جمهور گفت: تعهد اشتغال زايي اين استان در سال جاري ايجاد 16 هزار و 500 فرصت شغلي كه تاكنون بيش از 11 هزار فرصت شغلي ايجاد شده است.
رحيمي مصوبات جديد اين استان را در سفر چهارم به شرح ذيل اعلام كرد.
الف- اختصاص 30 ميليارد تومان تسهيلات براي كمك به تهيه دام و علوفه عشاير، عمران شهري و عمران روستايي
ب- 30 ميليارد تومان تسهيلات براي3 هزار واحد مسكوني آسيب ديده از سيل توسط بانك ها و 6 ميليارد تومان براي 3 هزار خانواده به صورت بلاعوض
ج- ايجاد شهرك صنعتي در سي سخت و چند شهرستان ديگر توسط وزارت صنعت معدن و تجارت.
د- احداث يك خط برق براي شهرستان دنا.
توزيع كارت بيمه طلايي
به گزارش خبرنگار كيهان از ياسوج، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش گفت: كارت بيمه طلايي بازنشستگان فرهنگي كشور از نيمه اول دي ماه توزيع مي شود. وحيد كيارشي افزود: در قالب اين بيمه، بازنشستگان از خدمات ويزيت، جراحي، دندانپزشكي، چشم پزشكي و خدمات دارويي برخوردار مي شوند.
تغيير كتاب هاي درسي
وزير آموزش و پرورش در نشست با فرهنگيان كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اجراي نظام آموزشي 6-3-3 از سال تحصيلي آينده گفت: براي ا جرايي شدن اين نظام هر سال كتاب هاي درسي دو پايه تحصيلي براساس سند درس ملي تغيير مي كند. به گزارش ايسنا حاجي بابايي افزود: سند تحول بنيادين در 30 بند و مبتني بر نظام هاي ارزشي انساني از جمله در موضوع پيروي از ولايت فقيه- تمسك به آموز هاي ديني - قرآن-نماز و ديني كردن آموزش وپرورش تبيين كننده جايگاه معلم در جامعه است.
افزايش سلامت اداري
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از تدوين سه سند براي افزايش سلامت اداري كشور خبر داد و گفت: اين سه سند شامل سياست هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب، قانون مديريت خدمات كشوري و قانون سياست هاي اصل 44 قانون اساسي است.
به گزارش ايرنا لطف الله فروزنده دهكردي افزود: 10 برنامه براي ايجاد تحول اداري كشور تدوين شده كه به اجرا گذاشته مي شود.
همچنين وي گفت: از سال آينده فقط سه نوع نيروي رسمي، پيماني و قراردادي در استخدام دولت هستند و هيچ نيروي شركتي در نظام اداري كشور وجود نخواهد داشت.
فروزنده گفت: همه افرادي كه به صورت شركتي در استخدام دولت هستند بايد تغيير وضعيت يابند و به قراردادي تبديل شوند.
ممنوعيت واردات ميوه لوكس
وزير جهاد كشاورزي از ممنوعيت واردات ميوه هاي لوكس و غيرضرور به كشور براي حمايت از توليد داخلي خبر داد و اظهار داشت: اين محصولات به دليل افزايش توليد در داخل و جلوگيري از تضييع حق توليدكنندگان داخلي، مجوز واردات ندارند.
وي افزود: وزارت جهاد كشاورزي در راستاي حمايت از توليدات داخلي اين سياست و برنامه راهبردي را در نظر گرفته و تاكنون ورود افزون بر 190 قلم محصول كشاورزي ممنوع شده است.
اجرايي شدن مصوبات
وزير كشور در نشست شهرداران و مديران شهرستان بوير احمد در ياسوج گفت: نبايستي هيچ پروژه اي از مصوبات سفرهاي رئيس جمهوري و هيات دولت تا پايان دوره رئيس جمهوري دكتر احمدي نژاد نيمه تمام باقي بماند. وي تصريح كرد: دولت دهم بنايي ندارد كه تعهدي براي دولت بعدي باقي بگذارد لذا همه دستگاه هاي اجرايي بايد به اين مسئله اهتمام جدي داشته باشند.

