(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 دی 1390- شماره 20106

حزب الله : جنگ ما با آمريكا و اسرائيل درازمدت خواهد بود
حزب بعث سوريه : انفجارهاي خونين اخير را سيا و موساد مديريت كردند
طارق الهاشمي ميهمان جلال طالباني در كردستان است
شيخ الازهر : براي دفاع از مسجدالاقصي همه بايد متحد شويم
صرفه جويي دولت فرانسه در سال نو!
توطئه عربستان براي ايجاد جنگ داخلي در مصر فاش شد
درگيري خونين پليس با معترضان مقابل كاخ رياست جمهوري يمن
مردم ليبي پس از 42 سال روز استقلال خود را جشن گرفتند
20 كشته و 50 مجروح در عمليات انتحاري شرق افغانستان
يورش پليس اردن به تظاهرات مردم در خيابان هاي امان
عمليات تروريستي مقابل كليسا در نيجريه 28 كشته برجاي گذاشت
راهپيمايي كاركنان اعتصابي در فرودگاه هاي فرانسه
گسترش اعتراض ها عليه آل سعود در شرق عربستان
12 وزير اروپايي خواستار بركناري خانم اشتون شدند



حزب الله : جنگ ما با آمريكا و اسرائيل درازمدت خواهد بود

حزب الله لبنان تاكيد كرد كه جنگ مقاومت با آمريكا و رژيم صهيونيستي جنگي سخت و درازمدت خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، علي مقداد عضو فراكسيون حزب الله در مجلس لبنان گفت، بدون شك جنگ ميان محور آمريكا، رژيم صهيونيستي و مقاومت جنگي سخت و درازمدت است و سرنوشت آن تا حد زيادي به پايداري نظام سوريه در برابر توطئه هاي دشمنان خارجي و داخلي بستگي دارد.وي افزود، جهان ديگر تاب تحمل سياست هاي تك قطبي آمريكا را ندارد و مردم منطقه مي خواهند سرنوشت خود را به دست گيرند.
مقداد با اشاره به عمليات خروج نظاميان آمريكايي از عراق تصريح كرد، اين اولين بار است كه مردم منطقه با اراده و عزم خود نقشه منطقه را تغيير مي دهند و اين همان موضوعي است كه آمريكا با آن مخالف است.

 



حزب بعث سوريه : انفجارهاي خونين اخير را سيا و موساد مديريت كردند

حزب حاكم بعث سوريه اعلام كرد كه آمريكا و اسرائيل عامل انفجارهاي خونين در سوريه بودند كه طي آن 55 نفر كشته و بيش از 100 نفر مجروح شدند.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، حزب حاكم بعث سوريه با انتشار بيانيه اي ضمن اعلام مطلب فوق افزود، آمريكا و اسرائيل با انجام چنين حملات تروريستي درصدد تخريب وجهه دولت سوريه هستند.
اين حزب تصريح كرد، سيا و موساد با هدف تضعيف وحدت ملي سوريه و از بين بردن اعتماد مردم به رهبري كشور مرتكب اين جنايت شده اند.
مردم سوريه نيز در مراسم خاكسپاري قربانيان اين حادثه تروريستي تاكيد كردند كه آمريكا و اسرائيل پشت پرده بسياري از مشكلات در سوريه و در منطقه هستند چرا كه تنها برنده بي ثباتي در منطقه آمريكا و اسرائيل هستند.

 



