(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 اسفند 1390- شماره 20152

كوتاه اقتصادي
20 اسفند آخرين فرصت اعلام موجودي انبارها و سردخانه ها
قيمت و اجاره مسكن در تهران بلوك بندي شد
اجراي پروژه هاي ريلي و جاده اي با فروش سهام فولاد خوزستان
مخالفت سازمان حمايت با افزايش قيمت خودرو
امارات ، قطر و عمان در صف خريد برق از ايران
غضنفري: واردكنندگان كالا در صورت مواجهه با مشكل ارزي به وزارت صنعت و تجارت مراجعه كنند
نماينده ايران در اوپك: با وجود تحريم ها توليد نفت ايران تغييري نخواهد كرد
افزايش 70 درصدي قيمت نهاده ها علت گراني مرغ
واگذاري انبارهاي نفت و بنزين به بخش خصوصي
درخواست از توجه 10درصدي مسئولان به پارس جنوبي
نظارت و كنترل نامحسوس بازار



كوتاه اقتصادي

¤ نوروز سال 1391 از راه مي رسد و هواي نوروزي همواره با خريدهاي نوروزي روحي تازه به ميليون ها ايراني مي بخشد. به رسم هر ساله نمايشگاه هاي بهاره نيز در آستانه نوروز برگزار مي شوند اما در سال جاري قنادان و شيريني فروشان نه تنها به صورت ويژه در نمايشگاه هاي بهاره شركت مي كنند بلكه باني جشنواره هاي خوش طعم و شيرين كام كننده نيز هستند. رئيس اتحاديه كشوري قنادان و شيريني فروشان از برگزاري نخستين جشنواره فروش ويژه شب عيد (شيريني، شكلات، آجيل و تنقلات) از 22 تا 26 اسفندماه خبر داد و گفت: در اين جشنواره اقلام با قيمت پايين تر و كيفيت خوب عرضه مي شوند.
¤ با تصويب دولت برخي ضوابط محاسبه سنوات خدمت براي كارگران نساجي در مشاغل سخت و زيان آور اصلاح شد. براساس مصوبه جديد هيات وزيران، ايام دريافت مقرري بيمه بيكاري كارگران صنعت نساجي در مشاغل سخت و زيان آور مشروط به اينكه با احتساب ايام مذكور حداكثر تا پايان سال 1392 به شرايط بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور برسند و بازنشسته شوند به عنوان سوابق بيمه اي مشاغل سخت و زيان آور تلقي و در محاسبه سنوات خدمت براي صدور احكام بازنشستگي محسوب مي شود.
¤ شركت ملي نفت كره جنوبي اعلام كرد ميزان واردات نفت خام اين كشور از ايران طي ماه ژانويه 227 هزار بشكه در روز بوده است. به گزارش پايگاه اينترنتي بلومبرگ، شركت ملي نفت كره جنوبي افزود: ميزان واردات نفت خام اين كشور كه چهارمين واردكننده بزرگ نفت آسيا به شمار مي رود از ايران در ماه گذشته ميلادي به كمتر از 03/7 ميليون تن معادل 227 هزار بشكه در روز رسيده است. اين رقم در مدت مشابه سال قبل به بيش از 35/9 ميليون تن رسيده بود.
¤ رئيس كل بانك مركزي نرخ سود اوراق مشاركت را 22درصد اعلام كرد و با بيان اينكه افراد ريسك گريز اوراق مشاركت بخرند، گفت: با افزايش نرخ سود و اوراق مشاركت تقاضا در بازار سكه كاهش مي يابد. محمود بهمني در مورد خريد اوراق مشاركت گفت: با افزايش نرخ سود اوراق مشاركت در بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي، انگيزه براي خريد اين اوراق توسط مردم افزايش مي يابد.
¤ در حالي كه آمريكا فشار زيادي را به هند وارد كرده تا واردات نفت خود از ايران را كاهش دهد يك شركت اين كشور براي واردات نفت ايران در كمتر از يك هفته 2 نفتكش بزرگ اجاره كرد. به گزارش پايگاه اينترنتي بلومبرگ، شركت ايندين اويل هند اعلام كرد: براي واردات نفت از ايران طي ماه مارس يك فروند نفتكش بزرگ اجاره كرده است. اين اقدام شركت ايندين اويل كمتر از يك هفته از اقدام اين شركت براي اجاره يك نفتكش ديگر براي واردات نفت از ايران بوده است.
¤ معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اينكه اعطاي تسهيلات بانكي براي راه اندازي كسب و كار برگزيدگان ملي مهارت برنامه ريزي شده است، گفت: از 491 برگزيده ملي، يك تيم به مسابقات جهاني 2013 اعزام مي شود. كوروش پرند در حاشيه مراسم معرفي برگزيدگان دوازدهمين دوره مسابقات ملي مهارت در جمع خبرنگاران گفت: مسابقات ملي مهارت سال جاري 3 مركز البرز، تهران و تربيت مربي كرج از 29 بهمن ماه سال جاري شروع و تا دوم اسفندماه ادامه داشت. معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خصوص حمايت هايي كه قرار است براي منتخبين و افراد برگزيده مسابقات ملي مهارت صورت گيرد، ادامه داد: با هماهنگي هاي صورت گرفته با وزير تعاون، كار و رفاه قرار شد براي ايجاد اشتغال اين افراد تسهيلاتي به آنها پرداخت شود.
¤ رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي گفت: طي تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، قيمت موز عيد شب عيد درب سردخانه كيلويي 1300 و براي مصرف كننده 1450 تومان تعيين شد. سيدرضا نوراني با اعلام اين خبر افزود: اين قيمت در سراسر كشور لازم الاجرا بوده و كساني كه تخلف كنند سازمان تعزيرات با آنها برخورد مي كند.
¤ بانك مركزي با انتشار اطلاعيه اي درباره احتمال توقف پيش فروش سكه كه در برخي رسانه ها منتشر شده است اعلام كرد: بدين وسيله ضمن رد موضوع توقف پيش فروش سكه به اطلاع مي رساند: هدف بانك مركزي از پيش فروش سكه ايجاد نظم و انضباط در اين بازار است لذا اين امر همواره ارزيابي مي شود و تاكنون بانك مركزي تصميمي مبني بر توقف پيش فروش سكه اتخاذ ننموده و كماكان پيش فروش سكه از طريق مبادي ذيربط انجام مي شود.

