(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 بهمن 1390- شماره 20147

رژيم صهيونيستي از ايتاليا تجهيزات نظامي خريداري مي كند
توافق سودان جنوبي و شمالي براي تعيين مرزهاي مشترك
شعار تظاهركنندگان در شهرهاي يمن انتخابات رياست جمهوري را تحريم كنيد
ميانجيگري دولت چين براي حل بحران سياسي سوريه
مردم عربستان خواستار سرنگوني نظام پادشاهي شدند
رئيس جمهور هائيتي از چنگ دانشجويان معترض گريخت
تشديد درگيري هاي انتخاباتي در سنگال
شيخ الازهر براي ايستادگي مقابل آمريكا صندوق مالي تشكيل داد
آغاز انتخابات رياست جمهوري در سفارتخانه ها و مناطق دوردست روسيه
دستگيري سفيران صلح خارجي به دست نظاميان آل خليفه
زدوخورد دانش آموزان يونان با پليس در خيابان هاي آتن
موج جديد بازداشت اسلامگرايان در جمهوري آذربايجان
پليس قاتل!



رژيم صهيونيستي از ايتاليا تجهيزات نظامي خريداري مي كند

وزارت جنگ رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اين رژيم از يك شركت ايتاليايي جنگنده هاي آموزشي به ارزش دو ميليارد دلار خريداري مي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وزارت جنگ رژيم صهيونيستي اعلام كرد، براساس توافق نامه ميان اين رژيم و شركت «آلنيا ايرماچي» ايتاليا، نيروي هوايي رژيم صهيونيستي 30 هواپيماي آموزشي نظامي از نوع ام 346 به ارزش دو ميليارد دلار خريداري مي كند كه اين قرارداد شامل هزينه آموزش نيز مي شود.
به نوشته روزنامه اماراتي الاتحاد، در بيانيه وزارت جنگ رژيم صهيونيستي آمده است كه دولت ايتاليا نيز تجهيزات دفاعي به ارزش دو ميليارد دلار از اين رژيم خريداري مي كند.مديركل وزارت جنگ رژيم صهيونيستي افزود: با توجه به وضعيت مالي نامناسبي كه هم اكنون بخش دفاعي اسرائيل با آن روبه رو است، اين قرارداد بسيار بااهميت است.

 



توافق سودان جنوبي و شمالي براي تعيين مرزهاي مشترك

منابع خبري از توافق سودان شمالي و جنوبي بر سر آغاز فوري تعيين مرزهاي مشترك ميان دو كشور خبر دادند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه «الاتحاد» چاپ امارات، «يحيي حسين» عضو هيئت عاليرتبه سودان براي مذاكرات با سودان جنوبي از توافق دو طرف براي آغاز تعيين مرز مشترك بين دو كشور و تكميل فرآيند تعيين مرزها طي سه ماه آينده خبر داد.
اين مقام سوداني اعلام كرد با تأكيد بر اينكه فرآيند تعيين مرزها، شامل 90 درصد از مرز مشترك ميان دو كشور مي شود يادآور شد: كميته تعيين مرزها، همچنان فعاليت خود را در پايتخت اتيوپي براي تعيين سرنوشت مناطق باقيمانده نيز ادامه مي دهد.
وي همچنين احتمال درگيري مسلحانه با سودان جنوبي را بعيد دانست و افزود، ناامني در مرزهاي دو كشور به نفع سوداني ها نيست.

