(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 دی 1390- شماره 20106

اطلاع رساني و آموزش حلقه هاي مفقوده مديريت بحران كهگيلويه و بويراحمد
جايگاه طلاي سفيد در مازندران
ايران در كيهان
در آستانه سالروزحماسه 9 دي همايش بزرگ عشاير در اليگودرز برگزار مي شود
برگزاري يادواره شهداي 12دي شهرستان گاليكش
پيشرفت مرمت ايوان طلاي حرم اميرالمؤمنين به همت اهوازي ها
تبديل 900 هزار سند قديمي مكتوب به اسناد الكترونيكي
رئيس مجمع نمايندگان استان كرمانشاه:
درخواست آمريكا براي پس گيري هواپيماي جاسوسي يك طنز سياسي است
معاون اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان: ترك آسفالت سي و سه پل ساختمان اصلي پل را تهديد نمي كند
انتصابات جديد در شهرستانها
استاندار هرمزگان: مديران كم كار دنبال بهانه جويي نباشند



اطلاع رساني و آموزش حلقه هاي مفقوده مديريت بحران كهگيلويه و بويراحمد

ستاد مديريت بحران نقش بسيار مهمي در كاهش اثرات حوادث غيرمترقبه در هر استاني دارد چنان كه مي تواند با ارائه آموزش هاي لازم به مردم در زمينه مقابله با حوادثي از قبيل زلزله، سيل، آتش سوزي و... با اطلاع رساني و فرهنگ سازي به مردم بستر لازم را براي برخورد معقول و منطقي با حوادث فراهم آورد. اما علي رغم اينكه مسئولان عزيز استاني دغدغه خدمت به مردم و توسعه استان را دارند ولي خلأ اطلاع رساني در بحث آموزش هاي همگاني به مردم در حوادث غيرمترقبه و طبيعي كاملا در استان احساس مي شود. متاسفانه تا مشكلي به وجود نيايد به فكر چاره انديشي در حل مشكلات نخواهيم بود. نگارنده مطلب چندين بار به سراغ مديركل ستاد مديريت بحران استان رفت كه وي در اين باره از نبود اعتبار لازم براي آموزش و اطلاع رساني سخن گفت و حتي هزينه هايي را كه در زمان مديركل فقيد ستاد بحران استان مربوط به مطبوعات استاني بود؛ متاسفانه هنوز پرداخت نشده است و اينجا اين سؤال در ذهن انسان خطور مي كند كه چرا با وجود اهميت آموزش هاي همگاني به مردم و اطلاع رساني كه نياز به اعتبار دارد براي آن برنامه ريزان و تصميم گيران اهميتي قائل نيستند همچنان كه برخي انتقادها در سيل اخير در شهرستان «بهمئي» نسبت به آموزش مردم و اطلاع رساني وجود داشت. تهيه بروشورهايي در زمينه حوادث گوناگون و توزيع آن در منازل و اماكن عمومي و اطلاع رساني در مطبوعات و صدا و سيما كه ركن مهم فرهنگ سازي درجامعه محسوب مي شوند مي تواند گام مهمي براي ارتقاء آگاه سازي به مردم در زمينه حوادث غيرمترقبه باشد.
در اين بين متاسفانه ارتباط رسانه اي در رابطه با ستاد مديريت بحران در سطح استان بسيار بسيار ضعيف است و حتي تاكنون يك نشست خبري نيز دراين باره برگزار نشده است.
با توجه به شرايط خاص جغرافيايي استان ارتباط بيشتر و موثرتر با رسانه ها براي فرهنگ سازي و آموزش يك ضرورت انكارناپذير است. اميدواريم مسئولان اين نقد را از زوايه مثبت نگاه كنند و شاهد ارتباط بيشتري با رسانه ها براي آموزش هاي لازم در زمينه حوادث غيرمترقبه در استان باشيم.
ياسوج- خبرنگار كيهان

 



