(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6 بهمن 1390- شماره 20128

كوتاه اقتصادي
رئيس كل بانك مركزي ارز تا 48 ساعت آينده تك نرخي مي شود
وزير اقتصاد خبر داد موافقت رئيس جمهور با افزايش نرخ سود بانكي
دست واسطه ها از توزيع روغن نباتي كوتاه شد
وام خريد مسكن به 25 ميليون تومان افزايش يافت
سقوط قيمت سكه و طلا در بازار
بهره برداري از 3500 پروژه صنعت برق در دهه فجر
نيكزاد: قيمت ارز بر ساخت مسكن تأثيري ندارد
توزيع ميوه به نرخ دولتي از 15 اسفندماه
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت: وضعيت ذخاير استراتژيك كشور مناسب است
فريب سودجويان را نخوريد كمبود كالا شايعه است



كوتاه اقتصادي

¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 20 ميليون اوراق بهادار، به 164 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات ديروز را در بازارهاي فرابورس، بانك ايران زمين در بازار دوم با جابجايي 7 ميليون و 430 هزار سهم و نرخ هزار و 671 ريال از آن خود كرد.سبحان دارو نيز در بازار اول با خريد و فروش 270 سهم و با كاهش قيمت 9/4 درصد، با نرخ 12 هزار و 270 ريال كمترين حجم معاملات و بيشترين كاهش قيمت را در بازارهاي فرابورس كسب كرد.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه هايي جداگانه به سازمان حمايت مصرف كنندگان و شركت بازرگاني دولتي، اجراي برنامه هاي تنظيم بازار و تعديل قيمت كالاهاي اساسي و پرمصرف در ايام پاياني سال را در پنج محور اصلي مورد تأكيد قرار داد.
¤ رئيس مؤسسه مطالعات انرژي از اتمام تدوين طرح جامع انرژي خبر داد و گفت: اين طرح پس از بررسي در معاونت راهبردي رياست جمهوري براي تصويب به مجلس تقديم مي شود. حسين ايرانمنش با اشاره به آخرين وضعيت تدوين طرح جامع انرژي گفت: تدوين طرح جامع انرژي در مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي به اتمام رسيده است.وي يادآور شد: اين طرح به صورت مدل و به صورت آزمايشي اجرا شد و پس از آن به رياست جمهوري ارجاع و از آنجا به معاونت راهبردي رياست جمهوري فرستاده شد.

 



رئيس كل بانك مركزي ارز تا 48 ساعت آينده تك نرخي مي شود

رئيس كل بانك مركزي از تك نرخي شدن ارز در آينده نزديك خبر داد.
محمود بهمني گفت: تا 48 ساعت آينده ارز تك نرخي مي شود و به هر ميزان براي مصارف مختلف در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
بهمني با تاكيد بر اينكه ارز براي مسافران، دانشجويان و بيماران با يك نرخ مناسب عرضه مي شود افزود: با اين تصميم ديگر نيازي نيست افراد ارز را با نرخ بالا در بازار ارز تهيه كنند مگر آنكه بخواهند ارز را ذخيره كنند و دولت براي ذخيره كردن ارز نمي دهد.
وي تصريح كرد: براي كالاهاي مورد نياز كشور هر ميزان ارز لازم باشد در اختيار واردكنندگان و توليدكنندگان قرار مي گيرد.
وي درباره سكه نيز گفت: تا رسيدن بازار به تعادل، هر ميزان سكه مورد نياز هموطنان باشد به گونه اي كه خريداران ضرر نكنند و سكه به قيمت واقعي برسد با سازوكارهاي پيش بيني شده به متقاضيان واگذار مي شود و هنگام رسيدن به تعادل نيز تحويل سكه به روز خواهد شد.
بهمني درباره ارز مسافرتي براي مسافران نوروزي هم گفت: هيچ مشكلي براي تامين ارز مسافران در ايام نوروز نخواهيم داشت و ارز مسافرتي بايد به قيمت پايين تري برسد.
رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد: تعيين نرخ سود سپرده ها به بانكها واگذار شده است كه حداقل آن معادل نرخ تورم است و از امروز در همه بانكهاي دولتي و خصوصي و موسسات مالي و اعتباري قابل اجراست.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت به نقل از واحد مركزي خبر، محمود بهمني گفت: پس از موافقت رئيس جمهور با مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر افزايش نرخ سود بانكي متناسب با نرخ تورم كه حدود 21درصد است، بانك مركزي ميزان نرخ سود سپرده ها را به بانكها واگذار كرد تا در فضاي رقابتي بتوانند سپرده هاي مردم را جذب و سود مورد انتظار آنان را تامين كنند.
وي درباره نرخ سود اوراق مشاركت نيز اظهار داشت: نرخ سود اوراق مشاركت نيز 20درصد تعيين شده است و سود آن نيز سه ماهه پرداخت مي شود.
بهمني تصميم اخير بانك مركزي را به مثابه بسته سياستي و نظارتي بانكها برشمرد و درباره نرخ سود تسهيلات نيز افزود: در تصميم جديد نرخ سود براي مسكن مهر همان 11درصد است و براي بخش توليد نرخ سود تسهيلات در عقود مبادله اي 14درصد و براي عقود مشاركتي 21درصد درنظر گرفته شده است.

