(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 بهمن 1390- شماره 20129

يادداشت خبرنگار
تا پايان امسال سند جامع پيشگيري از اعتياد در محيط هاي كار تصويب مي شود
تحقق 80 درصدي ايجاد شغل در بخش كشاورزي
ايران در كيهان
رئيس ثبت احوال كشور: هنوز كارت هوشمند ملي صادر نشده است
ساماندهي سواحل شرقي كيش شروع شد
ميراث فرهنگي اجازه بهسازي بقاع متبركه اصفهان را صادر نمي كند
سهم ناچيز ايران از تجارت جهاني گياهان دارويي
اسفراين به عنوان شهر پاك انتخاب شد
افزايش 8 درصدي تصادفات فوتي در يزد
مديرعامل انجمن «ام.اس» آذربايجان شرقي:بيماران ام. اس از تامين هزينه درمان خود ناتوانند
مديركل راه و ترابري مازندران خبر داد: محورهاي روستايي مازندران ايمن سازي مي شود
بهره برداري از ايستگاه راه آهن بادرود
42باب كتابخانه عمومي در كردستان راه اندازي شد
فسخ قطعي قرارداد 20واحد صنعتي درمازندران
مدير كل حفاظت محيط زيست استان: گلستان مشكل خاصي در مورد ريزگردها ندارد



يادداشت خبرنگار

قطع مكرر آب اهالي شهر گلستان را نگران كرده است
علي رغم سرد شدن هوا و كاهش محسوس مصرف آب توسط مردم در فصل زمستان، قطعي مكرر و هر روزه آب در بخشهايي از شهر گلستان از توابع شهرستان بهارستان «استان تهران» از جمله خيابانهاي شهيد قبادي و ارغوان، اهالي اين مناطق را كلافه كرده است.
در حالي كه در ايام تابستان كه به علت گرماي هوا و ساير دلايل فصلي مصرف آب بسيار بيشتر از فصل سرما است، قطعي آب معمولا يك روز در ميان و در ساعات پاياني شب تا فردا صبح بود؛ اما در حال حاضر قطعي آب از غروب آفتاب شروع و تقريباً تا نزديكي نيمروز فردا ادامه دارد، و اين در حالي است كه در مقابل اين مشكل كه چند سال است مردم منطقه با آن مواجه هستند، هيچ يك از مسئولان مربوط خود را ملزم به پاسخگويي نمي دانند.
صرف نظر از كيفيت نامطلوب آب در اين منطقه كه به دلايل گوناگون از جمله عدم وجود سامانه مناسب تصفيه آب، فرسودگي شديد شبكه آبرساني كه موجب تركيدگي مكرر لوله ها در نقاط مختلف و نشت آب به خيابان شده و همين امر باعث نفوذ مواد مضر معابر به شبكه مي شود متأسفانه عدم گسترش شبكه آبرساني با توجه به ساخت و سازهاي فراوان در منطقه كه به تبع آن جمعيت نيز به صورت چشمگيري افزايش يافته و خواهد يافت، قطعي مكرر و افت فشار آب شرب مردم اين منطقه را بيش از پيش ناراضي كرده است.
لذا انتظار مي رود مديران و مسئولان مربوطه با ارائه پاسخ هاي شفاف و عملياتي سازي راه كارهاي مؤثر گام هاي جدي در اين زمينه بردارند.
بهارستان - خبرنگار كيهان

 



