(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 اسفند 1390- شماره 20155

كوتاه اقتصادي
توزيع مرغ 3500 توماني در تعاوني هاي مصرف محلي
افزايش ظرفيت توليد برق كشور با بهره برداري از 3 نيروگاه جديد
معاون سازمان توسعه تجارت: نرخ سود تسهيلات صادركنندگان بايد 12درصد باشد
بهاي سبد صادرات پتروشيمي ايران افزايش يافت
افزايش 2 برابري ظرفيت اينترنت كشور
راه اندازي نخستين ايستگاه صحرايي سوخت رساني كشور
ممنوعيت واردات محصولات كشاورزي در سال 91
بهره برداري ا ز 70 هزار واحد مسكن مهر در پاكدشت
داجمر: آمريكا و اروپا هيچ مدركي براي فعاليت غيرقانوني كشتيراني ايران ندارند
بررسي مجدد مجوز بانك هاي در حال تاسيس
450 هزار تومان ساخت هر متر مسكن مهر
شفاف سازي واردات كالا به كشور
ذخيره سازي 500 هزار تن پرتقال و سيب



كوتاه اقتصادي

¤ در پي استقبال گسترده فعالان بازار و با از سرگيري معاملات رينگ پتروشيمي ركورد روزانه معاملات در بورس كالاي ايران شكسته شد. به گزارش روابط عمومي شركت بورس كالاي ايران، روز گذشته مجموعا 287 هزار تن كالاهاي صنعتي، كشاورزي و پتروشيمي در بورس كالاي ايران دادوستد شد كه ارزش آن به رقم بي سابقه 3 هزار و 561 ميليارد ريال رسيد. براساس اين گزارش: ديروز عرضه كنندگان محصولات فولادي يعني شركت هاي ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد كاويان، مجتمع فولاد كوير و فولاد آلياژي ايران مجموعا 206 هزار و 520 تن انواع ميلگرد، تيرآهن و ورق فولادي خود را در اختيار خريداران قرار دادند كه ارزش اين حجم از معاملات به 2 هزار و 153 ميليارد ريال رسيد.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از بررسي مشكلات گشايش اعتبار واردكنندگان با تلفن 8692 خبر داد.حميد صافدل در خصوص مشكلات پيش آمده براي گشايش اعتبار واردكنندگاني كه ثبت سفارش انجام داده اند و با مشكل ارز مواجه هستند اظهار داشت: تجار و فعالان اقتصادي كه ثبت سفارش واردات كالا انجام داده اند اما تاكنون موفق به گشايش اعتبار نزد بانك ها نشده اند عدد 8 رقمي ثبت سفارش خود را به مركز تلفن 8692 اعلام كنند.
¤ سخنگوي وزارت برق عراق تاكيد كرد: اين كشور قصد دارد واردات برق از ايران را 15 درصد افزايش دهد.«مصعب سري» در مصاحبه تلفني با بلومبرگ تصريح كرد: ميزان واردات برق عراق از ايران از 1000 مگاوات در روز به بيش از 1150 مگاوات افزايش خواهد يافت.
¤ مدير بازار فرابورس ايران از بازگشايي نماد صندوق بازنشستگي كاركنان بانك ها، در روز چهارشنبه به عنوان سي ودومين شركت در بازار اول فرابورس خبر داد.امير هاموني گفت: نماد صندوق بازنشستگي كاركنان بانك ها با سرمايه 675 ميليارد و 50 ميليون ريال از فردا 10 اسفند در بازار اول فرابورس بازگشايي مي شود.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اينكه تمام تلاش دولت اين است كه ارز مورد نياز واردكنندگان كالاهاي اساسي را با نرخ مرجع 1226 توماني تامين كند، گفت: هر واردكننده اي بيش از يك هفته در دريافت ارز دولتي معطل ماند، مراتب را به اين وزارتخانه اطلاع دهد.
¤ مديرعامل فرابورس ايران اعلام كرد: نرخ سود فروش اقساطي شركت هاي دولتي و مشمول واگذاري از 29 بهمن، اصلاح شد و از 12 درصد به 15 درصد افزايش يافته است. به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، مصطفي اميد قائمي با اعلام اين خبر اظهار داشت: بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار از 29 بهمن، مبناي محاسبه نرخ سود فروش اقساطي شركت هاي دولتي تغيير كرد و از 12 درصد به 15 درصد افزايش يافت. وي تصريح كرد: در معاملات اقساطي، فواصل زماني اقساط از يكديگر شش ماهه در نظر گرفته شده است و پيش از اين نرخ سود فروش اقساطي 12 درصد تعيين شده بود كه هم اكنون به 15 درصد تغيير كرد.
¤ مديركل نظارت بر سرويس هاي ارتباطي رگولاتوري گفت: روش كار همراه اول در ارسال پيامك انبوه با رگولاتوري نهايي شده و روش كار ايرانسل نيز به زودي نهايي مي شود. غلامرضا داداش زاده در خصوص نتايج جلسات و مذاكرات پيرامون ارسال پيامك انبوه با اپراتور دوم تلفن همراه، اظهار داشت: اين موضوع بيشتر در خصوص اپراتور اول بود كه روش جديد كار با همراه اول نهايي شده است.
¤ خودروي تيبا در نمايندگي هاي مجاز محصولات گروه خودروسازان سايپا با پلاك 91 به فروش مي رسد.شركت سايپا فروش نوروزي خود را امروز آغاز كرده و خودروي تيباي خود را درنمايندگي هايش با پلاك 91 عرضه مي كند.تيبا با داشتن امكاناتي نظير كيسه هوا، ترمز ABS و تيبا كارت نارنجي در شركت سايپا كاشان توليد مي شود.