اطلاعيه دفتر رئيس جمهور عراق
طارق الهاشمي ميهمان جلال طالباني در كردستان است

در پي انتشار اخبار ضد و نقيض در مورد فرار «طارق الهاشمي» به تركيه، دفتر رئيس جمهور عراق اعلام كرد كه الهاشمي همچنان مهمان رئيس جمهور در كردستان عراق است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اخيرا همزمان با سفر الهاشمي به كردستان عراق، دادگاه هاي بغداد وي را به اتهام فعاليت هاي تروريستي تحت تعقيب قضايي قرار داده اند. «فتاح الشيخ» يك نماينده پارلمان از فهرست «العراقيه» گفت: الهاشمي بدون آن كه بداند و به صورت ناخواسته در مصاحبه اش با شبكه «بي بي بي» دو بار اعلام كرد كه در خارج از عراق به سر مي برد. فتاح الشيخ افزود: پرده قرمز پشت سر الهاشمي نيز نشان از پرچم تركيه داشت و اين نشان مي دهد كه الهاشمي اكنون در تركيه به سر مي برد.
وي در ادامه افزود: اگر ثابت شود كه واقعا الهاشمي به خارج از عراق سفر كرده، اين بدان معناست كه وي نمي خواهد در دادگاه حاضر شود و مسئوليت اين مسئله متوجه رئيس جمهوري عراق به عنوان كسي است كه حافظ قانون اساسي و سيستم قضايي است.
در همين حال، دفتر «جلال طالباني» رئيس جمهور عراق، با صدور بيانيه اي اعلام كرد: الهاشمي مهمان طالباني (در كردستان عراق) است و تحت هر شرايطي در دادگاهي درون كشور كه نسبت به تحقق عدالت در آن مطمئن باشد، حضور مي يابد.
در ادامه اين بيانيه تاكيد شده است: طالباني در حال حاضر در تماس با طرف هاي مختلف براي تحقق اين مسئله تلاش مي كند و سعي دارد در چارچوب قانون اساسي عمل كند.
در اين بيانيه آمده است: رئيس جمهوري در خصوص اتهامات الهاشمي بر ضرورت تصميم گيري سيستم قضايي در اين زمينه تاكيد دارد و مطمئن است كه دستگاه قضايي مي تواند اين مسئله را بدون هرگونه فشار حل و فصل كند.
ا زسوي ديگر، «عدنان السراج»، عضو ائتلاف «دولت قانون» اظهار داشت: نشست برگزار شده ميان «ابراهيم جعفري» رئيس ائتلاف «اتحاد ملي» و مسئولان فهرست العراقيه براي حل و فصل بحران كنوني عراق بي نتيجه ماند.
خبر ديگر از عراق اين كه انفجار انتحاري در «الدجيل» واقع در شمال بغداد، شهادت دو سرباز و جراحت 12 تن ديگر را در پي داشت.

 



شيخ الازهر : براي دفاع از مسجدالاقصي همه بايد متحد شويم

در پي تلاش هاي رژيم صهيونيستي براي يهودي سازي بيت المقدس، شيخ الازهر مصر تاكيد كرد كه دفاع از مسجدالاقصي و بيت المقدس از جمله واجبات است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، احمد الطيب طي اظهاراتي اعلام كرد كه الازهر هرگز از دفاع از مقدسات اسلامي فلسطين به ويژه مسجدالاقصي دست نخواهد كشيد.
شيخ الازهر از تمامي احزاب و گروه هاي فلسطيني خواست اختلافات خود را كنار بگذارند و براي رويارويي با تجاوزات رژيم صهيونيستي و تلاش هاي پياپي اين رژيم براي يهودي سازي بيت المقدس و ويران كردن مقدسات اسلامي متحد شوند.
وي همچنين از تمامي سازمان ها و گروه هاي اسلامي خواست براي حمايت از ملت فلسطين و مقدسات اسلامي موجود در بيت المقدس تلاش كنند.
شيخ الازهر تاكيد كرد: اسرائيل حق ندارد حتي بر يك وجب ازخاك اماكن مقدس اسلامي حاكميت داشته باشد.
علي جمعه ، مفتي مصر نيز اظهار داشت حمايت از قدس از جمله واجبات امت اسلامي است چرا كه قدس در واقع به مثابه پرچم حكومت اسلامي است كه اگر بر زمين نهاده شود، امت اسلامي به طور كلي نابود خواهد شد لذا نبايد در برابر تلاش هاي اسرائيل براي يهودي سازي قدس و دشمني هاي پياپي آنها عليه بيت المقدس سكوت كنيم.
وي از كشورهاي عربي و اسلامي خواست نسبت به تجاوزات پياپي نيروهاي رژيم اشغالگر عليه بيت المقدس و از جمله بستن پل باب المغاربه موضعي جدي اتخاذ كنند.
مفتي مصر همچنين اظهار داشت: طرح هاي اسرائيل براي يهودي سازي قدس و ادامه شهرك سازي ها در اراضي فلسطيني در حقيقت نقض آشكار توافق نامه ها و قوانين بين المللي است لذا بايد در برابر چنين اقدامات تروريستي كه پيامدهاي وخيمي از جمله نابودي آثار باستاني مقدس به دنبال دارد، متحد شد.
«احمد بحر» معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين نيز طرح رژيم اشغالگر براي اعلام قدس به عنوان پايتخت اين رژيم را اعلان جنگ عليه فلسطينيان دانست.
وي تاكيد كرد به خواست خدا و با پايداري و ثبات فلسطيني ها و حمايت هاي عربي و اسلامي روياي صهيونيست ها موسوم به قدس بزرگ عملي نخواهد شد.
احمد بحر خواستار انقلابي عربي براي نجات فلسطين از يهودي سازي و توطئه ها شد.
گفتني است پارلمان رژيم صهيونيستي روز گذشته پيش نويس لايحه اعلام بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل و پايتخت ملت يهود را بررسي كرد.
پيش نويس لايحه اعلام قدس به پايتختي اسرائيل در سال 1980 نيز در پارلمان اين رژيم به تصويب رسيده بود.