 



20 اسفند آخرين فرصت اعلام موجودي انبارها و سردخانه ها

مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از ارائه دستورالعمل جديد براي اعلام موجودي انبارها و سردخانه هاي كالاهاي اساسي خبر داد و گفت: موجودي ها بايد تا 20 اسفندماه اعلام شود.
محمدحسين مولاخواه در گفت وگو با مهر گفت: با توجه به تعطيلي ايام پاياني سال جاري و حسب تصميمات اتخاذ شده، زمان اعلام موجودي كالاهاي اساسي مربوط به مقطع اول فروردين ماه سال آينده به طور استثنا به تاريخ 20 اسفندماه سال جاري موكول شده است. بر اين اساس، تمامي انبارداران و سردخانه داران و همچنين صاحبان كالا و واحدهاي توليدي، موظفند زودتر از موعد و در تاريخ مذكور، ميزان موجودي اقلام مشمول را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه تسليم كنند.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: به تمامي واردكنندگان و شركت هاي توليدي و توزيعي و واحدهاي صنفي خرد و كلان توصيه شده است كه عرضه بدون وقفه كالاهاي خود را با نگاه كنترل قيمت، مديريت كنند؛ چرا كه افرادي كه كالاي خود را به خصوص كالاهاي اساسي، در انبار و سردخانه ها نگهداري و از عرضه آن بدون عذر موجه خودداري كرده يا نسبت به انباشت روزافزون كالاهاي مشمول، مبادرت ورزند، برخورد مي شود.
وي تصريح كرد: در اين ميان اگر تغيير محسوسي در موجودي و عرضه مرتب كالاها به بازار مصرف به خصوص در مورد كالاهاي اساسي مانند برنج، شكر، روغن نباتي، گوشت منجمد، لاستيك، جو، كنجاله سويا، آهن آلات، حبوبات، انواع كاغذ و پودر شوينده كه ضرورت عرضه آن قبلا اعلام شده، مشاهده نشود، حتي در صورت اعلام موجودي، مشمول قوانين و مجازات هاي تعزيرات حكومتي و حمايت از حقوق مصرف كنندگان خواهند شد.
مولاخواه تاكيد كرد: بنابراين به صاحبان كالاي ياد شده توصيه اكيد مي شود با هماهنگي سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه، نسبت به فروش و عرضه كالاهاي خود اقدام كنند تا تحت تعقيب قانوني قرار نگيرند.
وي اظهار داشت: صاحبان و انبارداران كالا كه تاكنون كد شناسه 13رقمي از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود دريافت نكرده اند، تا بيستم اسفندماه سال جاري فرصت دارند به معاونت بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه و كد مورد نظر را دريافت كرده تا در صورت بازديد بازرسان از انبار، نسبت به ارائه آن جهت كنترل هاي لازم اقدام كنند.

