(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 آذر 1390- شماره 20098

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ناوشكن جماران فردا در سواحل جنوبي كشورمان پهلو مي گيرد
آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
آمريكا بايد از جمهوري اسلامي تقاضاي بخشش كند نه استرداد هواپيماي جاسوسي
امام جمعه قم: ايمان وحضور مقتدرانه مردم در 9 دي به نمايش گذاشته شد
اطلاعيه روابط عمومي سازمان انرژي اتمي احداث يك سايت هسته اي جديد در كشور صحت ندارد
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور: روند تجهيز مدارس شتاب مي گيرد
نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس: ايران جزو 10 كشور برتر دنيا در درمان ناباروري است
تا اطلاع ثانوي زائران عتبات عاليات از مرز مهران به عراق مي روند
برگزاري همايش بين المللي بزرگداشت يكصدمين سالگرد رحلت آخوند ملامحمد كاظم خراساني
افزايش دو برابري حقوق پزشكان قانوني
بررسي لايحه جامع منابع طبيعي كشور به زودي در مجلس
معاون وزير راه و شهرسازي: 25 هزار كيلومتر راه در دست ساخت است
نخستين همايش تجليل از مقام آيت الله محمدتقي ايوانكي برگزار شد
اخبار ادبي و هنري



با پايان يافتن اولين مأموريت در آب هاي آزاد
ناوشكن جماران فردا در سواحل جنوبي كشورمان پهلو مي گيرد

ناوشكن جماران پس از انجام اولين مأموريت خود در آب هاي آزاد، فردا به ميهن بازخواهد گشت.
ناوشكن جمهوري اسلامي ايران (جماران) در 17 مهر ماه در قالب ناوگروه شانزدهم نيروي دريايي مأموريت خود را در آبهاي آزاد و بين المللي آغاز كرد. اين ناوگروه كه همراه با ناوشكن جماران عازم منطقه شمال اقيانوس هند شده بود در مسير گشت دريايي خود در خليج عدن و سواحل يمن با دزدان دريايي كه با 15 قايق تندرو يك شناور را در منطقه مورد حمله قرار داده بودند برخورد كرده و موفق شد آنها را از منطقه فراري دهد.
ناوشكن جماران در دومين درگيري خود با پديده شوم تروريسم دريايي، يك فروند نفتكش ايراني را در درياي سرخ از چنگ دزدان دريايي نجات داد.
اين نفتكش ايراني در شرق جزيره هنيش الكبري مورد تهاجم دو فروند قايق دزدان دريايي قرار گرفت كه با اجراي به موقع آتش توسط ناوشكن جماران و درگيري شديد، موجب متواري شدن دزدان دريايي شده و نفتكش ايراني را به سمت بندر مقصد و تا سواحل امن اسكورت كردند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران حضور ناوشكن بومي جماران را در آب هاي آزاد و بين المللي و مقابله با دزدان دريايي را نشان دهنده توانمندي بالاي ايران در ساخت ناوشكن دانست.
همچنين امير دريادار موسوي معاون عمليات اين نيرو نيز اعلام كرد كه ناوشكن جماران آماده انجام مأموريت هاي مهمتر و بزرگتر در آبهاي فرامنطقه اي است.
ناوشكن جمهوري اسلامي ايران (جماران) پس از 70 روز اولين مأموريت موفقيت آميز خود را در آبهاي بين المللي به پايان رسانده و در روز يكشنبه 27 آذر ماه در سواحل جنوبي كشورمان پهلو خواهد گرفت.

 



آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
آمريكا بايد از جمهوري اسلامي تقاضاي بخشش كند نه استرداد هواپيماي جاسوسي

