(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 اسفند 1390- شماره 20154

نقش مشاركت حداكثري در مصونيت نظام اسلامي (بخش نخست)
مردم از حضور در انتخابات مي گويند



نقش مشاركت حداكثري در مصونيت نظام اسلامي (بخش نخست)
مردم از حضور در انتخابات مي گويند

پريسا جلالي
«هر قدر حضور مردم در پاي صندوق هاي راي بالاتر باشد اعتبار و ارزش ملت بالاتر مي رود. و امنيت و مصونيت كشور بيشتر و آينده ايران عزيز تامين و تضمين مي شود. »
عبارات فوق بخشي از بيانات مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه 14 بهمن ماه و مبين اين نكته است كه در حوزه علوم سياسي بين مشاركت سياسي و امنيت ملي رابطه تنگاتنگي وجود دارد.
بسياري از انديشمندان معتقدند رابطه مشاركت سياسي و امنيت ملي كاملا مستقيم و معنا دار است . زماني كه اين موضوع در مورد جمهوري اسلامي ايران مورد كنكاش و بررسي قرار مي گيرد، از اهميت بيشتر و مضاعفي هم برخوردار مي شود و در تبيين فرمايشات رهبري مي توان گفت كه ميزان بالاي مشاركت مردم در انتخابات همين ضريب امنيتي را بالا برده و براي جامعه مصونيت از خطرات را به ارمغان خواهد آورد.
مولفه هاي پيروزي انقلاب و تعالي بخشي آن از هم جدا نيست؛ و نقطه تلاقي اين دو هدف را بايد در حضور مردم و پشتيباني آنها از نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست.بر كسي پوشيده نيست كه نظام اسلامي ايران متكي بر مردم است و همراهي ملت اين انقلاب را به ثمر رسانده است.
اما در تعالي بخشي اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي چقدر مردم و حضور در صحنه ملت ايران موثر بوده است؟
ملت ايران طي 3 دهه گذشته نشان داده است علي رغم همه مشكلات و سختي هاي پيش رو همواره گوش به فرامين رهبر معظم انقلاب پشتيبان نظام اسلامي بوده است . به عنوان يك نمونه بارز مي توان به شركت گسترده آنها در انتخابات مختلف طي اين سه دهه اشاره كرد .
با وجود تحريم هاي گسترده، جنگ تحميلي و ناامني در برخي نقاط كشور بواسطه فعاليت گروهك هاي ضدانقلاب، تروريست ها و اين اواخر شهادت تني چند از دانشمندان هسته اي، حضور حداكثري مردم در راهپيمايي هاي سراسري 22 بهمن و نهم دي و مشاركت هاي گسترده در پاي صندوق هاي رأي مويد اين مطلب است كه مردم همواره پاسدار آرمان هاي امام (ره) و انقلاب هستند .
حضور پرشور مردم؛ ضامن نظام
مشاركت مردم همواره و هميشه جايگاه پرافتخاري در حفظ و صيانت از نظام جمهوري اسلامي ايران داشته است. درست مثل زمان كنوني كه ساعات زيادي تا آغاز انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي نمانده و بار ديگر فرصت آزمون فرا رسيده است.
انتخابات 12 اسفندماه فرصت ديگري براي اين حضور حماسي است.
حضوري سراسري كه اجماع كشورهاي غربي در راستاي تشديد تحريم هاي اقتصادي را براي ايجاد دلسردي مردم از ناكارآمدي نظام به دنبال دارد .
مشاركتي گسترده كه تمام امكانات سخت افزاري و نرم افزاري دشمن را كه به منظور فشار اقتصادي بر كشور به كار بسته تا شايد به خيال خود مردم را نسبت به انقلاب دلسرد كند، نقش بر آب مي كند.
غافل از اين كه مردم ما همواره در بحران هاي مختلف و فشارهاي اقتصادي، سياسي و نظامي نشان داده اند ذره اي از آرمان هاي امام، انقلاب و شهدا كوتاه نمي آيند و در هر شرايطي پشتيبان ولايت مطلقه فقيه هستند.
مردم ولايت مدار ما در همه لحظات حساس نشان داده اند با تمام توان در راه حفظ مصالح نظام مقدس جمهوري اسلامي ثابت قدم بوده و به آن وفادارند .
و در نهايت بايد تاكيد كرد كه تهديدهاي نظامي غرب ديگر براي هراس و واهمه در اذهان مردم ايران جايگاهي ندارد.
گفت و گو با تعدادي از همين مردم هميشه در صحنه اثباتي بر اين گفته است.
« چه خوب كه دشت اول كار و كاسبي ام با موضوع انتخابات كليد خورد.»
تازه كركره مغازه اش را بالا مي زند كه به سراغش مي رويم و پس از باز شدن در به داخل مي رويم. سوپرماركت ساده و بي آلايشي دارد.