 



احمدي نژاد با صدور پيامي براي رئيس جمهور سابق برزيل آرزوي بهبودي كرد

رئيس جمهور كشورمان در پيامي براي لولا داسيلوا آرزوي بهبودي كامل بيماري و سلامتي كرد.
در اين پيام آمده است:
جناب آقاي لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا
خبر كسالت جناب عالي را دريافت نمودم.
اميدوارم در پرتو عنايات خداوند متعال و دعاي ملت بزرگ برزيل و عدالت خواهان جهان، هر چه سريع تر بهبودي كامل خود را بازيافته و با توان كامل به تلاش در جهت پيشرفت و ترقي برزيل ادامه دهيد.
مطمئنا جنابعالي همچنان يكي از رهبران تاثيرگذار در صحنه داخلي برزيل و در عرصه جهاني به عنوان يكي از مناديان صلح و عدالت محسوب مي شويد.
اينجانب به شجاعت جنابعالي در اعلام مواضع مستقل از نظام حاكم جهاني كه مبتني بر زورمداري است، خصوصا در جريان ملاقات هاي دوجانبه به خوبي آگاهي دارم و اطمينان دارم تلاش هاي جنابعالي در مسير استقرار عدالت در نظام بين الملل، سرمشق انسان هاي آزاده در سراسر جهان خواهد بود.
اميدوارم با سپري نمودن دوره درمان و بهبودي كامل، بيش از پيش شاهد گام هاي بلندتان در جهت گسترش عدالت در جهان، تقويت دوستي و محبت ميان دو ملت بزرگ ايران و برزيل، بهبود وضعيت مديريت جهاني به منظور رفع تبعيض و استانداردهاي دوگانه و همكاري دو كشور در مجامع و سازمان هاي بين المللي باشيم.
ضمن آگاهي از برخورداري برزيل از بهترين و مجرب ترين پزشكان و كادر تخصصي، آمادگي كشورم را به منظور ارائه هرگونه كمك پزشكي لازم اعلام مي دارم.
از خداوند متعال، سلامتي و بهبود عاجل و كامل جنابعالي و سربلندي و بهروزي ملت دوست برزيل را مسئلت دارم.

 



از سوي وزير كشور دستور شروع انتخابات سومين ميان دوره اي مجلس خبرگان رهبري صادر شد

با ابلاغ بخشنامه وزير كشور به فرمانداران مشهد و سنندج، امور اجرايي انتخابات سومين ميان دوره اي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري از روز شنبه، بيست و ششم آذرماه سال جاري رسما آغاز مي شود.
«مصطفي محمد نجار» وزير كشور، ديروز با صدور بخشنامه اي به فرمانداران مراكز حوزه هاي انتخابيه مشمول ميان دوره اي مجلس خبرگان رهبري، دستور شروع رسمي امور اجرايي اين انتخابات را در استان هاي كردستان و خراسان رضوي صادر كرد.
بنابر اين گزارش، وزير كشور در اجراي ماده 79 آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري، به فرمانداران مشهد و سنندج مجوز داد روند اجرايي سومين ميان دوره اي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري را در استان هاي خراسان رضوي و كردستان آغاز كنند.
به موجب قانون، با صدور اين مجوز از سوي وزير كشور، هيات هاي اجرايي اين انتخابات در مراكز حوزه هاي انتخابيه و حوزه هاي فرعي از روز شنبه 26/9/90 حداكثر در مدت 5 روز تشكيل خواهند شد.
مطابق جدول زمان بندي سومين ميان دوره اي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري، ثبت نام داوطلبين اين انتخابات از روز پنجشنبه مورخ
1/10/90 آغاز و تا پايان روز چهارشنبه مورخ 7/10/90 ادامه خواهد يافت.
همچنين گفتني است اواخر هفته گذشته (22/9/90) در اطلاعيه شماره 4 ستاد انتخابات كشور، زمان و نحوه ثبت نام داوطلبين اين انتخابات به اطلاع عموم رسيده است.

 



الهيان خبر داد
تماس دفتر ملكه انگليس با مقامات ايراني براي ادامه روابط تهران- لندن

