(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 اسفند 1390- شماره 20152

مذاكرات هسته اي آمريكا و كره شمالي بي نتيجه پايان يافت
تركيه 100 فروند جنگنده از آمريكا خريداري مي كند
وزيران خارجه 50 كشور براي اتخاذ اقدامات ضد سوري در تونس گرد هم آمدند
اوج گيري اعتراض هاي ضدآمريكايي در داخل و خارج افغانستان
كوفي عنان نماينده سازمان ملل در سوريه شد
توافق تازه نظامي عربستان و بحرين براي سركوب بيشتر مخالفان آل خليفه
تروريست هاي آمريكا و رژيم سعودي مردم عراق را به خاك و خون كشيدند
مردم اردن پس از نمازجمعه عليه دولت به خيابان ها ريختند
اعتراض 475 چهره سياسي و مذهبي عربستان به رفتارهاي ضدانساني آل سعود
اعتصاب و تظاهرات پزشكان و كاركنان بيمارستان ها در آتن
گفت و گوي هنيه و محمود عباس در نشست قاهره
عمليات تروريستي در پيشاور 15 كشته و 35 مجروح برجاي گذاشت



مذاكرات هسته اي آمريكا و كره شمالي بي نتيجه پايان يافت

بي اعتمادي عميق بين كره شمالي و آمريكا باعث شد مذاكرات دو كشور در پكن بدون رسيدن به نتيجه اي مشخص پايان يابد.
به گزارش ايرنا، «گلاين ديوس» نماينده آمريكا در امور كره شمالي اين مطلب را در پايان دومين روز از مذاكرات فشرده خود با «كيم كيه گوان» معاون وزير خارجه كره شمالي در شهر پكن عنوان كرد.
وي مذاكرات دو روزه اش را سخت توصيف كرد و گفت: براي رسيدن به پيشرفت مشخص در مسئله هسته اي كره شمالي، به زمان طولاني نياز داريم.
وي پذيرفت كه راه حل فوري براي مشكلاتي كه آمريكا در شبه جزيره كره ايجاد كرده وجود ندارد.
چين تلاش مي كند با انجام ميانجيگري بين دو طرف، مذاكرات شش جانبه هسته اي كه از سال 2008 تاكنون برگزار نشده، دوباره احيا شود.

 



تركيه 100 فروند جنگنده از آمريكا خريداري مي كند

وزير دفاع تركيه اعلام كرد كه كشورش قصد دارد براي بالا بردن توان نيروي هوايي خود 100 فروند هواپيماي نظامي از آمريكا خريداري كند.
به گزارش ايسنا «عصمت يلماز» در گفت وگو با راديو «سوا» آمريكا گفت: تركيه قصد دارد 100 فروند هواپيماي جنگنده «اف35» به قيمت 16 ميليارد دلار از آمريكا خريداري كند.وي همچنين اعلام كرد تركيه دو فروند از اين هواپيماها را سال 2015 تحويل مي گيرد.اين نخستين بار است كه يك مقام تركيه اي به ارزش اين قرارداد اشاره مي كند هر چند آنكارا پيشتر اعلام كرده بود كه قصد دارد در تعداد هواپيماهايي كه مي خواهد خريداري نمايد، تجديدنظر كند.پروژه ساخت هواپيماهاي اف35 يكي از پرهزينه ترين پروژه هاي پنتاگون محسوب مي شود كه علاوه بر آمريكا، انگليس، ايتاليا، تركيه و هلند نيز در آن شركت دارند.