 



شعار تظاهركنندگان در شهرهاي يمن انتخابات رياست جمهوري را تحريم كنيد

در پي درگيري ميان طرفداران و مخالفان انتخابات رياست جمهوري يمن كه قرار است پس فردا برگزار شود بيش از 60 تن مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه القدس العربي، تعدادي از طرفداران و مخالفان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در شهر «المكلا» واقع در جنوب شرقي اين كشور با يكديگر درگير شدند كه اين درگيري بيش از 60 زخمي برجاي گذاشت.
در اين درگيري كه از پنجشنبه شب آغاز شده و تاكنون ادامه دارد طرفداران ديكتاتور يمن به سمت انقلابيون مخالف علي عبدالله صالح كوكتل مولوتوف و سنگ پرتاب كردند.
افراد مسلح طرفدار عبدالله صالح همچنين چادرهاي اعتراضي در ميدان التغيير شهر المكلا را به آتش كشيدند و انقلابيون را مورد ضرب و شتم قرار دادند. اين در حالي است كه صدها تن از جوانان انقلابي يمن با برگزاري تظاهرات در شهرهاي ديگر استان حضرموت مخالفت خود را با برگزاري انتخابات رياست جمهوري اعلام كردند.
تظاهركنندگان تأكيد كردند كه اين انتخابات فرمايشي است و غيرقابل قبول است چرا كه مردم مشروعيت اين نظام و باقيمانده هاي علي عبدالله صالح را به هيچ وجه قبول ندارند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات در حالي كه پرچم هاي يمن را با خود حمل مي كردند همچنان خواستار محاكمه ديكتاتور يمن و نزديكانش شدند. الحوثي هاي شهر صعده واقع در شمال يمن نيز بار ديگر مخالفت خود را با برگزاري انتخابات اعلام و تصاوير عبدربه منصور هادي تنها نامزد پست رياست جمهوري يمن را پاره كردند.

 



