(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 دی 1390- شماره 20114

كوتاه اقتصادي
3 جلسه ويژه دولت براي ساماندهي بازار ارز
شوك بزرگ در بازار ارز دلار 200 تومان ديگر كاهش يافت
كاركنان پيماني مشاغل حاكميتي رسمي مي شوند
ابهامات بخش خصوصي در اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها
دهن كجي به تحريم هاي جديد آمريكا افزايش واردات نفت كره جنوبي از ايران
ذخيره سازي 60 هزار تن سيب و مركبات ايام عيد
تهديد ايران براي بستن تنگه هرمز قيمت نفت را باز هم افزايش داد
كاهش مصرف روزانه 25 ميليون مترمكعب گاز در كشور
رشد 327 واحدي شاخص بورس
سازمان حمايت: افزايش قيمت شوينده ها تخلف است
وزير نيرو: قيمت برق در فاز دوم هدفمندي افزايش نمي يابد



كوتاه اقتصادي

¤ معاون سازمان زمين شناسي و اكتشاف معدني گفت: به همت سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور يك معدن سنگ آهن با ذخيره قطعي حدود 20 ميليون تن در اصفهان به گواهي كشف رسيد.بهروز برنا با بيان اين كه در سال جاري يك ذخيره سنگ آهن با حجم قطعي
5/19ميليون تن در اصفهان به گواهي كشف رسيده، افزود: سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور در نقاط مختلف ايران برنامه هاي اكتشافي سنگ آهن را در دست اجرا دارد.
¤ مديرعامل شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي از برگزاري 45 نمايشگاه بين المللي در سال 91 خبر داد.كاظم اكبرپور افزود: سال آينده بيش از 70 نمايشگاه در داخل كشور برگزار مي شود كه از اين تعداد حداقل 45 نمايشگاه هويت بين المللي دارد و برندهاي معتبري در عرصه بين المللي در آن حضور خواهند داشت.
¤ با راه اندازي چهار باب جايگاه جديد شمار جايگاههاي سي ان جي فعال در كشور به 1819 باب افزايش يافت.با تجهيز و راه اندازي اين جايگاهها، شمار نازل هاي راه اندازي شده در سراسر كشور به 10هزار و 546 عدد و ظرفيت عرضه گاز طبيعي فشرده شده در كشور به يك ميليون و 908 هزار و700 نرمال مترمكعب در ساعت رسيد.با احتساب توليد و تبديل خودروهاي دوگانه سوز در دو بخش تبديل كارگاهي و توليد كارخانه اي، هم اكنون بيش از 2 ميليون و600 هزار خودروي گازسوز در كشور وجود دارد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3374 الي 3377، 3337 الي 3339، 2244 الي 2249، 2219، 6620 الي 6624، 6629 الي 6632، 6613، 8850 الي 8854، 3311، 3390 الي 3399، 6650 الي 6656، 7729، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7754 الي 7759 و در مركز مخابرات شهيد رشيدي كرج (كارخانه قند) با پيش شماره هاي 277، 270 الي 275 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ايجاد انبار اختصاصي براي واحدهاي توليدي خوشنام، يكي از تسهيلاتي است كه گمرك به منظور تسريع و تسهيل ترخيص كالاهاي واحدهاي توليدي درنظر گرفته است.محمدرضا نادري، معاون امور گمركي گمرك ايران گفت: سازمان گمرك اين آمادگي را دارد كه براي واحدهاي توليدي خوشنام و متقاضي انبار اختصاصي ايجاد كند.
¤ مديرعامل فرابورس ايران از برگزاري همايش «فرصت هاي تامين مالي درفرابورس» با همكاري بورس منطقه اي فارس، اتاق بازرگاني صنايع و معادن شيراز در يكشنبه آينده خبر داد. مصطفي اميد قائمي با اعلام اين خبر گفت: با توجه به عملكرد خوب فرابورس در مدت زمان كوتاه فعاليت خود و آشنايي بيشتر فعالان بازار سرمايه از كاركردهاي آن، دومين همايش منطقه اي «فرصت هاي تامين مالي درفرابورس» روز يكشنبه 18دي در اتاق بازرگاني شيراز برگزار مي شود. وي افزود: يكي از اصلي ترين مشكلات اقتصاد ايران عدم آشنايي با روش هاي تامين منابع مالي به شيوه هاي مدرن است البته تا قبل از فعاليت فرابورس خلأهاي قانوني در اين خصوص وجود داشت، اما پس از فعاليت فرابورس و با ابلاغ لايحه توسعه ابزارهاي مالي، اين خلأها برطرف شد و امكان تامين مالي از روش هاي نوين فراهم شد كه در اين همايش بيشتر به اين موارد خواهيم پرداخت.
¤ وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي گسترده اي كه براي بخش تعاون درنظر گرفته ايم، چنانچه از برخي مسائل حاشيه اي كه مدتي است به غلط بر فضاي بخش تعاون تحميل شده رها شويم، ظرف يك ماه آينده فعاليت هاي ممتاز و اخبار خوشايندي براي تعاوني ها خواهيم داشت.