حميد آقايي كه سن و سال زيادي ندارد، پيش از اينكه سوالمان را كامل از او بپرسيم، مي گويد: چرا سوال مي كنيد؟ مگر مي شود نسبت به سرنوشت خودمان بي اعتنا باشيم؟ ما كه براي همه چيز در زندگي از كوچك ترين امور تا بزرگ ترين آن برنامه داريم چطور نسبت به وكلاي مجلس بي توجه باشيم و در انتخابات شركت نكنيم. بله من در انتخابات شركت مي كنم و اين را حق خودم مي دانم كه نمايندگان مجلس را خودم انتخاب كنم.
خانم شيباني هم با ياد كردن از همسر شهيدش در دوران جنگ تحميلي، حفظ خون شهدا و صيانت از نظام جمهوري اسلامي را وظيفه اي همگاني براي مردم مي داند.
وي را كه هنگام خريد شب عيد مي بينيم، مي گويد: با توجه به فرمان رهبر انقلاب مبني بر مشاركت مردم، ملتي كه هميشه در صحنه بوده است باز هم اين همراهي را با نظام جمهوري اسلامي خواهد داشت.
وي مي گويد: بازنشسته آموزش و پرورش هستم و در اين 30 سال خدمت هميشه اين موضوع را براي دانش آموزانم يادآوري كرده ام كه امنيت و رفاه در كشور محصول خون شهداست و بايد با اطاعت از بيانات رهبري از همه ايثارگري ها دفاع كنيم و به راحتي آن را از دست ندهيم.
وي در بيان انتظاراتش از وكلاي مجلس مي گويد: همانطور كه از نمايندگان مجلس انتظاراتي داريم بايد خودمان هم براي عملكرد بهتر مجلس گام برداريم. از نمايندگان زن اين انتظار را داريم كه مشكلات را در حوزه زنان رفع كنند، راه حل ارايه دهند و برنامه هايي كه امروزه مطرح مي كنند را بعد از راي آوردن در راس كارها قرار دهند.
ما پشتيبان مجلسيم
«ما پشتيبان مجلسي هستيم كه از مردم حمايت كند. با اين حال افراد تاييد صلاحيت شده در معرض راي مردم قرار مي گيرند كه انتظار مي رود با دغدغه هاي مردم آشنا باشند. »
رضا خالدي 26 ساله كارمند بانك است و حسابي سرش شلوغ است كه به سراغش مي رويم.
وي كه مشغول وارسي پرونده هاي وام است، مي گويد: در مقطع كنوني فعاليت شوراي نگهبان به پايان رسيد و حالا بايد نامزدهاي انتخاباتي مراقب رفتارها و رقابت هاي انتخاباتي خود باشند. همه به ياد داريم كه فتنه 88 حاصل به دام افتادن خواص با سابقه انقلاب بود و سرنوشت آنها چه شد؟
نفسي مي گيرد و اضافه مي كند: در آن مقطع حساس رهبر معظم انقلاب ماه ها قبل به همه هشدار دادند كه اين امتحان مردود شدن ندارد بلكه سقوط است و آنها بي توجه به فرمايشات معظم له دقيقا به راهي رفتند كه پايانش را ولي امر مسلمين جهان نشان داده بودند.
خالدي پس از اين مقدمه اضافه مي كند: توجه به فعاليت هاي سياسي مهم است اما بايد توجه كرد دعواهاي جناحي و سياسي ارتباطي به مشاركت و حضور مردم ندارد و به افرادي كه فكر مي كنند نبايد خود را وارد اين مسايل كنند و يا بعضا مي گويند كاري با سياست نداريم بايد بگويم تعيين نمايندگاني كه مي بايست به امور مردم بپردازند موضوع ساده اي نيست كه به راحتي از كنارش بگذريم. بايد مشاركت داشته باشيم و نماينده مورد نظر را خودمان انتخاب كنيم.
اسماعيل ملكي را هم در مغازه اش وقتي با ماهي هاي آكواريومي سرگرم است مي بينيم و نظرش را در مورد اهميت مشاركت مردم در انتخابات جويا مي شويم.
وي كه البته دل خوشي از كارو كاسبي اش ندارد و گراني را علت كم شدن مشتري مي داند، اعتقاد دارد: مشاركت در انتخابات براي ايجاد شرايطي كه آسايش و راحتي را براي مردم به ارمغان بياورد وظيفه ملي ماست و بايد در انتخابات شركت كنيم تا دشمنان جراتي براي تهديد و تحريم نداشته باشند. همانطور كه رهبر معظم انقلاب در بيانات اخير خود شركت در انتخابات را عامل مصونيت نظام از خطرات و تهديدات دانستند، بايد در انتخابات شركت كنيم تا امنيت جامعه حفظ شود.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان با اشاره به وظيفه نامزدهاي انتخاباتي مي گويد: توقعات مردم انجام تعهدات و قول هايي است كه داده مي شود. ما پشتيبان مجلس و نظام هستيم اما نامزدها فراموش نكنند كه پس از اخذ آراء مردمي بايد به فكر مردم باشند و برنامه هايي كه ارايه دادند را عملي كنند. صرف موضع گرفتن در امور سياسي و يا اقتصادي و اجتماعي مشكلي را از مردم حل نمي كند،چون ما نمايندگاني كارآمد مي خواهيم.
