(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 بهمن 1390- شماره 20147

جوانان و بيداري اسلامي از منظر امام خميني (ره)
چشم اندازي بر انتخابات مجلس در انديشه تابناك امام خميني (ره)
چگونه راي بدهيم؟
كارشناسان در گفت و گو با كيهان تشريح كردند: كارنامه انقلاب اسلامي



جوانان و بيداري اسلامي از منظر امام خميني (ره)

مصطفي انصافي - قسمت پاياني
امام خميني(ره) در قرن بيستم، كه گفتمان غا لب، انديشه مدرنيته بود و دين جايگاهي در آن نداشت، با تكيه بر اسلام ناب كوشيد تا با تصرف در جوهره مدرنيته، آن را به نفع دين و ارزش هاي اسلامي مصادره و تأويل نمايد. بدين ترتيب، رهبر كبير انقلاب اسلامي با احياي دين و معنويت، اميد تازه اي در دل ملت ها و نهضت هاي اسلامي دميد كه بيداري اسلامي را در پي داشت و بر پايه اين بيداري، انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي رسيد و نقطه آغازي شد بر مقابله جدي تر ملت هاي مستضعف در مقابل قدرت هاي استكباري. اين افكار روشنگرانه همگي سبب شده است كه امروز ملت ها در جاي جاي دنيا و به ويژه جهان اسلام به اين واقعيت نايل آيند و در اين مسير گام بردارند. مبارزات اخير در منطقه عليه حكام جور كه در واقع دست نشانده قدرت هاي استكباري بوده اند بر اين مسئله صحه مي گذارد و اميد را براي تداوم آن صد چندان مي كند. مؤلفه هاي كليدي گفتمان اسلام امام خميني (ره)، شعائر اسلامي و اصول مشترك مسلمانان است كه در قالب كلمه وحدت اسلامي جمع شده و در قالب بيداري اسلامي خود را متجلي كرده است.
نهضت امام خميني اوج گرايش اصول گرايي اسلامي است كه ديگر جنبشهاي اسلامي در سراسر جهان تحت تأثير موفقيت ايشان در تأسيس جمهوري اسلامي توانا شدند. تفكر و طرح امام خميني در واقع تلفيقي از هويت و توسعه بود. در حالي كه رهبران پيشين جنبش بيداري اسلامي چون سيد جمال به دنبال توسعه و تجدد بودند و برخي هم به صورت كمرنگي بر هويت تأكيد مي كردند. امام خميني همان گونه كه به دنبال احياي هويت اسلامي بودند، توسعه نيز در گفتمان وي از جايگاه ويژه اي برخوردار بود، توسعه اي كه در چارچوب هويت اسلامي تعريف مي شد. نظريه سياسي امام منحصراً در قالب و شكل اسلامي مطرح مي شد و همين امر موقعيت و ويژگي ممتازي به امام خميني در جنبش اسلام گرايي در جهان اسلام مي دهد. امام در اين راه همواره بر نقش جوانان تاكيد داشتند.
امام (ره) در سال 42 بعد از كشتار بي رحمانه مردم و روحانيون و دستگيري ايشان توسط عوامل رژيم طاغوت، وقتي رئيس ساواك به ايشان مي گويد همه ياران شما را كشتيم، كار شما تمام است، امام در پاسخ مي فرمايند، ياران من در گهواره ها هستند و هر گاه وقتش برسد به ميدان خواهند آمد. همان گونه كه مشاهده كرديم در سال 57 بيشترين قشر آماده جان فشاني در تظاهرات آغاز انقلاب جوانان بودند.
تاريخ مبارزات سياسي مردم كشورمان همواره با مبارزات جوانان توأم بوده است. اين قشر مهم و بالنده به ويژه هميشه در مبارزات پيشقدم بوده و هست. اگر چه در سالهاي پيش از 1340 جوانان اعتقاد چنداني به نقش مذهب در مبارزه عليه رژيم طاغوت نداشتند زيرا در رژيم منحوس پهلوي در مدارس و دانشگاهها از مذهب چهره اي تاريك و خرافاتي و منجمد و منفعل ترسيم كرده بودند و جوانان را بيشتر به خوشگذراني و كارهاي بيهوده سوق مي دادند و جوانان مبارز نيز بيشتر گرايش هاي چپ داشتند، اما اقدام امام خميني (ره) در به چالش كشيدن نظام طاغوت و مبارزه با استبداد و استكبار موجب گرايش قشر جوان به مذهب گرديد و تفكر ديني از انزوا خارج شد و بدل به راهي نو در مبارزه فرا روي جوانان شد. جوانان در چهره و كلام امام خميني (ره) يك رهبر ديني و در عين حال يك رهبر انقلابي و سازش ناپذير و نو گرا را مي ديدند كه مي تواند راه حل هايي براي حل معضلات كشور و جوامع بشري در چارچوب ديني عرضه نمايد. به اين ترتيب جوانان در عرصه مبارزات مردمي و انقلابي خوش درخشيدند از يك سو پيوند خود را با امام خميني محكمتر كردند و از سوي ديگر با بهره گيري از همدلي و همفكري و ايجاد ارتباط با توده هاي مردم نهادهاي مردمي مانند كميته هاي انقلاب وسپاه پاسداران را براي حفاظت از انقلاب نوپاي اسلامي تشكيل دادند و هنگامي كه شيطنت آمريكايي ها و عوامل خود فروخته داخلي آنان را مشاهده كردند با احساس وظيفه انقلابي لانه جاسوسي آمريكا رابه تصرف انقلابي خود درآوردند و عوامل جاسوسي و دولت سازش كار بازرگان را رسوا نمودند و امام عزيز از عمل انقلابي جوانان دفاع نمودند و آن را انقلابي ديگر، انقلابي بزرگ تر از انقلاب اول ناميدند. امام به توده مردم به ويژه به نسل جوان اعتماد كامل داشتند و در كمال تواضع خود را خدمتگزار مردم و جوانان مي خواندند و مي فرمودند: من به همه مسئولين سفارش مي كنم به هر شكل ممكن وسايل ارتقاي اخلاقي و اعتقادي و علمي و هنري جوانان را فراهم سازند و روح استقلال و خودكفايي را در آنان زنده نگه داريد.
