(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 دی 1390- شماره 20118

دانشجوي متعهد كيست؟
كاخ سفيد؛ زرادخانه اي عليه بشريت
به بهانه آغاز فصل امتحانات دانشگاه ها
تمركز حواس هنگام مطالعه و روشهاي تقويت آن (بخش نخست)
معضلات شب امتحان از زبان دانشجويان
در بيانيه پاياني دومين كنگره ملي علوم انساني اعلام شد:
راهكارهاي پيشنهادي براي رفع مشكلات علوم انساني
حكم محكوميت و تعليق چند دانشجو به جرم برپايي نمايشگاه 9 دي
دفتر مطالعات تاريخ انقلاب اسلامي منتشر كرد
ويژه نامه «سوار برموج -واكاوي عملكرد سيد محمد خاتمي-»



دانشجوي متعهد كيست؟

دانشجوي متعهد و آگاه از پيش از انقلاب تا كنون همواره در
جست وجوي مهم ترين مسائل جاري كشور بوده است. او با انگيزه آگاهي و نشاطي كه لازمه محيطهاي دانشجوئي ست، در پي آن است كه آرمانهاي والا و تعهدآور خود را در پيگيري اين گونه مسائل جست وجو كند و در راه آن گام نهد. اين نيز خصوصيت طبيعي ديگري براي محيطهاي دانشجويي ست .
امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل كشور مسئله ي عدالت است. دانشجوي جوان اگر چه خود برخاسته از قشرهاي مستضعف جامعه هم نباشد، به عدالت اجتماعي و پر كردن شكافهاي طبقاتي به چشم يك آرزوي بزرگ و بي بديل مي نگرد.
اين احساس و انگيزه در دانشجو پر ارج و مبارك است. و مي تواند پايه قضاوتها و برنامه هاي عملي او براي حال و آينده باشد. اگر عدالت - عدالت واقعي و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت - آرزو و آرمان و هدف برنامه ريزي هاست، پس بايد هر پديده ضد عدالت در واقعيات كشور مورد سؤال قرار گيرد .
مقام معظم رهبري- 6/08/1381

 