جايگاه طلاي سفيد در مازندران

گزارش از: علي كفايي مهر
برنج از قديمي ترين گياهاني است كه در جهان كشت مي شود چنان كه قدمت آن در كشورهاي چين و هندوستان حدود 5000 سال است . مهم ترين مركز توليد برنج در قاره آسيا است كه حدود 90درصد برنج توليدي جهان را به خود اختصاص داده است.
در قاره هاي آمريكا، اروپا، آفريقا و اقيانوسيه 10درصد بقيه كشت برنج انجام مي شود دانه آن به مصرف غذاي انسان مي رسد، به طوري كه هم اكنون غذاي عمده بيش از نيمي از مردم مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري را تأمين مي كند.
در استان گيلان به برنج «بج» و به خوشه آن «ورزه» و به شلتوك آن «جو» مي گويند.
استان هاي گيلان و مازندران از مناطق مهم توليد برنج در كشور هستند و در اين دو استان برنج به عنوان يكي از عمده ترين اقلام منابع غذايي محسوب مي شود.
برنج علاوه بر تغذيه در صنعت نيز در موارد مختلفي از جمله در تهيه الكل، كاغذ، صنايع پارچه بافي و همچنين براي تهيه نشاسته نيز استفاده مي شود.
برنج از غلات مهم است و تقريبا غذاي اصلي نصف مردم كره زمين است و منشأ آن از آسياست. برنج گياهي تك لپه و يك ساله است و در مناطق گرم و مرطوب و پر آب مي رويد. ساقه آن راست و برگ هاي آن كشيده و نوك تيز است.
هر سنبلك برنج داراي دنباله كوتاه و يك گل دارد. ميوه آن به شكل خوشه اي متشكل از سنبلك ها و در انتها ساقه قرار دارد. دانه برنج را شلتوك مي نامند.
مدير جهاد كشاورزي بابل درخصوص جايگاه برنج در مازندران گفت: استان مازندران داراي 230 هزار هكتار اراضي شاليزاري بوده كه تقريبا قريب به 40درصد آن به كشت ارقام پرمحصول اختصاص دارد.
در اين ميان بيشترين سطح زير كشت ارقام پرمحصول مربوط به رقم شيرودي است كه با سطحي معادل 53هزار و 548 هكتار بيشترين سطح زير كشت ارقام بومي و محلي نيز مربوط به رقم طارم محلي است؛ كه با سطح زير كشتي به ميزان 145 هزار و 156 هكتار و توليدي بالغ بر 621 هزار و 366 تن شلتوك در مازندران كاشت مي شود.
در دهه هفتاد دولت در جهت استفاده بهينه از اراضي باتلاقي، سياست هاي موثري را اعمال كرد و با پرورش راتون ارقام محلي و كيفي، موفق به توليد نمونه خوب راتون شد. به طوري كه در سال جاري سطحي بالغ بر 44 هزار و 520 هكتار در برنامه زراعي برنج قرار گرفته است.
مهندس مسعود غلامي درخصوص سطح زير كشت برنج در شهرستان بابل گفت: سطح زير كشت در شهرستان بابل بالغ بر 49 هزار و 200 هكتار با توليد بالغ بر 311 هزار تن شلتوك معادل 200 هزار تن برنج سفيد است كه غذاي بالغ بر 5 هزار و 800 نفر را تأمين مي كند.
وي افزود: در اين شهرستان حدود 50درصد سطح زير كشت برنج به ارقام پرمحصول اختصاص دارد كه بيشترين سهم براي آن مربوط به رقم شيرودي با سطح زير كشت 9 هزار و 950 هكتار و توليد بالغ 78500 تن شلتوك مي باشد.
غلامي گفت: همچنين قريب 38 هزار هكتار از اراضي برنج به كشت دوم محصولات زراعي از جمله انواع سبزيجات كاهو، گياهان علوفه اي نظير شبدر، پرورش راتون و ساير محصولات قرار دارد.
وي اظهار داشت: سهم بري شهرستان بابل در زراعت برنج قريب به 20درصد در سطح و 21درصد در توليد برنج استان است كه هم به لحاظ سطح و هم به لحاظ توليد رتبه اول را در سطح استان به خود اختصاص داده است.
غلامي در مورد وضعيت برنج در استان مازندران گفت: در استان مازندران بيشتر از 10 رقم برنج كشت شامل، انواع طارم كيفي (طارم محلي- طارم ديلماني- موسي طارم- طارم هاشمي- دمسياه- بي نام- انواع برنج پرمحصول نظير شيرودي، فجر، ندا، نعمت، شفق، ساحل) و اخيرا ارقامي مثل كشوري معرفي گرديده كه مراحل تست هاي ترويجي را مي گذراند.
مدير جهاد كشاورزي بابل در مورد طرح ها و برنامه هاي زراعت برنج در شهرستان گفت:
1- تأمين آب مطمئنه:
بررسي هاي به عمل آمده نشان مي دهد، مصرف سرانه آب براي هر نفر در ايران قبل از انقلاب حدود 7 هزار مترمكعب بوده كه اين ميزان اكنون به 1600 متر مكعب رسيده است. بيشترين مصرف آب قبل و بعد از انقلاب مربوط به بخش كشاورزي است در اين بخش هم بيشترين مصرف آب مربوطه به زراعت برنج است.
جهاد كشاورزي در جهت حفظ و پايداري توليد و استفاده بهينه از نهادها از جمله آب طرح هاي پيشنهادي را برنامه ريزي كرده است.