 



قيمت و اجاره مسكن در تهران بلوك بندي شد

بررسي ابعاد اقتصادي، فني و حقوقي بلوك بندي قيمت و اجاره مسكن در تهران نهايي شده و طبق قراردادي كه با شركت پست امضا شد فايل 31 هزار بلوك در تهران به وزارت راه و شهرسازي ارائه و تا پايان سال جاري نيز اين بلوك بندي اعلام عمومي مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، يكي از سياست هاي وزارت راه و شهرسازي، بلوك بندي قيمت و اجاره مسكن در تهران است كه مراحل كارشناسي خود در ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي، فني و حقوقي را گذرانده است.
بنابراين گزارش: در اين راستا تجارب كشورهاي منتخب كه سياست هاي كنترلي در بخش مسكن داشته اند نيز مورد ارزيابي قرار گرفته و شواهد حاكي از آن است كه در شرايط خاص، سياست هاي تحديدي اتخاذ شده است؛ بر اين اساس و با لحاظ جميع جهات، طرح هاي نظارت و بلوك بندي مسكن به عنوان يكي از گزينه ها، مد نظر هستند.
براي اين طرح نيز با شركت پست قراردادي به امضا رسيده است تا از سامانه آنها استفاده شود.
در اين طرح به عنوان مثال وقتي كد پستي يك فرد را وارد مي كنيد محل زندگي آن فرد مشخص مي شود و وقتي كه محل زندگي مشخص شد به سامانه املاك و مستغلات مي رسيم بعد متوجه مي شويم كه چند واحد مسكوني در اين محله به اجاره يا خريد و فروش با چه مبلغي رسيده است.سپس اتحاديه املاك اعلام مي كند كه در هر محله اي طي سال 90 چه تعداد واحد مسكوني خريد و فروش شده و از روي اين فايل يك اطلاع رساني مطلوب انجام مي شود.
بنابراين گزارش: شركت پست فايل اين بلوك بندي را به وزارت راه و شهرسازي داده و اين وزارتخانه نيز قيمت ها را به صورت واقعي براي مردم اطلاع رساني خواهد كرد تا هر فردي كه خواست يك واحد مسكوني را اجاره كند بتواند به راحتي با دسترسي به اين فايل واحد مسكوني خود را اجاره نمايد.براساس اين گزارش: با اين كار كه اطلاع رساني مناسب هدف آن است مطمئنا از افزايش بي رويه و كاذب قيمت ها نيز جلوگيري خواهد شد، و وزارت راه و شهرسازي تلاش مي كند تا پايان سال جاري اين فايل ها را آماده و اعلام عمومي كند.

 



با واگذاري به تامين اجتماعي انجام مي شود
اجراي پروژه هاي ريلي و جاده اي با فروش سهام فولاد خوزستان

مديرعامل شركت ساخت با اشاره به امضاي تفاهم نامه با سازمان خصوصي سازي براي واگذاري 5/50 درصد سهام فولاد خوزستان به تامين اجتماعي گفت: تامين اجتماعي در قبال سهام فولاد خوزستان ريل و جاده در اين استان مي سازد.
سيداحمد صادقي در گفت وگو با فارس درباره سرنوشت طرح فروش سهام كارخانه فولاد خوزستان در ازاي اجراي پروژه هاي ريلي و جاده اي اين استان خاطرنشان كرد: طبق مصوبه مجلس، دولت اجازه دارد در ازاي فروش سهم كارخانجات و شركت هاي دولتي اقدام به اجراي پروژه هاي زيرساختي و عمراني كند.
صادقي يادآور شد: در راستاي اجراي پروژه هاي حوزه حمل و نقل در استان خوزستان كه شامل سه پروژه ريلي و دو پروژه آزادراهي و بخشي از پروژه هاي راه روستايي بود، طي تفاهم نامه اي كه هنوز منجر به اجراي قرارداد نشده مقرر شد بخشي از سهام كارخانه فولاد خوزستان به فروش برسد.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: در اين راستا تفاهم نامه اي با سازمان خصوصي سازي داشته ايم مبني بر اينكه 5/50 درصد سهام فولاد خوزستان به سازمان تامين اجتماعي واگذار شود و اين سازمان در ازاي دريافت اين 5/50 درصد سهام كارخانه فولاد خوزستان نسبت به اجراي چند پروژه ريلي و آزادراهي در اين استان اقدام كند.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل خاطرنشان كرد: در اين باره تفاهم نامه اي براي اجراي پروژه هاي جاده اي شامل آزادراه، راه اصلي و راه روستايي و راه آهن هاي يك خطه و دوخطه انجام شد كه آزادراه و راه اصلي نيز جزو اين موافقت نامه ها بود.معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اين موافقت نامه ها به وزير امور دارايي و اقتصادي و سازمان خصوصي سازي ارجاع شد و هم اكنون سهام كارخانه فولاد خوزستان از طريق بورس در حال واگذاري است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ادامه داد: سازمان تامين اجتماعي با همكاري شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل نسبت به اجراي اين پروژه ها اقدام مي كند و به عنوان سرمايه گذار در اين پروژه ها حضور مي يابد، البته تامين اجتماعي پيمانكاران هلدينگ راه سازي دارد و شركت بزرگي در اين زمينه فعال هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: نحوه اجرا بدين صورت خواهد بود كه اجراي پروژه ها به شركت هاي سازمان تامين اجتماعي واگذار مي شود و يا با سرمايه گذاري تامين اجتماعي، شركتي براي اجرا جذب مي شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تاكيد كرد: به محض اجراي واگذاري و كسب درآمد حاصل از واگذاري، اين منابع مالي به اجراي خط آهن، راه اصلي، بزرگراه و آزادراه در استان خوزستان اختصاص پيدا مي كند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه 5/50 درصد سهام فولاد خوزستان حدود 1470ميليارد تومان ارزش مالي دارد، اضافه كرد: مقرر شده است چندين پروژه با واگذاري اين ميزان سهام به اجرا برسد كه اجراي راه آهن بندر امام خميني(ره)- خرمشهر، راه آهن اهواز- خرمشهر در خط دوم، آزادراه انديمشك- پل زال- اهواز و يكي ديگر از راه هاي اصلي به عنوان راه محلي، از اين قبيل است.

