(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 دی 1390- شماره 20106

كوتاه اقتصادي
وزير راه و شهرسازي اعلام كرد نرخ رشد قيمت مسكن كمتر از تورم
پذيره نويسي بورس انرژي از هفته آينده
قيمت كد رهگيري براي قراردادهاي مسكن نصف شد
وزير اقتصاد: گازوئيل بخش عمده اي از قاچاق كشور را تشكيل مي دهد
عسگراولادي پيشنهاد كرد نرخ منطقي دلار 1300 تومان
ارجاع پرونده يارانه توليد به قوه قضاييه
شرايط جديد واردات خودرو اعلام شد
در اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها درخواست افزايش قيمت گاز مطرح نيست
بهره برداري كامل آزاد راه همت تا پايان سال
مديرعامل اتحاديه: دولت به وعده هاي خود در قبال بخش مسافربري عمل نكرده است
تا پايان اين ماه سهام 5 شركت دولتي به بخش خصوصي واگذار مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ معاون اكتشاف سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور از كشف ذخيره 100 تني نقره در ميدوك واقع در كرمان خبر داد.بهروز برنا گفت: اخيراً يك ذخيره 100 تني فلز نقره با عيار كانسنگ بالاي 140گرم در تن همراه با يك ذخيره 5 تن طلا، در منطقه ميدوك شهر بابك از سوي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور كشف شده است.معاون اكتشاف سازمان زمين شناسي با بيان اينكه در اين ذخيره فلز نقره همراه با سرب قرار دارد، خاطرنشان كرد: به طور كلي ذخيره نقره بيشتر به صورت تركيب با ذخاير سرب و روي در كشور وجود دارد.
¤وزير صنعت، معدن و تجارت، ارزش مبادلات ايران و افغانستان را در 11 ماه سال جاري ميلادي حدود 2ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: بيش از 5/1ميليارد دلار از اين رقم را سهم صادرات ايران به اين كشور دربرمي گيرد. مهدي غضنفري در حاشيه ديدار با انوالحق احدي وزير تجارت و صنايع افغانستان همچنين از رشد 30درصدي صادرات ايران به كشور افغانستان خبر داد و گفت: هم اكنون متخصصان ايراني 110پروژه خدمات فني و مهندسي به ارزش 360ميليون دلار را در افغانستان در دست اجرا دارند.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران از توقيف تيرچه پيش ساخته غيراستاندارد با نام تجارتي «اميري» و «هدايت» خبر داد.مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران با اعلام اين خبر افزود: مصالح ساختماني فوق در راستاي كنترل بازار و همكاري با سازمان بازرگاني و تعزيرات حكومتي، توسط بازرسان اين اداره كل به دليل نداشتن پروانه كاربرد علامت استاندارد، توقيف شد.
¤ بانك ملي ايران كد «شبا» را از طريق پيامك براي مشتريان ارسال مي كند. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، مشتريان اين بانك از اين پس مي توانند با ارسال شماره حساب سيبا و يا تسهيلات متمركز خود به شماره 20008018 كد شباي خود را دريافت كنند.بر اين اساس مشترياني كه قصد دريافت كد شباي حساب خود را دارند مي توانند با ورود عدد صفر، يك فاصله و شماره حساب سيباي خود در متن پيامك و ارسال آن به شماره 20008018 شماره شباي خود را دريافت كنند.
¤ مديركل دفتر بازرگاني آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران گفت: 62درصد صادرات كشور به كشورهاي آسيايي و اقيانوسيه است.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت ايران، امير طالبي با بيان اينكه از بين 12شريك نخست صادراتي كشورمان 10 كشور در حوزه آسيا و اقيانوسيه قرار دارد افزود: اين امر بيانگر اهميت اين كشورها براي توسعه روابط جمهوري اسلامي ايران با آنها است.
¤ مديرعامل فرابورس گفت: عرضه اوليه 140ميليون سهم پتروشيمي مارون قطعي شد. مصطفي اميدقائمي اظهار داشت: در پي برگزاري جلسه معارفه شركت فرابورسي پتروشيمي مارون و همچنين ارائه آخرين اطلاعات و تعديل به سازمان بورس، عرضه اوليه سهام اين شركت تازه وارد در بازار دوم فرابورس قطعي شد. وي ادامه داد: بنابراين فردا، 140ميليون سهم معادل 5/3درصد براي كشف قيمت عرضه خواهد شد. سهميه هر ايستگاه معاملاتي هم 240هزار سهم و براي مشتريان برخط (آنلاين) حداكثر 500 سهم تعيين شده است.
¤ مدير فاز 15 و 16پارس جنوبي در شركت تأسيسات دريايي از راه اندازي تمامي بخش هاي فراساحلي اين دو فاز مشترك گازي در خليج فارس تا تابستان سال آينده خبر داد و گفت: تاكنون حجم قراردادهاي اين پروژه با افزايشي سه برابري از مرز 700 ميليون دلار عبور كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3314، 3315، 3364، 3365، 3380 الي 3384، 4440 الي 4449،4460، 4461، 7711، 7712، 7714، 7739، 7778، 7779، 7796، 7732 الي 7735، 7754 الي 7759، 7705 7708، 7736 الي 7738، از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



