(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 دی 1390- شماره 20106

دليل اين همه خستگي چيست؟
چگونه با كودكم رفتار كنم؟
زمستان آمد، چه بخوريم؟
فيس بوك عامل ايجاد اختلالات رواني در نوجوانان
«به» ميوه اي براي كاهش تهوع زنان باردار
آب پرتقال سپري دربرابر ويروس هاي زمستاني
خداحافظي با سكته و ديابت با مصرف آجيل



دليل اين همه خستگي چيست؟

بعد از ناهار و زماني كه به ساعات نيمه روز نزديك مي شويم، چه اتفاقي مي افتد كه احساس خستگي و كسالت بر ما چيره مي شود به طوري كه حتي صداي تيك تيك ساعت را نيز مي شنويم و به فكر چاره اي براي اين خستگي مي افتيم.
خستگي بين روز محصول الگوي زندگي مدرن و امروزي است كه هميشه ما را از تحرك بازمي دارد. حتماً در اداره و ساعات كار متوجه همكاران خود شده ايد كه پشت سر هم قهوه و يا چاي مي نوشند تا از اين سستي و خواب آلودگي خلاصي يابند. اما چه عواملي موجب اين احساس ناخوشايند مي شوند و آيا راه حلي براي اين مشكل وجود دارد؟
چرا خسته و خواب آلوده مي شويم؟
1- نداشتن خواب كافي و مطلوب در هنگام شب؛
اكثر ما كار را به خانه مي بريم. همين طور حرف زدن با تلفن و كار با لپ تاپ و رايانه را در منزل هم ادامه مي دهيم و بدون توقف تا نيمه شب تلويزيون تماشا مي كنيم. با اين كار خود را از ساعات اوليه خواب شبانه كه تأثير بسزايي در آرام كردن و ترميم اعصاب خسته و سرحال كردن بدن دارد محروم مي كنيم. اگر به طور منظم دير بخوابيم و صبح زود بيدار شويم تا به سركار برسيم، باعث مي شود كه خيلي زودتر در طول روز خسته شويم. بنابراين توصيه مي شود حداقل 7تا 8ساعت خواب شبانه آرام و بدون آشفتگي داشته باشيد و سعي كنيد تلفن همراه خود را نيز خاموش كنيد.
2- نداشتن زماني براي ورزش و بازي كردن
بدون شك بدن شما بدون ورزش زودتر خسته و فرسوده مي شود. درست است كه ساعات اوليه صبح پرترافيك ترين ساعات كاري ست اما حتي از يك فرصت اندك نيز استفاده كنيد و خود را از يك نرمش ساده، پياده روي كوتاه يا دويدن مختصر روي تردميل محروم نكنيد.
همچنين اين تفكر اشتباه را از خود دور كنيد كه تأثير ورزش و تحرك در ساعات بعدازظهر نصف تأثير ورزش صبحگاهي است چون بايد هر زماني را براي ورزش كردن غنيمت بشماريد در غير اين صورت هيچ گاه از مزيت هورمون هاي شادي كه بدن را سرزنده و شاداب مي كنند بهره مند نخواهيد شد.
3- اضطراب و نگراني دائمي را از خود دور كنيد.
استرس بيش از حد و طولاني مدت نه تنها فشارخون را بالا مي برد بلكه باعث كاهش تمركز مي شود. سعي كنيد با تكنيك هاي مختلف خود را شاد و عاري از تنش نگه داريد. به شغل خود، خانواده و اطرافيان خود افتخار كنيد. با اين كار نگراني هاي خود را پايان خواهيد داد.
4- نداشتن زماني براي خوردن يك صبحانه كامل و متعادل
بيشتر كساني كه هنگام بعدازظهر احساس خستگي مي كنند افرادي هستند كه به اميد يك ناهار مفصل از صبحانه صرف نظر مي كنند. نخوردن صبحانه موجب پرخوري در وعده ناهاري مي شود و در نتيجه خستگي شما را تشديد مي كند.
- توصيه هايي براي سرزنده و بانشاط ماندن در طول روز:
- حتماً به موقع از يك صبحانه متعادل استفاده كنيد كه حاوي انواع غلات، لبنيات و ميوه هاي موردعلاقه شما باشد.
- از نوشيدن زياد قهوه يا چاي بعد از صبحانه يا قبل از ناهار پرهيز كنيد. چون اين كار نه تنها اشتهاي شما را به هم مي ريزد بلكه شما را مضطرب مي كند.
- در وعده ناهار غذاي زياد نخوريد چون باعث مي شود باقي روز احساس خستگي كنيد. اما همين غذاي مختصر بايد حاوي مقادير متعادلي از كربوهيدرات ها، پروتئين ها و چربي ها باشد.
- شب به اندازه كافي بخوابيد.
- برنامه ورزشي داشته باشيد.
- حداقل 8تا 10ليوان در طول روز آب بنوشيد.
- بين صبحانه و ناهار تنقلات مصرف نكنيد.