 



توزيع مرغ 3500 توماني در تعاوني هاي مصرف محلي

مديرعامل اتحاديه مصرف محلي استان تهران از توزيع مرغ و شكر به قيمت مناسب در تعاوني هاي مصرف محلي خبر داد.
ابراهيم طلايي در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه مطابق سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت از 25 بهمن ماه تا پايان اسفند ماه جاري به عنوان جشنواره كالاهاي مصرفي مشخص شده اظهار داشت: طي مدت مزبور تمام كالاهاي مصرفي با تخفيف 5 تا 30درصد در اختيار مشتريان قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: كليه كالاهاي اساسي مورد نياز خانوارها شامل: گوشت، برنج، شكر، روغن، قند و ساير اقلام مصرفي به نرخ مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در كليه تعاوني هاي مصرف محلي در حال توزيع است.
طلايي ضمن تاكيد بر اينكه انواع برنج هاي داخلي و وارداتي به قيمت هاي مصوب به وفور در تعاوني هاي مصرف در حال توزيع است، به اين سبب با هيچ كمبودي مواجه نيستيم، افزود: حدود هزار تن برنج تايلندي به قيمت مصوب در حال توزيع است كه در كنار اين، برنج هاي اروگوئه اي نيز در بازار يافت مي شود.
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي مصرف محلي با اشاره به مشاركت جدي تعاوني ها در اجراي دقيق قانون هدفمندي يارانه ها، گفت: در اين رابطه مرغ نيز بدون محدوديت به قيمت هاي مصوب سه هزار و 500 تومان در سطح وسيعي در حال توزيع است.
وي در رابطه با تهيه و توزيع شكر، خاطرنشان كرد: تمام دستگاه هاي متولي و كارخانجات توليد شكر در وفاق كامل با هم و هماهنگي لازم شكر مورد نياز كشور را تامين مي كنند، شكر به قيمت كيلويي هزار و 175تومان كارخانه در اختيار توزيع كنندگان قرار مي گيرد و كليه تعاوني هاي مصرف محلي نيز به قيمت هزار و 350تا هزار و 400 تومان تحويل مردم مي دهند.
طلايي تأكيد كرد: در بعضي از اقلام با مشكلاتي مواجه هستيم كه با پيگيري هايي كه در دستور كار قرار دارد از طريق واردكنندگان گروه مواد پروتئيني به دنبال جذب سهميه هاي تعيين شده و توزيع هستيم. البته پيرو تمهيدات انديشيده شده در قالب سياست هاي تنظيم بازار آرامش نسبي طي هفته گذشته با تخفيف يكي دو درصدي در بازار گوشت داشتيم.
وي افزود: البته با توجه به شرايط بازار، كارخانجات توليدي و گروه هاي تامين كالاهاي مصرفي بايد توجه داشته باشند كه حتي الامكان در حمايت از فروشگاه هاي توزيعي و مصرف اهتمام لازم را داشته باشند. نقدينگي در اختيار فروشگاه ها محدود است و لذا انتظار داريم كالا با چك هاي مدت دار يكي دو ماهه يا تضميني در اختيار فروشگاه ها قرارگيرد.
طلايي ادامه داد: انبارهاي كالاهاي مصرف پر و اقلام مصرفي به وفور در دسترس مردم قرار مي گيرد، مردم با مراجعه به فروشگاه هاي توزيع كالاهاي مصرفي بدون هيچ محدوديتي مي توانند نيازهاي خود را با نرخ هاي مصوب تامين كنند.
وي خاطرنشان كرد: متأسفانه ديده مي شود كه برخي شركت ها با تلاطم بازار ارز از شرايط سوءاستفاده كرده و با حذف حاشيه سود خرده فروشي و عمده فروشي به نوعي گران فروشي مي كنند و لذا انتظار داريم سازمان بازرسي و سازمان حمايت از مصرف كننده عملكرد اين دست شركت ها را موشكافانه تر رصد و برخورد كنند.
مديرعامل اتحاديه مصرف محلي استان تهران در رابطه با تداوم سياست هاي منتج به تنظيم بازار و صيانت از حقوق مصرف كننده، گفت: پيش بيني هاي لازم براي تداوم شرايط موجود در سال 91 نيز صورت گرفته و كالا و اقلام مصرفي مردم در سال آتي نيز بدون هيچ محدوديتي در اختيار مردم قرار خواهد داشت.
وي تأكيد كرد: نيازسنجي هاي لازم از شبكه هاي توزيعي و مصرفي انجام شده و مطابق با نياز جامعه كالا در اختيار شبكه توزيعي كشور قرار گرفته است بنابراين اينكه در سال 91 با مشكلي به سبب تامين و توزيع كالا مواجه باشيم به هيچ عنوان صحت نخواهد داشت.