 



مخالفت سازمان حمايت با افزايش قيمت خودرو

مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت گفت: اين سازمان با هيچ يك از درخواست هاي افزايش قيمت خودروسازان موافقت نكرده است.
شهرام ميرآخورلو در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به اينكه برخي نمايندگي هاي پارس خودرو قيمت فروش ماكسيما را بسته به مدل آن 50 تا 55 ميليون تومان اعلام مي كنند، با اين اوصاف آيا با افزايش قيمت اين خودرو موافقت شده است؟ تاكيد كرد: تاكنون به هيچ شركتي از جمله پارس خودرو اجازه افزايش قيمت محصولات داده نشده است.
وي با بيان اين كه فروش ماكسيما بيش از قيمت هاي مصوب درج شده در سايت www.124.ir تخلف است، تصريح كرد: سازمان حمايت اين موضوع را بررسي كرده و تخلف چه از سوي شركت توليدكننده رخ داده باشد و چه از سوي نمايندگي فروش، با آن برخورد خواهد شد.
او در پاسخ به اينكه آيا تا پايان امسال احتمال موافقت با درخواست افزايش قيمت خودروسازان وجود دارد؟ اظهار كرد: سازمان حمايت درخواست هاي موجود را در دست بررسي دارد و در صورت منطقي بودن اين درخواست ها، با آنها موافقت خواهد شد.
ميرآخورلو در خصوص برخي اخبار در زمينه كاهش عرضه برخي خودروهاي وارداتي از جمله كيا و هيوندايي از سوي شركت هاي واردكننده اظهار كرد: واردكنندگان عرضه محصولات را طبق روال معمول انجام مي دهند. اين سازمان آمار محصولات در حال حمل توسط كشتي، موجودي گمرك و انبارهاي واردكنندگان را تحت بررسي داشته و تاكنون به تخلفي در اين زمينه برخورد نكرده است.
وي با بيان اين كه بعضا ممكن است برخي نمايندگي هاي فروش شركت هاي واردكننده محصولات را گران تر از نرخ هاي مصوب عرضه كنند، خاطرنشان كرد: البته نمايندگي ها چنين حقي را نداشته و در صورت مشاهده چنين مواردي با آنها برخورد خواهد شد.
وي در خصوص احتمال افزايش قيمت خودروهاي وارداتي، تصريح كرد: واردكنندگان مستندات قيمت تمام شده را به اين سازمان ارائه مي كنند كه در صورت نياز با درخواست افزايش قيمت ها موافقت خواهد شد.

 



امارات ، قطر و عمان در صف خريد برق از ايران

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به امضاي قرارداد توليد مستقيم برق با توسعه ميدان گازي فروزB گفت: با تحقق اين قرارداد سالانه 5/1تا 2ميليارد دلار برق به كشورهاي امارات، قطر و عمان از طريق كابل زيردريايي صادر خواهد شد.
محمد بهزاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: اولين قرارداد توليد مستقيم برق با توسعه ميدان گازي فروز B كه ميان «مپنا» و «شركت ملي نفت ايران» بسته شده است اين توانايي را براي كشور به همراه خواهد داشت كه سالانه 3 هزار مگاوات برق از گاز اين ميدان توليد و مقدار كمي از آن در داخل مصرف و مابقي به كشورهاي همسايه به خصوص امارات،عمان و قطر صادر شود.
وي با بيان اينكه امارات مدتهاست كه از ايران تقاضاي واردات 1000 مگاوات برق كرده است گفت: مطمئناً پس از احداث نيروگاه سيكل تركيبي در محل مورد نظر (قشم) سالانه 15 تا 18ميليارد كيلو وات ساعت برق توليد خواهد شد كه با صادرات مقدار زيادي از اين برق توليدي، 5/1 تا 2ميليارد دلار عايد كشور خواهد شد.
وي اضافه كرد: از آنجا كه اين نيروگاه در قشم احداث خواهد شد مي توان به راحتي از طريق كابل زيردريايي برق مورد نياز كشور امارات را كه مدتهاست تقاضاي برق از ايران كرده را تأمين كنيم.
بهزاد افزود: ارزش قرارداد اين پروژه عظيم 8/3ميليارد دلار بوده است پس مي توان با قاطعيت گفت كه صادرات 5/1 تا 2ميليارد دلار برق به اين سه كشور در زمان كم يعني كمتر از 4 سال بازگشت سرمايه اين 3ميليارد و 800 ميليون دلار را درپي خواهد داشت.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: در مدت حداكثر 3سال به موازات توسعه ميدان گازي فروز B نيروگاه برق احداث مي شود و در مدت 18ماه برق بخش گاز آن وارد مدار مي شود.