 



چگونه با كودكم رفتار كنم؟

با تولد يك نوزاد، شور و هيجان خاصي بر فضاي خانواده حاكم مي شود كه با هيچ ديگري قابل مقايسه نيست. كمتر كسي است كه آرزوي چنين موهبت خداوندي را نداشته باشد. اما يادمان باشد زماني كه طفلي را به اين دنيا دعوت مي كنيم بايد مسئوليت پرورش و تربيت صحيح او را نيز بپذيريم.
«تربيت» به معناي تعليم دادن و پرورش است و شامل مجموعه اي از روشهاي مثبت و منفي مي باشد. وقتي كودكان خود را تربيت مي كنيد به آنها مي آموزيد كه چطور رفتار كنند. تربيت كودك وظيفه اي يك روزه نيست و انضباط با يك بار آموزش دادن حاصل نمي شود. گاهي والدين متوجه مي شوند كه به دليل عدم رعايت برخي نكات، فرزندشان رفتارهاي ناشايستي را ياد گرفته كه لازم است آنها را تغيير داد. اما اين تغيير دادن رفتار كودكان مراحلي دارد كه عبارتند از:
-مشكل را تشريح كنيد: پيش از هر اقدامي بايد رفتارهايي را كه مي خواهيد تغيير دهيد مشخص كنيد.
-در هر زمان بر روي يك مشكل تمركز كنيد: كار را با يك مشكل كم اهميت تر كه سريع تر حل مي شود آغاز كنيد تا در شروع احساس موفقيت كنيد.
-سخت نگيريد: معمولا مشكلات كودك يك شبه حل نمي شود. تغييرات د ركودكان به آرامي و مرحله به مرحله ايجاد مي شود.
-هماهنگ و ثابت قدم باشيد: در مورد چيزي كه به كودك مي گوييد جدي باشيد.
-با ديد مثبت نگاه كنيد: هرگز تحسين را كم ارزش نپنداريد. يك نظر مثبت بسيار بيشتر از خيل انتقادات مؤثر واقع مي شود.
-بگذاريد بچه ها بدانند منتظر چه بايد باشند: به كودك دقيقاً بگوييد چه مي خواهيد بكنيد و چه انتظاري از او داريد. نكته مهم اين كه نبايد در كوتاه مدت انتظار پيشرفت زيادي داشته باشيد. اهداف خود را متناسب با سن، شخصيت، توانايي ها، جنس و ميزان رشد عقلي فرزندانتان تعيين كنيد.
چگونه تحسين كنيم.
كودك مي خواهد كه توجه بزرگسالان را كسب كند و اين توجه را از هر طريقي كه مي تواند به دست آورد. رفتار كودك را تحسين كنيد نه شخصيت او را. به خاطر داشته باشيد كه تغيير دادن شخصيت به مراتب از تغييردادن رفتار مشكل تر است. مؤثرترين راه براي آموزش رفتار خوب شكل دادن رفتار با تحسين است.
به والدين توصيه مي شود كه از تحسين هاي ويژه استفاده كنند زيرا هر چه تحسين اختصاصي تر باشد كودك درست بودن كارش را بهتر درك مي كند و احتمال اينكه آن عمل را تكرار كند نيز بيشتر مي شود. همچنين هر پيشرفت او را بايد تحسين كرد. اما هنگامي كه رفتار جديد براي او تثبيت شود ديگر لازم نيست كودك در مورد آن رفتار بخصوص به طور مداوم تمجيد شود و فقط به طور اتفاقي كفايت مي كند. توجه داشته باشيد كه در مورد هر رفتاري ستايش را هرگز بطور كامل متوقف نكنيد.
بچه ها بايد به طور مناسب و مقتضي تحسين شوند. براي دريافت پاسخ هاي بهتر نوع تحسين را با سن و اخلاق كودك متناسب كنيد. به طور مثال در آغوش گرفتن، بوسيدن و... و ديگر نشانه هاي عملي محبت همراه با كلمات مهرآميز براي كودكان خردسال مؤثرند اما در مورد كودكان بزرگ تر بهتر آن است كه از پيامهاي سري استفاده كنيد زيرا اين كودكان بيشتر دوست دارند به طور خصوصي تشويق شوند. نكته مهم ديگر اين كه جملات تكراري خسته كننده مي شوند و عبارات مشابهي كه پشت سر هم استفاده مي شوند تأثير خود را از دست مي دهند. خلاق باشيد و براي تقويت اثرات تحسين مي توانيد يك جايزه را نيز با آن همراه كنيد.
زماني كه كودك رفتاري مطابق خواسته شما انجام داد، بلافاصله او را تحسين كنيد: نگذاريد تا بين رفتار پسنديده كودك و پاسخ شما فاصله زيادي بيفتد؛ اگر چه كودكان بزرگ تر قادرند اين فاصله زماني را درك كنند.
تحسين را با علاقه بي قيد و شرط بياميزيد: در مواردي كه كودك فقط هنگام تحسين شدن مورد توجه والدينش قرار مي گيرد به تدريج نسبت به آن احساس نياز مي كند. به كودك نشان دهيد كه حتي وقتي د رحال بررسي رفتارش نيستيد نيز به او ارزش مي دهيد و بدون هرگونه قيد و شرطي دوستش داريد. به او اطمينان دهيد كه لازم نيست براي به دست آوردن علاقه شما نگران باشد چون در هر حال و هميشه از آن برخوردار است.
ناديده گرفتن برخي اشتباهات
