(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 دی 1390- شماره 20118

خالد مشعل عمليات مسلحانه را حق استراتژيك مقاومت فلسطين دانست
روسيه رادارهاي پيشرفته خود را در جنوب كشور مستقر مي كند
نخستين گزارش اتحاديه عرب از سوريه گروه هاي مسلح عامل ناآرامي هستند
فرياد يكپارچه مردم يمن در صنعا ديكتاتور بايد محاكمه شود
انفجار بمب در مسير زائران كربلا
يورش پليس تركيه به مخالفان سپر موشكي ناتو
اعتصاب و تظاهرات نيجريه را فرا گرفت
درخواست ديپلمات آمريكايي از يك مبارز بحريني به اعتراض ها پايان دهيد
3 نظامي افغان در استان زابل اشغالگران ناتو را به رگبار بستند
ارائه اسناد جنايات مبارك به دادگاه قاهره
درگيري معترضان وال استريت با پليس در دو ايالت آمريكا
اعتصاب 5 روزه در بنادر پرتغال
اعتصاب كارگران كشتي سازي در ايتاليا
نخستين حزب اسلامي در ليبي اعلام موجوديت كرد



خالد مشعل عمليات مسلحانه را حق استراتژيك مقاومت فلسطين دانست

رئيس دفتر سياسي حماس تاكيد كرد كه مقاومت مسلحانه حق استراتژيك ما است.
به گزارش ايسنا، خالد مشعل در گفت وگو با روزنامه عربي اليوم اظهار داشت، تا زماني كه اشغالگري وجود داشته باشد مقاومت مسلحانه نيز وجود خواهد داشت و مقاومت مردمي به ما اجازه همكاري با تمام گروه ها را مي دهد.
وي افزود، اختلافات تلخ گذشته بين گروه هاي فلسطيني به پايان رسيده و اكنون زمان آشتي و وحدت است.
رئيس دفتر سياسي حماس تصريح كرد، قدرت مردمي گسترده و به حد سونامي رسيده است و اين قدرت توانايي دگرگون ساختن تاريخ را دارد.
وي همچنين خاطرنشان ساخت، فداكاري هاي فراواني كه ملت فلسطين در قدس اشغالي و تمام فلسطين داشته اند هرگز بي نتيجه نخواهد ماند.

 



روسيه رادارهاي پيشرفته خود را در جنوب كشور مستقر مي كند

روسيه در واكنش به سپر موشكي آمريكا تصميم به استقرار نسل جديد رادارهاي دفاعي در خاك كشورش گرفت.
به گزارش خبرگزاري «شين هوا»، «الكسي زولوتوخين»، سخنگوي وزارت دفاع روسيه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اين اقدام در راستاي طرح جديد سپر دفاع موشكي روسيه در سال جاري ميلادي انجام مي شود. به گزارش خبرگزاري مهر، بر اين اساس هم اكنون سه سامانه رادار از نوع «ورونژ» در مناطق «كالينينگراد، لنينگراد و كراسنودار» مستقر شده و تعدادي از آنها از جمله سامانه بخش كالينينگراد از ماه نوامبر گذشته فعال شده است. به گفته سخنگوي وزارت دفاع روسيه، سامانه رادار لنينگراد، فعاليت خود را آغاز كرده و سامانه ديگر در منطقه «ارماوير» واقع در كراسنودار به زودي به بهره برداري خواهد رسيد.

 