 



افزايش ظرفيت توليد برق كشور با بهره برداري از 3 نيروگاه جديد

معاون وزير نيرو اعلام كرد: با بهره برداري از سه نيروگاه جديد برق در مجموع ظرفيت توليد برق ايران يكهزار و 780 مگاوات در روز افزايش يافت.
به گزارش مهر، برآوردهاي جديد انجام گرفته در وزارت نيرو مبني بر افزايش پيك مصرف برق و عبور مصرف برق كشور از مرز 44 هزار مگاوات تا تابستان سال 1391 منجر به تسريع در ساخت و راه اندازي واحدهاي جديد نيروگاهي در سطح كشور شده است.
در حال حاضر ظرفيت توليد برق نيروگاه هاي ايران به 65 هزار مگاوات افزايش يافته است كه پيش بيني مي شود تا پيش از تابستان سال آينده ظرفيت توليد برق ايران به مرز 70 هزار مگاوات در روز افزايش يابد.
براين اساس تا پيش از تابستان سال 1391 طرح هاي جديد افزايش توليد برق حداقل بايد در 10 واحد نيروگاهي در مدار بهره برداري قرار بگيرد به طوري كه با راه اندازي اين واحدها در مجموع ظرفيت توليد برق ايران حدود پنج هزار مگاوات در روز افزايش مي يابد.
هم اكنون راه اندازي و سنكرون واحدهاي جديد توليد برق در نيروگاه هاي سلطانيه زنجان، نيروگاه بخار سيكل تركيبي سنندج، نيروگاه آبادان، نيروگاه سيكل تركيبي دماوند، نيروگاه بسطامي شاهرود، نيروگاه حافظ فارس، نيروگاه پره سر گيلان، گناوه و اسلام آباد غرب، نيروگاه برقآبي سياه بيشه و نيروگاه اتمي بوشهر در دستور كار قرار گرفته است.
محمد بهزاد معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در گفتگو با مهر با اشاره به راه اندازي سه طرح جديد نيروگاهي در بهمن و اسفند ماه سال جاري، به مهر گفت: با راه اندازي واحدهاي جديد نيروگاهي در مجموع ظرفيت توليد برق ايران يكهزار و 780 مگاوات افزايش مي يابد.اين مقام مسئول با اشاره به راه اندازي نيروگاه خصوصي سيكل تركيبي زواره اصفهان، تصريح كرد: در اين واحد نيروگاهي با مشاركت بخش خصوصي حدود 484 مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور افزوده شده است.
وي همچنين با اشاره به راه اندازي بخش گاز نيروگاه خصوصي سيكل تركيبي حافظ شيراز با ظرفيت 648 مگاوات و بخش گاز نيروگاه زاگرس كرمانشاه با ظرفيت 648 مگاوات، تأكيد كرد: همزمان با راه اندازي واحدهاي جديد نيروگاهي، تسريع در تكميل تعميرات شبكه انتقال و نيروگاه هاي موجود هم در دستور كار قرار گرفته است.

 



معاون سازمان توسعه تجارت: نرخ سود تسهيلات صادركنندگان بايد 12درصد باشد

معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران پيشنهاد كرد كه نرخ سود تسهيلات براي صادركنندگان بيش از 12درصد نباشد.
كيومرث فتح الله كرمانشاهي در گفت وگو با ايسنا در مورد واگذاري تسهيلات بانكي به بخش صادرات كشور عنوان كرد: طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار سهم صادرات از تسهيلات بانكي امسال بايد به 10درصد مي رسيد اما در حال حاضر اين ميزان بيش از 3 درصد است.
وي ادامه داد: در حال حاضر دو بانك توسعه صادرات و صنعت و معدن به بخش توليد تسهيلات با نرخ 11درصد سود و به بخش بازرگاني تسهيلات با نرخ 14و 17درصد سود واگذار مي كند كه اين ها طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار است اما بانك هاي عامل با نرخ سود 20درصد تسهيلات به صادركنندگان مي دهند كه سودهاي بالاي 20درصد به هيچ وجه مورد تاييد ما نيست.
كرمانشاهي تصريح كرد: طي سال هاي گذشته، نرخ سود تسهيلات براي بخش صادرات روندي نزولي داشته و اكنون نبايد براي صادرات سود آن بيشتر از 12درصد باشد.

