(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 4 اسفند 1390- شماره 20151

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
يكي از هزاران سند رسوايي صهيونيست ها
آيت الله آملي لاريجاني: نتيجه دادگاه فساد بانكي قاطع و عادلانه خواهد بود
تساوي زن و مرد در تكاليف اجتماعي
افزايش بي سابقه بهاي سوخت در فرانسه، انگليس و آمريكا
با حضور معاون اول رئيس جمهور 31 طرح در كردستان افتتاح يا كلنگ زني شد
كوتاه از انتخابات



يكي از هزاران سند رسوايي صهيونيست ها

¤ مصطفي روزبهاني
صهيونيست ها قبل از اشغال سرزمين فلسطين در پوشش مراكزي چون «آژانش يهود»، «هاگانا» و پس از شكل گيري رژيم جعلي اسرائيل آشكارا به صدور تروريسم مشغول بوده اند. روزي در فرودگاه «انتبه» آفريقا، چريك هاي فلسطيني را به خاك و خون مي كشند، روزي ديگر با كمك رادارهاي اهدايي آمريكا محل اقامت رزمندگاني همچون «خالد مشعل» را رصد و بمباران مي كنند و روزي بعدتر در خيابان هاي پايتخت ايران اسلامي، دانشمندان هسته اي كشورمان را ترور مي كنند. جالب اينكه برخي از رسانه هاي غربي هم به صورت مستند از نقش صهيونيست ها در اين ترورها پرده برمي دارند اما بازهم دولتمردان آمريكايي، اروپايي و صهيونيست ها در كمال وقاحت، ايران اسلامي را به صدور تروريسم متهم مي كنند.
اما اين سند متقن مندرج در كتاب «ساواك شاگرد موساد» حكايت از صدور تروريسم توسط صهيونيست ها و پيشنهاد موساد به ساواك شاه براي منفجر كردن «كشتي هاي اتحاد جماهير شوروي سابق» در بندر بصره دارد. شايان ذكر است كه اصل اين اسناد در موزه عبرت ايران نگهداري مي شود و اما محتواي سند:
14/1/1354 سري
جهت استحضار تيمسار رياست ساواك و صدور امر مقتضي.
همان طور كه استحضار دارند كشتي هاي شوروي حاوي محمولات مختلف... به عراق مرتباً در بندر بصره رفت و آمد داشته و اين اداره كل امكاناتي براي تخريب و خرابكاري در كشتي هاي مذكور از طريق عوامل مربوطه (موساد) دارد. و به همين علت در سال 52 كه ژنرال ضمير (عامل موساد) به تهران مسافرت نموده، به فرموده ايشان در اين زمينه مذاكره و ژنرال ضمير پاسخ داد كه با وسايل كوچكي كه حجم آن حتي از يك قلم خودنويس تجاوز نخواهد كرد مي توان منظور فوق را عملي نمود. و به دنبال اين مذاكرات دوستان زيتون [ اسم رمز اسرائيل] پيشنهاد كردند يا يك نفر متخصص از دوستان زيتون به ايران اعزام گردد و يا اينكه دو نفر از كارمندان ساواك جهت آموزش و آشنايي با وسائل مذكور به اسرائيل مسافرت نمايند...
اداره كل دوم
پاسخ:
اصولاً ديدن اين آموزش ها لازم است..» (برگرفته از اسناد ساواك شاگرد موساد، نشر موزه عبرتت ايران، صص 105-104).
حال مي توان قضاوت كرد چه كساني صادركننده تروريسم دولتي در تاريخ معاصر بوده است.
ايران اسلامي به گواهي اسناد موجود بزرگترين كشور صدمه ديده از تروريسم صادراتي آمريكا، اسرائيل وكشورهاي غربي و يا رژيم صهيونيستي بوده است و....

 



