(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 بهمن 1390- شماره 20129

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس ضربه دوم را وارد كند (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
خل و چل(گفت و شنود)
آيت الله مهدوي كني: اگر مردان انقلاب وحدت كنند دشمن هيچ كاري از پيش نخواهد برد
رويترز: احتمال قطع پيش دستانه صادرات نفت ايران اروپا را به وحشت انداخته است
آيت الله مصباح يزدي: هجمه كنوني به ولايت فقيه در طول تاريخ بي سابقه است
ما اپوزيسيون نيستيم قمپزيسيونيم!(خبر ويژه)
2 تن از نامزدها وابستگي خود به حلقه انحرافي را تكذيب كردند(خبر ويژه)
اسكوبار: با هر گام ايران به جلوآمريكا خط قرمز خود را عقب مي كشد (خبر ويژه)
ژنرال دمپسي: درگيري با ايران يعني اثرات بسيار منفي بر اقتصاد و امنيت آمريكا(خبر ويژه)
پوزيسيون: پرگويي تنها تخصص خاتمي است!(خبر ويژه)
اگر چيز قابل افتخاري داشتيم براي فيلم درجه چندم فرهادي هورا نمي كشيديم(خبر ويژه)



مجلس ضربه دوم را وارد كند (يادداشت روز)