ميانجيگري دولت چين براي حل بحران سياسي سوريه

بشار اسد در ديدار با هيئت چيني تأكيد كرد، سوريه به رغم همه مداخلات خارجي با گام هاي استوار به سوي اصلاحات قدم بر مي دارد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) رئيس جمهور سوريه در ديدار با فرستاده ويژه چين به سوريه تأكيد كرد، دست هاي بسياري در كار است تا صلح و ثبات در سوريه را خدشه دار كنند و به منافع خود برسند در حالي كه دولت به سوي اصلاحات مورد درخواست مردم گام برمي دارد.
چاي جون معاون وزير خارجه چين و فرستاده ويژه پكن به دمشق نيز در اين ديدار خواستار گفت وگو و مذاكره ميان همه طرف هاي سوري شد و تأكيد كرد، همه پرسي در مورد قانون اساسي جديد سوريه و انتخابات پارلماني باعث برقراري آرامش در كشور خواهد شد.
وي افزود، چين اميدوار است كه گفت وگوي ملي و اصلاحات در سوريه پيشبرد قابل توجهي در اوضاع سوريه ايجاد كند.
سرويس خارجي- دولت چين با اعزام يك هيئت سياسي ويژه به دمشق خواستار حل بحران سياسي اين كشور از طريق گفت وگو با دولت و مخالفان بشار اسد شد.
«چاي جون» معاون وزير خارجه چين كه رياست هيئت چيني را به عهده دارد در سفر به دمشق و در جمع خبرنگاران با تأكيد بر موضع اصولي كشورش در مورد سوريه اظهار داشت، پكن خواستار حل بحران سياسي سوريه از طريق مذاكره و گفت وگو ميان طرف هاي درگير در بحران است و اعتقادي به راه حل نظامي ندارد.
وي افزود، در هر راه حل سياسي بايد به حاكميت، وحدت و استقلال سوريه احترام گذاشته شود.
فرستاده چين در همين رابطه با فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه ديدار كرد.
در اين ديدار وي اظهار داشت، پكن از حق انتخاب مستقل ملت سوريه، گفت وگوي ملي و اصلاحات در اين كشور حمايت مي كند و اميدوار است مردم سوريه بتوانند پيشرفت هايي را در اين مسير حاصل كنند.
در اين ديدار درباره راه هاي خروج سوريه از بحران كنوني بحث و تبادل نظر شد.
معاون وزير خارجه چين همچنين از طرح برگزاري همه پرسي و انتخابات پارلماني به عنوان روشي براي حل و فصل بحران سوريه حمايت كرد.
وي همچنين با رهبران مخالفان دولت سوريه ديدار و گفت وگو كرد.
دولت سوريه قرار است روز 26 فوريه (7 اسفند) يك همه پرسي سراسري براي برقراري دموكراسي مدرن در كشور و پايان دادن به بحران موجود در سوريه برگزار كند.
منابع خبري اعلام كردند كه هيئت چيني پس از سوريه به عربستان، مصر و قطر نيز سفر خواهند كرد و درباره راه هاي خروج سوريه از بحران گفت وگو خواهند كرد.
از سوي ديگر بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار با نخست وزير موريتاني گفت، اصلاحات سياسي در سوريه بايد همراه با تحقق ثبات در اين كشور صورت پذيرد.
وي افزود، در حال حاضر سوريه از سوي گروه هاي مختلف هدف قرار گرفته تا در اين كشور آشوب ايجاد شود. اصلاحات سياسي در سوريه بايد به همراه وجود امنيت و حمايت از شهروندان باشد.
نخست وزير موريتاني نيز در اين ديدار تأكيد كرد ثبات سوريه امنيت و ثبات كشورهاي عربي را به دنبال خواهد داشت.
اين درحالي است كه شوراي همكاري خليج فارس با ارسال نامه اي به نخست وزير عراق اعلام كردند، وزيران اين شورا در صورتي در اجلاس آتي اتحاديه عرب در بغداد شركت خواهند كرد كه از دمشق دعوت نشود و از بشار اسد سلب مشروعيت شود.
نخست وزير انگليس نيز در ديدار با رئيس جمهور فرانسه اعلام كرد كه دو كشور تلاش خواهند كرد به مخالفان سوريه كمك كنند.
مشاور امنيت ملي آمريكا نيز به منظور گفت وگو با مقامات رژيم صهيونيستي در مورد تحولات منطقه به ويژه سوريه وارد تل آويو شده است.
در همين حال شبكه تلويزيوني ان بي سي آمريكا افشا كرد كه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا بر فراز سوريه به پرواز درآمده اند تا از اين كشور اطلاعات جمع آوري كنند.
اين شبكه آمريكايي به نقل از برخي مقامات پنتاگون اعلام كرد كه شناسايي و جمع آوري اطلاعات براي همراه كردن گسترده جامعه بين المللي عليه نظام حاكم به دمشق صورت مي گيرد.
آخرين تحولات شهر حمص
350 شبه نظامي سوريه تسليم و 300 تن ديگر دستگير شدند.
خبرگزاري فارس نوشت، 350 شبه نظامي مسلح سوريه در شهر حمص خود را به نيروهاي ارتش سوريه تسليم كردند، همچنين نيروهاي امنيتي سوريه 300 نفر از مزدوران ليبيايي كه در سوريه
عمليات خرابكارانه انجام مي دادند را دستگير كردند.
براساس اين گزارش، 200 نفر از شبه نظاميان مسلح خود را به ارتش سوريه تسليم كردند و از سوي ديگر در درگيري هاي ديروز در حمص، بيش از 300 نفر از مزدوران آفريقايي تبار و ليبيايي دستگير شدند.
منابع آگاه خبر داده اند كه در درگيري هاي شديد ديروز بين ارتش با شبه نظاميان تعداد زيادي از افراد دشمن كشته شده اند كه سلاح ها و دستگاه هاي مخابراتي پيشرفته اي از اين افراد به غنيمت گرفته شده است.از سوي ديگر در منطقه «حي بابا » و «الخالديه» نيز 150 شبه نظامي پرچم سفيد را برافراشته اند و به زودي سه منطقه حمص، حي بابا و الخالديه پاكسازي كامل خواهند شد.