آيت الله آملي لاريجاني: نتيجه دادگاه فساد بانكي قاطع و عادلانه خواهد بود

رئيس قوه قضائيه در جلسه مسئولان عالي قضايي تشكيل دادگاه متهمان پرونده فساد مالي اخير را نشانه عزم جدي اين قوه در برخورد با انواع مفاسد و به ويژه مفاسد اقتصادي دانست.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالي قضايي با اشاره به اين كه «كار دستگاه قضايي صبوري در مقابل تمام القائات دشمنان خارجي نظام و برخي دنباله روهاي داخلي آنان و در عين حال انجام وظيفه قانوني در رسيدگي به اين پرونده است» گفت: تشكيل جلسه دادگاه اخير نشان داد كه عزم دستگاه قضايي و همه مسئولان قضايي اين است كه با مفاسد اقتصادي به نحو قاطعانه برخورد شود و در نظام جمهوري اسلامي توان و ظرفيت مبارزه با انواع مفاسد وجود دارد و اگر عزم مسئولان جزم شود، مفاسد قلع و قمع و ريشه آنها قطع خواهد شد.
وي افزود: برگزاري اين دادگاه پاسخ به كساني بود كه القا مي كردند نظام اسلامي و قوه قضائيه قصد و يا توان مبارزه با مفاسد اقتصادي را ندارد.
رئيس قوه قضائيه تأكيد مقام معظم رهبري و صدور دستورالعمل قاطع مبارزه با مفاسد اقتصادي در سال 1380 و تأكيدات حضرت امام خميني(ره) در مبارزه با مفاسد و نيز نحوه زندگي و معيشت رهبر معظم انقلاب اسلامي را نشانه و دلالتي بر عزم نظام جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مفاسد اقتصادي توصيف كرد و اظهار داشت: قوه قضائيه نيز در دوره اخير خود بخوبي نشان داده است كه با فساد در تمام ابعاد آن برخورد جدي خواهد كرد و هر چند در مبارزه با انواع مفاسد اجتماعي، فرهنگي، قاچاقچيان مواد مخدر و مفاسد اقتصادي سر و صداهايي بلند خواهد شد اما استمرار مبارزه قاطعانه با مفاسد همچنان در دستور كار دستگاه قضايي قرار دارد.
آيت الله آملي لاريجاني مبارزه با مفاسد اقتصادي را به دليل احتمال ارتباط باندهاي مفاسد اقتصادي با برخي مراكز قدرت دشوارتر دانست و گفت: در نظام جمهوري اسلامي كه اساس بر رعايت قوانين و مبارزه با مفاسد است، ظرفيت مبارزه با مفاسد اقتصادي بسيار بالاست.
رئيس دستگاه قضايي با اشاره به كار شبانه روزي قضات،كارشناسان و مسئولان رسيدگي كننده به پرونده فساد مالي اخير، از زحمات آنان تشكر كرد و گفت: كيفرخواست اين پرونده و مستندات آن نشان داد كه كار عظيمي در روند تكميل اين پرونده انجام شده و وجود 12هزار صفحه مستندات آن نيز نشان مي دهد كه دستگاه قضايي در اين پرونده با تمام توان وارد شده است.
آيت الله آملي لاريجاني با تأكيد بر اين كه تشكيل دادگاه بخشي از متهمان قدم اول برخورد با اين فساد است، از اقدامات جديد قضايي در تكميل اين پرونده و انجام روند رسيدگي در مورد برخي ديگر از متهمان و ارجاع پرونده آنان به دادگاه خبر داد.
رئيس قوه قضائيه همچنين از تلاش برخي به منظور منحرف كردن اذهان نسبت به اين پرونده و ارائه تفسيرهاي نادرست اظهار داشت: برخي به جاي تبليغ كار عظيم دستگاه قضايي و تقدير از زحمات انجام شده متأسفانه با تيترها و ارائه نشانه هاي نادرست سعي دارند اذهان را نسبت به اين كار عظيم منحرف كنند اما دستگاه قضائي با تمركز قانوني بر انجام وظايف خود بازهم نسبت به اين قبيل سر و صداها و هياهوها صبوري خواهد كرد و مردم شريف ايران نتيجه كار قوه قضائيه را در عمل خواهند ديد و اميدواريم كه نتيجه اين دادگاه نتيجه اي عادلانه و قاطع باشد.
آيت الله آملي لاريجاني در ادامه سخنان خود با اشاره به نزديكي زمان برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي وبا تأكيد بر ضرورت شركت گسترده مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس بار ديگر قدرت اين ملت را نشان خواهد داد و حضور چشمگير در پاي صندوق هاي انتخابات سرنوشت كشور را تعيين خواهد كرد و چشم و دست طمع بيگانگان را از اين كشور كوتاه مي كند.
رئيس قوه قضائيه با دعوت از تمام قشرهاي مردمي براي حضور در انتخابات خطاب به برخي از افراد كه اعتقادشان بر اين است كه حضور در انتخابات و يك راي آنان تأثيري در سرنوشت انتخابات ندارد، گفت: مردم شريف ايران اسلامي بايد بدانند و مطمئن باشند كه هر يك راي آنان در سرنوشت كشور و آينده نظام اسلامي مؤثر است و «انتخابات پرشور و سرنوشت ساز» از مجموع همين تك راي هاي افراد و انتخاب افراد اصلح از ميان نامزدها شكل خواهد گرفت.
آيت الله آملي لاريجاني با تأكيد بر اين كه طبيعتاً هيچ كدام از نامزدها نمي توانند داراي شرايط صددرصد منطبق با خواسته انسان باشند،گفت: انتخاب افراد داراي شرايط اصلح از ميان نامزدها به لحاظ شرعي و عقلي واجب است و تشكيل مجلس قوي در سرنوشت آينده كشور مؤثر است و مجلس قوي با نظارت هاي به هنگام و مناسب بر كار قوه مجريه و قانون گذاري مناسب بر روند كار دستگاه قضايي نيز تأثيرگذار خواهد بود.
در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي در ادامه ارائه گزارش هاي سازمان بازرسي كل كشور در خصوص عملكرد بخش هاي زيرمجموعه قوه قضائيه، گزارش اين سازمان در خصوص مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادي و چگونگي اجراي احكام در اين مجتمع و همچنين گزارشي از وضعيت منابع طبيعي و جنگل ها كه در دست رسيدگي قرار دارد ارائه شد و در هر مورد تصميمات مقتضي اتخاذ گرديد.

 