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: پس از مصوبه مجلس مبني بر كاهش رابطه با انگليس از دفتر ملكه انگليس با برخي مقامات كشور تماس گرفتند و براي ادامه ارتباط با ايران التماس مي كردند.
به گزارش فارس، «زهره الهيان» روز پنجشنبه در سومين نشست شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت كه در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد، گفت: طراحي سفارت مجازي آمريكا قبل از انتخابات در كشورمان براي حضور تاثيرگذار در عرصه انتخابات مجلس است.
وي افزود: پيروزي ما در به غنيمت گرفتن پهپاد جاسوسي آمريكا معادلات رژيم صهيونيستي براي جنگ الكترونيك با كشورمان را به هم ريخت.
وي درباره تسخير سفارت انگليس از سوي دانشجويان نيز اظهار داشت: حركت دانشجويان در تسخير سفارت نبايد عقبگرد داشته باشد البته بايد به حركات سودجويان هم در اين رابطه اشاره كرد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: حركت دانشجويان در حمايت از مجلس كاملا به جا بود و حتي جا داشت كه دانشجويان 3 يا 4 روز جلوي سفارت تجمع كنند و اين حركات هم بايد استمرار داشته باشد.
نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: نمي دانيم چه شد كه درب سه لايه سفارت انگليس كه رمزي هم هست، به راحتي و بدون به كار بردن هرگونه فشار باز شد؛ در سفارت انگليس گرچه شيشه شكست ولي قفلي شكسته نشد، يعني همه درها باز بود و اين مسئله مشكوك است.
الهيان اظهار داشت: پس از مصوبه مجلس مبني بر كاهش رابطه با انگليس، انگليسي ها به التماس افتادند و حتي از دفتر ملكه انگليس با برخي مقامات كشور تماس گرفته مي شد و التماس مي كردند و اين موضوع همچنان ادامه دارد.
سومين نشست دفتر تحكيم وحدت در سال 90 كه به ميزباني انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير برگزار شد، مصطفي كواكبيان، عبدالحسين روح الاميني، زهره الهيان، سيدمحمود علوي و حسن قشقاوي به ايراد سخنراني پرداختند.
سيدمحمود علوي عضو مجلس خبرگان در اين نشست با انتقاد از رفتار برخي چهره هاي اصلاح طلب گفت: افراد به جاي شرط گذاري براي نظام، شروط نظام را بپذيرند.
مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم سالاري نيز در اين نشست با اشاره به طرح شرط از طرف برخي اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات گفت: برخي از ترس مرگ دست به خودكشي مي زنند.
وي با بيان اين كه «هركس اقدامي بكند كه به مشاركت مردم لطمه بزند حتما ضد نظام و ضدانقلاب است» گفت: برخي در مجلس مي گويند كه ما مي خواهيم در اين دوره آخرين ميخ را بر تابوت اصلاح طلبان بكوبيم، معتقدم هر دو جريان افراطي به ضرر نظام كار مي كنند.
عبدالحسين روح الاميني، دبيركل حزب توسعه و عدالت نيز در اين نشست گفت: اقدام دانشجويان در كنار اقدام مجلس موثر بود و اين نشان مي داد كه انزجار از سياست هاي انگليس تنها موضع رسمي نيست، اما به نظرم تكه آخر اقدامات دانشجويان مشكوك به نظر مي رسد، ممكن است كساني از خود آنها براي اين كار مامور شده باشند كه از انگليسي ها بعيد نيست.

 



در يادبود معاون سابق وزارت دفاع مطرح شد
شايعه همكاري عسگري با آمريكا و اسرائيل طراحي موساد است