يك راه مؤثر براي برطرف كردن رفتارهاي آزاردهنده خاص آن است كه آنها را به سادگي ناديده بگيريم. با ناديده گرفتن رفتارها به طور حساب شده و مداوم، اين گونه رفتارها ترك مي شوند. ناديده گرفتن سنجيده يعني هنر ناديده گرفتن رفتارهايي كه دوستشان نداريم و تعريف كردن از آنهايي است كه دوستشان داريم. نكته حائز اهميت اين كه ناديده گرفتن سنجيده روشي است كه برخي والدين آن را دوست دارند و مي توانند و به طور مؤثري از آن استفاده كنند اما براي ديگران به علت پايين بودن ظرفيت تحملشان اين روش فقط فشار رواني و تنش را زياد مي كند.
تصميم بگيريد كه چه چيزهايي را مي توانيد ناديده بگيريد و چه چيزهايي را نمي توانيد. اگر فكر مي كنيد كه قادر به ناديده گرفتن يك رفتار براي مدت طولاني نيستيد پس هيچ گاه شروع نكنيد، زيرا در غير اين صورت رفتارها بدتر خواهند شد.
ناديده گرفتن رفتارهايي كه قبلا به سبب توجه شما تقويت شده اند موثرتر است زيرا برخي از آنها در سنين و مراحل رشد، طبيعي محسوب مي شوند.
اگر تصميم گرفتيد كه در مورد يك رفتار از روش ناديده گرفتن استفاده كنيد به هيچ وجه به آن چه زباني و چه غير زباني واكنشي نشان ندهيد و توجه داشته باشيد اين روش بدين معنا نيست كه با او به سردي رفتار مي كنيد بلكه اين خود نوعي توجه است.
هر تلاشي را براي جلب توجه به عنوان علامتي از پيشرفت در نظر بگيريد و كوشش خود را براي بي توجه نشان دادن به آن دوبرابر كنيد براي مثال راديو را روشن كنيد، نگاهي به پنجره بيندازيد و...
انتظار داشته باشيد تا رفتارها قبل از بهتر شدن بدتر شوند، يعني وقتي براي اولين بار اقدام به ناديده گرفتن يك رفتار ناشايست مي كنيد كودك شما تمام سعيش را مي كند تا توجهي را كه قبلا جلب مي كرده دوباره به دست آورد. او از هر نظر، به شدت رفتارش مي افزايد تا آنجا كه قبلا جلب مي كرده دوباره به دست آورد. او از هر نظر، به شدت رفتارش مي افزايد تا آنجا كه مطمئن شود از شما پاسخ دريافت خواهد كرد ولي شما نبايد تسليم شويد. به خاطر داشته باشيد كه هرچه ثابت قدم تر باشيد و بي توجهي كامل تري نسبت به رفتار هدف داشته باشيد آن رفتار در زمان كوتاه تري فروكش خواهد كرد.
در اين دوران رفتارهاي مطلوب را تقويت كنيد: براي سرعت بخشيدن در اصلاح رفتارهاي نامطلوب، رفتارهاي مطلوب را با تعريف و تمجيد و جوايز تقويت كنيد. گاهي مي توانيد در حضور كودك متخلف از رفتار مثبت كودك ديگر ستايش كنيد. اما اگر اين رويه، رفتار نامطلوب را تشديد كرد دست نگه داريد.
پاداش و تشويق
پاداش براي رفتار مطلوب، يك تقويت كننده محسوب مي شود. كودك نسبت به آن كاري كه انجام داده احساس خوبي پيدا مي كند و در نتيجه اين ميل در او به وجود مي آيد كه آن را تكرار كند. يك تقويت كننده مي تواند هر چيزي باشد و خاصيت آن اين است كه در پي يك رفتار به كودك عرضه مي شود و او را برمي انگيزد تا آن رفتار را تكرار كند. در واقع پاداش يك تحريك كننده محسوب مي شود. انتخاب يك پاداش مناسب براي كودك هميشه آسان نيست و بهتر است به نكات زير توجه كنيد:
- بررسي كنيد: خواسته هاي كودك را در مورد پاداش بررسي كنيد و از آنجايي كه تمايلات كودكان دائما تغيير مي كند بررسي را هر چند وقت يك بار تكرار كنيد. مثلا: از فرزندان خود بپرسيد اگر بتواني سه آرزو بكني آنها چه هستند؟ و يا اگر بنا باشد فقط يك چيز از بابا بخواهيد آن چيست؟
- به پاداشها تنوع ببخشيد تا جاذبه خود را از دست ندهند: پاداش ها را طوري انتخاب كنيد كه با رفتارهايي كه قصد تقويت آنها را داريد متناسب باشد.
- هميشه به قولتان عمل كنيد: يك كودك به خصوص اگر خيلي كوچك باشد به تكميل نشدن يا به تاخير افتادن يك پاداش وعده داده شده بسيار حساس است. كاري را كه از عهده انجامش بر نمي آييد تعهد نكنيد. چيزي را جايگزين پاداشي كه قولش را داده ايد نكنيد. كودك شما بايد بداند كه آنچه از شما انتظار دارد انجام مي دهيد.
- تغيير دادن رفتار كودك وقت مي گيرد: در مراحل نخست براي هر پيشرفتي پاداش بدهيد و از پاداش براي شكل دادن رفتار جديد استفاده كنيد. بعدا براي حفظ رفتار جديد به تقويت كمتري احتياج داريد.
- آنچه را كه مي خواهيد در بيشتر اوقات فرزندتان انجام دهد به دقت تشريح كنيد و تا آنجا كه ممكن است به دقت توضيح دهيد كه براي دريافت پاداش چه بايد بكند مثلا: نگوييد مسئوليت پذير باش! به جاي آن بگوييد لطفا صبحها رختخوابت را مرتب كن.
- پيشرفت هاي آغازين را بدون معطلي و هر روز پاداش دهيد:
- از پاداش هاي طولاني مدت نيز استفاده كند. هرچه كودك كوچكتر باشد استفاده از روش هاي تصويري موفقيت آميزتر خواهد بود مثلا: شكل يك سفينه فضايي را براي او بكشيد و هر دفعه كه كودك دندانهايش را مسواك زد مي تواند يك قسمت از تصوير را رنگ كند.
-هرچه كودك بيشتر پيشرفت كند شرايط دريافت پاداش را سخت تر كنيد: انتظارات خود را براي شكل دادن رفتار كودك بيشتر كنيد اما به خاطر داشته باشيد كه اين تغييرات سريعتر از حد معمول نباشد. وقتي ملاك دريافت پاداش را سخت كرديد عملكرد ضعيف كودك را بپذيريد و به او خاطر نشان كنيد كه او فردا فرصتي ديگر خواهد داشت. وقتي مطمئن شديد كه رفتار جديد به صورت يك عادت مثبت درآمده است پاداش ها را قطع كنيد و پيامدهاي طبيعي آن عادت را جايگزين كنيد. مثلا پيامد طبيعي اين كه كودكي مودبانه پشت ميز شام بنشيند آن است كه به او اجازه دهيم رستوران مورد علاقه اش را انتخاب كند.
چطور تنبيه كنيم؟
همه والدين در مورد تنبيه عقايد شخصي مخصوصي دارند چه آنهايي كه آن را مي پذيرند و يا رد مي كنند ازتنبيه به عنوان يك روش آموزشي مناسب براي كودكانشان استفاده مي كنند.
اگر مي توانستيم كودكانمان را فقط با استفاده از روشهاي مثبت تربيت كنيم خيلي عالي بود اما براي آموختن الگوهاي رفتار شايسته، هم روشهاي مثبت و هم منفي لازم است.
ما قصد نداريم تنبيه را بپذيريم يا رد كنيم بلكه مي خواهيم روش آن را بياموزيم تا هنگامي كه تنبيه به عنوان يك روش تربيتي ضروري بود تأثير بيشتري داشته باشد.
تنبيه به تنهايي نمي تواند نتايج دلخواه را فراهم كند زيرا به طور كلي روش منفي است. اين روش به كودك مي آموزد كه چه كار را نبايد انجام دهد اما نمي آموزد كه چگونه بايد رفتار كند. وقتي تنبيه را بدون تقويت رفتار شايسته به كار مي بريم كودك نمي داند رفتار ناپسندش را با چه رفتاري جايگزين كند. تنبيه وقتي موثر است كه موقتي باشد، چون وقتي از يك تنبيه به دفعات زياد استفاده شود تأثيرش را از دست مي دهد بخصوص تنبيهات بدني.
اصول پيشنهادي تنبيه موثر
1-تنبيهي را انتخاب كنيد كه رفتار ناخواسته را كاهش دهد. نخست نتايج تنبيه را بررسي كنيد كه اگر رفتار هدف را كاهش داده بود دوباره مي توانيد از آن نوع تنبيه استفاده كنيد درغيراين صورت صورت بايد روش ديگري را بيازمايد.
2- در تنبيه زياده روي نكنيد. هر اقدامي اگر هم موثر باشد شامل ممنوع كردن تلويزيون، تنبيهات بدني و غيره با استفاده بيش از حد تضعيف مي شود و اثر مورد نظر شما را ايجاد نخواهدكرد.
3- از تنبيه در كنار روشهاي مناسب استفاده كنيد. تنبيه به تنهايي رفتار خوب را به كودك نمي آموزد. براي تشويق كودك به انجام آنچه مي خواهيد بايد تفهيمش كنيد به او آموزش دهيد و در صورت اصلاح رفتار مزبور، پاداشي برايش درنظر بگيريد.
4- تنبيه رابه تعويق نيندازيد. اگر قصد تنبيه كودكتان را داريد درست پس از رفتار ناپسندش اين كار را انجام دهيد. هر تنبيهي اثرش را با گذشت زمان از دست مي دهد و ممكن است كودك نتواند ارتباط تنبيه را با عمل ناپسندش درك كند.
5- هميشه پيامدها را تشريح كنيد. كودك بايد بداند چه رفتاري شما را ناراحت مي كند و در صورت پافشاري در انجام آن واكنش شما چه خواهدبود. تصميم خود و پيامدهاي ناديده گرفتن آن عمل را به او بگوييد.
6- ثابت قدم باشيد. تنبيه موثر نه تنها يك تنبيه بدون وقفه است بلكه تنبيهي است كه براي كودك قابل پيش بيني باشد. تنبيه بايد در تمام مواردي كه آن رفتار ناپسند سرمي زند انجام شود.
7- الكي تهديد نكنيد. كودك را به تنبيهي كه آن را انجام نمي دهيد تهديد نكنيد. هميشه به حرفي كه مي زنيد عمل كنيد و چيزي را كه گفتيد جدي بگيرد.
8-براي اصلاح رفتار به كودك فرصت دهيد. هدف از تنبيه اصلاح رفتار كودك است پس بايد به او فرصت دهيد تا آموخته هايش را نشان دهد. اگر تنبيه طول بكشد ممكن است كودك فرصت پيدا نكند كه رفتار خود را اصلاح كند.
9- تنبيه بدني بايد كنترل شده و مختصر باشد. به عنوان يك اصل تنبيه بدني مطرح نمي شود. هرگز هنگام عصبانيت از تنبيه بدني استفاده نكنيد. هرگز براي تنبيه بدني از تركه و كمربند، خط كش يا امثال آن استفاده نكنيد. سعي كنيد به جاي تنبيه بدني از روش هاي ديگر نظير محروم كردن موقتي، تصحيح بيش از حد و اشكال ديگر تنبيه نظير محدودكردن و گرفتن برخي امتيازات استفاده كنيد. به خاطر داشته باشيد كه بهترين روش هاي تربيتي عبارتند از: پيامدهاي مثبت و منفي كه براي تغيير يك رفتار طراحي و اجرا شده اند.