كاخ سفيد؛ زرادخانه اي عليه بشريت

الله كرم مشتاقي - دانشجوي كارشناسي ارشد مطالعات منطقه اي
به سختي مي توان تفاوت آشكار و عميقي ميان سياستهاي .....رئيس جمهور تاريخ ايالات متحده متصور شد، اگر سران آمريكا در عرض 23سال بين سالهاي1950تا 1973،سي و شش ميليون گالن مواد سمي ديواوكسين كه در آن زمان به عنوان مرگبارترين تركيب شيميائي ساخت بشر شناخته ميشد بر سر مردم ويتنام مي ريختند امروز نيز استفاده از اورانيوم خفيف شده در موشك هائي كه بر سر مردم عراق فرو ريخته مي شود پديده اي به نام «كودكان هيولائي»يعني كودكان ناقص الخلقه اي كه بر اثر تماس والدينشان با اين نوع بمب ها به دنيا مي آيند را به وجود آورده است.
اگر ارتش آمريكا طي 15 سال از سلاح هاي بيولوژيك و مهلك «سارين،سياه سرفه و گاز اعصاب»عليه مناطق مسكوني و شهروندان عادي در جنگ با چين و كره استفاده مي كرد امروز نيز در افغانستان از بمب ها و گلوله هاي حاوي فسفر سفيد كه طبق قوانين بين المللي استفاده از آنها در زمره جنايت عليه بشريت محسوب ميشود استفاده مي كند.
گستره جنگ بيولوژيكي و شيميائي آمريكا عليه حكومت و مردم كامبوج،لائوس،هائيتي،ويتنام،چين،كره و خصوصا كوبا چنان پيچيده،سري و مهلك بوده است كه بسياري از كارشناسان ،آشكار شدن همه زواياي آن را محال دانسته اند چنان كه امروز نيز ماندگاري آثار مرگبار سلاح هاي ميكروبي استفاده شده توسط ارتش آمريكا عليه مردم عراق،افغانستان و پاكستان را چيزي در حدود 4 ميليارد سال برآورد كرده اند.
شايد بتوان جنايات صورت گرفته در سه كشور عراق،افغانستان و پاكستان توسط ارتش آمريكا و متحدانش را ملغمه اي از تجربيات و جنايات اين كشور در طول تاريخ آن دانست.
شكنجه،تجاوز به اسرا و زندانيان، استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي،استفاده از سلاح هاي ناشناخته بيولوژيكي،ترور،ربايش شهروندان،ايجاد زندانهاي مخفي،بازداشتهاي غيرقانوني و طولاني مدت،حمله به تاسيسات و زيرساختهاي غير نظامي،تحريف و تغيير واقعيات ها و اخبار توسط ارتش و سازمانهاي امنيتي و اطلاعاتي آمريكا و متحدانش گوشه اي از جناياتي است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي ،حضرت آيت الله خامنه اي در سخنراني خود در يازده آبانماه سال جاري از افشاي اسناد آنها در مجامع قضائي بين المللي سخن گفته اند.
سران كاخ سفيد پس از حادثه مشكوك يازده سپتامبر،جنگي را در سال 2001 و 2003 به بهانه مبارزه با تروريسم عليه افغانستان ، عراق و متعاقب آن به صورت غير رسمي عليه پاكستان به راه انداختند كه هم اكنون پس از گذشت 10سال روزانه جان ده ها نفر از مردم بي گناه اين كشورها را مي گيرد.
«جوليان اسنج»موسس سايت ويكي ليكز از انتشار هزاران سندي سخن ميگويد كه ارتش آمريكا طبق آنها مرتكب جنايت جنگي شده است و فقط 144مورد آن مربوط به حمله ارتش آمريكا به غيرنظاميان افغانستاني است و تنها در يك مورد آن در سال 2007 سربازان آمريكا فقط به اين دليل كه به آنها شليك شده 19 غير نظامي غير مسلح را در شهر جلال آباد كشته و 50 نفر را زخمي كرده اند.
استفاده گسترده آمريكا از سلاح هاي پيشرفته بيولوژيكي ،اورانيومي و فسفري عليه مردم عادي عراق،افغانستان و پاكستان يكي از مهم ترين مباحث حقوق بشري در مجامع علمي و مستقل است كه آمريكائي ها نه تنها آن را رد نكرده اند بلكه هم اكنون نيز از اين نوع سلاح ها در اين سه كشور استفاده مي كنند.
وزارت بهداشت افغانستان اعلام كرده است؛مداركي در دست است كه نشان مي دهد ارتش آمريكا از گلوله هاي حاوي اورانيوم خفيف عليه مردم عادي استفاده كرده است و تولد نوزادان ناقص الخلقه اين اقدام آمريكا را تاييد مي كند. اين براي اولين بار نيست كه ارتش ايالات متحده از اورانيوم ضعيف شده استفاده مي كند،چه آنكه پيش از اين در جنگ توفان صحرا،ارتش اين كشور برضد نيروهاي عراقي از گلوله هاي حاوي اورانيوم استفاده كرده بود و باعث بروز بيماري هاي سخت و لاعلاجي ميان نظاميان و مردم به ويژه در جنوب عراق گرديد؛ به گونه اي كه در اين مناطق،تولد افراد معلول و بروز سرطان مزمن ناشي از استفاده آمريكا از اين سلاح هاي مرگبار همچنان ادامه دارد.
گرچه هيچ مرجعي تاكنون آمار دقيقي از تلفات و خسارات مالي و جاني ناشي از حمله ايالات متحده به عراق،افغانستان و پاكستان ارئه نكرده است اما نتايج تحقيقات جديد دانشگاه براون آمريكا نشان مي دهد: از سال 2001 تاكنون عمليات نيروهاي آمريكايي در اين كشورها به طور مستقيم 260 هزار كشته و 365 هزار قطع عضو و معلول و بيش از 1ميليون و 200هزار نفر مجروح بر جاي گذاشته است. از بين تعداد كشته شدگان 13 هزار و 714 نفر نظامي آمريكايي و 1200 نظامي ناتو، 9900 سرباز عراقي، 8800 سرباز افغاني، 3500 سرباز پاكستاني و 2300 نفر از نيروهاي شركتهاي امنيتي بوده اند.
بنابراين گزارش، غيرنظاميان بيشتنري خسارت را از جنگ آمريكا ديده اند كه در مجموع تعداد كشته شدگان آنها از سال 2001 تاكنون به 172 هزار نفر مي رسد. در اين ميان 125 هزار نفر عراقي، 35 هزار نفر پاكستاني و 25 هزار نفر افغاني بوده اند.
اين آمار جداي از آماري است كه طبق آن 12ميليون نفر از مردم اين سه كشور بر اثر جنگ ،آواره شده و حتي از كشورهاي خود خارج گرديده اند،طبق آخرين برآوردها از سال 2001 تا كنون آمريكا بيش از
000/000/000/500/4 دلار را صرف هزينه جنگ در سه كشور عراق،افغانستان و پاكستان كرده است.
در سال 2010 ، تخمين زده شد كه بيش از 30 درصد از كودكان عراقي،افغان و پاكستاني مبتلا به اختلال و فشار روحي هستند و شمار آنها به طور ثابت رو به افزايش است.آمارها نشان مي دهند در افغانستان از سال 2001شمار كساني كه در نتيجه جنگ جان خود را از دست مي دهند سالانه 12000نفر بيشتر از هنگامي است كه طالبان در اين كشور قدرت را در دست داشتند.از سال 2008 تاكنون بر اثر حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكائي به پاكستان ساليانه 1200نفر جان خود را از دست مي دهند،جالب آنكه در اين حملات به ازاي هر يك شبه نظامي عضو القاعده يا طالبان ،
50 غير نظامي كشته ميشوند. بسياري از حقوق دانان برجسته معتقدند كه حملات هوايي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا با هواپيماهاي بدون سرنشين در خاك پاكستان،به نحوي كه اكنون اجرا مي شود، با منشور سازمان ملل و قوانين بين المللي ، مغايرت آشكار دارد. بر اساس منشور سازمان ملل، هيچ كشوري حق ندارد در خاك كشور مستقل ديگر كه با آن در جنگ نيست، عمليات نظامي انجام دهد.
همچنين حملات نيروهاي آمريكائي و متحدانش به مراسم عروسي و عزاداري مردم سه كشور عراق،افغانستان و پاكستان بيش از48 مورد گزارش شده است.از ديگر جنايات شومي كه ارتش آمريكا در اين سه كشور انجام مي دهد و آثار روحي و رواني مخربي بر قربانيان آن مي گذارد كه بعضاً سبب گرايش آنها به خود كشي و عملياتهاي انتحاري مي شود ،علاوه بر شكنجه زندانيان،تجاوز جنسي به آنان است از سال 2001تا كنون بيش از 3700مورد،تجاوز از سربازان و افسران ارتش آمريكا و متحدانش عليه زندانيان ،زنان و كودكان عراقي و افغاني گزارش شده است.
به هر تقدير بيش از ده سال از حادثه مشكوك 11 سپتامبر گذشته است حادثه اي كه طي آن حدود1900نفر جان خود را از دست دادند آمريكائي ها اما به ازاء هر قرباني چيزي بيش از 7100نفر را در عراق ، افغانستان و پاكستان،كشته،معلول،زخمي و آواره كرده است،آماري كه در سايه سكوت بسياري از داعيه داران حقوق بشر روز به روز در حال افزايش است.