سرويس سياسي-
پنج شنبه گذشته در پنجمين سال ربايش عليرضا عسگري معاون سابق وزير دفاع، مراسم يادبودي با حضور مقامات نظامي كشورمان و اعضاي خانواده او در شهرك شهيد محلاتي برگزار شد.
عليرضا عسگري كه پس از بازنشستگي به تجارت زيتون و روغن زيتون در سوريه مشغول بود آذرماه سال 1385 در حالي كه در سفري به استانبول رفته بود توسط موساد و با همكاري سازمان هاي اطلاعاتي آلمان و انگليس در تركيه ربوده شد.
در مراسم يادبود عليرضا عسگري، زيبا احمدي همسر وي درباره آخرين وضعيت پيگيري از سرنوشت اين مقام نظامي كشورمان گفت:« اعلام كرده اند كه با كشورهاي مربوطه در حال رايزني هستند اما هنوز خبري به دست ما نرسيده است».
همسر عسگري در گفت وگو با فارس با اشاره به شخصيت اين سردار بزرگ يادآور شد: عسگري در زندان هاي اسرائيل است و اگر زنده باشد مقاوم و پا برجاست، اما ممكن است بر اثر شكنجه ها به شهادت رسيده باشد.
احمدي افزود: هر كس بگويد كه عسگري پناهنده شده است حتي اگر از داخل ايران باشد مزدور رژيم صهيونيستي است و همان راه را مي رود كه امثال نوري زاده در آن سوي مرزها با تبليغات خود دنبال مي كنند.
وي با انتقاد از پيگيري هاي صورت گرفته از سوي دستگاه هاي ذي ربط گفت: اين موضوع به صورت جدي پيگيري نمي شود. مگر مي شود پس از 5 سال از ربوده شدن عسگري از زنده يا شهيد بودن وي خبري به دست نيامده باشد.
همسر عسگري با اشاره به قدرت دستگاه هاي اطلاعاتي كشورمان يادآور شد: سيستم اطلاعاتي كه مي تواند، فردي مانند ريگي را در آن شرايط دستگير كند، مي تواند اطلاعاتي را از عسگري به دست آورد.
احمدي به آخرين ديدار خود با وزير امور خارجه كشورمان در تابستان اشاره كرد و اظهار داشت: از آن زمان تاكنون با مقامات ديداري نداشته ايم.
وي ادامه داد: براي 18 آذر كه سالگرد ربوده شدن عليرضا عسگري است، قصد داشتيم در مقابل سفارت تركيه تجمع كنيم اما وزارت كشور و وزارت خارجه، حادثه سفارت انگليس و مسائل پيش آمده بين المللي دراين خصوص را مطرح كرده و اعلام كردند كه مصلحت نيست كه اين تجمع در مقابل سفارت تركيه صورت بگيرد.
همسر عسگري در پايان يادآور شد: پس از آنكه شيباني مسئول پيگيري سرنوشت عليرضا عسگري، به سمت سفارت سوريه منصوب شد، آقاي نميني مسئوليت وي را به عهده گرفته است.
گفتني است؛ در اين مراسم دريابان علي شمخاني وزير سابق دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح حضور داشت كه در حاشيه مراسم با تاكيد بر اينكه عسگري اهل پناهنده شدن نيست و نمي تواند باشد، به خبرنگاران، گفت: هر كسي به اين موضوع شك كند، به نوعي آنتن موساد است و برنامه سازمان اطلاعاتي رژيم صهيونيستي را دنبال مي كند.
وي با تاكيد مجدد بر اينكه به طور قطع عسگري توسط عوامل استكبار جهاني و رژيم صهيونيستي ربوده شده است، گفت: در حال حاضر عسگري در زندان موساد است و تا اين لحظه محكم و استوار باقيمانده است، زيرا او آدمي نيست كه در سياه چال، فكر خيانت كند.

 



نبوي: ايجاد شكاف بين اصولگرايان معقول نيست

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تهديدات داخلي و خارجي عليه نظام تاكيد كرد كه بهانه جويي و ايجاد شكاف بين اصولگرايان به هيچ وجه معقول نيست.
سيدمرتضي نبوي، پنجشنبه شب در همايش تبيين شاخصه هاي اصولگرايي در شيراز گفت: مهم ترين اصل امروز براي موفقيت اصولگرايان به ويژه در مجلس نهم اتحاد و انسجام است و بايد اين مهم مورد توجه قرار گيرد. نبوي ادامه داد: اگر اختلافي بين جبهه متحد اصولگرايي و جبهه پايداري باشد در انتخابات پيش رو با اين گونه تفرقه ها با مشكلات بسياري روبه رو مي شويم.
وي ادامه داد: امروز دشمنان از جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف ضربه سنگيني را خورده اند و عصباني هستند كه بايد در اين زمينه هوشيار بوده و از كشورمان دفاع كنيم.
نبوي تصريح كرد: امروز آمريكا و غربي ها به دنبال اين هستند تا با ايجاد سرخوردگي و فشارهاي اقتصادي به مردم ما، براي از پا درآوردن نظام اسلامي برنامه ريزي كنند كه بايد در اين زمينه بصيرت داشته باشيم.
وي تاكيد كرد: يكي از نگراني هاي رهبر معظم انقلاب اين است كه دشمنان سعي دارند فضاي انتخاباتي را امنيتي كرده و درگيري هاي خياباني قبل از انتخابات ايجاد كنند و كاهش حضور مردم در پاي صندوق هاي راي را به همراه داشته باشد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز داشت: حمايت و تبعيت از ولايت فقيه، داشتن بصيرت، تحليل صحيح از زمان، بيدار بودن در مقابل فتنه و انحراف و هوشيار بودن در مقابل توطئه هاي خارجي از شاخصه هاي بارز اصولگرايي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: ما نمي گوييم كه ايرادات موجود در جبهه پايداري قابل تامل نيست اما به برخي از شاخصه هاي اصولگرايي از جمله زمان شناسي، بصيرت، عمل بهنگام بايد توجه ويژه شود تااتحاد منسجم داشته باشيم و كمك كنيم جبهه متحد اصولگرايان شكل گيرد.
وي بيان داشت: بايد به دنبال اتحادي منسجم در جبهه اصولگرايي باشيم.
نبوي اظهار داشت: اگر به دنبال اين باشيم كه چرا افرادي در مقطعي اشتباه كردند و مواضع خود را در مورد جريان فتنه ديرتر اعلام و عملياتي كرده اند و اين موضوع بهانه اي براي ايجاد شكاف بين اصولگرايان باشد، معقول نيست.

