(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 اسفند 1390- شماره 20154

كوتاه اقتصادي
با ابلاغ بانك مركزي بانك ها و مؤسسات اعتباري از فعاليت قرض الحسنه پس انداز منع شدند
وزير رفاه و كار: نيمي از مطالبات بازنشستگان كشور تا پايان سال پرداخت مي شود
لغو مجوز، تعليق و اخطار به 72 دفتر خدمات مسافرت هوايي متخلف
كسري 40 ميليارد توماني صندوق بيمه بيكاري
در نخستين نشست تعيين مزد حداقل دستمزد سال آينده كارگران پيشنهاد شد
رشد 7/11 درصدي ترانزيت جاده اي
واريز سهميه بنزين فروردين تا 25اسفند
اقدام وزارت صنعت براي مقابله با گراني خودرو
قدرداني سازمان ملل از ايران در زمينه كاهش اثرات بلاياي طبيعي
وزير صنعت، معدن و تجارت: مديريت نيروي انساني ما را برنده ميدان تحريم مي كند
عرضه گوشت 8800 توماني در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا
بررسي 4 گزينه اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها



كوتاه اقتصادي

¤ صاحبان كالا و ترخيص كاران، اسناد سوابق ترخيص و دفاتر مالي را به مدت 3 سال از تاريخ صدور اسناد به منظور «حسابرسي پس از ترخيص» نگهداري و در صورت لزوم ارائه كنند.به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، بنابر اعلام معاونت حقوقي و نظارت گمرك، باتوجه به اجراي قانون جديد امور گمركي از دي ماه سالجاري، صاحبان كالا و ترخيص كاران در اجراي مواد 11 و 143قانون مذكور لازم است كليه اسناد، سوابق ترخيص و دفاتر مالي مربوطه را به مدت 3 سال از تاريخ صدور اسناد نگهداري تا به منظور «حسابرسي پس از ترخيص» ارائه نمايند.
¤ رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه مردم منابع مازاد خود را در بورس سرمايه گذاري كنند، گفت: افراد ريسك گريز سبدي از سهام خريداري كنند. علي صالح آبادي گفت: به مردم و افرادي كه مي خواهند در بازار سرمايه و بورس كشورمان سرمايه گذاري كنند، توصيه مي كنم كه منابع مازاد خود را وارد اين بازار كنند.
¤ سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در احكامي جداگانه، عباس كمره اي و خسرو خواجه حسني را به عنوان دو عضو جديد هيئت مديره بانك ملي ايران منصوب كرد. عباس كمره اي پيش از اين، مديركل ريالي و نشر بانك مركزي و خسرو خواجه حسني رئيس امور شعب شرق كشور بانك ملي ايران بودند. فرشاد حيدري (مديرعامل)، جمال دامغانيان، محمدرضا حسين زاده و محمدابراهيم منصورخاكي از ديگر اعضاي هيئت مديره بانك ملي ايران هستند.
¤ شعبه ابريشم مؤسسه اعتباري توسعه با حضور نماينده مردم سمنان در خانه ملت، مديرعامل مؤسسه جمعي از مديران و اهالي غيور شهر افتتاح شد. مؤسسه اعتباري توسعه طي 2هفته گذشته موفق شد 4 شعبه را در سراسر كشور راه اندازي كند و شمار واحدهاي بانكي خود را به 50 رساند. بر اين اساس شعبه سمنان مؤسسه كه به جهت نزديكي مسير جاده ابريشم از اين شهر «ابريشم» نام گذاري شده افتتاح شد.در اين مراسم دكتر حيدر مستخدمين حسيني مديرعامل با تشريح خدمات بر محورهاي بانكداري الكترونيك و ارزي و ارائه خدمات به هم وطنان استان سمنان به خصوص در جهت حمايت از خدمات توليدي، صنعتي و كشاورزي توسط مؤسسه اعتباري توسعه تأكيد كرد.
¤ معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از پيش بيني احداث 30 سد جديد در كشور براي سال آينده خبر داد.محمدرضا عطارزاده در ارتباط با آخرين اقدامات صورت گرفته براي تكميل پروژه هاي سدسازي برنامه ريزي شده براي سال جاري و اينكه قرار بود در سال 90 يك ركورد براي سدسازي كشور به دست بيايد، گفت: امسال 12ميليارد مترمكعب حجم ذخيره سازي آب كه به بهره برداري برسد و يا اينكه آبگيري شود را در پيش بيني ها داشتيم.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد آويني گلدشت كرج با پيش شماره هاي 480 الي 482 از امروز دچار اختلال مي شود.
¤ سفير ايران در زيمبابوه اعلام كرد تهران براي تكميل يك پروژه مونتاژ تراكتور در حراره 5/3ميليون دلار اختصاص داده است.به گزارش گروه اقتصاد بين الملل فارس به نقل از پرس تي وي، سفير ايران در زيمبابوه اعلام كرد، ايران 5/3ميليون دلار براي تكميل يك پروژه مونتاژ تراكتور در اين كشور اختصاص داده است.محمد پورنجف گفت، اين مبلغ صرف تكميل پروژه ساخت كارخانه مونتاژ تراكتور ايران- زيمبابوه خواهد شد كه در سال 2010، با حضور رؤساي جمهور دو كشور افتتاح شده است.

