(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 دی 1390- شماره 20114

انتظار گنابادي ها 6 ساله شد
پنجمين جشنواره شعر دفاع مقدس همدان برگزار شد
پژواك
برگزاري سوگواره آواها و نواهاي عاشورايي در جاسك
توزيع نرم افزار جامع چند رسانه اي «تجلي بصيرت» در اسفراين
نمايشگاه عكس «امير دل ها» در نگارخانه زنگنه همدان
نهمين نمايشگاه قرآن در بندرعباس برگزار مي شود
پنجمين جشنواره شعر مقاومت و حماسه اشك انار در ساري برگزار شد
ساخت نيروگاه خورشيدي در اصفهان
پرونده 12اثر استان كرمانشاه براي ثبت ملي ارسال شد
مجموعه تلويزيوني «ميراث پايدار» درشيراز كليد خورد
تصاوير شهدا بر سر در كوچه هاي كرج نصب شد
عكس هاي تاريخي شهر قم به نمايش گذاشته شد
نخستين مدرسه اقليت كليمي اصفهان اثر ملي شد
40 هزار قاليباف در استان يزد فعاليت مي كنند
توليد 6 فيلم كوتاه صد ثانيه اي در رامهرمز



انتظار گنابادي ها 6 ساله شد

مجتمع فرهنگي هنري اداره ارشاد و فرهنگ اسلامي شهرستان گناباد با گذشت 6 سال از آغاز عمليات اجرايي آن هنوز به بهره برداري نرسيده است. اين بازه طولاني متاسفانه باعث شده كه حتي قسمت هايي از اين پروژه در وضعيت تخريب قرار گيرد. اين در حالي است كه تلاش براي بهره برداري از اين مجتمع كه مي تواند محلي براي تمركز فعاليت هاي هنرمندان ودلگرمي هاي فرهنگ و هنر باشد نقش مهمي در بهبود وضعيت فرهنگي و هنري اين شهرستان دارد.
بنابراين گزارش روند ساخت اين پروژه با 95 درصد پيشرفت فيزيكي همراه بوده كه به علت عدم اختصاص اعتبار كافي در پرداخت طلب پيمانكاران همچنان بهره برداري نهايي از آن با مشكل مواجه است.
بنا به اظهارنظر رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ساخت اين پروژه خواست بسياري از هنرمندان شهرستان است.
در اين ميان فرماندار گناباد گفت: امسال با اختصاص 152 ميليون تومان در تلاش هستيم از محل اضافه درآمد استان اين مجتمع تا پايان سال به بهره برداري برسد.
گناباد- خبرنگار كيهان

 



پنجمين جشنواره شعر دفاع مقدس همدان برگزار شد

همدان- خبرنگاركيهان:
پنجمين جشنواره استاني شعر دفاع مقدس همدان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسم پاياني اين جشنواره كه با حضور جمع كثيري از شاعران و علاقه مندان به ادبيات دفاع مقدس در محل تالار فجر همدان برپا شد. دبير علمي جشنواره پنجم، گفت: تعداد 205قطعه شعر در قالب هاي غزل، رباعي، دوبيتي، چهارپاره، مثنوي، نيمايي و آزاد از 83شاعر استان به دبيرخانه اين جشنواره رسيد.
ميرهاشم ميري افزود: جشنواره در دو بخش بزرگسالان و كودك و نوجوان و با 4موضوع شامل دفاع مقدس، مقاومت ملل و بيداري اسلامي، كودك و نوجوان در دفاع مقدس و دفاع مقدس با رويكرد عاشورايي برگزار شد.
وي ادامه داد: بيشترين آثار شركت كننده در جشنواره از شهرستان هاي همدان و بهار ارسال شده بود درحالي كه اين برنامه استاني است و لازم است تا در سال هاي آينده، كارهاي تبليغي بيشتري در شهرستان هاي ديگر صورت بگيرد، چه بسا منجر به كشف استعدادهاي جديد و بيشتري بشود.
همچنين محمدجواد زمرديان مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان همدان گفت: اين جشنواره با هدف و تشويق شاعران حوزه دفاع مقدس به صورت سالانه برگزار مي شود. وي افزود: استقبال شاعران استان از جشنواره پنجم نسبت به سال گذشته سير صعودي داشته و اميدواريم در سال هاي آينده شاهد شركت آثار با كيفيت تري باشيم.
در ادامه از سيدمهدي موسوي فاخر شاعر پيشكسوت شعر دفاع مقدس استان تجليل به عمل آمد و كتاب «يك غزل خاكريز» شامل اشعار برگزيده دوره هاي سوم و چهارم اين جشنواره رونمايي شد. در پايان نفرات برتر به شرح زير معرفي شدند:
¤ بخش دفاع مقدس: مريم كاظمي از بهار- مريم برزگر از همدان- ندا رستمي از بهار اول تا سوم شدند.
¤ بخش كودك و نوجوان: زهرا توقع همداني از همدان- مهدي طراوتي توانا از بهار و مريم زرنشان رتبه هاي اول تا سوم را بدست آوردند.
¤ بخش نگاه عاشورايي: مرضيه طهري از بهار برگزيده شد.
¤ بخش مقاومت ملل و بيداري اسلامي: حجت يحيوي از رزن عنوان برتر را كسب كرد.