خطيب نمازجمعه تهران تأكيد كرد: درخواست برگرداندن هواپيماي جاسوسي به آمريكا ناشي از خوي استكباري آنهاست كه خجالت آور و يك درخواست در كمال پررويي است، آنها بايد از نظام جمهوري اسلامي ايران عذرخواهي و از ملت ايران تقاضاي بخشش كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، آيت الله امامي كاشاني در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به تجاوز هواپيماي جاسوسي آمريكا به حريم هوايي ايران، در ابتدا با طرح سؤالي مبني بر اينكه آيا اين كار جرم است يا خير؟ گفت: طبق قوانين بين المللي اين يك تجاوز هوايي به تماميت ارضي كشور ما بوده است بنابراين اگر آمريكايي ها مدعي هستند كه اشتباه شده است، بايد عذرخواهي كنند.
وي در همين زمينه افزود: روشن است كه اين يك هواپيماي جاسوسي بوده و ورود آن به آسمان كشورمان يك جرم است.
خطيب نمازجمعه تهران گفت: درخواست برگرداندن اين هواپيماي جاسوسي به آمريكا ناشي از خوي استكباري آنهاست كه خجالت آور و يك درخواست در كمال پررويي است، آنها بايد از نظام جمهوري اسلامي ايران عذرخواهي و از ملت ايران تقاضاي بخشش كنند.
آيت الله امامي كاشاني خطاب به دولت آمريكا گفت: قرآن كريم در سوره ابراهيم آيه 46 مي فرمايد: مكر ظالمان نسبت به مظلومان به دست خداوند مي رود لذا خداوند اين مكر ظالمان را به خود آنها برمي گرداند؛ در حقيقت اينها به خودشان مكر كردند ولي شعور ندارند و نمي فهمند.
وي افزود: ادعاهاي حاكميتي آمريكا به دليل داشتن علم و تكنولوژي است، نه به كار بردن سياست هايش. آمريكا از علم و تكنولوژي سوءاستفاده كرده و در دنيا دست به جنايت، خونريزي، شكنجه زده و در جهان بي اعتمادي را حاكم كرده است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اين هفته رهبر انقلاب فرمودند وحدت در جامعه و كشور و دل دادن مردم به نظام بسيار اهميت دارد. سه چيز ملت را بزرگ مي كند كه آن سه، قانون خوب، وحدت ملت و رهبري درست است. ما ديديم در فتنه 88 حضور مردم اين مسئله فتنه را چگونه خنثي كرد و اميدوارم كه فريب خوردگان نيز به هوش آمده باشند.
آيت الله امامي كاشاني متذكر شد: ما در آينده مسئله انتخابات مجلس را در پيش داريم و همه مستحكم گوش به فرمان و رهنمودهاي رهبري خواهيم داد. اگر چنين باشد، دشمن نمي تواند كاري كند؛ به خدا بايد متكي بود و اين را از خدا خواست كه سايه امام زمان(عج) همچنان بر سر كشور ما باشد.
آيت الله محمد امامي كاشاني همچنين در خطبه اول نماز عبادي سياسي جمعه تهران در خصوص آلودگي هواي تهران و برخي از شهرستان ها اظهار داشت: اين موضوع را با اين آيه شريفه آغاز مي كنم كه اگر «از گناهان بزرگ اجتناب كنيد، خداوند در روز قيامت از سيئات شما به خاطر اجتناب از گناه بزرگ صرف نظر مي كند.»
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه مفسرين تقسيماتي را در خصوص گناهان صغيره و كبيره انجام داده اند، تصريح كرد: بعضي از مفسرين همچون علامه طباطبايي بر اين باورند كه نمي توان ضابطه اي را ارائه داد كه جامع افراد و مانع اغيار باشد از اين رو بهترين بيان اين است كه گناهي كه خداوند به آن اهميت داده، گناه كبيره به شمار مي رود؛ از اين رو بايد ديد خداوند به چه گناهاني اهميت داده است.
وي با تأكيد بر اينكه بسياري از مفسران در اين زمينه مي گويند بعضي از نهي هاي قرآن كريم مثل مال حرام خوردن از گناه كبيره است، يادآور شد: تجاوز به جان ها و سلامت مردم و نيت ضرر از نظر فقهي و شرعي به چه صورت است؟ ضرر زدن به مسلمين حرام است، حتي نيت ضرر نيز يك آلودگي به روح انسان مي دهد، هر چند عملي صورت نگرفته باشد.
آيت الله امامي كاشاني بر همين اساس به چند حديث و روايت اشاره و اضافه كرد: اجتناب از گناه يك مسئله بسيار مهم است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه به اين حديث اشاره كرد كه «يكي از نشانه هاي ايمان، دور كردن چيزي است كه مردم را در راه اذيت مي كند.» و گفت: ازاين رو اگر خود موجب اذيت مردم شويم، در واقع اين آزار از نشانه هاي بي ايماني است.
وي با بيان اينكه وسايل نقليه بدون استاندارد كه فضا را آلوده مي كنند، موجب مريض شدن مردم مي شود، افزود: بدون شك اين ضررها حرام و گناه است؛ حتي اگر يك ماشين تنها يك سرنشين داشته باشد، آن نيز گناه است.
آيت الله امامي كاشاني بر همين اساس به حديث ديگري اشاره و اضافه كرد: «هركس ديگران را اذيت نكند، خداي متعال از لغزش هاي او در روز قيامت صرف نظر خواهد كرد.»
امام جمعه موقت تهران يادآور شد: امام جعفرصادق(ع) از اميرالمؤمنين (ع) نقل مي كند كه ايشان به فرزندشان محمد حنفيه وصيت فرمودند كه «پسرم خودت را به دوستي و مهرباني با مردم ملزم كن و از مال و جانت به دوستت بذل كن» يعني اگر گرفتاري دارد، درصدد رفع آن تلاش كن.
وي با بيان اينكه در روايت آمده است كه رسول اكرم(ص) فرمودند: «در روز قيامت سيئات و حسنات را همه مقابل يكديگر قرار مي دهند»، افزود: اگر سيئه و گناه به گونه اي باشد كه جان و سلامتي مردم را به خطر بيندازد، از گناهان كبيره خواهد بود چرا كه مسئله جان مردم بسيار مهم است؛ مسئله دماء و خون براساس سخنان علماء بسيار اهميت دارد اما تنها به اين مربوط نمي شود كه كسي را در برابر فلان امر مي توان كشت يا نه، بلكه اگر كاري صورت گيرد كه جان فردي به خطر بيفتد، به مسئله دماء بازمي گردد.
آيت الله امامي كاشاني در عين حال به آمار وزارت بهداشت در خصوص افرادي كه بر اثر آلودگي هوا به بيماري هايي همچون سرطان مبتلا شده و فوت مي كنند، اشاره كرد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امام علي(ع) خطاب به محمد حنفيه فرمودند: «نسبت به دشمنت نيز با انصاف و عادلانه برخورد كن و از حدي كه او ظلم كرده تجاوز نكن.»
وي با تأكيد بر اينكه در زمينه رفع آلودگي هوا نظام و دولت وظايفي را بر عهده دارند، اظهار داشت: دولت نيز بايد تا جايي كه امكان دارد و در مواردي كه مي تواند جلوي آلودگي هوا را بگيرد اما همكاري ملت نيز بسيار مهم است؛ كارخانه ها، مصرف اضافه گاز در خانه و وسائط نقليه از مواردي است كه بايد درصدد رفع آلودگي آنها بود.
آيت الله امامي كاشاني تصريح كرد: مسئله حفظ بهداشت كشور امري ضروري است و دولت، مجلس و مردم به اين مسئله توجه جدي داشته باشند.