اقدام چند روز پيش اتحاديه اروپا عليه ايران كه در دو فاز تحريم خريد نفت ايران و معامله با بانك مركزي از سوي كشورهاي عضو اين اتحاديه انجام شد، بيش از آنكه يك اقدام جامع و كارا عليه ايران ارزيابي شود به «آخرين تير تركش غرب» تعبير شد چرا كه همه مي دانند غرب قادر به مواجهه نظامي با ايران نيست. مهمترين دليل اين عدم توانايي آن است كه در طول 30 سال گذشته و بخصوص در 10سال اخير، غرب عليرغم حمله نظامي به مخالفان به مراتب كم خطرتر- در عراق، افغانستان، ليبي، لبنان و فلسطين- از ورود به چالش نظامي با ايران اجتناب كرده است و با توجه به نكته فوق، تحريم اخير اتحاديه اروپا و چرايي و پيامدهاي آن از چند منظر قابل بررسي است.
1- اقدام اروپا عليه ايران پس از آن انجام شد كه به دليل مواضع مخالف چين و روسيه، امكان اقدام جديد عليه ايران در قالب شوراي امنيت سازمان ملل- كه حدود 20 ماه پيش قطعنامه 1929 را عليه ايران صادر كرد- وجود نداشت بر اين اساس مي توان نام اقدام اخير آمريكا و اروپا را اقدام غرب عليه ايران گذاشت. از قبل هم اين موضوع پيش بيني شده بود بسياري از كارشناسان مسايل ايران و غرب گفته بودند كه با بن بست به وجود آمده در شوراي امنيت و گروه 1+5، آمريكا و هم پيمانان اروپايي آن- فرانسه، انگليس و...- اقداماتي را در چارچوب توانايي هاي خود عليه ايران به عمل خواهند آورد. اين روند در عين حال اعلام رسمي اين نكته است كه از اين پس از اجماع جهاني و حركت در چارچوب حقوقي و استفاده از سازمانهاي بين المللي و حتي استفاده از سازمانهاي فني- نظير آژانس بين المللي انرژي اتمي- عليه ايران خبري نخواهد بود. تلاش بي نتيجه 20 ماهه غرب- از زمان تصويب قطعنامه 1929 در اواسط خرداد 89- براي بازسازي اجماع عليه ايران به خوبي از اين ناتواني حكايت مي كند.
2-آنچه چند روز پيش در اتحاديه اروپا اتفاق افتاد، سقف اقدام غرب عليه ايران بود. تحريم نفت ايران و تحريم بانك مركزي كشورمان اقدام آخري بود كه طي دو سال گذشته، غرب بارها از آن سخن گفته و آن را يك اقدام موثر ارزيابي مي كرد اما واقعيت اين است كه اگر مصوبه اتحاديه اروپا همين الان- و نه از 11تيرماه سال آينده- اجرا شود، صادرات حدود 17درصد نفت ايران به اروپا متوقف مي شود. اين ميزان نفت صادراتي اگر به كشورهاي صنعتي آسيايي هم صادر نشود به اقتصاد ايران لطمه نمي زند چرا كه در حال حاضر اقتصاد ايران از همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا سرپاتر است. در ميان كشورهاي اروپايي، ايتاليا- هرچند آنقدر درگير بحران اقتصادي شد كه دولت آن سقوط كرد- ولي از كشورهايي نظير آلمان، فرانسه و انگليس وضع اقتصادي بهتري دارد. براساس گزارش بانك جهاني وضع اقتصادي كشور ما از وضع اقتصادي ايتاليا بهتر است با اين وصف ايران به راحتي و بدون حتي اندكي لرزش مي تواند از صادرات اين 17درصد چشم پوشي كند و خدا كند كه مسئولين كشور درصدد بازاريابي برنيايند و اين را يك فرصت تازه براي عبور از «اقتصاد نفتي» به حساب آورند.
3- تحريم اتحاديه اروپا در واقع تحريم خود اروپاست و يك اقدام عجولانه و احمقانه به حساب مي آيد چرا كه تحريم خريد نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا به افزايش حداقل 20 درصدي قيمت نفت مي انجامد كما اينكه همين الان و در فاصله يك هفته و در حالي كه هيچ تحريمي اعمال نشده است، بين 5 تا 6 دلار- يعني حدود 7 درصد- به قيمت نفت افزوده شده است اين به آن معناست كه در شرايطي كه خريداران اصلي نفت ايران حاضر به تحريم ايران نيستند، ايران مي تواند بدون صادرات نفت به اروپا و بدون اين كه كشوري را جايگزين اروپا كند، همان ميزان و حتي بيشتر از آن درآمد ارزي داشته باشد. با اين وصف كاملا پيداست كه اروپايي ها ناچارند خود به نوعي فتيله تحريم ها را پايين بكشند كما اين كه همين الان توتال فرانسه از يك طرف بيانيه داده كه از تحريم پيروي مي كند و از طرف ديگر يك شركت واسطه را براي انعقاد قراردادهاي جديد نفت ايران فعال كرده است. به عبارت ديگر اروپا در نماي تبليغاتي خريد نفت ايران را تحريم كرده و در نماي واقعي دنبال تداوم روابط نفتي با ايران است و البته ايران بايد راه بازي دوگانه و فرصت طلبانه را بر روي اروپا ببندد.
4- همانگونه كه از سوي بعضي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مطرح گرديده است، ايران مي تواند همين الان اعلام كند كه قراردادهاي خود با اروپا را لغو مي كند در اين حالت ممكن است لغو قرارداد را مستلزم به پرداخت غرامت از سوي ايران بدانند اما بايد توجه داشت كه بيانيه تحريم ابتدا از سوي اتحاديه اروپا صادر شده است بنابراين اگر كشورهاي اروپايي خريدار نفت ايران، تصميم اتحاديه را قبول ندارند بايد مخالفت خود را رسما اعلام كنند و اگر با آن مخالف نيستند كه اقدام ايران مقابله به مثل تلقي شده و نه تنها مستلزم پرداخت غرامت نيست بلكه طرف هاي اروپايي بايد به ايران به علت تصميم به لغو يكجانبه قرارداد غرامت بپردازند.
از سوي ديگر، درآمدي كه از افزايش قيمت نفت نصيب ايران مي شود بسيار فراتر از غرامت احتمالي خواهد بود، ضمن آن كه جمهوري اسلامي ايران با پيش دستي سريع در قطع صدور نفت به اروپا با يك تير دونشان زده است. هم پرستيژ خود را به رخ دشمن كشيده و هم هزينه سنگيني را به تحريم كنندگان تحميل كرده است. آنگاه همه خواهند فهميد كه اقدام كدام طرف مقتدرانه و درخور تحسين است. بهترين روش براي ايران اين است كه مجلس شوراي اسلامي در يك اقدام فوري- با تهيه طرحي سه فوريتي- دولت را مكلف به توقف صادرات نفت به كشورهاي امضاكننده تحريم اتحاديه اروپا بنمايد. مجلس در هر كشوري، نهاد واسطه مردم و حكومت به حساب مي آيد و وجه مردمي آن از وجه حاكميتي آن پررنگ تر است از اين رو اقدام مجلس ايران يك اقدام ملي به حساب مي آيد و بازتاب دهنده عزم ملت ايران نيز خواهد بود. دولت جمهوري اسلامي با اجراي فوري اين مصوبه وجه حاكميتي را به نمايش بگذارد و اين به خودي خود اين نكته را اثبات مي كند كه «ايستادن در برابر فشار غرب» يك مسئله جناحي و يا بخشي از حاكميت نيست بلكه همزمان مسئله اي ملي و حاكميتي است و از قضا فشار غرب، به وحدت داخلي ايران و عملياتي شدن نگاه مخالف غرب در ايران مي انجامد.
5- بدون حتي اندكي ترديد، اتحاديه اروپا تحريم اخير را بطور مستقل انجام نداده است نه اينكه بخواهيم بگوييم تحت تاثير آمريكا عمل كرده است. اين مقدار كه پوشيده نيست اروپا در مورد مسايل خاورميانه طي حدود 70 سال اخير هيچگاه مستقل از آمريكا نبوده است. مشاركت اروپايي ها در حمله به افغانستان و مشاركت سمبليك در حمله به عراق بدون آنكه براي آنان نفعي داشته باشد، وابستگي آنان به آمريكا را نشان داد گويا هنوز اصل 4 حاكميت دارد. اما مراد ما اين نيست. آمريكا و اروپا بدون شك با دعوت هايي از داخل ايران مواجه بوده اند. اين دعوت را چه كساني انجام داده اند. در اينكه فتنه گرها بازشدن فضاي تنفسي خود را به اقدامات تنبيهي غرب عليه ايران گره زده اند، ترديدي نيست. وقتي خاتمي در جمع تعدادي از عناصر پادوي فتنه مي گويد به زودي شرايط تغيير مي كند، از غيب خبر نمي دهد بلكه در پشت صحنه شاهد تصميماتي بوده است و يا وقتي يكي ديگر از سران فتنه از شرايط سخت تر اقتصادي خبر مي دهد خواب نما نشده و تئوري پردازي هم نمي كند. ارتباط عناصر فتنه با محافل تصميم گير غربي آشكارتر از آن است كه به «رونمايي» احتياج داشته باشد اما از طرف ديگر غرب هم حتما مي داند كه از عناصر فتنه 88 كار چنداني برنمي آيد و نمي توانند منشأ اثري باشند و از اين رو بعيد است كه غرب صرفا به درخواست سران فتنه به تشديد فشارها روي آورده باشد.
6- افرادي طي ماه هاي گذشته به مستندسازي داعيه غرب در مورد ايران مشغول بودند. سران آمريكا و كشورهايي نظير انگليس طي ماههاي گذشته به دفعات گفته بودند كه آثار تحريم ها عليه ايران در حال بروز و ظهور هستند، رها شدن مهار قيمت ها در ايران طي هفته هاي گذشته از اين مسئله حكايت مي كرد همه مي دانند اساسا دلار در موقعيتي نيست كه در كشوري بتواند رشد داشته باشد. همه مي دانند كه اينك در معاملات اروپا دلار جايگاهي ندارد. قدرت هاي مهم اقتصادي آسيا- نظير روسيه، چين، هند، ژاپن، كره جنوبي و مالزي- هم دلار را كنار گذاشته اند. در آمريكاي لاتين نيز دلار جايگاه خود را از دست داده و هر روز از قيمت آن كاسته مي شود با اين وصف چرا در كشوري كه كمترين تأثير را از بحران هاي بين المللي پذيرفته و رئيس جمهور محترم بارها اثر بحران مالي بين المللي بر اقتصاد ايران را ناچيز خوانده و واقعاً هم همينطور است، دلار طي 4 هفته به حدود دو برابر قيمت رسيد؟ در حالي كه قيمت واقعي دلار در ايران حتما كمتر از 500 تومان است.
7- در عين حال اقدامات اتحاديه اروپا و هم پيمانان خارجي و داخلي آن، ارتباط معناداري با انتخابات پيش روي مجلس دارد. كاستن از مشاركت مردم ايران در پاي صندوق راي يك هدف كليدي غرب به حساب مي آيد. غرب بخوبي مي داند كه ايران در طول 33 سال گذشته همواره فشارهاي خارجي را با بهره گيري از مشاركت گسترده مردم در پاي صندوق هاي رأي تخليه كرده و علاوه بر آن از اين انتخابات خون تازه اي دريافت كرده است. غرب و منحرفين در اين انتخابات اميد خود را به نفوذ و تغيير معادله از طريق انتخابات و تبديل انتخابات به صحنه درگيري از دست داده اند و اينك پايين آوردن ميزان مشاركت و كاستن از روحيه مردم را در دستور كار قرار داده اند. داعيه هاي غير رقابتي بودن انتخابات، ناكارآمدخواندن نظام، شكاف هاي غير قابل التيام، در پيش بودن بحران هاي بزرگ امنيتي، گراني هاي سرسام آور يك ماهه گذشته همه در اين مسير قابل ارزيابي مي باشند و جالب اين است كه غرب، فتنه و انحراف همه اين ها را توأمان تعقيب و تبليغ مي كنند.