نخستين گزارش اتحاديه عرب از سوريه گروه هاي مسلح عامل ناآرامي هستند

كميته وزارتي اتحاديه عرب با اذعان اينكه گروه هاي تروريست مسلح در سوريه مسئول ناآرامي ها در اين كشور هستند همكاري دولت دمشق را بسيار خوب توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، كميته وزارتي اتحاديه عرب در نشست يكشنبه شب خود در قاهره پذيرفت كه عامل ناآرامي ها در سوريه حضور گروه هاي مسلح است.
در بيانيه اتحاديه عرب آمده است كه دولت سوريه به تعهدات خود عمل كرده و همكاري خوبي با هيئت ناظران اتحاديه عرب داشته است.
در بيانيه كميته وزارتي اتحاديه عرب از گروه هاي مسلح خواسته شده هر چه سريع تر به خشونت هاي خود پايان دهند تا ثبات و آرامش به كشور بازگردد.
به گزارش ايرنا كميته وزارتي اتحاديه عرب انفجارهاي دمشق و هرگونه اعمال خشونت آميز عليه شهروندان سوريه را محكوم و بر ضرورت فراهم آوردن فضاي مناسب براي كار هيئت ناظران و حمايت سياسي و رسانه اي و مالي و افزايش شمار ناظران و تجهيزات آن براي موفقيت آميز بودن مأموريت ها به نحو مطلوب، تأكيد كرده است.
اين كميته همچنين از كشورهاي عضو خواست كه هرچه زودتر كمك هاي مالي خود را در اين مورد ارائه دهند و بودجه لازم در مورد سوريه را از يك به پنج ميليون دلار افزايش دهند. اين كميته همچنين تصميم گرفت زمان كافي به هيئت ناظران بدهد تا آنان بتوانند مأموريت خود را با توجه به بندهاي مختلف پروتكل به پايان رسانند و رئيس هيئت ناظران آخر ماه ژانويه گزارش خود را به دبيركل اتحاديه عرب ارائه دهد سپس آن را در اين كميته مطرح سازد.
اين كميته از همه گروه هاي مخالف در سوريه خواست كه طرح ها و برنامه هاي سياسي خود را براي مرحله بعدي آماده كنند تا شرايط لازم براي ورود به صحنه سياسي فراهم آيد و خواسته هاي مردم سوريه بنا بر تصميم ها و مصوبات شوراي اتحاديه عرب در اين مورد تحقق يابد.
اتحاديه عرب همچنين از سازمان ملل متحد خواست از اعزام ناظران اين سازمان ها به سوريه خودداري كند.
اين درحالي است كه نخست وزير قطر اخيراً با زيرسؤال بردن اعتبار ناظران عرب در سوريه پيشنهاد كرده بود كه ناظران سازمان ملل به جاي ناظران عرب به سوريه اعزام شوند.
حزب الله لبنان نيز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه كساني كه به وقوع تغييرات براي اجراي طرح هاي كشورهاي غربي در سوريه دل بسته اند در سراب به سر مي برند.
حزب الله افزود: اجازه تعرض به خاك سوريه از لبنان به هيچ كس داده نمي شود و در نبرد نيروهاي مقاومت در منطقه با طرف هاي خارجي سرانجام پيروزي از آن مقاومت خواهد بود.

 