وزير راه و شهرسازي اعلام كرد نرخ رشد قيمت مسكن كمتر از تورم

افزايش نرخ اجاره بهاي مسكن كمتر از تورم اعلامي، برنامه هاي ويژه براي برخورد با بنگاه هاي متخلف املاك، سياست هاي جديد مسكن مهر و انتخاب مسئول جديد پروژه متروي پرند خبرهايي است كه وزير راه و شهرسازي اعلام كرد.
علي نيكزاد در گفت وگو با فارس درباره ميزان افزايش قيمت اجاره و فروش مسكن در تهران طي سال جاري، اظهار داشت: گزارش وزارت خانه در اين خصوص بيانگر رشد اجاره و فروش مسكن كمتر از نرخ تورم است.
وي در واكنش به اينكه گزارش هاي ميداني حكايت از افزايش 30درصدي نرخ اجاره بهاء از ابتداي سال تاكنون دارد، گفت: اين گزارش مربوط به وزارت خانه نيست و شايد گزارش شما (خبرنگار فارس) باشد.
وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: در طول تاريخ تاكنون اين اتفاق نيفتاده بود كه رشد مسكن كمتر از تورم باشد؛ كسي مسكن نمي خرد و نمي فروشد و آنهايي هم كه مي خرند معامله شان خريد و فروش نيست.
وي در خصوص برنامه هاي دولت در مسكن مهر گفت: براي مسكن مهر به سمت خود مالكي پيش خواهيم رفت همچنين در بافت هاي فرسوده و صنعتي سازي متمركز خواهيم شد.
نيكزاد ادامه داد: همچنين در جاهايي كه زمين داريم و به خصوص ساخت مسكن در ارتفاع كم برنامه ريزي انجام داده ايم.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از اين گفت وگو با تأكيد بر اينكه در هيچ جاي دنيا مانند ايران نمي توانند 100 هزار واحد مسكوني را ظرف 2 سال بسازند، اظهار داشت: در پرند مسكن ها ساخته و پيش فروش آنها آغاز شده و البته تلاش مي كنيم آب و برق را هم به اين شهر برسانيم.
وي به استان هاي پيشرو در زمينه طرح مسكن مهر اشاره و تصريح كرد: استان هاي زنجان، سمنان و مركزي سياست رئيس جمهور را مبني بر نزديك كردن عرضه به تقاضا در دستور كار خود قرار داده اند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: سياست واگذاري زمين رايگان، تسهيلات ارزان قيمت و رساندن آب، برق، گاز و تلفن جزو اقداماتي است كه در اين استان ها انجام مي شود.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره اينكه قيمت مسكن هاي مهر كه آماده واگذاري هستند چقدر است؟ تصريح كرد: مسكن مترمربع است، ساخت غيرمفيد مسكن 300 هزار تومان است؛ اين رقم قبل و بعد از اجراي هدفمند كردن يارانه ها همين مقدار بوده است.
وي با بيان اينكه آورده هاي نقدي در طرح هاي مسكن مهر در استان هاي مختلف متفاوت است، گفت: آورده هاي نقدي براي مسكن مهر از 7 ميليون تومان تا 15 ميليون تومان است. البته در استان هاي مختلف مسكن مهر 5 ميليون توماني يا 25ميليون توماني هم وجود دارد.
وزير راه و شهرسازي در ادامه درباره فعاليت برخي بنگاه هاي معاملات املاك مبني بر فروش ساختمان هاي مسكن مهر به متقاضيان و دريافت حق الزحمه از مردم، گفت: اگر يك بنگاه پيدا شود كه اين كار را انجام داده باشد كه 500 هزار تومان هم از مردم براي مسكن مهر گرفته باشد بنده حتماً از شما تشكر مي كنم و يك خانه هم به شما مي دهم.
نيكزاد با اشاره به اينكه وزارت خانه از بنگاه هاي معاملاتي خواسته تا در خصوص واگذاري مسكن مهر وارد عمل شوند، تصريح كرد: در ملاقات هاي عمومي تعدادي از مردم به بنده مي گويند ما خانه نداريم و مسكن مي خواهيم ما در اين شرايط نامه اي خطاب به آقاي صابوني مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرند مي نويسيم كه به اين واجدان شرايط در ازاي ارائه فرم ها و مدارك مربوطه مسكن بدهد.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: از سوي ديگر به بنگاه هاي معاملات ملكي اعلام كرديم براي اينكه مردم به مشكل برنخورند شما هم اين كار را انجام دهيد.
وي با تأكيد بر اينكه وزارت خانه اصلاً اين خانه ها را به بنگاه هاي معاملات ملكي نداده تا آنها بفروشند، گفت: از آنجايي كه وام و زمين اين خانه ها منوط به داشتن فرم «ج» سبز است بنگاه ها نمي توانند اين املاك را بفروشند.
نيكزاد اضافه كرد: همچنين متقاضيان خريد اين خانه ها خودشان و همسرشان نبايد از دولت «زمين» «آپارتمان» و «وام يارانه دار» گرفته باشند.
نيكزاد ادامه داد: كار خوبي است كه بنگاه هاي معاملاتي وارد جريان مسكن مهر شوند و مردم را از جزئيات اين پرونده مطلع كنند.
وي در ادامه درباره وضعيت متروي پرند، تأكيد كرد: قرار است متروي پرند را به متروي تهران بدهيم از آنجايي كه مديرعامل قبلي متروي تهران كلنگ زد و قرار شد پروژه را به جايي برساند و از مرقد حضرت امام تا فرودگاه را وزارت راه و ترابري وقت بسازد و از فرودگاه تا پرند را هم وزارت مسكن بسازد.
وزير راه و شهرسازي در همين ارتباط گفت: وزارت مسكن و وزارت راه كار خود را در اين پروژه شروع كرده اند ولي شهرداري هنوز اقدامي در اين خصوص انجام نداده است.
به گفته نيكزاد، وزارت راه و شهرسازي قطعاً ديدگاه مديرعامل جديد مترو تهران را قبول دارد و از همين رو توافق كرديم كه كل مترو را به آقاي درويش تحويل دهيم و وي متولي باشد تا مترو را از تهران به پرند برساند.
اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي البته در ادامه اين بحث گفت: وزارت راه و شهرسازي در همين ارتباط با شهرداري توافق كرده تا مبلغي را براي انجام و اجراي پروژه پرند پرداخت كند كه اين مبلغ هم پرداخت خواهد شد.
براساس اطلاعات و آمار موجود طول مسير مترو تهران پرند 50 كيلومتر است كه برنامه ريزي شده 20كيلومتر توسط شهرداري تهران 5/12كيلومتر تا فرودگاه حضرت امام توسط وزارت راه و ترابري و 5/17كيلومتر باقيمانده تا پرند توسط شركت عمران شهرهاي جديد احداث شود.
البته در همين ارتباط مجري طرح توسعه فاز 2 فرودگاه بين المللي امام خميني با تأكيد بر ضرورت اختصاص به موقع اعتبارات پروژه هاي عمراني، گفته بود: اجراي متروي فرودگاه امام (ره) طي سه بخش در حال اجرا است و تا پايان سال ريل گذاري آن در بخش داخلي فرودگاه به اتمام خواهد رسيد.