8- كاهش شديد قيمت ارز و سكه طي روزهاي گذشته- پس از موضعگيري دولت عليه افزايش قيمت ها- هم جالب توجه بود. در روز تصويب تحريم نفت ايران در اتحاديه اروپا بعضي اين نظريه را مطرح مي كردند كه اين افزايش قيمت ناشي از اقدام اين اتحاديه مي باشد و بعد نتيجه مي گرفتند كه اين تحريم ديگر از آن تحريم هاي بي خاصيت نيست اما شيب تند كاهش قيمت ها در روزهاي سوم، چهارم و پنجم پس از تحريم نشان داد كه افزايش اخير قيمت ها هيچ ربطي به تحريم ها نداشته است. در عين حال اين نكته را نيز اثبات كرد كه كماكان دولت در ايران يكي از مهمترين قدرت هاي كنترل كننده به حساب مي آيد با اين وصف ضمن آن كه ورود دولت به اين موضوع «مسئولانه» و قابل تقدير بود، جاي سؤال و گلايه از وانهادگي و... يك ماه اخير هم كماكان باقي است.
سعدالله زارعي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ اين كوتاه ترين وصيت نامه شهداست: «بسم الله الرحمن الرحيم فقط نگذاريد حرف امام بر زمين بماند»(شهيد احمدرضا احدي)
0255---0917
¤ اگر تحريم هاي نفتي كه كشورهاي اروپايي عليه ملت ايران تصويب كردند اجرا شد دولت ايران اجازه ندهد حتي يك قطره نفت از مسير تنگه هرمز به اين كشورها ارسال شود. آن گاه در حقيقت اين كشورهاي اروپايي هستند كه دچار بحرانهاي شديد اقتصادي مي شوند و ضرر و زيان زيادي را متحمل خواهند شد. همان طور كه امام راحل (ره) فرمودند آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند، اذناب او نيز هيچ غلطي نمي توانند بكنند.
علي نژاد از قائم شهر
¤ تجمع عده اي نامه رسان اسرائيل در اروپا به نام سران اروپا برقرار شد، آنچه كه خيلي قابل توجه بود، رنگ پريدگي آنها بود كه هر زمان سخن از ايران اسلامي به ميان مي آيد دست و پاي خود را گم مي كنند، اين زورگويان كمتر از آن هستند كه بخواهند ضرري به مردم ايران برسانند. اين اقدامات به پاسخ دندان شكن نياز دارد. اميدواريم مسئولان پاسخ قاطعانه اي به دشمنان بدهند.
از چند تماس خوانندگان
¤ آمريكا سعي كرد تا قبل از 12 اسفند سناريو تحريم نفتي ايران را تصويب نمايد، بلكه از اين طريق به مزدوران خويش در داخل ايران روحيه بدهد كه در جهت تاثير منفي گذاشتن روي انتخابات مجلس كاري پيش ببرند. ولي به فضل الهي و با بصيرت ستودني ملت توطئه آنان نقش بر آب خواهد شد و روسياهي بار ديگر براي دشمن و بدخواهان خواهد ماند.
6406---0939
¤ معمولا شاگرداني كه در كلاس درس خوب به درس استاد توجه نداشته باشند از درس عقب مي مانند و اگر حب و بغض داشته باشند باعث اخلال در روند كلاس مي گردند. به همين صورت آنهايي كه خود را طلايه دار و مريد ولايت مي دانند اگر در طول تاريخ انقلاب دچار خواب آلودگي باشند مسير را خوب نمي شناسند و به مصاحبه و يا مكاتبات غيرمسئولانه و مسموم مبادرت مي ورزند و اخلال در خانواده انقلاب ايجاد مي كنند. بدتر از همه آنكه با موقع نشناسي موجبات شوق دشمن را فراهم مي كنند. خوشا به حال آنهايي كه در اين كلاس خوب حاضر شده و مزد خود را كه همانا شهادت بود از خداوند دريافت كردند.
محمودي
¤ روزنامه دنياي اقتصاد برنده شدن جايزه گلدن گلوب توسط فيلم جدايي نادر از سيمين را كه به خاطر سياه نمايي اين فيلم بود، معادل فتح خرمشهر قلمداد كرده است! متاسفم كه ديدگاه برخي از نويسندگان و خبرنگاران تا اين حد تنزل يافته است. فيلمي كه سخنگوي وزارت خارجه آمريكا از آن حمايت مي كند و تبريك مي گويد با حماسه اي كه در فتح خرمشهر آمريكايي ها را عصباني كرد. قابل مقايسه هستند؟
0259---0913
¤ كاغذ كه تا چندي قبل (تا اواخر دي ماه) بندي 28 هزار تومان بود چطور به پنجاه هزار تومان رسيد؟! از دولت درخواست مي شود جلوي افزايش هاي افسارگسيخته را بگيرد واقعا چه عواملي دست اندركار اين افزايشهاي كاذب هستند كه خون مردم مستضعف را مي مكند؟! اين افزايش ها در حالي است كه كاغذ دولتي توزيع مي شود؟!
مجيدي از بازار تهران
¤ از رئيس محترم قوه قضائيه درخواست مي شود با توجه به افزايش ناگهاني قيمت سكه طي 6 ماهه اخير تدبيري براي افرادي كه ملزم به پرداخت ماهانه يك سكه مهريه خود شده اند اتخاذ شود وضعيت فعلي افزايش آمار زندانيان را در پي خواهد داشت چرا كه يك كارمندي كه با زحمت ماهانه يك سكه پرداخت مي كرد بايد با توجه به قيمت هاي قبلي بيش از 2 و نيم سكه پرداخت كند.
3493---0919 و 4944-0911
¤ با توجه به مصوبه مجلس و ابلاغ دولت مبني بر پرداخت هزينه درمان جانبازان توسط مؤسسات و نهادهاي مربوط، متأسفانه اين مصوبه حتي توسط خود بنياد شهيد براي جانبازان شاغل در اين بنياد هم اجرا نمي شود. در اين روش بايد جانباز از جيب خود هزينه كند، تردد زياد به داروخانه هاي متعدد داشته باشد و پس از اتمام درمان، مدارك به بنياد ارايه دهد و منتظر بماند تا مدتها بعد بخشي از هزينه هاي خود را توسط عابر بانك دريافت نمايد.
جمعي از جانبازان شيميايي
¤ با اينكه تصويب شده معوقه آزادگان برحسب مدت اسارتشان پرداخت شود ولي دولت زيربار نمي رود و تا امروز به اين مصوبه عمل نكرده است. از جمله آزادگاني هستم كه هنوز خانه به دوش مي باشم و به سختي زندگي مي كنم چرا؟
م-ق
¤ همان گونه كه براي رئيس جمهور شدن يك فرد محدوديت وجود دارد كه بيش از دو دوره متوالي نمي تواند رئيس جمهور بشود، قانوني تصويب بكنند كه بعضي از نمايندگان مجلس بعد از چند دوره نمايندگي نتوانند نامزد شوند. با اين كار فرصت براي ارائه طرحهاي جديد فراهم خواهد شد و پيشرفت به وجود مي آيد.
1830---0913
¤ دولت بايد براي پايين نگه داشتن قيمت سكه، به جاي پرداخت عيدي به كاركنان، به آنها سكه بدهد تا بدين ترتيب حباب افزايش قيمت سكه بار ديگر ايجاد نشود.
يك بازنشسته آموزش و پرورش
¤ لطفاً به پليس راهور بگوييد نگاهي به صندلي عقب تاكسي هاي تهران بيندازند تا ببينند آيا با سه مسافر مي توان كمربند ايمني بست آنگاه به جريمه تاكسي ها به خاطر نبستن كمربندهاي عقب خودرو اقدام نمايند.
6512---0937
¤ ساعت 8 شامگاه سالروز شهادت امام رضا(ع) در ايستگاه مترو امام خميني(ره) منتظر ورود قطار بودم از شبكه پيام مترو متأسفانه آهنگ هايي كه حالت رقص ايجاد مي كرد پخش مي شد. چرا در شهرداري و زيرمجموعه هاي آن رعايت موازين شرعي نمي شود و از همه بدتر احترام روزهاي سوگواري آل الله را نگه نمي دارند. افراد متدين و عاشق اهل بيت تا كي خون دل بخورند.
راسخ
¤ از وزارت علوم درخواست مي شود تكليف حق التدريسي هاي دانشكده هاي فني و كشاورزي را روشن نمايند. با مدرك كارشناسي ارشد و دكتري 8-7 سال است كه سرگردان هستيم و سن استخدام را هم پشت سر مي گذاريم.
جمعي از حق التدريسي هاي دانشكده هاي فني و كشاورزي
جوابيه روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 21/10/90 روزنامه با عنوان «شستشوي حباب روشنايي» محدوده زيرپل خيابان ري به آگاهي مي رساند: با هماهنگي هاي صورت گرفته شستشوي حباب هاي روشنايي در محدوده مذكور انجام شد.
جوابيه شهرداري منطقه 14
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 27/10/90 درخصوص «وضع نامناسب پياده روهاي خيابان كرمان» به آگاهي مي رساند: با توجه به اين كه اين خيابان در طرح تعريض مي باشد و اجراي پياده رو با سنگفرش به دليل اين كه با اجراي طرح تعريض وضع پياده رو به هم مي خورد امكان پذير نيست.»
¤ با نظر آقاي شريعتمداري از اقدام متقابل در برابر ترور دانشمندانمان موافقم . بايد انسانهاي زبان نفهم را با زبان خود سر جايش نشاند.
اسلامي لرستان
¤ تحريم هاي گسترده و تهديدهايي كه توسط دشمنان انقلاب عليه ملت ايران انجام مي گيرد همه اش جنگ رواني است و نشان از ترس و انفعال رژيم اشغالگر و آمريكا دارد. ملت شجاع و با بصيرت ايران با تلاش و همت مضاعف در پناه ولايت فقيه قله هاي علم و دانش و پيشرفت و عزت را طي كرده و توطئه هاي دشمنان را به شكست تبديل خواهند كرد.
علي نژاد از قائم شهر
¤ تابعيت دوگانه براي مسئولان كشور جايز نيست. اين افراد به هيچ عنوان نبايد در رأس امور اقتصادي، فرهنگي و سياسي كشور باشند، اگر اين گونه باشد امكان دارد كه جيره خوار بيگانگان شوند.
يك هموطن
¤ آيا عمل شهرداري ها در به كارگيري كارگران خارجي به جاي كارگران داخلي مظلوم به خاطر قيمت كمتر، خيانت به قشر كارگر نيست؟ چرا اموال مردم و امكانات كشور بايد در اختيار كارگران بي سواد خارجي قرار گيرد يا از امكانات ما براي حرفه آموزي آنها استفاده شود. در حالي كه ما در داخل كشور خودمان نياز بيشتري به اين امكانات داريم.
اسد ملكي
¤ از مسئولان بانكي مي خواهيم بهره هاي بانكي را پايين آورند تا مردم و اقشار كارگر و كارمند و جوانان بتوانند با خاطري آسوده به تشكيل زندگي و امرار معاش خود بپردازند.
يك شهروند
¤ نمي دانم چرا مسئولان صدا و سيما به برنامه هاي كودك و نوجوان دقت نمي كنند چند روز پيش در يكي از برنامه هاي عصر كودك و نوجوان مجري برنامه شعر زيباي حيدربابا سروده افتخار شعر معاصر ايران يعني شهريار را با لحن تمسخرآميزي براي بچه ها مي خواند و گمان مي كرد برنامه طنز جالبي براي بچه ها اجرا مي كند.
خانم دهقان
¤ مسئولان دانشگاه پيام نور نسبت به درج سؤالات امتحاني دانشجويان دقت بيشتري به خرج دهد و مطابق آنچه كه از قبل اعلام مي كنند، سؤال طرح نمايند.