 



در سالروز آغاز قيام
مردم عربستان خواستار سرنگوني نظام پادشاهي شدند

معترضان رژيم آل سعود در سالروز قيام مردمي خود با سر دادن شعارهاي ضد دولتي سرنگوني پادشاهي اين كشور را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، صدها تظاهركننده عربستاني به مناسبت اولين سالروز قيام خود عليه رژيم آل سعود در راهپيمايي اعتراض آميزي در شهر «القطيف» موسوم به «جمعه اصرار» اقدام به سر دادن شعارهايي عليه ملك عبدالله (پادشاه)، شاهزاده نايف (وليعهد و وزير كشور) و محمد بن فهد (استاندار الشرقيه) كردند.
معترضان عربستاني همچنين پايان تبعيض سياسي، اقتصادي و مذهبي را در استان نفت خيز «الشرقيه» از سوي رژيم آل سعود خواستار شدند.
بر اساس اين گزارش، تظاهركنندگان عربستاني همچنين اقدام رژيم بحرين در سركوب اعتراضات مردمي در اين كشور را محكوم كردند. اين گزارش حاكي است، «شيخ عبدالكريم الحبيل» روحاني مبارز شيعه و امام جمعه شهر «العواميه» در خطبه هاي نماز جمعه به شدت از اقدامات سركوبگرانه رژيم سعودي انتقاد كرد.وي با اشاره به يورش نيروهاي امنيتي و پليس به مناطق مختلف شرق عربستان يادآور شد: «ظلم و ستم آل سعود تمام كشور را فرا گرفته است و مناطق شرقي در اين ميان ستمي مضاعف را متحمل مي شوند.»اين روحاني شيعه تأكيد كرد: «مناطق شرقي عربستان هيچ گاه از حق خود صرفنظر نخواهند كرد و تا تحقق آن به اعتراضات خود ادامه مي دهند و در اين راه هيچ چيزي نمي تواند عزم و اراده آنها را در هم بشكند.»
شيخ الحبيل در پايان با اشاره به سركوب اعتراضات مسالمت آميز مردمي در شرق عربستان كه تاكنون 16 شهيد و ده ها زخمي بر جا گذاشته است، اعلام كرد: «مسئوليت اصلي ريخته شدن خون فرزندان ملت عربستان، بر عهده مقامات و مسئولان سعودي است.»اين اعتراضات در حالي صورت مي گيرد كه روزنامه «تايمز» چاپ لندن در گزارشي از اوضاع حاكم بر مناطق شرقي شيعه نشين عربستان نوشت: «هم اكنون اين منطقه و اعتراض هاي مردمي در آن به استخوان در گلوي خاندان آل سعود تبديل شده است.»
به نوشته اين روزنامه صرف نظر از اينكه خواسته ها و مطالبات مناطق شرقي عربستان بر حق است يا نه، آنچه كه بيش از هر چيز در اين مناطق نمود پيدا مي كند اين است كه حكومت سعودي، خواسته هاي مردم شيعه خود را با زرهپوش هاي ضد شورش پاسخ مي دهد.

 



رئيس جمهور هائيتي از چنگ دانشجويان معترض گريخت

گروهي از دانشجويان هائيتي با حمله به كاروان رياست جمهوري با اعضاي گارد محافظ رئيس جمهور درگير شدند.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در درگيري بين گروهي از دانشجويان و كاروان همراهان «ميشل مارتلي» رئيس جمهور هائيتي در نزديك مقر كاخ رياست جمهوري، يك دانشجو به شدت زخمي شد.
براساس اين گزارش، معترضان به شرايط بد معيشتي در هائيتي هنگامي كه رئيس جمهور اين كشور را به همراه عده اي از اعضاي دولت پياده در حال عزيمت به محل كارناوال شادي در مركز شهر مشاهده كردند، به سوي ميشل مارتلي هجوم بردند، اما با تيراندازي محافظان وي مواجه شدند.
دفتر رئيس جمهور هائيتي نيز با صدور بيانيه اي ضمن تائيد حمله به كاروان رئيس جمهور خاطرنشان كرد: محافظان امنيتي با اتخاذ تدابير لازم مانع از آسيب ميشل مارتلي شدند و اعضاي كاروان توانست سالم خود را به محوطه كاخ ملي برساند.
دفتر رئيس جمهور هائيتي از مردم خواست تا با مراعات قانون و اصول دموكراتيك براي همكاري، پيشرفت و ثبات كشور، با هم متحد شوند و آرامش را در جامعه حفظ كنند.
مردم هائيتي پس از زلزله فاجعه بار در اين كشور و وخيم شدن اوضاع اقتصادي چندين بار با برگزاري راهپيمايي و پرتاب سنگ به مسئولان دولتي، خشم خود را از وضعيت بد معيشتي اعلام كرده اند.
اين در حالي است كه رژيم حاكم در هائيتي با كمك تفنگداران آمريكايي، اعتراضات مردمي را به شدت سركوب مي كند.