 



پژواك

برپايي نمايشگاه خوشنويسي
اراك- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه خوشنويسي «حسين مهرپويا» در نگارخانه ماندگار اراك برپا شد.
در اين نمايشگاه بيش از 50 اثر خوشنويسي از اين هنرمند در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
نمايش سيماي خورشيد
دهلران- خبرنگار كيهان: به مناسبت گراميداشت حماسه 9 دي نمايشگاه عكسي با عنوان سيماي خورشيد در مسجدجامع دهلران برپا شد. در اين نمايشگاه تعداد 60 تابلو عكس از حضور رهبر معظم انقلاب در صحنه هاي مختلف انقلاب در معرض نمايش قرار گرفت. اين نمايشگاه به مدت يك هفته در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.

 



برگزاري سوگواره آواها و نواهاي عاشورايي در جاسك

بندرجاسك- خبرنگار كيهان:
دومين سوگواره استاني آواها و نواهاي عاشورايي در حسينيه سيدالشهداء بندرجاسك برگزار شد.
دراين سوگواره كه با استقبال مردم جاسك مواجه شد، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان گفت: هدف اصلي از برگزاري اين سوگواره ارزش نهادن به ايثارگري امام حسين(ع) و ماندگاري عاشورا در قلب و ذهن مردم اين منطقه است.
اين سوگواره كه با حضور 15شركت كننده از شهرستان بندرعباس جاسك ميناب بندرلنگه بستك رودان همراه بود در پايان ضمن تجليل از پيشكسوتان تعزيه در شهرستان جاسك به 5 نفر از برگزيدگان دراين سوگواره جوايزي اهدا شد.

 



توزيع نرم افزار جامع چند رسانه اي «تجلي بصيرت» در اسفراين

اسفراين- خبرنگاركيهان:
نرم افزار چند رسانه اي «تجلي بصيرت» بين مسئولين ادارات و مراكز فرهنگي و هنري و هنرمندان اسفراين توزيع شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان با اعلام اين خبر گفت: اين نرم افزار به مناسبت 9دي و جهت آگاهي بخشي بيشتر به مردم تهيه شده كه شامل تصاوير، فيلم و سخنراني است كه بصيرت در بيانات رهبري، بصيرت در قرآن و احاديث، ضرورت وجود ولايت فقيه، فتنه، بصيرت، جنگ نرم و ابزار عوام فريبي از جمله عناوين آن مي باشد.
حسين هلاكويي در بخش ديگري از سخنانش اضافه كرد: نخستين جشنواره داستان كوتاه خراسان شمالي روز يكشنبه يازدهم دي ماه ساعت17 در محل مجتمع فرهنگي و هنري اين شهرستان برگزار شد.
وي با اشاره به تعداد شركت كنندگان در جشنواره گفت: در طول مهلت مقرر براي دريافت آثار تعداد 326 اثر از 167 نفر به دبيرخانه جشنواره رسيد.
مدير اجرايي جشنواره اظهار داشت: اين جشنواره در دو بخش آزاد و ويژه با موضوع «امر به معروف و نهي از منكر» و «جهاد اقتصادي» برگزار شد كه در هر بخش به آثاري كه توسط هيئت محترم داوران به عنوان اثر برتر انتخاب شده جوايز نفيسي اهداء شد.