 



با ابلاغ بانك مركزي بانك ها و مؤسسات اعتباري از فعاليت قرض الحسنه پس انداز منع شدند

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: انجام هرگونه فعاليت قرض الحسنه پس انداز توسط بانك ها و مؤسسات اعتباري ممنوع است.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، انجام فعاليت يادشده توسط نهادهاي مزبور صرفا در قالب صندوق قرض الحسنه وابسته به بانك ها و مؤسسات اعتباري، موضوع بخشنامه مورخ
22/3/1390 بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران امكان پذير مي باشد.
اين گزارش مي افزايد: به موجب بند يك از شصت و نهمين صورتجلسه كميسيون اعتباري مورخ
7/10/1390 مقرر گرديده است مديريت كل نظارت بر بانك ها و مؤسسات اعتباري از هرگونه فعاليت بانك ها و مؤسسات اعتباري در زمينه قرض الحسنه پس انداز از قبيل جذب منابع، سپرده گيري و... جلوگيري نموده و مراتب را در پايان سال به كميسيون اعتباري گزارش نمايند.
براساس مصوبه سي و هشتمين جلسه مورخ 2/6/1390 كميسيون اعتباري بانك مركزي ج.ا.ا كه به شبكه بانكي ابلاغ گرديده است انجام فعاليت قرض الحسنه پس انداز توسط بانك ها و مؤسسات اعتباري صرفا در چارچوب «دستورالعمل اجرايي تأسيس، فعاليت و نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه مؤسسات اعتباري» مجاز مي باشد. لذا بانك ها و مؤسسات اعتباري كه قصد مجزاكردن عمليات قرض الحسنه خود در چارچوب دستورالعمل مذكور را ندارند، ملزم به عودت سپرده هاي قرض الحسنه پس انداز به سپرده گذاران خود خواهندنمود.

 



وزير رفاه و كار: نيمي از مطالبات بازنشستگان كشور تا پايان سال پرداخت مي شود

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از پيگيري پرداخت نيمي از مطالبات يك هزار و 800 ميليارد توماني بازنشستگان ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري تا پيش از پايان سال خبر داد.
«عبدالرضا شيخ الاسلامي» در گفت وگو با ايسنا، در حالي از پيگيري اين موضوع و تامين منابع براي پرداخت نيمي از مطالبات ياد شده بازنشستگان تا پيش از پايان سال خبر داد كه مدت ها از اعلام پرداخت اين مطالبه مربوط به مهر سال 86 تا مهر سال 87 بازنشستگان كشوري مي گذرد.
وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره زمان و نحوه اجراي كامل قانون همسان سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان كشوري و لشگري سكوت كرد.
براساس اين گزارش: علي رغم تصويب بند 39 قانون بودجه سال 88 مبني بر اجراي كامل قانون همانندسازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان لشگري و كشوري و ابلاغ آن توسط دولت تنها 900 ميليارد و 370 ميليون تومان از تعهدات اين قانون 2500 ميليارد توماني پرداخت شده و يك ميليون و 500 هزار بازنشسته تامين اجتماعي خود را در اين زمينه محق دانسته و در انتظار تخصيص منابع هستند.

 