 



3 جلسه ويژه دولت براي ساماندهي بازار ارز

به منظور ساماندهي بازار ارز، مسئولان دولتي به ويژه مقامات بانك مركزي ديروز 3 جلسه ويژه با اقتصاددانان، تجار و بازرگانان و نمايندگان تشكل هاي اقتصادي برگزار كردند.
مهدي رئيس زاده عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران 3 جلسه فوق را به اين ترتيب اعلام كرد: جلسه نمايندگان بانك مركزي با اقتصاددانان، جلسه نمايندگان وزارت صنعت، تجارت و معدن با تشكل هاي اقتصادي و جلسه سازمان توسعه تجارت ايران با تجار و بازرگانان.
رئيس زاده گفت: در جلسه نمايندگان بانك مركزي با اقتصاددانان از ادامه سياست اين بانك براي كاهش نرخ ارز خبر دادند و اعلام كردند كه از روز سه شنبه روند كاهشي بر بازار ارز حاكم شده است، البته قرار بر اين است كه نرخ ارز در بازار ثانوي يا ارز مسافري نيز از سوي بانك مركزي افزايش يابد تا اين نرخ ها، به نرخ بازار آزاد نزديك تر شوند و در نهايت بازار ارز تك نرخي شود.
وي اظهار داشت؛ در اين جلسه در مورد مسائل تحريم و تهاتر ارز ميان صادركنندگان و واردكنندگان نيز مباحثي صورت گرفت كه قرار شد در اين رابطه، اتاق پيشنهادات خود را ارسال كند.
رئيس زاده در گفت وگو بامهر با اشاره به برگزاري جلسه تشكل هاي بخش خصوصي با وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با نرخ ارز گفت: مطابق كسب اطلاعي كه از تشكل هاي اقتصادي شده است، صبح ديروز اين تشكل ها هم در جلسه اي به بيان نقطه نظرات خود در رابطه با نرخ ارز پرداختند.
ترديد نداشته باشيد
قاطع تصميم گيري كنيد
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني تهران نيز با اشاره به افزايش يكباره نرخ دلار به 1800 تومان با بيان اينكه همواره نرخ ارز در تمام اركان اقتصاد ايران نقش كليدي داشته است، اعلام كرد: امروز نقش اثرگذار نرخ ارز در اقتصاد كشور به مراتب پررنگ تر شده است.
آل اسحاق با انتقاد از «ترديد» و «عدم تصميم گيري» نهادهاي مربوط و دست اندركاران حوزه تنظيم بازار ارز، گفت: شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي بايد دست از ترديدها برداشته و وارد تصميم گيري قاطع شوند.
رئيس اتاق تهران افزود: ملتهب نگهداشتن بازار ارز و عدم تصميم گيري به موقع و ترديدهايي كه متأسفانه امروز در حوزه مديريتي اين بخش ديده مي شود، خساراتي به اقتصاد كشور وارد مي كند كه از هر ملاحظه اي خطرآفرين تر است.
او در ادامه با بيان اينكه نگراني اصلي جامعه اقتصادي كشور فضاي «مبهمي» است كه بر بازار ارز سايه انداخته است، تصريح كرد: ابهام حاكم در اين بازار قدرت تصميم را از تصميم گيران كشور گرفته است.
آل اسحاق خواستار تسريع در «ابهام زدايي» در حوزه نرخ ارز شد و تأكيد كرد: در فضاي مبهم فعلي همه اقشار جامعه ايران آسيب مي بينند؛ از سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي در حوزه صادرات و واردات و توليد گرفته تا حتي خريداران و فروشندگان جزء و سوپرماركت هايي كه در كف بازار فعاليت مي كنند.
به گفته رئيس اتاق تهران، فضاي امروز كشور از يك سو به واسطه تنش هاي پيش آمده در روابط بين الملل و تحريم ها، و از سوي ديگر به دليل در آستانه قرار گرفتن اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها و نيز انتخابات پيش روي مجلس، ملتهب است و از اين رو نبايد اين فضا را با ترديد آفريني در حوزه ارز ملتهب تر كرد.
وي در ادامه دو نهاد «شوراي پول و اعتبار» و «بانك مركزي» را مسئول تصميم گيري و تنظيم بازار ارز عنوان كرد و افزود: شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي هم مسئوليت كافي و هم امكانات قوي براي سامان دادن به بازار ملتهب ارز را دارند از اين رو با عدم قاطعيت و ترديد متأسفانه خسارات فراواني براي كشور به ارمغان آورده مي شود.

 



كاهش 400 توماني قيمت دلار طي 48 ساعت گذشته
شوك بزرگ در بازار ارز دلار 200 تومان ديگر كاهش يافت