تا پايان امسال سند جامع پيشگيري از اعتياد در محيط هاي كار تصويب مي شود

اصفهان-خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر كشور از تصويب سند جامع پيشگيري از اعتياد در محيط هاي كار تا پايان سال جاري خبر داد.
حميد صرامي در حاشيه اولين همايش سلامت محيط كار و جامعه و جامعه در برابر آسيب هاي اجتماعي در اصفهان اظهار داشت: براساس اين سند اقدامات جدي براي مصون سازي كاركنان محيط هاي اداري، صنعتي، نظامي، كارگري و توليدي از اعتياد و پيشگيري هاي اوليه در اين زمينه تا پايان برنامه پنجم توسعه به عمل مي آيد.
وي اقدامات پيشگيرانه در ايران را بسيار موثر و مفيد دانست و اظهار داشت: بر اساس يك تحقيق جامعي كه در اين خصوص صورت گرفت نشان داد كه اگر اقدامات پيشگيري انجام نمي شد در هر سال 10 هزار ميليارد ريال خسارت مالي و اقتصادي از سوي اين بلاي خانمان سوز به كشور تحميل مي شد.
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر كشور با بيان اينكه يك سياست جامع و مشخص در پيشگيري از اعتياد كاركنان در كارخانه ها و مراكز صنعتي وجود ندارد، گفت: تنها چيزي كه در ذهن مديران وجود دارد اين است كه معتاد را از چرخه كارخانه حذف كنند در حالي كه مشكل را از فرد به جامعه و خانواده كشانده و يك فرد توانمند را از دست مي دهند. وي خواستار فعاليت جدي تر مديران كارخانه و مراكز صنعتي در حوزه پيشگيري از اعتياد شد.

 



تحقق 80 درصدي ايجاد شغل در بخش كشاورزي

سمنان- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان از تحقق 85/79 درصدي تعهد سازمان براي ايجاد شغل در بخش كشاورزي استان سمنان خبر داد.
سيدمجيد موسوي با بيان اين مطلب گفت: با توجه به تعهد سازمان در خصوص ايجاد 2 هزار شغل در بخش كشاورزي استان تاكنون 281 شغل در شهرستان سمنان، 520 شغل در شاهرود، 400 شغل در دامغان، 259 شغل در گرمسار و 137 شغل در مهديشهر و در مجموع 1597 شغل در بخش كشاورزي استان ايجاد شده كه نزديك به 80 درصد تعهد سازمان محقق شده است.
رئيس سازمان گفت: تاكنون 2038 مجوز مشاغل خانگي به اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي ارسال شده است.
موسوي افزود: تاكنون 475 مجوز براي دريافت 8 ميليارد و 495 ميليون ريال تسهيلات به بانكهاي عامل معرفي شده است.

 