 



پذيره نويسي بورس انرژي از هفته آينده

رئيس سازمان بورس زمان آغاز پذيره نويسي بورس انرژي را اعلام كرد.
عي صالح آبادي گفت: بازار سرمايه در حوزه هاي مختلف توسعه چشمگيري يافته به طوري كه در آينده نزديك چهارمين بورس كشور متولد مي شود.
صالح آبادي زمان آغاز پذيره نويسي عمومي بورس انرژي را دوازدهم دي ماه امسال اعلام كرد و گفت: خوشبختانه مجموعه وزارت نيرو علاقه مند به راه اندازي اين بورس در كشور است كه اميدوارم به زودي مقررات آن نهايي شود.
وي به نقش مهم كارگزاران در شكل گيري بورس انرژي اشاره كرد و افزود: كارگزاران بايد از هم اكنون مراحل اخذ مجوز فعاليت در اين بورس را كسب كنند و با فرآيند و ادبيات اين حوزه جديد نيز آشنا شوند.
سخنگوي سازمان بورس با بيان اينكه مبادلات برق كشورهاي همجوار در بورس انرژي ايران انجام خواهد شد از كانون كارگزاران خواست تا جلسات مستمري را براي آشنايي فعالان بازار سرمايه با اين حوزه جديد برگزار كند.
صالح آبادي خاطرنشان كرد: هم اكنون دستورالعمل اوراق مرابحه در دستور كار هيئت مديره سازمان قرار دارد كه پيش بيني مي شود اين اوراق تا پايان سال در بازار منتشر شود.
رئيس سازمان بورس به تنوع ابزارهاي مالي در بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: تنها سهام و حق تقدم سهام در سال هاي نه چندان دور در بورس تهران معامله مي شد اما هم اكنون، هر سه گروه ابزار مالي (اوراق سهام، اوراق مبتني بر بدهي و مشتقه) در بازار سرمايه وجود دارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر اوراق مشاركت، اوراق اجاره و گواهي سپرده در بازار نوين فرابورس معامله مي شوند و بازار مشتقه با معاملات قراردادهاي آتي كالا و سهام در بازار فعال است كه اميدواريم معاملات اين ابزارها در سال هاي آينده توسعه يابد.
صالح آبادي از تصويب دستورالعمل سلف نفتي در هيئت مديره سازمان بورس خبر داد و افزود: وزارت نفت قصد دارد تا از اين ابزار جديد براي تأمين مالي پروژه هاي نفتي استفاده كند كه اميدوارم تمامي اهالي بازار كمك كنند اين اوراق با موفقيت منتشر شود تا راه براي ورود ابزارهاي جديد در بازار فراهم شود.
وي با بيان اينكه به صورت سنتي اكثر اوراق مشاركت در نيمه دوم سال منتشر مي شوند، اظهار داشت: چند درخواست براي انتشار اوراق مشاركت، اوراق اجاره و مرابحه به سازمان بورس ارسال شده است كه به زودي شاهد انتشار اين اوراق در بازار خواهيم بود.
وي در مورد نگراني اهالي بازار از حذف نام پست بانك از فهرست واگذاري ها گفت: گزارش ها حاكي از آن است، سودآوري پست بانك با وجود افزايش دفاترش در سطح كشور رشد يافته به طوري كه سود اين شركت با سرمايه 56 ميليارد تومان در سال گذشته به رقم 20 ميليارد تومان رسيده است.
وي با بيان اينكه موضوع فوق هم اكنون در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است، اظهار داشت: معتقدم بحث واگذاري پست بانك، به زودي ختم به خير مي شود.
صالح آبادي همچنين درباره وضعيت نماد شركت هاي سنگ آهني در بورس تهران، افزود: بيش از حدود دو ماه است كه نماد اين شركت در بازار متوقف است كه اين امر بر روي حجم معاملات نيز تأثير گذاشته است.
وي به مذاكرات مسئولان سازمان بورس با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره كرد و گفت: مشكل پرداخت هزينه هاي صندوق بازنشستگي فولاد با اتخاذ راهكارهايي در حال رفع است به گونه اي كه اميدوارم ظرف چند روز آينده، نماد شركت هاي سنگ آهني در بورس بازگشايي شود.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر وجود برخي مشكلات نرم افزاري در معاملات آتي سهام گفت: كارگروهي در سازمان بورس در حال رسيدگي به مسائل فني اين معاملات است.
رئيس سازمان بورس خاطرنشان كرد: قرار است، نرم افزاري جانبي نوشته شود تا مشكلات معاملات آتي سهام در بورس تهران برطرف گردد.

