(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 بهمن 1390- شماره 20129

بيشتر مردم آمريكا به سخنراني اخير اوباما نظر منفي دارند
رئيس سابق موساد : توان موشكي حزب الله از اكثر كشورها بيشتر است
تظاهرات «جمعه خشم» در مصر براي پيگيري خواسته هاي انقلاب
راي اعتماد مجلس مغرب به نخستين دولت اسلامگرا
در مراسم تشييع شهدا مبارزان بحريني پاسخ گلوله را با كوكتل مولوتف دادند
گسترش اعتراض ها عليه آل سعود در مناطق شيعه نشين عربستان
تازه ترين عمليات تروريستي در بغداد 32 شهيد و 65 مجروح برجاي گذاشت
اعتصاب و تظاهرات اسپانيا و ايتاليا را فرا گرفت
شهر بني وليد به دست طرفداران قذافي افتاد
اجلاس شوراي امنيت پشت درهاي بسته روسيه: هيچ قطعنامه اي را عليه سوريه نمي پذيريم
راهپيمايي اعتراض آميز عليه بي عدالتي مالياتي در آمريكا
نگراني از بحران اقتصادي جهان در اجلاس داووس
انتقاد شديد پوتين از سياست يكجانبه گرايي واشنگتن
تجمع اعتراض آميز مردم آرژانتين مقابل سفارت انگليس در بوئنس آيرس



بيشتر مردم آمريكا به سخنراني اخير اوباما نظر منفي دارند

نظرسنجي ها در آمريكا نشان مي دهد، غالب مردم آمريكا نسبت به سخنراني اخير رئيس جمهور اين كشور در كنگره نظر مثبتي ندارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، موسسه معتبر نظرسنجي «گالوپ» گزارشي را در مورد نظر مردم آمريكا درباره سخنراني سالانه اوباما در كنگره (آخرين سخنراني وي) منتشر كرده است كه نتايج جالب توجهي دارد.براساس اين گزارش، مردم آمريكا بيش از آنكه به اين سخنراني اقبال نشان دهند، با آن مخالفت كرده اند.
اين نظرسنجي كه با مشاركت 1500 نفر از شهروندان آمريكايي صورت گرفته نشان مي دهد، 45درصد از مردم اين كشور نسبت به اين سخنراني نظر مثبت و در مقابل 49درصد نسبت به آن نظر منفي دارند.

 



رئيس سابق موساد : توان موشكي حزب الله از اكثر كشورها بيشتر است

رئيس سابق سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي با اعتراف به قدرت موشكي حزب الله لبنان گفت كه 90 درصد از كشورهاي جهان توان موشكي درحد حزب الله را ندارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نوشته روزنامه يديعوت آحارونوت مئير داگان، رئيس سابق موساد در نشستي با مقام هاي امنيتي اين رژيم گفت كه 90درصد از كشورهاي جهان توان موشكي همانند آنچه كه حزب الله لبنان در اختيار دارد را ندارند و اسرائيل آمادگي مقابله با حملات موشكي را ندارد.
وي دراين نشست به مقامات امنيتي رژيم صهيونيستي هشدار داد كه احتمال دارد در صورت وقوع جنگ، سوريه نيز درحمايت از حزب الله لبنان وارد جنگ با اسرائيل شود و ضربات سختي به جبهه داخلي اسرائيل وارد شود.به گفته وي، توان موشكي حزب الله، سران اسرائيل را به شدت نگران كرده است.

 