 



امام جمعه قم: ايمان وحضور مقتدرانه مردم در 9 دي به نمايش گذاشته شد

امام جمعه قم گفت: رقابت سالم انتخاباتي در كنار تضمين سلامت و امنيت انتخابات موجب حضور چشمگير مردم همانند دوره هاي گذشته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام سيدمحمد سعيدي در خطبه هاي نمازجمعه اين هفته قم كه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به 27 آذرماه سالروز شهادت دكتر مفتح گفت: اين شهيد والامقام خدمات ارزنده اي در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه داشت به همين دليل روز شهادت او به نام وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده است كه دانشگاهيان و روحانيون از وحدت ميان حوزه و دانشگاه استقبال خوبي كردند.
وي با بيان اينكه بسياري از دانشجويان و طلاب در راه پيروزي انقلاب به شهادت رسيدند، تاكيد كرد: بايد ريشه هاي وحدت ميان حوزه و دانشگاه بيش از گذشته تبيين شده و همگان براي رسيدن به اين وحدت مهم تلاش كنند.
وي وحدت مورد تاكيد اسلام را در راستاي رسيدن به خداوند و بر مبناي ولايت فقيه دانست و گفت: دشمنان همواره تلاش مي كنند كه حوزه و دانشگاه را از يكديگر جدا سازند و اين مطلب را القا مي كنند كه ماهيت اين دو با هم متفاوت است، زيرا آنها علم را منشا تمام پيشرفت ها و دين را سرچشمه همه عقب ماندگي ها مي دانند در حالي كه از هر دو اينها به عنوان ابزاري براي سلطه بيشتر استفاده مي كنند اما اسلام اين دو نيرو را مكمل يكديگر مي داند.
متولي آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) به بيانات اخير رهبر معظم انقلاب درباره فتنه سال 88 و حركت مردم در 9 دي ماه اشاره كرد و افزود: در اين روز دو عنصر كليدي نظام يعني ايمان و حضور مقتدرانه مردم به نمايش گذاشته شد.
وي خاطرنشان كرد: با وجود تمام شبهات موجود در جامعه، ايمان مردم كه ريشه در عاشوراي حسيني داشت مانع از اجراي نقشه هاي دشمنان شد.
وي ادامه داد: در عاشوراي 88 دشمنان زخم خورده قصد داشتند كه در كربلاي ايران واقعه اي چون عاشوراي سال 61 هجري را مجدد پياده كنند اما مردم ايران با بهره مندي از مكتب امام حسين(ع) و حضرت زينب(س) مانند صاعقه بر سر يزيديان فتنه گر فرود آمدند.
امام جمعه قم با اشاره به انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: دشمنان اكنون سيلي محكمي از امت اسلامي خورده اند و درصدد هستند كه از اين فرصت استفاده كرده و فتنه هاي جديدي را تدارك ببينند اما بدون شك شكست خواهند خورد.
وي با اشاره به انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: انتخابات مجلس بايد داراي رقابت بوده و همه گروه هاي معتقد به نظام در صحنه حضور داشته، مشاركت مردم در حد بالا بوده و سلامت و امنيت انتخابات بايد تامين شود تا همه در فضاي آرام و به دور از التهاب در اين انتخابات شركت كنند.