 



وزير اقتصاد خبر داد موافقت رئيس جمهور با افزايش نرخ سود بانكي

وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت درباره نوسانات بازار ارز و سكه سخن گفت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش ايسنا، شمس الدين حسيني با بيان اينكه كشور از نظر ذخاير ارزي در موقعيت و شرايط بسيار مناسب و حتي بي نظيري قرار دارد، گفت: درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و صادرات غيرنفتي در كشور ما در مقايسه با ميزان واردات به گونه اي است كه حتي به ذخاير ارزي ما افزوده خواهد شد و ما نه تنها نيازهاي داخلي براي واردات را مي توانيم تأمين كنيم، بلكه در سفرهاي مختلف مقامات اقتصادي به خارج از كشور و سفرهاي مقامات خارجي به كشورمان، بخشي از فروش كالا و خدمات فني و مهندسي با پشتيباني ارزي ما انجام مي شود.
سخنگوي اقتصادي دولت درباره اين كه چرا با وجود اين شرايط مساعد ارزي، در بازار ارز اخلال مي شود، گفت: بررسي هاي ما حكايت مي كند كه يك سازماندهي وجود دارد كه به دنبال خارج كردن ارز كشور از بازار و يا احتكار ارز است و ما براي مقابله با اين مسئله تدابير مؤثري را در نظر گرفته ايم.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: يكي از اين تدابير اين است كه ثبت سفارش، گشايش اعتبار و ترخيص كالا، همگي در يك سامانه هماهنگ شود و هر كسي كه براي واردات كالا يا كار ديگري نياز به ارز دارد، مي تواند با مراجعه به بانك، ارز مورد نياز خود را ضمن ثبت سفارش تأمين كند.
او ادامه داد: ما به اين وسيله مي توانيم مطمئن شويم كسي كه ارز تهيه كرده، آن را بر اساس سفارشي كه داده است، مصرف مي كند. با اين كار مي توان جلوي احتكار ارز را گرفت. در عين حال ما اطمينان مي دهيم كه تمام نيازهاي ارزي كشور پوشش داده خواهد شد.
حسيني تصريح كرد: بانك مركزي امسال حتي بيشتر از ميزان ارز مورد نياز براي واردات، ارز فروخته است. اطلاعاتي داريم كه نشان مي دهد اين ارزها ممكن است احتكار شده باشد يا حتي كالاهايي كه با ارز قيمت رسمي وارد شده اند، به قيمت ارز در بازار غيررسمي فروخته مي شوند كه اين مسأله را مورد رسيدگي قرار خواهيم داد.
وي با تأكيد بر لزوم تك نرخي كردن قيمت ارز گفت: تا پيش از اين بانك مركزي يك ارز با قيمت رسمي داشت و يك ارز هم با قيمت غيررسمي وجود داشت كه در بازارهاي فرعي ارائه مي شد. تصميم بر اين شده است كه نرخ ارز يكسان شود و البته قيمت آن طوري تعيين خواهد شد كه نرخ كالاها افزايش نيابد.
سخنگوي اقتصادي دولت تأكيد كرد كه جهت گيري دولت در بازار ارز در جهت كاهش قيمت آن است، اما يك جريان رسانه اي با استفاده از ارسال پيامك راه افتاده و مي خواهد در بازار اخلال ايجاد كند. حتي گروهي با دروغ و فضاسازي مي گويند كه دولت به دنبال افزايش نرخ ارز و تأمين بودجه خود از اين راه است. اين القاي بيگانه و افترا و دروغ است و از مقامات قضايي درخواست داريم كه به آن رسيدگي كنند. دولت كسري بودجه ندارد و افزايش قيمت ارز نيز سياست آن نيست.
حسيني با تأكيد بر اين كه افزايش قيمت ارز در بازارهاي غيررسمي يك فضاسازي رواني است، گفت: دولت به اندازه كافي ارز دارد و مي تواند نياز واردكنندگان، تجار و حتي مسافران را از طريق شبكه رسمي تأمين كند.
وزير اقتصاد همچنين از صدا و سيما و ساير رسانه ها خواست كه با فضاسازي رسانه هاي بيگانه و القائات در بازار سكه و ارز مقابله كنند و اخبار ارز را تنها از مراجع رسمي دريافت كنند.
او ادامه داد: حتي بنا شده رئيس بانك مركزي سخنگويي تعيين كند كه اطلاع رساني هاي لازم در اين زمينه را داشته باشد و من هم به عنوان سخنگوي اقتصادي دولت هر جا لازم باشد به او كمك خواهم كرد و اين قائله و فضايي كه ايجاد شده را خواهيم شكست.