 



غضنفري: واردكنندگان كالا در صورت مواجهه با مشكل ارزي به وزارت صنعت و تجارت مراجعه كنند

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: واردكنندگان كالاهاي رسمي در صورت بروز مشكل در تامين ارز مرجع، حتما به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه كنند تا در نزديك ترين زمان ممكن مشكل آنها را حل كنيم.
مهدي غضنفري در حاشيه سي امين گردهمايي علوم زمين در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره تنظيم بازار شب عيد و وضعيت قيمت ها گفت: در تنظيم بازار شب عيد با دو گونه كالا در آستانه سال نو و اسفندماه مواجه هستيم. يك سري كالاهاي مورد مصرف مردم داراي تقاضاي بيشتري هستند كه اين دسته از كالاها به طور معمول در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا عرضه مي شود.
غضنفري ادامه داد: اصناف به عنوان بخش خصوصي، معتمد مردم و همراه با سياست هاي دولت برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم را عهده دار است كه به طور ميانگين با تخفيف 10 تا 15درصد كالاها را به فروش مي رساند و در مواردي اين تخفيف تا 20درصد نيز اعمال مي شود.
وي تصريح كرد: تمامي دست اندركاران تنظيم بازار، صنوف، اتحاديه ها در كنار دولت در تلاش هستند كه بازار كالاهاي پرمصرف در اين ايام آرام باشد.
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت فعالان بخش خصوصي، اتحاديه هاي توليدكننده محصولات كشاورزي و توزيع كنندگان مواد پروتئيني و ميوه مجموع ذخاير را در ايام پاياني سال و نوروز آزاد مي كنند و اين محصولات از طريق نمايشگاه ها در اختيار مردم قرار مي گيرد به اين دليل به نظر مي رسد كه مشكلي از بابت تامين كالاهاي پرمصرف شب عيد وجود نداشته باشد.
وي در عين حال با بيان اينكه امسال با پديده ديگري درخصوص بازار عرضه و تقاضا مواجه هستيم كه ناشي از نوسانات نرخ ارز در بهمن ماه بوده، گفت: آثار ناشي از اين شرايط با وضعيت تامين كالاهاي پرمصرف ايام عيد متفاوت است.
غضنفري توضيح داد: با تدابيري كه بيشترين نقش آن در تامين ارز با قيمت 1226 تومان بوده، تلاش كرديم تا اين بازار را مهار كرده و مديريت كنيم، اما همچنان در آن حوزه نيازمند رصد هستيم كه ارز به كالاهاي اساسي و مواد اوليه كارخانجات تعلق گيرد و واردكنندگان اين بخش موفق به دريافت ارز با نرخ رسمي شوند.
وي عنوان كرد: از همين جا اعلام مي كنيم كه اگر واردكنندگان كالاهاي رسمي مشكلي درخصوص تامين ارز مرجع دارند، حتما به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه كنند و سعي مي كنيم تا در نزديك ترين زمان ممكن مشكل آنها را حل كنيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت در توضيح اظهارات خود گفت: بنابراين تنظيم بازار ايام پرمصرف عيد مثل گذشته با تدابير مناسب انجام مي شود، اما وضعيت قيمتي ساير كالاها كه به خاطر نوسانات نرخ ارز دچار تلاطم شده بود از طريق تامين ارز مورد نياز، مديريت خواهد شد و كمي متفاوت است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: تا زماني كه مدل نهايي قيمت گذاري خودرو تدوين نشده و خودروسازان و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به توافق نهايي دست نيافته اند، اين سازمان اجازه ندارد با افزايش غيرقانوني قيمت ها بويژه خودرو كنار بيايد.
وي تصريح كرد: سازمان حمايت موظف است با كمك سازمان تعزيرات حكومتي از افزايش غيرقانوني قيمت ها در هر كالايي جلوگيري كند.
وي همچنين گفت: تاكنون براي برخي خودروسازان بزرگ پرونده تخلف شكل گرفته و جريمه شده اند.وي درباره تسهيلات با زسازي ها گفت: تخصيص يك هزار ميليارد تومان براي خط اعتباري انرژي از جمله اقدامات بود و هم اكنون 400 ميليارد تومان تسهيلات براي بازسازي كوچك در شرف پرداخت است.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در مورد بازسازي بزرگ با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي اقدام مي كنيم تا تعدادي معرفي شوند و يك گروه اين واحدها تسهيلات را دريافت كنند.
وي در پاسخ به پرسش يكي ديگر از خبرنگاران درباره مقطع زماني دريافت تسهيلات حمايت ها گفت: اين بدان معنا نيست گروهي كه تسهيلات دريافت نكرده اند را نمي توا ن به فهرست اضافه كرد و يا اينكه گروه دريافت كننده فقط تا پايان سال مي تواند از تسهيلات استفاده كنند.
به گفته غضنفري، تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدها و منابع مورد نياز براي تغيير وضعيت واحد توليدي جزو وظايف ذاتي وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك ها است.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما به طور مرتب با بانك ها جلسه داريم، از طريق كمك ها هم به صورت كمك هاي فني و اعتباري مي دهيم وام ارزان قيمت به آنها داديم و به طور مرتب با اينها جلسه داريم.
وي با اشاره به برگزاري جلسات متعدد با بانك ها گفت: از طريق كمك ها به صورت كمك هاي فني و اعتباري وام ارزان قيمت ارائه مي كنيم و از سويي در جلسات، تلاشمان بر اين است تا امكان تخصيص وام هاي ارزان قيمت بيشتري فراهم شود تا وقتي هر بنگاه توليدي علاقه مند به نوسازي تجهيزات باشد ما هستيم.
وي در عين حال تاكيد كرد: از واحدهاي توليدي شكايات زيادي داريم كه دسترسي آنها به تسهيلات بانكي سخت شده بانك ها با حالت انقباضي برخورد مي كنند، بنابراين از بانك ها به ويژه بانك هاي عامل مي خواهيم با توليد مهربان تر باشند.وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر توليد در بازپرداخت وام هايش مشكل دارد مي تواند استمهال داشته باشد، موضوعي كه تاكنون هم انجام شده اما انتظار اين است كه در شرايط خاص كنوني بانك ها بيشتر به توليد كمك كنند.