 



تشديد درگيري هاي انتخاباتي در سنگال

هزاران تن از مردم سنگال در اعتراض به نامزدي دوباره «عبدالله واد» براي انتخابات رياست جمهوري با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
براساس اين گزارش، مردم سنگال در اعتراض به موافقت شوراي قانون اساسي براي نامزدي مجدد عبدالله واد رئيس جمهور كنوني براي سومين دوره متوالي در داكار و بسياري از شهرهاي اين كشور دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.براساس اين گزارش، پليس سنگال با استفاده از باتوم و پرتاب گاز اشك آور با معترضان درگير و تعداد زيادي را بازداشت كرد.عبدالله واد 85 ساله كه از سال 2000 ميلادي تاكنون بر سنگال حكومت مي كند، در تلاش است پسر 45 ساله اش را جانشين خود كند.

 



شيخ الازهر براي ايستادگي مقابل آمريكا صندوق مالي تشكيل داد

«احمد الطيب» شيخ الازهر در يك اقدام جديد براي مقابله با فشارهاي مالي آمريكا به مصر، تشكيل يك صندوق مالي را اعلام كرد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري «العربيه»، شيخ الازهر در اقدامي جديد صندوقي را براي حمايت از اقتصاد ملي مصر تاسيس و اعلام كرد كه اين صندوق براي استقلال از كمك هاي مالي آمريكا كه تبديل به وسيله اي براي فشار به قاهره شده است، تشكيل مي شود.
شيخ الازهر از مردم مصر خواسته است تا كمك هاي خود را هرچند كه اندك باشد به اين صندوق واريز كنند. اين اقدام احمد الطيب با استقبال جريان هاي اسلامگرا و مردم مصر روبه رو شده است. اين صندوق هم اكنون نام «صندوق عزت و كرامت» به خود گرفته است.
خبر ديگر اينكه صدها نمازگزار مصري با برپايي راهپيمايي اعتراض آميز، اقدامات رژيم صهيونيستي در يهودي سازي شهر بيت المقدس و محاصره غزه را به شدت محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، صدها نمازگزار مصري در دانشگاه «الازهر» قاهره پس از پايان نماز جمعه، خواستار افزايش تلاش هاي كشورهاي عربي و اسلامي براي مقابله با توطئه هاي رژيم صهيونيستي براي تغيير چهره شهر بيت المقدس شدند.
تظاهركنندگان مصري از سازمان هاي بين المللي خواستند تا دولت عبري را براي پايان دادن به محاصره غزه تحت فشار بيشتري قرار دهند. شركت كنندگان در اين مراسم بر لزوم قطع روابط ديپلماتيك با رژيم صهيونيستي و توقف صدور گاز مصر به اين رژيم تاكيد كردند. در اين تظاهرات همچنين بر كناره گيري نظاميان در مصر و روي كار آمدن يك دولت غيرنظامي تاكيد شد.
پيروزي اسلامگراها
در انتخابات شورا
رسانه هاي مصر از پيروزي چشمگير اسلامگرايان در انتخابات مجلس شورا (سنا) در اين كشور خبر دادند. براساس اين گزارش كانديداهاي حزب آزادي و عدالت وابسته به جماعت اخوان المسلمين در دومين مرحله انتخابات توانست به تنهايي 49 درصد از كرسي ها را به خود اختصاص دهد.
«عبدالمعز ابراهيم» رئيس كميته عالي انتخابات با اشاره به پيروزي اسلامگراها در مرحله اول و دوم انتخابات مجلس شورا خاطرنشان كرد: حزب سلفي النور و حزب الوند پس از حزب وابسته به اخوان المسلمين در رده هاي بعدي اين انتخابات قرار دارند.

