(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول دی 1390- شماره 20103

ويتامين «دي» در سبد غذايي خانواده
رويارويي با چالش هاي مالي
چاق ها خرمالو نخورند
دوران آمادگي پسرم
سفيده تخم مرغ براي سلامتي استخوان هاي بدن لازم است
ميخك آرامش بخش تنش هاي روحي
فراموشي را جدي بگيريد
درست گوش نكردن عامل 65درصد مشكلات زندگي



ويتامين «دي» در سبد غذايي خانواده

امروزه زندگي ماشيني و بلند مرتبه شدن ساختمان ها باعث شده تا مردم كمتر در معرض نور آفتاب قرارگيرند كه اين خود نقش بسزايي در كاهش جذب ويتامين «دي» بدن ازطريق پوست دارد و باعث بروز بيماري هاي مختلف و گاه خطرناك در سنين مختلف شده است.
براي آگاهي از چگونگي تأمين ويتامين «دي» در بدن و بروز بيماري هاي ناشي از كمبود آن به سراغ دكتر داود فرج زاده، عضو هيئت علمي دانشگاه مي رويم.
دكتر داود فرج زاده مي گويد: مصرف ويتامين «د» مي بايست در سبد غذايي گنجانده شود. مانند مصرف شير و انواع ماهي هاي مختلف كه از مقادير زيادي ويتامين برخوردار است. بخصوص در روغن كبد ماهي و ماهي هاي چرب مانند شاه ماهي، سالمون و ساردين.
متأسفانه افراد جامعه كمتر ماهي هاي مختلف را مصرف مي كنند و اين مسئله يكي از عوامل كمبود ويتامين «د» در بدن به شمار مي آيد.
وي خاطرنشان مي كند: با توجه به اينكه ما زمستان را پيش رو داريم و هوا ابري است كمتر در تابش نور خورشيد قرار خواهيم داشت ولي مصرف ماهي، شير، پنير و بستني و شيرخامه اي مي تواند تا حدي كمبود ويتامين «د» مورد نياز بدن را تأمين كرد.
وي درخصوص كمبود ويتامين «د» در بدن مي افزايد: كمبود كلسيم باعث كاهش رشد استخوان ها و دندان ها شده و بيماري هاي ناشي از كمبود ويتامين «د» و كلسيم ايجاد مي شود. البته فقدان اين ويتامين موجب پيدايش اختلالاتي در عمل استخوان سازي مي شود.
استخوان ها در بزرگسالان دفرمه مي شود و به اصطلاح پا پرانتزي خيلي شايع است كه درد پا و استخوان ها، لگن و پاها دچار شكستگي خودبه خود مي شود. البته در زنان باردار و زناني كه بارداري هاي مكرر دارند با عوارض ناشي از ويتامين «د» مواجه مي شوند.
كودكان و نوجوانان در سنين رشد، خانم هاي باردار به خصوص اگر بارداري هايشان مكرر باشد و حداقل 3سال نباشد همچنين در افراد سالمند به علت كم شدن تحرك، مي بايست ويتامين «د» دريافت كنند در غير اين صورت دچار پوكي استخوان مي شوند.
پوكي استخوان از بيماري هايي است كه بسياري از سالمندان خصوصاً زنان بدان مبتلا مي شوند. در اين بيماري استخوان از داخل تخليه مي شود و املاح استخواني كاهش مي يابد. عامل اصلي تأثيرگذار تغييرات تأثير چنداني D كاهش مي يابد ولي درمان با ويتامينD هورموني بدن است. در اين بيماري ميزان ويتامين ندارد. تنها مي توان توصيه كرد براي پيشگيري از ابتلا، از دوران جواني ميزان كافيكلسيم و فسفر به همراه ويتامين «د» است.