لغو مجوز، تعليق و اخطار به 72 دفتر خدمات مسافرت هوايي متخلف

مسئول دبيرخانه كميته فني سازمان هواپيمايي كشوري از تعليق فعاليت 21 دفتر خدمات مسافرت هوايي از 15 بهمن ماه امسال تاكنون خبر داد.
محمد حسين اكبري گفت: كميته فني سازمان هواپيمايي كشوري با فرا رسيدن ايام تعطيلات نوروزي و اوج سفرها، برخورد قانوني و تدابير بازرسي و بازديد از تمامي دفاتر خدمات مسافرت هوايي در سراسر كشور به ويژه در تهران را در دستور كار قرار داده است.
وي افزود: اين بازرسي ها كه از 15 بهمن ماه آغاز شده است، توسط 60 بازرس كميته فني سازمان هواپيمايي كشوري در سطح كشور به ويژه در استان تهران در قالب تيم هاي 2 و 3 نفر به صورت محسوس و نامحسوس انجام مي شود.
اكبري با بيان اينكه تعداد تيم هاي بازرسي در سال جاري به 3 برابر افزايش يافته خاطرنشان كرد: با بازرسي از 200 دفتر خدمات مسافرت هوايي توسط بازرسان سازمان هواپيمايي كشوري 21 دفتر به دليل تخطي از آيين نامه ها و فروش غيرمجاز بليت در خارج از فضاي دفاتر در فرودگاه مهرآباد و همچنين بالاتر از قيمت مصوب تعليق شدند.
مسئول دبيرخانه كميته فني سازمان هواپيمايي كشوري، همچنين با اشاره به اينكه بازرسي تا 15 فروردين ماه سال آينده ادامه خواهد داشت، افزود: تاكنون به 50 دفتر خدمات مسافرت هوايي در سطح كشور نسبت به تطبيق وضعيت دفتر خدمات مسافرت هوايي خود با آئين نامه ها و مقررات سازمان اخطار داده شده و يك دفتر خدمات مسافرت هوايي نيز لغو مجوز شده است.
وي با اشاره به تشديد بازرسي ها از دفاتر خدمات مسافرت هوايي نسبت به سنوات گذشته توسط نيروي آموزش ديده، اظهار داشت: در ايام پيك مسافرت ها چنانچه دفاتر خدمات مسافرت هوايي (بند الف)، از مقررات سازمان هواپيمايي كشوري تخطي كنند، برابر مقررات قانوني به شدت با آنها برخورد خواهد شد و بدون تذكر قبلي مجوز آنها تعليق و در صورت ادامه تخلفات پروانه فعاليت دفاتر مزبور لغو خواهد شد.اكبري در پايان خاطرنشان كرد: مسافران در طول مدت مسافرت با ديدن هرگونه تخلف از دفاتر خدمات مسافرت هوايي مي توانند با شماره تلفن 6102355 شكايت خود را اعلام و از طريق سايت www.cao.ir از قيمت هاي مصوب پروازهاي داخلي مطلع شوند.

 



كسري 40 ميليارد توماني صندوق بيمه بيكاري

معاون وزير تعاون، كار و رفاه با اعلام اينكه هم اكنون 180 هزار نفر مشمول دريافت بيمه بيكاري هستند، از وجود كسري 40 ميليارد توماني منابع صندوق بيمه بيكاري خبر داد.
«عبدالله عمادي» در گفتگو با مهر در زمينه آخرين وضعيت دريافت كنندگان بيمه بيكاري از صندوق تأمين اجتماعي، گفت: هم اكنون چيزي در حدود 180 هزار نفر از طريق اين صندوق بيمه بيكاري دريافت مي كنند و در حال استفاده از منابع آن هستند.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار داشت: در حال حاضر اين بيمه در صندوق تأمين اجتماعي مستقر است و داراي كسري انباشته زيادي است.
عمادي با تأكيد بر حجم بيمه اي كه در اين صندوق به صورت ماهيانه واريز مي شود، تصريح كرد: ماهيانه 3 درصد از سهم بيمه بيكاري هر كارگر از سوي كارفرما واريز مي شود.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: با اين حال، اين ميزان اعتبار كه از 3 درصدها انباشته مي شود تكاپوي 180 هزارنفري كه در حال حاضر مشمول بيمه بيكاري شده اند و در حال استفاده از منابع صندوق بيمه بيكاري هستند را نمي كند.وي خاطرنشان كرد: اخيراً رئيس سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد كه صندوق بيمه بيكاري مبالغ بسيار زيادي كسري دارد و با اين مشكل مواجه است اما در حال حاضر صندوق تأمين اجتماعي اين كسري منابع را براي مشمولان جبران مي كند.به گفته عمادي، صندوق بيمه بيكاري 40 ميليارد تومان كسري منابع دارد و تأمين اجتماعي مجبور است كه اين منابع را از محل هاي ديگري تأمين كند كه خود بار اضافه سنگيني محسوب مي شود.

 