به گزارش خبرنگار ما، در پي فروكش كردن غبار رواني حاكم بر بازار ارز و اتخاذ تدابير لازم از سوي مسئولان، قيمت دلار ديروز با افت 190 توماني نسبت به روز سه شنبه مواجه شد و به 1400 تومان رسيد.
اين در شرايطي است كه طي روزهاي اخير نرخ اين ارز معتبر در پي جو رواني بازار و سودجويي دلالان فرصت طلب به 1800 تومان رسيده بود.
همزمان با كاهش 400 توماني قيمت دلار طي دو روز اخير نرخ مرجع و مسافرتي دلار نيز ديروز در قياس با روز گذشته آن كاهش يافت به طوري كه بانك مركزي نرخ مرجع اين ارز را 1118 تومان و نرخ مسافرتي آن را 1350 تومان تعيين كرد.
همچنين خبرگزاري فارس گزارش داد كه برخي از افرادي كه در روزهاي گذشته دلار را با نرخ 1700 تومان و بعضاً بيشتر از آن خريده بودند ديروز به خيابان فردوسي تهران آمدند تا براي جلوگيري از زيان بيشتر دلارهايشان را بفروشند.
از سوي ديگر قيمت ساير ارزها نيز به نسبت كاهش قيمت دلار پايين آمد.
قيمت پوند در بازار آزاد با 480 تومان كاهش ظرف يك روز به 2200 تومان رسيد، نرخ يورو هم با كاهش حدود 200 توماني نسبت به روز قبل به 1825 تومان تنزل كرد. از سوي ديگر قيمت انواع سكه نيز در بازار آزاد با كاهش معناداري همراه شد.
برهمين اساس هر قطعه سكه طرح قديم ديروز 630 هزار تومان، طرح جديد 613 هزار تومان، نيم سكه 300 هزار تومان، ربع سكه 152 هزار تومان و سكه يك گرمي 78 هزار تومان به فروش رفت.
هر گرم طلاي 18 عيار نيز 59 هزار و 90 تومان تعيين شد. هر اونس طلاي جهاني نيز روز گذشته 62/1601 دلار قيمت گذاري شد.
اطلاعيه كانون صرافان
كانون صرافان با صدور اطلاعيه اي تأكيد كرد: صرافان داراي مجوز بايد هر دلار را 1400 تومان بفروشند.
به گزارش فارس، كانون صرافان كشور ديروز با صدور اطلاعيه اي به صرافي هاي داراي مجوز از بانك مركزي اعلام كرد كه به منظور جلوگيري از ضرر و زيان مصرف كنندگان از تاريخ 14 دي ماه سال 90 نرخ خريد و فروش اسعار توسط اين صرافي ها بايد براي خريد 1390 تومان و براي فروش 1400 تومان باشد.
در اين اطلاعيه تأكيد شده است كه نرخ ساير اسعار براساس نرخ پايه دلار قابل محاسبه مي باشد.
گفتني است ديروز برخي صراف ها كه دلار را در روزهاي گذشته با نرخ هاي گران خريده اند از فروش آن با نرخ 1400 تومان خودداري كرده و اين ارز را با قيمت 1580 تومان به متقاضيان فروختند.
كاهش سهميه ارز مسافرتي
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه اي جديد به بانكها، سهميه ارز مسافرتي - در بخش هوايي- به ازاي هر نفر را از 2000 به 1000 دلار كاهش داد.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه مورخ 12/10/1390به كليه شعب ارزي بانكها اعلام كرد: فروش ارز مسافرتي براي هريك از مسافران هوايي به مقصد تمام كشورها ( به استثناء عراق و سوريه كه 400 دلار است) به ميزان 1000 دلار يا معادل آن به ساير ارزها و فروش ارز مسافرتي به مسافرين زميني، ريلي و دريايي كليه كشورها به ميزان 400 دلار يا معادل آن به ساير ارزها است.
ضمناً در كليه موارد فوق ، فروش ارز مسافرتي به نرخ بازار فرعي و يكبار در سال صورت مي گيرد، اين در حالي است كه پيش از اين ارز مسافرتي 2000 دلار به ازاي هر نفر بود.
براساس اين بخشنامه، فروش ارز مسافرتي به مسافرين با سن قانوني كمتر از 2 سال امكان پذير نبوده و براي سنين 2 تا 12 سال به ميزان 50 درصد در هر يك از حالات فوق خواهد بود.
فروش ارز مسافرتي به زائرين عمره مفرده ، صرفاً از طريق بانك ملي ايران و با ارائه ليست مشخصات زائران كه توسط دفاتر سازمان حج و زيارت تاييد شده باشد ، بدون ارائه بليت و گذرنامه يك بار در سال و حداكثر تا سقف 400 دلار به نرخ بازار فرعي و با رعايت شرايط سني فوق الذكر امكان پذير مي باشد .

 



كاركنان پيماني مشاغل حاكميتي رسمي مي شوند

معاون رئيس جمهور گفت: نيروهاي پيماني شاغل در مشاغل حاكميتي رسمي مي شوند.
لطف الله فروزنده در جمع خبرنگاران افزود: مشاغل حاكميتي شامل كارشناسان سياسي، امنيتي و نظارتي هستند و برخي پست ها از قبيل فرماندار، بخشدار، مدير كل و مديران واحدها جزو اين مشاغل محسوب مي شوند كه در حال احصاي اين مشاغل هستيم.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: كارمندان پيماني كه در مشاغل حاكميتي اشتغال دارند از طريق آزمون، رسمي مي شوند.
فروزنده در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: مشاغل حاكميتي شامل كارشناسان سياسي، امنيتي و نظارتي هستند و برخي پست ها از قبيل فرماندار، بخشدار، مديركل و مديران واحدها جزو اين مشاغل محسوب مي شوند كه در حال احصاي اين مشاغل هستيم.
وي درباره نيروهاي قراردادي نيز گفت: افرادي كه تمايل به انتقال به شهرها جز كلانشهرها را داشته باشند با آزمون داخلي تبديل وضعيت مي شوند.
فروزنده گفت: نيروهاي شركتي هم در تعاوني هايي متشكل از خود كاركنان ساماندهي مي شوند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مگر استخدام رسمي مغاير با قانون نيست؟ افزود: براساس قانون مديريت خدمات كشوري كاركنان شاغل در مشاغل حاكميتي مي توانند استخدام رسمي شوند كه نوع اشتغال در مشاغل تصدي گري به صورت پيماني و در مشاغلي كه جنبه پشتيباني دارد قراردادي خواهد بود.
فروزنده از نيروهاي قراردادي استان ها به ويژه تهران خواست از طريق آزمون داخلي پيماني شوند.