تساوي زن و مرد در تكاليف اجتماعي

اكثر ما مسلمانان آنگونه كه شايسته است به تكاليف اجتماعي مان اهميت نداده ايم. دست هايي هم از شياطين انس و جن در كار بوده تا چنين تلقي شود كه دين، تنها رابطه انسان با خداست و تكاليف شرعي هم فقط رعايت نجس و پاكي و نماز و روزه است. شيعه بودن هم اين است كه انسان در روضه و عزاداري شركت كند. اما مسايل مهمي از قبيل مشاركت در سرنوشت جامعه، مقابله با مفاسد اجتماعي، تأمين مصالح بين المللي اسلام و ايستادگي در برابر دشمنان اسلام، چندان جدي گرفته نشده است و تا قبل از نهضت اسلامي توسط حضرت امام(ره) تقريباً همه اين امور در جامعه ما متروك بود و حتي گاهي پرداختن به آنها خلاف تقوا و تقدس شناخته مي شد.
سقيفه، آغازي بر سكولاريسم در اسلام
اين مسأله اختصاص به دنياي اسلام ندارد. اما ظهور آن در اسلام از سقيفه بود. كساني چنين وانمود كردند كه با وفات پيغمبر اكرم (ص) بساط نبوت و آنچه مربوط به آن بود برچيده شد و بعد از آن خود مردم بايد حكومتي را انتخاب و امور دنيايشان را اداره كنند. لذا در حالي كه علي(ع) به تنهايي مشغول تجهيز پيكر پيامبر(ص) بود، مسلمانان جمع شدند تا جانشيني را براي آن حضرت تعيين كنند. اين گروه براي توجيه كار خود مي گفتند: ما بايد براي اداره جامعه فكري بكنيم و خود ما بايد تعيين كنيم كه چه كسي خليفه و امام و به تعبير امروزي رئيس جمهور باشد.
شروع تمهيداتي كه براي تثبيت اين مسأله انديشيده شده بود، از اينجا بود كه وحي و رابطه با خدا مسايلي بود كه اختصاص به پيامبر(ص) داشت و با رحلت آن حضرت اين مسايل هم تمام شد و آنچه باقي ماند امور دنيايي بود كه خود مردم تلاش كردند براي اداره آن تدبيري بينديشند. در واقع در عالم اسلام گرايش به سكولاريسم و تفكيك دين از مسايل سياسي ـ اجتماعي از همان زمان شروع شد. با اينكه 70 روز قبل از آن، پيغمبر اكرم(ص) از طرف خدا، علي(ع) را به عنوان جانشين خود معرفي كرده بود؛ ولي مسلمانان اين جريان را ـ عمداً يا سهواً ـ فراموش كردند، گويا اصلاً ماجراي غدير اتفاق نيفتاده است.
به تدريج اين تفكر در ميان مسلمانان و بويژه سلاطين اسلامي كه غالباً از اهل تسنن بودند، جا افتاد كه حكومت، امري دنيايي است و زماني كه مردم با كسي بيعت كردند، او حاكم و امرش مطاع است. ائمه اطهار(ع) هم بعد از جريان كربلا به دليل مغلوب بودن شيعه در برابر حاكمان وقت و براي حفظ اساس تشيع كه در واقع اساس اسلام است، غالباً در حال تقيه زندگي مي كردند. البته گاهي فقهاي شيعه ـ اگر مجالي پيدا مي كردند ـ به اين مسأله اشاره مي كردند كه سلطان عدل بايد از طرف خدا تعيين شود. مطرح كردن اصطلاح سلطان عادل و جائر هم در واقع تاكتيكي بود كه توسط فقهاي شيعه به كار گرفته مي شد تا اين مطلب را اعلام كنند كه شيعه هر سلطاني را لازم الاطاعه نمي داند؛ بلكه تنها امام عادل واجب الاطاعه است. با طرح مساله «امام عادل» اين سؤال مطرح مي شود كه امام عادل چه كسي است. در اينجا بود كه فقهاي شيعه فرصتي مي يافتند تا در مورد جائر بودن سلاطين زمان خود بحث كرده، ثابت كنند كه اين سلاطين حق حكومت ندارند. ما بايد خدا را شكر كنيم كه با ظهور شخصيت بزرگي مثل حضرت امام(ره) و فعاليت هايي كه در طول نهضت انجام دادند اين حقيقت اسلامي تا حدود زيادي براي همه، به خصوص مردم ايران روشن شد كه دين، مختص عبادات فردي نيست و پرداختن به مسائل اجتماعي هم يكي از بزرگترين واجبات است.
سياست ما، عين ديانت ما
ما نبايد فراموش كنيم كه دين اسلام تنها مجموعه احكام شخصي براي تأمين رابطه فرد با خدا نيست. بازگشت روابط اجتماعي هم به رابطه با خداست و ما بايد اين روابط را هم براساس اوامر خدا و در جهت كسب رضايت او تعريف كنيم. جدا كردن حساب امور اجتماعي از حساب عبادات فردي، سياستي شيطاني است كه امام(ره) با تمام وجود سعي كرد با آن مبارزه كند تا همه مردم بفهمند كه دخالت در امور اجتماعي و سياسي از بزرگترين واجبات ديني است. البته قبل از ايشان مرحوم مدرس در آن جمله معروف و تاريخي فرموده بود كه «سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ماست»؛ ولي احيا كننده اين شعار حضرت امام بود و ما بايد سعي كنيم كه اين گوهر گرانبها كه حقيقت اسلام و حاصل عمر امام(ره)، ثمره دستورات انبيا و ائمه اطهار(ع) و روح تشيع است، زنده بماند و كساني از سر دشمني با اسلام يا از روي ناآگاهي و غفلت، حساب دين را از سياست جدا نكنند. اسلام تنها دستورات فردي و عبادي به معني خاص نيست و گاهي اهتمام به مسايل سياسي و اجتماعي و دخالت در تدبير امور جامعه كه بخش عظيمي از اسلام را تشكيل مي دهد، از عبادات فردي هم مهمتر است.
تساوي زن و مرد در تكاليف اجتماعي
برخلاف آنچه بسياري مي پندارند، در زمينه انجام وظايف اجتماعي تفاوتي بين زن و مرد نيست.
در زمينه تفاوت بين مرد و زن در احكام و حقوق سه گرايش مطرح شده است؛ ديدگاه اول تساوي زن و مرد است كه توسط غربي ها بخصوص بعد از انقلاب فرانسه مطرح شده است و همچنان كه مي دانيد اين گرايش غلط برخلاف نصوص قرآن است.
در مقابل اين گرايش افراطي، ديدگاه تفريطي ديگري جهات مشترك بين زن و مرد را بسيار نادر مي داند. بر اساس اين ديدگاه زنان نبايد به هيچ وجه در بسياري از امور، بخصوص در مسايل اجتماعي و سياسي دخالت داشته باشند و در واقع زن، جنس دومي است كه وظيفه اصلي او تأمين نيازمندي هاي مردان است. متأسفانه در طول تاريخ و در بعضي از كشورهاي اسلامي به خاطر سنت هاي قومي، اين گرايش ترويج شده و با تمسك به دستاويزهايي از جمله اينكه در آيات قرآن، تنها خطابات مذكر مثل «يا ايها الذين آمنوا» به كار رفته، چنين وانمود شده كه نظر اسلام اين است.