توزيع شير در مدارس يكي از اقدامات مؤثري است كه سبب ميل به خوردن شير در ميان كودكان و نوجوانان مي شود، چون اين فعاليت ها سبب افزايش ميل به رغبت در ميان دانش آموزان مي شود. تجربه نيز ثابت كرده است خوردن نان و پنير در شب به رشد استخوان ها كمك قابل توجهي كند. زيرا امام جعفر صادق مي فرمايند: مصرف پنير در شب 4فايده دارد كه به استحكام استخوان ها و دندان ها كمك مي كند و ازنظر علمي هم ثابت شده است كه رسوب كلسيم در استخوان ها در شب بهتر انجام مي شود البته نكته قابل توجه اين است كه مصرف نوشابه هاي كولا دار كه مقادير زيادي اسيد فسفريك دارد جذب كلسيم را مختل مي كند.
مصرف شير در مدارس و خوردن ماهي به عادات غذايي مردم كمك مي كند. همچنين رسانه ها مي توانند به مردم در مصرف غذاهايي كه حاوي ويتامين «دي» هستند، كمك كنند. آموزش ميل به خوردن كلسيم در كودكان توسط معلمان تأثير بسزايي دارد و جلسات آموزش خانواده معمولاً سالي دو و سه بار در مدارس انجام مي شود.
لازم به ذكر است به جاي عرضه غذاهاي فست فودي در بوفه مدارس مي توان مصرف نان و پنير را افزايش دادو كودكان و نوجوانان را به خوردن تغذيه مناسب و با قيمت ارزان تشويق كرد.
به عبارت ديگر خوردن تغذيه سنتي مانند ساندويچ پنير با گردو را مي توان با بسته بندي هاي مناسب در اختيار كليه سنين در مدارس قرار داد.
دكتر فرج زاده درخصوص كمبود آهن در بدن مي افزايد: كمبود آهن ناشي از كم خوني با فقر آهن صورت مي گيرد. البته تحقيقات نشان مي دهد كمبود آهن برروي يادگيري و ضريب هوشي تأثيرگذار است. مخصوصاً دختران نوجوان مي بايست ميزان آهن دريافتي را كنترل كنند؛ يعني از منابع آهن مانند گوشت قرمز، جگر و قلوه، زرده تخم مرغ، كشمش و عدس استفاده كنند.
وي درمورد مصرف قرص هاي مكمل مي افزايد: ويتامين «دي» را در بدن مي توان با خوردن شير و پنير در هفته چند بار كامل كرد چون شير مي بايست حداقل 2بار مصرف شود و هر روز يك ليوان شير و ماهي هر يك هفته و 10روز يك بار مصرف كرد.
اين ويتامين در كبد ماهي و ساير حيوانات زياد است و در شير، كره و زرده تخم مرغ نيز وجود دارد. مقدار ويتامين دي براي كودكان و زنان باردار و شيرده روزانه 400ميليگرم لازم است. تجويز مقادير زياد ويتامين موجب «هيپر ويتامينوز» مي شود كه با رسوب املاح كلسيم در بافت هاي نرم از جمله كليه ها و ششها همراه است. نياز ويتامين دي بدن انسان در فصل زمستان به ويتامين افزايش مي يابد چون نور آفتاب به طور مستقيم به بدن نمي رسد. بيش از فصل تابستان است
البته در فصل گرما به بيماراني كه با كمبود آهن مواجه هستند از شير مي توانند به جاي آب مصرف كنند چون 80درصد شير آب است.
گفتني است توصيه مي شود كه همراه سالاد آبليمو مصرف شود. البته برخي از بانوان با خوردن قرص هاي آهن دچار تهوع مي شوند. بهترين كار علاوه بر مصرف اين منابع خورد. آب پرتغال است و شربت آبليمو نيز ضد تهوع و جذب آهن را افزايش مي دهد.
توصيه مي شود براي اينكه عادات غذايي را تغيير دهيم معلمان بهداشت و علوم آموزش هاي لازم را به دانش آموزان بدهند و براي والدين آموزش خانواده مي تواند مفيد باشد و گرچه رشد و تحرك به جذب كلسيم و ويتامين «دي» كمك مي كند همچنين عواملي در جذب كلسيم دخالت دارند. مانند نداشتن استرس، فعاليت و ورزش، برخي از چربي هايي كه زنجيره طولاني دارند، جلوي جذب را مي گيرند، همچنين استرس ها و هيجانات موجب دفع كلسيم مي شود.
مريم لشيني