 



آغاز انتخابات رياست جمهوري در سفارتخانه ها و مناطق دوردست روسيه

كميسيون مركزي انتخابات روسيه از آغاز راي گيري زودهنگام انتخابات رياست جمهوري در اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از خبرگزاري «شينهوا»، كميسيون مركزي انتخابات روسيه اعلام كرد: از روز جمعه (28 بهمن ماه) راي گيري زودهنگام براي انتخابات رياست جمهوري در 37 منطقه (مناطق دوردست شرقي اين كشور) و سفارتخانه هاي خارجي آغاز شد.
براساس اين گزارش، حدود يك درصد از جمعيت 138 ميليوني اين كشور قرار است در اين راي گيري زودهنگام شركت كنند. صندوق هاي راي گيري با هلي كوپتر به اين مناطق دورافتاده حمل مي شوند تا مردم بتوانند به راحتي در انتخابات شركت كنند. براساس قانون انتخاباتي روسيه، ساكنان مناطق دورافتاده اين كشور و همچنين شهرونداني كه قادر به حضور در حوزه هاي راي گيري نيستند، مثل ملوانان و روس هاي خارج از كشور- مي توانند در انتخابات زودهنگام شركت كنند. بنا به اعلام سايت كميسيون انتخاباتي روسيه، بيش از 7 ميليون شهروند روس وجود دارند كه به طور دائم در خارج از اين كشور زندگي مي كنند و همه آنها حق راي دادن دارند. اين افراد مي توانند با مراجعه به 58 سفارتخانه روسيه در سراسر جهان، به نامزد مورد علاقه خود راي دهند.

 



دستگيري سفيران صلح خارجي به دست نظاميان آل خليفه

سرويس خارجي-
انقلابيون بحريني بار ديگر به خيابان ها ريختند و عليه آل خليفه شعار دادند.
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه پايتخت و شهرهاي ديگر بحرين خواستار تحقق همه خواسته هايشان به ويژه سرنگوني نظام آل خليفه شدند.
تظاهركنندگان درحالي كه شعار «مرگ بر آل خليفه»، «انقلاب ادامه خواهد داشت»، «عقب نشيني نمي كنيم» سر مي دادند خواستار توجه جامعه جهاني به جنايات رژيم بحرين شدند.
پليس ضد شورش بحرين با استفاده از گاز اشك آور، بمب صوتي و ماشين هاي آب پاش آنها را سركوب كرد. در اين حمله چهار فعال صلح خارجي كه يكي از آنها آمريكايي و ديگري انگليسي بودند دستگير و از بحرين اخراج شدند و بدين ترتيب تعداد فعالان خارجي اخراج شده از بحرين به 12 تن رسيد.همزمان مردم شهر «جد حفص» پيكر جوان 19 ساله بحريني را كه بر اثر شليك گاز سمي و گاز اشك آور به شهادت رسيده بود تشييع كردند. مردم در اين مراسم فرياد زدند كه انتقام خون شهداي بحرين را مي گيرند. شركت كنندگان در اين مراسم با سر دادن شعار «انتقام، انتقام، خون شهدا به هدر نخواهد رفت» از نهادهاي حقوق بشري و جوامع بين الملل خواستند سران رژيم را به دليل ارتكاب جنايات بي شمار محاكمه و مجازات كنند.
از سوي ديگر، مركز حقوق بشر بحرين با اشاره به اينكه رژيم آل خليفه زره پوش هاي جديدي را به خدمت گرفته است تأكيد كرد كه اين رژيم خود را براي جنگي تمام عيار با مردم كشور آماده مي كند.
اين مركز از اقدام دولت تركيه براي در اختيار گذاشتن اين زره پوش ها به رژيم آل خليفه ابراز نگراني و اعلام كرد كه مقامات تركيه با در اختيار گذاشتن اين تسليحات به رژيم آل خليفه در جنايات اين رژيم شريك هستند.

