(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 اسفند 1390- شماره 20150

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هشدار شديد ايران به آذربايجان درباره تداوم روابط با رژيم صهيونيستي
با ارسال پيامي به واشنگتن ژاپن از پروژه تحريم ايران كنار كشيد
دنيس راس: ايرانيان خود را با تحريم ها وفق داده اند
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح: ايران اقدام پيش دستانه را به دفاع عكس العملي ترجيح مي دهد
الشرق الاوسط:شناورهاي ايراني در تماس هاي تلفني مخالفان سوري اخلال كردند
با حضور معاون اول رئيس جمهور عمليات اجرايي كارخانه ايران خودرو در سنندج آغاز شد
تأكيد مالزي بر توسعه مناسبات با ايران
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: هيچ كشوري جرأت تجاوز به مرزهاي ايران را ندارد
اخبار ادبي و هنري



هشدار شديد ايران به آذربايجان درباره تداوم روابط با رژيم صهيونيستي

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت سفير آذربايجان را احضار و متن اعتراضي خود را به آنها ارائه كرديم؛ شرايط منطقه حساس است و همه بايد مراقب فتنه هاي رژيم صهيونيستي باشند.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان روز گذشته در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص حمايت هاي جمهوري آذربايجان از رژيم صهيونيستي و اينكه گفته مي شود اين كشور ايستگاه امني براي جاسوسان موساد شده، گفت: ما انتظار احساس مسئوليت طرفيني در كشورهاي منطقه داريم. شرايط منطقه حساس است و همه بايد با هوشياري متوجه فتنه هاي رژيم صهيونيستي باشند.
وي گفت: دام هايي كه رژيم صهيونيستي در منطقه دنبال مي كند، مي تواند كشورهاي منطقه را گرفتار كند و بايد با هوشياري مراقب تردد عناصر امنيتي رژيم صهيونيستي بود.
وي با ذكر اين نكته كه ما تذكرات لازم را به آذربايجان داديم و سفيرشان را احضار و متن اعتراضي خود را به آنها ارائه كرديم، خاطرنشان كرد: البته مقامات جمهوري آذربايجان فعاليت عناصر صهيونيستي در اين كشور را رد كرده و ادعا دارند كه چنين تحركي نيست.
ادعاي مطرح شده مبني بر دخالت ايران در انفجارهاي گرجستان، هند و تايلند سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد كه مهمان پرست اين اتفاقات را جرياني سازماندهي شده خواند كه با ادعاي مقامات آمريكايي در خصوص ترور سفير عربستان در واشنگتن آغاز و پس از آن ادعا شد كه اين قضيه در آذربايجان دنبال مي شود و در پي آن حوادث دهلي، گرجستان و تايلند رخ داد كه اينها نشانگر يك سلسله تحركاتي است كه مي تواند به هم مرتبط باشد و نشان از سناريويي است كه هدف اصلي آن متهم كردن كشور ما به فعاليت هاي تروريستي و در راستاي تخريب چهره جمهوري اسلامي است.
مهمان پرست با بيان اينكه نقش صهيونيست ها كاملاً در اين سناريو روشن است، گفت: صهيونيست هايي كه متهم به ترور دانشمندان هسته اي ما هستند براي فرار از اين اتهام دست به اتهام زني عليه كشور ما و ايجاد حوادثي در كشورهاي مختلف زدند تا صحنه سياسي را نسبت به خود تغيير دهند.
وي ادامه داد: منافقين كه در شرايط سختي به سر مي برند و اخراج شان از عراق آنها را دچار مشكلات جدي كرده به عناصر رژيم صهيونيستي تبديل شده اند تا به ملت ما ضربه وارد كنند.