 



رويارويي با چالش هاي مالي

شايد بر اين باور باشيد كه افرادي كه از نظر مالي مشكلي ندارند در زندگي با چالش هاي كمتري روبرو هستند. ممكن است اين فرضيه درست باشد ولي آيا تاكنون به اين مسئله فكر كرده ايد كه افراد مزبور به دليل اشتباهات كمتري كه مرتكب شده اند به موفقيت رسيده اند؟ شما حتما تاكنون با افرادي مواجه شده ايد كه مشكلات اقتصادي خود را حل كرده اند. آيا مي دانيد راز موفقيت آنها چيست؟
در واقع اين افراد به شكلي متفاوت در برابر مشكلات واكنش نشان مي دهند و در نتيجه به نتايج متفاوتي مي رسند.
يادتان باشد در زمان بروز مشكلات است كه توانايي هاي شما محك مي خورد.
پنج چالش مهم مالي و طريقه رويارويي با آنها در زير مي آيد:
1- مشكلات مالي
هر كسي به نحوي با مشكلات اقتصادي دست به گريبان است. درست است كه بسياري از مردم ورشكسته نيستند ولي خرج و دخل آنها با يكديگر هماهنگي ندارد.
نحوه برخورد شما با مشكلات مالي حائزاهميت زيادي است، يادتان نرود جهان درون و جهان بيرون با يكديگر در ارتباط هستند و شما مي توانيد با تغيير دادن نگرش خود جهان پيرامون تان را تغيير دهيد.
چند توصيه
الف: مشكل را دقيقا شناسايي كنيد. هر چقدر اين كار با دقت بيشتري انجام شود نتيجه بهتري خواهيد گرفت. به احتمال قوي افراد ديگري نيز مشكل شما را دارند. شما مي توانيد از آنها راهنمايي بگيريد.
ب: مشكلات آينده را پيش بيني كنيد. وقتي شما يك مشكل را حل مي كنيد دفعه بعد مي توانيد با اتخاذ تدابيري مانع از بروز مجدد آن شويد و يا حداقل براي حل مشكل آمادگي كافي خواهيد داشت.
پ: به مشكلات مالي به عنوان فرصتي براي رشد نگاه كنيد. مشكلات مالي نوعي زنگ هشدار هستند و به شما گوشزد مي كنند كه مسير درستي را طي نمي كنيد. مقروضي بودن به خودي خود مشكلي محسوب نمي شود ولي ضعف هاي شما را آشكار مي كند. مشكلات مالي به شما كمك مي كند كه دست به اصلاح زندگي خود بزنيد.
2- دلسردي از اقدامات مالي
مشكلات مالي نوعي دلسردي را به همراه دارد و ممكن است باعث شود شما دست هاي خود را به علامت تسليم بالا ببريد ولي يادتان باشد شما نبايد از مواجهه با مشكلات بهراسيد زيرا زندگي پستي و بلندي دارد و مدام در تغيير است.
چند توصيه
الف: در بيشتر موارد اوضاع به آن بدي نيست كه به نظر مي رسد. سعي كنيد واقع بين باشيد. نزديك شدن بيش از حد به مشكلات باعث مي شود آنها را بزرگ تر ببينيد!
ب: شما مي توانيد از دوستان تان كمك بگيريد، به ويژه آنهايي كه زماني مشكلات مالي داشته اند.
پ: مراقب حرف هايي كه به خودتان مي زنيد باشيد و از منفي گرايي بپرهيزيد. به جاي به كار بردن واژه «فاجعه» از «چالش» استفاده كنيد.
3- تغييرات مالي
تغييرات مالي اجتناب ناپذير هستند و مردم را از منطقه امن دور مي كنند.
چند توصيه
الف: اين مسئله را بپذيريد كه تغيير بخشي از زندگي است و پيش بيني آن نتايج مثبتي به همراه دارد. شما بايد بتوانيد در مدت كوتاهي خود را با تغييرات هماهنگ كنيد. اين مهارت باعث مي شود تحت هر شرايط مالي بهترين نتيجه را بگيريد.
ب: در مورد مسائل تغييرناپذير فكر كنيد. پايبندي به ارزش ها و اصولي مثل خانواده و صداقت به شما در مواجهه با مشكلات كمك مي كند.
پ: سعي كنيد از تغييرات بيشترين استفاده را ببريد.
4- هراس از مسائل مالي
هراس از مسائل مالي احساس رايجي است كه ما را از ناشناخته ها حفظ مي كند ولي زياده روي در آن ناتواني انسان را به همراه دارد.
چند توصيه
الف: يادتان نرود ترس واكنش طبيعي در برابر ناشناخته هاست. اگر شما نسبت به بازگشت سرمايه تان اطمينان نداشته باشيد طبيعي است كه كمي بترسيد. فراموش نكنيد كه ترس بخشي از زندگي است.
ب: منبع ترس خود را شناسايي كنيد. در بيشتر موارد يا از ناشناخته ها مي ترسيم و يا از اينكه چيزي را از دست بدهيم. اجازه ندهيد ترس زندگي تان را تحت تأثير قرار بدهد. به جاي ترسيدن، مسائل ناشناخته را شناسايي كنيد. آيا مي ترسيد چيزي را از دست بدهيد؟ در اين صورت يادتان باشد «دست روي دست گذاشتن مساوي است با از دست دادن!»
پ: علي رغم ترس دست به اقدام بزنيد. گام به گام پيش برويد، به عنوان مثال اگر از سرمايه گذاري در بازار بورس مي ترسيد از مبالغ كم شروع كنيد.
5- ناكامي در مسائل مالي
بيشتر مردم طعم ناكامي مالي را چشيده اند. ممكن است آنها در زمان نامناسب يا در مكان نامناسبي دست به سرمايه گذاري زده باشند. از تجربيات خود درس بگيريد و علت ناكامي هايتان را كشف كنيد. اجازه ندهيد ترس از ناكامي شما را از حركت بازدارد به اشتباهات خود بخنديد. حتما اين جمله را شنيده ايد كه «در آينده وقتي به عقب برگرديم به اين مسئله مي خنديم». چرا امروز همان «آينده» نباشد؟
يادتان باشد شما از ساير مردم مستثني نيستيد. بيشتر مردم در برابر تغييرات مقاومت مي كنند و در نتيجه دچار مشكلات مالي مي شوند ولي مهمترين مسئله اين است كه در برابر چالش هاي فوق واكنش هاي مناسبي نشان دهيد.
ترجمه : آذر شايان