 



وزيران خارجه 50 كشور براي اتخاذ اقدامات ضد سوري در تونس گرد هم آمدند

سرويس خارجي-
كنفرانس موسوم به «دوستان سوريه» در تونس با هدف افزايش فشارها به بشار اسد و تسليح مخالفان برگزار شد.
در اين كنفرانس كه با حضور بيش از 50 كشور جهان روز گذشته در تونس برگزار شد روسيه و چين شركت نداشتند و شركت كنندگان با انتشار بيانيه اي از سوريه خواستند فورا آتش بس اعلام كند و خشونت ها راكنار بگذارد.
در اين كنفرانس با تائيد اقدامات مسلحانه گروه هاي مخالف بشار اسد از دولت دمشق خواسته شد كه گذرگاه هايي امن براي انتقال كمك هاي بشردوستانه به آسيب ديدگان سوري ايجاد كند.
كشورهاي شركت كننده در اين كنفرانس با تحت فشار قرار دادن بشار اسد تلاش كردند تا مشروعيت نظام سوريه را زير سؤال برده و متقابلا مشروعيت شوراي ملي سوريه كه مجموعه اي از گروه هاي مخالف دولت دمشق است را موجه جلوه دهند.
اين اجلاس در واقع عكس العمل آمريكا و متحدان آن در پي شكست آنان در پيشبرد صدور قطعنامه عليه سوريه بوده است.
به گفته تحليلگران نشست تونس در حقيقت عرصه انتقام جويي و خونخواهي غرب است تا بعد از شكست خود در شوراي امنيت مرهمي شفابخش بيابد.
اين در حالي است كه آمريكا از برگزاري اين نشست هم راضي نشد و هيلاري كلينتون در اظهاراتي مداخله جويانه خطاب به روسيه و چين گفت: گروه هاي مخالف سوري نهايتا خود را مسلح مي كنند و بشار اسد از قدرت كناره گيري خواهد كرد.
وي افزود، نيروهاي مخالف از هر جايي و به هر طريقي كه شده است ابزار دفاع از خود را پيدا خواهند كرد و به اقدامات تهاجمي روي خواهند آورد.
وزير خارجه آمريكا ابراز اميدواري كرد كه لحظه انفجار سوريه و سرنگوني نظام بشار اسد سريع تر فرا برسد.
وزير خارجه انگليس نيز در آستانه برگزاري اين نشست در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه لندن بر تشديد تحريم ها، خفقان اقتصادي و سياسي بر سوريه تاكيد دارد.
آلن ژوپه وزير خارجه فرانسه نيز پيش از برگزاري اجلاس تونس گفت، هدف از برگزاري اين اجلاس ايجاد فشار بر روسيه و چين است كه دست از مواضع خود نسبت به سوريه بردارند.
اين در حالي است كه روسيه و چين در اين اجلاس شركت نكردند و ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه با رهبران منطقه رايزني هايي درباره سوريه انجام داده است.
محور اين گفت وگوها دخالت نكردن بيگانگان در امور داخلي سوريه بود.
از سوي ديگر احزاب و گروه هاي سياسي تونس به همراه مردم اين كشور با اعتراض به برگزاري همايش تونس عليه سوريه تظاهرات كردند و اين اجلاس را توطئه اي براي ضربه زدن به جبهه مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي دانستند.
مردم تونس برگزاري اين اجلاس را خجالت آور توصيف كردند و اظهار داشتند اجازه نخواهند داد كه تونس به مقر و پايگاه تخريب سوريه تبديل شود.
همچنين سركرده يك گروه تروريستي وابسته به القاعده كه قصد ورود به سوريه از طريق مرز عراق را داشت دستگير شد.
اين فرد تروريست قصد داشت با ورود به سوريه به گروه هاي مسلح ضد دولت سوريه بپيوندد.

 



در پي بي احترامي اشغالگران به قرآن كريم صورت گرفت
اوج گيري اعتراض هاي ضدآمريكايي در داخل و خارج افغانستان