چگونه از روش محروم كردن موقتي استفاده كنيم؟
اين روش بدين معناست كه كودك را از يك فعاليت يا موقعيت محروم كنيد تا نتواند مورد توجه قرار بگيرد و تمجيد شود. اين روش اگر به طور صحيح مورد استفاده قراربگيرد مي تواند بسيار موثر باشد. اين روش بخصوص هنگامي بهترين اثر را دارد كه كودك حس كند كه دارد چيز باارزشي را از دست مي دهد.
در استفاده از اين روش به نكات زير توجه كنيد:
1- محل اخراج كردن را به دقت انتخاب كنيد. محل اخراج شدن بايد خسته كننده باشد. (البته نه تاريك و ترسناك باشد. هر مكان امني در خانه كه سرگرم كننده نباشد براي اين كار مناسب است.)
2- دلايل محروميت را براي كودك بيان كنيد. ابتدا فقط براي يك رفتار ناپسند از اين روش استفاده كنيد و وقتي آن رفتار اصلاح شد از محروم كردن براي اصلاح رفتار ديگر استفاده كنيد. اگر در يك زمان كودك را براي رفتارهاي ناپسند متعددش تنبيه كنيد، كودك گيج مي شود و نمي تواند علت اصلي اين تنبيه را دريابد. محروم كردن مانند هر روش تنبيهي ديگر در اثر تكرار كم اثر مي شود.
3- مدت زمان محروميت را برحسب سن كودك تعيين كنيد. معمولا يك محروميت كوتاه مدت در حد چند دقيقه خيلي مؤثرتر است. دكتر وانس هال: يك كودك را مي توان در ازاي هر سال از سنش يك دقيقه اخراج كرد. توجه داشته باشيد براي يك كودك همين زمان هاي كوتاه هم طولاني هستند.
4- در صورت مقاومت بر شمار دقايق بيفزاييد. اگر در محروم كردن كودك يا نگه داشتن او در محل اخراج مشكلي پيدا كرديد در ازاي هر گونه مقاومت يك دقيقه به زمان اخراج اضافه كنيد. اگر بدون اجازه شما از آن مكان خارج شد در اولين فرصت او را برگردانيد و يك دقيقه ديگر نيز به مجازاتش بيفزاييد. در مجموع بيش از 3 دقيقه به مجازات او اضافه نكنيد زيرا در اين صورت مجازات تأثير دلخواه را نخواهد داشت.
5- در صورت مقاومت كمي عصبانيت به خرج دهيد. اغلب گفتن اين كه عصباني هستيد مقاومت كودك را درهم مي شكند.
6- از يك تايمر استفاده كنيد. به كودك بگوييد وقتي صداي تايمر را شنيدي مي تواني از اتاقت بيايي بيرون به شرط آن كه آرام باشي. منتظر بمانيد تا كودك خودش را كنترل كند و منتظر به پايان رسيدن زمان مورد نظر باشيد.
7- نگذاريد دوره محروم شدن راهي براي دور ماندن از مسئوليت ها باشد. پس از به پايان رسيدن زمان محروميت از كودك بخواهيد كه كاري را كه قبل از مجازات بايد انجام مي داد، انجام دهد يا رفتار مناسبي نشان دهد. اگر با شما همكاري كرد به گرمي او را تحسين كنيد.
8- تنبيه را با موقعيت سني كودك تطبيق دهيد. روش محروم كردن به عنوان يك روش تنبيهي نه تنها براي كودكان خردسال بلكه در كودكان بزرگ تر و نوجوانان نيز تأثير زيادي دارد براي آنها نيز زمان اخراج يا محروم شدن از يك فعاليت بهتر است كوتاه باشد. وقتي زمان اخراج كوتاه باشد، كودك احساس مي كند كه تنبيه منصفانه است.
روش تصحيح بيش از حد
در اين روش از پيامدهاي طبيعي براي شكستن عادات ناپسند و آموزش رفتارهاي مناسب به طور همزمان استفاده مي كنيم. تصحيح بيش از حد روش مؤثرتري به جاي تنبيه بدني، فرياد زدن و سرزنش كردن كودك يا انواع ديگر تنبيه براي تغيير رفتارهاي ناشايست محسوب مي شود. اين روش براي رفتارهاي آزاردهنده شايع و عادت عصبي جدي تر يا حتي رفتارهاي ناهنجار بسيار مؤثر است.
براساس اين روش از كودك بخواهيد رفتار ناشايست خود را اصلاح كند و در انجام اين تكليف بكوشد. تأكيد و اصرار بر جبران رفتار نابهنجار مانند يك پادزهر عمل مي كند به طوري كه كودك ديگر نمي خواهد آن رفتار ناپسند را مرتكب شود. بايد مقاومت، گريه و بداخلاقي كودك را تا به آخر ناديده بگيريد.
مراحل روش تصحيح بيش از حد:
- كودك را وادار كنيد تا اشتباه خود را جبران كند.
- كودك را مجبور كنيد تا روي فتارهاي مثبت تمرين كند.
- جلسات تمرين را زيرنظر بگيريد.
- در صورت لزوم از هدايت دستي استفاده كنيد.
- حرف شنوي كودك را بستاييد و آن را تقويت كنيد.
- در برابر خواسته هاي كودكي كه مي خواهد تكليفش را برايش انجام دهيد مقاومت كنيد.
مريم سادات كاظمي