 



قيمت كد رهگيري براي قراردادهاي مسكن نصف شد

قيمت صدور كد رهگيري براي پيش فروش و كل قراردادهاي مسكن از 8 هزار تومان به 4 هزار تومان و براي اجاره از 2 هزار تومان به يك هزار تومان كاهش يافت.
به گزارش مهر، از ديروز قيمت كد رهگيري براي كليه قراردادهاي املاك از 8 هزار تومان به 4 هزار تومان و براي اجاره نامه از 2 هزار تومان به يك هزار تومان كاهش يافته است.
بر اين اساس: افرادي كه براي خريد و فروش و يا اجاره ملك خود به مشاوران املاك مراجعه مي كنند بايد از مشاوران املاك كدرهگيري دريافت كنند. اين طرح براي اين منظور اجرايي شد كه از مشكلاتي كه در گذشته براي پيش فروش و يا خريد ملك بوجود مي آمد، جلوگيري شود.
كدرهگيري كه در سامانه املاك و مستغلات كشور ثبت مي شود، وضعيت ملك و طرفين قرارداد را مشخص مي كند؛ به اين معنا كه وقتي متقاضي به بنگاه املاك مراجعه مي كند، بنگاه مربوطه هم از بانك، شهرداري، سازمان امور مالياتي و... استعلام مي گيرد و اگر مشكلي نبود كد رهگيري براي ملك صادر مي شود.
مالك هم مي تواند با اين كد رهگيري براي اجاره و يا پيش فروش ملك خود اقدام كند و در واقع بدون اين كد رهگيري هيچ معامله اي انجام نمي گيرد. به همين منظور بنگاه هاي املاك، رقمي را بابت صدور اين كد رهگيري ازمالك دريافت مي كنند كه از ديروز اين رقم كاهش يافت.
اجراي كد رهگيري در معاملات مسكن مصوبه شوراي عالي مسكن است و از 2 سال گذشته در كشور به اجرا رسيده است. در اين باره محمود اعلايي در گفتگو بامهر گفته بود: تمامي معاملات مسكن در سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات قابل رصد است و به صورت دقيق مشخص مي شود كه هر فرد، چند بار در طول سال خريد و فروش ملك انجام داده يا يك ملك، چند بار در سال خريد و فروش شده است.
وي افزوده بود: كنترل بازار سبب شد تا افرادي كه در سال، بيش از 3 بار معامله ملكي داشتند و به نوعي دلالي و سوداگري را به عنوان شغل انتخاب كرده بودند، از بازار مسكن خارج شوند و اين بازار كاملا در كنترل درآيد، بنابراين در عمل موضوع دريافت ماليات از املاكي كه بيش از 3 بار در سال معامله مي شدند، منتفي شده است.

 



