(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 بهمن 1390- شماره 20129

مجوز صرافي هاي متخلف باطل مي شود
تمهيدات جديد دولت براي تنظيم بازار فولاد
كوتاه اقتصادي
ضرورت كاهش وابستگي به دلار
صرفه جويي 2 هزار ميليارد توماني مصرف گاز صنايع
افزايش خودسرانه 10درصدي قيمت محصولات لبني
يك كارگزار: با افزايش نرخ سود بانكي بورس مثبت مي شود
انصراف پردرآمدها از دريافت يارانه اختياري شد
دلايل توقف طرح تأمين آتيه مهر نوزادان
افزايش عوارض 4 آزاد راه
با بومي سازي تجهيزات صنايع نفت و گاز تحريم از ادبيات صنعت نفت حذف مي شود
جزئيات جديد از طرح پزشك خانواده
50 هزار تومان جريمه روزانه استفاده از كارگر خارجي



ارز تك نرخي شد
مجوز صرافي هاي متخلف باطل مي شود

محمود بهمني روز پنج شنبه در گفت وگو با شبكه يك سيما اظهار داشت: از روز شنبه (امروز) ارز به صورت تك نرخي با قيمت 1226 تومان به متقاضيان عرضه مي شود.
وي افزود: دانشجويان، مسافران و بيماران براي تهيه ارز ديگر نيازي به مراجعه به بازار آزاد ندارند و ما سعي مي كنيم از طريق سيستم بانكي مبالغ بيشتري را در اختيار آنها قرار دهيم.
برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند با تك نرخي شدن ارز، بسياري از رانت هاي موجود در اين بازار از بين مي رود.
قيمت دلار در صرافي ها
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي به صرافان سراسر كشور اعلام كرد: در راستاي اجراي سياست يكسان سازي نرخ ارز از تاريخ
8/11/90 (امروز) صرافان سراسر كشور مجازند با در نظر گرفتن هزينه هاي مربوط به نقل و انتقالات ارزي، نرخ فروش ارز را حداكثر بين 3 الي 5 درصد بالاتر از نرخ مرجع بانك مركزي تعيين نمايند.
براساس اين بخشنامه، نرخ فروش نقدي ارز به صورت اسكناس نيز با در نظر گرفتن هزينه هاي تامين اسكناس، حداكثر به ميزان يك درصد بالاتر از نرخ مرجع اين بانك خواهد بود.
صرافان سراسر كشور مكلفند، نسبت به ثبت دقيق اطلاعات مربوط به حواله، اسكناس و هزينه هاي مربوطه در سامانه سنا اقدام نموده، همچنين نرخ خريد و فروش ارز با شرايط فوق الذكر را بطور روزانه در تابلوي صرافي درج نمايند.
در دستورالعمل ياد شده تاكيد شده است صرافاني كه بخشنامه ابلاغي اين بانك را از تاريخ
8/11/90 رعايت ننمايند، مجوز فعاليت آنها ابطال خواهد شد.
آرامش به بازار برگشت
رئيس اتحاديه طلا و جواهر كشور با اشاره به ارز تك نرخي گفت: سياست جديد دولت درباره ارز، آرامش را به بازارهاي كشور برگرداند.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اعلام ارز تك نرخي با قيمت 1226 تومان و تصميم دولت براي افزايش نرخ سود بانكي توانسته است به بازار شوك وارد كرده و با كاهش قيمت ها نگراني مردم در رابطه با نرخ كالاها را از بين ببرد و به نوعي آرامش را به بازار برگرداند.
وي افزود: از اين پس تجار كه تاكنون با دو يا چند نرخ اقدام به واردات مي كردند، مي توانند مايحتاج عمومي را با يك نرخ دلار وارد كرده و بنابراين ديگر افزايش قيمتي درباره نرخ كالاها نخواهيم داشت.
كشتي آراي تصريح كرد: ارز تك نرخي آرامش نسبي به افكار عمومي، تجار و بازرگانان داده و از نظر اجتماعي جو رواني كه به وجود آمده بود برطرف شده است.
وي با بيان اينكه براساس اطلاعيه بانك مركزي ارز مسافرتي نيز با همين نرخ در اختيار مسافران قرار داده خواهد شد، افزود: بحث ديگر تقاضاي مازاد ارز نسبت به دو موردي است كه اشاره شد و براي تعيين نرخ ارز براي مازاد اين تقاضاها نيز بايد طي يكي دو روز آينده منتظر واكنش بازار بود.وي با اشاره به ثبت كليه مبادلات ارزي صرافان در سامانه هاي قابل نظارت، مبادلات ارز در اين بازار را نيز نظام مند عنوان كرد و در عين حال گفت: درباره نرخ ارز در بازار بايد ديد طي يكي دو روز آينده چه اتفاقي مي افتد.