تظاهرات «جمعه خشم» در مصر براي پيگيري خواسته هاي انقلاب

هزاران تن از مردم مصر به دعوت احزاب و گروه هاي سياسي با برگزاري تظاهرات موسوم به «جمعه خشم» بر پيگيري خواسته هاي انقلاب مردمي اين كشور تاكيد كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، هزاران تن از مردم مصر، تظاهرات اعتراض آميز خود را در روز جمعه در ميدان «التحرير قاهره» و بسياري از شهرهاي اين كشور برگزار كردند.
براساس اين گزارش در تظاهرات موسوم به جمعه خشم كه به دعوت احزاب و گروه هاي غيرمذهبي برگزار شد، تظاهركنندگان همانند اعتراضات قبلي نوك حمله خود را متوجه نظاميان مصر كردند.
معترضان مصري در قاهره، اسكندريه، سوئز و ديگر شهرهاي اين كشور، با وجود گذشت چند روز از برگزاري مراسم نخستين سالگرد انقلاب 25 ژانويه، كناره گيري سپهبد «محمدحسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح و واگذاري قدرت به يك دولت غيرنظامي را خواستار شدند.
تظاهركنندگان كه برخي از آنها از پنجشنبه شب حركت خود به سوي ميادين اصلي شهرهاي مصر را آغاز كرده بودند با سپري كردن شب در چادرها، روز جمعه به راهپيمايي پرداختند.
جماعت اخوان المسلمين كه به صورت رسمي در تظاهرات اعتراض آميز روز جمعه شركت نكرده بود، براي اعلام همبستگي و وحدت انقلابيون برخي از اعضاي خود را به ميدان التحرير اعزام كرده بود.
اعتراضات مردمي مصر اگرچه پس از افتتاح نخستين پارلمان اسلامگرا در اين كشور تاحدودي فروكش كرده است، اما با وجود اين، معترضان اعدام مبارك و قاتلان فرزندان انقلاب را به عنوان اصلي ترين خواسته خود مي دانند.
در همين حال «حسني مبارك» ديكتاتور مخلوع اين كشور اعلام كرد با روي كار آمدن اسلامگراها در مصر اميد وي براي رهايي از مجازات اعدام به يأس مبدل شده است.
به نوشته روزنامه «روز اليوسف» چاپ مصر، سوزان ثابت (همسر ديكتاتور مصر) اخيرا 9 نامه از شوهرش را توسط وكيل خود براي ارسال به سران كشورهاي آمريكا، انگليس، كويت، بحرين،لبنان، عربستان، آلمان دريافت كرده است.
رئيس جمهور مخلوع مصر در اين نامه ها از دوستان سابق خود خواسته است براي رهايي وي از مجازات اعدام به اسلامگرايان مصر فشار وارد كنند.

 



راي اعتماد مجلس مغرب به نخستين دولت اسلامگرا

نخستين دولت اسلامگراي مغرب موفق به اخذ راي اعتماد از پارلمان اين كشور شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، پارلمان مغرب روز پنجشنبه، به برنامه دولت اسلامگراي حزب «عدالت و توسعه» به رياست «عبدالله بن كران» راي اعتماد داد.
براساس اين گزارش «عبدالله بن كران» نخست وزير اسلامگراي مغرب در جلسه راي اعتماد در پارلمان، افزايش رشد اقتصادي، كاهش بيكاري و اجراي شريعت اسلامي را به عنوان نخستين اولويت كابينه خود اعلام كرد.
حزب عدالت و توسعه به رهبري بن كران چندي پيش موفق شد در انتخابات پارلماني اين كشور، اكثريت آرا را به خود اختصاص دهد و به عنوان نخستين حزب مسلمان در مغرب عربي سكان هدايت امور سياسي را به دست بگيرد.
برپايه اين گزارش در جلسه راي اعتماد به برنامه هاي كاري نخست وزير مغرب 218 تن از نمايندگان راي موافق و 135 تن ديگر راي مخالف دادند.

 