 



به بهانه آغاز فصل امتحانات دانشگاه ها
تمركز حواس هنگام مطالعه و روشهاي تقويت آن (بخش نخست)

تمركز در لغت يعني تراكم ، فشردگي مجموعه، چكيده، تمركز در اصطلاح يعني حفظ و نگهداري توجه و تمركز حواس ، روي موضوعي معين ، بدون تمركز حواس ، يادگيري مثمر ثمر نخواهد بود . بنابر اين همه افراد توانايي تمركز دارند و تمركز نسبي است يعني كسي نمي تواند ادعا كند كاملا حواس پرت است ويا هميشه تمركز حواس دارد.
تمركز گاهي ساده است و گاهي مشكل. تمركز در موضوع هايي كه نياز به تفكرو تجزيه و تحليل دارند مشكل و تمركز در موضوع هايي كه جنبه ي تفريحي و سرگرمي دارند ، بسيار آسان است. بررسي تمركز و روش هاي تقويت آن هنگام مطالعه، از مواردي است كه به نقل از سايت تبيان در آستانه امتحانات دانشگاه ها به آن مي پردازيم:
¤ ¤ ¤
تمركز حواس
يعني عوامل حواس پرتي را به حد اقل رساندن... تمركز هر شخص به نسبت كاهش عوامل حواس پرتي او افزايش مي يابد و بنا به تغييرات موقعيت ذهني و محيطي او تغيير مي كند . بيشتر افراد گمان مي كنند كه تمركز يك امر ذاتي و تغيير آن ناممكن است ، در حالي كه تمركز يك امر اكتسابي است و بايد هر روز پرورش و جهت داده شود و هر كس با هوش عادي خود مي تواند به آن دست يابد. پس برقراري تمركز حواس به ميزان كاهش عوامل حواس پرتي بستگي دارد . يعني هر چه عوامل مزاحم و مخل تمركز بيشتر باشند توانايي حفظ تمركز حواس كمتر است و بر عكس. لذا حواس پرتي ؛ يعني خارج شدن از روند مطالعه يا جريان كا ري و فرو رفتن در افكار و تخيلات و يا انجام كار ديگر. حواس پرتي يا منشأ ذهني و دروني دارد و يا منشأ بيروني و محيطي
روشهاي تقويت تمركز حواس
تمركز حواس هنگام مطالعه كليد اصلي و اساسي درك و فهم مطالب است. و كليد اساسي تمركز حواس استفاده از روشهايي است كه باعث تقويت و پرورش ومهارت در برقراري تمركز حواس هنگام مطالعه مي شوند. بنا براين بدون تمركز حواس ممكن است درك و فهم مطلبي كه فقط يك ساعت وقت لازم داشته باشد ، ساعتها وقت بگيرد اما به خوبي فهميده نشود و امر مطالعه بي فايده است و اثر مثبتي نخواهد داشت. لذا كاربرد روشها و فنوني كه به خواننده كمك مي كند تا هنگام مطالعه فعال باشد ، تمركز حواس را تقويت و مهارت فرد را در ايجاد تمركز حواس هنگام مطالعه افزايش مي دهد اين روشها عبارتند از:
1- آمادگي براي مطالعه
براي شروع مطالعه ، ابتدا بايستي خود را از جهات گوناگون آماده كرد، زيرا حداكثر آمادگي ، مقدمه اي براي علاقمندي به مطالعه، ايجاد تمركز حواس و يادگيري بهتر مي باشد. منظور از آمادگي پيدايش تمام شرايطي است كه شخصي را قادر مي سازد تا با اطمينان به موفقيت و اعتماد به نفس، به تجربه خاصي بپردازد .
1.1 آمادگي بدني
به رشد و تكامل طبيعي بدن ، تندرستي و نداشتن نقصهاي بدني مربوط است. گاهي وجود بيماريهايي مانند زخم معده، ميگرن، سردرد و نظاير اينها باعث از بين رفتن تمركز حواس و مانع مطالعه فرد
مي شود و فرد تا به دست آوردن تندرستي كامل قادر به برقراري تمركز حواس و مطالعه ثمر بخش نيست و انگيزه كافي هم براي مطالعه ندارد
1.2 آمادگي ذهني
آمادگي ذهني را مي توان از خصوصياتي نظير رشد گوياي سالم قدرت تفسيرو تعبير اشكال ، توانايي درك هماننديها و نا هماننديها ميان كلمات و ... شناخت دانست .
1.3 آمادگي اجتماعي
به ماهيت و وسعت تجارب فرد بستگي دارد كه مي توان آن را
با تجربه و تحليل زمينه خانه و خانوادگي ، محيط وسيع اجتماعي كه او در آن تجربه اندوخته است و تربيت پيشين او تعيين كرد.
1.4 آمادگي رواني
آمادگي رواني به شكل پيچيده اي با رشد و تكامل بدني ، ذهني و اجتماعي آميخته است . خستگي، بي قراري ، بي تابي، كوتاهي زمان، دقت نداشتن تمركز در مطالعه ، واكنشهاي منفي نسبت به خود و ديگران ، ضعف اعتماد به نفس و نظاير آنها همگي نشانه نبودن آمادگي رواني ، بدني ،ذهني و اجتماعي دانش آموزان و دانشجويان ، اجراي برنامه هاي آموزشي ، تمركز حواس و فرايند يادگيري را آسان تر و مطلوب تر مي كند