به گفته وي تحقيقات بايد ادامه يابد تا عناصري كه توسط رژيم صهيونيستي اين داستان ها را طراحي و دنبال كردند، شناسايي شوند.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در ادامه نشست سه شنبه با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص انتقال گروهك تروريستي منافقين از پادگان اشرف به ليبرتي و خروج قطعي آنها از عراق، اين را موضوعي خواند كه جزو مسائل حاكميتي عراق محسوب مي شود و گفت: ما از اين اقدام ملت عراق و اراده دولت آن استقبال كرديم و از آن حمايت مي كنيم و چنانچه افرادي از مجموعه منافقين آماده بازگشت به كشور باشند، استقبال مي كنيم.
مهمان پرست وجود عناصر تهديدكننده امنيت و گروه هاي داراي سوابق تروريستي در منطقه و به خصوص كشورهاي همسايه را به هيچ وجه مورد حمايت هيچكدام از كشورها و ملت هاي منطقه ندانست و افزود: عزم ملت عراق و خواست دولت اين كشور آن است كه اينها صحنه منطقه و عراق را ترك كنند.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين از كمك هاي سازمان ملل و كميسارياي عالي پناهندگان اين سازمان براي اخراج منافقين از عراق استقبال كرد و اظهار داشت: ما از اين اقدامات حمايت مي كنيم.
يكي از خبرنگاران درباره نتايج سفر هيئت آژانس به تهران سؤال كرد كه مهمان پرست هدف از سفر اين هيئت به رياست معاون مديركل آژانس را بازرسي ندانست و هدف را مذاكره و گفت وگو درباره همكاري ايران و آژانس براي ترسيم چارچوب ادامه گفت وگوها و همكاري ها در آينده عنوان كرد.
وي با بيان اينكه در كشور ما چيزي به عنوان موضوع مورد مذاكره در قالب فعاليت هسته اي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: چرخه سوخت در ايران بومي شده و با همكاري و نظارت كامل آژانس و تعهداتي كه ما به آژانس داريم و در قبال آن از حقوقي برخوردار هستيم، اين فعاليت ها در راستاي توسعه كشور ادامه مي يابد.
مهمان پرست در خصوص زمان و مكان اين مذاكرات با اشاره به آمادگي طرفين براي برگزاري اين اجلاس خاطرنشان كرد: فكر نمي كنم در خصوص توافق درباره زمان و مكان مشكلي باشد. جاهايي مطرح بود ولي استنباط مي شود شايد استانبول بيشترين احتمال برگزاري نشست را داشته باشد اما هنوز قطعي نشده است.
مهمان پرست درباره قطع صادرات نفت به انگليس و فرانسه و اينكه گفته مي شود دولت با اقدام وزارت نفت مخالف است، خاطرنشان كرد: ما همواره اعلام كرده ايم كه اولويت سياست خارجي ما توسعه روابط با همه كشورهاست مگر كشورهايي كه به دليل خصومت طولاني و عدم تغيير رويكردشان هيچ تمايلي براي رابطه با آنها نيست كه نمونه اصلي آن آمريكا مي باشد.
سخنگوي وزارت خارجه افزود: اينكه اروپا تحت فشارهاي سياسي آمريكا و رژيم صهيونيستي تصميم اشتباهي را اتخاذ مي كند و رفتار خصمانه اي را عليه مردم ما به اجرا درمي آورد، واكنش هايي را در داخل كشور ايجاد مي كند كه ضربه اصلي اين اقدامات اشتباه كشورهاي اروپايي متوجه مردم خود آنها خواهد بود كه در شرايط سختي به سر مي برند و اين تصميمات غيرمنطقي، مردم و شركت هاي اروپايي را تحت فشار قرار مي دهد.
مهمان پرست با بيان اينكه ما خود را متعهد به تامين انرژي مورد نياز كشورهاي مختلف از جمله اروپايي مي دانيم، گفت: ما انتظار داريم آنها نيز خود را متعهد به تامين منابع درآمدي كشور ما بدانند.