دانشجوي زيست شناسي دانشگاه پيام نور
¤ در حالي كه رژيم انگليس شمشير را براي ملت ايران از رو بسته، اما متأسفانه صداوسيما اقدام به پخش مسابقات فوتبال باشگاههاي انگليس مي كند، شايد صداوسيما با انگليس قرارداد بسته است!
احمدي از تهران
¤ يك پيشنهاد براي حفاظت از جان دانشمندان هسته اي داشتم. باتوجه به خصومتي كه دشمنان با دانشمندان هسته اي و چهره هاي برجسته دارند، بهتر است براي اين عزيزان ماشين هاي ضدگلوله و ضدانفجار تهيه شود و در اختيار آنان قرار گيرد. چون براي ساخت آنها در كشور هيچ مشكلي نداريم.
يك شهروند
¤ پنج شنبه و جمعه آب بهشت زهرا قطع مي شود، چرا مسئولان در حق مردم با اعتقاد اين كم لطفي را مي كنند؟ مگر شست وشوي قبرها گناه دارد كه آبها را قطع مي كنند.
پيكر
¤ از نيروهاي انتظامي شهرري مي خواهيم جلوي ورود افاغنه و مهاجرت آنها به اين شهر را بگيرند، چرا افغانها را به كشور خود برنمي گردانيد؟
خانم كريمي از شهرري
¤ دنيا براي كسي كه از در راستي با آن درآيد سراي راستي است و براي كسي كه آن را نيك بفهمد سراي عافيت و سعادت است و براي كسي كه از آن توشه بردارد سراي توانگري و بي نيازي است. (علي عليه السلام) «ميزان الحكمه ج4»
3674:0919
¤ رفتن به جهاد نفس راهي است بزرگ
از جبهه گريختن، گناهي است بزرگ
ما بر سر پست انقلابيم اكنون
خفتن سر پست، اشتباهي است بزرگ
سيم چي
¤ بايد از ديكتاتورها و تروريست هاي حاكم بر آمريكا و انگليس خبيث و رژيم اشغالگر قدس و همراهانشان كه همان يك درصدي ها هستند سؤال كرد آيا با انواع جنايت ها و ترورها كه در دهه اول انقلاب توسط مزدوران و منافقين وابسته انجام داديد و قصد داشتيد از به شهادت رساندن مهندسين و پايه ريزان نظام به مقابله با انقلاب اسلامي بپردازيد موفق به نتيجه شديد كه حالا از طريق به شهادت رساندن نخبگان و دانشمندان علمي ما قصد داريد جلوي پيشرفت علمي كشور پهناور ايران را بگيريد؟ زهي خيال باطل كه فرزندان نسل دوم و سوم انقلاب ماحصل همان دورانند و خوب بدانيد كه فرزندان نسل بعد همين دانشمندان از افتخارات دنياي اسلام خواهند بود و بانيان شكوفايي جهان خواهند شد و امثال شما را به قعر جهنم فرستاده و دنيا را از لوث وجود كثيفتان پاك خواهند كرد.
طالعي
¤ دلار 1700 توماني واختلاس سه هزار ميلياردي در سال جهاد اقتصادي قابل دفاع نيست و اين وضعيت باعث دلسردي مردم مي شود شايسته است ضمن پي گيري علت آن ها ، وضعيت اقتصادي كشور را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد.
5817:0919
¤ چرا قوه قضائيه در موضوع دفاع از نواميس بر طبق شرع عمل نمي كند و اغلب دفاع كننده ها محكوم و اراذل و اوباش تبرئه مي شوند و در برخي موارد نيز به نفع آنها حكم صادر مي شود؟
7150:0935
¤ در تاريخ 26/10/90 در شهرستان قائم شهر ابتداي خيابان بابل يكي از شهروندان دچار حمله قلبي شد. با اينكه بيمارستان در 500 متري محل حادثه قرار دارد اما با گذشت نيم ساعت و علي رغم تماسهاي مكرر از اورژانس خبري نشد؟ از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
1752:0911
¤اقدام مقابله به مثل كردن با آمريكايي ها و اسرائيلي ها به جاي خود ولي آيا اين امكان براي مسئولين كشور وجود ندارد كه ماشين هاي ضد گلوله و انفجار در اختيار دانشمندان هسته اي كشورمان قرار بدهند و يا روي اتومبيل آنان حساسگر بسيار قوي نصب بشود و جلوي توطئه دشمنان را از اين طريق گرفت.
رجبي
¤ وقتي انجام فريضه امربه معروف و نهي از منكر 20هزار تومان جريمه دارد، چگونه مي توان انتظار داشت كه در چنين شرايطي افراد با خاطري آسوده به اين وظيفه شرعي كه گسترش امربه معروف و نهي از منكر در جامعه است، اقدام نمايند؟
يك شهروند
¤ بحران اقتصادي جهاني كه آمريكا و اروپا را فراگرفته در نتيجه بي توجهي به تشكيل كشور مستقل فلسطين است. راه برون رفت از بحران جهاني بسيار ساده است رژيم صهيونيستي اگر زيرنظر مجمع عمومي سازمان ملل متحد، بدون دخالت حق وتو و تحت قيمومت جهاني اداره شود و مجمع عمومي سازمان ملل متحد جلسه اضطراري تشكيل دهد، بحران اقتصادي جهاني به تدريج مرتفع مي گردد.
گودرزي- از اصفهان
¤ هيچ يك از چراغ هاي برق روي پل شهيد محلاتي در تقاطع 17 شهريور شب هنگام روشن نمي شوند. در ضمن حباب آنها كاملاً جرم گرفته و نياز به شست وشو دارد. لطفاً موضوع را منعكس كنيد بلكه مسئولين اداره برق مولوي رسيدگي كنند.
ابيانه
¤ برخي مجريان شهرداري هاي منطقه13 و 14 درخصوص طرح تعريض خيابان پيروزي و ادامه مسير بزرگراه امام علي فشار مضاعف به كسبه و مالكان آورده و با انواع تهديد اقدام به گرفتن رضايت اجباري از آنان مي كنند. اين نوع مديريت خلاف شرع بوده و متكي به موازين شرعي نمي باشد.
در ضمن گودبرداري تا حدود 20متر در مكان سينماي اين خيابان به منظور احداث مجتمع تجاري غير فني است و باتوجه به اينكه در مجاورت تونل مترو قرار گرفته خطرآفرين مي باشد اما از آنجا كه شهرداري در اين پروژه سهيم مي باشد گوش شنوايي براي انتقادهاي دلسوزانه مردم وجود ندارد.
محمودي
¤ آقاي قاليباف شهردار تهران اگر خود را اصول گراي واقعي مي داند نبايد تن به مصاحبه با خبرگزاري فرانسه با سابقه خيانت هاي گسترده به كشورمان مي داد. خلاصه اصول گرايي به عمل شناخته مي شود نه به ادعا.
تجاري
¤ در محله توانير تهران كه منطقه مسكوني است، شهرداري مجوز راه اندازي يك مجتمع آموزشي به نام پارسه را صادر كرده است. درحال حاضر بيش از 400نفر دانش آموز تا ساعت 11شب به اين مجتمع آموزشي رفت وآمد همراه با سر و صدا و اذيت همسايگان دارند. چرا مسئولين شهرداري با دريافت پول اجازه هر نوع فعاليت در محله هاي مسكوني را مي دهند و براي حقوق شهروندي شهروندان اهميتي قائل نيستند.
ذكري
¤ در شهرستان زاهدان اقساط 10ساله مسكن مهر ماهيانه 370هزار تومان تعيين شده است. من بالاجبار آن را پذيرفتم. ولي درحال حاضر از پرداخت آن درمانده شده ام. از همه بدتر اينكه بانك مسكن تمام اعضا را به مبلغ 350هزار تومان جريمه نيز كرده است.
تقاضاي رسيدگي داريم.
8369-0915
¤ مسئولين صداوسيما چرا بايد به حدي غرق در مسائل روزمره باشند كه به بهانه تبليغ پوشك، رقص بازيگران فيلم هاي هندي از رسانه ملي كشور- كه حكم دانشگاه عمومي را دارد- پخش بشود و بدتر از آن اينكه هيچ عكس العمل و واكنشي از خود نشان ندهند.
6956-0912
¤ بعد از چندين سال كار فرهنگي كردن كه كلمه بيگانه مرسي از محاورات روزمره مردم پاك شده بود ولي متأسفانه مسئولين صداوسيما به خاطر كسب درآمد از راه تبليغات اجازه داده اند پوشكي به نام مرسي از رسانه ملي تبليغ شود. واقعاً جاي تأسف دارد.
4587-0912
¤ ترور ناجوانمردانه و مظلومانه شهيد ارزشمند و دانشمند بسيجي به دست كثيف ترين حيوان هاي روي زمين بار ديگر پرده از دروغگويي دولتمردان نابكار آمريكا، انگليس مدعي حقوق بشر و فرزند نامشروع آنان اسرائيل بالا زد تا ملت هاي جهان ببينند اين موجودهاي كثيف در عرصه هاي علمي هرگز رقيبي را نمي توانند تحمل كنند و براي حذف دانشمندان جهان اسلام به شيوه هاي غيرانساني متوسل مي شوند. اما بيگانگان بايد بدانند كه قطار علم و پيشرفت در كشور ايران روي ريل افتاده و به حركت پر شتاب خود ادامه خواهد داد. آنها با اين نوع تلاش هاي مذبوحانه راه به جايي نخواهند برد.
بختياري
¤ پس از ترور دانشمند هسته اي در يك رصد از رسانه هاي غربي، مي بينيم همه بدون استثناء و مكررا مي گويند، ايران عامل اين ترور را رژيم صهيونيستي مي داند و مرتب حول رژيم صهيونيستي مانور مي دهند اما نكته قابل تأمل اين است كه اين رسانه ها دنبال بزرگ نمايي رژيم صهيونيستي هستند تا از آن رژيم رعبي در دل مسلمانان و شيعيان بيندازند. درواقع رژيم صهيونيستي ناچيزتر از آن است كه بدون حمايت انگليس و آمريكا، بتواند كاري را انجام دهد. اين دو استعمارگرند كه كره زمين را ملك اختصاصي خود مي دانند و توسط مزدوران صهيونيست خود اقدام به اين ترور ها مي كنند.
يك شهروند
¤ ايران بايد اين حق را داشته باشد كه در مقابل ترور دانشمندان هسته اي خويش حتي موشك به طرف اسرائيل شليك كند تا از عمل وحشيانه صهيونيست ها جلوگيري بكند.
8495---0911
¤ همه مردم در برابر حفظ جان دانشمندان هسته اي كه متعهدانه به كشور خدمت مي كنند، احساس مسئوليت نمايند. مسئولان هم براي حفظ و حفاظت از جان اين گوهرهاي گرانبها بايد از هيچ تلاشي فروگذار نكنند.
خانم روشن از اصفهان
¤ شهادت دانشمند متعهد هسته اي بي شك مثل هميشه بر گردن مثلث اهريمني اسرائيل، آمريكا و انگليس است چرا كه غير از آنها هيچ كس ديگري نمي تواند در دنيا مرتكب چنين جرم و جنايتي شود! اما اينكه چگونه اين افراد توانستند در سالروز شهادت علي محمدي به چنين كاري دست بزنند قطعا اين دشمنان و دنياي استكبار به نابودي هسته اي ما كمر بسته و براي ما برنامه هاي دقيق و منظمي دارند، اما ما نبايد از اين توطئه ها غافل شويم. اميد است سرنخ اصلي چنين جنايت هايي در كشور شناسايي شود و مسئولان حفاظتي بيشتر از جان اين عزيزان محافظت به عمل آورند و در مجامع عمومي پيگير محكوميت اين حركات باشند.
يك شهروند
¤ به عقيده بنده يكي از نتايج آزاد كردن جاسوس هاي آمريكايي ترور چهارمين دانشمند هسته اي كشورمان بود. اميدواريم مسئولين محترم قوه قضائيه بعد از اين همه حوادث و توطئه آمريكايي ها به خودشان بيايند و به راحتي جاسوسان بيگانه را آزاد نكنند.
4221---0912
¤ روزي كه خبر دستگيري ريگي ملعون از اشرار شرق كشور از روي آسمان را شنيدم احساس پر از غرور و شادي به بنده دست داد و تا مدت ها ادامه داشت. اميدوارم با دستگيري عامل يا عوامل ترور دانشمند هسته اي كشورمان اين احساس دوباره به مردم دست بدهد.
3257---0911
¤ وقتي وهابيت آلت دست صهيونيسم بين الملل است و به نفع بيگانگان از شيعه و سني تلفات مي گيرد بايد بزرگان جهان اسلام نشست مشترك بگذارند و براي حل اين معضل فكري و تدبيري بينديشند.
عليمرداني
¤ يكي از كشورهاي منطقه خليج فارس كه بيشترين عناد و دشمني را با ايران و سوريه داشته، يكي از شبكه هاي تلويزيوني خود را عليه ايران و سوريه به صورت شبانه روزي به كار انداخته است. اين شبكه تلويزيوني در تهران دفتر دارد، وزارت ارشاد بايد شبكه الجزيره را تعطيل و خبرنگار آن را اخراج كنند.
يك شهروند از تهران
¤ اصلي ترين فعاليت هايي كه بايد در خانه سينما انجام شود، پشتيباني از ساخت فيلم هاي سينمايي با مضمون هدايت اسلامي است، اما متأسفانه نه تنها چنين نشد، بلكه اين خانه با الگوپذيري از فرهنگ منحط غربي خط انتخابي آنها شده بود و نتيجه اش فيلم هايي است كه بدحجابي، و گسترش بي بندوباري را در جامعه ترويج مي كند.
بلغار
¤ چطور مي خواهند ساخت فيلم شهيد تهراني مقدم را به آقاي بهروز افخمي بسپارند تا او زندگي اين بزرگوار را به تصوير بكشد، نمي دانم چه دست هاي آلوده اي در كار است كه ساخت چنين برنامه هايي را به دست اين افراد كه به نظام پايبند نيستند، مي سپارند؟
مرداني
¤ در منطقه نوبنياد يك تعاوني مصرف محلي داريم كه متأسفانه سازمان صنايع دفاع، آب و برق آن را قطع كرده و اين كار به صورت غيرقانوني صورت گرفته است. خواهشمنديم قوه قضائيه به اين موضوع رسيدگي كنند.
علي بهمني
¤ چرا قانوني در كشور وضع نمي شود كه از عناصري كه با نظام جمهوري اسلامي و ولايت فقيه در ستيزند و خائن و وطن فروش هستند، سلب تابعيت شود. اين عناصر مثل پسر نوح هستند وقتي آنها هيچ اهميتي به استقلال كشور خود نمي دهند بايد از تابعيت ايراني خارج شوند.
عليمرداني
¤ در سال 86 از مستأجر مغازه ام واقع در شهرستان سبزوار، مبني بر عدم تخليه شكايت كردم، اما او تقاضاي حق كسب كرده است، تمام مدارك دال بر اينكه مغازه از سال80 در اختيار مستأجر بوده را به دادگاه ارائه دادم، اما متأسفانه محكوم شدم، از ابتداي امسال به قاضي شوراي پرونده اعلام كردم حاضرم حق كسب وي را پرداخت كنم تا لااقل مغازه ام را در اختيار بگيرم. اما متأسفانه تاكنون نتيجه اي نگرفته ام.
موثقي از سبزوار
¤ از بي حجابي و بدحجابي زنان و دختران جانمان به لب آمده، اگر شهيد مطهري توسط گروه فرقان شهيد نمي شد، از اين شرايط سكته مي كرد، پاسخ خون اين شهدا را كه بايد بدهد؟ از صدا و سيما مي خواهيم با آنچه كه در توان دارد، زنان بدحجاب را متوجه عذاب دنيا و آخرتش كند. حتي گاهي برخي از افراد مسن هم به دليل ناآگاهي از دستور صريح قرآن و معصومين موهايشان را د رمعرض ديد نامحرمان قرار مي دهند.
كاشاني
¤ چرا با مفسدان اقتصادي و زمين خواران كه دائماً در جرايد ذكر آنها مي شود برخورد محكمي صورت نمي گيرد؟
يك شهروند
¤ مطبوعات و رسانه ها بايد براي روشن شدن افكار عمومي به منظور شركت در انتخابات هرچه سريع تر وارد عمل شوند و مردم را آگاه كنند.
ميرزايي
¤ سران فتنه خيانتهاي زيادي به اين كشور روا داشتند كه حتي منافقان در زمان بني صدر هم نداشتند. فرزندان آقاي هاشمي از جمله خانم فائزه هاشمي چرا بايد صرفاً به 6 ماه زندان محكوم شود؟ چرا اين همه بي عدالتي در مورد وي اعمال مي شود؟ مسئولان بايد حق را به حق دار برسانند چون همه در برابر قانون يكسان هستند.
خانم فاطمي
¤ اشعاري در مورد امام زمان(ع) دارم، تقاضامندم در خصوص چاپ اين اشعار در روزنامه پنج شنبه مرا راهنمايي كنيد.
يك خانم
كيهان: شما سروده هاي خود را مي توانيد به نشاني مندرج در پايين صفحه آخر روزنامه ارسال داريد تا مورد بررسي قرار گيرد.
¤ از برنامه دكتر سلام شبكه هاي سيماي جمهوري اسلامي كه صرفاً جنبه اطلاع رساني دارد، نهايت قدرداني را داريم. چون اين برنامه ها مستقيماً با سلامتي مردم در تماس است.
سليماني
¤ خبر جريمه 20هزار توماني براي حمله كنندگان به روحاني شجاع ناهي از منكر و مدافع حرمت ماه رمضان كه از سوي 6 نفر اراذل و اوباش صورت گرفت ، واقعاً جاي تأسف و تأثر دارد، مسئولان قضايي به فكر قضاوت بهتر باشند.
محبي- از قم و تعداد ديگري از شهروندان
¤از دو ماه قبل كه به پزشك مراجعه كرده ام ويزيت او از 12 تا 20هزارتومان متغير بوده است. ضمن اينكه داروهايي كه مي نويسد، همه خارجي است و ضمناً مكمل غذايي است و هيچ اثر درماني ندارد، به نظرم برخي از پزشكان با آن ويزيت گران و داروهايي كه جنبه تزييني دارد و درمان كننده نيست با داروخانه ها دستشان در يك كاسه است.وزارت بهداشت چرا اجازه ورود داروهاي مكمل خارجي را مي دهد.
پيكر
¤به نظرم پول يارانه ها براي همه مردم است و پول بيت المال بايد به همه برسد.
يك شهروند
¤ دولت نبايد يارانه ها را قطع كند. رئيس جمهور براي صرفه جويي بايد جلوي رانت خواري و فساد اقتصادي جريان انحرافي لانه گزيده در دولت را بگيرد. جريان انحرافي حرص و ولع دارد و در سالهاي پاياني مي خواهد به اموال دولت دست اندازي كند و سود به جيب بزند. آقاي احمدي نژاد بايد جلو اين افراد و جريانات را بگيرد نه اينكه يارانه 10ميليون نفر را قطع كند.
يك شهروند
¤ اگر قرار است يارانه برخي افراد قطع شود تا به دهك هاي خيلي پايين 3برابر يارانه تعلق گيرد، اين بي عدالتي است. اين يارانه از طبقه متوسط روبه پايين قطع مي شود در آن صورت اين عده هم جزو افراد خيلي فقير مي شوند.
يك شهروند
¤پس از سه ماه كه توزيع شير در مدارس به تأخير افتاده بود متأسفانه الان هم برخي از مديران به بچه ها شير نمي دهند و شيرها را معلوم نيست بين چه كساني توزيع مي كنند؟!
يكي از اولياي دبستاني در ورامين
¤چرا سهام عدالت را به برخي داده اند و به عده اي ديگر نمي دهند؟
يك شهروند اصفهاني
¤انگليسي ها با ادعاي سند باغ قلهك از كشورمان مي خواهند روش استعماري دولتهاي گذشته اين كشور را تكرار كنند اما بدانند ايران اسلامي برخلاف گذشته آزادترين و مقتدرترين كشور شده است.
سليمان