رئوس بعضي از برنامه هاي آن شامل: افزايش ذخيره سازي در سازه هاي سنتي موجود مثل آببندان ها از طريق لايروبي، كه در اين راستا شهرستان بابل با دارا بودن 186 قطعه آببندان كه ذخيره حدود 56 ميليون مترمكعب را دربرمي گيرد. چنانكه با لايروبي آن مي توان حجم ذخيره سازي را به 110 ميليون مترمكعب رساند تا از اين طريق، نياز آبي حدود 10000 هكتار اراضي برنجكاري تأمين شود.
2- استفاده بهينه از آب زراعي در شاليزارهاي موجود:
از طريق تناوب آبياري و خشك كردن اراضي مي توان مصرف آب در مزرعه را كاهش داد و هم توليد محصول را حفظ كرد
3- افزايش ضريب مكانيزاسيون:
در حال حاضر ضريب مكانيزاسيون حدود 13 كه در قياس با ضريب مكانيزاسيون كشور 5/6درصد بيشتر است. اما فرسودگي زياد ماشين آلات در شهرستان و حتي استان و نيز عدم توازن و ناهماهنگي ماشين آلات در به كارگيري در نوع زراعت مثل برنج موجب شد تا سهم بري ماشين در زراعت برنج پايين باشد (حدود 12%)، در حاليكه سهم بري نيروي انساني در زراعت برنج حدود 56درصد است. به همين دليل هزينه توليد يك كيلوگرم برنج سفيد در قياس با كشورهاي توسعه يافته حدود 5تا6 برابر هزينه توليد جهاني است.
لذا به كارگيري 110 نفر روز كار معادل 880 ساعت كاري در روز در زراعت برنج در هكتار مؤيد اين موضوع است كه در قياس با كشورهاي توسعه يافته مقدار كار (حدود 55 نفر روز كار) بسيار بالاست.
4- شكاف توليد برنج:
از ديرباز تاكنون بين توليدكنندگان حداقل و توليدكنندگان حداكثر فاصله زيادي وجود دارد. البته اين موضوع براي اكثر محصولات زراعي صادق است. اما در زراعت برنج توليدكنندگان برتر گاهاً در ارقام پرمحصول تا 13 تن شلتوك برداشت مي كنند كه در شرايط مساوي متوسط توليد در حدود 7هزار كيلوگرم در هكتار است و حداقل توليد در همان رقم 5500 كيلوگرم است.
طوري كه اين آمار در ارقام محلي هم مشابه ارقام پرمحصول است. يعني حداكثر و حداقل توليد در واحد سطح فاصله دو برابري را دربرمي گيرد. (حداقل 3 تن و حداكثر 6 تن).
5- سن بالاي توليدكنندگان:
در شهرستان بابل حدود 49درصد توليدكنندگان بالاي 65 سال سن وجود دارد كه اين تعداد به عنوان كشاورزان پير و كهنسال ناميده مي شوند. اين در حالي است كه 12درصد توليدكنندگان ما جوان هستند و زير 35 سال سن دارند. در اين ميان مابقي توليدكنندگان برنج ميانسال هستند (قريب 32درصد توليدكنندگان).
6- آموزش و ترويج:
آموزش و ترويج نقش بسيار بارزي در فراگيري و انتقال يافته هاي جديد تحقيقاتي دارد. در اين ميان قطعاً كشاورزاني كه جوان و با سواد هستند؛ موفقيت خوبي در كسب دانش دارند چنانكه در شهرستان بابل برابر بررسي به عمل آمده قريب 59درصد از توليدكنندگان باسواد هستند.
7- پيچيدگي بازار برنج:
فرسودگي كارخانه هاي شاليكوبي، تخصيص اعتبارات كم بهره به مكانيزاسيون برنج، فرهنگ سازي در استفاده از نهادها، ساماندهي بيمه محصول و بيمه برنج كاران از مهم ترين عوامل تأثيرگذار در توليد برنج است.
مهندس مسعود غلامي مدير جهاد كشاورزي در خاتمه گفت: كاهش هزينه توليد يكي از مهم ترين اهداف دولت است و براي همين منظور ورود ماشين آلات اختصاصي برنج همانند نشاءكارها كمباين به خصوص برنج، دروگر، تراكتور با قوه اسب مناسب لازمه و ضروري دانسته تا ضمن بومي كردن اين فن آوري بتوان از اين طريق درجه مكانيزاسيون را در كاشت و برداشت برنج افزايش داد.
به طوري كه در شهرستان بابل تاكنون تعداد 170 دستگاه نشاكار 49 دستگاه كمباين مخصوص برنج و يك هزار و پانصد دستگاه دروگر تخصيص و توزيع شده و در حال حاضر قريب به 4هزار و 500 هكتار معادل 9درصد از نشاءكاري انجام شده با ماشين نشاءكار انجام مي پذيرد و حدود 35هزار هكتار از طريق ماشين هاي برداشت دروگر برداشت مي شود.
همچنين در برداشت برنج با استفاده از ماشين هاي برداشت و دورگرهاي موجود در دهه 80 نسبت به زمان مشابه در دهه 70 بيش از 100% افزايش نشان مي دهد كه اين موضوع نقش بسيار بارزي در كاهش هزينه توليد ايفا مي كند. اگرچه توفيق خوبي به دست آمده است تا بخشي از اراضي از سيطره كاشت و برداشت سنتي خارج شوند؛ ولي جهاد كشاورزي توقع دارد تا در جهت ارتقا مكانيزاسيون اولا تخصيص اعتبار كه عامل بسيار تأثيرگذار در كاهش هزينه توليد است مورد توجه جدي مسئولان امر واقع شود تا بتوان از طريق سهم بري مكانيزاسيون در توليد برنج را افزايش داد. ثانياً فرهنگ سازي مناسب انجام داده تا پذيرش از سوي كشاورزان صورت پذيرد. ثالثاً قوانين و مقررات جاري در خصوص اجراي طرح تجهيز و يكپارچه سازي اراضي شاليزاري به كمك وزارت جهادكشاورزي بيايد.