در مراسم تشييع شهدا مبارزان بحريني پاسخ گلوله را با كوكتل مولوتف دادند

سرويس خارجي-
مردم بحرين در مراسم تشييع شهداي خود با سر دادن شعار «مرگ بر آل خليفه» تاكيد كردند كه انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
بحريني ها روز پنجشنبه پيكر سه شهيد خود را كه به دست نيروهاي رژيم آل خليفه به شهادت رسيده بودند تشييع كردند.
در اين مراسم معترضان بحريني تاكيد كردند كه راه انقلاب ادامه دارد و خون شهدا به هدر نخواهد رفت.
تشييع پيكر اين سه شهيد در حالي صورت گرفت كه مقامات امنيتي آل خليفه از تحويل پيكر شهيد چهارم به خانواده اش خودداري كردند. مردم بحرين در حالي كه شعارهايي عليه حكومت آل خليفه سر مي دادند با نظاميان حكومتي درگير شدند و به دليل استفاده نيروهاي آل خليفه از گازاشك آور و گلوله برخي از تشييع كنندگان زخمي شدند.
در همين حال معترضان پاسخ گلوله هاي نيروهاي آل خليفه را با پرتاب كوكتل مولوتوف و سنگ دادند و از خود دفاع كردند.
مزدوران آل خليفه روز چهارشنبه «محمدعلي يعقوب» معترض بحريني را كه در تظاهرات شهر ستره واقع در جنوب منامه شركت كرده بود با خودرو خود زير گرفتند و او را به شهادت رساندند.
سعيد السگري پيرمرد 60 ساله و عباس جعفر اشيخ دو معترض ديگر بحريني هستند كه بر اثر اصابت گلوله هاي ساچمه اي و گازهاي سمي به شهادت رسيدند.
منتظر سعيد فخر 35 ساله نيز بر اثر شكنجه شديد ماموران آل خليفه به شهادت رسيد و به اين ترتيب تعداد شهداي بحريني طي دو روز گذشته به چهار نفر رسيد.
جمعيت الوفاق و جمعيت عمل اسلامي بحرين با اعلام سه روز عزاي عمومي در سراسر كشور جنايات آل خليفه را محكوم كردند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي و نظامي رژيم آل خليفه با حمايت نظاميان آل سعود همچنان تظاهرات مردم بحرين را سركوب مي كنند.
در همين رابطه سازمان عفو بين الملل به دنبال افزايش تلفات ناشي از به كار بردن گازهاي اشك آور سمي عليه معترضان بحرين اين اقدام نيروهاي آل خليفه را محكوم كرد و خواستار تحقيق دراين باره شد. سازمان عفو بين الملل از دولت بحرين خواست درباره علت مرگ ده ها نفر از شهروندان بحريني كه به دليل استنشاق گازاشك آور كشته شده اند توضيح دهد.
از سوي ديگر، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در نامه اي به حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين با حمايت مجدد از وي خواستار ادامه روند اصلاحات فرمايشي شد.
اوباما در اين نامه مدعي شده كه اصلاحات پيشرفت و ثبات رژيم آل خليفه را تضمين مي كند.

 



گسترش اعتراض ها عليه آل سعود در مناطق شيعه نشين عربستان

اعتراضات مردمي در شرق عربستان با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعارهاي سرنگوني رژيم آل سعود پس از برگزاري نماز جمعه در استان هاي «القطيف» و «الشرقيه» برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران تن از جوانان نمازگزار عربستاني روز جمعه پس از برگزاري نماز جمعه با سر دادن شعارهايي خواستار آزادي زندانيان سياسي و بركناري استاندار الشرقيه شدند.
براساس اين گزارش، معترضان شيعه، بازداشت بدون دليل جوانان و ادامه سركوب ها را در مناطق شرق عربستان محكوم كردند. در شهرهاي «القطيف»، «العواميه»، شهرك «تاروت» پليس و نيروهاي امنيتي اقدام به پرتاب گاز اشك آور و ضرب و شتم معترضان كردند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» در ادامه اعتراضات عليه رژيم آل سعود، نيروهاي امنيتي عربستان يك معترض ديگر را در شهر العواميه به شهادت رساندند.
به گفته شاهدان عيني، نيروهاي امنيتي رژيم سعودي، روز پنجشنبه يك معترض جوان به نام «منتظر سعيد العبدل» را به ضرب گلوله به شهادت رساندند و دو تن ديگر را مجروح كردند.
از نوامبر سال گذشته ميلادي (آبان ماه) تاكنون دست كم هفت معترض شيعي توسط نيروهاي آل سـعود به شهادت رسيدند و گروه هاي طرفدار حقوق بشر با انتقاد از دولت عربستان خواستار برگزاري تحقيقات در مورد نحوه كشته شدن معترضان شده اند.
اين در حالي است كه تظاهرات مسالمت آميز عليه رژيم آل سـعود كه از فوريه سال گذشته ميلادي آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار اصلاحات سياسي، آزادي بيان و آزادي زندانيان سياسي هستند.
رژيم آل سعود در ماه جاري سركوب هاي وحشيانه معترضان را با استقرار گسترده نيروهاي امنيتي و نظامي در مناطق شيعه نشين شدت بخشيد و در روز سه شنبه 24 ژانويه (4 بهمن) با گشودن آتش بر روي تظاهركنندگان در شهر القطيف بسياري از آنها را زخمي و بازداشت كرد.
همچنين 9 معترض به اتهام شركت در تظاهرات ضد رژيم اخيرا دستگير شدند و نيروهاي امنيتي آل سعود روز دوشنبه 23 ژانويه (سوم بهمن) «ظاهر الظاهر» يك فعال سياسي شيعه را در العواميه دستگير كردند.
برپايه اين گزارش، نيروهاي امنيتي در روز 12ژانويه در العواميه «عصام محمد ابوعبدالله» جوان 22 ساله شيعي را به طرز وحشيانه اي به شهادت رساندند.