 



با ارسال پيامي به واشنگتن ژاپن از پروژه تحريم ايران كنار كشيد

وزراي خارجه و تجارت ژاپن در جمع خبرنگاران اذعان داشتند كه توكيو و واشنگتن در زمينه تحريم ايران تاكنون به هيچ توافقي دست نيافتند و واردات نفت از ايران را كاهش نخواهند داد.
«كوئيچيرو گمبا» وزير خارجه و «يوكيو ادانو» وزير تجارت ژاپن روز سه شنبه اظهار داشتند كه هنوز به هيچ توافقي با واشنگتن درباره اينكه توكيو چه ميزان از واردات نفت ايران را كاهش دهد دست نيافتيم اما ما به دنبال خارج شدن از بخشي از تحريم ها عليه ايران هستيم.
ادانو وزير تجارت ژاپن در اين زمينه گفت: ما با مقامات آمريكا در مورد ايران در ارتباط نزديك هستيم اما اين موضوعي نيست كه در مورد آن به نتيجه مشخصي دست يابيم.
كوئيچيرو گمبا وزيرخارجه ژاپن نيز گفت: تاكنون در مورد ايران به هيچ توافقي دست نيافتيم. پيشنهاد ژاپن ادامه كاهش تدريجي نفت ايران است.
ژاپن سومين مصرف كننده بزرگ نفت جهان است و در حال حاضر به علت ويرانه هاي ناشي از زلزله ماه مارس بيش از گذشته به واردات نفت نياز دارد.
تحريم پيش دستانه اروپا از سوي ايران ركورد قيمت نفت در 9 ماه گذشته را شكست
اعلام قطع صادرات نفت به انگليس و فرانسه طي 2 روز گذشته، قيمت نفت را به بي سابقه ترين ركورد طي 9 ماه گذشته رساند.
در همين رابطه بي بي سي نوشت: اعلام ايران مبني بر قطع صادرات نفت اين كشور به انگليس و فرانسه باعث افزايش بي سابقه قيمت نفت خام طي نه ماه گذشته شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، قيمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه به شدت بالا رفت و همچنان اين روند ادامه يافت. بهاي نفت سبك آمريكا با يك دلار و هفتاد سنت افزايش به يكصد و چهار دلار و نود و پنج سنت در هر بشكه رسيد. قيمت نفت برنت درياي شمال نيز با بيست سنت افزايش به يكصد و بيست دلار و بيست و دو سنت در هر بشكه رسيد.
اين در حالي است كه ارقام بالا براي بهاي نفت خام در بازارهاي بين المللي در طول نه ماه گذشته مشاهده نشده بوده است. شاخص هاي سرمايه گذاري در بازارهاي نفتي نشان مي دهد به علت قطع صادرات نفت ايران به فرانسه و انگليس، امروز قيمت نفت سبك آمريكا به بالاتر از يكصد و پنج دلار و چهل و چهار سنت در هر بشكه خواهد رسيد.
«ان تي وي» آلمان نيز در تحليلي به قلم «منفرد بلسكينگ» نوشت: بعد از تصميم ايران مبني بر توقف صادرات نفت به انگليس و فرانسه قيمت نفت در هر بشكه به بالاترين حد خود در نه ماه اخير رسيد.
ان تي وي در ادامه نوشت: به اين ترتيب قطعنامه عليه ايران به تصويب كنندگان آن برگشته و گريبان آنها را مي گيرد. تحريم بانك هاي ايران نيز تاثيري ندارد. هند هزينه واردات نفت خود از ايران را ديگر با دلار آمريكا پرداخت نمي كند بلكه با طلا آن را محاسبه مي كند. انتظار مي رود كه چين نيز اين روند را دنبال كند. اين مسئله محروميت هاي بانكي ايران را برطرف مي كند.
در اين رابطه خبرگزاري فرانسه هم در گزارشي از تهران به قلم فرهاد پولادي نوشت: ايران يك روز پس از توقف فروش نفت خود به فرانسه و انگليس اعلام كرد اگر اتحاديه اروپا به موضع خصمانه خود در قبال اين كشور ادامه دهد، تهران صادرات نفت خود را به كشورهاي اروپايي بيشتري متوقف خواهد كرد. تحليلگران مي گويند اين اقدام ايران افزايش بهاي نفت را در پي خواهد داشت.