 



نامزد جمهوريخواه آمريكا: حمله به ايران تكرار جنگ بيهوده عراق است

يك نامزد حزب جمهوريخواه انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا نسبت به عواقب ماجراجويي عليه ايران هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريكايي «لس آنجلس تايمز»، «ران پائول» نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا در يك مناظره تلويزيوني تاكيد كرد: هيچ شواهدي وجود ندارد كه نشان دهد ايران در حال گسترش برنامه تسليحات هسته اي است و اين ادعاها تبليغاتي براي آغاز جنگ عليه ايران است.
وي در خصوص پيامدهاي خطرناك حمله احتمالي به ايران تصريح كرد: از نظر من بزرگترين خطر اين است كه رئيس جمهوري داشته باشيم كه افراط كرده و ايران را بمباران كند. ما بايد واقعا بنشينيم و فكر كنيم نه آنكه دست به سلاح بريم و بر اين باور باشيم كه مورد حمله قرار مي گيريم زيرا كه همين طرز تفكر اشتباه، ما را به سوي جنگ بيهوده و بي فايده عراق سوق داد و خسارات زيادي را متحمل شديم. پائول تصريح كرد كه بهتر آن است كه از لحاظ ديپلماتيكي با ايران وارد تعامل شويم.
براساس اين گزارش، ايران مهم ترين موضوع مطرح شده در رابطه با سياست خارجي آمريكا در مناظره تلويزيوني هفت داوطلب نامزدي حزب جمهوريخواه براي انتخابات رياست جمهوري سال 2012 بود.

 



با رأي دادگاه استيناف كاليفرنيا
شركت آمريكايي كيوبيك به پرداخت غرامت 8/2 ميليون دلاري به ايران محكوم شد

سرويس سياسي-
دادگاه استيناف ايالت كاليفرنياي آمريكا پس از 30 سال اختلاف، شركت سيستم هاي دفاعي و ترابري كيوبيك اين كشور را به دليل نقض قرارداد منعقده با ايران به پرداخت 8/2 ميليون دلار غرامت محكوم كرد.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، در دعواي حقوقي بين دولت ايران و شركت سيستم هاي دفاعي و ترابري كيوبيك بر سر قراردادي كه اين شركت در سال هاي قبل از انقلاب با دولت ايران منعقد كرده بود، دادگاه استيناف در شهر پاسادنا، ايالت كاليفرنيا در آمريكا به نفع جمهوري اسلامي راي داده و شركت كيوبيك را به پرداخت دو ميليون و هشتصد هزار دلار ملزم كرده است.
پرونده مورد رسيدگي در اين دادگاه به قراردادي مربوط بوده است كه در سال هاي پيش از انقلاب ايران، بين وزارت دفاع اين كشور و شركت كيوبيك منعقد و اجراي آن پس از استقرار جمهوري اسلامي متوقف شد.
در پي توقف اجراي قرارداد، دولت ايران خواستار دريافت مبالغي شد كه به شركت آمريكايي پرداخت شده بود و اين شركت از تأديه آن خودداري مي ورزيد.
در سال 1991 دولت ايران موضوع اختلاف با شركت كيوبيك را به بخش داوري اتاق بازرگاني بين المللي ارجاع كرد و اين مرجع به نفع ايران رأي داد.
براساس اين راي، قرار شد شركت كيوبيك مبلغ دو ميليون و 800 هزار دلار را همراه با هزينه پيگيري دعوا و بهره بانكي اين مبلغ به ايران پرداخت كند اما شركت آمريكايي از اجراي اين رأي سر باز زد. شركت آمريكايي به عنوان دليل خودداري از تأديه اين مبلغ، به دستور اجرايي جيمي كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا مورخ سال 1979 استناد كرده بود كه براساس آن، روابط مالي و تجاري بين شهروندان ايالات متحده و ايران ممنوع اعلام شده است.
بنابر ادعاي شركت كيوبيك، حتي اگر ايران قانوناً مستحق دريافت مبلغ مورد ادعا هم باشد، اين شركت امكان و اجازه پرداخت آن را نخواهد داشت و به اين ترتيب، رأي صادر شده به نفع ايران غير قابل اجراست.
در راي اخير دادگاه استيناف به نفع جمهوري اسلامي، آمده است كه با وجود تحريم هاي ايالات متحده عليه ايران، مطالبات مورد ادعاي دولت اين كشور عليه شركت آمريكايي قابل پرداخت است. همچنين، دولت آمريكا در بيانيه اي در دادگاه گفت كه با وجود اينكه روابط ايران با آمريكا محدود شده است، اما «تحريم هاي جاري مانع از آن نمي شود كه دادگاه رأي داوري بين المللي را قابل اجرا نداند.»
دادگاه استيناف راي داد كه رسيدگي به ادعاي ايران در مورد دريافت هزينه اين دعوا و بهره ديركرد مبلغ مورد نظر در حوزه صلاحيت دادگاه حوزه قضايي است و اين مورد را به دادگاه پايين تر ارجاع كرد.
براساس اين گزارش اختلاف بين ايران و شركت سيستم هاي دفاعي كيوبيك يكي از جمله دعاوي طولاني مدت بين دو طرف بوده است.
طبق قرارداد سال 1977 بين شركت كيوبيك و وزارت دفاع ايران (وزارت جنگ سابق)، اين شركت متعهد شده بود كه يك سيستم عمليات هوايي را براي ايران طراحي و قطعات و تجهيزات لازم براي راه اندازي آن را تأمين كند. با وقوع انقلاب ايران، اجراي طرح و ارسال اقلام مورد توافق به حالت تعليق درآمد و دو طرف بر سر لغو قرارداد موافقت كردند و پذيرفتند كه مسايل مالي بعداً حل و فصل شود.
شركت كيوبيك بعداً اقلام و تجهيزاتي را كه براي نصب در ايران تهيه كرده بود به كانادا فروخت و دولت ايران نيز در مقابل، خواستار دريافت مبالغي شد كه براي اجراي قرارداد در اختيار شركت قرار گرفته بود.