 



چاق ها خرمالو نخورند

ميوه خرمالو داراي 80 كيلو كالري انرژي است، اين ميوه جزو ميوه هاي پرانرژي محسوب مي شود لذا افرادي كه به ويژه داراي اضافه وزن هستند نبايد در مصرف آن زياده روي كنند.
يك كارشناس تغذيه با بيان اين مطلب گفت: خرمالو با دارابودن رنگدانه هاي پلي فنوليك، خاصيت ضدسرطاني دارد.
اما بيماران ديابتي به لحاظ دارا بودن قند فراوان در اين ميوه بايد از مصرف بيش از حد آن اجتناب كنند.
مقدار سديم اين ميوه مي تواند براي افرادي كه داراي فشار خون هستند مفيد باشد بدون اين كه روي فشار خون اين افراد تاثيري بگذارد.
اين ميوه داراي 271 ميلي گرم پتاسيم در هر 100 گرم را به خود اختصاص مي دهد و پتاسيم بالا براي بيماران قلبي-عروقي حائز اهميت است.
خرمالو داراي مقدار قابل توجه پكتين است. پكتين يكي از فيبرهاي محلول در آب است كه باعث كاهش چربي هاي بدن و چربي هاي محلول در خون مي شود.
خرمالو را مي توان در حالت هاي نيمه پخته تا كاملا پخته مصرف كرد. ميوه خرمالو هرچه بيشتر برسد پكتين آن كمتر مي شود لذا توصيه مي شود براي استفاده بيشتر از پكتين نگذاريد خرمالو بيش از اندازه برسد.
اسيدهايي كه در اين ميوه وجود دارد خاصيت اين ميوه را به صورت اسيدي در مي آورد. عمده ترين اسيدهايي كه در اين ميوه وجود دارد اسيد ماليك، اسيد تارتاريك و اسيد سيتريك است و اين اسيدها باعث هضم بهتر غذا و نيز جذب بهتر بعضي از تركيبات غذايي مثل آهن و روي شده و افزايش جذب را در پي دارد.
ميزان بتاكاروتن در اين ميوه بستگي به حالت مصرف خرمالو دارد.
وجود رنگدانه هاي پلي فنوليك در ميوه خرمالو خاصيتي ضدسرطاني دارد.
ليموشيرين؛ منبع عالي ويتامين C، آهن و مس
پتاسيم ليموشيرين ناراحتي معده، اسهال خوني و اسهال و حالت تهوع و استفراغ را برطرف مي كند.
ليموشيرين، بومي كشور هند سرشار از مواد مغذي است. ليموشيرين طعم شيرين دارد و منبع عالي ويتامين C، آهن و مس است.
خواص:
¤ ويتامين C موجود در آن، در درمان سريع سرماخوردگي موثر است.
¤ عملكرد كبد را تقويت مي كند و ناراحتي هاي گوارشي را برطرف مي كند.
¤ مانع از بروز بيماري اسكوربوت، نوعي بيماري خوني ناشي از كمبود ويتامين ث مي شود. علايم اين بيماري شامل لثه هاي متورم، موارد مكرر سرماخوردگي و آنفلوآنزا و ترك خوردگي گوشه لب است.
¤ طعم شيرين ليموشيرين، با تحريك كردن بزاق دهان باعث هضم سريع غذا مي شود.
¤ اسيد موجود در آن سموم را دفع مي كند.
¤ پتاسيم آن ناراحتي معده، اسهال خوني و اسهال و حالت تهوع و استفراغ را برطرف مي كند.
¤ لكه هاي پوستي را از بين مي برد و باعث شادابي پوست مي شود.
¤ خاصيت خنك كننده دارد.
¤ بدون چربي و سديم است.
¤ گلودرد را برطرف مي كند.
¤ كمبود آب را جبران مي كند.
¤ ليموشيرين، سرگيجه را برطرف مي كند.
¤ عامل ضدعفوني كننده بدن است و به طور طبيعي از تخمير در معده جلوگيري مي كند.
¤ به كاهش وزن كمك مي كند.
¤ ليمو شيرين با بهبود بخشيدن به عملكرد قلب باعث گردش مناسب خون مي شود.