 



بهاي سبد صادرات پتروشيمي ايران افزايش يافت

مدير نظارت بر توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي اعلام كرد: با افزايش قيمت نفت، بهاي سبد صادرات پتروشيمي ايران هم افزايش يافت.
علي محمد بساق زاده در گفتگو با مهر درباره مهمترين راهكارهاي مقابله با تحريم هاي خصمانه اتحاديه اروپا براي صادرات محصولات پتروشيمي، گفت: از سال هاي گذشته تاكنون تجربياتي در صنايع پتروشيمي به ويژه در واحدهاي خصوصي براي دور زدن تحريم هاي خارجي به وجود آمده است.
مدير نظارت بر توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به بومي سازي بخش عمده اي از كاتاليست و مواد شيميايي مورد نياز صنايع پتروشيمي كشور، تصريح كرد: همچنين به منظور دور زدن تحريمهاي خارجي، متنوع سازي بازارهاي هدف در دستور كار قرار گرفته است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه به منظور متنوع سازي بازارهاي هدف هم اكنون مذاكراتي براي افزايش صادرات پتروشيمي ايران به كشورهاي شرق آسيا و آمريكاي جنوبي انجام شده اظهار داشت: در شرايط فعلي ايران پس از سابيك عربستان سعودي بزرگترين توليدكننده و صادر كننده محصولات پتروشيمي در سطح منطقه خاورميانه است.
وي همچنين با اعلام اينكه افزايش قيمت جهاني نفت خام منجر به افزايش بهاي محصولات پتروشيمي ايران در بازارهاي مختلف بين المللي شده است، تأكيد كرد: اين افزايش قيمت منجر به افزايش درآمدهاي ارزي كشور از محل صادرات محصولات پتروشيمي خواهد شد.
بساق زاده با يادآوري اينكه كيفيت بالاي توليد محصولات پتروشيمي ايران در مقايسه با ساير توليدكنندگان يكي از مزيت هاي اصلي افزايش صادرات محصولات پتروشيمي كشور خواهد بود، بيان كرد: با توجه به اينكه هم اكنون بخش عمده محصولات پتروشيمي ايران با خوراك گاز طبيعي توليد مي شود از اين رو در بازارهاي بين المللي با مشتريان متعددي روبرو است.اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه از 2 سال گذشته تاكنون بازاريابي هاي جديدي براي متنوع سازي بازار پتروشيمي ايران آغاز شده است، اعلام كرد: در حال حاضر هم مشكلي در صادرات محصولات مختلف پتروشيمي و فرآورده هاي پليمري ايران وجود ندارد.
بنابراين گزارش: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 16 ميليون تن انواع محصولات پتروشيمي به ارزش تقريبي 12 ميليارد دلار از ايران به بازارهاي جهاني صادر شده كه ارزش فروش خارجي اين محصولات در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 28 درصد افزايش يافته است.

 



تا پايان سال جاري انجام مي شود
افزايش 2 برابري ظرفيت اينترنت كشور

معاون شركت ارتباطات زيرساخت گفت: ظرفيت فعلي اينترنت كشور
221 STMI است كه تا پايان امسال به بيش از 2 برابر افزايش خواهد يافت.
حسن شاهي در گفت وگو با فارس افزود: ظرفيت اينترنت كشور تا پايان امسال با
271 STMIت افزايش به
493 STMI خواهد رسيد.
وي اضافه كرد: خريدهاي لازم براي اين كار انجام شده و در حال آزمايش تجهيزات هستيم و پس از انجام آزمايشهاي فني، اين ظرفيت اضافه خواهد شد.معاون بهره برداري و مديريت شبكه شركت ارتباطات زيرساخت تاكيد كرد: دليل اينكه با قطعيت از افزايش ظرفيت اينترنت در ماه هاي آينده صحبت مي كنم، اين است كه خريدها انجام شده و در حال انجام آزمايشهاي فني هستيم.