 



در نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران مطرح شد
ابهامات بخش خصوصي در اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با اشاره به زمزمه هاي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها، گفت: دولت جوانب اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها را به صورت جامع طراحي كند.
يحيي آل اسحاق در همين نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با اشاره به اجراي موفق فاز اول قانون هدفمندي يارانه ها گفت: بايد از دولت به دليل اجراي شجاعانه اين قانون تشكر كرد. اما او از اهميت ارزيابي نقاط ضعف و قوت فاز نخست اجراي مرحله نخست اين طرح نيز سخن گفت و افزود: اين موارد بايد در فاز دوم مراعات شود.
آل اسحاق گفت: اجراي طرح در فاز نخست با مشكلاتي همراه بوده است، اما آنچه كه در فاز دوم بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه آيا تمام جوانب در فاز دوم به صورت جامع طراحي شده است؟ و آيا آسيب هاي ناشي از اجراي فاز نخست هدفمندي يارانه ها با اجراي فاز دوم برطرف مي شود؟
وي ابهامات بخش خصوصي از اجراي فاز دوم را نيز در قالب پرسش هاي ديگري مطرح كرد؛ از جمله اينكه آيا اكنون زمان مناسبي براي اجراي فازم دوم است و اينكه اجراي فاز دوم اين قانون اولويت نظام با رفع معضل بيكاري در اولويت قرار دارد.
آل اسحاق سپس گفت: بخش توليد، پس از آزادسازي حامل هاي انرژي، به رغم افزايش هزينه هاي توليد نسبت به كنترل قيمت ها با سازمان حمايت همراهي كرد؛ در چنين شرايطي آيا توليدكنندگان، تحمل ادامه اين روند را در فاز دوم نيز خواهند داشت.
وي اظهار داشت: اين نوع محاسبه يارانه هاي توليدكه براي مثال گفته مي شود، گازوييل 300 توماني با نرخ 150 تومان به واحدهاي توليدي اختصاص يافته است و تخفيف 150 توماني در نرخ گازوييل به عنوان يارانه توليد عنوان مي شود، يارانه نيست چرا كه در بخش خدمات و حمل و نقل هزينه مي شود.
همچنين مسعود دانشمند، عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نيز گفت: اينكه يارانه ها را برداريم و در جايي ديگر آن را پرداخت كنيم راه به جايي نمي برد. ما بايد ببينيم كه كشورهاي ديگر كه يارانه نمي دهند اما توليد و اقتصاد قوي و بخش خصوصي كارآمد دارند چه كرده اند.وي، تصريح كرد: بايد به ساختار توليد در كشور توجه و اشكال و ايرادات را بازبيني كنيم. او تأكيد كرد: اگر دولت بنا دارد كه فاز دوم هدفمندي يارانه ها را اجرا كند بايد دو نكته را مورد توجه قرار دهد؛ نخست آنكه فرآيند توليد بازنگري شود و دوم نرخ ارز بايد اصلاح شود.
دانشمند گفت: اگر اين دو شاخص را ملاك قرار دهيم ديگر نيازي به حمايت هاي دولت و پرداخت يارانه نخواهيم داشت.
همچنين محمد مهدي راسخ، دبيركل اتاق تهران نيز گفت: پيش از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها لازم است كه گزارشي توسط دستگاه هاي مستقل از سيستم اجرايي هدفمندي يارانه ها تهيه و نتايج به دست آمده در يك سال گذشته را بررسي و سپس براي اجراي مرحله دوم تصميم گيري شود.
وي در عين حال خواستار ارائه جزئيات نحوه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها به نخبگان اقتصادي كشور شد تا نظرات و پيشنهادات آنان، دولت را در اجراي بهتر قانون كمك كند.
راسخ خاطرنشان كرد: قانون هدفمندي يارانه ها اهدافي را ترسيم كرد كه از جمله آن كاهش وزن دولت در اقتصاد است اما آنچه رخ داد حضور جدي دولت در قيمت گذاري ها بود.
به گفته وي، يكي ديگر از اهداف هدفمندي يارانه ها، بهره گيري از تكنولوژي هاي نوين در صنايع بود تا مصرف حامل هاي انرژي كاهش يابد حال سؤال اين است كه آيا اين هدف نيز محقق شد؟راسخ ادامه داد:هر طرح خوب بايد در زمان خوب اجرا شود بنابراين در شرايطي كه ركود تورمي حاكم است و بازار ارز ملتهب و تسهيلات بانكي نيز قفل شده است، آيا اجراي فاز دوم هدفمندي در شرايط سخت فعلي لازم است.
مسعود خوانساري ديگر عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران خواستار آن شد كه موضوع هدفمندي يارانه ها و نحوه اجراي آن از سوي دولت به كميسيون هاي 6 گانه اتاق تهران ارجاع داده شود تا در اين كميسيو ن ها گزارش عملكرد يكساله اين قانون تهيه و پيشنهادات نحوه اجراي فاز دوم استخراج شود.خوانساري تصريح كرد كه پس از بررسي آن در كميسيون هاي اتاق تهران، جمع بندي نظرات به هيئت نمايندگان آمده و ضمن بررسي و تحليل بيشتر به تصويب برسد و براي مراجع مسئول ارسال شود.