در نخستين نشست تعيين مزد حداقل دستمزد سال آينده كارگران پيشنهاد شد

حداقل دستمزد سال آينده كارگران در نخستين نشست تعيين مزد پيشنهاد شد.
در اين نشست كه قرار بود هر يك از گروه هاي 3 گانه عالي كارگري كشور نتيجه بررسي ها و كارشناسي هاي انجام شده در مورد سبد معيشت خانوار و قيمتها را اعلام كنند، نتايج به مراتب فراتر از مصوبه هاي فعلي شوراي عالي كار و ارقام حداقل دستمزد 330 هزار و 300 توماني بوده است.
كارگران در تلاش هستند تا آنجا كه ممكن است و كارفرمايان در توان دارند وضعيت معيشت و دستمزدهاي خود را براي سال آينده بهبود بخشند اما خلاءهاي ناشي از غير واقعي بودن دستمزدها به نسبت هزينه هاي خانوار كارگري و ناتواني شوراي عالي كار در سنوات گذشته براي رفع اين نقيصه، باعث انباشته شدن تقاضاي بهبود دستمزد و در نتيجه افزايش فاصله مزد واقعي با مزد دريافتي شده است.
اين موارد باعث شده است تا فاصله بين بررسي هاي كارگران در سبد معيشت خانوار بر روي اقلام مهمي مانند مسكن، خوراك، پوشاك، حمل و نقل، تحصيل و مواردي از اين دست با تعيين حداقل دستمزد 330 هزار و 300 توماني سال 90 تفاوت فاحشي داشته باشد.
ابوالفضل فتح الهي در گفتگو با مهر از برگزاري اولين نشست و گردهمايي نمايندگان كارگران كشور در زمينه ارائه جديدترين بررسي ها و كارشناسي هاي انجام شده در مورد سبد معيشت خانوار خبر داد و گفت: بررسي هاي صورت گرفته بر مبناي قيمت هاي ارائه شده از سوي بانك مركزي و وزارت بازرگاني صورت گرفته است.
نايب رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگري كشور اظهار داشت: بررسي ها نشان مي دهد كه ميزان تورم و افزايش قيمت ها در اقلام مهم سبد معيشت خانوار پس از اجراي فاز اول هدفمند كردن يارانه ها معادل 30 درصد بوده است.
فتح الهي به استخراج وضعيت رشد قيمت انواع كالاهاي مورد مصرف خانوار كارگري سخن گفت و افزود: در بررسي سبد جديد معيشت خانوار توانستيم بر مبناي يك كار ميداني، بررسي ها را تكميل كنيم.
اين مقام مسئول كارگري كشور ادامه داد: نتيجه جمع بندي ها و سناريوهايي كه توسط هر يك از كانون هاي عالي كارگري ارائه شده است، به ستاد مزد شوراي عالي كار خواهد رفت و خروجي شورا به عنوان پيشنهاد كارگران مطرح خواهد شد.
وي با بيان اينكه رقم حداقل دستمزد سال آينده بين 850 تا 900 هزار تومان پيشنهاد شده است، گفت: اين ميزان براي تأمين هزينه هاي يك خانوار 4 نفره پيش بيني، بررسي و پيشنهاد شده است.
نايب رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگري كشور تأكيد كرد: متاسفانه با توجه به شرايطي كه داريم نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه نرخ رشد دستمزدها به ميزان تورم افزايش يابد. حتي نمي توان گفت كه حداقل دستمزد به ميزان پيشنهاد شده و در حد سبد معيشت خانوار در سال 91 خواهد بود، با اين حال ما به عنوان نمايندگان كارگران طبق مقاوله نامه هاي بين المللي و قانون كار موظف به اعلام واقعيت ها هستيم.
وي با اشاره به اينكه اصل بر اين است كه كارگران بتوانند در هر سال جديد، وضعيتي بهتر از سال گذشته داشته باشند و در كنار تأمين حداقلها، شرايط آينده خود را نيز برنامه ريزي كنند، گفت: با اين حال دستمزدهاي فعلي صرفاً به دنبال تأمين «خط بقاء» است و نه چيز ديگر.

 



رشد 7/11 درصدي ترانزيت جاده اي

ظرئيس سازمان راهداري از رشد 7/11 درصدي جابجايي كالاي ترانزيتي در سال جاري خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس، درباره ميزان عبور كالاهاي ترانزيتي از كشور طي 11 ماهه اخير (از ابتداي فروردين ماه تا پايان بهمن ماه سال جاري)، اظهار داشت: طي اين مدت حدود 9 ميليون و 175 هزار تن كالا از كشور جابه جا شده كه 91 درصد اين كالاها از طريق جاده و 9 درصد از طريق راه آهن ترانزيت شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: طي 11 ماه اخير در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، ميزان جابه جايي كل كالاي ترانزيتي 2/5 درصد افزايش داشته است.
وي يادآور شد: طي 11 ماه اخير 8 ميليون و 363 هزار تن كالاي ترانزيتي در بخش حمل ونقل جاده اي جابه جا شد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 7/11 درصدي، مواجه بوده است.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: طي 11 ماه اخير فعال ترين مرزهاي كشور در ترانزيت ورود كالا به ترتيب پايانه بندرعباس با 6/38 درصد، پايانه پرويزخان با 7/17 درصد در استان كرمانشاه، پايانه بازرگان در آذربايجان با 5/9 درصد، پايانه باشماخ در استان كردستان با 8/6 درصد، پايانه سرخس در استان خراسان رضوي با 1/6 درصد و پايانه بندرانزلي در گيلان با 7/3 درصد بود.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت تصريح كرد: مهمترين كالاهاي ترانزيتي عبوري طي 11 ماه اخير، مواد سوختني، كالاهاي ساختماني، وسايل، نقليه باري و مسافري، موادغذايي، انواع پنبه، كودشيميايي، محصولات كشاورزي، انواع تيرآهن، شمش، انواع نخ و الياف، انواع پارچه، برنج، انواع البسه، ماشين آلات خدماتي و انواع لوله فلزي بوده است.
افندي زاده يادآور شد: در مقايسه ماه هاي كل سال، روند رو به رشدي را در ترانزيت كالا تجربه كرديم، به خصوص در ماه هاي دي و بهمن ماه رشد عبور كالاي ترانزيتي مناسب بوده است.
وي با اشاره به اينكه در بخش حمل ونقل ريلي ميزان عبور كالاي ترانزيتي نسبت به سال قبل كاهش داشته است، گفت: در 11 ماه اخير 812 هزار تن كالاي ترانزيتي توسط سيستم ريلي جابه جا شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش حدود 20 درصدي مواجه بود.
وي دليل كاهش عبور كالاي ترانزيتي توسط سيستم ريلي را تغيير مسير عبور كالاها از ايران به دليل بالا بودن تعرفه ذكر كرد و گفت: تلاش كرده ايم كه نسبت به اصلاح تعرفه هاي ريلي اقدام كنيم.