 



راه اندازي نخستين ايستگاه صحرايي سوخت رساني كشور

مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به افزايش 2/5 ميليارد ليتري مصرف سوخت مايع در نيروگاهها از راه اندازي نخستين ايستگاه سوخت رساني صحرايي ايران خبر داد.
جليل سالاري درگفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت توزيع و انتقال سوخت زمستاني به نيروگاههاي كشور، گفت: همزمان با كاهش شديد دماي هواي اكثر استان هاي كشور به چندين درجه زير صفر، امسال ميزان گازرساني به نيروگاهها كاهش يافته است.
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه با افزايش مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري ميزان مصرف سوخت مايع هم در نيروگاههاي كشور افزايش يافته است، تصريح كرد: براين اساس از ابتداي زمستان سال جاري تاكنون بيش از 5 ميليارد و 500 ميليون ليتر بيشتر نفت كوره و گازوئيل در نيروگاهها مصرف شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به افزايش 42 درصدي ظرفيت انتقال سوخت مايع به نيروگاهها از مسير شبكه ريلي، توضيح داد: همچنين امسال نخستين ايستگاه صحرايي سوخت رساني كشور به منظور تأمين سوخت نيروگاهها در شرق ايران راه اندازي شده است.
وي موجودي فعلي ذخيره گازوئيل و نفت كوره نيروگاهها را مطلوب ارزيابي كرد و افزود: در شرايط فعلي نيروگاهها با كمبود سوخت مايع روبرو نيستند.
سالاري با يادآوري اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون حدود 19 ميليارد ليتر سوخت مايع به نيروگاههاي سراسر كشور منتقل شده است، اعلام كرد: براي انتقال و جابجايي اين حجم گسترده سوخت مايع علاوه بر ناوگان نفتكش هاي جاده پيما از شبكه ريلي هم استفاده شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه در حال حاضر حدود 13 هزار نفتكش جاده پيما در ناوگان حمل و نقل جاده اي كشور تردد مي كنند، تأكيد كرد: در حال حاضر 13 انبار نفت ايران به شبكه ريلي راه آهن متصل شده اند.

 



ممنوعيت واردات محصولات كشاورزي در سال 91

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران با بيان جزئياتي از قانون صادرات و واردات سال 91 از تغييرات توضيحات 200 كالا، ادامه ممنوع بودن واردات محصولات كشاورزي و ثابت ماندن تعرفه واردات خودرو خبر داد.
حميد صافدل كه چند روز پيش از انتشار كتاب مقررات صادرات و واردات سال 91 تا پايان امسال خبر داده بود، در توضيح جزئيات اين كتاب در گفت وگو با ايسنا عنوان كرد: متوسط ميزان تغيير تعرفه ها را اكنون نمي توان اعلام كرد، اما پس از اعلام و ابلاغ تعرفه هاي جديد مي توان اين رقم را محاسبه كرد.
وي از جمله تغييرات اعمال شده را مربوط به تغييرات توضيحات 200 مورد كالا ذكر كرد و افزود: اين تغييرات به پيشنهاد گمرك ايران بوده است. گمرك با توجه به كنوانسيون جهاني مربوطه اين پيشنهادات را اعلام كرد كه مثلاً يك كالا را به چند گروه كالايي تقسيم بندي كرده ايم.
صافدل اضافه كرد: مثلاً دوربين در گذشته تنها يك كاربرد داشت، اما اكنون چند رسانه اي شده و قابليت ضبط صوت و موارد ديگر را هم دارد كه با توجه به اين نوع تغييرات، شرح توضيحات 200 كالا تغيير كرده است.
صافدل با بيان اين كه اين اتفاق هيچ اثري بر تعرفه هاي وارداتي ندارد، گفت: علاوه بر اين، گروه قابل توجه اقلام كشاورزي كه در مورد آن ها، طي سال گذشته، وزارت جهاد كشاورزي پيشنهاداتي داده بود، براي درج در كتاب مقررات صادرات و واردات سال آينده نيز اين وزارت خانه نظرات خود را ارائه داده است.
وي با تصريح اين كه طبق پيشنهادات درج شده وزارت جهاد كشاورزي در كتاب مقررات صادرات و واردات سال 91، ممنوعيت هاي اعلام شده وزارت جهاد كشاورزي كماكان ادامه دارد، بيان كرد: وزارت جهاد كشاورزي همچنين در مورد برخي محصولات، سياست فصلي را اعمال كرده كه واردكننده ها موظف هستند در فصل برداشت اين محصولات محدوديت هاي اعلام شده را مد نظر قرار دهند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: از جمله واردات ممنوعه مربوط به محصولاتي مانند هلو، شفتالو و انگور است كه به اندازه كافي از اين محصول ها در ايران توليد مي شوند و حتي ايران از اين محصولات صادرات هم مي كند.
وي در مورد تعرفه واردات خودرو عنوان كرد: در مورد تعرفه واردات خودرو هيچ تغييري نداشتيم و به نظر مي رسد پيشنهادي هم در اين مورد نداشته باشيم كه پيشنهادي به ما نشده است.
صافدل خاطرنشان كرد: در قيمت گذاري خودرو نيز كماكان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نظارت مي كند.