سخنگوي اقتصادي دولت درباره حبابي بودن قيمت سكه در بازار گفت: مردم مي توانند با يك محاسبه ساده حبابي بودن اين بازار را تشخيص دهند. هر اونس طلا 1/31 گرم و هر سكه طلا 32/7 گرم است كه با محاسبه مي توان قيمت واقعي طلا را پيدا كرد و فهميد چه مقدار از قيمت فعلي سكه كاذب است.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: 99 درصد مبادلات كشور در 10 ماهه گذشته با ارز 1400 توماني بوده، اين درحالي است كه برخي افراد كالاها را با قيمت ارز بازار غيررسمي به فروش مي رسانند كه ما با اين مسأله مقابله خواهيم كرد. البته ما در بازار سكه و ارز مقاومتي مي بينيم كه سازماندهي شده است، به طوري كه برخي افراد به شدت نرخ سازي مي كنند و چند سايت نيز كشف شده است كه اينها ارقام غيرواقعي در بازار ارائه مي كنند. آنها اين كار را در روز تعطيل نيز انجام مي دادند و به ارسال پيامك مي پرداختند. به نظر مي رسد ارز احتكار كرده اند و مي خواهند قيمت ارز بيشتر گران شود.
او خطاب به مردم گفت: من از هموطنانم مي خواهم با توجه به حبابي بودن قيمت ها در بازار غيررسمي، به مبادلات نپردازند، چرا كه متضرر خواهند شد. حتي ما اخباري داريم كه نشان مي دهد ارزهاي تقلبي به كشور وارد شده است و همكاران ما در وزارت اطلاعات مراقب هستند كه اين ارزها وارد بازار نشود، اما هموطنان نيز ارز مورد نياز خود را از طريق بانك ها و صرافي هاي مجاز تهيه كنند و سراغ دلال ها نروند.
حسيني درباره سياست هاي دولت راجع به ارزش واحد پول ملي كشور گفت: سياست دولت در جهت تحكيم و تقويت واحد پول ملي است و اينكه عده اي مي گويند دولت به دنبال تأمين كسري بودجه خود از طريق افزايش قيمت ارزها و كاهش پول ملي است را تكذيب مي كنم. افرادي كه نادانسته اين بحث را مطرح مي كنند اطلاعات خود را افزايش دهند و كساني كه دانسته اين سخن را مي گويند، بايد اسناد خود را در اين زمينه ارائه كنند و ما اين را پيگيري قضايي خواهيم كرد.
وزير اقتصاد تأكيد كرد كه دولت با اخلال كنندگان در بازار ارز برخورد خواهد كرد و گفت: كشور، قانون بودجه دارد و قيمت ارز هم در آن مشخص است.
وي درباره طرح اصلاح واحد پول ملي نيز گفت: پيش نويس اين طرح در كارگروه طرح تحول اقتصادي تهيه شده و در دستور كار كميسيون اقتصادي دولت قرار دارد.
در ادامه سخنگوي اقتصادي درباره ميزان نقدينگي موجود در كشور گفت: آمار رسمي بانك مركزي مي گويد كه نرخ رشد نقدينگي در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل كمتر بوده است و سه تا چهار درصد كاهش رشد داشته است، به همين دليل از دوستان مي خواهم كه در دامن تحليل هايي نظير تأثير نقدينگي سرگردان در بازار ارز نيفتند.
وي همچنين روند خصوصي سازي در كشور را بسيار مناسب ارزيابي كرد و گفت: ما هم اكنون به 90 هزار ميليارد تومان ميزان واگذاري نزديك شده ايم و امسال هم ارقام خوبي در اين زمينه وجود دارد و پيش بيني مي شود كه بخشي از ديون دولت به صندوق هاي بازنشستگي از اين طريق پوشش داده شود.
تأييد مصوبه افزايش
نرخ سود سپرده
همچنين به گفته وزير اقتصاد، رئيس جمهور با مصوبه شوراي پول و اعتبار درباره افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي موافقت كرد و اين مصوبه به محض ابلاغ اجرايي خواهد شد.
حسيني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا رئيس جمهور مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار را تأييد كرده است يا نه؟ گفت: آقاي رئيس جمهور اين مصوبه را در تمام ابعاد مورد تأييد قرار داد و در روزهاي آينده از طرف رئيس كل بانك مركزي ابلاغ خواهد شد.
او با بيان اين كه شوراي پول و اعتبار بسته سياستي- نظارتي جديدي تصويب كرده و محدود به سال 1391 نيست و مي تواند به محض ابلاغ اجرا شود و ملاك عمل قرار بگيرد، گفت: در آن مصوبه تصميم هايي پيش بيني شده از جمله اينكه نرخ سود سپرده افزايش پيدا كند و در عين حال نرخ سود تسهيلات علي الحساب تعيين شده است.