 



واريز سهميه بنزين فروردين تا 25اسفند

هيچگونه تغييري در قيمت و سهميه بنزين تا پايان فروردين ماه سال آينده اعمال نخواهد شد، سهميه بنزين ماه جاري نيز تا 25اسفند واريز مي شود.
به گزارش مهر، همزمان با آغاز شمارش معكوس براي به پايان رسيدن سال 1390موضوع تعيين تكليف قيمت و سهميه هاي جديد بنزين به عنوان استراتژيك ترين كالاي اقتصادي كشور در دستور كار جلسات شبانه ستاد هدفمندي يارانه ها با حضور رئيس جمهوري قرار گرفته است.
درحال حاضر سناريوهاي مختلف قيمتي و غيرقيمتي توسط دستگاه هاي مختلف دولتي به ستاد هدفمندي يارانه ها ارايه شده اما در مجموع پيش بيني ها حاكي از آن است كه با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي براي افزايش20درصدي قيمت بنزين، سال آينده دست دولت براي عرضه بنزين آزاد با نرخ 1000 توماني باز باشد.
«عبدالله جلالي» قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در گفتگو با مهر با بيان اينكه درحال حاضر هيچ سناريويي براي افزايش قيمت و يا تغييرات جديد در سهميه بنزين خودروها براي سال 1391 نهايي نشده است، گفت: تاكنون سناريوهاي مختلفي در ستاد هدفمندي يارانه ها بررسي شده اما تاكنون جمع بندي نهايي درباره تغييرات جديد بنزيني حاصل نشده است.
اين مقام مسئول همچنين درباره اختصاص و يا منتفي شدن سهميه ويژه بنزين نوروزي، تصريح كرد: هم اكنون مطالعات كارشناسي اختصاص سهميه نوروزي در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور انجام شده و پيشنهاد براي تصميم نهايي به دفتر رياست جمهوري ارسال شده است.
وي با اعلام اينكه اختصاص سهميه بنزين نوروزي به تصميم رئيس جمهور بستگي دارد، اظهار داشت: با توجه به آغاز مسافرت هاي نوروزي از اواخر اسفندماه و به منظور رفاه حال مردم سهميه معمولي بنزين فروردين تا 25اسفند در كارت هاي هوشمند سوخت واريز خواهد شد.
جلالي همچنين با يادآوري اينكه در صورت موافقت با اختصاص سهميه بنزين نوروزي، اين سهميه هم در روزهاي پاياني اسفندماه در كارت هاي هوشمند سوخت شارژ خواهد شد، تاكيد كرد: در صورت هرگونه تغييرات جديد قيمتي و غيرقيمتي درباره بنزين، ستاد حمل و نقل و سوخت به مردم اطلاع رساني مي كند.
يك مقام مسئول در دولت در گفت گو با مهر با بيان اينكه پيش بيني مي شود تا پايان سالجاري تصميم گيري نهايي در سطح دولت براي تغييرات جديد بنزيني انجام نشود تاكيد كرد: براين اساس حداقل تا پايان فروردين ماه 91 نظام فعلي عرضه و قيمت بنزين تثبيت خواهد شد.
درهمين حال برخي از اعضاي كميسيون انرژي مجلس هم با تاكيد بر اينكه دولت نبايد هيچ گونه تغيير قيمتي را در آستانه سال نو اعمال كند، تاكيد كرده اند: با توجه به مجوز مجلس امكان عرضه بنزين سهميه اي 500 توماني از سال 91 وجود دارد.
اين درحالي است كه وزارت نفت اخيرا با انتشار گزارشي، حجم بنزين يارانه اي ذخيره سازي شده در كارت هاي هوشمند سوخت را حدود 120ميليون ليتر عنوان كرده است كه در اين صورت شمارش معكوس براي حذف تدريجي بنزين 100 توماني از جايگا ه هاي سوخت آغاز شده است.
بنابراين گزارش: سهميه بنزين آزاد خودروهاي شخصي در صورت اتمام سهميه بنزين نيمه يارانه اي 400 توماني خودروها از طريق كارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است، ضمن آنكه براي اسفندماه سالجاري هم هيچگونه محدوديت زماني براي استفاده از سهميه بنزين 100توماني ذخيره شده در كارتها تعيين نشده است.