 



با حضور رئيس جمهور امروز انجام مي شود
بهره برداري ا ز 70 هزار واحد مسكن مهر در پاكدشت

استاندار تهران اعلام كرد: همزمان با سفر رئيس جمهوري به شهرستان پاكدشت، 70 هزار واحد مسكن مهر در اين شهرستان به بهره برداري مي رسد.
مرتضي تمدن در گفت وگو با ايرنا افزود: طرح ساخت مسكن مهر براي نخستين بار در نظام جمهوري اسلامي ايران به منظور حمايت از قشر آسيب پذير و مستضعف جامعه شروع و هم اكنون نيز به طور وسيع در حال واگذاري به متقاضيان است.
وي با اشاره به واگذاري تعدادي از واحدهاي مسكن مهر در تهران اظهار داشت: با حمايت دولت و برنامه ريزيهاي انجام شده دست برخي از دلالان و سودجويان در بخش خريد و فروش مسكن قطع شده است.
استاندار تهران خاطرنشان كرد: در زمان حاضر بيش از 250 هزار واحد مسكن مهر در استان تهران در دست ساخت است كه امروز 70 هزار واحد آن با حضور رئيس جمهوري به بهره برداري مي رسد.

 



داجمر: آمريكا و اروپا هيچ مدركي براي فعاليت غيرقانوني كشتيراني ايران ندارند

مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: آمريكا و اروپا هيچ مدركي براي فعاليت غيرقانوني كشتيراني ايران ندارند.
محمدحسين داجمر در يادداشتي نوشت: وزارت خزانه داري آمريكا و اتحاديه اروپا به بهانه هاي واهي از جمله ارائه خدمات به نهادهاي دولتي، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را تحت تحريم قرار دادند. اين در حالي است كه اين شركت كليه فعاليتهاي بازرگاني، مالي و فني خود را براساس نرمهاي شناخته شده در صنعت حمل ونقل دريايي جهان انجام مي دهد و الزامات مندرج در كنوانسيونهاي مرتبط بين المللي را همواره مدنظر دارد.
وي افزود: مشكلات و چالشهاي فراواني به واسطه اعمال تحريمها و محدوديت هاي يكجانبه از طرف دولت آمريكا، اتحاديه اروپا و كشورهاي هم پيمان آمريكا بر گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تحميل شده است. از اواسط سال 2008 اداره كنترل سرمايه هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا (OFAC) و متعاقب آن اتحاديه اروپا، با اعمال تحريم هاي متعدد، بسياري از شركتهاي وابسته و همكار اين شركت را در اقصي نقاط جهان و همچنين تعدادي از مديران ارشد گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را تحت تحريم قرار دادند.
داجمر ادامه داد: اعمال اين گونه تحريمها با دامنه وسيع و ابعاد گوناگون عليه يك شركت كشتيراني تجاري، در تاريخ جهان بي سابقه بوده و اين مهم توسط كارشناسان صنعت حمل ونقل دريايي بارها تاييد شده است. اين شركت با تلاش مضاعف پرسنل متخصص در بخش دريا و خشكي و مديريت صحيح منابع موجود و همچنين با استفاده از روشها و تمهيدات لازم مديريتي و بكارگيري راهبردها و اهرمهاي صحيح در سطح بازار منطقه و حوزه هاي فعاليت شركت تلاش كرده تا تاثيرات ناشي از اين تحولات را به حداقل برساند.
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در ادامه يادداشت خود تصريح كرد: از آنجائيكه دولت آمريكا و اتحاديه اروپا، تاكنون نتوانسته اند هيچگونه مدرك و سندي دال بر انجام فرايندهاي غيرقانوني از سوي اين شركت ارائه كنند به همين دليل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران حق طرح و پيگيري محدوديتهاي اعمالي يكجانبه از سوي كشورهاي غربي و هم پيمانان آنها را در محاكم حقوقي بين المللي، براي خود محفوظ دارد و در اين خصوص اقداماتي صورت گرفته است و در مواردي نيز راي دادگاه به نفع كشتيراني جمهوري اسلامي ايران صادر شده است كه از جمله آن مي توان به صدور راي به نفع كشتيراني توسط دادگاه سنگاپور جهت آزادسازي كشتيهاي توقيف شده اشاره كرد كه بانكهاي راهن در راستاي سياستهاي دولت آمريكا درصدد حراج آنها بودند. همچنين پيروزي در دادگاه لندن و صدور راي به نفع كشتيراني و محكوميت كلوپ I P ا ز ديگر موفقيت هاي به دست آمده در اين زمينه مي باشد.
داجمر افزود: طرح دعوي ديگري از اكتبر سال 2010 در دادگاه عدالت اروپا مطرح شده است كه براساس آن، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران خواهان لغو سريع تحريمها و محدوديتهاي اتحاديه اروپا عليه اين شركت شده است كه موضوع در حال رسيدگي است متاسفانه در اين زمينه هم سياست كاري مي شود.
وي در پايان تاكيد كرد: به هر حال تحريم هاي شوراي امنيت، آمريكا، اتحاديه اروپا و برخي كشورهاي ديگر نتوانسته است توقفي در فعاليتهاي ما بوجود آورد به طوري كه اين شركت با حمايت هاي انجام گرفته همچنان در سطح جهان در حال فعاليت است.