 



تازه ترين عمليات تروريستي در بغداد 32 شهيد و 65 مجروح برجاي گذاشت

حمله انتحاري به مراسم تشييع جنازه يك شهيد در پايتخت عراق، 32 شهيد و بيش از 65 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، روز گذشته يك مهاجم انتحاري با انفجار خودرو مملو از مواد منفجره خود ميان جمعيت عزادار شيعه در جنوب شرق بغداد، دست كم 32 نفر را شهيد و 65 نفر ديگر را نيز مجروح كرد. اين قربانيان و زخمي ها براي تشييع جنازه فردي كه روز قبل شهيد شده بود، جمع شده بودند.
يك شاهد عيني گفت كه در اين انفجار خودروهاي زيادي در آتش سوخت. نيمي از شهداي اين حادثه و 16 تن از مجروحان، جزو پليس و نيروهاي امنيتي عراق بودند.
از 10 دي تاكنون (حدود يك ماه اخير) حداقل 200 عراقي جان خود را در حملات تروريست ها از دست داده اند.
در حملات پراكنده پنج شنبه شب تروريست ها در بغداد نيز شش عراقي شهيد و 20 نفر ديگر زخمي شدند. افراد مسلح ناشناس پنجشنبه همچنين منزلي را در شهر «حله» (100 كيلومتري جنوب بغداد) منفجر كردند. در اين انفجار دست كم 10 تن شهيد و شش نفر ديگر مجروح شدند. بيشتر قربانيان و زخمي هاي اين حادثه نيز زن و كودك بودند. يك نوزاد شيرخواره نيز جزو زخمي شدگان است. برخي از افراد اين خانواده در سرويس هاي امنيتي دولت عراق كار مي كردند.
حكيم در آنكارا
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «عمار حكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، پنجشنبه در آنكارا با «عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه ديدار و گفت وگو كرد. در اين ديدار، طرفين در ارتباط با اظهارات «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه و واكنش تند نوري مالكي گفت وگو كردند و حاصل اين گفت وگوها نيز كاهش تنش ميان دو كشور بود. اردوغان اخيرا در گفت وگو با معاون رئيس جمهوري آمريكا، نسبت به بروز درگيري مذهبي ميان شيعيان و سني ها در عراق ابراز نگراني و اعلام كرده بود كه آنكارا نمي تواند نسبت به آن بي تفاوت باشد.
حكيم طي نشست مشترك خود با «احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه در آنكارا، از «فهرست العراقيه» درعراق نيز خواست به مجلس و دولت عراق بازگردد. اين فهرست در پي تحت تعقيب قرار گر فتن «طارق الهاشمي» به اتهام فعاليت هاي تروريستي، مجلس و دولت را تحريم كرده بود.
شبكه العالم نيز در مورد الهاشمي كه در شمال عراق به سر مي برد، خبر داد كه وي در محل نامعلومي مخفي شده است.

 