 



اقدام وزارت صنعت براي مقابله با گراني خودرو

وزير صنعت، معدن و تجارت از بررسي دو الگوي تعيين قيمت خودرو در وزارت صنعت با هدف جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها خبر داد.
مهدي غضنفري در حاشيه مراسم نهمين همايش تعالي سازماني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد: وزارت صنعت همواره بر كنترل قيمت ها تاكيد دارد در حالي كه قيمت برخي خودروها مانند تندر 90 و پژو 206 در بازار بسيار افزايش يافته است، اين رشد قيمت ها را چطور توجيه مي كنيد، اظهار داشت: دو مدل تعيين قيمت براي خودروهاي داخلي در وزارت صنعت در حال بررسي است كه در يك مدل، قيمت خودروها بر اساس قيمت تمام شده مشخص مي شود و براساس مدل ديگر نيز قيمت ها در حاشيه بازار تعيين خواهد شد.
وي تصريح كرد: با خودروسازان جلسات متعددي داشته ايم، خودروسازان مدعي هستند كه افزايش قيمتي در محصولاتشان اعمال نكرده اند و در واقع نوعي سفته بازي در بازار برخي مدل هاي خودرو اتفاق افتاده است به اين معني كه خودرو را با قيمت هاي مصوب سازمان حمايت از خودروسازان تحويل گرفته و با حاشيه سود بالا در بازار عرضه مي كنند.
غضنفري ادامه داد: در حال حاضر سازمان حمايت و خودروسازان جلسات متعددي دارند تا مدل قيمت گذاري خودرو مشخص شود.
اگر مدل نهايي براساس قيمت تمام شده باشد بايد با قيمت هاي حاشيه بازار برخورد كنيم و اگر اين مدل براساس حاشيه بازار تعريف شود به طور خودكار مصرف كنندگان به سمت خريد خودروهايي تمايل پيدا مي كنند كه حاشيه قيمت پايين تري دارد.
وي افزود: اين بحث ها از دو هفته قبل شروع شده و كمتر از يك ماه فرصت تعيين شده تا مدل نهايي شود.
وزير صنعت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي شركت هاي خارجي از تامين قطعات مورد نياز خودروسازان ايراني خودداري مي كنند نيز گفت: در حال حاضر مشكلي در تامين قطعات خودروها وجود ندارد و هيچيك از فروشندگان قطعات نيز ايران راتحريم نكرده اند.
وي اظهار داشت: در حال حاضر مشكل انتقال ارز براي توليدكنندگان وجود دارد، نه تامين قطعات و مواد اوليه.

 



قدرداني سازمان ملل از ايران در زمينه كاهش اثرات بلاياي طبيعي

وزير راه و شهرسازي خطاب به معاون دبيركل سازمان ملل گفت: «ياتا» تحت فشار برخي قدرت ها جمهوري اسلامي ايران را تحريم كرده درحالي كه سالانه 17 ميليون نفر از طريق سفرهاي هوايي جابه جا مي شوند.
علي نيكزاد در ديدار با «جوآن كلوس» معاون دبيركل سازمان ملل و مديراجرايي برنامه اسكان بشر ملل متحد در محل وزارت راه و شهرسازي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران درحالي مورد تحريم «ياتا» قرار دارد كه عضو اين سازمان و پرداخت كننده حق عضويت خود به اين تشكيلات است.
وي تصريح كرد: امروز در جهان خطوط هواپيمايي بدون توجه به شغل، دين، رنگ و نژاد افراد اقدام به حمل و نقل افراد مي كنند.
وزير راه و شهرسازي افزود: با وجود تحريم «ياتا» سرويس دهي هوايي همچنان به مسافران صورت مي گيرد و عملكرد جمهوري اسلامي ايران برخلاف تبليغات خارجي در اين بخش تداوم دارد. بنابراين گزارش: اين مقام سازمان ملل نيز در اين ديدار گفت: به خاطر حمايت ايران از همكاري هاي صورت گرفته در زمينه كاهش اثرات بلاياي طبيعي قدرداني مي كنم.
«جوآن كلوس» اظهار داشت: امروز جهان با مسئله رشد سريع شهرنشيني مواجه است و بايد با يكديگر همكاري و تبادل نظر داشته باشيم.
وي با بيان اينكه اكنون بيش از 50 درصد جمعيت جهان در شهرها ساكن هستند، گفت: پيش بيني شده ظرف 25 سال آينده بيش از 62 درصد از مردم دنيا در سطح شهرها زندگي كنند.
«كلوس» كه طي سال جاري براي دومين بار به كشورمان سفر كرده و قرار است اقامت سه روزه اي در ايران داشته باشد، گفت: دفتر كاهش آثار بلاياي اسكان بشر (هبيتات) در ايران دو تا سه سال فعاليت دارد و قابليت زيادي را نشان داده كه علاوه بر ايران در منطقه نيز فعال باشد.
وي افزود: كمك براي كاهش جمعيت شهري و جلوگيري از مخاطراتي كه ساكنان شهرها با آن مواجه مي شوند، از اقدامات مهمي است كه بايد در اين چارچوب تلاش هاي زيادي صورت گيرد.

