(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 دی 1390- شماره 20118

هشدار پليس فتا به طراحان و صاحبان سايت ها
الگوي آموزش انفرادي در كلاس ها
2ساله شدن معاينه فني خودروها قوت گرفت



هشدار پليس فتا به طراحان و صاحبان سايت ها

پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا(فتا) به طراحان و صاحبان سايت ها در خصوص هدايت كاربران به سمت صفحات خاص هشدار داد.
به گزارش معاونت تشخيص و پيشگيري پليس فتا، در برخي موارد در موتورهاي جست وجوي وب و تبليغات آنلاين، روش هايي استفاده مي شود تا كاربران را به سمت صفحات مورد نظر و خاصي هدايت كنند تا يك تبليغ يا حتي يك طرز تفكر خاص را به كاربر القا كنند.
هدف اين سايت ها، ايجاد جو رواني خاص و شيوه اي براي فروش كالا است. يكي از اين روش ها به اين صورت است كه با استفاده از كلمات كليدي پركاربرد كه در اكثر موارد ربطي به محتواي سايت خودشان ندارد، اقدام به طراحي سايت و بارگذاري آن مي كنند و از اين طريق در موتورهاي جست وجو، ايجاد اختلال كرده و كاربران را به سمت و سوي دلخواه خودشان سوق مي دهند.
پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات تاكيد كرد براساس قانون، استفاده از كلمات كليدي غيرمرتبط به منظور جذب بازديدكننده، جرم محسوب مي شود.
براساس اين قانون، هر كس در بستر مبادلات الكترونيكي، با سوءاستفاده و يا استفاده غيرمجاز از «داده پيام» برنامه ها و سيستم هاي رايانه اي و با وسايل ارتباط از راه دور ديگران را فريب داده و يا موجب گمراهي سيستم هاي پردازش خودكار و نظاير آن شود و از اين طريق وجوه، اموال يا امتيازات مالي بدست آورد، مجرم محسوب شده و علاوه بر برگشت اموال به صاحبان آن، به حبس از يك تا سه سال و پرداخت جزاي نقدي محكوم مي شود.
پليس فتا ناجا در صورت مشاهده چنين مواردي با مجرم برخوردي قاطع و قانوني خواهد داشت و نيز كاربران گرامي در صورت مشاهده چنين مواردي مي توانند از طريق سايت پليس فتا ناجا موضوع را اطلاع دهند.

 