 



صرفه جويي دولت فرانسه در سال نو!

وزارت اقتصاد و دارايي فرانسه به دليل بحران اقتصادي وحشتناك اين كشور تصميم گرفته براي پذيرايي از مهمانانش در مهماني سال نو به جاي انواع شيريني و شكلات، فقط از «كيك »هاي ساده استفاده كند و به اين ترتيب «ارزان ترين مراسم ممكن» را به ماليات دهندگان تحميل كند!
به اين ترتيب، سخنگوي دولت فرانسه توضيح مي دهد: «واضح است كه در اين وضعيت بحران و فشار شديد اقتصادي، مخارج دولت هم بايد تا حداكثر كاهش پيدا كند. ما هم همه اقدامات اقتصادي سال گذشته را مجددا اعمال و حتي شديد مي كنيم.» و «والري پكرس»، وزير بودجه هم مي گويد: «مثلا، اگر بخواهم وزارت اقتصاد و دارايي را مثال بزنم - كه خودش بايد الگو باشد -، مي گويم كه به جاي فرستادن كارت تبريك كاغذي براي وزيران، از كارت تبريك الكترونيك و به جاي شيريني هاي رنگارنگ هر سال، از كيك هاي ساده استفاده خواهيم كرد.» او ادامه مي دهد كه به هر حال امسال سعي خواهند كرد تبريك ها و جشن هايشان كمترين خرج را براي ماليات دهندگان داشته باشد!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



توطئه عربستان براي ايجاد جنگ داخلي در مصر فاش شد

روزنامه «الاهرام»مصر ازتوطئه عربستان براي برافروختن جنگ داخلي همزمان با اولين سالگرد انقلاب مصرپرده برداشت.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري عرب تايمز، روزنامه مصري «الاهرام» به نقل از يك مقام امنيتي بلندپايه مصري كه به دلايل امنيتي از ذكر نام او خودداري شده ، فاش كرد عربستان با ايجاد تنش و برافروختن آتش فتنه هاي داخلي در اين كشور قصد داشت با درگيركردن نيروهاي مسلح با مردم زمينه قتل و كشتار و جنگ داخلي در اين كشور را فراهم كند .
اين منبع اعلام كرد كه در اين توطئه مقرر شده بود رژيم عربستان سعودي آتش فتنه هاي داخلي در مصر را برافروخته و با ايجاد تنش در اين كشور همزمان با اولين سالگرد انقلاب مردم در 25 ژانويه موجبات درگيري نيروهاي مسلح مصر با مردم و ايجاد قتل و كشتار در اين كشور را مهيا سازد .
مقام بلندپايه امنيتي مصري مي گويد: پس از آن قرار بر اين بود كه پاي نيروهاي چند مليتي غربي به بهانه برقراري آرامش و امنيت در كشور به مصرباز شود و اين كشور به هر طريق ممكن تحت نظارت بين المللي قرار گيرد
اين منبع آگاه مصري در ادامه افزود: در اين توطئه قرار بود، از جواناني كه در انتخابات پارلماني شكست خورده و سرخورده شده اند، به عنوان دستاويزي براي برافروختن آتش اين فتنه استفاده شود .
منبع يادشده با تاكيد بر اينكه «عربستان سعودي از اين اقدام به شكست كشاندن روند گذار مصر به دمكراسي را دنبال مي كرده» در ادامه گفت: دستگاه هاي امنيتي مصر اين توطئه را برملا كرده اند و با تمام توان، خود را براي برگزاري اولين سالگرد پيروزي انقلاب مصر در 25 ژانويه آماده مي كنند.
درهمين حال حزب اسلامگراي پيروز انتخابات پارلماني مصر نامزد خود را براي تصدي رياست مجلس اين كشورمعرفي كرد.
بنا برگزارش خبرگزاري فارس ، جمعيت اخوان المسلمين مصركه حزب متبوعش تاكنون اكثريت قاطع كرسي هاي مجلس را درانتخابات اين كشوركسب كرده است نامزد خود را براي رياست مجلس مشخص كرد.
حزب «آزادي و عدالت»، شاخه سياسي جمعيت اخوان المسلمين درآخرين نشست خود و پس از پيروزي قاطع دردو مرحله از انتخابات پارلماني اين كشور«عصام العريان»را به عنوان كانديداي رياست مجلس تعيين نمود.
عصام العريان كه از رهبران جماعت اخوان المسلمين است تاكنون تنها نامزد حزب آزادي و عدالت براي رياست مجلس عنوان شده است.