ايران در كيهان

برگزاري آزمون
اسفراين- خبرنگار كيهان: رئيس دانشگاه پيام نور اسفراين گفت براي اولين مرتبه آزمون دوره هاي فراگير كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور در شهرستان اسفراين با حضور 200 داوطلب برگزار شد.
به گفته وي اين آزمون در تمام رشته هاي تحصيلي موجود در دانشگاه پيام نور انجام شده است.
بهره مندي از آب بهداشتي
گرگان- خبرنگار كيهان: مدير امور آب و فاضلاب روستايي شهرستان بندر گز گفت: مشكل كمبود آب شرب و بهداشتي در 14 روستاي شهرستان بندر گز با حفر يك حلقه چاه برطرف شد.
«عبدالحسين نجاتي» اظهار داشت: مجتمع گلفرا با 14 روستا و 2هزار و 350 مشترك داراي 2 حلقه چاه بود كه هم اكنون با حفر يك حلقه چاه جديد مشكل كم آبي مردم اين منطقه رفع شده است.
تبيين اخلاق بسيجي
نجف آباد- خبرنگار كيهان: حوزه مقاومت بسيج دانش آموزي حضرت زينب(س) ناحيه مقاومت بسيج نجف آباد اقدام به برگزاري دوره اي با عنوان بدو ورود ياران ويژه مدارس راهنمايي و دبيرستان كرد.
برنامه هاي پيش بيني شده براي شركت كنندگان در اين دوره آشنايي با بسيج، تبيين اخلاق بسيجي، آشنايي با مسائل و احكام بانوان، ولايت فقيه و مسائل روز است.
مسئول آموزش حوزه مقاومت بسيج دانش آموزي حضرت زينب(س) گفت؛ اين برنامه در حال برگزاري است كه تاكنون در 8 مدرسه شهرستان برگزار شده و همچنان ادامه دارد.
توزيع سبد غذايي
جاسك- خبرنگار كيهان: مسئول درمان و امور بيمه كميته امداد امام خميني(ره) شهرستان جاسك گفت: تعداد 260 سبد غذايي بين كودكان زير 6 سال كه دچار سوتغذيه هستند و از طرف شبكه بهداشت و درمان شهرستان به كميته امداد معرفي شده اند اهدا شده است.اشرف الدين دريانورد افزود امسال با پيگيري هاي انجام شده سهميه اين نهاد نسبت به سال گذشته به دو برابر افزايش پيدا كرده و اين امر سبب ارائه خدمات بيشتر به نيازمندان شده است.
22 صندوق اخذ رأي
بهاباد- خبرنگار كيهان: فرماندار بهاباد در نشست مشترك مسئولان ستاد انتخابات اين شهرستان اظهار داشت: تمام تسهيلات لازم براي برگزاري يك انتخابات با شكوه در سطح شهرستان انجام شده است.
محمدرضا هدائي افزود: تعداد 22 صندوق كار جمع آوري آراء را عهده دار خواهند شد. فرماندار بهاباد بر حضور گسترده مردم ولايتمدار بهاباد در پاي صندوق هاي اخذ رأي تأكيد كرد و گفت: مردم انقلابي بهاباد در تمام انتخابات در صحنه هستند به طوري كه در انتخابات سال هاي گذشته حدود 95درصد مردم در انتخابات مشاركت داشتند كه اين خود از ويژگي هاي مردم با بصيرت بهاباد است.
برنامه اقليت هاي ديني در دهه فجر
يزد- خبرنگار كيهان: برگزاري نيايش در آتشكده يزد همزمان با 12 بهمن سالروز ورود حضرت امام خميني(ره) به ايران، برگزاري مراسم گهنبارخواني، برگزاري مراسم جشن در آتشكده شريف آباد، برگزاري مراسم ويژه اي در سالن اجتماعات مريم آباد در 20 بهمن و برگزاري نيايش عمومي در آتشكده يزد از برنامه هاي زرتشتيان و كليميان يزد در ايام دهه فجر اعلام شده است.
بهره برداري از مسكن مهر
طبس- خبرنگار كيهان: رئيس اداره تعاون شهرستان طبس گفت: از يك هزار و 280 واحد مسكن مهر 1000 واحد آن تا دهه فجر به بهره برداري مي رسد حسين ابراهيم زاده افزود: با بهره برداري از اين واحدها 70درصد خانواده ها در شهرك مسكن مهر طبس ساكن خواهند شد.
وي تصريح كرد: تا پايان خرداد ماه سال آينده تمام واحدهاي مسكن مهر به بهره برداري خواهند رسيد.
پيشرفت كيش
كيش- خبرنگار كيهان: رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب در مراسم سالروز وفات پيامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) كه در مسجد خاتم الانبياء جزيره كيش برگزار شد گفت: يكي از مهم ترين خصوصيت مردم ايران شيعه بودن آنان است و اين نعمت بزرگي است. آيت الله محمدي گلپايگاني با اشاره به پيشرفت هاي جزيره كيش اظهار داشت: جزيره اي كه امروز مي بينم با جزيره 20 سال قبل از لحاظ عمران، آباداني تغيير يافته و پيشرفت بسياري كرده است.
وحدت شيعه و سني
جاسك- خبرنگار كيهان: رئيس ستاد اقامه نماز استان هرمزگان گفت: توصيه اصلي رهبر معظم انقلاب اين است كه وحدت در بين شيعه و سني برقرار شود زيرا همه اهل سنت محب اهل بيت هستند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين فروزان نژاد در جمع روحانيون جاسك افزود: انديشه امام خميني خواب و تفكر را از دشمن گرفته است بايد پشتيبان ولايت فقيه به عنوان محور اصلي باشيم.

 