همچنان كه توجه داريد، مثال مورد اشاره بازگشت به اين ويژگي ادبيات عربي دارد كه بر خلاف فارسي، در آن ضماير و موصول هاي مذكر و مؤنث متفاوت است و در صورتي كه مخاطبان، مرد باشند از ضماير مذكر و اگر مخاطبان، زن باشند از ضماير مؤنث استفاده مي شود. اما در مواردي كه مرد و زن، مشتركاً مورد خطاب باشند يا در جمله اي مرد يا زن بودن مورد عنايت نباشد، در ادبيات عربي از ضمير مذكر استفاده مي شود. بر همين اساس از آيه «يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام» وجوب روزه بر زنان و مردان به صورت مساوي استفاده مي شود و براي اثبات آن در خصوص زنان نياز به دليل ديگري نيست. لذا مثال مذكور مثل بسياري از موارد ديگر، از جمله مغالطه هايي است كه از جهل گوينده ناشي مي شود؛ يا سوءاستفاده وي از جهل مخاطبان براي اغفال ايشان است.
روشن است كه ديدگاه تفريطي جدا كردن زنان از مردان در كليه احكام و حقوق هم از نظر اسلام باطل است. زيرا آيات قرآن بر اين امر دلالت دارند كه زن و مرد در اكثر موارد ـ اگر نگوييم در جميع موارد ـ جهات مشترك فراواني دارند و زن در بسياري از امور زندگي استقلال دارد؛ بجز برخي موارد كه تحت شرايط و قراردادهايي از باب تقسيم كار مشخص مي شود؛ يا بعضي از وظايف اجتماعي از جمله جهاد، حكومت و قضاوت كه به لحاظ ويژگي هاي خاص، نقش اول در آنها بر عهده مردان است.
بر همين اساس، ديدگاه سوم كه پذيرش تفاوت هاي في الجمله در حقوق و تكاليف بين زن و مرد است، پديدار مي شود. در برخي موارد حقوق زنان بر مردان برتري دارد؛ از جمله اينكه تأمين نفقه زن و اداره زندگي از جهت اقتصادي بر عهده مرد است و حتي زن مي تواند براي انجام كارهاي خانه و بچه داري و نظاير آن از مرد اجرت بگيرد. در بعضي موارد هم حقوق مردان بر زنان برتري دارد؛ از جمله اينكه سهم الارث مرد در اغلب موارد بيشتر از زن است.
چنين اختلافات اجمالي بين زن و مرد در حقوق و تكاليف كه مقتضاي شرايط فيزيكي، جسمي و روحي زن و مرد است، پذيرفته شده است. اما در تكاليف اجتماعي مانند امر به معروف و نهي از منكر، پرداختن به مسايل فرهنگي، احياي ارزش هاي اسلامي، مبارزه با فساد، ارشاد ديگران و اموري از اين قبيل، هيچ اختلافي بين مرد و زن نيست.
بنا براين پس از اينكه پذيرفتيم تأمين مصالح اسلامي جامعه يكي از بزرگترين واجبات اسلام است، بايد بر اين مسأله تأكيد كنيم كه اين امر اختصاص به مردان ندارد و زنان نيز در اين زمينه مكلفند و بايد نسبت به اين قبيل مسايل حساس باشند. حتي شايد در بعضي از موارد نقش زنان مهمتر از مردان باشد. هرچند براساس ديدگاه نادرستي كه پيرامون جايگاه زنان در جامعه به عنوان جنس دوم رايج بوده، برخي چنين تلقي مي كردند كه اوامر و تكاليف اجتماعي ـ بجز در موارد استثنايي ـ ابتدائاً متوجه مردان است.
آنچه در اينجا بيشتر مورد تأكيد است، اين است كه بايد توجه داشته باشيم چنين نيست كه در مبارزه با تهاجم فرهنگي و مشاركت در مسايل سياسي ـ اجتماعي نقش اول بر عهده مردان باشد و زنان طفيل ايشان باشند. هيچ كس ادعا نكرده كه جهاد فرهنگي اختصاص به مردان دارد. حتي دفاع نظامي هم اختصاص به مردان ندارد و در صورت لزوم زنان هم بايد در آن شركت كنند. بنا براين همه بانوان مسلمان بايد در زمينه مشاركت در امور سياسي و اجتماعي كه مصالح جامعه اسلامي را تأمين يا از مفاسد جلو گيري مي كند، احساس وظيفه كنند و در اين جهت به عنوان جهادي كه حتي گاهي اهميت آن از جهاد نظامي هم بيشتر است، دوشادوش مردان فعاليت كنند.
متأسفانه سياست غلط استعماري، شكستن حريم ها و زير پا گذاشتن ارزش هاي اسلامي، بويژه در خصوص زنان است كه در دوران رژيم منحوس گذشته اعمال شد و تدريجاً شرايط خاصي را در جامعه ما به وجود آورد كه بانوان متدين براي دور ماندن از آفات اين سياست سعي كردند كمتر در جامعه حضور پيدا كنند و در نتيجه بتدريج خانم ها در فعاليت هاي اجتماعي به حاشيه جامعه رانده شدند. اگر چنين نشده بود، آنان مي توانستند با رعايت حجاب و ساير شئونات، تكاليف اجتماعي خود را انجام دهند و دليلي براي عدم حضور اين قشر جامعه در صحنه هاي اجتماعي وجود نداشت.
الحمد لله، بعد از پيروزي انقلاب اين مانع نيز برطرف شد و ديگر چنين عذري براي عدم مشاركت بانوان در امور اجتماعي پذيرفته نيست و آنها مي توانند در زمينه هاي مختلف اجتماعي، سياسي و حتي اقتصادي كه وظيفه شان ايجاب كند، با رعايت موازين و ارزش هاي اسلامي به فعاليت خود ادامه دهند. حتي در برخي موارد، از جمله در جهاد فرهنگي، بر زنان واجب است دوشادوش مردان نقش خود را بطور كامل ايفا كنند و هيچ چيز مانع انجام اين وظايف نمي شود. اما جو حاكم بر جامعه كه نتيجه آن سياست غلط استعماري است، موجب شده بسياري از بانوان متعهد و متدين ما از اين امر غفلت كنند و هر چند كمابيش پذيرفته اند كه بايد در فعاليت هاي اجتماعي دخالت كنند، اما اين وظيفه را در حد شركت در انتخابات يا اموري از قبيل كمك به محرومان و مستضعفان بر خود واجب مي دانند و گويا وظيفه اي بيش از اين براي خود نمي شناسند. غافل از اينكه آنها هم بايد مثل مردان در عرصه مبارزه با مفاسد اجتماعي وارد عمل شوند و اين كار همانند اقامه نماز، بلكه بيش از آن بر ايشان واجب است. زيرا در روايات ،تحقق و قوام همه فرايض در گرو انجام امر به معروف و نهي از منكر شمرده شده و از اين جهت «أسمي الفرايض و أشرفها» ناميده شده است( كافي، ج 5، ص 55). اين دو وظيفه واجب ـ كه جهاد فرهنگي و مبارزه با مفاسد اجتماعي كه در جامعه امروز ما جريان دارد، از مصاديق بارز آنها است ـ هيچ اختصاصي به مردان ندارد و حتي در برخي مواقع زنان مي توانند نقش مؤثرتري در انجام آنها داشته باشند.
بيانات حضرت آيت الله محمد تقي مصباح يزدي(دامت بركاته) در جمع خواهران ميهمان دفتر پژوهش هاي فرهنگي : قم: 22/01/1384
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