 



ايران در كيهان

مشكلات شهرك صنعتي
چهاردانگه- خبرنگار كيهان: امام جمعه بخش چهاردانگه در ارتباط با مشكلات شهرك صنعتي اين بخش گفت: نبود راه هاي دسترسي مناسب، ترافيك و شلوغي تنها راه ورودي به شهرك، چندگانگي در مديريت شهر، بلاتكليفي صنايع و مشاغل از جمله مشكلات شهرك صنعتي چهاردانگه است. حجت الاسلام والمسلمين علي محمد گلوردي از مسئولان مربوطه خواست تا مشكلات شهرك صنعتي چهاردانگه را برطرف سازند.
امضاي قرارداد دانشگاه با صنايع
شاهرود- خبرنگار كيهان: معاون پژوهش و فناوري دانشگاه صنعتي شاهرود گفت: اين دانشگاه در بخش قرارداد با صنعت جزء دانشگاه هاي رده اول كشور به شمار مي رود. دكتر علي اكبر پويان افزود: دانشگاه صنعتي شاهرود با امضاي قرارداد با وزارتخانه هاي مهم مانند دفاع، صنايع، نفت و نيرو به عنوان دانشگاه مطرح محسوب مي شود.
اعزام كاروان راهيان نور
نهاوند- خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور فرماندار، نماينده ولي فقيه در سپاه تني چند از مسئولان ادارات، 400 نفر از دانش آموزان بسيجي دختر سال دوم دبيرستان شهرستان نهاوند، در قالب چهارمين كاروان راهيان نور دانش آموزي بسيج سپاه اين شهرستان، عازم مناطق عملياتي شدند. بنا به اعلام روابط عمومي سپاه نهاوند، از زمان بازگشايي مدارس در سال جاري تحصيلي تاكنون، تعداد 1200 نفر دانش آموز نهاوندي در قالب 3 گروه به مناطق عملياتي سفر كرده اند.
افتتاح دفتر اطلاع رساني
گناباد- خبرنگار كيهان: دفتر پايگاه خبري و اطلاع رساني «وب دا» در دانشگاه علوم پزشكي گناباد با حضور مديركل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آغاز به كار كرد. سيد حميد حسيني كه براي افتتاح دفاتر «وب دا» در چند دانشگاه علوم پزشكي به خراسان رضوي سفر كرده بود در حاشيه اين مراسم گفت: با افتتاح دفترپايگاه خبري «وب دا»، در دانشگاه علوم پزشكي گناباد شمار دانشگاه هاي علوم پزشكي كه تاكنون دفاتر «وب دا» را در دانشگاه خود افتتاح كرده اند به 23 دانشگاه رسيد. وي اين پايگاه خبري و اطلاع رساني را مرجع رسمي اعلام اخبار حوزه بهداشت و درمان كشور ذكر كرد.
برداشت3 هزار و 500 تن نارنگي
اوز- خبرنگار كيهان: كارشناس جهاد كشاورزي لارستان از آغاز عمليات برداشت محصول نارنگي از باغات مركبات شهرستان لارستان خبر داد. مهندس مجتبي ضيافت اظهار داشت: پيش بيني مي شود در سال جاري افزون بر سه هزار و 500 تن محصول نارنگي از باغات اين شهرستان برداشت شود.

