(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 اسفند 1390- شماره 20154

ليبي براي بهبود روابط با همسايگان شرط گذاشت
احزاب اردن : مردم تا تأمين خواسته ها كوتاه نخواهند آمد
استقبال مردم سوريه از همه پرسي قانون اساسي جديد
احتمال آمريكايي كشي در افغانستان قوت گرفت
راهپيمايي ضد آمريكايي در خيابان هاي اسلام آباد
دانشجوي ترك خطاب به كاردار آمريكا از دموكراسي حرف نزنيد ، شما قاتليد !
اعتصاب كاركنان فرودگاه فرانكفورت همچنان ادامه دارد
رژيم سعودي براي سركوب مخالفان از مزدوران خارجي استفاده مي كند
تظاهرات «وفاداري به خون شهدا» در شهرهاي بحرين
پيشتازي عبدالله واد در انتخابات رياست جمهوري سنگال
هزاران نفر در اسپانيا عليه دولت به خيابان ها ريختند
اعتصاب كارگران در بنادر اسرائيل



ليبي براي بهبود روابط با همسايگان شرط گذاشت

ليبي بهبود روابط خود را با كشورهاي همسايه به استرداد عناصر باقيمانده رژيم قذافي مشروط كرد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي در يك كنفرانس مطبوعاتي در پايتخت اين كشور اظهار داشت: روابط ليبي با كشورهاي همسايه در آينده براساس تحويل مجرمين و افراد تحت پيگرد تعيين خواهد شد.وي گفت: روابط ليبي در آينده با كشورهاي هم مرز، براساس ميزان همكاري آنها در تحويل مجرمين و افراد تحت پيگرد مشخص مي شود.عبدالجليل بدون آنكه اسمي از كشورهاي همسايه ببرد، آنها را متهم به پناه دادن به دشمنان ملت ليبي و بي توجهي به درخواست هاي اين كشور براي استرداد كرد.اين در حالي است كه خانواده قذافي اكنون در الجزاير و نيجر به سر مي برند و هر از چند گاهي با عنوان كردن اتهاماتي به انقلابيون، آنها را به چالش مي كشند.

 



احزاب اردن : مردم تا تأمين خواسته ها كوتاه نخواهند آمد

رئيس جبهه ملي اصلاحات اردن تأكيد كرد، مردم تا ايجاد اصلاحات واقعي آرام نخواهند نشست.
به گزارش خبرگزاري فارس، «احمد عبيدات» در گفت وگو با خبرگزاري يونايتدپرس اظهار داشت، دولت امان با اصلاحات ظاهري در قانون اساسي همچنان همه اختيارات را در دست پادشاه نگاه داشته است و به خواسته هاي مردمي پاسخ نمي دهد.وي افزود، اصلاحات در قانون اساسي اردن بي محتوا است و مردم را راضي نكرده است.
عبيدات تأكيدكرد، ما منتظريم كه اصلاحات سياسي در كشور به شيوه مناسب و همسو با روند تحولات دموكراتيك صورت پذيرد و تا زماني كه مردم به خواسته هاي خود نرسند تظاهرات در كشور ادامه پيدا خواهد كرد.

 