خشم مردم در كشورهاي اسلامي از جمله افغانستان پاكستان و مالزي عليه هتك حرمت سربازان آمريكايي نسبت به ساحت مقدس قرآن كريم، همچنان ادامه دارد و حتي عذرخواهي اوباما نيز مردم را آرام نكرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در چهارمين روز از اعتراضات گسترده مردمي در كابل و ولايات افغانستان عليه هتك حرمت قرآن توسط نظاميان آمريكايي در پايگاه نظامي بگرام، معترضان خشمگين اعلام كردند تا محاكمه عاملان اين گستاخي به تظاهرات خود ادامه مي دهند.
ديروز هزاران تن از شهروندان كابل با برگزاري راهپيمايي در نقاط مختلف اين شهر از دولت افغانستان و ساير نهادهاي مسئول خواستند تا عاملان اين اقدام شنيع را به دادگاه بكشانند.
معترضان خشمگين با سر دادن شعارهاي «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر انگليس»، «مرگ بر ناتو» و «زنده باد اسلام»، بر ادامه راهپيمايي هاي خود تاكيد كردند.اين معترضان از ساير مردم افغانستان خواستند تا واكنش ها و انزجار خود را در برابر نظاميان آمريكايي بيشتر به نمايش بگذارند تا بار ديگر به مقدسات اسلامي توهين نشود.
10 ولايت افغانستان در چهار روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده بود كه در برخي ولايات اين تظاهرات به خشونت كشيده شد و 25 افغان كشته و بيش از 20 تن ديگر زخمي شده و 500 نفر هم دستگير شده اند. يك سرباز افغان نيز در اعتراض به اين هتك حرمت نظاميان آمريكايي عليه مقدسات اسلامي، در پايگاه نظاميان آمريكايي در ولايت «ننگرهار»، دو تن از اين نظاميان را كشت. ولايت ننگرهار در چند روز گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمي عليه آمريكا بود. در اين ولايت معترضان به يك پايگاه نظامي حمله كردند كه با تيراندازي شديد نيروهاي امنيتي روبه رو شدند.به دنبال كشته شدن 25 نفر در اعتراضات مردمي عليه هتك حرمت قرآن كريم توسط نظاميان آمريكايي، حزب الله لبنان با صدور بيانيه اي سركوب و كشتار تظاهركنندگان افغان را محكوم كرد.
در بخشي از بيانيه حزب الله لبنان آمده است: نيروهاي اشغالگر آمريكايي تنها به اقدام موهن خود در سوزاندن قرآن كريم در پايگاه هوايي بگرام و افغانستان اكتفا نكرده و تظاهرات مسلمانان اين كشور را سركوب كردند.
در بيانيه حزب الله لبنان تاكيد شده است: از مسلمانان مي خواهيم تا اقدامات گسترده اي را براي اعلام حمايت از تظاهركنندگان افغاني كه پرچم دفاع از دين و مقدسات را بالا برده اند، انجام دهند.
شهرهاي كويته و كراچي پاكستان نيز شاهد اعتراضات گسترده مردمي عليه آمريكا بود. مردم در اين تظاهرات خشم و نفرت خود را از عمل شنيع نظاميان آمريكايي در هتك حرمت قرآن كريم ابراز داشتند.