45 درصد پيشرفت عمليات راهسازي
قزوين- خبرنگار كيهان: با بهره برداري و ساخت جاده قزوين، الموت، تنكابن در آينده مسير 330 كيلومتري با 172 كيلومتر كاهش به 158 كيلومتر خواهد رسيد. مديركل راه و ترابري استان قزوين در نشست خبري با خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: ساخت جاده قزوين، الموت، تنكابن را از مهمترين طرح هاي راه سازي ملي در استان قزوين است اين جاده به مسافت 158 كيلومتر در پنج فاز اجرا مي شود كه فاز اول آن از محل نيروگاه شهيد رجايي قزوين به مسافت 62 كيلومتر دردست اجراست كه تاكنون 5/6 كيلومتر از مسير هم آسفالت شده است. نصراللهي زاده افزود: اجراي كامل جاده قزوين، الموت به تنكابن بالغ بر دو هزار ميليارد ريال هزينه در بر خواهد داشت و تاكنون 45 درصد عمليات اجرايي آن به پايان رسيده است.
وي افزود: در صورت تكميل شدن اين جاده پيش بيني مي شود روزانه بيش از پنج هزار دستگاه خودرو در اين مسيرتردد كنند.
بازسازي مخزن ذخيره آب
اهواز- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان از بازسازي مخزن ذخيره فلزي 20 هزار مترمكعبي آب ماهشهر خبر داد. محسن پويا با اعلام اين خبر افزود: بازسازي اين مخزن كه تاكنون 65 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، با اعتباري بالغ بر 6 ميليارد ريال انجام مي شود. وي با بيان اينكه حجم كل مخازن موجود در ماهشهر حدود 53 هزار مترمكعب است خاطرنشان ساخت: انجام اين پروژه در پايداري آب شرب شهرستان ماهشهر تأثير بسزايي خواهد داشت.
اجراي طرح نظام جامع
رشتخوار- خبرنگار كيهان: رئيس كميته امداد امام خميني رشتخوار از آغاز طرح نظام جامع آموزش خانواده در اين شهرستان با هدف رشد و تقويت مباني ديني در جامعه خبر داد. محمد آقاجاني در جمع خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد شهرستان رشتخوار اظهار داشت: طرح جامع آموزش خانواده ها براي سرپرستان و فرزندان بيش از 500 نفر در حال اجرا بوده كه اميدواريم اين طرح با هماهنگي و مشاركت مردم و دستگاه هاي اجرايي به تقويت و رشد بنيان خانواده كمك كند. وي افزود: آموزش مهارت هاي زندگي را از سنين كودكي آغاز كرده ايم كه تا دانشگاه ادامه پيدا مي كند. اين آموزش ها در ميان مدت نتايج پرثمري درپي دارد و از آموزش هاي مورد نياز جامعه است كه شامل محبت كردن و صداقت مي شود.
اجراي 50 پروژه ملي و استاني
يزد-خبرنگار كيهان: در حال حاضر 50 پروژه عمراني و اقتصادي در سطح ملي و استاني در شهرستان بافق دردست اجراست. معاون عمراني استاندار يزد در حاشيه مراسم آغاز پروژه گازرساني شبكه داخلي بافق با اعلام اين خبر و با اشاره به مراحل اجرايي اين طرح ها گفت: اجراي بخشي از اين پروژه ها در سطح ملي مربوط به وزارتخانه است كه در حال پيگيري است و بخش ديگر اين طرح ها مربوط به استان است كه از طريق فرمانداري و دستگاه هاي اجرايي شهرستان و استان پيگيري مي شود. حميد نوروزي، دو خطه كردن راه آهن بافق- اردكان، احداث بزرگراه يزد- بافق را از جمله پروژه هاي مهم و در حال اجرا دانست و گفت: اعتبارات پروژه هاي عمراني درسطح بافق بالغ بر 180 ميليارد تومان است.
صدور مجوز اشتغال
اردبيل- خبرنگار كيهان: استاندار اردبيل در نشست كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان با اشاره به تعداد مجوزهاي صادره در بخش مشاغل خانگي گفت: در بخش مشاغل خانگي تعداد 8053 مورد مجوز صادر شده است كه از اين تعداد 6054 مورد مربوط به بانوان و دو هزار مورد نيز مربوط به مردان مي باشد. وي افزود: آمارها نشان مي دهند كه 80 درصد طرح ها به زنان روستايي اختصاص دارد كه اين خود دليلي بر توان بالقوه نيمي از انسان هاي كشور است. حسين صابري در پايان گفت: از مجوزهاي صادر شده در بخش مشاغل خانگي جهت ايجاد اشتغال حدود 60 درصد به بانك ها معرفي شده كه مبلغ اعتبار تخصيصي 170 ميليارد ريال است كه لازم است تا زمان باقي مانده به پايان سال بانك هاي عامل نسبت به ساماندهي، كنترل و ارائه تسهيلات بانكي به مشاغل خانگي اقدام كنند.
عزل مديران متخلف
بوشهر- خبرنگار كيهان: مديركل بازرسي استان بوشهر با اشاره به برخي تخلفات در سطح اين استان گفت: برخي مديران دست به تخلف مي زنند و ما پيشنهاد عزل آنان را داده ايم و در اين راه با هيچ كس تعارفي نداريم. غلامحسين كريمي افزود: بيشترين تخلف در سطح استان توسط كارشناسان انجام مي شود. وي از دستگاه هاي اجرايي استان بوشهر خواست كه با سازمان بازرسي بيشتر همكاري كنند.