بنابر آمارهايي كه آژانس بين المللي انرژي منتشر كرده است ايتاليا سيزده درصد يا صد و هشتاد و پنج هزار بشكه نفت مورد نياز خود را در روز از ايران وارد مي كند، اسپانيا دوازده درصد يا صد و شصت و يك هزار بشكه از نفت مورد نياز خود و يونان نيز سي درصد يا صد و سه هزار بشكه نفت مورد نياز خود را از ايران تامين مي كند. ايران كه پس از عربستان سعودي دومين صادركننده بزرگ نفت اوپك (سازمان كشورهاي صادركننده نفت) به شمار مي رود سه ميليون و پانصد هزار بشكه نفت در روز توليد مي كند كه از اين ميزان دو ميليون و پانصد هزار بشكه از آن را صادر مي كند. هفتاد درصد از صادرات نفت ايران به كشورهاي آسيايي و به ويژه چين و هند مربوط مي شود.
ريانووستي نيز در اين ميان با قاطع خواندن پاسخ تهران به تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا، نوشت: اروپا بايد بين قبول ورشكستگي اقتصادي يا ادامه تحريم يكي را انتخاب كند.
در اين گزارش خاطرنشان شده است: در صورت ادامه روند فعلي در زمينه تحريم هاي يكجانبه نفتي ايران از سوي اروپا، تهران صادرات نفت به كشورهاي اروپايي را به طور كامل متوقف مي كند و اين كشورها حداقل به چند هفته زمان براي خريد نفت از كشورهاي ديگر نياز خواهند داشت.
خبرگزاري روسي به نقل از تحليلگران امور اقتصادي نوشت: هر چند انگليس و فرانسه به ظاهر از توقف صادرات نفت ايران آسيب چنداني نمي بينند، اما يونان كه 35 درصد نفت خود را از جمهوري اسلامي تامين مي كند و با مشكلات بزرگ اقتصادي در مقطع كنوني مواجه مي باشد، مجبور خواهد بود اعلام ورشكستگي كند.
در گزارش خبرگزاري روسي با اشاره به اينكه اتحاديه اروپا در سال 2011 روزانه حدود 600 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرد، گفته شده است: كشورهاي اروپايي با توقف صادرات نفت ايران به اتحاديه اروپا در روزهاي آينده بايد به فكر خريد نفت از كشورهاي ديگر باشند و با توجه به سرماي شديد اروپا در اين زمينه بايد سرعت عمل به خرج دهند.
«ويتالي كريوكوف» تحليلگر موسسه تحليل اطلاعات اقتصادي «كاپيتال» در اين باره به ريانووستي گفت: هرچند كشورهاي اروپايي داراي ذخاير نفت هستند كه مي تواند بخش قابل توجهي از توقف واردات نفت از ايران را جبران كند اما اين كشورها بايد به فكر خريد نفت از كشورهاي ديگر باشند.
«كنستانتين سيمونف» رئيس بنياد ملي امنيت انرژي روسيه هم گفت: ذخاير سوخت مساله ظريفي است چون كشورهاي اروپايي از نظر تامين سوخت مورد نياز خود بسيار ناهمگون هستند و براي جايگزيني نفت وارداتي از ايران با مشكلات بزرگي به ويژه در زمينه حمل و نقل مواجه خواهند شد.
خبرگزاري روسي در پايان گزارش خود به نقل از «والري نستروف» تحليلگر موسسه تحليل اطلاعات «تروئيكا د يالوگ» روسيه به آمادگي عربستان براي رفع كمبود نفت اروپا اشاره كرد و نوشت: حتي در اين صورت كشورهاي اروپايي با چالش هاي اساسي در زمينه جايگزيني نفت ايراني مواجه خواهند شد زيرا هريك از پالايشگاههاي نفت اروپايي براي نفت خاصي تجهيز شده اند.