 



دوران آمادگي پسرم

پسرم هرچه بزرگ تر مي شد. خيلي وقتا به خاطر كم كاريهايي كه در كودكي و حتي حالا در حق او مي كردم عذاب وجدان رنجم مي داد. ولي مگر نه اينكه من هم هميشه سركار بودم و دور از او. گاهي فكر مي كنم شايد اگر پسرم يه مادر خانه دار داشت عاطفه و محبت بيشتري رو تجربه مي كرد. ولي خوب اونوقت مثل حالا، اين تربيت، مدرسه و فرصت ها رو نمي تونست، داشته باشه و تو اين طبقه اجتماعي زندگي كنه. دوران مهدكودك كم كم داشت تموم مي شد ولي هنوزم كه هنوزه علاقه اي به رفتن نداشت و معمولاً با قول و قرار مي رفت، روزهاي تعطيل از خوشحالي دلش غنج مي رفت بالا و پايين مي پريد انگار از قفس آزاد شده. به خيلي از پيش دبستاني ها مراجعه كردم تا جاي خوبي را پيدا كنم هرچه بيشتر مي گشتم نااميدتر مي شدم تو اين دو سه سال موسيقي پسرم خوب پيشرفت كرده بود. دوره ارف تموم شده بود و بايد ساز تخصصي شو انتخاب مي كردم، دو سال بود به كلاس زبان مي رفت و جسته گريخته چيزهايي صحبت مي كرد، تو سفال، ژيمناستيك، نقاشي و شنا هم حرفي براي گفتن داشت من با همه گرفتاريهاي كار و خانه، آموزش هاي لازم را شناسايي و آموزشگاه مناسب را انتخاب مي كردم. حالا پيش دبستاني هم به وظايف سازماني قبلي ام اضافه شده بود. با پرس وجوي زياد بالاخره محل مورد نظرم را يافتم. اما خانه من اين طرف شهر بود و آمادگي آن ور، با كيلومترها فاصله، ولي خوب ارزشش را داشت با شروع سال تحصيلي بوق سحر بيدار مي شدم تا پسرم را براي رفتن آماده كنم و با هر ترفندي بود به سرويس مي رسيد و البته راننده مي گفت تا دم مؤسسه خوابه. اما بشنويد از بعدازظهرش كه وقتي به خانه مي رسيد با كوله باري از تكاليف خسته روي تختش دراز مي شد و تا غروب مي خوابيد، روزهايي كه آموزش هاي ديگر داشت باز من با پدرش با عجله او را به كلاس مي رسانديم و شب دير وقت به خانه برمي گشتيم مامانم مي گفت: «گناه داره حداقل اين سال آخر و بذار استراحت كنه. وقتي تو سن پسرت بودي من به تو قرآن را تو خونه ياد دادم تا بري مدرسه يه روزم نه مهد رفتي نه پيش دبستاني مگه آدم نشدي چرا اين بچه رو اين قدر زجركش مي كني آخه بچه پنج ساله رو چه به زبان و موسيقي؟ عوض اين كلاس ها قرآن و نماز يادش بده، ادب يادش بده.»
من: «مامان زمان ما گذشته اگه الان فقط يه روز اين كلاسها رو نره از بچه هاي ديگه عقب مي افته، تازه بچه ها تو اروپا تو اين سن 5تا زبان بلدن همينه كه اينقد پيشرفت كردن چون بچه هاشونو خلاق بار مي آرن، دوست داري از جهان عقب بمونه.
مامان: «ببين اين بچه يك سلام دادن به زبون خودشو بلد نيست آخه زبان خارجه رو مي خواد چه كنه؟» تو دلم مي دونستم خيلي از حرفهاي مادرم درسته، پسرم از بيرون كه ميومد حتي به من سلام نمي داد، غذا شو هنوز تو دهنش مي ذاشتم تو جمع پشت سر من و پدرش قايم مي شد از ديدن غريبه زهره ترك مي شد. نمي تونست با دوستاش بازي كنه، معلمش مي گفت روزي چند بار مي زنه زير گريه اگه چيزي رو كه مي خواد بهش نديم. با همه اينها چاره اي نداشتم، همه همسناش مي رفتن و همين يكي رو كم داشتم كه بچه مو از اين چيزا هم محروم كنم. اميدوار بودم با اين كلاسها اجتماعي بشه و خلاق بار بياد. روزها مي گذشت و اغلب من موقع غذا خوردن فقط هفته اي يكي دو روز وقت مي كردم با اون يكي دو جمله صحبت كنم بقيه اش مدرسه، خواب و يا كلاس بود مدتي بود كه مي ديدم ناخن هاشو مي جوه اوايل برام مهم نبود فقط يه تذكر گذرا مي دادم و رد مي شدم ولي چند وقت بعد از معلمش نامه اي رسيد كه حتماً پسرتونو پيش مشاور كودك ببريد! رفتارهاش نامتعادل شده و دائم دستش تو دهنه شه. باز يه دردسر جديد. چرا تلاشم همه با بن بست مواجه مي شه؟