 



درگيري خونين پليس با معترضان مقابل كاخ رياست جمهوري يمن

سرويس خارجي-
بر اثر يورش نيروهاي طرفدار علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن به معترضان 77 نفر كشته و زخمي شدند.
ده ها هزار معترض يمني پس از پايان راهپيمايي چهار روزه خود از تعز واقع در جنوب يمن خود را به صنعا رساندند و قرار بود با انقلابيون ساكن پايتخت به سمت كاخ رياست جمهوري حركت كنند كه با يورش نيروهاي امنيتي و مزدوران علي عبدالله صالح مواجه شدند.
نيروهاي رژيم با استفاده از گاز اشك آور، ماشين آب پاش و شليك تير هوايي سعي كردند معترضان را متفرق كنند و مزدوران عبدالله صالح نيز با سنگ و چوب و سلاح هاي برنده به سمت معترضان حمله كردند كه بر اثر اين يورش وحشيانه 12 نفر كشته و بيش از 65 نفر زخمي شدند.
يكي از پزشكان حاضر در بيمارستان صنعا تعداد كشته ها و زخمي ها را بسيار بيشتر از آمار ارائه شده عنوان كرد و اظهار داشت، حال بسياري از مجروحان وخيم است و آمار كشته ها بالا مي رود.
مسئول تبليغاتي جوانان انقلابي نيز اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي يمن صدها نفر از جوانان معترض را ربوده و به مكان هاي نامعلومي انتقال دادند.
راهپيمايي و تظاهرات معترضان يمني از روز چهارشنبه با عنوان تعز تا صنعا شروع شده و مردم يمن با پيوستن به اين تظاهرات سراسري اعلام كردند كه حاضر به سازش يا تسليم با دولت موقت نيستند و خواستار محاكمه و اعدام علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن هستند.
اين در حالي است كه عبدالله صالح اعلام كرده كه قصد دارد به آمريكا سفر كند تا فضاي لازم براي تشكيل دولت وحدت ملي و برگزاري زودهنگام انتخابات رياست جمهوري يمن در 21 فوريه (2 اسفند) فراهم شود.
عبدالله صالح اخيرا طرح شوراي همكاري خليج فارس براي حل بحران يمن مبني بر كناره گيري از قدرت و واگذاري اختيارات خود به معاونش در ازاي اخذ مصونيت قضايي را امضا كرد، طرحي كه مردم انقلابي يمن با آن مخالف هستند و تاكيد دارند صالح بايد به عنوان يك جنايتكار جنگي محاكمه شود.

 