يكي از بارزترين فعاليت هاي جوانان. دفاع و حفظ انقلاب اسلامي در مقابل گروههاي تجزيه طلب منافقين، سلطنت طلب ها و كمونيست ها به ويژه در جنگ تحميلي و دفاع جانانه هشت ساله كه بسياري از جوانان در اين راه شهيد، جانباز و اسير شدند ولي اجازه نداند حتي يك وجب از خاك كشور از دست برود و باز اين جوانان با بصيرت و شجاع بودند كه در جريان فتنه سال 88 در مقابل فتنه گران جبهه اي واحد ساختند و در 9 دي ماه همان سال آنان را رسوا نمودند.
البته در اينجا بايد به نكته اي مهم اشاره كرد و آن اين است كه نسل جوان و پر شور به عنوان موتور محرك اصلي انقلاب اسلامي، به همان ميزاني كه مورد توجه امام خميني (ره) بوده است، محور و نقطه تهاجم و توطئه دشمنان نيز واقع بوده و هست. دشمنان انقلاب در صدد هستند تا دو عنصر (توانايي) و (انگيزه) جوانان براي غلبه بر مشكلات و ساختن جامعه آينده و نيل به آرمان ها را از آنان سلب نمايند. اين تلاش و توطئه دشمنان نيز از نگاه دور انديش و تيز بين امام راحل مخفي نماند. ايشان به مناسبت هاي مختلف نسبت به اين خطر هشدار داده اند و راهكارهاي غلبه بر اين ترفند را نيز براي مسئولين، خانواده ها و جوانان ترسيم فرموده اند.
تبليغ فرهنگ و تمدن غرب و تحقير جوانان كشور در برابر پيشرفت هاي مغرب زمين، از جمله ترفند هاي دشمن است كه عمدتاً با توسل به ابزار رسانه اي، توان و امكان تحقق دارد. امام (ره) اين خطر را نيز گوشزد مي فرمايند كه چه بسا عناصر داخلي نيز در اين راستا مورد استفاده دشمن قرار گيرند. از اين رو حتي به اساتيد و معلمين هشدار مي دهند كه مبادا جوانان را كه تازه از اسارات و استعمار رهيده اند تحقير و سرزنش نمايند و خداي ناكرده از پيشرفت و استعداد خارجي ها بترسند و روحيه پيروي و تقليد را در روح و روان جوانان تزريق كنند. ترويج ولنگاري، اباحه گري، بي قيدي و انحراف عقيدتي، اخلاقي و فرهنگي از ديگر ترفند هاي مورد توجه دشمن براي تخدير و خنثي كردن نيروي جوانان است كه عمدتاً در شكل تبليغ آزادي هاي بي قيد و شرط و نامحدود امكان تحقق مي يابد. ترفند شومي كه خطر آن از نگاه امام از نظر اسلام و عقل محكوم بوده و چنانچه به طور قاطع جلوي آن گرفته نشود همه مسئول مي باشند (صحيفه نور، جلد 1، ص 97). اين هشدار قاطع امام بر اين منطق و مبنا استوار است كه ايشان دريافته بودند كه دشمنان چنانچه بخواهند انقلاب اسلامي را متلاشي كنند، ناچارند اين تلاش را از درون انقلاب سازماندهي كنند و لازم است محور تهاجمشان نيز نسل جوان باشد كه اكثريت جمعيت كشور را تشكيل مي دهند و همچنين زود نيز تاثير مي پذيرند. مشغول كردن جوانان به مسائل فرعي و بيهوده، ترويج روحيه تساهل و تسامح و جدا ساختن آن ها از كانون هاي مذهبي و ديني از ديگر روش هايي است كه دشمن در راستاي تضعيف كردن توان و انگيزه انقلابي جوانان به كار گرفته و سخت به آن اميد بسته است. لذا از نظر امام راحل جوانان هم نقطه اتكاي انقلاب هستند و هم در صورت خودباختگي و غربزدگي پاشنه آشيل آن مي شوند.
نتيجه گيري
امام خميني (ره) در سراسر عمر پر بركتشان به جوانان عشق مي ورزيدند و آنان را فرزندان خود مي دانستند، ايشان جوانان را ذخاير ملت و سرمايه هاي اسلام و كشورهاي اسلامي به شمار مي آورند. امام راحل با كشف پتانسل موجود در نسل جوان براي احيا كردن دين حنيف اسلام و برقراري حكومت اسلامي، جوانان را نقطه عزيمت انقلاب مي دانستند و همواره تاكيد داشتند كه اين جوانان هستند كه مي توانند اين نهضت را با استقامتشان به نتيجه برسانند. امام راحل قيام پانزده خرداد سال 1342 را به عنوان اولين بازتاب و ثمر ه تاكيد نهضت بر جوانان مي دانستند كه نقش تعيين كننده قشر جوان را در به چالش كشيدن منافع و حيات رژيم سلطه به اثبات رساند و در نهايت نيز بار انقلاب در سايه سار رهبري امام خميني كبير بر دوش جوانان حمل شد و در سال 57 به بار نشست.
حتي در يك سال اخير در جريان بيداري اسلامي كشورهاي عربي و آفريقايي، كه با دستاويز قرار دادن آموزه هاي امام راحل در راه مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي به وقوع پيوسته است، جوانان ركن اساسي اين تحولات هستند و به مدد تلاش و جانفشاني هاي آنان است كه اين جنبش به بار نشسته و توانسته در چند كشور كه تا قبل توسط دست نشاندگان غرب اداره ميشدند مثل تونس و مصر و ليبي و...اقداماتي را در جهت رهايي از يوغ استعمار گران و مستبدين داخلي انجام دهد.
از اين رو جوانان هميشه مخاطبان ويژه آموزه هاي الهي و عبادي بوده اند و با اتكا به سيرت پاك و حق طلبانه خود توانسته اند تا در راه نيل به تعالي و كمال سير نمايند.
منابع:
امام خميني (ره)، صحيفه نور، جلد 10، 13، 15، 18، 19، انتشارات سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي، 1369.
موسوي، روح الله ] امام خميني (ره)[ ، ولايت فقيه، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، 1374.
منوچهر محمدي، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، نشر دادگستر، سال 1377.
علي دارابي، چكاد انديشه ] سيري در شخصيت و انديشه هاي حضرت امام خميني (ره)[، نشر هماهنگ، 1383.
سعيد، بابي، هراس بنيادين؛ اروپا مداري و ظهور اسلام گرايي، ترجمه ي غلامرضا جمشيدي ها و موسي عنبري، انتشارات دانشگاه تهران، 1379.