يادتان مي آيد؟ ما كودكان با بازي در خانواده هاي گسترده، حياط و اگر شانس داشتيم و در روستايي بوديم، در مزارع و گرنه در كوچه ها بزرگ شديم آن قدر بازي مي كرديم كه از ذوق خوابمان نمي برد. شب بيهوش مي شديم و صبح با عشق و سرمستي روز از نو و روزي از نو، نه بدخلقي داشتيم، نه بي اشتهايي و نه اجباري براي غذاخوردن وقتي هفت سالمان شد با دوستانمان پياده به نزديك ترين مدرسه آن هم با گروه بچه هاي هم محل و همسايه راهي شديم و چند ساعتي آنجا بوديم و برمي گشتيم كيف را كه مي گذاشتيم دم اتاق باز كودكي مان را از سر مي گرفتيم سرحال تر از ما مادرانمان بودند كه با لباسهايي ساده هميشه يا سرگرم كار خانه بودند و يا با زنهاي ديگر در حال بافتني بافتن، چاي خوردن، گفتن و خنديدن و از همه مهم تر «هميشه در دسترس»، در اين ميان پدر هم سرپرست خانواده بود بايد و بيضايي و ابهتي و مظهر امنيت و قدرت و مي ارزيد در سايه اش احساس امنيت كني نه استرسي بود، نه فشاري، نه تهديدي براي كلاس رفتن و نه تشويقي براي خوردن. انگار زندگي جريان آزاد آبهاي آرام بود و چه لذت بخش و طبيعي. به تدريج رسانه هاي ارتباط جمعي، ويدئو و وسايلي مانند اينها بي صدا واردخانه هايمان شد و ما نفهميديم كه آنها آمدند و همه دلخوشي ها، ساده زيستي ها و شفافيت هاي ما را يكجا با خود بردند مادر جديد كه روشهاي زندگي در كشورهاي صنعتي را شناخت و از تنگناهاي زندگي مادر كج خلق و ناراضي بود در پي احياي حقوق انساني خود مانند: حق اشتغال، برابري فرصت ها و مسايلي از اين دست برآمد ولي به بخش نادرست حركت توجه نكرد كه بودن در اجتماع خانه و مقام مادري و پرورش انسان را در او كمرنگ خواهد كرد.
روزي به خود آمديم كه مادر اين زمان، شتابزده سركار مي رود كودك تنهاست و بايد كلاسهايي را بگذراند كه همه نيمه رها مي شود و از خود تنها استرس و محروميتي عميق به جا مي گذارد. مادر ديگر لپ گلي و خندان نيست و هر وقت صدايش كني عصبي است و عجله دارد بيشتر ساعات روز كه در خانه هستي را بايد جلو كارتون يا كامپيوتر سپري كني و جيكت در نياد در غير اين صورت با جيغ بنفش مادر هميشه خسته روبه رو مي شوي. ديگر كسي در كوچه نيست كه باهاش بازي كني حتي مهماني به خانه ات نمي آيد و مادر تو را به تنها جايي كه مي برد پارك است بچه هاي ديگر بهت چپ چپ نگاه مي كنند و تو هم انگار جرأت نداري و يا اصلا بلد نيستي بري سراغشان و طرح دوستي بريزي ولي هميشه دلت براي همبازي ضعف مي كند اگر با خانواده به شهرستاني سفر كني چند روز اين آرزويت برآورده مي شود ولي وقتي برمي گردي ساعات منظم درس و كلاس و فشار و خستگي به استقبالت مي آيد. به زور بايد بخوري، سروقت بايد بخوابي، كلاسهاي ناشناخته، حمام و... همه چيز برخلاف ميل توست ولي بايد سرساعت انجام شود والا زير بمباران مواخذه و تحقير و توهين به نام: «راهنمايي بزرگ ترها» گير مي افتي و هميشه اين سؤال برايت مطرح مي ماند كه چرا مادرم اين همه چيزهاي ناخواستني را به من تحميل مي كند؟ كم كم عادت مي كني مقاومت نكني و مثل رباتي فرمايشاتش را عمل كني با اين اميد كه «بزرگ شدم تلافي مي كنم» راستي ما مادران اين زمان چقدر مي توانيم جلوي تغييرات منفي را بگيريم. مي دانم كه بسياري از تحولات برخلاف ميل ما اتفاق افتاده و مي افتد كه صدالبته بعضي از آنها هم به جا است و قابل شكر. پيشرفتهاي پزشكي، علمي، بالا رفتن سطح زندگي و...
اتفاقات ميموني است، ولي بخشي از آن كه رنج آور است بيشتر مربوط به روابط بين فردي مي شود كه به خصوصي ترين روابط مثل مادر و فرزند هم كشيده و ما سوار بر موج مد و تبليغات به ناكجاآباد مي رويم چرا در پي رواج هر سيستمي فكر نمي كنيم؟ اگر اندكي خود را از دايره چشم و هم چشمي و خيزش سمت زندگي غربي كه ريشه در بي اعتمادي به نفس و حس حقارتمان دارد، جدا كنيم و از بالا به قضايا نگاه كنيم شايد به خيلي از تصميماتمان بخنديم. اصلا بنشينيد به اين كلاس هاي رنگا و ارنگ و موسساتي كه مدعي اند به كودك 6ساله 3زبان مي آموزند لحظه اي فكر كنيد يا به خيلي مراكز مشابه، به بچه هايي كه اينها را پاس كرده اند مراجعه كنيد به كجا رسيده اند. اين طفل معصوماني كه كودكيشان در گيرودار اين طنزهاي تلخ گمشده. كودكان شهرستاني ما كه وارد اين بازي ها نشده اند. چه چيزي از بچه هاي ما كم دارند الا كه يك سروگردن از اعتماد و عزت نفس، آرامش، حجب، ادب و تعادل بيشتري برخوردارند. اگر چه متأسفانه اين سرگرداني كودكان كم كم دارد به آنجاها هم سرايت مي كند. من فكر مي كنم اگر قبل از استفاده از اين تجارت پرسود به نام: «آموزش به كودكان» با تفكر و منطق و حداقل با مشاوره گرفتن از صاحبنظران تصميم بگيريم و انتخاب كنيم مي توانيم فشارهاي وارد به فرزندانمان را به حداقل برسانيم تا او هم كودكي كند و هم دانش بياموزد.
عقيله سلطانپور