وزير اقتصاد: گازوئيل بخش عمده اي از قاچاق كشور را تشكيل مي دهد

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با گذشت يكسال از اجراي هدفمندي يارانه ها، هنوز گازوئيل بخش عمده اي از قاچاق كشور را تشكيل مي دهد.
سيد شمس الدين حسيني درگفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين پرسش كه لايحه بودجه 91 چه زماني به مجلس تقديم مي شود، گفت: از آقاي عزيزي معاون رئيس جمهور سؤال شود، البته روزهاي گذشته در خصوص بودجه در دولت جلسه برگزار شد و احكام مربوط به ماده واحده بودجه نيز بحث شد.
وي در مورد اين كه لايحه بودجه چه زمان به مجلس تقديم مي شود، گفت: وقتي لايحه در دولت تصويب شود، به مجلس ارائه مي شود، اما فعلاً نمي توانم زمان مشخص براي ارائه لايحه بودجه تعيين كنم.
وزير امور اقتصادي و دارايي در مورد انعكاس فاز دوم هدفمندي يارانه ها در لايحه بودجه 91 گفت: بايد براساس قانون هدفمندي يارانه ها در لايحه بودجه انعكاس پيدا كند، قانون هدفمند كردن يارانه ها هم اذعان دارد بايد هر سال در لايحه بودجه انعكاس پيدا كند.
حسيني در پاسخ به اين پرسش كه آيا هدفمندي يارانه ها در لايحه بودجه به صورت ويژه در نظر گرفته شده، گفت: بله همين طور است، اما در مورد مقدار بودجه پيش بيني شده براي هدفمندي، گفته اند اينها را به شما نگويم.
وي از خبرنگاران درخواست كرد، در مورد هدفمندي يارانه ها محبتشان را به دولت بيشتر كنند و خبرهاي مثبت بيشتر منتشر كنند.
حسيني در مورد گلايه وزارت نيرو مبني بر پرداخت ديرهنگام پول هاي قبض آب و برق از سوي خزانه گفت: من از آنها عذرخواهي مي كنم، اما گفته بودم براي انشعاب ها حساب جداگانه اي براي وزارت نيرو باز شود كه ظاهراً اين كار در خزانه انجام شده و براي قبض ها نيز حساب تمركز وجوه ايجاد شده بود، اما بالاخره اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كار نسبتاً بزرگي است و اينهايي كه گفته شد، مسئله بسيار كوچكي به شمار مي رود.
وي تأكيد كرد: مي خواهم بدانم موضوع پرداخت خزانه به وزارت نيرو براي مردم چقدر اهميت دارد كه تاكنون 500 بار پرسيده ايد و ما هم همين جواب را داده ايم.
وزير اقتصاد در مورد صرفه جويي ايجاد شده از هدفمندي يارانه ها گفت: در صنعت آب و برق 10 هزار ميليارد تومان صرفه جويي از محل هدفمندي يارانه ها ايجاد شده يعني از هزينه كرد آن جلوگيري شده و اگر هدفمندي انجام نمي شد، بايد اين رقم سرمايه گذاري مي شد، تا همين تعداد لامپ در كشور روشن مي شدند.
حسيني با بيان اينكه ما ز ياران چشم ياري داشتيم، از رسانه ها خواست صرفه جويي هدفمندي يارانه ها را به مردم بيشتر معرفي كنند، در عين حال تأكيد كرد، منابع كشور به صورت يارانه هنوز در حامل هاي انرژي پرداخت مي شود.
وي يادآور شد: متأسفانه عده اي به عنوان قاچاق سوخت اين يارانه ها را به سمت خود جلب مي كنند.
وزير امور اقتصادي در مورد گفته معاون اول رئيس جمهور كه رسانه ها ذهن مردم را براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه آماده كنند، گفت: وقتي شكاف قيمتي در حامل هاي انرژي عميق است يعني دولت پول مردم را ظاهراً به مردم مي دهد، ولي عمده آن توسط يكسري قاچاقچي قاچاق مي شود، در حال حاضر ميزان قابل توجهي نفت گاز (گازوئيل) از طريق مرزها قاچاق مي شود و رسانه ها بايد اين مسئله را به مردم معرفي كنند.
حسيني افزود: من از رسانه ها انتظار دارم بيشتر به دولت كمك كنند.
وزير امور اقتصادي و دارايي تأكيد كرد: در برخي استان هاي مرزي مانند هرمزگان مصرف گندم با واقعي شدن قيمت بين 50 تا 65 درصد كاهش پيدا كرده است، اما آيا مردم آنجا گرسنه مانده اند، اين گونه نيست، بلكه قاچاق گندم و آرد كم شده است و اين مسئله بايد به مردم معرفي شود.
وي تأكيد كرد: در مصرف گازوئيل نسبت به قبل از هدفمندي صرفه جويي خيلي مناسبي انجام شده، اما هنوز بخش عمده اي از قاچاق مربوط به گازوئيل است كه از مرزها خارج مي شود.
وي گفت: دولت ظاهراً منابع كشور را به صورت يارانه در حامل هاي انرژي پرداخت مي كند، اما افراد معدودي اين حامل ها را قاچاق مي كنند.
وزير اقتصاد گفت: براي مقابله با قاچاق مجبور هستيم به وسيله نيروي انتظامي، سپاه و ارتش با قاچاقچيان مقابله كنيم و هر سال تعدادي شهيد مي شوند.

 



عسگراولادي پيشنهاد كرد نرخ منطقي دلار 1300 تومان

عضو اتاق بازرگاني ايران پيشنهاد كرد، نرخ دلار 1300 تومان شود.
اسدالله عسگراولادي در گفت وگو با ايسنا، در مورد اثر نوسان هاي اخير بر صادرات كشور عنوان كرد: افزايش به اين حد را لازم نمي دانم، چرا كه اين نوسان باعث مي شود پس از بازگشت به حالت عادي صادرات كشور لطمه ببيند. همچنين آن بخش از صادرات كشور كه مواد اوليه خود را از طريق واردات تأمين مي كنند نيز دچار مشكلاتي خواهند شد.
وي با بيان اينكه نرخ دلار حداقل 1300 تومان شود، كافي است، متذكر شد: نرخ مناسب دلار بين 1300 تا 1400 تومان است كه بايد اين نرخ، نرخ ثابتي شود.
اين فعال بخش خصوصي خواستار آن شد كه پس از رسيدن دلار به نرخ بين 1300 تا 1400 تومان ديگر اجازه نوسان قيمت به آن داده نشود.