از مالزي نيز گزارش مي رسد صدها تن از مردم اين كشور قرآن به دست ديروز پس از اقامه نمازجمعه با تجمع در مقابل سفارت آمريكا در اين كشور خشم و نفرت خود را نسبت به آمريكا ابراز كردند.
مردم مالزي در تجمع خود در كوالالامپور نسبت به توهين نيروهاي آمريكايي به قرآن كريم در افغانستان اعلام انزجار كردند.
گسترش اعتراضات مردمي در افغانستان و ساير كشورهاي اسلامي باعث شد، رئيس جمهور آمريكا طي يك نامه رسمي احترام بي شرمانه نظاميان كشورش در سوزاندن قرآن كريم و جريحه دار شدن احساسات مسلمانان، رسما عذرخواهي كند.
براساس بيانيه اي كه از سوي دفتر حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان منتشر شد، آمده است كه نامه اوباما را رايان كروكر، سفير آمريكا در كابل، به حامد كرزاي داده است.
مقام هاي افغان مي گويند، باراك اوباما در نامه اش نوشته است كه اين حادثه غيرعمدي بوده و به كرزاي اطمينان داده است كه در اين زمينه تحقيق خواهد شد.
پيش از اوباما نيز پنتاگون و ژنرال جان آلن فرمانده نيروهاي بين المللي مستقر در افغانستان از هتك حرمت قرآن توسط نظاميان آمريكايي عذرخواهي كرده بود، اما علماي افغان در بيانيه اي اعلام كردند كه عذرخواهي پذيرفته نيست و هتاكان به مقدسات اسلامي بايد به اشد مجازات برسند.هيئتي از دولت افغانستان نيز كه به منظور بررسي مسئله هتك حرمت به قرآن كريم به پايگاه نظامي بگرام اعزام شده بودند، از محاكمه عاملان اين واقعه شنيع در آينده نزديك خبر داد.دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري افغانستان با انتشار اطلاعيه اي در اين خصوص گفته است: مقامات آمريكايي در پايگاه نظامي بگرام به هيئت اعزامي دولت افغانستان وعده داده اند كه عاملان اين قضيه به زودي محاكمه علني خواهند شد.
عذرخواهي مقامات آمريكايي و وعده محاكمه، علني عاملان اين اقدام موهن در حالي است كه «گينگريچ» كانديداي حزب جمهوري خواه به شدت از عذرخواهي اوباما بابت سوزاندن قرآن كريم توسط سربازان آمريكايي در افغانستان انتقاد كرده است.وي مدعي شد كه نه تنها اوباما نبايد عذرخواهي مي كرده است بلكه اين رئيس جمهور افغانستان است كه بايد بابت كشته شدن دو سرباز آمريكايي از آمريكا معذرت بخواهد. وي پيش از اين نيز ملت فلسطين را ملتي مجعول خوانده بود.سه شنبه هفته گذشته نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه بگرام در ولايت پروان افغانستان در يك اقدام شنيع و نفرت آور ده ها جلد قرآن كريم را به آتش كشيدند به گفته تظاهركنندگان در بگرام آنها بيش از 3000 نسخه قرآن كريم را از ميان شعله هاي آتش بيرون كشيده و خاموش كرده اند. اين اقدام شنيع اعتراضات گسترده مردمي را در داخل و خارج افغانستان به دنبال داشت كه همچنان ادامه دارد.