 



دهن كجي به تحريم هاي جديد آمريكا افزايش واردات نفت كره جنوبي از ايران

منابع دولتي كره جنوبي اعلام كردند: پالايشگاه هاي اين كشور با تمديد قراردادهاي خريد نفت خود در سال 2012، روزانه 10هزار بشكه نفت بيشتر از ايران نسبت به سال 2011 وارد مي كنند.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، كره جنوبي در سال جديد ميلادي واردات نفت خام از ايران را افزايش خواهد داد و اين در حالي است كه اخيرا دولت آمريكا قانون جديدي را عليه ايران تصويب كرده است.
براساس اين گزارش كه به نقل از منابع دولتي سئول منتشر شده، پالايشگاه هاي كره جنوبي قراردادهاي خود براي خريد نفت ايران در سال 2012 را تمديد كرده اند و حتي خواستار واردات نفت بيشتري از ايران در اين سال نسبت به سال 2011 شده اند.
كره جنوبي كه پنجمين واردكننده بزرگ نفت در جهان محسوب مي شود در سال 2011 روزانه 190 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرد و امسال اين رقم به 200 هزار بشكه در روز افزايش يافته است.
سئول به شدت در تلاش است تا موافقت آمريكا را براي مستثني شدن از قانون جديد، تحريم هاي ايران جلب كند. اين قانون مراودات مالي كشورهاي ديگر با ايران را منع كرده است. بندي در اين قانون وجود دارد كه به دولت آمريكا اجازه مي دهد از اجراي آن در مورد هر كشوري كه دوست و همكار آمريكا محسوب مي شود خودداري كند.
براساس اين گزارش منابع دولتي كره جنوبي اعلام كردند: شركت انرژي اس كي در سال گذشته روزانه 120 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرد كه قرار است اين رقم در سال جاري به 130هزار بشكه در روز افزايش يابد. شركت هيونداي اويل بنك نيز پالايشگاه ديگر خريدار نفت ايران است كه قرار است در سال 2012 حدود 70 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كند كه نسبت به سال قبل تغييري ندارد.
اين 2 پالايشگاه تنها واردكنندگان نفت از ايران هستند كه البته سخنگوي هيونداي اويل بنك از تلاش خود براي انجام اقدامات احتياطي در صورت توقف فروش نفت ايران خبر داده است.

 



ذخيره سازي 60 هزار تن سيب و مركبات ايام عيد

رئيس اتحاديه باغداران مركبات از ذخيره سازي 60هزار تن سيب و مركبات براي ايام عيد خبر داد و گفت: امسال 4 ميليون و 600 هزار تن مركبات از باغات برداشت خواهد شد.
عنايت ا... بياباني در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه برداشت پرتقال و نارنگي تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد، گفت: هر كيلو پرتقال تامسون از توليدكننده 500 تومان خريداري كه پس از ضدعفوني، سورتينگ و چيدن كيلويي 1500 تومان در بازار مصرف عرضه مي شود.
وي تصريح كرد: فروش با كيفيت ترين پرتقال تامسون در بازار مصرف به قيمت بيش از 1500 تومان اجحاف در حق مصرف كنندگان است.
بياباني با اشاره به پايان برداشت كيوي اظهار كرد: با توسعه باغات امسال برداشت كيوي به 180 هزار تن افزايش يافته است.
به گفته وي سال گذشته 170 هزار تن كيوي در كشور توليد شده بود.
نايب رئيس خانه كشاورز با اشاره بالا بودن توليد انار در سال جاري، اظهار كرد: هنوز انار در انبارها موجود است و در بازار عرضه مي شود.
رئيس اتحاديه باغداران و مركبات با اشاره به اين كه سال گذشته 50 هزار تن مركبات و سيب براي ايام عيد ذخيره سازي شده بود، گفت: امسال 60 هزار تن سيب و مركبات در انبارها ذخيره سازي خواهد شد كه جوابگوي نياز است.
به گفته وي ذخيره سازي در حال انجام است و تا 200 هزار تن هم امكانات انبارداري و سردخانه اي براي ذخيره سازي ميوه شب عيد وجود دارد.
بياباني اظهار كرد: در دهه 70 به دليل واردات بي رويه، آفت مگس مديترانه اي وارد باغات كشور شد كه پس از سرمايه گذاري فراوان و با مبارزه هاي انجام شده اين بيماري از كشور ريشه كن شد اما امسال مجددا بروز پيدا كرد كه خوشبختانه به دليل سرماي زودرس اين بيماري در نطفه از بين رفت. البته لازم است اسفندماه با سم پاشي از بروز مجدد آن جلوگيري كرد.
رئيس اتحاديه باغداران و مركبات با اشاره به اين كه آفت مگس مديترانه اي به 200 محصول باغي ضربه مي زند، اظهار كرد: واردات محصولات كشاورزي به غير از اين كه به اقتصاد توليدكنندگان ضربه مي زند، سلامت محصول داخلي را تهديد و زمينه بروز آفات را فراهم مي كند. لذا ضروري است براي واردات، محصولات در كشورهاي مبدا مورد بررسي و قرنطينه قرار گيرند. چرا كه با ورودشان به كشور و آزمايش نمونه اي از چند 100 هزار تن، بيماري و آفات آنها قابل تشخيص نيست و در صورت داشتن بيماري، آفات آنها به باغات سرايت مي كند.