اعتصاب و تظاهرات اسپانيا و ايتاليا را فرا گرفت

در ادامه اعتراض هاي ضددولتي در اروپا، منابع خبري از آغاز دور تازه تظاهرات و اعتصاب ها در كشورهاي اسپانيا و ايتاليا خبر مي دهند.
شهرهاي بزرگ اسپانيا پنجشنبه نيز همچون ماه هاي گذشته شاهد اعتراض گسترده مردمي عليه «بحران عميق اقتصادي» و سياست هاي دولت در مواجه با اين بحران بود.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، ده ها هزار نفر از مردم والنسيا، آليكانته و كاستلون در اين روز با ريختن به خيابان ها عليه «رياضت هاي سنگين اقتصادي» دولت و بيكاري شعار سر دادند.
در اين تظاهرات كه از سوي اتحاديه هاي كارگري اسپانيا سازماندهي شده بود، بيش از 200 هزار نفر از مردم خواستار توقف فوري اجراي سياست هاي اقتصادي شدند كه به اعتقاد آنها فقط باعث افزايش فشارها بر مردم مي شود.
به گزارش پرس تي وي، به نقل از روزنامه «ال پائيس» اسپانيا، فقط ميزان بدهي دولت محلي والنسيا به مدارس اين منطقه، نزديك به 33 ميليون يورو است و دانش آموزان اين شهر مجبورند براي اداره كلاس هايشان از جيب خود هزينه خريد گچ و كاغذ را پرداخت كنند.
از سوي ديگر، دولت اسپانيا ديروز آمار بيكاري در اين كشور براي سال 2011 را رسما اعلام كرد. به نوشته خبرگزاري ها، نرخ بيكاري در اين كشور اروپايي به 85/22درصد رسيده كه در 17 سال گذشته بي سابقه است. بدين ترتيب 5 ميليون و 270 هزار نفر از جمعيت 47ميليوني اسپانيا، بيكار هستند.
ايتاليا، ديگر كشور اروپايي است كه ديروز شاهد آغاز اعتصابي ديگر عليه اوضاع وخيم اقتصادي بود.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، كاركنان بخش حمل و نقل عمومي، مدارس، ادارات دولتي، اداره پست و ارتباطات در رم، ديروز با اعتصاب 24 ساعته، اعتراض خود عليه رياضت هاي اقتصادي را به نمايش گذاشتند. به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، اعتصابيون همزمان، با ريختن به خيابان هاي پايتخت، «رم» را كاملا فلج كردند.
«سرگرداني هزاران مسافر و ترافيك سنگين» از جمله نتايج اين اعتصاب بود كه سياست هاي اقتصادي «ماريو مونتي»، نخست وزير را هدف گرفته است.
يادآور مي شود، تاكسيرانان و كاميونداران اين كشور نيز طي روزهاي گذشته در اعتراض به اوضاع اقتصادي و گراني اعتصاب كردند. ايتاليا در 10 روز گذشته به طور پي در پي شاهد برگزاري اعتصاب و تظاهرات ضددولتي بود.ديروز گروهي از كشاورزان و ماهي گيران ايتاليايي نيز در اعتراض به افزايش قيمت سوخت، مقابل پارلمان اين كشور تجمع كردند.

 



شهر بني وليد به دست طرفداران قذافي افتاد

مقامات ليبيايي از كنترل شهر «بني وليد» به دست شبه نظاميان طرفدار «معمر قذافي» خبر دادند.
به گزارش پرس تي وي، «مبارك الفتمني» رئيس شوراي محلي «بني وليد» اعلام كرد اين شهر به تصرف شبه نظاميان مسلح طرفدار قذافي در آمده است. وي شمار شبه نظاميان مهاجم را اعلام نكرد. به گفته الفتمني، طرفداران قذافي پرچم هاي سبز رنگ رژيم سابق را برفراز ساختمان شوراي محلي اين شهر به اهتزاز در آوردند. ناآرامي هاي هفته گذشته بني وليد بيش از 10 كشته و 25 مجروح برجاي گذاشته است.
«محمود وارفلي» يكي ديگر از مقامات شوراي محلي بني وليد نيز اعلام كرد: ما خواستار مداخله ارتش شده ايم، اما وزارت دفاع و شوراي ملي انتقالي از كمك به ما سر باز زدند.
پيش از اين شوراي ملي انتقالي ليبي خبر سقوط بني وليد به دست هواداران قذافي را تكذيب كرده بود.