 



زمستان آمد، چه بخوريم؟

زمستان زماني از سال است كه دوست داريد بيشتر داخل منزل بمانيد چون در اين ماه ها انواع و اقسام ويروس هاي شبه آنفلوآنزا و سرماخوردگي همه جا وجود دارد.
وقتي تصميم مي گيريد با ميكروب هاي بيماري زا مقابله كنيد، استفاده از موادمغذي خوب در رژيم غذاييتان فوايد بسيار مثبتي بر سلامتتان خواهد داشت. زمستان نه تنها سرما را همراه خود مي آورد و خانه نشينتان مي كند، بلكه اين خانه نشستن ها پرخوري هاي بيشتر و احتمالا اضافه وزن را هم به دنبال خواهد داشت. به همين دليل، در زير ليستي از 20نكته عالي براي تغذيه زمستاني برايتان گردآورده ايم كه اميدواريم برايتان مفيد باشد.
1- غذا و فعاليت جسمي
اضافه كردن يكي دو كيلو وزن در طول زمستان چندان هم بد نيست. اما براي خيلي ها اين اضافه كردن وزن سال به سال بيشتر مي شود و كنار آمدن با آن معمولا دشوار است. پس در كنار عادات غذايي سالم، فعاليت جسمي را فراموش نكنيد.
2- آب
در ماه هاي زمستان مغزتان كمتر پيام تشنگي صادر مي كند اما حتما از تأمين آب مورد نياز بدنتان مطمئن شويد چون زمستان هوا فقط سرد نيست، بلكه خشك هم هست.
3- ساير مايعات
مراقب آنچه مي نوشيد باشيد. به جز آب، مايعاتي مثل آبميوه هاي طبيعي يا آب سبزي ها بسيار خوب هستند. اما سعي كنيد از آبميوه ها و كوكتل هاي مصنوعي و شكردار كه گاهي مملو از خامه هم هستند و ميزان بالايي كالري وارد بدنتان مي كنند دوري كنيد.
4- تغذيه
غذاهاي مهماني ها و جشن ها معمولا حاوي مقدار كمي مواد مغذي است. اما با كمي تلاش و برنامه ريزي مي توانيد بسياري از دستور غذاهاي هوس انگيز را با مواد مغذي بيشتري درست كنيد. در صورت نياز روش پخت و پزتان را تغيير دهيد. مثلا به جاي سرخ كردن از روش هايي مثل كباب كردن و بخارپز كردن استفاده كنيد تا مواد مغذي آن حفظ شود.
5- ماهي
ممكن است در طول ماه هاي زمستان كه نور خورشيد كمتر مي شود با كمبود ويتامينD روبه رو شويد. ماهي منبع بسيار خوبي از اين ويتامين و همچنين اسيدهاي چرب امگا3 مي باشد كه به شما كمك مي كند هر گونه اختلالات روحيه را با بالا بردن سطح سروتونين در بدنتان از بين ببريد.
6-شكلات
خيلي ها نمي توانند هوس شكلات خوردن خود را ترك كنند، مخصوصا در جشن ها و مهماني ها، اما بهتر است در اين زمينه هم انتخاب عاقلانه داشته باشيد. انواع تيره تر شكلات با محتوي كاكائو بالا آنتي اكسيدان بسيار بالايي داشته و انتخاب بسيار خوبي به شمار مي رود.
7-آجيل
وقتي گرسنه تان شد، به آجيل حمله نكنيد، فقط يك مشت از آن كافي است. تقريبا همه آجيل ها منبع بسيار خوبي از سلنيوم هستند كه براي سلامت ذهن و جلوگيري از افسردگي مفيد است.
8-دانه ها و غلات كامل
فيبر موجود در گندم، جو، نان هاي دانه كامل و برنج، تاثيري محافظتي براي سلامت قلب و سيستم گوارش بدن دارند. از خوردن غلات و دانه هاي فرآوري شده خودداري كنيد زيرا قسمت اعظم مواد مغذي موجود در آن ها در مراحل مختلف فرآوري از بين مي روند.
9-ماست طبيعي
ماست حاوي كشت باكتري هاي فعال است كه به شما براي تقويت سيستم ايمني بدنتان در زمستان كمك مي كند. به جاي ماست هاي مصنوعي يا طعم دار، ماست ساده كم چرب را انتخاب كنيد. براي خوشمزه تر شدن آن مي توانيد انواع ميوه هاي تازه را هم خرد كرده و داخل آن بريزيد.
10- مركبات
نارنگي، پرتقال، كيوي، گريپ فروت، انگور قرمز و ليمو سالم ترين ميوه هايي هستند كه مي توانند در تمام طول سال بدنتان را تقويت كنند. ويتامين C موجود در همه مركبات براي تقويت سيستم ايمني بدن در فصل زمستان اهميت ويژ اي دارد.
11- سبزي ها
حتما در طول روز يك وعده سبزي ها در رژيم غذايي تان استفاده كنيد.
12-فيبر
براي از بين بردن يبوست در زمستان، رژيم غذاييتان را با انبوهي از فيبر پر كنيد. كمي خلاقيت به خرج دهيد و براي سالادتان از انواع مختلف ميوه ها و سبزي ها استفاده كنيد. اما دقت كنيد كه به عنوان چاشني سالاد از سس هاي چاق كننده و پركالري دوري كنيد.
13-قند ميوه
زايليتول يا ساير قندهاي طبيعي كه در ميوه ها و گياهان يافت مي شوند مي توانند انتخاب بسيار خوبي براي جايگزين كردن قندهاي مصنوعي باشند.
14-تنقلات
وقتي گرسنه مي شويد، به جاي اينكه به تنقلات پناه ببريد، يك بشقاب سالاد يا ميوه يا يك مشت آجيل ميل كنيد.
15-تنوع
به خاطر داشته باشيد كه هيچ ماده غذايي خاصي وجود ندارد كه همه مواد مغذي را در خود داشته باشد، از اين رو در رژيم غذاييتان از انواع و اقسام گروه هاي مختلف مواد غذايي استفاده كنيد.
16-تعادل
در موقع خوردن غذا، به سهم هاي غذايي خود دقت داشته باشيد. اگر يك تكه كوچك از يك ماده غذايي خوشمزه بخوريد، از طعم لذيذ آن لذت خواهيد برد. سعي كنيد تا مي توانيد كمتر از قند، نمك، چربي و تنقلات استفاده كنيد.
17-جايگزين ها
دنبال جايگزين هاي سالم باشيد، مثلا يك ظرف ميوه تازه در مقايسه با سالاد ميوه با خامه و شكر بسيار سالم تر و مغذي تر است.
18-گرسنگي نكشيد
از نخوردن براي ساعات طولاني خودداري كنيد چون بدنتان را به حالت گرسنگي كشيدن مي برد و باعث مي شود وزنتان بالا رود.
19-ورزش
براي سوزاندن كالري هاي اضافي كه از غذاهاي پركالري مصرف كرده ايد، بايد فعاليت فيزيكي خود را بالا ببريد.
20-حفظ وزن
اگر كم كردن وزن در طول زمستان برايتان سخت است، افسرده نشويد و نترسيد. در عوض سعي كنيد همين وزن را حفظ كنيد و وزن بيشتري اضافه نكنيد.