2- داشتن علاقه به مطالعه
مطالعه ثمر بخش از دو عامل متاثراست: يكي علاقه نسبت به مطالب خواندني ، ديگر كاربرد ماهرانه فنون مطالعه نسبت به مطلب خواندني سبب مي شود تا شخص به مطالعه بيشتر بپردازد، مطالعه بيشتر منجر به بهتر شدن فنون مطالعه مي شود، كاربرد فنون بهتر، مطالعه را آسان تر ، سريع تر و لذت بخش تر مي سازد؛ در نتيجه علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزايش مي يابد. پس تا زماني كه فرد تمايل يا علاقه به انجام كاري نداشته باشد نمي تواند برانگيخته شود. لذا وقتي خواننده به موضوعي علاقه مند مي شود، خود به خود بر آن تمركز مي كند، بيشتر دقت مي كند و به راحتي مطالب را به حافظه مي سپارد و بعدا هم خيلي راحت به خاطر مي آورد .پس ازعلاقه پيدا كردن نسبت به مطالب، گام بعدي تعيين هدف مطالعه است زيرا هدف زير بناي انجام كاري است و به فعاليت انسان جهت و نيرو مي دهد . هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب كردن وادار مي كند و نيروي لازم را براي فعاليت در وي بوجود مي آورد وسبب پيدايش تمركز در او مي شود . لذا هر فرد براي مطالعه بايد هدف مشخصي داشته باشد.« زيرا تعليم و تربيت علم اهداف است و همه بر اين باورند كه بدون داشتن هدف، يادگيري كاري بس دشوار و غير ممكن است» همان طور كه فرانكلين معتقد است انسان بدون هدف مانند گلوله اي است كه بدون هدف شليك مي شود . علاوه بر آن مطالعه بدون هدف يكي از عادات غلط مطالعه بشمار مي رود .
3- تعيين زمان و مكان مطالعه
يكي از راه هاي برقراري تمركز حواس اين است كه مطالعه در آن ساعت از روز انجام گيرد كه براي فرد مناسب تر است. اما تعيين مناسب ترين زمان براي مطالعه كاري دشوار است و به عادات فردي بستگي دارد. برخي افراد عادت دارند تا نيمه هاي شب بيدار بمانند و با استفاده از سكوت و آرامش شبانه با خيالي راحت و آسوده مطالعه كنند برخي ديگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بيدار شوند وبه مطالعه بپردازند. با اين توصيف تعيين زمان و مقدار مطالعه باعث آگاهي از تمام زمينه مطالعه ، برقراري تمركز حواس، عدم سردرگمي، جلوگيري از اتلاف وقت و انرژي و فهم بهتر مطالب مي شود.
وا لتر پارك در كتاب خود به نام «چگونه درس بخوانيم؟» چنين
مي نويسد: « موفقيت يا عدم موفقيت شما در تحصيلات دانشگاهي ، مستقيما به اين امر بستگي دارد كه چگونه از وقت خود استفاده
مي كنيد ؟ موفقيت در دانشگاه و البته در مقاطع تحصيلي پايين تر نيز بستگي به استفاده اشتباه از زمان دارد .» «محيط آشناي يك اتاق مشخص، در حين مطالعه موجب انصراف كمتر و تمركز بيشتر حواس مي شود ،زيرا لوازم آن اتاق هر روز پيش چشم شما است و كمتر توجهتان را به خود جلب مي كند . به علاوه اگر هر روز به وقت مطالعه در اتاق معيني بوديد كم كم ذهنتان عادت مي كند كه به محض رسيدن به آن اتاق آماده تمركز حواس و فراگيري شود. » بنا براين ثابت بودن مكان مطالعه و مشخص بودن آن به علت دسترسي به آن و فراهم بودن وسايل مورد نياز از قبيل كتب درسي ، دفاتر، كتاب لغت، خط كش، قلم و نظاير آن جهت مطالعه موجب تمركز حواس بيشتر و آمادگي ذهني هنگام مطالعه مي شود. پس يكي از بهترين راه هاي برقراري تمركز اختصاص دادن يك اتاق مجهز به آنچه لازم داريد ، در موقع مطالعه است. اين اتاق خيلي زود مناسب تمركز و يادگيريتان شده و كار شما را به طور خودكار راحت تر مي كند و بعد برايتان يك عادت مفيد مي شود. « براي داشتن تمركز به هنگام مطالعه ابتدا بايد خود را از دنياي خارج جدا كنيد و محيط مناسبي براي مطالعه بر گزينيد . چنين محيطي بايد آرام، روشن و داراي هواي مناسب باشد. هيچ چيز به اندازه سر و صدا ، خسته كننده و مانع تمركز حواس نيست. ايجاد محيط كار مناسب، به دليل ايجاد آرامش و شرايط مناسب اهميت دارد و زمينه اي است براي تمركز و دقت»