 



اجلاس شوراي امنيت پشت درهاي بسته روسيه: هيچ قطعنامه اي را عليه سوريه نمي پذيريم

سرويس خارجي-
در پي فشار اتحاديه عرب بر شوراي امنيت براي صدور قطعنامه عليه سوريه، روسيه اعلام كرد كه با هر قطعنامه عليه سوريه مخالف است.
به گزارش خبرگزاري ها، 15عضو شوراي امنيت روز گذشته به درخواست اتحاديه عرب جلسه اي غيرعلني برگزار كردند تا پيش نويس قطعنامه اي را عليه سوريه بررسي كنند.
اين نشست به درخواست اعراب به ويژه شخص نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب و حمدبن جاسم نخست وزير و وزير خارجه قطر براي دخالت شوراي امنيت در امور سوريه برگزار شد.
در هفته اي كه گذشت نبيل العربي و حمدبن جاسم در نامه اي مشترك به بان كي مون دبيركل سازمان ملل خواستار جلب حمايت شوراي امنيت از اتحاديه عرب عليه سوريه شدند.
اتحاديه عرب در طرح خود كه هفته گذشته اعلام شد خواستار واگذاري اختيارات بشار اسد به معاون وي شد تا زمينه براي تشكيل دولت وحدت ملي در اين كشور فراهم شود اما دمشق تاكيد كرد كه اين اقدام كاملا برخلاف قوانين اتحاديه عرب و دخالت آشكار در امور داخلي سوريه شمرده مي شود و دمشق آن را محكوم مي كند.
روسيه نيز روز گذشته اعلام كرد كه هيچ توجيهي براي اعمال فشار جديد بر سوريه يا تحريم جديد آن قابل قبول نيست.
وزارت خارجه روسيه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه غرب با تشديد فشارها عليه سوريه تلاش مي كند تا سناريوي ليبي را در مورد سوريه پياده كند و به استقلال اين كشور ضربه بزند.
وزارت خارجه روسيه افزود، مسكو با هرگونه اقدامات عليه سوريه مخالف است و آن را قابل قبول نمي داند.در همين رابطه دبيركل مجلس مردم سوريه تاكيد كرد، ماموريت اتحاديه عرب بين المللي كردن پرونده سوريه از طريق ارجاع آن به شوراي امنيت است اما نمي تواند اين هدف را محقق سازد.
«خالد العبود» اظهار داشت، در شوراي امنيت كانون هاي مهم و اساسي وجود دارند كه اجازه نمي دهند اهداف و ماموريت واگذار شده به اتحاديه عرب عليه سوريه به اجرا گذاشته شود.
كارشناسان سوري نيز اعلام كردند كه اتحاديه عرب با وارد شدن به بازي آمريكا و اسرائيل و توطئه طراحي شده آنها عليه سوريه اقدام مي كند.
اين كارشناسان اظهار داشتند كه اتحاديه عرب قضيه فلسطين و جنايات رژيم صهيونيستي را رها كرده اند و عليه سوريه توطئه مي كنند.
اين در حالي است كه صدها هزار سوري روز گذشته در دمشق و استان هاي ديگر اين كشور با برپايي تظاهرات حمايت خود را از نظام بشار اسد اعلام كرده و بر مخالفتشان با تصميمات اتحاديه عرب عليه سوريه تاكيد كردند.

 