ابتكار پيش دستانه ايران جواب داد
افزايش بي سابقه بهاي سوخت در فرانسه، انگليس و آمريكا

سرويس سياسي-
به دنبال قطع صدور نفت كشورمان به فرانسه و انگليس، منابع غربي در گزارش هاي مختلف اذعان كردند اعلام متوقف شدن صادرات نفت ايران به اين 2 كشور اروپايي، بهاي سوخت را افزايش داده است.
در همين ارتباط، روزنامه ديلي ميل از آشكار شدن زودهنگام آثار تحريم ايران در انگلستان خبر داد و در گزارشي در روز سه شنبه نوشت: تحريم فروش نفت ايران به انگليس، بهاي هر ليتر گازوئيل در اين كشور را براي نخستين بار به يك پوند و 43پنس رساند.
در حالي كه دولت انگليس تأكيد دارد تحريم فروش نفت ايران به انگليس، اثري بر افزايش هزينه هاي زندگي در اين كشور ندارد، روزنامه ديلي ميل از رسيدن بهاي هر بشكه نفت برنت، به 121دلار خبر داد و تأكيد كرد: «با ادامه وضعيت جاري در خاورميانه، انتظار مي رود بهاي سوخت تا آغاز بهار، باز هم بالاتر رود و در مقايسه با ماه پيش، 7 پنس ديگر بر بهاي هر ليتر سوخت در انگليس افزوده شود.»
بنابر اين گزارش، نيمي از خودروهاي انگليس، گازوئيل سوزند كه بهاي هر ليتر گازوئيل، از 114پنس در سال گذشته، به 143پنس رسيد.
به نوشته ديلي ميل، نگراني از برنامه هاي هسته اي ايران، اقدام ايران در تحريم فروش نفت به انگليس و فرانسه و نيز احتمال مسدود شدن تنگه هرمز، موجب شده است در يك هفته گذشته، بهاي نفت به سرعت افزايش يابد.
روزنامه ديلي ميل به نقل از كارشناسان ترابري نوشت: «انتظار مي رود افزايش بهاي سوخت موجب شود در مجموع، هر خانوار انگليسي به طور متوسط ماهانه 15پوند بيش تر براي خريد بنزين و گازوئيل بپردازد.»
به نوشته ديلي ميل، آمريكايي ها در 10 روز گذشته، به منظور پيشگيري از خريد سوخت گران تر، به خريد و ذخيره بنزين روي آوردند.
در همين حال، شبكه تلويزيوني «ت اف يك» فرانسه در گزارشي خاطرنشان كرد كه افزايش بي سابقه بهاي سوخت در فرانسه دولتمردان اين كشور را نگران كرده است.
اين شبكه تلويزيوني گفت كه يكي از دلايل افزايش قيمت بنزين به اوضاع ژئوپوليتيك و تنش ها با ايران مربوط مي شود.
اين گزارش در عين حال تصريح كرد: خطر اصلي ترس از بسته شدن تنگه هرمز است كه روزانه پانزده ميليون بشكه نفت از آن انتقال مي يابد كه اين يك پنجم توليد جهاني نفت است.
همچنين به گزارش «ت اف يك» فرانسه اعلام متوقف شدن صادرات نفت ايران به فرانسه تأثير به سزايي در تشديد قيمت ها داشته و موجب افزايش اعتراض ها در اين كشور شده است.
بنابر اين گزارش، سوخت رساني به بسياري از جايگاه هاي توزيع بنزين متوقف شده است. رانندگان كاميون معترض در اين جزيره مانع انتقال سوخت به جايگاه هاي توزيع بنزين مي شوند. آنان به قيمت بالاي سوخت و كاهش قدرت خريد خود اعتراض دارند. در ديگر مناطق فرانسه نيز قيمت بنزين ركورد جديدي به ثبت رسانده است. اين مسئله موجب شده است رانندگان نتوانند باك خودروهايشان را پر كنند. در شهر مارسي قيمت هر ليتر بنزين در برخي از جايگاه ها به يك يورو و شصت و هفت سنت رسيده است. اين سومين هفته پياپي است كه قيمت ها بالا مي رود. يكي از رانندگان گفت: «تقريباً هر روز شاهد افزايش قيمت بنزين هستيم. نمي دانيم كي اين وضع متوقف مي شود.» يكي ديگر از رانندگان گفت: «پانزده روز پيش قيمت هر ليتر ده سنت كمتر بود. اين افزايش ها بسيار شديد است.» راننده اي ديگر ادامه داد: «احساس مي كنم كه هر بار كه بنزين مي زنم كارت اعتباري ام خالي مي شود.» بسياري از رانندگان مبلغي خاص را براي بنزين زدن انتخاب مي كنند و مقدار كمي بنزين مي زنند.
همچنين به گزارش واحد مركزي خبر از پاريس، بهاي هر ليتر بنزين براساس اعلام رسانه هاي فرانسه با 5/5 درصد افزايش به يك يورو و 73 سانتيم و هر ليتر گازوئيل هم با افزايش چهار و هفت دهم درصدي به يك يورو و 58 سانتيم افزايش يافت. اين نخستين بار است كه قيمت انواع سوخت در فرانسه تا اين حد افزايش مي يابد. اين در حالي است كه دولت فرانسه تأكيد دارد قطع فروش نفت ايران به فرانسه، اثري بر افزايش هزينه هاي زندگي در اين كشور ندارد. با اين افزايش قيمت سوخت، اين چهارمين باري است كه در سال جديد ميلادي، قيمت سوخت در فرانسه افزايش مي يابد. با افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني كارشناسان در فرانسه پيش بيني مي كنند كه بهاي سوخت تا آغاز بهار، باز همه بالاتر رود به طوري كه با اين روند ممكن است هر ليتر بنزين در فرانسه به دو يورو هم برسد. قيمت سوخت خانگي هم در فرانسه كه از ابتداي سرماي اروپا در حال افزايش است پس از افزايش 30درصدي امروز با قيمت يك يورو و يك سانتيم ركورد جديدي را ثبت كرد. به اعتقاد كارشناسان اثرات منفي اقدام ايران در قطع صادرات نفت بيش از هر زمان ديگري نمايان تر شده است چرا كه از يك طرف طرح هاي رياضتي ناشي از بحران اقتصادي مردم را در تنگنا قرار داده و از طرف ديگر هم با افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني هزينه خانوارهاي فرانسوي را كه حداقل دو خودرو دارند افزايش داده است.
اقدام ايران در پاسخ به اقدام اتحاديه اروپاست كه نخريدن نفت ايران را تحميل كرد و ما بايد اثرات اين اقدام را تحمل كنيم.
از سوي ديگر؛ قيمت بنزين در آمريكا نيز افزايش يافته است.
به گزارش شبكه ام اس ان بي سي، ميانگين قيمت بنزين در آمريكا با 16 سنت افزايش به 3 دلار و 54سنت در هر گالون رسيد. اين در حالي است كه ماه گذشته قيمت هر گالون بنزين در آمريكا سه دلار و 38سنت بود.
شبكه تلويزيوني الجزيره انگليس هم طي گزارشي تصريح كرد تصميم اخير ايران مبني بر توقف صادرات نفت اين كشور به فرانسه و انگليس باعث تسريع در روند افزايش قيمت بنزين در آمريكا شده است.
همچنين اين شبكه تلويزيوني گزارش داد كه افزايش قيمت بنزين در آمريكا به موضوع داغ انتخاباتي تبديل شده است.