 



تمهيدات جديد دولت براي تنظيم بازار فولاد

دولت تمهيدات جديدي براي تنظيم بازار فولاد اتخاذ كرد.
شهرام ميرآخورلو عضو كارگروه فولاد در گفتگوي مشروح با مهر درخصوص جديدترين تصميمات دولت براي تنظيم بازار فولاد و محصولات فولادي بعد از نوسانات نرخ ارز گفت: از آنجايي كه 50درصد نياز كشور از طريق واردات تامين مي شود، افزايش نرخ ارز براي افرادي كه عملا از ارز مرجع استفاده نكردند، باعث شد كه سهم قيمتي آنها بر روي ساير قيمت هاي بازار آزاد نيز اثرگذار باشد و عليرغم اينكه بورس كالا، روند طبيعي خود را طي مي كند، شاهد افزايش قيمت در بخشي از بازار باشيم.
عضو كارگروه فولاد افزود: از سوي ديگر، افزايش قيمت مسكن نيز در ماههاي اخير در برخي مناطق باعث شد كه مولفه هاي تاثيرگذار در ساخت مسكن نيز با توجه به فشار قيمتي ناشي از نوسانات نرخ ارز، رشد داشته باشند؛ بر اين اساس دولت براي مديريت كردن اين بخش از بازار، ضمن اينكه به انبارهاي واحدهاي توليدي فشار آورده كه موجودي در اختيار خود را تخليه كرده، هزينه هاي انبارداري را بالا برده است تا موجودي ها در قالب انباشت كالا و احتكار وجود نداشته باشد
وي تصريح كرد: همچنين سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز تلاش كرده تا در مديريت خود بر بازار فولاد، عرضه را افزايش دهد؛ بر اين اساس مكاتباتي با واحدهاي توليدي و بازرسان سازمان هاي 31 گانه صنعت، معدن و تجارت در استانها صورت گرفته تا موجودي انبارها به دقت كنترل شود.
ميرآخورلو افزود: محصولات فولادي و سيمان از جمله اقلامي هستند كه از زاويه دولت، ضرورت عرضه آنها تعيين شده است و بر اين اساس، لفظ احتكار نيز به اين محصولات تعلق مي گيرد؛ بنابراين نبايد موجودي واحدهاي توليدي و توزيعي به حدي باشد كه احساس شود موضوع انباشت كالا به قصد تضييع حقوق مصرف كنندگان صورت گرفته است. البته سازمان حمايت نيز از اين زاويه، با آنها برخورد مي كند.
وي ادامه داد: اقدام بعدي دولت، تلاش براي تسري قيمت كشف شده در بورس كالا به مصرف كننده نهايي است كه بر اين اساس، تمامي مولفه ها و پارامترها اعم از حمل و نقل، خواب سرمايه، سود عمده فروشي و خرده فروشي مد نظر قرار گرفته است و اين افزايش قيمت بر روي قيمت هاي بورس كالا اضافه شده و در نهايت سقف قيمت هر محصول مثل ميلگرد، تيرآهن و ورق مشخص و به عرضه كنندگان و بازرسان، اعلام شده است.
مدير كل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: اين قيمت ها براي بازرسان در سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت تعيين و ابلاغ شده و به طور قطع، با هر كسي كه بيشتر از اين قيمت، محصولات را عرضه كند برخورد تعزيري از زاويه گرانفروشي صورت مي گيرد.
مردم تخلفات گرانفروشي
و احتكار را گزارش دهند
ميرآخورلو گفت: فولاد قطعا كالايي است كه از زاويه تعزيري با آن برخورد مي شود و در اين ميان، توصيه اين است كه تمامي واردكنندگان، توليدكنندگان و عرضه كنندگان نسبت به تامين و توزيع به موقع اين كالا اقدام كنند.
وي به مصرف كنندگان توصيه كرد كه اگر از زاويه فولاد، تضييعي در حقشان صورت گرفت و كالا را به آنها گران دادند و يا ممانعت از عرضه كالا را مشاهده كردند، با سامانه 124 سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استانها تماس حاصل كرده و يا به صورت مستقيم، با سازمان حمايت ارتباط برقرار كنند.
ضوابط جديد خريد و فروش فولاد در بورس
وي در تشريح ضوابط دولت براي خريد و فروش فولاد و محصولات فولادي در بورس كالا گفت: تمام تلاش سازمان حمايت و مصرف كنندگان و توليدكنندگان اين است كه قيمت محصول حتما براساس قيمت شمش پايه گذاري شود؛ به خاطر همين هم تلاش شده تا روند افزايش عرضه شمش از سوي فولاد خوزستان در بازار اتفاق افتد.
ميرآخورلو ادامه داد: تا ماه گذشته، سهم عرضه فولاد خوزستان در بورس 20درصد بود كه طي مصوبه كارگروه فولاد، اين سهم به 30 درصد افزايش يافته و البته قرار بر اين است كه هر كسي كه در بورس كالا، شمش را از فولاد خوزستان تحويل مي گيرد، به ميزان دو برابر آن را در بورس كالا عرضه داشته باشد.