 



چشم اندازي بر انتخابات مجلس در انديشه تابناك امام خميني (ره)
چگونه راي بدهيم؟

بيژن ذبيحي - قسمت اول
در آستانه نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي قرار داريم به سبب اهميت اين نهاد در نظام جمهوري اسلامي و همچنين شرايط و نيازهاي جامعه و مطالبات به حق مردم در سال جهاد اقتصادي شايسته است كه با رجوع به انديشه سياسي حضرت امام (ره) اهميت انتخابات، ضرورت شركت در انتخابات،همچنين ضرورت دقت نظر وتشخيص كانديداي اصلح، ويژگي هاي يك نماينده مجلس را تبيين نمود.
حضرت امام (ره) در وصيت نامه سياسي - الهي خويش ، در موضوع انتخابات ومجلس شوراي اسلامي ابتدا به انحرافات وكلاي مجلس شوراي ملي در عصر مشروطه پرداخته، به ويژه آنكه مجلس شوراي ملي عصر منحط پهلوي، تنها ابزاري بود كه نمايندگان غيرمردمي و دربار با اشاره استكبار جهاني، كشور را به تباهي و فسادكشاندند.
بنيانگذار جمهوري اسلامي پس از يادآوري اين قطعه از تاريخ معاصر ايران، پيامبرگونه، امت اسلامي را در امر ضرورت و اهميت انتخابات و نحوه گزينش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به نكاتي اساسي و سرنوشت ساز سفارش
مي نمايند. زيرا كه آن پيرفرزانه و روشن ضمير، «مجلس شوراي اسلامي را حاصل خون جمعيتي مي داند كه وفادار به اسلام بودند مجلسي كه «فراهم آمده از
الله اكبرهاي مردم» بود و بر همين اساس ازآن به »عصاره زحمت هاي طاقت فرساي ملت مسلمان« ياد كرده و آن را در بالاترين مقام كشوري دانسته اند، چرا كه «اكثريت قاطع مسائل كشور، بي واسطه يا با واسطه به آن وابسته است» اين رويكرد ، جايگاه مجلس شوراي اسلامي در انديشه حضرت امام(ره) را بس رفيع كرده، به طوري كه ايشان مجلس را در رأس تمام امور دانسته است وخطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي فرمايند: «شما نمايندگان محترم مي توانيد بايك رأي خود خدمت ارزشمندي به خلق خدا نماييد و بالعكس، و مي توانيد يك خطربزرگ را از كشور و اسلام رفع كنيد و بالعكس»
ضرورت شركت در انتخابات
1 - وظايف و كاركرد مجلس در نظام اسلامي :
با توجه به جايگاه رفيع مجلس در انديشه سياسي حضرت امام (ره) مجلس شوراي اسلامي وظايف مهمي را بر عهده دارد كه مهمترين آن موضوع قانونگذاري است. در اين راستا مجلس بايد با نگرشي جامع و كارشناسي اي دقيق، خلأهاي موجود را از زواياي گوناگون بررسي كرده از طريق كميسيونهاي تخصصي به تهيه و تدوين قوانين براي اداره مملكت بپردازد. همچنين با توجه به لوايح پيشنهادي قوه مجريه و قوه قضائيه، اقدام به تهيه و تصويب قانون نمايد. در انديشه سياسي حضرت امام (ره) «مجلس خوب همه چيز را خوب و مجلس بد همه چيز را بد مي كند» پس به طور كلي نتيجه كار و عملكرد مجلس به آينده نظام و مردم مرتبط است.
با توجه به حيطه وسيع اختيارات نمايندگان مجلس كه از قانونگذاري شروع و تامرحله نظارت بر حسن اجراي قانون ادامه مي يابد، به راحتي جايگاه رفيع مجلس مشخص مي گردد و با عنايت به فرمايش حضرت امام (ره) كه «مركز همه قانونها وقدرت ها مجلس است»، پس به لحاظ شرعي و عقلي نمي توان نسبت به اين امر مهم وحياتي بي تفاوت بود، لذا ضرورت شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي امري اجتناب ناپذير گردد.
از ديدگاه امام (ره)، ماهيّت «رأي»و شركت در انتخابات از دو زاويه قابل تبيين است.
1 - حق مردم در تعيين سرنوشت خويش در حاكميت مردم سالاري ديني
2 - تكليف گرايي مردم نسبت به حفظ نظام و دستاوردها و آرمانهاي آن
1 - حق مردم در تعيين سرنوشت:
در نظام مردم سالاري ديني از ديدگاه امام، مردم بر اساس آموزه هاي ديني حق تعيين سرنوشت دارند و در پيدايش نهادهاي مدني و قانوني دخالت مي كنند.
قبل از پيروزي انقلاب مردم به صورت راهپيمايي ميليوني سرنوشت خود را مشخص مي كردند و پس از انقلاب با حضور در رفراندم در تعيين نوع نظام و ساير انتخابات سرنوشت خود را در تثبيت نظام و انتخاب كارگزاران مشخص مي كردند. و اين يك حق اساسي، قانوني ملي و اسلامي مردم در حاكميت نظام است.
امام خميني درباره حق ملت ايران در تعيين كارگزاران مي فرمايد:
«اين مردم هستند كه بايد افراد كاردان و قابل اعتماد خود را انتخاب كنند ومسئوليت امور را به دست آنان بسپارند»
امام درباره حق مردم در تعيين نماينده مجلس شوراي اسلامي مي فرمايد:
«مجلس شورا]ي اسلامي[ را بايد ملت خودش وكلا ]را[ تعيين كنند«.
و درباره حق عزل نمايندگان مخالف نظام اسلامي مي فرمايد:
«ملت اگر وكلاشان خواستند برخلاف اسلام عمل بكنند، مردم مختارند كه وكلارا عزلشان كنند بريزند دور»
اثرات مثبت نقش و حق مردم در تعيين سرنوشت سياسي عبارتند از:
1 - احساس مسئوليت در قبال سرنوشت كشور توسط تك تك آحاد مردم.
2 - نمايش جلوه اي از مشاركت سياسي مثبت.
3 - رشد و تقويت و انسجام اجتماعي.
4 - مشروعيت بخشي به نظام سياسي در عرصه هاي بين المللي و جهاني.
5 - نمايش مردمي بودن نظام.
6 - نشان دادن شعور، رشد و آگاهي سياسي مردم.