4- يادبگير كه بگويي «نه»
« زماني كه تصميم گرفتيد بايد مطالعه كنيد اما دوستان يا
هم اتاقي هاي شما در خواست مي كنند كه دور هم جمع شويد ؛ هنر گفتن »نه« را در خود تقويت كنيد . اگر اين اراده در شما ضعيف است ، مي توانيد روي در اتاق مطالعه خود بنويسيد « مزاحم نشويد» اگر موفق نشديد مي توانيد كارهاي ديگري انجام دهيد كه نشان دهد شما دوست نداريد كه كسي باعث از هم گسيختن افكار شما شود».
5- ترك افكار منفي و داشتن افكار مثبت
مطالعه عميق و يادگيري ثمر بخش وقتي حاصل مي شود كه فرد تصور مثبتي از خود داشته باشد و به خود اعتماد كند . زيرا اعتماد به خود در موفقيت مؤثر است و مهارت را بيشتر و نيرو را افزايش داده و مغز را سالمتر مي كند . وقتي مي خواهيد كاري انجام دهيد از گفتن كلماتي همانند : نمي خواهم ، نمي دانم، نمي توانم بپرهيزيد. جمله «اين كار محال» است را از دفتر زندگي خود خط بزنيد ، ترس و بدگماني و بي ارادگي را از ذهن خود دور كنيد . هرگز به خويشتن اجازه ندهيد كه هيجانات و افكار منفي شما را در خود غرق سازد و تمركز حواس شما را مختل كند. اعتماد به نفس داشته باشيد و پيوسته به نزد خود تكرار كنيد كه قادر به انجام كار هستم ، مي توانم انجام دهم و بايد انجام دهم . بدين طريق تفكر مثبت را در خود پرورش دهيد. قوي بودن اعتماد به نفس احساس شعف و شادي را در شما بوجود مي آورد و در حالت شادماني از تمركز حواس خوبي برخورداريد. بهتر فكر مي كنيد، بهتر مطالعه مي كنيد و نتيجه كارتان بهتر مي شود.
مارگريت كوربت مي نويسد
« انسان در بحر انديشه هاي خوشايند حافظه بهتري پيدا
مي كند و ذهن در حالت آرامي قرار مي گيرد و ميل به يادگيري را در خود بوجود مي آورد» لذا خودپنداري مثبت مهم ترين كمك براي تمركز و يادگيري است. اگر بتوانيم تصورات غلط ومنفي را از ذهن خود دور نموده و تصورات مثبت را جايگزين كنيم مي توانيم علاقه به مطالعه و يادگيري را در خود ايجاد كنيم چرا كه علاقه به مطالعه شرايط اصلي و اساسي ايجاد تمركز حواس به هنگام مطالعه است .آلفردآدلر روانشناس مشهور ، در دوره جواني در درس رياضي بسيار ضعيف بود. معلمش اين موضوع را با والدينش در ميان گذاشت آنها باور كردند كه آد لر در درس رياضي ضعيف است ، آدلر هم اين موضوع را پذيرفته بود . يكي از روزها كه معلم مسئله اي را روي تخته نوشته بود و شاگردان كلاس از حل مسئله عاجز مانده بودند آدلر جواب مسئله را پيدا كرد ، پاي تخته رفت و در ميان حيرت همگان مسئله را حل كرد . فهميد كه توانايي درك و فهم مطالب درس رياضي را دارد ، استعدادش را باور كرد، تصورات مثبت را جايگزين تصورات منفي كرد و از آن به بعد يكي از دانش آموزان ممتاز درس رياضي شد.
6- طرح سؤال
طرح سئوال يكي از شيوه هاي مطالعه دقيق و فعالانه است كه در تمام اوقات مطالعه، مفيد است. طرح سئوال پيش از مطالعه دقيق، فرد را وادار مي كند تا به طور فعالانه و با تمركز و دقت كافي و با انگيزه و علاقه به مطالعه بپردازد . طرح سؤال هنگام مطالعه يكي از روشهايي است كه خواننده را فعال و به طور عمقي او را در گير مطالعه مي كند وسبب برانگيختن جديت و تلاش وي به هنگام مطالعه مي شود و فرد براي يافتن پاسخ به سئوالات بايستي تمركز حواس خود را حفظ نمايد ، زيرا در هنگام مطالعه ، نمي توان بدون تمركز پاسخ سؤالات را پيدا كرد. بعد از خواندن مطالب با طرح سؤال مي توان ميزان فراگيري خود را ارزش يابي نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پي برد و سبب ايجاد نظر انتقادي نسبت به مطالب در فرد مي شود. خواننده در مطالعات بعدي براي از بين بردن نقاط ضعف خود با دقت و تمركز بيشتري مطالعه مي كند.
ادامه دارد...