 



مصباحي مقدم هشدار داد
ارجاع پرونده يارانه توليد به قوه قضاييه

رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس با بيان اين كه اگر دولت در اجراي فاز جديد قانون هدفمندي يارانه ها، سهم توليد را نپردازد، پرونده اش را به قوه قضاييه ارجاع خواهيم داد، گفت: تاكنون به دليل برخي ملاحظات، پرونده تخلفات را به قوه قضاييه ارجاع نداده ايم.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با مهر در مورد اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: آنچه كه مجلس در خود قانون تصويب كرده بود، اختصاص 30 درصد از منابع حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به بخش توليد بود كه البته اين رقم براي سالجاري به 20 درصد كاهش يافته است.
رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس شوراي اسلامي افزود: با توجه به اين كه دولت هم اكنون اجراي فاز دوم قانون هدفمندي را مدنظر قرار داده است، بايد سهم 30 درصدي كه در قانون در نظر گرفته شده است را بپردازد در حالي كه هم اكنون مشكل اينجا است كه دولت نه 30 درصد، بلكه حتي 20 درصد منابع حاصل از هدفمندي حتي به صورت تسهيلات را نيز به توليد ارجاع نداده است.
وي تصريح كرد: اگر اين منابع در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد، بسياري از مشكلات آنها حل مي شود و آنها مي توانند ساختارهاي توليدي خود را تغيير داده و اصلاح كنند، به طوري كه اتكا به انرژي از سوي صنايع كمتر و توليد با صرفه تر شود، در اين صورت، تبعا مصرف انرژي نيز بهتر مديريت خواهد شد و بهره وري افزايش مي يابد.
به گفته مصباحي مقدم، اجراي اين موارد، التزام عمل به اين قانون لازم است و دولت اگر مطابق با اين قانون عمل كند، مي تواند آثار مناسبي را به بار آورد. البته بايد توجه داشت كه مجلس اختصاص كمك در قالب خط اعتبار انرژي را به عنوان كمك به توليد قبول ندارد، بلكه معتقد است كه بايد درآمد ناشي از اصلاح قيمت حامل هاي انرژي به دست بخش توليد برسد.
وي اظهار داشت: اگر دولت به تكليف قانوني خود مبني بر بازتوزيع درآمد در بخش توليد كشور عمل نكند، مجلس از اهرم هاي قانون خود استفاده مي كند و پرونده گزارش مربوط به عملكرد دولت و نواقصي كه نسبت به اجراي قانون دارد را به قوه قضاييه ارجاع خواهد داد.
مصباحي مقدم گفت: ملاحظاتي كه در مورد دولت وجود داشت، تاكنون مانع از ارجاع اين پرونده به قوه قضاييه شده است، البته تقاضاي همكاران ما در مجلس و نمايندگان اين است كه ماده 233 آئين نامه داخلي مجلس در مورد كيفيت اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مبنا قرار گيرد، يعني گزارش تخلفات به قوه قضاييه ارجاع داده شود.
وي اظهار داشت: در اين دوره به دليل در نظر گرفتن پاره اي از ملاحظات، گزارش اجراي قانون بدون رعايت ماده 233 آئين نامه داخلي مجلس ارسال شد، اما اگر در دور جديد، دولت مجدد بخش توليد را فراموش نكند، نيازي به ارجاع به قوه قضاييه نيست.
مصباحي مقدم در پاسخ به اين سؤال كه اين فرصت تا كي ادامه خواهد يافت؟ گفت: آثار عمل به اين فرصت در اقدام جديد مجلس نمود پيدا خواهد كرد.
گزارش وزير ارائه نشده است
عضو كميسيون صنايع مجلس با بيان اينكه هنوز گزارش جامعي از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در بخش صنعت به مجلس ارائه نشده است، گفت: از وزير صنعت خواستيم تا جزئيات اين موضوع را به مجلس ارائه دهد.
حميدرضا فولادگر در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: براي بهبود وضعيت توليد قرار است صندوق توسعه ملي به دو شكل با بخش صنعت همكاري كند كه يكي از آنها انعقاد قرارداد عامليت بانك صنعت و معدن و ديگري اعطاي خط اعتباري انرژي از محل اين صندوق به طرح هاي مصوب صنعتي است.
وي ادامه داد: در جلسه اي كه با وزير براي بررسي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در بخش صنعت داشتيم از غضنفري خواستيم تا در اين خصوص يك گزارش جامع و با جزئيات به مجلس ارائه دهد.
فولادگر با بيان اينكه گزارش ارائه شده از سوي وزارت صنعت به مجلس در مورد اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در بخش صنعت يك گزارش كلي است، اظهار داشت: انتظار داشتيم در اين گزارش در مورد 3 موضوع تسهيلات، وجوه اداره شده و كمك بلاعوض كه در 8 بند قانون هدفمندي يارانه ها مورد توجه قرار گرفته، توضيح داده شود.
وي ادامه داد: براين اساس از وزير صنعت خواستيم تا طي گزارشي به مجلس اعلام كند كه به طور تفكيك شده چقدر براي بخش هاي مختلف صنعتي از محل يارانه ها هزينه شده است.
عضو كميسيون صنايع با بيان اينكه اين گزارش بايد در اختيار ديوان محاسبات، كميسيون برنامه و بودجه و كميسيون هاي مربوطه در مجلس قرار گيرد، گفت: چنين گزارش جامعي تاكنون از سوي دولت به مجلس ارائه نشده، به همين دليل از غضنفري خواستيم تا جزئيات موضوع را به ما ارائه دهند.
وي ادامه داد: هنوز مشخص نيست كه چقدر از 30 درصد سهم توليد از درآمد هدفمندي طي سال گذشته و 20 درصد اين سهم در سال جاري محقق شده است.