7 - نمايش قدرت و حمايت مجدد از نظام مقدس جمهوري اسلامي و ولايت مطلقه فقيه.
8 - انتخاب نمايندگان شايسته و صالح.
چشم اندازي بر انتخابات مجلس
2 - تكليف شرعي مردم نسبت به حفظ نظام اسلامي
حفظ نظام اسلامي بر پايه اركان و نهادهاي مدني و حكومتي بنيان شده و قوام يافته است بر مردم ايران يك تكليف شرعي است.
حضور در صحنه هاي سياسي، اجتماعي دفاع از نظام و حضور در پاي صندوق هاي رأي در تمام انتخابات از جمله انتخابات مجلس شوراي اسلامي يكي ديگر از مصاديق تكليف شرعي مردم براي حفظ نظام اسلامي است.
امام مي فرمايد:
«مردم هم خودشان مكلفند به اين كه شركت كنند در انتخابات، نروند كنار، تكليف است، حفظ اسلام است، رفتن كنار خلاف تكليف است. خلاف مصالح اسلام است، مردم اگر حضور نداشته باشند و خداي نخواسته لطمه اي به اسلام وارد بشود، مسئول هستند.»
از اين رو امام همواره روحانيت، مبلغان و نخبگان را به ترويج فرهنگ تكليف گرايي در ميان مردم دعوت مي كردند تا اين تكليف شرعي را براي مردم تبيين نمايند.
مسئوليت خطير مشاركت سياسي مردم در انتخابات از ديدگاه حضرت امام(ره) به حدي است كه آن حضرت مقوله انتخابات را در كنار نماز قرار داده و مي فرمايد:
«بايد همه شما، همه ما از زن و مرد، هر مكلف، همانطور كه بايد نماز بخواندهمانطور بايد سرنوشت خودش را تعيين كند»
بهتر است كه در مضامين اين عبارت بيشتر دقت كرد، و اين گونه مقايسه كرد كه آيافرد مسلماني كه به سن تكليف رسيده مي تواند نماز را ترك كند؟ و امّا چرا همسنگ با نمازقرار دادند؟ و يا اينكه چرا با ساير اعمال عبادي ديگر سنجيده نشده است؟ آيا جز اين است كه نماز ستون دين است و تمام اعمال ديگر در سايه آن به پا مي شود؟
زيرا شركت در فرائض و واجبات سياسي نظام همانند واجبات ديني است همانگونه كه نماز باعث قوام دين است حضور مردم در انتخابات هم عامل مؤثر در قوام و دوام نظام سياسي اسلام است.
آسيب هاي عدم حضور در انتخابات
يكي از آسيب هايي كه نظام اسلامي را تهديد مي كند بي تفاوتي مردم نسبت به سرنوشت و يا عدم حضور در برنامه هاي انجام تكاليف شرعي و سياسي از جمله انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.
امام مي فرمايد:
«اگر در مجلس آينده يك دوم عقب نشيني كنيم، در آينده نزديك ما را كنارخواهند گذاشت بايد قهر نكنيم و كوشش كنيم»
«اگر مسامحه كنيد مسئول هستيد پيش خداي تبارك و تعالي. اگر نرويد و رأي ندهيد و آن ها كه جديت دارند به اين كه وارد بشوند در مجلس و به هم بزننداوضاع ايران را، خداي نخواسته آنها بردند، مسئوليتش به عهده شماست»
ضرورت تحقيق جهت تشخيص نامزدهاي اصلح
مجلس شوراي اسلامي در نظام جمهوري اسلامي از جايگاه و قدرت بسيار بالايي بهره مند است، به گونه اي كه هيچ كس نمي تواند آن را منحل كند همچنين:
1 - مجلس مي تواند تأثيرات اساسي بر قوه مجريه بر جاي گذارد بدين صورت كه مي تواندبالاترين شخص قوه مجريه يعني رئيس جمهور و وزرا را استيضاح نموده و بر عملكرددولت و وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي نظارت كامل داشته باشد.
2 - مجلس شوراي اسلامي تأثيرگذار بر روند عملكرد دولت است يعني با تصويب قوانين خاص، اعلام نظر در مورد لوايح دولت، تنظيم بودجه سالانه و حق تحقيق و تفحص ازدولت و همچنين اختيار داشتن حق اعلام اعتماد يا عدم اعتماد به وزراء داراي نقش كليدي در شكل گيري تركيب هيأت دولت نيز مي باشد.
3 - همچنين قوه مقننه با تصويب قوانين خاص قضايي، دخالت در ميزان و تنظيم بودجه قوه قضائيه، حق اعلام اعتماد يا عدم اعتماد به وزير دادگستري مي تواند تأثير محسوسي برعملكرد قوه قضائيه داشته باشد.
در انديشه سياسي حضرت امام (ره) مجلس شوراي اسلامي داراي جايگاهي مهم مي باشد چنانكه آن حضرت، مجلس شوراي اسلامي را از همه قوا بالاتر دانسته،مي فرمايد:
«بايد عرض كنم يكي از اموري كه مطمح نظر آنهايي است كه مي خواهند اين انقلاب را به شكست برسانند قضيه مجلس است. مجلس يك چيزي است كه د ررأس همه اموري كه در كشور است واقع است؛ يعني مجلس خوب همه چيز را خوب مي كند و مجلس بد همه چيز را بد مي كند»
حضرت امام (ره) در قسمت ديگري از سخنان خود لطمه به مجلس را لطمه به جمهوري اسلامي و اصلاح امور را در گروه اصلاح مجلس دانسته و مي فرمايد:«مجلس محلي است كه اكثريت قاطع مسائل مهم كشور بي واسطه يا باواسطه به آن وابسته است« و تمام كارهاي كشور با دست مجلس ها اصلاح مي شود و همچنين تمام«بدبختي ها در حكومت از مجلس سرچشمه گرفت. مجلس است كه اساس يك كشور رابه صلاح مي كشد يا اساس يك مجلس را رو به فساد مي برد.
بديهي است كه فرايند مشاركت و رأي دادن مردم متأثر از عواملي است كه نقش اصلي را در شكل دهي و جهت بخشي آن ايفا مي كند در اين راستا عامل تحقيق و شناخت از نامزدها موجب افزايش ضريب درصد حضور نمايندگان شايسته و اصلح را فراهم ساخته و تشكيل مجلسي با جايگاه و نقش ويژه را رقم خواهد زد. اين مهم به وسيله شناخت و آشنايي با افكار، برنامه ها و توانايي هاي نامزدها و تطبيق آن با عملكرد والگوهاي ارائه شده مكتبي است.