 



با حضور معاون اول رئيس جمهور 31 طرح در كردستان افتتاح يا كلنگ زني شد

سنندج- خبرنگار كيهان:
معاون اول رئيس جمهوري گفت: 31 طرح در دو روز گذشته در استان كردستان افتتاح يا كلنگ زني شد.
محمدرضا رحيمي شامگاه سه شنبه با بيان اينكه از اين تعداد 16 طرح افتتاح و 15 طرح نيز كلنگ زني شد، گفت: براي بهره برداري از 15 طرح، اعتباري بالغ بر 686 ميليارد تومان هزينه شده است.
وي افتتاح هشت هزار و 678 واحد مسكن مهر با اعتباري بالغ بر 281 ميليارد تومان، بهره برداري از 236 كيلومتر راه با اعتباري بالغ بر يك هزار و 300 ميليارد ريال، بهره برداري از معدن طلاي ساريگوني و آبگيري سدهاي آزاد و سورال را مهم ترين اين طرح هاي بيان كرد.
وي افتتاح شش طرح توزيع برق، 47 ايستگاه ماهواره اي صدا و سيماي استان و چند طرح دانشگاهي را از ديگر طرح هاي افتتاح شده اعلام كرد.
رحيمي در ارتباط با 16 طرح عمراني كلنگ زني شده در استان كردستان نيز گفت: براي اجراي اين 16 طرح علاوه بر هزار و 300 ميليارد تومان، 542 ميليون دلار و 278 ميليون يورو اعتبارات ارزي اختصاص يافته است.
وي بيان كرد: براي تأمين اعتبار اين طرح ها علاوه بر اعتبارات ملي از صندوق توسعه ملي نيز كمك خواهيم گرفت.
رحيمي كلنگ زني كارخانه ايران خودرو در سنندج، كارخانه سايپا در بيجار، كارخانه پتروشيمي در ديواندره، دانشگاه صنعتي كردستان، كارخانه سيمان در شهرهاي سقز و مريوان را مهمترين طرح هاي كلنگ زني شده عنوان كرد. وي احداث كارخانه نمك قروه، كارخانه توليد ورق كامپوزيت در دهگلان و كارخانه توليد قطعات پيشرفته بتني در بيجار را از ديگر طرح هاي كلنگ زني شده در سفر به كردستان اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان معاون اول رئيس جمهور گفت: در بودجه سال 91 براي سرعت بخشيدن به اجراي طرح راه آهن سنندج- زنجان- همدان بيش از 174 ميليارد تومان اختصاص يافته است.
رحيمي اشاره كرد: در دولت نهم و دهم توجه ويژه اي به توسعه كردستان شد كه پروژه هاي سدسازي بهترين نمونه هاي آن است. وي گفت: تكميل 11 طرح سدسازي در كردستان نيازمند يكهزار ميليارد تومان اعتبار است. وي سدآزاد سنندج را يكي از طرح هاي مهم دولت در كردستان قلمداد كرد و اضافه كرد: در سفر اخير اين سد آبگيري شد، اما براي انتقال آب به مزارع دهگلان و قروه بالغ بر 900 ميليارد تومان هزينه لازم است.
وي افزود در حال حاضر 700 مگاوات برق به كشور عراق صادر مي شود و با آبگيري اين سدها زمينه صادرات براي دو هزار مگاوات فراهم شد كه در سد آزاد به تنهايي امكان توليد 500 مگاوات برق مهيا است.
رحيمي همچنين گفت: بيش از 66 درصد مصوبات هيأت دولت به كردستان اجرايي شده است.

 