 



معضلات شب امتحان از زبان دانشجويان

هميشه به انتهاي ترم تحصيلي دانشگاه ها كه مي رسيم، بازار كپي كردن جزوات دانشجوي خوب كلاس، هماهنگي جهت درس خواندن و نگراني و اضطراب ها گرم مي شود. در ايام امتحانات به طور خاص يكي از مشكلات بزرگ دانشجويان، مسائل پيرامون امتحانات و به خصوص اضطراب و استرس شب امتحان است.
دانشجويان در در گفت وگو با خبرگزاري دانشجو از مشكلاتي كه با آن دست به گريبان شده اند، مي گويند:
¤ ¤ ¤
سروكله زدن با جزوه هاي بي سروته مهم ترين مشكل
شب امتحان است
الهه فلاح نژاد، دانشجوي رشته جامعه شناسي دانشگاه تهران در خصوص مشكلات شب هاي امتحاني دانشجويان گفت: سروكله زدن با جزوه هاي بي سروته، نامفهوم و با اطلاعات پراكنده درس ها در شب امتحان يكي از مشكلات بزرگ ما دانشجويان است.
وي با بيان اينكه برخي از درس ها از منابع مختلف به دانشجو عرضه مي شود، گفت: به همين دليل در برخي از درس ها نظم و انسجام اطلاعاتي احساس نمي شود و اگر از قبل مطالعه نكرده باشيم شب امتحان خيلي سخت مي توانيم اين اطلاعات را كنار هم قرار دهيم.
اين دانشجوي رشته جامعه شناسي دانشگاه تهران حفظي بودن نظام آموزشي ما را يكي از مشكلات معمول و رايج دانشجويان و دانش آموزان دانست و خاطرنشان كرد: در رشته ما برخي از موضوعات به نوعي تحميلي به نظر مي رسد كه اغلب با عقايد و ايدئولوژي ما نزديكي ندارد.
فلاح نژاد در خصوص نحوه در س خواندن خود نيز گفت: برخي از درس ها كه به نوعي جزو دروس اصلي و پايه به شمار مي روند، مانند نظريه ها، را طي ترم مي خوانم؛ به همين دليل شب امتحان دچار مشكل نمي شوم، اما دروس ديگر را عمدتاً شب امتحان و ايام فرجه مطالعه مي كنم.
وي با ذكر خاطراتي از شب امتحان خود گفت: در ترم اول دانشگاه، امتحان درس آمار را داشتيم كه اصلاً علاقه اي به درس خواندن نداشتم، البته در مقابل ميل شديدي به خواندن كتاب كوير دكتر شريعتي در من ايجاد شده بود؛ به طوري كه تا صبح به جاي مطالعه درس آمار، اين كتاب را خواندم؛ جالب اين بود كه بعد از امتحان متوجه شدم دومين نمره بالاي كلاس را در امتحان آمار كسب كردم.
برنامه ريزي قبلي مهم ترين راهكار امتحانات
پشت سر هم است
حيدري يكي ديگر از دانشجويان نيز در خصوص نحوه مطالعه براي شب هاي امتحان گفت: بنده در طول ترم چندان درس نمي خوانم، اما حدود 20 روز مانده به امتحان و با مشخص شدن تاريخ امتحانات درس هاي مهم تر را در اولويت قرار مي دهم و با يك برنامه ريزي آنها را مطالعه مي كنم.
وي افزود: طي تجربيات مختلف متوجه شدم كه بايد درس هايي كه امتحانات آنها پشت سر هم است و حتي گاهاً در يك روز قرار دارند را از قبل مطالعه كنم.
اين دانشجو در خصوص نحوه مطالعه درسي به صورت گروهي نيز گفت: برخي از امتحاناتي كه ساعات شروع آنها بعد از ساعت 10 است را قبل از شروع امتحان، با دوستان و به صورت گروهي مرور مي كنم.حيدري با بيان خاطره اي از شب هاي امتحان نيز گفت: طي سال هاي گذشته بر اساس برنامه امتحاني كه دانشگاه به ما داد، ظرف دو روز، پنج امتحان داشتم.
وي افزود: در يك روز از ساعت 8 تا 16 پشت سر هم امتحان داشتم و شب قبل نيز تا صبح درس خوانده بودم؛ به همين دليل بعد از امتحان دوم يعني ساعت 10 تا 12 خواب عجيبي بر من مسلط شد.اين دانشجو در ادامه خاطره خود گفت: به دليل كم خوابي شديد به دوستان گفتم نيم ساعتي استراحت مي كنم، شما من را براي امتحان صدا بزنيد كه ظاهراً دوستان مرا را صدا كرده بودند و من بيدار نشده بودم؛ وقتي كه از خواب بيدار شدم، چند دقيقه به امتحان مانده بود و من با همان حالت سر جلسه امتحان رفتم.
خوابگاه هاي دانشجويي آرامش فكري شب امتحان را ندارند
سارا مومني، دانشجوي ارشد دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران در خصوص معضلات مطالعه درسي دانشجويان در خوابگاه گفت: در خوابگاه هاي دانشجويي آرامش فكري اي كه مورد نياز دانشجويان براي امتحانات و شب امتحان است، وجود ندارد.
اين دانشجوي ارشد رشته مطالعات فرهنگي و رسانه دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران ادامه داد: سالن مطالعات خوابگاه ها نيز اكثراً با مشكلاتي از قبيل كم بودن نور، سرد بودن محيط و يا بسيار گرم بودن آن مواجه هستند.
وي كم بودن فضاي اتاق هاي خوابگاه را نيز يكي ديگر از معضلات خوابگاه ها، بخصوص براي ايام امتحان دانست و خاطرنشان كرد: تغذيه خوابگاه ها نيز عمدتاً نامناسب است و ما به دليل پايين بودن كيفيت غذاي خوابگاه مجبور مي شويم، در حالي كه فرصت مطالعه كمي داريم، وقتي را براي درست كردن غذا صرف كنيم.مومني با اشاره به اينكه دانشجويان ارشد عمدتاً بايد مقالاتي را براي امتحانات پاياني خود فراهم كنند، گفت: براي اين منظور تنها يك يا دو روز فرصت داريم و به دليل مجهز نبودن كتابخانه هاي دانشگاه و نداشتن كتاب هاي فراوان از منابع مختلف و با توجه به سرعت پايين اينترنت، وقت زيادي را بايد صرف كنيم.
اين دانشجوي ارشد رشته مطالعات فرهنگي و رسانه دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران در خاتمه با بيان خاطره اي از شب امتحان خود گفت: در سال اول تحصيل در دانشگاه تهران، زلزله قم رخ داد و شايعاتي مبني بر اينكه تهران نيز زلزله مي آيد، مطرح بود؛ به همين دليل آن شب ها را در كنار استرس داشتن امتحان، با استرس آمدن زلزله به سر كرديم و حتي يكي از شب ها به دليل ترس از وقوع زلزله در حياط دانشگاه درس خوانديم.