 



در آستانه سالروزحماسه 9 دي همايش بزرگ عشاير در اليگودرز برگزار مي شود

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
در آستانه سالروز حماسه9 دي، همايش بزرگ عشاير در شهرستان اليگودرز برگزار خواهد شد.
فرمانده ناحيه مقاومت بسيج اليگودرزگفت: تاكنون در شهرستان اليگودرز تعداد 7 هزار نفر از عشاير بسيجي از طرح تسليح استقبال كرده و ساماندهي شده اند كه اين همايش باحضور آنها برگزار خواهد شد.
سرهنگ پاسدار اسماعيل هداوند گفت: همايش مذكور در دو نوبت به ترتيب روز هشتم دي ماه در شهر اليگودرز با حضور عشاير بسيجي شهر و بخش هاي بشارت و مركزي و در روز دهم دي ماه با همكاري سپاه و بخشداري بخش ززو ماهرو در شهر شول آباد برگزار خواهد شد.

 



برگزاري يادواره شهداي 12دي شهرستان گاليكش

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
فرماندار گاليكش از برگزاري يادواره شهداي 12دي اين شهرستان خبر داد.
رحمان صباغان در جلسه اي كه به همين منظور در فرمانداري گاليكش برگزار شد، افزود: بايد با برپايي يادواره 7شهيد ديماه 57 و 164 شهيد دفاع مقدس اين شهرستان، رشادت هاي آنان به نسل هاي آتي بازگو شود.
وي افزود: شهدا چشم و چراغ اين مملكت هستند و نظام اسلامي ايران بقاي خون را مديون خون پربركت آنان است. فرماندار گاليكش با اشاره به در پيش بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: مردم بايد در اين انتخابات سرنوشت ساز به كساني رأي دهند كه در خط رهبري و ولايت فقيه بوده و خدمتگزار مردم باشند.
وي همچنين به اتفاقات فتنه سال88 نيز اشاره كرد و گفت: مردم بصير ايران در حماسه روز 9دي 88 به صورت خودجوش و با حضوري پرشكوه تمامي نقشه فتنه گران را نقش بر آب كردند. صباغان افزود: بايد اين روز تاريخي هميشه زنده نگه داشته شود تا نسل هاي ديگر نيز در جريان اين فتنه قرار بگيرند.
براساس اين گزارش حجت الاسلام والمسلمين سيدباقر موسوي امام جمعه گاليكش با اشاره به مبارزات مردم براي به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي گفت: مجاهدت شهداي 12دي اين منطقه در سال57 باعث شعله ور شدن مبارزات ضد شاهنشاهي شد. امام جمعه گاليكش گفت: در روز 12دي سال57 تعداد زيادي از جوانان غيرتمند گنبدكاووس براي ياري مردم گاليكش به اين شهر آمده بودند.
وي گفت: درگيري جوانان اين شهر به همراه جوانان گنبدكاووس با نيروهاي شاه در شهر گاليكش سبب شد تا مردم به خيابان ها بريزند و مبارزه عليه رژيم شاهنشاهي در اين منطقه وارد مرحله اي جديدي شود.
گفتني است؛ شهداي 12 دي 57 گاليكش كساني بودند كه در ساعت 17 و سي دقيقه بعدازظهر از شهرستان گنبدكاووس به منظور پشتيباني و كمك به مردم گاليكش به آنجا رفتند. مأموران در ابتدامانع آنها شدند و سپس با تيراندازي به سوي آنها 7نفر را شهيد و 25نفر را مجروح كردند.