عضو كارگروه فولاد افزود: در اين راستا با واحدهايي كه اين شرط را رعايت نكنند، برخورد خواهد شد، به اين معنا كه علاوه بر قطع سهميه آنها، برخورد تعزيري نيز با آنها صورت خواهد گرفت.ميرآخورلو همچنين از تمهيد ديگر دولت در بازار فولاد خبر داد و گفت: فروش فولاد به اشخاص حقيقي نيز محدوديت دارد و هم اكنون 100 درصد وجه قبل از تحويل كالا بايد پرداخت شود. وي افزود: پارامترهاي موثري در نظر گرفته شده است تا تقاضاي كاذب از سطح بازار خارج شود.
عضو كارگروه فولاد گفت: مديريت قيمتها كه در گذشته اتفاق افتاده بود و بعد آزاد شد؛ به نحوي صورت گرفته كه هم اكنون قيمت فولاد روند طبيعي را طي مي كند و هيچ مشكلي در تغييرات قيمت در بورس كالا وجود ندارد. به اين معنا كه قيمتها براساس تقاضاي حقيقي و عرضه حقيقي شكل مي گيرد. وي تاكيد كرد: دولت اجازه تلاطم در بازار فولاد و محصولات فولادي را نخواهد داد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير نيرو در امور تحقيقات و منابع انساني با تاكيد بر اينكه تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي مربوط به نيروهاي پروژه اي نيست، گفت: مدت زمان شروع و اتمام همكاري اين افراد با دستگاه مشخص است. عليرضا قاسمي پورافشار درخصوص وضعيت نيروهاي پروژه اي وزارت نيرو و اينكه آيا اين گروه از افراد هم مشمول ساماندهي و تبديل وضعيت در اجراي مصوبه دولت خواهند شد؟گفت: تعريف و زمان شروع همكاري و اتمام كار اينگونه نيروها مشخص است.
¤ مديركل تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ گفت: در اجراي قانون مشاغل سخت و زيان آور، برخي از كارفرمايان به دلايل متفاوت ايمن سازي كارگاه ها را رها نموده اند و سلامت جسمي و روحي كاركنان به فراموشي سپرده شده است. حسين جودكي افزود: در فرآيند برقراري مستمري در كارگاه هاي سخت و زيان آور، ضمن بررسي كارگاه هاي مورد نظر، بر خدمت رساني مناسب و مطلوب آنها تاكيد مي شود.
¤ معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه هاي انساني رياست جمهوري گفت: با پايان طرح آمايش براي تعيين تعداد دفاتر مورد نياز هر استان، فراخوان صدور مجوز به متقاضيان در تمام استان ها اعلام شده است.
¤ شركت ام تي ان آفريقاي جنوبي با تاكيد بر مخالفت خود با تحريم ها عليه ايران تاكيد كرد ايران سالهاست كه با تحريم روبرو است و تحريمها تاثيري بر فعاليت ما نخواهد داشت.به گزارش رويترز، سخنگوي شركت ام تي ان آفريقاي جنوبي تاكيد كرد: آمريكا فشار زيادي را به اين شركت مخابراتي وارد كرده تا از ادامه فعاليت هاي خود در ايران منصرف شود.وي افزود: ايران سالهاست كه با تحريم روبرو است و تحريمها تاثيري بر فعاليت ما نخواهد داشت.
¤ بانك مركزي مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر «محاسبه خالص ماليات بر ارزش افزوده در اعطاي تسهيلات مضاربه به بهاي تمام شده كالاي خريداري شده و تلقي كردن آن به عنوان هزينه قابل قبول» را براي اجرا ابلاغ كرد. در ابلاغيه مديريت كل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي اداره مطالعات و مقررات بانكي به مديران عامل بانكهاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه آمده است: ماليات بر ارزش افزوده جزء مالياتهاي مدرني است كه از اواخر دهه 50 ميلادي در دنيا اجرايي شده است. دايره گسترش اين نوع ماليات سبب شده كه تاكنون بسياري از كشورهاي جهان به خيل مجريان اين نظام مالياتي بپيوندند.
¤ در حالي كه شوراي رقابت افزايش 12 درصدي تعرفه مكالمه ثابت از ابتداي دي ماه را مصوب كرده بود، معاون سازمان تنظيم مقررات گفت: براساس تصميم اتخاذ شده در رگولاتوري، شركت مخابرات مجاز به اعمال اين تعرفه ها نيست.
¤ معاون وزير نيرو با تشريح تصميمات جديد دولت براي واگذاري شركت هاي توزيع برق كشور، اعلام كرد: زيان اين شركتها به توانير منتقل شده است. محمد بهزاد درباره جزئيات برنامه جديد دولت براي واگذاري شركت هاي توزيع برق سراسر كشور، گفت: براي سالجاري واگذاري 20 شركت توزيع برق استاني در دستور كار وزارت نيرو قرار داشت. معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اعلام اينكه براين اساس واگذاري 11 شركت توزيع برق استاني در اولويت قرار دارند، تصريح كرد: هم اكنون مقدمات واگذاري اين شركتهاي برقي به بخش غيردولتي فراهم شده است.
¤ مدير پروژه طرح شبنم (شبكه بازرسي و نظارت مردمي)، مهم ترين هدف اجراي اين طرح را حمايت از توليدكنندگان قانوني و پشتيباني از نشان تجاري و برندهاي رسمي آنان در مقابل برندهاي جعلي ذكر كرد.