 



در بيانيه پاياني دومين كنگره ملي علوم انساني اعلام شد:
راهكارهاي پيشنهادي براي رفع مشكلات علوم انساني

بيانيه پاياني دومين كنگره ملي علوم انساني با توصيف جايگاه علوم انساني و شرايط امروز آن، چالش و موانع علوم انساني و ارائه راهكار هاي تقويت علوم انساني صادر شد.
به گزارش فارس، بيانيه پاياني دومين كنگره ملي علوم انساني كه روزهاي چهاردهم و پانزدهم دي ماه در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزارشد، به شرح زير است:
توسعه جوامع و علوم بدون راهبري علوم انساني ميسر و ممكن نيست و علوم انساني در تحول فلسفه علم و قرار دادن آن در چارچوب گفتمان هاي رايج و مشخص كردن چشم انداز ساير علوم و جامعه انساني نقشي اساسي دارد.
در اين بيانيه تاكيد شده است: علوم انساني در هر جامعه اي در عين اينكه از ميراث مشترك علوم انساني ساير جوامع استفاده مي كند بايد به خاص و ويژه بودن مسايل و مشكلات و ويژگي هاي آن جامعه توجه داشته باشد و براي توليد علم، مسائل خاص آن جامعه را به عنوان موضوع توليد علم مدنظر خود قرار دهد.
در ادامه بيانيه دومين كنگره علوم انساني آمده است:
علوم انساني بومي مبتني بر مباني است كه ازجمله آنها توصيف و تحليل انساني است كه داراي دين خاص، گذشته تاريخي خاص، مكان و جغرافياي خاص و عناصر فرهنگي و اجتماعي خاص است، لذا طراحي مباني نظري آن براساس پيش فرض هاي معرفتي و هستي شناختي بومي در مقابل پيش فرض هاي جهان شمول و انتخاب موضوع مبتني بر پارامترهاي بومي در مقابل انتخاب موضوع مبتني بر پارامترهاي ضروري است.
در اين بيانيه ضمن اشاره به ضرورت اصلاح رويكرد ملي نسبت به علوم انساني آمده است: با توجه به اهميت الگوي پيشرفت اسلامي-ايراني و نقش مهم و مؤثر علوم انساني در پايه ريزي و طراحي آن، تبيين اين الگو بايد براساس دانش اجتماعي بومي و ترسيم مسير آن با ملاحظه ساخت و شرايط سياسي و اجتماعي ايران، نوع دين و كيفيت ظهور و حاكميت آن، سابقه فكري و تاريخي ايران، تأثيرات »مدرنيته« بر انديشه و عمل نخبگان ايراني و مسلمان و خصوصيات انسان ايراني و فرهنگ شيعي صورت پذيرد.
شركت كنندگان در اين كنگره، تبيين الگوي پيشرفت جامعه براساس دانش اجتماعي بومي و ترسيم مسير آن با ملاحظه ساخت و شرايط اجتماعي ايران، افزايش كمي محققان تمام وقت با تاكيد بر بهبود كيفيت و توسعه منابع انساني پژوهشي. رفع موانع حوزه نظريه پردازي در علوم انساني و استفاده از دستاوردهاي
علوم انساني در جوامع ديگر با عطف توجه به لزوم خارج كردن علوم انساني از حالت نقلي صرف -ترجمه- و ضرورت كاربردي كردن آن -آموزش و پژوهش- و لزوم حاكميت ارزش هاي قرآني، دانش مداري و معنويت را ازجمله راهكارهاي حل مشكلات علوم انساني ذكر كرده اند.
مشاركت اعضاي هيأت علمي در امور آموزشي در برنامه ريزي درسي دانشگاهي، طراحي نوعي از نظام دانشگاهي با تاكيد بر انسان و عرفان و جهان بيني توحيدي، اشاعه فرهنگ محقق محوري در دانشگاه ها و مراكز پژوهشي، ايجاد صندوق حمايت از تحقيقات، توجه به سر فصل هاي دروس علوم انساني در كشورهاي موفق دنيا و انطباق آن با فرهنگ بومي، شكل گيري هسته هاي علمي و كار گروهي، پيوند علوم انساني با مقتضيات فرهنگي و لزوم آموزش تفكرانتقادي، مهارت هاي جستجوگري، تفكر خلاق و فراهم نمودن فضاي تفكر انتقادي تعدادي ديگر از راهكارهاي پيشنهادي براي رفع مشكلات حوزه علوم انساني در اين بيانيه هستند.