 



كوفي عنان نماينده سازمان ملل در سوريه شد

سازمان ملل متحد كوفي عنان دبيركل سابق اين سازمان را به عنوان سفير ويژه سازمان ملل و ميانجي بين المللي براي پايان خشونت ها در سوريه معرفي كرد.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل و نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب در يك بيانيه اعلام كردند كه كوفي عنان در سطح گسترده اي در سوريه به رايزني و مشورت خواهد پرداخت تا يك راه حل مسالمت آميز براي خروج سوريه از بحران ايجاد شود.
عنان از سال 1997 تا 2006 ميلادي به عنوان دبيركل سازمان ملل فعاليت داشت و بعد از كناره گيري از سمت خود در اين سازمان، در سال 2008 ميلادي به عنوان سفير صلح براي پايان دادن به ناآرامي هاي كنيا منصوب شد.
خبر انتصاب عنان به عنوان نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه بعد از مذاكرات نهايي بان كي مون با نبيل العربي و ساير سران بين المللي در لندن با محور اقدامات بعدي در قبال سوريه اعلام شد.

 



توافق تازه نظامي عربستان و بحرين براي سركوب بيشتر مخالفان آل خليفه

مقامات نظامي آل خليفه و آل سعود در اجلاس منامه در راستاي سركوب بيشتر معترضان در بحرين و عربستان بر ضرورت توسعه همكاري هاي مشترك نظامي تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در ديدار سپهبد ستاد شيخ خليفه بن احمد آل خليفه فرمانده كل نيروهاي دفاعي بحرين و سرتيپ ستاد «عبدالكريم ابوالعلا» فرمانده ناوگان شرقي نيروي دريايي عربستان سعودي بر گسترش همكاري هاي مشترك نظامي براي مقابله با افزايش اعتراضات مردمي در بحرين و منطقه شرق عربستان تاكيد شد.
در اين ديدار طرفين تاكيد كردند كه نيروهاي سپر جزيره در بحرين باقي خواهند ماند و تصميمي براي ترك اين نيروها از خاك بحرين اتخاذ نشده است.
پيش از اين ديدار سرتيپ ستاد «مطلق بن سالم لازيمع» فرمانده نيروهاي سپرجزيره طي اظهاراتي با تاكيد بر اينكه بحرين يكي از دژهاي شوراي همكاري خليج فارس است خاطرنشان كرد كه نيروهاي سعودي از بحرين خارج نخواهند شد.
نيروهاي اشغالگر رژيم سعودي در اولين روزهاي انقلاب مردمي بحرين براي كمك به نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه وارد اين كشور شدند و در سركوب و قلع وقمع انقلابيون مشاركت كردند.
اين در حالي است كه مردم بحرين روز گذشته پس از برگزاري نمازجمعه در يك تظاهرات گسترده تحت عنوان «ملت بحرين خواري را نمي پذيرد» شركت و بار ديگر بر ادامه انقلاب تا تحقق كامل خواسته هاي خود تاكيد كردند. در اين تظاهرات كه با فراخوان احزاب و جمعيت هاي مخالف رژيم آل خليفه صورت گرفت مردم فرياد مي زدند: «تسليم نمي شويم و عقب نمي نشينيم.»
انقلابيون بدون در نظر گرفتن اقدامات سركوبگرانه مزدوران آل خليفه به سوي ميدان شهدا (لوءلوء) حركت كردند و شعار مي دادند: از مرگ و شهادت استقبال مي كنيم.
عده اي از جوانان انقلابي نيز در حالي كه كفن پوشيده و قرآن در دست داشتند از خيابان هاي مختلف به سوي ميدان شهدا حركت كردند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با پرتاب گاز اشك آور و ماشين هاي آب پاش به تظاهركنندگان حمله كردند كه در اين يورش وحشيانه چندين نفر مجروح شدند.
از سوي ديگر، فعالان بحريني در پاسخ به ادعاهاي وزير كشور آل خليفه كه مدعي شده است نيروهاي امنيتي عليه مردم خشونتي به كار نبرده اند و ادعاي نقض حقوق بشر در بحرين صحت ندارد فيلمي از خشونت ها در خيابان ها تهيه و در شبكه هاي اجتماعي منتشر كردند.

 



29 انفجار در پنج شنبه خونين
 تروريست هاي آمريكا و رژيم سعودي مردم عراق را به خاك و خون كشيدند