 



خل و چل(گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: در خبرها آمده است كه تروريست ها در سوريه 11 تن از زائران ايراني را ربوده و به گروگان گرفته اند.
گفت: وهابي هاي سعودي نسخه دوم صهيونيست ها هستند كه به قول زئيف شف، ژنرال اسرائيلي، اوج هنرشان حمله مسلحانه به مردان و زنان و كودكان بي دفاع در خيابان هاست.
گفتم: تلويزيون «العربيه» متعلق به دربار آل سعود، كارت پايان خدمت يكي از زائران ايراني را نشان داده و ادعا كرده است كه او از نيروهاي نظامي ايران است!
گفت: «العربيه» كه به علت همكاري آشكار با اسرائيل، در ميان ملت هاي مسلمان به تلويزيون «العبريه» معروف است و از يك رسانه اسرائيلي چه انتظاري هست؟!
گفتم: سؤال اين است كه اگر تروريست ها وابسته به دربار آل سعود نيستند، كارت پايان خدمت گروگان ايراني در دست تلويزيون العبريه چه مي كند؟!
گفت: حيوونكي ها عقلشون نرسيده كه با اين گاف بزرگ به جاي جمهوري اسلامي ايران به خودشان ضربه زده اند.
گفتم: يارو مي خواست گردو بشكنه، گردو را زير پا گذاشته و با سنگ محكم به سر خود مي كوبيد!

 