 



دنيس راس: ايرانيان خود را با تحريم ها وفق داده اند

انديشكده واشنگتن در مقاله اي به قلم «دنيس راس» تصريح كرده است كه در شرايط كنوني امكان موفقيت ديپلماسي در قبال ايران بسيار پررنگ شده است و مي توان از راه مذاكره مسئله هسته اي ايران را حل كرد، چرا كه تحريم ها بي اثر شده اند و ايرانيان خود را با آن وفق داده اند.
دنيس راس در اين مقاله با اشاره به منويات و خواسته هاي رژيم صهيونيستي از تحريم ايران نوشت: رهبران اسرائيل، شامل «بنيامين نتانياهو» مدام خواستار «تحريم هاي فلج كننده» بوده اند كه اين امر نشان مي دهد آنان معتقدند رفتار ايران با اعمال فشار كافي تغيير خواهد كرد.
در اين مقاله تاكيد شده است؛ ايران مي تواند به قدرت هسته اي غيرنظامي دست يابد.
دنيس راس مي افزايد: در 3 سال گذشته تغييرات زيادي رخ داده است ايرانيان خود را با تحريم هاي رو به رشد وفق داده اند.

 



معاون ستاد كل نيروهاي مسلح: ايران اقدام پيش دستانه را به دفاع عكس العملي ترجيح مي دهد

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح تاكيد كرد ايران اقدام پيش دستانه در مقابل تهديدها را به انجام دفاع عكس العملي پس از ضربه دشمن ترجيح مي دهد.
سردار سيدمحمد حجازي گفت: هرگاه احساس كنيم كه دشمنان مي خواهند منافع ملي ما را به خطر بياندازند، از همه ابزارهايمان براي ضربه متقابل به آنها استفاده خواهيم كرد.
معاون آماد و پشتيباني ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به سخنان چندي قبل فرمانده معظم كل قوا در خصوص استراتژي تهديد در برابر تهديد، اظهار داشت: مفهوم تغيير استراتژي كه مقام معظم رهبري اعلام كردند اين است كه ما ديگر منتظر نمي مانيم تا دشمنان دست به اقدام عليه ما بزنند و بعد ما تازه اقدام عكس العملي انجام بدهيم.
وي اضافه كرد: با توجه به اين استراتژي هرگاه احساس كنيم كه دشمنان مي خواهند منافع ملي ما را به خطر بيندازند و براي اين اقدام تصميم قطعي بگيرند، ما هم از همه ابزارهايمان براي حفظ منافع ملي مان و ضربه متقابل به آنها استفاده خواهيم كرد.
حجازي كه با فارس گفت وگو كرد، در پايان به تهديدات رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به ايران اشاره و تاكيد كرد: در صورت حماقت رژيم صهيونيستي، توان همه نوع مقابله با آن را داريم.
اين اظهارنظر سردار حجازي بازتاب وسيعي در رسانه هاي خارجي داشته است.

 



الشرق الاوسط:شناورهاي ايراني در تماس هاي تلفني مخالفان سوري اخلال كردند

روزنامه الشرق الاوسط نوشت شناورهاي نظامي ايران در تماس هاي مخالفان نظام سوريه اختلال ايجاد كرده اند.
اين روزنامه در نسخه اينترنتي ديروز خود افزود: منابع امنيتي مصري و نيز منابع شوراي ملي(مخالفان نظام) سوريه افزودند واحدهاي نظامي ايران مستقر در شناورهاي اين كشور كه در سواحل سوريه پهلو گرفته اند در شنود تماس هاي مخالفان نظام سوريه(كه از طريق تجهيزات ثريا صورت مي گيرد) تخصص دارند؛ واحدهاي ايراني از طريق ماهواره روي تماس هاي مخالفان اين نظام پارازيت مي فرستند.
عماد حصر عضو شوراي مخالفان سوريه در اين باره به الشرق الاوسط تصريح كرد گفته مي شود كه يكي از كشتي هاي ايران دستگاه رصد تلفن هاي ثريا را دارد و تماس هاي مخالفان نظام دمشق را از طريق اين دستگاه رديابي مي كند و كشتي ديگر اين كشور نيز بر فرستنده مخالفان اين نظام پارازيت ارسال مي نمايد.
اين در حالي است كه كشتي هاي ايراني در چارچوب يك رزمايش به سوريه رفته اند و اين دومين سفر دريايي آنها به مديترانه در يك سال گذشته است.

 



تأكيد مالزي بر توسعه مناسبات با ايران

تبريز - خبرنگار كيهان:
سفير مالزي گفت كشورش تحت تأثير جوسازي رسانه هاي غرب عليه ايران قرار نمي گيرد.
«محمد صادق گاني» در نشست روز دوشنبه خود با تراب محمدي رئيس ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي در تبريز گفت: ايران كشور بزرگ و مهمي است و مالزي روابط بسيار خوبي با تهران دارد و هرگز تحت تأثير تبليغات منفي غرب عليه ايران، قرار نگرفته است.وي افزود: ظرفيت هاي گردشگري ايران، بسيار بالاست و استفاده مناسب از اين ظرفيت ها مي تواند تبليغات منفي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران را خنثي سازد.
وي خواستار برپايي نمايشگاههاي هنري و صنايع دستي مشترك بين ايران و مالزي شد و اين امر را در توسعه مناسبات فرهنگي و هنري و مجموعه روابط موجود بين دو كشور، مهم خواند.
«گاني» آذربايجان شرقي را استاني بسيار زيبا، با ظرفيت هاي بالاي گردشگري خواند و بر علاقه مالزي براي توسعه مناسبات با اين استان تأكيد كرد. سفير مالزي در سفر به تبريز از روستاي «كندوان» و بازار تبريز و نيز موزه آذربايجان و مسجد كبوديا «فيروزه اسلام»، بازديد كرد.