 



نمايشگاه عكس «امير دل ها» در نگارخانه زنگنه همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه عكس «امير دل ها» به مناسبت فرارسيدن حماسه 9دي سالروز بيعت مجدد امت با ولايت در نگارخانه استاد زنگنه همدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان مديرمجتمع شهيد آويني در اين خصوص گفت: اين نمايشگاه شامل 157 قطعه عكس از تصاوير رهبر انقلاب در دوران مبارزه دفاع مقدس و رهبري معظم له بود كه با احاديث و سخنان بزرگان و مراجع عظام در خصوص نقش و جايگاه ولايت در جامعه مزين شده است.
حسين رستمي خاطرنشان ساخت: عكس هاي اين نمايشگاه از 8 تا 15 دي ماه جاري به مدت يك هفته در محل نگارخانه استاد زنگنه واقع در مجتمع شهيد آويني همدان در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
فرمانده پايگاه شهيد صدوقي همدان هدف از برپايي اين نمايشگاه را بصيرت افزايي و آشنايي هرچه بيشتر آحاد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان با ولايت فقيه اعلام كرد.

 



نهمين نمايشگاه قرآن در بندرعباس برگزار مي شود

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
نهمين نمايشگاه قرآن كريم از نيمه دوم دي ماه امسال در بوستان خليج فارس بندرعباس برپا مي شود.
اين نمايشگاه در قالب 70 غرفه با موضوعات فروش نرم افزار، نماز، شهدا، حجاب و عفاف، خانواده و پخش زنده راديويي به صورت چهار ارتباط زنده طي روز با شبكه هاي راديويي ايران، معارف، قرآن و خليج فارس برگزار مي شود.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان گفت: اميدواريم با برگزاري هر چه بهتر اين چنين نمايشگاه و همايش هايي با محور قراردادن قرآن كريم بتوانيم جامعه علم محور همراه با گام نهادن در مسير قرآني داشته باشيم.

 



پنجمين جشنواره شعر مقاومت و حماسه اشك انار در ساري برگزار شد

ساري- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره شعر مقاومت و حماسه اشك انار، يادبود شهيد مجتبي علمدار در ساري برگزار شد.
مديركل جديد بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس مازندران، در مراسم اختتاميه جشنواره شعر مقاومت و حماسه اشك انار، يادبود شهيد سيدمجتبي علمدار كه در سالن فتح المبين سپاه ناحيه ساري برگزار شد، گفت: برگزاري اين جشنواره نسبت به سال هاي گذشته روند رو به رشدي را داشته است.
سرهنگ سيدمهدي كياالحسيني افزود: در سال گذشته تعداد آمار رسيده 64 اثر بود و در سال جاري به اين دوره از جشنواره اشك انار 720 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد.
وي افزود: هدف از برگزاري اين جشنواره قدرداني از جامعه ايثارگران دفاع مقدس اعم از شهدا، جانبازان، رزمندگان و ايثارگري هاي آنان كه موجب شد كيان نظام اسلامي حفظ شود.
كياالحسيني ادامه داد: بيان ايثارگري ها در قالب ادبيات و هنر، معرفي و شناسايي شهدا، انتقال ارزش هاي دفاع مقدس براي نسل حال و آينده، شكوفايي استعداد و نبوغ شاعران و... از ديگر اهداف اين جشنواره است.
مديركل جديد بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس مازندران با اشاره به حماسه نهم دي ماه 88، اظهار داشت: حماسه نهم دي ماه هشدار و تلنگري است تا مخالفين نظام از نقشه هايي كه براي براندازي نظام تدوين كرده بودند مايوس شوند.
كياالحسيني خاطرنشان كرد: نهم دي ماه روز حمايت از ولايت فقيه است و بنده توصيه مي كنم همه مردم در بزرگداشت اين حماسه سهيم باشند.