رئيس ثبت احوال كشور: هنوز كارت هوشمند ملي صادر نشده است

رشتخوار- خبرنگار كيهان:
رئيس ثبت احوال كشور گفت: كارت هوشمند ملي در برنامه پنجم توسعه تكليف شده كه پايلت آن در استان قم مي باشد و به دليل فراهم نشدن زيرساختها هنوز براي كسي صادر نشده است.
محمد ناظمي اردكاني در سفر به شهرستان رشتخوار گفت: زيرساختهاي صدور كارت ملي هوشمند در حال اجراست و در 6 ماهه اول سال آينده اين زيرساختها آماده مي شود.
وي در ادامه به آمار و تحولات جمعيتي كشور اشاره كرد و گفت: نرخ ولادت در كشور به ازاي هر هزار نفر در سال 18 نفر است كه اين رقم در استان خراسان رضوي 21 نفر است.
رئيس ثبت احوال كشور همچنين آمار وفات را در كشور شش دهم در هزار و در استان خراسان رضوي 5 دهم در هزار اعلام كرد.
وي در مورد اوضاع ازدواج در كشور اظهار داشت: در حال حاضر ازدواج به ازاي هر هزار نفر 12 نفر است كه اين نرخ در استان خراسان رضوي 2/14 دهم است.
وي همچنين نرخ طلاق را در كشور دو در هزار اعلام كرد و گفت فعلاً اين نرخ در استان خراسان رضوي بيش از 2/2 دهم در هزار است كه نرخ اين استان بالاتر از كشوري است. «اردكاني» همچنين نرخ طلاق در شهر مشهد را بالاتر از نرخ طلاق در كشور ذكر كرد و گفت: اين امر ناشي از ناهمگوني جمعيتي شهرستان مشهد و مهاجرت صورت گرفته است كه دچار اين عارضه شده است.

 



ساماندهي سواحل شرقي كيش شروع شد

كيش- خبرنگاركيهان:
96هزارمترمربع از سواحل شرقي جزيره كيش در حال ساماندهي است.
مهندس عامري مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش گفت: به دليل استقبال بازديد كنندگان از سواحل شرقي جزيره كيش كه از پرترددترين مناطق گردشگري در كيش است، با استفاده از تجربيات برخي جزاير توريستي و گردشگري موفق در جهان اين سواحل ساماندهي مي شود.
مهندس عامري افزود: ساماندهي ميادين اصلي جزيره با هزينه اي بالغ بر 17ميليارد و 500ميليون ريال، احداث آب نماها، ساخت پياده روهاي چوبي، جمع آوري لوازم دريايي كلوپ هاي تفريحي و تجمع آنها در مجموعه تعريف شده، بهره گيري از سايه بان ها و فضاسازي محل استراحت و تفريح گردشگران نيز از جمله طرح هاي اجرايي ساماندهي اتمام سواحل شرقي جزيره كيش است.
وي در خصوص دسترسي آسان گردشگران به دريا گفت: براي دسترسي به دريا با هزينه اي بالغ بر 25ميليارد ريال پياده روهاي سرپوشيده و محوطه سازي با معماري اصيل ايراني، حوضچه هاي آب اينتر اكتيو كودكان نيز پيش بيني شده است.
مهندس عامري نسبت به اتمام فاز اول اين طرح تا پايان سال جاري ابراز اميدواري كرد.

 



ميراث فرهنگي اجازه بهسازي بقاع متبركه اصفهان را صادر نمي كند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان گفت: ميراث فرهنگي با ثبت بقاع متبركه به عنوان ميراث فرهنگي اجازه تعميرات و بهسازي اين اماكن مقدس را نمي دهد.
حجت الاسلام والمسلمين حسين اژدري با اعلام اين كه بناي امامزادگان نياز شديد به مرمت و بازسازي دارد افزود: ميراث فرهنگي با شكايت از هيئت امناي بقاع متبركه برخي از آنها را بازداشت كرده است.
وي با اشاره به استحكام ضعيف و خطرناك بسياري از بناهاي امامزادگان استان اصفهان افزود: زائران اين امامزادگان به هنگام زيارت، نماز خوف مي خوانند! و اين شرايط متناسب با بقاع متبركه نيست.
وي افزود: با ميراث به توافق رسيده بوديم تا در مقابل هزينه هاي اوقاف، آنها نيز به همان ميزان در جهت مرمت و نوسازي و بهسازي بقاع هزينه كنند و سال گذشته اوقاف 700 ميليون تومان در اين آثار هزينه كرد. اما ميراث فرهنگي فقط 50 ميليون تومان به اين امر اختصاص داد.
اژدري گفت: اداره ميراث فرهنگي براي تهيه يك فيلم از مسجد جامع اصفهان مبلغ 30 ميليون تومان پول دريافت كرده است اما در هزينه كردن هيچ همكاري با ما ندارد!
وي در عين حال گفت: براساس قانون، حفظ، مرمت و بازسازي ابنيه هاي تاريخي موقوفه برعهده ميراث فرهنگي است و تنها مكان آن وقف است.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان اضافه كرد: هنگامي كه بخشي از مسجد امام(ره) يا مدرسه امام جعفر صادق(ع) (مدرسه چهار باغ) تخريب مي شود آن را به اوقاف واگذار مي كنند در حاليكه تنها محل آن موقوفه است و اين اداره با ميراث فرهنگي در حفظ و نگهداري ابنيه هاي تاريخي از جمله امامزادگان مشكل دارد كه بايد با تشكيل كميته اي آن را حل كرد.