 



فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: هيچ كشوري جرأت تجاوز به مرزهاي ايران را ندارد

فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با حضور در رزمايش والفجر اظهار داشت: هيج كشوري جرأت تجاوز به مرزهاي ايران را ندارد.
سرلشكر پاسدار عزيز جعفري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: توانمندي هاي تيپ الغدير يزد آن قدر بزرگ و مهم است كه نمي توان راجع به آن حرفي زد و زبان از تعريف و تمجيد آن قاصر است.
وي با اشاره به ارتقاي آمادگي يگان هاي الغدير يزد افزود: با عنايت خداوند اين رزمايش كه تنها بخش كوچكي از توانمندي هاي سپاه را به نمايش گذاشت، اقتدار و آمادگي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را در اوج قرار داد. جعفري خاطرنشان كرد: رزمايش والفجر در واقع نمايش قدرت دفاعي و توان نظامي نيروي زميني سپاه در برابر حملات احتمالي دشمن كه از طرف جنوب به سمت مركز ايران صورت مي گيرد، است.
وي همچنين با اشاره به حضور ناوهاي آمريكا در خليج فارس عنوان كرد: استكبار جهاني هر چه بيشتر توانمندي نظامي خود را در خليج فارس به رخ بكشد، نتيجه معكوسي خواهد داشت، زيرا با آمادگي و نشان دادن توان دفاعي بيشتري از طرف كشور ايران در منطقه مواجه خواهد شد.
جعفري در مورد علت برگزاري اين رزمايش در كوير مركزي يزد، افزود: هيچ كشوري جرأت تجاوز به مرزهاي ايران را ندارد چه برسد به داخل كوير، اين رزمايش فقط براي تمرين نيروهاي زميني سپاه در اين منطقه برگزار شده است.فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: اين رزمايش در واقع تمرين دفاع در سواحل خليج فارس است كه اگر عمليات دريايي دشمن گسترده شود، بتوان در مقابل آن دفاع كرد.
جعفري يادآور شد: در اين رزمايش نيروهاي زميني سپاه آمادگي صددرصدي و كامل خود را در دفاع از نظام مقدس جمهوري اسلامي براي حفظ امنيت در داخل مرزها و كشورهاي منطقه خليج فارس به نمايش گذاشتند.
وي افزود: اين رزمايش پاسخ كوبنده اي در قبال تهديدات آمريكا در زمينه تحريم نفتي عليه ايران است.
جعفري ادامه داد: اقتدار و هماهنگي براي انجام نبردهاي رزمي و تاكتيك ها و روش هاي نوين دفاعي مشترك بين نيروهاي پياده گردان هاي بسيج تيپ الغدير، نشان از قدرت اين تيپ در برابر تهديدات دشمن دارد.

 