آيت الله مهدوي كني: اگر مردان انقلاب وحدت كنند دشمن هيچ كاري از پيش نخواهد برد

رئيس مجلس خبرگان با تأكيد بر اين كه نبايد اختلاف سليقه ها باعث غفلت از دشمنان داخلي و خارجي كشور شود گفت: اگر با هم باشيم دشمن هيچ كاري از پيش نخواهد برد.
آيت الله محمدرضا مهدوي كني، پنجشنبه شب طي سخناني در يادواره شهيد عبدالله ميثمي در تالار وزارت كشور خطاب به روحانيون مسئول نمايندگي ولي فقيه در مراكز سپاه گفت: آقايان، آخوند ابزاري نشويد كه سياست ها شما را براي خواسته هاي خودشان ابزار كنند. روحانيت بايد استقلال فكري و عملي داشته باشد. اما معني اين حرف اين نيست كه با ولايت و دولت ناسازگاري داشته باشيد. روحاني بايد شخصيت خودش را در علم و عمل نشان دهد و وقتي چنين شخصيتي را نشان داد، مي تواند مستقل باشد. ما نبايد ابزار باشيم در عين حال كه بعضي وقت ها وظيفه مان اين است كه دولتي را تأييد كنيم و وارد مسائل سياسي شويم، اگر ابزار شويم مانند سال هاي سابق كه دولت ها علما را ابزار خودشان كردند، مي شويم.
آيت الله مهدوي كني در اين يادواره همچنين اظهار كرد: امام در وصيت نامه شان به روحانيت فرمودند كه هميشه در صحنه باشيد و در تمام انتخابات حضور داشته باشيد چرا كه روحاني بايد بصير باشد.
وي ادامه داد: مي خواهم به برادران روحاني اي كه در نمايندگي ولي فقيه در سپاه فعاليت مي كنند، چند تذكر بدهم. شما كه در اين مكان ها خدمت مي كنيد حواستان جمع باشد يكي اينكه ابزار نشويد، به صداها و نداهايي كه خلاف جهت رهبري است گوش ندهيد و به موضوعاتي كه اختلاف برانگيز است، گوش ندهيد. امام علماي آن زمان را دعوت كردند و فرمودند: به شما اين نويد را مي دهم كه اين انقلاب راه خودش را خودش باز كرده و روي غلطك افتاده است، دشمن كاري را بيش نمي برد. شايد كارهاي ايذايي انجام دهد ولي اين انقلاب ثابت شده است. اگر با هم باشيم دشمنان كاري را پيش نمي برند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري به خصوصيات شهيد ميثمي اشاره كرد و افزود: او توانست ارتش و سپاه را گردهم آورد. اين هنر است وگرنه دعوا ايجاد كردن كه هنر نيست. مقصودم اين نيست كه كساني كه ضد انقلاب هستند را زيرپوشش خودمان قرار دهيم. از سوي ديگر، كساني كه داخل اين انقلاب هستند ممكن است مسئوليت هايشان با هم تفاوت داشته باشد. اگر ما طرفدار ولايت هستيم، بايد تا مي توانيم جذب حداكثري داشته باشيم.
آيت الله مهدوي كني با اشاره به وجود برخي اختلاف سليقه ها گفت: ما اكنون دشمن داخلي و خارجي زيادي داريم خودمان هم اشتباهاتي در مديريت مان داريم اما بايد دست يكديگر را بگيريم تا اين مشكلات جبران شود.
حجت الاسلام سعيدي، نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران نيز در اين جلسه نقش روحانيون را در به ثمر نشستن گفتمان ديني بي بديل دانست و خاطرنشان كرد: در ميان روحانيون برخي با قلم، برخي با بيان و برخي با خون خود و بعضي نيز با هر سه كوشيدند از حريم انديشه الهي پاسداري كنند، مرحوم شهيد مطهري و شهيد مفتح از جمله كساني بودند كه هم با قلم و هم با بيان و خون خود تلاش كردند از اين حريم پاسداري كنند و شهيد ميثمي نيز از الگوهاي پيشتاز در تمامي زمينه ها بود از جمله اين كه نقش تعيين كننده اي را در هدايت فرماندهان و سياست گذاران عرصه دفاع مقدس داشت.
 



رويترز: احتمال قطع پيش دستانه صادرات نفت ايران اروپا را به وحشت انداخته است

سرويس سياسي -
با اعلام قطع پيش دستانه صادرات نفت ايران به اروپا، بسياري از كارشناسان و رسانه هاي غربي عملي شدن اين تصميم تهران را باعث بروز وحشت و اضطرابي بزرگ در بازار انرژي جهان ارزيابي كردند.
روزنامه نيويورك تايمز در اين رابطه نوشت: ايران ممكن است صادرات نفت به كشورهاي اروپايي را قبل از اجرايي شدن تحريم هاي نفتي متوقف كند. اين روزنامه آمريكايي در مقاله اي به قلم ريك گلدستون و ديويد گودمن در پايگاه اينترنتي خود نوشت: ايران در اقدامي پيش دستانه روز پنج شنبه تهديد كرد كه ممكن است صادرات نفتش را به كشورهاي اروپايي متوقف كند.
اين گزارش اضافه كرد: مجلس ايران هشدار داده كه احتمال دارد تا قبل از ماه ژوئيه كه زمان اجرا شدن تحريم هاست، صادرات نفت به اروپا را متوقف كند.
وال استريت ژورنال هم در همين خصوص نوشت: كه مجلس ايران تصميم دارد تحريم نفتي را بر ضد اتحاديه اروپا بررسي كند. نشريه وال استريت ژورنال در شماره روز گذشته خود در مطلبي با اين عنوان نوشت: ايران روز پنج شنبه اعلام كرد سرگرم بررسي تحريم نفتي اتحاديه اروپا است و از سازمان اوپك خواست عليه تعهد سعودي ها براي پر كردن خلأ نفتي ايران وارد عمل شود. اين شديدترين پاسخي است كه ايران تاكنون به عزم اتحاديه اروپا براي تحريم نفتي اين كشور داده است.
بنابراين گزارش اين بحث ها روز پنج شنبه قيمت نفت برنت را يك درصد افزايش داد و به صد و يازده دلار و چهل سنت در هر بشكه رساند. قانونگذاران ايران همچنين سرگرم افزايش فشار بر عربستان سعودي هستند كه اعلام آمادگي كرده است خلأ ناشي از تحريم نفتي ايران را پر كند و از اوپك خواسته اند در اين خصوص مداخله كند. تهران پيشاپيش به سعودي ها درباره پيامد اين اقدام هشدار داده است.
كميسيون انرژي مجلس ايران خواستار نشست اضطراري اوپك شد و اقدام عربستان را نقض تعهدات اين كشور خوانده است.
خبرگزاري رويترز نيز در گزارشي به قلم اونا گالاني عنوان كرد: ايران تهديد كرده است به طور ناگهاني صدور نفت خود را به اروپا قطع خواهد كرد. پيش بيني مي شود تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران هر زماني كه اجرا شود، بهاي نفت نيز افزايش يابد بطوريكه بهاي نفت ممكن است به بشكه اي صدوسي دلار افزايش يابد. در آن صورت هند و چين خريد نفت از ايران را افزايش خواهند داد تا ذخاير راهبردي خودشان را تقويت كنند.
جان هال تحليلگر مستقل مسائل نفتي نيز به اين خبرگزاري گفت اگر ايران نيز صادرات روزانه چهارصد و پنجاه هزار بشكه نفت خود را به اتحاديه اروپا پيش از اجراي اين تحريم ها متوقف كند، بازار با وحشت و اضطراب روبرو خواهد شد و همين مسئله باعث افزايش شديد بهاي نفت مي شود زيرا خريداران نفت ايران در اروپا به زمان نياز دارند تا بتوانند جايگزيني را به جاي ايران براي تامين نفت مورد نياز خودشان پيدا كنند و توقف ناگهاني صادرات نفت ايران به اروپا باعث وحشت آنها خواهد شد. به همين علت است كه اتحاديه اروپا به اعضاي اين اتحاديه شش ماه فرصت داده است تا قراردادهاي كنوني خودشان را با ايران تكميل كنند و پس از آن تحريم هاي جديد عليه تهران را به اجرا درآورند.

 



آيت الله مصباح يزدي: هجمه كنوني به ولايت فقيه در طول تاريخ بي سابقه است

رئيس مؤسسه امام خميني گفت : تمام جبهه كفار و مشركين با تمام قدرت و ابزارهاي تكنولوژيك، اقتصادي و سياسي خود اصل نظام را هدف گيري كرده اند اما خداوند هر روز مقام ولايت را عزيزتر مي كند.
آيت الله مصباح يزدي پنج شنبه شب در ديدار اعضاي جبهه پايداري طي سخناني با يادآوري اينكه«امام خميني به همه ما ياد داد كه خداوند قبل از هر جا در ميدان سياست است»، گفت: من اين باور را از گذشته داشته ام و هر روز نيز نشانه هاي بيشتري براي آن يافته ام كه خداي جبهه هاي دفاع مقدس، همان خداي دانشگاه ها، همان خداي حوزه هاي علميه و همان خداي عرصه هاي سياست و اقتصاد است.
وي ادامه داد: همان خدايي كه در جبهه ها آن معجزات را آفريد و آن پيروزي ها را براي ما رقم زد، مي تواند به ذهن جوانان دانشگاهي ما مسائلي را بياندازد كه دانشمندان جهان متحير بمانند.
وي با انتقاد از رواج سياست ورزي غيرمؤمنانه و بي توجهي به نقش خداوند در عرصه سياست تأكيد كرد: خداي سياست نيز همان خداي جبهه ها و دانشگاه ها است اما متأسفانه حتي برخي از افراد متدين ما به ويژه در عرصه سياست تصور مي كنند كه براي پيروزي و جلوگيري از شكست هاي ظاهري مجبور هستند كه از همان روش ها و ابزارهاي غيرمؤمنانه غربي ها استفاده كنند و هر جا پول باشد، برد با آن هاست.
وي در ادامه با بيان اينكه هجمه كنوني به ولايت فقيه در طول تاريخ در مقايسه با ساير هجمه هاي تبليغاتي بي سابقه است، اظهار داشت: تمام جبهه كفار و مشركين با تمام قدرت و ابزارهاي تكنولوژيك، اقتصادي و سياسي خود همين يك نقطه را هدف گيري كرده اند اما خداوند هر روز مقام ولايت را عزيزتر مي كند.
وي در خصوص انتخابات مجلس نهم نيز تأكيد كرد كه مسئله عمده و وظيفه اصلي شناخت افراد اصلح و مفيد براي اسلام و انقلاب به منظور ورود به مجلس است كه اگر اين كار به درستي انجام شود، هيچ شكستي در آن نيست.