حضرت امام (ره) در اين راستا تمام اقشار جامعه را متوجه اين نكته مي سازد كه بابصيرت كامل به صحنه انتخابات وارد نشوند و از هر گونه مسامحه در هر مرحله اي ازاين فرايند پرهيز نمايند. چنانكه فرموده است:
«اگر در انتخابات مسامحه كنيم، مطمئن باشيد كه از راه مجلس به ما لطمه مي زنند»
تأكيد حضرت امام (ره) بر مشاركت آگاهانه به حدي است كه حكم شرعي خود راچنين بيان مي كند:
«احدي شرعاً نمي تواند به كسي كوركورانه و بدون تحقيق رأي بدهد و اگر درصلاحيت شخصي يا اشخاص تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند، ولي رأي دهنده تشخيص اش برخلاف همه آنها بود، تبعيت از آنها صحيح نيست و نزدخداوند مسئوليت دارد و اگر گروه يا اشخاص، صلاحيت فرد يا افرادي راتشخيص دادند و از اين تأئيد براي رأي دهنده اطمينان حاصل شد، مي تواند به آنها رأي دهد»
فرايند تحقيق
از آن جا كه اولين گام در فرايند رأي دهي، تحقيق و شناخت نامزدها مي باشد به راههايي كه به شكل گيري و جهت بخشي اين فرايند كمك خواهد كرد مي توان شرح ذيل اشاره داشت:
1 - شناخت كامل:
بدين معنا كه يك نامزد نمايندگي چگونه فكر مي كند؛ و چه تفكري بر سيستم رفتاري او حاكم است؟ در رابطه با حاكميت اسلامي، اركان حكومت اسلامي اعتقاد به ولايت مطلقه فقيه، مسائل سياست خارجي، مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياسي، مطالبات مردمي، نيازهاي اجتماعي... چگونه مي انديشد؟ و چه برنامه و راهكارهايي براي آينده انديشيده است؟ يا به مقوله قدرت و خدمت چه رويكردي دارد؟
انتخاب كنندگان ضمن تحقيق و مطالعه و شناخت از رفتار نامزدها مي توانند به مقايسه و تطبيق عملكردها روي آورده و حوزه عملكرد و رفتار سابق آنان را بررسي نمايند كه چه كارنامه اي از خود به جاي گذارده اند يعني يك نامزد در حوزه عملكردسابق خود چگونه كار كرده است؟ سپس نتيجه اين بررسي يعني سنجش رفتار وعملكرد سابق با ويژگيها و وظايف خطير فعلي را با هم تطبيق داده و به اين سؤال پاسخ دهد كه آيا چنين جايگاهي را مي تواند احراز نمايد؟
حضرت امام (ره) در زمينه انتخاب شوندگان مجلس شوراي اسلامي همواره دغدغه ونگراني خاصي را ابراز نموده اند كه مبادا اشخاص فرصت طلب و اهل تزوير با بهره گيري از شعارهاي عوام فريب و به ظاهر خوش خط و خال، افكار عمومي را منحرف ساخته و با خود همراه سازند از اين رو براي جلوگيري از اين خطا همواره مردم را به هوشياري و مطالعه سوابق اشخاص و گروهها توصيه مي نمودند تا بدين طريق انقلاب اسلامي را ازخطر نفوذ عوامل و عناصر نفوذي و فرصت طلب برهانند چنانكه آن حضرت فرموده اند:
«خوف آن دارم كه تبليغات براي اشخاص كه به اسلام و جمهوري اسلامي اعتقادندارند و اعمال و گفتار آنان در اين يك سال شاهد آن است و اكنون براي راه پيدا كردن به مجلس و براي كارشكني و جنجال در محيط مقدس مجلس شوراي اسلامي، خود را هوادار اسلام و مسلمانان جا مي زنند، در قشري از ملت و جوانان پاك دل تأثير كند و آراي مقدس خود را به كساني دهند كه به نفع اجانب، با اسلام و جمهوري اسلامي مخالفت اساسي دارند. اميد است ملت مبارزو متعهد با مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروهها آراي خود را به اشخاص دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسي وفادار باشند و از تمايلات چپ و راست،مبرا باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانين اسلامي و خير خواهي امت معروف و موصوف باشند. بايد ملت شريف بدانند كه انحراف از اين امر مهم اسلامي،خيانت به اسلام و كشور است.
2 - مشورت كردن:
مقوله مشورت، در وصيت نامه سياسي - الهي و ديگر سخنراني هاي حضرت امام مورد توجه و تأكيد قرار گرفته است. زيرا كه سلامت عمل و رفتار انساني در هرحوزه اي، مرهون مشورت است كه در حقيقت از بركات عقل جمعي بهره مند مي شود.همانگونه كه پيامبر اكرم(ص) نيز فرموده اند: »هيچ قومي مشورت نكردند جز آنكه به بهترين امور، راهنمايي شدند.»
حضرت امام (ره) با اعتقاد به اصل شورا آحاد مردم را در امر انتخاب نمايندگان صالح به دو قشر مذكور، برمي شمردند. از نگاه حضرت امام (ره) كساني از اين دو قشر روحاني و تحصيل كرده مي توانند مورد مشورت قرار گيرند كه در كنار تعهد، تقوا و اطلاع ازمجاري امور، نسبت به جمهوري اسلامي متعهد بوده و به قدرتهاي استثمارگر وابسته نباشندلذا با عنايت به اين موضوع كه اگر آحاد مردم بدون شناخت و تحقيق و مشورت و به سادگي به امر مهم و سرنوشت ساز انتخابات برخورد نمايند و يا اينكه حب و بغض هاي سياسي و باندي را بر مصالح عالي كشور و رضاي خداوند تبارك و تعالي مقدم دارندمشكلات و آفاتي پديد مي آيد و سنگر قانونگذاري كشور، اسير چنگال ذلت پرستان شيفته وابستگي خواهد گشت. امام راحل به منظور جلوگيري از تكرار ايام تلخ مجلس درعصر طاغوت و مشروطه و به منظور افزايش ضريب شناخت مردم در مورد سوابق اشخاص و نامزدها، مشورت ميان نيروهاي متعهد را سفارش نموده اند و به مناسبت سومين دوره انتخابات مجلس مي فرمايد:
«جامعه اسلامي ايران كه به اين بيعت و اين پيمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلّم قدرت انتخاب اصلح را دارند، البته مشورت در كارها از دستورات اسلامي است و مردم با متعهدين و معتمدين خويش مشورت مي نمايند.»