كوتاه از انتخابات

مهدوي كني: هنوز هم فرصت براي وحدت باقي است
دبير كل جامعه روحانيت مبارز در خصوص فهرست هاي متعدد اصولگرايان گفت: ما هميشه اعلام كرده ايم كه جبهه پايداري مي تواند به جبهه متحد بپيوندد.
آيت الله مهدوي كني در خصوص فهرست جبهه متحد اصولگرايان اظهار داشت: وقتي شوراي مركزي جبهه متحد اين ليست را قبول كرده ما هم قبول مي كنيم. رسم ما اين است كه كار جمعي را با نظر جمعي انجام دهيم و هيچ وقت نظر فردي نمي دهم.
آيت الله مهدوي كني در پاسخ به اين سئوال كه با وجود اعلام فهرست جداگانه ازسوي جبهه پايداري آيا فرصتي براي پيوستن اين گروه به جبهه متحد اصولگرايان باقي مانده است، گفت: ما هميشه اعلام كرده ايم كه جبهه پايداري مي تواند به جبهه متحد بپيوندد.
دبير كل جامعه روحانيت مبارز در ادامه افزود: ما هيچ وقت نا اميد نمي شويم چرا كه قرآن مي فرمايد« لا تقنطوا م ن رّحمه اللّه »
رئيس مجلس خبرگان در باره تعدد فهرست هاي اصولگرايان و رقابت داخلي ميان خانواده اصولگرايان گفت: هركس از جبهه متحد اصولگرايان جدا شده كار بدي انجام داده است.
وي در خصوص اينكه آيا در اين فرصت باقي مانده تا انتخابات امكان وحدت ميان اصولگرايان است گفت: بله؛ ما با آغوش بازمي پذيريم.
آيت الله مهدوي كني دبير جامعه روحانيت مبارز ديروز در مراسم اولين يادواره شهيد محلاتي در خصوص وحدت نيروهاي انقلاب در آستانه انتخابات اظهار داشت: چند روز ديگر تا برگزاري انتخابات باقي نمانده است، و توصيه مي كنم در اين چند روز باقي مانده مومنين دور هم جمع شوند و زير يك علم سينه بزنند.
دبير جامعه روحانيت مبارز همچنين خاطر نشان كرد: اگر روحانيت را كنار بگذاريد انقلاب از بين مي رود و امام مكررا توصيه مي كردند كه به جامعه روحانيت و جامعه مدرسين احترام بگذاريد در حاليكه ايشان از تمام اختلاف سلايق خبر داشتند.
حداد:با اين همه جبهه ، همه سابقه جبهه دارند!
اولين همايش سراسري نامزدهاي جبهه متحد اصولگرايان سه شنبه 2 اسفند در تالار آدينه با حضور كانديداهاي سراسر كشور جبهه متحد اصولگرايان برگزار شد.
حداد عادل در اين همايش در بخشي از سخنراني خود ضمن انتقاد از برخي افراد كه وقتي در ليست جبهه قرار نگرفتند خودشان به تنهايي يك جبهه تشكيل دادند گفت: در آستانه انتخابات هر فردي كه نامش در فهرست قرار نمي گيرد يك جبهه تشكيل مي دهد. امروز با تشكيل اين همه جبهه ديگر مي توان گفت، همه سابقه جبهه دارند!
در پايان اين همايش ديدار صميمي و گرم كانديداهاي شهرستاني با نمايندگان تهران، جالب بود. برخي كانديداها به حداد مي گفتند شما با ما عكس يادگاري بنداز حتما راي اول تهران مي شويد!
دعوت 9130 استاد دانشگاه كشور از مردم
براي حضور در انتخابات
9 هزار و 130 نفر از اساتيد برجسته كشور در تبيين شرايط حساس جهاني و دعوت مردم به شركت در انتخابات بيانيه اي صادر كردند.
در اين بيانيه صادر شده از سوي اين اساتيد آمده است: مسئله »انتخابات نهم مجلس« يكي از مهمترين و حساس ترين انتخابات در 30 انتخابات جمهوري اسلامي است؛ با نگاهي به شرايط داخلي و توجه به عبور كشور از شرايط فتنه در داخل و موج فزاينده بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه همچنين تأثيرپذيري عمق بيداري اسلامي از الگوي انقلاب اسلامي ملت قهرمان ايران، همه اين موارد انتخابات نهم را براي نظام جمهوري اسلامي و دشمنان آن در دايره اهميت و حساسيت مضاعف قرار داده است.
اين بيانيه مي افزايد: نظام سلطه با از دست دادن بسياري از دست نشاندگان كليدي خود در منطقه، اكنون تنها دل به مهار داخلي انقلاب اسلامي از درون بسته و بر اين باور است كه انتخابات از ظرفيت لازم براي چالش امنيتي برخوردار بوده و لذا درصدد ايجاد توطئه اي جديد در اين عرصه است؛ دشمن در فتنه جديد، راهبرد خود را نافرماني مدني در انتخابات قرار داده و بر آن است كه بتواند با گسترش موج سنگين جنگ رواني و رسانه اي و توسعه جريان شبكه اجتماعي و مجازي، تشديد فشارهاي اقتصادي و امنيتي و نيز فشارهاي سياسي ـ امنيتي با هدف تشديد اختلافات داخلي و بسترسازي براي دسيسه سازي، به دو قطبي كردن فضاي سياسي بپردازد كه در اين راستا در پي ساماندهي همپيمانان داخلي و خارجي خود براي مواجهه با نظام جمهوري اسلامي است؛ از اين رو كاهش مشاركت حداكثري و بي ثبات سازي و چالش امنيتي از محورهاي اساسي راهبرد مهار داخلي دشمن در انتخابات مجلس نهم است.
حمايت مطهري از هاشمي رفسنجاني
سرليست تشكل انتخاباتي »صداي ملت« با تأكيد بر اينكه ارتباطي بين اين تشكل با هاشمي رفسنجاني وجود ندارد، به حمايت از هاشمي رفسنجاني پرداخت.
علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و سرليست تشكل انتخاباتي «صداي ملت» در انتخابات مجلس نهم در نشست خبري كه علي عباسپور و حميدرضا كاتوزيان نيز حضور داشتند، به تشريح مواضع اين جبهه در انتخابات مجلس نهم پرداخت و اظهار داشت: ما جمعي از نمايندگان فعلي مجلس هشتم احساس كرديم بر اساس مباني كه به آنها معتقديم، يك خط مشي سياسي مشتركي داريم و احساس كرديم اين تفكر در جامعه ما زمينه پذيرش قابل قبولي دارد.
اين كانديداي انتخابات مجلس نهم بر همين اساس يادآور شد: مجلس فعلي صداي ملت نيست بلكه صداي گروه خاصي است، اما انشاءالله مردم در انتخابات مجلس نهم، انتخاب درستي را انجام خواهند داد و مجلس قدرتمندي تشكيل خواهد شد.
اين نماينده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه ارتباط بين صداي ملت با هاشمي رفسنجاني را مورد سؤال قرار داد، گفت: هيچ ارتباطي بين صداي ملت و جناب آقاي هاشمي رفسنجاني وجود ندارد،. ما مستقل هستيم و براي همه شخصيت هاي نظام احترام قائليم و حرف خودمان را مطرح مي كنيم و اگر انتقادي هم وجود داشته باشد، آن را بيان مي كنيم، ارتباطي بين صداي ملت و هاشمي رفسنجاني وجود ندارد.