 



فيس بوك عامل ايجاد اختلالات رواني در نوجوانان

دانشمندان آمريكايي در بررسي هاي خود نشان دادند كه استفاده بيش از حد از شبكه اجتماعي فيس بوك نوجوانان را دچار اختلالات رواني مي كند.
محققان دانشگاه ايالتي كاليفرنيا دريافتند كه استفاده بي رويه از فيس بوك منجر به اختلالات رواني حادي در بين نوجوانان مي شود كه از جمله آنها مي توان به اضطراب، اختلال در خواب و حتي اختلالات روان تني اشاره كرد.
در بيشتر اين موارد، اختلالات رواني به پرخاشگري، خودشيفتگي و در نهايت، انزوا منجر مي شوند.
اين دانشمندان آسيبهاي ناشي از استفاده بي رويه از فيس بوك را بدين شرح طبقه بندي كردند:
1- توسعه خودشيفتگي در بين نوجواناني كه اغلب از فيس بوك استفاده مي كنند. همچنين در اين نوجوانان اختلالات رواني ديگري شامل رفتارهاي ضداجتماعي، شيدايي، گرايش به پرخاشگري ديده مي شود.
2- افزايش تعداد غيبت ها از مدرسه و احتمال معده درد، مشكلات خواب، اضطراب و افسردگي در نوجواناني كه به صورت روزانه از فناوريهايي چون بازيهاي ويديويي و فيس بوك استفاده بي رويه مي كنند.
3- كاهش نمرات در مدارس راهنمايي، دبيرستان و كالج در بين دانش آموزاني كه حداكثر يكبار در يك دوره 15 دقيقه اي اين تحقيق، وارد فيس بوك شدند.
براساس اين تحقيقات، دانشمندان آمريكايي نوجوانان را از ورود زياد به فيس بوك برحذر داشتند.