استقبال مردم سوريه از همه پرسي قانون اساسي جديد

انتخابات درباره همه پرسي قانون اساسي جديد سوريه روز گذشته آغاز شد و مردم با اشتياق آراي خود را به صندوق ها ريختند.
مردم سوريه روز گذشته در شرايطي پاي صندوق هاي آراي همه پرسي قانون اساسي حاضر شدند كه از اولين ساعات روز در محل راي گيري تجمع كرده و با سر دادن شعارهايي دخالت برخي از كشورهاي عربي و كشورهاي غربي در امور داخلي كشورشان را محكوم كردند.
در اكثر حوزه هاي راي گيري مردم پس از اينكه راي خود را به صندوق ها مي انداختند شعار «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» سر مي دادند و از نظام بشار اسد حمايت مي كردند.
همه پرسي قانون اساسي سوريه در تمامي استان ها، مناطق، روستاها از ساعت هفت صبح انجام شد و وزارت كشور سوريه تعداد افراد واجد شرايط براي مشاركت در اين همه پرسي را 15 ميليون و 600 هزار نفر اعلام كرد.
پيش نويس قانون اساسي جديد سوريه 157 ماده دارد كه آن را كميته اي متشكل از شخصيت هاي حقوقي، سياسي و برخي از مخالفان دولت سوريه تهيه و تدوين كرده اند.
طبق قانون اساسي جديد كه تفاوت هاي مهمي با قانون قبلي دارد بر تعدد احزاب سياسي و محدود شدن دوره رياست جمهوري به 7 سال با امكان تجديد دوره فقط براي يك بار تاكيد شده است.
در اين قانون اساسي انتخابات چند حزبي مجلس ظرف سه ماه در سوريه برگزار خواهد شد.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه در راستاي اصلاحات در اين كشور با اصلاح قانون اساسي، حاكميت تك قطبي حزب بعث را تغيير مي دهد.
مردم سوريه با حضور گسترده در پاي صندوق هاي راي ابراز اميدواري كردند كه قانون اساسي جديد به بحران كنوني پايان داده و دست بيگانگان را براي هميشه از كشور كوتاه كند.
ناظران سياسي نيز معتقدند كه قانون اساسي جديد سوريه به علت تضمين آزادي ها، برخوردار بودن از مقبوليت اغلب گروه هاي سياسي و اصلاح بسياري از مواد مهم قانون اساسي قديمي در قانون جديد از اهميت زيادي در پايان دادن به بحران كنوني سوريه برخوردار است.
از سوي ديگر، دولت سوريه تمام بيانيه ها و مطالب مطرح شده در كنفرانس به اصطلاح «دوستان مردم سوريه» را محكوم كرد و آن را در راستاي دخالت آشكار در امور داخلي اين كشور و حمايت از تروريست ها براي تخريب سوريه ارزيابي كرد.
وزيرخارجه لبنان نيز با تاكيد بر اينكه مسائل سوريه تنها با گفت وگو حل وفصل مي شود اظهار داشت كه لبنان شوراي مخالفان سوريه را به رسميت نمي شناسد و به تصميماتي كه باعث آسيب رساندن به سوريه مي شود اهميت نخواهد داد.
عضو كميته روابط خارجي پارلمان عراق نيز تاكيد كرد كه دولت بغداد خواسته شوراي همكاري خليج فارس در به رسميت شناختن مخالفان سوري را پاسخ نمي دهد.
همچنين سفير تركيه در بيروت گفت، اقدامات تروريست ها در سوريه مورد حمايت تركيه نيست.
وي افزود، آنكارا خواستار راه حل سياسي و گفت وگو و انجام اصلاحات در سوريه است.
وزيرخارجه آلمان نيز ضمن هشدار درباره هرگونه مداخله نظامي در سوريه تصريح كرد كه چنين اقدامي مي تواند يك آتش سوزي مهيب در سراسر منطقه ايجاد كند.
اين در حالي است كه روزنامه «شرق الاوسط» چاپ لندن در گزارشي نوشت، وزارت دفاع آمريكا در حال اتخاذ اقدامات لازم براي دخالت نظامي احتمالي در سوريه است، به صورتي كه نيازي به چراغ سبز شوراي امنيت نداشته باشد.
اين دخالت نظامي شبيه به حوادث 14 سال پيش در منطقه كوزوو است؛ چرا كه در آن زمان پس از ناكامي شوراي امنيت در صدور قطعنامه اي درباره كوزوو، نيروهاي ناتو در اين منطقه وارد عمل شدند.
اين روزنامه افزود، در اين دخالت نظامي منطقه اي امن در خاك تركيه نزديك مناطق مرزي سوريه ايجاد مي شود.
همچنين اتحاديه اروپا با تحريم بانك مركزي سوريه از كشورهاي ديگر خواست تحريم هاي شديدي عليه سوريه اعمال كنند.
آخرين اخبار سوريه حاكي است از اينكه مردم شهرهاي مختلف سوريه پس از حضور در پاي صندوق هاي راي تظاهرات همبستگي با نظام بشار اسد برگزار كردند.
مردم در حالي است كه شعارهايي در طرفداري از اصلاحات بشار اسد سر مي دادند اعلام كردند كه پشتيبان نظام خواهند بود.
رئيس جمهور سوريه نيز در ميان شعارهاي حمايت آميز مردم در ساختمان راديو تلويزيون اين كشور حضور يافت و راي خود را به صندوق انداخت.