 



در نشست كار گروه كشاورزي آذربايجان شرقي مطرح شد
سهم ناچيز ايران از تجارت جهاني گياهان دارويي

تبريز- خبرنگار كيهان:
ايران سهم اندكي از گردش 100 ميليارد دلاري تجارت جهاني گياهان دارويي دارد.
رئيس جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب افزود: سهم ايران از اين تجارت 100 ميليون دلار است كه با توجه به وجود 2500 گونه گياهي در ايران مي توان سهم كشورمان را در تجارت گياهان دارويي افزايش داد.
«مسعود محمديان» كه در نشست كار گروه كشاورزي آذربايجان شرقي سخن مي گفت افزود: 25 درصد گياهان دارويي كشور در آذربايجان شرقي بوده و اين استان 450 گونه گياه دارويي دارد و در 3000 هزار هكتار از زمين هاي آن، گياه دارويي كشت مي شود.
وي در پايان گفت: دنيا به سوي نهادينه شدن مصرف گياهان دارويي در قالب غذايي حركت مي كند.

 



اسفراين به عنوان شهر پاك انتخاب شد

اسفراين- خبرنگار كيهان:
شهردار اسفراين گفت: اسفراين به عنوان شهر پاك در استان خراسان شمالي انتخاب شد.
محسن لعل قادري اضافه كرد: يكي از عوامل تاثيرگذار در انتخاب شهر پاك تعامل و سياستگذاري صحيح مديريت شهري بين ادارات مختلف از جمله محيط زيست، بهداشت و درمان، شهرداري، شركت گاز و... مي باشد كه در اسفراين محقق شده است.
در عين حال استفاده از ظرفيت هاي طبيعي و خدادادي از جمله كوهپايه هاي نزديك شهر و وزش باد از غرب به شرق كه باعث جابه جايي هوا به صورت روزانه در سطح شهر شده است و در كنار اين دو عامل اصلي عوامل ديگري وجود دارد كه نقش حياتي در انتخاب شهر پاك دارند.

 



افزايش 8 درصدي تصادفات فوتي در يزد

طبس- خبرنگار كيهان:
فرمانده پليس راه استان يزد از افزايش 8 درصدي تصادفات منجر به فوت در 9 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال 89 خبر داد.
سرهنگ سيدحسن حسيني در اين باره اظهار داشت:سالانه 240 نفر در سطح استان بر اثر تصادف كشته مي شوند كه اين آمار رقم بالايي به شمار مي رود.
وي با بيان اينكه آمار تصادفات منجر به فوت در مقايسه با سال گذشته از رشد 8 درصدي برخوردار بوده است، افزود: خستگي و خواب آلودگي رانندگان ناشي از فاصله زياد بين شهرها، نبود استراحتگاه ها و مجتمع هاي رفاهي، وجود معادن فراوان استان و بارگيري تناژ بالاي كاميون ها و دو طرفه بودن جاده هاي استان از عمده عوامل تصادفات در جاده هاي استان است.

 



مديرعامل انجمن «ام.اس» آذربايجان شرقي:بيماران ام. اس از تامين هزينه درمان خود ناتوانند

تبريز- خبرنگار كيهان:
اكثر بيماران ام. اسي قادر به تامين هزينه سنگين داروهاي خود با مشكل مواجه اند.
مديرعامل انجمن «ام.اس» آذربايجان شرقي گفت: قيمت داروهاي خارجي بيماران، بسيار گران است و همين مسئله موجب مي شود تا بيماران نتوانند داروي موردنياز خود را تهيه كنند.
«علي هاشمي» افزود: با توجه به اين كه بيماران مجبور به مصرف اين داروها هستند، بايد براي رفع مشكل تامين داروي آنان، چاره انديشي شود.
وي گفت: زنان 3 برابر مردان به ام. اس مبتلا مي شوند و مسئولان بايد به مسئله اشتغال بيماران ام. اسي رسيدگي كنند تا منجر به اخراج آنان توسط كارفرمايان نشود.