اخبار ادبي و هنري

طالبي: از شرق شكايت مي كنم
ابوالقاسم طالبي با تكذيب خبر روزنامه شرق مبني بر دريافت دستمزد 2ميليارد توماني براي فيلم «قلاده هاي طلا» گفت: از اين روزنامه شكايت خواهم كرد.اين كارگردان سينما با بيان اين مطلب به نسيم، مطالب منتشر شده در اين روزنامه در رابطه با اعتراض مردم به فيلم در زمان اكران در سينما استقلال را با توجه به گفته هاي مدير سينما استقلال و شاهدان عيني «تشويش اذهان عمومي» خواند و تاكيد كرد از اين مساله هم شكايت مي كنم.
اوج نژادپرستي در آكادمي اسكار
روزنامه لس آنجلس تايمز، با اشاره به اينكه 94 درصد از اعضاي آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي را سفيدپوستان تشكيل مي دهند، متذكر شد كه اين تركيب بندي نشان دهنده اوج نژادپرستي در آكادمي اسكار است. به گزارش فارس، براساس تحقيقات اخيرا روزنامه لس آنجلس تايمز، اعضاي آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي از تنوع لازم برخوردار نيستند و آمارها بيانگر اين مطلب است كه نژادپرستي در اين آكادمي موج مي زند. اين روزنامه اعلام كرد، 94 درصد از پنج هزار و 765 عضو آكادمي اسكار را سفيدپوستان و 77 درصد از اين تعداد را مردها تشكيل مي دهند. بنابراين گزارش، اين آمار نشان مي دهد كه در عضوگيري آكادمي اسكار دو عامل مرد بودن و سفيد بودن بر ديگر ارزش ها ارجحيت دارد.
محمدحسين نيرومند:
حوزه هنري براي تحقق سينماي ديني و انقلابي تلاش نمي كند
يك روزنامه نگار، با انتقاد از مديريت سازمان تبليغات اسلامي و حضور سينماگران غيرانقلابي در حوزه هنري تاكيد كرد كه حوزه، براي تحقق سينماي ديني و انقلابي تلاش نمي كند. محمدحسين نيرومند با اشاره به اتلاف چند ميلياردي در جريان توليد فيلم هاي به دور از ارزشهاي ديني و انقلابي در حوزه هنري، در قالب يادداشتي تصريح نمود: «زادبوم» فيلمي بود كه قرار شد در پاسداشت سي امين سالگرد انقلاب شكوهمند اسلامي توليد شود. اين فيلم اما، كاري درمي آيد كه هرگز امكان اكران عمومي در سينماهاي كشور را پيدا نمي كند.
وي افزود: در واقع، فيلمي كه با سرمايه گذاري يك نهاد انقلابي ساخته شده است، توسط شوراي پروانه نمايش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دچار مميزي اساسي مي شود. قبلا نيز فيلم سينمايي توليد شده در حوزه هنري به نام «زمان مي ايستد» به كارگرداني عليرضا اميني توقيف شده بود. نيرومند با اشاره به هزينه يك ميليارد و 200 ميليوني براي ساخت فيلم «پرچم هاي قلعه كاوه» به كارگرداني محمد نوري زاد گفت: اين فيلم باهزينه ميلياردي توليد شد اما ده ميليون تومان هم فروش نكرد.
وي تاكيد كرد: تنوع موضوعي فيلم هاي توليد شده با درونمايه هاي متكثر كه نسبت چنداني با سياست هاي مصوب سازمان تبليغات و حوزه هنري ندارد، كمبود توليد فيلم هايي با مضامين ديني و انقلابي در كارنامه حوزه هنري، حضور سينماگراني كه باور چنداني به آرمان هاي انقلاب اسلامي ندارند، خريد فيلم پس از توليد آن كه گواه بيلان كار است و متاسفانه تصويب توليدات سينمايي در لابي هاي خصوصي، توسط تهيه كنندگان و كارگردانان بدون توجه به نظر كارشناسان دلسوز كه بعضا شائبه سياسي كاري نيز در آن ديده مي شود، همه مبين آن است كه چيزي به نام مديريت فرهنگي در توليدات سينمايي حوزه هنري وجود ندارد.
انتقاد شاعران فلسطيني از حضور صهيونيست ها در جشنواره شعر گرانادا
حضور شاعران صهيونيست در جشنواره شعر گراناداي نيكاراگوئه انتقاد شاعران فلسطيني را در بر داشته است، به گونه اي كه «عصام السعدي» به دليل مشاركت شاعري از اسرائيل از حضور در اين جشنواره خودداري كرد.
السعدي در نامه اي كه به اين جشنواره ارسال كرده است علت كناره گيري خود را حضور شاعر زن اسرائيلي عنوان كرده است. هر چند كه برگزاركنندگان اين جشنواره حضور اين شاعر صهيونيست را با تعلق وي به جريان هاي چپ منتقد حكومت اسرائيل توجيه كرده اند، السعدي اعلام كرده است: اين شاعر اسرائيلي نماينده اين رژيم است. وي افزوده است: به ياد كودكان و زنان غزه كه اين روزها دومين سالگرد محاصره اين منطقه است در اين جشنواره حاضر نمي شوم چرا كه شعر پيش از بازي با كلمات نگاهي انساني و اخلاقي است و چگونه جشنواره اي مي تواند به ياد شعر جشن بگيرد در حالي كه نماينده دولت جنايت و نژادپرستي در آن حضور دارد.
در همين حال فخري رطروط شاعر فلسطيني كه در سال گذشته نيز در جشنواره نيكاراگوئه با شاعران اسرائيلي جدال كرد، گفت: شاعران اسرائيلي تنها براي حمايت از كشورشان در اين جشنواره ها حاضر مي شوند.
به گزارش فارس سال گذشته يك شاعر صهيونيست در اين جشنواره گفته بود: «قصيده ام را به زبان مادري مردم اسرائيل ارائه مي كنم؛ زباني كه مردم اسرائيل از 400 هزار سال پيش به آن سخن گفته اند» و اين سخنان موجب انتقادهاي شديد به اين جشنواره شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14