 



معاون شهردار خبر داد
ساخت نيروگاه خورشيدي در اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان از ساخت نيروگاه خورشيدي در اصفهان با ظرفيت توليد 100كيلووات برق خبر داد.
محسن رنجبر افزود: نيروگاه خورشيدي فتوولتاييك در اصفهان با مشاركت ديگر بخش ها احداث خواهدشد.
وي ادامه داد: احداث نيروگاه خورشيدي فتوولتاييك با اين توان در شهر اصفهان منحصر به فرد است.
رنجبر اضافه كرد: استفاده از سلول هاي فتوولتاييك در كشور درحال تبديل شدن به يك فرهنگ است و توليد اين ميزان برق از اين طريق گامي مؤثر در استفاده بهينه از منابع تجديد پذير خواهد بود.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان با بيان اينكه اين نيروگاه با همكاري بخش خصوصي راه اندازي مي شود، ادامه داد: استفاده از سلول هاي فتوولتاييك در كشور منحصر به چراغ هاي راهنمايي و رانندگي و سيستم روشنايي در پارك ها و فضاي سبز است.

 



پرونده 12اثر استان كرمانشاه براي ثبت ملي ارسال شد

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
در جلسه شوراي ثبت آثار تاريخي، طبيعي و معنوي استان كرمانشاه 12پرونده براي ارسال به شوراي ثبت ملي به تصويب رسيد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: در نشست شوراي ثبت آثار تاريخي پرونده هاي مختلفي از حوزه آثار تاريخي، طبيعي و معنوي مطرح شد كه در نهايت 12پرونده با نظر اعضاي شورا تصويب شد. جليل رحيمي افزود: دو مورد از اين پرونده ها مربوط به موج بافي و تنبور نوازي و مقام هاي سنتي و بقيه شامل 6غار در شهرستان هاي صحنه و سنقر و همچنين بناي تاريخي خانه حاج ابراهيم علايي مربوط به دوران قاجاريه، حمام ملاباشي، حمام شريف آباد واقع در روستاي كندوله از توابع شهرستان صحنه و بافت تاريخي روستاي هجيج واقع در شهرستان پاوه است.

 



مجموعه تلويزيوني «ميراث پايدار» درشيراز كليد خورد

شيراز - خبرنگاركيهان:
مجموعه تلويزيوني «ميراث پايدار» كاري از صدا و سيماي مركز فارس با همكاري اداره كل اوقاف و امور خيريه استان در شيراز كليد خورد.
مديركل اوقاف و امور خيريه فارس دراين خصوص گفت: خوشبختانه رويكرد صدا و سيماي فارس در جهت ترويج و تبليغ فرهنگ وقف مناسب و قابل توجه بوده است. حجت الاسلام و المسلمين «غلامرضامحمدزاده» به اثرات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي وقف در جامعه اسلامي اشاره كرد و افزود:«متأسفانه در دوران رژيم ستمشاهي فرهنگ وقف دچار آسيب هاي فراواني شد كه پس از انقلاب ترويج اين فرهنگ حسنه در دستوركار قرارگرفت.
وي وجود بقاع متبركه در فارس را منحصر به فرد عنوان كرد و گفت: وجود اين اماكن مقدس نشانه علاقه و ارادات مردم اين استان به خاندان نبوت است.محمد باقر كشفي مديركل صدا و سيماي مركز فارس نيز به فعاليت مستمر خيرين استان درحوزه هاي مدرسه سازي، تامين سلامت و... اشاره كرد و گفت: درجهت ترويج فرهنگ وقف نيز رسانه وظيفه دارد كه نيازها و ظرفيت هاي فرهنگ وقف را انعكاس دهد.گفتني است؛ مجموعه تلويزيوني پايدار كه به معرفي بقاع متبركه كه استان فارس مي پـردازد به تهيه كنندگي «اميررضا انصاري» و كارگرداني «سيدعلي غمخوار» در 26قسمت 30دقيقه اي توليد مي شود.

 



تصاوير شهدا بر سر در كوچه هاي كرج نصب شد

كرج- خبرنگار كيهان:
معاون خدمات شهري شهرداري كرج از نصب تصاوير شهداي محلي بر سر در كوچه هاي اين شهر خبر داد.
علي اصغر كمالي زاده با بيان اين خبر به خبرنگاران گفت: اين معاونت در راستاي ترويج فرهنگ شهادت و ايثار در جامعه به خصوص بين جوانان و نوجوانان اقدامات مطلوبي را طي سال جاري انجام داده است.
وي افزود: در اين زمينه معاونت خدمات شهري شهرداري كرج اقدام به نصب تصاوير شهيد در هر خيابان و محله در سردر كوچه ها كرده است.كمالي زاده تصريح كرد: اين طرح داراي دو فاز است كه فاز اول آن در برخي از نقاط كرج اجرا شده و فاز دوم آن نيز در اين كلان شهر اجرايي مي شود.