 



شرايط جديد واردات خودرو اعلام شد

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تشريح تغييرات انجام شده در واردات خودرو، گفت: الزام واردكنندگان براي واردات خودرو تنها از كشور مبدا توليد برداشته شد.
حميد صافدل در گفت وگو با مهر در خصوص آخرين تغييرات در ضوابط جديد واردات خودرو به كشور گفت: ورود هرگونه خودرو ولو به تعداد اندك يك عدد، مشروط به داشتن كارت بازرگاني از سوي واردكنندگان است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: واردات خودرو چه از سوي شركت و چه از سوي افراد حقيقي بايد با رعايت 4 شرط باشد، به اين معنا كه علاوه بر نو بودن يك خودرو، داشتن نمايندگان خدمات پس از فروش، شرايط بهينه سازي مصرف سوخت، استانداردهاي 51 گانه و اعلامي از سوي محيط زيست كشور را دارا باشد.
وي تصريح كرد: چندي پيش دولت مصوب كرده بود كه واردات خودرو بايد از مبدا كشور توليدكننده آن باشد، اما هم اكنون اين امكان ايجاد شده است كه از ساير مبادي نيز، امكان ثبت سفارش و واردات وجود داشته باشد.
صافدل گفت: در ماه هاي گذشته ثبت سفارش براي خودرو با تغييرات جديد، بيشتر شده است و اين تغييرات ثبت سفارش در زمان واردات قطعي خودرو، حتما در بازار داخلي نيز اثرگذار خواهد بود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين كه كاهش تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي در دست بررسي است، افزود: براي تغييرات تعرفه واردات خودرو تا به حال پيشنهاد جديدي دريافت نشده است و اما در مورد خودروهاي هيبريدي يا با سوخت هايي نظير انرژي برق، به تازگي تقاضاهايي از سوي برخي بخش هاي مرتبط ارايه شده كه براساس آن درخواست، معاونت اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز آن را تاييد كرده است. وي تصريح كرد: اين پيشنهاد كه هم اكنون در حال طي مراحل كارشناسي تصويب در دفتر مقررات واردات و صادرات است، در دستور كار كميسيون ماده يك قرار دارد كه قاعدتا اگر اين موضوع تصويب شود، تحولي در نوع خودروهاي وارداتي به كشور ايجاد خواهد شد.
به گفته صافدل، تصويب اين موضوع، تاثير بسزايي در سياست هاي جابه جايي مصارف سوخت هاي فسيلي به سمت سوخت هاي سالم تر و نسل نو خواهد داشت؛ بنابراين امكان اين كه در تعرفه اين نوع از واردات خودرو و قطعات آن،كاهش تعرفه اي صورت گيرد، وجود دارد.

 



در اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها درخواست افزايش قيمت گاز مطرح نيست

مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: براي اجراي گام دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها هيچ درخواستي از شركت ملي گاز ايران براي افزايش قيمت مطرح نشده است.
مجتبي شيخ بهايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت تعرفه گازبها در گام دوم هدفمند كردن يارانه ها چه مي شود
و آيا پيشنهادي در اين زمينه به دولت داده ايد يا خير؟ گفت: در حال حاضر هيچ درخواستي از ستاد هدفمند كردن يارانه ها مبني بر افزايش قيمت گاز بها از شركت ملي گاز ايران نشده است.
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران خاطرنشان كرد: در گام دوم هدفمند كردن يارانه ها نيز شركت گاز تنها مجري است و به نظر مي رسد كليه امور مربوط به گام دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها توسط ستاد هدفمند كردن يارانه ها انجام و به شركت گاز ابلاغ مي شود.

 



بهره برداري كامل آزاد راه همت تا پايان سال

مدير كل راه و ترابري استان تهران گفت: ادامه آزادراه شهيد همت تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
فريبرز واحدي در گفتگو با مهر اظهار داشت: در حوزه غرب استان در محدوده تهران- كرج 2 پروژه در حال اجرا داريم كه يكي از اين پروژه ها ساخت ادامه آزادراه شهيد همت به طول 5/5 كيلومتر در حوزه استان تهران است.
وي افزود: اين پروژه كه تا منطقه گرمدره برعهده اين اداره كل است، 93 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه اگر هوا براي آسفالت مناسب باشد تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
مدير كل اداره راه و ترابري استان تهران با بيان اينكه 30 متر به عرض اين اتوبان افزوده مي شود، گفت: 3 خط رفت و 3 خط برگشت به اين اتوبان اضافه مي شود و كاملاً براساس استانداردهاي يك آزاد راه ساخته شده است.
وي با اشاره به افزايش ظرفيت آزادراه فعلي تهران- كرج، بيان كرد: به اين آزاد راه دو خط در شمال و دو خط در جنوب اضافه مي شود كه تاكنون 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و احتمالاً در هفته دولت سال آينده به بهره برداري مي رسد.
واحدي، ظرفيت كنوني اين آزاد راه را بيش از 205 هزار وسيله نقليه در شبانه روز عنوان كرد و گفت: به وضعيت فعلي اين آزاد راه 11 متر در شمال و 11 متر در جنوب اضافه مي شود و براي خودروهايي كه به سمت كرج، هشتگرد و قزوين مي روند مسير تندرو تعريف شده است كه به طور حتم شرايط عبور و مرور را آسان تر مي كند.