راهپيمايي اعتراض آميز عليه بي عدالتي مالياتي در آمريكا

صدها نفر از مردم آمريكا عليه بي عدالتي و فرار شركت هاي بزرگ از پرداخت ماليات، تظاهرات كردند.
به دنبال انتشار گزارشي مبني بر فرار مالياتي شركت هاي بزرگ آمريكا، پنجشنبه صدها نفر از كارگران، بيكاران، اعضاي اتحاديه هاي كارگري و فعالان جنبش تسخير «وال استريت» در لس آنجلس تظاهرات كردند.
به نوشته شبكه خبري «پرس تي وي» تظاهركنندگان با برگزاري اين راهپيمايي از نتايج گزارش اخير كه نشان مي دهد 249 شركت بزرگ آمريكا كمتر از ميزان مصوب ماليات پرداخت مي كنند، ابراز خشم و ناراحتي كردند. به اعتقاد معترضان خودداري اين شركت هاي ثروتمند از پرداخت عادلانه ماليات باعث وارد آمدن فشار به ساير اقشار جامعه مي شود.
اين گزارش مي افزايد، اشغال يكي از شلوغ ترين تقاطع ها در منطقه هاليوود و تجمع مقابل شركت بزرگ هواپيمايي «فركس» باعث شد پليس براي متفرق كردن جمعيت وارد ميدان شود. به گفته سازمان دهندگان تظاهرات، اين اعتراض براي نشان دادن اين بود كه مردم از اوضاع كشور مطلع هستند و براي بهبود اوضاع همچنان تلاش مي كنند.
از نيويورك نيز خبر مي رسد، مسلمانان خواستار بركناري رئيس پليس شهر شده اند.به گزارش مهر، مدير اجرايي شوراي روابط اسلامي آمريكا، با صدور بيانيه اي اعلام كرد، اقدامات رئيس پليس نيويورك و معاون وي در برخورد با مسلمانان آمريكايي نامناسب است لذا وي بايد هر چه سريعتر بركنار شود. در اين بيانيه همچنين آمده: شهرت دپارتمان پليس نيويورك در برخورد نامناسب با مسلمانان از گذشته تاكنون وجود داشته بنابراين اكنون اين اوضاع بايد تغيير كند. چندي پيش، افشاي جاسوسي پليس نيويورك از مسلمانان نيز خشم فعالان حقوق بشر و مسلمانان آمريكايي را برانگيخت.
به دنبال افشاي اين حقيقت كه دپارتمان پليس نيويورك طي مدت طولاني يك ويدئو اسلام هراسانه را براي آموزش 1500 نفر از افسران خود مورد استفاده قرار داده و طي آن مسلمانان را به داشتن دستورالعمل جنگ عليه غرب متهم كرده است مناقشات بسياري رقم خورد.
در پي اين مناقشات مايكل بلومبرگ شهردار نيويورك از دپارتمان پليس نيويورك براي استفاده از اين فيلم ضد اسلامي انتقاد كرد.

 



نگراني از بحران اقتصادي جهان در اجلاس داووس

نگراني ها از آينده اقتصاد سرمايه داري و بحران منطقه يورو به شدت بر اجلاس داووس سايه افكنده است.
به گزارش خبرگزاري ها، ديويد كامرون نخست وزير انگليس، پنجشنبه در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در داووس مقابل سران اروپا ايستاد و هشدار داد يورو محكوم به شكست است مگر اينكه اقدامي فوري در اين رابطه صورت گيرد. كامرون با اعلام اينكه يورو هيچ يك از ويژگي هاي يك پول رايج موفق را ندارد خطاب به آنگلا مركل صدراعظم آلمان گفت: برلين اگر به دنبال نجات اروپا است بايد ميلياردها يورو به كشورهاي حوزه يورو تزريق كند.
وي در پاسخ به پيشنهاد مركل مبني بر تعيين مقررات مالياتي ميان كشورهاي اروپايي اين تصميم را نوعي ديوانگي خواند.
نخست وزير انگليس افزود: استراتژي ليسبون در ارائه طرح اصلاح ساختار اقتصادي شكست خورده است.
كامرون در ادامه تاكيد كرد: عدم قطعيت درباره واكنش به اين بحران اعتماد به تجارت و سرمايه گذاري در سراسر اروپا را تضعيف كرده است و رهبران اتحاديه اروپا بايد آن رهبري را به اجرا درآورند كه مردم ما خواهان آن هستند.
وي افزود: گاهي اينجا گاهي جاي ديگر را وصله پينه كردن و به اين اميد نشستن كه سرانجام روزي راه حلي حاصل مي شود، هيچ كمكي نمي كند. هم اكنون زمان نشان دادن جسارت است و نه محتاطانه عمل كردن.
اين گزارش حاكي است اظهارات كامرون به شدت سران اتحاديه اروپا و وزيران اقتصادي اين اتحاديه را خشمگين كرده است.
كلاوس شواب بنيانگذار داووس نيز در اين اجلاس گفت: نظام سرمايه داري در شكل كنوني آن نمي تواند تداوم پيدا كند.
يكي ديگر از شركت كنندگان نيز به آسوشيتدپرس گفت: من فكر مي كنم ما سه الي چهار سال بيشتر در غرب براي بهبود و نجات مدل نظام اقتصاد سرمايه داري فرصت نداريم.معترضان به اجلاس جهاني اقتصاد نيز در قالب جنبش «تسخير داووس» دست به اعتراض زدند.
از آنجا كه معترضان، اجازه حضور در محوطه محل اجلاس را پيدا نكردند، در محلي دورتر دست به تجمع زدند.
يكي از رهبران اين جنبش به يو اس اي تودي گفت: ما معتقديم كه رهبران حاضر در اجلاس داووس به جاي حل مشكلات جهاني به فكر افزايش منافع خود هستند.
چهل و دومين مجمع جهاني اقتصاد با حضور بيش از 2000 نفر از جمله 40 نفر از سران كشورها در داووس سوئيس فردا به كار خود پايان مي دهد. ناظران اقتصادي معتقدند به دليل شكاف عميق بين سران كشورهاي اروپايي و كارشناسان اقتصادي در مورد راه حل هاي خروج از بحران اقتصاد جهاني، اين نشست در دستيابي به اهداف خود با شكست مواجه مي شود.