 



تهديد ايران براي بستن تنگه هرمز قيمت نفت را باز هم افزايش داد

همزمان با تهديد ايران مبني بر بستن تنگه هرمز قيمت جهاني نفت با افزايش كم سابقه اي مواجه شد.
به گزارش رويترز، روز چهارشنبه به دنبال ايجاد نگراني هاي بين المللي از قطع صادرات نفت ايران، قيمت طلاي سياه به بيش از 112 دلار در هر بشكه رسيد.روند افزايش قيمت نفت، از دو روز پيش و به دنبال تهديد ايران مبني بر بستن تنگه هرمز به تلافي تحريم اخير آمريكا آغاز شد.اين گزارش حاكي است: قيمت نفت برنت درياي شمال تحويل در ماه فوريه روز چهارشنبه با چهار سنت افزايش به 17/112 دلار در هر بشكه رسيد.
اين در حالي است كه روز سه شنبه نيز قيمت اين نفت 4 درصد افزايش يافته بود كه اين افزايش قيمت از ماه مه گذشته (ارديبهشت 90) تاكنون بي سابقه بوده است.

 



معاون وزير نفت خبر داد
كاهش مصرف روزانه 25 ميليون مترمكعب گاز در كشور

معاون وزير نفت گفت: عليرغم افزايش برودت هوا، مصرف گاز روزانه در بخش خانگي و تجاري 25 ميليون مترمكعب كاهش يافته است.
جواد اوجي در گفتگو با مهر با بيان اينكه سردي زمستان سال جاري در مقايسه با 42 سال گذشته بي سابقه بوده است، گفت: با وجود سرماي شديد هوا در اكثر استانهاي كشور تاكنون هيچ گونه افت فشار و يا قطعي گاز در سطح شرايط سراسري گزارش نشده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به بهره مندي يك ميليون و 300 هزار مشترك جديد از نعمت گاز طبيعي از ابتداي سالجاري تاكنون تصريح كرد: همچنين در اين مدت سه هزار و 800 واحد صنعتي و چهار نيروگاه جديد به شبكه ملي گاز متصل شده اند.
معاون وزير نفت با اشاره به تدابير انديشيده شده از سوي وزارت نفت براي انجام تعميرات اساسي تمامي تأسيسات گاز شامل خطوط لوله، پالايشگاه ها و ايستگاه هاي تقويت فشار گاز، اظهار داشت: با انجام به موقع تعميرات اساسي پايداري، انتقال گاز در سطح شبكه سراسري تثبيت شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به افزايش 2 برابري تزريق گاز شيرين به مخازن نفتي گاز كشور از ابتداي سال جاري تاكنون بيان كرد: در اين مدت به طور متوسط روزانه حدود 11 ميليون مترمكعب گاز شيرين به مخازن نفتي كشور تزريق شده است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز همچنين از افزايش بي سابقه صادرات گاز طبيعي به تركيه در سال جاري خبر داد و يادآور شد: از ابتداي سال جاري به طور متوسط روزانه ميزان صادرات گاز طبيعي ايران به تركيه حدود 10 درصد افزايش يافته است.
اوجي همچنين با اشاره به افزايش 16 و 14 درصدي گازرساني به صنايع عمده و جايگاه هاي CNG بيان كرد: امسال به طور متوسط روزانه ميزان گازرساني به صنايع عمده كشور از 69 به 85 ميليون مترمكعب افزايش يافته است.
وي با اعلام اينكه امسال به طور ميانگين روزانه حدود 5/17 ميليون مترمكعب گاز به جايگاه هاي CNG ارسال شده است تأكيد كرد: با اين وجود متوسط مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي و تجاري در ايام سرد سال روزانه 25 ميليون مترمكعب كاهش پيدا كرده است.
مديرعامل شركت ملي گاز با اعلام اينكه با اين ميزان صرفه جويي در بخش خانگي و تجاري به طور متوسط روزانه معادل يك فاز پارس جنوبي و خوراك گازي 5 تا 6 مجتمع پتروشيمي در مصرف گاز كشور صرفه جويي شده است از افزايش 10 درصدي وصول قبوض مشتركان خانگي خبر داد.
معاون وزير نفت در پايان با اشاره به ضريب 51 درصدي نفوذ گاز طبيعي به سبد انرژي خانوارهاي روستايي خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي حدود 96 درصد خانوارهاي شهري كشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند.