 



پيشرفت مرمت ايوان طلاي حرم اميرالمؤمنين به همت اهوازي ها

اهواز- خبرنگاركيهان:
مسئول عتبات عاليات استان خوزستان گفت: ميزان پيشرفت كار پروژه مرمت ايوان تاكنون 40% بوده است و ناظر پروژه ستاد استان به صورت مستمر روي پروژه نظارت دارد.
حجه الاسلام والمسلمين سيدمحمود موسوي در جلسه برگزاري جلسه مشترك مسئولان ستاد بازسازي عتبات عاليات شهرستان اهواز با فرماندهان نواحي چهارگانه بسيج شهرستان اهواز، اينك بعد ازگذشت نزديك به 300سال از بناي ايوان حرم علوي كه به دستور نادرشاه افشار و با دست توانا و هنرمند ايرانيان به انجام رسيد، مجدداً و اين بار خداوند متعال افتخار مرمت و بازسازي آن را نصيب مردم ولايتمدار استان خوزستان كرده است كه بايد قدر دانست و فرصت را از دست ندهيم و تا فرصت باقي است سهمي به عنوان باقيات صالحات براي خود و والدين و فرزندان از اين كار عظيم فراهم كنيم.
وي همچنين در خصوص ميزان كمكهاي جمع آوري شده براي مرمت ايوان بيان داشتند تاكنون بالغ بر 3ميليارد تومان وجه نقد و طلا جمع آوري شده است و به صورت مرتب و بنا به اعلام نياز پروژه پول و طلا ارسال مي شود. ولي با توجه به توافقنامه منعقده كه مدت زمان اجراء پروژه 42 ماه تعيين شده است اگر بخواهيم كه براساس اين توافقنامه پروژه را به پايان ببريم بايد سرعت بيشتري به كار جمع آوري بدهيم و انتظار ما از بسيج خيلي بيشتر از اين است و همانطور كه در قضيه ضريح با همه توان پاي كار بود الان هم انتظار داريم با همان همت و تلاش پاي كار باشند.
اهداي النگوي طلا براي بازسازي حرم علوي
يك بانوي خير اهوازي يك حلقه النگوي طلا به ارزش يك ميليون و 360 هزار تومان را براي مرمت و بازسازي ايوان طلاي حرم علوي اهدا كرد.
طلاهاي اهدايي عينا پس از ذوب در طلاكاري خشت هاي ايوان طلاي حرم حضرت اميرالمومنين(ع) به كار برده خواهد شد و ستاد بازسازي عتبات عاليات در راستاي تقدير از متبرعين و به منظور ثبت در اسناد مرمت ايوان به كساني كه حداقل هزينه مرمت يك خشت ايوان به ارزش يك ميليون تومان را تهيه كنند سند افتخار مشاركت در مرمت و بازسازي ايوان طلاي حرم اميرالمومنين عليه السلام را به آنان تقديم مي كند.

 



مديركل ثبت احوال مازندران خبر داد
تبديل 900 هزار سند قديمي مكتوب به اسناد الكترونيكي

ساري- خبرنگاركيهان:
مديركل ثبت احوال استان مازندران گفت: در راستاي فرايند مكانيزه كردن اسناد 900 هزار سند قديمي مكتوب در مازندران تبديل به اسناد الكترونيكي شدند.
فرج الله ملكي مديركل ثبت احوال مازندران در نشست خبري با خبرنگاران استان به مناسبت هفته ثبت احوال اظهارداشت: سابقه ايجاد ثبت احوال در مازندران مربوط به 94 سال پيش است و نخستين شناسنامه در كشور به نام فاطمه ايراني صادر شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر با استقرار سيستم هاي ثبت احوال به صورت مكانيزه، ثبت ولادت و وفات به صورت دقيق صورت مي گيرد.
مديركل ثبت احوال مازندران از صدور 82 هزار شناسنامه جديد طي سال 89 تا90 در اين مركز خبر داد و خاطرنشان كرد: هنوز فراخوان عمومي براي صدور شناسنامه جديد صادرنشده ولي تا سال 91 بايد تمام شناسنامه هاي موجود استان مكانيزه شوند.
وي تعداد اسناد قديمي و ثبت شده درمركز ثبت احوال مازندران را پنج ميليون و 200 هزار سند عنوان و افزود: 900 هزار سند قديمي تبديل به سند الكترونيكي شد و تا سال آينده نيز بايد تمام اسناد موجود استان به آرشيو الكترونيكي تبديل شوند.
ملكي در ادامه از صدور كارت هوشمند ملي تا پايان سال 95 درسطح كشور خبر داد و گفت: صدور كارت ملي هوشمند در حال حاضر به صورت آزمايشي در قم شروع شده و در مازندران براساس برنامه ريزي انجام شده اين كار از نيمه دوم سال91 اجرايي مي شود.