 



عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران اعلام كرد
ضرورت كاهش وابستگي به دلار

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اقدامات خصمانه آمريكا عليه ايران گفت: در اين شرايط كاهش وابستگي به دلار ضروري است.
ابراهيم جميلي در گفت وگو با فارس در خصوص حذف دلار از مبادلات تجاري ايران و روسيه گفت: در شرايطي كه آمريكا براي مبادلات دلاري سخت گيري و ايجاد مشكل مي كند، بهترين راه همين است.
عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران گفت: قبل از اينكه با روسيه اين كار انجام شود، ايران با امارات و تركيه و چين اين اقدام را انجام داده است.
وي افزود: با توجه به شرايط و قوانين هر يك از كشورها ايران تا جايي كه توانسته اين كار را تاكنون انجام داده است.
جميلي تصريح كرد: هر اقدامي كه بتواند براي كاهش وابستگي كشور به دلار انجام داد و در عين حال مبادلات تجاري هم بدون مشكل انجام شود، اقدام مناسبي است و بايد براي استفاده بيشتر از اين رويه تلاش كنيم.
اين فعال اقتصادي در خصوص نتايج اين اقدام براي تجار گفت: تاجران با اين روش راحت تر كار مي كنند، تبديل پولشان با سهولت بيشتري انجام مي شود و مي توانند مراودات بانكي بين دو كشور را افزايش دهند.
وي در خصوص مبادله با روسيه گفت: پول روسيه در حال حاضر شرايط خوبي دارد، نوسان زيادي ندارد و تثبيت شده است.
جميلي تصريح كرد: كساني كه مي خواهند بازار ايران را از دست ندهند مي توانند از اين فرصت استفاده كنند، در مقابل برخي شركت ها كه با كشورهاي اروپايي و آمريكا مبادلات بيشتري دارند با توجه به فشارهاي آنها ترجيح مي دهند با ايران كار نكنند.
عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران با بيان اينكه بهترين وضعيت اين است كه ما با همه كشورها به صورت آزادانه مبادله داشته باشيم، اظهار داشت؛ الان كشور ما شرايط خاصي دارد كه بايد مشكلات را بپذيريم و تلاش كنيم خودمان را در بازارهاي جهاني حفظ كنيم.
وي گفت: در حال حاضر در مبادلات مرزي كشور از اين روش استفاده مي شود، اما حجم آن قابل توجه و تاثيرگذار نيست.
اخيرا سفير ايران در روسيه از حذف دلار در مبادلات تجاري ايران و روسيه خبر داد.

 



صرفه جويي 2 هزار ميليارد توماني مصرف گاز صنايع

مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: بخش صنعت كشور با مصرف 4 ميليارد متر مكعب گاز به جاي سوخت مايع، 20 هزار ميليارد ريال صرفه جويي ايجاد كرده است.
مجتبي شيخ بهايي با بيان اينكه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها دستاوردهاي متعددي براي بخش هاي مختلف از جمله صنايع داشته است، افزود: كاهش مصرف سوخت مايع با بهره گيري از گاز ( با توجه به تفاوت ارزش اقتصادي اين حامل انرژي) و صرفه اقتصادي حاصل از آن، دستاورد مهم اجراي اين قانون در بخش صنعتي كشور است.
وي صرفه جويي مصرف گاز در بخش خانگي و افزايش گازرساني به واحدهاي صنعتي را از ديگر دستاوردهاي قانون هدفمندي يارانه ها برشمرد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي، مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران اظهار داشت: با وجود افزايش 10درصدي مشتركان در يك سال گذشته، مصرف گاز بخش خانگي و تجاري 20 تا 30 ميليون متر مكعب در روز كاهش و مصرف گاز اين حامل انرژي در بخش صنعتي كشور 8/16درصد افزايش داشته است.وي با بيان اينكه در 9 ماه امسال بيش از يك هزار مشترك صنعتي جذب شركت ملي گاز ايران شده است، اظهار كرد: در آذر ماه سال گذشته بيشترين حجم گاز تحويلي به صنايع كشور 72 ميليون متر مكعب در روز بود و در آذر ماه امسال اين حجم گاز به روزانه 92 ميليون متر مكعب افزايش يافت.به گفته شيخ بهايي، هم اكنون 8 هزار و 800 واحد صنعتي عمده و 35 هزار و 600 مشترك صنعتي غيرعمده در كشور زير پوشش گاز طبيعي قرار دارند.