 



وزير صنعت، معدن و تجارت: مديريت نيروي انساني ما را برنده ميدان تحريم مي كند

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: مديريت درست و مناسب نيروي انساني ما را در مقابله با تحريم غرب برنده ميدان مي كند.
مهدي غضنفري ديروز در همايش تعالي سازماني و جايزه ملي بهره وري عنوان كرد: براي ارتقا كيفيت و تعالي سازماني بايد نگاه سيستمي و فراگير داشت و در شرايطي كه تحريم هايي از سوي دشمنان بر اقتصاد كشور تحميل شده نوع برخورد با آنها نيز متفاوت خواهد بود.
وي گفت: در شرايط تحريم براي عبور از برخي از گردنه ها نيازمند توجه به موضوعات مختلفي هستيم كه بر اين اساس موقعيت بنگاه دچار مشكل نشود.
از نظر وزير صنعت، معدن و تجارت توجه به نيروي انساني به عنوان بزرگترين سرمايه بنگاههاي توليدي و خدماتي بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: نيروي انساني به عنوان بزرگترين سرمايه بايد با انگيزه فراوان به جنگ مشكلات و چالشها بيايد.
وي توضيح داد: اگر بازي شطرنجي ما با غرب و تحريم كنندگان به بازي فكري تبديل شود و سرمايه عظيم كه همان نيروي انساني است به درستي مديريت شود به طور يقين ما پيروز هستيم.
وي خطاب به شركت كنندگان در اين همايش گفت: شكل گيري حس مشترك در بنگاه كه بر مبناي آن تمام تلاشها به خوبي انجام شود از مهمترين راههايي است كه بايد به عنوان سرآمد در جهت حفظ بنگاه به آن توجه كنيم.
غضنفري گفت: حس مشترك در يك بنگاه موجب مي شود تا تمام نيروها در جهت غلبه بر هجمه ها و فشارها و همچنين غلبه بر عقب ماندگي هايي كه از گذشته در بنگاه وجود داشته به خوبي فائق آيد. بنابراين گزارش: مديرعامل سازمان مديريت صنعتي گفت: 52 درصد متقاضيان حضور در همايش تعالي سازماني از بخش خصوصي و 48 درصد از بخش دولتي هستند.
محمود كماني نيز در نهمين همايش تعالي سازماني بيان داشت: 400 سازمان در 9 دوره همايش جايزه تعالي سازماني حضور داشتند كه از اين تعداد 45 سازمان فقط امسال و 166 سازمان فقط يك بار در هشت سال گذشته و بقيه سازمان ها بيش از يك دوره در اين همايش حضور يافتند كه 52 درصد متقاضيان حضور در همايش تعالي سازماني از بخش خصوصي و 48 درصد از بخش دولتي هستند.
دبير جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني، ايجاد فضاي رقابتي براي تعالي بنگاه ها، تبادل تجربيات و تشويق بنگاه ها براي خود ارزيابي، شناخت نقاط قوت و زمينه هاي قابل بهبود را از اهداف اين جايزه اعلام كرد.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي افزود: سازمان هاي متعالي كشور بر چهار ركن اصول ارزشي، مفاهيم محوري و معيارهاي تعالي سازماني و منطق ارزيابي استوارند و رهبري، راهبرد و فرآيندها، سرمايه هاي انساني، منابع سازماني، بازاريابي، محصولات و خدمات، نتايج سرمايه هاي انساني، مسئوليت هاي اجتماعي، مشتري و نتايج كليدي عملكرد و نيز دستاوردهاي كليدي و راهبردي از معيارهاي الگوي تعالي سازماني است.
كماني تنديس زرين، تنديس سيمين، تنديس بلورين، تقديرنامه براي تعالي و گواهي تعهد و تعالي را از سطوح جوايز در نهمين همايش تعالي سازماني برشمرد كه به دارندگان امتيازهاي به ترتيب 550، 650، 450، 300 و زير 300 اهدا مي شود.
راهي جز حركت به سمت بهره وري نداريم
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع (ايدور) گفت: صنايع ما در وضعيت بسيار ويژه اي قرار دارند بنابراين راهي جز حركت به سمت بهره وري نداريم.
مجيد هدايت در اين همايش اظهار داشت: در حال حاضر صنايع كشور شرايط خاصي را مي گذرانند بنابراين بايد مسأله بهره وري و تعالي سازماني مورد توجه قرار گيرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بي توجهي برخي صنايع استان ها به اصل بهره وري و تعالي سازماني، بيان داشت: بايد به يك مدل بومي براي ارتقاي بهره وري دست پيدا كنيم.
وي عنوان كرد: مركز مطالعات بهره وري و منابع انساني سازمان گسترش اين حركت را از 10 سال گذشته آغاز كرده بود و به دنبال آن، اين مركز به سازمان مديريت صنعتي متصل شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: سازمان مديريت صنعتي بعنوان يك سازمان با قدمت 50 ساله نقش بزرگي در فعاليت هاي صنعتي دارد.