فرياد يكپارچه مردم يمن در صنعا ديكتاتور بايد محاكمه شود

هزاران معترض يمني با پيوستن به تظاهركنندگان صنعا پايتخت اين كشور بر خواسته خود مبني بر محاكمه ديكتاتور تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هزاران تظاهركننده معترض يمني پس از راهپيمايي در شهر غربي ساحلي حديده وارد صنعا پايتخت يمن شدند.
معترضان يمني در راهپيمايي بزرگ خود كه «شرافت» نام دارد به مخالفان رژيم علي عبدالله صالح پيوستند و يكصدا و هماهنگ سرنگوني رژيم يمن را فرياد زدند.
انقلابيون يمني همچنين مخالفت شديد خود را با تصويب مصونيت قضايي به ديكتاتور يمن اعلام و تاكيد كردند كه دولتي كه به خواسته هاي مردم احترام نمي گذارد و مصالح ديكتاتور را در نظر مي گيرد دولت مشروع و مردمي نيست.
مردم يمن اظهار داشتند از اولين روزهاي امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس انقلابيون با اين طرح مخالفت كردند و محاكمه ديكتاتور را خواستار شدند. ولي اكنون دولت به رغم خواسته مردم به علي عبدالله صالح قاتل يمني ها مصونيت مي دهد.
مخالفان يمني همچنين گفتند كه تمامي جنايتكاران رژيم كه دستشان به خون مردم بي گناه آغشته شده بايد محاكمه شوند.
اين در حالي است كه كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد تصويب پيش نويس اعطاي مصونيت به عبدالله صالح را محكوم كرد چرا كه چنين اقدامي مانع از تحت پيگرد قرار دادن جنايتكاران مي شود.
گفتني است دولت وحدت ملي يمن پيش نويس قانون اعطاي مصونيت به علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن و نزديكان وي را تصويب كرد. اين نزديكان شامل تمامي كساني مي شود كه در نهادهاي نظامي و امنيتي و اطلاعاتي وي همكاري مي كردند.
اين اقدام زمينه را براي كناره گيري كامل عبدالله صالح از قدرت فراهم مي كند. دولت وحدت ملي يمن پيش نويس اين قانون را به پارلمان ارائه كرده است تا اقدامات قانوني لازم در اين زمينه اتخاذ شود.
فرزندان عبدالله صالح و برادران وي پست هاي كليدي و اصلي ارتش و يگان هاي امنيتي يمن را بر عهده دارند كه در طول 11 ماه قيام مردمي اين كشور صدها نفر از معترضين را قلع و قمع كردند.
ديكتاتور يمن سرانجام در نوامبر سال 2011 پس از چند ماه وقت كشي طرح شوراي همكاري خليج فارس را امضا كرد.
به موجب اين طرح كه با هدف حل بحران يمن ارائه شد عبدالله صالح در ازاي اخذ مصونيت قضايي براي خود و نزديكانش از قدرت كناره گيري مي كند و انتخابات رياست جمهوري زودهنگام 21 فوريه برگزار خواهد شد.
از سوي ديگر شيعيان يمن اعلام كردند كه با ديگر احزاب مخالف رژيم علي عبدالله صالح متحد شده اند تا ائتلافي را در مقابل رژيم ديكتاتوري تشكيل دهند.
اين ائتلاف كه امت نامگذاري شده قصد دارد به مبارزات خود تا سرنگوني عبدالله صالح ادامه دهد.

 



انفجار بمب در مسير زائران كربلا

تروريست ها در آستانه برگزاري مراسم اربعين در كربلا، با انفجار بمب در مسير زائران حسيني(ع)، يك تن را شهيد و 14 نفر ديگر را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صبح ديروز تروريست ها بمبي را در مسير زائران حسيني(ع) در منطقه «الهنديه» 30 كيلومتري كربلاي معلا منفجر كردند كه به گفته منابع پزشكي، يك شهيد و 14 مجروح برجاي گذاشت. بيشتر اين زائران شيعه اهل افغانستان بودند. حال سه تن از زخمي هاي اين حادثه نيز وخيم گزارش شده است.
مقامات رسمي عراقي بارها اعلام كردند كه تروريست هاي فعال در عراق توسط دولت هاي اردن و عربستان حمايت مالي و تسليحاتي مي شوند.
مخالفت با تحويل الهاشمي
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «داديان حميد سلمان»، سخنگوي شوراي قضايي منطقه خودمختار كردستان عراق رسما اعلام كرد، اين شورا مخالف تحويل دادن «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهور عراق به دادگاه هاي بغداد است.
سلمان در ادامه استدلال كرد: وزارت كشور (منطقه خودمختار) نمي تواند مهمان «مسعود بارزاني» (رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق) را دستگير كند. اگر دولت عراق مي خواست الهاشمي را دستگير كند، بايد اين كار را در بغداد و پيش از سفر الهاشمي به كردستان عراق انجام مي داد. در اين صورت، ما نيز دچار مشكل نمي شديم!
الهاشمي به فعاليت هاي تروريستي متهم است و به همين خاطر، توسط دستگاه قضايي بغداد تحت تعقيب قرار گرفته است.
الهاشمي به محض اطلاع يافتن از اين تصميم، به كردستان عراق گريخت.
وي كه اكنون در اربيل به سر مي برد، مي گويد كه حاضر است در كردستان عراق و نه در بغداد محاكمه شود.
«جلال طالباني» رئيس جمهور عراق نيز در همين رابطه، به شبكه «العربيه» گفت: الهاشمي به كردستان عراق فرار نكرده است و كردستان عراق همواره مركزي براي گروه هاي سياسي اين كشور بوده است. طالباني افزود: معتقدم زندگي الهاشمي در خطر است. با اين حال، رئيس جمهور عراق از دستگاه قضايي اين كشور نيز حمايت كرد و گفت: دستگاه قضايي عراق مستقل و غيرسياسي است.