 



شينهوا: ايران طرح تحريم سوريه را با شكست مواجه كرده است

يك خبرگزاري چيني با اشاره به تلاش غرب و اتحاديه عرب براي تحريم سوريه اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران با گسترش روابط تجاري با دمشق اين تلاش ها را ناكام گذاشته است.
شينهوا در اين باره افزود: دو كشور به تازگي چندين توافقنامه همكاري اقتصادي به منظور كمك به سوريه براي تحمل فشارهاي جديد امضا كرده اند. سوريه كه از نه ماه پيش تاكنون با ناآرامي هاي مردمي دست به گريبان است توطئه خارجي و افراد مسلح را براي اين ناآرامي ها مقصر مي داند. اين بحران، آمريكا، اتحاديه اروپا و حتي برخي كشورهاي عربي را بر آن داشت تا تحريم هايي را عليه نظام انرژي و بانكي سوريه با ادعاي اقدامات سركوبگرانه عليه معترضان اعمال كنند.
سوريه روز چهارشنبه در تلاشي براي كاهش تأثيرات تحريم هاي اقتصادي تصميم گرفت عوارض گمركي كالاهاي صادراتي سوريه را به ايران شصت درصد كاهش دهد. اين تصميم در پايان نشست دو روزه كميته همكاري اقتصادي سوريه و ايران اتخاذ شد.
محمد نصال الشعار وزير اقتصاد سوريه در حاشيه اين نشست اعلام كرد: مسير ايران همواره براي دو كشور هموار بوده است. وي افزود: دو كشور روابط اقتصادي شان را از طريق عراق توسعه مي دهند. عراق نيز پيشتر اعلام كرده است از تحريم هاي اتحاديه عرب عليه سوريه تبعيت نمي كند. سوريه و ايران در اين نشست ها چندين توافقنامه در زمينه هاي تجاري، گردشگري، حمل و نقل و مسكن امضا كردند.
براساس اين گزارش، حمايت سياسي و اقتصادي ايران از سوريه اين كشور را قادر ساخت در برابر تحريم هاي آمريكا و انزواي بين المللي كه در دوران جرج دبليو بوش رئيس جمهور پيشين آمريكا عليه دمشق اعمال شد سرپا بماند و انتظار مي رود اين دو كشور هم اكنون نيز به اين روش روي آورند. مجلس شوراي اسلامي ايران توافقنامه تجارت آزاد ميان ايران و سوريه را پس از تأخيري چهار ساله تصويب كرد. بدرالناتور يكي از كارشناسان برجسته صنايع در سوريه اعلام كرد: همه صنعتگران در سوريه از تصويب اين توافقنامه خوشحال هستند.