الگوي آموزش انفرادي در كلاس ها

احمد كبيري
بسياري از روانشناسان تربيتي و مربيان آموزشي اعتقاد دارند كه موقعيت يادگيري بايد آن چنان سازماندهي شود كه هر فردي براساس توانايي هاي خود به فعاليت و يادگيري بپردازد. براي نيل به چنين هدفي الگوي آموزش انفرادي الگوي مناسبي است، زيرا در اين الگو افراد بي سواد برحسب توانايي هايشان پيش مي روند و آموزش دهنده نيز وقت كمتري صرف تدريس و زمان بيشتري صرف رسيدگي به فرد فرد يادگيرندگان مي كنند. البته اولين گام در راه تحقق چنين هدفي پذيرفتن مفهوم مخاطب محوري در طراحي و آموزش است. در بسياري از مواقع دستيابي به هدف هاي آموزشي از طريق آموزش انفرادي بسيار آسان تر و امكان پذيرتر از روش هاي ديگر است به ويژه اگر آموزش انفرادي به طور صحيح استفاده شود.
افراد با استفاده اثرگذار و انعطاف پذير از راهبردهايي كه به آنان در درك و فهم، استدلال، به يادسپاري و حل مسايل ياري مي كنند دست به فراگيري مي زنند.
آموزش انفرادي الزاما به معناي آموزش يك نفر با يك معلم يا آموزش دهنده يا برنامه خاص نيست. آموزش انفرادي ممكن است به صورت گروهي نيز انجام گيرد كه در اين صورت بهتر است گروهي از دانش آموزان كه ويژگي هاي مشتركي دارند تحت آموزش قرار گيرند الگوي آموزش انفرادي يكي از بهترين الگوهاي آموزشي در رويكرد تدريس غيرمستقيم ساختاري شده است.
يادگيري در اين روش بايد تا حد تسلط پيش رود براساس اين نظريه، يادگيري و پيشرفت تحصيلي فراگيران به طور وسيعي با زمان يادگيري بستگي دارد. به عقيده كارول شاخص اصلي استعداد تحصيلي شاگردان، زمان است. در يادگيري تا حد تسلط اگر روش تدريس مطلوب و عالي باشد، وقت كمتري نياز خواهد بود و استعداد هر فرد در اين روش نقش بسزايي دارد. بلوم معتقد است مهارت يادگيري در حد تسلط روي مفهوم خود شاگردان اثر مي گذارد. شاگردان به ارزش و كفايت خود پي مي برند و اين روش، يكي از قوي ترين منابع سلامت روحي است. در اين روش معلم سعي مي كند روش هاي آموزش خود را براساس تفاوت هاي فردي تنظيم كند.
اهدافي كه آموزش انفرادي دنبال مي كند به شرح ذيل است
1-رعايت تفاوت هاي فردي
اگر در كلاس تفاوت هاي فردي در نظر گرفته نشود، خستگي، انزجار و تنفر از فعاليت آموزش تقويت خواهد شد.
2- رشد استقلال در عمل و يادگيري
افراد در آموزش انفرادي، روش آموختن مستقل را نيز ياد مي گيرند. يعني ياد مي گيرند كه چگونه ياد بگيرند و اين يكي از هدف هاي مهم آموزشي است.
3- عادت به مطالعه
در اين روش شاگردان معلومات بيشتري را كسب مي كنند. كسب معلومات بيشتر، رضايت از فعاليت هاي آموزش را فراهم مي كند و در اثر ادامه فعاليت به مطالعه عادت مي كنند.
4- ايجاد مهارت در مطالعه
رابينسون روش sqr3 را پيشنهاد كرده است مراحل اين روش عبارت است از:
الف) مطالعه اجمالي: يعني مطالعه عناوين و يادآوري اطلاعات گذشته. (Survey)
ب) سؤال: ايجاد سؤال هايي در ذهن، يعني برگرداندن عناوين كتاب به سؤال هايي كه احتمالاً پاسخ آنها بايد داده شود. (question)
ج) مطالعه (خواندن): يعني قرائت دقيق متن براي يافتن پاسخ سؤالات (read)
د) ازبرخواندن: يعني تلاش براي يافتن پاسخ هاي دقيق تر سؤالات، بدون استفاده از كتاب. (rectie)
ه) بازنگري: يعني مرور يادداشت ها و به يادآوردن نكات مهم (review)
5- مطالعه خود هدايت شده و مستقل
هرگاه هدف هاي فعاليت هاي آموزشي براي شاگردان با ارزش تر باشد، يادگيري بارزتر مي شود و شاگردان را در انجام كار منظم تر مي سازد، (در اين روش ياد مي گيرد كه خود كنترل باشد) بعلاوه آنها را به استفاده از منابع تشويق مي كند و در نتيجه ماحصل يادگيري بهتر و بيشتر از آن چيزي خواهد بود توانايي اش را داشتند.
الگوي آموزش انفرادي مي تواند در خودآموزي كارآيي بالايي داشته باشد به طوري كه بخشي از اطلاعات توسط آموزش دهنده و بخشي توسط خود يادگيرنده بصورت خودآموزي فراگرفته شود.
هفتم دي ماه سالروز تأسيس نهضت سوادآموزي بود، سازماني كه با هدف ريشه كني بي سوادي به فرمان حضرت امام(ره) تأسيس گرديد و در سال هاي فعاليت خود موفقيت هاي قابل توجهي را كسب كرده است .در سال هاي اخير تعداد بي سوادان در كشور كاهش يافته و پراكندگي بيش از حد سوادآموزان در مناطق باعث شده است كه حتي در بسياري از نواحي امكان تشكيل حتي يك كلاس سوادآموزي با جمعيت 7يا 8نفره وجود نداشته باشد. بنابراين لزوم بهره گيري از روش جديد براي به صفر رساندن بي سوادي در كشور ضروري است. برهمين اساس آموزش انفرادي كه در نهضت سوادآموزي از آن به آموزش فرد به فرد ياد مي شود اجتناب ناپذير بوده و مي تواند به حل معضل بي سوادي در شرايط كنوني كمك كند.
درصورت بهره گيري از اين روش در هر منطقه، محله، روستا و... كه فرد باسواد و بي سواد وجود داشته باشد امكان آموزش فراهم شده و زمينه تحقق فرمان امام خميني(ره) مبني بر «ايران را سراسر مدرسه كنيم» فراهم خواهد شد.