 



يورش پليس تركيه به مخالفان سپر موشكي ناتو

پليس تركيه تظاهرات اعتراض آميز دانشجويان ترك نسبت به استقرار سپر موشكي ناتو را سركوب كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي خبري تركيه، دانشجويان و جمعي از دانش آموزان شهر «ادانا» با برگزاري تظاهراتي، استقرار سامانه موشكي ناتو در اين كشور را محكوم كردند.
براساس گزارش شبكه تلويزيوني «خبر 7»، ماموران پليس شهر «آدانا» طي دو روز گذشته 9 بار به كمپ دانشجويان و دانش آموزان مخالف استقرار سامانه سپر موشكي ناتو در تركيه حمله كردند كه 9 دانشجو و دانش آموز بازداشت شده اند.
بر پايه اين گزارش، معترضان در واكنش به حمله پليس با سر دادن شعارهاي «آمريكا و اتحاديه اروپا را نمي خواهيم»، «سپر موشكي نمي خواهيم، تركيه مستقل مي خواهيم» اقدام كردند.
اين گزارش حاكي است هفته گذشته نيز گروهي از معترضين كه خود را جوانان انقلابي معرفي مي كردند در شهرهاي «چاناك قلعه و ادرنه» با برپايي تجمع اعتراض آميزي، سياست هاي آمريكا در منطقه را محكوم كردند.
همچنين طي يك ماه گذشته گروهي از نهادهاي غيردولتي و هواداران احزاب سياسي در شهرهاي مختلف تركيه عليه اين طرح آمريكايي تظاهرات كردند.
مردم تركيه از زمان موافقت دولت با استقرار سپر موشكي ناتو اعتراضات خود را افزايش داده و اين اقدام را نقض حاكميت آشكار كشور خود قلمداد كرده اند.
موافقتنامه مربوط به استقرار سامانه رادارهاي هشدار سريع ناتو در خاك تركيه، اواخر تابستان سال گذشته ميلادي به امضاي مقام هاي دو كشور رسيد.


 



اعتصاب و تظاهرات نيجريه را فرا گرفت

تظاهرات خياباني و اعتصاب ها، در اعتراض به افزايش بهاي سوخت سراسر نيجريه را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاري
فرانسه، پس از اقدام مناقشه برانگيز دولت نيجريه براي قطع يارانه سوخت، در اول ژانويه كه به دو برابر شدن قيمت سوخت منجر شد، مردم اين كشور روز دوشنبه بار ديگر تظاهرات خياباني و اعتصاب خود را در مخالفت با اين موضوع آغاز كردند.
بر اساس اين گزارش، علي رغم تلاش «جاناتان گودلاك» رئيس جمهور نيجريه و تلاش تيم اقتصادي وي براي تشريح دلايل حذف يارانه سوخت، اكثر جمعيت اين كشور عليه اين اقدام جنجالي متحد شدند. دولت نيز از ترس گسترش اعتراض ها، اقدامات شديد امنيتي اتخاذ و 15 هزار نيرو در شهر «ابوجا» (پايتخت) مستقر كرده است.
اين درحالي است كه مخالفان دولت در نيجريه پليس و نيروهاي امنيتي را به اعمال شديد خشونت عليه اعتراض ها متهم كرده اند و پارلمان اين كشور نيز در جلسه فوق العاده اي خواستار ارائه راه حل هايي براي خروج از بحران و پرداخت يارانه سوخت شد. تظاهرات هفته گذشته معترضان در اين كشور به خشونت كشيده شد و پليس براي متفرق كردن تظاهرات اقدام به تيراندازي و پرتاب گاز اشك آور به سوي مردم كرد.
همچنين در پي افزايش قيمت سوخت هزينه حمل و نقل ميان مناطق نيجريه نيز افزايش يافت و اين در حالي است كه اكثر جمعيت 160ميليوني اين كشور، تنها با كمتر از روزي دو دلار زندگي مي كنند.
رئيس جمهور نيجريه در واكنش به انتقادها متعهد شد دستمزد سياستمداران را تا 2 درصد كاهش و سيستم حمل و نقل عمومي را تقويت كند.