 



مديركل راه و ترابري مازندران خبر داد: محورهاي روستايي مازندران ايمن سازي مي شود

ساري- خبرنگاركيهان:
مديركل راه و ترابري استان مازندران از اقدامات گسترده در زمينه ايمن سازي محورهاي روستايي اين استان خبر داد.
سيدعلي اسد گفت: باتوجه به حجم بالاي تردد در سطح محورهاي روستايي استان، درحال حاضر اقدامات گسترده اي درخصوص ايمن سازي و افزايش ضريب ايمني اين محورها در قالب اجراي خط كشي، نصب علائم و حفاظ ها توسط اين اداره كل انجام گرفته است.
وي افزود: اداره كل راه و ترابري استان مازندران در سال جاري به منظور كاهش تصادفات و همچنين ايجاد بستري مناسب براي ترددي سالم و روان علاوه بر توسعه و تعريض بسياري از محورهاي مواصلاتي مهم، اقدام به نصب انواع علائم راهنمايي و رانندگي در محورهاي روستايي كرده است.
اسدي در ادامه به نصب بيش از 500عدد بنر در محورهاي پر تردد و حادثه خيز روستايي استان اشاره كرد.

 



بهره برداري از ايستگاه راه آهن بادرود

بادرود- خبرنگار كيهان:
با صرف اعتباري بالغ بر يك ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني مرمت و بازسازي ايستگاه راه آهن بادرود پايان يافت.
ايستگاه راه آهن بادرود يكي از قديمي ترين ايستگاه هاي استان اصفهان به شمار مي آيد كه ساختمان پيشين آن مربوط به حدود 83 سال قبل بوده و از جايگاه مناسبي براي حضور مسافران برخوردار نبود ولي با پيگيري مسئولان شهر سالن انتظار دفتر اداري و كنترل قطار اين مجموعه براي ارائه خدمات رفاهي به مسافران آماده بهره برداري شد. سالن انتظار مسافران با ظرفيت 80 صندلي و در زميني به مساحت 160 متر ساخته شده است.
خاطرنشان مي شود روزانه بالغ بر 24 قطار باري و مسافري از ايستگاه بادرود به مقصد تهران- اصفهان- يزد- كرمان و بندرعباس تردد مي كنند.

 



42باب كتابخانه عمومي در كردستان راه اندازي شد

سنندج- خبرنگاركيهان:
با راه اندازي 42باب كتابخانه عمومي مشاركتي با كمك دهداران در روستاهاي كردستان، تعداد كتابخانه هاي فعال عمومي مشاركتي و نهادي به 52باب افزايش يافت.
مديركل اداره كتابخانه هاي عمومي كردستان گفت: كردستان درحال حاضر ازنظر ايجاد و راه اندازي كتابخانه هاي عمومي مشاركتي در كشور پيشتاز است.
عطاءالله رستگار با تأكيد بر راه اندازي كتابخانه عمومي در روستاهاي بالاي 700نفر جمعيت در استان، گفت: خوشبختانه با حمايت هاي لازم مسئولين استان كتابخانه هاي عمومي كردستان موفق به اخذ رتبه نخست كشور در راه اندازي كتابخانه هاي عمومي مشاركتي شده است.
در اين ديدار مديركل امور روستايي استانداري كردستان نيز از تخصيص دو درصد از اعتبارات فرهنگي استان به كتابخانه هاي عمومي خبر داد و گفت: اين اعتبارات كه تاكنون 30درصد آن تخصيص يافته است براي ايجاد و راه اندازي كتابخانه هاي عمومي در روستاهاي بالاي 700نفر جمعيت هزينه خواهدشد.
محمدرضا شاملي افزود: عملكرد و تلاش كتابخانه هاي عمومي براي توسعه و بسط فرهنگ كتابخواني در روستاهاي استان قابل تقدير است و انگيزه ها را براي حمايت بيشتر از اين نهاد چند برابر مي كند.
گفتني است درحال حاضر نزديك به 90كتابخانه عمومي مشاركتي در كردستان وجود دارد كه تا پايان سال به يك صد باب كتابخانه خواهد رسيد.