 



عكس هاي تاريخي شهر قم به نمايش گذاشته شد

سرويس شهرستانها:
نمايشگاهي از عكس هاي تاريخي شهر قم توسط حوزه هنري استان قم در حاشيه مراسم رونمايي از آثار قم پژوهي و تجليل از پيشگامان قم شناسي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم، به همت اين حوزه و با همكاري كاخ موزه گلستان، تعدادي از عكس هاي تاريخي شهر قم درحاشيه آئين رونمايي از آثار قم پژوهي و تجليل از پيشگامان قم شناسي به نمايش درآمد كه با استقبال گسترده مدعوين و مسئولان حاضر در اين مراسم مواجه شد.
لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، آيت الله مومن عضو مجلس خبرگان رهبري، آيت الله استادي، حجت الاسلام و المسلمين محمود مرعشي رئيس كتابخانه آيت الله مرعشي و دري معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين نمايشگاه ديدن كردند.

 



نخستين مدرسه اقليت كليمي اصفهان اثر ملي شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مدرسه «اتحاد» كه از نخستين مدارس اقليت كليمي اصفهان محسوب مي شود، در فهرست ميراث فرهنگي كشور قرار گرفت.
ساخت اين مدرسه مربوط به اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي است و هم اكنون دانش آموزان مسلمان در اين مدرسه كه به مدرسه شهيد جليان (يكي از دانش آموزان شهيد مدرسه) معروف است درس مي خوانند.
اين مدرسه داراي ويژگي هاي منحصر به فرد معماري است و همين امر موجب شد اين بناي ارزشمند به فهرست آثار ملي كشور اضافه شود.
شايان ذكر است، سريال پرمخاطب «قصه هاي مجيد» كه چند سال پيش از رسانه ملي پخش شد، در مدرسه اتحاد فيلم برداري شده بود.

 



40 هزار قاليباف در استان يزد فعاليت مي كنند

يزد- خبرنگار كيهان:
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد گفت: افزون بر 40 هزار قاليباف در سطح مناطق استان فعاليت مي كنند.
«محمدمهدي زارع» با اشاره به اين كه قاليبافان استان سالانه بطور متوسط 200 هزار متر مربع فرش دستباف توليد مي كنند، اضافه كرد: تاكنون بيش از 20 هزار نفر از بافندگان فرش دستباف در سطح استان موفق به دريافت كارت قاليبافي شده اند.
وي افزود: قاليبافان يزد با داشتن كارت قاليبافي مي توانند از تسهيلات مختلف و همچنين بيمه قاليبافي برخوردار شوند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت يزد گفت: قاليبافي يكي از عمده صنايع دستي در بين مردمان استان يزد محسوب مي شود كه مي تواند ضمن رونق اقتصادي و اشتغالزايي در توليد فرش هم موثر باشد.
زارع گفت: يكي از برنامه هاي مهم اين سازمان حمايت و تقويت اين صنعت دستي است كه گام هاي خوبي برداشته شده و اين روند ادامه دارد.

 



توليد 6 فيلم كوتاه صد ثانيه اي در رامهرمز

رامهرمز - خبرنگاركيهان :
شش فيلم كوتاه صد ثانيه اي از سوي كانون فيلم و عكس ارشاد اسلامي رامهرمز درحال ساخت است.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي رامهرمز در اين رابطه گفت: از سوي كانون فيلم و عكس اين اداره 6 طرح فيلم كوتاه به تصويب رسيد و تصويربرداري از اين طرح هاي فيلم آغاز شده است.
عبدالكريم سالمي افزود: اين فيلم ها كه جهت شركت درجشنواره هاي مختلف آماده مي شوند توسط جوانان علاقه مند و با همكاري انجمن سينماي جوان اهواز توليد مي شود كه هر كدام به معضلات اجتماعي و مسائل روحي و رواني انسان ها دراين فيلم ها مي پردازند.
وي درپايان گفت: آقايان رضا هرمزي، اميرحسين نوروزي، محمد آقايي، بهروز نوروزي، مهدي شريفي، باقر پاكروان و الهه ويسي از سازندگان اين فيلم ها هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14