 



درخواست ديپلمات آمريكايي از يك مبارز بحريني به اعتراض ها پايان دهيد

سرويس خارجي-
در پي ضرب و شتم رئيس مركز حقوق بشر بحرين و مضروب شدنش به دست نيروهاي امنيتي آل خليفه، معاون سفير آمريكا با حضور در منزل وي از او خواست از مخالفت با منافع واشنگتن در بحرين دست بردارد.
«نبيل رجب» در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت، معاون سفير آمريكا در منامه پس از حمله اي كه از سوي نيروهاي آل خليفه به من شد به منزلم آمد و گفت، مخالفت هاي شما در درازمدت به ضرر منافع آمريكا در منطقه است.
وي افزود، من نخستين كسي نيستم كه در بحرين از سوي مزدوران آل خليفه كتك مي خورم به علاوه اين كشور در راه خواسته هاي انقلابي خود ده ها شهيد و صدها مجروح داده است.
نبيل رجب تاكيد كرد، سركوب ها، حمله و جنايات آل خليفه مانع از راهپيمايي و اعتراضات مسالمت آميز مردم بحرين نخواهد شد.
رئيس مركز حقوق بشر بحرين همچنين گفت، به مسئولان آمريكايي و اروپايي مي گويم كه موضع خود را در قبال مردم بحرين تغيير دهند و به جاي همراهي با حكومت آل خليفه از مردم حمايت كنند.
از سوي ديگر درگيري ميان نيروهاي امنيتي آل خليفه و مردم بحرين همچنان ادامه دارد و نيروهاي بحريني كه از سوي نيروهاي عربستان سعودي حمايت مي شوند روز گذشته به سوي معترضاني كه سرنگوني رژيم آل خليفه را خواستار بودند گاز اشك آور شليك كردند.
در همين حال جمعيت اسلامي الوفاق كه اصلي ترين حزب شيعي مخالف دولت است با صدور بيانيه اي از سازمان دهي تظاهراتي ضد رژيم در مقابل ساختمان سازمان ملل در منامه امروز عصر خبر داده است.

 