 



2ساله شدن معاينه فني خودروها قوت گرفت

در پي تصويب قانون 5 ساله شدن معاينه فني خودروها مسئولان كشور كه در زمان تصويب اين طرح در خواب غفلت به سر مي بردند، هم اكنون از خواب بيدار شده اند؛ برهمين اساس دوباره پيشنهاد طرح 2 ساله شدن معاينه فني خودروها در مجلس شوراي اسلامي قوت گرفت.
ارديبهشت امسال بود كه مجلس شوراي اسلامي قانوني را با عنوان «5 ساله شدن معاينه فني خودروها» به تصويب رساند كه پس از تصويب اين قانون مسئولان تازه از خواب غفلت بيدار شدند و به قانون 5 ساله شدن معاينه فني اعتراض كردند.
نحوه معاينه فني خودروها خود يكي از عوامل تشديدكننده آلودگي هوا است و تأثير بسزايي در توليد آلودگي هوا دارد چرا كه به گفته برخي از مسئولان 80 درصد از آلودگي هوا مربوط به منابع متحرك يعني خودروها مي شود كه جزء مهمي از اين موضوع به معاينه فني خودروها بازمي گردد.
پس از تصويب قانون5 ساله شدن معاينه فني مسئولان كشور از جمله مسئولان سازمان محيط زيست كه ادعاي حفاظت از جان انسانها را دارند از خواب بيدار مي شوند و با اعتراضات پي درپي از بازگرداندن اين قانون به2 سال حمايت مي كنند.
معاينه فني خودروها بايد به صورت سالانه انجام شود
يوسف رشيدي، يكي از اعضاي كارگروه كاهش آلودگي هوا در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس درخصوص 5 ساله شدن معاينه فني خودروها بيان مي كند: شهرداري اقداماتي را انجام داده است تا نمايندگان مجلس را متقاعد به كاهش زمان مابين نوبت ها ي معاينه فني خودروها كند.
پس از 5 سال خودرو را دور مي اندازند
وي ادامه مي دهد: اگر ساده به موضوع نگاه شود، متوجه مي شويم كه بعد از 5 سال ماشين را دور مي اندازند و اگر در كشور بعد از 5 سال بخواهيم معاينه فني خودرو انجام دهيم، موضوع لوث مي شود كه به آن بپردازيم بنابراين به جاي 2 سال، هرسال بايد معاينه فني خودروها انجام شود.
رشيدي با بيان اينكه اميدواريم تجديدنظر براي 5 ساله شدن معاينه فني خودروها صورت گيرد درخصوص مهم ترين منشأ آلودگي هوا تصريح مي كند: مهم ترين منشأ آلودگي هوا خودروها هستند.
دوره معاينه فني خودروها را درتهران
بايد كوتاه تر كرد
دراين ميان استاندار تهران نيزتأكيد كرد كه درتهران بايد معاينه فني خودروها به صورت دوره اي انجام شود.
مرتضي تمدن، استاندار تهران عنوان مي كند: پيشنهاد 2 ساله شدن معاينه فني خودروها بايد از مسيري كه به قانون تبديل شده است، از همان مسير ارائه شود.
وي مي گويد: اگر براي كل كشور 5 ساله بودن معاينه فني خودروها مناسب است ولي براي تهران دوره معاينه فني خودروها را بايد كوتاه تر كرد.
درادامه اعتراضات و مطرح شدن آن دررسانه ها نمايندگان مجلس تازه به اين فكر مي افتند كه برقانون 5 ساله شدن معاينه فني تجديدنظر كرده و آن را به2 سال بازگردانند.
بازنگري مجلس درباره قانون 5 ساله شدن معاينه فني خودروها
در نتيجه 27 آذر يعني181 روز پس از تصويب قانون 5 ساله شدن معاينه فني خودروها، نمايندگان مجلس از طرح بازنگري درباره اين قانون خبر مي دهند.