 



بهمني اعلام كرد
بررسي مجدد مجوز بانك هاي در حال تاسيس

رئيس كل بانك مركزي از بررسي درخواست تاسيس بانك هاي جديد خبر داد و گفت: از اين پس تمامي مجوزهاي ارائه شده، از سوي اين بانك ها مورد بررسي مجدد قرار مي گيرد.
محمود بهمني در گفت وگو با ايرنا، اظهار كرد: از اين پس مجوز تمام بانك هاي در حال تاسيس از سوي بانك مركزي بررسي مي شود و در صورت تأييد بانك، مجوز براي راه اندازي ارائه خواهد شد.
وي ادامه داد: بانك مركزي در راستاي افزايش نظارت بر عملكرد بانك ها اقدامات ويژه اي در زمينه كنترل تعداد شعب بانك ها به مرحله اجرا گذاشته است.
بهمني گفت: از اين پس افزايش شعب بانك ها منوط به ارائه اطلاعات مورد نظر بانك مركزي مبني بر اطلاعات شفاف بانك ها و ارسال به موقع آن به بانك مركزي است.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه بانك ها اطلاعات مورد نياز را به موقع در اختيار بانك مركزي قرار ندهند و يا اطلاعات ارسال شده ناقص و يا مورد تاييد بانك مركزي قرار نگيرد هيچ مجوزي به بانك هاي عامل براي توسعه شعب نخواهيم داد.

 



انبوه سازان اعلام كردند
450 هزار تومان ساخت هر متر مسكن مهر

رئيس كانون سراسري انبوه سازان گفت: پيشنهاد انبوه سازان براي ساخت مسكن مهر 91، هر متر 450 هزار تومان است در حالي كه وزارت راه و شهرسازي بر روي قيمت 300 هزار تومان تاكيد دارد.
ايرج رهبر در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه آيا انبوه سازان با دولت بر سر هزينه ساخت مسكن مهر سال 91 به توافق رسيده اند گفت: هنوز قراردادي براي ساخت مسكن مهر سال 91 با وزارت راه و شهرسازي به امضا نرسيده است، اما موضوعي كه اهميت دارد اين است كه رقم پيشنهادي انبوه سازان با رقم وزارت راه و شهرسازي فاصله دارد.
وي گفت: آناليزهاي قيمتي را به وزارت راه و شهرسازي ارائه كرده ايم كه ساخت هر متر مسكن بيش از 450 هزار تومان باشد و اين وزارتخانه هنوز جوابي ارائه نكرده و در حال بررسي است.
رهبر اضافه كرد: اين آناليز قيمت بر اين اساس بوده كه تمام آيتم هايي كه به ساخت و ساز و ساختمان باز مي گردد گران شده و اين گونه نمي شود كه دستمزدها و نرخ سود بانكي بالا برود اما هزينه ساخت مسكن همان 300 هزار تومان كه مربوط به سال گذشته است باقي بماند.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان گفت: قرارداد ساخت 2 ميليون واحد مسكوني مهر كه در حال حاضر در كشور در حال ساخت است را با وزارت راه و شهرسازي با هر متر 300 هزار تومان امضاء كرده ايم و آنرا انجام داديم اما حالا كه همه آيتم ها افزايش يافته بايد مبلغ 300 هزار تومان نيز افزايش يابد.
رهبر با بيان اينكه به وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد داديم كه براي بافت فرسوده يك مديريت كلي بايد ايجاد شود گفت: به وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد داديم كه طرح مسكن مهر خودمالكي را در بافت هاي فرسوده فعال كنيم.
وي ادامه داد: كانون انبوه سازان در حال كار كارشناسي بر روي اين موضوع است و جلساتي هم در اين خصوص با مسئولان وزارت راه و شهرسازي در اين خصوص برگزار كرده كه يك مديريت كلي در بافت فرسوده انجام شود.
به گفته وي، در مسكن مهر خودمالكي همه چيز رقابتي مي شود و ملك توسط متقاضي خواهد بود.
وي در خصوص درخواست سوريه از ايران براي ساخت مسكن در اين كشور گفت: باب مذاكره ايران و سوريه در خصوص ساخت مسكن در سوريه هنوز باز است ولي هنوز جدي نشده است چرا كه آنها همچنان بر سر قيمت پيشنهادي خود تاكيد دارند اما به خوبي مي دانيم كه قيمت پيشنهادي سوريه بسيار پايين است.