 



رشد 327 واحدي شاخص بورس

شاخص بورس براي نخستين بار طي4 ماه اخير 327 واحد رشد كرد.
به گزارش فارس، بازار سهام كشور اين روزها بعد از افت طولاني مدت در سه ماه اخير با رونق نسبي معاملات و رشد قيمت سهام و افزايش متغيرهاي مهمي چون شاخص بورس مواجه شده تا شايد بار ديگر بتواند گوشه چشمي از سودآوري هاي سال گذشته و دو ماه اول سال جاري به نمايش بگذارد.
اين تغيير جهت بازار سهام كه از روز سه شنبه شروع شد ناشي از تداوم آثار مثبت رشد نرخ ارز براي شركت هاي صادركننده محصولات حاضر در بورس و همچنين شركت هاي توليدي ديگر است، چرا كه در كنار سودآوري شركت هاي صادركننده، افزايش قيمت فروش چند وقت تقريبا همه محصولات در همه بازارها مي تواند باعث جبران زيان هاي وارده به شركت هاي واردكننده مواد اوليه و حتي بهبود وضعيت مالي آنها شود چون شايد كمتر كسي در اين روزها با افزايش آشكار قيمت ها سر و كار نداشته باشد.
به هرحال بازار سهام براي عقب نماندن از ساير بازارها و استفاده از نوسان نرخ ارز، امروز هم شاهد يكه تازي شركت هاي بزرگ و موثري چون ملي مس، فولاد مباركه، پتروشيمي هاي فناوران، پرديس، خارك، سرمايه گذاري غدير و همچنين بانك هاي ملت، پارسيان و كارآفرين و سايپا بود كه در پي رشد قيمت سهام بين 62 تا 8 واحد بر روي شاخص بورس اثر مثبت گذاشتند تا اين متغير مهم با 327 واحد رشد، بيشترين افزايش ارقام را در 4 ماه اخير تجربه كند و در 166 واحدي ورود به كانال 25 هزار واحدي قرار گيرد.
به اين ترتيب شاخص بورس بعد از 15 شهريورماه كه با رشد 353 واحدي روبرو شده بود و از آن تاريخ تا به امروز قادر به رشد روزانه بيش از 220 واحدي نشده بود، امروز موفق به ثبت بالاترين ارقام در 4 ماه اخير شد و در عدد 24 هزار و 834 واحدي جا خوش كرد.اين در حالي است آمار معاملات هم با رشد قابل توجهي روبرو شد به طوري كه امروز بيش از 296 ميليون سهم به ارزش 711 ميليارد تومان داد و ستد شد تا فعلا معاملات 30 تا حداكثر 45 ميليارد توماني روزهاي گذشته بورس به فراموشي سپرده شود.

 



سازمان حمايت: افزايش قيمت شوينده ها تخلف است

معاون كالاهاي مصرفي سازمان حمايت افزايش قيمت شوينده ها دربازار را تخلف دانست وگفت: هيچگونه تقاضاي رسمي براي افزايش قيمت شوينده ها به سازمان حمايت نرسيده است.
محمد قبله درگفت وگو با خبرگزاري فارس درپاسخ به اين سوال كه گزارش هاي مردمي حكايت از آن دارد كه قيمت شوينده ها هم در بخش عمده فروشي و هم دربخش خرده فروشي با افزايش قيمت مواجه است، اظهارداشت: هيچگونه افزايش قيمتي در شوينده ها نداشته ايم واگر افزايش قيمتي در بازار مشاهده شود تخلف است و با آن برخورد مي كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه تقاضاي رسمي براي افزايش قيمت شوينده ها به دست ما نرسيده اظهار داشت: به صورت غير رسمي زمزمه هايي شنيده ايم كه دليل آن مربوط به افزايش قيمت مواد پتروشيمي است.
پيشنهاد افزايش 15 تا 20 درصدي
دبير شوراي توليدكنندگان پودر شوينده با اشاره به رشد 15 تا 30 درصدي قيمت برخي مواد اوليه مورد نياز صنايع شوينده گفت: پيشنهاد تعديل 15 تا 20 درصدي قيمت فروش پودر شوينده در حال تهيه براي ارائه به سازمان حمايت از توليدكنندگان است.
جمشيد فروزش در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: قيمت مواد اوليه مصرفي در صنايع شوينده بين 15 تا 30 درصد افزايش يافته كه اين رشد ناشي از افزايش قيمت ارز، رشد قيمت مواد پتروشيمي و بالا رفتن قيمت جهاني مواد اوليه است.
وي با بيان اين كه تاكنون پيشنهادي براي تعديل قيمت فروش محصولاتمان به سازمان حمايت ارائه نكرده ايم، گفت: در حال بررسي و تهيه تقاضايي جهت ارائه به سازمان حمايت هستيم.
فروزش با بيان اين كه تاكنون هيچگونه افزايش قيمتي در مورد محصولات شوينده مورد توافق با سازمان حمايت قرار نگرفته است، گفت: با توجه به عرضه زياد محصولات شوينده در كشور، به نظر نمي رسد افزايش قيمتي توسط فروشندگان در سطح بازار اتفاق افتاده باشد.
قاچاق دام
دليل افزايش قيمت
گوشت گوسفندي است
علت گراني گوشت گوسفندي در اين اواخر، بروز تب برفكي و خروج غيرقانوني دام از كشور است كه باعث كمبود گوشت و در نتيجه افزايش 1000تا 1500توماني بهاي گوشت شده است.
رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي در گفت وگو با ايسنا، با تاكيد بر اين كه تب برفكي از بين رفته است، تصريح كرد: با توجه به شرايط موجود و فصل كنوني امكان برگشت قيمت گوشت گوسفندي به مقدار قبل نيست و اگر با خروج غيرقانوني دام برخورد نشود، با توجه به سرماي هوا احتمالاً قيمت ها باز هم افزايش پيدا مي كند.
علي اصغر ملكي افزود: در ماه گذشته به دليل شيوع تب برفكي در آذربايجان غربي يك ماه قرنطينه داشتيم، اما در حال حاضر اين مشكل حل شده و فقط معضل ما، خروج غيرقانوني دام از مرز است كه باعث كمبود دام و گوشت شده است.
رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي همچنين با اشاره به قيمت گوشت گفت: هر شقه گوشت گوسفندي 16000 تا 16500تومان است، اما مثلا براي ران نمي توان قيمت ثابت تعيين كرد، چرا كه گوشت با گوشت فرق مي كند.
ملكي همچنين با بيان اينكه اداره كل منابع طبيعي بزها را قلع وقمع كرده است اظهار كرد: بزها موقع خوردن علف، علف ها را از ريشه مي كنند براي همين آنها را قلع وقمع كردند و تعداد بزها اكنون خيلي كم است.وي درباره مخلوط كردن آن با ديگر گوشت ها گفت: الان گوشت بز در ميادين كم است و اگر باشد، مثل گوشت آهو مي ماند.
ملكي با اشاره به اين كه گوشت بز گلباغي يا افشاري بسيار مرغوب است، اظهار كرد: بز در كشتارگاه ها كم است و برخي موارد مشتري خواهان گوشت بز، گوشت را سفارش مي دهد، چرا كه تعداد بزها خيلي محدود است.