انوشيروان محسني بندپي، عضو فراكسيون محيط زيست مجلس مي گويد: تجديدنظر برقانون 5 ساله شدن معاينه فني خودروها دركميسيون اصلي كه كميسيون حقوقي و قضايي و كميسيون فرعي آن كه بهداشت ودرمان بود بايد انجام مي شد.
وي از توافق دركميسيون بهداشت و درمان مجلس از بازگرداندن معاينه فني خودروها به همان 2 سال خبر مي دهد و بيان مي كند: قرار است 2 ساله شدن معاينه فني خودروها در كميسيون هاي كشاورزي و صنايع بررسي شود كه تا قبل از اتمام دوره مجلس هشتم در دستوركار قرار گيرد.
نكته جالب اينجاست كه نمايندگان مجلس نيز بعد از تصويب اين قانون از طرح 5 ساله شدن معاينه فني خودروها انتقاد مي كنند و خواستار بازگرداندن معاينه فني به 2 سال هستند.
افزايش مدت معاينه فني خودروها امنيت اجتماعي را كاهش مي دهد
سيد محمد علي موسوي مباركه، عضو فراكسيون محيط زيست مجلس تصريح كرد: هرچه مدت معاينه فني خودروها افزايش يابد، آلودگي هوا بيشتر شده و امنيت اجتماعي نيز كمتر مي شود.
بي توجهي نمايندگان مجلس به اعتراض درمورد 5ساله شدن معاينه فني خودروها
پس از اين كش و قوس هاي فراوان بالاخره طرح تجديدنظر بر 5ساله شدن معاينه فني خودروها به كميسيون حقوقي و قضايي مجلس مي رود اما نمايندگان دوباره تصميم مي گيرند تا اظهارات همكاران خود درمورد لزوم بازگرداندن اين طرح به 2 سال و اعتراضات مسئولان خصوصاً موضوع آلودگي هوا را فراموش كنند؛ در نتيجه مقرر مي شود كه خودروها عمومي و دولتي هر 3 سال و خودروهاي خصوصي هر 5 سال معاينه فني انجام دهند.
2 ساله شدن معاينه فني خودروها
در مجلس راي مي آورد
درادامه اين ماجرا يكي از نمايندگان مجلس تاكيد مي كند كه نظر ما بر همان 2 سال است و مدعي مي شود كه 2ساله شدن معاينه فني خودروها درمجلس راي مي آورد. محسني عضو فراكسيون محيط زيست مجلس مي گويد: با توجه به اينكه هم اكنون دركوران آلودگي هوا قرار داريم و خودروها يكي از علل اصلي آلودگي هوا هستند، پيشنهاد طراحان كه 2ساله شدن معاينه فني خودروها است در صحن علني مجلس راي مي آورد. اما نماينده ديگري در رد اظهارات اين نماينده تأكيد مي كند كه فكر نمي كنم طرح كاهش سن معاينه فني خودروها به مجلس هشتم برسد.
رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي نيز بيان مي كند: با توجه به اولويت مسائلي كه در دو سه ماه باقيمانده عمر مجلس در دستور كار مجلس قرار دارد و با توجه به نزديك شدن فصل بودجه و انتخابات مجلس فكرنمي كنم بررسي نهايي اين طرح به عمر اين مجلس كفاف دهد و بتوانيم كاري انجام دهيم.
بالاخره تكليف طرح 5 ساله شدن معاينه فني خودروها چه مي شود؟
درحال حاضر كه مسئولان به فكر سلامتي مردم افتاده اند چرا نمايندگان مجلس با آنها همراهي نمي كنند تا حداقل به اندازه ناچيزي آلودگي هوا در تهران كم شود.
به گزارش فارس مگر نمايندگان مجلس دراين شهر نفس نمي كشند كه موضوع نقش موثر معاينه فني دركاهش آلاينده ها را جدي نمي گيرند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14