 



دست واسطه ها از توزيع روغن نباتي كوتاه شد

رئيس انجمن صنايع روغن نباتي با بيان اينكه به واسطه ها روغن نمي دهيم و روغن توسط شركتهاي پخش توزيع مي شود، گفت: واردات روغن خام با ارز مرجع صورت مي گيرد.
ابوالحسن خليلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سؤال كه در بازار عمده فروشي خيابان مولوي فعالان بازار اعلام كرده بودند كه روغن نباتي در اختيار آنها قرار نمي گيرد، اظهار داشت: بخشنامه كرده ايم تا توزيع روغن نباتي از طريق شبكه هاي پخش باشد، بنكداران خيابان مولوي عمدتا واسطه ها هستند كه جنس را خريداري و در زمان افزايش قيمت عرضه مي كنند.
وي افزود: روغن نباتي هيچ گونه افزايش قيمتي به دليل افزايش نرخ ارز نداشته است.
رئيس انجمن صنايع روغن نباتي گفت: واردات روغن خام با ارز مرجع (دولتي) انجام مي شود و لذا در اين خصوص هم فعلا افزايش قيمتي نداريم.

 



وام خريد مسكن به 25 ميليون تومان افزايش يافت

براساس ابلاغيه جديد بانك مركزي، سقف تسهيلات خريد مسكن از 20 به 25 ميليون تومان افزايش يافت.
به گزارش مهر، براساس جديدترين بسته سياستي نظارتي بانك مركزي كه ديروز اعلام شد، سقف تسهيلات خريد مسكن بانك مسكن براي متقاضيان كه سپرده گذاري كرده اند براساس ضوابطي كه بانك مسكن به تاييد بانك مركزي مي رساند، 25 ميليون تومان تعيين مي شود.
وام خريد مسكن در مردادماه امسال از 18 ميليون تومان به 20 ميليون تومان افزايش يافت كه در بسته جديد ابلاغي بانك مركزي اين رقم 5 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است.
بانك مركزي همچنين اعلام كرده كه پرداخت تسهيلات براي خريد واحدهاي مسكوني اعم از عرصه و اعيان توسط موسسات اعتباري و شركت هاي تابعه آنها از جمله شركت هاي ليزينگ (به استثناي بانك مسكن و موارد خاص شوراي پول و اعتبار و شوراي مسكن) ممنوع است.
در اين بسته سقف تسهيلات اعطايي جهت احداث واحدهاي مسكن مهر معادل 200 ميليون ريال تعيين مي شود. اين سقف براي آن دسته از واحدهاي مسكن مهر كه از فن آوري ساخت نيمه صنعتي و صنعتي استفاده كنند به ترتيب 220 و 250 ميليون ريال تعيين مي شود.
البته با افزايش نرخ وام خريد مسكن متقاضيان بايد ميزان سپرده گذاري در بانك را هم بنابر اعلام بانك افزايش دهند. به نظر مي رسد نوسانات بازار مسكن يكي از عواملي است كه مسئولان شوراي پول و اعتبار را به افزايش اين وام ترغيب كرده است.

 



سقوط قيمت سكه و طلا در بازار

بدنبال موافقت رئيس جمهور با افزايش نرخ سود بانكي، قيمت انواع سكه بهار آزادي در بازار بشدت كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادي كيهان، روز گذشته پس از انتشار خبر موافقت رئيس جمهور با مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي، قيمت انواع سكه بهار آزادي با افت شديد مواجه شد. بنابر اين گزارش: هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد ديروز با 180 هزار تومان كاهش نسبت به روز كاري دوشنبه 830 هزار تومان معامله شد. همچنين هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم با 170 هزار تومان كاهش 850 هزار تومان فروش رفت. بر اين اساس قيمت هر قطعه نيم سكه نيز با 80 هزار تومان كاهش به نرخ 415 هزار تومان، ربع سكه با افت 45 هزار تومان به قيمت 210 هزار تومان و سكه گرمي با 25 هزار تومان كاهش به نرخ 95 هزار تومان به فروش رفت.
همچنين هرگرم طلاي 18 عيار نيز با كاهش 16 هزار و 620 توماني نسبت به روز دوشنبه به قيمت 76 هزار و 180 تومان به فروش رسيد.
در همين حال نرخ دلار نيز با 200 تومان كاهش نسبت به روز قبل 1900 تومان تعيين شد كه پيش بيني مي شود در روزهاي آينده باز هم كاهش يابد.
از سوي ديگر محمد كشتي آراي رئيس اتحاديه طلا و جواهر كشور با تاكيد بر ادامه روند نزولي قيمت سكه و ارز در روزهاي آينده گفت: با اجراي بسته سياستي جديد بانك مركزي كه نرخ سود بانكي را افزايش مي دهد قيمت سكه و ارز باز هم پايين تر مي آيد.