 



نماينده ايران در اوپك: با وجود تحريم ها توليد نفت ايران تغييري نخواهد كرد

نماينده ايران در هيئت عامل اوپك پيش بيني كرد: توليد نفت خام ايران در ماه جاري ميلادي (فوريه) تثبيت مي شود.
محمدعلي خطيبي، نماينده ايران در هيئت عامل اوپك به خبرگزاري رويترز گفت: توليد نفت خام ايران با وجود تحريم هاي غرب، در ماه جاري همانند ماه گذشته خواهد بود.
وي با بيان اين كه توليد نفت ايران در اين دوره تغييري نخواهد كرد، افزود: همه چيز طبق معمول در حال انجام است. نماينده ايران هيئت عامل اوپك يادآور شد: ايران هنوز مشتريان خود را دارد و همه چيز عادي است.
چين، هند و ژاپن سه خريدار بزرگ نفت از ايران هستند كه به طور مشترك حدود 45درصد از نفت خام ايران را مي خرند.
مهندس رستم قاسمي، وزير نفت ايران نيز پيشتر با بيان اينكه با برنامه ريزي انجام شده در واحد بين الملل وزارت نفت، به هيچ وجه نگران فروش نفت ايران نيستيم، گفته بود: هيچ مشكلي براي انتقال نفت ايران وجود ندارد.

 



رئيس هيئت مديره اتحاديه خبر داد
افزايش 70 درصدي قيمت نهاده ها علت گراني مرغ

رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري شركت هاي مرغداري كشور با كافي بودن عرضه مرغ در بازار گفت: دليل اصلي افزايش قيمت مرغ در بازار افزايش 70 درصدي قيمت نهاده ها طي يك ماه اخير است.
حميد فاضلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اينكه افزايش قيمت مرغ به كيلويي 4500 تومان با آنچه كه شما قبلا خودكفايي و داشتن ظرفيت صادرات عنوان كرديد منافات دارد، گفت: افزايش قيمت مرغ نه به دليل كمبود عرضه بلكه به دليل افزايش قيمت نهاده ها است كه طي يك ماه اخير شدت بيشتري يافته است.
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري شركت هاي مرغداري كشور افزود: طي يك ماه اخير قيمت سويا از 600 تومان به هزار و 50 تومان يعني 70 درصد افزايش و ذرت نيز افزايش 40 درصدي قيمت داشته است.
فاضلي افزود: با احتساب اينكه 70 درصد خوراك مرغداري ها ذرت و 30 درصد سويا است به طور ميانگين 50 درصد قيمت نهاده هاي خوراك طيور طي يك ماه اخير افزايش يافته اين در حالي است كه 70 درصد قيمت تمام شده مربوط به خوراك است.
وي افزود: افزايش قيمت نهاده ها قيمت تمام شده يك كيلوگرم مرغ را از 2500 تومان به 3 هزار تومان افزايش داده است.
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري شركت هاي مرغداري كشور تاكيد كرد: در صورتي كه دولت فكري به تامين نهاده مرغداري ها نكند احتمال افزايش قيمت نيز وجود دارد.
وي در خصوص مشكل عدم تامين نهاده هاي توليد مرغ گفت: تامين نهاده هاي وارداتي در كشور تقريبا توسط يك نفر انجام مي شد كه طي 2 ماه اخير مشكلاتي ايجاد شد و وي از چرخه تامين خارج شده است.
فاضلي افزود: سخت گيري بانك ها در گشايش ال سي و تامين اعتبار بعد از اتفاق گروه منصور آريا از دلايل اصلي خارج شدن اين فرد از گردونه تامين نهاده هاي دامي است.
وي تاكيد كرد: دولت بايد با تامين منابع مالي و دادن اختيارات به تشكل ها نسبت به تامين نهاده ها اقدام كند.
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري شركت هاي مرغداري كشور تصريح كرد: متكي بودن به فرد اين تبعات را دارد و دولت بايد تشكل ها را در اجراي سياست هاي اين بخش دخالت دهد.