 



زدوخورد دانش آموزان يونان با پليس در خيابان هاي آتن

دانش آموزان يونان با شعار «نان، تحصيل، آزادي»، عليه سياست هاي اقتصادي دولت شعار دادند و با پليس ضد شورش درگير شدند.
روز جمعه 28 بهمن ماه ميدان «سينتالما»ي آتن، نزديك ساختمان پارلمان شاهد درگيري نسبتاً شديدي بين معترضان به اوضاع اقتصادي و پليس ضد شورش بود؛ با اين تفاوت كه اين بار نه كارگر يا كارمندان، بلكه دانش آموزان مدارس بودند كه فرياد مي زدند: «رياضت هاي اقتصادي را متوقف كنيد.» «ما ترس را مي شكنيم؛ نان، تحصيل، آزادي؛ كاهش هزينه هاي بخش آموزشي بس است و...» از ديگر شعارها و دستنوشته هاي معترضان و نوجواناني بود كه از سوي پليس تا دندان مسلح و سگ هاي آموزش ديده، به شديدترين وجه سركوب شدند.
تصاوير منتشر شده حاكي است، پليس به كمك سگ هاي آموزش ديده، اقدام به تعقيب معترضان و ضرب و شتم و دستگيري آنها مي كند. خبر دقيقي از شمار زخمي يا بازداشتي ها منتشر نشده است. خبرگزاري «رسمي چين» اما از تجمع صدها نفر از مردم مقابل سفارت آلمان در آتن خبر داد. بر اساس اين گزارش، همزمان با دانش آموزان يوناني كه مقابل ساختمان پارلمان تجمع كرده بودند، شماري از كارگران، كارمندان و مردم ديگر مقابل سفارت آلمان در آتن تجمع كرده و عليه فشارهاي اين كشور به يونان براي اجراي طرح رياضت اقتصادي شعار دادند.
گروهي از معترضان كه اهل آلمان بودند، با شعار «به اسم ما تمام نكنيد» به انتقاد از سياست هاي دولتمردان آلمان در تحت فشار گذاشتن مردم يونان پرداختند كه پليس يونان اين جا نيز با خشونت به آنها پاسخ داد. خبرگزاري مهر به نقل از رسانه هاي خارجي نوشت: در اين درگيري دستكم هشت معترض از سوي پليس بازداشت شدند كه هفت نفر از آنها اهل آلمان هستند!
بر اساس اتخاذ دور جديدي از اصلاحات، دولت يونان موظف به اخراج 150 هزار نفر از نيروي انساني ادارات دولتي و بخش خصوصي و كاهش 22 درصدي حقوق كاركنان دولتي و بخش خصوصي و حقوق بازنشستگي شده است.دولت يونان بر اساس اين طرح جديد همچنين موظف به انحلال يا ادغام بيش از 40 سازمان و نهاد دولتي و واگذاري شماري از شركت هاي دولتي به بخش خصوصي است.پيش از تصويب اين لايحه سران آلمان و فرانسه با تحت فشار قراردادن يونان خواستار اقدام فوري اين كشور براي خروج از بحران بدهي شده بودند و «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان در نشست اخير گروه پارلماني حزب دموكرات مسيحي آلمان ضمن هشدار درباره سرايت اين ركود اقتصادي به ديگر كشورهاي اروپايي گفت : ورشكستگي يونان اوضاع در اروپا را غيرقابل كنترل مي كند.
يادآور مي شود، پارلمان يونان هفته گذشته با تصويب يك لايحه جديد رياضت اقتصادي- براي دريافت وام 172 ميليارد دلاري- شورشي بزرگ در شهرهاي مختلف اين كشور را رقم زد.