مطهري نقش هاشمي را در فتنه 88 بي تاثير دانست وگفت:«نوع مواضع هاشمي رفسنجاني در سال 88 ناشي از مناظره اي بود كه صورت گرفت، خانواده هاشمي رفسنجاني در انتخابات 88 به سوءاستفاده مالي متهم شدند اما اجازه دفاع به هاشمي داده نشد، از اين رو طبيعي است كه چنين اقدامي، عكس العملي خواهد داشت و آقاي رفسنجاني دلگير شدند، نامه هاشمي رفسنجاني به رهبر معظم انقلاب قبل از انتخابات هم شامل برخي از اعتراضاتي بود كه او داشت، از جمله مناظره و بداخلاقي هايي كه رخ داد، اما عده اي اين نامه را بزرگ كردند و به نظرم نامه هاشمي به رهبر معظم انقلاب قبل از انتخابات رياست جمهوري سال 88، آن چنان هم در فتنه 88 مؤثر نبود و طرفين مقصر بودند، يك طرف تقصير بيشتري داشت و يك طرف كمتر».
گفتني است اصولگرايان به دليل مواضع حمايتگرانه مطهري از فتنه وي را در فهرست خود قرار ندادند.
زاكاني : ساختار جبهه متحد در تمامي استان ها
شكل گرفته است
رئيس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان با بيان اينكه ساختار جبهه متحد در تمامي استان ها شكل گرفته است، افزود: دوستان تمام تلاش خود را در استان ها به كار بسته اند تا بر اساس اين سازوكار فعاليت كنند كه در اكثريت حوزه ها به توافق رسيده ايم.
عليرضا زاكاني با اشاره به شكل گيري اين جبهه افزود: به همت حضرات آيات مهدوي كني و يزدي و با حمايت جامعتين سازوكار وحدت اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم شكل گرفت و اين سازوكار بر اساس وحدت آغاز به كار كرد.
وي تاكيد كرد: در صورت رقابت در بين اصولگرايان اين رقابت در نزد مردم به جنگ قدرت و تخريب تعبير خواهد شد و گفتمان اصولگرايي كه نمايندگي آن را به برعهده داريم زير سوال مي رود.
5 ميليون و 400هزار نفر در استان تهران
واجد شرايط راي دادن هستند
رييس ستاد انتخابات استان تهران گفت:5ميليون و 400هزار نفر در استان تهران واجد شرايط راي دادن در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي هستند.
صفر علي براتلو افزود:افرادي كه تاريخ تولد آنان 12 اسفند سال 1372 يا قبل از آن باشد، واجد شرايط راي دادن هستند.
رئيس ستاد انتخابات استان تهران گفت:از تعداد هزار و 69 نفر داوطلبي كه در استان تهران براي نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ثبت نام كرده بودند 669 نفر در بررسي قطعي صلاحيت ها توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شدند.
مرندي: نخبگان190 نامزد در كل كشور دارند
دبير جبهه دانشگاهيان انقلاب اسلامي گفت كه در انتخابات پيش رو نخبگان جايگاه ويژه اي خواهند داشت و در كل مجلس نهم مجلس نخبه گراتري خواهد بود.
محمدرضا مرندي عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و دبير جبهه دانشگاهيان انقلاب اسلامي اظهار داشت: بيش از چهارهزار عضو هيئت علمي با جبهه ما همكاري دارند و بيش از هزار نفر هم دانش آموخته دانشگاه ها در جبهه ما حضور دارند.
وي خاطرنشان كرد: چندين تشكل دانشجويي ديگر ابراز تمايل كرده اند كه به جبهه ما بپيوندند ولي رايزني براي الحاق آنها به بعد از انتخابات موكول شده است.
مرندي اظهار داشت: ما در سراسر كشور حدود 190نامزد و كانديد معرفي كرده ايم كه بيش از 50نفر آنها نامزدهاي خودمان و اختصاصي جبهه هستند.
انصراف «رياض» از كانديداتوري مجلس نهم
سيدعلي رياض رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر، عصر چهارشنبه با حضور در فرمانداري تهران انصراف خود از كانديداتوري در انتخابات مجلس نهم را رسما اعلام كرد.
تاكيد مديران ارشد جامعه پزشكي
بر حضور حداكثري اعضاي جامعه سلامت در انتخابات
مديران ارشد وزارت بهداشت و روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور با انتشار بيانيه اي بر حضور حداكثري جامعه پزشكي كشور در انتخابات مجلس نهم تاكيد كردند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بسيج جامعه پزشكي كشور، متن بيانيه بدين شرح است: «نظر به اهميت سرنوشت ساز انتخابات مجلس نهم در اين برهه حساس و با تاسي به فرمايشات مقام معظم رهبري و جهت تداوم مسير عزت، شرف و پيشرفت همه جانبه ايران اسلامي، جمعي از معاونين، ما مديران ارشد وزارت بهداشت و روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور، تمامي همكاران در حوزه سلامت و آحاد ملت شريف ايران را به حضوري پرشور و آگاهانه در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي فرا مي خوانيم.
در اين بيانيه ليستي از اسامي جامعه پزشكان به همراه سمت اجرايي آنها آمده است:
محمدعلي محققي، سيدحسن امامي رضوي، مصطفي قانعي، سيدعباس حسني، عليرضا مصداقي نيا، احمد شيباني، حسن آقاجاني، محمدباقر لاريجاني، محمدحسين آيتي، سيدسجاد رضوي، عصمت باروتي، حسن ابوالقاسمي، جعفر اصلاني، محمود شبستري، محمد هادي ايمانيه، شاهين شيراني، عليرضا يعقوبي، محمدحسين سرمست شوشتري، كوروش ساكي، سيدجليل ميرمحمدي، علي محمديان، محمدمهدي ناصحي، عبدالرضا صباحي، علي اكبر زينالو، طيب قديمي، صفي آريان، مجيد جديدي، محمدرضا مجدي، حسن بهبودي، حسن پيري، فرشيد عابدي، رحيم سروري زنجاني، ابراهيم ميكائيلي، محمدحسن محمدي، سيدمحمد كاظم تدين، كاظم حسن پور، عباس اسماعيلي، سيدقاسم فرهمند، محمدرضا نيكبخت، اردشير شيخ آزادي، رضا ايماني، سيدحسام الدين نبوي زاده، خيرا... اسداللهي، حسين خادمي، محسن اعرابي، عليرضا مسلم، قاسم كريمي، عبدالرحيم صائمي، ابراهيم سعيدي، اسدا... گردان، محمدحسن اعرابي، عبدا... عباسي، منصور شكيبا، سيدشمس الدين حجازي، غلامرضا توگه، علي اصغر حق پرست، سيدحميد حسيني، سيدجمال الدين سجادي، محمدحسن ناصري.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14