 



سفيده تخم مرغ براي سلامتي استخوان هاي بدن لازم است

مصرف شير و سفيده تخم مرغ از پوكي استخوان جلوگيري مي كند و براي سلامتي استخوان هاي بدن لازم است.
تخم مرغ منبع يد و فسفر است كه يد براي ساخت هورمون تيروئيدي و فسفر براي رشد بهتر و سلامتي استخوان هاي بدن لازم است.
تخم مرغ منبع خوبي از پروتئين، ويتامين ها و املاح ضروري است و مي تواند به عنوان يك ماده غذايي مهم در برنامه غذايي افراد وجود داشته باشد.از آن جايي كه تخم مرغ منبع بسيار غني پروتئين است. ارزش بيولوژيكي بالايي دارد و نسبت به ساير منابع پروتئيني مثل لبنيات، گوشت ها و حبوبات غني تر است.اين فوق تخصص ارتوپدي تاكيد كرد پروتئين تخم مرغ داراي همه اسيد آمينه هاي ضروري براي سلامتي بدن است، بنابراين مصرف تخم مرغ با ساير مواد غذايي كه از نظر پروتئيني فقير است مانند نان، برنج، و غلات، باعث تكميل ارزش پروتئيني غذا مي شود.دركنار تغذيه مناسب و جذب پروتئين هاي لازم براي بدن، نيم ساعت پياده روي روزانه از بروز پوكي استخوان جلوگيري مي كند.پوكي استخوان بيشتر در زنان بعد از يائسگي و افراد مسن ايجاد مي شود بنابراين در 0افراد مسن بايد تدابير درماني لازم اتخاذ شود افراد در طول سال مورد غربالگري و سنجش تراكم استخوان قرارگيرند.

 



ميخك آرامش بخش تنش هاي روحي

ميخك گياهي بسيار كوچك اما با خواص درماني فراوان است كه در عين حال به عنوان يك ادويه شفابخش و خوش عطر در تهيه غذاها مورد استفاده قرار مي گيرد.
ميخك معمولا به عنوان يك ادويه آشپزخانه و در تركيب با فلفل، دارچين و زردچوبه و ساير ادويه ها براي تهيه پودر ادويه كاري، مورد استفاده قرار مي گيرد.
از روغن ميخك نيز در توليد عطرها، صابون ها و يا به عنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشكي و دندانپزشكي استفاده مي شود.
شبكه خبري تورنتو نيوز در مقاله جديدي به بررسي خواص درماني فوق العاده و شگفت انگيز اين ادويه خوش عطر پرداخته است. برخي از اين خواص مهم عبارتند از:
تحريك دستگاه گوارش و كمك به هضم غذا و متابوليسم؛
در طب سنتي چين از اين چاشني براي درمان حالت تهوع و مشكلات گوارشي استفاده مي شود. ميخك جريان آنزيمي را افزايش داده و در نتيجه فعاليت گوارشي را تقويت مي كند. به علاوه ميخك تاثير بي حسي موضعي دارد و به همين دليل براي درمان معده درد و حالت تهوع مفيد است.
كاهش درد دندان
استفاده از ميخك براي كاهش دندان درد موثر است و همچنين به كاهش عفونت هاي دهاني كمك مي كند. آغشته كردن محل پوسيدگي دندان به روغن ميخك در تسكين درد دندان موثر است.
درمان سرفه
جويدن ميخك به همراه يك تكه كوچك از نمك معمولي به توليد بيشتر آب دهان كمك كرده و در نتيجه تحريك پذيري در گلو را كاهش مي دهد.
كاهش استرس و آرام كردن تنش هاي رواني
اگر احساس مي كنيد استرس داريد مقداري آب را به همراه كمي برگ ريحان، برگ نعناع و ميخك بجوشانيد سپس از اين جوشانده براي تهيه چاي سياه استفاده كنيد. اين نوشيدني را همراه با كمي عسل مصرف كنيد. معجون گياهي بدست آمده تنش هاي شما را تسكين مي دهد.