 



«به» ميوه اي براي كاهش تهوع زنان باردار

مصرف ميوه «به» در تقويت دريچه تحتاني مري يا فم معده موثر است و موجب كاهش تهوع دوران بارداري زنان مي شود.
طب سنتي طبي پيشگيرانه است و در طب سنتي ايران براي حفظ سلامت و تندرستي افراد، بايد متناسب با مزاج سن، مزاج فرد، مزاج فصل و مزاج جنس تدابيري اتخاذ شود.
افراد تدابير خاصي را با توجه به مزاج هاي 9گانه بايد در نظر بگيرند و براي حفظ تعادل بدنشان بايد با توجه به مزاجشان غذاهايي را مصرف كنند، به عنوان مثال كسي كه داراي طبيعت گرم وخشك است بايد غذاهاي متمايل به سردي را در رژيم غذايي خود قرار دهد.
ويار و تهوع حاملگي يكي از مسائلي است كه زنان حامله در طول دوران بارداري با آن مواجه هستند كه ويار حاملگي مربوط به عملكرد دريچه تحتاني مري يا فم معده است.
عادت ماهانه زنان در دوران حاملگي قطع مي شود و برخي اخلاط كثيف كه در حالت طبيعي از طريق آن از بدن خارج مي شد، در بدن باقي مانده و تجمع پيدا مي كند، اين موضوع باعث تحريك دريچه تحتاني مري يا فم معده مي شود و اين دريچه به خوبي كار نمي كند، در نتيجه موجب بروز ناراحتي گوارشي و تهوع مي شود.
استفاده از مواد غذايي كه دريچه تحتاني مري يا فم معده را تقويت كند، موجب كاهش تهوع دوران بارداري مي شود.
در گذشته به زنان باردار توصيه مي شد براي اينكه كودشان زيبا شود، روزانه يك عدد ميوه «به» مصرف كنند به دليل اينكه «به» موجب تقويت دريچه تحتاني مري مي شود و از اين طريق دستگاه گوارش خوب كار مي كند.
توصيه مي شود كه زنان باردار از مواد غذايي كه موجب تقويت معده مي شود در دوران بارداري استفاده كنند.

 



آب پرتقال سپري دربرابر ويروس هاي زمستاني

زمستان با هواي سرد و ويروس هاي بيماري زا فرارسيده است و اكثر مردم به دنبال چاره اي براي حفظ سلامتي خود دراين فصل از سال هستند.
متخصصان ايمونولوژي و تغذيه مي گويند اگر مي خواهيد درفصل زمستان سالم بمانيد، هميشه دركيف خود پرتقال داشته باشيد.
پرتقال به دليل اينكه ميوه اي سرشار از بتاكاروتن است از سلولهاي بدن شما در برابر عوامل بيماري زا محافظت مي كند. بعلاوه پوست پرتقال نيز براي پوست شما مفيد است.
فاكتورهاي سودمند پرتقال براي محافظت از بدن به قرار است:
-پرتقال حاوي مقادير زيادي فيبر خوراكي است كه براي دستگاه گوارش بسيار مفيد بوده و يبوست را درمان مي كند. فبيرخوراكي هم چنين مقدار كلسترول را كاهش مي دهد و به حفظ سلامت بدن كمك مي كند. فيبر خوراكي موجود دراين ميوه درعين حال براي كنترل ميزان قند خون نيز مفيد است.
-پرتقال سرشار از كلسيم است و به سلامت استخوان ها و دندان ها كمك مي كند.
- پرتقال يك منبع غني از ويتامين C است كه در تقويت سيستم ايمني بدن نقش مهمي دارد. ويتامينC توليد گلبول هاي سفيد را در بدن تحريك مي كند و به همين خاطر در بهبود فعاليت ايمني بدن موثر است. به اين ترتيب توصيه مي شود براي دور كردن عفونت هاي ويروسي از بدن خود مرتب پرتقال بخوريد.
-پرتقال در حفظ سلامت كليه ها نيز موثر است و مصرف مداوم آن خطرتشكيل سنگ كليه را به ميزان زياد كاهش مي دهد.

 



خداحافظي با سكته و ديابت با مصرف آجيل

مصرف آجيل خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت را تا 60درصد كاهش مي دهد.
متاسفانه در كشور مرسوم است كه مردم آجيل را در مناسبت هاي خاص مانند ايام نوروز و يا شب يلدا مصرف مي كنند و در ايام عادي رغبتي براي استفاده از آن وجود ندارد.
وي با بيان اينكه آجيل داراي پروتئين بسياري است، اظهار داشت: نوع پروتئيني كه در آجيل يافت مي شود، «آرجيني» است و اين ماده يكي از پيش نيازهاي توليد اكسيد نيتريك است كه به سلامت رگ هاي خوني و كاهش فشار خون كمك مي كند.
مصرف انواع آجيل شامل بادام زميني، پسته، گردو و غيره سرشار از ويتامين و فيبر است و خوردن آجيل، عملكرد بدن را روان مي كند.
آجيل حاوي، املاح، كلسيم و رنگدانه هاي گياهي است، روغن هاي گياهي و كربوهيدرات موجود در آنها، منبع انرژي خوبي براي تغذيه و رشد كودكان است.
افراد به ويژه كودكان و نوجوانان كه در حال رشد هستند، بايد دو مرتبه در هفته آجيل مصرف كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14