با بررسي زندگي سياسي حضرت امام (ره) شاهد خواهيم بود كه، همواره گروه ها وتشكل هاي سياسي را تشويق و ترغيب به حضور در صحنه هاي انتخابات و ارائه نامزدهاي مورد نظر مي نمودند ولي مردم را تنها به سمت افراد معتمد و متدين به ويژه قشرروحانيون و دانشجويان وفادار به اسلام و آرمان هاي انقلاب سفارش مي نمودند اين دوقشر در ديدگاه حضرت امام (ره) از جايگاه ويژه اي برخوردارند تا آنجا كه در اين زمينه مي فرمايد:
«اين دو قطب كه هر دو مأمور آدم سازي هستند، قطب دانشگاه مأمور آدم سازي هست و قطب روحانيت مأمور آدم سازي هست و كارشناس شريف ترين كارهاست براي اين كه همان كار انبياست و مسئوليت شان هم بالاترين مسئوليت هاست؛ براي اين كه در اين جا همه چيز درست مي شود، تمام نظراجانب به اين دو قطب دوخته شده است.»
حضرت امام (ره) همان طور كه اشاره گرديد براي جلوگيري از تكرار ايام تلخ مجلس در مقطع تاريخي عصر مشروطه، مشورت با روحانيت و طبقه تحصيل كرده و دانشگاهي مشهور به تقوا و متعهد به جمهوري اسلامي را به مردم توصيه كرده اند:
«علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد والا كار از دست همه خارج خواهد شد واين حقيقتي است كه بعد از مشروطه لمس نموده ايم چه هيچ علاجي بالاتر ووالاتر از آن نيست كه ملت در سرتاسر كشور، در كارهايي كه محول به اوست،بر طبق ضوابط اسلامي وقانون اساسي انجام دهد و در تعيين رئيس جمهور ووكلاي مجلس با طبقه تحصيل كرده متعهد و روشن فكر با اطلاع از مجاري امورو غير وابسته به كشورهاي قدرتمند استثمارگر، و اشتهار به تقوي و تعهد به اسلام و جمهوري اسلامي مشورت كرده و با علما و ورحانيون باتقوا و متعهد به جمهوري اسلامي نيز مشورت نمايند.»
شرايط نامزدهاي اصلح و معيار انتخاب از منظر حضرت امام(ره)
با توجه به اهميت و جايگاه مجلس شوراي اسلامي در انديشه سياسي حضرت امام (ره)و همچنين در حقوق اساسي نظام جمهوري اسلامي و تأثير آن بر تمام امور زندگي مردم وسرنوشت انقلاب اسلامي و با توجه به لزوم حضور آگاهانه مردم در انتخاب اصلح، ضروري است تا نمايي از سيماي يك نماينده مجلس شوراي اسلامي ترسيم گردد. كه همگان با تأسي از افكار و انديشه هاي حضرت امام (ره) در حفظ و حراست از اين ركن ركين نظام دقت لازم را عنايت نمايند چراكه »مجلس خوب مملكت را آباد و مجلس بد ، موجب همه بدبختي ها است« و نبايد فراموش كرد كه «اگر اصلح را انتخاب كنيد كاري اسلامي مي كنيد و اين يك محكي است براي خودتان كه تشخيص بدهيد، انتخاب شمابراي اسلام است يا براي خودتان»
پس مردم بايد بعد از تأييد شوراي نگهبان از ميان افراد موجود، فرد صالح يا اصلح راانتخاب كنند. شرايط نماينده صالح در سخنان حضرت امام (ره) را در عناوين زير مي توان خلاصه كرد:
1 - وفاداري به اسلام، جمهوري اسلامي و قانون اساسي:
بر اساس اصل اول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران حكومت ايران داراي شكل وماهيت جمهوري اسلامي است كه ملت ايران، بر اساس اعتقاد ديرينه اش به حكومت حق و عدل قرآن در پي انقلاب اسلامي آن را برگزيد. همچنين در اصل دوم قانون اساسي بيان گرديده كه جمهوري اسلامي بر پايه توحيد و ايمان به خداي تعالي استوار گشته است، پس اعتقاد به اسلام و شناخت، آن به عنوان مكتبي كه در تمام شئون زندگي انسان ها داراي برنامه و هدف است ضروري است و بنابراين وفاداري به احكام آن از شرايط بديهي واوليه يك نماينده مجلس خواهد بود كه حضرت امام (ره) بدين نكته چنين اشاره مي فرمايد:
«انتخاب اصلح، يعني انتخاب فردي كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد»
در انديشه سياسي حضرت امام (ره) تعارض و شكافي ميان اسلام و جمهوري اسلامي نمي توان يافت بلكه سيستم جمهوري اسلامي، نظام عملي و كاربري قوانين اسلام و قرآن است. بنابراين يك نماينده مجلس بايد به جمهوري اسلامي و قانون اساسي معتقد باشدچنانكه حضرت امام (ره) در سخنان خويش بارها به اين نكته اشاره فرموده اند:
«من متواضعانه از شما مي خواهم كه حتي الامكان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نماييد... و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كساني دهيد كه به اسلام و جمهوري اسلامي و قانون اساسي معتقد و نسبت به احكام نوراني الهي متعهد باشند»
حضرت امام (ره) در كلامي ديگر ضمن توصيه مردم به مطالعه دقيق در سوابق نامزدها، شرايطي را مقرر و انحراف از آن را خيانت به اسلام و كشور تلقي نموده اند:
«ملت مبارز و متعهد با مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروهها، آراء خود رابه اشخاص دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسي وفادار باشند... انحراف از اين امر مهم اسلامي، خيانت به اسلام و كشور است و موجب مسئوليت عظيم است«
2 - التزام عملي به ولايت مطلقه فقيه:
كساني كه به مجلس قانون گذاري در نظام اسلامي راه مي يابند بايد معتقد به نظام ولايتمداري باشند يعني به اصل ولايت مطلقه فقيه اعتقاد و التزام عملي داشته باشند و آن را رأس هرم مديريتي نظام بدانند و كليه اختيارات و شئون حكومتي، اجرايي وتصميم گيري كه براي پيامبر اكرم و ائمه معصومين متصور است براي ولي فقيه قائل باشند.و مشروعيت نظام اسلامي را در حاكميت ولايت فقيه بدانند و در طرح ها و تصويب لايحه ها، رهنمودها و راهبردهاي رهبري را در نظر داشته باشند و در برابر احكام حكومتي كه بر اساس مصالح نظام ابلاغ مي شود عملاً سر تسليم فرود آورند.