 



اطلاعيه روابط عمومي سازمان انرژي اتمي احداث يك سايت هسته اي جديد در كشور صحت ندارد

روابط عمومي سازمان انرژي اتمي ادعاي برخي رسانه ها مبني بر ساخت يك سايت هسته اي جديد در كشور را نادرست خواند.
روابط عمومي سازمان انرژي اتمي در اطلاعيه اي اعلام كرد: خبر منتشر شده در برخي رسانه ها، سايت ها و خبرگزاري هاي كشور مبني بر ساخت يك سايت هسته اي جديد در كشور صحت ندارد.
برخي رسانه ها به نقل از عوض حيدرپور، نماينده مردم شهرضا در مجلس شوراي اسلامي از راه اندازي يك سايت هسته اي جديد در اين شهرستان خبر داده بودند.

 



رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور: روند تجهيز مدارس شتاب مي گيرد

رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور گفت: با توجه به عزم دولت در خصوص اختصاص اعتبار به تجهيز مدارس اين روند تا پايان سال شتاب بيشتري به خود مي گيرد.
به گزارش ايرنا، دكتر «مرتضي رئيسي» با بيان اين مطلب در جمع مديران و كاركنان آموزش و پرورش نهاوند در سالن اجتماعات كانون فرهنگي تربيتي اين شهرستان به بحث تجهيزات مدارس اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه در سال هاي اخير با مدارس تخريبي مواجه بوديم و اغلب مدارس ما دو شيفته و يا چند شيفته بودند، لذا تمام تلاش و سعي ما نوسازي و يا بازسازي مدارس خشت و گلي بود و كمتر به تجهيزات مدارس توجه شده بود.
رئيسي در اين باره گفت: خوشبختانه با عزم دولت توجه خوبي به تجهيزات مدارس به ويژه در زمينه فناوري هاي نوين شده است و اعتبارات خوبي هم بين استان هاي كشور توزيع شده است و با شتاب بيشتري تا پايان سال ادامه خواهد داشت.

 



نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس: ايران جزو 10 كشور برتر دنيا در درمان ناباروري است

نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه ايران جزو 10 كشور برتر دنيا در درمان ناباروري است، گفت: در 10درصد ازدواج ها زوج ها نابارور هستند و 3 ميليون زوج ايراني صاحب فرزند نمي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس از جهرم، اميدوار رضايي در دومين همايش ملي اخلاق و شيوه هاي نوين درمان ناباروري با بيان اينكه سالانه 15درصد نيز به اين آمار اضافه مي شود، افزود: ناباروري يكي از پنج علت طلاق در كشور است.
نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه 60 مركز درمان ناباروري در ايران وجود دارد، با اشاره به هزينه بسيار درمان ناباروري در ايران خاطرنشان كرد: بسياري از اين زوج هاي نابارور به سبب عدم تمكن مالي، قادر به مراجعه به مراكز درمان ناباروري نيستند، از اين رو ضروري است كه در اين زمينه براي آنها چاره انديشي شود.
دبير علمي همايش اخلاق و شيوه هاي نوين درمان ناباروري جهرم در اين همايش گفت: ايجاد بانك اطلاعاتي ثبت گامت و جنين يك راهكار و ضرورت در درمان ناباروري است.
حجت الاسلام لطف الله دژكام اظهار داشت: متقاضيان درمان ناباروري به وسيله تكنيك هاي كمك باروري و دريافت گامت امروزه با مراجعه به مراكز مربوطه و درخواست قانوني به صورت محرمانه آن را دريافت مي كنند.
وي با بيان اينكه طبق قانون هيچ شخصي نمي تواند با دهندگان گامت آشنايي داشته باشد افزود: محرمانه بودن اطلاعات مربوط به گامت و جنين هاي اهدايي مشكلات اخلاقي حادي را موجب مي شود.

 



تا اطلاع ثانوي زائران عتبات عاليات از مرز مهران به عراق مي روند

مرز مهران تا اطلاع ثانوي جايگزين مرز خسروي براي تردد زائران عتبات عاليات شد.
به گزارش ايرنا از قصرشيرين مدير پايانه بين المللي مرز خسروي اظهار داشت: مرز بين المللي خسروي از پنجشنبه گذشته به صورت موقت بسته شده است و براساس تصميم سازمان حج و زيارت هيچ گونه ورود و خروجي از اين مرز تا آرام شدن اوضاع منطقه خانقين عراق به منظور حفظ امنيت زائرين ايراني انجام نمي شود.
سيدمهدي جاسمي اضافه كرد: روزانه 25 تا 35 كاروان زيارتي متشكل از بيش از يك هزار و 200 زائر ايراني از مرز خسروي به عراق عزيمت مي كنند و به همين تعداد نيز زائر به كشور وارد مي شود. وي گفت: ما منتظر اعلام سازمان حج و زيارت هستيم تا در صورت اعلام اين سازمان و امن شدن وضعيت منطقه خانقين عراق، تردد زوار از مرز بين المللي خسروي از سر گرفته شود.
مرز خسروي 20 كيلومتر با شهر قصرشيرين فاصله دارد و داراي بزرگترين پايانه زميني خاورميانه با ظرفيت تردد روزانه 10 هزار زائر و مسافر است.
هفته گذشته ناآرامي هايي در منطقه خانقين عراق رخ داد كه مسئولان سازمان حج و زيارت تصميم گرفتند براي حفظ امنيت زائران تردد به عتبات عاليات از مرز خسروي انجام نشود.