 



كارخانه ها مجددا اعمال كردند
افزايش خودسرانه 10درصدي قيمت محصولات لبني

مديرعامل اتحاديه فرآورده هاي لبني از افزايش 10درصدي قيمت محصولات لبني در همه كارخانه هاي كشور خبر داد.
امسال و پس از افزايش 18درصدي نرخ محصولات لبني در دو مرحله، سوم بهمن ماه نيز برخي كارخانه هاي لبني بدون تصويب سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان 10درصد بر قيمت هاي خود اضافه كردند كه پس از اعلام سازمان حمايت مبني بر بازگشت قيمت ها برخي از كارخانه ها قيمت هايشان را به حالت قبل بازگرداندند اما برخي همچنان با قيمت هاي افزايش يافته خودسرانه محصولاتشان را عرضه مي كنند كه از روز چهارشنبه بقيه كارخانه ها هم به اين افزايش قيمت پيوستند.
هرچند كه سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئولان كارخانه هاي لبني را براي اين افزايش قيمت فراخواند اما محصولات لبني با نرخ افزايش يافته به دست مصرف كنندگان مي رسد.
مديرعامل اتحاديه فرآورده هاي لبني به ايسنا گفت: از روز چهارشنبه همه كارخانه هاي لبني قيمت محصولات خود را حداقل 10درصد افزايش دادند.
مجيد عليداد اظهار كرد: از ماه گذشته قرار بود قيمت شير خام و فرآورده هاي لبني در وزارت صنعت، معدن و تجارت و كارگروه تنظيم بازار بررسي و تعيين شود كه در جلسه اخير كارگروه تنظيم بازار مقرر شد قيمت شيرخام و محصولات لبني در استانداري تهران و با حضور استاندار بررسي و تعيين شود.
به گفته وي در ماه جاري هر كيلو شير خام بيش از 700 تومان براي كارخانه هاي لبني تامين مي شود.
عليداد تصريح كرد: افزايش 10درصدي قيمت محصولات لبني به دليل نوسانات نرخ ارز نيست، بلكه فقط متاثر از افزايش قيمت شير خام است.
گفتني است؛ از تيرماه به دليل افزايش هزينه هاي ناشي از هدفمندي يارانه ها 10درصد بر قيمت محصولات لبني افزوده شد و از ابتداي مهرماه نيز به دليل افزايش قيمت شير خام، مجددا 8درصد با تصويب سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان به نرخ فرآورده هاي لبني اضافه شد و براي سومين بار در سال جاري نيز 10درصد به طور خودسرانه بر قيمت برخي محصولات لبني اضافه شد و از روز چهارشنبه اين افزايش قيمت سراسري گرديد.
طي دو ماه اخير نيز قيمت هر كيلو شير خام درجه يك 600 تومان از سوي كارگروه تنظيم بازار تعيين شد اما به دليل افزايش نرخ علوفه قيمت شير خام نيز بالاتر از اين ميزان در بازار عرضه گرديده است، البته به گفته مديرعامل اتحاديه دامداران ميانگين نرخ فروش هر كيلو شيرخام در كشور 500 تومان است.

 



يك كارگزار: با افزايش نرخ سود بانكي بورس مثبت مي شود

يك كارگزار بورس تهران از رونق نسبي بورس در هفته پيش رو خبر داد.
حسين خزلي خرازي در گفت وگو با ايسنا يادآور شد: خبر افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي در روز چهارشنبه و بعد از بسته شدن بازار منتشر شد كه با اين اتفاق شاهد آرامش و رونق نسبي بورس در هفته آينده خواهيم بود.
وي عنوان كرد: از آنجايي كه صنعت بانكداري 20 درصد بورس را به خود اختصاص داده است، افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي باعث مثبت شدن صنعت بانكداري در هفته آينده مي شود لذا بورس در هفته آينده مثبت پيش بيني مي شود.
دبيركل سابق كانون كارگزاران بورس در ادامه خاطر نشان كرد: هر چند بانك مركزي اصرار دارد كه ارز مورد نياز را با ارز رسمي تامين كند ولي قيمت غيررسمي بازار ارز در شركت هاي صادراتي بورس نظير شركت هاي مس، روي، سنگ آهن، پتروشيمي و سيماني ها تاثيرگذار است و سودآوري آنها را افزايش مي دهد.
وي عنوان كرد: در صورتي كه مسكن مهر پاسخگوي تقاضاي مورد نظر باشد ممكن است سال آينده بازار مسكن رونق يابد ولي در دو ماه پاياني سال و حتي ابتداي سال آينده بورس گزينه مناسبي براي سرمايه گذاري است.
اين فعال بازار سرمايه در ادامه يادآور شد: عرضه هاي اوليه باعث جذب نقدينگي، شادابي و تنوع روحي سرمايه گذاري مي شود ولي متاسفانه در سال جاري عرضه اوليه بسيار كمي در بورس روي داد.
اين كارگزار بورس تهران در پايان گفت: با شرايط فعلي، بورس گزينه مناسبي براي سرمايه گذاري است زيرا ارز و طلا بسيار رشد كرده و حباب قيمتي دارد، لذا سرمايه گذاري در اين بازارها ريسك فوق العاده اي به همراه دارد.