تروريست هاي وابسته به عربستان و آمريكا با هدف قرار دادن شيعيان در انفجارهاي اخير عراق ده ها تن را به خاك و خون كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از منابع امنيتي عراق، تروريست هايي كه از طرف عربستان و آمريكا كمك مالي مي شوند براي رسيدن به مقاصد شوم خود در شهرهاي بغداد، صلاح الدين، ديالي، كركوك، بابل و نينوا، چندين خودرو بمب گذاري شده را منفجر كردند.
براساس اين گزارش، انفجارهاي تروريستي با هدف برانگيختن آتش فتنه ميان ملت عراق و ناكام گذاشتن بغداد در برگزاري اجلاس سران عرب در ماه مارس و كنفرانس ملي عراق براي حل بحران سياسي اين كشور صورت گرفته است.
انفجارهاي 29گانه روز پنجشنبه در بغداد و برخي استان هاي عراق 76 كشته و450 نفر زخمي برجاي گذاشت و گروهك تروريستي القاعده مسئوليت آن را برعهده گرفته است. القاعده با حمايت مالي و نظامي دولت واشنگتن سازماندهي شده است.
براساس اين گزارش طي 29 انفجار در استان هاي مختلف عراق از جمله پايتخت اين كشور 76تن كشته و 450نفر زخمي شدند كه بيشتر آنها را شيعيان تشكيل مي دهند.
منابع امنيتي عراق نيز گفتند: در انفجارهاي روز پنجشنبه در شهرهاي بغداد، صلاح الدين، ديالي و كركوك چندين بمب و خودروي بمب گذاري شده منفجر شد و برخي تيراندازي هاي پراكنده نيز صورت گرفت و در 9 انفجار جداگانه در بغداد 65 نفر كشته و حداقل 197 نفر زخمي شدند.
از سوي ديگر انفجارهاي روز پنجشنبه در حالي رخ داده است كه برخي طرف هاي منطقه اي از جمله عربستان و قطر تلاش مي كنند به دلايل سياسي ميزباني عراق را براي كنفرانس ساليانه سران عرب در 29 مارس زير سوال ببرند.
برپايه اين گزارش، پيش از اين اعراب خليج فارس از جمله عربستان و قطر، عراق را به شدت تحت فشار قرار دادند كه «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه را به كنفرانس سران عرب در بغداد دعوت نكند، زيرا آنان حاضر نيستند در اين صورت در كنفرانس حاضر شوند و گاهي نيز شرايط امنيتي عراق را بهانه قرار داده تا ميزباني را از عراق سلب كنند.
در همين حال، «اسامه النجيفي» رئيس پارلمان عراق روز جمعه در بيانيه اي اعلام كرد: انفجارهاي تروريستي اخير با هدف مختل كردن نشست آتي اتحاديه عرب در بغداد صورت گرفته است.
رئيس پارلمان عراق در بيانيه خود تاكيد كرد: تلاش براي القاي ناتواني دولت و ناكارآمدي دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي در حفظ امنيت و ثبات عراق، مهم ترين پيام انفجارهاي اخير است تا دشمنان با ناامن نشان دادن كشور مانع از برگزاري نشست سران عرب در بغداد شوند.
كارشناسان مسائل عراق بر اين باورند كه نوع عملياتي كه انجام گرفته، تركيبي از حضور القاعده و حزب بعث را كه با آمريكا و ارتجاع عرب مرتبط هستند، نشان مي دهد.
به گفته اين كارشناسان، آنچه كشورهاي مرتجع عرب را در مورد عراق و نشست آينده بغداد، به شدت خشمگين كرده است، اين است كه بشار اسد رئيس جمهور سوريه پس از آنكه از تروريست هاي داخلي مورد حمايت عربستان، قطر، اردن و تركيه با موفقيت عبور كرده و آنها را با شكل مناسبي از صحنه حذف كرده به دعوت «نوري مالكي» در نشست سران اتحاديه عرب شركت خواهد كرد و آنها از اين شرايط به شدت ناراضي اند.
همچنين با وجود انفجارهاي اخير و نارضايتي سران مرتجع عرب، يك عضو اتحاديه عرب تاكيد كرد كه نشست سران در موعد مقرر خود در 29 مارس (10 فروردين) در بغداد برگزار خواهد شد.




 



مردم اردن پس از نمازجمعه عليه دولت به خيابان ها ريختند

سرويس خارجي -
مردم اردن با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور خواستار توجه دولت به خواسته هاي انقلابي خود شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم اردن پس از برگزاري نمازجمعه در خيابان هاي امان و ديگر شهرهاي اين كشور تظاهراتي با عنوان «اصلاحات سياسي و قانون اساسي سرآغاز ريشه كني فساد، فقر و بيكاري» برگزار كردند.
در اين تظاهرات كه با فراخوان احزاب مخالف دولت اردن برگزار شد مردم بر لزوم برقراري نظام پارلماني، پيگرد افراد مظنون به فساد و برقراري عدالت اجتماعي تاكيد كردند.
مردم اردن خواستار رفع مشكلات اقتصادي خود شدند و از دولت اردن درخواست كردند هرچه سريع تر مشكل فقر و بيكاري را برطرف كند.
مردم اردن از حدود يك سال پيش اعتراضات خود را نسبت به افزايش فقر و بيكاري، فساد و بي عدالتي اجتماعي و اقتصادي آغاز كرده اند و معتقدند تاكنون دولت تلاشي در جهت تحقق خواسته هاي مردم انجام نداده است.
اين در حالي است كه عبدالله دوم پادشاه اردن بارها وعده تحقق اصلاحات سياسي و اقتصادي به مردم داده است ولي كوچكترين اقدامي در اين جهت صورت نداده است.