 



در قم انجام شد
برگزاري همايش بين المللي بزرگداشت يكصدمين سالگرد رحلت آخوند ملامحمد كاظم خراساني

همايش بين المللي بزرگداشت يكصدمين سالگرد رحلت آخوند «ملامحمد كاظم خراساني» عصر پنج شنبه در سالن همايش هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به كار خود پايان داد.
به گزارش ايرنا، آيت الله «عبدالله جوادي آملي» از اساتيد برجسته حوزه علميه قم در اين همايش گفت: حوزه هاي علميه بايد فقه حكومتي را تدوين و براي بهره گيري به نظام عرضه كنند.
وي پنجشنبه شب در مراسم اختتاميه همايش خاطرنشان كرد: نظام به فقه حكومتي نياز دارد، تا زماني كه اصول حكومتي مدون و قواعد فقهي نداشته باشيم، فقه حكومتي نخواهيم داشت.
وي اظهار داشت: فقه حكومتي مي تواند برخي مسائل مهم مانند «اهميت راي مردم»، «شورا» و «مشورت» و مباحث ديگر مانند «راي مردم تا چه اندازه حجت است» و «چگونه راي گرفتن و راي خواندن حجت است» را بررسي كند.استاد برجسته حوزه علميه قم همچنين با اشاره به خدمات علمي و فقهي آخوند خراساني گفت: مرحوم آخوند بسياري از شخصيت هاي برجسته و مراجع تقليد ما را پرورش و خدمات ارزنده اي به حوزه ها ارائه داده است.
وي افزود: خدمات علمي آخوند خراساني بعد از شيخ انصاري بسيار عظيم است، در آن دوران ثبت اصول يا به صورت تقرير بود يا حاشيه نويسي، ولي آن عالم جليل القدر حاشيه را به متن و تقرير را به تدريس تبديل و يك دوره اصول قابل عرضه را مطرح كرد.
جوادي آملي با اشاره به اينكه برخي نقدها در مباحث اصولي و فقهي به آخوند خراساني وارد نيست، گفت: آن فقيه فرزانه اگر اصولي حرف مي زد، اصولي نيز عمل مي كرد و اگر عقلي حرف مي زد نقلي عمل نمي كرد.
جوادي آملي در ادامه سخنانش، كشور افغانستان را مهد پرورش بزرگاني مانند آخوند خراساني، مولوي، بوعلي و سيدجمال دانست و از كشورهاي اسلامي خواست در قضيه استقلال اين كشور تلاش كنند.
آيت الله «صافي گلپايگاني» از مراجع عظام تقليد، آيت الله «آملي لاريجاني» رئيس قوه قضاييه و آيت الله «آصفي» نماينده رهبر معظم انقلاب در حوزه علميه عراق در مراسم افتتاحيه اين همايش كه عصر چهارشنبه گشايش يافت، سخنراني كردند.
برخي شخصيت هاي خارجي از جمله دكتر «حسن عيسي حكيم» از عراق، «شيخ حسن عبدالساتر» از لبنان و «حسن بغدادي» از عراق نيز در اين نشست ديدگاه خود را درباره انديشه هاي آخوند خراساني بيان كردند.
ملامحمد كاظم خراساني در سال 1255 هجري قمري در مشهد متولد شد. او كه به «آخوند خراساني» مشهور بود و تحصيلات علوم اسلامي را در تهران، نجف و سامرا گذرانده بود، فردي فقيه، مرجع تقليد و از رهبران جنبش مشروطيت محسوب مي شد.
آن عالم جليل القدر، تاليفات بسياري از جمله حاشيه اي بر مكاسب استادش شيخ انصاري، شرح و تعليقه اي بر منظومه ديگر استادش ملاهادي سبزواري، حاشيه بر اسفار صدرالمتالهين شيرازي، رساله دماء ثلاثه، چندين رساله فقهي و اخلاقي و عقيدتي، كفايه الاصول از خود به يادگار گذاشته است.

 