 



عرضه گوشت 8800 توماني در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا

مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با تشريح تصميمات جديد براي تنظيم بازار گوشت قرمز در ايام پاياني سال، جزئيات قيمتي گوشت قرمز را اعلام كرد.
محمدحسين مولاخواه در گفتگو با مهر گفت: در رابطه با گوشت قرمز منجمد گوساله وارداتي تمهيداتي در نظر گرفته شده است، اين در حالي است كه با توجه به تعهدات شركت هاي واردكننده، به تازگي قرار شده كالاها پس از ترخيص به شبكه نگهداري و توزيع مشخص شده منتقل و موجودي و ميزان كالاهاي مورد عرضه به صورت روزانه توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مديريت بازرسي و نظارت شوراي اصناف كشور كنترل شود تا به دست مصرف كننده برسد.
مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: بنابر تصميمات متخذه در ستاد تنظيم بازار داخلي، تمامي واردكنندان و توزيع كنندگان گوشت منجمد وارداتي ملزم به عرضه كالا در شبكه منتخب و با قيمت تعيين شده هستند.
وي تصريح كرد: حداكثر قيمت مصرف كننده ران كيلويي 9150 تومان، سر دست كيلويي 8800 تومان، گردن كيلويي 7930 تومان و مخلوط كيلويي 8800 تومان تعيين شده است. عرضه اين كالا خارج از شبكه تعريف شده و بالاتر از قيمت هاي ياد شده تخلف محسوب مي شود.
مولاخواه گفت: كالاي مذكور در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا كه در اسفند ماه در مصلي، بوستان ولايت، پارك ارم، تهرانپارس، ورزشگاه تختي و فرهنگسراي خاوران برگزار مي شود، توزيع خواهد شد.
وي اظهار داشت: در جلسه تنظيم بازار نيز مقرر شده مركز امور اصناف و بازرگانان با همكاري اتحاديه هاي مربوطه و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، شوراي اصناف كشور و سازمان ميادين ميوه و تره بار، دامنه قيمتي گوشت قرمز گرم اعم از گوسفندي و گوساله بررسي و به ستاد تنظيم بازار به منظور اتخاذ تصميم اعلام كنند.
به گفته مولاخواه، با توجه به طرح تشديد بازرسي ها و برخورد با تخلفات احتكار و امتناع از عرضه كالا كه از ابتداي بهمن ماه سال جاري شروع و تا پايان طرح نظارتي ويژه نوروز 91 نيز ادامه دارد، حدود 35 هزار بازرسي از مراكز مختلف اقتصادي در سطح كشور صورت گرفته كه به تعداد بيش از 1200 فقره گزارش و شكايات مردمي رسيدگي و حدود هزار مورد پرونده تخلف به ارزش 36 ميليارد ريال تنظيم و به تعزيرات حكومتي جهت رسيدگي ارسال شده است.

 



بررسي 4 گزينه اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها

وزير نيرو از بررسي 4 گزينه در مورد نحوه اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها در ستاد هدفمندي خبر داد.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر با بيان اينكه براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها تقريبا بحث ها در دولت جدي شده است، گفت: مانند مرحله اول هدفمندي، گزينه هاي مختلفي از وزارتخانه ها تاكنون دريافت شده است.
وزير نيرو با بيان اينكه تاكنون 4 گزينه اصلي براي فاز دوم هدفمندي در ستاد هدفمندي يارانه ها مطرح و مورد بررسي قرار گرفته است، اظهار داشت: اين گزينه ها شامل حامل هاي مختلف انرژي، آب و برق است.
نامجو خاطرنشان كرد: با اين حال، احتياج داريم كه ستاد هدفمندي يارانه ها كه به رياست رئيس جمهور تصميم نهايي را خواهد گرفت، به جمع بندي برسد.
وي ادامه داد: زمان دقيق اجراي طرح و نحوه اجراي آن نيز در ستاد هدفمندي مشخص و اعلام مي شود. البته در اين بخش نيز رئيس جمهور بايد تصميم نهايي را بگيرد و يا پيشنهادها را نهايي كند.
وزير نيرو با تاكيد بر اينكه وزارت نيرو براي اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها زيرساخت هاي لازم را آماده كرده است، گفت: با توجه به اينكه برخي ظرفيت ها را در مرحله اول اجراي طرح هدفمندي يارانه ها مانند تامين نرم افزارهاي مورد نياز و روش كار، فكر مي كنم مشكلي براي اجراي مرحله دوم نداشته باشيم.به گفته نامجو، اميدوارم مانند مرحله اول هدفمندي يارانه ها كه تلاش شد رابطه اي منطقي و خوب از طريق سازوكار شفاف صورت گيرد در مورد اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها نيز كارها به منوال دور اول هدفمندي طي شود.وي با اشاره به اينكه وزارت نيرو در بخش آب، قيمت جديد را ارائه كرده و توسط سازمان حسابرسي نيز بررسي شده است، گفت: با اين حال بايد در ستاد هدفمندي يارانه ها قيمت تمام شده آب به نتيجه نهايي برسد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14