 



خشم افغان ها از قرآن سوزي هنوز فروكش نكرده است
احتمال آمريكايي كشي در افغانستان قوت گرفت

با گسترش اعتراضات عليه قرآن سوزي نظاميان آمريكايي و كشته شدن دو مستشار نظامي احتمال آمريكايي كشي در افغانستان قوت گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها پس از كشته شدن دو مشاور نظامي آمريكا در افغانستان ائتلاف ناتو تمام كارمندان خود را از وزارتخانه هاي دولت افغانستان خارج كرد.
دو مشاور نظامي كشته شده متعلق به نيروهاي كمك به برقراري امنيت بين المللي (ايساف) بودند كه در وزارت كشور افغانستان هدف حمله قرار گرفتند.
سخنگوي دفتر وزارت خارجه انگليس نيز در گفت وگو با شين هوا تاكيد كرد: در پي كشته شدن اين دو نظامي آمريكايي در وزارت كشور افغانستان انگليس در اقدامي پيشگيرانه تمام مشاوران و مربيان خود را از وزارتخانه ها و نهادهاي دولتي اين كشور فراخواند.
براساس اين گزارش، انگليس در حال تصميم گيري درباره آينده فعاليت كاركنان خود در افغانستان است.
باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا نيز به دنبال كشته شدن اين دو مستشار نظامي از جان آلن، فرمانده نيروهاي ناتو درخواست كرده تا تمامي اقدامات لازم را براي حمايت از اعضاي ناتو و ساير نيروهاي خارجي در افغانستان انجام دهد.
پنتاگون كشته شدن اين 2 نظامي آمريكايي را غيرقابل قبول توصيف كرده و از مقامات افغانستان خواسته تا وظيفه حمايت از نيروهاي خارجي را به درستي انجام دهد.
يك منبع وزارت كشور افغانستان به شبكه طلوع نيوز اين كشور گفت: اين دو مستشار آمريكايي توسط يك كارمند اطلاعاتي وزارت كشور افغانستان به نام عبدالمنصور سالنگي كشته شده است.
به گفته وي، اين فرد روز شنبه دفتر حضور و غياب صبح و عصر را همزمان در هنگام ورود به وزارت امضا كرده و هنگام كشته شدن اين دو مشاور آمريكايي نيز در محل ديده شده است اما پس از آن ناپديد شده است.
پنج شنبه هفته گذشته نيز مردم در حمله به سربازان آمريكايي در ولايت «ننگرهار» دو نظامي آمريكايي را كشتند و چندين تن ديگر را زخمي كردند.
از ولايات «تخار» و «قندوز» در شمال افغانستان نيز گزارش مي رسد كه نيروهاي آلماني تعدادي از پايگاه هاي خود را در اين ولايات تخليه كرده اند.
حملات خودجوش مردم افغانستان عليه نظاميان اشغالگر پس از آن به اوج خود رسيد كه نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه بگرام ده ها نسخه از قرآن مجيد را در يك اقدام جنون آميز به آتش كشيدند.
در جديدترين واكنش ها عليه اين اقدام شنيع نظاميان آمريكايي، شيخ محمد زغموت روحاني برجسته لبناني، با انتقاد از سكوت حكام عرب در برابر قرآن سوزي نظاميان آمريكايي در افغانستان تاكيد كرد: مسلمانان با جان خويش از قرآن كريم دفاع خواهند كرد.
شيخ زغموت تصريح كرد: اوباما و ديگر مقامات آمريكايي منافق و دروغگو هستند و اوامر محرمانه اي را براي انجام اين گونه اعمال ننگين توهين به قرآن كريم صادر مي كنند، آنها با اظهارات دروغين در پي فريب دادن مسلمانان هستند، اما هيچ مسلمان شرافتمند و مجاهدي فريب ادعاها و سخنان اغواكننده آنها را نخواهد خورد.
رئيس پژوهشگاه مطالعات راهبردي در پاكستان نيز از سازمان كنفرانس اسلامي به دليل عدم اتخاذ اقدامات عملي براي مقابله با اهانت به مقدسات اسلامي انتقاد و بر لزوم نشست سريع اين سازمان تاكيد كرد.
جاسم تقي تاكيد كرد: توهين اخير آمريكا به قرآن كريم اقدامي عمدي بوده و در چارچوب جنگ اين كشور عليه مقدسات اسلامي صورت گرفته است.
وي هشدار داد كه عدم اتخاذ موضعي عملي از سوي كشورهاي اسلامي براي مقابله با اين اقدام و فقط اكتفا كردن به بيانيه هايي براي محكوم كردن آن، در واقع نوعي تشويق واشنگتن به ادامه اهانت ها به مقدسات اسلامي است. گزارش هاي رسيده از افغانستان و پاكستان نشان مي دهد علي رغم عذرخو اهي مقامات آمريكايي، تظاهرات گسترده عليه هتك حرمت نظاميان آمريكايي عليه ساحت مقدس قرآن كريم همچنان ادامه دارد و ديروز وارد ششمين روز خود شد.
شهرهاي مختلف افغانستان و پاكستان ديروز در ششمين روز اين اعتراضات شاهد تظاهرات گسترده مردمي ضدآمريكايي بود. مردم در اين تظاهرات پرچم و آدمك اوباما را به آتش كشيدند. منابع خبري اعلام كردند در جريان اين تظاهرات ضدآمريكايي در استان سنگان افغانستان نيروهاي پليس اقدام به تيراندازي كردند كه از شمار قربانيان و مجروحان اين حادثه گزارشي منتشر نشده است.
همزمان با افزايش واكنش هاي مردم افغانستان نسبت به هتك حرمت قرآن كريم توسط نظاميان اشغالگر، حامد كرزاي از مردم خواست تا از خشونت و آسيب رساندن به اموال عمومي خودداري كنند.
دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري افغانستان ديروز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: كرزاي از تلفات مردم در تظاهرات اعتراضي روز شنبه كه در واكنش به سوزاندن قرآن كريم و ساير كتاب هاي ديني، در ولايات مختلف صورت گرفت، به شدت متاثر شد.
در عين حال كرزاي به شهروندان افغانستان اطمينان داد تا در مقابل هتك حرمت قرآن كريم سكوت نخواهد كرد.
در همين حال شماري از علماي افغانستان نيز در ديدار با كرزاي تاكيد كردند كه آمريكا تضمين دهد پس از اين به قرآن كريم و ارزش هاي ديني اهانت نشود.
آنان در عين حال بيان داشتند كه هر چه زودتر مسئوليت زندان بگرام از نيروهاي آمريكايي به دولت افغانستان واگذار شود. تظاهرات ضدآمريكايي عليه اهانت نظاميان اين كشور به قرآن كريم كه سه شنبه هفته گذشته در پايگاه بگرام انجام شد تاكنون بيش از 31 كشته و 200 زخمي بر جاي گذاشته است.