مصونيت نظام منوط به حضور مردم
حميد اكبري 26 ساله كه كارمند است، ترجيح مي دهد به نقش نظارت كنندگان بر كانديداها اشاره كند كه وظيفه مردم را آسان تر مي كند.
وي معتقد است: مردم در نهايت به افرادي راي مي دهند كه از فيلترها گذشته باشند و همين موجب شده راحت تر نسبت به افراد صالح بيانديشيم و انتخاب كنيم. البته اين را نبايد فراموش كرد كه مشاركت مردم هم به موجب همين بازبيني ها و نظارت ها ممكن مي شود. اگر مردم احساس كنند نامزدهاي انتخاباتي پشتوانه حمايت از رهبري ندارند و يا صرفا براي مطامع خود وارد صحنه شده اند در اين صورت انتخاب افراد سخت مي شد. در كل رفاه و آسايش و امنيت مهمترين خواسته مردم از مسئولان و نمايندگان مجلس است. روح الله عالمي كه وي را هنگام وارسي روزنامه هاي صبح در كنار كيوسك روزنامه فروشي مي بينيم، ديگر فردي است كه با وي گفت و گو مي كنيم.وي معتقد است: مشاركت در انتخابات در هر برهه اي وظيفه ملي است. در صورتي كه بخواهيم آسايش و رفاه در جامعه فراهم شود بايد در انتخابات شركت كنيم. اين مشاركت حداكثري است كه رهبر معظم انقلاب مطرح كردند و مصونيت نظام را منوط به حضور همه مردم در صحنه انتخابات دانستند.
وي با انتقاد از صدا و سيما و برخي مطبوعات در پرداختن به اهميت حضور راي اولي ها مي گويد: در هر دوره از انتخابات با برنامه هاي متنوعي در شورآفريني انتخابات روبرو بوديم در صورتي كه در اين دوره برنامه خاصي در اين مورد نديدم. در صورتي كه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب همين نسل جوان هستند كه فتنه ها را خنثي مي كنند.
وي اضافه مي كند: شهداي بسياري در راه حفظ و اقتدار نظام جمهوري اسلامي تقديم كرده ايم كه با حضور هميشه در صحنه مي توانيم از هدفي كه شهدا دنبال مي كردند محافظت كنيم ،مخصوصا اينكه امروز خطر در كمين دانشمندان هسته اي است و هنوز خون هاي بسياري براي انقلاب ريخته مي شود.
جمهوري اسلامي نماد مردم سالاري ديني
« جمهوري اسلامي ايران نماد مردم سالاري ديني است. نظامي كه از ابتداي شكل گيري، خود را مديون و مولد حضور امتي اسلامي مي داند كه براي حفظ اين نظام كه نشات گرفته از قيام ابا عبدالله الحسين(ع) همواره در صحنه بوده و حكومت را از آن خود و خود را وامدار حكومت اسلامي مي داند .»
ابوالفضل چمندي دبير سابق جامعه اسلامي كرمان هم با بيان اين اعتقاد، تصريح مي كند: شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي از جنس همان وظايفي است كه اين امت در طول هشت سال دفاع مقدس به آن عمل كرد و مسلما اين حضور يكباره يا دوباره نيست بلكه همواره مردم در اين جهاد حضور دارند و آزمايش الهي پيوسته مي باشد و مقطعي نيست. ملت ايران توانست براي اولين بار شعار «مرگ بر امريكا» را در جهان طنين انداز كند و مسلما اين تكبيرها و شعارهايي كه از عقايد مردم مسلمان ايران نشات مي گرفت تهديد بزرگي بود كه شبكه بين المللي صهيونيزم را نشانه گرفته بود و پذيرش چنين ملتي براي مستكبران عالم غير قابل باور بوده و هست .
چمندي در اين رابطه اضافه مي كند: در مقطع زماني كنوني كه با بيداري اسلامي روبرو هستيم از آن جهت حائز اهميت است كه تمام كشورهاي مسلمان و حتي مردم اروپا و امريكا ايران را روزنه ي نور و اميد و آزادي در جهان مي دانند و حضور مردم ايران در انتخابات مجلس نهم سراسر اميد و آرزو را براي جهان اسلام به ارمغان مي آورد .
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14