 



مديرعامل اتحاديه: دولت به وعده هاي خود در قبال بخش مسافربري عمل نكرده است

مدير عامل اتحاديه سراسري تعاوني هاي مسافربري با اشاره به اينكه از زمان اجراي هدفمندي يارانه ها دولت به وعده هاي خود در قبال بخش مسافربري عمل نكرده از اتخاذ تصميمات لازم براي كنترل قيمت بليت اتوبوس در ماه هاي پاياني سال خبر داد.
احمدرضا عامري در گفت وگو با فارس با اشاره به عدم افزايش هرگونه نرخ كرايه ناوگان مسافربري كشور اظهار داشت: نرخ مسافربري در كشور توسط تعاوني ها از سال 89 تا به امروز هيچ تفاوتي نداشته در حالي كه تمامي فعالان در اين حوزه متحمل هزينه هاي ناشي از آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي بوده اند.
وي ادامه داد: بالطبع با نزديك تر شدن به ايام نوروز برنامه ريزي منسجم تري در رابطه با ارائه خدمات به مسافران در دستور كار قرار مي گيرد.وي افزود: در رابطه با آمادگي ناوگان حمل و نقل مسافري كشور خوشبختانه اقدامات لازم براي بهينه سازي ناوگان انجام و متناسب با تقاضاي ظرفيت افزايش خدمات مسافربري فراهم خواهد شد.
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي مسافربري كشور ضمن تأكيد بر اينكه دولت با عمل به تعهدات خود در قبال بخش مسافربري كشور، نقش تعيين كننده اي در گذر از مشكلات خواهد داشت، گفت: متأسفانه از زمان اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه ها تا به امروز دولت به وعده هاي خود در قبال بخش مسافربري عمل نكرده و فعالان در اين حوزه با چالش هاي جدي مواجه هستند.وي تصريح كرد: قاعدتاً متناسب با سال هاي قبل تعداد مسافران و ظرفيت جابجايي مسافر در كشور روند افزايشي خواهد داشت، البته در اين رابطه توليد خودرو در كشور و واگذاري آن به مردم بدون توجه به زيرساخت هاي جاده اي و كنترلي قطعاً تعيين كننده است.
عامري با اشاره به اينكه در تعيين نرخ بليت اتوبوس هاي بين شهري بسته به نو يا مستهلك بودن اتوبوس ها و نوع خدمات، سياستگذاري خواهد شد، اظهار داشت: براي كاهش تنش ها در مسيرهاي پرتردد، تمهيداتي انديشيده شده است كه با اجرايي شدن اين تمهيدات شاهد بروز چالش در حوزه مسافربري نخواهيم بود.
وي ادامه داد: در بحث تعيين نرخ كرايه ها به شكل سراسري تعيين تكليف شده و لذا امكان تخلف در بحث كرايه وجود ندارد. بنابراين در ايام منتهي به تعطيلات پايان سال با سياستي از پيش مصوب شده و تمهيدات اجرايي درخور عرضه خواهيم داشت.

 



تا پايان اين ماه سهام 5 شركت دولتي به بخش خصوصي واگذار مي شود

سهام 5 شركت دولتي تا هفته پاياني دي ماه جاري از طريق مزايده و فرابورس به بخش خصوصي واگذار مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، 67 درصد سهام شركت خدمات مهندسي ساختمان و تأسسات راه آهن (بالاست) معادل 25 ميليون و 463 هزار و 130 سهم به ارزش پايه هر سهم به قيمت تابلو در روز عرضه (معادل قيمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 20 درصد به شرط آن كه از مبلغ 19 هزار و 703 ريال كمتر نباشد، در روز 25 دي ماه به بخش خصوصي واگذار مي شود.
همچنين 100 درصد سهام شركت كشت و صنعت شهيد بهشتي معادل 8 ميليون و 3 هزار و 380 سهم به ارزش پايه هر سهم 195 هزار و 923 ريال در روز 26 دي و 4/36 درصد سهام شركت مقره سازي معادل 9 ميليون و 106 هزار و 31 سهم به ارزش پايه هر سهم 15 هزار و 54 ريال در روز 27 دي ماه جاري به صورت نقد و اقساط از طريق فرابورس عرضه خواهد شد.
بر اساس اين گزارش: در روز 26 دي ماه جاري نيز 17 درصد سهام شركت عمران و مسكن سازان استان سيستان و بلوچستان معادل 170 هزار سهم به ارزش پايه هر سهم 7 هزار و 161 ريال و 40 درصد سهام شركت گسترش سازه هاي فولادي نوين پاسارگاد ايرانيان معادل 2 ميليون سهم به ارزش پايه هر سهم 420 ريال به صورت نقد و اقساط روي ميز مزايده قرار مي گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14