 



عليه جنايات كاخ سفيد برگزار شد
راهپيمايي ضد آمريكايي در خيابان هاي اسلام آباد

صدها تن از ساكنان مناطق قبايلي پاكستان با برگزاري تظاهرات در اسلام آباد حملات هواپيماي بدون سرنشين آمريكا به منطقه را محكوم كردند.
به گزارش ايرنا، معترضان پاكستاني كه براي نشان دادن اعتراضات خود به دولتمردان راهي اسلام آباد شده بودند، با سر دادن شعارهاي ضد آمريكايي، حملات هواپيماهاي جاسوسي به مناطق قبايلي را به شدت محكوم كردند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان پاكستاني كه تعدادي از آنها را فعالان سياسي تشكيل مي دادند خود را به اسلام آباد رساندند و در مقابل ساختمان كاخ رياست جمهوري و پارلمان اين كشور دست به تظاهرات زدند.
اين گزارش حاكي است، برخي از رهبران و فعالان سياسي از احزاب مخالف دولت نيز براي نشان دادن همبستگي خود با مردم مناطق قبايلي به جمع معترضان در مقابل كاخ رياست جمهوري در اسلام آباد پيوستند.
به گفته شاهدان عيني، معترضان با حمل پارچه نوشته ها و در دست داشتن اعلاميه هايي، كه بر روي آن شعارهاي ضدآمريكايي نوشته شده بود، توقف حملات عليه مردم بي گناه پاكستان را خواستار شدند.
همچنين تعدادي از تصاوير قربانيان حملات كور هواپيماي آمريكايي توسط تظاهركنندگان حمل مي شد و برخي از تظاهركنندگان نيز با خود نامه هايي در دست داشتند كه عليه جنايات آمريكا در مناطق قبايلي نشين، تسليم مقامات قضايي پاكستان شده بود. اين در حالي است كه مقامات واشنگتن مدعي هستند كه اين حملات عناصر طالبان و القاعده را در پاكستان مورد هدف قرار مي دهد.
براساس آمارهاي رسمي دولت پاكستان، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي تاكنون 288 بار به خاك اين كشور حمله كردند كه بر اثر آن دست كم 2700 نفر كشته شده اند.
اگرچه اين حملات پس از كشته شدن 22 سرباز پاكستاني پس از يك وقفه دو ماهه از سر گرفته شد، اما واكنش تند مردم و مقامات اين كشور را به همراه داشت و دولتمردان اسلام آباد آن را بي فايده و غيرقانوني عنوان كرده اند.