رئيس سازمان پزشكي قانوني خبر داد
 افزايش دو برابري حقوق پزشكان قانوني

معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان پزشكي قانوني از افزايش 2 برابري حقوق پزشكان قانوني از اوايل سال آينده خبر داد.
به گزارش فارس از شيراز، احمد شجاعي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معتقديم در حال حاضر حقوق پزشكان تلاش گر پزشكي قانوني پائين است و بايد افزايش يابد.
شجاعي يكي از عوامل مهم كمبود نيرو در پزشك قانوني را پائين بودن حقوق پزشكان عنوان كرد و ابراز داشت يكي از مشكلات مهم سازمان پزشكي قانوني چارت سازماني آن است كه از سال 72 تاكنون تغيير نيافته و اين بايد مورد توجه دولت قرار گرفته و براي آن چاره انديشي شود و چارت جديد مصوب و به تصويب برسد.
رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: طبق آمار مقايسه اي پارسال و امسال، حدود 54درصد افزايش در مرگ هاي ناشي از استنشاق منواكسيد كربن داشته ايم.
اين مقام مسئول افزود: در سال گذشته، 203 مورد مرگ بر اثر گاز منواكسيد كربن داشتيم كه اين آمار امسال به 314 مورد افزايش يافته است.رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور اضافه كرد: سازمان استاندارد نيز در اين زمينه مسئول است و بايد نظارت ها و تبليغات خود را براي استانداردسازي تجهيزات گرمايشي كه توليد گا ز منواكسيد كربن مي كند بيشتر كند.
وي خاطرنشان كرد: طبق آخرين آمار و برخوردهاي مناسب قوه قضائيه در زمينه قتل ناشي از سلاح سرد، آمارها در كشور كاهش چشمگير داشته و در سلاح گرم افزايش اندكي داشته ايم.
همچنين به گزارش ايسنا احمد شجاعي در مراسم راه اندازي مركز آموزشي و تحقيقاتي اداره كل پزشكي قانوني فارس اظهار كرد: سال آينده فايل ژنتيكي غيرقابل تغيير همه مجرمان تهيه و بانك ژنتيك در 10 استان كشور راه اندازي مي شود.
وي ادامه داد: در اين زمينه شيراز به عنوان قطب جنوب كشور چند استان ديگر را نيز پوشش مي دهد.
شجاعي افزود: ايجاد بانك ژ نتيك وقوع جرم را تا 40درصد كاهش مي دهد چرا كه وقتي مجرمان بدانند هويت آنها قابل شناسايي است بيشتر احساس خطر مي كنند.

 



رئيس مجلس شوراي اسلامي خبر داد
 بررسي لايحه جامع منابع طبيعي كشور به زودي در مجلس

رئيس مجلس شوراي اسلامي از تدوين لايحه جامع منابع طبيعي كشور خبر داد و گفت اين طرح به زودي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، علي لاريجاني در نخستين همايش ملي جهاد اقتصادي در عرصه كشاورزي و منابع طبيعي كه ظهر پنجشنبه در مركز فقهي ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد اظهار كرد: اگر مسئله تقدس طبيعت به طور صحيح در كشور درك شود بسياري از مشكلات محيط زيستي حل خواهد شد.
وي با بيان اينكه خودكفايي گندم در دولت هاي پيشين مورد توجه مسئولان قرار داشت، ابراز كرد: رهبر معظم انقلاب نيز با توجه به حياتي بودن اين محصول تاكيد فراواني بر خودكفايي گندم داشتند و سهل انگاري در اين زمينه موجه نبود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تلاش هاي مجلس براي توسعه كشاورزي گفت: مجلس هشتم در اين ميان كارهاي بسياري انجام داده و سعي ما اين است كه موضوع كشاورزي و دامپروري را به عنوان موضوع استراتژيك كشور درنظر بگيريم.
وي با اشاره به تصويب قانون جامع دامپروري كشور ابراز كرد: بسياري از مشكلات اين حوزه با اين قانون رفع شده و نيز قانون ايمني زيستي جمهوري اسلامي براي نخستين بار در مجلس مورد بررسي و تصويب قرار گرفت كه هدف آن صيانت از محصولات كشاورزي است.
لاريجاني از قانون افزايش بهره وري از محصولات كشاورزي به عنوان يكي از قوانين مهم نام برد و گفت: اين قانون به منظور صيانت از چرخه اقتصادي كشاورزي و دامپروري تدوين و تصويب شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: قانون سنددار شدن اراضي كشاورزي و ساختمان هاي مسكوني روستايي و نيز طرح شناسنامه دار شدن چاههاي فاقد پروانه در مجلس به تصويب رسيده است.
لاريجاني با تاكيد بر بررسي مشكلات واقعي بخش كشاورزي تصريح كرد: برخي كارهاي تبليغاتي تاثيري بر حل مشكلات اين بخش ندارد بلكه بايد نكاتي چون اقتصادي كردن چرخه كشاورزي و دامپروري مورد توجه قرار گيرد.
وي گفت: بايد مكانيزم هايي براي اقتصادي شدن چرخه كشاورزي و دامپروري طراحي شود و در اين زمينه چندين برنامه در مجلس تنظيم شده است.