 



اعتراض 475 چهره سياسي و مذهبي عربستان به رفتارهاي ضدانساني آل سعود

صدها تن از شخصيت هاي فرهيخته عربستان با صدور بيانيه اي، شدت گرفتن سركوب ها و كشتار در شرق عربستان را محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، 475 شخصيت عربستاني به ويژه روحانيون در اين بيانيه، افزايش موارد نقض قوانين حقوق بشر، بازداشت گسترده مخالفان از سوي آل سعود را به شدت محكوم كردند. شخصيت هاي فرهيخته عربستاني در بيانيه خود خواستار تشكيل يك كميته مستقل براي تحقيق درباره شهادت شهروندان و تجاوزات مكرر به حقوق مردم و بازخواست و پيگرد قانوني عوامل اين اقدامات شده اند.
در اين بيانيه همچنين بر ضرورت پايان دادن به وضعيت بحراني منطقه شرق عربستان از طريق تحقق خواسته هاي مردم تاكيد و خاطرنشان شده است: راه حل مشكلات اين منطقه در دست دولت عربستان است و اقدامات امنيتي سركوبگرانه راه به جايي نخواهد برد.
اين در حالي است كه روز جمعه به دعوت انقلابيون استان الشرقيه عربستان مردم اين منطقه با برگزاري راهپيمايي و تظاهرات فرياد مرگ بر «نايف» سفاك سر دادند.
براساس اين گزارش، مردم شهر العواميه در استان الشرقيه با سر دادن «مرگ بر آل سعود» و «مرگ بر نايف سفاك» (وليعهد) تاكيد كردند كه انتقام خون شهداي تظاهرات روزهاي اخير را خواهند گرفت.
مردم شهر العواميه در شرق عربستان كه با وجود سركوب شديد نيروهاي آل سعود، همچنان به اعتراضات خود ادامه مي دهند، در چند روز اخير با سر دادن شعارهايي عليه شاهزاده نايف بن عبدالعزيز عزم خود را براي تحقق خواسته هاي خود اعلام كردند.
اين در حالي است كه با وجود تهديد نيروهاي امنيتي آل سعود مبني بر كشتار معترضان در شرق عربستان، تاكنون نزديك به 10 تن از جوانان شهرهاي القطيف و العواميه در تظاهرات مسالمت آميز جان خود را از دست داده اند.
نايف بن عبدالعزيز كه هم اكنون علاوه بر وليعهدي عربستان، مسئوليت وزارت كشور را برعهده دارد، نيروهاي امنيتي و پليس را ملزم به سركوب معترضان رژيم پادشاهي كرده است.

 



اعتصاب و تظاهرات پزشكان و كاركنان بيمارستان ها در آتن

همزمان با آغاز اجلاس نمايندگان پارلمان يونان براي تصويب لايحه كاهش 107ميليارد يورويي (142ميليارد دلار) بدهي ها، صدها نفر از پزشكان، پرستاران و كاركنان بيمارستان هاي آتن روز پنجشنبه اعتصاب كردند.
به نوشته خبرگزاري فرانسه، اعتصابيون همچنين با تجمع مقابل ساختمان پارلمان خواستار توقف تصويب و اجراي لايحه هاي رياضت اقتصادي شدند.
آخرين خبرها حاكي است، اعضاي پارلمان با تصويب اين لايحه بخش خصوصي را ملزم به بخشيدن بخشي از مطالبات خود به دولت كردند.
طبق اين لايحه، صاحبان اوراق قرضه بايد اوراق خود را با اوراقي با ارزش پائين تر و مدت زمان بيشتر معاوضه كنند.يادآور مي شود، يونان بدهكاترين كشور اروپايي است و ضمن مواجهه با بحران اجتماعي، در تلاش است با افزايش فشارها بر مردم، اقتصاد ورشكسته خود را نجات دهد!