 



دانشجوي ترك خطاب به كاردار آمريكا از دموكراسي حرف نزنيد ، شما قاتليد !

دانشجوي تركيه اي با شعارهاي ضد آمريكايي سخنراني كاردار سفارت آمريكا را برهم زد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از منابع خبري تركيه، واكنش يك دانشجوي جوان تركيه اي به سخنان كاردار سفارت آمريكا درباره دموكراسي، كه در دانشگاه «قاضي انبته» آنكارا انجام مي شد، فضايي را در اين جلسه ايجاد كرد كه سكوت همراه با شرمساري وي را در پي داشت.
بر پايه اين گزارش، زماني كه «جيس بيلي»، كاردار سفارت آمريكا سخنانش را با عنوان روابط تركيه با آمريكا عنوان مي كرد، جوان دانشجوي تركيه اي در اعتراض به سخنان وي درباره دموكراسي گفت: شما از دموكراسي چه مي دانيد، در عراق عملكرد شما را به خوبي ديديم، هزاران نفر را كشتيد، به دختران و زنان مسلمان تجاوز كرديد.
اين جوان دانشجو كه «يعقوب» بشلي، نام دارد خطاب به كاردار آمريكا افزود: شما جو وحشت و ترور را در عراق و افغانستان به راه انداختيد، به بهانه دموكراسي تمام منطقه را به هم ريختيد.
وي گفت ما به خوبي مي دانيم كه دموكراسي آمريكايي فقط بوي نفت و خون مي دهد.
طبق اين گزارش كاردار سفارت آمريكا در تركيه كه در برابر سخنان اين دانشجوي جوان تركيه اي شوكه شده بود، ابتدا مكثي طولاني كرد، سپس با لبخند به دانشجوي تركيه اي گفت: من با سخنان شما موافق نيستم.
اين سخنان دانشجوي ترك فضاي جلسه را به شدت متشنج كرد.

 