 



حكم محكوميت و تعليق چند دانشجو به جرم برپايي نمايشگاه 9 دي

تعدادي از دانشجويان بسيجي دانشكده شهيد بهشتي اردكان به علت انتقاد به حضور محمدرضا تابش نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي در دانشگاه خود، با برخوردكميته انضباطي مواجه شدند .
بنابر گزارش دريافتي روز يكشنبه 27 آذر ماه حكم محكوميت و تعليق تعدادي از دانشجويان بسيجي دانشكده بهشتي اردكان به علت پخش تراكت و انتقاد به تابش از سوي معاونت فرهنگي اين دانشكده امضاء شد .
مسئولين بسيج اين دانشكده صبح روز شنبه، 26 آذر، از برنامه حضور تابش در خوابگاه اين دانشكده مطلع مي شود. در همين راستا دانشجويان بسيجي اين دانشكده تصميم به برگزاري نمايشگاه عكس با محوريت فتنه 88 مي گيرند.
در اين ميان تابش توسط عوامل خبري خود متوجه تحركات دانشجويان بسيجي و آماده كردن سوالاتي در مورد عملكرد سياسي وي شده و به بهانه اي سفر به تهران را لغو كرد. فرداي آن روز نيز حكم تعليق تعدادي از اين دانشجويان ابلاغ مي شود !
شنيده شده است رياست دانشكده از اجازه چاپ تراكت ها از سوي مسئول امور دانشجويي بي اطلاع بوده است و اين ناهماهنگي كار را به جايي رسانده كه با اين دانشجويان بسيجي برخورد انضباطي بشود .
لازم به ذكر است محمدرضا تابش، خواهر زاده
سيد محمدخاتمي است كه سابقه سه دوره نمايندگي -ششم، هفتم و هشتم- را در كارنامه خود دارد .

 



دفتر مطالعات تاريخ انقلاب اسلامي منتشر كرد
ويژه نامه «سوار برموج -واكاوي عملكرد سيد محمد خاتمي-»

دفتر مطالعات تاريخ انقلاب اسلامي ويژه نامه «سوار برموج - واكاوي عملكرد سيد محمد خاتمي- » را به زيور طبع آراسته است .
ويژه نامه «سوار برموج - واكاوي عملكرد سيد محمد خاتمي-» به مديرمسئولي احسان شريفي و سردبيري سيد ابراهيم حسيني انتشار يافت .
براين اساس؛ حلقه كيان و آيين، لوايح دوقلو؛ خاتمي و پرونده هسته اي ؛ 18 تير 1378؛ حماسه مردم در 23 تير 78 به روايت تصوير؛ انتخابات هاي پس از اصلاحات؛ افسانه انقلاب رنگي؛ مهره اي براي كودتا؛ هندوانه سربسته؛ از جمع آوري اعانه تا ادعاي تقلب؛ زيرنقاب تقلب؛ يكي به ميخ يكي به نعل؛ خاتمي دهه 60 يا خاتمي سال 88؛ مرد روزهاي سكوت و سرمايه اصلاح طلبان براي بازگشت عناوين مطالبي است كه در اين ويژه نامه به چاپ رسيده اند.
در پيشگفتار اين ويژه نامه آمده است: هشت سال رياست جمهوري حجت الاسلام سيد محمد خاتمي آبستن رويدادها و به عبارت بهتر بحران هايي بود كه شانتاژ خبري و هوچي گري برخي جريان هاي سياسي مانع كشف بسياري از واقعيت ها شد . شرايطي كه نه تنها به صورت اتفاقي رقم نخورد بلكه با روي كارآمدن حزبي ترين دولت دوران انقلاب ؛ فصل جديدي در رفتارهاي سياسي و جريانهاي فعال در كشور پديد آمد . دولتي كه قريب به يازده نفر از اعضاي كابينه اش عضو جبهه مشاركت يا همان ائتلاف احزاب اصلاح طلب بودند و مابقي انها باقيمانده از دولت هاي پنجم و ششم و اعضاي حزب كارگزاران سازندگي و مجاهدين انقلا اسلامي بودند. در بخشي از اين ويژه نامه آمده است: حلقه كيان گروه مطالعاتي فكري متشكل از افرادي بود كه بنيان هاي فكري اعتقادي اصلاح طلبان در دوره دوم خرداد را رقم زد و با اثرگذاري بسيار بر انديشه هاي سيد محمد خاتمي اصلي ترين عامل هاي تندروي ها و انحراف وي در يان مدت را پديد آورد.
حلقه كيان به عنوان معروف ترين مركز مطالعاتي تجديد نظرطلبان؛ در آغاز به توصيه و علاقه شهيد حسن شاهچراغي براي ايجاد كانون فكري و ديني تشكيل شده بود و پيشينه آن به كانون هاي فرهنگي نهضت اسلامي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مي رسد . پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين افراد به دعوت شاهچراغي در موسسه كيهان دور هم جمع شدند و به انتشار كيهان فرهنگي تا سال 1369 پرداختند.
دفتر مطالعات تاريخ انقلاب اسلامي پيش از اين نيز سه ويژه نامه «واكاوي عمليات رواني جريان فتنه »؛ «بررسي عملكرد دولت كارگراران سازندگي » و نيز ويژه نامه واكاوي «اتاق فكر جريان فتنه» را راهي بازار نشر كرده است .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14