مردم ليبي پس از 42 سال روز استقلال خود را جشن گرفتند

مردم ليبي پس از 42 سال شصتمين سالروز استقلال اين كشور از ايتاليا را جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم ليبي شنبه پس از پايان يافتن حكومت 42 ساله «معمر قذافي» توانستند سالروز استقلال اين كشور از ايتاليا را جشن بگيرند.
به همين مناسبت در شهرهاي مختلف ليبي مراسم ويژه اي برگزار شد. ليبي استقلال خود را در دسامبر سال 1951 (آذر 1329) از ايتاليا اعلام كرد. د رآن زمان كه «ادريس السنوسي» به قدرت رسيده بود، در سال 1969 (1347) توسط قذافي سرنگون شد.
«مصطفي عبدالجليل» رهبر شوراي ملي انتقالي ليبي در جريان جشن استقلال، به مردم اين كشور گفت: حفظ استقلال مهمتر از كسب آن است.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري ها، آمريكا به همراه دولت ليبي برنامه اي را براي خلع سلاح مردم ليبي به اجرا مي گذارند كه براساس آن، افراد مسلح در قبال استرداد سلاح خود به دولت، معادل قيمت آن پول دريافت مي كنند.
آمريكايي ها از اين طريق مي خواهند موشك هاي ضدهوايي را جمع آوري كنند. اين برنامه نشان مي دهد كه آمريكا براي تسلط بر ليبي، برنامه درازمدتي را تدارك ديده است. تاكنون هزاران موشك متعلق به ارتش ليبي توسط آمريكايي ها نابود شده است.
در همين حال، «محمد هديه» يك مقام وزارت دفاع ليبي اعتراف كرد كه شوراي ملي انتقالي ليبي به درخواست ناتو و به خاطر ورود امن هلي كوپترهاي ناتو به داخل خاك ليبي، موشك هاي ضدهوايي «سام-47» را نابود كرده است.

 



20 كشته و 50 مجروح در عمليات انتحاري شرق افغانستان

عمليات انتحاري در شمال شرق افغانستان 20 كشته و 50 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، ظهر ديروز يك فرد انتحاري با ورود به مراسم تشييع جنازه در شهر «طالقان» استان تخار، بمب همراه خود را منفجر كرد. اين عمليات تروريستي جان 20 نفر از جمله «مطلب بيگ» نماينده پارلمان افغانستان را گرفت و 50 مجروح نيز برجاي گذاشت. انفجار فوق پس از حوادث عاشورا در كابل و مزارشريف، كه 200كشته و مجروح برجاي گذاشته بود، پرتلفات ترين حادثه بود. شمال و شمال شرق افغانستان از مناطق تقريباً امن اين كشور به شمار مي رود.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري مهر، «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان براي امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا، شرط گذاشت و گفت، دولت كابل در صورتي اين توافقنامه را امضا مي كند كه آمريكايي ها هم به حملات شبانه خود در افغانستان پايان دهند.
كرزاي در جمع اعضاي هيئت تحقيق در مورد تلفات غيرنظاميان شرط مذكور را مطرح كرد.
اين هيئت از سوي كرزاي مامور شده بود تا موارد مشخصي از تلفات غيرنظاميان را در جنوب و شرق افغانستان تحقيق كند. اين هيئت شنبه گذشته نتيجه تحقيق خود را به كرزاي ارائه كرد.
اعضاي هيئت تحقيق مي گويند، در مواردي در قندهار، پكتيا و كاپيسا، نيروهاي ناتو بدون آنكه جنگي در جريان بوده باشد، شماري از غيرنظاميان از جمله زنان و كودكان را كشته اند.
اين نخستين بار نيست كه كرزاي بر توقف عمليات شبانه و بازرسي خانه ها در مناطق ناآرام از سوي نيروهاي ناتو، تاكيد مي كند.

 



يورش پليس اردن به تظاهرات مردم در خيابان هاي امان

در درگيري هاي شديد ميان جوانان معترض اردني و نيروهاي امنيتي اين كشور چهار نفر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «عربي پرس»، اين درگيري بعد از آن روي داد كه مخالفان دولت اردن سعي كردند وارد مركز شوراي وزيران اين كشور شوند.كميته عالي احزاب مخالف دولت اردن نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد در صورتي كه دولت قيمت برخي كالاها از جمله مشتقات نفتي، آب و برق را افزايش دهد، مردم به طور گسترده اعتراض خواهند كرد.
در اين بيانيه از دولت اردن خواسته شده كه در اوضاع كنوني كشور، به جاي اتخاذ تصميمات تحريك كننده، به دنبال پاسخ گويي به مطالبات شهروندان باشد و در راستاي بهبود وضعيت آنان بكوشد.از سوي ديگر جبهه عمل اسلامي اردن با بيان اينكه دولت عون الخصاونه بي كفايت است اعلام كرد كه حمله به معترضان تروريسم دولتي محسوب مي شود.
جبهه عمل اسلامي اردن شاخه سياسي اخوان المسلمين همچنين اعلام كرد كه در تظاهراتي كه در شهر المفرق در 60 كيلومتري شرق امان پايتخت اردن برگزار شد ده ها نفر از معترضان بر اثر يورش نيروهاي امنيتي زخمي شدند.
اردن از ابتداي سال جاري ميلادي شاهد اعتراضات مردمي به وضعيت نابسامان اقتصادي و سياسي است.