 



واگذاري انبارهاي نفت و بنزين به بخش خصوصي

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از آغاز مذاكرات وزارت نفت و سازمان خصوصي سازي براي واگذاري انبارهاي نفت و بنزين كشور به بخش خصوصي خبر داد.
جليل سالاري در گفتگو با مهر، درباره آخرين وضعيت واگذاري شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي مطابق با سياستهاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي گفت: در حال حاضر مذاكرات وزارت نفت و سازمان خصوصي سازي كشور براي واگذاري بخشهايي از اين شركت بزرگ نفتي به بخش خصوصي آغاز شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه بخشهايي از عمليات ذخيره سازي، انتقال و توزيع بنزين و ساير فرآورده هاي نفتي كشور داراي نقش حاكميتي است، تصريح كرد: متناسب با نياز كشور مذاكرات براي واگذاري برخي از انبارهاي ذخيره سازي بنزين و ساير فرآورده هاي نفتي به بخش خصوصي آغاز شده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي جابجايي سوخت مايع و تامين فرآورده هاي نفتي بخش هاي مختلف با توجه به شرايط فصلي داراي اهميت استراتژيكي براي كشور است، اظهار داشت: براين اساس واگذاري انبارهاي نفت و فرآورده هاي نفتي مطابق با نقش حاكميتي آنها به بخش خصوصي انجام مي شود.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به مذاكرات سازمان خصوصي سازي و وزارت نفت براي تعيين بخش هاي حاكميتي و غيرحاكميتي عمليات انتقال، توزيع و ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي، خاطر نشان كرد: به زودي با ن هايي شدن مذاكرات دو طرف واگذاري برخي از انبارهاي نفتي و بنزين كشور به بخش خصوصي آغاز مي شود.

 



مديرعامل نفت و گاز پارس بيان كرد
درخواست از توجه 10درصدي مسئولان به پارس جنوبي

مديرعامل نفت و گاز پارس گفت: اگر 10درصد توجه افكار عمومي و مسئولين به پارس جنوبي جلب شود، همه فازهاي اين ميدان به موقع به بهره برداري مي رسند.
موسي سوري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پالايشگاه فازهاي 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبي براساس آخرين تصميمات اتخاذ شده و تعهدات پيمانكاران بايد در سال 91 حتما به بهره برداري برسد و در بخش دريايي فازها براي هر يك از آنها به يك سكو برنامه ريزي شده تا به توليد برسد و بتواند توليد گاز از ميدان را آغاز كند.
وي افزود: بر اين اساس 3 پالايشگاه و 3 سكو در سال آينده مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت و افزايش توليد گاز از اين ميدان رقم خواهد خورد.
مديرعامل نفت و گاز پارس با بيان اينكه فازهاي 12 و 15 و 16 از پيشرفت بهتري برخوردار هستند، گفت: فاز 15 و 16 قطعا در نيمه اول سال بعد به توليد خواهد رسيد و فاز 12 طبق برنامه و تعهد پيمانكار بايد در آخر مهر 91 هم پالايشگاه و هم يك سكوي توليدي آن وارد مدار شود.
سوري با اشاره به مناسب بودن وضعيت خط لوله فاز 12 اظهار داشت: مجموعه چاه هاي يك سكوي اين فاز حفاري شده و تنها عرضه آن باقي مانده كه اميدواريم هرچه سريعتر بارگيري و حمل شده و توسط شركت تاسيسات دريايي به منطقه ارسال شود تا دوره نصب و راه اندازي آن قبل از مهرماه به پايان برسد.وي در ادامه گفت: بخش دريايي فاز 12 توسط تاسيسات دريايي در خرمشهر، 15 و 16 توسط صف و ايزوايكو در بندرعباس و بخش دريايي 17 و 18 نيز توسط صدرا در بوشهر ساخته مي شود كه عرشه توليد توسط تاسيسات دريايي از پيشرفت بهتري برخوردار است.
وي در ادامه با بيان اينكه در شرايط كنوني 68 ميليارد دلار پروژه در لايه هاي نفتي و گازي داريم گفت: براي بهره برداري و توليد از همه فازهاي پارس جنوبي به 40 ميليارد دلار منابع نياز داريم يعني در 2 سال آينده سالي 20 ميليارد دلار نياز داريم تا بتوانيم به توليد 800 ميليون متر مكعب گاز از پارس جنوبي دست پيدا كنيم.مديرعامل نفت و گاز پارس اضافه كرد: براساس محاسبات انجام شده ارزش اقتصادي اين گاز با احتساب 50 دلار براي هر بشكه نفت خام معادل 110 ميليارد دلار است كه 30 ميليارد دلار آن در حال توليد است و براي به توليد رساندن 80 ميليارد دلار آن به 40 ميليارد دلار سرمايه گذاري نيازمنديم.سوري در ادامه اظهار داشت: امكان توليد 200 ميليون متر مكعب در روز گاز از ميادين غيرمشترك و يك ميليون بشكه نفت خام از ميدان مشترك و غيرمشترك را نيز در اختيار داريم.
وي افزود: در سال 89 درصد تجهيزات ساخت داخل پارس جنوبي بين 60 تا 65درصد بود اما در حال حاضر با افزايش تحريم ها اين درصد افزايش پيدا كرده است و 43 بسته كه در خارج توليد مي شد در داخل كشور توليد مي شود.
مديرعامل نفت و گاز پارس ظرفيت توليد ايران از پارس جنوبي را 292 ميليون متر مكعب در روز اعلام كرد و گفت: قطر چيزي كمتر از 2 برابر ايران از پارس جنوبي توليد مي كند.
سوري يكي از نگراني هاي وزير نفت را تاخير چيني ها در اجراي فاز 11 پارس جنوبي دانست و گفت: يكي از مؤكدات ما در مذاكرات اجراي به موقع اين فاز است چنانكه اين پروژه 5 ميليارد دلاري در مناطق مرزي پارس جنوبي تعريف شده و بايد 56 ميليون متر مكعب در روز گاز توليد كند كه تا پايان مذاكرات ايران و چين در يك ماه آينده تكليف آن مشخص خواهد شد.
وي اظهار داشت: همه چاه هاي فاز 9 و 10 پارس جنوبي به جز يك حلقه در حال توليد هستند و برخلاف سال گذشته كه 16 ميليون متر مكعب گاز از اين فازها توليد مي شد امسال 56 تا 59 ميليون متر مكعب گاز از اين فازها توليد مي كنيم.
سوري تاكيد كرد: اگر 10درصد توجه افكار عمومي و مسئولين به پارس جنوبي جلب شود همه فازهاي اين ميدان به موقع به بهره برداري مي رسند.