 



وزير خارجه تركيه: هيچكس قادر نيست بر دوستي ديرينه ايران و تركيه تأثير منفي بگذارد

احمد داوداغلو وزير امور خارجه هرگونه تنش ميان روابط تركيه با ايران را رد كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري اخلاص تركيه، به دنبال اظهارات علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در گفت وگو با خبرگزاري آناتولي تركيه مبني بر عمق روابط دوستانه و برادرانه دو كشور ايران و تركيه، احمد داوداوغلو وزير امور خارجه تركيه نيز در پاسخ به اين اظهارات ضمن تشكر از همتاي ايراني خود تأكيد كرد كه دوستي ايران و تركيه بسيار ديرينه بوده و هيچكس قادر نخواهد بود بر روي اين روابط دوستانه اثر بگذارد.
داوداوغلو در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آيا اين بيانات تنش ميان ايران و تركيه را كاهش خواهد داد يا نه؟ نيز گفت كه اصولاً تنشي در روابط فيمابين مطرح نيست و در روابط با ايران هرگز تنشي وجود نداشته است. وي افزود كه قبلاً با دوست خود صالحي گفت وگو كرده است و چارچوب فعلي، چارچوبي است كه دو طرف بر روي آن اتفاق نظر دارند و وي مايل است كه از صالحي به دليل بيانات اخير وي تشكر كند، چون كه دوستي ايران و تركيه ديرينه است و هيچكس قادر به تأثيرگذاري بر روي اين روابط نخواهد بود. علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار آناتولي تركيه گفته بود كه روابط ايران و تركيه دوستانه و برادرانه است و اظهارات برخي از مقامات ايراني در مورد تركيه صرفاً منعكس كننده ديدگاه هاي شخصي آنها بوده و در مورد سياست خارجي كشور تنها مقام معظم رهبري، رئيس جمهور و وزير امور خارجه ديدگاه هاي رسمي ايران را عنوان مي كنند.

 



5 ميليون نفر از يادمان شهدا در مناطق عملياتي جنوب بازديد مي كنند

جانشين سازمان بسيج مستضعفين اعلام كرد كه در سال آينده 5ميليون نفر براي بازديد از يادمان شهدا به مناطق عملياتي جنوب اعزام مي شوند.
سردار «علي فضلي» در همايش مجمع ادوار بسيج دانشجويي در بوشهر با اشاره به فرمايش امام راحل مبني بر اينكه انقلاب اسلامي بر سه پايه قرآن، عترت و مردم استوار است، اظهار داشت: نقش مردم در نظام اسلامي يك نقش بي نظير است چرا كه در اين فرمايش گهربار قياس با قرآن و عترت شده است.
سردار فضلي تصريح كرد: شرايط انقلاب اسلامي را در عرصه هاي مختلف به ويژه در هنگام حوادث و فتنه هاي گوناگون در نظر بگيريد به طور قطع اگر نقش حساس و كليدي مردم وجود نداشت سرنوشت انقلاب چيز ديگري رقم مي خورد.
وي به فرمايشات مقام معظم رهبري در ششم آذر ماه سال جاري در جمع بسيجيان اشاره كرد و افزود: معظم له با نهايت دقت به توصيف بسيج و بسيجيان پرداخت و تكليف بسيج را در تمامي برهه هاي انقلاب اسلامي مشخص و تشريح كرد.
جانشين سازمان بسيج مستضعفين نقش بسيجيان را در دوران دفاع مقدس و پس از آن بسيار خوب توصيف كرد و رمز ماندگاري آن دوران را عمل به قرآن و احكام الهي برشمرد.
فضلي بيان كرد: سرنوشت انقلاب اسلامي به حضور مردم در صحنه هاي مختلف بسته است.
مسئول قرارگاه مركزي راهيان نور كشور در ادامه در ارتباط با اردوهاي راهيان نور اذعان كرد: ما در سال گذشته 16هزار استاد دانشگاه و حوزه هاي علميه را در مناطق عملياتي شاهد بوديم كه به همراه خانواده هايشان به 36 هزار نفر مي رسند.
اين مقام مسئول افزود: در سال گذشته 350هزار نفر از دانش آموزان و فرهنگيان عازم سرزمين هاي نور شدند كه 88درصد از اين آمار براي نخستين بار بود كه به اين اردوها اعزام مي شدند.
سردار فضلي اضافه كرد: در سال جاري تاكنون قريب به 20هزار نفر از خواهران دانش آموز در قالب اردوهاي راهيان نور عازم مناطق عملياتي شده اند كه اين آمار روز به روز رو به افزايش است.
وي در پايان گفت: درصدد هستيم كه زمينه حضور 5ميليون زائر را براي بازديد از يادمان هاي شهدا در مناطق عملياتي براي سال آتي فراهم كنيم.