 



بهره برداري از 3500 پروژه صنعت برق در دهه فجر

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي از آغاز بهره برداري از 3 هزار و 500 طرح و پروژه صنعت برق با اعتباري افزون بر 24 هزار ميليارد ريال در ايام دهه فجر امسال خبر داد.
محمد بهزاد در گفت وگو با پايگاه خبري وزارت نيرو، اظهار داشت: 3 طرح نيروگاهي با مجموع ظرفيت يكهزار و 780 مگاوات شامل نيروگاه خصوصي سيكل تركيبي زواره اصفهان با ظرفيت 484 مگاوات، بخش گاز نيروگاه خصوصي سيكل تركيبي حافظ در شيراز با ظرفيت 468 مگاوات و بخش گاز نيروگاه زاگرس در كرمانشاه با ظرفيت 648 مگاوات از جمله طرح هاي مهمي هستند كه بهره برداري از آنها در ايام دهه فجر امسال آغاز مي شود.
به گفته وي، براي اجراي اين 3 طرح نيروگاهي اعتباري افزون بر 18 هزار و 280 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي تأمين برق مسكن مهر در نقاط مختلف كشور به ويژه واحدهاي آماده واگذاري به متقاضيان با اعتبار 839 ميليارد ريال را از ديگر پروژه هاي آماده بهره برداري خواند.
بهزاد در ادامه در خصوص طرح ها و پروژه هايي كه عمليات اجرايي آنها در دهه فجر امسال آغاز مي شود، گفت: عمليات اجرايي 3 طرح نيروگاهي با ظرفيت 1616 مگاوات شامل نيروگاه سيكل تركيبي يزد 2 با 484 مگاوات ظرفيت، فاز يك نيروگاه خصوصي سيكل تركيبي دالاهو در استان كرمانشاه با ظرفيت 484 مگاوات و بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي هرمزگان (گنو) با ظرفيت 648 مگاوات در اين ايام آغاز مي شود.

 