3 نظامي افغان در استان زابل اشغالگران ناتو را به رگبار بستند

سه نظامي دولت افغانستان نيروهاي اشغالگر ناتو را در جنوب اين كشور به رگبار بستند.
در اين تيراندازي، يك نظامي اشغالگر به هلاكت رسيد و شش نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يكشنبه در جريان يك بازي ورزشي در پايگاه مشترك نظاميان ناتو و افغان، سه نظامي افغان اشغالگران ناتو را به رگبار مسلسل بستند. اين اتفاق كه در استان زابل افغانستان رخ داد، به مرگ يك نظامي اشغالگر و جراحت شش نظامي ديگر انجاميد. يكي از نظاميان مهاجم افغان نيز در تيراندازي متقابل جان خود را از دست داد اما دو تن ديگر توانستند فرار كنند.افغانستان هر چند ماه يكبار شاهدحملات مشابه سربازان اين كشور عليه اشغالگران است.
در حال حاضر بيش از 130 هزار نظامي ناتو در افغانستان مستقرند. دو سوم اين نظاميان آمريكايي هستند.
در ناآرامي هاي يكشنبه جنوب و شرق افغانستان نيز سه شبه نظامي طالبان كشته و 13 تن ديگر نيز توسط نيروهاي دولتي دستگير شدند.
خبر ديگر در مورد افغانستان اينكه، مجله «اشپيگل» فاش كرد دولت آلمان در تلاش هاي مسئولان آمريكايي و قطري براي گشايش دفتر گروه طالبان در قطر مشاركت دارد.
تسليم 82 شبه نظامي طالبان
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اداره امنيت ملي افغانستان ديروز با صدور بيانيه اي، اعلام كرد، دو تن از فرماندهان طالبان به همراه 80 شبه نظامي ديگر خود را تسليم نيروهاي دولتي افغانستان كردند. اين دو فرمانده طالبان پيش از اين در دو استان قندهار و ننگرهار عليه نيروهاي دولت كابل مي جنگيدند. علي رغم حضور گسترده نيروهاي خارجي در افغانستان اين كشور از لحاظ امنيتي با شرايط وخيمي روبه رو است.

 



ارائه اسناد جنايات مبارك به دادگاه قاهره

رئيس هيئت دفاع از خانواده قربانيان انقلاب 25 ژانويه مصر اسناد و مدارك دست داشتن مبارك در قتل عام مخالفان را به دادگاه جنايي قاهره ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «سامح عاشور» روز دوشنبه در جلسه محاكمه «حسني مبارك» رئيس جمهور مخلوع مصر، دو فرزندش، وزير كشور سابق و شش معاون وي در قتل مخالفانش در جريان تظاهرات انقلاب 25 ژانويه مصر را تائيد كرد.
بر اساس اين گزارش، حسني مبارك روز دوشنبه همانند جلسات قبلي دادگاه با يك هلي كوپتر به محوطه آكادمي پليس منتقل شد و سپس بر روي تخت بيمارستاني به صحن دادگاه انتقال و در قفس آهني متهمان خطرناك قرار گرفت.
سامح عاشور در اين جلسه از دادگاه، با ارائه اسناد و مداركي، كه قبلا نيز دادستاني بر آنها صحه گذاشته بود، تأكيد كرد كه نيروهاي امنيتي مصر در جريان تظاهرات انقلاب مصر از گلوله هاي واقعي عليه تظاهركنندگان استفاده كرده اند.
وي در جلسه دادگاه، صورتجلسه رسمي مسلح كردن 160 افسر امنيتي مصر و همچنين تهيه 4800 گلوله جنگي براي عناصر مبارزه با شورش در چهار نقطه قاهره را در دوران انقلاب 25 ژانويه به صحن دادگاه ارائه كرد.
جلسه دادگاه جنايي قاهره روز دوشنبه درحالي به دفاع از خانواده قربانيان انقلاب 25 ژانويه اختصاص داشت كه طي هفته گذشته در سه روز متوالي هيئت دادستان هاي مصر با بيان اتهامات حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع، وي را به جرم قتل و جنايت، به كشور و مردم مصر، مستحق مجازات اعدام دانستند. رئيس جمهور سابق مصر كه از ماه اوت سال 2011 ميلادي تاكنون به طور متوالي محاكمه مي شود، با اتهاماتي نظير قتل عام 850 تظاهركننده در جريان انقلاب مصر مواجه است.از سوي ديگر، پليس و نيروهاي امنيتي مصر روز دوشنبه با استقرار در محل آكادمي پليس (دادگاه مبارك) از ورود موافقان و مخالفان ديكتاتور سابق اين كشور به صحن دادگاه ممانعت كردند. گزارش شاهدان عيني نيز حاكي است خانواده قربانيان انقلاب 25 ژانويه با تجمع در مقابل دادگاه مبارك شعار «مبارك اعدام بايد گردد»، «محاكمه مبارك بس است، او را اعدام كنيد»، را سر دادند و با نيروهاي امنيتي درگير شدند.