اعتصاب كاركنان فرودگاه فرانكفورت همچنان ادامه دارد

كاركنان اعتصابي فرودگاه فرانكفورت اعلام كردند، تا چهار روز ديگر به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري ها، كاركنان فرودگاه بزرگ فرانكفورت آلمان كه از يكشنبه گذشته (30 بهمن) در اعتراض به كمي دستمزد و حقوق در اعتصاب به سر مي برند اعلام كردند، به دليل بي توجهي مسئولان به اعتراض ها، اعتصاب تا روز پنجشنبه (11 اسفند) ادامه خواهد داشت.
«فرانكفورت» پس از فرودگاه «هيثرو» لندن و «شارل دوگل» فرانسه، سومين فرودگاه بزرگ اروپا محسوب مي شود. در اين فرودگاه در روزهاي عادي روزانه 1300 پرواز صورت مي گيرد كه اعتصاب به كاهش شمار پروازها و سرگرداني گسترده مسافران آن منجر شده است.
خبر ادامه اعتصاب پس از آن اعلام شد كه روز جمعه گذشته مذاكرات مسئولان اتحاديه و مديران فرودگاه بر سر حل اين مشكل بي نتيجه پايان يافت.
اين اعتصاب تاكنون هزينه هاي مالي سنگيني بر اين فرودگاه تحميل كرده است.
يادآور مي شود فرودگاه فرانكفورت متعلق به قوي ترين عضو اتحاديه اروپا و منطقه يورو يعني آلمان است كه به دليل بحران اقتصادي حاكم بر اين قاره، دچار مشكل شده است.
وضعيت در «يونان» به عنوان يكي از ضعيف ترين اعضاي اتحاديه اروپا و منطقه يورو اما به مراتب وخيم تر است.اين كشور براي دريافت وام 172 ميليارد دلاري، لايحه هاي رياضت اقتصادي را به تصويب رسانده اما با اين وجود تهديدها و فشارها به آن همچنان ادامه دارد.
در همين رابطه «هانس پيتر فردريش»، وزير كشور آلمان صراحتا اعلام كرد، «بهتر است يونان از منطقه يورو خارج شود.»
«فردريش» در گفت وگو با «اشپيگل» گفت: يونان با خروج از اين منطقه فرصت خواهد يافت براي بهبود اوضاع اقتصادي اش با ديگر كشورها رقابت كند!
اما به اعتقاد تحليلگران، اين اظهارات كه پيش از اين هم مطرح شده، بيش از اينكه نگراني گوينده از وخيم تر شدن كشور بحران زده اي مثل يونان را برساند، نشان دهنده نگراني آنها از سرايت اين بيماري اقتصادي به ساير كشوها از جمله خود آلمان است. به عبارتي، كشورهاي اروپايي كه هنوز مثل يونان، اسپانيا يا ليتواني زمين گير نشده اند، براي نجات خود ترجيح مي دهند اين اعضا را از اتحاديه يا منطقه پول و احد جدا كنند. بدين ترتيب مي توان نتيجه گرفت اينكه برخي سياستمداران كهنه كار و تحليلگران مي گويند اتحاديه اروپا به زودي از هم خواهد پاشيد، زياد بي راهه نرفته اند!

 



رژيم سعودي براي سركوب مخالفان از مزدوران خارجي استفاده مي كند

مخالفان رژيم عربستان از به كارگيري مزدوران خارجي از سوي آل سعود براي مقابله با اعتراضات فزاينده مردمي خبر دادند.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه خبري «نهرين نت»، رژيم سعودي براي سركوب قيام هاي مردمي به مزدوران بنگلادشي و پاكستاني روي آورده است.
براساس اين گزارش، رژيم سعودي هزاران نفر را از پاكستان، بنگلادش و ديگر مليت ها را تاكنون بسيج كرده تا با تشكيل گردان هاي ويژه، تظاهرات مردمي (به خصوص در شرق عربستان) را سركوب كنند.
به گفته مخالفان رژيم پادشاهي سعودي، دستگاه هاي امنيتي عربستان، تاكنون حدود 16 هزار مزدور خارجي استخدام كرده است و آنها را در اردوگاه هاي ويژه اي كه به همين منظور ترتيب داده شده، اسكان داده است.
اين منابع گفتند: مزدوران به كار گرفته شده در پادگان هاي خاصي كه به همين منظور ايجاد شده است، اسكان داده شده و افسران امنيتي انگليس و آمريكايي مرتبط با سازمان هاي اطلاعاتي اين دو كشور بر آموزش آنها نظارت مي كنند.
برپايه اين گزارش، اين مزدوران مانند نيروهاي ويژه و ضد شورش عليه تظاهرات مخالفان رژيم آل سعود به كار گرفته مي شوند تا با ايجاد رعب و وحشت از گسترش اعتراضات جلوگيري شود. رژيم آل سعود طي يك سال گذشته و همزمان با آغاز جنبش بيداري اسلامي در منطقه، شاهد گسترش روزافزون اعتراضات مردمي بوده است و با وجود استفاده از مشت آهنين تاكنون نتوانسته است مانع از اين تظاهرات شود.