 



گفت و گوي هنيه و محمود عباس در نشست قاهره

نخست وزير منتخب حماس با رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار و درباره مسائل جاري فلسطين به بحث و گفت وگو پرداخت.
به گزارش خبرگزاري قدس، در اين ديدار كه از سال 2007 تاكنون نخستين ديدار اسماعيل هنيه و محمود عباس به شعار مي رود طرفين درباره پرونده آشتي ملي، راه هاي برطرف كردن موانع موجود بر سر راه تحقق توافقات قاهره و نيز بيانيه دوحه بحث و تبادل نظر كردند.
در اين ديدار كه در قاهره صورت گرفت گروهي از اعضاي حماس و افرادي از جنبش فتح نيز حضور داشتند. اسماعيل هنيه همچنين روز گذشته با رمضان عبدالله دبيركل جهاد اسلامي فلسطين در قاهره ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار طرفين درباره مسائل مختلفي از جمله پرونده آشتي ملي و ادامه تلاش ها براي كسب آزادي و استقلال ملت فلسطين بحث و گفت وگو كردند.نخست وزير منتخب حماس در اين ديدار از مقاومت شيخ خضر عدنان از رهبران جهاد اسلامي فلسطين در مقابله با سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي قدرداني كرد.
محمود عباس همچنين در قاهره با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس ديدار و گفت وگو كرد.
منابع فلسطيني اعلام كردند كه دو طرف درباره تلاش هاي صورت گرفته براي پايان بخشيدن به شكاف داخلي فلسطين و اجراي توافقنامه هاي قاهره و دوحه و تشكيل دولت انتقالي جديد به رياست محمود عباس بحث و تبادل نظر كردند.
از سوي ديگر هيئت حماس به رياست خالد مشعل با رئيس سازمان اطلاعات مصر ديدار و درباره بسياري از پرونده ها و مسائل مهم دو طرف بحث و گفت وگو كرد.
هيئت حماس در اين ديدار پرونده هاي مهمي از جمله پرونده آشتي ملي فلسطينيان، شكست محاصره تحميلي بر نوار غزه و تامين دائمي برق غزه و مسائل ديگر را بررسي كرد.

 



عمليات تروريستي در پيشاور 15 كشته و 35 مجروح برجاي گذاشت

وقوع انفجار تروريستي در ترمينال پيشاور پاكستان 50 كشته و مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، به نقل از سخنگوي وزارت بهداشت پاكستان، وقوع يك انفجار تروريستي در ترمينالي واقع در شمال غربي اين كشور 15 كشته و 35 مجروح برجاي گذاشت.
براساس اين گزارش، در اين انفجار تروريستي تعدادي از ميني بوس هاي پارك شده، كاملا تخريب شدند.
همزمان با اين انفجار، يك گروه مسلح با حمله به پايگاه پليس پيشاور سه افسر پليس را كشته و هشت نفر را مجروح كردند.
به نوشته خبرگزاري «شين هوا» اين حادثه روز جمعه و از سوي افراد مسلح كه جليقه هاي انتحاري بر تن داشتند صورت گرفت.
مقامات امنيتي پاكستان اعلام كردند، در اين حادثه، حمله انتحاري نيز به وقوع پيوسته است.
گفتني است، پيشاور يكي از شهرهاي مناطق قبيله اي پاكستان است كه در سال هاي گذشته شاهد درگيري هاي گسترده بين شبه نظاميان و نيروهاي دولتي بوده است.
هرچند طي ماه هاي گذشته درگيري در اين مناطق كاسته شده اما حملات تروريستي هر از چندگاهي صورت مي گيرد.
تاكنون هيچ كس مسئوليت اين حادثه را برعهده نگرفته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14