 



فراموشي را جدي بگيريد

هرگونه فراموشي به ويژه در سنين بالاتر از 50 سال بايد جدي گرفته شود.
ايرنا افزود: فراموشي يكي از علايم بيماري آلزايمر است اما همه فراموشي ها آلزايمر نيستند.
وي اظهار داشت: در 60 درصد فراموشي هايي كه اتفاق مي افتد زمينه اي از واقعه در خاطر افراد وجود دارد اما اصل موضوع فراموش شده است؛ به طور مثال اسم شخصي را فراموش مي كنيم اما چهره آن شخص برايمان آشنا است اما در آلزايمر به طور كلي فرد دچار فراموشي مي شود و حتي چهره را نيز به خاطر نمي آورد.
برخي افراد نيز به دليل درگيري هاي مغزي و جسمي فراموش مي كنند كه مثلا غذاخورده اند اما پس از مدتي
- هنگام عصر- با احساس گرسنگي متوجه مي شوند كه غذا نخورده اند در حالي كه بيماران آلزايمري به طور كلي غذاخوردن يا نخوردن خود را فراموش مي كنند.
مصرف كنندگان برخي از انواع داروها، افراد داراي مشكلات تيروئيدي و عفوني و افرادي كه دچار ضربه سر شده اند، نيز دچار فراموشي مي شوند. اين گونه مسايل را نبايد به حساب آلزايمر گذاشت اما فراموشي را بايد به ويژه در سنين بالا جدي گرفت و براي تشخيص علت آن به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه كرد.
هرچه بيماري آلزايمر زودتر تشخيص داده شود پاسخ بيماري به درمان هاي كنترل كننده و نگهدارنده بيشتر خواهد شد.
تشخيص به موقع در بيماران آلزايمري موجب مي شود كه آنان پنج سال ديرتر نسبت به بيماران ديگر دچار عوارض ناشي از اين بيماري مانند بي كنترلي ادرار و سفتي مفاصل شوند.
استرس، آلودگي هوا، نوع غذا و سبك زندگي از عوامل زمينه ساز ابتلا به آلزايمر به شمار مي رود و انجام فعاليت هاي مغزي مي تواند در پيشگيري از ابتلا به آلزايمر موثر باشد.

 



درست گوش نكردن عامل 65درصد مشكلات زندگي

يك آسيب شناس اجتماعي معتقد است: 65درصد مشكلات زندگي، كار و امور اجتماعي در جامعه از گوش نكردن به همديگر سرچشمه مي گيرد.
مجيد ابهري با بيان اينكه 65درصد مشكلات در زندگي و كار و امور اجتماعي در جامعه از گوش نكردن به همديگر سرچشمه مي گيرد گفت: براساس پژوهش ميداني توسط گروه آسيب شناسي اجتماعي بنيان علوم رفتاري، در بين اختلافات زناشويي درگيريهاي فيزيكي و اختلافات هنگام خريد و فروش سوءتفاهم هاي رفتاري در روابط دوستي و همچنين روابط اجتماعي 65درصد مشكلات در زندگي و كار و امور اجتماعي در جامعه از گوش نكردن به همديگر سرچشمه مي گيرد و بيشتر بانوان اختلافات كلامي درگيري هاي فيزيكي خود با همسرانشان را ناشي از درست گوش نكردن آنها مي دانند.
وقتي كسي با يك فرد حرف مي زند و او به كلمات گوينده دقت نكند و بر مفاهيم وي تمركز نمي كند سپس در موقع نتيجه گيري عبارات بدون ربط و يا ارزيابيهاي خارج از موضوع ابراز مي دارد درگيري كلامي آغاز مي شود و يا مسافري كه مقصد را بيان مي كند اما راننده به دليل مشكلات فكري آن را اشتباه مي شنود و همين جا مبناي يك اختلاف و درگيري آغاز مي شود و يا شكايت از قيمت كالا در حالي كه فروشنده از ابتدا اين موضوع را اعلام كرده است اما خريدار مشغول تماشاي مغازه است.
ضعف پايه هاي تحصيلي ناشي از عدم تمركز در سر كلاس و ضعف گوش دادن درست دانش آموزان، در هنگام تدريس آموزگاران است.
با آموزش و مهارت اجتماعي و رفتاري گوش دادن درست هنگام صحبت كردن ديگران مي توان از اين اختلافات جلوگيري كرده و باعث كاهش خشونت در جامعه شد.
خانواده ها، آموزگاران، دوستان و همسران اولين منابع و عوامل تمرين مهارت هستند و مي توانند با آموزش هاي خود اين مهارت را در جامعه توسعه دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14