 



درگيري معترضان وال استريت با پليس در دو ايالت آمريكا

مخالفان نظام سرمايه داري در دو ايالت آمريكا دست به تظاهرات زدند و با پليس درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ايالت هاي كاليفرنيا و ميشگان آمريكا يكشنبه شاهد تظاهرات ضد سرمايه داري بود. در كاليفرنيا صدها نفر از حاميان جنبش وال استريت در شهرهاي «اوكلند» و «شارلوت» دست به تظاهرات زدند كه با مداخله پليس، به خشونت كشيده شد.
به گفته منابع محلي، پليس شش معترض را در اوكلند و دو تن ديگر را نيز در شارلوت بازداشت كرد.
پايگاه اينترنتي وابسته به جنبش وال استريت شمار بازداشت شدگان توسط پليس آمريكا از ابتداي اين جنبش (26 شهريور) تاكنون را 5861 نفر اعلام كرده است.
از ايالت ميشيگان نيز خبر مي رسد صدها نفر در شهر «ديترويت» تجمع كردند و عليه دولت «باراك اوباما» و خودروسازان آمريكايي شعار دادند.
تجمع مذكور مقابل نمايشگاه بين المللي خودرو كه به طور سالانه در ديترويت برگزار مي شود، صورت گرفت. در اين نمايشگاه شركت هاي بزرگي مثل جنرال موتورز، كرايسلر، مرسدس بنز، جگوار و لامبورگيني محصولات خود را به نمايش مي گذارند.

 



اعتصاب 5 روزه در بنادر پرتغال

كارگران بندري در پرتغال در اعتراض به تعطيلي شركت گرداننده بندر «آويه رو» اعتصاب پنج روزه خود را آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين اعتصاب پنج روزه از روز گذشته آغاز شد و اعتصاب كنندگان اعلام كردند كه اگر دولت به خواسته آنان توجه نكند امكان طولاني تر شدن آن نيز وجود دارد.
اين اعتصاب اكثر بندرهاي كشور و از آن جمله ليسبون پايتخت پرتغال را دربرمي گيرد، اعتصاب كنندگان به تعطيلي شركت گرداننده بندر «آويه رو» در شمال اين كشور اعتراض دارند.
اعتصاب زماني به وقوع پيوسته كه دولت پرتغال در حال اجراي سخت ترين برنامه رياضت اقتصادي خود در سال ميلادي جاري است و چاره اي هم جز اجراي اين برنامه ها ندارد چون 78 ميليارد يورو از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول وام گرفته است.
«ويتور دياس» معاون كنفدراسيون كارگران دريا و بندر اظهار داشت، «اميد چنداني به سازش وجود ندارد.»
وي افزود، اعتصاب كنندگان «آماده اند تا در صورت وجود مصالحه به سر كارهاي خود برگردند.»
كارگران مي خواهند دولت تضمين كند كه شركت گرداننده «بندر آويه رو» ورشكست نشود و كاركنانش شغل خود را از دست ندهند.

 