 



عمليات تروريستي مقابل كليسا در نيجريه 28 كشته برجاي گذاشت

آمار قربانيان تلفات يك انفجار تروريستي مقابل كليسايي در پايتخت نيجريه به 28 نفر رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، منابع امدادرساني نيجريه (نما) روز يكشنبه اعلام كردند.
اين انفجار به مرگ 28 نفر انجاميد و به علت متلاشي شدن برخي اجساد، آمار دقيقي از قربانيان وجود ندارد.
منابع امدادرسان در نيجريه از كمبود آمبولانس و ساير لوازم كمك به حادثه ديدگان ابراز گلايه كردند و گفتند كه در سه آمبولانس 28 جسد قربانيان براي حمل به بيمارستان قرار داده شده بود.
در اين حال منابع امنيتي نيجريه تاييد كردند كه اين حادثه در نتيجه انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در نزديكي كليسا در خارج از شهر «ابوجا» در روز يكشنبه به وقوع پيوسته است.
آخرين خبرهاي دريافتي از نيجريه حاكي است سه انفجار ديگر تروريستي در روز ميلاد حضرت مسيح در نيجريه مردم اين كشور را دچار وحشت كرد.
براساس اين گزارش، در اين انفجارها كه دو تاي آنها در شهر «داماتورو و ديگري در شهر «عاداكا» به وقوع پيوست، مردم سراسيمه به خيابان ها ريختند و نيروهاي امداد و امنيتي به محل حادثه شتافتند.
از سوي ديگر، يك سخنگوي گروه ضد دولتي در نيجريه مسئوليت انفجارهاي روز يكشنبه در مقابل كليسا را به عهده گرفت و دولتمردان را به ادامه حملات در چند روز آينده تهديد كرد.
دولت نيجريه گروه موسوم به «بوكوحرام» كه داراي گرايشات افراطي و طرفدار القاعده است را مسئول انفجارهاي اخير در كشور دانست.

 



راهپيمايي كاركنان اعتصابي در فرودگاه هاي فرانسه

اعتصاب كاركنان امنيتي فرودگاه هاي فرانسه وارد دهمين روز خود شد.
كاركنان بخش امنيتي فرودگاه هاي بزرگ فرانسه امروز در حالي وارد دهمين روز از اعتصاب خود مي شوند كه دولت اين كشور براي نخستين بار در اين مدت، اقدام به استقرار پليس ضدشورش در محوطه فرودگاه ها كرده است.
به نوشته خبرگزاري فرانسه، معترضان كه خواستار افزايش حقوق و بهبود شرايط كاري هستند در اين مدت، ضمن اعتصاب، در محوطه برخي فرودگاه ها مثل «شارل دوگل» اقدام به برپايي تظاهرات و راهپيمايي كرده اند.
اين اعتصاب با توجه به رسيدن ايام تعطيلات آخر سال ميلادي، به شدت باعث نگراني مقامات اين كشور شده است.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، برپايي اين اعتصاب فعاليت عادي فرودگاه هاي فرانسه را با اختلالاتي مواجه كرده است.
كسري بودجه و بحران اقتصادي دولت فرانسه را مجبور به اجراي رياضت هاي اقتصادي كرده كه باعث تشديد فشارها به مردم مي شود.
يادآور مي شود كاركنان فرودگاه هاي پاريس، شارل دوگل، ليون، تراورز و چندين فرودگاه ديگر فرانسه در اين اعتصاب شركت دارند. هزاران نفر از مردم فرانسه به دليل اين اعتصاب سراسري در فرودگاه ها سرگردان شده اند.