 



با راه اندازي مرحله دوم سامانه پورتال ارزي صورت مي گيرد
شفاف سازي واردات كالا به كشور

يك مقام مسئول در بانك مركزي از راه اندازي فاز دوم سامانه پورتال ارزي اين بانك در آينده اي نزديك خبر داد.
شاهرخ اديب معاون اداره مهندسي نرم افزار بانك مركزي با بيان اين مطلب كه تمام مراحل طراحي و اجراي سامانه پورتال ارزي از ابتدا با تلاش بي وقفه همكاران اين اداره در مدت زمان دو سال صورت گرفته است، گفت: اين پروژه يك كار ملي و فراسازماني است و در فاز اول آن كه در بهمن ماه مورد بهره برداري قرار گرفت، واردات كالا، دريافت و پرداخت ارزي به صورت دقيق مورد رصد قرار مي گيرند و در تلاش هستيم، فاز دوم آن كه مربوط به صادرات كالا خواهد بود، در آينده نزديك به بهره برداري برسد.
وي با اشاره به همكاري تنگاتنگ وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، بازرگاني و سازمان گمرك با بانك مركزي در راه اندازي اين سامانه، اضافه كرد: با استفاده از اين پورتال، امكان رويت و پيگيري كليه مراحل واردات از ثبت سفارش و گشايش اعتبار تا ترخيص كالا براي سازمان هاي ذيربط فراهم خواهد بود.
اين مقام مسئول بانك مركزي، هدف اصلي اين سامانه را مديريت بازار ارز و كالا خواند و افزود: اهداف ديگري همچون تسهيل فرايند ارز توسط واردكنندگان و صادركنندگان و هدايت مصرف كنندگان واقعي ارز به منابع ارزي مشخص در شبكه بانكي نيز مدنظر قرار دارد.
معاون اداره مهندسي نرم افزار بانك مركزي در خصوص سطح تكنولوژي اين سامانه خاطرنشان كرد: اين سامانه به طور كاملاً استاندارد، با معماري چند لايه و با استفاده از فناوري هاي روز دنيا در محيط جاوا تهيه شده است.
وي با اشاره به اين مطلب كه اين سامانه كاملاً بومي بوده و هيچ بخشي از آن برون سپاري نشده است، بيان داشت: ويژگي هايي همچون كمترين زمان ممكن جهت جايگزيني و اعمال تغييرات درخواستي مديران ارشد و اعمال قوانين و مقررات ارزي در سامانه به طور يكپارچه و همگون از خصوصيات بارز اين پورتال است.

 



ذخيره سازي 500 هزار تن پرتقال و سيب

رئيس هيات مديره اتحاديه مركبات پيش بيني كرد: هر كيلو پرتقال هزار تا هزار و200 تومان و هر كيلو سيب هزار و300 تا هزار و500 تومان براي ايام عيد عرضه شود.
عنايت الله بياباني در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: امسال بيش از 3 ميليون تن سيب و 4 ميليون و500 هزار تن مركبات در كشور برداشت شده و انبارهاي دولتي و خصوصي مملو از سيب و پرتقال براي تامين نياز شب عيد مردم است.
به گفته وي 250 هزار تن مركبات در استان هاي شمالي كشور ذخيره شده است كه 65 هزار تن از اين ميزان توسط بخش دولتي و بقيه توسط بخش خصوصي انبار شده است.
بياباني قيمت هر كيلو پرتقال در انبارها را 700 تومان عنوان و اظهار كرد: پيش بيني مي شود با توجه به فراواني توليد براي ايام عيد با ثبات قيمت مواجه باشيم.رئيس هيات مديره اتحاديه مركبات قيمت هر كيلو سيب در سردخانه ها را 800 تومان عنوان كرد.وي يادآور شد: در حال حاضر 250 هزار تن سيب فقط در سردخانه هاي اروميه انبار شده است.
بياباني با اشاره به اقليم متنوع كشورمان، گفت: عليرغم اين كه اكنون زمان مصرف سيب و مركبات است، هندوانه تازه خوري از جنوب كشور برداشت و در بازار مصرف عرضه شده است.
نايب رئيس خانه كشاورز افزود: با توجه به توليد بيش از 5/17ميليون تن محصول باغي و بالا بودن كيفيت توليدات اين بخش بايد توان صادراتي پيدا كنيم، نه اين كه واردكننده باشيم اما حمايت هاي لازم در بخش توليد و بازرگاني صورت نمي گيرد.
به گفته وي طي مدتي كه واردات انواع ميوه به جز موز ممنوع بوده، نارنگي هاي پاكستاني در بازار مصرف به وفور عرضه مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14