 



فسخ قطعي قرارداد 20واحد صنعتي درمازندران

ساري-خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي مازندران، از فسخ قطعي قرارداد 20واحدهاي صنعتي راكد درشهرك هاي صنعتي مازندران، در 9 ماه اول سال جاري خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شركت شهرك هاي صنعتي مازندران، عباسعلي وفايي نژاد بيان داشت: با توجه به كمبود سرانه زمين صنعتي دراستان، بازپس گيري زمين هاي صنعتي راكد و غيرفعال مستقر در شهرك ها و نواحي صنعتي مازندران، با پيگيري هاي مستمر و همكاري و هماهنگي با مراجع قضايي، از اولويت هاي ويژه شركت شهرك هاي صنعتي مي باشد.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي مازندران گفت: دولت خدمتگزار به منظور حمايت از بخش صنعت، براي سرمايه گذاراني كه ازتاريخ عقد قرارداد به مدت يك سال، واحد صنعتي خود را به مرحله بهره برداري برسانند و درهمين راستا، اشتغال مؤثر ايجاد كنند، مشوق هاي ويژه اي را درنظر گرفته است كه از طريق شركت شهرك هاي صنعتي اعمال خواهد شد.
وي افزود: پرونده آن دسته از متقاضياني كه درسال هاي گذشته، درشهرك ها و نواحي صنعتي استان، زمين دريافت كرده اند، اما پس از گذشت تاريخ تعهد ساخت در دفترچه قرارداد و دريافت چند مرحله اخطار و اعطاي مهلت از سوي اين شركت، نسبت به عمليات ساخت آن اقدامي نكرده اند، سريعاً به هيئت داوري حل اختلاف شركت شهرك هاي صنعتي ارسال ونسبت به فسخ قطعي قرارداد اين گونه واحدها، سريعاً اقدام خواهد شد.
وفايي نژاد افزود: در 9ماهه نخست امسال، تعداد 31 پرونده مربوط به واحدهاي راكد و غيرفعال، مطرح شد كه پرونده تعداد 20 واحد، منجر به فسخ قرارداد قطعي شد و تعداد 6 واحد، با اخذ تعهد محضري، دراجراي طرح زمان بندي، واقع گرديد و پرونده تعداد 5 واحد نيز، با تعيين وقت، در دستور كار قرارگرفت.
وي اظهار داشت: اين تعداد از زمين هاي صنعتي راكد كه قرارداد آنها منجربه فسخ قطعي شده است درشهرك هاي صنعتي جويبار، ساري، شهداي محمود آباد، آمل و بندپي قراردارند.

 



مدير كل حفاظت محيط زيست استان: گلستان مشكل خاصي در مورد ريزگردها ندارد

گرگان- خبرنگاركيهان:
مدير كل حفاظت محيط زيست گلستان گفت: مشكل خاصي در مورد ريزگردها وجود ندارد.
ممشلي با بيان اينكه خيلي از استان هاي كشور مواجه با ريزگردها هستند، ابراز داشت: اكثر اين ريزگردها منشاء خارجي دارند، يعني خارج از مرزهاي جغرافيايي وارد كشور مي شوند.
مديركل حفاظت محيط زيست گلستان تأكيد كرد: مشكل خاصي در مورد ريزگردها وجود ندارد، ولي از آنجايي كه منشأ آن خارج از مرزهاي جغرافيايي است برنامه ريزي هايي را براي آن در دستور كار قرار داده ايم كه از جمله مي توان به برگزاري كار گروه هايي همچون كار گروه ريزگردها و كارگروه مخاطرات زيست محيطي را نام برد. وي تأكيد كرد: تالاب هاي استان از ديگر موارد مقابله با ريزگردها است و گلستان چهار تالاب بين المللي دارد كه در نقطه صفر مرزي قرارگرفته است و با هماهنگي هاي انجام شده امسال آبدهي به تالاب ها نسبت به سال گذشته با توجه به بارندگي هايي كه انجام شده از روند مناسبي برخوردار بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14