 



انتقاد شديد پوتين از سياست يكجانبه گرايي واشنگتن

«ولاديمير پوتين» با بيان اينكه آمريكا دنبال نوكر مي گردد نه متحد،اين كشور را به تلاش براي تسلط بر جهان متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، نخست وزير روسيه و نامزد اصلي رياست جمهوري آتي اين كشور در اظهاراتي ضمن متهم كردن آمريكا به تلاش براي تسلط بر كل جهان گفت، برخي اوقات گمان مي كنم كه آمريكا به دنبال متحد براي خود نيست بلكه آنها ديگران را به عنوان نوكر براي خود مي خواهند. پوتين گفت آمريكا براي همكاري طبق شرايط برابر نه با اروپا و نه با روسيه آمادگي ندارد.
وي افزود، واشنگتن مي خواهد همه چيز را تحت كنترل خود درآورد و در مورد موضوعات كليدي بطور يكجانبه تصميم گيري كند.
پوتين كه براي رسيدن مجدد به مقام رياست جمهوري روسيه تلاش مي كند، بارها از آمريكا بخاطر دخالت در امور داخلي كشورش و ديگر كشورها انتقاد كرده است به كشورهاي غربي كه تلاش دارند با تامين مالي سازمان هايي با مأموريت سياسي در روسيه فعاليت كنند هشدار داد.
وي متعهد شد كه اجازه ندهد دولت هاي خارجي از مخالفان به نفع خود بهره برداري كرده و اهداف سياست خارجي خود را در روسيه محقق سازند.غربي ها، خصوصاً آمريكايي ها اخيراً و پس از پيروزي حزب پوتين در انتخابات دوماي روسيه، تلاش كردند با دامن زدن به اختلافات بر سر شائبه تقلب در انتخابات اين كشور را نيز به اغتشاش و ناامني بكشانند.
گفتني است تازه ترين نظرسنجي ها كه بمنظور پيش بيني برنده انتخابات آينده رياست جمهوري در روسيه به عمل آمده است نشان مي دهد پوتين شانس بيشتري براي كسب مجدد پست رياست جمهوري دارد.

 



تجمع اعتراض آميز مردم آرژانتين مقابل سفارت انگليس در بوئنس آيرس

همزمان با انتقاد دولت آرژانتين از تلاش هاي انگليس براي تداوم اشغال جزاير فالكلند، مردم مقابل سفارت انگليس تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها كريستينا كرشنر رئيس جمهور آرژانتين روز چهارشنبه پس از سه هفته دوري از مسائل سياسي به خاطر عمل تيروئيد در يك سخنراني تلويزيوني به شدت از تلاش هاي لندن براي جلوه دادن چهره آرژانتين به عنوان كشوري خشونت طلب در رابطه با مالكيت جزاير فالكلند انتقاد كرد.اين انتقاد ها پس از آن از سوي كرشنر مطرح شد كه ديويد كامرون نخست وزير انگليس خواسته آرژانتين براي باز پس گيري جزاير فالكلند را كه در اين كشور جزاير مالويناس شناخته مي شود رد كرد و آرژانتين را به استعمارگري متهم كرد.در همين رابطه هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا نيز ضمن اعلام همبستگي با آرژانتين درباره حاكميت بر جزاير مالويناس از انگليس خواست به اشغالگري خود پايان داده و اين جزاير را ترك كند.مردم آرژانتين نيز ديروز به مناسبت گذشت 30 سال از جنگ 74 روزه دو كشور كه به اشغال جزاير مالويناس منجر شد، در برابر سفارت انگليس در بوئنس آيرس تجمع كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14