 



تظاهرات «وفاداري به خون شهدا» در شهرهاي بحرين

مردم بحرين تظاهرات گسترده اي با عنوان «سوگواري آسمان 2» در بحرين عليه رژيم آل خليفه آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم بحرين در پاسخ به فراخوان جنبش انقلاب 14 فوريه بحرين مجموعه فعاليت هاي اعتراض آميزي تحت عنوان «سوگواري آسمان 2» را در بحرين و عليه رژيم آل خليفه آغاز كردند.اين فعاليت هاي اعتراض آميز شامل راهپيمايي ها و بستن خيابان هاي اصلي شهرها و روستاها و ايجاد ستون هاي دود براي اعلام همبستگي با «عبدالهادي الخواجه»، فعال حقوقي برجسته بحريني است كه در زندان هاي رژيم آل خليفه به سر مي برد و هم اكنون 6 روز است كه دست به اعتصاب غذا زده و همچنين ديگر رهبران انقلاب مردمي بحرين كه در زندان هستند.
همچنين جنبش ائتلاف 14 فوريه در بيانيه منتشره خود تأكيد كرد كه اين اعتراض ها در واقع اعلام وفاداري به خون شهداي بحرين از جمله شهيد «حسين البقالي» است كه به دليل ممانعت نيروهاي آل خليفه از مراجعه به بيمارستان السليمانيه و ادامه درمان جان خود را از دست داد.
از سوي ديگر عده اي از عزاداران بحريني در مراسم تشييع جنازه زني كه بر اثر استنشاق گاز اشك آور جان باخته بود شركت كرده و خواستار كناره گيري پادشاه بحرين از قدرت شدند.
اين زن 68 ساله بحريني به دنبال پرتاب گاز اشك آور از سوي نيروهاي رژيم آل خليفه به خانه وي در روستاي بلادالقديم به شهادت رسيد.مركز حقوق بشر بحرين نيز با اشاره به افزايش شمار شهداي بحرين به علت استفاده نيروهاي رژيم آل خليفه از گازهاي سمي تأكيد كرد مقامات آل خليفه همچنان به سياست مجازات جمعي مردم بحرين ادامه مي دهند.
اين درحالي است كه شاهدان عيني اعلام كردند كه نيروهاي آل خليفه در جريان حمله به تظاهركنندگان علاوه بر منازل مسكوني، مساجد و حسينيه ها را نيز با گازهاي سمي و اشك آور هدف قرار مي دهند.
يك فعال سياسي بحرين نيز از آموزش مزدوران آل خليفه براي سركوب مردم توسط نيروهاي ويژه آمريكايي خبر داد.
محمد كاظم الشهابي گفت، به رغم همه سركوبگري هاي آل خليفه و حمايت هايي كه از سوي آمريكا يا عربستان از اين كشور مي شود ولي مردم بحرين از ادامه انقلاب منصرف نخواهند شد و تا سرنگوني رژيم به تظاهرات مسالمت آميز ادامه خواهند داد.

 



پيشتازي عبدالله واد در انتخابات رياست جمهوري سنگال

نتايج شمارش اوليه آرا در انتخابات رياست جمهوري سنگال از پيشي گرفتن «عبدالله واد» رئيس جمهور فعلي اين كشور نسبت به ساير رقباي خود خبر مي دهد.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم سنگال روز يكشنبه براي انتخاب رئيس جمهور خود به پاي صندوق هاي راي رفتند تا از ميان 14 كانديداي موجود يكي از آنها را انتخاب كنند. اما شمارش اوليه آرا در سنگال حاكي است، عبدالله واد 85 ساله همه رقباي خود را كه در ميان آنها سه تن از نخست وزيران سابق مشاهده مي شود، كنار زده و براي سومين دوره پياپي به عنوان رئيس جمهور انتخاب خواهد شد.
انتخابات رياست جمهوري در سنگال در حالي برگزار شد كه طي اعتراضات ماه اخير به كانديداتوري مجدد عبدالله واد 6 تا15 نفر به دست پليس و نيروهاي امنيتي كشته شدند.براساس آمار رسمي بيش از 11هزار و 900 مركز راي گيري كار اخذ راي از واجدان شرايط در سنگال را در روز يكشنبه بر عهده داشتند.مخالفان عبدالله واد پس از شكست در منصرف كردن وي براي نامزدي مجدد، اعلام كردند در صورت انتخاب وي براي سومين دوره دست به تظاهرات و اعتراضات گسترده اي خواهند زد.عبدالله واد براي نخستين بار در سال 2000 و پس از آن در سال 2007 به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد ولي در پايان دوره رياست جمهوري خود قانوني را به تصويب پارلمان رساند كه براساس آن توانست براي سومين بار نيز كانديدا شود.
معترضان به «واد»، نامزدي او را غيرقانوني و دستكاري در قانون اساسي دانسته و آن را برخلاف دموكراسي عنوان كردند.