نيكزاد: قيمت ارز بر ساخت مسكن تأثيري ندارد

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه افزايش قيمت ارز تأثيري بر قيمت ساخت و ساز مسكن ندارد، گفت: واجدين شرايط در شهر جديد پرند براي واحد يك خوابه با 4 ميليون و 600 هزار تومان، دو خوابه با 11 ميليون تومان و 3 خوابه با 16 ميليون تومان خانه دار مي شوند.
علي نيكزاد ديروز در جمع خبرنگاران درباره افزايش قيمت مصالح ساختماني و احتمال افزايش قيمت ساخت مسكن در كشور گفت: قيمت مصالح ساختماني بالا نرفته است و اگر هم بالا رفته باشد در بخش تيرآهن است اما 2 ميليون و 700 هزار واحد مسكن مهر از مرحله تير آهن و سيمان گذشته است و الان در مرحله نازك كاري است.
وي افزود: تا آنجايي كه مي دانيم قيمت مصالح نازك كاري بالا نرفته و مطمئن باشيد اين واحدها در سال هاي 90 و 91 يكي پس از ديگري به افتتاح مي رسد.
ويزر راه و شهرسازي با اشاره به افتتاح هاي مسكن مهر، تصريح كرد: امروز با حضور رئيس جمهور بالغ بر 5 هزار واحد در رفسنجان و هفته بعد هم 10 هزار واحد در قزوين افتتاح مي شود همچنين با حضور معاون اول در يكي از استان ها 4 هزار واحد به زودي افتتاح مي شود كه تا شب عيد اين افتتاح ها ادامه خواهد داشت.
نيكزاد افزود: در سال 91 زحماتي كه انبوه سازان و تعاوني ها كشيدند به نتيجه مي رسد بنابراين مردم نگران خانه دار شدن نباشند.
وزير راه و شهرسازي در خصوص احتمال نوسان در بازار اجاره بها، اظهار داشت: الان فصل اجاره نيست بنابراين دليلي براي افزايش نرخ اجاره بها وجود ندارد از سويي به اندازه كافي در شهر جديد پرند خانه براي مردم هست و هر كسي كه واجد شرايط است براي يك خوابه با 4 ميليون و 600 هزار تومان، دو خوابه با 11 ميليون تومان و 3 خوابه با 16 ميليون تومان خانه دار مي شود.
نيكزاد درباره احتمال ورود نقدينگي سرگردان از بازار سكه و ارز به بازار مسكن، افزود: اصلاً تاكنون نقدينگي به بازار مسكن نيامده و به مردم هم اعلام مي كنم كه به هر ميزاني كه مردم كشور و شهر تهران مسكن نياز داشته باشند در پرند، هشتگرد، پرديس، حلقه دره شهرك ابريشم و سايت هاي مسكن مهر در اختيارشان قرار مي دهيم.
وي با بيان اينكه هيچ نگراني براي افزايش قيمت وجود ندارد، گفت: صراحتاً اعلام مي كنم كه هر كسي كه به دنبال خانه است به شهر جديد پرند مراجعه كند زيرا تعدادي تا شب عيد و تعدادي تا خرداد و شهريور 1391 به افتتاح مي رسد.
وزير راه و شهرسازي درباره توافق با كشور عراق در خصوص موضوعات حمل و نقل، اظهار داشت: توافق كرديم كه آسمان ايران و كشور عراق را به سوي يكديگر باز كنيم و مشكلي كه با خروج نيروهاي آمريكايي براي تقرب پرواز در فرودگاه آبادان بود، حل شود و پروازها ميان دو كشور افزايش يابد.
نيكزاد با اشاره به اينكه مجوز لازم براي حضور شركت هاي ايراني را حداقل به يكماه برسانيم تا مجوز پرواز را از يك ماه قبل داشته باشند، گفت: سالانه بالغ بر يك ميليون نفر زائر در كشور عراق حضور مي يابند و از كشور عراق هم 500 هزار نفر براي زيارت به ايران مي آيند.
وي به توافق با كشور عراق در بخش زميني اشاره كرد و گفت: در اين بخش هم مقرر شد بار و سواري هاي كرايه اي و اتوبوس به طور متقابل ميان ايران و عراق تردد كنند و اين رفت و آمدها به طور مساوي انجام گيرد.
وزير راه و شهرسازي افزود: موضوع خواهر خواندگي را با بندر خرمشهر و ام القصر داشتيم و اينكه در توسعه بنادر از تجربيات يكديگر استفاده كنيم.
وي تصريح كرد: در زمينه راه آهن هم ايران راه آهن را به شلمچه رسانده و براي رساندن به بندر بصره 31 كيلومتر باقيمانده كه قرار شد با توافق عراق اين راه به سرعت تمام شود تا به كشور عراق سوريه و ساير نقاط جهان تردد داشته باشيم.
نيكزاد با اشاره به راه آهن غرب كشور، بيان كرد: تا سال بعد ريل را به خسروي مي رسانيم و توافق شده تا ريل را به خانقين برسانيم.
وي در خصوص تمايل وزير حمل و نقل عراق براي حضور شركت هاي خصوصي ايراني در اين كشور، گفت: در سفري كه تيرماه به همراه معاون اول رئيس جمهور به كشور عراق داشتيم يك شركت ايراني براي ساخت 200 هزار واحد در مناقصه شركت كرده بود و ما تأكيد كرديم كه اين شركت به خوبي اينكار را انجام مي دهد و مساعدت لازم با اين شركت انجام گيرد.
وزير راه و شهرسازي درباره ساخت يك فرودگاه در عراق، اظهار داشت: كشور عراق قصد دارد كه فرودگاهي را با ظرفيت 6 ميليون نفر در مرحله اول، 12 ميليون نفر در مرحله دوم و 18 ميليون نفر در مرحله سوم بسازد كه كشور فرانسه طراح آن است و به دنبال اين هستند كه طرح به روش BOT اجرا شود بنابراين به ايران پيشنهاد شده و ما اين موضوع را بررسي مي كنيم.
اين گزارش حاكي است: وزير حمل و نقل عراق كه در رأس هيئتي براي بررسي همكاري هاي حمل و نقل ايران و عراق در كشورمان بسر مي برد، ديروز پس از ديدار با نيكزاد وزير راه و شهرسازي گفت: خوشحالم كه برگزاري اين نشست با آغاز ماه ربيع الاول متقارن شده است. «هادي فرحان العامري» افزود: اينجانب بر تمايل عراق براي برقراري روابط ويژه با ايران و همه همسايگان تأكيد دارم.
وزير حمل و نقل عراق با بيان اينكه روابط ايران و عراق براساس حسن همجواري و هم مذهبي بين اين دو كشور بايد توسعه يابد، تصريح كرد: عراق در دوره هاي گذشته مركز خطري عليه كشورهاي همسايه بود و اين اقدامات منجر به بروز جنگي عليه كويت هم شد، اما امروز كشور عراق خواستار جوسياسي آرام و متوازن است.وزير حمل و نقل عراق ادامه داد: اميد است ايران به دنبال كار، سرمايه گذاري، توسعه روابط و بازسازي عراق باشد و شركت هاي ايراني در تمامي استان هاي عراق حضور پيدا كنند و با سرمايه گذاري خود نسبت به بازسازي اين كشور گام بردارند كه متاسفانه هنوز اين موضوع اجرايي نشده است.
وزير حمل و نقل عراق با اشاره به اينكه در زمينه حمل و نقل، تاكنون توافقات خاصي بين ايران و عراق صورت گرفته است، اظهار داشت: در زمينه همكاري حمل و نقل مسافري هوايي به يادداشت تفاهم مطلوبي رسيده ايم كه اميد است اين موضوع توسعه يابد.
وي ضمن اشاره به توسعه همكاري هاي بندري بين ايران و عراق اظهار داشت: بندربزرگ فاو بايد بازسازي شود تا عراق بتواند از اين بندر بزرگ استفاده كند.
العامري با اشاره به اينكه همچنين در زمينه دريايي و بندري توافقات مطلوبي صورت گرفته است، يادآور شد: عراق بنادر زيادي دارد كه نيازمند توسعه و بازسازي است، بنابراين لازم است هيئت فني ايراني از نزديك از بنادر عراق بازديد كند، ضمن آنكه هيئت فني عراقي نيز با امكانات بندري ايران آشنا شود.