 



وزير نيرو: قيمت برق در فاز دوم هدفمندي افزايش نمي يابد

وزير نيرو با بيان اينكه قانون اجازه افزايش بيش از 20درصد قيمت حامل هاي انرژي در سال جاري را نداده است، گفت: پيش بيني ما اين است كه قيمت متوسط برق در مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها افزايش نيابد.
مجيد نامجو در حاشيه برگزاري جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص تامين آب و برق مسكن مهر گفت: براي سرعت بخشيدن به كار تامين آب و برق اين پروژه دبيرخانه اي تاسيس كرده ايم تا با قوت كارها را پيگيري كنيم همين طور دوشنبه جلسه اي با وزير مسكن داشتيم تا با همكاري بتوانيم به موقع آب و برق مسكن را تامين كنيم.
نامجو در خصوص اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها و احتمال افزايش قيمت برق كه سوال يكي از خبرنگاران بود، گفت: قانون هدفمندي يارانه ها به ما اجازه افزايش بيس از 20درصد تا سال 90 را نداده است.
وي گفت: پيش بيني ما اين است كه متوسط قيمت برق در مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بيش از آنچه كه هست افزايش نيابد اما منتظر هستيم در ستاد هدفمندي يارانه ها موضوعات و سناريوها مورد بررسي قرار گيرد و تصميم نهايي ابلاغ شود.
نامجو درباره سامانه هوشمند برق نيز گفت: اين از آرزوهاي صنعت برق بوده كه با ايجاد سامانه هوشمند قرائت كنتورها انجام شود زيرا اين به صنعت برق كمك مي كند تا مصرف برق در كشور را رصد كنيم.
وي ادامه داد: بسياري از كسانيكه قصد سوءاستفاده دارند از روش هاي فعلي اين كار را مي كنند اما هرچند اين تعداد كم هستند اما همين مقدار هم براي كشور ضرر است، انشعابات غيرمجازي كه در شبكه توزيع انجام مي شود، اختلالاتي به وجود مي آورد كه همه مردم را تحت تاثير قرار مي دهد از همين روز اين موضوع را با قوت پيگيري مي كنيم.
وزير نيرو همچنين از اختصاص 500 ميليون دلار به بخش آب از محل مازاد درآمدهاي نفتي در سال جاري خبر داد و گفت: با دستور رئيس جمهور، 350 ميليارد تومان براي آبرساني روستايي به حساب وزارت نيرو واريز شد.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر در اتباط با اقدامات و عملكرد وزارت نيرو در تامين آب شرب و آبرساني به مناطق مختلف كشور به ويژه مناطق محروم گفت: به تازگي با دستور رئيس جمهور از خزانه منابع جديدي براي آبرساني به روستاهاي فاقد آب شرب اختصاص يافته است.
نامجو تاكيد كرد: در بودجه پيش بيني شده است كه 500 ميليون دلار از محل مازاد در آمدهاي نفتي به آب روستايي تخصيص داده شود. وزير نيرو اظهار داشت: خوشبختانه پس از اينكه رئيس جمهور دستور پرداخت منابع جديد براي آبرساني به روستاها را داد، اين منابع از سوي خزانه تامين و پرداخت شده است.
نامجو، خاطرنشان كرد: هم اكنون مسئولان وزارت نيرو مشغول توزيع استاني و اختصاص اين منابع براساس شاخص هايي كه اعلام شد، هستند.
وزير نيرو همچنين از اختصاص 250 ميليارد تومان منابع جديد براي آب هاي مرزي خبر داد و بيان داشت: از 500 ميليارد تومان منابع مربوط به آب روستايي پس از واريز 350 ميليارد تومان به حساب وزارت نيرو، توزيع استاني آن مشخص و در حال واريز است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14