 



هزاران نفر در اسپانيا عليه دولت به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از مردم اسپانيا عليه اوضاع اقتصادي و بيكاري گسترده در كشورشان تظاهرات كردند.
شهرهاي «بيلبائو» و «پامپلونا» روز شنبه شاهد تظاهرات گسترده ضد دولتي به خاطر بيكاري و سياست هاي رياضتي دولت در بخش اقتصاد اين كشور بود.
به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، در شهر شمالي «پامپلونا» گروهي از معلولان در اعتراض به حذف هزينه هاي عمومي در بخش خدمات ويژه معلولين، كه در چارچوب طرح رياضت هاي اقتصادي و با هدف حل بحران بدهي صورت مي گيرد، در خيابانها تجمع كردند. «ما بايد از حقوق خود دفاع كنيم و حذف هزينه هاي عمومي بس است.» از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضان ويلچرنشين اسپانيا در اين شهر بود.
براساس اين گزارش، حزب حاكم و محافظه كار «مردم» در حوزه كار، اصلاحات تازه اي را اعمال كرده كه براساس آن نيمي از فرصت هاي شغلي طي هفته هاي آينده حذف مي شوند.
در شهر «بيلبائو» نيز هزاران نفر از مردم عليه اصلاحات جديد اقتصادي و حذف هزينه هاي عمومي و بيكاري راهپيمايي كردند. تظاهركنندگان با شعار «كارگران عليه بيكاري مي جنگند» خشم خود از نرخ بالاي بيكاري در اين كشور را به نمايش گذاشتند. دولتمردان اسپانيايي با حذف فرصت هاي شغلي بيشتر به دنبال جبران كسري بودجه و بدهي سنگين خود هستند كه اين امر فشارها بر مردم را دوچندان كرده است. آنطور كه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشته، اسپانيا در ميان 17 عضو منطقه يورو، با 5 ميليون بيكار، بالاترين نرخ بيكاري را به خود اختصاص داده. وخامت اوضاع وقتي نمايان تر مي شود كه بدانيم براساس گزارش هاي رسمي، 11ميليون اسپانيايي نيز در فقر زندگي مي كنند و رفته رفته در شرف پيوستن به محرومين از خدمات اجتماعي قرار مي گيرند. دولت اسپانيا براي دريافت كمك هاي مالي از تروئيكاي اروپا علاوه بر حذف اين خدمات اقدام به افزايش ماليات، سن بازنشستگي، كاهش حقوق و دستمزد و اخراج كاركنان و كارمندان خود مي كند.
از ايتاليا نيز خبر مي رسد، به دنبال انتشار خبر تصميم دولت اين كشور براي خريد 90 فروند هواپيماي شكاري «اف35» از آمريكا، در دهها شهر اين كشور تظاهرات برگزار شد.
به اعتقاد معترضان دولت جديد كه براي جبران كوتاهي هاي دولت «برلوسكني» و رفع مشكلات اقتصادي روي كار آمده، با اين گونه اقدامات اوضاع اقتصادي را وخيم تر مي كند. به گفته معترضان قيمت هر فروند از اين هواپيماها 120ميليون يورو است!

 



اعتصاب كارگران در بنادر اسرائيل

اعتصاب كارگران رژيم صهيونيستي همه بنادر اسرائيل را فلج كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت، به دنبال شكست گفت وگوهاي اتحاديه كارگران با وزارت دارايي درباره حقوق بازنشستگان، كارگران اين رژيم دست به اعتصاب نامحدود زدند.
كارگران بنادر خواستار انتقال حقوق مربوط به بازنشستگي از حساب هاي شركت هاي بنادر به حساب شخصي خود در بانك ها و نيز افزايش نرخ حقوق بازنشستگي هستند.
رئيس انجمن كارگران حمل و نقل در اين باره گفت، حساب هاي مربوط به بازنشستگان در صورتي كه اداره بنادر با مشكل مالي مواجه شود در معرض خطر واقعي است به همين دليل كارگران مي خواهند حقوق آنان در حساب هاي شخصي آنها واريز شود.يديعوت آحارونوت افزود: در صورت تداوم اين اعتصاب ها خسارت جبران ناپذيري به اقتصاد اسرائيل وارد خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14