 



توزيع ميوه به نرخ دولتي از 15 اسفندماه

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ذخيره سازي 8 هزار تن سيب و پرتقال براي توزيع با قيمت مصوب در ايام پاياني سال در تهران خبر داد و گفت: توزيع ميوه تنظيم بازاري از 15اسفندماه آغاز خواهد شد.
يداله صادقي در گفتگو با مهر گفت: ذخيره سازي ميوه براي ايام پاياني سال به ميزان كافي صورت گرفته و جاي هيچگونه نگراني نيست، براين اساس پيش بيني مي شود كه توزيع ميوه از 15اسفندماه آغاز و تا پايان همين ماه ادامه داشته باشد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: با توجه به هماهنگي هاي انجام شده، كار خريد و ذخيره سازي ميوه از سوي مباشران درحال انجام است و براساس آن پيش بيني مي شود بتوان اقلامي همچون سيب و پرتقال را در ايام پاياني سال با قيمت هايي به مراتب پايين تر از بازار، در اختيار مردم قرار داد.
وي تصريح كرد: قيمت دقيق سيب و پرتقال تنظيم بازاري چند روز مانده به آغاز توزيع مشخص خواهد شد، ولي آنچه كه مسلم است اين قيمت ها از سطح بازار كمتر خواهد بود.
صادقي گفت: خريد 8 هزار تن ميوه از جانب مباشران براي مصرف شب عيد مردم در استان تهران برنامه ريزي شده است كه شامل: خريد 3 هزار تن سيب و 5هزار تن پرتقال است. وي اظهار داشت: سيب از منطقه دماوند و استان هاي آذربايجان و پرتقال نيز از استان هاي شمالي كشور تامين خواهد شد.

 



معاون وزير صنعت، معدن و تجارت: وضعيت ذخاير استراتژيك كشور مناسب است

معاون وزير صنعت، معدن وتجارت وضعيت ذخاير استراتژيك كشور را مناسب توصيف و تصريح كرد: انبارها پر از كالاست و با كمبود كالا مواجه نخواهيم شد.
وي در مورد قيمت آرد و نان نيز متذكر شد كه با هرگونه افزايش قيمت در اين بخش ها برخورد خواهد شد.
عباس قبادي در گفت وگو با ايسنا در مورد وضعيت موجودي اقلام مصرفي خانوار اظهار كرد: مطمئنا از نظر تامين سبد كالاي خانوار و تامين مايحتاج مردم مشكلي نخواهيم داشت. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: ما جز در يكي دو قلم كالا در مورد اقلام مختلف به واردات وابستگي نداريم.
وي با تاكيد بر اين كه ذخاير استراتژيك خوبي داريم افزود: هيچ نگراني در مورد ذخاير استراتژيك نداريم و كالاهاي استراتژيك و مواد غذايي فراواني در كشور وجود دارد.
قبادي با بيان اين كه انبارها پر از كالاست در مورد وضعيت موجودي گندم بيان كرد: ما هيچ وابستگي در زمينه گندم به واردات نداريم و در اين مورد هم جاي نگراني نيست.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تصريح اين كه با احتكاركنندگان كالاها برخورد مي شود، عنوان كرد: ما به صورت نامحدود خيلي از كالاها را تزريق مي كنيم و با كمبود كالا مواجه نخواهيم شد. به زعم وي منشا بيش از 90 درصد از كالاها توليد داخل است و بيشتر واردات ايران مربوط به كالاهاي لوكس مي شود.
قبادي در پاسخ به اين سؤال كه مگر واردات سالانه 70 ميليارد دلاري ايران براي تامين نيازها نيست، بيان كرد: بخش عمده اين واردات و شايد بتوان گفت 70 درصد اين محصولات مواد اوليه بخش هاي صنعتي مثل خودرو و لوازم خانگي است.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي در ادامه در مورد قيمت آرد و نان گفت: قيمت آرد هيچ افزايشي پيدا نكرده و قرار هم نيست افزايش پيدا كند و با هرگونه افزايش قيمتي در بخش هاي آرد و نان برخورد مي شود.
قبادي تاكيد كرد: اگر مشاهده شود كارخانه اي قيمت آرد خود را افزايش داده به شدت برخورد خواهيم كرد. وي هر چند صراحتا اعلام كرد تا پايان سال جاري تغيير قيمتي در آرد و نان اتفاق نخواهد افتاد اما صحبت كردن در مورد وضعيت اين بخش براي سال آينده را موكول به روزهاي آينده كرد. با وجود اين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان خاطرنشان كرد: در جهت مقابله با تحريم ها شايد براي افزايش نيافتن قيمت ها در سال آينده برنامه اي اتخاذ شود.