 



انصراف پردرآمدها از دريافت يارانه اختياري شد

براساس جديدترين برنامه دولت، حذف اجباري 10ميليون نفر از اقشار پردرآمد جامعه از فهرست دريافت يارانه نقدي منتفي شد.
به گزارش مهر، دولت در كارگروه هاي تخصصي خود درباره هدفمندي يارانه ها در نهايت به اين نتيجه رسيد كه خود نسبت به حذف اجباري پولدارها از فهرست دريافت يارانه نقدي اقدام نكند بلكه اين اقدام با خودانصرافي انجام شود.
براساس جديدترين برنامه، دولت تا دو هفته آينده نامه هايي به افرادي كه از تمكن مالي بالايي برخوردارند و نيازمند يارانه نقدي نيستند، ارسال خواهد كرد ولي اين كار به صورت خودانصرافي خواهد بود، يعني در نهايت خود افراد با انصراف از دريافت يارانه، از فهرست مربوطه كنار مي روند.
اطلاعات دريافتي نشان مي دهد: دولت فهرست 10 ميليون نفر از اقشار پردرآمد كه نيازمند يارانه نقدي نيستند، را استخراج كرده و به زودي با نهايي كردن آن، نامه نگاري با اقشار پردرآمد را آغاز خواهد كرد.
محمدرضا فرزين دبير ستاد هدفمندي يارانه ها و معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي هم اختياري شدن برنامه حذف پر درآمدها از فهرست يارانه نقدي را تائيد كرد و گفت: اين كار به صورت خودانصرافي صورت خواهد گرفت.
رئيس جمهور چندي پيش دستور داد مكاتباتي با پولدارها براي حذف آنها از دريافت يارانه نقدي در فاز دوم هدفمندي يارانه ها انجام شود و مبلغ يارانه نقدي آنان به ساير اقشار اختصاص يابد.
در پي اين دستور رئيس جمهوري، برخي نمايندگان مجلس به خصوص رئيس مجلس شوراي اسلامي برنامه حذف بخشي از مردم از دريافت يارانه نقدي را قانوني ندانستند.

 



شيخ الاسلامي اعلام كرد
دلايل توقف طرح تأمين آتيه مهر نوزادان

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان دلايل عدم اجرايي شدن طرح تأمين آتيه مهر، گفت: ما براي اجراي آن داوطلب بوديم اما تا قانون تصويب نشود و محل اعتبار آن را مشخص نكنند، از اجراي آن معذوريم.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفتگو با مهر در خصوص سرانجام طرح تأمين آتيه مهر كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي داوطلب اجراي آن شده بود، گفت: به دليل مشكلات قانوني و همچنين عدم تأمين اعتبار و منابع مورد نياز اين طرح در حال حاضر اجرايي نشده است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار داشت: ما هم مسئوليتي تاكنون در قبال اجراي اين طرح نداشتيم ولي داوطلب شده بوديم كه اگر قرار است اجرا شود ما از سوي عوامل وزارتخانه و با بكارگيري امكانات موجود، آمادگي اجراي آن را داريم.
شيخ الاسلامي با تأكيد بر اينكه اگر مشكلات قانوني اين طرح رفع شود و از سويي نيز مجلس با تصويب قانون در اين زمينه، تأمين منابع و اعتبارات لازم براي اجرايي شدن طرح تأمين آتيه مهر را مشخص كند، مانند طرح بيمه بيكاري ما آمادگي اجرايي كردن آن را داريم.
وي خاطرنشان كرد: البته اگر در اين رابطه اقدامات لازم و زمينه سازيهاي آن صورت نگيرد از اجراي آن معذوريم.
بنابراين گزارش: طرح ملي تأمين آتيه مهر امام رضا(ع) سال گذشته با واريز يك ميليون تومان به حساب نوزادان متولد 89 آغاز شد و قرار بود هر سال نوزادان تازه متولد شده يك ميليون تومان در قالب اين طرح دريافت كنند كه به تدريج در مدت 20 سال اين موجودي به رقم قابل توجهي مي رسيد.
كافي نبودن اعتبارات سال گذشته به نسبت متولدان آن سال و حذف اعتبار 2500 ميليارد توماني پيش بيني شده در لايحه بودجه 90 در كميسيون تلفيق؛ ادامه اجراي اين طرح را در هاله اي از ابهام فرو برده است.
البته رئيس سازمان ثبت احوال نيز پيش از اين اعلام كرده بود: 500 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده در سال 89 براي اين طرح به طور كامل اختصاص پيدا كرد و براي تعداد زيادي از نوزادان متولد شده، حساب يك ميليون توماني در بانك ملي باز شد.
هر چند دولت در تيرماه سال جاري جايگزيني بانك توسعه تعاون به جاي صندوق مهر امام رضا(ع) و واگذاري مسئوليت اجراي طرح تأمين آتيه مهر از وزارت رفاه سابق به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي تسريع در اجراي اين طرح رااعلام كرد اما تاكنون آخرين تصميمات نيز نتوانسته است به اجرايي شدن اولين مصوبه دولت دهم كمك كند.