 



ما اپوزيسيون نيستيم قمپزيسيونيم!(خبر ويژه)

كاريكاتوريست خارج نشين نشريات زنجيره اي معتقد است چيزي كه به نام اپوزيسيون وجود خارجي دارد، در واقع قمپزيسيون است.
نيك آهنگ كوثر با اشاره به سالهاي اقامت خود در خارج كشور، از موضوعي «بسيار عذاب آور» در ميان نيروهاي اپوزيسيون خبر داد و نوشت: آنها فكر مي كنند خبر زماني رخ مي دهد و بايد پوشش داده شود كه از مجراي رأي ملوكانه و تاييد آنها گذشته باشد. وقتي چنين افرادي جرات ندارند درباره كارهاي عادي خود مثل تشكيل جلسه در پاريس و لندن و استكهلم و واشنگتن حرف بزنند- كاري كه براي فعالان سياسي يك امر متداول است و فعال سياسي مگر در جلسه خارج از كشور چه مي كند؟- و فقط خبرنگاراني را دعوت مي كنند كه «همراه» باشند و به جاي انعكاس واقعيت، محرم راز بمانند، به نظر من يك جاي كار ايراد دارد.
وي با لو دادن جلسات سازگارا و مجتبي واحدي با سلطنت طلبان و افراد نزديك رضا ربع پهلوي در پاريس نوشت: آيا كسي به ريشه هاي اين سوالات و مشكلات منطقي و اصولي كه از اين نوع نگاه به اين موضوع ها وجود دارد سخني گفت و در پي رفع آن برآمد به جاي متهم كردن بقيه؟ وقتي مثلا مي فهمي كه قرار است در واشنگتن جلسه اي برگزار شود و يكي منكر مي شود و ديگري تاييد مي كند و بعد متوجه مي شود كه نبايد تاييد مي كرده و قسم و آيه مي آورد كه در «ژنو» برايم ماجرا را خواهد گفت و بعد خودش نمي آيد و نمي گويد، خب آدم حس مي كند يك جاي كار مي لنگد. پاي صداقت مي لنگد، پاي پايبندي به اصول و ارزش هاي اوليه دموكراتيك مي لنگد. پاي احترام بحق دانستن مردم مي لنگد و هزار و يك چيز ديگر.
نيك آهنگ كوثر با هشدار نسبت به تبديل شدن اپوزيسيون به يك فراموشخانه جديد و پر از اسرار منتشر ناشدني و جايي براي پاپوش دوختن نوشت: اينكه مي شنوم در اين جلسات، خبرنگاران متعددي بوده اند اما خبري بيرون نيامده، اين سوال به ذهنم مي رسد كه جايگاه اين دوستان را بازتعريف كنيم. يا روزنامه نگارند، يا نيستند. لابي ايست هستند يا مشاور سياسي يا بازيگر؟ به عنوان منتقد دعوت شده اند كه مباحث را بررسي و عيب يابي كنند يا...؟ مرا ببخشيد، اما به مخالفاني كه پز مي دهند كه چنين مي كنيم و چنان اما هنوز نتوانسته اند برنامه اي داشته باشند، مي گويم «قمپزيسيون».
وي در پايان تاكيد كرد: اين جلسات بايد ساز و كار شفاف داشته باشد نه اينكه تا خبر برگزاري يك جلسه به دنبال جلسه پاريس و ديگر جلسات (مثلا در آوريل) در آمريكا و اسامي دعوت شدگان آمد بيرون، ايميل و تلفن پشت سر هم بيايد كه نه تكذيب مي كنند و نه تاييد و فقط مي خواهند كور باشي و ناشنوا و ناگويا! اپوزيسيوني كه از يك خبر ساده بترسد، كارش زار است.
ا

 



2 تن از نامزدها وابستگي خود به حلقه انحرافي را تكذيب كردند(خبر ويژه)

به دنبال درج خبري در ستون اخبار ويژه كيهان چهارشنبه 5/11/90 به نقل از سايت «شبكه ايران» كه نزديك به حلقه انحرافي است و در آن به نام تعدادي از نامزدها اشاره شده بود كه سايت ياد شده آنها را رد صلاحيت شدگان نزديك به جريان متبوع خود دانسته بود، دو تن از آنها با ارسال نمابرهاي جداگانه به كيهان، هرگونه رابطه خود با حلقه انحرافي و شبكه و روزنامه ايران را تكذيب كرده اند.
آقايان فياضي و حسين عادلي سعدآباد در نمابرهاي خود به كيهان مراتب انزجار و تبري شديد خود نسبت به جريان انحرافي را اعلام داشته اند.
گفتني است كه خبر ياد شده به نقل از شبكه ايران وابسته به روزنامه ايران بوده است و شايسته بود اين تكذيبيه ها به جاي كيهان براي سايت مورد اشاره كه منبع خبر بوده است ارسال شود.

 



اسكوبار: با هر گام ايران به جلوآمريكا خط قرمز خود را عقب مي كشد (خبر ويژه)

«انزواي ايران به واسطه تحريم ها افسانه است و تمام تلاش آمريكا اين است كه به اين بهانه ارزش دلار را در برابر يورو و پول چين حفظ كند».
پيه اسكوبار در روزنامه آسيا تايمز نوشت: انزواي ايران به اين سادگي ها نيست. بگذاريد اول از خط قرمزها شروع كنيم. خط قرمز نهايي واشنگتن را مستقيماً از دهان خودش بشنويم. به تازگي لئون پانه تا وزير دفاع آمريكا گفت: «خط قرمز ما براي ايران اين است كه سعي نكند سلاح هسته اي بسازند. اين براي ما خط قرمز است». و چه عجيب است كه اين خطوط قرمز مرتب عقب تر مي روند. روزگاري خط قرمز براي واشنگتن «غني سازي» اورانيوم بود. حالا خط قرمز به رخ كشيدن سلاح هسته اي است. به ياد داشته باشيد كه از سال 2005، رهبر ايران تأكيد كرده است كه اين كشور در پي ساختن سلاح هسته اي نيست. تازه ترين ارزيابي اطلاعاتي ملي درباره ايران كه از سوي جامعه امنيتي آمريكا تهيه شده است تأكيد مشابهي دارد كه ايران در واقع در حال ساختن سلاح هسته اي نيست. اما اگر هيچ «خط قرمز»ي در ميان نباشد بلكه پاي چيزي يكسره متفاوت در ميان باشد چه؟ اسم اش را بگذاريد خط دلارهاي نفتي.
آسيا تايمز با اشاره به تحريم هاي مصوب كنگره آمريكا عليه ايران نوشت: آمريكا در موقعيتي نيست كه به ايران حمله نظامي كند. اين كار همه ايراني ها را پشت حكومت متحد مي كند. علاوه بر اين، درباره برنامه هسته اي، پاي غرور ملي در ميان است. انتظار آمريكا براي اينكه تحريم ها ممكن است باعث عقب نشيني ايران شود، به خيال واهي نزديك تر است. اما از سوي ديگر تحريم هاي نفتي مي تواند باعث تقويت صادرات غيرنفتي و رونق صنايع در ايران شود.
اين روزنامه چاپ هنگ كنگ با مرور مفصل روابط گسترده ايران با روسيه و چين و كشورهاي شرق آسيا و آمريكاي لاتين انزوا را بي معنا خوانده و نوشت: ايران مدام از مبادلات دلاري خود با كشورها كم مي كند از جمله در مناسباتش با چين و هند و روسيه. از آن سو دنياي در حال توسعه به بحران عميق غرب آتلانتيك نگاه مي كند و چيزي كه مي بيند بدهي هاي عظيم آمريكاست و چاپ دلارهاي بي پشتوانه. منطقه يورو هم بحراني است. خط پولي را دنبال كنيد و تحريم ها و حوادث تنگه هرمز را كنار بگذاريد. يك دليل كليدي براي بالا گرفتن بحران همين حركت بر زمين زدن دلار نفتي به عنوان ارز مبادله كالاهاست. اين حركت به رهبري ايران جلو مي رود و نهايتاً واشنگتن نگران است كه نه فقط با ايران بلكه با روسيه و چين به عنوان رقباي راهبردي طرف شده است. البته تعهد چند دهه برخي كشورهاي جنوب خليج فارس براي استفاده از دلارهاي نفتي، اين كشورها را تبديل به ضميمه فرافكني قدرت پنتاگون در سراسر خاورميانه كرده است.
پيه اسكوبار در پايان نوشت: ماشيني جهنمي به آهستگي دلار يعني همه ارز ذخيره جهاني را خرد مي كند و ايران در اين ماشين نقش يك چرخ دنده را ايفا مي كند كه واشنگتن روي آن متمركز شده است. درام رواني بزرگ تر به سقوط دلار مربوط مي شود نه به خليج فارس يا بمب اتمي ناموجود ايران.

 



ژنرال دمپسي: درگيري با ايران يعني اثرات بسيار منفي بر اقتصاد و امنيت آمريكا(خبر ويژه)

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا تصريح كرد: درگيري نظامي با ايران در مقطع فعلي توجيه پذير نيست و مي تواند اثرات بسيار منفي اقتصادي و امنيتي براي آمريكا داشته باشد.
ژنرال مارتين دمپسي كه اخيراً سفري به تل آويو داشت، درگفت وگو با مجله «نشنال جورنال» تصريح كرد: جنگ با ايران به تزلزل در منطقه مي انجامد و تأثيرات منفي شديد بر اقتصاد آمريكا خواهد داشت.
وي گفت: درگيري نظامي با ايران حقيقتاً براي آمريكا بي ثبات كننده خواهد بود. من فقط از ديدگاه امنيتي حرف مي زنم بلكه بي ثباتي اقتصادي هم مي تواند پيامد اين درگيري باشد. من پيامي مشابه را به مقامات ارشد اسرائيل دادم و مذاكراتي صريح با آنها داشتم.
دمپسي همچنين گفته است: بايد به فشار اقتصادي فرصت داد و اولويت اصلي ما پيشگيري است.
گفتني است بنابر اظهارات لئون پانه تا وزير دفاع آمريكا، پنتاگون نيروهاي نظامي خود را به ميزان يكصد هزار نفر كاهش مي دهد. همچنين بودجه دفاعي آمريكا طي 10 سال ، حدود 500 ميليارد دلار كاهش خواهد يافت. اين تصميمات به خاطر گسترش بحران كسري بودجه آمريكا و با فشار كنگره اتخاذ شده است.