 



گسترش اعتراض ها عليه آل سعود در شرق عربستان

معترضان عربستاني با گسترش دامنه اعتراضات خود در شرق اين كشور، اصلاحات سياسي و آزادي هاي مدني را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، مردم عربستان در شماري از شهرها و روستاهاي اين كشور از جمله شهر «القطيف» كه جرقه اعتراضات ماه هاي اخير در آن زده شده است به خيابان ها آمدند.
براساس اين گزارش، معترضان عربستاني كه خواهان آزادي بيشتر و اصلاحات سياسي هستند، رژيم آل سعود را به دليل سركوب وحشيانه اعتراضات مسالمت آميز محكوم كردند.
اين گزارش حاكي است، معترضان عربستاني با گسترش تظاهرات در استان شرقي اين كشور، خواهان آزادي هزاران زنداني سياسي شده اند. شركت كنندگان در اين تظاهرات كه شنبه شب برگزار شد، شعارهايي عليه «شاهزاده محمد بن فهد» استاندار «الشرقيه» سر دادند و بركناري وي را خواستار شدند.
اين در حالي است كه عربستان سعودي و به ويژه مناطق شرقي اين كشور در ماه هاي اخير با خيزش اسلامي روبه رو شده است و مردم اين كشور خواهان اصلاحات سياسي، آزادي هاي بيشتر، آزادي بيان و آزادي زندانيان سياسي هستند.
به گفته فعالان بيش از 30 هزار زنداني سياسي در زندان هاي مخوف عربستان در وضعيت بلاتكليفي به سر مي برند.
همچنين سياست سركوبگرانه رياض مقابل معترضان شركت كننده در تظاهرات مسالمت آميز، با انتقاد سازمان عفو بين الملل و ساير سازمان هاي حقوق بشر مواجه شده است.

 



12 وزير اروپايي خواستار بركناري خانم اشتون شدند

وزيران خارجه 12 كشور اروپايي براي بركناري مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا بسيج شدند.
به گزارش مهر به نقل از هفته نامه «ساندي تلگراف» وزيران خارجه 12 كشور عضو اتحاديه اروپا از جمله آلمان و فرانسه با نگارش نامه اي، از عملكرد ضعيف «كاترين اشتون»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا انتقاد كردند.
امضا كنندگان اين نامه كه اداره تحت سرپرستي «اشتون» را متهم به «كم كاري و اقدامات اشتباه» كرده اند عبارتند از «ايتاليا، بلژيك، استوني، فنلاند، ليتواني، لوگزامبورگ، هلند، لتوني، لهستان، سوئد، آلمان و فرانسه. در بخشي از اين نامه آمده «ما مي خواهيم توصيه هايي براي انجام بهتر امور داشته باشيم.»
در گزارش اين هفته نامه انگليسي آمده: نااميدي در ميان وزيران خارجه اتحاديه به واسطه آنكه گمان مي كنند جلسات ماهيانه آنها چيزي غير ازجلسات عادي نيست و تصميمات اتخاذ شده در آن فقط روي كاغذ اعتبار دارند، در حال افزايش است.
محتواي اين نامه در حالي منتشر مي شود كه «كاترين اشتون» چهارشنبه گذشته براي ارائه توضيحات در خصوص عملكرد شش ماهه اخير خود، در پارلمان اروپا حاضر شد. در اين نشست، نمايندگان اروپا ضمن انتقاد از عملكرد «اشتون» از وي خواستند همزمان با اوج گيري تحولات دنياي عرب، با تلاش بيشتر مانع از متهم شدن اروپا به داشتن عملكرد انفعالي شود.
«دانيل كوهن بنديت» از نمايندگان پارلمان اروپا مي گويد: فكر مي كنم مشكل اين است كه خانم اشتون صرفا نقش هماهنگ كننده را برعهده دارد؛ من معتقدم كه او بايد فعال باشد و در قبال مسائل مختلف موضع گيري كند، حتي اگر لازم باشد بايد از دولت هاي عضو اتحاديه اروپا انتقاد كند، زيرا مشكل سياست خارجي اروپا نبود يك موضع واحد است و با اين وضع ما پيشرفتي در اين زمينه نخواهيم داشت.»
گفتني است، بحران بي سابقه اقتصادي از يك طرف و وقوع انقلاب هاي اسلامي در كشورهاي عربي از طرف ديگر باعث سرگرداني و ايجاد شكاف عميق در ميان كشورهاي اروپايي شده است. اين اختلافات و بحران ها به حدي است كه بسياري پيش بيني كرده اند، اتحاديه اروپا روزهاي آخر عمر خود را مي گذراند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14