 



به زودي اعلام مي شود
افزايش عوارض 4 آزاد راه

معاون وزير راه و شهرسازي از افزايش عوارض 4 آزادراه در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: قيمتهاي پيشنهادي به شوراي رقابت فرستاده شده است كه با تاييد اين شورا به زودي اعلام مي شود.
احمد صادقي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه عوارض افزايش معقولي خواهند داشت، افزود: همه آزادراه هاي كشور براي بخش دولتي است كه البته با مشاركت بخش خصوصي ساخته شدند و اغلب اين آزادراه ها فعلاً در دوران مشاركت هستند كه پس از اين مدت به طور كامل در اختيار دولت قرار مي گيرند.
وي تصريح كرد: افزايش نرخ عوارض آزادراه ها براي خدمات دهي بيشتر و سوددهي بخش خصوصي صورت مي گيرد تا به اين وسيله بخش خصوصي هم تمايل بيشتري به حضور در پروژه ها داشته باشد و از سويي خدمات دهي به آزادراه ها بهتر انجام گيرد.صادقي درباره علت افزايش 3برابري عوارض آزاد راه تهران- قم در اواسط امسال افزود: اين آزادراه از سوي دولت ساخته شده است و به همين دليل، عوارض 100 توماني براي خودروهاي سواري تعيين شده بود اما سالها از ساخت آن مي گذرد و نياز به نگهداري، آسفالت، خط كشي، تعويض علايم و گاردريل دارد و بايد هر چه زودتر تعويض شود.
همچنين عوارض آزاد راه تهران- پرديس هم كه از سوي بخش خصوصي ساخته شده است، از سوي دولت 1500 تومان تعيين شده است كه برخي از مسافران نسبت به آن اعتراض داشتند.

 



با بومي سازي تجهيزات صنايع نفت و گاز تحريم از ادبيات صنعت نفت حذف مي شود

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي با تاكيد بر اينكه بايد واژه تحريم را از ادبيات صنعت نفت كشور حذف كرد، گفت: نفت ايران حرف اول دربين كشورهاي خاورميانه را مي زند.
مهدي فكور در گفتگو با مهر درباره تحريم فروش برخي از كالا و تجهيزات پيشرفته و پيچيده صنايع نفت و گاز توسط سازندگان خارجي به مجموعه شركت ملي نفت ايران، گفت: تحريم صنعت نفت را به هيچ وجه قبول نداريم.
مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران با اعلام اينكه با وجود تمامي تحريم ها اما ايران جايگاه نفتي خود را در سازمان اوپك حفظ كرده است، تصريح كرد: درحال حاضر صنعت نفت ايران در بين كشورهاي منطقه خاورميانه حرف اول را مي زند و با وجود تحريم ها تمامي اهداف چشم انداز صنايع نفت و گاز محقق خواهد شد.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه بايد واژه تحريم را از ادبيات صنعت نفت كشور پاك كرد، اظهار داشت: با وجود تحريم ها امكان بومي سازي پيچيده ترين تجهيزات صنايع نفت و گاز توسط سازندگان و صنعتگران داخلي محقق شده است. به گفته اين مقام مسئول، اينكه گفته مي شود با افزايش تحريم ها امكان واردات و يا بومي سازي كالاهاي پرمصرف و پيچيده در صنعت نفت ايران وجود ندارد به هيچ وجه صحت ندارد.

 