 



فريب سودجويان را نخوريد كمبود كالا شايعه است

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: موجودي ذخاير مواد غذايي كشور به اندازه كافي است و واردكنندگان همچون گذشته با نرخ مرجع (ارز دولتي) كالا وارد مي كنند و كمبودي در بازار وجود ندارد.
مهدي غضنفري در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اين كه كشور با هيچ محدوديتي در امر تامين كالاي اساسي و واردات مواد غذايي مواجه نيست، گفت: توليدكنندگان و توزيع كنندگان همچون گذشته همراه دولت هستند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره ذخيره سازي برخي اقلام اساسي توسط مردم در روزهاي اخير گفت: اندوخته هاي خانگي اگر از حد معقول بيشتر شود، براي ذخيره كننده ايجاد هزينه مي كند، مخصوصا در مورد مواد غذايي ممكن است، زمان آن سپري شده و غيرقابل استفاده شود.
وي با بيان اين كه نبايد به اين فضا دامن بزنيم، افزود: انتظار ما از سامانه هاي رسانه اي كشور اين است كه تصميمات دولت را درحوزه قيمت ارز به موقع به اطلاع مردم برسانند تا بازار به آرامش برسد.
غضنفري با بيان اين كه در حوزه تهيه و توزيع انواع كالا، واردات و قيمت هاي مصرف كننده مشكلي وجود ندارد به تصميم بانك مركزي براي تخصيص ارز با نرخ مرجع براي واردات رسمي اشاره كرد.
وي ادامه داد: با توجه به محاسبه نرخ ارز به قيمت دولتي براي كالاهاي وارداتي، انتظار ما از بنكداران، واردكنندگان عمده و توزيع كنندگان در سطح خرد اين است كه كالاها را با همان قيمت محاسبه شده اعلام كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: سازمان تعزيرات حكومتي همچون گذشته موظف است كه اگر با مصاديق احتكار كالا يا گرانفروشي در سطح بازار برخورد كرد، متخلف را جريمه كند.
وي افزود: بازرسان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز موظف به بازرسي بيشتر در سطح بازار شده اند.
وي با بيان اين كه، جامعه اصناف توليدكنندگان و توزيع كنندگان همگي با سياست هاي دولت همراه هستند و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد، افزود: مهمترين نكته اي كه بايد قوي تر مديريت شود، اطلاع رساني درباره نرخ ارز است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي ديگر در خصوص تنظيم بازار شب عيد گفت: دولت تنظيم بازار شب عيد را از طرق ذخيره سازي مركبات شمال كشور انجام مي دهد.
وي افزود: مركبات توسط اتحاديه توليدكنندگان ذخيره سازي شده و به وسيله اتحاديه هاي توزيع كننده نيز در سطح بازار عرضه خواهد شد.
وي تصريح كرد: آنچه به عنوان ميوه ذخيره شده شب عيد در سطح بازار توزيع مي شود، تماما از توليدات داخلي است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي درباره نوسانات قيمتي بازار خودرو نيز توضيح داد: خودرو خارجي از قيمت ارز تابعيت مي كند و با توجه به اين كه ارز دولتي براي واردات اين نوع خودروها، يا كالاهاي صنعتي و يا هر كالاي ديگر تامين شده است، بايد كالاهاي وارداتي متناسب با آن قيمت گذاري شود.
وي، در مورد خودروهاي توليد داخلي نيز گفت: همواره برخي شركت هاي توليدكننده درخواست هايي براي افزايش قيمت خودرو داشته اند و در صورتي كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان تاييد نكند، اين درخواست ها جنبه قانوني پيدا نمي كند.
وي تاكيد كرد: به اين دليل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان تا پايان سال با هيچ افزايش قيمتي در حوزه خودرو موافقت نخواهد كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي درباره نرخ تعرفه ترجيحي با سوريه گفت: جزئيات اين مصوبه دولت كه تخفيف 40درصد را مورد نظر دارد، به زودي اعلام مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14