 



معاون وزير راه و شهرسازي: 25 هزار كيلومتر راه در دست ساخت است

معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: بيش از 25 هزار كيلومتر راه اصلي، آزادراه، بزرگراه و راه آهن در كشور در حال ساخت است.
«احمد صادقي» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در رشت اظهار داشت: بيش از 10 هزار كيلومتر راه اصلي، هشت هزار كيلومتر راه آهن، دو هزار و 500 كيلومتر آزادراه و پنج هزار كيلومتر بزرگراه با اعتبار حدود 18 هزار ميليارد ريال در كشور در دست ساخت است.
وي افزود: اعتبارات مصوب شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در سال آينده 15درصد رشد خواهد داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تاكنون بيش از 64 درصد اعتبارات طرح هاي حوزه راه اختصاص يافته، ادامه داد: تكليف 11كيلومتر باقيمانده آزادراه رشت-قزوين در منطقه رودبار بزودي روشن مي شود و طبق بررسي ها، مناسب ترين مسير از تاسيسات وزارت نيرو عبور مي كند و در صورت موافقت وزارت نيرو، اقدام به تكميل آزادراه مي كنيم.

 



با پيام آيت الله صافي گلپايگاني و رئيس جمهوري
نخستين همايش تجليل از مقام آيت الله محمدتقي ايوانكي برگزار شد

نخستين همايش ملي تجليل از مقام شامخ آيت الله محمدتقي ايوانكي ملقب به نجفي اصفهاني با پيام آيت الله صافي گلپايگاني و رئيس جمهوري برگزار شد.
به گزارش فارس، آيت الله صافي گلپايگاني مرجع بزرگ جهان تشيع در پيامي به همايش بزرگداشت علامه ايوانكي، بزرگداشت چنين شخصيت بزرگي را بزرگداشت فضيلت، جهاد، علم و فقاهت دانست.
در متن اين پيام آمده است: شخصيت هاي ديني و اسطوره هاي ايمان پاسدار ارزش هاي والا و مانع از نفوذ شياطين بوده اند.
اين پيام مي افزايد: يكي از اين مردان بزرگ كه در ستيز علم، فقاهت، معارف قرآن و مكتب اهل بيت(ع) همچون آفتاب درخشيد و مدرسه علم به ويژه اصول فقه را بازسازي و تجديد كرد، محقق يگانه اثر هدايت المسترشدين است كه از آثار گران بها و مورد استفاده اساتيد بزرگ و حلال مشكلات علمي عميق است.
اين مرجع بزرگ جهان تشيع در اين پيام آورده است: بزرگداشت چنين شخصيت بزرگي بزرگداشت فضيلت، جهاد، علم و فقاهت است.
اين پيام خاطرنشان مي كند: اميدوارم كه جامعه اسلامي و مردم متدين ايوانكي و نواحي آن با الگو گرفتن از زندگي سراسر افتخار اين بزرگان دين، راه و انديشه آنها را ادامه دهند و به آيندگان منتقل كنند.
همچنين به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري در پيامي به اين همايش علماي رباني و انديشمندان ديني را سرمايه هاي فرهنگي و ملي دانست و افزود: اين علما عمر پرافتخار خود را در عرصه تربيت و ترويج اخلاق اسلامي مصرف داشته اند.
محمود احمدي نژاد تجليل از علماي رباني و انديشمندان ديني را حركتي بس پسنديده و ارزنده خواند.
وي افزود: علما و انديشمندان ديني كه با تاليف كتب متعدد و نشر معارف نوراني اهل بيت(ع) به ارشاد مردم مبادرت كرده اند در حقيقت ادامه دهنده راه انبياء الهي هستند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: بي ترديد احياي نام و ياد اين بزرگان گامي در جهت پاسداري از اسلام عزيز و بسط ارزشهاي معنوي محسوب مي شود.
احمدي نژاد آيت الله ايوانكي را در زمره انديشمندان معارف ديني خواند و افزود: اين عالم وارسته براي گسترش مباحث فقه و اصول و تربيت شاگرداني همچون ميرزاي شيرازي، زحمات بي شماري متحمل شدند و با مهاجرت به كشور عراق، شهر مقدس مشهد و اصفهان، فرهنگ ناب ديني را همچون عطر معنوي بر همه علاقه مندان و تشنگان معرفت پراكندند.
«هدايه المسترشدين» اثر باارزش اين عالم گرانقدر بود و فرزندان و نوادگان بزرگي پرورش داده كه همگان از مفاخر و مشاهير ملت محسوب مي شوند.
رئيس جمهوري در اين پيام كه توسط استاندار سمنان قرائت شد افزود: شايسته است در عصر بيداري اسلامي با الگوگيري از پرچمداران علم و فقاهت و جهاد، از ميراث بزرگ اين انديشمندان حراست و به شكلي درست و دقيق به آيندگان منتقل كرد.
گزارش ايرنا حاكي است، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در پيامي به اين همايش كه روز پنج شنبه برگزار شد آيت الله «محمدتقي ايوانكي» را مهاجر الي الله و مصداق اطلبو العلم ولو بالصين خواند.
سيدمحمد حسيني در اين پيام آورده است: اين عالم رباني علم و معرفت در دين را از بزرگاني همچون شيخ جعفر كعبي تحويل گرفت و با تربيت شاگردان شايسته اي چونان حاج ملا هادي سبزواري و آيت الله ميرزا محمد حسن شيرازي تكميل يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس از ايوانكي، در مراسم بزرگداشت علامه محمدتقي ايوانكي كه در مسجد امام رضا(ع) ايوانكي و با حضور آيت الله استادي برگزار شد، از تنديس اين عالم بزرگوار رونمايي شد.
تنديس علامه ايوانكي در يكي از ميادين شهر ايوانكي به نام اين عالم گرانقدر نصب مي شود.
آيت الله «محمد تقي ايوانكي» در سال 1185 قمري در ايوانكي متولد شد و از علماي بزرگ حوزه بود و ملاهادي سبزواري و ميرزاي شيرازي از جمله شاگردان اين فقيه عاليقدر بودند.