امام در اين باره مي فرمايد:
«ما اوصاف رئيس جمهور و اوصاف وكلايي كه بعد مي خواهيد ان شاءاللّه تعيين كنيد، بايد بگوييم و شما خودتان انتخاب كنيد و از تفرقه و تفرّق پرهيز كنيد...]اصلح[ شخصي است كه تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانين اسلامي دارد و درمقابل قانون اساسي، خاضع است و اصل صد و دهم كه ظاهراً راجع به ولايت فقيه است، معتقد است و وفادار است نسبت به او، يك همچون شخصي را شماهاخودتان انتخاب كنيد و گروه هاي مردم را هم وادار كنيد كه يك همچون شخصي را انتخاب كنند و از تفرقه بپرهيزيد.»
بنابراين، اعتقاد و وفاداري به ولي امر، يكي از شرايط زمامداران از ديدگاه امام راحل است كه انتخاب كنندگان بايد نسبت به نامزدها در نظر بگيرند.
3- برخورداري از بصيرت و شعور سياسي و حافظ منافع ملي:
پس از تأسيس نظام جمهوري اسلامي ايران و ظهور حاكميت سياسي ديني در عرصه جهاني و پي ريزي سياستي نوين بر مبناي دين، بنيانگزار كبير انقلاب اسلامي اثبات كردكه مي توان در دنياي پرآشوب صنعتي و سياسي پيچيده و صحنه هاي تنازع بقاء بين المللي قدم نهاد و در برابر دنياي تزوير سياستمداران قد علم كرد و خط بطلاني بر فرضيه هاي سكولاريسم يا جدانگاري دين و سياست كشيده بنابراين دست اندركاران نظام و به ويژه نمايندگان مجلس ناگزير از ارتباط با دنياي پرآشوب كنوني هستند و لازمه اين كار،برخورداري از خودسازي، بصيرت، زيركي و فهم عميق در امور سياسي داخل و خارج كشور مي باشد. بر همين اساس امام راحل مي فرمايد:
«رأي خود را به شخصي كه... داراي بصيرت در امر دين و دنيا و منزه از گرايش به شرق و غرب و مكتبهاي انحرافي و داراي ديد سياسي است بدهيد.»
زيرا كه «مجلس امروز مواجه است با دنياي پرآشوب صنعتي و سياسي پيچيده وفرهنگ هاي غربي و شرقي و صحنه هاي تنازع بقاء بين المللي»
حضرت امام (ره) در خصوص نحوه برخورد مردم با ذلت پذيران در عرصه روابطبين المللي فرموده اند:
«هر كس در هر مقام كه خيال سازش با شرق و غرب را داشت، بي محابا وبدون هيچ ملاحظه اي او را از صحنه روزگار براندازيد.»
«سياست نه شرقي و نه غربي را در تمام زمينه هاي داخلي و روابط خارجي حفظ كنيد و كسي را كه خداي نخواسته به شرق و يا به غرب گرايش دارد،هدايت كنيد و اگر نپذيرفت او را منزوي نماييد.»
زيرا كه چنين اشخاصي به دليل عدم اعتقاد و ضعف بنيه اعتقادي به مباني ديني، دربرابر دشمن مرعوب شده و با هر اشاره و اخمي از سوي دشمن خود را مي بازند و اسيرسياست بازيهاي شيطاني مي گردند لذا اگر چنين اشخاصي به مجلس نفوذ كنند عزت وافتخار حسيني امت شهيد پرور را خدشه دار ساخته و مملكت را ذليلانه و يك شبه به دشمن مي سپارند.
امام راحل در پيام ديگر خويش به مناسبت انتخابات مجلس در زمينه خيرخواهي امت و تقدم مصلحت جامعه بر فرد توصيه نموده اند:
«اميد است ملت مبارز، متعهد با مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروهها آراء خود را به اشخاص دهند كه... به خيرخواهي امت معروف و موصوف باشند، بايدملت شريف بدانند كه انحراف از اين امر مهم اسلامي، خيانت به اسلام و كشوراست و موجب مسئوليت عظيم است.»
آن حضرت در فراز ديگري از سخنان خويش اهميت اين ويژگي و شرط مهم راگوشزد نمود و خطاب به ملت مبارز مي فرمايد:
«من متواضعانه از شما مي خواهم كه حتي الامكان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نماييد... و سرنوشت اسلام و كشور را به دست كساني دهيد كه منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند.»
حضرت امام (ره) در پيامي به مناسبت دومين مرحله انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي فرمايد:
«بايد ملت شريف بدانند كه اسلام عزيزتر از آن است كه براي هواهاي نفساني وجلب توجه گروهها يا اشخاص پشت به آن نموده و مقاصد فاني خود را برمقاصد عالي و باقي حق تعالي مقدم دارند.»
ــــــــــــــــــــــــ
¤ منابع در دفتر روزنامه موجود است.

 



كارشناسان در گفت و گو با كيهان تشريح كردند: كارنامه انقلاب اسلامي

زهرا سرخيل - قسمت پاياني
عباسي مهر پاسداري و صيانت از اصل ولايت فقيه را وظيفه همه مي داند و در ادامه گفت وگو مي گويد: «حمايت از عملكرد و اصلي كه در اين فضاي هجمه، باعث افتخار است الزاماتي دارد، الزام اصلي در رابطه مردم و حكومت حمايت قاطع از اصول اساسي نظام و اصل مترقي ولايت فقيه است. اين اصل بايد همواره در دستور كار مردمي باشد. در غير اين صورت شاهد اتفاقاتي همچون اتفاقات صدر اسلام و رفتارها و جنايات كوفيان با امام شان خواهيم بود. ملت ايران ارتباط قوي اي با روحانيت، مرجعيت و بخصوص با ولايت فقيه داشته و دارند و نمونه اي اساسي آن را در مسئله تحريم تنباكو، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامي ايران در طول تاريخ مشاهده كرده ايم. علت اصلي پيروزي ها و رشد و بالندگي هاي اين انقلاب بخصوص از ده سال پيش به اين سو، در زمينه هاي متفاوتي اعم از علم، سياست و ... ماحصل ارتباط ويژه و مستقيم بين امام و امت است و كسي كه با اين اصل و اين موضوع زاويه پيدا كند، از نظر افكار عمومي به نوعي خائن شناخته مي شود؛ حال مي خواهد يك رئيس جمهور باشد و يا فردي عادي در سطح جامعه. خدشه وارد كردن به اين اصل خيانت واقعي محسوب مي شود كه امام درباره آن به سياسيون كشور هشدار داده بودند و آنها بايد حامي و حافظ اين اصل باشند.»