 



يك مقام مسئول در وزارت صنعت و تجارت خبر داد
نظارت و كنترل نامحسوس بازار

قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: علاوه بر سازمان حمايت، معاونت بازرسي اصناف، نظارت و كنترل نامحسوس، سازمان تعزيرات حكومتي و مجموعه بازرسان اصناف از طريق گشت هاي مشترك به رصد تخلفات و برخورد جدي با سودجويان و دلالان خواهند پرداخت.
حسين مدرس خياباني از تشديد بازرسي و كنترل بر روي عرضه كالاها و محصولات در ايام پاياني سال خبر داد و گفت: به منظور جلوگيري از كم فروشي و امتناع از فروش كالاها، طرح ويژه بازرسي و نظارت با همكاري دستگاه هاي ذيربط با جديت به اجرا در مي آيد.
وي با اشاره به اينكه اين طرح به عنوان كمربند ايمني در تنظيم بازار شب عيد مورد توجه قرار خواهد داشت گفت: هم اكنون بازار در شرايط عادي و ويژه ايام پاياني سال قرار دارد كه اين موضوع نشات گرفته از تقاضاي شب عيد مرسوم است.
وي تاكيد كرد: در اين راستا علاوه بر سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، معاونت بازرسي اصناف و نظارت و كنترل نامحسوس و همچنين سازمان تعزيرات حكومتي و مجموعه بازرسان اصناف نيز به صورت مشترك از طريق گشت هاي مشترك به رصد تخلفات و برخورد جدي با سودجويان و دلالان خواهند پرداخت.
مدرس خياباني همچنين با بيان اينكه در طرح ويژه، بازرسي و نظارت دقيق در مورد قيمت و كيفيت كالاها براساس استانداردهاي مورد توافق اتحاديه ها نيز انجام مي شود، افزود: به رغم برخي شائبه افكني ها در مورد ركود در بازار فروش بايد گفت هم اكنون شرايط رقابت پذيري قابل قبولي وجود دارد كه اين موضوع از فراواني و مكفي بودن كالاها حكايت دارد.
وي در ادامه تدوين سياست هاي پشتيباني كننده در موضوع تنظيم بازار شب عيد را از سوي دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد اشاره قرار داد.
مدرس خياباني گفت: علاوه بر مصوبات دولت، برنامه ريزي هاي مدوني از سوي اين وزارتخانه براي رسيدن به بازاري پررونق و در عين حال به دور از تلاطم انجام شده است.
وي ابراز اميدواري كرد، با اين اقدامات بتوان سطح عمومي قيمت ها را كنترل و تاثيرات آن را بر كاهش نرخ تورم ايام پاياني سال به خوبي نمايان كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14