 



پوزيسيون: پرگويي تنها تخصص خاتمي است!(خبر ويژه)

خطاهاي خاتمي و حاميان وي در جبهه اصلاحات از فرط تكرار از حد كمدي و تراژدي نيز گذر كرده است.
پايگاه اينترنتي روز آنلاين در ارزيابي دعوت طيف افراطيون مدعي اصلاحات به تحريم انتخابات نوشت: خوب يا بد، با توجه به جميع شرايط در حال حاضر، هم چنان اصلاح طلبان تنها نيروهايي هستند كه به عنوان موجوداتي دو زيست در جغرافياي جمهوري اسلامي، رشته هايي هر چند نازك در پيوند با حاكميت دارند كه حاشيه امنيتي، هر چند بسيار كوچك، برايشان فراهم مي كند و هم به دليل نزديك به 30 سال فعاليت در عرصه سياسي، از توان اجرايي و لجستيكي بيشتري براي پيشبرد طرح ها برخوردارند. اما عرصه سياست، عرصه سير در خيالات نيست، تحليل و تصميم گيري براساس آرزوها، نيروي سياسي را به واكنش هاي انفعالي و شكست در برنامه ها مي رساند. اين همان اتفاقي است كه در چند ماه گذشته براي بسياري از اصلاح طلبان و در راس آنها خاتمي، رخ داده است. شكي نيست كه جنبش سبز، جنبشي انتخاباتي بوده اما نكته آن است كه نمي توان و نبايد نام آرزوها و اميدهاي خود را تحليل گذاشت و سپس با باور كردن اين مساله، بر پايه آن به كنش سياسي پرداخت. از همان روز نخستي كه خاتمي و ديگر اصلاح طلبان، شروط خود را براي حضور در انتخابات اعلام كردند، تقريبا همگان متفق القول بودند كه هيچ نشاني در حاكميت براي پذيرفتن اين شروط وجود ندارد.
نويسنده اين تحليل اضافه مي كند: خاتمي و ديگر همراهانش با تاكيد يك جانبه بر شروط خود، سوي ديگر قضيه را فراموش كردند. هرگز پاسخي به اين سوال داده نشد كه اگر حاكميت، اين شروط را قبول نكرد، چه بايد كرد؟ جواب البته روشن، اما به همان اندازه نامشخص بود؛ شركت نمي كنيم! اين كار البته دو ضرر عمده داشت- و دارد؛ نخست آنكه كنش سياسي اصلاح طلبان در انتخابات پيش رو را به چيزي جز قهر سياسي تبديل نمي كند. همان قهري كه اصلاح طلبان پيش از آن با عنوان انفعال آن را نفي كرده بودند. از سوي ديگر، باعث اين نمي شد كه در آستانه انتخابات، با در دست گرفتن كاسه چه كنم، در پي اكسيري براي تاثيرگذاري بر انتخابات باشند. دوستان آن قدر بر آرزوهاي خود به عنوان تحليل تاكيد كردند كه از ياد بردند حاكميتي كه به طور رسمي از اسفند سال 81 پروژه اخراج اصلاح طلبان از حاكميت را رقم زده و در خرداد 88 آن را به ثمر رسانده، صرفا با چند سخنراني و بيانيه، حاضر نيست از پروژه خود دست بكشد.
روز آنلاين ادامه مي دهد: عدم آمادگي لازم براي حالتي كه حاكميت شروط اصلاح طلبان را رد كند، باعث آن شده است كه هر روز بيانيه هاي شداد و غلاظ در ستايش تحريم فعال از سوي گروه هاي مختلف صادر شود. اين بيانيه ها با كلي گويي، پرگويي و لحني شعارگونه- آفاتي كه بلاشك در دوره رياست خاتمي دامنگير نيروهاي سياسي شد- خواستار در پيش گرفتن استراتژي تحريم فعال شده و بر فرمايشي بودن آن تاكيد مي ورزند. اما سوال اساسي در اين ميان، هم چنان مطرح است كه اين تحريم فعال قرار است چگونه و از چه راهي صورت گيرد؟ با كدام پيش زمينه و با كدام آمادگي ذهني؟ و اساسا قرار است چگونه ذهن مردمي را كه تا چندي پيش سخنراني ها و نوشته هاي پرملاط درباره لزوم حضور در انتخابات به عنوان تنها راه رسيدن به دموكراسي را مي خواندند، اكنون به سمت تحريم فعال برد؟ سوگمندانه، با وجود گذشت بيش از دو سال از آغاز جنبش سبز، برخي نيروهاي سياسي، هم چنان در محيط ذهني خودساخته باقي مانده اند و تصور مي كنند كه افكارعمومي، همچون مومي همواره در دست آنهاست و با چند بيانيه، مي توان به آن هر شكلي داد. خطاهاي اصلاح طلبان از فرط تكرار، از حد كمدي و تراژدي نيز گذر كرده است.

 



اگر چيز قابل افتخاري داشتيم براي فيلم درجه چندم فرهادي هورا نمي كشيديم(خبر ويژه)

رسانه هاي گوناگون اپوزيسيون تأكيد مي كنند برخي گروه هاي ضدانقلاب به خاطر قافيه باختگي، از اعطاي جايزه گلدن گلوب جوگير شده اند.
سايت ميهن وابسته به علي كشتگر (از سران گروهك منحله فدائيان خلق) و گروهي از روزنامه نگاران زنجيره اي فراري نوشت: جايزه گلدن گلوب به فيلم اصغر فرهادي مبارك است اما... هيجان و هلهله و برخود تبريك گفتن و از خود متشكر بودن ما در اين ماجرا از چه حكايت مي كند؟ از فقدان مطلق تفكر انتقادي تا جايي كه منتقدي مي نويسد «چه اشكالي دارد جوگير شديم ها». خوب، انتظار از روشنفكر اين است كه جوگير نشود. هلهله ها همچنين از تك صدايي كاذب حكايت مي كند و اينكه هيچ كسي ننوشت كه شايد اين جايزه آن قدر هم مهم نبود. اين كه مقدمه اسكار است، تا چند سال پيش خود اسكار هم جدي گرفته نمي شد. صفت اسكاري و هاليوودي تا مدت ها صفت هاي منفي تلقي مي شدند و حالا چطور مظهر افتخار شده اند.
در ادامه اين تحليل قيد شده است: هيجان و هلهله ما از اين حكايت مي كند كه چقدر نيازمند تأييد ديگرانيم؛ از بذل و بخشش صفات حسنه بدون انديشيدن به معني كلمات. يكيش سينماي مستقل. هم اسكاري و هم مستقل. اصلاً اين اصطلاح مستقل با چه منطقي به فيلم «جدايي نادر از سيمين» يا سينماي فرهادي اطلاق مي شود؟ استقلال اقتصادي؟ اين طوري بايد نصف فيلم هاي سينماي ايران را مستقل به حساب آورد و بيشتر از همه فيلم هاي بازاري را. استقلال سبكي و گرايش به سينماي آوانگارد و تماشاگر خاص؟ كه فيلم «جدايي نادر از سيمين» آن هم نيست. هيجان ما از اين هم حكايت مي كند كه ما چه قدر نياز داريم به چيزي افتخار كنيم و روحيه بگيريم و به همين دليل نيز ماجراهايي كه آن قدر مهم نيست، مهم مي شود.
«ميهن» تصريح كرده كه اعطاي اين جايزه به نوعي سياسي بوده و براي زنده نگاه داشتن حوادث پس از سال 1388 اعطا شده حالا آن كه فيلم ربطي به آن ندارد.
در همين حال هوشنگ اسدي در گويانيوز انتقادهاي ديگري را از جوگيري اپوزيسيون سرخورده مطرح كرده و نوشت: در خلوت گلوي هم مي دريديم. جوري مي دريديم كه كيهان تهران حيرت مي كرد و طائب از سرخوشي بر صندلي تاب مي خورد. به جان هم افتاده بوديم. تا... ناگهان نجات بخش از راه رسيد. فيلمي كه رسماً از طرف جمهوري اسلامي براي اسكار معرفي شده بود، صعود براي فتح اولين اسكار را شروع كرد. و «ما» دست كوبان و شادمان براه افتاديم. نه نگاه كرديم، نه شك و نه حتي سؤالي ناچيز كه «اين فيلم چه ربطي و جايي در مبارزه ما دارد؟ شهرتش و موفقيتش به سود منافع ملي ايران است يا آب به آسياب جمهوري اسلامي مي ريزد؟» نه به بانك سرمايه گذار فيلم توجهي كرده بوديم، نه به پخش كننده كه همان دفتر پخش «اخراجي هاي 3» بود. انگار كسي متوجه نشد اين هر دو فيلم بدون كمترين ايراد و سانسور مجوز گرفته اند و ساخته شده اند. از همين وزارت ارشادي كه كارگردان چشم و چراغش زنان سينماي ايران را «روسپي» خوانده، سياست هايش بهرام بيضايي را به آنسوي آبها رانده، جعفر پناهي را به زندان خانگي نشانده، اجازه سفر از بهمن فرمان آراء ستانده و وزير محترمش روز روشن در خانه سينما را بسته است.
وي ادامه مي دهد: موج زده نشويم... هيبيب هورا!... ما دوباره به خلوت برمي گرديم. خنجر بر گلوي خود مي كشيم. راه هم را مي بنديم. آه مي كشيم. ]...[ ناله مي كنيم و عزا مي گيريم و به انتظار مي نشينيم تا كدام هنرپيشه برهنه شود يا...

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14