 



كريستين ساينس مانيتور: ايران با نفوذ به سيستم جي پي اس به پهپاد آمريكايي دست يافت

يك روزنامه آمريكايي در گزارشي اعلام كرد كه طبق برآوردهاي فني، ايران از طريق نفوذ به سيستم جي پي اس پهپاد آمريكايي، آن را به غنيمت گرفت.
روزنامه كريستين ساينس مانيتور دراين باره نوشت: ايران توانسته است هدايت پهپاد را به دست گرفته و آن را تقريبا دست نخورده بر زمين بنشاند.
بنابراين گزارش، ايران توانست از يك ضعف ناوبري شناخته شده آمريكايي ها بهره گيرد و اين در حالي بود كه نيروهاي نظامي آمريكا نيز مدت ها به اين ضعف خود آگاهي داشتند. «متخصصين جنگ نرم ايران» اين قدرت را داشتند كه ارتباط RQ170 را با مركز قطع كرده و در حال حاضر نيز در تلاش هستند تا اسرار اين هواپيماي بدون سرنشين را به دست آورند.
نكته جالبي كه كريستين ساينس مانيتور به آن اشاره كرده اين است كه متخصصين ايراني با نفوذ به سيستم «جي پي اس» (مكان ياب جغرافيايي) توانستند پهپاد را فريب دهند به گونه اي كه پهپاد خاك ايران را با پايگاه خود در افغانستان اشتباه گرفته و در آن فرود آمده است.
اين روزنامه آمريكايي تصريح كرده است كه جي پي اس به منزله يك نقطه ضعف است و با انداختن نويز (امواج مزاحم الكترونيكي) بر روي آن در واقع به نوعي مي توان گفت كه مغز پهپاد از كار مي افتد. تكنيك به كار رفته در اين عمليات «اسپوفينگ» نام دارد كه به معني «دست انداختن و سر به سر گذاشتن» است. اطلاعات اشتباه جغرافيايي ارائه شده به پهپاد در اين روش باعث شده است كه پهپاد خود بنشيند و هيچ نيازي هم به تسلط بر سيستم كنترل از راه دور آن وجود نداشته است.
بنابراين گزارش، افشاي قدرت الكترونيك ايران در شرايطي انجام مي شود كه ايالات متحده، اسرائيل و برخي كشورهاي اروپايي به نوعي در يك جنگ مخفي با ايران به سر مي برند. اين جنگ مخفي شامل ترور برخي دانشمندان ايراني و برخي اقدامات ديگر نظير استفاده از ويروس استاكس نت عليه برنامه هسته اي ايران بوده است.
به نوشته ساينس مانيتور، اقدام ايران درخصوص بر زمين نشاندن پهپاد پيچيده آمريكايي نشان مي دهد كه اين كشور راه هايي را براي پاسخگويي در اين جنگ مخفي به دست آورده است. اين تكنيك با استفاده از «مهندسي معكوس» تعدادي از پهپادهاي ساده تر آمريكايي به دست آمده كه طي سال هاي اخير به دست ايرانيان افتاده اند. سيگنال هاي جي پي اس به راحتي قابل دستكاري هستند.

 



رئيس بسيج حقوقدان كشور: طرح ترور سردار سليماني قابليت پيگرد دارد

رئيس سازمان بسيج حقوقدان كشور تاكيد كرد كه طرح ترور سردار سليماني از سوي دو مقام آمريكايي، به عنوان يك طرح تروريستي، قابليت پيگرد در مراجع قضايي بين المللي دارد.
به گزارش ايرنا «مسعود اخوان فرد» در نشستي خبري در بجنورد، اظهار داشت: اين شهروندان آمريكايي از نظر حقوقي حركتي تروريستي را مرتكب شده اند كه اين موضوع با شكايت جمهوري اسلامي ايران، توسط پليس بين الملل پيگيري مي شود. وي افزود: اين طرح نمايندگان سناي آمريكا خوي تروريستي آنها را نشان داد و آشكار كرد كه همه حوادث تروريستي در ايران اسلامي، توسط استكبار جهاني طرح ريزي مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14