 



اخبار ادبي و هنري

تبليغ 1100 شبكه فارسي زبان ضد ايران
معاون حقوقي و پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هم اكنون يك هزار و 123كانال فارسي زبان عليه نظام جمهوري اسلامي طي شبانه روز برنامه پخش مي كنند.
حجت الاسلام علي اكبر مسعودپور در آيين توديع و معارفه سرپرست اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي اظهار داشت: همه دعواهاي مابه خاطر حاكميت فرهنگ ديني است، نگاه استكبار از ابتداي انقلاب اين بوده كه اين نظام نيامده برچيده مي شود لذا جنگ هاي مختلفي را عليه نظام اسلامي طراحي و به اجرا درآورد.
مسعودپور با اشاره به اينكه در اشغال عراق و افغانستان قرار نبود به اين شكل عمل شود، گفت: بنا بود تا دشمن از طريق جنگ فرهنگي به مقصد خود برسد همان گونه كه در كشورها اين رويه را پيش مي برد. وي با اشاره به انتشار 463كتاب از سوي فرقه هاي مختلف با هدف ضربه زدن به دين اظهار داشت: آنان به روش هاي مختلف در اين زمينه برنامه ريزي كرده اند.
خوانندگان لس آنجلسي در پيله!
كارشناس شبكه او آي پي ان گفت كه خوانندگان ايراني خارج از كشور در پيله خود مانده اند و تفاوت زيادي نكردند.
به گزارش جام نيوز، كارشناس شبكه او آي پي ان در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر اينكه : «خوانندگان ايراني در خارج از كشور در چه سطحي هستند؟» گفت: «بسياري از خوانندگان در همان محدوده و پيله اي كه بودند، مانده اند و تفاوت زيادي نكردند.»
مدير شبكه او آي پي ان نيز چند روز گذشته با اشاره به حقه بازي يكي از صاحبان شبكه هاي لس آنجلسي براي خالي كردن جيب يكي از خوانندگان گفت: «اين ها مثل گرگ و كفتار به جان خوانندگان مي افتند و با حقه بازي پول آن ها را از جيبشان بيرون مي كشند و در موقع اجراي برنامه توسط اين خوانندگان از پشت اتاق كنترل به آن ها مي خندند.»
شمقدري در ديدار با سينماگران تونسي:
مراقب باشيد انقلاب كشورتان منحرف نشود
معاون امور سينمايي وزارت ارشاد خطاب به سينماگران جوان تونسي گفت: تلاش شما جوان سينماگر بايد اين باشد كه در برابر تحريف ها بايستيد و پيشينه روشن تمدن اسلامي را در آثار خود نشان دهيد و مراقب باشيد انقلاب كشورتان منحرف نشود.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در پي سفر معاون امور سينمايي تونس، شمقدري از شهر تاريخي «قيروان» ديدار كرد. شمقدري پس از حضور در مسجد صحابي رسول الله(ص) شهر قيروان در جلسه اي با علاقه مندان سينما و سينماگران جوان اين شهر به گفت وگو پرداخت.
معاون امور سينمايي در اين جلسه در خصوص جايگاه سينماي ايران گفت: آنچه شما از سينماي ايران مي دانيد بيشتر بخش جشنواره اي آن است و به غير از اين موضوع، سينماي ايران داراي ابعاد و بخش هاي مختلف ديگري نيز هست.
وي در ادامه در خصوص بحث آموزش سينما در ايران و فعاليت هاي انجمن سينماي جوانان و اينكه بسياري از سينماگران جوان ايراني از جشنواره هاي گوناگون جايزه گرفته اند، مباحثي را مطرح كرد.
شمقدري خطاب به جوانان سينماگر شهر قيروان به نقش و اهميت آنان در مسائل فرهنگي كشورشان تأكيد كرد و گفت: شما علاقه مندان به سينما بايد هدف خود رامشخص كنيد و توجه كنيد به اينكه سينماي غرب تلاش مي كند فرهنگ خود را به جهانيان تحميل كند و تمدن و آداب و رسوم مسلمانان را به ويژه در خاورميانه، شمال آفريقا و كشورهاي عربي و اسلامي تحقير كند، در صورتي كه كشورهاي اسلامي 800 سال پيش در اوج تمدن بودند ولي در فيلم هايشان اين موضوع مشهود نيست و تاريخ را همواره دگرگون جلوه داده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14