 



رئيس مجمع نمايندگان استان كرمانشاه:
درخواست آمريكا براي پس گيري هواپيماي جاسوسي يك طنز سياسي است

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
درخواست رئيس جمهور آمريكا از ايران براي پس گيري هواپيماي جاسوسي بيشتر يك طنز سياسي است.
رئيس مجمع نمايندگان استان كرمانشاه با بيان اين مطلب افزود: تسلط بر سيستم الكترونيكي و كنترل هواپيماي فوق پيشرفته جاسوسي آمريكا يكي از اتفاقات نادري بود كه توسط كارشناسان بخش سايبري جمهوري اسلامي ايران به وقوع پيوست.
صمد فدايي افزود: اينكه غربي ها ادعا كرده اند كه ايران با كمك روسيه دست به اين اقدام زده، ادعايي پوچ و بي اساس است. زيرا متخصصان و دانشمندان ايراني طي سالهاي اخير توانمندي هاي خود را در بخش هاي علمي، نظامي و هسته اي به منصه ظهور گذاشته اند.
وي اظهار داشت: همانطور كه ايران توانست هواپيماي جاسوسي سازمان سيا را از كانون هدايت آن خارج كند به همان طريق مي تواند به اطلاعات سري آن دست پيدا كند.

 



معاون اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان: ترك آسفالت سي و سه پل ساختمان اصلي پل را تهديد نمي كند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
معاون حفظ و احياي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: ترك هاي ايجاد شده بر روي آسفالت هاي سي و سه پل ساختمان اصلي پل را تهديد نمي كند.
ناصر طاهري افزود: سال هاي 1346 و 1347 هجري شمسي به دليل تردد وسائل سبك و سنگين از روي پل و نياز به استحكام سازي پل، بر روي عرشه پل لايه اي بتني ايجاد و سپس بر روي آن آسفالت شد.
وي اضافه كرد: براي تسهيل در انقباض و انبساط لايه بتوني پل در فصول گرما و سرما در زهايي بر روي لايه بتني ايجاد شد كه اين امر در پل هاي جديد متداول است.
معاون حفظ و احياء اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به اينكه بيش از 40 سال از اين اقدام مرمتي مي گذرد، آسفالتي كه بر روي اين درزها قرار داشته به تدريج ترك خورده است و با وجود اينكه اين لايه الحاقي است، در حال حاضر در اين زمينه به خصوص ترك روي آسفالت ها هيچگونه خطري براي لايه هاي زيرين ايجاد نكرده است.
وي افزود: ترك هاي موجود آسيب نيست و هيچ ربطي به سازه اصلي پل نداشته و هيچ گونه خطري ساختمان اصلي پل را تهديد نمي كند.
وي گفت: هم اكنون مرمتگران مرحله اول اين پل شامل هفت عرضه سمت جنوب را در دست مرمت دارند.

 



انتصابات جديد در شهرستانها

بادرود-خبرنگاركيهان: طي مراسمي حميد جلالي به عنوان سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نطنز معرفي شد.
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: بر اساس حكم استاندار گلستان «نورمحمد جعفري» به عنوان معاون جديد فرماندار شهرستان گنبدكاووس منصوب شد.
گرگان- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي وزير كشور، محمد حيدري به عنوان بخشدار جديد بخش نوكنده معرفي شد.

 



استاندار هرمزگان: مديران كم كار دنبال بهانه جويي نباشند

بندرعباس - خبرنگاركيهان:
استاندار هرمزگان، گفت: تكليف مديراني كه با بهانه گيري كم كاري خود را توجيه مي كنند بايد يكسره شود.
ابراهيم عزيزي در شوراي استان اظهار داشت: برخي با اظهارات غير قابل قبول، توپ كم كاري خود را در خصوص تحقق طرح هاي اشتغالزا در زمين مقامات ادارات مركزي خود درتهران مي اندازند و با سلب مسئوليت از خود عنوان مي كنند كه بخش نامه هاي ادارات مركزي اجازه انجام كار را نمي دهد كه اين امر اصلا قابل قبول نيست.
استاندار هرمزگان خطاب به اين عده تصريح كرد: تكليف بهانه گيران در اجراي كار بايد يكسره شود، دليلي ندارد برخي از مواهب استان برخوردار باشند اما در موقع انتفاع استان، بهانه هاي مختلف داشته باشند. ملاك عمل مديران استان، تكليف تعيين شده از سوي دولت است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14