 



موج جديد بازداشت اسلامگرايان در جمهوري آذربايجان

موج جديد بازداشت اسلامگرايان در جمهوري آذربايجان با دستگيري 20 تن از چهره هاي شاخص منطقه «نارداران» آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، موج جديد بازداشت اسلامگرايان در جمهوري آذربايجان با دستگيري 20 تن از اسلامگرايان سرشناس منطقه نارداران كليد خورد.
براساس اين گزارش، آصف، روحاني سرشناس، حاج الهام علي اف و الهام علي اكبر اف از منطقه گنجه ، ايلقار ايوب اوغلو، علي اف نادر ممد آقا از جليل آباد و ظهراب قلي اف از منطقه سومقايت از جمله افراد دستگيرشده در اين موج جديد بازداشت ها در جمهوري آذربايجان هستند.
دولت لائيك آذربايجان به منظور ايجاد رعب و وحشت و در تنگنا قراردادن مخالفان خود، هر از چندگاهي شبانه به منازل فعالان سياسي و شخصيت هاي برجسته هجوم برده و آنها را به دلايل واهي بازداشت مي كند.

 



پليس قاتل!

قتل دستكم 500 شهروند آمريكايي به دست پليس آمريكا صداي اعتراض عفو بين الملل راهم درآورد.
سايت شبكه تلويزيوني پرس تي وي طي گزارشي نوشت: عفو بين الملل از پليس و مقامات آمريكايي خواسته است، استفاده از شوك الكتريكي در برخورد با مظنونان را محدود كند چرا كه از سال 2001 تاكنون بيش از 500 نفر از مردم آمريكا پس از حمله پليس با سلاح هاي شوك الكتريكي جان خود را از دست داده اند.
درخواست عفوبين الملل درست چند روز پس از آن مطرح شد كه پليس يك مرد اهل ايالت «آلاباما» را با استفاده از اين نوع سلاح به قتل رساند. اين فرد پانصدومين نفري است كه به اين شكل طي سال هاي گذشته جان خود را از دست مي دهد.
در گزارش عفو بين الملل آمده: «اين 500 نفر يا حين دستگيري يا در زندان به قتل رسيده اند. مسئولين آمريكايي بايد با اتخاذ قوانين سخت تر با هدف محدود كردن استفاده از چنين سلاح هايي، به كاهش اين روند كمك كنند.»
در اين گزارش همچنين آمده، «شمار زيادي از اين قربانيان به دليل استفاده غير ضروري پليس از اين سلاح جان باخته اند. «سوزان لي»، مسئول منطقه آمريكاي عفوبين الملل گفت: «از صدها نفري كه به دليل استفاده پليس از سلاح هاي شوك آور در آمريكا كشته شده اند، در ده ها مورد و يا شايد بيشتر مواردي كه به تلفات منجر شده، به استفاده از چنين سلاح هايي نياز نبوده است.»
وي افزود: «اين غيرقابل قبول است و استفاده از دستورالعمل هاي سخت گيرانه تري در اين زمينه، الزام آور است.»
عفو بين الملل مي گويد: نيروهاي امنيتي فقط در شرايطي حق استفاده از اين نوع سلاح ها را دارند كه پليس مجبور شود دست به سلاح گرم ببرد!
محققان، به اسنادي دست يافته اند كه نشان مي دهد، پليس بدون توجه به توصيه ها، در ده ها مورد از سلاح هاي شوك آور استفاده كرده است.«جاني كاماهي ورن»، 43 ساله آخرين قرباني است كه 13 فوريه در دوتان آلاباما، پس از آن كه پليس وي را دو بار به ضرب گلوله اين سلاح ها هدف قرار داد، كشته شد.
گفته مي شود كه ورن، مدت كوتاهي پس از هدف قرار گرفتن با اسلحه شوك آور، يعني كمتر از دو ساعت بعد، در بيمارستان جان سپرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14