جزئيات جديد از طرح پزشك خانواده

جزئيات جديدي درباره اجراي طرح پزشك خانواده اعلام شد.
در اين باره مديرعامل صندوق بيمه خدمات درماني از صدور دفترچه همسان سازي شده براي مشمولان طرح پزشك خانواده خبر داد و گفت: دفترچه هاي مزبور چاپ و به استان هاي پايلوت طرح ارسال شده است تا پس از درج نام متقاضيان، صادر و توزيع شوند.
محمدباقر هداوند در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه وزارت خانه هاي بهداشت، تعاون ، كار و رفاه اجتماعي و سازمان هاي بيمه گر در تدوين «نسخه 02» پزشك خانواده همكاري داشته اند، اظهار كرد: آمادگي كامل براي اجراي اين طرح در صندوق بيمه خدمات درماني وجود دارد.
وي در ادامه با اعلام اختصاص 5 ميليارد تومان براي اجراي «نسخه 02» پزشك خانواده از سوي صندوق بيمه خدمات درماني، عنوان كرد: در صورتي كه هنگام اجرا نياز به تزريق بيشتر منابع باشد، اين كار انجام شده و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
هداوند درباره تعداد مشمولان بيمه خدمات درماني در سه استان پايلوت اجراي طرح مذكور كه شامل خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهار محال و بختياري مي شود، گفت: تعداد مشمولان پس از ثبت نام و معرفي وزارت بهداشت مشخص مي شود، اما صندوق بيمه خدمات درماني آمادگي كامل دارد تا به تعداد متقاضيان دفترچه درماني صادر كند.
بنابراين گزارش: داوود مقيمي مدير گروه ساختار سطح اول وزارت بهداشت نيز در اين باره گفته بود: در فاز يك اجراي برنامه پزشك خانواده و نظارت ارجاع از اول فروردين ماه سال آينده، شهرهاي سه استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهار محال و بختياري به طور كامل تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند، ضمن اينكه 22 دانشگاه علوم پزشكي هم براي اجراي اين برنامه اعلام آمادگي كرده اند كه اين برنامه در شهرهاي اين دانشگاه ها نيز به اجرا گذاشته مي شود.
به گفته وي، در ابتدا مناطق شهري زير 100 هزار نفر تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند و سپس طرح ياد شده به تدريج در تمام كشور توسعه مي يابد.

 



50 هزار تومان جريمه روزانه استفاده از كارگر خارجي

قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه در امور بين الملل از ممنوعيت به كارگيري نيروي كار غيرمجاز خارجي در بنگاه هاي داخلي خبر داد و گفت: به ازاي استفاده از هر كارگر خارجي در روز، كارفرما 50 هزار تومان جريمه خواهد شد.
توكل حبيب زاده در گفتگو با مهر در خصوص سرشماري انجام شده از اتباع بيگانه حاضر در ايران با توجه به آمارهاي مختلفي كه كمتر از يك ميليون تا چند ميليون نفر گفته مي شود، اظهار داشت: در اين بخش ما با دو گروه نيروي كار خارجي مواجه هستيم.
قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر اينكه آمار نيروهاي مجاز و غيرمجاز با يكديگر متفاوت و در اختيار وزارت كشور است، گفت: وزارت كشور به عنوان مجري اصلي طرح، موضوع سرشماري نيروي كار غيرمجاز خارجي را دنبال مي كند كه البته اين موضوع شامل نيروي مجاز و داراي مجوزهاي لازم نيز مي شود.
حبيب زاده در ادامه به وجود مرزهاي گسترده در كشور، مماشات با نيروهاي خارجي حاضر در بازار كار ايران در دهه هاي گذشته، عدم نظارت كافي بر بنگاه هايي كه اينگونه نيروها را به كار مي گيرند و احتمال سودجويي برخي از كارفرمايان براي استفاده از اينگونه نيروها هم به عنوان دلايل قابل توجه در ادامه حضور نيروهاي بيگانه در كشور اشاره كرد.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: نكته اي كه من مي خواهم به آن اشاره كنم، اين است كه طبيعتاً كار كنترل و قانونمند كردن حضور نيروي كار خارجي در ايران به تنهايي شايد از عهده دولت برنيايد.
وي با تاكيد بر لزوم حمايت بخش خصوصي از طرح هايي كه منجر به ساماندهي نيروي كار خارجي در كشور مي شود، گفت: قانونمند شدن بازار كار در اولين گام به نفع بازار كار داخلي خواهد بود.
قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: متأسفانه تاكنون بخش خصوصي آن حمايتهاي لازم را از دولت در ساماندهي حضور نيروهاي كار بيگانه در كشور به عمل نياورده است.
به گفته حبيب زاده، هم اكنون بسياري از نيروهاي كار بيگانه با حقوق كمتر از حداقل دستمزد و بدون برخورداري از بيمه هاي اجتماعي و در شرايط طاقت فرسايي حتي حاضرند كار كنند و ظاهراً اين نوع كار براي كارفرمايان به صرفه است و به سوي آنها سوق مي يابند.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اينكه انجام اين كار (بكارگيري نيروي كار خارجي به ويژه بخش غيرمجاز به جاي نيروي ايراني آماده به كار)، غيرقانوني است، گفت: اين نوع اقدامات مشمول جريمه براي كارفرمايان خواهد بود.
وي تاكيد كرد: با بازرسي هايي كه از بنگاهها و واحدهاي توليدي صورت مي گيرد، در صورت مشاهده استفاده از نيروي كار غيرمجاز خارجي، كارفرما جريمه خواهد شد.
قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، جريمه استفاده از هر نيروي كار غيرمجاز خارجي در بنگاه هاي داخلي كشور را مشمول جريمه 50 هزار توماني در هر روز اعلام كرد و گفت: در صورت تكرار و اصرار به استفاده از نيروي كار غيرمجاز خارجي، جريمه ها جدي و سنگين تر خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14