در همين زمينه دكتر سروستاني چنين مي گويد: »زماني كه فعاليتهاي رسانه هاي بيگانه را بررسي ميكنيم، متوجه مي شويم كه يكي از مهم ترين موانعي كه دشمنان نظام اسلامي در مقابل خود احساس مي كنند، نهاد ولايت فقيه است. دشمنان ما به خوبي ميدانند كه بقا، پايداري و حفظ نظام جمهوري اسلامي به دليل وجود ركن ولايت فقيه است و به همين دليل مهم ترين هجمه هاي خود را به اين ركن وارد مي كنند، حال چه از طريق رسانه هاي ديداري و شنيداريشان و چه از طريق روشنفكران داخلي خودباخته. موضوع ولايت فقيه و شخص مقام معظم رهبري در همه سالهاي اخير مورد هجوم رسانه هاي بيگانه بوده است. بنابراين، با توجه به اهميت و جايگاه ولايت فقيه در جمهوري اسلامي ايران بايد اين موضوع براي آحاد مردم و بخصوص جوانان با استدلالهاي قوي، متين و به روز تبيين شود. همچنين بايد از طريق دستگاههاي تبليغاتي و فرهنگي، جايگاه و نقش ولايت فقيه در جمهوري اسلامي تبيين شود. مسئله ديگري كه در همين زمينه ضرورت دارد، تبيين نقش عيني و عملي ولايت فقيه در بيست سال گذشته است. يعني نقش خاص مقام معظم رهبري در هدايت نظام جمهوري اسلامي كه نقشي بي بديل مي باشد. رهنمودهاي ايشان در همه حوزه هاي سياسي، فرهنگي، علمي و اقتصادي بسيار راهبردي و كارگشا بوده و هست. بنابراين، لازم است نقش ايشان در ثبات و حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران براي نسل جوان به وضوح تبيين شود. دستگاههاي فرهنگي به ويژه رسانه ملي بايد به دور از برنامه هاي شعاري، و به صورت علمي، متين و جدي نقش رهبري معظم انقلاب در هدايت جامعه اسلامي را تبيين كنند.»
او معتقد است يكي از حركت هايي كه دشمن شروع كرده خدشه دار كردن و زير سوال بردن اقدامات انجام شده در زمان حضرت امام رحمه الله است. در همين رابطه مي گويد: « دشمنان در پي اين هستند كه اقدامات انجام شده در آن زمان، در زمينه هاي فرهنگي، نظامي، امنيتي را زير سوال ببرند و با اين كار شخصيت حضرت امام را در اذهان جوانان خدشهدار كنند. خدشه دار كردن عملكرد ايشان در اذهان نسل جوان حركت بسيار موذيانه و پر خطري است كه آغاز شده است. ما امروز نياز داريم كه اتفاقات دهه 60 و دوره حضرت امام را در حوزه هاي مختلف براي نسل آينده تبيين كنيم تا جلوي تقدس زدايي از مقام و جايگاه امام در اذهان افراد جامعه را بگيريم؛ زيرا شخصيت امام راحل، پايه و اساس نظام جمهوري است و هرگونه خدشه به شخصيت ايشان، خدشه به پايه ها و مباني نظام جمهوري است.»
عباسي مهر به ما چنين مي گويد: «به نظر مي رسد كه مهم ترين نقش را در اين زمينه حوزه هاي علميه و دانشگاه ها خواهند داشت. اين مراكز در نزديك به چهار دهه قبل به اين نتيجه رسيدند كه نظام سلطنتي ديگر پاسخگوي ملت و مردم ما نيست و تحرك سياسي اي را آغاز كردند كه نتيجه آن را امروز به عينا در استقرار نظام جمهوري اسلامي مشاهده مي كنيم و مي بينيم كه با همه دشمني ها و كارشكني هاي در حق ايران روا مي شود باز هم به اذعان همين دشمنان ايران امروز به لحاظ سياسي يك ابرقدرت بزرگ فرامنطقه اي است.
متاسفانه مسئولين نخبگان و توليدكنندگان علم در زمينه هاي اقتصادي به اين باور نرسيده اند. هر چند كه حركت هاي خوبي در اين زمينه ها مانند هدفمندي يارانه ها و اصلاح ساختار نظام اقتصادي صورت پذيرفته است اما اين حركت ها در حد شأن و جايگاه سياسي جمهوري اسلامي ايران نيست. جايي كه نظام در بعد سياسي نمره بالايي مي گيرد، افكار عمومي انتظار دارند كه اين موضوع در ابعاد اقتصادي هم همين نتايج را داشته باشد. آنچه كه ما اكنون در مسئله رشد اقتصادي مي بينيم رشد غير قابل وصف و بسيار قابل قبولي در مقايسه با دوره قبل از انقلاب اسلامي دارد و همه مراكز علمي بزرگ در آمريكا و اروپا هم به اين مسئله اذعان دارند كه با وجود شرايط تحريم كه بر ايران تحميل شده و مي شود رشد اقتصادي ايران بسيار چشمگير است. اما براي رسيدن به يك نظام و ساختار جامع كاملا بومي و ديني نيازمند تحولات اساسي و بزرگ هستيم. هنوز دانشگاهيان و حوزويان و ساير مراكز توليد علمي در كشور بر اساس كار ويژه اقتصادي و سند چشم انداز بيست ساله كه رهبري معظم در ميان دانشگاهيان همواره گوشزد كرده اند، به مباحث علوم اقتصادي نپرداخته اند كه اگر پرداخته شود به طور قطع در اين زمينه نيز ايران تبديل به يك الگوي ابر قدرت اقتصادي مي شود. و رسيدن به چنين جايگاهي خيلي دور از ذهن نيست كه نظام جمهوري اسلامي ايران در آينده نزديكي در مباحث اقتصادي هم داراي قدرت شود.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14