اعتصاب كارگران كشتي سازي در ايتاليا

اعتصاب كارگران كارخانه كشتي سازي دولتي ايتاليا، اين كشور را با بحران جديدي روبرو كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبري، اعتصاب كارگران كارخانه كشتي سازي «فينكانتينري» ايتاليا در روز دوشنبه در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت و برنامه تعديل نيرو، در شهر «پالرمو» در جنوب اين كشور آغاز شد و كارگران اين كارخانه در مقابل كارخانه تحصن كردند و خواستار گفت وگو با «كورادو پاسرا» وزير توسعه اقتصادي و نمايندگان اتحاديه هاي صنفي در خصوص آينده اين كارخانه شدند. روزهاي گذشته كارگران اين كارخانه و شركت هاي وابسته به اين گروه صنعتي، همزمان اعتصاب و تظاهرات اعتراضي برپا كردند.
اعتصاب كارگران از سوي اتحاديه هاي صنفي Fim و Fiom و Uiim در اعتراض به برنامه اخراج و ارجاع پرونده صدها كارگر اين كارخانه بزرگ كشتي سازي به صندوق بيمه بيكاري برگزار شده است. كارگران معترض بر اين عقيده اند كه دولت تعهدات خود در قبال كارگران را ناديده گرفته است و همزمان نيز سياست راهبردي كارخانجات پيرامون تعديل نيرو و تعطيلي بخش هاي توليدي ادامه دارد.
گروه فينكانتينري از جمله مجموعه هاي كشتي سازي عمده در اروپا به شمار مي رود كه در سال 1937 تاسيس شده است. اين گروه بزرگ صنعتي در سال 2009 ميلادي بيش از سه ميليارد و 260 ميليون يورو درآمد داشت و مجموعا داراي 10 هزار و530 شاغل است.
مركز اين گروه در شهر شمالي «ترينسته» واقع است كه كارخانجات شهرهاي «مونفاكونه»، «مارگرا» و «سستري پوننته» را براي كشتي هاي گردشگري بزرگ و كارخانه هاي «آنكونا»، «پالرمو» و «كاستلماره دي استابيا» را براي كشتي هاي حمل و نقل، مديريت مي كند. مقر اين گروه در شهر شمالي «جنوا» است. كارگران و كاركنان كشتي سازي دولتي فينكانتينري در چند ماه گذشته در اعتراض به برنامه اقتصادي دولت ايتاليا بارها در شهرهاي جنوبي و شمالي، جايي كه كارخانجات اين گروه صنعتي در آن واقع است، دست از كار كشيده و تظاهرات برپا كرده اند. دامنه اعتصاب ها و اعتراض ها عليه تدابير رياضت اقتصادي دولت ماريو مونتي نخست وزير ايتاليا، پس از تصويب در پارلمان اين كشور وارد مرحله جديدي شده است.

 



نخستين حزب اسلامي در ليبي اعلام موجوديت كرد

نخستين حزب اسلامي در ليبي تحت نام «حزب اصلاح و توسعه» اعلام موجوديت كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، روز يكشنبه حزب اصلاح و توسعه در شهر «بنغازي» با حضور شماري از وعاظ، ائمه جمعه و جماعات، رهبران قبايل و اقشار مختلف اعلام موجوديت كرد.
اعضاي اين حزب تازه تأسيس در بيانيه اي اعلام كردند كه اين حزب مستقل است و از هيچ جناح خاصي پيروي نمي كند و به خارجي ها نيز وابستگي ندارد. اعضاي مؤسس حزب اصلاح و توسعه همچنين اعلام كردند، اين حزب اسلامي است و به تمام احكام و شريعت اسلامي پايبند است.
در بخش هاي ديگر بيانيه فوق نيز آمده است: اين حزب همه اقشار جامعه را شامل مي شود، براي مديريت بهتر امور تلاش مي كند، انديشه ها و ملاحظات مخالفان را مي پذيرد و با آنان همكاري مي كند. بر اساس اين بيانيه، اعضاي اين حزب از تجربه هاي گذشته و مشورت هاي ديگران استفاده مي كند و تابع قوانين احزاب و موسسات كشور نيز است و افكار و ديدگاه هاي اصلاحي جديدي را براي توسعه و رشد كشور ارائه مي دهد. محور اصلي فعاليت هاي اين حزب ايجاد اصلاحات، تحقق عدالت، تلاش براي ارتقا و توسعه كشور و ايجاد كشوري مطلوب براي مردم ليبي اعلام شده است. در اين بيانيه بر تأمين نيازها و خدمات اساسي شهروند ليبي، توجه ويژه به آموزش و پژوهش، توجه به جوانان و مشاركت آنان در اداره امور كشور تأكيد شده است.
«شيخ خالد الورشفاني» دبير كل اتحاديه علماي ليبي، رئيس كميته مؤسسان اين حزب را بر عهده دارد. اين نخستين بار است كه پس از سقوط رژيم «معمر قذافي» يك حزب اسلامي در ليبي اعلام موجوديت مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14